آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

گاردين: تقلبی بودن فيلم آتش زدن عکس خمينی

روزنامه گاردين چاپ لندن نيز در گزارشی تحت عنوان «تقلبی بودن فيلم آتش زدن عکس خمينی» می نويسد: پخش ويديوی آتش زدن پوستر آيت الله خمينی، بنيانگزار جمهوری اسلامی، از تلويزيون دولتی، بهانه ای تازه به نيروهای تندرو داده تاست ا نيروهای مخالف را سرکوب کنند. اين روزنامه در ادامه می نويسد ساختگی بودن ويديو از آنجا آشکار می شود که چهره عامل اين ماجرا ديده نمی شود و شاهدانی نيز در صحنه حضور ندارند. ديلی تلگراف چاپ لندن نيز در گزارشی با عنوان «هشدار تندوتيز خامنه ای به مخالفان» زمينه سازی های امنيتی برای کنترل قدرتنمايی مخالفان را در دوران عاشورا بررسی کرده می نويسد: «پس از تظاهرات ضد حکومتی روز دانشجو در ايران، آيت الله خامنه ای طی سخنانی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را متهم به ادامه آشوب کرد و افزود: اين برادران سابق ما که اسم و رسم خود را مديون انقلاب اسلامی هستند، چرا به خود نميآيند و چرا نميبينند که دشمنان انقلاب و امام  چگونه از سخنان و اقدامات آنان خوشحالند و کف و سوت ميزنند و عکس آنان را سر دست گرفته اند.» روزنامه فايننشال تايمز چاپ لندن هم نوشته است آيت الله علی خامنه ای بار ديگر با حمله به رهبران مخالفان تلاش کرد به اعتراضاتی پايان دهد که شش ماه پس از انتخابات نه تنها کاهش نيافته بلکه در روز دانشجو نشان داد همچنان قدرتمند حضور دارد. اصلاح طلبان، تندروهای حاکم را متهم به توطئه چينی برای سرکوب مخالفان کرده اند. سايت کلمه وابسته به ميرحسين موسوی می گويد اين فيلم يک برنامه تبليغاتی بيش نبوده است.

استاندار تهران در توصيف حوادث ۱۶ آذر: هيچ لباس شخصی وارد دانشگاه نشد، ايلنا

جريان فتنه از اين پس می‌خواهد فعاليت‌های خود را به شکل زيرزمينی از جمله خشوت و ترورهای کور بپردازد؛ زيرا ستون فقرات اين جريان نفاق است و مديريت و رهبری اين جنبش را منافقين انجام می‌دهند.

ايلنا: استاندار تهران در مورد حوادث ۱۶ آذر گفت:‌ هيچ لباس شخصی وارد دانشگاه نشد و مديريت نظام نيز نگذاشت از دماغ فردی خون بيايد تا اين جريان رسوا شود.
به گزارش ايلنا، مرتضی تمدن در جمع رابطين حوزه‌های حزب موتلفه اسلامی استان تهران با تسليت اهانت به ساحت حضرت امام خمينی(ره) به دوستداران امام و انقلاب به خصوص ملت مسلمان ايران اظهار داشت: جريان فتنه کف گيرش به ته ديگ خورده و در ۱۶ آذر که هيچ‌گونه تمهيدات امنيتی وجود نداشت، در اوج حضورشان جمعيت اين جريان به تعداد ۱۵۰۰ نفر رسيد.

جريان فتنه از اين پس می‌خواهد فعاليت‌های خود را به شکل زيرزمينی از جمله خشوت و ترورهای کور بپردازد؛ زيرا ستون فقرات اين جريان نفاق است و مديريت و رهبری اين جنبش را منافقين انجام می‌دهند.

ايلنا: استاندار تهران در مورد حوادث ۱۶ آذر گفت:‌ هيچ لباس شخصی وارد دانشگاه نشد و مديريت نظام نيز نگذاشت از دماغ فردی خون بيايد تا اين جريان رسوا شود.
به گزارش ايلنا، مرتضی تمدن در جمع رابطين حوزه‌های حزب موتلفه اسلامی استان تهران با تسليت اهانت به ساحت حضرت امام خمينی(ره) به دوستداران امام و انقلاب به خصوص ملت مسلمان ايران اظهار داشت: جريان فتنه کف گيرش به ته ديگ خورده و در ۱۶ آذر که هيچ‌گونه تمهيدات امنيتی وجود نداشت، در اوج حضورشان جمعيت اين جريان به تعداد ۱۵۰۰ نفر رسيد.
وی افزود: جريان فتنه تمام قدرت خود را در روز دانشجو با ارائه بيانيه و فراخوان حداکثری و تدارکات مختلف به صحنه آورد و سعی کرد اراذل و اوباش بيرون از دانشگاه را به دانشجويان متصل کند که موفق نشدند.
وی تصريح کرد: هيچ لباس شخصی وارد دانشگاه نشد و مديريت نظام نيز نگذاشت از دماغ فردی خون بيايد تا اين جريان رسوا شود.
استاندار تهران در ادامه با بيان اين‌که " ۳۷۰ ساعت فيلم از شرارت‌های جريان فتنه موجود است" تاکيد کرد: فيلم چهره به چهره افراد جريان فتنه از زمانی که عکس امام خمينی(ره) را به دست دارد تا زمانی که آن اهانت را انجام می‌دهند، وجود دارد و تعجب از افرادی است که اصل اين ضايعه را زير سوال برده و صداوسيما را در پخش آن محکوم می‌کنند.
استاندار تهران افزود: پس از انتخابات به آقای کروبی گفتيم که بيا و حساب خود را از اين افراد جدا کن، حتی پس از اهانت به حضرت امام خمينی(ره) به وی گفتيم فيلم اين ضايعه موجود است اين فيلم را به شما می‌دهيم اما پس از شناسايی اين افراد بيا و از ملت عذرخواهی کن که وی نپذيرفت وحتی فيلم را نگاه کند.
وی خاطرنشان کرد: جريان فتنه از اين پس می‌خواهد فعاليت‌های خود را به شکل زيرزمينی از جمله خشوت و ترورهای کور بپردازد؛ زيرا ستون فقرات اين جريان نفاق است و مديريت و رهبری اين جنبش را منافقين انجام می‌دهند.
تمدن در بخش ديگری از سخنان خود درباره لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها نيز اظهار داشت: لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها قبل از اين‌که تبديل به قانون شود، فضای کشور را تحت تاثير قرار داد. لايحه‌ای که امروز به مجلس ارائه شده است، کار کوچکی نيست و چکيده کارسنگين دولت نهم و در برگيرنده سياسی از نگاه‌ها و بحث‌های کارشناسی است که در اين لايحه متجلی شده است.
وی با بيان اين‌که " لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها جزيی از طرح تحول اقتصادی دولت است" تاکيد کرد: روزهای اولی که دولت نهم خدمت مقام معظم رهبری رسيد يکی از مطالبات جدی ايشان سامان دادن به اقتصاد کشور و معيشت مردم بود و به همين دليل مساله طرح تحول اقتصادی به عنوان بحث جامع و کلی مسايل تئوريک آن از زمان در دولت شروع شد.


کيهان: پاره کردن عکس آيت الله خمينی نتيجه انحرافی است که با نخست وزيری موسوی آغاز و با رياست جمهوری رفسنجانی و خاتمی شدت گرفت

روزنامه کيهان چاپ تهران در سرمقاله روز يکشنبه خود به پاره کردن عکس آيت الله خمينی پرداخته و چنين اتفاقی را نتيجه انحرافی دانسته که از دوران نخست وزيری ميرحسين موسوی آغاز شد و با رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سپس محمد خاتمی شدت گرفت. کيهان در بخشی از سرمقاله نوشته است كسانی كه تخم انحراف را كاشتند، ابتدا فقط در حوزه اقتصاد، اسلاميت نظام را برنتافتند ولی بعداً همان ها به همراه عده ای ديگر انحراف را گسترده تر كرده و در حوزه اقتصاد، سياست و فرهنگ، دولت را از دين جدا كردند. روز شنبه نيز روزنامه کيهان سرمقاله خود را به ناآرامی های اخير در سراسر کشور اختصاص داده و مدعی شد در روز ١٦ آذر مخالفان به ايستگاه آخر رسيدند. کيهان در ادامه نوشت موسوی و حاميانش طی ماه های آينده بايد خيلی چيزها را توضيح بدهند. به نوشته کيهان اما در ميان همه سؤال ها پاسخ يكی از آنها حتما شنيدی است که چگونه ظرف كمتر از ٦ ماه  بلايی چنين سهمگين بر سر سرمايه اجتماعی خود آوردند؟ اما پخش تصاويری از پاره کردن عکس آيت الله خمينی از صدا و سيمای جمهوری اسلامی و نسبت دادن آن به هواداران جنبش سبز، کماکان در کانون تبليغات رسانه ای جمهوری اسلامی ايران قرار دارد. روز يکشنبه تلويزيون جمهوری اسلامی به شکلی گسترده در بخش های مختلف خبری خود به اين موضوع پرداخت و از قول برخی چهره های نزديک به حاکميت اعلام کرد که بزودی کار سران مخالفان که اين رسانه آنها را «عقبه فتنه» ناميد، تمام خواهد شد. پخش تصاوير پاره کردن عکس آيت الله خمينی از صدا و سيمای جمهوری اسلامی همچنان از سوی هر دو جناح واکنش هائی را به دنبال دارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نيز روز يکشنبه خواستار مجازات تظاهرکنندگانی شد که تصاوير بنيانگذار جمهوری اسلامی را پاره کرده يا سوزاندند. علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، گفته است پخش تلويزيونی پاره کردن عکس بنيانگذار جمهوری اسلامی، ارتباطی به دانشجويان ندارد. حسين هاشميان، عضو فراکسيون اقليت مجلس نيز روز يکشنبه به وب سايت پارلمان نيوز گفت به نظر ميرسد با حرکتی که جريان افراطی وابسته به دولت شروع کرده، نقشه ای در ذهن دارند و ممکن است اتفاقی مهم روی دهد. در خبری ديگر مجمع روحانيون مبارز اعلام کرد در اعتراض به رويدادهای اخير، از وزارت کشور درخواست برپايی راهپيمايی خواهد کرد. پايگاه اطلاع رسانی نوروز نيز به نقل از آژانس ايران خبر از تشکيل ستاد بحرانِ محرم در شهرهای ايران، توسط دولت، خبر داده است. بنا به اين گزارش ستاد بحرانِ محرم که از امام  جمعه، فرماندار، شهردار، فرمانده سپاه، رؤسای بسيج  و مسئول نيروی امنيتی هر منطقه  تشکيل می شود،  وظيفه دارد راهکارهای لازم برای مقابله با اعتراض های مردم در ايام محرم  را مشخص کند.

