آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۷, سه‌شنبه

صدای دانشجویان در خیابان آزادی شنیده می شود

سایت نواندیش در تهران: در پی تجمع روز گذشته شماری از دانشجویان در دانشگاه تهران، خبرها حاكی است، امروز هم شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تجمع كرده و شعار سردادند، به گونه ای كه صدای دانشجویان از داخل دانشگاه در خیابان آزادی شنیده می شود.

اخبار سه شنبه 8 شهریور 28 سپتامبر 2009


از ترس دانشجویان احمدی نژاد باز هم در دانشگاه حاضر نشد

خبرنامه امیرکبیر: صبح امروز همزمان با حضور کودتاچیان در دانشگاه تهران، دانشجویان معترض با وجود همه فشارها و
تهدیدهای نیروهای امنیتی طی یک ماه گذشته، فریادهای اعتراضی مرگ بر دیکتاتور سر دادند. این تجمع که با حضور هزار دانشجو
همراه بود از مقابل دانشکده هنرهای زیبا آغاز شدند و به تدریج پس از به راه افتادن دانشجویان به سمت ضلع شمالی دانشگاه، لحظه
لحظه بر شمار معترضین افزوده شد.

دانشجویان معترض که نمادهای سبز از جمله پلاکاردهای سبز رنگ حاوی نوشته ها و دستبندها و بادکنک های سبز بهمراه داشتند با عبور از مقابل دانشکده های مختلف در مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ایستادند و یکصدا فریاد های "مرگ بر
دیکتاتور"، "دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد"، "دانشجوی زندانی ازاد باید گردد"،
"ندائیم، سهرابیم، ما همه یکصدائیم"،
"کروبی بازداشت بشه ایران قیامت میشه"،
"کروبی بت شکن بت بزرگ بشکن"، "شکنجه، تجاوز
دیگر اثر ندارد"، "دولت کودتا استعقا
استعفا"، "یا حسین میرحسین"، "احمدی دروغگو
شصت و سه درصدت کو"، "رایم کو"، "آزادی" و ...
سردادند.

دانشجویان معترض هم چنین پلاکاردهای حاوی خوشامدگوئی به وزرای علوم و بهداشت دولت کودتا را به زیرکشیدند که با تشویق های ممتد دیگر دانشجویان همراه بودند. در این هنگام در حدود 50- دانشجوی بسیجی نیز به منظور مقابله با دانشجویان با در دست
داشتن پرچم هائی به سر دادن شعار پرداختند که در مقابل نیز دانشجویان معترض فریاد
زدند: "دانشجوی سهمیه، همینه همینه".

نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه نیز برای تامین امنیت سالن محل برگزاری مراسم در مقابل محوطه کتابخانه مرکزی صف کشیده بودند. نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و دانشجویان بسیجی نیز چون همیشه به شناسائی دانشجویان معترض مشغول بودند.

دانشجویان سپس تجمع خود را در مقابل سر در دانشگاه تهران و با سر دادن شعارهائی ادامه دادند. شعارهای "احمدی احمدی این
اخرین پیامه، جنبش سبز ایران آماده قیامه"، "دولت جنایت می کند رهبر حمایت می کند"، "سپاه و اطلاعات عامل افتضاحات"، "جنتی لعنتی تو دشمن ملتی"، "ندائیم
سهرابیم، ما همه یکصدائیم"، "کروبی
بازداشت دستگیر بشه ایران قیامت میشه"،
"کروبی بت شکن بت بزرگ بشکن" از جمله
شعارهای دانشجویان معترض بود.

تجمع دانشجویان در سر در دانشگاه تهران، موجب جمع شدن عده ی زیادی از مردم در پیاده روهای خیابان انقلاب شد و عده ای از مردم نیز همراهی خود را با دانشجویان نشان می دادند. دانشجویان پس از تجمع مقابل درب 16 آذر، بار دیگر در مقابل کتابخانه مرکزی به سر دادن شعار پرداختند و پس از آن به تجمع دو ساعته خود پایان دادند.

عسگراولادی: اقتصاد كشور دچار بحران است


ايلنا: اسدالله عسگراولادی تصریح کرد: درحال حاضر اقتصاد کشور دچار بحران است والتهاب بسیار سنگین و چالش بسیار سختی دراقتصاد کشور داریم که خروج از این بحرانهمت والایی می‌خواهد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در بیست وپنجمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: اگر به کشورهای در حال خروج از
بحران نگاه کنیم، اولین کار این کشورهاتشویق سرمایه‌گذاری به سمت تولید است.

عسگراولادی خاطرنشان کرد: ایجاد واحدهای اشتغال‌زا ضرورت دارد و برای جلوگیری ازبحران بیکاری موثرند. در حال حاضر مشکلات در اجرای قوانین و تبعیض‌های صادرات زیاداست و قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران با کشورهای دیگر قابل رقابت نیست.

وی ادامه داد: اگر وضع صادرات به این گونه باشد ظرف 5 تا 7 سال آینده صادرات به سال‌های 56 و 57 باز می گردد. جهشی که برای رشد صادرات صورت گرفت چند ماهی است که در حالت رکود به سر می‌برد و مشورت با کارآفرینان اقتصادی توسط دولتمردان صورت نمی‌گیرد.

تشنج در دانشگاه تهران؛ منع رفت وآمد خودروها در خیابان 16 آذر

تازه ترین اخبار حاكی از آن است كه به تریج جمعیت معترضین به بیش از هزار نفر افزایش یافته و آنان حركت خود را در خیابانهای داخل دانشگاه و دور كتابخانه آغاز كرده و علیه احمدی‌نژاد شعار می‌دهند. این افراد در مقطعی هم به سردر دانشگاه تهران رسیده‌اند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به حضور حداد عادل در دانشگاه

در دومین روز از آغاز به کار آموزشی دانشگاه در سال جدید ده‏ها تن از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حضور حداد عادل جلوی دفتر گروه فلسفه جمع شدند و منتظر شدند تا او از گروه خارج شود تا با سر دادن شعار اعتراض خود را نسبت به او ابراز کنند. اما با طولانی شدن زمان حضور او در گروه، دانشجویان شروع به سر دادن شعار کردند. شعارهایی از قبیل: «حداد حیا کن، فلسفه رو رها کن»، «حداد عادل، حامی قاتل»، «آروم باش، آروم باش، دانشجوییم نه اوباش»، «هر کی که بی سواده، با احمدی نژاده»"

بیانیه شماره 13 میر حسین موسوی: خشونت چاره ساز نیست

به گزارش خبرنگار رویداد مهندس میر حسین موسوی در مورد راهپیمایی روز قدس و حضور پر شور سبزها در این راهپیمایی بیانیه ای را صادر نمود. در این بیانیه آمده است: از قضا آنها که از رخدادهای قدس امسال احساس شکست ‌می‌کردند بیشترین بهره را از آن بردند. آنها به واضح‌ترین شکل دریافتند که سه ماه خشونت بی‌سابقه کمترین اثری در حضور مردم به جای نگذاشته ، بلکه آن را فراگیرتر کرده است. / / / / اینجانب آخرین جمعه از رمضان امسال را در میان کسانی حاضر شدم که جمعی از آنان با مشت‌های گره کرده به پیشوازم آمده بودند و برایم آرزوی مرگ داشتند. در مسیر پرهیاهویی که بایکدیگر همراه شده بودیم سیمایشان را مرور می‌کردم و می‌دیدم‌ که آن چهره‌ها را دوست دارم. و می دیدم پیروزی ما آن چیزی نیست که در آن کسی شکست بخورد. / / / / وقتی که سخن از تقویت شبکه‌های اجتماعی و یا زندگی کردن راه سبز می‌شود بلافاصله می‌پرسند چگونه؟ همان‌گونه که هستید. سخن از آن نیست شبکه‌های اجتماعی که وجود ندارند را شکل دهیم و قدرتمند کنیم؛ سخن از آن است كه قدرت مردم در شبکه‌های اجتماعی است که به صورت طبیعی و به هدایتی فطری درمیانشان شکل گرفته است. باید اهمیت آنها را درک کنیم. روز قدس امسال نشان داد این شبکه همچون نوزادی که به راه افتاده باشد با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است؛ به زودی سخن گفتن را هم آغاز می‌کند و به زودی بالغ می‌شود و همگان را به تحسین و احترام نسبت به خود وا می‌دارد.

