آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

اخبار جمعه 02 اکتبر 2009 - 10 مهر 1388 10 / 7 / 88

فرمانده سپاه ایران: بسیج دانشجویی منتظر فرمان مافوق نباشد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران به اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه ها گفته است که در مقابله با ناآرامی های احتمالی در دانشگاه ها واکنش نشان دهند و منتظر فرمان مافوق نباشند.

سرلشکر محمدعلی جعفری روز جمعه ۱۰ مهر ماه (۲ اکتبر) در گردهمایی مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های ایران، با اشاره به تفاوت های موجود در فضای دانشگاه های مختلف گفت: "بسیج دانشجویی در میدان جنگ نرم، استقلال عمل دارد و فرماندهی این میدان مبارزه متمرکز نیست".

او افزود: "فرماندهان جوان جبهه جنگ نرم باید به عرصه های سیاسی و فرهنگی این میدان آشنا شوند و در هر مکانی که هستند، عکس العمل های مناسب نشان داده و روشنگری کنند و منتظر دستور مسئولین بالادست نباشند".

فرمانده سپاه به مسئولان بسیج دانشجویی هشدار داد که امسال نمی توانند تنها به برگزاری برنامه های معمول بسیج دانشجویی در سال های گذشته اکتفا کنند، "چون ممکن است نوع عملکرد بسیج دانشجویی در سال های گذشته برای مقابله با جریان کنونی جوابگو نباشد".

'افسران جوان'

نخستین بار آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیداری در اوایل شهریورماه لقب "افسران جوان جبهه مقابله با جنگ نرم" را برای دانشجویان طرفدار خود به کار برد.

آقای خامنه ای گفته بود: "این که چه کار باید بکنید، چه جور باید عمل کنید، چه جور باید تبیین کنید، اینها چیزهایی نیست که من فهرست کنم. اینها کارهایی است که خود شماها باید در مجامع اصلی تان، در اتاق های فکرتان بنشینید و راهکارها را پیدا کنید؛ اما هدف مشخص است، هدف دفاع از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی است در مقابله با یک حرکت همه جانبه متکی به زور و تزویر و پول و امکانات عظیم پیشرفته علمی رسانه ای. باید با این جریان شیطانی خطرناک مقابله شود".

اکنون فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به این که آیت الله خامنه ای از سال ها پیش در مورد "تهاجم، شبیخون و ناتوی فرهنگی" هشدار داده بود، گفته است: "ایشان امروز هم بحث تهدید و جنگ نرم را مطرح می کنند، اما مشکل جنگ نرم این است به طور کامل حس نمی شود و در مورد آن غفلت می کنیم".

سرلشکر جعفری ناآرامی های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران را "بزرگترین خطر برای محتوای نظام و انقلاب اسلامی" در ۳۰ سال گذشته و حتی خطرناک تر از جنگ ایران و عراق خواند و گفت: "در این فتنه تا مرز براندازی پیش رفتیم".

او گفت: "در اتفاقات اخیر تمام نیروهای داخلی اصلاحات و حامیان خارجی آنها سرمایه گذاری و هزینه کرده بودند تا به پیروزی برسند، چون می دانستند در صورت بازگشت مجدد به قدرت، ماجرا با دفعه قبل (۲ خرداد ۱۳۷۶) تفاوت دارد؛ اما با هوشیاری مردم و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری این توطئه عظیم خنثی شد، هرچند آثار منفی آن همچنان باقی است".

'ضربه حیثیتی'

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت که حوادث پس از انتخابات وحدت و انسجام داخلی را خدشه دار کرده و به "اعتبار نظام" ضربه ضد و افزود: "سال ها طول می کشد تا این آثار منفی جبران شود".

او به مسئولان بسیج دانشجویی گفت: "مهمترین وظیفه ما در مقطع کنونی، روشنگری بعد از این فتنه عمیق است، چون ضربه ای حیثیتی به نظام وارد شد".

او در مورد طرح های وحدتی که گفته می شود توسط عده ای از سیاستمداران در ایران در حال تدوین است گفت: "هرگز نمی توان با فردی که به آرای مردم تمکین نمی کند و به خاطر اشتباهاتش حاضر به عذرخواهی نیست، به دنبال وحدت بود".

اشاره آقای جعفری به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض انتخابات است که می گویند در انتخابات تقلبی گسترده و "مهندسی آراء" صورت گرفته و دولت برآمده از این انتخابات مشروع نیست.

'آنها که سکوت کرده بودند، ساکت بمانند'

از جمله طرح هایی که گفته می شود برای خروج از وضعیت فعلی سیاسی در ایران در دست تدوین است، طرحی است که زیر نظر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران بررسی می شود.

آقای جعفری ظاهرا در اشاره به این طرح گفته است: "کسی که در جایگاه خواص نتوانسته به خوبی تحلیل کند و در حوادث پس از انتخابات سکوت کرده بود، اکنون نیز باید سکوت کند و دم از وحدت نزند".

او همچنین در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه در مورد "ارتباطات محمد خاتمی با بنیاد سوروس" گفت: "این مورد نیز مانند بسیاری از تخلفات دیگری است که وی انجام داده است، گذشت زمان بسیار تعیین کننده خواهد بود و امیدواریم شرایطی برای اجرای حق و عدالت در کشور فراهم شود".

اخیرا خبرگزاری رسمی دولت ایران ادعا کرده بود که جورج سوروس، بنیانگذار موسسه "جامعه آزاد" در آمریکا، در یک سخنرانی در روز ۱۱ سپتامبر امسال در نیویورک به دو دیدار خود با آقای خاتمی اشاره کرده است.

دفتر آقای خاتمی و دفتر آقای سوروس چنین دیدارهایی را تکذیب می کنند. دفتر آقای سوروس می گوید اساسا چنین سخنرانی ای انجام نشده است.

فرمانده سپاه پاسداران ایران گفته است: "انقلابی ماندن سخت تر از انقلاب کردن است و ممکن است در این فضا افرادی که انقلابی بودند و در کنار امام بوده اند دچار مشکل شوند و در غربال انقلاب تصفیه شوند".

خوشبینی محتاطانه روسیه از مذاکرات اتمی ایران

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نسبت به توافق های بدست آمده از مذاکرات اخیر گروه 1+5 با ایران ابراز "خوشبینی محتاطانه" کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس سرگئی لاوروف افزود اکنون مهمترین گامی که باید برداشته شود اطمینان از اجرای "کامل و به موقع" توافقهاست.

این اظهارات پس از ملاقات مقام های ایران و گروه 1+5 در ژنو برگزار شد.

در این ملاقات توافق شد گفتگوهای اتمی ایران با پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان ادامه پیدا کند.

در حاشیه این نشست نیز مقام های ایرانی و آمریکایی برای اولین بار بطور مستقیم و دو جانبه ملاقات و گفتگو کردند.

ایران همچنین توافق کرده است به بازرسان اتمی سازمان ملل متحد اجازه دیدار از تاسیسات هسته ای قم را بدهد.

انتشار خبر وجود این مرکز غنی سازی نگرانی هایی را در بین اعضای گروه 1+5 بوجود آورده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت ایران دو هفته فرصت دارد به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد بدون هیچ محدودیتی از این مرکز دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس وزیر خارجه روسیه که از منطقه آبخاز گرجستان دیدار می کند گفت مسکو نسبت به انتشار "دیر" اطلاعات مربوط به مرکز اتمی قم "ابراز نگرانی جدی" کرده است.

او افزود: مذاکرات برای حل جامع "مشکل اتمی ایران" ادامه خواهد یافت.

وی گفت دور بعدی گفتگوها در اکتبر برگزار خواهد شد.

بازداشت عده زیادی از فعالان دانشجویی در ایران

یک عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) از بازداشت دست کم ۱۷ فعال دانشجویی از جمله سه عضو این شورا خبر داد.

بهاره هدایت روز جمعه ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) به بی بی سی فارسی گفت: "ظهر امروز تعدادی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت که به صورت دوستانه و غیر رسمی در یکی از پارک های شمال تهران دور هم جمع شده بودند، توسط مأموران بازداشت شدند".

خانم هدایت گفت که اطلاعی از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری بازداشت شدگان در دست نیست.

او گفت که می تواند بازداشت دست کم ۱۷ تن از دانشجویان را تأیید کند که سه تن از آنها از اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) هستند.

این سه تن، مهدی عربشاهی، میلاد اسدی و فرید هاشمی هستند.

خانم هدایت در مورد دلیل بازداشت این گروه از دانشجویان گفت: "یک احتمال این است که برنامه ریزان و تصمیم گیران نهادهای امنیتی تصور می کنند که با خارج کردن فعالان دانشجویی از فضای دانشگاه، می توانند اعتراضات دانشجویی را مهار کنند".

او با اظهار نگرانی از تأثیر این بازداشت ها بر فضای دانشگاه ها افزود: "یک احتمال دیگر هم این است که آنهایی که قصد سرکوب دانشگاه را دارند، می خواهند با ملتهب تر و متشنج تر کردن فضای دانشگاه ها از طریق بازداشت فعالان دانشجویی، بهانه لازم را برای تعطیل کردن دانشگاه ها به دست آورند".

همزمان روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) هم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است که بازداشت این گروه از دانشجویان مانند "انداختن جرقه در انبارهای باروت" است.

در این اطلاعیه اسامی سایر بازداشت شدگان به این شرح اعلام شده است: نسیم سرابندی (دانشگاه تهران)، عزت ترتبی (دانشگاه تهران)، مونا غفاری (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، مجید عباسی (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، زهرا نیک سرشت (دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران)، سیاوش حاتم (دانشگاه همدان)، حمزه موذن (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، احمد احمدیان (دانشگاه تهران)، امیرحسین معظمی (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، محمد رضایی (دانشگاه شهید عباسپور تهران)، حسین معصومی (دانشگاه آزاد)، حامد عزیزی (دانشگاه آزاد)، سجاد الله آبادی (دانشگاه شهید عباسپور تهران) و سارا اسمی زاده (دانشگاه تهران).