بی خبری مطلق از وضعیت پیام جهانگیری دانشجوی بازداشتی شیراز


با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت "پیام جهانگیری" دانشجوی ملی گرا و فعال فرهنگی تاکنون هیچ گونه تماسی با منزل نداشته است.

به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، پیام جهانگیری دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه شیراز که در 14 آذر ماه و در آستانه روز دانشجو از سوی مامورین وزارت اطلاعات شیراز بازداشت شده است تا کنون هیچ گونه تماسی با خانواده خود برقرار نکرده است.


ماموران وزارت اطلاعات پس از بازداشت ایشان لوازم شخصی وی  از جمله کتابها و برخی نوشته هایش را نیز ضبط نمودند، بنا بر برخی از گزارش ها وی در بازداشتگاه اطلاعات شیراز معروف به "پلاک 100" نگهداری می شود.

فعالان حقوق بشر در ایران

وضعيت «بيسابقه،» «خطرناک،» و «جدی» نقض حقوق بشر در ايران

مقامات سازمان خبرنگاران بدون مرز بندهای زندان مخوف اوين در شمال تهران در روزهای پس از برگزاری دهمين دور انتخابات رياست جمهوری را به مکانی خونين مانند استاديوم ورزشی سانتيگو در شيلی پس از کودتای سال ١٩٧٥ تشبيه کرده اند


روز شنبه ٢١ آذر سازمان گزارشگران بدون مرز همصدا با ساير نهاد های بين المللی درروزهای اخير وضعيت نقض حقوق بشر در ايران را بيسابقه و نگران کننده توصيف کرده است.
سازمان بين المللی گزارشگران بدون مرز با انتشار بيلانی، از سرکوب گسترده آزادی بيان در ايران در شش ماهه اخير خبر داده است.   اين در حاليست که هفته گذشته سازمان عفو بين الملل در آستانه روز جهانی حقوق بشر با انتشار گزارش مشروحی وخامت نقض حقوق بشر در ايران توسط مقامات جمهوری اسلامی در سال گذشته را در دو دهه اخير بيسابقه اعلام کرد.  همزمان در هفته گذشته ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، سرکوب خشونت بار گسترده و روزمره مخالفان دولت در ايران را جدی شمرد وبه مقامات جمهوری اسلامی هشدارداد.
مقامات سازمان خبرنگاران بدون مرز که مرکز آن در شهر پاريس است بندهای  زندان مخوف اوين در شمال تهران در روزهای پس از برگزاری دهمين دور انتخابات رياست جمهوری  را به مکانی خونين مانند استاديوم ورزشی سانتيگو در شيلی پس از کودتای سال ١٩٧٥ تشبيه کرده اند.
اين نهاد مدافع حقوق روزنامه نگاران و حمايت از مطبوعات در سراسر جهان در بيلان اخير خود متذکر شد که درست ساعاتی پس از اعلام «پيروزی» محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری در ٢٢ خرداد ماه  تا امروز ١٠٠ خبرنگار و وب نگار در ايران به زندان رفته اند. درميان اين افراد گروهی با وثيقه های سنگين که جمعاً مبلغ آن به ٣ ميليارد تومان ميرسد آزاد شده اند و در انتظار محاکمه می باشند وبرخی ديگر بين ٥ تا ٩ سال به زندان محکوم شده اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است با ٢٧ روزنامه نگار و وب نگار درزندانها، ايران به  جمع ٥ کشور بزرگترين زندان برای خبرنگاران پيوسته است.  ازهمين رو در شش ماهه اخير دست کم ٥٠ تن از حرفه کاران رسانه ها از وحشت زندان و شکنجه مجبور به ترک کشور خود شده‌اند و اين موج خروج از کشور نيز به گفته اين سازمان «از زمان انقلاب تاکنون بی نظير است.»
در اين بيانيه همچنين آمده است : از فردای «پيروزی» رئيس جمهور، از سوی دولت کارزار سانسور گسترده مطبوعات داخلی و خارجی به راه افتاده است و برای نخستين بار پس از انقلاب ١٣٥٧ مأموران قضايی – امنيتی در تحريره‌های روزنامه‌ها حضور يافتند و رأسا اقدام به سانسور کردند. روزنامه های کلمه سبز، اعتماد ملی، سرمايه و حيات نو به دليل نوشتن اخبار مربوط به تظاهرات اعتراض آميز مردم توقيف شده اند.
گزارشگران بدون مرز با قرار دادن حاکمان جمهوری اسلامی درليست «دشمنان اينترنت» در جهان ،  دولت جمهوری اسلامی را يکی از سرکوبگرترين دولتهای خاورميانه در عرصه اينترنت  دانسته و می گويد: از روز ٢١ خرداد بسياری از سايت‌های اطلاع‌رسانی متعلق به مخالفان مسدود شدند. و در روز بعد هر سايتی که ممکن بود به «پيروزی» محمود احمدی نژاد اعتراض کند، تعطيل شد."
عليرضا افتخاری، ٢٩ ساله،  روزنامه نگار ارشد در روزنامه ابرار اقتصادی درتظاهرات اعتراض آميز روزهای پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری به علت ضربه مغزی به قتل ميرسد و يک ماه بعد پيکر وی در تاريخ ٢٢ تير ماه توسط مقامات جمهوری اسلامی به خانواده اش تحويل داد ميشود. اما چگونگی کشته شدن اين روزنامه نگار تا به امروز به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز مشخص نشده است.  در شش ماه گذشته در گوشه وکنار ايران دهها تن از معترضين به نتايج انتخابات توسط ماموران سپاه پاسداران، بسيج و نيروهای امنيتی موسوم به لباس شخصی ها به قتل رسيده اند.
سازمان عفو بین الملل نيز در هفته گذشته در  گزارشی درباره وقایع پس از انتخابات خردادماه ، نقض حقوق بشر در ایران را  در «بدترین شرایط طی ٢٠ سال گذشته توصيف کرده است.» درهمين رابطه مقامات اين سازمان از آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته اند که به دو نماینده سازمان ملل متحد اجازه بازدید از ایران را بدهد. مانفرد نوواک، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور شکنجه و فیلیپ آلستون، گزارشگر ويژه  در امور «اعدام های فراقانونی» رسماً از ایران خواسته اند که به این کشور سفر کنند، اما هنوز منتظر پاسخ دولت ایران هستند. 

میانجی‌گری میان دولت و مخالفان ممکن است؟


۱۳۸۸/۰۹/۲۲ 
راديو فردا : همزمان با اعتراض‌های دانشجویان و عده ای از مردم در روز ۱۶ آذر (روز دانشجو) در سراسر ایران، از قول آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید پرنفوذ قم نقل شد که «باید با معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات وارد مذاکره شد». به نظر این روحانی ارشد طیف محافظه کار، اول باید «آتش بس داده شود و شرط آن هم ایجاد یک فضای آرام است». او تلویحا شمار هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض انتخابات ۲۲ خرداد را سیزده تا ۱۴ میلیون نفر تخمین زد و گفت در کشورهای دیگر با دو سه میلیون نفر مخالف هم می‌نشینند و مذاکره می‌کنند.

یک روز پیش از آن، اکبر‌ هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از دانشجویان در مشهد با انتقاد از برخورد سپاه و بسیج با معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات گفت اگر مردم ما را بخواهند حکومت می‌کنیم و اگر نخواهند می‌رویم.

در کمتر از شش ماهی که از انتخابات می‌گذرد، سایت‌های مراجع تقلید و رسانه‌های رسمی در ایران از دیدارهای محرمانه مراجع تقلید خبر دادند و اعتراض آن‌ها به برخوردهای خشونت آمیز با مردم معترض، بازداشت‌های گسترده و تلاش‌هایی برای میانجی‌گری با اشاره به نام این روحانیون طیف سنتی و محافظه کار، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی و حتی آیت‌الله حسین نوری همدانی. همین اظهار نظر‌ها اخیرا موجب شد که سپاه پاسداران درباره گسلی که به گفته این نهاد میان مراجع روحانی و ولایت فقیه ایجاد شده، ابراز نگرانی کند.

در طیف دیگری از روحانیون ارشد که به اصلاح طلبان نزدیک‌ترند، آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله سیدجلال الدین طاهری، آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی به برخورد سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی و قوه قضائیه با معترضان و رهبران اصلاح طلب خرده گرفتند و اعتراض کردند و از نهادهای حکومتی خواسته‌اند قانون اساسی را مراعات کنند.

برحذر داشتن رهبر جمهوری اسلامی ایران از این که موافقان دولت محمود احمدی نژاد به منتقدان حمله نکنند، موجب نشده است که روحانیون دولتی از حملات خود به معترضان و رهبران اصلاح طلب بکاهند. شاهد مثال، تازه ترین گفته حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، در قم که آقای هاشمی رفسنجانی را متهم کرد به «تکرار بیانیه‌های سران فتنه».

در شرایطی که رهبر جمهوری اسلامی ایران بر نتیجه انتخابات صحه گذاشته، و صدور احکام حبس و بازداشت‌ها و توقیف‌ها ادامه دارد، حاصل تلاش‌های میانجی گرانه چیست؟ این پرسش را با سه میهمان این هفته دیدگاه‌ها در ایران که هر سه به مسائل دینی و سیاسی آشنا هستند، در میان گذاشتیم:
احمد قابل، پژوهشگر دینی در فریمان خراسان، فریدون معتمدی مهر، عضو کمیته آموزش نهضت آزادی ایران و عبدالرضا تاجیک، تحلیلگر سیاسی و عضو شورای فعالان ملی مذهبی در تهران.

آقای قابل می‌گوید فعالیت‌هایی از این دست با هدف میانجی‌گری پیش از این هم صورت گرفته بود. وی با اشاره به برخی از این تلاش‌ها که سرانجام بدون نتیجه‌ای کنار گذاشته شد نتیجه می‌گیرد که تا زمانی که رهبر جمهوری اسلامی‌نخواهد هیچ تلاشی در این زمینه به ثمر نخواهد رسید.

