آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ خرداد ۲۹, جمعه

موسوی در راهپیمایی تهران حضور یافت

میر حسین موسوی در بین هزاران نفر از هوادارانش که به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراض دارند، در میدان امام خمینی تهران حاضر شد. 

این راهپیمایی به دعوت آقای موسوی برای بزرگداشت هشت نفری که روز دوشنبه در راهپیمایی تهران کشته شدند، برگزار شده است و به گفته شاهدان عینی از میدان هفتم تیر تا میدان امام خمینی تهران در جریان است.

بسیاری از معترضان شمع به دست داشتند. میرحسین موسوی نیز مانند هوادارانش لباس سیاه بر تن کرده بود و از روی یک ماشین سخنرانی کرد.

بر اساس برخی منابع بسیاری از خیابانهای منتهی به محل تجمع مسدود شده اند و امکان عبور و مرور اتومبیل ها به سمت میدان امام خمینی تهران وجود ندارد.

روزنامه گاردین در وبلاگ ویژه خود به نقل از شبکه پرس تی وی، شمار شرکت کنندگان در راهپیمایی را "صدها هزار نفر" ذکر کرده است.

حدود ساعت شش بعد از طهر به وقت تهران خبر رسید که به دلیل ازدحام شدید جمعیت در میدان امام خمینی، مسافران مترو نمیتوانند از خروجیهای این میدان بیرون بیایند و به خروج از ایستگاههای قبلی و بعدی دعوت میشوند.

در دیگر شهرها، آرامگاه شاهچراغ محل گردهم آیی معترضان شهر شیراز بود که هزاران نفر از آنها در این مکان در سکوت مقابل یک تابوت نمادین تجمع کردند.

هرچند برخی منابع حاضر در این گردهم آیی تعداد ماموران نیروی انتظامی در محل شاهچراغ را اندک توصیف کردند اما نیروهای لباس شخصی در میان جمعیت حضور دارند.

این گردهم آیی پس از آن برگزار شد که در دو روز گذشته نیروهای بسیجی با تظاهر کنندگان در شهر شیراز برخورد کردند.

به گفته منابع در زاهدان، این شهر تا اندازه ای آرام تر شده و تظاهرات به شکل آرام پی گرفته می شود. همچنین مسجد طالقانی این شهر نیز محل برگزاری یک مراسم عزاداری برای کشته شدگان در جریان ناآرامی ها بوده است.

در ارومیه هم به گفته منابع آگاه خیابان های امام خمینی و خیام، که در روز های اخیر محل برگزاری تجمع معترضان به نتیجه انتخابات بوده، تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی قرار دارند و تا کنون مردم ارومیه امکان برگزاری تظاهرات اعتراضی خود را نداشته اند.

عبادی: انتخابات باطل اعلام شود

شیرین عبادی، حقوقدان سرشناس ایرانی خواستار ابطال نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، و برگزاری انتخاباتی تازه تحت نظر سازمان ملل متحد شد.

خانم عبادی که برای دیدار با ناوی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درژنو، خواسته آزادی "حدود 500 نفر که در طی هفته گذشته دستگیر شدند" را مطرح کرد.

شیرین عبادی در یک مصاحبه با خبرگزاری رویترز در شهر ژنو گفت: "به نظر من اگر انتخاباتی جدید، اما بدون حضور ناظران بین المللی سازماندهی شود، حاصل هر چه که باشد مورد اعتراض و رد یکی از احزاب درگیر قرار خواهد گرفت."

خانم عبادی که همزمان با برگزاری تجمع اعتراضی گسترده در تهران جهت یادبود کشته شدگان در تظاهرات گفتگو می کرد، مردم را پشتوانه میرحسین مسوی دانست و گفت: "میزان مقاومت آقای موسوی بسیار به میزان مقاومت مردم بستگی دارد. تا وقتی که مردم مقاومت کنند، موسوی هم می تواند مقاومت کند."