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی 'به ایران سفر می کند'

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی به ایران سفر می کند.

روز جمعه، 2 اکتبر (10 مهر)، رادیو دولتی ایران به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گزارش کرد که "براساس هماهنگی های انجام شده در چارچوب همکاری های نزدیک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار شده است محمد البرادعی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، به زودی عازم ایران شود و با علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، دیدار کند."

واحد مرکزی خبر گفته بود که سفر آقای البرادعی به تهران از سوی "گیل تیودور"، سخنگوی آژانس اعلام شده است.

این گزارش را برخی خبرگزاری های بین المللی به نقل از واحد مرکزی خبر منتشر کرده اند و به نقل از منابع آژانس، که از آنها نام برده نشده، افزوده اند که ایران رسما از آقای البرادعی برای سفر به این کشور در آینده نزدیک دعوت به عمل آورده است.

خبر سفر مدیرکل آژانس بین المللی به تهران کوتاه مدتی پس از برگزاری جلسه مذاکرات نمایندگان گروه 1+5 و ایران در ژنو منتشر می شود که با ابراز امیدواری دو طرف به ادامه مذاکرات و حل و فصل اختلافات بر سر فعالیت های هسته ای ایران منتشر می شود در حالیکه اخیرا، انتشار خبر ایجاد یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در ایران با انتقاداتی از سوی اعضای غربی این گروه و ابراز نگرانی آژانس بین المللی مواجه شده بود.

هفته گذشته کشورهای غربی از ایجاد یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم در ایران خبر دادند و جمهوری اسلامی را به نقض تعهدات خود در قبال پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - و اقدام در تعارض با قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس متهم کردند.

قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام از ایران خواسته است تا فعالیت خود در زمینه غنی سازی اورانیوم را، که ایران انجام آن را در تاسیسات نطنز تایید کرده، متوقف سازد اما ایران این قطعنامه ها را نپذیرفته است.

خاویر سولانا، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا که در مذاکرات زنو حضور داشت، گفته است که ایران متعهد شده است به بازرسان آژانس بین المللی امکان دسترسی به "تاسیسات تازه فاش شده غنی سازی" خود را بدهد.

احتمال دارد سفر آقای البرادعی به ایران، که هنوز از سوی منابع دیگر رسما تایید نشده، به منظور فراهم آوردن زمینه اعزام بازرسان آژانس برای بازرسی این تاسیسات و گفتگو در مورد نتایج مذاکرات ژنو صورت گیرد.

چهارشنبه گذشته، آقای البرادعی در واکنش نسبت به انتشار خبر ساخت تاسیسات جدید غنی سازی در ایران گفت که جمهوری اسلامی می بایست وجود چنین مرکزی را پیشاپیش به آگاهی آژانس می رساند.

تاسیسات قم

ایران دو روز پیش از آن، طی نامه ای، آژانس را از وجود تاسیسات غنی سازی قم آگاه ساخته بود اما برخی منابع غربی گفتند که این اقدام ایران تنها پس از آگاهی دولت این کشور از کشف این تاسیسات توسط سازمان های اطلاعاتی غربی صورت گرفت.

ایران تاکید داشته است که براساس تعهدات خود در چارچوب ان پی تی، موظف بوده است وجود تاسیسات غنی سازی را شش ماه قبل از راه اندازی آن به آژانس اطلاع دهد و لزومی نداشته است در مورد آغاز عملیات برپایی این تاسیسات اطلاع رسانی کند.

به گفته مقامات ایرانی، این کشور عملا هجده ماه قبل از اینکه دستگاه های این مرکز عملیات غنی سازی را آغاز کند این موضوع را به اطلاع آژانس رساند و به این ترتیب، بهتر از تعهدات قانونی خود عمل کرده است.

برخی ناظران گفته اند که اختلاف نظر در این زمینه به مساله پروتکل الحاقی به ان پی تی باز می گردد که زیرا کشورهای امضاکننده پروتکل به همکاری گسترده تر با آژانس از جمله اطلاع رسانی فوری و فراهم آوردن امکانات بازرسی در مورد هر نوع اقدام مرتبط با فعالیت های هسته ای ملزم می شوند.

دولت جمهوری اسلامی در دسامبر سال 2003 پروتکل الحاقی را پاراف کرد، اما آن را هرگز به تصویب مجلس نرساند، و در اکتبر سال 2006، در اعتراض به قطعنامه های شورای امنیت، اعلام داشت که دیگر به این پروتکل عمل نمی کند.

دوره خدمت محمد البرادعی در سمت مدیرکل آژانس بین المللی در پایان ماه نوامبر - کمتر از دو ماه دیگر - خاتمه می یابد و یوکیا آمانو، از ژاپن، جانشین او می شود.

آقای البرادعی در شماری از گزارش های خود درباره ایران، گفته است که شواهد کافی در مورد تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به اسلحه اتمی در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای به دست نیامده اما به دلیل عدم همکاری کامل دولت این کشور و عدم شفافیت در اطلاع رسانی، نمی توان غیرنظامی بودن این فعالیت ها را نیز قطعا تایید کرد.

آقای آمانو هم گفته است برای تایید اتهامات کشورهای غربی در مورد برنامه های جمهوری اسلامی در زمینه ساخت تسلیحات اتمی، باید شواهد قطعی ارائه شود.

وی در عین حال معتقد است که ایران، به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، موظف به عمل به قطعنامه های مصوب شورای امنیت و شورای حکام و تعلیق فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم است.

ایران همواره بر غیرنظامی بودن فعالیت های اتمی خود تاکید ورزیده و در عین حال، غنی سازی اورانیوم برای مصارف صنعتی را بخشی از حقوق خود به عنوان یکی از کشورهای امضا کننده ان پی تی دانسته است.

در مقابل، مخالفان فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی گفته اند که با توجه به اینکه این کشور طی چندین سال به فعالیت های مخفیانه هسته ای بدون اطلاع رسانی به آژانس ادامه می داد، تا زمانی که تمامی جزئیات مربوط به برنامه های هسته ای خود را در اختیار آژانس قرار نداده، از نظر جامعه بین المللی قابل اعتماد دانسته نمی شود و نمی تواند از امکانات پیش بینی شده در ان پی تی برخوردار شود.

استقلال ۱ - ۱ پرسپوليس

معجزه ای در شصت و هفتمین دیدار استقلال و پرسپولیس رخ نداد.

در مسابقه ای که بیش از فوتبال، حاشیه های امنیتی داشت، استقلال و پرسپولیس برای ششمین بار پیاپی به نتیجه تساوی 1-1 دست یافتند.

این مسابقه با حضور گسترده نیروهای امنیتی و همچنین برخی مقام های قضایی انجام شد و برخی منابع از ایجاد محدودیت در مکالمات تلفن همراه در منطقه اطراف ورزشگاه آزادی خبر دادند.

مسابقه شصت و هفتم به نسبت چهار مسابقه پیشین تنها یک تفاوت داشت؛ این بار به جای استقلال، این پرسپولیس بود که گل اول بازی را به ثمر رساند.

پس از یک نیمه رقابت نه چندان جذاب، در نیمه دوم پرسپولیس در دقیقه 51 توسط عادل کلاه کج به گل دست یافت و پنج دقیقه پس از آن حسین کاظمی در یک حرکت ایستگاهی گل تساوی را به ثمر رساند.

کسب ششمین نتیجه تساوی پیاپی میان این دو تیم پرطرفدار باعث شد تماشاگران که شمار آنها بنا به تصمیم مسئولان برگزاری مسابقه به 67 هزار نفر محدود شده بود، شعار "فوتبال با سیاست، نمی خوایم، نمی خوایم" سر بدهند.

استقلال با این نتیجه با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم پیکان دوباره در صدر جدول لیگ قرار گرفت و پرسپولیس که در مکان نهم قرار داست، دو پله صعود کرد.

دو تیم، آخرین بار در 12 آبان 1385 به نتیجه ای به جز تساوی دست یافته بودند.

گزارش بازی

استقلال بازی را با وحيد طالب لو، پژمان نوری، هاشم بيگ زاده، هادی شکوری، امير حسين صادقی، حسين کاظمی، خسرو حيدری، فابيو جان واريو، فرهاد مجيدی، رضا عنايتی و سياوش اکبرپور آغاز کرد و پرسپوليس در آغاز ميثاق معمارزاده، عليرضا محمد، شيث رضايی، سپهر حيدری، مجتبی شيری، عادل کلاه کج، سامان آقا زمانی، مهدی شيری، ميثم بائو، هادی نوروزی و وسلی برازيليا را به خدمت گرفت.

برای کارشناسان مهمترین تغییر حضور سامان آقازمانی، بازیکن پیشین تیم ملی جوانان ایران در زمین بود که در فصل جاری تجربه اندکی از حضور در ترکیب اصلی تیم پرسپولیس داشت.

نیمه اول مسابقه چندان مورد توجه کارشناسان قرار نگرفت، استقلال بارها توپ هایی بی هدف را روانه محوطه جریمه پرسپولیس کرد و پرسپولیس در فراهم کردن شرایط اجرای یک استراتژی غالب، موفق نبود.

با این حال دو تیم فرصت هایی را نیز در اختیار داشتند؛ در دقیقه 27 نفوذ علیرضا محمد از سمت راست محوطه جریمه استقلال به سمت دروازه این تیم، پرسپولیس را به اولین موقعیت جدی نزدیک کرد اما خروج وحید طالب لو مانع ایجاد این موقعیت شد و این دروازه بان بدنش را سد راه توپ کرد.

هفت دقیقه بعد رضا عنایتی با کمک سیاوش اکبرپور که توپ را برای او پشت محوطه جریمه متوقف کرد، با ضربه ای محکم، توپ را روانه گوشه بالا و سمت راست دروازه پرسپولیس کرد که واکنش میثاق معمارزاده، دروازه بان پرسپولیس، مانع ثبت اولین گل مسابقه شد.

