آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

در مراسم روز ارتش در نزدیکی تهران یک هواپیما سقوط کرد


خبرگزاری هرانا:  امروز، در مراسم رژه نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران، در سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق، يک هوايپمای نظامی سقوط کرد.

به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا، محل سقوط اين هواپيما را درروستای «ولی آباد» در نزديکی تهران گزارش داده بود اما دقايقی بعد، اين گزارش را از وب سايت خود حذف کرد، بدون آنکه توضيحی در اينباره داده شود.

 خبرگزاری های خارجی می گويند نتوانسته اند از منابع مستقل در اين زمينه جزئياتی را بدست آورند.

 به گزارش خبرگزاری فارس، امروزدر مراسم رژه نيروی های مسلح جمهوری اسلامی، موشک باليستيک سجيل نيزبه نمايش گذاشته شد. ايران می گويد اين موشک پس از موشک های شهاب ۳ و قدر، سومين موشک دوربرد ساخت ايران است.

 محمود احمدی نژاد در سخنرانیش در مراسم امروز در مورد حمله به ایران هشدارد داد وگفت: هيچ قدرتی در دنيا جرات انديشيدن به حمله به ایران را ندارد. آمریکا و اسرائیل می گویند قصد ندارند به ایران حمله کنند اما هیچ گزینه ای را نیز رد نمی کنند.

شهره آغداشلو با مُچ بند سبز برنده Emmy Awards



شهره آغداشلو در حالی که مُچ بند سبز به دست راست داشت از سن بالا رفت و جایزه بهترین بازیگر نقش تکمیلی زن را برای بازی در فیلم House of Saddam دریافت نمود.

اخبار دوشنبه 30 / 6 / 88

به فتوای اکثر مراجع تقلید دوشنبه عید فطر اعلام شد

به فتوای بسیاری از مراجع تقلید شیعه روز دوشنبه، 30 شهریور (21 سپتامبر)، عید فطر اعلام شده است.

در حالیکه شامگاه شنبه دفتر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام داشت که حلول ماه شوال و خاتمه ماه رمضان برای وی به اثبات رسیده و روز یکشنبه مصادف با عید فطر است، اکثر مراجع تقلید در قم و نجف و برخی دیگر از کشورها این نظر را نپذیرفتند و با انتشار بیانیه هایی در سایت های اینترنتی خود اعلام داشتند که حلول ماه برای آنان احراز نشده است.

براساس اعلام نظر آیت الله خامنه ای، روز یکشنبه در ایران تعطیل رسمی بود و وی مراسم نماز روز عید فطر را در تهران به جای آورد که گروهی از مردم و تعدادی از مقامات دولتی در آن حضور داشتند.

آیت الله خامنه ای در سال های قبل، نماز عید فطر را در محل مصلای تهران برگزار می کرد اما امسال، این سنت تغییر یافت و دانشگاه تهران برای این منظور انتخاب شد.

با اینهمه، شامگاه یکشنبه و بامداد دوشنبه، سایت های اطلاع رسانی تعدادی از مراجع تقلید شیعه، از جمله آیت الله حسینعلی منتظری و آیت الله یوسف صانعی، با انتشار بیانیه هایی گفتند که روز دوشنبه را عید فطر و خاتمه ماه روزه داری می دانند.

دفتر آیت الله منتظری در بیانیه دیگری نوشته است که برخلاف سال های گذشته، نماز عید فطر امسال "به دلیل محدود بودن مکان، پلمب بودن حسینیه معظم له و شرایط سنی" به امامت وی برگزار نخواهد شد.

آیت الله علی سیستانی، از مراجع مقیم نجف نیز روز دوشنبه را عید فطر در ایران اعلام داشته بود.

روز گذشته سایت اطلاع رسانی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی متن فتوای او در پاسخ به سئوالات کسانی را منتشر کرد که به خاطر اعلام روز عید فطر از سوی رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه را روزه نگرفته بودند.

