آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

پاسخ احمدی نژاد به رفسنجانی در مورد طرح خروج از بحران

احمدی نژاد امروز در باره طرح ‌رفسنجانی برای خروج از بحران و وضعیت فعلی كشور و ایجاد تفاهم گفت: من چنین چیزی نشنیده‌ام. حتما منظور نحوه بیرون رفتن ایشان از مجلس خبرگان هنگام پایان جلسه است. 
احمدی نژاد گفت: مگر وضعیت موجود چه شكلی است؟ باید از خود ایشان (رفسنجانی) بپرسید وضعیت چه شکلی است.

منتظری: ‏اميدوارم تا دير نشده مسئولين به خود آيند

 آیت‏الله منتظری به نامه اخیر مجمع زنان
اصلاح طلب به این شرح ‏پاسخ داد:

بسم الله الرحمن الرحيم ‏

ارسالى شما موجب نگرانى و تأثر‏ ‏بيش از پيش اين جانب گرديد. نگرانى هاى شما از
حوادث و فجايع جارى و‏ ‏عواقب آن و اعمال خلافى كه متأسفانه به نام دين و حاكميت
دينى انجام شده‏ ‏و مى‎شود، و همچنين انتظارات شما و ساير اقشار جامعه از مراجع
محترم و‏ ‏علماى بلاد و جامعه روحانيت كه بايد مدافع حيثيت دين و مذهب و ملجاء و‏
بجاست. دفاع از اسلام و حمايت‏ ‏از مظلوم - علاوه بر بيان احكام حلال و حرام - وظيفه اى
است كه از جانب‏ ‏معصومين (ع) در زمان غيبت حضرت ولى عصر ارواحنافداه بر عهده
عالمان‏ ‏دين گذاشته شده است.

مسئوليت و وظيفه انسانى و شرعى ،‏ ‏در رابطه با حوادث و فجايع پس از انتخابات و
تضييع حقوق معترضين به‏ ‏نتيجه انتخابات اخير و ضرب و شتم و كشتار عده اى بيگناه و
نيز‏ ‏دستگيرى تعداد زيادى از نخبگان و فعالان سياسى و اعتراف گيريهاى‏ ‏اجبارى
و خلاف شرع و هتك حرمت افراد با پخش مصاحبه هاى بى مايه ‏ ‏تلويزيونى مطالبى را
عنوان نموده ام ; به اميد آن كه در جهت اصلاح امور و‏ ‏تنبه مسئولين مربوطه و
جبران اعمال خلاف گذشته و بازگشت آرامش به‏ ‏جامعه و نيز اعتماد مردم به حاكميت
منشأ اثر باشد.

سرنوشت حكومت شاه و ساير‏ ‏حكومتهاى استبدادى در جهان عبرت بگيرند. در دنياى
امروز با ايجاد‏ ‏خفقان و رعب و وحشت و جو پليسى و بگير و ببند منتقدان و پر كردن‏
اجبار نمودن آنان به اعتراف و‏ ‏اقرار نسبت به امور خلاف واقع نمى توان حكومت
نمود. در حكومتى كه‏ ‏نخبگان منتقد و فعالان سياسى در زندان و تحت فشار و
محروميت بوده و‏ ‏مداحان تملق گو و چاپلوسان، مورد تأييد و تكريم باشند،
جامعه و مردم‏ ‏هرگز به فلاح و سعادت و رشد و ترقى راهى نخواهند يافت.

فرزندان آورده ايد، به‏ ‏عزيزتان بگوييد يكى از اهداف آفرينش ، امتحان افراد است كه
چه كسانى‏ ‏بهترين اعمال را دارند. خداى عزيز در آيه دوم سوره ملك مى‎فرمايد: (الذى
خلق الموت والحيوة ليبلوكم ايكم احسن عملا) يعنى خداوند‏ ‏مرگ و زندگى را آفريد
تا افراد آزمايش شوند كه چه كسى بهتر عمل‏ مى‎شوند تا معلوم شود در‏ ‏عمل تا چه حد
پايبند ارزش ها خواهند ماند; و اين كه آيا خود و مقامات‏ ‏دنيوى را فداى ارزش ها
مى‎نمايند و يا ارزش ها و اعتقادات را در خدمت‏ ‏مقامات و اميال چند روزه خود
مى‎خواهند; و همچنين عده اى با محروميت و‏ راه انجام وظيفه و دفاع از‏ ‏حقوق خود و
ديگران تا چه حد صبر و استقامت مى‎كنند، كه در اين صورت‏ ‏طبق وعده الهى اجر بى
حساب خواهند داشت؛ و يا اين كه مأيوس مى‎شوند‏ ‏و صحنه را براى قدرت طلبان
خالى مى‎نمايند.

