آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۳, چهارشنبه

اولین گزارش اختصاصی موج سبز آزادی از راهپیمایی سبزها در روز ۱۳ آبان


سیزدهم آبان ۸۸ برای همیشه بر جریده تاریخ به نام «روز سبز دانش‌اموز» حک شد !!!
امروز بار دیگر موج سبز ملت ایران همزمان با روز بزرگداشت مقام دانش‌آموز خروشان شد. بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی موج سبز آزادی از ساعات اولیه امروز، راهپیمایان سبزپوش به خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها آمدند تا یک بار دیگر با آرمان‌های شهدای جنبش سبز و زندانیان سیاسی دربند تجدیدمیثاق کنند.
امروز بار دیگر کودتاگران ثابت کردند که برای فرو نشاندن موج گسترده راهپیمایان سبز از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند. در محدوده میدان هفت تیر و دانشگاه تهران و هم‌چنین خیابان ولی‌عصر نیروهای ضدشورش تیراندازی کردند و بارها صدای تیراندازی توسط شاهدان عینی در راهپیمایی شنیده شد.
نیروهای لباس شخصی بارها به سوی مردم و دانشجویان با باتوم و چماق حمله‌ور شدند و برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک‌اور استفاده کردند. اما تنها چند دقیقه کافی بود تا دوباه موج سبز از خیابان‌های فرعی به سمت خیابان‌ اصلی سرازیر می‌شدند. همچنین در محدوده خیابان کارگر شمالی- امیرآباد- نیروهای لباس شخصی به سمت مردم حمله کردند. در حدود ساعت ۱۱ صبح شیخ مهدی کروبی به صفوف راهپیمایی مردم پیوست و با شعار کروبی کروبی حمایتت می‌کنیم مورد استقبال قرار گرفت. پس از دقایقی همراهی با مردم، رهبر شجاع جنبش مورد ضرب و شتم نیروهای کودتاگر قرار گرفت و صحنه راهپیمایی را ترک کرد.
در محدوده خیابان‌های مفتح، پل کریم خان، مقابل درب اصلی دانشگاه تهران و نیز خیابان ولی‌عصر تا همین لحظه درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. مردم با شعارهایی نظیر تا احمدی‌نژاده، هر روز همین بساطه و مرگ بر دیکتاتور در مسیر راهپیمایی روان بودند. در لحظاتی که به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک می‌شد هم با سر دادن شعار نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم یکدیگر را به حضور تشویق می‌کردند. گزارش گزارش‌گران موج سبز آزادی از مسیر راهپیمایی از خشونت عریان نیروهای لباس‌شخصی برای متفرق کردن مردم حکایت دارد. لباس‌شخصی‌ها مثل همیشه برای سرکوب مردم از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کردند. تعدادی از هم‌وطنانمان نیز در جریان راهپیمایی امروز بازداشت شده‌اند. هنوز از آمار بازداشت‌شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.
گفتنی است اکثر خیابان‌های منتهی به سفارت آمریکا و روسیه و همچنین میدان فردوسی تهران مسدود شده است و جمع زیادی از نیروهای بسیجی از ساعت‌ها پیش با اونیفورم‌های مخصوص در مقابل سفارت حضور یافته اند. حداد عادل نیز در مراسم امروز به سخنرانی ۴۰ دقیقه ای پرداخت که در هنگام پخش این گزارش از رادیو، صدای مرگ بر دیکتاتور به وضوح شنیده می‌شد.
از حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح امروز نیز سیستم تلفن همراه در مسیرهای راهپیمایی اعلام شده در تهران دچار اختلال شده بود. اما مردم همچنان با موبایل‌های خود از صحنه‌های راهپیمایی فیلم و عکس تهیه می‌کردند که برخی از این گزارش‌ها تا به این لحظه در سایت منتشر شده است و گزارش‌های دریافتی تا ساعات آتی نیز از همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد.
موج سبز تنها در تهران به صحنه راهپیمایی نیامد. در شهرستان‌ها نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که سبزها با پوشش و مچ‌بند سبز در صحنه راهپیمایی حاضر شدند گزارش‌های رسیده از شیرازخبر از حضور گسترده جمعیت سبزپوش در حرم حضرت شاهچراغ و تجمع در فلکه دانشجوی این شهر و سردادن شعارهای مرگ بر دیکتاتور و یاحسین میرحسین می‌دهند. گزارش‌های دریافتی موج سبز آزادی از اراک نیز خبر از حضور گسترده راهپیمایان سبزپوش و سر دادن شعارمرگ بر دیکتاتور می‌دهد. از تبریز هم خبر می‌رسد که در آغازین دقایق شروع راهپیمایی در این شهر، نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه به شکل وحشیانه ای به مردم حمله کردند.
در این حمله بازداشت شدگان به صورت فله‌ای به هتل تبریز در نزدیکی فلکه دانشگاه منتقل شدند، نیروهای لباس شخصی به شدت از گاز فلفل استفاده کردند به طوری که در اطراف میدان فلکه دانشگاه تبریز نفس کشدین به سختی ممکن است. همچنان درگیرهای پراکنده در تبریز ادامه دارد. هنوز از تعداد مجروحان و دستگیر شدگان شهرستان‌ها آمار دقیقی در دست نیست.
دانشگاه‌های سراسر کشور هم صحنه حضور باشکوه دانشجویان سبز بود. بر اساس اخبار دریافتی از کرمان، دانشجویان ازساعت 9 صبح راهپیمایی را آغاز کردند و تا ساعت 12 ظهر اجتماع سبز دانشجویان در مقابل تالار وحدت این دانشگاه ادامه داشت این تجمع با شعار هایی همچون موسوی کروبی حمایتت می‌کنیم، و دولت کودتا استعفا استعفا ادامه یافت.
سبزهای تهرانی و شهرستانی با در دست داشتن پلاکاردها و شعارهایی در حمایت از رهبران جنبش سبز تا به این لحظه از روز سیزده آبانی فراموش نشدنی و متفاوت را رقم زده‌اند و این حماسه سبز همچنان ادامه دارد.

لیست بازداشت‌شدگان مراسم راهپیمایی امروز


امروز، سیزدهم آبان جمع کثیری از فعالان سیاسی در حین راهپیمایی بازداشت شدند. در میان بازداشت‌شدگانی که بازداشت آن‌ها تا به این لحظه تایید شده است اسامی زیر به چشم می‌خورد:
۱- محمد هاشمی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم
۲- نفیسه زاع کهن روزنامه‌نگار
۳- حجت شریفی عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت
۴- وحیده مولوی- عضو گروه میدان زنان
۵- علی مشمولی- عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان
۶- علی ملیحی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت
۷- محمد صادقی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت
۸- حسن اسدی زیدآبادی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت
به نقل از موج آزادي

آیت الله العظمی منتظری: استكبار ستيزى به معناى دشمن سازى و منزوى نمودن كشور نيست


حضرت آیت الله العظمی منتظری روز گذشته در جدیدترین اظهارنظرشان در رابطه با واقعه 13 آبان اظهار داشتند:
" اشغال سفارت آمريكا در بدو پيروزى انقلاب كه مورد‏ ‏حمايت اكثر اقشار انقلابى و مرحوم امام خمينى بود، مورد تأييد اينجانب نيز‏ ‏بود; ولى با آن عوارض منفى و حساسيت شديدى كه بين مردم آمريكا به‏ ‏وجود آورد كه هنوز آثار آن باقى است ، معلوم شد كه كار درستى نبوده."

