آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

آقای رادان! نیرویی که از عهده نجف آباد بر نیاید در برابر سیل تاسوعا و عاشورا نابود خواهد شد


حرف حساب : نا آرامی های نجف آباد و اصفهان (اینجا) از دیروز ادامه دارد و نیروهای انتظامی قادر به کنترل اوضاع نیست.

 جرس: با وجود تدارک نیروهای نظامی در شهر نجف آباد، زادگاه آیت الله العظمی منتظری، شب گذشته بر اثر شدت درگیری ها و گستردگی اعتراض ها، پلیس نتوانست اعتراض ها را به کنترل خود درآورد. گفتنی وضعیت این شهر همچنان نا آرام است و درگیری های پراکنده بین مردم و نیروهای نظامی در جریان است. و مردم به سر دادن شعارهایی علیه مقامات بلند پایه نظام ادامه می دهند.(اینجا)

با و جود این سردار رادان که از ترس سیل عظیم مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا به وحشت افتاده است بجای کرنش کردن در برابر اراده ی مردم، آن ها را تهدید به برخورد کرده است.(اینجا) واقعیت این است که اگر نیروی انتظامی توانایی کاری در برابر خشم و انزجار مردم داشت حتما در نجف آباد موفق می شد. در روزهای تاسوعا و عاشورا با توجه به پراکندگی نیروها، بدون هیچ شکی کاری از دست سرکوبگران بر نخواهد آمد. 

دو خبر: 
1. چون کودتاچیان از حضور حضرت آیت الله طاهری در آیین سوگواری امروز در اصفهان جلوگیری کردند ایشان از مردم خواسته اند تا «در روز عاشورا در سراسر کشور شیخ شهید، فقیه عالیقدر را تکریم و انزجار خود را از رویه حاکم اعلام کنند» (اینجا) 

2. فردا (3 دیماه) قرار است از ساعت 15 در میدان توپخانه تهران گردهمایی بزرگی در سوگ و بزرگداشت بزرگ مرد حقوق بشر آیت الله العظمی منتظری برگزار شود. قرار است مسیر خیابان انقلاب تا توپخانه از طریق لاله زار طی شود تا بازاریان نیز همراه شوند. رسانه شمایید. این خبر را به تمام هموطنان تهرانی برسانید.  
رسانه شماییـــــــــــــــــــــــد لطفا این نوشته را برای دیگران هم بفرستید

سخني با سبزهای زنجان


چهارشنبه ۲ دیماه ۱۳۸۸
مهدي سحرخيز
رويداد : سبزهای زنجان، هشتم محرم در راه است. حتما میدانید از چه حرف میزنم، از دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، که جمعیتی بیش از 250 هزار نفر در آن شرکت میکنند، دسته عزاداری که شهره عام و خاص است و نشانی است از عشق مردم دلیر زنجانی به حسین و رشادت هایش. دسته عزاداری که تعداد قربانی نذورات آن بعد از مکه ، مکان دوم را به خود اختصاص داده است. اما همشهری عزیز، حسینی بودن یعنی همین؟

مگر همواره ادعای حسینی بودن را نداشته ایم؟ آیا این است راه و سبک حسین؟ آیا حسینی بودن فقط به سینه زنی در دسته عزاداری از حسینیه تا امامزاده است؟ آیا افتخار ما به حسینی بودن، در طول و عرض دسته عزاداریست؟ آیا از حسین تنها مدخلی ساخته ایم برای شفای حاجات؟  و تنها دل خوش داریم که دسته عزاداریمان معروف باشد؟

آهای همشهری، میدانی در همین حکومتی که ادعای جانشینی امام زمان را دارد، چه فجایعی تنها در این 6 ماه رخ داده؟ آیا اسم سهراب را شنیده ای. صحنه جان سپردن ندا را چه، دیده ای؟ از تجاوزها شنیده ای؟ از هتک حرمت مراجع مستقلی که پشتیبان حقوق ملت حسینی بوده اند، چیزی میدانی؟ ایا میدانی که مراسم ختم مرجع شیعه در حکومت عدل علی، اجازه برگزاری نداشت؟

مردم زنجان را چه شده که در این وانفسای حکومت یزیدیان، صدایی از آنان شنیده نمیشود؟ جوانان هم میهنمان را کشتند، اما شهر ما ساکت بود. به جوانان ما در سیاهچاله های کهریزک و غیره، تجاوز کردند، اما رگ غیرت زنجانی نجوشید؟ مگر زنجان همیشه مدافع ایران نبوده؟ مگر غواصان دریا دل در کربلای 5 از شهر ما نبودند؟ پس چرا شهر ما اینگونه در خواب است؟

همشهری، زمان اندک است، اما یک فرصت عالی. بگذار نسل من و تو، یکبار صحیح حسینی باشد، بگذار به جای آن که بگویند، زنجان دسته عزاداری بزرگ دارد، بگویند زنجانیان دل بزرگ دارند. بگذار یکبار، به جای آن که این دسته عزاداری، محل سینه زنی باشد، تمرین گفتن کلمه حق باشد در برابر جائر زمان. نه این که جهاد در راه حق و گفتن کلمه حق در برابر امام جائر، از هر عبادتی بالاتر است، پس یکبار بیا حسینی باشیم. یکبار راه حسین قدم برداریم، نه فقط نام حسین را بر لب داشته باشیم

ما بیشماریم
دوست عزیز، به سبز های حسینی زنجان بپیوند.
قرار ما: دسته عزاداری حسینیه اعظم، جمعه هشتم محرم

اختصاصی جرس / ممنوعیت برگزاری مراسم ختم برای آیت الله العظمی منتظری در سراسر کشور


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
فرمانداري ها از دادن مجوز ختم منع شدند، حسینیه ارشاد اجازه برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا را نیز ندارد
جنبش راه سبز (جرس): اجازه برگزاری هیچ گونه مراسم ختم و گرامیداشت برای آیت الله العظمی منتظری صادر نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار جرس، وزارت اطلاعات، حسینیه ارشاد را از برگزاری مراسم بزرگداشت برا ی آیت الله العظمی منتظری منع کرده و تا بدانجا پیش رفته است که این حسینیه را حتی از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا نیز منع کرده است.
از سوی دیگر فرمانداري های سراسر کشور از دادن مجوز ختم برای آیت الله العظمی منتظری منع شده اند.حتي در شهرهايي که اطلاعيه جهت برگزاري مراسم ختم برای این مرجع تقلید شیعه توزيع شده بود، برگزار کنندگان مراسم به اداره کل اطلاعات فراخوانذه شده و مجبور به لغو مراسم گرديدند.

اختصاصي از فرداي ايران : ديگر سكوت كافي است !!!

از هم اينك و با توجه به هتك حرمتهاي متعدد به راهبران جنبش سبز و مراجع عاليقدر جهان تشيع لازم است كه به حمايت از مردم اصفهان و نجف آباد و همين طور آيت اله صانعي و آيت اله طاهري اصفهاني گرانقدر به خيابانها بيائيم و مستقيما شخص رهبري را به شكلي كه تمامي دوستداران و ذوب در ولايت شدگانشان بشنوند مورد لطف و خطاب قرار دهيم .

شعرهايي كه اين چند وقت بيشتر وجود اين جلادان را به آتش مي كشيد اينها هستند :


اي رهبر واداده     خميني چشم براته


ننگ ما، ننگ ما     رهبر الدنگ ما


خامنه اي حيا كن     سلطنتو رها كن


اين ماه ، ماه خون است     يزيد سرنگون است 

مرگ بر ستمگر     چه شاه باشه چه رهبر 

سید علی شعارشون     تجاوز افتخارشون


از هر فرصتي براي گفتن اين شعائر استفاده مي كنيم . 
لازم است بدانيم كه فردا در گراميداشت ياد مرجع عاليقدر آيت اله منتظري مراسم بزرگداشتي در ميدان توپخانه ( امام خميني ) داير است . نكاتي به ذهنم رسيده كه آنها را در اينجا اعلام مي كنم :

1- در صورت بسته بودن راه هاي منتهي به ميدان توپخانه تمامي بازار و خيابان هاي امير كبير و لاله زار و ناصر خسرو و اطراف در اختيار ماست . فرصتي خوبي است كه ساير بازاريان نيز به جنبش سبز بپيوندند !!!

2- همزمان با ميدان امام خميني در ميدانهاي هاي  انقلاب فردوسي ، امام حسين ، ميدان توحيد ، ميدان آريا شهر ، ميدان ونك ، ميدان تجريش ، ميدان  صنعت شهرك غرب ، ميدان كاج و سرو سعادت آباد ، ميدان رسالت ، فلكه دوم و اول تهرانپارس  مي توان تظاهراتهايي برگزار كرد پس نيازي نيست كه تمامي عزيزان به سمت ميدان امام خميني بياييد . با توجه به موقعيت مكاني خود از هر كدام از گزينه هاي ممكن استفاده كنيد .

3- در شهرهاي نجف آباد و اصفهان در دوم دي تظاهراتهايي پراكنده صورت گرفته كه در راستاي تداوم آن لازم مي دانم كه از مردم غيور و آزاده اصفهان و نجف آباد بخواهيم كه سوم دي نيز در حمايت از آيت اله طاهري اصفهاني و آيت اله منتظري به راهپيمايي هاي خود در كنار زاينده رود و همين طور ساير نقاط شهر ادامه دهند . 

4- از مردم غيور و آذري زبان و همچنين شيرزنان و پايمردان شيراز مشهد و اهواز و كرمان و همچنين ساير نقاط ايران مي خواهيم كه ما را در بزرگداشت فقيه عاليقدر كه چون اين جلادان دست به خون هيچ كسي نيالود و آزاده زيست و مردانه جان سپرد ياري كنند .

5- دانشگاه هاي آزاد و سراسري در سراسر ايران و به خصوص شهرهاي تهران و تبريز و قم و مشهد و اصفهان و شيراز ما نيازمند حضور سبزتان هستيم . وعده ما در سوم دي ماه در سراسر ايران !

6-از مراجع عظام و علماي عزيز اسلام نيز مي خواهيم كه در برابر اين هجمه بزرگ و جفايي كه در حق مرجعيت شيعه توسط ديكتاتوري آقاي خامنه اي و توهين به مقدسات شيعه سكوت نكنند و با اعلام حمايت خود از آيت اله طاهري اصفهاني و آيت اله صانعي عزيز و گرانقدر بلايي را كه بر سر آيت اله منتظري آوردند بر سر اين دو بزرگوار نياورند . ما عاجزانه از شما تقاضا داريم كه با حضور خود مشت محكمي بر دهان اين جلادان سفاك تشنه به خون ايرانيان بزنيد . ايران سبز اين روزها به شما ياوران دين و آزادي نيازمند است . 


