آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

راه ‌اندازی کلانتری ‌های ویژه زنان

فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: راه اندازی کلانتری های ویژه زنان در برخی مکان ها امکان پذیر است به گزارش واحد مرکزی خبر اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه مراسم صبحگاه مشترک این نیرو در جمع خبرنگاران درباره پلیس زن افزود: فعالیت این پلیس به معنا و مفهوم آنچه در غرب وجود دارد و این که درچهارراهها حضور داشته باشند، نیست.وی گفت: تشکیل این کلانتری در مکان هایی مانند حرم امام رضا، که نیمی از زوار را بانوان تشکیل می دهند، امکانپذیر است.

اعتراض فرانسه به حکم اعدام یکی از بازداشت شدگان اخیر


رادیو فرانسه: وزارت امور خارجۀ فرانسه اعلام کرد که از خبر حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی که از دستگیرشدگان رویدادهای اخیر ایران است سخت متأثر شده است. سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه با اعلام این مطلب افزود : حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی از سوی دادگاه انقلاب تهران چهرۀ رژیم ایران را تیره تر می کند. سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه بار دیگر بر پشتیبانی اخلاقی این کشور از تظاهرکنندگان ایرانی تأکید کرد و گفت : "ما شهامت همۀ شهروندان ایرانی را می ستائیم که برغم موج های پی در پی سرکوب و خشونت به طور مسالمت آمیز در دفاع از حقوق اساسی شان تظاهرات می کنند." فرانسه همانند دیگر کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا مخالف مجازات اعدام در هر کجا و تحت هر عنوانی است. محمد رضا علی زمانی، از اعضای انجمن پادشاهی ایران، که در جریان تظاهرات اعتراضی اخیر در ایران دستگیر شده بود توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. سایت اینترنتی موج سبز نزدیک به میرحسین موسوی نوشته است که محمدرضا علی زمانی اززندان اوین به دادگاه انقلاب منتقل شده تاحُکم صادره در مورد او به وی ابلاغ شود.

خبرگزاری نیمه دولتی مهر در ماه اوت گذشته گزارش کرده بود که محمدرضا علی زمانی به کلیه اتهامات خود اعتراف کرده است. دادگاه انقلاب تهران محمدرضا علی زمانی را به دلیل وابستگی به انجمن پادشاهی ایران به "محاربه با خدا، توهین به ارزش های مذهبی، تبلیغ علیه نظام و شرکت در تظاهرات به قصد اقدام علیه امنیت ملی" متهم کرده است. وکیل مدافع محمدرضا علی زمانی در دادگاه گفته بود، از آنجا که موکلش در تظاهرات اعتراضی سلاح به همراه نداشته نمی توان وی را به محاربه متهم کرد و از اینرو برای وی تقاضای عفو کرده بود .

باند احمدی نژاد در انتظار بازگشت پسر رفسنجانی

روزنامه حکومتی ایران: مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی که پیش از چهارمین دادگاه متهمان اغتشاشات اخیر به لندن سفرکرده، گفته می شود هنوز به کشور بازنگشته است. مهدی هاشمی پس از برگزاری دادگاه چهارم از لندن بیانیه‌ای صادر کرد. دفتررئیس هیأت منای دانشگاه آزاد، دلیل سفرمهدی هاشمی به لندن را بازرسی از شعبه این دانشگاه در انگلستان عنوان کرد. سفر مهدی هاشمی تاکنون بیش از 50 روز طول کشیده است.

رئیس پلیس تهران: از نظام دفاع کردیم بدون این که یک نفر را بکشیم


سرتیپ عزیزالله رجب زاده رئیس پلیس تهران گفته است درجریان حوادث بعد از انتخابات "ما توانستیم مقتدرانه از نظام دفاع کنیم بدون آنکه حتی یک نفر را بکشیم."

آقای رجب زاده اعتراضات بعد از انتخابات را "فتنه" توصیف کرده و گفته که "همرزمان ما با حجم و گستردگی که توسط فنته گران بر پا شده بود با درایت و مدیریت، برخورد کردند و در صورت لزوم با خویشتنداری عمل کردند و جایی که لازم بود با قدرت، نقشه آشوبگران را ناکام گذاشتند."

به گفته این فرمانده نیروی انتظامی، در طول حوادث بعد از انتخابات "حتی در یک سرباز انتظامی هم شک و تردید برای دفاع از نظام و انقلاب به وجود نیامد."

در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران که محمود احمدی نژاد در آن پیروز اعلام شد، معترضان به نتایج انتخابات با حضور در خیابان و راهپیمایی که روزهای نخست با سکوت برگزار شد، اعتراض خود را نشان دادند اما نیروی انتظامی با تهدید و برخود با تجمعات، همراه با دیگر نیروهای دولتی به سرکوب معترضان پرداخت.