دقایق پایانی نیمه اول صحنه بروز حوادث بیشتری بود: یک دقیقه مانده به پایان نیمه اول هادی نوروزی دوباره از سمت راست محوطه جریمه استقلال خود را به دروازه نزدیک کرد اما تعلل او این تلاش را بی ثمر ساخت. یک دقیقه بعد سیاوش اکبر پور در میانه محوطه جریمه پرسپولیس و مقابل دروازه این تیم صاحب توپ شد که ضربه او در شرایطی نه چندان متعادل توپ را با فاصله ای بسیار کم از کنار دروازه پرسپولیس و از سمت راست زمین به بیرون فرستاد.

با این حال پرسپولیس دوباره راه دروازه استقلال را در پیش گرفت و بار دیگر وحید طالب لو مانع آن شد که توپ حاصل از ضربه بلند عادل کلاه کج را (که در میانه راه به یکی از مدافعان استقلال برخورده بود) وارد دروازه شود.

نیمه دوم؛ بازی پرهیجان شد

در نیمه دوم، استقلال از ثانیه های اول با ارسال بلند پژمان منتظری و ضربه سر فرهاد مجیدی که به منطقه جریمه پرسپولیس نفوذ کرده بود نشان داد که در به ثمر رساندن گل جدی است.

با این حال، بر خلاف انتظار و روند چهار مسابقه پیشین دو تیم، استقلال اولین گل را دریافت کرد.

چهار دقیقه پس از آغاز نیمه دوم، خط دفاع استقلال که در حال حاضر قوی ترین در میان تیم های لیگ محسوب می شود (دو گل خورده در هشت بازی)، پاسی را به اشتباه به عقب بازگرداند که در محوطه جریمه استقلال به بازیکنان پرسپولیس رسید و وحید طالب لو دروازه بان استقلال چاره ای بجز متوقف کردن بازیکن پا به توپ پرسپولیس با خطا نداشت.

هرچند این خطا موقعیتی مسلم را از بازیکنان پرسپولیس گرفت اما محسن ترکی، که برای دومین بار داوری بازی استقلال و پرسپولیس را به عهده داشت، تنها مجازات ضربه پنالتی را علیه استقلال اعلام کرد و به طالب لو کارت نشان نداد.

طالب لو ضربه پنالتی را که توسط مهدی شیری زده شد، دفع کرد اما عادل کلاه کج سریعتر از بازیکنان استقلال خود را به توپ رساند و آن را درون دروازه استقلال قرار داد.

پس از آن استقلال حمله را درپیش گرفت؛ یک دقیقه پس از دریافت گل رضا عنایتی با شوتی مستقیم دروازه میثاق معمارزاده را هدف قرار داد که توسط این دروازه بان مهار شد، و دقایقی پس از آن ضربه ارسال شده توسط جانواریو، پس از برخورد با تیر افقی دروازه پرسپولیس از زمین خارج شد.

در دقیقه 56 استقلال بالاخره به گل رسید: جانواریو از سمت راست زمین، توپی بلند را به سمت محوطه جریمه پرسپولیس ارسال کرد، رضا عنایتی در سمت چپ محوطه جریمه با ضربه سر آن را به سمت تیر مخالف دروازه پرسپولیس فرستاد و حسین کاظمی با سر آن را به داخل دروازه پرسپولیس فرستاد.

پس از به ثمر رسیدن گل دوم مسابقه تا پایان بازی، هر چند پرسپولیس موقعیت هایی برای گل زنی داشت، اما میثاق معمارزاده موفق ترین بازیکن میدان بود.

این دروازه بان با موفقیت بازی هوایی استقلال را بی اثر ساخت و در سه موقعیت امکان گل زنی را از رضا عنایتی مهاجم 33 ساله استقلال گرفت.

او در دقیقه 64 ضربه مستقیم عنایتی از داخل محوطه جریمه دفع کرد، در دقیقه 83 با خروج از محوطه جریمه مانع رسیدن پاس بلند وحید طالب لو به عنایتی شد و در وقت تلف شده، ضربه برگردان این مهاجم را کنترل کرد تا بازی با نتیجه تساوی 1-1 و در میان اعتراض تماشاگران به نتیجه و شعارهای آنها که نتیجه به دست آمده را حاصل تبانی تلقی می کردند، به پایان برسد.

هیأتی از سینماگران ایرانی مهمان آکادمی اسکار

۱۰ کارگردان، نویسنده و بازیگر سینمای ایران به دعوت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) به این کشور سفر می کنند.

رخشان بنی اعتماد، ابراهیم حاتمی کیا، فاطمه معتمد آریا، امین تارخ، رضا میرکریمی، محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، مجتبی راعی، علیرضا رئیسیان و مجتبی میرتهماسب اعضای این هیأت هستند که در مجموعه برنامه ای به نام "از نزدیک و شخصی" در لس آنجلس حضور خواهند یافت.

فاطمه معتمد آریا، بازیگر سینما و عضو این هیأت به بی بی سی فارسی گفت که این سفر در پاسخ به سفر ۸ عضو آکادمی اسکار به ایران در زمستان سال ۱۳۸۷ انجام می شود.

به گفته خانم معتمد آریا، دعوت از فیلمسازان ایرانی یک دعوت "کاملا صنفی" است و ربطی به روابط سیاسی دو کشور ندارد.

برنامه "از نزدیک و شخصی" که با همکاری آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه کالیفرنیا برگزار می شود، به نمایش چند فیلم ایرانی و گفت و گو با دست اندرکاران آن اختصاص دارد.

فیلم هایی چون به همین سادگی (رضا میرکریمی)، بانوی گل سرخ (مجتبی میرتهماسب)، به نام پدر (ابراهیم حاتمی کیا)، سفر به هیدالو (مجتبی راعی)، مادر (علی حاتمی)، پرونده هاوانا (علیرضا رئیسیان)، گیلانه (رخشان بنی اعتماد) و هفت و پنج دقیقه (محمدمهدی عسگرپور) در این برنامه به نمایش در خواهد آمد.

در زمستان سال ۱۳۸۷ سفر گروهی از اعضای آکادمی اسکار به ایران که به دعوت خانه سینما انجام شده بود، مخالفت هایی را در ایران برانگیخت.

جواد شمقدری، مشاور وقت رئیس جمهوری ایران که اکنون به عنوان معاون سینمایی وزیر ارشاد معرفی شده است، در جریان آن سفر گفته بود: "مسئولات سینمایی تنها موقعی حق دارند با اعضای آکادمی اسکار و سینماگران هالیوود جلسه رسمی داشته باشند که آنها به خاطر توهین ها و افتراهایی که به ملت ایران در طی سی سال گذشته روا داشته اند عذرخواهی کنند."

او ساخت فیلم هایی مانند "بدون دخترم هرگز"، "۳۰۰" و "کشتی گیر" را نمونه هایی از توهین سینماگران آمریکایی به ایران دانسته بود.

نیمی از واحدهای تولیدی ایران در معرض تعطیلی

بهروز صادقی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام کرده که نیمی از واحدهای صنعتی کشور راکد بوده و تنها 30 درصد واحدها در حال تولید واقعی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای صادقی گفته است که اتاق بازرگانی، وضعیت واحدهای صنعتی در 27 استان کشور را بررسی کرده و در این بررسی مشخص شده که "در هر استان فقط 30 درصد واحدها در حال تولید واقعی هستند."

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران از نبود برنامه برای برون رفت از رکود فعلی انتقاد کرده و گفته است:"در این خصوص 135 کشور برنامه ریزی برای خروج از بحران جهانی داشتند در حالی که در کشور ما از این برنامه ریزی ها خبری نیست."

اتاق بازرگانی مهمترین تشکل بخش خصوصی ایران هفته گذشته در نشستی نگرانی خود را نسبت به وضعیت تولید اعلام کرده بود. در این نشست "مشکلات ناشی از رکود، کمبود نقدینگی و رشد بخش های شبه دولتی" بررسی شد.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی در این نشست تاکید کرد که "رکود در اقتصاد ایران جدی است و باید تلاش کنیم که در اقتصاد رونق ایجاد شود."

آقای نهاوندیان گفت که بنابر تحقیق اتاق بازرگانی 50 درصد واحدهای تولیدی در حال تعطیلی هستند.

مشکلات واحدهای تولیدی

مشکل اصلی واحدهای تولیدی ناتوانی در فروش، بالا بودن قیمت تمام شده و کمبود نقدینگی است.

در حالی که قیمت های جهانی به دلیل بحران مالی و رکود حاکم بر جهان، کاهش یافته است اما به دلیل بالا بودن نرخ تورم در ایران، قیمت کالاهای تولیدی ایران بالاست و قدرت رقابت با محصولات مشابه خارجی را ندارد.

کارشناسان اقتصادی می گویند که دولت برای کمک به بخش تولید باید برنامه های خود را برای کاهش تورم عملی کند و مانع از فشار بر تولید کنندگان شود.

به گفته آقای نهاوندیان، باید به "تحریک تقاضا" در بازار پرداخت و دولت باید با تهمیداتی بخش تقاضا را تقویت کند.

اما مقامات دولتی عقیده دارند که مصرف در ایران بسیار بالاست و برای همین سعی دارند تا با "اصلاح الگوی مصرف"، مانع از افزایش مصرف شوند.

در مقابل این دیدگاه رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که "معنای اصلاح الگوی مصرف، مصرف نکردن نیست بلکه احیای بهره وری است."

سهم بهره وری در تولید در ایران بسیار پائین است و بنابر گزارشهای رسمی، سهم بخش دولتی در مقابل بخش خصوصی، در بهره وری بسیار کمتر است.

سهم دولت در اقتصاد ایران بیشتر از 70 درصد است و با وجود برنامه هایی که برای کاهش سهم دولت در اقتصاد ایران اجرا شده اما هنوز سهم دولت و نهادهای وابسته به دولت همچنان بالاست.