شیرین عبادی در پاسخ به این سوال که آیا ایران به سمت انقلابی دیگر پیش می رود گفت: "فکر می کنم هنوز زود باشد در این باره صحبت کنیم."

در ماه دسامبر سال گذشته مقر کانون مدافعان حقوق بشرکه خانم عبادی ریاست آن را بعهده دارد توسط دولت ایران و به دلیل نداشتن مجوز فعالیت تعطیل شد.

خانم عبادی همچنین در گفتگو با خبرگزاری رویترز از دستگیری عبدالفتاح سلطانی، دیگر عضو کانون مدافعان حقوق بشر و رضا تاجیک مسئول روابط عمومی این تشکل ابراز نگرانی کرد.

حامیان محسن رضایی به نماز جمعه می روند

ستاد انتخاباتی محسن رضایی اعلام کرده حامیان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله خامنه ای، شرکت می کنند.

رضا طلایی نیک، عضو ستاد آقای رضایی با اعلام این خبر گفت هواداران این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که تا کنون در هیچ تجمع و راهپیمایی شرکت نکرده اند، برای نشان دادن "التزام عملی شان به رهنمودها و تدابیر فصل الخطاب" آیت الله خامنه ای در نماز جمعه این هفته حاضر می شوند.

اعلام آمادگی حداد عادل برای مناظره با میر حسین موسوی

غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس هفتم ایران اعلام کرده که برای گفتگوی تلویزیونی با میر حسن موسوی آماده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، محور این گفتگو اعتراض آقای موسوی به نتیجه انتخابات است.

آقای حداد عادل، نماینده تهران در مجلس ایران، در اجتماع حامیان محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در سخنانی از عملکرد میر حسین موسوی انتقاد کرده و از او خواسته بود به رای مردم احترام بگذارد.

در همین حال حسین شریعتمداری، مدير مسئول روزنامه کيهان هم آمادگي خود را براي مناظره با ميرحسين موسوی درباره مسائل مربوط به نتايج انتخابات اعلام کرده است.

نامه محسن رضایی به آیت الله خامنه ای

محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران، امروز در نامه ای به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از آنچه رهنمود های راهگشای وی در دیدار با نمایندگان ستاد انتخاباتی خواند، تشکر کرد.

آقای رضایی، در این نامه اظهار امیدواری کرده که شورای نگهبان و وزارت کشور گام های موثرتری در رفع "ابهامات انتخابات" بردارند.

این در حالی است که کامران دانشجو، رییس ستاد انتخابات وزارت کشور روز گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی، درخواست محسن رضایی را برای اطلاع از جزئیات مربوط به شمارش آرای صندوق ها رد کرد.

آقای رضایی، پیشتر تلویحا به وزارت کشور هشدار داده بود که ممکن است خواستار ابطال انتخابات شود.

موج اعتراضات در خارج از ایران گسترده تر می شود

موج اعتراضات نسبت به نتایج اعلام شده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنان خارج از ایران ادامه دارد و ابعاد آن روز به روز گسترده تر می شود.

روز چهارشنبه در رم پایتخت ایتالیا تجمعی با حضور کلیه احزاب ایتالیا از راست تا چپ برگزار شد.

روزنامه ایتالیایی ایل رفورمیستا در فراخوانی از مردم این کشور دعوت کرده بود به حمایت از دموکراسی خواهان ایران، در یکی از میدان های شهر رم تجمع کنند. این فراخوان با حمایت احزاب راست و همچنین چپ میانه مواجه شد.

آنتونلو ساکت تی، نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی در گفتگو با بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت: "این تظاهرات در حمایت از اعتراضاتی است که در تهران و تمام ایران نسبت به نتایج انتخابات صورت می گیرد. حمایت از کسانی که به خیابان ها و میدان های ایران آمده اند و خواستار انتخابات جدید هستند. ما همچنین خواستار پایان دادن به محدودیت ها و خشونت هایی هستیم که نسبت به این تظاهرات مسالمت آمیز علیه ایرانیان صورت می گیرد."