اخبار سه شنبه 8 شهریور 28 سپتامبر 2009

کروبی: آقای رفسنجانی چه پاسخی دارید؟

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان از عملکرد وی در مجلس خبرگان انتقاد کرده و پرسیده "پاسخ شما چیست به مردمی که از وظایف مجلس تحت ریاست شما در شرایطی چنین خطیر پرسش می کنند."

آقای کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و رئیس سابق مجلس در نامه خود با یادآوری دوران مبارزات پیش از انقلاب که به گفته وی " نه احتمالی قوی به پیروزی و نه برنامه ای برای تقسیم غنایم" وجود داشت از آقای هاشمی می پرسد "به چه میزان در جایگاه ریاست مجلس خبرگان، حافظ انقلابی بوده اید که اصلی ترین هدف آن مقابله با بی عدالتی و تضییع حقوق مردم بوده است."

این نامزد معترض به نتایج انتخابات، دوران سی ساله بعد از انقلاب را مثال می آورد که به گفته وی "نظام چه مصائب و مراحل پرخطری" را برای برقراری حاکمیت پشت سر گذاشت "واسفا اما که امروز دستاورد ما از آن همه رشادت و مقابله با استبداد و عدالت خواهی چیست و به کجا رسیده ایم."

انتقاد اصلی آقای کروبی به اجلاس اخیر مجلس خبرگان است که آقای هاشمی رفسنجانی ریاست آن را بر عهده دارد که به عقیده وی، آقای هاشمی رفسنجانی روحیه گذشته خود را از دست داده در حالی که در دوران آیت الله خمینی بنیادگذار جمهوری اسلامی، همواره "با رشادت" حرفهایش را حتی اگر "برخلاف نظر امام بود " بر زبان می آورد.

بعد از آن آقای کروبی اهمیت مجلس خبرگان و مسئولیت آن برای انتخاب، تعیین رهبری و نظارت بر عملکرد رهبر بر می شمارد و می پرسد:" پرسش من از شما به عنوان رئیس این مجلس (خبرگان) این است که آیا این مجلس بر اساس وظیفه خود در این اجلاس عمل کرده است."

اجلاس دو روزه مجلس خبرگان در روزهای سه شنبه 22 و 23 سپتامبر (31 شهریور و اول مهر) برگزار شد و در پایان این نشست بیانیه ای منتشر کرد که در آن ضمن تجلیل از عملکرد آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، وقایع بعد از انتخابات را اغتشاش و فنته توصیف کرد اما آقای کروبی می گوید"آیا آن نطق های پیش از دستور و آن گزارش و بیانیه ای که صادر شد به واقع پاسخگوی پرسش ها و ابهامات جامعه امروز بود؟"

در جلسه خبرگان آیت اله علی محمد دستغیب نماینده استان فارس انتقاداتی در باره وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و گفت که از نامزدهای معترض دعوت شود تا نظرات خود را در جمع اعضای خبرگان مطرح کنند که این سخنان با واکنش تندی مواجه شد و حتی برخی اعضای خبرگان درصدد برکناری وی از این مجلس بر آمدند.

آقای کروبی با اشاره به این وقایع می گوید:"گویی در آن مجلس جز به تمجید و تجلیل نباید سخن گفت و هیچ خبره ای حق انتقاد از شرایط کشور را ندارد و دهان آن خبره ای که از هفت خوان شورای نگهبان گذشته و توانسته به مجلس خبرگان راه یابد را باید با خاک پر کرد؟"

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با شرح این وقایع از آقای هاشمی رفسنجانی پرسیده "به راستی که ما به کجا می رویم."

آقای کروبی می گوید که گمان نمی کرده اعضای مجلس خبرگان "بحران مبتلا به کشور را فتنه" بخواند و به امید پاک کردن صورت مسئله "سرخویش را به زیر برف کنند."

اعتراض آقای کروبی این است که آقای رفسنجانی که "قبل از انتخابات آتشفشان خشم مردم را روش دیده و آن را اعلام عمومی کرده بود" تائید کرده که اعضای خبرگان "تصاعد این آتشفشان را امواج فتنه بخوانند و چنین بی دغدغه از کنار شرایط خطیر مترتب به کشور بگذرند؟"

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات با پرسش های متعددی در باره عملکرد مجلس خبرگان نتیجه می گیرد که "آیا بهتر نیست چنین مجلسی را بگذارید فقط برای روز مبادا که خدای ناکرده اتفاقی برای مقام رهبری رخ دهد؟"

آقای کروبی می پرسد: "آیا مشکلات اجتماعی حاکم شده بر کشور و امنیتی کردن فضای سیاسی جامعه و دانشگاهها و مراکز مختلف کشور از هیچ اهمیتی برخوردار نبود که اعضای آن مجلس توجهی بدان نکردند؟"

بعد از انتخابات ریاست جمهوری انتقادات تندی از سوی رسانه های حامی دولت و رادیو وتلویزیون دولتی علیه نامزدهای معترض مطرح شد و تعدادی از اعضای احزاب حامی این نامزدها دستگیر شدند.

آقای کروبی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت می پرسد که آیا در اجلاس اخیر مجلس خبرگان از این صحبت شده که "چرا سه کاندیدای به ظاهر ناکام انتخابات اخیر را در قوطی می کنند و یاران آنها را در سلول انفرادی می اندازند و آنها صرفا در گذر از سلول انفرادی است که میتوانند راهی به آن رسانه ملی آن هم برای پخش اعترافات پیدا کنند."

اشاره آقای کروبی به سخنان چند تن از اعضای احزاب اصلاح طلب است که بعد از انتخابات دستگیر شده اند و چند بار در تلویزیون ظاهر شده و از عملکرد خود در جریان انتخابات و بعد از آن انتقاد و به نوعی اظهار پشیمانی کرده اند.

آقای کروبی با شرح این وقایع از آقای هاشمی رفسنجانی می پرسد :"چه پاسخی دارید در برابر آنهایی که مدعی اند این مجلس وظیفه نظارتی خود را فراموش کرده و به نهادی بی اثر و تبلیغاتی مبدل شده است."

آقای کروبی در بخشی از نامه خود به خرید پنجاه درصد سهام شرکت مخابرات از سوی سپاه و ستاد اجرایی امام انتقاد می کند و می نویسد که قرار بود این ستاد که زمانی خود وی و آیت الله حسن صانعی از طرف آیت اله خمینی مسئول آن بودند، بعد از دو سال به کار خود پایان دهد و قرار نبود بعد از سالها "سهام یک وزارتخانه دولتی را در نیمی از یک ساعت به نام خود کنند و به نام خصوصی سازی حماسه ای دیگر در ادامه و تکمیل حماسه انتخابات ریاست جمهوری اخیر می آفرینند."

رئیس سابق مجلس در بخشی از نامه خود با اشاره به پلمپ دفتر شخصی و دفتر حزب اعتماد ملی و توقیف روزنامه این تشکل تاکید می کند که آمادگی لازم را برای تحمل سختی ها و مصائب دارد"چه باک که جریده هایی دهان دریده به اسم ایران و وطن، از زمین و کیهان بر من بتازند و بیت المال را خرج فحاشی کنند و از این را مواجب بگیرند."


رفسنجانی: طرح برون رفت از وضع فعلی از سوی "افراد دلسوز در مجمع" پیشنهاد شده

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته است که طرحی را که در مجلس خبرگان مطرح کرده بود از "افرادی دلسوز در مجمع تشخیص مصلحت نظام" پیشنهاد شده است.