احمد قابل: [آیت‌الله خامنه ای] خودش این نتیجه را می‌خواست و پیشاپیش قبل از این که به شکایات رسیدگی شود، به فاصله چند ساعت پس از اتمام رای گیری ایشان خودش بیانیه داد و گفت که هیچ مشکلی نبوده و انتخابات در اتقان و صحت کامل برگزار شده. یعنی حکم نهایی را ایشان صادر کرد. عملا هیچ نهادی نمی‌توانست روی حرف ایشان حرفی بزند.

به باور آقای قابل تا از سوی شخص رهبر راهی برای مذاکره باز نشود، هر تلاشی بی نتیجه خواهد بود.

آقای مهدی کروبی هم گفته‌اند این که دو طرف به مذاکره بپردازند منطقی است و زمینه برای رسیدن به آشتی ملی باید فراهم شود ولی در حال حاضر شرایط فراهم نیست. آقای موسوی در بیانیه شانزدهم خود گفته بودند که «شما می‌گویید باید نتیجه انتخابات را پذیرفت ولی مسئله مگر بر سر انتخابات است؟». اینجا تلویحا نمی‌شود نتیجه گرفت که ممکن است فرای نتیجه انتخابات، مسائلی باشد از آن گونه که در خطبه ۲۶ تیرماه آقای هاشمی رفسنجانی گفته شد که اگر آن پیش‌شرط‌های اولیه (که ممکن است حداکثری نباشد و یک مقدار سطح آن پایین تر باشد) فراهم باشد، زمینه تعامل فراهم شود؟

عبدالرضا تاجیک: صحبت آقای کروبی این است که یکی از طرفین دعوا تمایلی برای میانجی‌گری از خودش نشان نمی‌دهد. در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها و سایت‌ها از فعالیت محروم شده‌اند، که نمونه‌اش سایت میزان و سایت رسمی نهضت آزادی ایران است که بدون دستور صریح قضائی، برخی مقام‌های امنیتی درخواست چنین محرومیتی را داده‌اند.

به گفته آقای تاجیک تا زمانی که چنین اقدامات فراقانونی اعمال می‌شود، چگونه می‌توان بحث آشتی ملی را مطرح کرد. وی می‌افزاید شواهد نشان می‌دهد که تلاش اینست که قدرت مخالفان را به صورت فرسایشی محدود کنند.

آقای معتمدی مهر، آقای تاجیک اشاره کردند به جلوگیری از فعالیت سایت‌های میزان نیوز و ارگان نهضت آزادی ایران. چگونه می‌شود این را توجیه کرد که سپاه پاسداران ابراز نگرانی می‌کند از افزایش شکاف میان مراجع تقلید و روحانیون با ولی فقیه؟

فریدون معتمدی مهر: از آنجا که جریانی که آقای احمدی نژاد نمایندگی می‌کند و انشعابی از جریان راست است، نه تنها تمایلی به گفت‌وگو با جریان معترض خودش یعنی آقای موسوی و کروبی ندارد، بلکه حتی علاقه‌ای به شنیدن نظرات بخشی از جناح سنت‌گرای جریان راست مانند آقای مهدوی کنی و آقای مکارم شیرازی هم ندارد. چندی پیش آقای عسگراولادی هم بحث میانجی‌گری و طرح راه حل‌های سیاسی برای اجتناب از راه حل نظامی مطرح کرد ولی در کمتر از یک هفته چنان تحت فشار قرار گرفت که صحبت‌های قبلی خود را انکار کرد.
 
 
به باور آقای معتمدی مهر، جریان سیاسی و فکری آقای احمدی نژاد از بنیان‌های سنتی جریان راست هم فاصله گرفته است و به نوعی بنیادگرایی نزدیک می‌شود.

آقای معتمدی مهر در پیوند با خواست‌های حداقلی که می‌تواند مورد توافق اصولگراها و سران معترض اصلاح طلب می‌گوید خواست‌های حداقلی معترضان رعایت قوانین اساسی است و فراهم کردن زمینه یک انتخابات سالم.

آقای تاجیک در این زمینه بر این عقیده است که میانجی‌گری زمانی عملی است که دو طرف بر چیزی مشترک تاکید کنند که در این جریان می‌تواند قانون باشد.

آقای قابل با اشاره به سخنان آقای مکارم شیرازی می‌گوید: این نگرانی‌ها، نگرانی‌های آدم‌های خردمندتر جناح اقتدارگرا است. امثال آقای مکارم شیرازی به هیچ عنوان دلی با اصلاحات نداشتند و ندارند. ولی آنها نگران موجودیت نظام هستند. گمان می‌کنند که بهتر است مخالفانشان از نوع آقایان خاتمی، موسوی و کروبی باشد چرا که پایبندی آنها به اسلام مطمئن است.

آقای قابل در پیوند با خواست‌های حداقلی معترضان می‌گوید: روز ۲۵ خرداد یک چیز بود و امروز آن حداقل‌ها چیزهای دیگری است. این که خواست‌هایمان را بگذاریم که افرادی که بازداشت شده‌اند، آزاد شوند، چرا اصلا گرفتند و زندانی کردند که حالا بخواهیم این خواسته را مطرح کنیم. این خواسته جنبش سبز نیست. وظیفه طیف مقابل است. آنها جرم کردند. ظلم کردند. برخلاف قانون رفتار کردند و این افراد را بازداشت کردند.
به اعتقاد آقای قابل، خواست بر می‌گردد به «مسئله تقلب و ظلم‌های آشکاری» که کردند. وی بر این باور است که تا حداقل‌ها تامین نشود، بعید می‌نماید توافقی حاصل شود.
 
 
آقای قابل همچنین با اشاره به «تحقیر» مراجع در طول دو دهه توسط حاکمیت و از سوی دیگر گسترش موج انتقاد از رفتارهای حاکمیت در قبال معترضان، در میان بخشی از اصولگرایان، می‌گوید: وقتی می‌بینند جبهه آقای خامنه ای تا این حد تضعیف شده، این‌ها هم جرات پیدا می‌کنند. احساس می‌کنند امروز خطر زیادی آن‌ها را تهدید نمی‌کند که این را بگویند و مخالفت‌های تلویحی را داشته باشند. این‌ها هم اگر آب ببینند، شناگرهای قابلی هستند و این‌ها انتقام ۲۰ سال تحقیر را یک روزی خواهند گرفت.

آقای تاجیک آیا ممکن است فواصل بین روحانیون محافظه کار و مراجع اصلاح طلب جوری نزدیک شود که شرایط برای میانجی‌گری بین دولت و معترضان فراهم شود؟

عبدالرضا تاجیک: روحانیون یک دست نیستند. نمی‌شود آقای ناصر مکارم شیرازی را با آقای منتظری یکی دانست. آنچه موجب شده آقای مکارم شیرازی هم چنین موضعی داشته باشند، این است که کرامت انسانی در جریان این حوادث نادیده گرفته شده، روحانیت هم مانند گروه‌های مختلف مردم احساس کردند که به موجویت آن‌ها و شخصیت آن‌ها لطمه وارد شده است.

آقای تاجیک با این همه بر این باور است که آقای مکارم شیرازی و آقای منتظری با هم فرق می‌کنند.

آقای معتمدی مهر در همین زمینه می‌گوید: دموکراسی یک فرآیند است و یک دست‌آورد مقطعی و لحظه‌ای نیست. تمامیت خواهی هم یک فرآیند است. زمانی در آغاز انقلاب می‌گفتند مشکل دولت موقت و نهضت آزادی و نگرش ملی مذهبی است. بعدا گفتند مشکل مجاهدین خلق اند. بعدا گفتند آقای شریعتمداری و تفکر ایشان است. بعدها آقای منتظری و بعدها جریان چپ اسلامی. امروز دامنه این تمامیت خواهی به جایی رسیده که موجودیت سیاسی افرادی مانند آقای هاشمی رفسنجانی یا آقای مکارم شیرازی را مورد خطر قرار می‌دهد. حامیان آقای احمدی نژاد در موقعیت انتخاب نیستند که وارد یک فاز میانجی‌گری و گفت‌وگو شوند. به همین دلیل است که مدام رفتارهای متناقض شدید تر و سرکوب گر تر از خود نشان می‌دهند.

آقای معتمدی مهر با اشاره به اینکه خواست ملت و معترضان خواست روشنی است: حاکمیت قانون و احقاق حقوق ملت، نتیجه گیری می‌کند که این اختلاف با یک گفت‌وگوی ساده قابل حل نیست؛ «دولت آقای احمدی نژاد و حامیان آن‌ها به خوبی آگاه‌اند که در صورتی که از صندلی حاکمیت پیاده شوند، دستگاه قضائی کشور آن‌ها را مورد تعقیب قرار می‌دهد.»

گزارش روزنامه تایمز درباره پرونده ایران

راديو زمانه : روزنامه بریتانیایی تایمز نوشته است که ایران در حال آزمایش «مراحل نهایی» دستیابی به بمب اتمی است.
این روزنامه، در شماره امروز دوشنبه خود نوشته به «اسنادی محرمانه که به زبان فارسی» نوشته شده‌اند، دست یافته که حاکی از آزمایش یکی از «قطعات کلیدی» مورد استفاده در بمب اتم از سوی دانشمندان هسته‌ای ایران است.
به نوشته تایمز لندن، جمهوری اسلامی، چهار سال است که بر روی پروژه‌ای کار می‌کند که تنها دارای کاربرد نظامی است.
بر اساس این گزارش، ایران در این پروژه از موادی استفاده کرده که در ساخت بمب اتمی در پاکستان هم به کار رفته است.
جمهوری اسلامی، نقشه‌های ساخت تسلیحات هسته‌ای خود را از پاکستان دریافت کرده است.
این روزنامه ادعا کرده است که سازمان‌های اطلاعاتی خارجی گفته‌اند که این اسناد، مربوط به چهار سال پیش از آنکه تهران اعلام کند که برنامه هسته‌ای خود را متوقف می‌کند، است.
این گزارش حاکی است که منابع آسیایی و غربی نیز در جریان این این اسناد قرار گرفته‌اند.
به نوشته این روزنامه، افشای این اسناد می‌تواند مجازات‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را افزایش دهد.
جمهوری اسلامی همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز خوانده است.
نگرانی‌های جامعه بین‌الملل پس از افشای وجود دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران، نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور افزایش یافته است.