آمار متفاوتی از تعداد کشته های حوادث بعد از انتخابات منتشر شده است. تعداد کشته ها در آمارهای رسمی بین 24 تا 36 نفر متفاوت بوده است اما ستاد میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات تعداد کشته ها را بیشتر از 70 نفر اعلام کرده است.

چند روز پیش رئیس پلیس پایتخت درباره میزان رضایت مردم از پلیس پس از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگاری این سئوال را مطرح کرده بود گفت: "حیف که خبرنگارید وگرنه پاسختان را می دادم."

بخش عمده اعتراض ها در شهر تهران انجام شد و سپاه پاسداران گزارش داده حدود دو ماه مسئولیت برخورد با معترضان به عهده این نهاد بوده است اما نیروی انتظامی نیز نقش پررنگی در وقایع بعد از انتخابات داشت.

میرکاظمی:با آزاد شدن قیمت بنزین، تورم ۱۱ درصد افزایش می یابد


در حالی که دولت ایران به دلیل واردات غیرقانونی بنزین از سوی نمایندگان مجلس تحت فشار است، مسعود میرکاظمی وزیر نفت گفته است اگر بر اساس قانون بودجه عمل شود، سهمیه بنزین خودروها بین ۵۵ لیتر تا ۶۰ لیتر بیشتر نخواهد بود.

بر اساس قانون بودجه دولت باید بنزین تولید داخل را به قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان و به صورت سهمیه بفروشد و بنزین وارداتی به قیمت آزاد و هر لیتر ۴۰۰ تومان عرضه شود.

بنابر بر مصوبه مجلس، دولت باید به گونه ای عمل می کرد که نیازی به پرداخت یارانه برای واردات بنزین نباشد و اختصاص هر نوع بودجه دیگری برای واردات ممنوع است.

در حالی که به طور میانگین روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین وارد ایران شده اما تنها حدود سه میلیون لیتر آن به صورت آزاد فروخته شده و بقیه بنزین وارداتی به صورت سهمیه بندی عرضه شده است.

برای همین تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به بی توجهی دولت به قانون بودجه اعتراض کرده و از دولت خواستند که از ادامه نقض قانون جلوگیری کند.

دولت در واکنش به این اعتراض اعلام کرد که لایحه متمم ۶.۵ میلیارد دلاری برای واردات بنزین و گازوئیل تهیه کرده و آن را به زودی تقدیم مجلس خواهد کرد.

به گفته آقای میرکاظمی، با این اقدام مشکل قانونی که ایجاد شده با دادن متمم حل می شود.

دولت منتظر بود تا لایحه حذف یارانه ها در مجلس تصویب شود ولی نمایندگان مجلس به دلیل نگرانی از پیامدهای تورمی، از تصویب آن خودداری کردند.

گفته می شود در هفته های آینده این لایحه در دستور کار مجلس قرار می گیرد و به گفته وزیر نفت، "این طرح یکی از مهمترین اولویت های کاری وزارت نفت است."

در حالی که بنزین آزاد در ایران هر لیتر ۴۰۰ تومان است آقای میرکاظمی می گوید: "در حال حاضر قیمت واقعی هر لیتر بنزین ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان برآورد می شود."

این در حالی است که قیمت بنزین در بازار آزاد حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان بر آورد می شود ولی وزیر نفت می گوید که مالیات بر ارزش افزوده بنزین حدود ۳۰ درصد است.

نگرانی از افزایش تورم باعث شده تا نمایندگان مجلس برای تصویب لایحه حذف یارانه ها دچار تردید شوند و اکنون وزیر نفت می گوید با آزاد سازی قیمت بنزین، میزان تورم ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.

بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، میزان تورم در حال حاضر بیشتر از بیست درصد است و درصورت تصویب و اجرای لایحه حذف یارانه ها، تورم به بالای ۳۰ درصد خواهد رسید.

ایران به عنوان دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت عضو اوپک، حدود یک سوم بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می کند.

عضو کمیته ویژه مجلس: چهره های سیاسی زندانی آزاد می شوند


فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه پیگیری حوادث پس از انتخابات مجلس ایران از معرفی متخلفین کهریزک خبر داده و گفته است که چهره های سیاسی بازداشتی در اولین فرصت آزاد خواهند شد.

آقای تجری به خبرگزاری کار ایران گفته است که بعد از دیدار با هیات سه نفره قوه قضائیه در باره وقایع کهریزک و حوادث بعد از انتخابات، گزارش این کمیته به مجلس ارائه خواهد شد.

مشخص نیست گزارش کمیته ویژه مجلس در صحن علنی قرائت خواهد شد یا در جلسه غیر علنی اما آقای تجری می گوید که این به نظر علی لاریجانی رئیس مجلس بستگی دارد.

به گفته این نماینده مجلس، اگر قرار باشد که گزارش کمیته ویژه مجلس به صورت محرمانه قرائت شود و تنها افرد خاصی به این گزارش دسترسی داشته باشند، "ممکن است اسامی متخلفان پرونده کهریزک را در گزارش بیاوریم."