متن کامل پرسش های سایت موج سبز آزادی و پاسخ های آیت الله العظمی منتظری بدین شرح است:
پاسخ آيت الله العظمى منتظرىبه پرسش هاي پايگاه اينترنتى "موج سبز آزادى"‏ ‏ ‏
متن نامه و پرسش هاي پايگاه اينترنتي "موج سبز آزادي" :
‏بسمه تعالى ‏ ‏
حضرت آيت الله العظمى منتظرى ‏ ‏با عرض سلام و ادب ‏
‏اميدواريم كه حالتان خوب باشد. از پايگاه اينترنتى "موج سبز آزادى"‏ ‏مصدع اوقات شريف شما مى‎شويم . غرض از مزاحمت اينكه سوالاتى در رابطه با‏ ‏واقعه تاريخى سيزدهم آبان مطرح است كه گمان مى‎كنيم پاسخ هاى جنابعالى به‏ ‏اين سوالات مى‎تواند راهگشاى بسيارى از مسائل موجود باشد و قطعا مورد‏ ‏استقبال خوانندگان و علاقه مندان قرار خواهد گرفت .‏ ‏از اينكه به ما در محقق شدن اين امر كمك مى‎نماييد سپاسگزاريم . سوالات‏ ‏به پيوست تقديم مى‎گردد و اميدواريم با پاسخ مثبت شما همراه باشد.‏ ‏با سپاس و احترام فراوان : سردبير "موج سبز آزادى"‏ ‏
سوال اول : در نوشته هاى شما اشغال سفارت آمريكا در سال 58 توسط‏ ‏دانشجويان پيرو خط امام يك عمل اشتباه قلمداد شده بود، در حالى كه شما از‏ ‏كسانى بوديد كه در همان زمان از اين اقدام حمايت و دفاع كرديد. علت حمايتتان‏ ‏در آن مقطع از اين اقدام دانشجويان چه بود؟ به چه دليل در زمان فعلى آن را‏ ‏اشتباه مى‎دانيد؟ ‏ ‏
سوال دوم : نظر شما در مورد قطع رابطه ايران و آمريكا چيست ؟ آيا تداوم‏ ‏اين انقطاع به مصلحت كشور است ؟ ‏
‏سوال سوم : در شرايطى كه روسيه و چين جايگزين آمريكا و اروپا در‏ ‏سياست و اقتصاد ايران شده اند، با آنها چگونه بايد رفتار شود؟ آيا اين ارتباط‏ ‏به صلاح كشور و انقلاب است ؟ ‏ ‏
سوال چهارم : با توجه به شرايط پس از انتخابات رياست جمهورى ، كه‏ ‏حكومت پشتوانه اعتماد مردم و مشروعيت خود را از دست داده است ، مذاكرات‏ ‏ايران و آمريكا يك مذاكره توأم با عزت است يا مذاكره اى از موضع ضعف ؟ ‏ ‏
سوال پنجم : معناى استكبار ستيزى چيست ؟ آيا اين اصطلاح به معناى دفاع‏ ‏و مقابله با استكبار است يا به معناى جنگ و ابتداى به آن ؟ با توجه به اينكه‏ ‏قوانين حقوقى بين المللى از طرف اكثريت ملل جهان پذيرفته شده است ، مفهوم‏ ‏استكبار ستيزى در اين شرايط چيست ؟ با در نظر گرفتن منافع ملى چگونه بايد‏ ‏به برخى قوانين ناعادلانه بين المللى واكنش نشان داد؟‏
‏پاسخ آيت الله العظمى منتظرى :‏
‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏
‏با سلام و تحيت و تقدير از توجه شما به مسائل مهم و جارى‏ ‏كشور‏ ‏‏
‏جواب 1 - اشغال سفارت آمريكا در بدو پيروزى انقلاب كه مورد‏ ‏حمايت اكثر اقشار انقلابى و مرحوم امام خمينى بود، مورد تأييد اينجانب نيز‏ ‏بود; ولى با آن عوارض منفى و حساسيت شديدى كه بين مردم آمريكا به‏ ‏وجود آورد كه هنوز آثار آن باقى است ، معلوم شد كه كار درستى نبوده ; و‏ ‏اصولا سفارت يك كشور به منزله جزئى از آن كشور است ، و كشورى كه‏ ‏در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن‏ ‏كشور است و كار صحيحى نمى باشد. از قرار اطلاع بعضى از جوانان انقلابى‏ ‏و متعهدى كه متصدى اين كار بودند نيز اشتباه بودن آن را قبول دارند.‏ ‏جواب 2 - نظر به اينكه آمريكا باعث كودتاى 28 مرداد بر عليه مرحوم‏ ‏دكتر مصدق و برگشت شاه بود و پس از كودتا هم آمريكا تقريبا همه شئون‏ ‏سياسى و اقتصادى كشور را قبضه كرده و در همه امور از رژيم سابق دفاع و‏ ‏پشتيبانى مى‎نمود و پس از پيروزى انقلاب نيز دارايى هاى ايران را بلوكه‏ ‏كرده و به طور كلى در رابطه با انقلاب برخورد مناسبى نداشت ، در آغاز‏ ‏انقلاب مردم از آمريكا عصبانى بودند و در نتيجه دانشجويان سفارت‏ ‏آمريكا در ايران را اشغال نمودند و آمريكا نيز رابطه خود را با ايران قطع‏ ‏نمود; و بر اين اساس مرحوم امام خمينى تجديد ارتباط با آمريكا را در آن‏ ‏زمان نهى نمودند; ولى واضح است كه چنين حكمى موقتى است و برحسب‏ ‏شرايط سياسى و اقتصادى تغيير مى‎كند، و اين امر در گرو آن است كه اين‏ ‏رابطه به نفع كشور بوده و از قبيل رابطه دو كشور مستقل باشد.‏ ‏اگر مصالح و منافع ملى اقتضا كند كه با آمريكا رابطه برقرار شود، نبايد‏ ‏زمينه تشنج و بى اعتمادى را با شعارهاى بى محتوا تشديد نمود. بديهى است‏ ‏اسرائيل و لابى آن در آمريكا سخت مخالف رابطه ايران و آمريكا بوده و‏ ‏هست و منافع خود را در بقاى بحران كنونى بين ايران و آمريكا مى‎داند، و‏ ‏متأسفانه سران كشور به اين مهم توجه نمى نمايند.‏ ‏‏ ‏
جواب 3 - اگر قرار باشد حاكميت ايران در سياست و اقتصاد خود را‏ ‏وابسته به بلوك شرق نمايد و به جاى تأمين مصالح و منافع ملى رضايت‏ ‏آنان را تأمين نمايد، كار غلطى است و مخالف شعار "نه شرقى نه غربى "‏ ‏مى‎باشد كه مردم ما در انقلاب خود روى آن تأكيد داشتند. چه فرقى است‏ ‏بين روسيه و آمريكا كه به اولى بايد تا اين اندازه اعتماد نمود و بيدريغ‏ ‏مقادير هنگفتى از بيت المال را به آنان حاتم بخشى نمود، و با ديگرى حتى‏ ‏حاضر نباشيم كه مذاكره و گفتگو نماييم ؟ حتى اگر احساس كنيم كه اين‏ ‏مذاكره به نفع ملت و كشور است .‏ ‏‏ ‏جواب 4 - واضح است كه حاكميت با بحرانى كه به دست خود بعد از آن‏ ‏انتخابات شكوهمند به وجود آورده ، در مقابل دولتهاى مقتدر نمى تواند‏ ‏موضع مستحكمى داشته باشد و هر روز موضعى مخالف روز قبل اتخاذ‏ ‏مى‎كند، و اين امر در نهايت به ضرر حتمى كشور و مردم منجر خواهد شد.‏ ‏قدرت نظام با سركوب و ساكت نمودن اجبارى مردم حاصل نمى شود، بلكه‏ ‏پشتيبانى واقعى و حقيقى و آزادانه مردم است كه قدرت نظام را به وجود‏ ‏مى‎آورد.‏ ‏به نظر اين جانب حاكميت مى‎تواند با تصميمى شجاعانه و مدبرانه‏ ‏زندانيان سياسى را فورا آزاد نمايد، مطبوعات توقيف شده را رفع توقيف‏ ‏نموده ، و گزينش هاى ادارات و دانشگاهها و به طور كلى دستگاههاى‏ ‏تفتيش عقايد را منحل نمايد و به جاى آن شايسته سالارى را حاكم نمايد; و‏ ‏با اين تصميم انقلابى و خداپسندانه اقتدار از دست رفته را به نظام‏ ‏برگرداند. در اين صورت است كه نظام مى‎تواند در مذاكرات با قدرت و‏ ‏عزت وارد عمل شود.‏ ‏‏ ‏جواب 5 - استكبار ستيزى به معناى اعلام جنگ با كشورها و‏ ‏حساس نمودن آنها و دشمن سازى و منزوى نمودن كشور نيست ، بلكه به‏ ‏معناى دفاع از حقوق ملت در مقابل مطامع و زياده خواهى هاى مستكبران‏ ‏است ; و در اين جهت فرقى بين غرب و شرق و حتى افراد مستكبر‏ ‏تماميت خواه و قدرت طلب نيست .‏ ‏حاكميتى كه مردم را ناراضى و حقوق آنان را مورد تعدى و ظلم قرار‏ ‏داده و افراد زيادى از نخبگان و فعالان سياسى و آزادى خواهان را به‏ ‏اتهامات واهى و خلاف واقع زندانى و محاكمه و محكوم مى‎نمايد، نمى تواند‏ ‏مدعى مبارزه با استكبار و استكبار ستيزى باشد. استكبار ستيزى جز با‏ ‏تحصيل حمايت مردم و تأمين حقوق همه اقشار و تحقق آزادى قلم و بيان‏ ‏عملى نخواهد شد. با چنين پشتوانه ملى است كه حاكميت مى‎تواند در مقابل‏ ‏بعضى تحميلات خارجى ، قدرتمندانه ايستادگى نمايد و واكنش مناسب‏ ‏نشان دهد.‏ ‏در خاتمه از خداوند قادر متعال توفيق شما عزيزان ، و نيز عزت و‏ ‏سربلندى ملت شريف ايران را مسألت مى‎نمايم .‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .‏ ‏12
آبان 1388‏ ‏
حسينعلى منتظرى ‏