اعتراض‌های دانشجویی در هفتمین روز

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۸
راديو زمانه : اعتراض‌های دانشجویی به حوادث روز ۱۶ آذر با وجود گذشت یک هفته، همچنان ادامه دارد.
گزارش‌ها حاکی است که برخی دانشگاه‌های ایران امروز دوشنبه نیز شاهد برپایی تجمعاتی در اعتراض به «اهانت» به تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است.
در برخی از دانشگاه‌ها موافقان و مخالفان دولت شعار‌هایی علیه یکدیگر سر داده‌اند که منجر به بروز برخی درگیری‌ها نیز شده است.
دانشگاه سمنان، بوعلی همدان، سهند تبریز، خواجه نصرالدین طوسی (تهران)، دانشگاه کاشان و دانشگاه تهران از جمله دانشگاه‌هایی بودند که امروز نیز صحنه برپایی تجمعات اعتراض‌آمیز دانشجویی بودند.
در دانشگاه تهران، مراسم روز دانشجو تهدید تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.
به گفته سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، «تنگ‌نظری‌ها» مانع از شرکت محمد خاتمی و میرحسین موسوی در این مراسم شد و تنها پیام ویدیویی آقای خاتمی پخش شد.
دانشجویان در اعتراض به این تصمیم نیز شعار‌هایی با مضمون «درود بر موسوی، سلام بر خاتمی»، «موسوی زنده باد، کروبی پاینده باد»، «خمینی کجایی، موسوی تنها شده»، «مرگ بر دیکتاتور» و «سهرابیم، ندائیم، ما همه یک صدائیم» را سر دادند.
دانشجویان همچنین با سر دادن شعار‌هایی، خواستار برکناری فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران از سمت خود شدند.
محمدرضا ظفرقندی، رئیس پیشین دانشگاه تهران در این مراسم طی سخنانی از برخورد‌های خشونت‌بار با دانشجویان و دانشگاهیان انتقاد کرد.
آقای ظفرقندی گفت که «توهین» به عکس آیت‌الله خمینی، برنامه‌ای «طراحی» شده از سوی صدا و سیما بوده است.
او افزود که این تصاویر پخش شد تا مردم را علیه «دانشگاه» تهییج کنند.
ظفرقندی اظهار داشت: «پاره کردن عکس امام، کار شنیعی است و هیچ‌کس از آن دفاع نمی‌کند، اما به نظر ما پا روی حرف ایشان گذاشتن، بسیار بدتر از پاره کردن عکس امام است.»
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: «بسیاری از آقایان که امروز در مسند کار هستند، نه تنها در انقلاب سیلی نخوردند، بلکه در زمان جنگ هم یک قدم برنداشتند.»
الهه کولایی نماینده سابق مجلس نیز در سخنانی گفت که «راه رسیدن به خواسته‌های مردم، بازی خوردن در مقابل كسانی كه به فكر منافع ملت ایران نیستند»، نیست.
خانم کولایی اظهار داشت: «ما خواستار بازگشت همه کسانی هستیم که برای فکر و اندیشه در پشت میله‌های زندان هستند.»
نجفقلی حبیبی نیز در سخنان خود با اشاره به پاره شدن تصویر امام در جریان مراسم روز ۱۶ آذر، خطاب به مسئولان گفت: «اجازه حضور و تجمع مردمی كه در خطاب شما قرار دارند را بدهید تا شور و شوق این ملت را به امام مشاهده كنید.»
محسن رهامی نیز در سخنانی اظهار داشت که «اگر قرار بود فشار، تهدید و زندانی کردن اساتید و دانشجویان جواب دهد و مردم از خواسته‌های خود دست بردارند، باید شهادت آن سه دانشجو در ۵۵ سال پیش درس عبرت شده بود و دانشگاه خاموش شده بود.»

«تا امروز تمام روش‌های سرکوب را استفاده کردند، موثر نبود»

۱۳۸۸/۰۹/۲۳

راديو فردا : مجمع روحانيون مبارز، مهم‌ترين تشكل روحانى اصلاح طلبان ايران، با صدور بيانيه‌‌اى خواستار صدور مجوز براى برگزارى «راهپيمايى با شكوه» در اعتراض به پاره كردن عكس آيت‌الله خمينى شد.

این تازه‌ترین واکنش مخالفان دولت به موضوع پاره شدن عکس آیت‌الله خمینی و نمایش آن در تلویزیون دولتی ایران است.

مجمع روحانيون مبارز پاره كردن عكس بنيانگذار جمهورى اسلامى را به افراد «مغرض و بيمار» نسبت داده است که به گفته آن، «تاب ديدن آفتاب درخشان وجود امام را نداشته و ندارند.»

هوادران دولت با محوریت این موضوع در روزهای گذشته به تندی علیه معترضان سخن گفته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز به این موضوع واکنش نشان داده است.

با این همه منتقدان، معترضان و مخالفان دولت این موضوع را بهانه‌ای برای سرکوب دولتی، انجام حملات بعدی و یا حتی دستگیری رهبران مخالفت در ایران دانسته‌اند.

مجمع روحانیون مبارز نیز در پاسخ به این انتقادها در بیاینه خود گفته است: «درخواست يک راهپيمايى با شكوه براى نشان دادن دلبستگى همگان به راه امام و تجليل از ياد و نام او را دارد و در اين باب اقدام رسمى و مكاتبه با مسئولان ذيربط را به عمل مى‌آورد و نتيجه را به استحضار ملت شريف خواهد رساند.»

سراج الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر در پاریس در مورد واکنش هوادارن دولت و راه‌پیمایی آن‌ها می‌گوید: حاکمیت جریان اقتدارگرا در داخل ایران، بخشی از نیروهای تبلیغاتی سیاسی را برای خودش همواره بسیج کرده و در تمام مناسبت‌هایی که اراده حاکمیت بر حضور و مانوور جمعیتی از تظاهرکنندگان باشد، این‌ها را سازماندهی شده داشته و به صحنه آورده است؛ و با تدوین و دستور و دیکته شعارهای مشخص، در مراسم های مختلف، پس از نماز جمعه تهران و در حوزه‌های علمیه، در مراکز بسیج و مساجد، سعی کرده یک مانوور اجتماعی را در تایید نظرات حاکمیت، محکوم کردن و منکوب کردن منتقدان و مخالف حاکمیت [به راه اندازد].

مسئله کفن پوشان و اعلام عزا کردن و سیاه‌پوش کردن و ندای «وا اسلاما» دادن چیزی بوده که در طول این سال‌ها همواره مشاهده کردیم و به هیچ وجه برخاسته از یک حرکت خودجوش مردمی که مبتنی بر یک آگاهی و وجدان عمومی در جامعه ایران باشد، نیست.

آیا می شود این نظر را مورد تایید قرار داد که مراسمی که در شهرهای گوناگون برگزار شد، به نوعی نمایش قدرت از سوی حکومت در برابر معترضان بوده؟

بی‌تردید همین طور بود. حاکمیت تمام روش‌ها را تا امروز برای سرکوب و فرونشاندن اعتراض‌ها به کار برده است. به نظر می‌رسد که هم خود حاکمیت به این نتیجه رسیده و هم بیرون از حاکمیت، ناظران داخلی و خارجی، که این روش ها موثر نبوده است. [حاکمیت] تلاش می‌کند که بازی را به میدان دیگری بکشاند و از یک سری مقدسات که ممکن است در بخشی از جامعه ایرانی باشد، با تحریک احساسات سیاسی و اعتقادی به صحنه بکشد و سعی کند زمینه‌ای را فراهم کند برای سرکوب بیشتر جنبش و به ویژه دستگیری‌های قضائی امنیتی رهبران جنبش.

نکته مهم دیگر که وجود دارد این است که در طول تظاهرات پس از انتخابات، بارها و بارها عکس آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر کنونی، پاره شد. فارغ از این که بخواهم ارزش‌گذاری مثبت یا منفی کنم، این مسئله بارها و بارها در اینترنت بود، عکس‌های متعددی از این منتشر شده و هیچگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی به این صرافت نیافتاد که از این مسئله پروپاگاندای سیاسی درست کند. نکته مهم این است که خود آن‌ها به این نکته پی برده‌اند که رهبری کنونی آنقدر دارای محبوبیت و جایگاه در تمامی توده‌ها نیست که اگر عکس ایشان پاره شود، بتواند حساسیت‌های اجتماعی را برانگیزد.

در کنار این مراسم، شایعاتی مطرح شد که گویا قرار است که میرحسین موسوی بازداشت شود. در عین حال سپاه پاسداران هم اعلام کرد که در قبال این اتفاقاتی که رخ داده، یا اهانت‌هایی که صورت گرفته، نباید ساکت بود. فکر می‌کنید بحث دوباره بازداشت آقای موسوی در این شرایط چرا مطرح می‌شود؟

بحث بازداشت رهبران جنبش، آقایان موسوی و کروبی، بارها و بارها از سوی محافل نزدیک به اصولگرایان مطرح شده و روی آن تبلیغ شده است. البته وزیر اطلاعات اعلام کرد که تدبیری که رهبری و نظام اندیشیده‌اند، این است که افرادی که خودشان تمایل دارند (به تعبیر ایشان) دستگیر شوند، را دستگیر نکنند. اما من فکر می‌کنم که در حاکمیت موجود جدالی بین دو بخش وجود دارد. یک بخش حداقل عقلانیت را در عدم دستگیری رهبران جنبش سبز فکر می کند و بخش دیگر که با افراط گرایی و تندروی تلاش می‌کند که زمینه دستگیری آقایان موسوی و کروبی را فراهم کند. این دو بخش باهم در جدال هستند و با استدلال هایی که با هم می‌آورند و با زور آزمایی که با هم می‌کنند، هر یک تلاش می‌کند که نظرش را بر دیگری غالب کند و بتواند نظر رهبری نظام و روسای قوا را برای این دستگیری جلب کند. حالا باید دید در ساعت‌ها و روزهای آینده چه مقدار این دو گروه بر هم غلبه پیدا کنند و کدام یک دست بالاتری داشته و کدامیک توانسته است رهبری نظام را به نظر خود جلب کند.

هراس روحانیت حاکم بر ایران، از فرا رسیدن محرم

مناسبت های تاریخی که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی کم نیستند، برای جنبش اعتراضی فرصتی فراهم کرده تا با حضور در خیابان به تکرار مطالبات خود بپردازند.