از سوی دیگر ایرانیان مقیم فلورانس، از دیگر شهرهای ایتالیا، با استاندار توسکانا، شهردار فلورانس و نمایندگان احزاب مختلف نشستی برگزار کردند تا مطالبات مدنی مردم ایران را اعلام کنند. کمیته ای برای پیگیری این امر تشکیل شد تا در اولین نشست رسمی استانداری توسکانا متنی را به تصویب برساند.

سفارت ایران در لندن نیز از ابتدای اعلام نتایج تا کنون هر روز شاهد تجمع گسترده معترضان به انتخابات بوده است.

نسترن از دانشجویان تظاهر کننده مقابل سفارت ایران درباره این تجمعات به بی بی سی فارسی گفت: "نکته جالب برای من این بود که همه لزوما برای اعتراض به رای آقای موسوی نیامده بودند، بلکه خیلی ها برای اینکه رای شان جایی حساب نشده بود، اعتراض داشتند. چند نفر سلطنت طلب هم آمده بودند که آنها را بردند بیرون. همه چیز آرام بود. مردم آمده بودند که به خواسته خودشان برسند."

شهرهای مختلف آلمان هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر شاهد موج اعتراضات ایرانیان به نتایج انتخابات است.علی رضا رضوانی در برلین می گوید عصر چهارشنبه تظاهراتی در برلین مقابل وزارت امور خارجه آلمان برگزار شد. همچنین در شهر کلن هم معترضان به خیابان آمده بودند.

او در ادامه افزود: "ما با این تجمعات می خواهیم با همه مردم دنیا صحبت کنیم و بگوییم همه لباس سبز بپوشند. بچه ها در ایران تنها نیستند. هر کس که موافق جریان این رای گیری نیست با لباس سبز باشد. به بچه ها بگوییم که همه ما در خارج از کشور با آنها و در کنارشان هستیم."

فرزانه عظیمی از ایرانیان مقیم اتریش به حرکت خودجوش ایرانیان مقیم وین اشاره می کند که منجر به تظاهرات بزرگی در روز گذشته شده است.

خانم عظیمی در ادامه گفت: "این تظاهرات در طول سی سال در وین بی نظیر بود. نه تنها از وین بلکه از دیگر شهرهای اتریش هم به وین آمده بودند. در واقع خواست این تظاهرات در یک قطع نامه پنج ماده ای تصریح شد. اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات، اعتراض به تقلب در انتخابات و رسیدگی به سرکوب هایی که در طول روزهای گذشته شاهد آن بوده ایم."

در شهر ونکوور کانادا هم ایرانیان هر شب مقابل گالری هنر ونکوور در ساعت ۹ و نیم شب گردهم جمع می شوند و با روشن کردن شمع با معترضان به نتیجه انتخابات در تهران همراهی می کنند و با بازماندگان کشته شدگان و زخمی شده های روزهای اخیر ابراز همدردی می کنند.

برگزار کنندگان اعلام کرده اند که به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

تجمع سكوت و بزرگداشت شهداي وقايع اخير در ميدان امام خميني(ره) با حضور ميرحسين موسوي

قلم - میرحسین موسوی و صدها هزار تن از مردم تهران در ادامه اعتراضات مدنی خود به روند نادرست انتخابات ریاست‌جمهوری، عصر پنجشنبه با نشان‌های سوگواری و نمادهای سبزشان در میدان امام خمینی (ره) جمع شدند و یاد شهدای برخوردهای خشونت‌آمیز اخیر را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار قلم نیوز، حدود ساعت 3 بعدازظهر میدان امام خمینی (ره) تهران شاهد حضور سبزپوشان سوگواری بود که از روز گذشته و در  راهپیمایی هفت تیر تا انقلاب، قرارشان را برای حضور در میدان امام خمینی گذاشته بودند. میرحسین از آنها خواسته بود که برای سوگواری شهدای برخوردهای خشونت‌آمیز اخیر عصر پنجشنبه سوگواری کنند.