آيند و روش و شيوه خود را تغيير‏ ‏دهند و اشتباهات گذشته را جبران نموده و فاصله
بين مردم و نظام را با‏ ‏اخلاق كريمه و تأسى به معصومين (ع) از بين ببرند.
و همچنين صبر و پايدارى شما را‏ ‏از خداوند بزرگ مسألت دارم.

اميدوارم تا دير نشده مسئولين ما به خود آيند و روش و شيوه خود را تغيير‏ ‏دهند و
اشتباهات گذشته را جبران نموده و فاصله بين مردم و نظام را با‏ ‏اخلاق كريمه و
تأسى به معصومين (ع) از بين ببرند.

توفيق شما را در انجام وظائف شرعى و ملى و همچنين صبر و پايدارى شما را‏ ‏از
خداوند بزرگ مسألت دارم.

‏‏7 مهرماه 1388 - 9 شوال 1430‏ ‏قم المقدسة - حسين‏على منتظرى

اقدامات آمریکا در صورت شکست گفتگوهای فردا در ژنو


سایت حکومتی تابناک: در حالی که دور جدید مذاکرات ایران با گروه 5+1 پنجشنبه جاری از سر گرفته می شود رسانه های منطقه ای و بین المللی، خبر های مبنی بر اقدامات احتمالی علیه ایران از سوی آمریکا منتشر کردند.
"القدس العربی" در همین باره نوشت : در اقدامی پیشدستانه ایالات متحده آمریکا قصد دارد شرکت های طرف قرارداد ایران در دبی و هنگ کنگ را وادار کند که از ارسال کالا به ایران جلوگیری کنند و به این ترتیب با ظهور اولین شکست مذاکرات اکتبر این شرکت ها ایران را تحریم تجاری خواهند کرد.
از سوی دیگر "واشنگتن پست" نیز نوشت : آمریکایی ها در حال بررسی خطوط کشتی رانی ایران در خلیج فارس هستند تا تحریم هایی را نیز در این مسیر اعمال کنند.
این روزنامه آمریکایی مدعی است : تا کنون آمریکا موفق شده 80 بانک بین المللی را برای قطع رابطه مالی و اعتبارات بین المللی با ایران متعاقد کند و واشنگتن متعهد شده خسارات ناشی از عدم همکاری با ایران را به این بانک ها پرداخت کند

سعید حجاریان آزاد شد 8 /7 / 88 14:50

سایت بشری نیوز در تهران: سعید حجاریان ساعاتی پیش و قبل از ظهر امروز از زندان اوین آزاد شد!

موتلفه: موسوی راه بی بازگشت در پيش گرفته است


روزنامه رسالت: دبيرکل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به نامه ميرحسين موسوي به منتظري گفت: واقعا اعجاب انگيز است، کسي که ادعاي پيروي از خط امام(ره) دارد و با آنکه مواضع امام را بخصوص در سه سال آخر عمر شريف شان راجع به آقاي منتظري مي داند دوباره با اين جريان مطرود امام(ره) پيوند مي خورد، ما مي گوييم شما از اين مردم وب پيرو امام و انقلاب چه بدي ديده ايد که آن راه بي بازگشت را انتخاب کرده ايد. وي ادامه داد: سوال ما از آقاي موسوي اين است که چرا در مورد تشابه و انطباق بين موضع گيري اي خودش و راديو و تلويزيون هاي ضد انقلاب، تغافل مي کند.
\محمدنبي حبيبي در پايان نشست دبيران حزب موتلفه اسلامي در مورد واکنش غرب درباره ساخت تاسيسات جديد هسته اي ايران نیز گفت: ما اکنون در آستانه مذاکرات5+1  در ژنو هستيم، موقعيت ايران در شروع به کار کارخانه جديد غني سازي اورانيوم يک شوک به  اروپا و آمريکا بود که آنها بدانند مردم ايران هرگز پيشرفت کشور را به حراج نخواهند گذاشت و روي آن معامله نمي کنند.

هشدار دانشگاه تهران به دانشجویان: در کوی تجمع نکنید

دانشگاه تهران به دانشجویان ساکن کوی این دانشگاه هشدار داده حق برگزاری تجمع را ندارند و در صورت شرکت در تجمعات بدون مجوز با آنها برخورد خواهد شد.

در اطلاعیه ای که از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران با عنوان "قابل توجه دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه" صادر شده دانشجویان از شرکت در تجمعات منع شده اند.

در این اعلامیه تاکید شده که "هر گونه تجمع بدون مجوز خلاف مقررات محسوب می گردد و متقاضیان می توانند برای دریافت مجوز برگزاری مراسم به مراجع ذیربط در معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه مراجعه کنند."