روز قدس در ماه رمضان، سپس روز ۱۳ آبان سالروز اشغال سفارت آمریکا از سوی دانشجویان و سرانجام در ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو، حکومت جمهوری اسلامی را با چالش جدی مواجه کرد. در این میان هر دو طرف بارها همدیگر را به رویایی در ماه محرم به ویژه روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورا فرا می خواندند. اکنون برخی منابع می گویند دولت مصصم است تا با تشکیل ستاد در محلات به کنترل این مراسم و شناسایی اعتراض کنندگان بپردازد.

شیعیان قرن ها پس از حادثه کربلا، با فرارسیدن ماه محرم خاطره امام سوم خود را که در جنگ با حکومت بنی امیه به همرا ه خانواده اش در کربلا به شهادت رسید، پاس می دارند. ماه محرم و به ویژه روزهای نهم و دهم آن که تاسوعا و عاشورا نامیده می شوند برای شیعیان روزهای سوگواری است. کربلا یکی از اماکن مقدس شیعان در جهان است. این شهر در سال های پس از سقوط دولت بعثی در عراق شاهد حضور هزاران ایرانی برای شرکت در مراسم سوگواری روزهای تاسوعا و عاشورا بود. روزهایی که روحانیت همواره می کوشد تا منتقدان خود را با انتساب به دشمنی با امام حسین و خاندان پیامبر از صحنه خارج کند.

تاریخ معاصر ایران همواره در این روزها شاهد اوج گیری مخالفت علیه حکومت ها به مدیریت روحانیت بوده است. نهضت مشروطیت یکی از نمونه های بارز آن است و شاید مهمتر از آن محرم سال ۱۳۵۷ باشد که حکومت شاه حتی با آن که در شهرهای بزرگ حکومت نظامی اعلام کرده بود موفق به کنترل میلیون ها تظاهر کننده معترض نشد. محرم سال ۵۷ برای روحانیت یک پیروزی بود که توانست قدرت خود را به رخ حکومت بکشد.

اکنون و پس از گذشت ۳۱ سال وارثان آقای خمینی از سوی معترضان در ماه محرم از سوی میلیون ها جوان به چالش کشیده شده اند. آنان از ماه ها پیش وعده داده اند که در روزهای تاسوعا و عاشورا به خیابان ها خواهند آمد و حکومت نیز قادر به کنترل نخواهد بود. اکنون و در روزهایی که جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد ماه محرم تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد تا هیات های مذهبی برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین تشکیل شوند و تنها ۱۰ روز بعد تاسوعا و عاشورا فرا خواهد رسید. روزهایی که روحانیت نمی داند که مخالفان خود که لباس سیاه بر تن کرده و عزادار هستند چه بنامد و چگونه منزوی کند.

منابع خبری می گویند که دولت مصصم است تا در شهرها «ستاد بحران محرم» تشکیل دهد و از طریق این ستاد هیات های مذهبی را کنترل کند. برخی منابع حتی از حضور پلیس در محلات خبر داده اند. این در حالی است که محرم نه یک روز بلکه مراسمی فراگیر در سراسر ایران و دست کم ۱۰ روزه است که مهمترین روزهای آن تاسوعا و عاشورا هستند. شاید باور این نکته برای روحانیون حاکم دشوار باشد که زمانی رسیده که آنان از فرا رسیدن محرم هراس دارند.

بعد از وزير صنايع ، استیضاح وزیر کشاورزی هم کلید می‌خورد

زمان انتشار: دوشنبه 23 آذر 1388
خبر آنلاين : نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس گفت: وزیر کشاورزی به دلیل عدم توجه به تذکرات و نظرات مشفقانه نمایندگان در آستانه استیضاح قرار گرفته است.

قاسم محمدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با فارس، در خصوص احتمال استیضاح وزیر کشاورزی اظهار داشت: مشکلات قیمت میوه، عدم دفاع وزیر کشاورزی از افزایش تعرفه واردات میوه، واگذاری‌های مشکوک امور اراضی در تمام نقاط کشور، عدم حفاظت صحیح از منابع طبیعی و مسائلی که در تحقیق و تفحص از تعاونی روستایی کشور به دست آمده است، از جمله موضوعاتی هستند که زمینه استیضاح وزیر کشاورزی توسط نمایندگان مجلس را تقویت کرده است.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان روستایی کشور گفت: عدم توجه وزیر کشاورزی به تذکرات و نظرات مشفقانه نمایندگان موجب شد تعداد کثیری از نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح دکتر خلیلیان باشند که این موضوع با استقبال نمایندگان نیز مواجه شده است.

توهین های بی سابقه روح الله حسینیان : هاشمی رفسنجانی خائن و خاتمی پست و حقیر است

حسینیان: خاک بر سر شما که از صدام هم پست تر هستید!
شبکه جنبش راه سبز (جرس) : روح‌الله حسينيان طی سخنانی  هاشمی رفسنجانی را خائن و خاتمی را پست و حقیر نامید و همچنین خطاب به هواداران جنبش سبز گفت: خاک بر سر شما که از صدام هم پست تر هستید.
 حسینیان در تجمع روز گذشته هواداران دولت در حرم  بنيانگذارنظام  با بيان اينكه در موقعيتي كه ما در آن قرار گرفتيم، دعواي ما با يك فرد به نام موسوي نيست، تصريح كرد: موسوي كوچكتر از آن است كه امت حزب‌‌الله و نظام بخواهد با آن مقابله كند.

وي اضافه كرد: خاتمي هم ضعيف‌تر، پست‌تر، كوچك‌تر و حقيرتر از آن است كه اين امت حزب‌الله و دانشجويان بيدار بخواهند با يك چنين شخص حقيري كه چشمش به دست غرب است، مقابله كنند. حتي هاشمي هم كوچكتر از آن است كه ما بخواهيم با وي مبارزه كنيم.

حسينيان که سخنانش را خبرگزاری فارس منتشر کرده است با بيان اينكه ما امروز در مقابل يك جريان باخته كه ريشه‌هاي آن در اروپا است قرار گرفته‌ايم، اظهار داشت: ريشه‌هاي اين جريان در بي‌ديني و اصلاحاتي كه در كشور شعارش را مي‌دادند، وجود دارد و بايد با اين جريان باطل و ضدخدايي مقابله كنيم.

وي با تأكيد براينكه بايستي با بصيرت عمل كنيم گفت: ما در مقابل يك جريان باطل كه منشأ آن آمريكا و تفاله‌هاي داخلي وابسته به آمريكا هستند، مواجه هستيم كه قصد دارند با آرمان امام مبارزه كنند به همين دليل عكس ايشان را پاره كرده و بر روي آن اسكناس انداختند، يعني آنها مي‌خواهند بگويند كه امام (ره) مرده است اما آنها بايد بدانند كه آنها مرده‌اند و امام براي هميشه تاريخ زنده است.

اين نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه قلب اين امت و دانشجويان با ياد امام خميني (ره) مي‌تپد و به زندگي ادامه مي‌دهد، اظهار داشت:‌خاك بر سر شما كه حتي از صدام هم كمتر هستيد زيرا وي در زمان اعدام خود گفت تنها مردي كه در عالم پيدا مي‌شود آيت‌الله خميني است اما شما حتي از صدام نيز پست‌تريد كه به خود اجازه مي‌دهيد به قلب تپنده ملت ايران توهين كنيد.
حسينيان در ادامه تصريح كرد: اين حركت به سردمداري فتنه سياه يا جريان سبز اموي شكل گرفته است.

وي در ادامه سخنان خود خطاب به هاشمي رفسنجاني نيز اظهار داشت: آقاي هاشمي تو بارها در فتنه اخير به مقام معظم رهبري خيانت كردي و رهبري از تو حمايت كرد اما تو كينه خود را در مشهد نشان دادي و گفتي كه اگر مردم رهبري را نخواهند بايد برود اما در واقع مردم تو را نمي‌خواهند و اين را بارها با شعارهاي خود نشان داده‌اند.
وی افزود: تو ديگر در قلب مردم جايگاهي نداري و ما به تبعيت از رهبري تو را به اسلام دعوت مي‌كنيم.

حسينيان با بيان اينكه ما دوست داريم كه هاشمي پيرو ولايت باشد و دوباره همان هاشمي زمان انقلاب را ببينيم تصريح كرد: نبايد هاشمي به خاطر فرزندانش چنين ظلمي را به اين ملت روا دارد.

وي همچنين خطاب به سيدحسن خميني نيز گفت: جنابعالي متولي حرم مطهر امام بزرگوار هستيد و اين افرادي كه به حرم آمده‌اند مهمان‌هاي اين حرم هستند؛ به همين دليل جا داشت كه شما در اين جلسه شركت كرده و به مهمانان امام (ره) خوش‌آمد مي‌گفتيد و باز هم به دامن انقلاب مي‌آمديد.

اين نماينده  مجلس با پرسش اين سؤال از سيدحسن خميني كه چرا امام خميني (ره) را با اين عظمت فداي انسان‌هاي سيه‌ رو مي‌كنيد، گفت: خاتمي و موسوي كجا امام را قبول دارند و اين جريان سبز اموي كجاي خطش با امام يكسان است؟ وي افزود: آنها شعار "جمهوري ايراني " را سر مي‌دهند اما امام گفت كه "جمهوري اسلامي " نه يك كلمه كمتر و نه يك كلمه بيشتر.

قالیباف : اقدام صداوسیما جای سئوال و تاسف دارد

شبکه جنبش راه سبز (جرس): محمدباقر قالیباف شهردار تهران طی مطلبی با عنوان "ثمره سالها مبارزه را نباید ساده از کف داد"، در وبلاگ شخصی خود با انتقاد از عملکرد سیما در پخش تصاویر پاره شدن عکس امام خمینی نوشت : پخش اين چنيني تصاوير آن هم از رسانه ملي هم جاي سؤال دارد و هم جاي تأسف. چه، به اعتقاد من اين اقدام عجيب جز خوشحالي بدخواهان نظام ثمري ديگر نداشت و نفعي در ادامه حركت نصيب مردم انقلابي نكرد.

به گزارش جرس، قالیباف در بخش دیگری از مطلب خود تاکید کرد: به اعتقاد من آن ها كه حرمت اين عزيز سفر كرده را رعايت نمي كنند، به يقين خائناني هستند كه در فضاي فتنه مي خواهند بغض خود فرو خورده خود نسبت به امام راحل (ره) و انقلاب را نشان دهند.