هر چه دقایق می‌گذشت بر جمعیت انبوه حاضر در میدان امام خمینی (ره) افزوده می‌شد. ایستگاه امام خمینی (ره) مترو امروز جمعیتی را میزبان بود که تاکنون به خود ندیده بود. ازدحام جمعیت از همان لحظه پیاده شدن از قطار چنان بود که حرکت به کندی صورت می‌گرفت. مردم حاضر از همان لحظه پیاده شدن دست‌هایشان را با روبان‌های سبز و سیاه بالا گرفتند و هر چه زمان بیشتری در ایستگاه مترو می‌گذراندند پلاکاردهای بیشتری را بالا می‌بردند که بیشتر آنها اعتراض به تخلفات انتخابات و درخواست ابطال انتخابات بود و بسیاری دیگر از دست نوشته‌های مردم که قشرهای مختلف در آنها دیده می‌شد، مربوط به کشتار مردم و حمله به کوی دانشگاه بود.

بیرون از ایستگاه مترو، جمعیت از چنان فشردگی برخوردار بود که حرکت به سختی صورت می‌گرفت. میدان امام خمینی (ره) مملو از جمعیتی بود که در سکوت، اعتراضشان را پی می‌گیرند و در سکوت، آزادی و عدالت را خواستارند.

تعداد پلاکاردها بسیار زیاد و متنوع بود که برخی از آنها عبارتند از: «ما ملتیم نه اوباش»، «ما خس و خاشاک نیستیم»، «فقط ابطال انتخابات»، «بازشماری معنا ندارد، فقط ابطال»، «به کدامین گناه کشته شدند؟»، «ما سوگواریم»، «برادر شهیدم رایتو پس می‌گیرم»، «رای ما رو پس بدید»، «رای ما سبز بود نه سیاه»، «رای من کجاست؟»، «دلیر بی‌باک منم مالک این خاک منم»، «راه شهدای سبزمان ادامه دارد»، «می‌جنگیم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم»، «خشونت چرا؟»، «آزادی مطبوعات، ابطال انتخابات»، «سکوتم از رضایت نیست»، «راهمان را ادامه می دهیم تا ابطال انتخابات» و...

برخی از پلاکاردها سخنان شب گذشته حدادعادل را مخاطب قرار داده بود و از مسوولان رعایت عدالت و انصاف را در گفتارشان خواستار بود.

بخشی از جمعیت حدود ساعت 5 عصر به سمت میدان فردوسی و بعد انقلاب حرکت کرد و انبوهی از حاضران در میدان ماندند و بی‌هیچ حرفی فقط با سکوت خود اعتراضشان را به نمایش گذاشتند.

در میان جمعیت انبوه حاضر که اگر میلیونی خوانده شود اغراق نشده است، از هر قشری دیده می‌شد، جوان، پیر، نوجوان، زن و مرد، دانشجو، کارگر، کارمند، کاسب، استاد، معلم و خلاصه آنکه نمونه‌ای از جامعه واقعی حضور داشتند و به همه توهین‌هایی که به آنها شده از تقلب در آرایشان تا توهین به خودشان و خاشاک خوانده شدن، اعتراض کردند.

تجمع سکوت معترضان به تخلفات گسترده در انتخابات و حامیان میرحسین موسوی زمانی که حدود ساعت 6 با حضور میرحسین همراه شد، تاب تحمل سکوت نداشت و چون سوگوار بود با ذکر "الله اکبر" سکوت خود را شکست و یکصدا فریاد زد: "یا حسین میرحسین"، "موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم"، "موسوی رای ما رو پس بگیر".