در عین حال آقای تجری تاکید می کند که آوردن اسم افراد بدون اثبات حقوقی و قضایی جرم، صحیح نیست چون ممکن است در آینده این افراد تبرئه شوند و افراد دیگری مقصر شناخته شوند.

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان یکی از محل های نگهداری و بازجویی از بازداشت شدگان سر زبانها افتاد.

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.

روز پنجم مرداد آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دستور تعطیل این بازداشتگاه را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرد و بنابر گزارشها، دلیل تعطیلی آن، کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان بوده است.

بعد از تعطیلی این بازداشتگاه نیروی انتظامی پس از اعلام تعطیلی آن گفت که "مسئولان خاطی" بازداشتگاه عزل و تنبیه شده اند.

بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و گسترش اعتراضات، تعداد زیادی از اعضای احزاب مخالف دولت دستگیر و روانه زندان شدند.

چندین جلسه از دادگاه متهمان وقایع بعد از انتخابات برگزار شده ولی هنوز وضعیت چهره های سیاسی زندانی مشخص نیست.

آقای تجری می گوید:"چهره های سیاسی که در حال حاضر در بازداشت به سر می برند در اولین فرصت پس از تکمیل روند پرونده ها آزاد خواهند شد."

به گفته این نماینده مجلس، "نظر مقامات قضایی در رابطه با بازداشت شدگان حوادث اخیر این است که هر چه سریعتر این موضوع جمع شود. چرا که انرژی کشور به جای پیشرفت و توسعه به دنبال تنش های داخلی و درگیری های سیاسی رفته است."

حکم اعدام برای یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران


برخی گزارش ها از ایران حاکی از آن است که برای یکی از متهمان بازداشت شده حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حکم اعدام صادر شده است.

منابع رسمی در ایران هنوز این گزارش ها را تأیید نکرده اند، با این حال سازمان عفو بین الملل و دولت فرانسه به این حکم واکنش نشان داده اند.

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای خواستار لغو حکم اعدام محمد رضا علی زمانی شده است.

این سازمان ابراز نگرانی کرده که این حکم ممکن است مقدمه ای برای صدور احکام مشابه برای سایر دستگیر شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران باشد.

برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز گفته است: "در کمال شگفتی از صدور حکم اعدام محمدرضا علی زمانی مطلع شده ایم، اعلام چنین تصمیمی چهره رژیم ایران را مخدوش تر می کند".

آقای والرو با تأکید بر مخالفت فرانسه و اتحادیه اروپا با مجازات اعدام، گفته است: "ما به شجاعت تمام ایرانیانی که با وجود امواج پی در پی سرکوب و خشونت، در دفاع از حقوق بنیادی خود به راهپیمایی مسالمت آمیز دست زدند، ادای احترام می کنیم".

محمدرضا علی زمانی که ۳۷ سال سن دارد، در جلسه دوم دادگاه های علنی رسیدگی به اتهام های بازداشت شدگان حوادث پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، به اتهام هایی چون "محاربه از طریق عضویت و فعالیت در انجمن پادشاهی ایران، توهین به مقدسات، و تبانی و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت داخلی کشور" متهم شد.

نماینده دادستان او را به خروج غیرقانونی از کشور و دیدار با دو افسر آمریکایی در عراق متهم کرده و خواستار اعمال اشد مجازات برای او شده بود.

نماینده دادستان همچنین گروه "انجمن پادشاهی ایران" را به بمب گذاری در چند مسجد و امامزاده در نقاط مختلف تهران و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کرد و آن را "قطعه ای از پازل براندازی مخملین" خواند.

بر اساس قوانین ایران، امکان درخواست تجدید نظر در حکم مجازات اعدام وجود دارد.

عفو بین الملل دادگاه های دستگیر شدگان پس از انتخابات را "نمایشی" خوانده و همزمان با روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام (10 اکتبر) خواستار لغو فوری کلیه احکام اعدام در ایران شده است.

بر اساس گزارش این سازمان هم اکنون 13 نفر دیگر نیز در ایران در خطر اعدام قرار دارند.

باراک اوباما برنده جایزه صلح نوبل اعلام شد


کمیته نوبل، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل در سال 2009 اعلام کرد.

کمیته نوبل اعلام کرد این جایزه را بخاطر "تلاش فوق العاده برای تقویت دیپلماسی بین المللی و ترغیب به همکاری میان مردم" به آقای اوباما می دهد.

کمیته نوبل تلاش های آقای اوباما برای تقویت موضع نهادهای بین المللی و ترغیب به خلع سلاح هسته ای را نیز مورد تاکید قرار داد.

در سال جاری شمار افراد نامزد برای دریافت جایزه صلح نوبل به رقم بی سابقه 205 نفر رسیده بود و از جمله مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمبابوه و سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان و نخستین زنی که پس از سقوط طالبان در کابینه این کشور حضور یافت در میان این فهرست قرار داشتند.