7-ما همچنان اعلام مي كنيم كه از خشونت بيزاريم و از آن دوري مي كنيم اما اگر همچنان لاشخوران و جلادانتان را ببينيم كه به ضرب و شتم مردم مي پردازند اين اعمال كثيفشان را بي پاسخ نمي گذاريم .


8-برادران ارتشي و سپاهي عزيز كه مي دانيم شما با اين جلادان نيستيد و از مردم ايران هستيد ، سكوت تا كي ؟؟؟ يعني نرسيده آن هنگامه سبز كه با پيوستن به مردم اين حكومت كستبد و جلاد را به زير بكشيم . اين محرم فرصت خوبي براي اعلام است و آغوش سبز اين مردم پذيراي حضورتان .



وعده ما سوم دي ماه در سراسر ايران

 



پدرم عاشورای57 مرا به راهپیمایی برد، حالا من باید پسرم را ببرم!

سخن سنج : پسر خردسالی بودم که پدرم دستم را گرفت و برای روز عاشورا برد راهپیمایی. امام خمینی اعلامیه داده بود که باید بروید راهپیمایی. مسیر راهپیمایی ازمیدان آزادی تا میدان امام حسین بود که آن زمان می شد شهیاد تا فوزیه. ما با آرامش حرکت می‌کردیم و مرگ بر شاه می گفتیم. جمعیت‌مان زیاد بود، اما خبری از نیروهای نظامی در خیابان‌ها نبود. مردم از ساختمان نیمه کاره سر خیابان خوش - که بعدها معروف شد - بالا رفته بودند و از بالا با شعارها ما را همراهی می کردند. آن‌زمان شاه عقلش نمی رسید بسیجی‌ درست کند و قاتی جمعیت بفرستد تا راهپیمایی را به‌هم بزند. چماقدارهاش هم از مردم جدا بودند و چهره‌های شاخصی داشتند. نکته دیگری که به‌یادم مانده، تعداد زیاد خبرنگاران بود که آزادانه در خیابان‌ها بودند و از آن بین دو عکاس بی بی سی را یادم هست که روی سقف کیوسک‌های روزنامه‌فروشی نشسته بودند و عکس می‌گرفتند. آن روزها هنوز به‌فکر شاه نرسیده بود که مجوزخبرنگارها را باطل کند یا در محدوده دانشگاه و نمازجمعه حبس‌شان کند! امروز حس می کنم وظیفه دارم پسر خردسالم را روز عاشورا با خود ببرم تا این لحظه‌های تاریخی زیبا در ذهنش بماند.

اختصاصی جرس / استفاده از اوباش نام و نشان دار برای سرکوب مردم اصفهان

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): درگیری نیروهای نظامی و لباس شخصی با مردم در نقاط مختلف شهر اصفهان همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار جرس از اصفهان، نیروهای نظامی و انتظامی برای سرکوب معترضین و ارعاب بیشتر مردم از اراذل و اوباش نام و نشان دار استفاده کرده اند.
برخی از شهروندان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار جرس گفته اند که این افراد نه از اعضای بسیج و سپاه هستند و نه انتظامی و امنیتی، بلکه همانگونه که ظاهر آنها نیز نشان می دهد جزو اراذل و اوباش محلات حاشیه شهر هستد.
هم اکنون خیابان سید بسته شده و به ماشین ها اجازه ورود به این خیابان داده نمی شود. اما در خیاباهای اطراف سرنشینان اتوموبیل ها با به صدا درآوردن بوق ماشین خود اعتراض خود را نسبت به عملکرد پلیس و نیروهای لباس شخصی  ابراز می کنند.
بنا به مشاهدات خبرنگار جرس برخورد با زنان بسیار شدیدتر گزارش شده است، که مثال این برخودها در سیزده آبان تهران رخ داد.
از شهر نجف آباد نیز خبرهایی مبتنی بر نا آرامی گزارش شده است.

اختصاصی جرس / درگیری های نجف آباد همچنان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸

پلیس شب گذشته قادر به کنترل معترضین شهر نجف آباد نشد
شبکه جنبش راه سبز (جرس): درگیری های پراکنده ای که از شب گذشته در شهر نجف آباد آغاز شده بود امروز نیز ادامه یافت .
به گزارش خبرنگار جرس، با وجود تدارک نیروهای نظامی در شهر نجف آباد، زادگاه آیت الله العظمی منتظری، شب گذشته بر اثر شدت درگیری ها و گستردگی اعتراض ها، پلیس نتوانست اعتراض ها را به کنترل خود درآورد.
گفتنی وضعیت این شهر همچنان نا آرام است و درگیری های پراکنده بین مردم و نیروهای نظامی در جریان است. و مردم به سر دادن شعارهایی علیه مقامات بلند پایه نظام ادامه می دهند.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

اختصاصی جرس / بازداشت بیش از 50 نفر در حوادث امروز اصفهان


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
چهار تن از این افراد خبرنگار هستند
َشبکه جنبش راه سبز (جرس): در پی اعتراضات گسترده امروز در شهر اصفهان بیش از 50 نفر بازداشت شدند.
.به گزارش جرس، در جريان حمله نيروهاي امنيتي به مردم تاكنون 50 نفر بازداشت شده اند و تعداد زيادي نيز مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
هنوز از هويت بسياري از بازداشت شدگان اطلاع دقيقي در دست نيست اما "حجه السلام مسعود اديب" رييس ستاد ميرحسين موسوي در شهر قم در ميان دستگير شدگان است.
بنا به گفته شاهدان عيني، حاضران در مراسم بزرگداشت آيت الله العظمي منتظري شعارهاي" مرگ بر ديكتاتور"،"يا حسين ميرحسين" و " اين ماه ماه خونه،يزيد سرنگونه" را سر مي دادند.
بنابرهمين گزارشها نيروهاي امنيتي كه حدود 2 هزار نفر بوده اند همچنان خيابان هاي اصلي منتهي به مسجد سيد را در كنترل خود دارند
همچین خبرنگار جرس از ضرب وشتم و دستگیری حجت الاسلام ادیب از مسئولان ستاد میرحسین موسوی در استان و به طرزی بسیار تاسف بار خبر داد و گفت: با آنکه ادیب روحانی است و لباس روحانیت بر تن داشت اما ماموران و لباس شخصی ها او را به شدت مجروح کردند و با بد رفتاری بسیار عجیبی او را با خود بردند.
گفتنی است سایت پارلمان نیوز چهار تن از بازداشتی ها را خبرنگار اعلا کرده است.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

اختصاصی جرس / راهپیمایی دانشجویان دانشگاه علامه در سوگ آیت الله منتظری

تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸

شبکه جنبش راه سبز (جرس): صدها تن از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه ظهر امروز یاد و خاطره آیت الله العظمی منتظری را گرامی داشتد.
به گزارش خبرنگار جرس، دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون"منتظری، منتظری، آزادیت مبارک" و "مرگ بر دیکتاتور" و برخی شعارهای دیگر شمن حمایت از جنبش سبز مخالفت خود را با دولت محمد احمدی نژاد بیان کردد.

نماینده ولی فقیه : اگر هر سه رهبر سبز را باهم دستگیر کنیم هم آب از آب تکان نمی خورد


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): نماینده ولی فقیه با اشاره به اينکه نظام به اندازه کافی اسناد برای برخورد با سران فتنه دارد، گفت: برخورد با سران فتنه زمان خاص خودش را دارد که در وقتش با قدرت عمل خواهيم کرد.
به گزارش فارس ، مجتبی ذوالنور سه‌شنبه شب در نشست پرسش و پاسخ با حضور شماری از بسيجيان استان بوشهر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه چرا به کسانی که بعد از انتخابات اعتراضاتی داشتند حقی قائل نشد، اظهار داشت: ادعا اين بود که در انتخابات عوام‌فريبی شده و کسانی نيز بودند که نمی‌خواستند مدار قانونی را طی کنند و وقتی تمام قانون را زير پا بگذارند و قصد فريب نظام را داشته باشند معنی ندارد که به آنان فرصتی داده شود.

ایرج فاضل از ریاست فرهنگستان علوم پزشکی برکنار شد


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
چرا دختران و پسران را راهی سیاه چاله ها می کنید؟

شبکه جنبش راه سبز (جرس):  ایرج فاضل، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، وزیر سابق فرهنگ و آموزش عالی و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پزشک مخصوص بنیانگذار جمهوری اسلامی از کار خود برکنار شد.

به گزارش جرس، دکتر ایرج فاضل که چندی پیش نامه ای سرگشاده در اعتراض به وضعیت اخیر کشور نوشته بود از سمت خود برکنار و به جای او علیرضا مرندی به این سمت منصوب شد.
دکتر فاضل در نامه سرگشاده خود که در آخرین روزهای تیرماه منتشر شد نوشته بود:"چرا كار ما به اينجا كشيد كه در كمتر از سه دهه سوگوارانه شاهد ريخته شدن خون جوانان معصوم و بي‌گناهمان باشيم ؟ چرا دانشجويان عزيز و دختران و پسران پاك انديش و نگران ما بايد بي‌دليل مورد حمله وحشيانه قرار گرفته و راهي سياه چالها شوند؟ به كدام دليل ملتي كه هنوز خستگي يك انقلاب بزرگ را به تن دارد بايد اين همه زنداني سياسي داشته باشد؟ چه كساني مسئول اين جفاها در حق اين ملت شريف حق جو هستند؟ و چه راهي براي مردم باقي مانده است تا بتوانند خواست‌هاي مشروع خود را بيان كنند! مگر مردم ايران چه مي‌خواهند؟"

اختصاصی جرس / دستگیری عکاس و خبرنگار خبرگزاری مهر در اصفهان


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): در جریان حوادث امروز اصفهان عکاس و خبرنگار خبرگزاری مهر در این شهر بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار جرس در اصفهان، هنوز مشخص نیست که این دو خبرنگار در کجا نگهداری می شوند.
این دو خبرنگار صبح امروز در حال پوشش رویدادهای مقابل مسجد سید اصفهان بودند که دستگیر شدند.