آقای رفسنجانی در روز سه شنبه 22 سپتامبر (31 شهریور) در ششمین اجلاس مجلس خبرگان با اشاره ضمنی به شرایط کنونی جمهوری اسلامی، از اقداماتی برای رفع بحران سیاسی کنونی خبر داده و گفته بود: "افراد خیرخواه و با تجربه در حال تنظیم مطالبی براساس محورهای سخنان بزرگان هستند که می تواند براساس آن، فضای فعلی را فضای نقادی صحیح، دلسوزانه و بدون تنش های کاذب در نظر گرفت."

آقای رفسنجانی در باره محتوا و تهیه کنندگان این طرح توضیحی نداده بود اما اعلام آن با واکنش تند حامیان دولت محمود احمدی نژاد رو به رو شد.

برخی طرح آقای هاشمی رفسنجانی را شخصی توصیف کرده و برخی از اعضای مجلس خبرگان هم اعلام کردند که چنین طرحی در مجلس خبرگان مطرح نیست.

آقای هاشمی رفسنجانی در واکنش به انتقادها می گوید:"متاسفانه برخی افراد و رسانه ها که خود را در بهشت برین می بینند شتابزده" در باره این طرح واکنش نشان دادند.

در حالی که به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طرحی که توسط تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت پیشنهاد شده، "مورد موافقت بنده نیز قرار گرفت و قرار است نتایج آن به زودی در دیداری که با آنان خواهم داشت، مورد بحث قرار گیرد."

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این سخنان را در دیدار با اعضای شورای مرکزی خانه احزاب بیان کرده و با تاکید بر این که شرایط کنونی کشور خطیر تر از گذشته است، گفته "اگر قرار است کشور با انتخابات و رای مردم اداره شود، بدون احزاب قدرتمند و برنامه دار امکان پذیر نخواهد بود."

آقای رفسنجانی احزاب را "پیش برنده و ضربه گیر نظام" توصیف کرده و گفته که "هیچ چیز جای احزاب را در اداره کشور نمی تواند بگیرد."

روزنامه جمهوری اسلامی که به آقای هاشمی رفسنجانی نزدیک است، پیش از این اعلام کرده بود که یک گروه شش نفره در مرداد ماه به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رفته و با وی در باره پیدا کردن راهی برای حل مشکلات پدید آمده بعد از انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد آرامش صحبت کرده اند.

از حبیب الله عسگراولادی، مرتضی نبوی، محمدرضا باهنر، مصطفی میرسلیم، حسین مظفر و غلامعلی حداد عادل به عنوان کسانی یاد شده که با آقای هاشمی رفسنجانی دیدار کرده اند و گفته می شود که طرحی که آقای هاشمی رفسنجانی مطرح کرده از سوی این افراد مطرح شده است.


مالکان خودروهایی که در اعتراضات بوق زده اند، احضار می شوند

مرتضی تمدن استاندار تهران اعلام کرده که مالکان خودروهایی که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، "با سوء استفاده از فضا و بوق زدن های ممتد و ایجاد راه بندان های غیر اصولی مردم را اذیت کرده اند، احضار می شوند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای تمدن گفته مالکان این خودروها "احضار و مورد سئوال قرار می گیرند، چرا که این افراد به نوعی مرتکب تخلف راهنمایی و رانندگی شده اند."

در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در خیابانهای برخی شهرها به خصوص تهران، رانندگان خودروها، برای همراهی با معترضانی که در خیابانها بودند، بوق می زدند.

استاندار تهران همچنین در باره توقیف این دسته از خودروها با اشاره به مصوبه شورای تامین استان گفته است:" گفته ایم با هر یک از مالکان خودروهایی که با حرکت غیر متعارف موجب سلب آرامش مردم و اختلال در نظم و انضباط ترافیکی شوند، مطابق قانون برخورد شود و این امری کلی است و هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد."

گزارشهایی مبنی بر توقیف برخی خودروها منتشر شده اما تاکنون هیچ مرجع رسمی آن را تائید نکرده است اما آقای تمدن می گوید که "مالکانی که پلاک خودرو، گواهینامه و یا سایر مدارک آنها توقیف و هیچ مقام مسئولی در مورد نحوه پیگیری به آنها توضیح نداده است، برای پیگیری موضوع به بازرسی استانداری مراجعه کنند."

با آنکه استاندار تهران تاکید کرده که مسئولان نیروی انتظامی در بخش راهنمایی و رانندگی پاسخگوی این مسئله هستند اما پلیس راهنمایی و رانندگی تاکنون هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده است.

هنوز میزان جریمه این دسته از مالکان خودروها مشخص نیست ولی آقای تمدن گفته است که "طبق قانون با این مالکان برخورد می شود."


منابع هند احتمال مسمومیت برنج صادراتی به ایران را تایید کردند

مقامات هندی از احتمال مسمومیت برنج صادراتی این کشور به ایران خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری ایشن نیوز اینترنشنال - ای ان آی - بی ال بهاردواج، مدیر بخش کشاورزی در مرکز عالی تحقیقات ایالت پنجاب هند گفته است که به دلیل وجود مقادیر قابل ملاحظه برخی فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب در بخشی از اراضی زیر کاشت برنج در این ایالت، احتمال دارد برنج تولیدی این منطقه حاوی این مواد باشد.

به گفته آقای بهاردواج، به دلیل افزایش تقاضای خارجی برای خرید برنج از نوع باسماتی، از جمله از سوی ایران، سطح زیر کشت این برنج در ایالت پنجاب به حدود دو برابر افزایش یافته و کشاورزان زمین های آلوده را نیز زیر کشت برده اند.

به گفته این مقام هندی، در سال جاری بهای خرید برخی نوع برنج باسماتی به طرز قابل توجهی افزایش یافت و باعث شد تا کشاورزان اراضی متروکه را نیز به کشت این محصول اختصاص دهند.

ایران از جمله وارد کنندگان عمده این نوع برنج از منطقه پنجاب بوده است.

آقای بهاردواج در عین حال افزوده است که ایران در نظر دارد واردات برنج از این منطقه را متوقف کند که این تصمیم باعث نگرانی برنج کاران هندی در این مورد شده که ممکن است برنج تولیدی آنان یکی از خریداران اصلی خود را از دست بدهد.

براساس این گزارش، در پی انتشار خبر آلودگی برنج باسماتی به مواد غیر مجاز، بهای این نوع برنج در هند به شدت کاهش یافته است.

اظهارات این مقام هندی پس از آن انتشار می یابد که روز 25 شهریور، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران اعلام داشت که مقدار فلزات سنگین در برخی از برنج وارداتی از حد مجاز به مراتب بیشتر است.

با اینهمه، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، روز گذشته گفت که انواع برنج وارداتی از لحاظ استاندارد اجباری تحت کنترل بوده و جای نگرانی برای مصرف کنندگان وجود ندارد.

همزمان، مقامات هندی از کشاورزان پنجابی خواسته اند تا از زیر کشت بردن اراضی نا مناسب برای کشت برنج خودداری ورزند تا به این وسیله، مانع از آلودگی محصول به مواد سمی و در نتیجه، از دست رفتن بازارهای صادراتی خود شوند.

در سال جاری، واردات برنج خارجی به ایران به شدت افزایش یافته است در حالیکه عرضه کنندگان برنج داخلی با کاهش تقاضا برای محصول خود مواجه بوده اند.

برخی کارشناسان کشاورزی در ایران گفته اند که در بسیاری از سال ها، واردات برنج خارجی همزمان با فرارسیدن زمان سلف خری یا برداشت محصول از شالیزارهای ایران، به افت بهای برنج عرضه شده توسط کشاورزان داخلی منجر می شود.


پرتاب آزمایشی 'موشکهای دوربرد شهاب و سجیل'

پرتاب آزمایشی موشک در روز دوم مانور نظامی در ایران

ایران امروز از پرتاب آزمایشی تعدادی دیگر از موشکهای خود خبر داد. در روز دوم یک مانور نظامی، موشکهایی که گفته می شود 2 هزار کیلومتر برد دارند آزمایش شد. ایران می گوید پرتاب این موشکها بخشی از برنامه های سالگرد جنگ با عراق است ولی بعضی از ناظران آن را نمایش قدرت ایران پیش از مذاکره این هفته با پنج به علاوه یک می دانند. گزارش از امیر پایور.