هدف از این اقدام "اظهار نگرانی و درخواست جمعی از خانواده های دانشجویان و پیشنهاد برخی از دانشجویان ساکن کوی به منظور جلوگیری از بروز حوادثی است که موجب بر هم زدن آسایس و امنیت دانشجویان ساکن کوی می شود."

بنابر این اطلاعیه "با افرادی که به نحوی در برگزاری و یا مشارکت در تجمعات منجر به خشونت دخالت داشته باشند حسب مقررات عمل خواهد شد."

مهدی قمصری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران به خبرگزاری مهر گفته است:"تحرکات رادیکالی که از بیرون دانشگاه جهت گرفته و شروع می شود دامان دانشجویان دانشگاه تهران و ساکنان کوی را گرفته و به آنها ضربه می زند."

به گفته آقای قمصری، "تجمات غیرقانونی اخیر باعث نگرانی و تشویش دانشجویان و به خصوص دانشجویان مستقر در کوی دانشگاه تهران شده بود که به همین دلیل با توجه به قوانین و مقررات و آئین نامه دانشگاه این اطلاعیه صادر شد."

دیروز ششم مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران، عده ای از دانشجویان در محوطه این دانشگاه دست به تجمع زدند و شعارهایی علیه دولت سر دادند.

گزارشهایی در باره دستگیری دانشجویان معترض منتشر شده بود اما پلیس تهران اعلام کرده که در جریان بازگشایی دانشگاهها هیچ دانشجویی دستگیر نشده است.

پلیس تهران می گوید دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه دانشگاه دست به تجمع زده بودند و به دلیل عدم خروج دانشجویان معترض از محوطه دانشگاه ماموران پلیس هیچگونه مداخله نداشتند.

این تجمع در حالی صورت گرفت که کامران دانشجو، وزیر علوم و مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در این مراسم شرکت داشتند اما گزارشها نشان می دهد که تعداد اندکی از دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران شرکت کردند.

در پی اعتراضات گسترده ماه های اخیر به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی مقام های جمهوری اسلامی نسبت به بروز اعتراضات دانشجویی همزمان با بازگشایی دانشگاه ها ابراز نگرانی کردند و حتی گفته شد که برخی مقام ها موضوع تعطیلی دانشگاه ها برای یک ترم را مطرح کردند که این خبر از سوی مقام های رسمی تکذیب شد.

اخبار سه شنبه 29 سپتامبر 2009 - 07 مهر 1388 - 7 / 7 / 88

حضور وزیر علوم در دانشگاه شریف باعث ناآرامی شد

یک روز پس از برگزاری تجمع اعتراضی گسترده در دانشگاه تهران، جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اقدام به برگزاری تجمعی اعتراضی علیه دولت ایران کردند و علیه مقام های دولتی شعار دادند.

تجمع در دانشگاه شریف با حضور صدها نفر از دانشجویان مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه آغاز شد و سپس دانشجویان به سمت در اصلی دانشگاه حرکت کردند.

این تجمع همزمان با آغاز فاز دوم افتتاح کتابخانه های دفاع مقدس در دانشگاه های ایران انجام شد که ظاهرا شایعاتی درباره حضور کامران دانشجو، وزیر علوم ایران در مراسم افتتاح این کتابخانه باعث ایجاد حساسیت درباره این مراسم شده بود.

با این حال خبرگزاری ایسنا، از مدیر امور فرهنگی دانشگاه شریف نقل کرده است که آقای دانشجو در این مراسم حضور نداشت و تنها دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف را افتتاح کرد.

این مقام دانشگاه شریف تاکید کرد که تجمع بدون درخواست رسمی صورت گرفته است و اطلاع رسانی برای برگزاری آن به صورت غیر رسمی بوده است.

این تجمع اعتراضی از ساعت ده ونیم به وقت تهران در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد و تا بعد از ظهر ادامه داشت. شعار"تا احمدی نژاده، هر روز همین بساطه"، "زندان، تجاوز، دیگر اثر ندارد" و"روحانی واقعی، منتظری، صانعی" از عمده ترین شعارهایی دانشجویان معترض بود.

بنا به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران تجمع کنندگان که عناصر سبز رنگ همراه داشتند و برخی از آنها چهره خود را پوشانده بودند، علیه محمود احمدی نژاد شعار دادند و حمایت خود را از مهدی کروبی و میرحسین موسوی ابراز کردند.

ایرنا نوشته که این تجمع با "بی توجهی" سایر دانشجویان روبرو شد.

خبرگزاری فارس این تجمع را "تجمع قانون گریز ها" توصیف کرده است و انجمن اسلامی دانشگاه شریف را عامل سازماندهی تجمع کنندگان معرفی کرده است.

بان کی مون خواستار شفافیت ایران شد

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه بار دیگر از ایران خواست به طور کامل قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را در ارتباط با برنامه اتمی خود از جمله تاسیسات تازه افشا شده غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم اجرا کند.