فرد برنده جایزه صلح نوبل که توسط اعضاء کمیته پنج نفره نوبل انتخاب می شود، علاوه بر یک مدال طلا، یک لوح افتخار و مبلغ 10 میلیون کرون سوئد (معادل 1.4 میلیون دلار) نیز دریافت می کند.

کمیته نروژی نوبل در هنگام اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل در بیانیه ای عنوان کرد: "بسیار به ندرت کسی به اندازه آقای اوباما توجه جهانیان را به خود جلب کرده است و در مردم خود امید به آینده ایجاد نموده است."

"دیپلماسی او بر این اساس بنا شده که رهبران جهان، باید مردم را بر اساس ارزش ها و عقایدی که اکثریت مردم جهان به آن اعتقاد دارند هدایت کنند."

آقای اوباما نوزدهمین فرد آمریکایی است که به دریافت جایزه صلح نوبل مفتخر می شود.

در هزاره سوم میلادی، پس از جیمی کارتر (2002) و ال گور (2007) او سومین آمریکایی است که نامش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل اعلام شده است.

پاسخ مهدی کروبی به اظهارات احمدی نژاد در مصاحبه با PBS امریکا

سحام نیوز:مهدی کروبی به ادعاهای کذب احمدی نژاد پیرو مصاحبه با شبکهPBS امریکا در نامه ای که فرزندش به ضرغامی نوشته آورده است:

باسمه تعالی

خشت اول چو نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج

برادر گرامی آقای مهندس ضرغامی

ریاست محترم سازمان صدا و سیما

با سلام

همانطور که میدانید سه شنبه شب مصاحبه آقای احمدی نژاد با چارلی رز مجری شبکه پی بی اس آمریکا از شبکه یک سیما پخش شد. مجری این شبکه تلویزیونی آمریکایی در ارتباط با حوادث پس از انتخابات به موضوع تجاوز در زندانها اشاره کرد که آقای احمدی‌نژاد در پاسخ مدعی شدند آقای کروبی این حرف‌ها را زده است و وقتی هیات سه نفره قوه قضائیه از او اسناد خواستند گفت عصبانی شدم ، این حرف‌ها را زدم و هیچ سندی ندارم.

جای بسی تاسف است که قلب واقعیت، فرهنگ لا یتغیر رئیس قوه مجریه شده است. نمی دانم نیویورک چه خصوصیتی دارد که ایشان هر گاه به آنجا می روند این خصوصیت فردی شان دو چندان می گردد. از بد حادثه، سیمای جمهوری اسلامی نیز به ابزاری برای ترویج این فرهنگ مذموم قرار گرفته که نتیجه مستقیم آن ، سلب اعتماد مردم از حاکمیت و رسانه ملی است .

آقای کروبی ضمن تکذیب ادعای مطرح شده آاقای احمدی نژاد جهت اطلاع مردم بزرگ ایران فرمودند:

“مردم عزیز بدانند اخبار بسیارتکان دهنده ای از بازداشتگاه های قانونی و غیر قانونی علیه فرزندان این کشور که تنها حق قانونی خود را مطالبه کرده بودند، بدست من رسید. وظیفه شرعی، قانونی، ملی و انسانی خود دیدم مراتب را اعلام و اجازه ندهم تعرض به جان، مال، ناموس و کرامت مردم به امری عادی در جمهوری اسلامی تبدیل گردد. بعد از تعین هیات از سوی ریاست محترم قوه قضائیه، نشست های خوبی برگزار شد و من مستندات مربوط را با این اطمینان که هیت ۳ نفره کمر به پیگیری جنایات و مجازات مرتکبین اعم از مباشرین و آمران بسته، تحویل هیات دادم. به ناگاه و بجای پیگیری حوادث تکان دهنده، حملات یکجانبه از سوی دین فروشان به من آغاز و دفتر حزب اعتماد ملی و دفتر شخصی ام پلمب گردید و کپی دیگری از مستندات در اختیار مقامات قرار گرفت. ادعای مطرح شده در آن مصاحبه کذب محض و من کماکان بر پیگیری جنایت انجام گرفته که وجدان هر انسان آزاده ای را بدرد می آورد، تاکید دارم. از سیمای به اصطلاح ملی می خواهم یک سوم وقتی که در اختیار دادستان محترم قرارداده به من یا نماینده ای از سوی من اختصاص دهد تا ابعاد این جنایت ها را برای مردم بگویم و ملت ، صاحبان اصلی این کشور به عنوان هیات منصفه عمومی به قضاوت میان ما و شما بپردازند. امام (ره) می فرمودند جان من فدای تک تک مردم، حال چگونه است که این مردم اینقدر نامحرم شده اند و نباید از آنچه بر سر فرزندانشان رفته از طریق سیستم خود مطلع شوند.”