براساس فتوای آیت الله صافی گلپایگانی، این افراد می بایست پس از آگاهی از اینکه روز یکشنبه عید فطر نیست، از خوردن و آشامیدن در باقیمانده روز خودداری ورزند و بعدا روزه قضای این روز را به جای آورند و آیت الله صانعی نیز در همین زمینه فتوایی صادر کرده و افزوده است که روزه خواری در روز یکشنبه کفاره ندارد زیرا از روی عمد نبوده است.

اختلاف نظر در مورد احراز حلول ماه شوال در میان شیعیان امری بی سابقه نیست اما امسال، نظر اکثر قابل توجهی از مراجع تقلید و روحانیون ارشد شیعه با اعلام رسمی فرا رسیدن عید فطر در جمهوری اسلامی براساس نظر آیت الله خامنه ای تفاوت داشته است.

آغاز و پایان ماه رمضان از نظر فقهی بر اساس رویت هلال ماه توسط شخص روزه دار یا براساس شهادت دو فرد عادل برای او معلوم می شود اما معمولا، اکثر شیعیان در این مورد به اعلام نظر مراجع تقلید مراجعه می کنند که آنان نیز اکثرا با اتکای به مشاهدات افرادی که عادل و مورد اعتماد می دانند به صدور فتوا مبادرت می ورزند.

برخی از پژوهشگران اسلامی هم گفته اند که احراز حلول ماه شوال توسط حاکم شرع برای اطمینان از پایان ماه رمضان کفایت می کند و در حکومت اسلامی، نظر رهبر حکومت، یا ولی امر عادل در این زمینه قابل استناد است.

رویارویی احمدی نژاد و معترضان در نیویورک

محمود احمدی نژاد که هفته پیش به عنوان رییس جمهوری ایران در میان حصار دانشگاه تهران و در میان تدابیر شدید امنیتی نیروی انتظامی شعار های معترضان در روز قدس را نشنیده گرفت، در روز های آینده بدون دیوار های حایل با گروه های معترض ایرانیان خارج از کشور روبرو خواهد شد.

طبق برنامه اعلام شده از سوی دولت ایرانT آقای احمدی نژاد روز سه شنبه 31 شهریور به نیویورک خواهد رفت و در روز اول مهرماه برابر با 23 سپتامبر برای پنجمین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند.

گروه هایی از ایرانیان خارج از کشور از نخستین روز های پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران در تجمعاتی در کشور های مختلف دنیا اعتراض خود را به انتخابات و دولت محمود احمدی نژاد ابراز کردند.

اکنون ، به نظر می رسد دور تازه اعتراضات هماهنگ شده، همزمان با سخنرانی آقای احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شکل گرفته است.

نقض گسترده حقوق بشر

توجه سازمان های بین المللی حقوق بشری به نقض حقوق بشر در ایران یکی از عوامل تمرکز یافتن تجمع معترضان دربرابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است.

الهه هیکس مدیر اجرایی سازمان همیاران حقوق بشر معتقد است که هدف برگزار کنندگان برنامه ها ایجاد توجه به مسایل ایران در افکار عمومی جهانی و نزد رهبران جهان است.

به گفته خانم هیکس نه تنها گروه های سیاسیT بلکه بسیاری از معترضان از سراسر دنیا و به ویژه آمریکا و کانادا برنامه های سفر فردی و گروهی برای حضور در تظاهرات و تجمع علیه نماینده دولت ایران تدارک دیده ند. خانم هیکس می گوید برنامه های متعددی در فاصله روز های 22 تا 24 سپتامبر در نظر گرفته شده است.

یکی از این برنامه ها "نه به احمدی نژاد و آری به حقوق بشر" نام دارد که با همراهی سازمان دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل در روز 23 سپتامبر و همزمان با سخنرانی رهبران جهان در مجمع عمومی در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر به ویژ|ه در برخورد با اعتراضات پس از انتخابات برپا می شود. یک برنامه دیگر هم " نه به دیکتاتوری و آری به دموکراسی " نام دارد که توسط گروهی دیگر سازمان داده شده است.

تنوع گروه های معترض

وجود تنوع در گروه های برگزار کننده اعتراضات باعث شده است تا گروه های مختلف هر یک در قالب زمینه های خاص فعالیت خود در برنامه های اعتراضی شرکت کنند.