قرار بازداشت موقت کامران آسا تمدید شد


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس):  قرار بازداشت موقت کامران آسا روز گذشته با انتقال وی به شعبه‌ی 28 دادگاه انقلاب از سوی قاضی مقیسه تایید شد.
کامران آسا برادر کیانوش آسا دانشجوی جان باخته طی وقایع اخیر پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، روز 16 آذر هنگامی که قصد ورود به دانشگاه علم و صنعت برای شرکت در مراسم بزرگداشت برادرش را داشت توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان، وی هم اکنون در بند عمومی زندان اوین نگهداری می‌شود و با توجه به داشتن عارضه‌ی قلبی در شرایط بدی به لحاظ وضعیت جسمانی قرار دارد. تلاش‌ها و پیگیری‌‌های مادر و خواهر کامران برای تبدیل قرار بازداشت وی تا کنون نتیجه‌ای نداشته است.
از سوی دیگر شرایط نامناسب روحی و جسمی مادر و خواهران کیانوش و کامران آسا به دنبال مرگ کیانوش با بازداشت کامران تشدید شده است.

دانشجوبان دانشگاه علم و صنعت در تهران طی روزهای اخیر در مراسم ها و تجمعات خود ضمن گرامی داشت یاد کیانوش خواستار آزادی برادر این دانشجوی شهید شده‌اند. دانشجوبان همچنین اعلام کرده‌اند در صورت تداوم بازداشت کامران آسا طی هفته‌آینده دست به تحصن خواهند زد.


فریبا پژوه آزاد شد


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): فریبا پژوه ، پس از تحمل 124 روز زندان، عصر امروز آزاد شد.
خانواده این روزنامه نگار در تماس خبرنگار جرس، با تایید خبرآزادی اعلام کردند که فریبا با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شده است.
این روزنامه نگار بیش از دو ماه در سلول انفرادی و سپس در سلول های چند نفره بند 209 زندان اوین ، زندانی بود.
تبلیغ علیه نظام ، اتهامی است که به گفته مینا جعفری، وکیل فریبا پژوه به این روزنامه نگار نسبت داده شده است.

مردم اصفهان محاصره بیت آیت الله طاهری را شکسته و وارد بیت ایشان شدند


سید محمد خاتمی: اگر فضا مناسب بود مردم خیلی وسیع تر از آنچه دیدیم از آیت الله منتظری تجلیل می کردند


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸, ساعت ۷:۰۱ بعد از ظهر
آزادی یعنی انتقاد ، هزینه نداشته باشد، تایید آنچه در جامعه میگذرد آزادی نیست
جنبش راه سبز (جرس): سید محمد خاتمی با اشاره به حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری، گفت: اگر فضا مناسب تربود خیلی وسیع‌تر از آنی که دیدیم مردم از ایشان تجلیل می‌کردند.

رئیس جمهور سابق ایران از برخوردها و تحرکات صورت گرفته از سوی عده‌ای در جریان و بعد از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله العظمی منتظری ابراز تاسف کرد و گفت: چه کسانی هستند که می‌آیند رفتارهایی انجام می‌دهند که حتی نشود یک مجلس ترحیم هم برای ایشان گرفته شود؟چه کسانی هستند آنهایی که این رفتارها را انجام می‌دهند؟

چه کسی اجازه نمی‌دهد مراسم ختم آیت‌الله منتظری برگزار شود؟


تاریخ انتشار: ٢ دي ١٣٨٨
انتشار خبر عدم برگزاری مراسم ختم دوشنبه شب در مسجد اعظم قم برای آیت الله منتظری، با خبر لغو مراسم سوم و هفتم این مرجع تقلید کامل شد.
به گزراش آرمان ایران، شب گذشته خبر لغو مراسم متعاقب راهپیمایی منتشر شد که در آن گروهی اعلام نموده بودند اجازه نخواهند داد مراسم دیگری در قم برگزار شود.
روزنامه کیهان امروز که نقش سخنگوی تظاهر کنندگان دیروز را بازی می کند در خبر راهپیمایی با شکوه! و خودجوش روز گذشته مصاحبه ای (احتمالا خیالی) نیز با هماهنگ کنندگان آن ترتیب داده و نوشته: "هماهنگ كنندگان اين مراسم در پايان خبر دادند كه با حضور موثر خود اجازه شكل گيري هيچ مجلسي در قم كه مبناي اهانت به نظام در آن باشد را نخواهند داد و همچنين امروز ساعت 10 صبح نيز براي قدرداني از مواضع آيت الله العظمي حسين نوري همداني در ميدان روح الله قم تجمع خواهند كرد."
مشخص است که راهپیمایان و کیهان بنا دارند هم جور قوه قضاییه را بکشند هم جور نیروهای ضابط و نیروهای انتظامی را و هم جور کم کاری های مسئولین اجرایی و وزارت کشور را!

قنبری: شک نکنید عزل موسوی ناشی از کینه‌های انتخاباتی است/این تصمیم نشان می‌دهد دولت در چه وضعیتی قرار گرفته است


تاریخ انتشار: ٢ دي ١٣٨٨
پارلمان‌نیوز: سخنگوی فراكسیون خط امام(ره) در واکنش به عزل میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر، گفت: در مورد اینکه این عزل یک تصمیم سیاسی نشات گرفته از کینه‌های انتخاباتی است،‌ شکی وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، داریوش قنبری با اشاره به اینكه میرحسین موسوی رقیب آشکار احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود، ادامه داد:«همواره شاهد آن هستیم كه آقای احمدی‌نژاد در تلاش حذف رقبا و منتقدین خود حرکت می‌کند. با توجه به هجمه‌هایی که طرفداران دولت برعلیه موسوی شروع کرده بودند، مشخص بود که چنین اتفاقی می‌افتد.»

سیدعلیرضابهشتی شیرازی : برای محمد نوری‌زاد


چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه :دادستان محترم تهران در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده است من بعد با کسانی که نسبت به سران کشور اهانت کنند بدون اغماض برخورد خواهد شد، و از قرار دستگیری آقای محمد نوری‌زاد در روزهای اخیر نخستین نمونه از این قاطعیت است.
اولا چقدر خوب شد که آقای نوری‌زاد را به این دلیل یا هر دلیل دیگر دستگیر کردند و از نوشتن باز داشتند، زیرا این مرد آن قدر زیبا می‌نوشت و آن قدر پرکار بود که ما تقریبا داشتیم از حسودی دق می‌کردیم. ثانیا این کار آقای دادستان حتی اگر ظالمانه است ای کاش ظلم بالسویه باشد، که به عدل نزدیک‌تر است.

دفتر آیت الله صانعی: مهاجمان هر کاری خواستند کردند، تماس با پلیس بی فایده بود


چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: راهپیمایی امروز قم که گفته می شود از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه از میدان امام خمینی به سمت بیوت آیات منتظری و صانعی برگزار خواهد شد ، مجوز رسمی ندارد.
خبرنگار عصر ایران در تماس تلفنی با رییس اداره سیاسی استانداری قم کسب اطلاع کرد که راهپیمایی امروز مجوز ندارد .
این مقام سیاسی استان قم با اشاره به اینکه راهپیمایی روز سه شنبه از سوی گروه ” حزب الله قم ” درخواست شده و مجوز رسمی به آن داده شده بود ، افزود : این مجوز برای تجمع در مقابل بیوت آیات منتظری و صانعی نبوده و از میدان روح الله قم به سمت صحن حرم حضرت معصومه (س) برنامه ریزی شده بود و حرکت به سمت بیوت آیات منتظری و صانعی در برنامه راهپیمایی نبوده است .
با این حال خبرنگار عصر ایران همزمان در تماسی با دفتر حضرت آیت الله صانعی از مراجع تقلید در قم کسب اطلاع کرد که در دو شب گذشته عده ای در مقابل دفتر این مرجع تقلید تجمع کرده و با سر دادن شعارهای توهین آمیز به خرد کردن شیشه های دفتر ایشان و پاره کردن پوسترها و پارچه نوشته های نصب شده در مقابل دفتر ایشان مبادرت کرده اند.
دفتر آیت الله صانعی همچنین در واکنش به سخنان رییس اداره سیاسی استان قم اظهار داشت : ” به هر حال راهپیمایی دیروز هر چه که بوده باشد عده ای از مسیر تعیین شده قبلی راه خود را کج کرده و به دفتر آیات صانعی و منتظری حمله کرده اند “.
وی افزود : ” مهاجمان درحمله دوشنبه شب با عدم دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی هر کاری خواستند به انجام رساندند و تماس های ما با پلیس و مراجع امنیتی برای متفرق کردن مهاجمان به جایی نرسید ، اما در حمله سه شنبه نیروی انتظامی کمی در ماجرا دخالت کرد و در مواقعی مهاجمان را به عقب راند “.

آیت الله طاهری با چشمان اشکبار:از ۶ مسیر برای حضور در مسجداقدام کردم که همه مسیرها را یکی یکی بستند


چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه:لباس شخصی‌ها پیش از ظهر امروز در حمله‌ای گسترده به حاضران در مراسم ختم آیت‌الله منتظری در اصفهان حمله‌ور شدند.
به گزارش «پارلمان‌نیوز»، نیروهای لباس شخصی که بعد از حضور پرشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری اقدام به سازمان‌دهی گسترده‌ای برای انجام حمله و هتک حرمت مرجعیت و روحانیت کرده‌اند، امروز به مسجد سیداصفهان حمله کردند.
در این مسجد به دعوت و میزبانی آیت‌الله طاهری اصفهانی مراسم یادبود آیت‌الله منتظری بنا بود برگزار شود که دقایقی بعد از ساعت اعلام شده یعنی ۹صبح برای برگزاری این مراسم، در مسجد بسته می‌شود و مردم در محوطه مسجد در حال قرائت حمد و سوره بودند که نیروهای لباس شخصی به مردم حمله کردند و با بستن در اصلی مسجد سید به مردم گاز فلفل و گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
بعد از مدتی اقدام آنها به ضرب و شتم شدید حاضران کردند و سپس به سمت حجت الاسلام ادیب عضو جبهه مشارکت و رئیس ستاد مهندس میرحسین موسوی در قم که سخنران این مراسم بود حمله‌ور شدند.
بنا بر اخبار رسیده از اصفهان جمعی از مردم اصفهان با زدن حلقه‌ای به دور این روحانی فریاد می‌زدند که اجازه هتک حرمت به روحانیت را نخواهیم داد که این حلقه با حمله گسترده و شدید لباس شخصی‌ها شکسته شد و با پرتاب گاز فلفل به صورت این روحانی، او به صورتی اهانت آمیز دستگیر شد.
همچنین محمدناظری از فعالان مدنی-دانشجویی نیز دستگیر شد.
بیش از ۵۰نفر در جریان این درگیری‌ها بازداشت شده‌اند که به محض دریافت اطلاعات بیشتر اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد که چهار نفر از آن‌ها از جمله خسرو خالقی عکاس خبرگزاری مهر و یکی از روزنامه‌های اصفهان، خبرنگار هستند.
خبرهای رسیده حاکی از آن است که در پی این اتفاق، مردم اصفهان به سمت بیت آیت‌الله طاهری اصفهانی که علی‌رغم اصرار ایشان بر حضور در این مراسم برخی نیروها با محاصره خودروی ایشان در اتوبان خیام مانع از حضور امام جمعه مستعفی و محبوب اصفهان در مسجد سید شده‌اند حرکت کرده‌اند و هم‌اکنون جمعیت زیادی مقابل بیت این یار صادق و راستین امام راحل حضور دارند و گارد ویژه نیز حضور پررنگ در اطراف بیت آیت‌الله طاهری دارد.
خبرهای تکمیلی دریافتی حاکی از آن است که عده‌ای از حاضران در جلوی بیت آیت‌الله طاهری توانسته‌اند وارد بیت یار امام شوند.
آیت‌الله سیدجلال‌الدین طاهری اصفهانی در جمع این افراد با چشمانی اشک‌آلود گفت:« من از مردم دعوت کردم بیایند و از اینکه شنیدم برای مراسم ترحیم یک مرجع تقلید اینگونه برخورد کرده‌اند، بسیار متاسفم.»
یار صدیق امام راحل افزود:«از ۶ مسیر مختلف برای حضور در مسجد سید اقدام کردم که همه مسیرها را یکی یکی بستند.»
وی خاطر نشان کرد:«با اینکه می‌دانستم در مسجد سید آنگونه درگیری است برای حضور و همراهی مردم درنگ نکردم ولی همه راه‌ها را بستند.»