آقای ضرغامی

ازآنجا که شما را فردی صادق و باهوش می دانم، به عنوان یک دوست توصیه می کنم که دیوار بی اعتمادی موجود میان مردم و رسانه ملی که این روزها به نظر آنان به رسانه میلی تبدیل شده را از میان بردارید. صلاح کشور و مردم در آگاهی آنان است والا کیست که نداند جریان آزاد اطلاعات در پرتو تکنولوژی موجود، علیرغم همه تدبیر ها ، مرز ها را در هم ریخته و مردم را در جریان حوادث قرار می دهد.

توفیق و سلامت شما را از ایزد یکتا مسئلت دارم.

با تشکر

محمد تقی کروبی

۱۶مهر ۱۳۸۸

فیروزآبادی می گوید یکی از اهداف حمایت از فلسطینی ها کسب امتیاز است


سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گفته است که حمایت جمهوری اسلامی از گروه های فلسطینی و سایر "نهضت‌های آزادی بخش" علاوه بر داشتن جنبه ای "انسانی"، "عنصری در تامین امنیت ملی و اقتدار منطقه‌ای" ایران نیز به شمار می آید.

به گزارش منابع خبری ایران آقای فیروزآبادی روز چهارشنبه در مراسم تودیع مصطفی محمد نجار و معارفه احمد وحیدی، وزرای سابق و جدید دفاع، اظهار نظر می کرد.

او گفت: "نگاه ایران در سیاست خارجی خویش در قبال مقاومت اسلامی و نهضت‌های آزادی‌بخش، نگاهی کاملا انسان دوستانه و در راستای انجام وظایف دینی و عقیدتی و به فرمایش شهید رجایی مکتبی است؛ اما این موضع بی‌ارتباط با تامین امنیت و منافع ملی کشورمان و همچنین سایر کشورهای اسلامی و منطقه در قبال این حمایت‌ها توسط مقاومت اسلامی نیست."

او جای دیگری در سخنانش افزود: "از نگاه راهبردی، حمایت از آرمان فلسطین و یا دیگر نهضت‌های بشری ضداستعماری و ضدظلم، نه تنها هزینه برای نظام نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای کسب امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی از نگاه منافع ملی است."

وی همچنین این حمایت ها را در چارچوب توسعه "اقتدار ملی" توصیف کرد.

بسیاری از ناظران حمایت ایران از گروه هایی چون حماس و حزب الله لبنان را یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی ایران در کشمکش با غرب توصیف می کنند، اما حکومت ایران اغلب مایل است این کمک ها را در چارچوب های غیرسیاسی، و در قالب پشتیبانی معنوی و انساندوستانه تعریف کند.

از این جهت سخنان روز چهارشنبه سرلشکر فیروزآبادی می تواند اذعانی نادر به استفاده ایران از این گروه ها به عنوان "اهرمی سیاسی برای کسب امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی" به شمار آید.

اسرائیل ایران را به ارائه کمک های مالی، تسلیحاتی و آموزشی (نظامی) به این گروه ها متهم می کند و آمریکا نیز جمهوری اسلامی را به دلیل چنین حمایت هایی "بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان"خوانده است. واشنگتن از جمله ایران را متهم کرده است که در سال 2008 سه هزار نیروی حزب الله را در داخل ایران تعلیم داده و 200 میلیون دلار هم در اختیار گروه حزب الله قرار داده است.

دولت آمریکا اردیهشت ماه گذشته (آوریل 2009) با انتشار یک گزارش سالانه، مدعی شد "مشارکت ایران در طراحی و حمایت مالی حملات تروریستی در سراسر خاور میانه، اروپا و آسیای میانه تاثیری مستقیم بر تلاش های بین المللی برای پیشبرد صلح داشته، ثبات اقتصادی در خلیج (فارس) را تهدید کرده و رشد دموکراسی را تضعیف کرده است."

اما مقام های جمهوری اسلامی با رد این اتهام ها، هرگز از کمک مالی یا نظامی به این گروه ها سخن به میان نمی آورند و آن را انکار می کنند.

با این حال آقای فیروزآبادی که یک چهره محافظه کار نزدیک به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و آیت الله خامنه ای رهبر ایران توصیف می شود در سخنان تازه خود تلویحا به کمک مالی به این گروه ها اشاره کرده است.

او از "وجود هزینه های سیاسی، تبلیغاتی، مالی" در سیاست حمایت از فلسطینی ها سخن گفته است.

سرلشکر فیروزآبادی که برای دو دهه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران بوده است در داخل ایران چهره ای جنجال آفرین نیز به شمار می رود.

وی اواخر تیر ماه درحالی که اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری هنوز ادامه داشت اعلام کرد که حکومت همه تلاشش را برای حفظ "نظام" انجام می دهد.

آقای فیروزآبادی گفت "با تمام توان ایستاده ایم تا نظام بماند."