علی کریم زاده یکی از سازمان دهندگان یک گروه دوچرخه سوار حامی حقوق بشر در تورنتو می گوید گروه دوچرخه سواران که از کانادا پا به رکاب بوده اند در روز 22 سپتامبر به نیویورک می رسند و در برابر مقر سازمان ملل تجمع می کنند.

در نمونه ای دیگر از تنوع فعالیت ها رضا دقتی عکاس ایرانی از اجرای یک کار تصویری گروهی در برابر دفتر سازمان ملل متحد یاد می کند. آقای دقتی که پیش از این یک برنامه تصویری را در اعتراض به کشته شدن ندا آقاسلطان در اعتراضات پس از انتخابات در پاریس برگزار کرده بود برنامه ای را هم در نیویورک اجرا خواهد کرد.

آقای دقتی گفته که در برنامه نیویورک هزار نفر همزمان یک تصویر از ندا را به دست خواهند گرفت که نمادی همبستگی با اعتراضات در ایران است.

درخواست چهره های فرهنگی و سیاسی مهاجر

طیفی از چهره های فرهنگی و هنری و سیاسی مهاجر ایرانی در قالب بیانیه ای با عنوان "کاروان صلح و آزادی برای ایران" گفته اند معترضان را در برنامه های اعتراضی همراهی خواهند کرد.

شهرنوش پارسی پور نویسنده ساکن آمریکا که از امضا کنندگان این بیانیه است، زمینه اقدام های اعتراضی را فضای هیجانی و خشمی می داند که از پس از انتخابات تا کنون وجود دارد.

خانم پارسی پور می گوید دنیا باید بداند که مردم ایران از این که به یک نفر دیگر رای داده اند و حالا باید یک نفر دیگر را تحمل کنند خشمگین هستند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است که نماینده ایران در سازمان ملل گفته است که تظاهرات برنامه ریزی شده مخالفان بی اهمیت است.

بازار ایران زیر فشار کالاهای وارداتی و بی کیفیت خارجی

وزارت بهداشت ایران در حال بررسی احتمال آلودگی برنج های وارداتی است و وزارت بازرگانی اعلام کرده در صورت اثبات غیر استاندارد بودن برنج های وارداتی آنها را از سطح بازار جمع آوری می کند.

هدایت حسینی مدیر نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت به خبرگزاری کار ایران گفته است که :"موسسه استاندارد کشور گزارشی دال بر آلوده بودن برخی از برنج های وارداتی به وزارت بهداشت داده است و ما از آنها نیز خواسته ایم نتایج بررسی خود را ارسال کنند."

به غیر از موسسه استاندارد وزارت بهداشت نیز سرگرم آزمایش و نمونه برداری از برنج های وارداتی است و به گفته آقای حسینی، مسئله اصلی برنج های وارداتی مواد نگهدارنده ای است که به برنج ها اضافه شده است.

به گفته آقای حسینی، اگر آلوده بودن برنج ها تائید شود، جلوی توزیع برنج های وارداتی گرفته خواهد شد.

همزمان نیز وزارت بازرگانی که مسئول تنظم بازار داخلی است، سرگرم بررسی گزارش موسسه استاندارد در باره آلودگی برنج های وارداتی است و اعلام کرده در صورت اثبات غیر استاندارد بودن برنج های وارداتی آنها را از بازار جمع آوری می کند.

این اقدام در پی آن صورت می گیرد که موسسه استاندارد ایران گزارش داده که 13 نوع برنج خارجی وارداتی به فلزات سنگین از جمله سرب، روی و کادمیوم آلوده بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه استاندارد از شهروندان خواسته تا از خرید برنج های وارداتی با نامهای آریا، خاطره، 181، مینویک، پاندا، محسن، مه کلاسیک، آفرین، مژده، کریستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلایی خودداری کنند.

بحث در باره احتمال آلودگی برنج های وارداتی در حالی بالا گرفته است که بنابر گزارشها در پنج ماه اول امسال 653 هزار تن برنج وارد ایران شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 54 درصد رشد نشان می دهد.