در ماههای اخیر عمده سهام شرکت هایی که در بورس تهران عرضه شده در اختیار نهادهای شبه دولتی قرار گرفته است. آخرین معامله بازار بورس تهران که بزرگترین معامله تاریخ این بازار بود، سپاه پاسداران، صاحب نیمی از سهام شرکت مخابرات ایران شد.

نیمی از سهام هشت میلیارد دلاری مخابرات در غیاب رقیب خصوصی به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران واگذار شد.

کمبود نقدینگی

بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی در حال حاضر کمبود نقدینگی است. گزارشها نشان می دهد که بسیاری از واحدهای تولیدی قادر به تامین سرمایه در گردش خود نیستند و نمی توانند اقساط وامهایی که از بانک ها گرفته اند پس بدهند.

به تازگی دولت تصمیم گرفته تا بازپرداخت اقساط وام بیشتر از شش هزار شرکت تولیدی را برای مدت یک سال به عقب بیندازد بلکه در این مدت اقتصاد ایران از رکود خارج شده و شرکت های تولیدی بتوانند بدهی های خود را به بانک ها بپردازند.

بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، بانک ها 40 هزار میلیارد تومان (40 میلیارد دلار) وام پرداخت کرده اند اما اکنون نمی توانند وامهای پرداختی را پس بگیرند.

یکی از دلایل بروز مشکلات مالی در واحدهای تولیدی، دخالت های زیاد دولت در بخش پولی و بانکی بوده است. تعیین دستوری نرخ سود و تسهیلات تکلیفی به خصوص پرداخت وام به بنگاههای زود بازده باعث شده تا بانک ها نتوانند به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت کنند.

دولت در چهار سال اخیر بارها بانک ها را وادار کرد تا برای پیشبرد برنامه های اقتصادی خود، وام هایی را در اختیار بخش های مختلف بگذارند و این بخش ها اکنون قادر به پس دادن اقساط وام ها نیستند.

اما مشکل واحدهای تولیدی تنها در بازپرداخت اقساط وامها خلاصه نمی شود، بسیاری از شرکت ها برای ادامه فعالیت شان متقاضی دریافت وام هستند و بانکها به دلیل محدود شدن منابع خود با مشکل مواجهند.

کارشناسان می گویند که در چنین شرایطی دولت ایران باید تلاش کند از دخالت در مسائل پولی خودداری کرده و با اجرای یک برنامه دقیق، انضباط مالی در پیش بگیرد تا هر چه سریعتر از رکود اقتصادی خارج شود و گرنه ادامه این وضعیت به معنی کاهش بیشتر تولید، تعطیلی شمار بیشتری از شرکت های تولیدی و رشد بیکاری است.

اخبار پنج شنبه 01 اکتبر 2009 - 09 مهر 1388 9/ 7/ 88

آمریکا گفتگوهای ژنو را "سازنده" خواند

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفتگوهای اتمی ایران با گروه 1+5 را "سازنده" خواند اما افزود واشنگتن در انتظار اقدامات عملی تهران است.

خانم کلینتون که ساعاتی پس از مذاکرات ژنو با خبرنگاران در واشنگتن سخن می گفت اظهار داشت: "موضوعاتی مطرح و روی میز گذارده شد و ما اکنون منتظریم بینیم با چه سرعتی و آیا اصلا با پاسخی از سوی ایران روبرو خواهیم شد."

وی افزود: "من فکر می کنم روز سازنده ای بود اما هنوز قطعا روشن نیست. ما منتظر می مانیم و نقطه نظراتمان را همچنان مطرح می کنیم تا ببینیم ایران چه تصمیمی می گیرد."

وزیر خارجه آمریکا خواهان اقدامات عملی روشن، مشخص و نتیجه بخش از سوی ایران شد.

از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه آمریکا و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، به صورت دوجانبه گفت و گو کردند.

دیدار ویلیام برنز و سعید جلیلی روز پنجشنبه ۹ مهر (اول اکتبر) در زمان استراحت بین جلسات صبح و عصر نخستین روز از دور تازه مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران انجام شده است.

گزارشی از جزئیات این ملاقات منتشر نشده است.

ملاقات مقامات دو کشور در این سطح، از فروردین ماه سال ۱۳۵۹ که روابط رسمی میان دو کشور قطع شد بی سابقه بوده است.

آقای جلیلی پس از پایان مذاکرات در یک کنفرانس خبری گفت که این گفت و گوها را مثبت ارزیابی می کند.

او گفت دو طرف توافق کرده اند که این مذاکرات در ظرف یک ماه آینده ادامه پیدا یابد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که خود در گفت و گوها حاضر بود گفت که مذاکرات بعدی پیش از پایان ماه اکتبر انجام خواهد شد.

او گفت که این مذاکرات در مورد نگرانی جهانی از برنامه هسته ای ایران و موضوعات دیگری که ایران مطرح کرده انجام خواهد شد.

اشاره آقای سولانا به مجموعه پیشنهاداتی است که ایران به گروه ۱+۵ ارائه کرده است.

او همچنین گفت که ایران تعهد کرده است که به زودی، "شاید در چند هفته آینده" اجازه بازرسی از تأسیسات در دست ساخت غنی سازی اورانیوم خود را به بازرسان سازمان ملل بدهد.

کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به ژنو، به نقل از منابع مطلع می گوید که در مذاکرات روز پنجشنبه، لحن نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ نسبت به دور قبلی مذاکرات که سال گذشته برگزار شد "آرام تر" و دوستانه تر بوده است.

گفت و گو میان نماینده ایران با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو در شرایطی انجام شد که طرفین مذاکره پیش تر در مورد موضوع گفت و گوها نظرات متفاوتی ابراز کرده بودند.

ایران گفته بود غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند و حاضر نخواهد بود در مورد این حق گفت و گو کند.

اما کشورهای گروه ۱+۵ می گویند که ایران باید در اجرای قطعنامه های سازمان ملل، غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

آقای جلیلی پیش از سفر به ژنو گفته بود که نگاه کشورش را به این گفت و گوها، "راهبردی، بلند مدت و مبتنی بر همکاری" است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران هم گفته بود که ایران آماده گفت و گوهایی "طولانی"، "هدفمند" و "سازنده" است.

او همچنین پیشنهاد کرده بود که مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ تا سطح سران ارتقاء یابد.

این سخن به معنای ابراز آمادگی آقای احمدی نژاد برای نشستن بر سر یک میز با رئیس جمهوری آمریکا تلقی شد.


نمایندگان ایران و آمریکا در ژنو گفت و گو کردند

معاون وزیر امور خارجه آمریکا و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، به صورت دوجانبه گفت و گو کرده اند.

دیدار ویلیام برنز و سعید جلیلی روز پنجشنبه ۹ مهر (اول اکتبر) در زمان استراحت بین جلسات صبح و عصر نخستین روز از دور تازه مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران انجام شده است.

گزارشی از جزئیات این ملاقات منتشر نشده است.

ملاقات مقامات دو کشور در این سطح، از فروردین ماه سال ۱۳۵۹ که روابط رسمی میان دو کشور قطع شد بی سابقه بوده است.

آقای جلیلی پس از پایان مذاکرات در یک کنفرانس خبری گفت که این گفت و گوها را مثبت ارزیابی می کند.

او گفت دو طرف توافق کرده اند که این مذاکرات در ظرف یک ماه آینده ادامه پیدا یابد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که خود در گفت و گوها حاضر بود گفت که مذاکرات بعدی پیش از پایان ماه اکتبر انجام خواهد شد.

او گفت که این مذاکرات در مورد نگرانی جهانی از برنامه هسته ای ایران و موضوعات دیگری که ایران مطرح کرده انجام خواهد شد.

اشاره آقای سولانا به مجموعه پیشنهاداتی است که ایران به گروه ۱+۵ ارائه کرده است.

او همچنین گفت که ایران تعهد کرده است که به زودی، "شاید در چند هفته آینده" اجازه بازرسی از تأسیسات در دست ساخت غنی سازی اورانیوم خود را به بازرسان سازمان ملل بدهد.

کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به ژنو، به نقل از منابع مطلع می گوید که در مذاکرات روز پنجشنبه، لحن نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ نسبت به دور قبلی مذاکرات که سال گذشته برگزار شد "آرام تر" و دوستانه تر بوده است.

گفت و گو میان نماینده ایران با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو در شرایطی انجام شد که طرفین مذاکره پیش تر در مورد موضوع گفت و گوها نظرات متفاوتی ابراز کرده بودند.

ایران گفته بود غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند و حاضر نخواهد بود در مورد این حق گفت و گو کند.

اما کشورهای گروه ۱+۵ می گویند که ایران باید در اجرای قطعنامه های سازمان ملل، غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

آقای جلیلی پیش از سفر به ژنو گفته بود که نگاه کشورش را به این گفت و گوها، "راهبردی، بلند مدت و مبتنی بر همکاری" است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران هم گفته بود که ایران آماده گفت و گوهایی "طولانی"، "هدفمند" و "سازنده" است.

او همچنین پیشنهاد کرده بود که مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ تا سطح سران ارتقاء یابد.

این سخن به معنای ابراز آمادگی آقای احمدی نژاد برای نشستن بر سر یک میز با رئیس جمهوری آمریکا تلقی شد.

بازداشت شدگان در راه بیمارستان

بیش از سه ماه از بازداشت بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی در جریان ناآرامی های پس از انتخابات می گذرد. خانواده ها و وکلای این افراد بارها از فشارهای موجود بر این بازداشت شدگان سخن گفته اند.

براساس تازه ترین گزارش ها، محسن میردامادی، دبیر کل جبهه مشارکت به دلیل مشکل قلبی و بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، به دلیل بیماری فتق به بیمارستان بقیه الله که وابسته به سپاه پاسداران است منتقل شده اند.