به نوشته شهردار تهران اين اقدام از منظري ديگر حاصل بي تقوايي آن هايي است كه نه تنها فضاي تهمت و شايعه سازي را از ميان نبرده، بلكه اتفاقا مي خواهند حتي الامكان بدان دامن بزنند. آن ها كساني هستند كه حتي در رسانه هاي عمومي هم براي يكديگر خط و نشان كشيده، همديگر را تهديد كردند و خلاصه اوج بي تقوايي را با حرف زدن عليه ديگران و گوش دل نسپاردن به نصايح رهبر فرزانه انقلاب؛ به نمايش گذاشتند.

محمدباقر قالیباف در ادامه می نویسد: چنين است كه امروز همه را يادآور مي شوم كه انقلاب اسلامي ما، آسان بدست نيامده، آرمان هاي امام دست آورد هاي كوچكي نيستند. ثمره سالها مبارزه را نبايد ساده از كف داد. خون شهدا را فراموش نكنيم. ايثارگري جانبازان را از خاطر نبريم.

شهردار اصولگرای تهران عملکرد صداوسیما را "بدعت" خواند و نوشت: هر چند، نبايد فراموش كنيم كه دوستان ما در رسانه ملي هم با حركت اشتباهشان بدعتي تازه پديد آورده و دل هاي فراواني را به درد آورده اند. ما همگي معتقديم كه محكوم كردن آن اقدام زشت و اطلاع رساني و شفاف سازي حاشيه آن بايد صورت مي گرفت، اما پخش اين چنيني تصاوير آن هم از رسانه ملي هم جاي سؤال دارد و هم جاي تأسف. چه، به اعتقاد من اين اقدام عجيب جز خوشحالي بدخواهان نظام ثمري ديگر نداشت و نفعي در ادامه حركت نصيب مردم انقلابي نكرد.

دستگیری یکی از اهانت کنندگان به تصویر امام

شبکه جنبش راه سبز (جرس): دادستان تهران از دستگیری یکی از متهمین اهانت به تمثال حضرت امام(ره) خبر داد.
به گزارش ایلنا عباس جعفری دولت‌آبادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی برسخنان اخیر رییس قوه قضاییه که اعلام کرده بود دادستانی پرونده‌ای در مورد اهانت به امام راحل تشکیل شده ،تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت: پس از اینکه این اهانت انجام شد مردم واکنش نشان دادند و از دستگاه قضایی انتظار برخورد با عاملین را داشتند و ما نیز از مامورین این پرونده‌ها خواستیم که تمام کسانی که دراین حوزه‌ها بودند شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه یکی از متهمین در همان روز دستگیر شد ادامه داد: این متهم در زندان است و قرار شده است این پرونده‌ها به سرعت تکمیل شود و به دادگاه برود.
دادستان کل تهران در پاسخ به این سوال که آیا در مورد اتهام اهانت به مقام معظم رهبری کسی بازداشت شده است یا خیر گفت: متهمینی که دستگیرشدند در هر دو گروه وجود دارند (اهانت به رهبری و اهانت به امام) و به مامورین و ضابطین اعلام کرده‌ایم که به سرعت اطلاعات را تکمیل کنند تا این افراد به دادگاه معرفی شوند تعداد دقیق آنها را بعد از صدور کیفرخواست اعلام می‌کنیم در مورد چند نفر مطمئن هستیم و اتهام آنها برای ما ثابت شده و به جرم خود اعتراف کرده‌اند.

گزارش مهم بولتن محرمانه ستاد کل نیروهای مسلح

بیانیه دانشجویان دانشگاههای گرگان: بیش از این سکوت نخواهیم کرد

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): دانشجویان دانشگاه های گرگان با صدور بیانیه ای اقدام عملکرد سازمان صداوسیما در هتک حرمت بنیانگذار نظام را محکوم کردند و هشدار دادند که بیش از این ساکت نخواهند ماند و خون خود را تقدیم ملت خواهند.
به گزارش جرس، متن این بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
من اين را اعلام می‌كنم كه اگر كسی به من فحش بدهد، عكس من را پاره كند، احدی حق ندارد كه به او تعرض بكند. حرام است تعرض كردن به كسی كه به من فحش بدهد، عكس مرا پاره كند، مرا بزند، هر كاری بكند. احدی حق ندارد در اين وقتی كه ما گرفتار هستيم در اين مصيبت بزرگ‌، با او مقابله كند تا اينكه به زد و خورد برسد و غائله ايجاد بشود. امروز ما آرامش می‌خواهيم.
روح‌الله موسوی خمینی - صحیفه‌نور جلد 11 صفحه 177

با سلام و درود به بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای ایران اسلامی و مردم فهیم و همیشه در صحنه ایران .

آن زمان که عکس امام راحل را آتش زدند انگار قلب ما را با گلوله ی سربی داغ کردند .جامعه دانشجویی

این حرکت را محکوم کرد و ما دانشجویان جنبش سبز گرگان هم این حرکت را محکوم می کنیم و از

مسئولان قضایی می خواهیم که با عوامل آن برخورد جدی کنند.

چند نکته دارای ابهام است که باید به آن پاسخ داد:

1.چرا اتهام به سمت جنبش سبز است و آیا این حرکت باعث برتری این جنبش می شود و یا کسانی که بذر نفاق در جامعه می پاشند و تمام امکانات دولتی در اختیار آنهاست این کار را کردند تا دانشجو و طلبه از هم دور شوند و یا اینکه بستر را برای تحت فشار دادن جنبش مردمی سبز فراهم آورند

2. صدا وسیمای ما چرا تصاویر موهن حتک حرمت امام را پخش کرد .آیا این یک سناریوی از پیش تعیین شده برای خراب کردن جنبش مردمی سبزی نبوده است .حکومت که یک روزنامه را به علت چاپ تصویری از معبد صهیونیستی توقیف می کند چرا اجازه انمتشار چنین تصویری را داده است.

3.آقای میر حسین موسوی جزئی از انقلاب بوده و می باشد .چرا به او این قدر راحت تهمت براندازی
می زنند.مگر خداوند تبارک وتعالی تهمت را گناه بر نمی شمرد و آن را منع نکرده است.

4.چرا نیروی انتظامی مردم را تهدید به مرگ می کند در حالیکه مردم تنها برای بیان دیدگاههای خود به خیابان می آیند و اگر نیرویی در مقابل آنها نباشد که آنها را تحریک کند آنها هم واکنش نشان نمی دهند.
براستی درست گفت که : "هر عملی را عکس العملی است."

5. از دفتر نشر آثار امام خمینی بخاطر موضع گیری صحیح و به موقع تشکرو شکستن حرمت امام توسط رسانه غیر ملی (خصوصی دولت) را محکوم می کنیم .

6. هیچ کدام از طرفداران جنبش سبزوابسته به بیگانه نبوده و شاید مارکسیست ها و توده ای ها و..... از این جنبش حمایت کنند که علی الظاهر آشکار نمی باشد

7. دوستداران امام و نزدیکان او را مورد حملات بی شرمانه قرار می دهند و خود را دوست امام و انقلاب معرفی می کنند و پروژه ی تخریب خاتمی ، سید حسن خمینی، ناطق نوری ، هاشمی رفسنجانی، کروبی ، موسوی و هزاران دوستدار انقلاب را دارند تا شاید بتوانند تنها خود باشند.

8. اگر تظاهرات دوستان ما را در روز 16 آذر محکوم می کنند چرا به برادران بسیجی (که جهره منافق گرفته اند) امکانات نظیر بلندگو ، پوستر می دهند و در وافع تظاهرات آنها محکوم نیست و ما هم که تنها عقیده ی خود را ابراز می کنیم محکوم هستیم.

9. دانشجویانی از دانشگاههای دیگر به دانشگاه تهران بردند تا در مقابل جنبش سبز دانشجویی تحرک کند .
آیا این مانند نفاق پروری نیست .

10. چرا صدا و سیما سخنان امام خمینی را آنهایی که به نفع خودش و جریان دولت (1+9) می باشد را به کرات پخش می کنذ و سخنان دیگر امام را هم که با شرایط کنونی و با دیدگاه آنها مخالف است را پخش نمی کند. این سخن امام که "آب وبرق مردم باید رایگان شود " را به فراموشی سپرده و در بحث یارانه ها می گویند اگر امام هم بود همین کار را می کرد و سخن " اگر دشمن از کسی از شما تعریف کرد با او به مبارزه برخیزید " را به کرات پخش کرده است .آیا این جمله دادن برگ برنده به دشمنان این مرز وبوم نیست و حال آنها بیایند از رهبر امعظم انقلاب تمجید کنند آیا ما باید او را طرد کنیم.......
11. هشدار به سران نفاق می دهیم ( به خصوص به دولت و سپاه و صداو سیما) همانگونه که برادران ارتشی بیانه برای دفاع مردم دربرابر ظلم سپاه دادند ما هم دیگر ساکت نخواهیم نشست و تاکنون به مدارا با برادران برخورد کردیم و اگر آتش بر مردم گشودند برای دفاع از مردم خون خود را نثار می کنیم و بدانید که ماه پشت ابر و حکومت با ظلم باقی نمی ماند.

12. آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب ، مراجع تقلید به خصوص آیت الله مکارم شیرازی ، آیت الله صانعی وآیت الله جوادی آملی و موسوی اردبیلی و کلیه دوستداران انقلاب و امام که امروز سبز پوش شده اند داریم.