همزمان با افزایش واردات، تولید کنندگان برنج ایرانی نیز با مشکل فروش رو به رو شده و تقاضا برای خرید برنج ایرانی به شدت کاهش پیدا کرده است.

برنج وارداتی بسیار ارزان تر از برنج داخلی است و برای همین مصرف کنندگان از برنج خارجی استقبال بیشتری می کنند و برنج داخلی به دلیل قیمت بالا بی مشتری مانده است.

در پی افزایش واردات برنج و انتقادات گسترده تولیدکنندگان ایرانی، دولت سود بازرگانی برنج وارداتی را به حدود دو برابر افزایش داده و سود بازرگانی از 21 درصد به 41 درصد رسانده است بلکه با این کار بتواند با افزایش قیمت مانع از واردات بیشتر برنج خارجی شود.

کالاهای بی کیفیت و قاچاق کالاهای خارجی

آلودگی برنج های وارداتی موضوع ورود کالاهای خارجی بی کیفیت و غیراستاندارد را دولتی کشانده است به طوری که مهدی غضنفری وزیر بازرگانی دستور داده تا گروه ویژه ای برای مقابله با کالاهای بی کیفیت تشکیل شود.

در این گروه نمایندگانی از وزارت بازرگانی، موسسه استاندارد، وزارت کشاورزی و گمرک حضور دارند و قرار است تا این گروه در مدت یک ماه، راهی پیدا کند تا هم جلوی واردات کالاهای بی کیفیت گرفته شده و هم از تولید داخلی و مصرف کننده حمایت شود.

واردات کالاهای بی کیفیت، مشکل تازه ای نیست و از سالها پیش همواره وجود داشته است اما در چند سال اخیر این مشکل ابعاد تازه ای پیدا کرده است.

بخشی از این کالاها از طریق واردات رسمی و بخشی نیز به صورت قاچاق وارد ایران می شود. برخی گزارشها نشان می دهد که بخش عمده ای از کالاهای مصرفی وارداتی بی کیفیت، از چین وارد می شود.

ورود کالاهای غیر استاندارد، بی کیفیت و البته ارزان باعث شده تا تولید کننده ایرانی نتواند با کالاهای وارداتی رقابت کند و محصولات خود را در بازار بفروشد.

داستان برنج، چای، پارچه، کفش و مواردی نظیر آن سالهاست که بر سر زبانهاست و بسیاری از تولید کنندگان این کالاها به دلیل ناتوانی در رقابت و سوددهی پائین، تولید این محصولات را کنار گذاشته اند.

البته مشکل فقط محصولات بی کیفیت وارداتی نیست در بسیاری از موارد، کالاهای داخلی نیز کیفیت لازم را ندارند و برای همین در رقابت با کالاهای وارداتی، بازار را به حریف واگذار می کنند.

چای ایرانی سالهاست که گرفتار این مشکل است و تمامی برنامه های دولت برای بهبود وضعیت تولید چای شکست خورده و بازار داخلی اکنون در اختیار چای خارجی است.

قديمی بودن کارخانجات چای خشک کنی و پائين بودن تکنولوژی فرآوری، کيفيت چای توليدی را بشدت کاهش داده و باعث شده بخشی از توليدات سالهای گذشته در انبارها بدون خريدار بماند.

بنابر گزارشها اکنون 190 هزار تن چای خشک در انبارها در حال فاسد شدن است و بنابر آخرین گزارشها نزدیک به نیمی از کارخانجات چای شمال تعطیل شده اند.

مشکل فقط در تولیدات کشاورزی خلاصه نمی شود و بخش های صنعتی نیز با مشکلات مشابهی رو به رو هستند. صنعت نساجی و کفش نمونه ای از مجموعه صنعتی ایران است که سالهای دشواری را سپری می کنند.

پارچه های خارجی که از طریق رسمی و غیررسمی و قاچاق وارد بازار می شود نفس صنعت نساجی ایران را گرفته است و بسیاری از واحدهای تولیدی قدیمی تعطیل شده اند.

صنعت کفش نیز به سرنوشتی مشابه دچار شده و سیلی از واردات چنان عرصه را بر تولید تنگ کرده که تولیدکنندگان به این سادگی ها نخواهند توانست در مقابل این فشارها کم راست کنند.