صالح نیکبخت وکیل آقای نبوی با تاکید بر این موضوع که علیرغم امضای وکالت نامه توسط آقای نبوی، تاکنون موفق به دیدار با موکلش نشده است، می گوید "آقای نبوی وقتی به بیمارستان بقیه الله برای ناراحتی فتق مراجعه می کند یکی از پزشکان به او می گوید که دیگر قرص آسپیرین استفاده نکند و همین امر باعث افت فشار آقای نبوی می شود."

او ادامه می دهد "آقای نبوی پیشتر برای این بیماری توسط دکتر ظفرقندی جراحی شده بود. به همین جهت دکتر ظفرقندی برای جراحی او اعلام آمادگی کرده چه در بیمارستان خاتم الانبیا یا هر بیمارستان دیگری که مقامات زندان و سپاه پاسداران، که ظاهرا آقای نبوی به عنوان متهم دراختیار آنها است، اجازه دهند."

در همین حال، خبرهایی از گفت وگوی تلفنی آذر منصوری، معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت با خانواده اش منتشر شده است. خانم منصوری هفته گذشته در ورامین دستگیر شد.

صالح نیکبخت وکیل تعدادی از بازداشت شدگان با اشاره به عدم اجرای قانون در خصوص این افراد افزود "من و سایر وکلا دغدغه اصلی مان اجرای قانون اساسی کشور است. ما کاری به مسئله سیاسی نداریم. وقتی قانون اساسی در مملکتی زیر پا گذاشته شود. هیچ حکومتی نه با قوه قهریه و نه با آزادی دادن نمی تواند وضعیت را به گذشته باز گرداند."

بر اساس گزارش ها، برخی از بازداشت شده ها مانند احمد زید آبادی، سعید شریعتی و مازیار بهاری در شرایط نامناسبی نگهداری می شوند. این در حالی است که وکلای این افراد و خانواده هایشان نیز بارها نسبت به شرایط نگهداری بازداشت شدگان ابراز نگرانی کرده اند. اما مقامات ایران این موضوع را رد کرده و با انتشار تصاویری از محمد علی ابطحی از بازادشت شدگان حوادث اخیر در زندان بر جو "مناسب" داخل زندان تاکید می ورزند.

نشریه نیچرنیوز: وزرای ایران در جنجال سرقت علمی

یک خبرنامه علمی از وارد شدن اتهام سرقت علمی به دو وزیر کابینه ایران و تصمیم چند مجله تخصصی به حذف مقالات این دو نفر خبر داده است.

خبرنامه اینترنتی نیچر نیوز Naturenews وابسته به نشریه علمی معتبر نیچر Nature در گزارشی به بررسی جنجال ناشی از اتهام کپی برداری از مقالات علمی علیه کامران دانشجو، وزیر علوم، و حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری در کابینه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، پرداخته است.

این گزارش با عنوان "وزیران ایرانی در جنجال سرقت علمی" چاپ شده و در آن آمده است که براساس تحقیقات نشریه نیچر، دو تن از وزیران دولت ایران در نوشتن و چاپ مقالاتی همکاری داشته اند که بخش عمده ای از آنها از نوشته های دیگران کپی شده است.

به نوشته نیچرنیوز، تا کنون سه نشریه علمی تایید کرده اند که مقالاتی را که با همکاری کامران دانشجو، وزیر علوم و آموزش عالی ایران و استاد دانشگاه علم و صنعت، نوشته شده است از فهرست مقالات خود حذف می کنند و در مورد مقاله دیگری هم که با همکاری وزیر راه ایران نوشته شده، ظن کپی برداری وجود دارد.

نیچرنیوز با اشاره به گزارش هفته گذشته خود در مورد کپی برداری کامران دانشجو و مجید شهروی از بخش های عمده ای از مقاله سه پژوهشگر کره ای، و چاپ آن در نشریه مهندسی با کامپیوتر، می افزاید که این نشریه در تماس با نیچر تایید کرده است که این مقاله را از فهرست مطالب خود حذف می کند.

براساس این گزارش، مقاله آقایان دانشجو و شهروی حاوی کپی برداری کمتری از مقاله دیگری نیز هست که در سال 2006 در یک نشریه دیگر خارجی به نام International Journal of Impact Engineering منتشر شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که همین نوع کپی برداری در مقالات دیگری هم دیده می شود که آقای دانشجو و همکار او در چند نشریه دیگر خارجی و داخلی منتشر کرده اند و یکی از این نشریات خارجی اعلام کرده است که با توجه به میزان کپی برداری، کارهای این دو نفر را از فهرست مطالب خود برداشته است در حالیکه یک نشریه دیگر نیز از تصمیم به اقدام مشابه خبر داده است.

نیچرنیوز می افزاید که پژوهشگران برجسته ایران خواستار رسیدگی مجلس این کشور به موضوع سرقت علمیی شده اند و به نقل از علی گنجی، استاد ایرانی دانشگاه مونستر در آلمان می نویسد که این واقعه "ضربه ای تلخ بر جامعه علمی ایران وارد کرده و یک رسوایی است."

ماجرای ترابری

نیچر نیوز در بخش دیگری از این گزارش می افزاید که نشریه نیچر همچنین فاش کرده است که مقاله دیگری که با مشارکت حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری در کابینه کنونی ایران انتشار یافته، شامل بخش های قابل توجهی از مطالب کپی شده از مقالات پژوهشگران دیگر است.

براساس این گزارش، این مقاله با همکاری حسن زیاری، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ملی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، انتشار یافته است که هر دو نفر در دانشگاه علم و صنعت تدریس می کنند و همکار دیگر آنان در تهیه این مقاله، محمد خبیری نام داردکه در زمان تدوین مقاله، دانشجو بوده است.

به نوشته نیچرنیوز، آقای بهبهانی همچنین استاد راهنمای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کنونی ایران، در انجام رساله دکترای او در رشته ترافیک بوده است.

مقاله ای که به قلم این سه نفر در نشریه ترانسپورت منتشر شده عینا شبیه بخش هایی از سه مقاله دیگر است که قبلا منتشر شده بود.

بین جیانگ، پژوهشگر در دانشگاه گاوله سوئد، و نویسنده دو مقاله کپی شده، به نیچرنیوز گفته است که بخش هایی از مقالات او عینا کپی در مقاله آقای بهبهانی و همکارانش آورده شده و این اقدام را "شرم آور" توصیف کرده است.

کریستوفر کلارامونت، همکاری بین جینگ در مقاله چاپ شده در نشریه ترانسپورت، هم از "سرقت علمی واضح" در مقاله آقای بهبهانی و همکارانش سخن گفته و افزوده است که از سردبیر ترانسپورت انتظار دارد به اقدامات لازم در این زمینه دست بزند.

نیچرنیوز درخاتمه اظهار می دارد که نشریه نیچر کوشیده است با نویسندگان ایرانی این مقالات تماس بگیرد اما در این زمینه موفقیتی نداشته اما نشانی اینترنتی دو سایت ایرانی را که تکذیبیه آقای شهروی را منتشر کرده بودند اعلام کرده است.

گزارش نیچرنیوز حاوی آدرس های اینترنتی مقالات مورد اشاره در متن گزارش است.

لازم به یادآوری است که مجید شهروی با انتشار بیانیه ای، اتهام سرقت علمی را رد کرده و گفته است که مقاله مورد اتهام، که مشترکا با نام او و آقای دانشجو منتشر شده، حاوی چکیده رساله دکترای او بوده که به نتایجی متفاوت با مقاله پژوهشگران کره ای دست یافته است.

به نوشته خبرگزاری فارس، حمید بهبهانی نیز اتهام سرقت علمی را مردود و با انگیزه سیاهنمایی خدمات خود دانسته و گفته است که نقل بخش هایی از آثار دیگران در یک مقاله علمی قابل قبول است و غیبت منبع مورد استفاده از پی نوشت ها را نیز به قصور تایپ کننده مقاله نسبت داده است.

موسوی: نمی توانیم با تحریم کشور موافق باشیم

میرحسین موسوی حرکت اعتراضی مردم را تقویت کننده دفاع از منافع ملی دانسته و با تحریم خارجی علیه ایران مخالفت کرده است.

سایت پارلمان نیوز، متعلق به جناح اقلیت مجلس موسوم به فراکسیون خط امام، متن سخنان میر حسین موسوی در ملاقات با اعضای این فراکسیون را منتشر کرده که در آن وی به بررسی شرایط بعد از انتخابات و حرکت اعتراضی مردم پرداخته و آن عامل بهبود نگرش سیاسی و اجتماعی مردم دانسته است.

براساس این گزارش، آقای موسوی با ابراز این نظر که در حال حاضر، نیاز به وحدت ملی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، گفته است که "خط کشی هایی که مردم را به گروه ها و یا دسته بندی هایی تقسیم می کرد اعتبار خود را از دست داده است."

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری کسانی را که "خط کشی های کاذبی ایجاد کرده بودند" متهم کرده است که باعث شده بودند "بخشی از مردم از نظام و حتی جامعه قهر کنند و گاهی این قهر خود را با تفاوت های ظاهری اعلام دارند، اما امروز با تغییراتی که جنبش سبز ایجاد کرده است، همانها به سرنوشت کشور علاقمند شده اند."

میرحسین موسوی در مورد یکی دیگر از دستاوردهای حرکت اعتراضی مردم نسبت به نتیجه انتخابات گفته است که مردم نسبت به هم مهربانتر شده اند و آستانه تحمل آنان نسبت به یکدیگر بالاتر رفته و افزوده است که "اگر به شرایط کنونی به عنوان یک فرصت نگاه شود، می تواند به کاستن از شکاف ها و تقویت وحدت ملی منجر شود."

آقای موسوی در مورد اداره تشکیلات راه سبز امید، که از آن به عنوان نهضتی فراگیر برای شکل بخشیدن به یک شبکه اجتماعی یاد شده است، گفت که با توجه به اینکه در حال حاضر، احزاب متعددی در کشور حضور دارند، تشکیل یک حزب جدید نمی توانست به ظرفیت های موجود کشور اضافه کند اما "تقویت هسته ای اجتماعی ظرفیت جدیدی را در جنبش اجتماعی مردم ایجاد و تقویت می کند."