پیام تشکر و خداحافظی میرحسین موسوی از جامعه هنری و اعضای فرهنگستان هنر


چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: میرحسین موسوی پس از تصمیم رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر جایگزینی فردی دیگر به ریاست فرهنگستان هنر در پیامی از اعضا و کارکنان فرهنگستان هنر و نیز جامعه هنری تشکر و خداحافظی کرد.
به گزارش “کلمه” متن پیام به شرح زیر است:
بسمه تعالی
با سلام
اینک که شورایعالی انقلاب فرهنگی جایگزین جدیدی را برای اداره امور فرهنگستان هنر تعیین کرده است جا دارد از همه هنرمندان و دانشگاهیان و فرهیختگان که در سالهای گذشته با فرهنگستان هنر همکاری کردند تشکر نمایم .
بنده بویژه نمی توانم محبت ها و همکاری های اساتید محترم عضو مجمع عمومی فرهنگستان هنر را فراموش کنم ، در طول یازده سال گذشته همواره از هنر ، اخلاق و فرهنگ والای آنها درسها گرفتم و رأیی که به این حقیر دادند پیوسته الهام بخش من در سیاستگزاری ها و اداره فرهنگستان هنر بود .
امیدوارم که آیندگان قدر سرمایه اجتماعی فراهم آمده ای که موجب اعتماد جامعه بزرگ هنرمندان کشور به فرهنگستان هنر گردیده است را بدانند و تلاش نمایند آن را افزون تر سازند . همچنین لازم است بدینوسیله از همه کارکنان و همکاران شریف فرهنگستان هنر در همه رده ها بعنوان پایه گزاران و موسسین اصلی این نهاد تشکر نمایم .
میر حسین موسوی

مرخصی برای عبدالله رمضان‌زاده و بهزاد نبوی/ آزادی نفیسه زارع کهن و حجت شریفی

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: عبدالله رمضان‌زاده از زندان آزاد شد.  به گزارش «پارلمان‌نیوز»، سخنگوی دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت بعد از تحمل ماه‌ها حبس از زندان اوین آزاد شد.
همچنین نفیسه زارع‌کهن نیز  آزاد شدند.
رییس محاکم انقلاب اعلام کرد:«با توجه به برگزاری جلسه محاکمه رمضان‌زاده، وی با صدور قرار هشت میلیارد ریالی از عصر امروز تا بعد از روز عاشورا (دوشنبه) به مرخصی می‌رود.»
وی خاطر نشان کرد:«بهزاد نبوی نیز با صدور قرار قانونی از فردا تا بعد از مراسم عاشورا به مرخصی می‌رود.»

حجت الاسلام ادیب بازداشت شد


چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: دکتر حجه الاسلام مسعود ادیب در اصفهان بازداشت شد. دکتر حجت الاسلام ادیب از اندیشمندان دینی و استاد حوزه و دانشگاه امروز در اصفهان بازداشت شد.
به گزارش “کلمه” نیروهای لباس شخصی به حاضران در یک جلسه ی سخنرانی حمله کرده و پس از آن به حجت الاسلام ادیب رئیس ستاد مهندس میرحسین موسوی در قم که سخنران این مراسم بود نیز حمله‌ور شدند.
به گزارش نسیم فردا، جمعی از مردم اصفهان با زدن حلقه‌ای به دور این روحانی فریاد می‌زدند که اجازه هتک حرمت به روحانیت را نخواهیم داد که این حلقه با حمله گسترده و شدید لباس شخصی‌ها شکسته شد و با پرتاب گاز فلفل به صورت این روحانی، او به صورتی اهانت آمیز دستگیر شد.
شایان ذکر است حجت الاسلام ادیب سابقه تدریس در حوزه های علمیه قم، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه مفید، دانشگاه قم و دانشگاه ادیان و مذاهب را دارد.
همچنین محمد ناظری از فعالان دانشجویی ستاد مهندس میرحسین موسوی و از فعالان مدنی اصفهان نیز در مراسم امروز دستگیر شد

محمد خاتمي : اگر آزادی‌ها سلب شود نباید انتظار “تحقق جمهوری اسلامی” را داشته باشیم


چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸
کلمه: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با ابراز تاسف از برخوردها و تحرکات صورت گرفته از سوی عده‌ای در جریان و بعد از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری، به انتقاد از دروغ پرداری‌هایی که گاها به نام نظام نیز انجام می‌شود پرداخت و خبری که اخیرا درباره نامه او به رهبر انقلاب منتشر شده را دروغ و جعل خواند.
به گزارش کلمه به نقل از باران  حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در دیدار صمیمانه‌ای با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به بیان برخی مسائل روز پرداخت و سپس به سئوالات آنان پاسخ گفت.
وی در ابتدا گفت:«از حضرت امام جعفر صادق(ع) نقل شده است که سوره فجر را زیاد بخوانید و اضافه فرمودند که آیات آخر سوره فجر در مورد جدم اباعبدالله الحسین (ع) است و آن آیات این است که “یا أیتها النفس المطمئنة ارجعی إلى ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی” ودر ادامه فرمودند مصداق نفس مطمئنه‌ای که خداوند گفته است حضرت ابا عبدالله الحسین است.»

لو رفتن نام8مسئولی كه توهین به آنهاجرم است


خبرآنلاین نوشت:
 نظر به اینكه مقامات قضایی اعلام كرده‌اند با افرادی كه نسبت به مسئولان اهانت روا دارند برخورد می‌شود، اسامی مسئولانی كه مشمول این طرح می‌شوند ذیلاً ابلاغ می‌گردد و به سایر مسئولان اعلام می‌گردد تلاش بیهوده برای قرار دادن نام خود در این لیست نكنند.

لیست مسئولانی كه اهانت به آنها جرم بوده و مستلزم برخورد قضایی است، به شرح زیر است:
1 - ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
2- جناب آقای دكتر محمود احمدی‌نژاد
3- رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
4- رئیس محترم شورای‌عالی اداری
5- رئیس محترم دولت نهم
6- رئیس محترم دولت دهم
7- عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام كه صندلی‌اش سمت راست آقای هاشمی رفسنجانی قرار دارد و مدتهاست بر آن ننشسته است.
8 - هر مسئولی كه سمتش به یكی از سمت‌های  مندرج در بندهای بالا منتسب است

موسوی لاری : با نام امام، به بیت امام حمله می‌کنند

چهارشنبه, ۲م دی, ۱۳۸۸

کلمه: یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با محکوم کردن اهانت به امام خمینی گفت : امروز کسانی که در زمان حیات حضرت امام ارتباط زیادی با ایشان نداشتند، یا لااقل سلایق خودشان را به دیدگاه و نظر امام ترجیح می‌دادند امروز دو آتشه طرفدار امام شده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد موسوی لاری در گفت‌و‌گو با  ایلنا در پاسخ به اینکه به عقیده شما علت به وقوع آمدن چنین اهانتی به بنیانگذار انقلاب اسلامی چیست ؟ گفت:قبل از پرداختن به این سوال یک نکته در ورای همه نکات و تحولات به دقت باید مورد توجه قرار بگیرد و آن اینکه انقلاب اسلامی ، نظام اسلامی و دولت برآمده از این انقلاب بدون تمسک به امام معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد.

پيشنهادي براي مراسم گراميداشت ياد آيت اله منتظري در ميدن امام خميني - سوم دي ماه

برای مراسم روز پنج شنبه در توپخانه بهتر است سبزها برای رسیدن از خیابان انقلاب به توپخانه مسیر لاله زار را انتخاب کنند تا در بین راه بازاری ها و مردم را هم همراه خود کنند و خبررسانی برای تاسوعا و عاشورا هم صورت گیرد. در آن صورت حتی اگر مبادی ورودی میدان هم بسته باشد تجمع بسیار بزرگی در بازار صورت می گیرد.

آیه الله طاهری حبس خانگی شد / حکومت همان رفتاری که با منتظری کرد را با طاهری میکند


چهارشنبه دوم دی 1388

آيت اله طاهري اصفهاني ابر مردي كه راه آيت اله منتظري را ادامه مي دهد !

لحظاتی پیش خبر دار شديم که آیه الله طاهری حبس خانگی شد. این خبر را یکی از افراد نزدیک به دفتر آیه الله طاهری را اعلام كرد . اخبار تکمیلی را بعد ارسال می شود .

آخرین اخبار مراسم اصفهان (نجف آباد)

ساعت 17:03 : آیت الله طاهری در نجف آباد : مردم در روز عاشورا در سراسر کشور شیخ شهید، فقیه عالیقدر را تکریم و انزجار خود را از رویه حاکم اعلام کنند.

اخبار سه شنبه 22 دسامبر 2009 - 01 دی به نقل از خبرگزاری برون مرزی

میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد

میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران با رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: " اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امشب (سه شنبه، اول دی) خود، میرحسین موسوی را از ریاست فرهنگستان هنر بركنار و علی معلم دامغانی (شاعر) را جایگزین وی كردند."