مهندس موسوی به ابراز احساسات جمعیت انبوه حاضر در میدان امام خمینی پاسخ داد و با یک بلندگوی دستی با آنها سخن گفت. بسیار کوتاه و مختصر که همان هم به دلیل امکانات ناچیز شنیده نشد و فقط ردیف نزدیک به اتومبیل او صدایش را شنیدند.

بسیاری از جمعیت حاضر در میدان که صدای میرحسین را نمی‌شنیدند، به اطرافیان خود جملاتی در ستایش شجاعت و همدلی او با مردم، می‌گفتند و حضور او را قوت قلب برای مردم که ان‌شاءالله اصلاح امور به نتیجه خواهد رسید.

حدود ساعت 7 جمعیت حاضر به تدریج در حال خالی کردن میدان بود و جمعیت زیادی به سمت میدان انقلاب حرکت کردند و دسته بزرگی از سوگواران سبز در خیابان انقلاب شکل گرفت که در سکوت اعتراض خود را اعلام کردند.

بیانیه جمعی از استادان شاخص حقوق و وکلای دادگستری در محکومیت برخوردهای خشونت آمیز اخیر

قلم - جمعی از استادان شاخص حقوق و وکلای دادگستری با صدور بیانیه ای، برخوردهای خشونت آمیز و غیرمسوولانه با اعتراض های مردمی را محکوم کردند.

به گزارش قلم نیوز، متن بیانیه استادان حقوق و وکلای دادگستری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم  

به خشونت علیه مردم پایان دهید!  

برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388، به دلیل شک و تردیدهای مطرح در رعایت اصول و قواعد انتخابات آزاد و منصفانه، موجی از اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی را به همراه داشت. متأسفانه رویارویی خشونت آمیز و غیرقانونی با این حرکت، کشور ما را در فضایی آکنده از خشونت و ارعاب فرو برد. در این روزها انبوهی از اقدامات خشونت آمیز و غیر مسوولانه در رویارویی با اعتراض های مردمی، امنیت، جان و مال مردم را شدیدا به مخاطره انداخته است که موارد زیر تنها گوشه ای از آنهاست:

  • - تیراندازی به سوی مردم بی پناه و کشتن شماری از آنها
  • - عدم اعلام نام و مشخصات مجروحان و بی اطلاعی و سرگردانی خانواده های آنان
  • - دستگیری های گسترده جوانان این مرز و بوم و بی اطلاع نگاه داشتن خانواده های دستگیر شدگان از وضعیت آنها
  • - ضرب و جرح وحشیانه و غیر قانونی به بهانه برقراری نظم و امنیت
  • - تخریب اموال عمومی
  • - ورود غیر مجاز به اماکن مسکونی
  • - تجاوز به حریم مقدس دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی شهرهای مختلف کشور به ویژه کوی دانشگاه تهران و ضرب و شتم دانشجویان
  • - مداخله نیروهای بی نام و نشان و لباس شخصی به بهانه استقرار نظم و استفاده از انواع ابزارها و روشهای نامتعارف
  • - سکوت شگفت انگیز و غیر مسوولانه صدا و سیما و دیگر رسانه های دولتی در برابر اعتراض میلیونی مردم و تحریف وقایع که بر خلاف وظیفه قانونی اطلاع رسانی صحیح آنها بوده و همزمان تحریک احساسات و تشدید خشونت در فضای ملتهب جامعه
  • - برقراری محدودیت های گسترده، پیوسته و توجیه ناپذیر و اخلال در امکانات ارتباطی و مخابراتی در پوشش ظواهر قانونی