سهمیه بنزین پائیز تغییری نمی کند

دولت ایران تصمیم گرفته سهمیه بنزین خودروهای شخصی را در ماه پائیز ثابت نگهدارد در حالی که نمایندگان مجلس این اقدام دولت را غیرقانونی می دانند.

با وجود انتقادهای مجلس از واردات غیرقانونی بنزین توسط دولت، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت اعلام کرده سهمیه بنزین خودروهای شخصی در سه ماه آینده تغییر نخواهد کرد.

محمد رویانیان رئیس ستاد حمل و نقل سوخت گفته است: "سهمیه خودروهای عمومی فعلا به صورت علی الحساب هیچ تغییری نمی کند."

به گفته آقای رویانیان، "این تصمیم به منظور تثبیت قیمت خدمات حمل و نقل و برای رفاه حال بیشتر هموطنان در فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی اتخاذ شده است."

سهمیه بنزین هر خودروی شخصی 100 لیتر در ماه است که به قیمت هر لیتر یکصد تومان فروخته می شود.

این اقدام در حالی صورت گرفته که انتقادهای زیادی از سوی نمایندگان مجلس نسبت به واردات غیرقانونی بنزین مطرح شده است.

بنابر قانون بودجه سال ۱۳۸۸، دولت موظف است تا بنزین تولید داخلی را به قیمت یکصد تومان و از طریق سهمیه بندی بفروش برساند و بقیه نیاز داخلی را از طریق واردات و با قیمت آزاد هر لیتر چهارصد تومان بفروشد.

در قانون بودجه تاکید شده که هیچ یارانه ای بابت بنزین وارداتی پرداخت نشود و دولت نیز حق ندارد که از هیچ محلی بابت واردات بنزین هزینه کند.

این در حالی است که بنابر گزارش برخی نمایندگان مجلس، دولت در ابتدای سال تا اوایل شهریور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بنزین وارد کرده و بخش عمده آن را به قیمت هر لیتر یکصد تومان فروخته است در حالی که این کار غیرقانونی بوده است.

مصرف روزانه بنزین حدود ۶۷ میلیون لیتر است و بنابر گفته نمایندگان مجلس روزانه بیشتر از ۲۰ میلیون لیتر بنزین وارد شده در حالی که کمتر از ۳ میلیون لیتر بنزین آزاد در روز فروخته شده است.

مشکل قدیمی

پیش بینی می شود حتی اگر دولت بخواهد به این روند ادامه بدهد برای ماههای باقی مانده سال دستکم به سه میلیارد دلار دیگر برای واردات بنزین نیاز خواهد داشت و این در شرایطی است که بودجه سالانه با کسری شدیدی روبه روست.

مجلس ایران اسفند ماه گذشته در هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ دولت را موظف کرد بنزین داخلی را به صورت سهمیه بندی و به قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان و بنزین وارداتی را قیمت هر لیتر ۴۰۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان بگذارد.

بعد از این تصمیم، سهمیه بنزین خودروهای شخصی از ماهانه ۱۲۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش پیدا کرد در حالی که اگر قانون مجلس عملی می شد باید سهمیه بنزین به حدود ۷۰ تا ۸۰ لیتر می رسید.

بنابر بر مصوبه مجلس، دولت باید به گونه ای عمل می کرد که نیازی به پرداخت یارانه برای واردات بنزین نباشد و اختصاص هر نوع بودجه دیگری برای واردات ممنوع است.

این سومین سالی است که نمایندگان مجلس می گویند دولت قانون بودجه را در زمینه واردات بنزین نادیده گرفته است. نمایندگان مجلس در آن زمان نیز معتقد بودند که دولت بیش از بودجه ای که برای واردات بنزین در بودجه سالانه پیش بینی شده، برای واردات بنزین هزینه کرده است.

انتقاد نمایندگان در آن زمان این بود که دولت باید برای تامین بودجه از مجلس مجوز می گرفت.

سال گذشته غلامحسین نوذری وزیر نفت وقت به مجلس فراخوانده شد تا در باره اختصاص دو میلیارد دلار برای واردات بنزین، خارج از لایحه بودجه به نمایندگان توضیح دهد.