دکتر محسن میردامادی: ۱۳ آبان راه گشایی برای عبور از پیچیدگی های سیاسی امروز است


نوروز: دکتر محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت و سخنگوی دانشجویان در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸با ارسال بیانیه از زندان اوین به تحلیل این روز تاریخی و آن حادثه پرداخته است.
متن پیام دبیرکل زندانی جبهه مشارکت ایران اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انّ من صّرحت له العبرُ عمّا بین یدیه من المثُلات حجزته التقوی عن تقحّم الشبهات- آن که عبرتهای روزگاراو را آشکار شود و از آن پند پذیرد و از کیفر ها که پیش چشم اوست عبرت گیرد، تقوی او را نگه دارد، و به سر نگون شدنش در شبهه ها نگذارد. امام علی(ع)- خطبه ۱۶ نهج البلاغه
روز سیزده آبان ۱۳۵۸ یکی از سر فصل های مهم تاریخ سیاسی ایران است. به تعبیر امام خمینی(ره) آن رویداد سر آغاز انقلاب دوم در کشور ماست. از این رو فهم درست آن بخصوص سی سال بعد از آن واقعه، حاوی درسهای فراوان تاریخی و راه گشایی برای عبور از پیچیدگی های سیاسی امروز است.
تسخیر سفارت امریکا به وسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام باید با شناخت شرایط زمانی و تاریخی خود، هم در عرصۀ داخلی و هم در عرصۀ بین المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. توصیف و تحلیل آن واقعه بر پایه شرایط امروز و بدون توجه به واقعیات آن زمان به همان اندازه اشتباه است که بخواهیم در باب مسائل امروز جامعه بر مبنای شرایط و معیارهای آن روز و آن زمان قضاوت کنیم، موضوعی که متأسفانه در سالهای اخیر به آن بی توجهی شده است. هر حادثه ای را باید بر اساس زمینه ها و ظرف های زمانی و مکانی آن فهمید و بازخوانی کرد و بی توجهی به این امر جز عدم درک تحولات زمان و مکان و فرار از مسائل و دردهای جامعه و تکرار تجربه ها حاصلی ندارد.
با توجه به این ضرورت می توان دریافت که:
۱- تسخیر سفارت امریکا واکنش در قبال سیاست هایی بود که دولت امریکا با کودتای ۲۸ مرداد علیه کشور ما آغاز کرده و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و حتی بعد از آن و زمان تسخیر سفارت آن ها را ادامه داده بود.
۲- تسخیر سفارت امریکا پاسخ به تهدید های خارجی نسبت به انقلاب بزرگ اسلامی و دستاوردهای آن بود که با توجه به تجربیات تاریخی به نگرانی جدی آن روز بخش قابل توجهی از دانشجویان و مردم تبدیل شده بودکه دفاع از انقلاب مردمی و نظام نوپای حاصل از آن را مهمترین وظیفه خود می دانستند.
۳- عکس العمل مثبت مردم در سراسر کشور پس از تسخیر سفارت امریکا و اجماع عمومی در تأیید آن حرکت نشان داد که سیاست های امریکا تا چه میزان در افکار عمومی آثار منفی برجای گذاشته و آن سیاست ها و دخالت ها و حمایت از رژیم دیکتاتوری شاه در چه حد موجب نفرت همگانی شده بوده است.
اکنون سی سال بعد از آن رخداد مهم که علاوه بر ایران، منطقه و جهان را نیز تحت تأثیر قرار داد، می توان به تعبیر حضرت علی(ع) از این تاریخ سی ساله برای امروز پند و عبرت گرفت. بر این اساس شاید بتوان گفت:
۱- اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام برگی درخشان از تاریخ فعالیت های دانشجویی در ایران و جهت گیری ضد استعماری دانشجویان مسلمان و دفاع آنان از منافع ملی است که در جلوگیری از دخالت بیگانه و آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی در دوران پس از انقلاب تأثیرات جدی داشته است.
۲- عدم محبوبیت یا مقبولیت برخی چهره ها و افراد که برخلاف دیدگاهها و عملکردهای گذشتۀ خود، تازه امروز به شعارهای سی سال قبل مردم رسیده اند، نباید باعث نادیده گرفتن واقعیات و ضرورت های آن زمان و تردید نسبت به اصالت و درستی مواضع مبتنی بر آنها شود.
۳- این تصور، که برخی به ترویج آن مشغولند، مبنی بر این که وجود مشکلات امروز در روابط ایران و امریکا به دلیل ماجرای تسخیر سفارت امریکا در سال ۵۸ است نیز ناشی از نادیده گرفتن واقعیت های دیگری در طول سی سال گذشته است.
واقعیت این است که امریکائیان از سال ۱۳۶۶(۱۹۸۷میلادی) که مک فارلین را به عنوان سفیر ویژه به ایران فرستادند و حتی حاضر شدند به ایران سلاح بفروشند، خواهان برقراری روابط با ایران شده و در واقع موضوع تسخیر سفارت را به تاریخ سپرده و با عبور از آن واقعه، روابط آینده خود را با ایران در گرو گذشته آن قرار نداده اند.
این موضوع بعد ها نیز در اظهارات آلبرایت، وزیر خارجۀ دولت کلینتون و نیز خود او انعکاس داشته است به نحوی که با عذرخواهی تلویحی از سیاست های گذشته خواستند نشان بدهندکه موضوع تسخیر سفارت از نظر آنان موضوعی تمام شده است که مناسبات سیاسی آینده در گرو آن نیست. لذا می توان گفت مسائل کنونی بین دو کشور بیشتر تحت تأثیر تحولات و مسائل داخلی امروز دو کشور قرار دارد و موضوع تسخیر سفارت هم اکنون جزء مسائل و مشکلات میان دو کشور نیست.
۴- علی رغم تحولات و تغییرات مهمی که نسبت به دوران انقلاب، هم در عرصۀ داخلی و هم در عرصۀ بین المللی بوجود آمده است، باید به این نکته توجه داشت که برای اصلاح امور داخل کشور و پیشبرد اصلاحات مورد نیاز، نمی توان و نباید نگاه به خارج داشت. زیرا این یک اصل است که بیگانگان صرفآ منافع خود را دنبال می کنند. لذا همان طور که نیروهای اصیل اصلاح طلب همواره تأکید داشته اند، باید باور داشت که اصلاحات زمانی می تواند موفق و ماندگار باشد که درون زا و مبتنی بر خواست و ارادۀ مردم باشد. چرا که بر اساس یک قاعدۀ قرآنی که می فرماید: ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم، خداوند سرنوشت قومی را دگرگون نمی کند مگر آنکه در درون خود تغییر ایجاد کرده باشند. بنا براین همواره لازم است به خواست و ارادۀ مردم متکی بود و به خداوند بزرگ توکل کرد. گرچه این هم روشن است که وقتی اصحاب قدرت اجازه ندهند اردۀ مردم در داخل محقق شود ناگزیر،گرایش و نگاه به بیگانه امکان وقوع می یابد.
بازداشتگاه اوین- محسن میردامادی
۱۲/۸/۱۳۸۸
به نقل از سايت تغيير

محمد صادقی ، علی ملیحی و حسن اسدی زید آبادیاز اعضای ادوار تحکیم وحدت بازداشت شدند

بنا به آخرین اخبار رسیده ، تاکنون بازداشت سه تن از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی ( ادوار تحکیم وحدت ) تایید شده است.
حسن اسدی زیدآبادی دبیر کمیته حقوق بشر این سازمان ، محمد صادقی عضو برجسته شورای مرکزی و علی ملیحی دیگر عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم حدود ساعت ۷ عصر روز سه شنبه بازداشت شدند.
بنا به این گزارش این افراد در هجوم نیروهای امنیتی به منازلشان و به صورت جدا از هم بازداشت شده اند.
گفتنی است علی رغم گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت دکتر احمد زید آبادی دبیرکل و عبدالله مومنی سخنگوی ادوار تحکیم وحدت در سلول انفرادی ة هنوز اتهام این دو فعال سیاسی مشخص نشده است.
به نقل از سايت تعيير

در سالروز ۱۳آبان; دیکتاتوری و استبداد نیروهای یگان ویژه سپاه و لباس شخصی علیه ملت ایران

هزاران نفر از مردم ایران که برای برگزاری راهپیمایی در میدان هفت تیر دور هم جمع شده بودند و می خواستند به سمت سفارت سابق آمریکا حرکت کنند توسط نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه سپاه بصورت وحشیانه سرکوب شدند .
این گزارش حاکی است نیروهای لباس شخصی و همچنین نیروهای یگان ویژه با باطوم و گاز اشکاور و گاز فلفل و تیرهوایی به جان ملت بی دفاع ایران افتادند . به گزارش شاهدان عینی نیروهای سپاه بصورت پیاده و سوار بر موتور ، سر و صورت مردمی که فقط برای برگزاری راهپیمایی علیه استبداد داخلی و خارجی دور هم جمع شده بودند را هدف قرار داده بودند.
همچنین در نقاط دیگری همچون ، خیابان مطهری ، شهید بهشتی ، کریم خان زند ، مفتح ، میدان آزادی ، تقاطع طالقانی و فلسطین ، نجات الهی ، قائم مقام فراهانی مردم سبز ایران در حال شعار دادن علیه استبداد و دیکتاتوری هستند .
همچنین اگرچه رسانه های دولتی تمام تلاش خود را برای کوچک جلوه دادن عظمت ملت سبز ایران به کار می گیرند اما شاهدان عینی عظمت حضور گسترده حامیان سبز دموکراسی علیه نیروهای مستبد چماق دار و دیکاتوری را درک کردند