مخالفان این اظهارات را دخالت نظامیان در امور سیاسی خوانده و به شدت محکوم کردند.

آقای فیروزآبادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران است و چندی پیش نیز نشان استقلال ایران که بالاترین نشان دولتی این کشور است را دریافت کرد.

سروش: زوال استبداد دینی را جشن خواهیم گرفت


عبدالکریم سروش، نویسنده و پژوهشگر سرشناس ایرانی در نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای به تندی از او انتقاد کرده و سقوط حکومت او را پیش بینی کرده است.

آقای سروش در این نامه که روز پنجشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) منتشر شده، حکومت جمهوری اسلامی را "استبداد دینی" خوانده و نوشته است: "شما گفتید که 'حرمت نظام هتک شد' و آبروی آن به یغما رفت؛ باور کنید که در تمام عمر خود خبری بدین خوشی از کسی نشنیده بودم".

او آقای خامنه ای را متهم می کند که حاضر بوده "آبروی خدا برود" و "مردم به دیانت و نبوت پشت کنند"، اما به ولایت او آسیب نرسد.

آقای سروش نوشته است که ۱۲ سال پیش (در سال ۱۳۷۶ که دولت اصلاحات در ایران بر سر کار آمد) به آقای خامنه ای توصیه کرده بود که آزادی را به عنوان "روش" به کار گیرد و دست کم برای کامیابی در حکومت، به مطبوعات، احزاب و منتقدان اجازه فعالیت آزادانه بدهد تا او را در "تدبیر ملک و تنظیم نظام" یاری دهند.

او رهبر ایران را متهم کرده که بر خلاف توصیه او عمل کرده و در نتیجه حکومتش ناچار به دست زدن به "خیانت" و "جنایت" و "تقلب" شده است.

آقای سروش به اشاره به حوادث پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعتراضات پس از آن را "شورش غیرت بر غارت" خوانده و "فرو ریختن رعب رعیت" و "زوال مشروعیت ولایت" را بزرگترین دستاوردهای این شورش دانسته است.

او می نویسد: "ما نسل کامکاری هستیم. ما زوال استبداد دینی را جشن خواهیم گرفت. جامعه ای اخلاقی و حکومتی فرا دینی طالع تابناک مردم سبز ماست".

آقای سروش که زمانی عضو "ستاد انقلاب فرهنگی" بوده است در بخش دیگری از نامه سرگشاده خود نوشته است: "بارخدایا! تو گواه باش، من که عمری درد دین داشته ام و درس دین داده ام، از بیداد این نظام استبداد آئین برائت می جویم و اگر روزی به سهو و خطا اعانتی به ظالمان کرده ام، از تو پوزش و آمرزش می طلبم".

نشانه های بحران در اقتصاد ایران

با وجود نظریه هایی که در باره جهانی شدن اقتصاد مطرح می شد، هیچکس انتظار نداشت اقتصاد کشورها به حدی به هم پیوسته باشد که بروز بحران در یکی از آنها سبب شود موجی از رکود در سراسر جهان به راه بیافتد.

در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول پیش بینی شده است که رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی هم تحت تاثیر بحران اقتصادی خواهد بود، هرچند طبق این پیش بینی، بعضی کشورها، تا پایان امسال از بحران نجات پیدا می کنند. اما در اقتصاد ایران چه می گذرد؟

یک سال پیش، در روزهایی که بیشتر کشورهای دنیا به دنبال جلوگیری یا دست کم کاهش آثار احتمالی بحران مالی بودند، برنامه ریزان ایران، آشکار شدن این بحران را ناشی از شیوه اداره امور اقتصادی کشورهای صنعتی خواندند. از جمله محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در نامه ای که در آبان سال ۸۷ خطاب به صاحبنظران اقتصادی دانشگاه و حوزه های علمیه نوشت، تصریح کرد که "بحران پولی و مالی در جهان، باعث آشکار شدن و از پرده برون افتادن ضعف های بنیادین تئوری ها و نظام های اقتصادی سرمایه داری شده است."

محمود احمدی نژاد همچنین بحران جهانی اقتصاد را ناشی از شیوه مدیریت اقتصاد کشورهای صنعتی خوانده است که ربطی به ایران ندارد و ایران نباید از بروز چنین بحرانی ناراحت باشد.

بهروز هادی زنوز، استاد دانشگاه و اقتصاددان با این توضیح که بحران اقتصاد جهانی از بازارهای مالی آغاز شد، ادغام نشدن اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی را مهم ترین دلیلی می داند که سبب شده بود گروهی از کارشناسان و تصمیم گیران، انتقال بحران به اقتصاد ایران را جدی نگیرند. او می گوید: "از آنجا که بخش مالی ایران به صورت بسته فعالیت می کند و سرمایه گذاری خارجی نقش گسترده ای در اقتصاد ایران ندارد، در نتیجه تاثیر بحران جهانی اقتصاد از طریق شبکه بانکی و بازارهای مالی در اقتصاد ایران، چندان محتمل نبود."