همچنین در این جلسه جهانگیر الماسی (بازیگر)، مصطفی رحماندوست (شاعر) و مهدی کلهر (مشاور رئیس جمهوری) به عنوان اعضای جدید فرهنگستان انتخاب شدند.

دو هفته پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقیما علی معلم دامغانی، شاعر را به عضویت پیوسته فرهنگستان هنر درآورد.

این در حالی است که طبق اساسنامه فرهنگستان هنر، 20 عضو از 30 عضو پیوسته فرهنگستان باید به پیشنهاد این فرهنگستان باید به پیشنهاد شورای هنر و یا تائيد شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شوند و 10 عضو دیگر توسط همان 20 نفر انتخاب می شوند.

در ماههای گذشته و بدنبال تحولات پس از انتخابات ایران آقای موسوی بطور پیوسته در کار خود در فرهنگستان هنر حاضر می شد. در ماههای گذشته شماری از هواداران دولت با تجمع در مقابل ساختمان فرهنگستان هنر، شعارهایی علیه آقای موسوی سر دادند.

آقای موسوی همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما گزارشی در خصوص اینکه آیا بدنبال اعتراضات پس از انتخابات، وی در جلسات این مجمع شرکت کرده است و یا خیر منتشر نشده است.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی در سال 1378 تشکیل شد و ریاست آن از ابتدای تاسیس برعهده میر حسین موسوی بود.

طبق اساسنامه اولیه فرهنگستان هنر، این موسسه با شخصیت حقوقی مستقل به نهاد ریاست جمهوری وابسته است و اعتبارات آن در بودجه سالانه كشور در ردیف اعتبارات نهاد ریاست جمهوری منظور می شود.

بر اساس این اساسنامه رئیس فرهنگستان هنر به پیشنهاد مجمع عمومی و حكم ریاست عالیه فرهنگستان‌ها (رئیس جمهوری)، از میان سه نفر از صاحب نظران برجسته كشور برای مدت چهار سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

اما در مصوبه جدید (مصوب 16 آبان 1388) شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن بر عهده محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران است، رئیس فرهنگستان از میان اعضای فرهنگستان، به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم او برای یک دوره چهارساله انتخاب می شوند.


..........................................................................
وزیر اطلاعات ایران: بر 'جریان فتنه' تسلط کامل داریم

وزیر اطلاعات ایران از شناسایی ۸۰ موسسه، بنیاد، صندوق و نهاد خارجی که به گفته او در 'جریان فتنه' نقش داشته اند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حیدر مصلحی در همایش استانداران ایران که روز دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ (۲۱ دسامبر ۲۰۰۹) برگزار شد، گفته است که وزارتخانه تحت امر او تردد عوامل 'فتنه' به کشورهای غربی به خصوص انگلستان را زیر نظر دارد.

آقای مصلحی ضمن اشاره به ویژگی های اعتراضات مردمی پس از انتخابات خرداد ماه که او از آن تحت عنوان 'فتنه' یاد کرده است، شکل گیری این اعتراضات را به فعالیت های گروه هایی نظیر سازمان مجاهدین خلق، طرفداران نظام پادشاهی، بهائیان، همجنس خواهان، و فعالان جنبش های زنان در ایران نسبت داده است.

وزیر اطلاعات ایران از کشف جزواتی خبر داده است که در بازرسی از منزل یکی از افراد به گفته او 'سران فتنه' پیدا شده است و مضمون آنها شباهت بسیاری به 'ادبیات حزب توده' ایران دارد.

پیش تر در جریان دادگاه هایی که تصاویر آن از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، دادستان از کشف اسناد، اسلحه و مواد مخدر از دفتر و خانه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ماه در ایران، خبر داده بود.

در جریان مهر و موم کردن دفتر مهدی کروبی (نامزد معترض به نتایج انتخابات) نیز خبرهایی مبنی بر کشف اسناد و مدارکی در ارتباط با جریان اعتراضی موسوم به 'جنبش سبز'، در خبرگزاری های دولتی ایران منتشر شده بود.

آقای مصلحی بدون نام بردن از فرد یا موسسه ای اعلام کرده است که وزارت اطلاعات ایران ۸۰ موسسه، بنیاد، صندوق و نهاد بیگانه فعال را شناسایی کرده است.

او مدعی شده است که بنابر اسناد به دست آمده، یکی از این موسسات بودجه ای بالغ بر یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار برای گسترش دادن اعتراضات خیابانی و نافرمانی های مدنی، پیش بینی کرده است.

..............................................................
فرار دو محکوم به اعدام هنگام اجرای حکم و دستگیری دوباره آنها

دو محکوم به اعدام در شهر سیرجان که توسط اعضای خانواده شان به هنگام اجرای حکم فراری داده شده بودند، پس از چند ساعت دستگیر شدند.

صبح روز سه شنبه، اول دی (22 دسامبر) این دو مرد که به جرم سرقت مسلحانه محکوم به مرگ بودند، در ملا عام به دار آویخته شدند.

به گفته رادیوی جمهوری اسلامی، عده زیادی از خانواده این دو نفر که در محل اعدام حضور داشتند، با به هم ریختن فضا و پرتاب سنگ به ماموران انتظامی محکومان را از بالای دار پائین کشیدند و فراری دادند.

آقای خالقی، مسئول روابط عمومی دادگستری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا گفت که نيروی انتظامی و عوامل دادگستری ضمن دستگيری دو اعدامی فراری، چهار همدست آنان را نيز بازداشت کردند.

او گفت: با دستور رياست دادگستری استان کرمان و بر اساس قانون حکم اعدام، اين دو متهم عصر امروز (سه شنبه) برای بار دوم اعدام می‌شوند.

اما یک شاهد عینی که در محل اعدام حضور داشته به بی بی سی فارسی گفت که هنگامی که خواستند محکومان را برای بار دوم اعدام کنند، جمعیت با پرتاب سنگ، نگذاشتند ماموران این دو محکوم را از خودرو حامل آنها پیاده کنند و آنها را از محل اعدام دور کردند.

سرقت مسلحانه از جمله جرایمی است که مجازات آن در ایران مرگ است.

ایران از نظر تعداد موارد اجرای مجازات اعدام، دومین کشور در جهان است. نهادهای حقوق بشری بارها از ایران خواسته اند که مجازات اعدام را لغو و آن را به حبس تبدیل کند.



.................................................................................
گفت و گوی بی بی سی فارسی با وزير خارجه بريتانيا

دیوید میلیبند ، جوان ترین وزیر امور خارجه بریتانیا در سی سال اخیر است. دوران وزارت او مصادف است با انبوه مسائل سیاست خارجی از جمله عراق ، افغانستان و برنامه هسته ای ایران. وزيران پيش از دیوید میلیبند در گذشته تصمیم های مهمی گرفته اند که تاثیر بعضی از آنها را هنوز می توان در گوشه وکنار جهان دید.

نظر وزیر امور خارجه بریتانیا در مورد مسائل امروز پیش رویش چیست؟ دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا مهمان برنامه به عبارت دیگر است:

آقای وزیر به برنامه "به عبارت دیگر خوش آمدید

باعث خوشبختی من است.

آیا فکر می کنید ایران قصد ساخت بمب اتمی دارد؟

من فکر می کنم ایران هنوزآن بخش مستقل جامعه بین المللی به نمایندگی آژانس بین المللی انرژی اتمی را متقاعد نکرده که نیت صرفا صلح آمیز دارد.

ایران گفته که نیت صلح آمیز دارد. هر کشوری از جمله ایران مطابق معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی حق برخورداری از انرژی هسته ای غیرنظامی را دارد. ما قصد انکارش را نداریم، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید درباره صلح آمیز بودن این نیت کاملا متقاعد نشده و فکر می کنم که این مساله، مایه تاسف عمیق است.

اما آژانس در عین حال مدرکی ارائه نمی کند که نشان دهد ایران نیات بدی دارد.

این وظیفه همه کشورهای امضا کننده معاهده ان پی تی است، خواه بریتانیا و خواه ایران، که نهاد ناظر بر معاهده را متقاعد به رعایت ملزومات آن معاهده کند. مساله واقعا ساده ای است. ایران برنامه غنی سازی اورانیوم دارد ولی نیروگاه غیرنظامی هسته ای ندارد که بخواهد اورانیوم غنی شده را تحویلش دهد.

این مسئله ساده بخشی از بی اعتمادی و بدبینی را توجیه می کند و نشان می دهد دلایل دیگری هم هست که چرا آژانس نتوانسته نظامی بودن برنامه اتمی ایران را منتقی بداند. این مایه نگرانی عمیق ماست چون چهل سال است که معاهده ان پی تی به محدود کردن گسترش این تسلیحات خطرناک کمک کرده است.

فکر نمی کنید وقتی اسراییل زرادخانه اتمی دارد، سخن گفتن علیه برنامه اتمی ایران قدری دشوار می شود؟

فکر می کنم مهم است که هر کشوری به عدم گسترش تسلیحات اتمی متعهد شود. ما نه تنها به هدف بنیادین معاهده که رساندن تعداد جنگ افزارهای هسته ای به صفر است، پایبند شده ایم بلکه به خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی متعهد شده ایم. فکر می کنم ایران به عنوان امضا کننده ان پی تی و کشوری که می گوید می خواهد به قوانین و مقررات بین المللی عمل کند، باید به مفاد آن پایبند بماند.

مهم است این نکته را ذکر کنم که جامعه بین المللی شامل چین، روسیه و کشورهای غربی پیشنهاد ساده ای به ایران داده است: با شما می توان در مباحث اتمی از جمله انرژی صلح آمیز غیرنظامی هسته ای مثل یک کشور عادی برخورد کرد به شرط آن که شما هم مثل یک کشور عادی رفتار کنید. نباید تردیدی درباره صلح آمیز بودن ماهیت برنامه غنی سازی تان باقی بگذارید.

شما می گویید به خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی متعهد هستید ولی فشاری به اسراییل نمی آورید. می دانید که استدلال مقامهای ایران و سایر کشورهای اسلامی این است که در حالی که ایران ان پی تی را امضا کرده و به بازرسان آژانس اجازه بازرسی می دهد، اسراییل هیچ پیمان نظارتی را امضا نکرده ولی دستش باز گذاشته شده.