وی در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل، پیش از گفت و گو با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران، گفت که "اثبات" غیرنظامی بودن برنامه اتمی ایران به عهده تهران است.

وی گفت که در جریان ملاقات هفته گذشته با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران، این موضوع را با او در میان گذاشته است.

آقای بان گفت که او آقای احمدی نژاد را ترغیب کرد که درهای تاسیسات غنی سازی تازه افشا شده را "فورا به روی بازرسان بگشاید و به شکلی سازنده وارد مذاکرات شود."

ایران گفته است که به زودی یک جدول زمانی برای بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این تاسیسات ارائه خواهد کرد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه ای گفت که آقای احمدی نژاد نیز در دیدار هفته گذشته با آقای بان از این مساله "عمیقا" ابراز نگرانی کرده است که دبیر کل سازمان ملل متحد "به جای آنکه منتظر اظهار نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی، به عنوان نهاد مناسب، در مورد این مساله، یعنی تاسیسات تازه غنی سازی شود، تصمیم به تکرار همان ادعاهای قدرت های غربی گرفته است".

ایران می گوید که بر اساس مقررات آژانس، کشورهای عضو باید شش ماه قبل از تزریق گاز به سانتریفوژهای غنی سازی، آژانس را از تصمیم به اجرای چنین فعالیتی آگاه سازند، در حالی که ایران 18 ماه زودتر، در این مورد اطلاع رسانی کرد.

آقای بان در کنفرانس خبری سه شنبه درباره بیانیه دفتر نمایندگی ایران گفت که او در واکنش به انتقاد رئیس جمهور ایران به او گفته است که تاسیسات تازه فاش شده در قم ناقض قطعنامه های سازمان ملل است.

این قطعنامه ها از ایران می خواهد غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و در ارتباط با برنامه اتمی به میز مذاکرات بازگردد. ایران می گوید این برنامه کاملا صلح آمیز است اما غرب مظنون است هدف آن ساخت سلاح اتمی باشد.

آقای بان همچنین گفت: "من کاملا روشن کردم که وقتی آنها استدلال می کنند که تاسیسات اتمی آنها واقعا برای مقاصد صلح آمیز است، بار اثبات آن بر دوش آنهاست."

آقای احمدی نژاد روز جمعه گفته بود که کشورش در اطاعت از مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کرده است زیرا این مقررات از کشورها می خواهد شش ماه پیش از فعال شدن تاسیسات غنی سازی وجود آن را خبر دهد درحالی که ایران از 18 ماه قبل از راه اندازی مرکز قم چنین کرده است.

اما آقای بان گفت: "وقتی شما چنین نیتی برای ساخت تاسیسات دارید، برای آنکه شفاف و قابل اعتماد باشید، باید آژانس بین المللی انرژی اتمی را از مدت ها قبل آگاه می کردید، نه زمانی که همه چیز کامل شده است."

او گفت: "این چیزی است که من مطرح می کنم. به این ترتیب مساله شفافیت مطرح است. به همین دلیل است که رهبران جهان نگرانی عمیق خود را ابراز کرده اند و من هم نگرانی خود را بیان کرده ام."

ایران روز جمعه ۳ مهر (۲۵ سپتامبر) رسما اعلام کرد که در حال ساخت تاسیساتی جدید برای غنی سازی اورانیوم است.

آمریکا می گوید از قبل از وجود این مرکز خبر داشته است.

وزیر دفاع آمریکا بدون ارائه جزئیاتی در این باره که آمریکا چه زمانی از وجود مرکز اتمی قم مطلع شده گفته است که کشورش آن را از نزدیک زیر نظر داشته است.

آمریکا: مرکز اتمی قم در مذاکرات ژنو مطرح خواهد بود

دولت آمریکا بار دیگر خواهان آن شد که ایران مرکز اتمی قم را فورا و بطور کامل به روی بازرسان بین المللی بگشاید و تمام مدارک ساخت آن را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه (29 سپتامبر) گفت: "آنچه غیرقابل انکار است این است که این مرکز مغایر با تعهداتی که ایران بر اساس پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای دارد ساخته شده است، تعهداتی که ایران در برابر آژانس بین المللی انرژی اتمی متقبل شده است."

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، این اتهام را رد کرده است.

به گفته او، ایجاد مرکز غنی سازی اورانیوم قم با مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی مغایرتی ندارد.

ایران می گوید که بر اساس مقررات آژانس، کشورهای عضو باید شش ماه قبل از تزریق گاز به سانتریفوژهای غنی سازی، آژانس را از تصمیم به اجرای چنین فعالیتی آگاه سازند، در حالی که به گفته او، ایران 18 ماه زودتر، در این مورد اطلاع رسانی کرد.

