آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ تیر ۲۱, یکشنبه

عکسهای درگیری های روز ۱۸ تیر در تهران 18 / 4 / 88






محققان ایرانی: سرکوب مردم متوقف شود

۲۴۰ نفر از اساتيد، محققان و دانشجويان ايرانى در دانشگاه هاى مختلف اروپا، آمريكا، و كانادا، با صدور بيانيه اى برخوردها با معترضان به نتيجه انتخابات را محكوم كردند و خواستار توقف سركوب شدند.

اين پژوهشگران در بيانيه خود اقدام هاى معترضان پس از اعلام نتيجه انتخابات را مسالمت آميز دانستند و نوشتند: "تظاهرات ميليونى مردم كه بدون زد‌و‌خورد و در كمال آرامش برگزار شد حجت را بر همگان تمام كرد كه هرگاه دولت به سركوب مردم نپردازد هيچ خشونت و اغتشاشى رخ نخواهد داد."

نويسندگان اين بيانيه "نيروهاى منتسب به ارگان های نظامى" را عامل سلب امنيت از اين اجتماعات دانسته اند و با اشاره به حمله به برخى خوابگاه هاى دانشجويى در شهرهاى مختلف ايران، چنين اقداماتى را ناشى از "خاستگاه متحجرانه عاملين" آن قلمداد كرده اند.

در اين بيانيه كه در ميان امضاء كنندگان آن نام ۵۴ نفر از برندگان مدال در ادوار مختلف المپيادهاى كشورى و بين المللى در رشته هاى فيزيك، شيمى، رياضى و كامپيوتر در ۱۹ سال گذشته ديده مى شود، آمده است: "بى‌شك، مسووليت اخلاقى، حقوقى و شرعى اين برخوردها و سركوب‌ها ... بر عهده مقاماتى است كه فرماندهى اين نيروهاى خودسر و قاتلين مردم بى دفاع را در دست دارند" كه به اعتقاد نويسندگان اين بيانيه "انديشه انديشه‌ورزان ما را تاب ندارند و با بستن همه راه‌هاى ارتباطى، هراس خود را از خبر‌رسانى و آگاه‌سازى مردم عيان ساخته‌اند."

نويسندگان بيانيه كه خود را "جمعى از فرزندان اين آب و خاك كه سال‌ها براى اعتلاى نام كشور عزيزمان در عرصه‌هاى علمى فعال بوده‌ايم" معرفى كرده اند، در ادامه اين بيانيه آورده اند: "ما ... اين جنايات را به شدت محكوم مى‌كنيم و خواستار توقف بدون قيد و شرط سركوب و كشتار مردم بى‌دفاع در خيابان‌هاى شهرهاى ميهن‌مان و دانش‌گاه‌ها هستيم."

۲۴۰ نفرى كه اين بيانيه را امضاء كرده اند، با تاكيد بر اينكه "عدم پى‌گيرى مسببان خشونت‌هاى ۱۸ تير ۱۳۷۸ و روزهاى پس از آن موجب شده است كه عاملين آن جنايات جرى‌تر و در ابعادى وسيع‌تر، مدنى‌ترين اعتراضات را برنتابند و افسارگسيخته مال و جان مردم را مورد تعدى قرار دهند" خواستار آزادى دانشجويان، روزنامه نگاران و فعالان سياسى بازداشت شده پس از انتخابات شدند.

پژوهشگرانى كه اين نامه را امضاء كرده اند هشدار داده اند كه "بستن راه براى اعتراضات مسالمت‌آميز و بررسى بى‌طرفانه اين اعتراضات، ثمرى جز ‌بر باد دادن مشروعيت حاكمان نخواهد داشت" و از مسئولان دستگاه رادیو و تلويزيون دولتى ايران خواسته اند از "فرافكنى و دادن نسبت اغتشاش‌گر به عامه‌ى معترضان" خوددارى كرده و "اطلاع‌رسانى بى‌طرفانه و خالى از تشويش و دروغ‌پردازى" را در دستور كار قرار دهد.

اين نامه تنها يک روز پس از آن منتشر شد كه در دهمين سالگرد حوادث ۱۸ تير ۱۳۷۸، هزاران نفر از معترضان به نتايج انتخابات دهمين دوره انتخابات رياست جمهورى ايران، در تهران و برخى شهرهاى ديگر ايران اقدام به برگزارى تجمع هايى اعتراضى كردند كه به واكنش نيروهاى امنيتى منجر شد.

گزارش درگیری های روز ۱۸ تیر در تهران 18 / 4 / 88


با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمع معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سالگرد حادثه ۱۸ تیر، تجمع هایی در میدان انقلاب، خیابان انقلاب، خیابان کارگر، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین و برخی نقاط دیگر تهران برگزار شده و اخباری درباره شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تیراندازی هوایی توسط مأموران دولتی منتشر شده است.

این اعتراض ها چهار هفته پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی صورت گرفته است که مقامات سیاسی و انتظامی این کشور هشدار داده بودند با هر تجمعی "به شدت" برخورد خواهند کرد.

گزارش ها از تهران حاکی است که تجمع معترضان در مواردی به درگیری با نیروهای امنیتی انجامیده و به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس در بعضی مناطق مجبور شده است برای متفرق کردن جمعیت به تیراندازی هوایی اقدام کند.