ما فکر می کنیم که همه کشورها باید به ان پی تی بپیوندند، از جمله کشورهایی مثل اسراییل که هنوز آن را امضا نکرده اند. اما این حرف صحیح نیست که بگوییم دولت ایران به تعهدات مختلفش در ان پی تی پایبند است چون نتوانسته به آنها از جمله خبر دادن درباره ساخت تاسیسات تازه عمل کند. لازم است این نکته را ذکر کنم که خیلی از مردمی که این برنامه را تماشا می کنند، ضرورتا در ایران زندگی نمی کنند.

آنها در سایر کشورهای منطقه زندگی می کنند که شدیدا نگران خطر بروز یک مسابقه تسلیحاتی اتمی در خاورمیانه هستند. این باید مایه نگرانی همه باشد. دولت ایران می گوید نیازهای اتمی اش کاملا صلح آمیز است، ولی کارهایش چنین ادعایی را تایید نمی کند. برای همین مهم است که به مردم ایران مستقیما بگوییم ما هیچ ایرادی به حق ایرانی ها بر اساس ان پی تی نمی گیریم، به شرط آن که آن کشورهم مسئولیتهایش را بپذیرد.

ولی در حال حاضر دولت ایران آشکارا مسئولیتهای خود را انکار می کند. برای ما خیلی مأیوس کننده است که در دو سه ماه گذشته ما روندی را دنبال کرده ایم که در جلسات متعدد و مفصل از ایران در باره جزئیات برنامه هسته ای اشسئوال کنیم. سه کشور اروپائی بعلاوه روسیه و چین و آمریکا می گویند ما میخواهیم با شما بنشینیم و در باره جزئیات برنامه هسته ای شما صحبت کنیم.

اما دولت ایران حتی حاضر نیست تاریخ این جلسات را مشخص کند. اینبسیار مأیوس کننده است. در همین ساختمانی که شما نشسته اید در ماه مه 2008 در جلسه ای به ریاست من، شش کشوری که مسئول مذاکره با ایران هستند، پیشنهاد مشخصی به ایران ارائه دادند، گفتند ما میخواهیم با ایران رابطه داشته باشیم، ما می خواهیم مطمئن شویم که منافع اقتصادی، فرهنگی و علمی چنین روابطی نصیب مردم ایران می شود.

ما گفتیم ایران تا زمانی که رفتارش مانند سایر کشورهاست، از همان احترام آنها برخوردار خواهد شد. پاسخ به این پیشنهاد صفر بود. اصلا به آن اهمیت ندادند. من امروز همان چیزی را به شما میگویم که به آقای متکی وزیر امورخارجه ایران گفتم: ما منتظر یک برخورد مثبت با پیشنهاد مثبتمان هستیم.

تا حالا پاسخ مثبتی نبوده.

نخیر نبوده و این خیلی مأیوس کننده است چون ایران سالهاست می گوید به دنبال گفتگوست. حالا که موقعیت منحصر به فردی پیش آمده و دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار است که تعهد به همان نوع گفتگوهائی دارد که من حمایت می کنم، همان گفتگوهائی که چین و روسیه هم حمایتش می کنند، یک پاسخ ساده دو کلمه ای از مقامات ایران دریافت کردیم که نه نه. از نظر من این راه صحیح پاسخ دادن در باره این مسأله بسیار بسیار مهم نیست.

عواقب این ناامیدی چیست؟

ما همیشه گفته ایم که باید به گامهای بعدی فکر کنیم. هجده ماه منتظر پاسخ به پیشنهادی بودیم که در این اتاق به ایران دادیم. تقریبا یک سال از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا گذشته. دو سه ماه از ملاقاتمان در نیویورک برای توافق درباره دیدارهای فشرده گذشته. هدف این بوده که براساس پاسخ ایران به پیشنهادمان، ببینیم گام بعدی ما چه باید باشد. در حال حاضر واکنش ایران منفی است و این خیلی نگران کننده است.

پاسخ سوال مرا ندادید. عواقب کار چه خواهد بود؟

جامعه بین المللی کاملا یکپارچه است و ما با هم در باره قدم های بعدی مشورت می کنیم. اتفاقا همین پیش از این که با شما صحبت کنم، مشغول رایزنی بودم. در حال حاضر بحثهای داغی در جریان است، نه تنها در اروپا بلکه در سراسر جهان، پاسخی که دولت ایران در این زمان بسیار مهم داده، هر سه کشور اروپائی بعلاوه روسیه و چین و آمریکا را مأیوس کرده است.

آیا تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال خواهد شد؟

من مجددا تکرار می کنم که در باره قدم بعدی مان بر اساس سیاستی تصمیم می گیریم که در سراسر E3+3 تصویب شده که اصطلاحا آن را سیاست دو مسیره می نامند: از یک طرف مشوق هائی پیشنهاد می شود و از طرف دیگر فشار وارد می شود. این دو جنبه در کنار هم اعمال می شوند. ما مصر هستیم که مسأله این که چه کسی در ایران حکومت کند مربوط به مردم ایران است.

ما اصرار داریم که ایران باید حقوق مساوی با دیگر اعضای جامعه بین المللی داشته باشد اما در عین حال باید مسئولیت برابرهم بپذیرد. ما اصرار داریم که احترام تمامیت نظام عدم گسترش تسلیحات اتمی(من نمی فهمم!!) حفظ شود و این همان کاری است که ما انجام می دهیم.

شما خود تان را را به تحریم مشخصی متعهد نمی کنید و این قابل درک است. اما صحبت از تحریم ها مدت هاست مطرح است. در عین حال بسیاری در ایران از جمله بعضی از چهره های سرشناس مخالف دولت، با تحریم مخالفند و می گویند تحریم بیشتر به مردم لطمه می زند تا به دولت.

از نظر ما این مسئله که چه کسی در ایران در دولت است و چه کسی مخالف دولت، مربوط به مردم ایران است. یکی از نگرانی ها در باره انتخاباتی که امسال در ایران برگزار شد، این بود که در حالی که مناظره های قبل از انتخابات تبلیغ خوبی برای نظام سیاسی ایران بودند، چگونگی شمارش آرا ، نگرانی عمیقی بوجود آورد، همینطور اتهام سنگین زیرپا گذاشتن موازین حقوق بشر پس از انتخابات.

اما اینکه در نهایت چه کسی در ایران حکومت کند مسأله مردم ایران است. در مقابل این که ایران چه رفتاری در منطقه دارد یا چگونه با جامعه بین المللی برخورد می کند، یعنی همان انتظاری که از همه کشورها میرود برآورده می کند یانه، مسأله ای است که به همه ما مربوط است.

من درک می کنم، مردم ایران می خواهند که کسانی که تصمیم می گیرند با عواقب تصمیم خود روبرو شوند، نه تمام مردم که دراثر سوء مدیریت اقتصادی آزار دیده اند. جای تأسف است که کشوری مثل ایران نتواند مثل بقیه کشورها پیشرفت کند. اما مهم این است که خطر را درک کنیم. منافع ایران و جهان ایجاب نمی کند که در خاورمیانه رقابت هسته ای جریان داشته باشد.

پس در رابطه با ایران اولویت شما مسأله هسته ای است؟

مسأله هسته ای بسیار مهم است. نگرانی های مربوط به حقوق بشر نگرانی است که در خیلی کشورها وجود دارد......

اجازه بدهید صحبت شما را قطع کنم. مسأله حقوق بشر موضوعی است که بسیاری به ویژه مخالفان دولت به آن اعتراض دارند. آنها می گویند غرب مسأله حقوق بشر در ایران را فراموش کرده و تمرکزش بر جریان هسته ای است.

پس (معلوم می شود) آنها توجه زیادی به صحبتها و بیانیه های ما ندارند. من هفته گذشته با خانم عبادی ملاقات کردم تا مرا در جریان وضع حقوق بشر در ایران بگذارد. همین امسال دولت بریتانیا 50 یا 60 بار اعلام کرده که برخورد ایران با مسأله حقوق بشر بخصوص پس از انتخابات، در مسیر تعهدات بین المللی ایران نبوده. ایران یکی از امضا کنندگان کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی است که قوانین مشخصی را برای کشور من و ایران وضع کرده، اما ایران اصول اساسی (اصلی) حقوق بشر را رعایت نمی کند. ما این مسائل را فراموش نمی کنیم.

پس مسأله هسته ای مهم است، حقوق بشر مهم است چون مسأله معیارهای بین المللی است، مسأله افغانستان مهم است و نفش منطقه ای ایران. روابط ما جنبه های مختلف دارد. اضافه بر اینها مسأله مبادلات میان دو کشور است. مبادلات فرهنگی، مبادله دانشجو، که باید میان ایران و بریتانیا وجود داشته باشد. تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در این کشور هستند که بسیار هم خوب است.

مبادلات فرهنگی زیادی هست بخصوص از سوی ایرانی هائی که در اینجا زندگی می کنند که آنهم خوب است. بی بی سی فارسی که به ایرانی ها سرویس می دهد مستقل است. خیلی از ایرانی ها آن را مفید می دانند، بی بی سی از طرف دولت بریتانیا نیست. این شبکه اخبار مستقل در اختیار مردم میگذارد. بنابراین همه اینها خوب است. ما از این باز بودن فضا استقبال می کنیم و امیدواریم بیشتر شود.

بطور کلی شما آینده روابط ایران و بریتانیا را چگونه می بینید؟

به نظر من بستگی به انتخاب مقامات ایران دارد. آنچه بریتانیا می خواهد این است که ایران یک عضو مورد احترام جامعه بین المللی باشد. من می دانم که مردم ایران چه می خواهند. آنها یک ملت تحصیلکرده هستند که می خواهند با جهان خارج ارتباط داشته باشند، در حالی که به اعتقادات خود هم پایبند بمانند. اما روشن نیست که دولت ایران اصلا اجازه چنین مبادلاتی را بدهد. از نظر ما این مبادلات بسیار مفیدند. درها باز است و تعهد به مبادلات فرهنگی، دانشجوئی و شخصی بسیار قوی است. آنچه ما نداریم تعهد دولت ایران است که این مبادلات را امکان پذیر کند.

وقتی شما اظهارات ناخوشایند مقامات ایران در باره بریتانیا را می شنوید، چه احساسی دارید؟

من حس می کنم که این اظهارات تحریف واقعیت است. وقتی می گویند بریتانیا مسئول تظاهرات در تهران یا دیگر شهرهای بزرگ ایران است، انسان خنده اش میگیرد، چون این حرف مسخره و اشتباه است. اما واقعیت این است که این حرفها را باید پاسخ داد. این که بریتانیا مسئول تظاهرات مربوط به انتخابات در ایران است ذره ای واقعیت ندارد. تصمیم مردم ایران که تظاهرات کنند یا نظرشان را بگویند، به خواهش و تشویق ما یا از طرف ما نیست. بنابراین واکنش من این است که ما باید از حقوقی که فکر می کنیم ایرانی ها به دنبالش هستند قویا دفاع کنیم، حق حرف زدن از سوی خودشان، نه از طرف ما.