به نقل از سايت تغيير

13 آبان امسال و دنیای به هم خورده ی سیاست ایران

چند روز پیش یکی از دوستانم در فیس بوک پیغامی برایم گذاشته بود و در لایه های پنهانی پیغامش به من نسبت به تغییراتی که کرده ام هشدار می داد. واقعیتش تاب نداشتم که پاسخش را سریع بدهم و او را متوجه کنم که در چه اشتباه عمیقی فرو رفته و در دنیای تاریک خود باقی مانده است، ولی متوجه شدم در آنصورت من هم مثل او فکر کرده ام و ترجیح دادم فعلا گذشت زمان مسئله را برای هر دوی ما روشن تر کند.امروز این مثال کوچک را با دنیای سیاست مواج کشورمان ایران، همسو دیدم. هیچ کس خودش را جای شخص مقابل قرار نداده و همواره خود را محق و حقیقت محض می داند.وقتی طرفداران کنونی مخالفت با آمریکا نظیر ا.ن را می بینیم که زمانی از مخالفان حمله به سفارت آمریکا بوده و پیشنهادش حمله به سفارت روسیه بوده، و اکنون روسیه صمیمی ترین دوست دولت اوست.و وقتی مخملباف، محسن میردامادی، معصومه ابتکار و ابراهیم اصغرزاده را می بینیم که جزو اشغال کنندگان سفارت بودند و الان دوست دارند اشتباه گذشته را جبران کنند.وقتی آقای منتظری، موسوی، رفسنجانی را می بینیم که از موافقین ولایت فقیه و یا حتی ولایت مطلقه فقیه بودند و هم اکنون با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند. و از سوی دیگر مخالفان ولایت فقیه در آن زمان مثل آقایان، جنتی، محمد یزدی و خامنه ای که الان از مزایای آن بهره کاقی می برند را مشاهده می کنیم.یادم هست به یکی از بستگان آقای ابراهیم نبوی درس کامپیوتر می دادم و از زندگی شخصی آقای ابراهیم نبوی تعریف می کردند که بخاطر امام و انقلاب چه ها که نکردند، ولی حالا … آقای گنجی و محسن سازگارا و … هم که از همه هویدا تر.کسی باور می کرد ممکن است آقای صفایی فراهانی را با این همه خدمت به کشور، با دلایلی واهی این همه مدت در زندان بیاندازند و صدای کسی در نیاید؟ماجرای دیکتاتوری محض ا.ن هم که امروز از پیش روشن تر شد که مجلس که از دید امام نماینده واقعی مردم هستند، را چنین تهدید می کنند که در سی سال سابقه کشور ما سابقه نداشته و چنین توهینی به ملت و نمایندگان ملت، فقط از عهده ی ایشان بر می آید و همانا این مجوز را همان محدود افراد کم سطح فکر و کم سوادی و کوته نگری به او دادند که با وجود دروغگویی و تهمت و هوچیگری وی در تلویزیون همچنان حمایت بیشرمانه اش کردند .ولی از نگاه من، نسل جوان و آگاه و تحصیل کرده کشور ما، راهش را پیدا کرده است، هر چند کشیدن دست کودتاچیان در قدرت، خصوصا از دست کسانی که خود را نماینده خدا و امام زمان می دانند، کار بسیار سختی است، ولی ایران آزادی و استقلال می خواهد.وقتی می بینیم اکثر افرادی که سرشان به تنشان می ارزد، از جنبش سبز حمایت می کنند، و از هیچ اقدامی نظیر سخنرانی، کار هنری، پوشیدن لباس سبز، عدم شرکت در برنامه هایی که سران کودتا در آن شرکت می کنند، مخالفت با حضور آنان در محیط های فرهنگی نظیر دانشگاه ها و غیره و غیره ، کوتاهی نمی کنند، هر روز از روز قبل امیدوار تر می شوم. که به نظر من کشورم با عوض شدن حاکمانش لزوما تغییر نمی کندف بلکه با تغییر مردمش تغییر می کند، که خوشبختانه آنها تغییر کرده اند.امیدوارم فردا هم زنان و مردان شیردل آزادیخواه ایران، یاد خون شهدای جنبش سبز را زنده نگه داشته و به سران کودتا نشان دهند همچنان خواهان تغییرات بنیادین در ساختار نظام کشورمان هستند تا کسی جرات نکند در صدا و سیما در انظار عمومی دروغ بگوید، تهمت بزند و به ناموس دیگران اهانت کند، کسی جرات نکند با مخالفان نظام چنین رفتار خشونت آمیز و وحشیانه که در طول تاریخ فقط از سوی حاکمان کشور آلمان سر زده بوده، مرتکب شود، و کسی جرات نکند به بهانه ی خحفظ قدرت از هر چه هست، دین ، شرف، انسانیت و حیا بگذرد و فقط نگران قدرت خودش باشد.

پیام ملت سبز به دنیا در ۱۳ آبان

شعار تظاهرکنندگان: ایران سبز و آباد٫ بمب اتم نمی خواد
ويدئو كليپي از سيزده آبان

پیروزی بزرگ جنبش سبز در 13 آبان: عمومی شدن مخالفت با رهبری

حضور جنبش سبز در مراسم سیزده آبان امسال تحسین برانگیز بود. هر چند که حمله نیروهای امنیتی به مردم در نقاط مختلف اجازه شکل گیری تجمعی مانند روز قدس رو نداد، ولی تجمعات گسترده در نقاط مختلف باز هم شکل گرفت. به سه نکته در رابطه با امروز اشاره می کنم:
1- بازگشت جنبش به فاز تجمعات پراکنده و برخوردهای خشونت بار نیروهای انتظامی نباید باعث دلسردی بشه. جنبش سبز در سخت ترین روزهای خودش در روزهای آغازین تابستان به این شیوه در مقابل موج سهمگین سرکوب دوام آورد.
2- روند گسترش جنبش سبز به شهرهای دیگر هم چنان ادامه داره و امروز مشهد و رشت و اراک هم به اصفهان و شیراز قهرمان پیوستن. حتی بعضا تجمات در این شهرها با سرکوب کمتری همراه بوده.
3-ولی مهم ترین سوال اینه که آیا امروز جنبش گامی به جلو برداشت؟ به نظر من امروز جنبش یکی از مهم ترین گامهای خودش رو برداشت و اون هم عمومی شدن شعار بر ضد رهبری بود. دلاوری محمود وحیدنیا در انتقاد رودررو از آقای خامنه ای و وادار کردن او به اعتراف به پذیرش انتقاد، شجاعت مردم رو در ابراز مخالفت با رهبری تقویت کرد. اونطور که شعار "خامنه ای قاتله ولایتش باطله" به شعار اصلی تجمعات امروز بدل شد. من فکر می کنم این یکی از مهم ترین پیروزیهای جنبش سبز درماه های اخیر بوده و ثمرات اون در روزها و ماه های آینده معلوم می شه

میر حسین موسوی امروز را در حصر گذراند

بر اساس گزارش‌های رسيده از تهران، ميرحسين موسوی امروز را در فرهنگستان هنر در حصر گذراند.ده‌ها تن از موتورسواران امروز در مقابل ساختمان فرهنگستان هنر در خیابان طالقانی تجمع کردند و برعليه آقای موسوی شعار دادند.نيروهای امنيتی- انتظامی نيز مانع از خروج آقای موسوی از ساختمان شدند. ميرحسين موسوی پيشتر اعلام کرده بود که در مراسم راهپيمايی ۱۳ آبان در تهران شرکت می‌کند.

در بی بی سی: از ایران به جای مرگ بر آمریکا فریاد مرگ بر دیکتاتور بلند شد

نوشته هاي مسيح علي نژاد
علی رغم دوستان دیگری که میزان مشارکت معترضان در راهپیمایی سیزده آبان را با میزان مشارکت معترضان در راهپیمایی روز قدس مقایسه می کنند و میزان مشارکت را به اندازه راهپیمایی روز قدس چشمگیر نمی دانند، من کماکان امیدوار هستم . سیزده آبان امسال را باید با سیزده آبان های سال گذشته مقایسه کرد نه با راهپیمایی روز قدس. در کدام سیزده آبان، دانشجو و دانش آموزی شجاعت فریاد زدن شعاری غیر از شعار مرگ بر آمریکا را داشت؟ فضای راهپیمایی روز قدس با فضای راهپیمایی سیزده آبان متفاوت بود نیروهای امنیت یو نظامی نیز کارکشته تر شده اند و خوب می دانند چه کنند تا رعب و وحشت ایجاد کنند.
دیشب مصاحبه عباس میلانی با بی بی سی فارسی را گوش می دادم که از شجاعت منتظری و عذرخواهی اش برای تایید تسخیر لانه جاسوسی تقدیر می کرد و حالا من هم به سهم کوچک خودم از همکلاسی هایی که سبز آمدند و سپید درخشیدند تقدیر می کنم . چرا که در همین فضایی بسته ای که تعداد نیروهای امنتی و بسیجی و نظامی مستقر شده در سطح شهر به مراتب بیشتر از دفعات گذشته بود، معترضان شجاعت کردند تا با حضور متفاوت خود در این راهپمیایی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز شعارشان را به گوش جهان برسانند آنگاه که حداد مشغول سخنرانی و بود و لابلای آن صدای مرگ بر دیکتاتور معترضان به گوش می رسید. همین جمعیت در تاریخ کشورمان ثبت کردند که اینبار در روز تسخیر لانه جاسوسی بخش هایی شجاعی از جمعیت ایران به جای شعار مرگ بر آمریکا شعار مرگ بر دیکتاتور را فریاد زده اند. اگرچه هر شعار مرگی باید از بنیان برافتد اما این شعار بی شک هدف اش پایانت و مرگ دیکتاتوری در ایران است . دیکتاتورها باید زنده بمانند و ببینند که مردم چگونه جان ناقابل شان را کف دست شان گرفته اند و اندک آبرویشان هم این روزها شده است آبروی کل ایران در جهان.
دور از خانه تنها کاری که توانستم انجام دهم مصاحبه ام با رادیو بی بی سی بود که با حفظ لهجه اصیل ایرانی گفتم : معترضان انتخابات ریاست جمهوری ایران در راهپیمایی سیزده آبان به جای شعار مرگ بر آمریکا مرگ بر دیکتاتور را فریاد زدند.
BBC – Today – Today: Wednesday 4th November
http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_8341000/8341593.stm

گزارش سی‌ ان ان ۱۳ آبان !!!