با این حال، آقای هادی زنوز حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر را قابل توجه ارزیابی می کند و یادآور می شود: "از طریق واردات و صادرات کالاها، فروش نفت خام و موازنه بازرگانی و تجارت خارجی، اقتصاد ایران می توانست در معرض بحران جهانی اقتصاد قرار بگیرد و اینچنین هم شد."

جمشید پژویان، استاد دانشگاه هم کاهش تقاضای نفت به دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی را اولین مرحله انتقال بحران اقتصاد جهانی به اقتصاد ایران می خواند که با کاهش درآمدهای نفتی ایران، سبب شد بخش دولتی در تامین اعتبارات مورد نیاز بخش های اقتصادی با مشکل روبه رو شود.

بهروز هادی زنوز هم معتقد است که کاهش درآمدهای نفتی دولت در یک سال اخیر، سبب شده است دولت از برخی برنامه های توسعه بخش های اقتصادی چشم پوشی کند.

به عقیده این استاد دانشگاه، به دلیل سیاست های پیشین دولت در بخش اقتصادی، اعمال سیاست های فعال و سازنده برای جبران کندی توسعه بخش های اقتصادی ایران دشوار شده است.

محسن شمشیری، کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به سیاست های اقتصادی که در سال های اخیر در ایران اجرا شده اند، تاثیر بحران اقتصادی جهان بر وضعیت بازار پولی، بازار سرمایه و نرخ تورم در ایران را کم ارزیابی می کند، ولی یادآور می شود که بازار مسکن در ایران، تحت تاثیر بحران مالی جهان بوده است.

به گفته آقای شمشیری، سرمایه گذاران در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، به دنبال رکود اقتصادی، بخشی از سرمایه خود را از این کشورها خارج کردند و این سرمایه را در یک مقطع زمانی، به بازار ایران وارد و در بخش مسکن سرمایه گذاری کردند، هرچند به دنبال سیاست های بانک مرکزی، بحران مالی جهان با تاخیری ۶ ماه تا یک سال، در بخش مسکن ایران اثر گذاشت و با کاهش تقاضا، از قیمت مسکن کاسته شد.

هادی زمانی، استاد دانشگاه در لندن معتقد است که بحران اقتصاد جهانی سبب می شود شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران سخت تر شود. او می گوید: "با توجه به مشکلات مالی در اقتصاد جهانی، ایران نمی تواند به راحتی گذشته، اعتبارات ارزی و صادراتی مورد نیاز خود را دریافت کند."

آقای زمانی معتقد است که برای کاستن آثار بحران اقتصاد جهانی بر اقتصاد ایران، هنوز راه هایی هست. او می گوید: " عقلایی کردن هزینه های دولت، از اقدام هایی است که باید هرچه سریع تر انجام شود."

هادی زمانی افزایش نرخ بهره وری در اقتصاد ایران را از دیگر اقدام هایی می داند که سبب می شود نرخ رشد اقتصادی افزایش یابد، هرچند این اقدام هم نیازمند عقلایی کردن مدیریت صنایع و تغییر ساختار اقتصادی ایران است.

با وجود تمام ایده های کارشناسان اقتصادی برای کاهش آثار بحران اقتصاد جهانی در اقتصاد ایران، به نظر می رسد تا زمانی که برنامه ریزان و مدیران دولتی اراده ای برای تغییر شرایط نداشته باشند، نمی توان قضاوت روشنی در باره زمان عبور بحران جهانی اقتصاد از اقتصاد ایران داشت.

باهنر: ادامه محاکمات سیاسی در ایران غیرعلنی خواهد بود

نایب رئیس مجلس ایران گفته است که ادامه محاکمه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات این کشور علنی نخواهد بود.

محمدرضا باهنر روز پنجشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) در یک کنفرانس خبری گفت که هیأت سه نفره قوه قضائیه، مرکب از دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه و مدیرکل حوزه ریاست این قوه محاکمه ها را پیگیری می کنند و "تا اینجای قضیه قرار شده است که این دادگاه ها از حالت علنی بودن خارج شود تا جلوی استفاده تبلیغاتی از آنها گرفته شود".

او با انتقاد تلویحی از "استفاده تبلیغاتی از روند دادگاه" گفت: "برخی اقرارها و اعترافات ممکن است اعتراف به تحلیل اشتباه باشد که متفاوت از اعتراف به عمل مجرمانه است".

تا کنون چند چهره سرشناس جناح اصلاح طلب ایران که پس از انتخابات بازداشت شده و هنوز در بازداشت به سر می برند، در دادگاه علیه اعتقادات پیشین خود "اعتراف" کرده اند.

از جمله سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت که در جریان انتخابات "با ارائه تحلیل های ناصواب مرتکب خطاهای سهمگین" شده است.