سپاه پاسداران ایران از پرتاب آزمایشی دو فروند موشک دوربرد و دو موشک میان برد خبر داده است.

روز دوشنبه، 28 سپتامبر (6 مهر)، روابط عمومی نیروی هوایی سپاه پاسداران اعلام کرد که در ادامه رزمایش موشکی پیامبر اعظم، یک فروند موشک دور برد سجیل و یک فروند موشک دور برد از نوع شهاب 3 را با موفقیت آزمایش کرده است.

منابع نظامی ایران، موشک سجیل را یک موشک دور برد دو مرحله ای با سوخت جامد توصیف کرده اند که دو هزار کیلومتر برد دارد و موشک شهاب 3 یک موشک با سوخت مایع و برد دو هزار و پانصد کیلومتر است.

جمهوری اسلامی قبلا نیز گزارش هایی از پرتاب موفقیت آمیز این دو نوع موشک انتشار داده بود اما به گفته خبرگزاری های داخلی، موشک شهاب که روز دوشنبه پرتاب شده نوع بهینه سازی شده موشک شهاب 3 بوده است.

اوایل روز دوشنبه، سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه ای از پرتاب دو فروند موشک میان برد به نام های شهاب 1 و شهاب 2 خبر داده بود.

براساس این اطلاعیه، پرتاب آزمایشی این دو موشک در ساعات شب و با استفاده از سکوهای با قابلیت پرتاب همزمان چند موشک صورت گرفت.

خبرگزاری ایرنا به نقل از سرتیپ پاسدار حسین سلامی، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران که این رزمایش را به اجرا گذاشته، گزارش کرده است که هدف از مرحله دوم رزمایش پیامبر اعظم افزایش سرعت آماده سازی موشک ها، استفاده از مواضع غیر آماده برای پرتاب و نیز پرتاب در شرایط نامساعد جوی بوده است.

آقای سلامی منظور از پرتاب شبانه موشک ها را تمرین توانایی ادامه پرتاب پی در پی موشک دانسته است.

به گفته وی، در عملیات دفاع بازدارنده، لازم است پرتاب موشک برای مدتی استمرار یابد که مستلزم امکان هدفگیری در ساعات شب نیز هست.

در این گزارش آمده است که روز دوشنبه، مرحله سوم رزمایش با پرتاب موشک های سوخت جامد از جمله موشک نوع سجیل آغاز خواهد شد.

برخلاف موشک هایی که از سوخت مایع استفاده می کنند، موشک های کاربرنده سوخت جامد قابلیت آن را دارند که همراه با سوخت مورد نیاز در زرادخانه انبار و در موقع لازم، به سرعت به محل پرتاب حمل شوند.

همچنین موشک های با سوخت جامد قابلیت بیشتری برای پرتاب از سکوهای پرتاب در نقاط مختلف و سکوهای متحرک را دارند.

روز گذشته، منابع خبری جمهوری اسلامی گزارش کردند که در نخستین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم، سه موشک برد کوتاه آزمایش شده است.

همزمان، خبرگزاری فارس به نقل از وزیر دفاع جمهوری اسلامی از راه اندازی خط تولید مواد مورد استفاده در تولید سوخت جامد خبر داده است.

سابقه تولید سوخت جامد موشکی ایران به سال 1384 و اظهارات وزیر دفاع وقت باز می گردد که در مصاحبه ای از دستیابی صنایع دفاعی به فن آوری تولید سوخت جامد خبر داده بود.

در واکنش به آزمایش های موشکی ایران، وزیر امور خارجه ایتالیا هشدار داده است که دست زدن به آزمایش های موشکی و توسعه تاسیسات هسته ای در آستانه آغاز مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه 1+5 در ژنو "به ارتقای وجهه این کشور کمکی نمی کند."

در همانحال، وزیر امور خارجه فرانسه آزمایش های موشکی ایران را مهم ندانسته و گفته است که این آزمایش ها بر مذاکرات ژنو تاثیری نخواهد گذاشت.


کاخ سفید خواهان گشایش فوری و کامل مرکز اتمی قم شد

کاخ سفید آمریکا خواهان این شد که ایران مرکز اتمی قم را فورا و به طور کامل به روی بازرسان بین المللی بگشاید و مدارک مربوط ساخت این مرکز را در اختیار آژانس بین المللی اتمی قرار دهد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه (28 سپتامبر) این درخواست را مطرح کرد.

او هچنین خواهان این شد که بازرسان آژانس بتواند با پرسنل فعال در مرکز غنی سازی قم که هنوز آغاز به کار نکرده است، دیدار داشته باشند.

به گفته رابرت گیبز، این درخواست کشورهای عضو گروه 1+5 از ایران در مذاکرات این گروه با ایران در ژنو خواهد بود.

مذاکرات پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران پنج شنبه این هفته در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید گفت که گشایش فوری و کامل مرکز اتمی قم به روی بازرسان آژانس و ارائه مدارک مربوط به آن و نیز مصاحبه با پرسنل آن حداقل کاریست که ایران می تواند بکند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پیشتر گفته بود که کشورش به بازرسان بین المللی اجازه خواهد داد که از مرکز غنی سازی جدید در حوالی قم بازدید کنند.

در همین رابطه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرده است که ایران باید تمام برنامه های اتمی اش را به روی بازرسان بین المللی باز کند.

او روز یکشنبه هشدار داد که اگر آمریکا و سایر اعضای گروه 1+5 جواب های مورد نظرشان را از ایران نگیرند، تحریم ها علیه ایران را تشدید خواهند کرد.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، آمریکا در گفتگوهای هسته ای از ایران خواهد خواست تا سه ماه دیگر به بازرسان بین المللی اجازه دهد از مراکز اتمی این کشور، بخصوص از مرکز غنی سازی قم بازدید کنند و به سوال های مربوط به تلاش احتمالی برای دستیابی به سلاح های هسته ای پاسخ دهد.

نیویورک تایمز همچنین از درخواست آمریکا برای مصاحبه بازرسان بین المللی با دانشمندان اتمی ایران که در طرح های هسته ای "۱۱۰" و "۱۱۱" فعالیت کرده اند، خبر داده بود.

به نوشته این روزنامه، این دو طرح از طرح های اتمی فوق سری ایران هستند که سازمان های اطلاعاتی آمریکا پس از نفوذ به شبکه کامپیوتری ایران در سال ۲۰۰۷ از وجود آنها خبردار شدند.

ایران که بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی اش تاکید دارد، وجود چنین طرح هایی را کذب محض می داند.

کروبی بازهم به رفسنجانی نامه نوشت:اجلاسيه مجلس خبرگان برگزار شد وآنچه در اين مجلس بايد مطرح میشد، مطرح نشد

چه باک که جريده هايی دهان دريده به اسم ايران و وطن، از زمين و کيهان بر من بتازند و بيت المال را خرج فحاشی خود کنند و از اين راه مواجب بگيرند و رسانه ملی را نيز تبديل به يک توپخانه حزبی و سياسی عليه اينجانب سازند و نماز مقدس جمعه را هم به مقاصد سياسی خود بيالايند...آيا اين مجلس بر اساس وظيفه خود در اين اجلاس عمل کرده است؟ آيا آن نطق های پيش از دستور و آن گزارش و بيانيه ای که صادر شد به واقع پاسخگوی پرسش ها و ابهامات جامعه امروز ايران بود؟ اگر جناب آيت الله دستغيب با آن سوابق درخشان و پايگاه عميق مردمی که دارند نيز در آن مجلس سخنی را از سر دلسوزی گفتند چنان با ايشان برخورد شد و از ضرورت طرد و حذف و تنبيه ايشان سخن به ميان آمد که گويی در آن مجلس جز به تمجيد و تجليل نبايد سخن گفت و هيچ خبره ای حق انتقاد از شرايط کشور را ندارد و دهان آن خبره ای که از هفت خوان شورای نگهبان گذشته و توانسته به مجلس خبرگان راه يابد را بايد با خاک پر کرد تا مبادا جز به مداحی و تجليل از شرايط موجود سخنی بگويد