وی با اشاره به فقدان رسانه های موثر، از شکل گرفتن یک شبکه اینترنتی برای برقراری ارتباط بین مردم در فضای مجازی حمایت کرد و گفت که "هسته های اجتماعی که در فضای مجازی فعال هستند، آسیب پذیری کمتری دارند و اعضای این هسته ها، ماهیتی پویا به جنبش داده اند که ما را بیش از پیش به کارآمد بودن این تشکیلات امیدوار کرده است."

میرحسین موسوی راهپیمایی روز قدس در سال جاری را نمونه ای از کارآیی این شیوه ارتباطی عنوان کرد و گفت که اگرچه برای شرکت در این راهپیمایی، اطلاعیه ای صادر نشده بود و به دلیل تهدیدات انجام شده و حوادث سه ماه گذشته، بسیاری از خانواده ها از حضور فرزندانشان در خیابان ها جلوگیری کردند، اما تعداد کثیری از معترضان در راهپیمایی خیابانی حضور یافتند.

آقای موسوی گفت که در حال حاضر، مردم نسبت به رفتار و اظهارنظرهای مسئولین حساس هستند و آنان را زیر نظر دارند و به مسئولان توصیه کرد که با توجه به این حساسیت، "در رفتار و گفتار خود دقت نمایند و به فضای خشونت در جامعه دامن نزنند."

مخالفت با تحریم و "رفتارهای ماجراجویانه"

به گفته آقای موسوی، متولیان امور براساس تحلیلی نادرست، زمینه ساز شرایط نامناسبی در آینده هستند که می تواند هزینه بیشتری به کشور تحمیل کند و افزود که اتفاقات بازداشتگاه کهریزک، نحوه رفتار با بازداشتیان و برخورد تند با دانشجویان، فضای جامعه را بسیار تند کرده، و از همه خواست تا "با خویشتنداری و بردباری و به ویژه اجتناب از برخوردهای ناخواسته عوامل امنیتی و انتظامی، از رادیکالتر شدن فضای جامعه جلوگیری کنند."

میرحسین موسوی جنبش اعتراضی مردم را به مراتب متعهدتر از مسئولان رسمی نسبت به منافع ملی توصیف کرد و افزود "کشورهای خارجی با امید بستن به عدم کارآیی مسئولین، مترصد امتیاز گرفتن از کشور هستند و ما باید صیانت از منافع ملی را در اولویت توجهات خود قرار دهیم."

در حالیکه برخی ناظران احتمال تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی به دلیل سیاست هسته ای دولت این کشور را مطرح کرده اند، آقای موسوی گفت "ما نمی توانیم با تحریم کشور و تضییع حقوق ملی توسط کشورهای دیگر موافق باشیم و نباید اجازه داده شود که با رفتارهای ماجراجویانه، هزینه های بیشتری به مردم تحمیل شود."

آقای موسوی محدودیت های وضع شده بر رسانه های داخلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت بخشی از مردم تحت تاثیر تبلیغات نادرست و گسترده، ممکن است تلقی درست و کاملی از اهداف و خواسته های جنبش سبز نداشته باشند و همچنین، این نگرانی وجود دارد که مردم برای دستیابی به اطلاعات درست، به رسانه های خارجی روی آورند و از همه روشنفکران و صاحبنظران خواست تا به توجیه مردم مبادرت کنند و افزود چنین اقدامی "می تواند عملکرد نادرست و خلاف مصالح ملی و یکسویه صدا و سیما را جبران کند."

میرحسین موسوی در اشاره به برخی از مخالفان خود، بدون ذکر نام آنان، گفت "کسانی که در سوابق و عملکردشان شواهد روشنی از گرایش به غرب و بیگانگان وجود دارد ما را متهم به همسویی با منافع بیگانگان می کنند یا سعی می کنند با پرونده سازی، فضای فشار ایجاد کنند."

وی افزود "این اعمال هیچ سودی برای اینها نخواهد داشت و بنده امیدوارم در کنار بدخواهی و تهمت زنی، کمی عقل و تدبیر هم وجود داشته باشد."

به گزارش پارلمان نیوز، میرحسین موسوی در سخنان خود خواستار اجرای قانون اساسی شد و این قانون را راهبردی کارساز و کارگشا توصیف کرد و افزود که "ما باید بر ظرفیت ها و استفاده از امکانات قانون اساسی به عنوان راه حل یگانه برای حل مشکلات کشور تاکید ویژه داشته باشیم."

وی نقش مجلس و فراکسیون خط امام را در کاستن از مشکلات تاثیرگذار توصیف کرد.

براساس این گزارش، در آغاز دیدار با میرحسین موسوی، اعضای شورای مرکزی فراکسیون خط امام نظرات خود در مورد شرایط حساس کشور پس از انتخابات را مطرح کردند.

گفتگوی منوچهر متکی با شورای روابط خارجی آمریکا

سایت اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا متن مصاحبه ای را دیروز منتشر کرده که توسط یکی از کارکنان این شورا با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران انجام شده بود.

منوچهر متکی در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا ایران در صورت ادامه فشار غرب برای توقف غنی سازی اورانیوم از عضویت در معاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای خارج خواهد شد یا نه، گفت ایران در حال حاضر برنامه ای برای خروج از معاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای ندارد اما به هیچ وجه از حقوق خود نخواهد گذشت.

آقای متکی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص افزایش دادن بازرسی ها از مراکز هسته ای خود گفت ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری گسترده و کاملی در چهارچوب تعهدات خود به موجب حقوق بین الملل و معاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای دارد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دادن اجازه بازرسی از مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم گفت تاریخ بازرسی بین سازمان انرژی اتمی ایران و

آژانس بین المللی انرژی اتمی هماهنگ خواهد شد. او گفت ایران با بازدید از این مرکز مشکلی ندارد و در هر تاریخی که توافق شود، اجازه ورود به آن مرکز داده خواهد شد.

آقای متکی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که آیا ایران مسئولیت اخلاقی برای شفافیت بیشتری در خصوص مراکز هسته ای خود دارد یا نه، گفت ایران همواره به رعایت چهارچوب های حقوقی تاکید کرده است اما طرف مقابل، بخصوص در دوره ریاست جمهوری جرج بوش، رویکرد سیاسی به مسئله داشته است.

او گفت میان حقوق و تعهدات رابطه مستقیم وجود دارد و نمی توان فقط بر تعهدات یک کشور تاکید داشت بدون این که حقوق آن هم به رسمیت شناخته شود.

اخبار چهارشنبه 30 سپتامبر 2009 - 08 مهر 1388 8 / 7 / 88

سفر وزیر امور خارجه ایران به پایتخت آمریکا

آمریکا تایید کرد که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران به واشنگتن پایتخت آمریکا سفر کرده است. هم زمان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به ایران درباره احتمال انزوای بیشتر هشدار داد.

پی چی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، 30 سپتامبر، اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران برای بازدید از دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن به این شهر سفر کرده است.

دفتر حفاظت منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن واقع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که منوچهر متکی در واشنگتن با مقام های آمریکایی دیدار نخواهد کرد.

منوچهر متکی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شهر نیویورک سفر کرده بود.

دیپلمات های ایرانی در جریان سفرهای خود به نیویورک که به سازمان ملل مربوط است، اجازه ندارند از شعاع 40 کیلومتری مقر این سازمان خارج شوند بنابراین سفر آقای متکی به واشنگتن نمی تواند بدون اجازه مقام های آمریکایی صورت گرفته باشد.

او روز سه شنبه در نیویورک موضع گیری های کشورهای غربی علیه مرکز اتمی قم که ایران اخیرا وجود آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده را اشتباهی استراتژیک خواند.

اما همتای آمریکایی او، هیلاری کلینتون روز چهارشنبه در نیویورک بار دیگر به ایران در مورد تغییر سیاست اتمی این کشور هشدار داد.

او تاکید کرد در صورتی که ایران به تعهدات بین المللی اش عمل نکند، با انزوا و فشار بین المللی بیشتر مواجه خواهد شد.

گروه 1+5 پنجشنبه یکم اکتبر در شهر ژنو سوئیس با ایران وارد مذاکره خواهد شد.

نمایندگان ایران برای شرکت در گفتگوهای هسته ای با گروه 1+5 به سوئیس سفر کرده اند.

مذاکره کنندگان ایران به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای، برای مذاکره پیرامون فعالیت ها و برنامه های اتمی جمهوری اسلامی تهران را به مقصد ژنو، محل برگزاری مذاکرات، ترک کرده اند.

نمایندگی گروه 1+5 در مذاکرات ژنو را، مدیران سیاسی وزارت خانه های خارجه پنج کشور عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، و فرانسه- همراه با نمایندگان کشور آلمان و اتحادیه اروپا برعهده خواهند داد.

رئیس جمهوری ایران پیشنهاد کرده است که مذاکرات کشورش با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، تا سطح سران اتقاء یابد.

پیشنهاد احمدی نژاد برای نشستن بر سر یک میز با اوباما

رئیس جمهوری ایران پیشنهاد کرده است که مذاکرات کشورش با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، تا سطح سران اتقاء یابد.

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) در حاشیه جلسه هیأت دولت ایران به خبرنگاران گفت که برای مذاکره با کشورهای گروه ۱+۵ ساختاری پیشنهاد کرده که در آن "مجمع سران" نیز پیش بینی شده است.

او گفت که در این پیشنهاد سه کمیته تخصصی در نظر گرفته شده که مصوبات خود را به "شورای نمایندگان" کشورها ارجاع می دهند و تصمیماتی که در این شورا مورد توافق قرار گیرد، نهایتا در مجمع سران بررسی خواهد شد.

گروه ۱+۵ شامل کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت به همراه آلمان است.

این نخستین بار پس از قطع روابط ایران و آمریکا در فروردین ماه سال ۱۳۵۹(آوریل ۱۹۸۰) است که یک مقام عالی رتبه جمهوری اسلامی، آمادگی خود را برای نشستن بر سر میز "مذاکره" با یک رئیس جمهور آمریکا اعلام می کند.