دانشجویان پیام نورگلستان - واحد گرگان
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی –واحد گرگان
دانشجویان دانشگاه جامع گلستان
دانشجویان دانشگاه منابع طبیعی گرگان

اظهارات شدید الحن ذوالنور: موسسه تنظیم و نشر آثار امام پایگاه منافقین است

اختصاصی جرس / ورود نیروهای لباس شخصی به دانشگاه بوعلی و ضرب و شتم دانشجویان

شبکه جنبش راه سبز (جرس): نیروهای لباس شخصی و امنیتی بعد از ظهر امروز وارد دانشگاه بوعلی همدان شدند و دانشجویان معترض نسبت به اقدام صدا و سیما را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
به گزارش جرس،تجمع دانشجویان از ساعت 12 ظهر در دانشکده علوم این دانشگاه و در اعتراض به دروغ پردازی های اخیر صدا وسیما آغاز شد و دانشجویان با برگزاری تریبون آزاد این حرکت قبیح را محکوم  و آن را سناریوی ساختگی تازه ای از طرف حاکمیت در راستای فشار به جنبش سبز و ایجاد خفقان بیشتر و سرکوب دانشجویان منتقد دانستند.
در زمانی که یکی از اعضای انجمن اسلامی سخنرانی می کرد گروهی از نیروهای امنیتی و لباس شخصی و بسیجی که از خارج از دانشگاه آمده بودند به محوطه دانشکده وارد شدند و با سر دادن شعارهای "مرگ بر منافق"، "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست" و "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد" به درگیری با دانشجویان پرداختند و آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که در این حین یکی از دختران سبز پوش به علت شدت ضرب و شتم بر روی زمین افتاد و دانشجویان بعد از دیدن این حرکت لباس شخصی ها و در اعتراض به ورود غیر قانونی انها به محیط دانشگاه و نداشتن امنیت در ساختمان مرکزی دانشگاه دست به تجمع زدند و خواستار پاسخ گوی رئیس دانشگاه هستند و قرار است تا جواب دادن ریاست دانشگاه به تجمع خود ادامه دهند.

کامران دانشجو تهدید کرد: حجت تمام شد قاطعانه برخورد کنید

جنبش راه سبز (جرس): کامران دانشجو به روساي دانشگاه ها هشدار داد، اگر خود با اهانت کنندگان برخورد قاطع نکنند، آنگاه مردم انقلاب خود وارد ماجرا شده و اقدام خواهند کرد. با گذشت چند روز از 16 آذر، وزير علوم دولت احمدی نژاد، علاوه بر صدور دستور برخورد براي روساي دانشگاه ها، به دانشجويان هم هشدار داد؛ «هر کس رسم فرهيختگي را در دانشگاه ها به جا نياورد ديگر در دانشگاه هاي ايران اسلامي جايي ندارد.

براساس گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو، در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری ،از روساي دانشگاه ها و ديگر مسوولان دانشگاهي و وزارت علوم خواست «حال که حجت بر همگان تمام شده است به نداي امت اسلامي ايران پاسخ مثبت داده و با شناسايي و معرفي اهانت کنندگان به ساحت قدسي امام راحل، قاطعانه و بدون هيچ گونه ملاحظه يي با آنان برخورد قانوني صورت گيرد تا شايد مردم، تسامحي که تا به حال صورت گرفته را بر ما ببخشند.» او افزود؛ «اکنون ديگر بحث نقد اين گروه و آن سليقه نيست. ماهيت و عمق توطئه مشخص و حجت بر همگان تمام شده است. صف طاغوت و اسلام ناب و حق از باطل جدا شده و باطل، همه مقدسات اين ملت و عمود خيمه اسلام را نشانه گرفته است و ديگر جاي مسامحه و مجال دادن به دشمنان دين و مقدسات اين ملت شريف نيست.

زهرا رهنورد: تصویر امام را آتش کشیدند تا آنرا پای جنبش سبز بگذارند

مخاطب این اقدام جنایتکارانه فقط خودشان هستند
جنبش راه سبز (جرس): زهرا رهنورد، هتک حرمت به تصویر امام خمینی را اقدامی توطئه‌آمیز خواند که عوامل اصلی آن توطئه‌افکنان هستند.
این استاد دانشگاه گفت: بی‌گمان توطئه‌افکنان تصویر امام خمینی(ره) را با ترفندهای خاص و فضاسازی شناخته شده به آتش کشیدند تا آنرا پای جنبش سبز بگذارند و از این طریق حقانیت ندای سبز مردم را مشوش کنند.
زهرا رهنورد در گفتگو با سایت پارلمان نیوز، با بیان اینکه کیست که نداند جنبش سبز از دل اندیشه‌های امام راحل سربرآورده و جانمایه خود را در عین آرمان‌های والای او می‌داند، خطاب به توطئه آفرینان اعلام کرد: زهی خیال باطل! مخاطب این اقدام جنایتکارانه فقط خودشان هستند که ساده‌لوحانه پنداشتند مردم باور می‌کنند که کسی به خود حق می‌دهد آن ساحت والا را ملکوک کند. اما این توطئه‌افکنان بدانند امام خمینی(ره) نماد میثاق ملتی است که هرگز حاضر نیست به هیچ قیمت و در هیچ معامله‌ای چهره‌ نورانی او را وجه‌المصالحه قرار دهد.

آزادی چهار دانشجوی دانشگاه شیراز

بی خبری مطلق از مجید توکلی

پرونده 18 دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان در دادگاه تجديدنظر

انتقال احسان بداغی به بازداشتگاهی در کرمان

 تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۸, ساعت ۷:۵۸ بعد از ظهر |
جنبش راه سبز (جرس): احسان بداغی، از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران که روز شنبه در شهرستان سیرجان بازداشت شده به بازداشتگاهی در کرمان منتقل شده است.
به گزارش ادوارنیوز، احسان بداغی روز گذشته در تماس تلفنی با خانواده این موضوع را بیان کرده و شرایط خود را خوب توصیف کرده است.
درحالی که مراجع قضایی در استان کرمان تاکنون اطلاعاتی در مورد وضعیت حقوقی بازداشت این روزنامه نگار و فعال اجتماعی در اختیار خانواده بداغی قرار نداده اند به نظر می رسد بداغی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است و هم اکنون در اختیار این نهاد امنیتی است.
گفتنی است، احسان بداغی، روزنامه نگار محلی در استان کرمان و فعال سیاسی و اجتماعی است که طی روزهای گذشته از اولین امضا کنندگان طوماری جهت درخواست آزادی دکتر احمد زیدآبادی و حسن اسدی زیدآبادی در سیرجان بوده است.

اختصاصي جرس/هتاكي رامين به روزنامه نگاران اصلاح طلب

فراخوان سبزهای مشهد برای مقابله با کودتا چیان

جوابیه دفتر هاشمی رفسنجانی به حمید روحانی: به خاطر دستمالی، قیصریه را به آتش نکشید

موسوی: فضای امنیتی برچیده شود

راديو زمانه : میرحسین موسوی خواستار برچیده شدن فضای «امنیتی» در ایران شد و هشدار داد در صورت ادامه چنین فضایی، «حرکت‌های زیر زمینی» شکل خواهد گرفت.
آقای موسوی در جمع نمایندگان جمعی از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب استان فارس، گفت که فضای امنیتی، منجر به رشد «رادیکالیزم» شده و مانع «پیشرفت» می‌شود.
این نامزد معترض به نتیجه انتخابات افزود که «برداشت‌های غلط از اسلام و قانون» موجب شده تا مردم را «شقه‌ شقه» کنند.
به گفته موسوی، نتیجه این برداشت‌ها باعث شده است «برخی را خودی و دیگران را غیر خودی تلقی کنیم و واژه ملت را فقط برای کسانی به کار ببریم که خودی هستند.»
وی در بخش دیگری از اظهارات خود از حوادث روز دانشجو (۱۶ آذر) در دانشگاه‌ها نیز انتقاد کرد.
آقای موسوی گفت که «نیروهای غیر دانشگاهی را با چوب و چماق وارد دانشگاه می‌کنند و در رسانه خودشان آنها را دانشجو می‌نامند و بعد می‌گویند دانشجویان به هم گاز اشک‌آور پرتاب کردند.»
نخست وزیر پیشین ایران اظهار داشت: «معنای این کار، جز فریب مردم چیزی نیست. گاز اشک‌آور در دست دانشجو چه می‌کند؟ دانشجویان ما حتی کارد میوه هم در جیب خود نمی‌گذارند تا مبادا کسی متهمشان کند.»
در مراسم روز ۱۶ آذر آن‌طور که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند، میان موافقان و مخالفان دولت درگیری‌هایی رخ داد.
خبرگزاری فارس در آن روز گزارش کرد که دانشجویان هوادار موسوی به سمت دانشجویان «انقلابی»، گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
ناآرامی‌های دانشگاهی که از روز ۱۶ آذر ماه در ایران آغاز شده، با گذشت یک هفته همچنان ادامه دارد.
پخش تلویزیونی تصاویر پاره شده آیت‌الله خمینی نیز به تنش‌ها و ناآرامی‌ها دامن زده است. فضای دانشگاه تهران در واکنش به این اقدام چند روزی است که بحرانی گزارش می‌شود.
میرحسین موسوی گفته است اگر به سئوالات مردم پاسخ داده می‌شد، «امروز شاهد برخی حرکات ساختارشکنانه نبودیم.»
به گفته رئیس فرهنگستان هنر، «مردم حق دارند سؤال کنند و این حق باید برآورده گردد، نه این که با قوه قهریه با آن برخورد شود.»
این نامزد معترض به نتیجه انتخابات اظهار داشت: «امروز اگر مطالبات آنها(مردم) افزایش یافته است، به دلیل برخورد نامناسب با آن سئوال‌ها است.»

اعلام جرم دادستان تهران علیه سایت های احمد توکلی و علیرضا زاکانی


موسوی: اگر به سوالات پاسخ می دادند، شاهد حرکات ساختارشکنانه نبودیم

کروبی و موسوی درخواست مجوز راهپیمایی می‌کنند

راديو زمانه : مهدی کروبی می‌گوید به همراه میرحسین موسوی، از وزارت کشور درخواست مجوز راهپیمایی خواهد کرد و در صورت مخالفت با این درخواست، مسئولیت حضور «خودجوش مردم» بر عهده آنها نیست.
آقای کروبی امروز دوشنبه به وب‌سایت تغییر گفته است در گفتگوی تلفنی با میرحسین موسوی، تصمیم گرفته‌اند درخواست خود را به مسئولان وزارت کشور ارائه کنند.
دبیر کل حزب اعتماد ملی اظهار امیدواری کرده که با این درخواست موافقت شود، در غیر این صورت آنها نمی‌توانند «عواقب حضور خودجوش مردم را بر عهده گیرند.»
این نامزد معترض به نتیجه انتخابات همچنین هشدار داده است: «هرگونه اتفاقی که برای مردم انقلابی ایران بیفتد، مسئولیتش متوجه آقایان است.»
پخش تلویزیونی تصویر پاره شده آیت‌الله خمینی در روز ۱۶ آذر، جنجال سیاسی تازه‌ای در جمهوری اسلامی به راه انداخته است.
موافقان و مخالفان دولت، هر یک دیگری را متهم به دست داشتن در چنین اقدامی می‌کنند.
مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی و بسیاری از فعالان سیاسی، «اهانت» به تصویر آقای خمینی را محکوم کرده‌اند.
آیت‌الله خامنه‌ای نیز موضع‌گیری‌های شش ماه گذشته نامزد‌های معترض به نتیجه انتخابات را زمینه‌ساز چنین «اتفاقی» دانسته است.
مجمع روحانیون مبارز هم شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به زودی از وزارت کشور برای برپایی راهپیمایی اعتراض‌آمیز درخواست مجوز خواهد کرد.
وب‌سایت جرس نیز امروز دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده که موسوی و کروبی در مورد طرح «بست‌نشینی» در دانشگاه یا آرامگاه آیت‌الله خمینی هم با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.
به گفته این منبع آگاه، قرار است «در این بست‌نشینی، خواسته‌هایی چون معرفی آمران و عاملان شکنجه‌های بازداشت‌شدگان و عوامل موثر در تقلب صورت گرفته در انتخابات» مطرح شود.
«بازگشت جامعه به شرایط عادی و خروج کشور از فضای پلیسی و آزادی زندانیان سیاسی» از دیگر خواسته‌های این برنامه است.