در پی دستور آیت اله خامنه ای؛ موج جدید تصفیه استادان علوم انسانی

سایت روز: به دنبال تاکید آیت الله  خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر بازنگری در "علوم انسانی" در سطح دانشگاه‌های کشور، دور جدید تصفیه استادان و تغییرات در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد. به این ترتیب دانشجویان این دانشگاه که گفته می‌شود بزرگترین دانشگاه اختصاصی علوم انسانی در سطح ایران و خاورمیانه است در حالی سال جدید را آغاز می کنند که استادان سرشناس آنها با موج جدید تصفیه رفته اند.
 روندی که از ابتدای روی کار آمدن حجه الاسلام شریعتی دردولت نهم آغاز شده بود اینک با صدور فرمان آقای خامنه ای، طیف گسترده‌ای از اساتید را از تدریس بازداشته است. بر اساس خبر یک منبع آگاه تاکنون 5 تن از اساتید مبرز دانشکده حقوق این دانشگاه که به ویژه در رشته حقوق بشر تدریس می‌کردند به اشکال گوناگون از تدریس منع شده اند.
در عمده‌ترین این تصفیه‌ها "دکتر محمدرضا ضیاء بیگدلی" استاد برجسته حقوق بین الملل در ایران و رییس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه  که کتاب حقوق بین الملل عمومی او بیش از 25 بار تجدید چاپ شده و به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و معتبر در کلیه دانشکده‌های حقوق سراسر کشور شهرت دارد، با حکم بازنشستگی اجباری مواجه شده و از ابتدای امسال از تدریس وی جلوگیری به عمل آمده است.
دکتر بیگدلی هیچگاه در مسایل سیاسی اظهار نظری نکرده است اما گفته می‌شود علت بازنشستگی اجباری او مخالفت با فشارهای گسترده‌ای است که رییس این دانشگاه جهت پذیرش برخی افراد در دوره دکتری دانشکده حقوق اعمال می گند.
به عنوان نمونه تنها در یک مورد سال گذشته دختر یکی از روحانیون بلندپایه با در دست داشتن مدرک ممتاز قرائت قرآن و بدون گذراندن حتی یک واحد از دروس کارشناسی حقوق جهت تحصیل در دوره دکتری حقوق بین الملل به گروه حقوق بین الملل دانشگاه علامه معرفی ‌شد که با وجود مخالفت‌ اعضاء سرانجام با دستور مستقیم رییس دانشگاه در این دوره پذیرش شد.
در تغییر دیگری از برگزاری کلاس‌های "دکتر علی آزمایش" برجسته‌ترین استاد حقوق جزا و کیفر بین المللی کشور در دانشگاه علامه ممانعت به عمل آمده است. دکتر آزمایش که از اساتید برجسته و شناخته شده در سطح بین المللی است، بیش از 20 مقاله علمی به زبان فارسی و 10 مقاله تخصصی به زبان‌های خارجی در سابقه علمی خود دارد. گفته می‌شود دکتر آزمایش که به صورت مدعو سالها در دانشگاه علامه تدریس می‌کرد همواره بر این نکته تاکید داشته است که به دلیل عدم تناسب موازین قوانین جزایی پس از انقلاب با مبانی علمی دانش حقوق، او قصد ندارد کتابی در زمینه حقوق جزایی در ایران تالیف کند.
همچنین از ابتدای سال جاری از تدریس "دکتر حسین شریفی طرازکوهی" استاد دیگر رشته حقوق بشر در دانشگاه علامه طباطبایی که پرکارترین مترجم و مولف در زمینه حقوق بشر در سالهای اخیر در ایران است، با توسل به بهانه‌های اداری ممانعت به عمل آمده است.
 بعلاوه از تدریس دو استاد دیگر این دانشگاه نیز جلوگیری به عمل آمده است؛ حتی گفته می‌شود در یک مورد مقامات دانشگاه با طرح اتهامات اخلاقی اقدام به اخراج یکی از
اساتید کرده‌اند.
سال گذشته نیز "دکتر محمد محمدی گرگانی" رییس گروه حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبایی بازنشسته اجباری شد و پیش از آن هم از تدریس "دکتر مرتضی مردیها" در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه ممانعت به عمل آمده بود.

اخبار دوشنبه 28 سپتامبر 2009 - 06 مهر 1388

کروبی: آقای رفسنجانی چه پاسخی دارید؟

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان از عملکرد وی در مجلس خبرگان انتقاد کرده و پرسیده "پاسخ شما چیست به مردمی که از وظایف مجلس تحت ریاست شما در شرایطی چنین خطیر پرسش می کنند."

آقای کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و رئیس سابق مجلس در نامه خود با یادآوری دوران مبارزات پیش از انقلاب که به گفته وی " نه احتمالی قوی به پیروزی و نه برنامه ای برای تقسیم غنایم" وجود داشت از آقای هاشمی می پرسد "به چه میزان در جایگاه ریاست مجلس خبرگان، حافظ انقلابی بوده اید که اصلی ترین هدف آن مقابله با بی عدالتی و تضییع حقوق مردم بوده است."

این نامزد معترض به نتایج انتخابات، دوران سی ساله بعد از انقلاب را مثال می آورد که به گفته وی "نظام چه مصائب و مراحل پرخطری" را برای برقراری حاکمیت پشت سر گذاشت "واسفا اما که امروز دستاورد ما از آن همه رشادت و مقابله با استبداد و عدالت خواهی چیست و به کجا رسیده ایم."

انتقاد اصلی آقای کروبی به اجلاس اخیر مجلس خبرگان است که آقای هاشمی رفسنجانی ریاست آن را بر عهده دارد که به عقیده وی، آقای هاشمی رفسنجانی روحیه گذشته خود را از دست داده در حالی که در دوران آیت الله خمینی بنیادگذار جمهوری اسلامی، همواره "با رشادت" حرفهایش را حتی اگر "برخلاف نظر امام بود " بر زبان می آورد.

بعد از آن آقای کروبی اهمیت مجلس خبرگان و مسئولیت آن برای انتخاب، تعیین رهبری و نظارت بر عملکرد رهبر بر می شمارد و می پرسد:" پرسش من از شما به عنوان رئیس این مجلس (خبرگان) این است که آیا این مجلس بر اساس وظیفه خود در این اجلاس عمل کرده است."

اجلاس دو روزه مجلس خبرگان در روزهای سه شنبه 22 و 23 سپتامبر (31 شهریور و اول مهر) برگزار شد و در پایان این نشست بیانیه ای منتشر کرد که در آن ضمن تجلیل از عملکرد آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، وقایع بعد از انتخابات را اغتشاش و فنته توصیف کرد اما آقای کروبی می گوید"آیا آن نطق های پیش از دستور و آن گزارش و بیانیه ای که صادر شد به واقع پاسخگوی پرسش ها و ابهامات جامعه امروز بود؟"

در جلسه خبرگان آیت اله علی محمد دستغیب نماینده استان فارس انتقاداتی در باره وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و گفت که از نامزدهای معترض دعوت شود تا نظرات خود را در جمع اعضای خبرگان مطرح کنند که این سخنان با واکنش تندی مواجه شد و حتی برخی اعضای خبرگان درصدد برکناری وی از این مجلس بر آمدند.

آقای کروبی با اشاره به این وقایع می گوید:"گویی در آن مجلس جز به تمجید و تجلیل نباید سخن گفت و هیچ خبره ای حق انتقاد از شرایط کشور را ندارد و دهان آن خبره ای که از هفت خوان شورای نگهبان گذشته و توانسته به مجلس خبرگان راه یابد را باید با خاک پر کرد؟"

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با شرح این وقایع از آقای هاشمی رفسنجانی پرسیده "به راستی که ما به کجا می رویم."