آقای احمدی نژاد حدود سه سال پیش به جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا پیشنهاد کرده بود که در یک "مناظره" با او شرکت کند، اما در آن زمان صحبتی از "مذاکره" نکرده بود.

'مذاکرات طولانی'

رئیس جمهوری ایران پیشنهاد تازه خود را در آستانه آغاز دور جدید گفت و گوهای کشورش با گروه ۱+۵ که قرار است روز پنجشنبه ۹ مهر (اول اکتبر) آغاز شود مطرح کرده است.

او گفته است که ایران آماده مذاکراتی "طولانی"، "هدفمند" و "سازنده" است.

این در حالی است که سران آمریکا، بریتانیا و فرانسه اخیرا اعلام کرده اند که انتظار پاسخی صریح و "فوری" از ایران دارند.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفت که اگر ایران تا ماه دسامبر (۱۰ آذر) به خواسته های شورای امنیت (که توقف غنی سازی اورانیوم یکی از آنها است) عمل نکند، با تحریم هایی سختگیرانه تر مواجه خواهد شد.

اما آقای احمدی نژاد می گوید که حکومت ایران خود را برای "هر شرایطی" آماده کرده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اخیرا بار دیگر تأکید کرد که این کشور غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند و حاضر نیست بر سر این حق گفت و گو کند.

ایران می گوید در دور تازه گفت و گوها با گروه ۱+۵، در مورد مجموعه پیشنهادهایی که مدتی قبل به این کشورها داده است گفت و گو خواهد کرد.

این پیشنهادها شامل توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران نمی شود.

از دیگر رسانه ها: ایران در روزنامه تایمز

روزنامه تایمز چاپ لندن در شماره روز چهارشنبه 30 سپتامبر (هشتم مهر ماه) نوشته است که دولت ایران گفته است مرکز تحقیقات هسته ای جدید خود کاربرد نظامی نداشته و می تواند مورد بازبینی ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

به نوشته تایمز، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است که واحد غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم به دلیل سهولت محافظت از آن در یک پایگاه سپاه پاسداران ساخته شده است، نه به این دلیل که کاربرد نظامی دارد.

او همچنین گفت که مقامات ایرانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال گفتگو برای تعیین زمانی برای بازدید ماموران آژانس از این واحد غنی سازی اورانیوم هستند.

روزنامه تایمز می نویسد که واحد جدید غنی سازی ایران می تواند تا 3000 دستگاه سانتریفیوژ را در خود جای دهد.

به نوشته تایمز، این تعداد سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی کافی نیست ولی برای یک "واحد تحقیقاتی"، آن طور که ایران می گوید، زیاد است.

تایمز در مقاله ای دیگر در خصوص ایران می نویسد که حکومت آن کشور از داخل و خارج تحت فشار است و بنا براین باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، باید نسبت به ایران موضع سخت تری اتخاذ کند.

در این مقاله نوشته شده است که ایران و آمریکا برای اولین بار در طول هفت سال گذشته باز به مذاکره خواهند پرداخت. همکاری دو کشور پس از حوادث یازدهم سپتامبر در سقوط حکومت طالبان در افغانستان موثر بود.

قرار است مذاکرات ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان از فردا، پنجشنبه، نهم مهر در شهر ژنو سوئیس دنبال شود.

تایمز می نویسد که حکومت جمهوری اسلامی که توسط آیت الله خمینی تاسیس شد اکنون به یک نظام فاسد تبدیل شده که هیچ شباهتی نسبت به انگیزه اولیه تشکیل یک دولت نمونه اسلامی ندارد.

به نوشته تایمز تحریم ها باید بر ثروت انباشته شده توسط نخبگان حکومت ایران و امپراتوری های تجاری سپاه متمرکز شود تا به مردم عادی آسیب کمتری برساند.

ایران می گوید جلوی قاچاق عتیقه توسط یک دیپلمات آرژانتینی را گرفته است

دولت ایران اعلام کرده که جلوی خروج غیر قانونی مقدار زیادی عتیقه را توسط یک دیپلمات شاغل در سفارت آرژانتین در تهران گرفته است.

وزارت اطلاعات ایران روز چهارشنبه ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده است که اقلام عتیقه در میان لوازم شخصی این دیپلمات -که به هویت او اشاره ای نشده- جاسازی شده بود، اما در گمرک از خروج آنها جلوگیری شد.

بر اساس اطلاعیه وزارت اطلاعات، این اقلام شامل هزاران قطعه سکه طلا و نقره متعلق به دوران ساسانی، اشکانی، سلجوقی، قرون اولیه و میانی اسلام، تعدادی کتاب خطی، تابلوهای نقاشی و منبت کاری، ظروف سفالی، سنگی، کاشی و فلزی و چند اسلحه قدیمی، نشان های نظامی و سپرهای رزمی بوده است.

روابط ایران و آرژانتین در سال های اخیر تحت تأثیر پرونده انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در بوئنوس آیرس دچار فراز و نشیب بوده است.

اخیرا احمد وحیدی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران که از مقامات قضایی آرژانتین او را به دست داشتن در این انفجار متهم می کنند، به عنوان وزیر دفاع ایران منصوب شد که واکنش خشم آلود مقامات قضایی آرژانتین را به دنبال داشت.

کامران دانشجو: دانشگاهیان در جنگ نرم هم 'دفاع مقدس' می آفرینند

وزیر علوم ایران در جمع مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های این کشور با مقایسه آنچه 'جنگ نرم دشمن' می خواند با جنگ ایران و عراق گفته است که 'دانشگاهیان' در این عرصه موفق خواهند بود.

کامران دانشجو روز چهارشنبه ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) در نخستین روز گردهمایی مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های ایران که در مجمع فرهنگی - دانشجویی ۱۳ آبان (محل سابق سفارتخانه ایالات متحده آمریکا) برگزار می شد، با اشاره به حوادث پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: "دشمن در گذشته جنگ سخت را بر ما تحمیل کرد اما ملت و دانشگاهیان به اذن الهی دفاع مقدس را آفریدند؛ اکنون هم در میدان جنگ نرم یقینا باز دفاع مقدسی دیگر رخ خواهد داد".

آقای دانشجو خود در زمان برگزاری انتخابات اخیر ریاست ستاد انتخابات کشور را به عهده داشت.

نحوه برگزاری این انتخابات و نتایج اعلام شده آن که اتفاقا آقای دانشجو روند اعلام آن را از چند ساعت پس از پایان رأی گیری از طریق تلویزیون آغاز کرد، اعتراضات گسترده ای را در ایران برانگیخت که هنوز ادامه دارد.

آقای دانشجو پس از انتخابات و در دولت جدید محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری برگزیده شد، اما حضور او در در دانشگاه های تهران و شریف در نخستین هفته مهر ماه، اعتراض دانشجویان را برانگیخت.

او به طعنه و با اشاره به استفاده جنبش مخالفان دولت (موسوم به جنبش سبز) از مناسبت ها و نشانه های مذهبی برای بیان اعتراض خود، گفته است: "ملت ایران این بار هم درسی به دشمنان می دهند که چه قرآن سر نیزه کنند، چه رنگ آمیزی کنند و چه خدعه های دیگر به کار بندند، هیچ کدام موثر نخواهد بود".

وکیلان بازداشت شدگان سیاسی بی اطلاع از اتهام موکلان

سعید حجاریان، از اعضای دفتر مرکزی حزب مشارکت که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شده بود، با سپردن وثیقه آزاد شده است. دستگیری آقای حجاریان که در پی سو قصد سال ۷۸ با مشکلات حرکتی و تکلمی شدیدی روبرو است، موجب اعتراض گروههای مختلف سیاسی شد.

در همین حال برخی از خانواه های دیگر بازداشت شدگان همچنان از نگهداری عزیرانشان در زندان ابراز نگرانی می کنند. محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب ایران، یکی از بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر در ایران است. آقای ملکی در زمان دستگیری در بستر بیماری بوده است.

یوسف مولایی وکیل آقای ملکی با اشاره به بیماری های موکلش می گوید "آقای ملکی بیماری پروستات پیشرفته و ناراحتی قلبی دارد. در شرایط بیرون از زندان نیز ایشان از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نبودند. مسلما وقتی به زندان منتقل می شوند با محدودیت هایی که آنجا وجود دارد، این بیماری هایی که بیرون داشتند تشدید می شود."

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، هم در اوایل تیرماه بازداشت شده بود. محمد مصطفایی وکیل خانم شهیدی می گوید که وضعیت روحی و جسمی موکلش مساعد نیست و در مواردی هم رفتار خوبی با وی نشده است. او گفت چندی روز پیش خانم شهیدی در ملاقاتی که با مادرش داشته "به قدری از نظر روحی و روانی مشکل داشته که خودش را مثل گنجشکی که در قفس مانده به کابین می زده است."

محمد مصطفایی وکیل خانم شهیدی می گوید خود بارها به زندان و بازپرس امنیت شعبه دو مراجعه کرده است، اما موفق به ملاقات با موکل خود نشده است.

آقای مصطفایی ادامه می دهد "بازپرس شعبه دوم امنیت طبق نامه ای به زندان دستور داد تا من هنگامه شهیدی را ملاقات کنم تا وکالت نامه امضا شود اما متاسفانه بارها به زندان مراجعه کردم اما اجازه این ملاقات را علیرغم دستور مرجع قضایی به من نداده اند."

به گفته وکلای بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر ایران، پرونده موکلان آنها همچنان در مراحل اولیه است و وکلا به پرونده دسترسی ندارند.

آقای مولایی وکیل محمد ملکی می گوید اتهامات کلی مطرح شده است و تا زمانیکه جزئیات پرونده مطالعه نشود، نمی توان مصداق های اتهامات را مشخص کرد.