آقای نوذری در پاسخ به نمایندگان گفت که وزارت نفت به دستور رئیس جمهور قانون بودجه را نادیده گرفته و دو میلیارد دلار بیشتر از مجوز قانونی بنزین وارد کرده است.

پرویز مشکاتیان، نوازنده و آهنگساز ایرانی درگذشت

پرویز مشکاتیان، نوازنده و آهنگساز برجسته موسیقی سنتی ایرانی روز دوشنبه، 30 شهریور بر اثر ایست قلبی در خانه اش در تهران درگذشت.

پرویز مشکاتیان در اردیبهشت 1334 در نیشابور به دنیا آمد، آموزش موسیقی و نواختن سنتور را از کودکی نزد پدرش، حسن مشکاتیان آغاز کرد.

او سپس به تهران رفت و در کنار آموختن آکادمیک موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا، ردیف میرزا عبدالله را نزد نورعلی برومند و داریوش صفوت فرا گرفت و در کنار آن ریزه کاری های نوازندگی (به ویژه سه تار)، گوشه های مهجور و ناشناخته و ضربی های موسیقی ایرانی را از کسانی دیگری چون سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدالله دوامی می آموخت.

مشکاتیان به جز فراگیری سینه به سینه موسیقی سنتی ایرانی، یادگیری هارمونی، آهنگسازی و ارکستراسیون و آشنایی با موسیقی علمی را از طریق موسیقدانانی چون مهدی برکشلی و محمد تقی مسعودیه ادامه داد.

مشکاتیان درسال ۵۴ در آزمون باربد به اتفاق پشنگ کامکار رتبه نخست نوازندگی سنتور را به دست می آورد و درهمان سال به اتفاق داریوش طلایی (نوازنده تار) مقام ممتاز را کسب می کند.

او در اوایل سالهای 1350 به عنوان مدرس موسیقی فعالیتش را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی که زیر نظر داریوش صفوت اداره می شد، آغاز کرد.

نسلی از برجسته ترین آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگان موسیقی در آن سالها در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی مشغول به فعالیت بودند؛ کسانی چون محمدرضا شجریان، پریسا، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش طلایی، داود گنجه ای، نورالدین رضوی سروستانی و جلال ذوالفنون که هرکدام بعدها به وزنه های موسیقی ایران تبدیل شدند.

اما بسیاری از این افراد با اختلافی که با مرکز پیدا کردند، از آنجا بیرون آمدند. پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده گروه عارف و محمدرضا لطفی و پشنگ کامکار گروه شیدا را پایه گذاشته اند. دو گروهی که بعضا با هم ادغام می شدند و بیشترین سهم را درارتقاء موسیقی سنتی در سالهای پایانی حکومت پهلوی و سالهای آغازین پس از انقلاب داشتند.

مشکاتیان در این سالها در حالیکه بیست و چند سال بیشتر نداشت، تصنیف هایی را سرود که به اعتقاد برخی کارشناسان، از بهترین های موسیقی سنتی ایرانی در نیم قرن اخیرمحسوب می شوند.

در آن سالها گروه عارف بیشتر با پریسا همکاری می کرد و گروه شیدا با محمدرضا شجریان.

کنسرت نوا (با تصنیف پیر فرزانه) که با همکاری گروه عارف با خوانندگی پریسا در جشن هنر شیراز، در حافظیه برگزار شد شاید اوج کار این گروه در آن دوران باشد.

کنسرت افشاری و کنسرت ماهور (با تصنیف "ای تیر") از دیگر فعالیتهای گروه عارف و پریسا در پیش از انقلاب بود.

مشکاتیان در سال 1356 همراه با دیگر نوازندگان و خوانندگان جوان آن زمان مانند لطفی، علیزاده، پشنگ و بیژن کامکار، شجریان و شهرام ناظری زیر نظر هوشنگ ابتهاج کانون فرهنگی – هنری چاووش را پایه گذاشت. کانون چاووش از آن سال تا 1362 8 کاست منتشر کرد.محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، بیژن کامکار و صدیق تعریف از خوانندگان این مجموعه بودند.