آقای کروبی می گوید که گمان نمی کرده اعضای مجلس خبرگان "بحران مبتلا به کشور را فتنه" بخواند و به امید پاک کردن صورت مسئله "سرخویش را به زیر برف کنند."

اعتراض آقای کروبی این است که آقای رفسنجانی که "قبل از انتخابات آتشفشان خشم مردم را روشن دیده و آن را اعلام عمومی کرده بود" تائید کرده که اعضای خبرگان "تصاعد این آتشفشان را امواج فتنه بخوانند و چنین بی دغدغه از کنار شرایط خطیر مترتب به کشور بگذرند؟"

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات با پرسش های متعددی در باره عملکرد مجلس خبرگان نتیجه می گیرد که "آیا بهتر نیست چنین مجلسی را بگذارید فقط برای روز مبادا که خدای ناکرده اتفاقی برای مقام رهبری رخ دهد؟"

آقای کروبی می پرسد: "آیا مشکلات اجتماعی حاکم شده بر کشور و امنیتی کردن فضای سیاسی جامعه و دانشگاهها و مراکز مختلف کشور از هیچ اهمیتی برخوردار نبود که اعضای آن مجلس توجهی بدان نکردند؟"

بعد از انتخابات ریاست جمهوری انتقادات تندی از سوی رسانه های حامی دولت و رادیو وتلویزیون دولتی علیه نامزدهای معترض مطرح شد و تعدادی از اعضای احزاب حامی این نامزدها دستگیر شدند.

آقای کروبی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت می پرسد که آیا در اجلاس اخیر مجلس خبرگان از این صحبت شده که "چرا سه کاندیدای به ظاهر ناکام انتخابات اخیر را در قوطی می کنند و یاران آنها را در سلول انفرادی می اندازند و آنها صرفا در گذر از سلول انفرادی است که میتوانند راهی به آن رسانه ملی آن هم برای پخش اعترافات پیدا کنند."

اشاره آقای کروبی به سخنان چند تن از اعضای احزاب اصلاح طلب است که بعد از انتخابات دستگیر شده اند و چند بار در تلویزیون ظاهر شده و از عملکرد خود در جریان انتخابات و بعد از آن انتقاد و به نوعی اظهار پشیمانی کرده اند.

آقای کروبی با شرح این وقایع از آقای هاشمی رفسنجانی می پرسد :"چه پاسخی دارید در برابر آنهایی که مدعی اند این مجلس وظیفه نظارتی خود را فراموش کرده و به نهادی بی اثر و تبلیغاتی مبدل شده است."

آقای کروبی در بخشی از نامه خود به خرید پنجاه درصد سهام شرکت مخابرات از سوی سپاه و ستاد اجرایی امام انتقاد می کند و می نویسد که قرار بود این ستاد که زمانی خود وی و آیت الله حسن صانعی از طرف آیت اله خمینی مسئول آن بودند، بعد از دو سال به کار خود پایان دهد و قرار نبود بعد از سالها "سهام یک وزارتخانه دولتی را در نیمی از یک ساعت به نام خود کنند و به نام خصوصی سازی حماسه ای دیگر در ادامه و تکمیل حماسه انتخابات ریاست جمهوری اخیر می آفرینند."

رئیس سابق مجلس در بخشی از نامه خود با اشاره به پلمپ دفتر شخصی و دفتر حزب اعتماد ملی و توقیف روزنامه این تشکل تاکید می کند که آمادگی لازم را برای تحمل سختی ها و مصائب دارد"چه باک که جریده هایی دهان دریده به اسم ایران و وطن، از زمین و کیهان بر من بتازند و بیت المال را خرج فحاشی کنند و از این راه مواجب بگیرند." 

رفسنجانی: طرح برون رفت از وضع فعلی از سوی "افراد دلسوز در مجمع" پیشنهاد شده

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته است که طرحی را که در مجلس خبرگان مطرح کرده بود از "افرادی دلسوز در مجمع تشخیص مصلحت نظام" پیشنهاد شده است.

آقای رفسنجانی در روز سه شنبه 22 سپتامبر (31 شهریور) در ششمین اجلاس مجلس خبرگان با اشاره ضمنی به شرایط کنونی جمهوری اسلامی، از اقداماتی برای رفع بحران سیاسی کنونی خبر داده و گفته بود: "افراد خیرخواه و با تجربه در حال تنظیم مطالبی براساس محورهای سخنان بزرگان هستند که می تواند براساس آن، فضای فعلی را فضای نقادی صحیح، دلسوزانه و بدون تنش های کاذب در نظر گرفت."

آقای رفسنجانی در باره محتوا و تهیه کنندگان این طرح توضیحی نداده بود اما اعلام آن با واکنش تند حامیان دولت محمود احمدی نژاد رو به رو شد.

برخی طرح آقای هاشمی رفسنجانی را شخصی توصیف کرده و برخی از اعضای مجلس خبرگان هم اعلام کردند که چنین طرحی در مجلس خبرگان مطرح نیست.

آقای هاشمی رفسنجانی در واکنش به انتقادها می گوید:"متاسفانه برخی افراد و رسانه ها که خود را در بهشت برین می بینند شتابزده" در باره این طرح واکنش نشان دادند.

در حالی که به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طرحی که توسط تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت پیشنهاد شده، "مورد موافقت بنده نیز قرار گرفت و قرار است نتایج آن به زودی در دیداری که با آنان خواهم داشت، مورد بحث قرار گیرد."

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این سخنان را در دیدار با اعضای شورای مرکزی خانه احزاب بیان کرده و با تاکید بر این که شرایط کنونی کشور خطیر تر از گذشته است، گفته "اگر قرار است کشور با انتخابات و رای مردم اداره شود، بدون احزاب قدرتمند و برنامه دار امکان پذیر نخواهد بود."

آقای رفسنجانی احزاب را "پیش برنده و ضربه گیر نظام" توصیف کرده و گفته که "هیچ چیز جای احزاب را در اداره کشور نمی تواند بگیرد."

روزنامه جمهوری اسلامی که به آقای هاشمی رفسنجانی نزدیک است، پیش از این اعلام کرده بود که یک گروه شش نفره در مرداد ماه به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رفته و با وی در باره پیدا کردن راهی برای حل مشکلات پدید آمده بعد از انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد آرامش صحبت کرده اند.

از حبیب الله عسگراولادی، مرتضی نبوی، محمدرضا باهنر، مصطفی میرسلیم، حسین مظفر و غلامعلی حداد عادل به عنوان کسانی یاد شده که با آقای هاشمی رفسنجانی دیدار کرده اند و گفته می شود که طرحی که آقای هاشمی رفسنجانی مطرح کرده از سوی این افراد مطرح شده است.

مالکان خودروهایی که در اعتراضات بوق زده اند، احضار می شوند

مرتضی تمدن استاندار تهران اعلام کرده که مالکان خودروهایی که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، "با سوء استفاده از فضا و بوق زدن های ممتد و ایجاد راه بندان های غیر اصولی مردم را اذیت کرده اند، احضار می شوند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای تمدن گفته مالکان این خودروها "احضار و مورد سئوال قرار می گیرند، چرا که این افراد به نوعی مرتکب تخلف راهنمایی و رانندگی شده اند."

در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در خیابانهای برخی شهرها به خصوص تهران، رانندگان خودروها، برای همراهی با معترضانی که در خیابانها بودند، بوق می زدند.

استاندار تهران همچنین در باره توقیف این دسته از خودروها با اشاره به مصوبه شورای تامین استان گفته است:" گفته ایم با هر یک از مالکان خودروهایی که با حرکت غیر متعارف موجب سلب آرامش مردم و اختلال در نظم و انضباط ترافیکی شوند، مطابق قانون برخورد شود و این امری کلی است و هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد."