CNN "رفرمیست‌ها روزهای کلیدی (تاریخی‌) را "دزدیدند (=hijack)" که بتوانند بر ضد حکومت تندرو اعتراض کنند،..." نه فقط تعداد مخالفان رژیم زیاد است بلکه، رژیم گروه بسیاری برای سرکوب آورد است. او گفت تعداد زیادی هم از طرف دارن رژیم جمع شده‌اند. گفت برای سرکوب به مردم حمله کردند و حتی زنان را هم کتک زدند! امیدوارم که به فارسی‌ درست ترجمه کرده باشم! پایند باد ملت دلیر ایران.
براي مشاهده متن انگليسي بر روي عنوان مطلب كليك كنيد !

اجتماع دولتی تمام شد - تظاهرات مردمی ادامه دارد.

راهپیمائی 13 آبان در خیابان های اطراف و منتهی به محل سفارت سابق امریکا که توام با درگیری مردم با نیروهای بسیج و سپاه از صبح امروز آغاز شده همچنان (12 ظهر) ادامه دارد، اما اجتماعی حکومتی مقابل سفارت امریکا با سخنان فرمایشی پدر عروس آقای خامنه ای، یعنی حداد عادل تمام شد. حداد عادل حرف های روز گذشته علی خامنه ای برای دانش آموزانی به دیدار وی برده شده بودند را تکرار کرد و البته چاشنی آن را حمله به خاتمی و موسوی انتخاب کرد! با آنکه سیمای جمهوری اسلامی تماما در خدمت این مراسم تشریفاتی و سفارشی در مقابل سفارت امریکا بود و آن را بزرگ کرد، اما تظاهرات واقعی و وسیع توسط مردمی صورت گرفت که با شعار علیه کودتا و استبداد از صبح امروز خود را با زحمت بسیار به خیابان های اطراف سفارت امریکا و یا مسیرهای منتهی به این سفارت رساندند. حتی ایستگاه های مترو منتهی به این محل را دولت تعطیل کرده است تا مردم نتوانند خود را به این منطقه رسانده و به هم وصل شوند.درگیری های سپاه وبسیج با مردم،عمدتا با گلوله های گاز اشک آور، گلوله های مشقی و بویژه گلوله های رنگ پخش کن بوده است. هدف از گلوله های رنگ پخش کن شناسائی افراد و دستگیری و شکار آنها در خیابان های فرعی است.از شهرهای رشت، زاهدان و شیراز نیز گزارش هائی درباره تظاهرات ضد کودتائی امروز مردم رسیده است. در این شهرها نیز مردم بمناسبت 13 آبان از خانه ها به خیابان ها آمدند اما با شعار "مرگ بردیکتاتور". کانون درگیری های امروز تهران میدان 7 تیر اعلام شده، اما گزارش هائی از میدان آرژانتین نیز رسیده است که حکایت از تیراندازی وسیع هوائی برای متفرق کردن مردم بوده است. درجریان این تیراندازی برج بانک ایران ونزوئلا مورد اصابت قرار گرفته و کارکنان آن وحشت زده به خیابان ریخته اند.آشکار است که تاکتیک نیروهای امنیتی، سپاهی و اوباش بسیجی جلوگیری از متصل شدن گروه های درحال حرکت مردم به یکدیگر و راه افتادن تظاهرات میلیونی در تهران است

سیزده آبان سبز/ درگیری گسترده در شیراز

شبکه جنبش راه سبز (جرس): راهپیمایی 13 آبان شیراز، با درگیری گسترده نیروهای انتظامی و مردم همراه بوده است.گزارش های رسیده حاکی است که درشيراز 20نفردستگير، تعدادي زخمي وبيش از100گلوله هوائی شليك شده است.این گزارش می افزاید: در ساعت 11 صبح روز چهارشنبه در حالی که مراسم حکومتی روز 13 ابان درشاهچراغ تحت تدابیر شدید امنیتی به پایان رسیده بود درمیدان نمازی و الم شیراز حضور بسیار پررنگ نیروهای امنیتی پلیس و لباس شخصی ها دیده می شد. تجمع مردم در میدان الم و دانشجویان در میدان پردیس ادامه یافت کهناگهان جمعیت مورد هجوم بسیار گسترده بیش از 50 موتورسوار نقاب دار قرار گرفت. بدلیل کوتاهی مسیر و فاصله بین این دو میدان مردم از هر دو طرف در محاصره قرار گرفتند که در اثرآن اقدام به فرار کردند. حضور لباس شخصی ها که اقدام به تهیه فیلم و عکس از مردم می کردند بسیار مشهود بود .در همین حال تعدادی از دانشجویانی که پلاکاردهای دست سازی به همراه داشتند سریعا دستگیر شدند که همین امر و مقاومت مردم، درگیری را تشدید کرد.شعارهای دانشجویان موجب شلیک هوایی و ضرب و شتم آنان گردید که در این میان بیش از 20 نفر دستگیر شدند که همه توسط نیروهای ضد شورش و پلیس بود و لباس شخصی ها فقط فیلم می گرفتند و تهدید به اسپری و گاز اشک اور میکردند. در اثر حمله ضد شورش به یک دانشجو که مشخص نشد به چه دلیل و با چه وسیله ای بود پیراهن وی پاره و غرق در خون شد که وی توانست از دست ماموران بگریزد .اما یک زخمی دیگر را که با سر و صورت خونین افتاده بود مردم قصد نجات داشتند که با موتور پلیس نقاب دار ضد شورش از محل دور شد.

درگیریهای خونین و شدید بین مردم و نیروهای سرکوبگر


بنابه گزارشات رسیده یورشهای وحشیانه علیه مردم بی دفاع در میدان 7 تیر و سایر نقاط تهران ادامه دارد و تا به حال منجر به زخمی شدن دهها نفر شده است و تعداد زیادی دستگیر شده اند.
مردم در میدان 7 تیر قسمت شمالی را بطور کامل در دست گرفته اند و قسمت جنوبی آن در اشغال نیروهای سربکوبگر است. یورشهای وحشیانه و بی سابق نیروهای سرکوبگور به مردم باعث شده که تعداد زیادی از مردم زخمی شوند . نیروهیا وی فقیه با باتون به سر و صورت مردم بی دفاع می زنندو علیرغم اینکه چهرۀ مردم غرق خون است حاضر به ترک محل اعتراضات نیستند و به اعتراضات خود ادامه می دهند. توصیف صحنه های مقاومت و ایستادگی غیر ممکن است.
مردم وقتی آماج حملات نیروهای ولی فقیه قرار می گیرند شعار خامنه ای قاتله ولایتش باطله را سر می دهند. درگیریها تمامی نقاط مرکزی تهران را فرا گرفته است . دهها نفر زخمی و مصدوم شده اند و صدها نفر دستگیر شده اند.همچنین در موارد متعددی صدای تیراندازی به گوش می رسد. و به صورت گسترده اقدام به پرتاب گاز اشک آور زده است.
منازل بر روی مردم باز است و هنگام یورش نیروهای سرکوبگر به آنجا پناه می برند به دستور نیروهای سرکوبگر اکثر مغازه ها تعطیل شده است
مردم به هیچ وجه و به هیچ بهایی حاضر به متفرق شدن نیستند.درگیرها در میدان 7 تیر بسیار شدید می باشد . همچنین در خیابانها کریمخان زند،مفتح،طالقانی ،میدان انقلاب،میدان ولی عصر و سایر نقاط درگیریها ادامه دارد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
13 آبان 1388 برابر با 04 نوامبر 2009

تظاهرات سيزده آبان در اصفهان

در حدود ساعت 10:30 دقیقه ی صبح جمعیت قابل ملاحظه ای در میدان انقلاب اصفهان اجتماع کرده بود و همین طور تعداد زیادی از نیروهای امنتی پلیس و لباس شخصی حضور داشتند . جمعیت به مراتب بیشتر از روز قدس بود ولی به دلیل تجربه ای که نیروهای امنیتی از روز قدس به دست آورده بودند اجازه ی شکل گیری هسته ی راهپیمایی را به سبز ها ندادند . و در رو به روی بانک صادرات به مردم حمله و تعدادی را دستگیر کردند . اندکی بعد عده ای از سبزها شعار مرگ بر دیکتاتور و جمهوری ایرانی سر دادند که با حمله ی نیروهای پلیس متفرق شدند . جمعیت معترض بعد از مدتی از خیابان چهارباغ به سمت دروازه دولت به حرکت در آمد . و در رو به روی خیابان آمادگاه دست به تجمع زد و شعارهای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر داد که باز هم با حمله ی نیروهای انتظامی و لباس شخصی عده ای دستگیر شده و مذدم دوباره متفرق شدند و عده ای به سمت میدان انقلاب و بخشی به طرف دروازه دولت به راه افتادند . در این هنگام همه ی پاساژها و تعداد زیادی از مغازه های آن محدوده اقدام به تعطیل کردند و خیابان برای مدتی مسدود شد . ولی دوباره جمعیت معترض که هر لحظه به جمعیت آن ها اضافه می شد با ایجاد تجمع های کوچک به شعار دادن می پداخت . ولی به دلیل ازدحام بیش از حد و خشونت بالای نیروهای امنیتی بیشتر راهپیمایان سکوت اختیار کرده بودند . رفته رفته با زیادتر شدن جمعیت و تعطیل شدن مدارس اوضاع از دست مامورین خارج شد و دسته های کوچک مردم بدون مزاحمت به سر دادن شعار و خواندن سرود یار دبستانی می پرداختند . در حدود ساعت 12:30 نیروهای لباس شخصی و بسیج با باتوم و گاز فلفل به طور گسترده به مردم معترض حمله کردند . تا جایی که برای متفرق کردن مردم در رو به روی خیابان آمادگاه اقدام به شلیک هوایی کردند که با رژه ی مداوم نیروهای موتور سوار و آژیر های گاه و بیگاه آنبولانس ها و اومبیل های پلیس فضایی رعب آور و امنیتی را به وجود آورد . و کم کم باعث متفرق شدن کامل مردم معترض شد . در این روز نیروی انتظامی و پلیس از درگیر شدن با مردم پرهیز می کردند و حتی در مواردی به خوش و بش کردن و ارائه ی توصیه ی دوستانه به مردم می کردند . ولی برعکس آن ها نیروهای لباس شخصی و بسیج وقاحت را به جایی رسانیده بودند که خودروی افرادی را که با خانواده ی خود در حال عبور بودند به جرم گرفتن فیلم متوقف کرده و سخیف ترین و بی شرمانه ترین رفتار را با آن ها انجام می دادند و به صدای اعتراض مردم به این اقدامات را با گاز فلفل و باتوم و لگد و مشت پاسخ می دادند . رفتار این بسیجیان که بعضا سنشان به 20 سال هم نمی رسید با مردم دل هر انسان میهن دوست و بافرهنگی را به درد می آورد