کارشناسان هسته ای در آمریکا این استدلال ایران را رد می کنند.

جیمز آکتون، کارشناس مسائل اتمی در واشنگتن، می گوید که بر اساس مقرراتی که آژانس در اوایل دهه 1990 میلادی وضع کرد، دولت های عضو آژانس از جمله ایران باید به محض این که تصمیم به ساخت یک مرکز اتمی گرفتند آن را به آژانس اطلاع دهند.

علی اکبر صالحی در عین حال تاکید کرده است که ایران به زودی برنامه زمانی بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این تاسیسات که به گفته ایران ساخت آن سه سال طول کشیده است را به اطلاع آژانس خواهد رساند.

سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه بار دیگر خواهان این شد که بازرسان آژانس بتواند با پرسنل فعال در مرکز غنی سازی اورانیوم قم که بر اساس گزارش ها هنوز آغاز به کار نکرده است، دیدار داشته باشند.

مقام های ایرانی هنوز به این درخواست دولت آمریکا واکنشی نشان نداده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر گفته بود که در مذاکرات ژنو با کشورهای گروه 1+5 در مورد برنامه غنی سازی اورانیوم ایران مذاکره نخواهد کرد.

منوچهرا متکی، وزیر امور خارجه ایران، در شهر نیویورک آمریکا موضع گیری کشورهای غربی علیه ایجاد دومین تاسیسات غنی سازی اورانیوم را اشتباه استراتژیک دانست.

اما در واشنگتن، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که این وظیفه ایران است که صلح آمیز بودن برنامه های اتمی اش را ثابت کند.

او گفت که اگر ایران در مذاکرات یکم اکتبر در ژنو سوئیس نخواهند در مورد مرکز اتمی قم صحبتی کنند، این امر خود مبین ماهیت برنامه اتمی ایران خواهد بود.

ایران بارها اعلام کرده است که تمام جوانب برنامه های اتمی این کشور جنبه صلح آمیز دارد و در پی دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

سوئیس: با سه آمریکایی محبوس در ایران ملاقات کردیم

دولت سوئیس گفته است که دیپلمات هایش در تهران برای اولین بار با سه آمریکایی که حدود دو ماه پیش در مرز عراق دستگیر شدند، ملاقات کرده اند.

آمریکا سه دهه است که در ایران سفارت یا کنسولگری ندارد و دولت سوئیس به عنوان یک کشور بی طرف، از طریق سفارتش در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران عمل می کند.

دولت سوئیس روز سه شنبه (29 سپتامبر) اعلام کرد که دیپلمات های این کشور با سه جوان آمریکایی محبوس در ایران "تماس مستقیم" داشته اند.

ایران سه آمریکایی را روز 31 ژوئیه امسال در مرز مریوان استان کردستان به دلیل ورود غیر مجاز به خاک ایران دستگیر کرد.

دولت سوئیس در مورد زمان و مکان دقیق ملاقات دیپلمات هایش با سه آمریکایی مذکور اظهار نظری نکرده است.

این سه نفر به نام های جاشوا فضال، سارا شاورد و شان باور، فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیا در برکلی هستند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، این سه تن را مجرم خوانده و بر رسیدگی سریع و بی اغماض به پرونده آنان تاکید کرده است.

خانواده های آن ها تاکید دارند که فرزندانشان گردشگرانی بودند که اشتباها وارد خاک ایران شده اند.

دولت ایران هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

بیانیه مشترک

آمریکا و کانادا به تازگی با صدور بیانیه مشترکی درباره وضعیت تعدادی از شهروندان این کشورها که در ایران زندانی شده اند یا مفقودند ابراز نگرانی کرده اند.

ایران دو آمریکایی ایرانی تبار به نام های یحیی کیان تاجبخش و رضا تقوی را نیز بازداشت کرده است.

آقای تاجبخش در روزهای پس از انتخابات 22 خرداد امسال بازداشت شد. او در کنار ده ها نفر دیگر در دادگاه انقلاب تهران در رابطه با اتهام تلاش برای اجرای "کودتای مخملی" علیه دولت ایران دادگاهی شده است.

دولت آمریکا ضمن رد این اتهام تاکید دارد که آقای تاجبخش خطری برای امنیت ملی ایران یا دولت این کشور نیست.

آمریکا و کانادا در بیانیه اخیر خود همچنین خواهان آزادی مازیار بهاری، کانادایی ایرانی تباری که خبرنگار نشریه نیوزویک در تهران بود شدند.

مازیار بهاری نیز مانند آقای تاجبخش پس از انتخابات 22 خرداد در تهران بازداشت و محاکمه شده است.

کانادا و آمریکا از دولت ایران خواسته اند که پرونده این شهروندان را بطور بشردوستانه و به نحوی مثبت حل و فصل کند.