گزارشهایی مبنی بر توقیف برخی خودروها منتشر شده اما تاکنون هیچ مرجع رسمی آن را تائید نکرده است اما آقای تمدن می گوید که "مالکانی که پلاک خودرو، گواهینامه و یا سایر مدارک آنها توقیف و هیچ مقام مسئولی در مورد نحوه پیگیری به آنها توضیح نداده است، برای پیگیری موضوع به بازرسی استانداری مراجعه کنند."

با آنکه استاندار تهران تاکید کرده که مسئولان نیروی انتظامی در بخش راهنمایی و رانندگی پاسخگوی این مسئله هستند اما پلیس راهنمایی و رانندگی تاکنون هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده است.

هنوز میزان جریمه این دسته از مالکان خودروها مشخص نیست ولی آقای تمدن گفته است که "طبق قانون با این مالکان برخورد می شود."

منابع هند احتمال مسمومیت برنج صادراتی به ایران را تایید کردند

مقامات هندی از احتمال مسمومیت برنج صادراتی این کشور به ایران خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری ایشن نیوز اینترنشنال - ای ان آی - بی ال بهاردواج، مدیر بخش کشاورزی در مرکز عالی تحقیقات ایالت پنجاب هند گفته است که به دلیل وجود مقادیر قابل ملاحظه برخی فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب در بخشی از اراضی زیر کاشت برنج در این ایالت، احتمال دارد برنج تولیدی این منطقه حاوی این مواد باشد.

به گفته آقای بهاردواج، به دلیل افزایش تقاضای خارجی برای خرید برنج از نوع باسماتی، از جمله از سوی ایران، سطح زیر کشت این برنج در ایالت پنجاب به حدود دو برابر افزایش یافته و کشاورزان زمین های آلوده را نیز زیر کشت برده اند.

به گفته این مقام هندی، در سال جاری بهای خرید برخی نوع برنج باسماتی به طرز قابل توجهی افزایش یافت و باعث شد تا کشاورزان اراضی متروکه را نیز به کشت این محصول اختصاص دهند.

ایران از جمله وارد کنندگان عمده این نوع برنج از منطقه پنجاب بوده است.

آقای بهاردواج در عین حال افزوده است که ایران در نظر دارد واردات برنج از این منطقه را متوقف کند که این تصمیم باعث نگرانی برنج کاران هندی در این مورد شده که ممکن است برنج تولیدی آنان یکی از خریداران اصلی خود را از دست بدهد.

براساس این گزارش، در پی انتشار خبر آلودگی برنج باسماتی به مواد غیر مجاز، بهای این نوع برنج در هند به شدت کاهش یافته است.

اظهارات این مقام هندی پس از آن انتشار می یابد که روز 25 شهریور، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران اعلام داشت که مقدار فلزات سنگین در برخی از برنج وارداتی از حد مجاز به مراتب بیشتر است.

با اینهمه، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، روز گذشته گفت که انواع برنج وارداتی از لحاظ استاندارد اجباری تحت کنترل بوده و جای نگرانی برای مصرف کنندگان وجود ندارد.

همزمان، مقامات هندی از کشاورزان پنجابی خواسته اند تا از زیر کشت بردن اراضی نا مناسب برای کشت برنج خودداری ورزند تا به این وسیله، مانع از آلودگی محصول به مواد سمی و در نتیجه، از دست رفتن بازارهای صادراتی خود شوند.

در سال جاری، واردات برنج خارجی به ایران به شدت افزایش یافته است در حالیکه عرضه کنندگان برنج داخلی با کاهش تقاضا برای محصول خود مواجه بوده اند.

برخی کارشناسان کشاورزی در ایران گفته اند که در بسیاری از سال ها، واردات برنج خارجی همزمان با فرارسیدن زمان سلف خری یا برداشت محصول از شالیزارهای ایران، به افت بهای برنج عرضه شده توسط کشاورزان داخلی منجر می شود.

پرتاب آزمایشی 'موشکهای دوربرد شهاب و سجیل'

پرتاب آزمایشی موشک در روز دوم مانور نظامی در ایران

ایران امروز از پرتاب آزمایشی تعدادی دیگر از موشکهای خود خبر داد. در روز دوم یک مانور نظامی، موشکهایی که گفته می شود 2 هزار کیلومتر برد دارند آزمایش شد. ایران می گوید پرتاب این موشکها بخشی از برنامه های سالگرد جنگ با عراق است ولی بعضی از ناظران آن را نمایش قدرت ایران پیش از مذاکره این هفته با پنج به علاوه یک می دانند.

سپاه پاسداران ایران از پرتاب آزمایشی دو فروند موشک دوربرد و دو موشک میان برد خبر داده است.

روز دوشنبه، 28 سپتامبر (6 مهر)، روابط عمومی نیروی هوایی سپاه پاسداران اعلام کرد که در ادامه رزمایش موشکی پیامبر اعظم، یک فروند موشک دور برد سجیل و یک فروند موشک دور برد از نوع شهاب 3 را با موفقیت آزمایش کرده است.

منابع نظامی ایران، موشک سجیل را یک موشک دور برد دو مرحله ای با سوخت جامد توصیف کرده اند که دو هزار کیلومتر برد دارد و موشک شهاب 3 یک موشک با سوخت مایع و برد دو هزار و پانصد کیلومتر است.

جمهوری اسلامی قبلا نیز گزارش هایی از پرتاب موفقیت آمیز این دو نوع موشک انتشار داده بود اما به گفته خبرگزاری های داخلی، موشک شهاب که روز دوشنبه پرتاب شده نوع بهینه سازی شده موشک شهاب 3 بوده است.

اوایل روز دوشنبه، سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه ای از پرتاب دو فروند موشک میان برد به نام های شهاب 1 و شهاب 2 خبر داده بود.

براساس این اطلاعیه، پرتاب آزمایشی این دو موشک در ساعات شب و با استفاده از سکوهای با قابلیت پرتاب همزمان چند موشک صورت گرفت.

خبرگزاری ایرنا به نقل از سرتیپ پاسدار حسین سلامی، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران که این رزمایش را به اجرا گذاشته، گزارش کرده است که هدف از مرحله دوم رزمایش پیامبر اعظم افزایش سرعت آماده سازی موشک ها، استفاده از مواضع غیر آماده برای پرتاب و نیز پرتاب در شرایط نامساعد جوی بوده است.

آقای سلامی منظور از پرتاب شبانه موشک ها را تمرین توانایی ادامه پرتاب پی در پی موشک دانسته است.

به گفته وی، در عملیات دفاع بازدارنده، لازم است پرتاب موشک برای مدتی استمرار یابد که مستلزم امکان هدفگیری در ساعات شب نیز هست.

در این گزارش آمده است که روز دوشنبه، مرحله سوم رزمایش با پرتاب موشک های سوخت جامد از جمله موشک نوع سجیل آغاز خواهد شد.

برخلاف موشک هایی که از سوخت مایع استفاده می کنند، موشک های کاربرنده سوخت جامد قابلیت آن را دارند که همراه با سوخت مورد نیاز در زرادخانه انبار و در موقع لازم، به سرعت به محل پرتاب حمل شوند.

همچنین موشک های با سوخت جامد قابلیت بیشتری برای پرتاب از سکوهای پرتاب در نقاط مختلف و سکوهای متحرک را دارند.

روز گذشته، منابع خبری جمهوری اسلامی گزارش کردند که در نخستین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم، سه موشک برد کوتاه آزمایش شده است.

همزمان، خبرگزاری فارس به نقل از وزیر دفاع جمهوری اسلامی از راه اندازی خط تولید مواد مورد استفاده در تولید سوخت جامد خبر داده است.

سابقه تولید سوخت جامد موشکی ایران به سال 1384 و اظهارات وزیر دفاع وقت باز می گردد که در مصاحبه ای از دستیابی صنایع دفاعی به فن آوری تولید سوخت جامد خبر داده بود.

در واکنش به آزمایش های موشکی ایران، وزیر امور خارجه ایتالیا هشدار داده است که دست زدن به آزمایش های موشکی و توسعه تاسیسات هسته ای در آستانه آغاز مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه 1+5 در ژنو "به ارتقای وجهه این کشور کمکی نمی کند."