دو محافظ كروبی زخمی شدند

محمد تقی كروبی، فرزند مهدی كروبی، از حمله نیروهای انتظامی و حكومتی و شلیك مستقیم گلوله گاز اشك‌آور به پدرش در راهپیمایی ۱۳ آبان خبر داد و مسئولیت هرگونه اتفاق برای این نامزد معترض انتخابات را به عهده مسوولان دانست.محمد تقی كروبی گفت: «آقای كروبی مطابق با وعده‌ای كه به مردم داده بود، در راهپیمایی روز ۱۳ آبان حضور یافت و به سمت میدان هفت تیر حركت كرد، اما متاسفانه نیروی انتظامی و بخش‌هایی از نیروهایی كه در آنجا حضور داشتند مانع رفتن وی به میدان هفت تیر شدند و درگیری‌هایی نیز صورت گرفت.»محمد تقی كروبی اظهار داشت: در نتیجه هجوم نیروها دو محافظ آقای كروبی و شماری از مردم نیز زخمی شده‌اند.فرزند مهدی كروبی همچنین گفت كه نیروی انتظامی به صورت مستقیم به سوی كروبی و اطرافیان وی گلوله گاز اشك‌آور شلیك كرده است كه یكی از محافظان وی بر اثر اصابت گلوله گاز اشك‌آور زخمی شده و به بیمارستان منتقل شد.وی مدعی شد به كروبی اطلاع داده بودند ممكن است در روز ۱۳ آبان علیه وی «عملیات انتحاری» صورت بگیرد و از او خواسته شده بود در راهپیمایی شركت نكند.به گفته فرزند مهدی كروبی، وی بر اثر تماس با گاز اشك‌آور مهدی كروبی «تاحدودی» دچار ناراحتی پوستی شد.مهدی كروبی به تازگی نیز در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در تهران مورد حمله حامیان دولت قرار گرفت و مهاجمان عمامه او را بر زمین انداختند.

13آبان:درگيريهای خونين و شديد بين مردم و نيروهای سرکوبگر (تصوير)





فعالين حقوق بشر و دمکراسی: بنابه گزارشات رسيده يورشهای وحشيانه عليه مردم بی دفاع در ميدان 7 تير و ساير نقاط تهران ادامه دارد و تا به حال منجر به زخمی شدن دهها نفر شده است و تعداد زيادی دستگير شده اند.

مردم در ميدان 7 تير قسمت شمالی را بطور کامل در دست گرفته اند و قسمت جنوبی آن در اشغال نيروهای سربکوبگر است. يورشهای وحشيانه و بی سابق نيروهای سرکوبگور به مردم باعث شده که تعداد زيادی از مردم زخمی شوند . نيروهيا وی فقيه با باتون به سر و صورت مردم بی دفاع می زنندو عليرغم اينکه چهرۀ مردم غرق خون است حاضر به ترک محل اعتراضات نيستند و به اعتراضات خود ادامه می دهند. توصيف صحنه های مقاومت و ايستادگی غير ممکن است.

مردم وقتی آماج حملات نيروهای ولی فقيه قرار می گيرند شعار خامنه ای قاتله ولايتش باطله را سر می دهند. درگيريها تمامی نقاط مرکزی تهران را فرا گرفته است . دهها نفر زخمی و مصدوم شده اند و صدها نفر دستگير شده اند.همچنين در موارد متعددی صدای تيراندازی به گوش می رسد. و به صورت گسترده اقدام به پرتاب گاز اشک آور زده است.

منازل بر روی مردم باز است و هنگام يورش نيروهای سرکوبگر به آنجا پناه می برند به دستور نيروهای سرکوبگر اکثر مغازه ها تعطيل شده است

مردم به هيچ وجه و به هيچ بهايی حاضر به متفرق شدن نيستند.درگيرها در ميدان 7 تير بسيار شديد می باشد . همچنين در خيابانها کريمخان زند،مفتح،طالقانی ،ميدان انقلاب،ميدان ولی عصر و ساير نقاط درگيريها ادامه دارد.


   13 آبان 1388    14:47

مادر ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات امروز دستگیر شده است.

تایمز لندن گزارش می دهد پلیس و نیروهای بسیج در جریان تظاهرات سیزدهم آبان با هزاران تن از مخالفین دولت به شدت درگیر شده اند. بنابر برخی گزارشها مهدی کروبی یکی از چهره های اپوزسیون نیز مورد حمله قرار گرفته و مادر ندا آقا سلطان، دختری که در جریان تظاهرات چند ماه پیش با اصابت گلوله جان خود را از دست داده بود نیز جزو دستگیر شدگان است.

آژانس ايران خبر: درشيراز 20نفردستگير شدند , تعدادي زخمي شدند وبيش از100گلوله به سمت مردم شليك شد.

در ساعت 11 صبح روز چهارشنبه در حالی که مراسم حکومتی روز 13 ابان در شاهچراغ تحت تدابیر شدید امنیتی به پایان رسیده بود درمیدان نمازی و الم شیراز حضور بسیار پررنگ نیروهای امنیتی پلیس و لباس شخصی ها دیده می شد که با تجمع مردم در میدان الم و دانشجویان در میدان پردیس ادامه یافت که ناگهان جمعیت مورد هجوم بسیار گسترده بیش از 50 موتورسوار نقاب دار قرار گرفت. بدلیل کوتاهی مسیر و فاصله بین این دو میدان مردم از هر دو طرف در محاصره قرار گرفتند که در اثرآن اقدام به فرار کردند.
حضور لباس شخصی ها که اقدام به تهیه فیلم و عکس از مردم می کردند بسیار مشهود بود .در همین حال تعدادی از دانشجویانی که پلاکاردهای دست سازی به همراه داشتند سریعا دستگیر شدند که همین امر و مقاومت مردم, درگیری را تشدید کرد.
شعار های دانشجویان موجب شلیک هوایی و ضرب و شتم آنان گردید که در این میان بیش از 20 نفر دستگیر شدند که همه توسط نیروهای ضد شورش و پلیس بود و لباس شخصی ها فقط فیلم می گرفتند و تهدید به اسپری و گاز اشک اور می کردند. در اثر حمله ضد شورش به یک دانشجو که مشخص نشد به چه دلیل و با چه وسیله ای بود پیراهن وی پاره و غرق در خون شد که وی توانست از دست ماموران بگریزد .اما یک زخمی دیگر را که با سر و صورت خونین افتاده بود مردم قصد نجات داشتند که با موتور پلیس نقاب دار ضد شورش از محل دور شد. هم اكنون اینترنت جیمیل یاهو و هات میل همگی فیلتر هستند وامكان اطلاع رساني را ازمردم گرفته اند .

فوری! فوری! 13 / 8 / 88 ساعت 14:00


اختصاصی سانی نیوز:

گارد ضد شورش و لباس شخصی ها، خوابگاه دانشجویی "گلشن" واقع در ابتدای خیابان "به آفرین" در خیابان کریمخان را به محاصره ی خود درآورده و به دانشجویان حمله ور شده اند. اما حضور مردم اجازه ی هرگونه عملیاتی را از آنان گرفته است، که سطلهای زباله ی آتش زده شده در خیابان "به آفرین"، شکسته شدن شیشه های طبقه های 3 و 4 خوابگاه و حضور دانشجویان معترض و شعارهای آنان، حکایت از وضعیتی نابسامان در آن منطقه دارد.
لذا لباس شخصی ها در حال متفرق کردن مردم هستند تا پس از بازگرداندن آرامش نسبی به خوابگاه حمله کنند.

لطفا اطلاع رسانی کنید و  با تجمع در مقابل خوابگاه اجازه ی هر گونه عملیاتی را از لباس شخصی ها بگیرید.

ضرب و شتم شدید دکتر حبیب‏الله پیمان

دکتر حبیب‏الله پیمان و همسرش در راهپیمایی 13 آبان توسط اراذل و اوباش حامی کودتا مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند. به گزارش موج سبز آزادی به نقل از شاهدان عینی، اراذل و اوباش حامی کودتا دکتر پیمان وهمسرش را با باتوم به شدت مورد ضرب شتم قرار دادند به نحوی که که سر وی شکست، عینکش خرد شده و صورت او پر از خون شد. دکتر پیمان، عضو کمیته رهبری "شورای فعالان ملی مذهبی" و از اعضای مؤسس "جنبش مسلمانان مبارز" است.