آمریکا همچنین بر روشن شدن سرنوشت یک شهروند دیگر این کشور بنام رابرت لوینسون که بر اساس گزارش ها در سال 2007 میلادی در جزیره کیش ناپدید شد، تاکید کرده است.

کریستین لوینسون، همسر رابرت لوینسون در نیویورک برای ملاقات با محمود احمدی نژاد تلاش کرد اما برای سومین بار طی سه سال گذشته ناکام ماند.

جمعی از نمایندگان مجلس به گروه 1+5 هشدار دادند

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران به گروه 1+5 در مورد برخورد با ایران هشدار داده اند.

روز سه شنبه، 28 سپتامبر (7 مهر)، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرد که 239 نفر از نمایندگان مجلس در مورد مذاکرات نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 که با هدف حل و فصل مساله هسته ای ایران اواخر این هفته آغاز می شود بیانیه ای صادر کرده اند.

به گفته ایرنا، در این بیانیه خطاب به این کشورها آمده است که "اشتباهات خود را تکرار نکنند که در غیر اینصورت، مجلس با استفاده از اختیارات خود، تصمیم دیگری در این زمینه اتخاذ می کند."

این بیانیه در مورد نوع اشتباهات گروه 1+5 و ماهیت تصمیمی که مجلس در نظر دارد در قبال تکرار این اشتباهات بگیرد توضیحی نمی دهد.

گروه 1+5، از کشورهای عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین - و آلمان تشکیل یافته و قرار است مذاکرات نمایندگان ایران و این کشورها، همراه با نماینده ای از سوی اتحادیه اروپا، گفتگوهای خود را از روز پنجشنبه در ژنو آغاز کنند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در این مذاکرات را سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی برعهده خواهد داشت.

به گفته ایرنا، نمایندگان مجلس در بیانیه خود گفته اند که به دقت روند این مذاکرات را، که در ژنو صورت می گیرد، دنبال خواهند کرد.

صادرکنندگان بیانیه به کشورهای عضو 1+5 اخطار کرده اند که "این مذاکره یک فرصت تاریخی است که می تواند بن بست ایجاد شده در مذاکرات را رفع کند."

آنان در بیانیه خود افزوده اند "توصیه ما به گروه 1+5 استفاده از این فرصت تاریخی است."

همزمان، خبرگزاری ایرنا در گزارش دیگری نوشته است که اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم به کشورهای گروه 1+5 توصیه کرده است تا "در مذاکره با ایران اشتباهات گذشته خود را تکرار نکنند."

اورانیوم با خلوص بیشتر

آقای کوثری در مصاحبه با این خبرگزاری گفته است که از دیدگاه جمهوری اسلامی، بحث هسته ای تمام شده است و کشورهای 1+5 با مطرح کردن مسایل دیگری که در بسته پیشنهادی ایران نیامده، باب مذاکره را نبندند.

اشاره این نماینده مجلس به بسته پیشنهادی دولت ایران است که ظاهرا پیشنهادهایی را برای حل و فصل مشکلات جامعه بین المللی ارائه می دهد.

در مقابل، گروه 1+5 تاکید داشته که مذاکرات ژنو برای حل و فصل بحران هسته ای جمهوری اسلامی برگزار می شود و باید براساس قطعنامه های مصوب شورای امنیت، با هدف دستیابی به توافق بر سر توقف غنی سازی اورانیوم و برخی دیگر از فعالیت های هسته ای ایران دنبال شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشدار داده است که اگر کشورهای 1+5 مواضع قبلی خود را تکرار کنند، "این مساله به ضرر خود آنها خواهد بود و چیزی دستگیرشان نمی شود."

از آقای کوثری سئوال شد که اگر کشورهای غربی نیاز تحقیقاتی ایران به اورانیوم غنی شده تا 30 درصد را تامین نکنند، آیا ایران خود به تولید اورانیوم با این درجه خلوص مبادرت می ورزد؟

به گزارش ایرنا، آقای کوثری گفته است که از آنجا که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است، در صورت نیاز، به چنین اقدامی دست خواهد زد.

اشاره آقای کوثری به گزارش هایی حاکی از آن است که ممکن است جمهوری اسلامی از کشورهای طرف مذاکره خود در ژنو بخواهد مقادیری اورانیوم با خلوص 30 درصد را برای کارهای تحقیقاتی در اختیار این کشور قرار دهند.

به گفته مقامات ایرانی، اورانیوم تولید شده در تاسیسات غنی سازی این کشور صرفا برای مصرف در سوخت نیروگاهی تهیه می شود و در نتیجه، درجه خلوص به مراتب کمتری دارد.