نایب رئیس مجلس ایران در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود همچنین در مورد مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی گفته است: "نمی توانم باور کنم کروبی با آن سابقه اش اتهامات بی پایه علیه نظام وارد کند و پس از دو ماه نتواند مستندی را برای حرف های خود پیدا کند و فکر می کنم اگر کروبی نتواند ادعای خود را اثبات کند، جرم بسیار بزرگی را مرتکب شده که باید پاسخگو باشد".

آقای کروبی چندی پیش در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، خواستار رسیدگی به موضوع تجاوز به بازداشت شدگان حوادث اخیر در بازداشتگاه ها شده بود که انتشار این نامه جنجالی بزرگ در ایران به پا کرد.

آقای کروبی می گوید بخشی از شواهد و مستندات خود را در اختیار نمایندگان قوه قضائیه قرار داده است.

با این حال مأموران دادستانی تهران روز سه شنبه به دفتر آقای کروبی و دفتر حزب اعتماد ملی رفتند و با توقیف همه اسناد و مدارک موجود، این دفاتر را مهر و موم کردند.

مأموران دادستانی همچنین ضمن بازداشت مرتضی الویری و علیرضا بهشتی، نمایندگان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در کمیته رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان و آسیب دیدگان حوادث اخیر، اسناد و مدارک موجود در خانه های آنها را با خود برده اند.

آمریکا: پیشنهادهای ایران پاسخگوی نگرانی ها نیست

ایالات متحده می گوید بسته پیشنهادی ایران به نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای این کشور پاسخ نداده است.

آمریکا همچنین به ایران هشدار داد در معرض انزوای جهانی قرار دارد.

از سوی دیگر روسیه می گوید بسته پیشنهادی ایران در برگیرنده نکات قابل بررسی است و آمادگی این کشور را برای برگزاری گفتگوهای جامع مهم دانست.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پنجشنبه در واشنگتن گفت بسته پیشنهادی ایران که به وسیله منوچهر متکی تحویل سفرای پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان (گروه ۱+۵) شده بود، به نگرانی ها درباره ماهیت برنامه اتمی این کشور پاسخ نداده است.

نمایندگان سیاسی اعضای گروه ۱+۵ در تهران چهارشنبه به وزارت امورخارجه ایران دعوت شدند تا بسته پیشنهادی این کشور را دریافت. سفیر سوئیس در تهران به نمایندگی از آمریکا این بسته را تحویل گرفت.

آقای کراولی که به سوال های خبرنگاران پاسخ می داد، درباره بسته پیشنهادی ایران گفت: "این بسته حاوی هیچ مطلب جدیدی نبود."

همزمان رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به بسته پیشنهادی ایران گفت پیشنهادهای ایران هیچ گاه پاسخگوی تعهدات بین المللی این کشور نبوده است.

آقای گیبز گفت: "ایران به طور مشخص دو مسیر را در پیش رو دارد: در صورتی که این کشور برای پایان دادن به بن بست کنونی قدم های موثری را برندارد آن گاه مسیر آن به افزایش انزوای بین المللی ختم خواهد شد."

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفته است کشورش پیشنهادهای ایران را با دیدگاه از سرگیری گفتگوهای هسته ای در نظر خواهد گرفت.

کریستین فاژ گفت پاریس در حال رایرنی با سایر اعضای گروه ۱+۵ درباره بسته پیشنهادی ایران است.

در این حال سرگئی لاورف، وزیر امورخارجه روسیه می گوید بسته پیشنهادی ایران شامل موضوع هایی قابل بررسی است.

آقای لاروف همچنین اعمال تحریم بر بخش انرژی ایران را رد کرد.

آقای لاورف گفت: "بر اساس مرور مختصر پیشنهادی ایران، برداشت من این است که این بسته شامل موارد قابل استفاده است."

او ادامه داد: "مهم ترین موضوع این است که ایران آماده شرکت در گفتگوهای جامع درباره وضع کنونی، ایفای نقش مثبت در عراق، افغانستان و منطقه است."

آقای لاروف همچنین گفت شورای امنیت از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران حمایت نمی کند.

آلمان و فرانسه از اعضای دائمی شورای امنیت و گروه ۱+۵ خواستار تشدید تحریم های ایران در صورت عدم پیشرفت در گفتگوهای اتمی هستند.

پی جی کراولی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر آمریکا و روسیه بر سر بسته پیشنهادی ایران از رایزنی مدیران سیاسی وزارتخانه های امورخارجه گروه ۱+۵ درباره محتوای پیشنهادهای این کشور در روز جمعه خبر داد.

پیشبینی می شود برنامه اتمی ایران یکی موضوع های عمده گفتگوهای پیش روی قدرت های جهانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و گروه ۲۰ در اواخر سپتامبر باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژوئن از ایران خواسته بود تا زمان برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در ماه سپتامبر به پیشنهاد گروه ۱+۵ برای از سرگیری گفتگوهای هسته ای پاسخ دهد.

آخرين آخبار