اولین گزارش اختصاصی موج سبز آزادی از راهپیمایی سبزها در روز ۱۳ آبان؛

سیزدهم آبان ۸۸ برای همیشه بر جریده تاریخ به نام «روز سبز دانش‌اموز» حک شد امروز بار دیگر موج سبز ملت ایران همزمان با روز بزرگداشت مقام دانش‌آموز خروشان شد. بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی موج سبز آزادی از ساعات اولیه امروز، راهپیمایان سبزپوش به خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها آمدند تا یک بار دیگر با آرمان‌های شهدای جنبش سبز و زندانیان سیاسی دربند تجدیدمیثاق کنند. امروز بار دیگر کودتاگران ثابت کردند که برای فرو نشاندن موج گسترده راهپیمایان سبز از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند. در محدوده میدان هفت تیر و دانشگاه تهران و هم‌چنین خیابان ولی‌عصر نیروهای ضدشورش تیراندازی کردند و بارها صدای تیراندازی توسط شاهدان عینی در راهپیمایی شنیده شد. نیروهای لباس شخصی بارها به سوی مردم و دانشجویان با باتوم و چماق حمله‌ور شدند و برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک‌اور استفاده کردند. اما تنها چند دقیقه کافی بود تا دوباه موج سبز از خیابان‌های فرعی به سمت خیابان‌ اصلی سرازیر می‌شدند. همچنین در محدوده خیابان کارگر شمالی- امیرآباد- نیروهای لباس شخصی به سمت مردم حمله کردند. در حدود ساعت ۱۱ صبح شیخ مهدی کروبی به صفوف راهپیمایی مردم پیوست و با شعار کروبی کروبی حمایتت می‌کنیم مورد استقبال قرار گرفت. پس از دقایقی همراهی با مردم، رهبر شجاع جنبش مورد ضرب و شتم نیروهای کودتاگر قرار گرفت و صحنه راهپیمایی را ترک کرد.

مراسم 13 آبان: گردهمایی دولتی و راهپیمایی مخالفان دولت

عکس تظاهرات از ایلنا
نهادهای حکومتی هر ساله مراسمی را برای روز سیزده آبان سازمان می دهند
رسانه های دولتی جمهوری اسلامی از برگزاری مراسم 13 آبان خبر داده اند و برخی گزارش ها حاکی از تظاهرات مخالفان دولت در تهران است.
به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، صبح روز چهارشنبه، 4 نوامبر (13 آبان)، سالروز گروگانگیری در سفارت سابق آمریکا در تهران، شمار قابل توجهی از دانش آموزان و سایر گروه های مردم در خیابان مقابل ساختمان سفارت اجتماع کرده اند و علیه ایالات متحده و اسرائیل و در حمایت از جمهوری اسلامی و مقامات ارشد آن شعار می دهند.
این گزارش ها شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات دولتی را دهها هزار نفر ذکر کرده اند.
گزارش های دیگر حاکی از آن است که از ساعاتی قبل از آغاز مراسم، گروهی از تظاهر کنندگان با اتوبوس به نزدیک محل برگزاری مراسم منتقل شدند و به راهپیمایی پرداختند.
غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق و نماینده کنونی مجلس، به عنوان سخنران رسمی در مراسم روز چهارشنبه در برابر ساختمان سفارت سابق آمریکا سخنرانی کرد و با توصیف نظام حکومتی کنونی ایران به عنوان دموکراسی دینی، ایالات متحده را به مخالفت با این نظام متهم ساخت.
آقای حداد عادل، که به عنوان یک سیاستمدار بنیادگرای حامی سیاست های آقای احمدی نژاد از او یاد می شود، از معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، انتقاد کرد و سیاست های دولت محمد خاتمی و مجلس ششم را، که اصلاح طلبان در آن عضویت داشتند، در مورد برنامه های هسته ای و روابط با غرب مورد حمله قرار داد.
غلامعلی حداد عادل در این سخنان نسبت به سیاست اعلام شده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیرامون تغییر در رویکرد دولت این کشور ابراز تردید کرده و سیاست خارجی ایالات متحده را به خصوص در عراق، افغانستان و منطقه خاورمیانه زیر سئوال برد.
مراسم دولتی روز سیزده آبان از شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی پخش شده است.

تظاهرات موازی معترضان

همزمان، برخی خبرگزاری ها به نقل از شاهدان عینی از حضور شماری از مخالفان دولت در برخی نقاط تهران و اقدام آنان برای راهپیمایی به سوی سفارت سابق خبر داده اند.
راهپیمایی روز قدس
معترضان از فرصت راهپیمایی های دولتی برای ابراز نظر خود استفاده کرده اند
برخی از گزارش ها حاکی از حضور ماموران امنیتی دولت در مسیرهای منتهی به سفارت سابق آمریکا و برخوردهای محدودی بین آنان و تظاهرکنندگان مخالف است اما هنوز جزئیات بیشتری در دست نیست.
اخبار دیگری نیز در مورد بسته شدن ایستگاه های مترو نزدیک به محل برگزاری مراسم و راهپیمایی های مخالفان دولت در مسیرهای تعیین شده، از جمله از دانشگاه تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا، مخابره شده اما امکان تایید قطعی این خبرها وجود نداشته است.
جمهوری اسلامی روز 13 آبان را روز ملی مبارزه علیه استکبار جهانی نامگذاری کرده و هر ساله نهادهای حکومتی مراسمی را به همین مناسبت سازمان می دهند که مضمون کلی آنها ابراز خصومت نسبت به دشمنان داخلی و خارجی و حمایت از حکومت و رهبران و سیاست های آن بوده است.
در سال جاری، معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده اند که با استفاده از این فرصت، به راهپیمایی و ابراز اعتراض نسبت به دولت محمود احمدی نژاد و برخورد حکومت با منتقدان مبادرت می کنند.
از زمان اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات، که اعتراضات گسترده ای را نسبت به آنچه که تخلف و تقلب گسترده خوانده می شد در پی آورد، دولت از صدور مجوز برای تجمع معترضان خودداری ورزیده و در نتیجه، مخالفان از فرصت برگزاری تظاهرات دولتی برای اجتماع و ابراز نظر خود استفاده کرده اند.
در روزهای اخیر، مهدی کروبی و میر حسین موسوی، که از آنان به عنوان رهبران اصلی جنبش سبز - حرکت معترضان به دولت - نام برده می شود، و همچنین شمار دیگری از گروه ها و تشکل های اصلاح طلب با صدور بیانیه هایی خواستار حضور طرفداران خود در تظاهرات روز چهارشنبه شده اند.

حضور رهبران مخالف دولت

آقای کروبی اعلام کرده بود که ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه از محل میدان هفت تیر تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی خواهد کرد و آقای موسوی هم در بیانیه ای خواستار شرکت مردم در راهپیمایی روز چهارشنبه شده بود.
کروبی و موسوی
گزارشهایی از شرکت کروبی و حضور احتمالی موسوی انتشار یافته است
پارلمان نیوز - وبسایت نمایندگان اصلاح طلب مجلس - در گزارشی در مورد دقایق اولیه راهپیمایی روز چهارشنبه گفته است که تعداد قابل توجهی از مردم "حامی جنبش سبز" در میدان هفت تیر اجتماع کرده اند و با دادن "شعارهایی همچون کروبی زنده باد، موسوی پاینده باد؛ یاحسین میرحسین در انتظار استقبال از مهدی کروبی به سر می‌برند."
براساس این گزارش، ماموران انتظامی برای متفرق کردن مردم به شلیک تیرهوایی و پرتاب گاز اشک آور مبادرت کردند اما درگیری جدی بین دو طرف روی نداده هر چند در ساعات بعد، برخی از خبرگزاری ها از خشونت ماموران علیه تظاهرکنندگان و بازداشت تعدادی از معترضان خبر دادند.
همچنین گفته می شود که شبکه ارتباطی در محله های نزدیک به مسیرهای اعلام شده تظاهرات مختل شده که ظاهرا ناشی از اقدام دولت به منظور قطع ارتباط گروه های تظاهرکننده بوده است.
گزارش های بعدی که در وبسایت های متعلق به جنبش سبز انتشار یافته حاکی از حضور آقای کروبی در میدان هفت تیر و استقبال مردم از اوست اما خبری قطعی از شرکت آقای موسوی در تظاهرات دریافت نشده است.
برخی از این وبسایت ها از تظاهرات مخالفان دولت در برخی شهرهای دیگر نیز خبر داده اند که امکان تایید مستقل این گزارش ها وجود نداشته است.
نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که در جریان راهپیمایی روز 13 آبان، تظاهرکنندگان تنها مجاز به دادن شعارهایی هستند که مورد تایید مقامات قرار دارد و علیه هرگونه شعار و ابراز نظری در مخالفت با این شعارها هشدار داده بودند.
روز چهارشنبه در ایران تعطیل رسمی نیست و مشخص نشده است که آیا حضور تظاهرکنندگان معترض تنها به دانشجویان و دانش آموزان منحصر بوده و یا گروه های دیگری هم در این تظاهرات شرکت داشته اند.