بر اساس اخبار دریافتی نقاط مختلفی از شهر تهران، از جمله خیابان کارگر و نزدیکی میدان انقلاب، صحنه وقوع تجمع های اعتراضی بوده و خبرگزاری رویترز، درگیری های پیش آمده را شدیدترین درگیری ها از زمان توقف اعتراض‌های عمومی در تهران توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه از شکسته شدن شیشه های یک بانک دولتی در جریان اعتراض ها خبر داد و نوشت مأموران انتظامی پلاک بعضی اتومبیل ها را که رانندگانشان بوق می زدند ضبط می کرده اند.

به گفته یک شاهد عینی، غرب میدان انقلاب تهران و کوچه های خیابان جمالزاده و خیابان آزادی محل تجمع تعداد زیادی از معترضان بود که برای حرکت به سمت میدان انقلاب تلاش می کردند.

اما به گفته این منبع هجوم افراد معترض به سمت میدان انقلاب با پرتاب گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی مواجه شد و آنها پس از تجمع دوباره به کوچه های اطراف رانده شدند.

گزارش شده که عده ای از معترضان توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده اند، اما هنوز تعداد دقیق دستگیر شدگان مشخص نیست.

دلیل تجمع در غرب میدان انقلاب، حضور گسترده و تلاش نیروهای امنیتی برای در اختیار گرفتن کنترل مناطق شرقی این میدان بود که دانشگاه تهران در آنجا قرار دارد.

گزارش هایی مبنی بر قطع خدمات تلفن همراه در برخی مناطق تهران نیز مخابره شده است.

یکی از تصاویری که از طریق سایت یوتیوب منتشر شده، معترضان را در بلوار کشاورز، مقابل ساختمان وزارت کشاورزی نشان می دهد که شمار زیاد آنها باعث توقف ترافیک به سمت خیابان کارگر شده است.

معترضان در این ویدئو از ممانعت نیروهای امنیتی از حرکت تظاهرکنندگان به سمت میدان انقلاب سخن می گویند.

رویترز همچنین به نقل از یک شاهد عینی دیگر از گردهم آیی "گروهی از اصلاح طلبان" مقابل دفتر سازمان ملل متحد در شمال تهران خبر داد.

آخرین بار، تهران حدود یازده روز قبل و در مراسمی که به مناسبت سالروز حادثه بمبگذاری هفتم تیر برگزار شد، صحنه برگزاری تجمعی از معترضان به نتیجه انتخابات بود.

با فرا رسیدن شب، از شدت اعتراض های خیابانی کاسته شده و شعار "الله اکبر" از بام خانه های تهران شنیده می شود.

ممانعت از تجمع مقابل دانشگاه تهران

منابع مختلف بعد از ظهر روز پنجشنبه نهم ژوئیه از حرکت گروهی از معترضان به سمت دانشگاه تهران خبر دادند که شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده بودند.

شبکه سی ان ان شمار معترضان در اطراف میدان انقلاب را بین دو تا سه هزار نفر برآورد کرد.

خبرگزارش آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشته که این اعتراض ها در شرایطی انجام شد که شمار زیادی از مأموران انتظامی در کنار لباس شخصی ها و اعضای بسیج در چهار راه های مختلف خیابان انقلاب در مرکز تهران مستقر شده بودند.

این خبرگزاری عنوان کرده است که تظاهر کنندگان که ماسک های سبز به صورت داشتند مقابل در اصلی دانشگاه تهران متوقف شدند و شروع به شعار دادن کردند که با واکنش پلیس مواجه شدند.

یک شاهد عینی دیگر از حمله نیروهای امنیتی به حاضران در خیابان کارگر خبر داد و علاوه بر تایید ضرب و شتم معترضان و عابران از سوی این نیروها، گفت که برخی از افراد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند دستگیر شدند.

این شاهد عینی همچنین از مسدود شدن کلیه خیابان های منتهی به میدان انقلاب از سوی نیروهای انتظامی خبر داد.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که نیروهای لباس شخصی سوار بر موتورسیکلت در اطراف دانشگاه تهران مشغول گشت زنی بوده اند.

آسوشیتدپرس از تجمع صدها تظاهر کننده در میدان ولی‌عصر تهران خبر داده است که با وجود شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای انتظامی، دوباره جمع شدند.

خبرگزاری فرانسه که پیش از آغاز ناآرامی ها فضای منطقه اطراف میدان انقلاب را پر تنش و متاثر از حضور نیروهای ضدشورش توصیف کرده بود، مدتی بعد از شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان خبر داد.

خبرگزاری رویترز هم از زبان یک شاهد عینی از شعار دادن تجمع کنندگان در حمایت از میرحسین موسوی خبر داده است.

رویترز به نقل از دیگر شاهدان عینی اعلام کرد نیروهای امنیتی در بعضی میادین دیگر شهر تهران هم حضوری گسترده داشته اند.

این تجمع در شرایطی رخ داد که اسماعیل احمدی مقدم، رئیس نیروی انتظامی ایران یک روز قبل اعلام کرد درخواستی برای برگزاری تجمع یادبود حوادث ۱۸ تیر ۱۳۷۸ دریافت نشده و هشدار داد پلیس با هرگونه تجمع به شدت برخورد خواهد کرد.

۱۰ سال پیش در روز هجدهم تیر سال ۱۳۷۸ و در پی اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به تعطیلی روزنامه اصلاح طلب "سلام"، نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند که به پنج روز ناآرامی منجر شد.

آخرين آخبار