برخی از ناظران غربی گفته اند که ممکن است جمهوری اسلامی به منظور ارزیابی مواضع گروه 1+5، موضوع دریافت مقادیری اورانیوم با درجه خلوص 30 در صد را مطرح کند و در صورت خودداری احتمالی طرف مقابل از تامین این تقاضا، آن را به عنوان دلیلی برای غنی سازی اورانیوم به منظور تضمین دسترسی به سوخت نیروگاهی مورد استناد قرار دهد.

کشورهای غربی در سال 2006 مجموعه مشوق هایی را برای قانع کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم پیشنهاد کردند که در کنار برخی امتیازات اقتصادی، سیاسی و فنی، شامل تعهد به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های اتمی آینده این کشور بود.

ایران هنوز به این بسته پیشنهادی پاسخ رسمی نداده اما تا کنون چند بسته پیشنهادی را مطرح کرده که حاوی طرح پیشنهادهایی کلی بوده و ظاهرا استقبالی نیز از آنها به عمل نیامده است.

حدود 90 درصد ازدواج های غیابی یک سال اخیر به طلاق منجر شده

بر اساس نتایج یک تحقیق دانشگاهی در ایران، حدود 90 درصد از ازدواجهای پستی در 15 ماه گذشته منجر به طلاق شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر گروه آسیب شناسی اجتماعی مقطع فوق دکتری دانشگاه شهید بهشتی که این تحقیق را انجام داده، اعلام کرده از 1920 مورد ازدواج از راه دور که اصطلاحا به آن پستی هم می گویند، انجام شده 1709 مورد آن منجر به طلاق شده است.

به گفته مجید ابهری، مسئول این گروه پژوهشی، در دو دهه اخیر بعضی اتفاقات موجب شده برخی از دختران به ازدواج های غیابی و پستی با امید به زندگی در کشورهای غربی تمایل داشته باشند.

به گفته وی، در این تحقیق معلوم شده که در موارد زیادی از این ازدواج ها، دختران یا با مشکلات قابل توجهی مواجه می شوند و یا با ابتلا به مشکلات روحی و روانی، کارشان به بیمارستانهای روانی کشیده می شود.

همزمان با افزايش تمايل برخی جوانان ایرانی به زندگی در کشورهای خارجی، ازدواج از راه دور يا ازدواج غيابی در ايران متداول شده است.

بسياری از مردان ايرانی که سالهاست ايران را ترک کرده اند، به دلايل مختلف مايلند از ميان دختران ساکن ايران، همسر انتخاب کنند. دختران زيادی هم بدون ديدن و شناختن دامادهای مقيم کشورهای خارجی، تنها با ديدن عکس آنها سر سفره عقد می‌نشينند و به عقد وکيل آنها در می آيند.

اين افراد بعد از مدت زمانی - که گاهی طولانی می شود - مراحل اداری و قانونی لازم را می گذرانند و راهی کشور محل اقامت همسران ناشناخته خود می شوند تا با آنها زندگی مشترکی را آغاز کنند که هيچ چيز از آن نمی دانند.

پیشتر هم اعلام شده بود که آمار نشان می دهد، بيشتر اينگونه ازدواجها به جدائی می انجامد.

متکی: غربی ها اشتباه استراتژیک کردند

وزیر امور خارجه ایران موضعگیری رهبران غربی علیه ایجاد دومین تاسیسات غنی سازی اورانیوم را اشتباه استراتژیک خوانده است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، شامگاه دوشنبه پس از ملاقات و گفتگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، در گفتگویی با خبرنگاران گفت که واکنش رهبران کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا به ایجاد تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم بر اساس اطلاعات غلط صورت گرفت و افزود که "شاید بتوان گفت آنان بزرگترین اشتباه دیپلماتیک و سیاسی خود را مرتکب شدند."

اشاره آقای متکی به هشدار جدی روسای جمهوری آمریکا و فرانسه و نخست وزیر بریتانیاست که در یک نشست خبری مشترک، اقدام جمهوری اسلامی در ایحاد یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم را مغایر قطعنامه های مصوب شورای امنیت در منع غنی سازی اورانیوم در ایران خواندند.

آقای متکی اظهار داشت که منبع اطلاعاتی رهبران این سه کشور سازمان مجاهدین خلق و سرویس های اطلاعاتی بریتانیا بودند که، به گفته وی، آقای اوباما را در وضعیت بدی قرار دادند.

نشست خبری مشترک رهبران سه کشور غربی، که همچنین به نمایندگی از سوی نخست وزیر آلمان سخن می گفتند، پس از انتشار گزارشی برگزار شد حاکی از اینکه چند روز قبل از آن، جمهوری اسلامی در نامه ای آژانس بین المللی انرژی اتمی را از فعالیت خود در ساخت یک مرکز غنی سازی اورانیوم جدید آگاه ساخته بود.