اختلال در سرویسهای پست الکترونیک و پیام رسان

امکان استفاده از برخی از سرویس های عمومی و رایگان پست الکترونیک و پیام رسان در برخی از سرویس دهندگان اینترنت (ISP) و سرویس دهندگان اینترنت پرسرعت (ADSL) تهران با اختلالاتی مواجه شده است. به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از صبح امروز و تا زمان مخابره این خبر استفاده از سرویس های عمومی ایمیل نظیر یاهو، Gmail و همچنین اتصال به سرویس های پیام رسان مرسوم نظیر یاهو مسنجر و Gtalk در برخی از سرویس دهندگان اینترنت تهران با اختلالات شدیدی مواجه است.

رادیو فرانسه: زد وخورد میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در تهران

به گزارش خبر گزاری رویترز، در گیری میان تظاهر کنندگان طرفدار میر حسین موسوی و مهدی کروبی و نیروهای امنیتی ایران هنگامی روی داد که تظاهر کنندگان علیرغم اعلام ممانعت هرگونه گردهمایی "غیرقانونی" از جانب رژیم ایران، در خیابانهای تهران گرد هم آمدند و به دادن شعار های ضد رژیم ایران و رئیس جمهور این کشور محمود احمدی نژاد پرداختند. گزارش می رسد که شماری از دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف که از اولین ساعات بامداد برای تظاهرات آماده می شدند تلاش کرده اند تا در خیابانهای طالقانی و مفتح به تظاهرات کنندگان بپیوندند اما با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شده اند. شاهدان عینی این تظاهرات به خبر گزاری رویترز گفته اند که پلیس با تظاهرکنندگانی که شعار "مرگ بر دیکتاتور" و " تا احمدی نژاده، هر روز همین بساطه" میدادند درگیر شده و برای متفرق کردن آنان با باتوم به آنان حمله کرده است. بگفتۀ یکی از این شاهدان عینی پلیس در حمله به تظاهرکنندگان که شمار شان به چندین هزار نفر میرسد از گاز اشک آور نیز استفاده کرده است. گفته میشود صد ها تن از نیروهای امنیتی ایران برای جلوگیری از تظاهرات طرفداران میر حسین موسوی و مهدی کروبی در خیابانهای اصلی تهران و در اطراف سفارتخانه های بریتانیا و روسیه مستقر شده اند. بگزارش سایت موج سبز آزادی، مهدی کروبی، یکی از رهبران اصلاحگرا به جمع تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر پیوسته است. میر حسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران اصلاحگرای مخالف رژیم ایران از طرفداران خود تقاضا کرده اند تا بمناسبت سی امین سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران به خیابانها ریخته و بر ضد حکومت محمود احمدی نژاد دست به تظاهرات بزنند. مخالفان رژیم گفته اند تصمیم دارند مراسم امروز اشغال سفارت آمریکا در تهران را به " "سبز ترین روز سال" بدل کنند.

فوری! فوری! 13 / 8 / 88

اختصاصی سانی نیوز: آخرین اخبار از تظاهرات مردمی ، حوادث بعد از انتخابات 13 آبان 1388

 ساعت 13:20:
شلیک مستقیم گلوله گاز اشک آور به سوی کروبی
دکتر محمد تقی کروبی فرزند شیخ مهدی کروبی در گفتگوی تلفنی با رادیو فردا وقایع امروز را شرح داد. وی تاکید کرد نیرو های امنیتی کروبی را تهدید به حمله انتحاری کرده بودند . اما کروبی با همه ی این تهدید صریح به ترور سازمان یافته در میان مردم حاضر شد. وی افزود نیروهای پلیس به شکل مستقیم کروبی را با گلوله ی گاز اشگ آور مورد حمله قرار دادند که واکنش دو محافظ وی را از آسیب جدی نجات داد اما هر دو محافظ کروبی به شدت مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند.

 ساعت 13:15:
تیراندازی به سمت مردم در حوالی میدان هفت تیر
گزارش خبرنگار موج سبز آزادی از میدان هفت تیر، پلیس‌های ضد شورش به سمت مردم شلیک کرده‌اند. مردم با سر و صورت خونی به خانه‌های مسکونی کوچه‌های هفت‌تیر و پل کریم‌خان پناه برده‌اند. اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد. لحظاتی پیش عده‌ای از راهپیمایان که در میدان فردوسی به صفوف راهپیمایی پیوسته بودند بازداشت شدند. میدان فردوسی از ساعتی پیش بسته شده است و سرکوبگران از گاز اشک‌اور و باتوم برای متفرق کردن جمعیت استفاده می‌کنند. همچین بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، درگیری‌ها در میدان هفت تیر ادامه دارد و نیروهای ضد شورش از تیر هوایی برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده است. عده‌ای از راهپیمایان که به خیابان‌های فرعی در میدان هفت تیر پناه برده‌ بودند به شدت مورد ضرب و شتم چماقداران قرار گرفتند و عده‌ای نیز به ون‌های مخصوص هدایت شدند. شاهدان عینی توصیه‌ کرده‌اند که راهپیمایان از ورود به خیابان‌های فرعی خودداری کنند. همچنین بر اساس آخرین گزارشات واصله به موج سبز آزادی، مسیر منتهی به سفارت سابق آمریکا و همچنین خیابان‌های منتهی به سفارت روسیه توسط نیروهای کودتاگر بسته شده است.

 ساعت 13:05:
تجمع مخالفان در برابر ايرنا: "درغگو، دروغگو"
ایرنا: اغتشاشگران که نشان ها سبز به همراه دارند شعار مي دهند: "ننگ ما ، صدا و سيماي ما" و "درغگو، دروغگو". اين جمع آشوب طلب همچنين سطل هاي زباله اطراف اين محل را به آتش کشيدند.

 ساعت 12:57:
درگیری و دستگیری عده‌ای از راهپیمایان در نقاطع میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف
لحظاتی پیش عده‌ای از راهپیمایان که در میدان فردوسی به صفوف راهپیمایی پیوسته بودند بازداشت شدند. میدان فردوسی از ساعتی پیش بسته شده است و سرکوبگران از گاز اشک‌اور و باتوم برای متفرق کردن جمعیت استفاده می‌کنند. همچین بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، درگیری‌ها در میدان هفت تیر ادامه دارد و نیروهای ضد شورش از تیر هوایی برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده است. عده‌ای از راهپیمایان که به خیابان‌های فرعی در میدان هفت تیر پناه برده‌ بودند به شدت مورد ضرب و شتم چماقداران قرار گرفتند و عده‌ای نیز به ون‌های مخصوص هدایت شدند. شاهدان عینی توصیه‌ کرده‌اند که راهپیمایان از ورود به خیابان‌های فرعی خودداری کنند. همچنین بر اساس آخرین گزارشات واصله به موج سبز آزادی، مسیر منتهی به سفارت سابق آمریکا و همچنین خیابان‌های منتهی به سفارت روسیه توسط نیروهای کودتاگر بسته شده است. گفتنی است که دانشجویان دانشگاه شریف نیز که از سمت دانشگاه خود به سمت محل راهپیمایی حرکت کرده بودند به جمع راهپیمایان پیوستند.

 ساعت 12:55:
ضرب و شتم مهدی کروبی توسط ارذل و اوباش
مهدی کروبی توسط ارذل و اوباش حامی کودتا در راهپیمایی 13 آبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. به گزارش موج سبز آزادی، اخبار دریافتی حاکی از آن است که وی پس این درگیری شدید با همراهی محافظان خود از آن منطقه خارج شده است.

 ساعت 12:40:
دانشجویان دانشگاه تهران در دانشگاه محصور شده اند و خیابانهای دور تا دور دانشگاه مسدود شده تا مردم به دانشجوبان نپبوندند

 ساعت 12:25:
از ورود به مردم به خ فاطمی جلوگیری می کنند. خ تخت طاووس پر از جمعیت معترض می باشد.

 ساعت 12:22:
خبر غیر موثق دیگری که گزارش شده "حضور میر حسین موسوی در میدان ولی عصر" می باشد. لذا جمعیت قابل ملاحظه ای که تعدادشان به هزاران نفر می رسد در حال حرکت به سمت میدان ولی عصر می باشند.

 ساعت 12:20:
گارد ضد شورش با محاصره ی مردم در میدان هفت تیر، پرتاب گاز اشک آور و گاز فلفل، حمله به مردم معترض با باطوم و کابل، پرتاب سنگ به سر و صورت مردم، سعی در ایجاد رعب و وحشت می کنند.

 ساعت 12:15:
خبر بسیار مهمی که هم اکنون به دستمان رسیده اینست که ساختمان مربوط به "رجا" واقع در خ کریمخان ، به بازداشتگاه موقتی تبدیل شده است. نیروهای امنیتی و گارد ضد شورش پس از دستگیری مردم معترض، آنها را به داخل ساختمان رجا می برند!

 ساعت 12:00:
تجمع عده ی بسیار زیادی از سبزها در میدان ولی عصر، بعد از حدود 30 دقیقه با برخورد مامورین لباس شخصی و انتظامی منجر به درگیری گردید.

 ساعت 11:00:
درگیریهای شدید و آسمان پر از دود در میدان هفت تیر، خ کریمخان، خ ویلا و میدان ولی عصر گزارش شده است.

 ساعت 10:30:
هم اکنون درگیری شدیدی میان مردم و نیروهای امنیتی در خیابان کریمخان، تقاطع نجات الهی (ویلا) گزارش می شود.

 ساعت 8:00:
هم اکنون تمامی مسیرهای منتهی به میدان ولی عصر، بلوار کشاورز، فلسطین، کریمخان و هفت تیر تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی و گاردهای ضد شورش با تک تیراندازهای سر تا پا مسلح ، آماده برخورد با هرگونه تجمعی می باشند.

آخرين آخبار