 ما گروهی از  حقوقدانان و استادان حقوق دانشگاه های تهران ضمن همدردی با خانواده های  داغدیده و آسیب دیده و تاکید بر پیگیری جدی خواسته ها و مطالبات مردمی از راه های مسالمت جویانه، از تمام مقامات و نهادهایی که به موجب قانون اساسی و قوانین عادی وظیفه صیانت از حقوق و آزادی های شهروندی را بر عهده دارند می خواهیم تا هر چه سریع تر به این اقدامات غیر قانونی و خشونت آمیز پایان داده و به خواسته های مشروع و بحق مردم توجه کنند. بدیهی است در صورت عدم اقدام عاجل، در پیشگاه خداوند متعال و مردم مسوول خواهند بود. بی شک بستن مجاری قانونی برای اعمال و استیفای حقوق ملت راه حل مشکلات نیست، باید صدای دادخواهی مردم را شنید و به خواست های بحق آنان گردن نهاد.

 

  • 1. دکتر ناصر کاتوزیان (دانشگاه تهران)
  • 2. آیت الله دکترسید مصطفی محقق داماد (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 3. دکتر هدایت الله فلسفی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 4. دکتر محمدعلی اردبیلی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 5. دکتر سید محمد هاشمی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 6. دکتر رضا نوربها (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 7. دکترعلی حسین نجفی ابرندآبادی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 8. دکتر ابراهیم بیگ زاده (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 9. دکتر اردشیر امیرارجمند (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 10. دکتر امیر حسین آبادی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 11. دکنر محمد راسخ (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 12. دکتر سید محمد قاری سید فاطمی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 13. دکتر محمد جعفر قنبری جهرمی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 14. دکتر محمد حسین زارعی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 15. دکتر میر قاسم جعفرزاده (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 16. دکتر علی صفاری (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 17. حجت الاسلام دکتر رحیم نوبهار (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 18. دکتر هادی وحید (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 19. دکتر امیر نیکپی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 20. دکتر رضا اسلامی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 21. دکتر اسد الله یاوری (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 22. دکتر هومن موثق (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 23. دکتر صابر نیاورانی (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 24. دکتر مهدی مختاری (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 25. دکتر مهدی هداوند (دانشگاه شهید بهشتی)
  • 26. دکتر عباس شیری (دانشگاه تهران)
  • 27. دکتر محمد رضا ضیایی بیگدلی (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 28. دکتر محمد رضا پاسبان (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 29. دکتر جواد کاشانی (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 30. دکتر علی تقی زاده (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 31. دکتر رضا ولویون (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 32. دکتر همایون حبیبی (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 33. دکتر سید قاسم زمانی (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 34. دکتر سید منصور میر سعیدی (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 35. دکتر حسین غلامی دون (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 36. دکتر خیرالله هرمزی (دانشگاه علامه طباطبایی)
  • 37. دکتر علی نجفی توانا (دانشگاه آزاد اسلامی)
  • 38. دکتر کامران آقایی (وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه)
  • 39. دکتر محمد جلالی (وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه)
  • 40. دکتر علیرضا آذربایجانی (وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه)
  • 41. دکتر جعفر حبیب زاده (دانشگاه تربیت مدرس)
  • 42. دکتر محمود صادقی (دانشگاه تربیت مدرس)
  • 43. دکتر محمد فرجیها (دانشگاه تربیت مدرس)
  • 44. دکتر ستار زرکلام (دانشگاه شاهد)
  • 45. دکتر شاهپور منوچهری (وکیل دادگستری)
  • 46. دکتر رضا تمدن (وکیل دادگستری)
  • 47. دکتر حمید جلیل زاده خویی (وکیل دادگستری)
  • 48. سید احمد سعادت (وکیل دادگستری)
  • 49. علی کاکاافشار (وکیل دادگستری)
  • 50. اسماعیل مصباح اسکویی (وکیل دادگستری)
  • 51. محمدباقر میرسراجی (وکیل دادگستری)
  • 52. رضا آشوری (وکیل دادگستری)
  • 53. محمد فرض پور عاکیانی (وکیل دادگستری)
  • 54. جهانگیر مستوفی (وکیل دادگستری)
  • 55. خانم بتول کیهانی (وکیل دادگستری)
  • 56. خانم صدیقه حجت پناه (وکیل دادگستری)
  • 57. مجتبی پویا (وکیل دادگستری)
  • 58. صالح نیک بخت (وکیل دادگستری)