محمد مصطفایی، وکیل هنگامه شهیدی نیز از شرایط مشابهی سخن می گوید "هنوز به ما گفته نشده اتهام موکلم چیست حتی به خود خانم شهیدی نیز گفته نشده که دلایل اتهامش چیست."

براساس گزارش ها، مسعود باستانی، احمد زید آبادی، سعید شریعتی و بسیاری دیگر از بازداشت شدگان همچنان در شرایط نامساعدی به سر می برند. این در حالی است که مقامات ایرانی، بر "شرایط مساعد" در زندان ها و "شرایط روحی و جسمی مناسب" بازداشت شدگان تاکید می کنند.

انتقاد انجمن دفاع از آزادی مطبوعات از اعمال فشار بر روزنامه نگاران

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت روزنامه نگاران ابراز نگرانی کرد.

این انجمن در این بیانیه نسبت به آنچه" ادامه‌ بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران و اعمال فشارهای گوناگون بر مطبوعات منتقد " خواند اعتراض کرد.

نویسندگان این بیانیه که بازداشت روزنامه نگاران را بعد از انتخابات ریاست جمهوری غیر قانونی می دانند از "اعمال فشار و تهدید" علیه این افراد به شدت انتقاد کرده اند.

این انجمن در بیانیه خود اعلام کرده که نگران شرایط دشوار حبس و چگونگی برخورد با عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و احمد زیدآبادی، اعضای شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است.

این انجمن همچنین با نام بردن از سایر روزنامه نگاران و نویسندگان در بند از "فشارهای روحی، روانی و جسمی "وارد شده بر آنها انتقاد کرده و گفته که چنین برخوردهایی با قانون اساسی ایران، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق نامه های بین المللی همخوانی ندارد.

در این بیانیه به احضارها و تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم اهالی مطبوعات توسط نهادهای امنیتی اشاره و از مسئولان خواسته شده از اعمال این گونه فشارها پرهیز و همه روزنامه نگاران و صاحب نظران بازداشت شده را بدون قید و شرط آزاد کنند.

محمدرضا زهدی، نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در این باره به بی بی سی فارسی گفت: اینکه اهالی مطبوعات را در بازداشت نگه می دارند و یا با وثیقه های بسیار سنگین آزاد می کنند توجیه منطقی ندارد.

وی با اشاره به برخی تهدیدها و برخوردهای نامناسب گفت: احضارهای غیر رسمی یا گاهی تلفنی برخی روزنامه نگاران، بازدید مطالب روزنامه ها قبل از انتشار و یا دستورات مراجع مختلف مبنی بر اینکه در مطبوعات به چه موضوعاتی پرداخته بشود یا نشود، مایه ناراحتی است.

آقای زهدی اخبار مربوط به وضعیت روزنامه نگاران بازداشت شده و ابهام در مورد وضعیت آنها را بسیار نگران کننده خواند.

نوروز جهانی شد

پس از سال ها انتظار و ارائه درخواست ثبت جهانی نوروز به سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد - یونسکو - سرانجام هشتم مهر ماه مهمترین جشن باستانی ایرانیان به ثبت جهانی رسید.

درخواست ثبت نوروز به عنوان میراث غیر ملموس جهانی تقاضای مشترک کشورهای ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه بود.

ثبت جهانی نوروز با نمایندگی ۷ کشور از کشورهای برگزار کننده این مراسم و مدیریت ایران در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربیانجام شد. اما در این میان جای دو کشور مهم برگزار کننده نوروز یعنی افغانستان و تاجیکستان خالی بود.

بر اساس گزارش ها افغانستان به تازگی به کنوانسیون میراث ناملموس جهانی ملحق شده و نتوانسته خود را برای همکاری در این پرونده آماده کند اما به عنوان یکی از مهمترین کشورهای برگزار کننده نوروز سهم قابل ملاحظه ای در جهانی شدن این جشن دارد.

نوروز همواره عید سال نو در افغانستان بوده اما در دوره اشغال این کشور توسط ارتش سرخ و سپس تسلط طالبان بر این کشور، برگزاری آن با مشکلات و محدودیت هایی همراه بوده است.

با این همه اهتمام جهانی به مسائل افغانستان و همچنین توجه به آئین و رسوم این کشور پس از سقوط طالبان باعث شد که برگزاری نوروز هم در این کشور مورد توجه جهانی قرار گیرد و شناخت تازه ای از این جشن باستانی به دست دهد.

در عین حال دیگر کشور فارسی زبان منطقه یعنی تاجیکستان هم به دلیل این که عضو کنوانسیون میراث ناملموس جهانی یونسکو نیست، از حضور در این پرونده بازمانده است.

به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی و کسب استقلال کشورهای عضو آن تجلیل از جشن نوروز بجز تاجیکستان در کشورهای دیگر آسیای میانه، یعنی ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز جایگاه خاصی را کسب کرده است.

هرچند نوروز جشن ملی مردم آریایی محسوب می شود، ولی در طول تاریخ تجلیل این جشن در میان مردم ترک زبان منطقه آسیای مرکزی، یعنی ازبکها، قرقیزها، قزاقها و ترکمنها نیز رایج بوده است.

از جمله کشورهایی که در ثبت جهانی نوروز همکاری کرده اند ازبکستان است که جمعیت زیادی از این کشور از جمله در سمرقند و بخارا به زبان فارسی صحبت می کنند و دارای پیوند های قوی و مشترک فرهنگی با کشورهای منطقه از جمله ایران است.

به اعتقاد پژوهشگران، قلمروی که هم اکنون مردم آسیای مرکزی در آن به سر می برند، در گذشته مکان اصلی سکونت مردم آریایی بوده و این امر موجب گسترش چشمگیر سنت ها و آیین های نوروزی در میان مردم این منطقه شده است.

در آن سوی آسیای مرکزی و قفقاز یعنی در کشور های ترکیه و عراق هم کردهای این دو کشور نیز نوروز را جشن بزرگ خود می دانند و آن را گرامی می دارند.

هم اکنون بزرگداشت نوروز در کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان در سطح دولتی صورت می گیرد و فرارسیدن آن با تعطیلی عمومی همراه است. دست کم بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در جهان هر ساله در آغاز بهار نوروز را جشن می گیرند و و مراسم مربوط به آن را برگزار می کنند.

در سال های اخیر برگزاری نوروز جنبه جهانی تری به خود گرفته و برخی از شهرهای اروپایی نیز آن را به رسمیت شناخته اند اما در جالب توجه ترین آنها سفره هفت سین در کاخ سفید و پیام نوروزی رئیس جمهوری امریکا است که چند سالی است نوروز را به طور رسمی شادباش می گوید و از برگزاری آن در آمریکا که به تنوع فرهنگی این کشور کمک می کند، مباهات می کند.

سعید حجاریان آزاد شد

سعید حجاریان، از چهره های سرشناس اصلاح طلبان و مشاور سیاسی رئیس جمهوری سابق ایران که در روز 26 خرداد ماه، بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده بود، امروز بعد از تحمل 106 روز حبس، آزاد شد.

او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از حامیان میر حسین موسوی، یکی از دو نامزد اصلاح طلب بود و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به همراه ده ها تن از سیاستمداران اصلاح طلب، روزنامه نگاران و معترضان بازداشت شد.

آقای حجاریان بعد از دستگیری ضمن استعفا از عضویت در شورای مرکزی حزب مشارکت، از کلیه مواضع خود عقب نشینی کرد و گفت که متوجه اشتباهات خود شده است.

در متنی که اعلام شد توسط آقای حجاریان نوشته و در دادگاه توسط سعید شریعتی، عضو دیگر شورای مرکزی جبهه مشارکت خوانده شد، آمده بود: "متأسفانه در ایران با ضعف علوم انسانی، به خصوص در رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی مواجهیم و علی رغم گسترش مراکز آموزشی عالی و کثرت دانشجو در رشته های علوم انسانی، متون آن از عمق چندانی برخوردار نیست و مطالب با ترجمه های اغلب ناقص و بدون نقد در اختیار دانشجویان گذاشته می شود".

سعید حجاریان که خود دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است و به گفته کارشناسان از برجسته ترین تئوریسین های علوم انسانی ایران محسوب می شود در بازداشت، با حضور در یک میزگرد تلویزیونی تاکید کرد که بعد از آزادی هم از مواضع جدیدی که اتخاذ کرده عقب نشینی نخواهد کرد.

آقای حجاریان که به دلیل وخامت وضع جسمی در زمان بازداشت به بیمارستان منتقل شده بود با حضور در برابر دوربین های تلویزیون ایران اعلام کرد در جایی به سر می برد که از زندان "مفرح" تر است و "برادران سپاه به خوبی به او رسیدگی می کنند" او گفت پزشک مرتبا او را ویزیت کرده و از امکانات آب درمانی هم برخوردار است.

اما خانواده آقای حجاریان که گفته بودند به خاطر کوچکی محل نگهداری، امکان تحرک برای او فراهم نبوده و دچار پوکی استخوان و تحلیل عضلات شده است این اظهارات را "افشا کننده" شرایط سخت زندان خواندند.

سعید حجاریان از سازماندهندگان وزارت اطلاعات ایران بود و پیش از خروج از این وزارتخانه در سال های اول دهه 70 خورشیدی (در پی به وزارت رسیدن علی فلاحیان)، در دوران وزارت محمد ری شهری سمت معاونت امور سیاسی او را به عهده داشت.

او ده سال پیش در حالی که نایب رئیس شورای شهر تهران بود در برابر ساختمان این شورا مورد سوء قصد قرار گرفت و از آن تاریخ به علت آسیب دیدگی سیستم اعصاب مرکزی دچار مشکلات حرکتی و گفتاری است.

سعید عسگر، که در اسفند سال 1378 گونه سعیدحجاریان را مورد اصابت گلوله قرار داد در آن هنگام دانشجوی دانشگاه آزاد بود.

وی پس از دستگیری به 15 سال زندان محکوم شد اما بعد از مدت کوتاهی آزاد شد.

آخرين آخبار