مساله دیگری که برای چند دهه مطرح است ، مداخله بریتانیا در کودتای ۲۸ مرداد است. شاید روشن کردن موضع بریتانیا در قبال چنان موضوعی مفید باشد.

فکر می کنم مهم است که از تاریخ درس بگیریم ولی خود رااسیر آن نکنیم. یقین دارم همه طرفهای درگیر مرتکب اشتباهاتی شده اند. می گویم اشتباه حتما در تاریخ ما هم وجود داشته. اما حالا باید نگاه مان به امروز و آینده باشد. از گفتگویی صادقانه درباره کجرویهای گذشته استقبال می کنم ولی در عین حال از تیره کردن گذشته سودی نمی بریم . نباید در گذشته زندگی کنیم. نگذاریم که لغزشهای گذشته، زمان حال و آینده را تحت تاثیر قرار بدهد.

واقعیت امروز آن چیزی است که تصمیمات ما، به آن شکل می دهد. در دو سال و نیم گذشته در زمان وزارت من، ما در مورد برخورد با ایران جدی و اصولی عمل کرده ایم. تنها چیزی که می گوییم این است که ایران باید به تعهدات بین المللی که پذیرفته، خواه در مورد مساله اتمی و خواه مسائل حقوق بشر، عمل کند. اما در دو سال و نیم گذشته پاسخی که امیدوار بودیم دریافت کنیم، نکرده ایم و این مایه نگرانی و ناامیدی است. نه به صلاح ایران است و نه به صلاح بریتانیا.

دست کم اخیرا در مورد قایقرانها که درباره شان با همتای ایرانی تان مذاکره کردید، یک پاسخ مثبت گرفتید؟

مقامهای ایران با مساله آن چند جوان کاملا حرفه ای و شایسته برخورد کردند. گفتند می خواهند تحقیق کنند. تحقیق کردند و دیدند مساله ای جدی نیست و قایقرانها را آزاد کردند و این مساله ای است که من در نامه ای که خطاب به وزیر خارجه ایران برای قدردانی نوشتم، ذکر کردم.

اجازه دهید به افغانستان بپردازیم. آیا دولت بریتانیا حاضر است تاریخی برای خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کند؟

ما مسلما دوست داریم افغانستان کشوری باشد که بتواند هرچه زودتر از حاکمیت مورد نظر خودش دفاع کند. به صلاح بریتانیا نیست که افغانستان مملکتی بدون حکومت قانون باشد. به صلاح ایران هم نیست که افغانستان بی ثبات باشد. البته ما دوست داریم هر چه زودتر از افغانستان بیرون بیاییم. دلیل حضور ما این است که در حال حاضر افغانستان برای دفاع از خود ضعفهایی دارد.

اما بعضی از رهبران نظامی و سیاسی گفته اند که بریتانیا حتی تا چهل سال دیگر در افغانستان باقی خواهد ماند؟

خیر هیچ کس چنین حرفی نزده. فکر می کنم آنچه فرمانده نیروهای بریتانیایی گفت این بود که چون افغانستان کشور فقیری است، به یک برنامه بلند مدت برای توسعه و فقرزدایی نیاز دارد، اما هیچ کس نگفته که نیروهای بریتانیایی تا چهل سال در افغانستان می مانند. روشن است که وقتی افغانستان بی ثبات است کل منطقه جنوب آسیا و آسیای میانه صدمه می بینید. وقتی که افغانستان تخته شطرنج قدرتهای دیگر است، آسیای میانه صدمه می بیند. خیلی مهم است که تحت مجوز سازمان ملل که مبنای حضور ما در آنجاست، از ثبات و حق حاکمیت مردم افغانستان حمایت کنیم.

معیار شما در موفقیت در زمینه های مختلف مثل مبارزه با فساد و برخورد با طالبان چیست؟ یعنی معیار اندازه گیری شما برای این که دولت افغانستان را موفق بدانید چیست؟

مهمترین معیار اندازه گیری پیشرفت در افغانستان، توانائی افغانستان در دفاع از خود و اداره کردن امور آن کشور است. چون علاقه نداریم که در افغانستان یک مستعمره ایجاد کنیم. هیچ علاقه ای نداریم که افغانستان را از لندن اداره کنیم. تنها کاری که ما می کنیم تقویت افغان های صادقی است که می خواهند در چارچوب قانون اساسی افغانستان زندگی کنند و از خود در مقابل کسانی که می خواهند قانون اساسی افغانستان را زیرپا بگذارند دفاع کنند.

اما شما چقدر مطمئن هستید که دولت کنونی، دولت آقای کرزی، می تواند با فساد مبارزه کند؟

مشکلات و مسائل مهمی وجود دارد. پرزیدنت کرزی در سخنرانی تحلیفش گفت می خواهد فرهنگ مصونیت از مجازات را که در حال حاضر در افغانستان وجود دارد، از بین ببرد. ما از او حمایت می کنیم. آقای کرزی برنامه های خود را در کنفرانسی که در 28 ژانویه در لندن تشکیل میشود ارائه خواهد کرد. ما از تمام همسایگان از جمله وزیر امور خارجه ایران دعوت کرده ایم که دراین کنفرانس حضور یابند. ما فکر می کنیم که این فرصت مناسبی است که نه تنها تمام کشورهای منطقه، بلکه جامعه جهانی حمایت خود را از دولتی شایسته در افغانستان اعلام کنند. این کاری است که باید انجام دهیم.

آقای وزیر، سال جاری سالی بسیار مشکل و خونین به ویژه برای نظامیان بریتانیا بوده، همچنین از نظر امنیت در کابل. همه چیز اشاره به آن دارد که پیروزی در این جنگ ممکن نیست.

سال بسیار مشکل و خونینی بوده که هزینه های بزرگی برای تمام کشورهای ذینفع داشته. اما در آنجا نبودن هزینه بیشتری می داشت. بالاترین هزینه این است که افغانستان منبع بی ثباتی در پاکستان بشود، نه تنها در پاکستان، بلکه لطماتش به تمام منطقه برسد. و این بسیار بسیار خطرناک است.

من فکر می کنم این خطری است نه تنها برای کشورهای غربی و همسایگان افغانستان از قبیل ایران، بلکه برای جمهوریهای آسیای میانه، روسیه، هند، چین. ما همه باید درک کنیم که استقلال و ثبات در افغانستان برای همه ما مهم است. در نهایت در افغانستان به یک سازش سیاسی نیاز است. راه حل نظامی وجود ندارد، راه حل سیاسی لازم است. عملیات نظامی مهم است که امنیت را حفظ کند تا آن سازش سیاسی صورت بگیرد.

آن راه حل سیاسی چگونه صورت می گیرد؟ از طریق مذاکره با طالبان؟

بطور قطع از این طریق که رهبری افغانستان برای همه شورشیان روشن کند که اگر مایلند در چارچوب قانون اساسی زندگی کنند باید در چارچوب نظام سیاسی باشند، نه اینکه با آن بجنگند. ما هیچ ابائی نداریم که بگوئیم هر جنگجوی طالبان باید حق انتخاب داشته باشد. یا به جنگ ادامه دهد، یا اینکه فرار کند یا این که به نظام سیاسی بپیوندد به شرط آن که حاضر باشد مقررات سیاسی را بپذیرد. آقای کرزی حرفی زده که ما حمایتش می کنیم.

فکر می کنید دولت افغانستان، حتی دولتهای خارجی، باید با طالبان صحبت کنند؟

نه، باید توسط دولت افغانستان صورت بگیرد. البته باید مذاکره کرد و به آنها خیلی صریح گفت که ببینید ما نیروی نظامی قدرتمندی در ارتش افغانستان و نیروهای ائتلاف داریم. ما را نمی توانید از راه نظامی شکست دهید، ولی می توان شما را در نظام سیاسی کشور جا داد به شرط آن که حاضر باشید قانون اساسی افغانستان را محترم بشمارید.

اما تا به حال که پاسخشان منفی بوده.

در واقع تاحالا پاسخشان مختلف بوده. مثلا در هرات نمونه مشهوری است که ششصد پیکارجو وقتی با حمله نیرومند نظامی مواجه شدند، ناچار شدند به نظام سیاسی بپیوندند. پس با وضع ناروشنی مواجه هستیم. ولی حق با شماست. شورشیان در جنوب و شرق کشور در مرز با پاکستان نیرومند و ریشه دارند، ولی در عین حال اراده ای قوی وجود دارد که در افغانستا باید راه حلی سیاسی به رهبری دولت افغانستان با حمایت جامعه بین المللی وهمسایگان افغانستان پیدا شود.

ولی آقای وزیر این واقعیت که حمایت مردم از جنگ افغانستان هم در بریتانیا و هم در آمریکا کاهش یافته، شما را نگران نمی کند؟

مردم دارند سوالاتی جدی درباره این مناقشه خونین می پرسند ولی واقعیت دنیای مدرن این است که بزرگترین تهدید علیه شهروندان ما از جانب تروریستهاست نه نیروهای خارجی.

چرا افغانستان اینقدر برای غرب اهمیت دارد؟

چون افغانستان خاستگاه ایده ال تروریسم بین المللی است. جهادی های جهانی می توانند در هرجایی باشند ولی خاستگاه و ماوای ایده آل آنها مرز افغانستان و پاکستان است. لازم است که بدانیم گرفتن این خاستگاه ایده آل از تروریسم بین المللی برای دنیای متمدن ضروری است.

همکاری ایران در زمینه افغانستان چقدر اهمیت دارد؟

ثبات افغانستان بسود ایران است. ایران از تولید مواد مخدر در افغانستان آسیب زیادی می بیند و همین یک دلیل ساده برای همکاری است. فکر می کنم ایران بطور بالقوه نقش مهمی دارد. اما ایران باید انتخاب کند که آیا می خواهد ثبات را تقویت کند و کنار ما بایستد یا ثبات را تضعیف کند. امیدوارم تصمیم بگیرد که نیرویی ثبات بخش باشد و مایلم که ببینم دولت ایران در کنفرانس لندن چنین تصمیمی می گیرد.