رهبران سه کشور غربی گفتند که ایران پس از اطلاع از فاش شدن وجود این مرکز، به ارسال این نامه مبادرت ورزید اما مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشته اند که اطلاع رسانی به آژانس در راستای تعهدات این کشور صورت گرفته بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این مصاحبه با اشاره با آغاز مذاکرات هسته ای گروه 1+5 و ایران که از روز پنجشنبه در ژنو آغاز می شود، گفت "به نفع آنهاست که وارد مذاکرات سازنده و جدی و همه جانبه با ایران بشوند" و به کشورهای غربی توصیه کرد که به بازنگری سیاست های خود مبادرت ورزند.

علاوه بر آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، دو کشور روسیه و چین نیز در گروه 1+5 عضویت دارند و از آنجا که این دو کشور دارای روابط سیاسی و اقتصادی گسترده ای با ایران هستند، مقامات جمهوری اسلامی به مخالفت آنان با تصمیم سایر اعضای گروه در زمینه تشدید فشارهای بین المللی امید بسته اند.

بسته های پیشنهادی

منوچهر متکی گفت که روسیه معتقد است که بسته پیشنهادی ایران باید در گفتگوهای ژنو مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

گروه 1+5 در سال 2006 پیشنهاد کرد که در برابر تصمیم ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم، برخی امتیازات اقتصادی، سیاسی و فنی را در اختیار این کشور قرار دهد اما جمهوری اسلامی تا کنون رسما به این بسته پیشنهادی پاسخ نهایی نداده است.

مقامات دولت ایران در مقابل مواردی را تحت عنوان بسته پیشنهادی خود مطرح کرده اند که ظاهرا شامل نحوه حل و فصل مسایل مختلف بین المللی و ابراز آمادگی رهبران این دولت برای ارائه راهکار برای حل این مسایل است.

محمود احمدی نژاد در چند سخنرانی اظهار داشته که آماده است روش مورد استفاده خود در اداره امور ایران را برای حل و فصل مشکلات اساسی بشری در اختیار جامعه جهانی قرار دهد اما تا کنون گزارشی از استقبال سایر کشورها از این پیشنهاد انتشار نیافته است.

در مقابل، اعضای غربی گروه 1+5 که هدایت واکنش بین المللی نسبت به بحران هسته ای ایران را برعهده گرفته، تاکید داشته اند که مذاکرات با ایران باید براساس پیشنهادهایی صورت گیرد که حاوی تبعیت ایران از قطعنامه های مصوب شورای امنیت در مورد توقف برخی فعالیت های هسته ای ایران باشد.

با توجه به اختلاف نظر دو طرف، مشخص نیست که مذاکرات ژنو براساس چه محوری برگزار می شود در حالیکه برخی ناظران غربی جمهوری اسلامی را متهم کرده اند که در نظر دارد با درگیر ساختن این گروه در مذاکراتی طولانی، مانع از تصویب قطعنامه های جدید شورای امنیت و تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران شود.

برخی مقامات جمهوری اسلامی گفته اند که در هیج مذاکراتی با توقف غنی سازی اورانیوم موافقت نخواهند کرد و تنها آماده مذاکره در باره سایر مسایل بین المللی هستند.

اطلاع رسانی در مورد تاسیسات قم

در خبری دیگر در مورد برنامه هسته ای ایران، شبکه تلویزیونی پرس تی وی، متعلق به دولت ایران، اظهارات علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی را در مورد تاسیسات غنی سازی قم پخش کرده است.

آقای صالحی گفته است که ایران به زودی برنامه زمانی بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این تاسیسات را به اطلاع آژانس خواهد رساند.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، ایجاد این تاسیسات با مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی مغایرتی ندارد.

پیش از این نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که براساس مقررات آژانس، کشورهای عضو باید شش ماه قبل از تزریق گاز به سانتریفوژهای غنی سازی، آژانس را از تصمیم به اجرای چنین فعالیتی آگاه سازند در حالیکه جمهوری اسلامی هجده ماه زودتر در این مورد اطلاع رسانی کرد.

وی گفت که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی کاملا شفاف بوده و با اطلاع رسانی کامل به آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش هایی که تا کنون انتشار داده تاکید کرده که شواهدی در مورد هدف های نظامی برنامه های هسته ای ایران به دست نیامده اما هنوز ابهاماتی در مورد ماهیت این برنامه ها وجود دارد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواسته است در مورد تمامی برنامه های هسته ای خود، اطلاعات جامع و شفاف را در اختیار آژانس قرار دهد.

در عین حال، کشورهای غربی، ایران را به تلاش برای دستیابی به جنگ افزارهای اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم کرده اند که مورد تکذیب دولت ایران قرار گرفته است.


آخرين آخبار