گزارش تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سمنان در اعتراض به حیله گری کودتاچیان


ظهر روز گذشته یکشنبه 22 آذرماه، با آغاز تجمع سازمان یافته بسیج در دانشگاه سمنان كه با حمایت همه جانبه حراست و مسئولین دانشگاه برگزار می شد، دانشجویان دانشگاه سمنان با اقدامی غیرمنتظره و بدون اعلام قبلی در حمایت از جنبش سبز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر تجمع روز گذشته دانشجویان سمنان از ساعت 12 در مقابل سلف دانشكده فنی این دانشگاه آغاز شده و طی این تجمع دانشجویان سمنان نسبت به توطئه و مکر جدید کودتاچیان برای مقابله با مردم اعتراض کرده و انزجار خود را نسبت به اقدام صدا و سیما نشان دادند.

دانشجويان در این تجمع با حمل پارچه های سبز شعار "الله اكبر" سر دادند.

همزمان بسيجيان با اطلاع رسانی قبلی و اخذ مجوز و با آوردن افراد با مينی بوس از خارج از دانشگاه به پاره شدن عکس امام اعتراض كردند. بسیج دانشگاه سمنان از هفته گذشته با اخذ مجوز برای تجمع، تلاش کرد تا به بهانه تجمع به دلیل اهانت به امام، بر علیه جنبش سبز تهمت پراکنی کند.

گفتنی است شبكه استانی سمنان به هنگام گزارش خبر مربوط به تجمع دانشجویان دانشگاه سمنان به اشتباه تصاویری از دانشجویان جنبش سبز را نیز پخش کرده است.

در لینک زیر می توانید فیلمی از تجمع دانشجویان دانشگاه سمنان را مشاهده کنید.
 http://www.youtube.com/watch?v=pCq6tTOzZTo


در برابر «پیراهن سیاهان» هوشیار باشیم

به نقل از ايران امروز :
۱- انتشار تصویر عکس پاره شده‌ای از آیت‌الله خمینی از صدا و سیما دستاویزی برای تشدید فشار کودتاگران بر رهبران جنبش سبز شده است. کودتاگران با انتساب این اقدام به دانشجویان حامی جنبش سبز، شدیداً در تلاشند تا به این بهانه طرفداران مردد خود در بسیج و سپاه را به ایستادن در برابر مردم و ادامه خشونت با هموطانشان قانع کنند و از سوی دیگر با سوار شدن بر موج عصبانیت مردم از این توهین، آنرا به جنبش سبز ربط داده و در صورت امکان زمینه را برای برخورد با رهبران جنبش و یا سرکوب شدیدتر مردم در ایام محرم فراهم کنند.

۲- وزیر اطلاعات دولت کودتا بلافاصله پس از انتشار این تصاویر مشکوک به قم سفر کرد و در سخنرانی‌های خود در جمع طلاب و مبلغان حوزه علمیه قم این اقدام را به جنبش سبز نسبت داد و به آنان گفت: "از نخبگان و فرهيختگان جامعه به ويژه حوزويان و طلاب انتظار می‌رود كه در برابر اين اقدام وقيحانه عكس‌العمل مناسب و بزرگی نشان داده و پاسخ كوبنده‌ای به ساختارشكنی فتنه‌گران بدهند"[۱]. این انتظار وزیر اطلاعات از حوزویان و طلاب روز بعد از سوی گروهی از آنان اجابت شد و مطمئناً در روزهای آینده نیز عکس‌العمل طلاب همچنان ادامه خواهد داشت.

۳- علی‌رغم تلاش‌های هماهنگ وزیر اطلاعات، صدا و سیما و بخشی از طلاب و مبلغین ، خوشبختانه از آنجا که این تصویر تنها توسط دوربین‌های صدا و سیما تصویربرداری شده و برای اولین بار در سیمای جمهوری اسلامی نشان داده شده، افکار عمومی متوجه مشکوک بودن این ماجرا شده است و کودتاگران در انتساب این جریان به جنبش سبز ناموفق بوده‌اند.

۴- رهبران جنبش سبز آقایان موسوی، کروبی و خاتمی همگی با صراحت اهانت به امام خمینی را محکوم کردند و ضمن مشکوک خواندن این جریان برائت خود را از آن اعلام کردند.

۵- مجمع روحانیون مبارز طی اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد برای نشان دادن دلبستگی همگان به راه امام و تجلیل از یاد و نام او درخواست یک راهپیمایی با شکوه را کرده است.

۶- مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های مسالمت آمیز نیازی به اخذ مجوز ندارد. با این حال از کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد تا به حال رهبران جنبش سبز چندین بار درخواست راهپیمایی و یا گردهمایی کرده‌اند ولی کودتاگران از صدور هرگونه مجوزی برای آنها خودداری کرده‌اند تا به بهانه‌ی غیرقانونی بودن تجمعات زمینه‌ی سرکوب مردم را فراهم کنند.

۷- گذشته از بهانه‌ی "غیرقانونی بودن تجمعات"، آنچه بیش از همه مورد استفاده کودتاگران در توجیه سرکوب مردم و به کاربردن خشونت عریان بوده است "اغتشاشگر نامیدن مردم" و سرکوب آنها به بهانه‌ی "برهم زدن نظم عمومی" است. به عنوان نمونه در جریان اعتراضات پس از کودتای انتخاباتی، صدا و سیما تلاش بسیاری داشت تا با نشان دادن تصاویری از به آتش کشیده شدن بانکها، شکسته شدن شیشه‌های خودروها و برخی تخریبهای دیگر، مردم حاظر در خیابانها را اغتشاشگر جلوه دهد و با این بهانه سرکوب مردم را برای افکار عمومی توجیه کند.

۸- در اینترنت عکس‌ها و تصاویر مختلفی منتشر شده که نیروهای امنیتی را در حال تخریب اموال عمومی مانند شکستن شیشه‌ی خودروهای مردم نشان می‌دهد و این احتمال وجود دارد که بخش اعظمی از کارهایی که ممتمسک کودتاگران در سرکوب مردم قرار گرفته مانند به آتش کشیدن بانکها و خودروها و تخریب مغازه‌ها و اماکن توسط عوامل کودتا برنامه ریزی و اجرا شده باشد.

۹- ترفند "نفوذ در تجمعات سیاسی و خرابکاری به منظور وارونه جلوه دادن اصل ماجرا و تخریب رقیب سیاسی در میان افکار عمومی" ترفندی قدیمی و مسبوق به سابقه است. شاید بتوان گفت منحصر به فردترین و بارزترین نمونه‌ی این اقدامات "راه اندازی کارناوال عصر عاشورا" است که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ با هدف تخریب وجهه "سید محمد خاتمی" در افکار عمومی برنامه ریزی و اجرا شد.

۱۰- با توجه به اقدام مشکوک اهانت به امام و درخواست راهپیمایی توسط مجمع روحانیون مبارز و همچنین در پیش بودن ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) که فرصت مناسبی برای اعتراض مردم به کودتاگران به شمار می‌رود ، لزوم هوشیاری بیشتر مردم در مقابل اقدامات برنامه ریزی شده کودتاگران با هدف بهانه تراشی برای سرکوب جنبش به شدت احساس می‌شود. نباید به کودتاگران اجازه داد تا انجام هر گونه اقدامی جنبش سبز مردم ایران را ضد امام یا اسلام جلوه دهند و به این بهانه ادامه‌ی سرکوب مردم را برای هواداران خود توجیه نمایند.

۱۱- برای آشنایی بیشتر با روشهای انجام چنین ترفندی و با توجه به در پیش بودن ماه محرم به جاست به مثالی تاریخی از بکار گیری این شیوه توسط ساواک اشاره شود که در ماه محرم سال ۱۳۴۲ و در جریان قیام ۱۵ خرداد به اجرا درآمد. این کار توسط تعدادی از مأموران ساواک انجام شد که به علت پوشیدن لباسهای مشکی - لباس معمول عزاداران ماه محرم - به "پیراهن سیاهان" معروف شدند. "پیراهن سیاهان" گروهی از مأموران امنیتی بودند که در خلال قیام ۱۵ خرداد و روزهای بعد از آن، در پوشش عوامل نفوذی به عنوان عناصر و عوامل قیام، در تظاهرات و درگیریهای خیابانی حضور یافته و طبق مأموریت محوله، با اقدامات خرابکارانه خود اعم از آتش زدن کیوسکهای تلفن، تخریب اماکن عمومی، به آتش کشیدن کتابخانه پارک شهر و... درصدد برآمدند ماهیت و غایت قیام اصیل ۱۵ خرداد را خدشه‌دار سازند و عوامل آن را افرادی اوباش معرفی کنند. برای آشنایی بیشتر با این جریان به مقاله‌ی "نقش پیراهن سیاهان در قیام ۱۵ خرداد " مراجعه نمایید. مطالعه‌ی این مقاله به همه توصیه می‌شود و می‌توانید آن را با مراجعه به "پایگاه اطلاع رسانی پانزده خرداد ۱۳۴۲" مطالعه فرمایید.

آخرين آخبار