درخواست جلوگیری از دستگیریهای گسترده بدون رعایت موازین، تهاجم به دانشگاه ها و خوابگاه ها، ضرب و جرح زنان و مردان

27/3/88

میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی در نامه ای مشترک به آیت الله هاشمی شاهرودی از ایشان خواستند تا نسبت به خاتمه دادن به وضعیت نگران کننده و تحریک آمیز کنونی و جلوگیری از برخوردهای خشونت آمیز با مردم و آزادی دستگیر شدگان، اقدام کنند.
متن این نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی
حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی
ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام و تحیت

افزون بر مکانت قوه قضاییه و محوریت آن در دادگستری و تامین عدالت و حقوق مردم و حسن توجه جنابعالی به حقوق شهروندی و مواضع منصفانه شما در قبال مسایل جاری قضایی سبب می شود که در باب قضایای نگران کننده روزهای اخیر از جنابعالی درخواست رسیدگی و پیگیری عاجل و اساسی است.

در فضای اجتماعی امروز شاهد حضور مردمی هستیم که احساس می کنند در حق آنها جفاشده است و در اعتراض خود رفتاری کاملا مدنی را نشان می دهند.

طبق گزارش های متقن برخوردهای خشونت آمیز با اجتماعات و افراد عادی و نیز حمله به مجتمع های مسکونی و منازل مردم به جرم اینکه اعتراض خود را با ذکر مبارک الله اکبر نشان می دهند و ضرب و جرح زنان و مردان وتخریب ساختمان و ویران کردن و مسایلی صورت می گیرد که با هیچ یک از معیارهای قابل قبول جمهوری اسلامی سازگار نیست و نتیجه ای جز بد بینی جامعه به نظام نخواهد داشت.

علاوه بر این تهاجم به دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویان عزیز و ضرب وشتم و دستگیری جوانان از دختر و پسر مزید برعلت شده است. مستحضریدکه در چند روز گذ شته موج دستگیری ها بدون رعایت موازین قانونی چهره های شاخص سیاسی و اجتماعی و متعهدان مردم ، تهران و شهرهای مختلف را دربرگرفته است.

دستگیری این شخصیت ها و افراد که قالبا نقش فعال و موثری در خدمت به مردم کشور و جلوگیری از خشونت و رفتارهای غیر مدنی دارند نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه موجب تخریب افکار عمومی و تشدید نگرانی و ناآرامی هاست.

متاسفیم که اقدام های تشنج آمیز و در پی آن برخوردهای خشن ماموران احیانا به کشتار نیز منتهی شده است. بدون تردید ایجاد چنین تشنج هایی از موارد مشکوکی است که ساحت مردم بزرگوار که رشد و رفتار مدنی خود را از جمله در راهپیمایی شکوهمند روز دوشنبه نشان داده اند از آن بری است. ما همواره مردم را به قانون و نظم و آرامش دعوت کرده ایم و در این زمینه از جنابعالی نیز استمداد می کنیم .

از آن جناب می خواهیم که بر حکم مسوولیت شرعی و قانونی و نیز احساس مسوولیتی که در دفاع از حقوق شهروندان دارید نسبت به خاتمه دادن به وضعیت نگران کننده و تحریک آمیز کنونی و جلوگیری از برخورد خشونت آمیز با مردم و آزادی دستگیر شدگان، هرگونه اقدام و مساعدتی را که میسر است مبذول نمایید.

میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی

گزارش تصویری : بزرگداشت شهدای برخوردهای خشونت آمیز و تجمع سکوت در میدان امام خمینی با حضور میرحسین








آخرين آخبار