در همانحال، وزیر امور خارجه فرانسه آزمایش های موشکی ایران را مهم ندانسته و گفته است که این آزمایش ها بر مذاکرات ژنو تاثیری نخواهد گذاشت.

کاخ سفید خواهان گشایش فوری و کامل مرکز اتمی قم شد

کاخ سفید آمریکا خواهان این شد که ایران مرکز اتمی قم را فورا و به طور کامل به روی بازرسان بین المللی بگشاید و مدارک مربوط ساخت این مرکز را در اختیار آژانس بین المللی اتمی قرار دهد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه (28 سپتامبر) این درخواست را مطرح کرد.

او هچنین خواهان این شد که بازرسان آژانس بتواند با پرسنل فعال در مرکز غنی سازی قم که هنوز آغاز به کار نکرده است، دیدار داشته باشند.

به گفته رابرت گیبز، این درخواست کشورهای عضو گروه 1+5 از ایران در مذاکرات این گروه با ایران در ژنو خواهد بود.

مذاکرات پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران پنج شنبه این هفته در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید گفت که گشایش فوری و کامل مرکز اتمی قم به روی بازرسان آژانس و ارائه مدارک مربوط به آن و نیز مصاحبه با پرسنل آن حداقل کاریست که ایران می تواند بکند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پیشتر گفته بود که کشورش به بازرسان بین المللی اجازه خواهد داد که از مرکز غنی سازی جدید در حوالی قم بازدید کنند.

در همین رابطه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرده است که ایران باید تمام برنامه های اتمی اش را به روی بازرسان بین المللی باز کند.

او روز یکشنبه هشدار داد که اگر آمریکا و سایر اعضای گروه 1+5 جواب های مورد نظرشان را از ایران نگیرند، تحریم ها علیه ایران را تشدید خواهند کرد.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، آمریکا در گفتگوهای هسته ای از ایران خواهد خواست تا سه ماه دیگر به بازرسان بین المللی اجازه دهد از مراکز اتمی این کشور، بخصوص از مرکز غنی سازی قم بازدید کنند و به سوال های مربوط به تلاش احتمالی برای دستیابی به سلاح های هسته ای پاسخ دهد.

نیویورک تایمز همچنین از درخواست آمریکا برای مصاحبه بازرسان بین المللی با دانشمندان اتمی ایران که در طرح های هسته ای "۱۱۰" و "۱۱۱" فعالیت کرده اند، خبر داده بود.

به نوشته این روزنامه، این دو طرح از طرح های اتمی فوق سری ایران هستند که سازمان های اطلاعاتی آمریکا پس از نفوذ به شبکه کامپیوتری ایران در سال ۲۰۰۷ از وجود آنها خبردار شدند.

ایران که بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی اش تاکید دارد، وجود چنین طرح هایی را کذب محض می داند.

 

نظر کارشناس روس در مورد اقدامات تحریک آمیز تهران

خبرگزاری روسی نووستی:  روز دوشنبه ایران موشک بالستیک شهاب-3 را آزمود که می تواند اهدافی در خاک اسرائیل را هدف گیرد.
برد عمل شهاب-3 برابر با 2 هزار کیلومتر می باشد. به گفته نظامیان ایرانی این موشک نسبت به موشک های پیشین از دقت پیشتری برخوردار است و سیستم ناوبری بهتری نیز دارد. بنا به ارزیابی کارشناسان نظامی، موشک می تواند برای پایگاه های آمریکایی در منطقه خلیج فارس نیز تهدید قلمداد شود.
پس از آن ایران موشک دوپله ای سجیل با سوخت جامد را آزمود. آنطور که تهران اعلام می کند، حداکثر برد این موشک کلاس زمین به زمین که توسط متخصصین ایرانی ساخته شده
است، 2 هزار کیلومتر است. بعقیده "سرگیازنوبیشف" مدیر انستیتو ارزیابی های استراتژیک، اکنون سناریوی تشدید تحریمات علیه ایران هرچه بیشتر محتمل می شود. وی گفت: ایران باید درک کند که برخی اقدامات پیامدهایی منفی بدنبال دارند. جامعه جهانی با روسیه که بدان ملحق شده است، اقدامات ایران را تحت نظر خواهد داشت. وی معتقد است که اکنون همه اقدامات ایران، از جمله آخرین پرتاب های موشکی آن، با هدف جلوگیری از سرنگونی نظام کنونی هستند.

از ترس دانشجویان احمدی نژاد باز هم در دانشگاه حاضر نشد

خبرنامه امیرکبیر: صبح امروز همزمان با حضور کودتاچیان در دانشگاه تهران، دانشجویان معترض با وجود همه فشارها و تهدیدهای نیروهای امنیتی طی یک ماه گذشته،فریادهای اعتراضی مرگ بر دیکتاتور سردادند. 
این تجمع که با حضور هزار دانشجوهمراه بود از مقابل دانشکده هنرهای زیباآغاز شدند و به تدریج پس از به راه افتادندانشجویان به سمت ضلع شمالی دانشگاه، لحظه لحظه بر شمار معترضین افزوده شد.
دانشجویان معترض که نمادهای سبز از جمله پلاکاردهای سبز رنگ حاوی نوشته ها و دستبندها و بادکنک های سبز بهمراه داشتند  با عبور از مقابل دانشکده های مختلف در مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ایستادند و یکصدا فریاد های "مرگ بر دیکتاتور"، "دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد"، "دانشجوی زندانی ازاد باید گردد"،  "ندائیم، سهرابیم، ما همه یکصدائیم"،"کروبی بازداشت بشه ایران قیامت میشه"، "کروبی بت شکن بت بزرگ بشکن"، "شکنجه، تجاوز دیگر اثر ندارد"، "دولت کودتا استعقا  استعفا"، "یا حسین میرحسین"، "احمدی دروغگو شصت و سه درصدت کو"، "رایم کو"، "آزادی" و ...  سردادند. 
دانشجویان معترض هم چنین پلاکاردهای حاوی خوشامدگوئی به وزرای علوم و بهداشت دولت کودتا را به زیرکشیدندکه با تشویق های ممتد دیگر دانشجویان همراه بودند. در این هنگام در حدود 50- دانشجوی بسیجی نیز به منظور مقابله با دانشجویان با در دست داشتن پرچم هائی به سر دادن شعار پرداختند که در مقابل نیز دانشجویان معترض فریاد زدند: "دانشجوی سهمیه، همینه همینه". 
نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه نیز برای تامین امنیت سالن محل برگزاری مراسم در مقابل محوطه کتابخانه مرکزی صف کشیده بودند. نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و دانشجویان بسیجی نیز چون همیشه به شناسائی دانشجویان معترض مشغول بودند. 
دانشجویان سپس تجمع خود را در مقابل سر در دانشگاه تهران و با سر دادن شعارهائی ادامه دادند. شعارهای "احمدی احمدی این اخرین پیامه، جنبش سبز ایران آماده قیامه"، "دولت جنایت می کند رهبر حمایت می کند"، "سپاه و اطلاعات عامل افتضاحات"، "جنتی لعنتی تو دشمن ملتی"، "ندائیم سهرابیم، ما همه یکصدائیم"، "کروبی بازداشت دستگیر بشه ایران قیامت میشه"، "کروبی بت شکن بت بزرگ بشکن" از جمله شعارهای دانشجویان معترض بود.
تجمع دانشجویان در سر در دانشگاه تهران، موجب جمع شدن عده ی زیادی از مردم در پیاده روهای خیابان انقلاب شد و عده ای از مردم نیز همراهی خود را با دانشجویان نشان می دادند. دانشجویان پس از تجمع مقابل درب 16آذر، بار دیگر در مقابل کتابخانه مرکزی به سر دادن شعار پرداختند و پس از آن به تجمع دو ساعته خود پایان دادند. 

آخرين آخبار