تعدادی از تصنیف های این مجموعه که بعدها به "سرودهای میهنی" مشهور شد را مشکاتیان ساخته بود.

تصنیفهای "همراه شو عزیز"، "ایران" (ایران خورشیدی تابان دارد) و "ایرانی" (ایرانی بسر کن خواب مستی) از جمله های سرودهای میهنی ساخته مشکاتیان است که شجریان آنها را خوانده است.

مشکاتیان و شجریان

در سالها پس از انقلاب فعالیت مشکاتیان با شجریان که نسبتی سببی نیز داشتند (مشکاتیان مدتی داماد شجریان بود) بیش از گذشته شد.

کنسرت "آستان جانان" که مشکاتیان و شجریان با همراهی تمبک ناصر فرهنگ فر در سالهای نخستین 1360 در سفارت ایتالیا در تهران برگزار کردند، ابتدا به صورت پنهانی به بازار راه پیدا کرد و در سالهایی که موسیقی ایران در محاق بود، استقبال فوق العاده ای از این آلبوم در ایران شد.

این آلبوم در کنار کارهای مشترک دیگری از شجریان و مشکاتیان همچون "سرّ عشق" (با سه تار نوازی مشکاتیان)، "نوا و مرکب خوانی"، "دستان" و "دود و عود" هنوز از محبوبترین آثار موسیقی ایرانی نزد دوستداران موسیقی محسوب می شوند، به طوری که بسیاری بر این عقیده اند که این دو پس از قطع همکاری، هیچکدام نتوانستند از نظر کیفی اثری شبیه آثار مشترک شان منتشر کنند.

آخرین آلبوم مشترکی که از این دو هنرمند به طور رسمی در ایران منتشر شد، آلبوم دستان بود که با اجرای گروه عارف در سال 1366 ضبط شد.

هر چند بعدها نیز مشکاتیان و شجریان همکاری های جسته و گریخته ای داشتند، از جمله کنسرتی که در پاریس در سال 1995 برگزار کردند. تصنیف "قاصدک" ساخته مشکاتیان با شعری از مهدی اخوان ثالث در این کنسرت اجرا شد.

مشکاتیان با خواننده های دیگری چون شهرام ناظری (آلبوم "لاله بهار")، علیرضا افتخاری ("مقام صبر") علی جهاندار و حمیدرضا نوربخش نیز همکاری کرده بود.

اما پس از شجریان، او مدتی به طور مستمر با ایرج بسطامی (خواننده ای که در زلزله بم کشته شد) همکاری کرد که حاصل آن آلبومهایی چون "افشاری مرکب"، "مژده بهار" و "افق مهر" شد.

مشکاتیان در سالهای میانی دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به جز انتشار نت نوشته آثارگذشته اش، نزدیک به هشت سال اجرای کنسرت را متوقف کرد تاسال ۸۴ که کنسرتی را در تالار کشور با ترکیبی از اعضای قبلی گروه عارف و اعضای جوانتر با صدای شهرام ناظری اجرا کرد.

آخرین کنسرت مشکاتیان در تهران با خوانندگی حمیدرضا نوربخش برگزار شد.

از پرویز مشکاتیان دو فرزند به نامهای آئین و آوا بر جا مانده است.


کاربران اینترنتی در ایران همچنان با مشکل مواجه هستند

کاربران اینترنتی در ایران برای چندمین بار پس از انتخابات این کشور با اختلال در استفاده از اینترنت مواجه شده اند. همزمان با آغاز شمارش آرای انتخابات در ایران در خرداد ماه اختلال در استفاده از اینترنت آغاز شد و با برگزاری مراسم روز قدس در ۲۷ شهریور ماه نیز این اختلال به شکل شدیدتری برای کاربران اینترنتی ایجاد شده است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان مشکل اینترنت در ایران، موضوع تکنیکی نیست و نوعی کنترل برای عدم اطلاع رسانی حوادث اخیر این کشور است.

رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز با تاکید بر این که محدودیت ها در عرصه های مختلف دیده می شود، می گوید "در روز ۲۷ شهریور از ساعت ۱۱ ظهر به بعد عملا دسترسی به بسیاری از سایت ها امکان ناپذیر نبود، ارسال ایمیل از دو سرویس خدمات دهی جی میل و یاهو تقریبا نا ممکن بود، اما به طور کامل قطع نشده بود."

در همین حال به گزارش سایت انجمن دانش آموختگان دانشکده پست و مخابرات، به علت بروز مشکل در ارتباطات بین الملل شبکه دیتا ارتباطات اینترنت در کشور دچار اختلال شده است.

نیما اکبرپور خبرنگار بی بی سی نظری متفاوت دارد و می گوید "من فکر می کنم این اختلال تعمدی به وجود آمده که اطلاع رسانی با سرعت زیاد و از طریق اینترنت امکان پذیر نباشد."

گروهی از صاحبنظران بر این باورند که مسئولان ایران شرکت مردم در تظاهرات را ناشی از اطلاع رسانی در اینترنت می دانند، این در حالی است که این اختلال مشکلات متعددی را برای کاربران مختلف در این کشور ایجاد می کند که بخش مهمی از آن هم رسانه ای نیست. آقای معینی این نوع تفکر مقامات ایرانی را اشتباه می داند و می گوید نباید از اینترنت انتقام گرفت.

آقای معینی اضافه کرد "یک عده از این وسیله نان می خورند و زندگی تامین می کنند. نمی شود یک رسانه را برای حل یک بحران تعطیل کرد. این اقداماتی است که متاسفانه جمهوری اسلامی برخلاف تمام تعهدات بین المللی که داشته نقض کرده و پایبند به آنها نیست. این ضربه ای است که به کاربران و شرکت های مختلف و حتی به شرکت های دولتی وارد می شود."

اما نیما اکبرپور معتقد است که مراکز دولتی در زمان اختلال با مشکل چندانی مواجه نمی شوند، زیرا ارتباطات ماهواره ای خود را دارند.

ارتباط اینترنتی ایران 'همچنان مختل است'

شبکه اینترنتی ایران همچنان دستخوش اختلال است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا - اختلال در شبکه اینترنت در جمهوری اسلامی که از روز پنجشنبه آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، اختلال در شبکه باعث کاهش سرعت اینترنت و عدم دسترسی کاربران به سایت های اینترنتی بوده و شامل تمامی خطوط اینترنتی از دایال آپ و ای دی اس ال شده است.

در خلال روزهای اخیر، ارتباط تلفن اینترنتی با خارج هم گرفتار مشکلاتی بوده و به نوشته ایلنا، به خصوص تماس با بریتانیا در برخی روزها کاملا قطع بوده است.

روز شنبه، سایت خبری تابناک از اختلال فراگیر در ارتباط اینترنتی ایران خبر داده و نوشته بود که از صبح جمعه، در نقاط مختلف کشور کاربران با مشکلاتی مواجه بوده اند که این مشکلات در تهران حادتر بوده است.

این سایت به نقل از کاربران نوشته بود که ورود به سایت های رایگان ای میل هم بدون استفاده از فیلتر شکن ممکن نبوده است.

در جریان رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و روزهای پس از آن، اختلالاتی در شبکه اینترنتی و همچنین شبکه تلفن همراه کشور روی داد که بعدا گفته شد توسط دولت و به منظور جلوگیری از دسترسی و انتشار اخبار ایجاد شده بود.

در آن زمان اختلال در برخی از خدمات تلفن همراه برای چند هفته پس از انتخابات ادامه داشت.

روز جمعه گذشته، راهپیمایی روز قدس با شرکت گسترده معترضان و مخالفان دولت در تهران و شماری دیگر از شهرهای ایران برگزار شد و قبل از برگزاری این راهپیمایی ها، برخی سایت های خبری احتمال داده بودند که مراکز امنیتی در صدد ایجاد اختلال در شبکه های ارتباطی برآیند.

هنوز دلیل اختلال اخیر در شبکه اینترنت مشخص نیست و به نوشته خبرگزاری کار ایران، وزارت ارتباطات در این زمینه توضیحی نداده است.

آخرين آخبار