در گذشته مذاکراتی با ایرانی ها صورت گرفته، ولی آیا در حال حاضر مذاکره ای در جریان هست؟

ما در تماسیم. نماینده ویژه ما در افغانستان و پاکستان به تهران رفته. من هم آخرین باری که در نیویورک با آقای متکی دیدار داشتم درباره افغانستان صحبت کردیم. این حوزه ای است که ثباتش به سود هر دو ماست و مایلیم که دولت افغانستان بتواند از حاکمیت خود دفاع کند.

آقای وزیر گفته می شود که شما نخست وزیر آینده بریتانیا خواهید بود. آیا علاقه ای به این سمت دارید؟

هیچ وقت نباید شایعات و اظهارنظرها در باره مشاغل را جدی گرفت. رویکرد من به زندگی این است که حواسم را روی شغل خودم متمرکز کنم. من شغل بزرگی دارم. افتخار بزرگی است که نماینده کشورم هستم. معتقدم بریتانیا می تواند سهم بزرگی در نظام جهان داشته باشد. سهم بزرگی در دیپلماسی، توسعه و اتحادیه اروپا و تلاشهای بین المللی برای تنظیم قوانین قرن بیست و یکم داریم. این چیزی است که می خواهیم برایش با هر کشور جهان بر پایه اصولی روشن و محکم مراوده داشته باشیم و افتخار می کنم که هدایت این تلاشها را بر عهده دارم.

آقای وزیر بسیار سپاسگزاریم که مهمان برنامه به عبارت دیگر بودید.

خواهش می کنم.


....................................................................................
کتاب های درسی ایران 'دخترانه – پسرانه' می شوند

وزیر آموزش و پرورش ایران روز دوشنبه اول دی ماه ۱۳۸۸ (۲۱ دسامبر ۲۰۰۹) از طرح تفکیک کتب درسی دختران و پسران در مدارس ابتدایی این کشور خبر داد.

حمید رضا حاجی بابایی که در همایش سراسری استانداران ایران سخنرانی می کرد، ضمن اعلام این تصمیم، از تدوین سندی ملی برای "تحول بنیادین در آموزش و پرورش" خبر داده است.

بنابر اظهارات وزیر آموزش و پرورش ایران دوره ابتدایی در مدارس این کشور، یکسال افزایش خواهد یافت و کتاب های درسی نیز بر اساس سن دانش آموز تعیین خواهد شد. سپس در ۹ سالگی کتاب های درسی بین دختران و پسران متفاوت می شود و از پایان دوره ابتدایی، این کتاب ها به سمت تخصصی سوق پیدا می کند.

دربخش دیگری از سخنان وزیر آموزش و پرورش که در وب سایت وزارت کشور ایران منتشر شده است، حاجی بابایی با اشاره به تاکیدات آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به تلاش های این وزارتخانه برای تحول در کتاب های درسی و شیوه تربیت دانش آموزان اشاره کرده است.
آغاز تحول

اشاره وزیر آموزش و پرورش ایران به سخنان آیت الله علی خامنه ای در مرداد ماه سال ۸۵ است که طی آن رهبر جمهوری اسلامی خواستار تحولات جدی در نظام آموزش و پرورش ایران شده بود.

پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران در آن سال، وزارت آموزش و پرورش ایران اقدامتی در راستای تغییر نظام آموزش و پرورش ایران صورت داد که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* شکل گیری ستاد همکاری های وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه
* طرح مستقر کردن روحانی تمام وقت در مدارس
* طرح واگذاری مدیریت ۴۲۰۰ مدرسه در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به حوزه های علمیه
* اعزام ۳۳ هزار مبلغ مذهبی به مدارس سراسر ایران
* طرح ایجاد مرکز تربیت دانش آموزان نخبه برای ورود به حوزه های علمیه

تشکیل ستادی تحت عنوان "ستاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش ایران" از آخرین اقداماتی است که وزارت آموزش و پرورش ایران برای اجرایی کردن این تحولات در نظر گرفته است.

..........................................................................
تجمع هواداران آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل بیت آیت‌الله منتظری در قم

گروهی از هواداران آیت الله خامنه ای در قم، در اعتراض به شعارهای مطرح شده در تشییع جنازه آیت الله منتظری، در مقابل دفتر او تجمع کردند، اما پلیس از نزدیک شدن آنان جلوگیری کرد و آسیبی به این دفتر وارد نشد.

خبرگزاری فارس که از دولت ایران حمایت می کند، از صبح روز سه شنبه اول دی (۲۲ دسامبر) در گزارشی نوشته بود که گروهی از مردم قم قصد دارند در اعتراض به شعارهایی که در جریان تشییع جنازه آقای منتظری علیه رهبر و مسئولان دولت ایران داده شد، از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی در مقابل بیت آیت الله خمینی "تجمع و راهپیمایی" کنند.

این خبرگزاری بعدا گزارش داد که این تجمع انجام شده و تجمع کنندگان از جمله شعار داده اند: "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد"، "سبز فقط سبز علی، لعنت به سبز اموی" و "رهبر اگر فرمان دهد، جان را نثارش می کنیم".

بنا بر این گزارش، احمد پناهیان، روحانی ای که در این تجمع سخنرانی می کرد، گفت: "سنگرهای منافقین در قم باید تخریب شود".

تجمع و تظاهرات هواداران دولت و رهبر ایران از مقابل بیت آیت الله خمینی در میدان روح الله قم آغاز شد که حدود یک کیلومتر با بیت آیت الله منتظری فاصله دارد.

خبرگزاری فارس گزارش داد که تظاهر کنندگان پس از جمع شدن در میدان روح الله، به سمت حرم حضرت معصومه و از آنجا به سوی بیت آیت الله منتظری حرکت کردند.

پیش تر خانواده آقای منتظری از احتمال حمله به دفتر و بیت او ابراز نگرانی کرده بودند.

احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری بعد از ظهر روز سه شنبه در مورد وضعیت دفتر و بیت او به بی بی سی فارسی گفت: "صبح موانعی ایجاد کردند اما پس از مذاکراتی که با مسئولان داشتیم، موانع را برداشتند و رفت و آمد عادی شد و ظهر هم نماز جماعت برگزار کردیم".

او که حدود ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران با بی بی سی گفت و گو می کرد، گفت: "الآن هیچ مزاحمتی وجود ندارد، اما بعد از ظهر قرار است در مقابل بیت امام تظاهراتی در اعتراض به شعارهایی که در تشییع جنازه آیت الله منتظری داده شد، برگزار شود".

احمد منتظری گفت که با مسئولان استانداری قم تماس گرفته و از آنها خواسته است که امنیت دفتر و بیت آقای منتظری را تأمین کنند.

او همچنین گفت که خانواده آقای منتظری برای پرهیز از بروز درگیری، مراسمی در روزهای سوم و هفتم درگذشت او برگزار نخواهند کرد.

یکی از اعضای دفتر آیت الله منتظری هم حدود ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی به بی بی سی گفت که پیش از نماز مغرب و عشاء گروهی از هواداران دولت در مقابل دفتر آقای منتظری تجمع کردند و شعارهایی دادند، اما پس از نماز متفرق شدند.

روز دوشنبه و پس از پایان مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری هم تجمع و درگیری های پراکنده ای در اطراف دفتر و بیت او اتفاق افتاد.

برخی گزارش ها از پاره کردن پوسترها و نمادهای عزاداری نصب شده به در و دیوار بیت و شکستن شیشه های حسینیه و دفتر توسط هواداران دولت حکایت داشت.

این گروه از شعارهای تند گروهی از تشییع کنندگان، علیه آیت الله علی خامنه ای خشمگین شده بودند.

گزارش هایی هم از حضور اعتراضی این گروه در مقابل منزل آیت الله یوسف صانعی منتشر شده بود.

سکوت جایز نیست

در همین حال آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید قم، با اشاره به شعارهای مخالفان دولت در جریان تشییع جنازه آیت الله منتظری گفته است: "سکوت در برابر شعارهای دیروز جایز نیست، چون ارزش ها در هم شکسته و خون شهدا پایمال شد".

گروهی از تشییع کنندگان پیکر آیت الله منتظری در حاشیه مراسم تشییع، شعارهایی نظیر "اونی که می گه عادله، دروغ می گه قاتله"، "این ماه ماه خون است، یزید سرنگون است" و "رهبر ما قاتله، ولایتش باطله" سر داده بودند.

با این وجود، گزارش های خبری و مشاهدات شاهدان عینی از برگزاری نسبتا آرام و کم تنش مراسم تشییع حکایت داشت و آنچه از درگیری های پراکنده نوشته و گفته شد، به بعد از پایان مراسم مربوط بود.

احمد حاجی زاده، معاون سیاسی - امنیتی استانداری قم در مورد این حوادث به خبرگزاری فارس گفته است که در جریان مراسم تشییع کسی بازداشت نشده است.

با این حال درگیری های پراکنده پس از مراسم تشییع و حوادثی که در پی آن اتفاق افتاد، باعث شد که خانواده آقای منتظری، مراسم ترحیمی را که قرار بود عصر دوشنبه در مسجد اعظم قم برگزار شود، لغو کنند.

ماجرای مسجد اعظم

سعید منتظری، پسر آیت الله منتظری روز دوشنبه به بی بی سی فارسی گفته بود که مأموران سپاه و بسیج از ساعت ها قبل از آغاز مراسم ترحیم، فضای مسجد اعظم را پر کرده اند و به همین دلیل این مراسم از سوی خانواده آقای منتظری لغو شده است.

احمد منتظری هم گفت که به هنگام ورود به مسجد اعظم متوجه شده است که مأموران، جایی برای حضور شرکت کنندگان عادی باقی نگذاشته اند، بنابراین مسجد را ترک کرده است.

اما روزنامه کیهان، روزنامه ای که در دو دهه آخر زندگی آقای منتظری تندترین مطالب را علیه او منتشر می کرد، در شماره روز سه شنبه خود گزارش داده است که مراسم مذکور در مسجد اعظم با حضور "مردم قم" برگزار شده و شرکت کنندگان "فرصت سوء استفاده را از پیاده نظام سران فتنه سلب کرده اند".

کیهان در گزارش خود نوشت: "جمعیت انبوه با شعارهای 'این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده' و 'خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست'، 'مرگ بر اسرائیل'، 'مرگ بر آمریکا' و... اعلام کردند که به سران فتنه اجازه نمی دهند حضور آنها در تشییع جنازه آیت الله منتظری که در پی پیام رهبر معظم انقلاب صورت پذیرفته است را به حساب خود بنویسند".

.................................................................
دستور ممنوعیت خروج بازیگر ایرانی لغو شد

دادستان تهران از لغو ممنوعیت خروج فاطمه معتمد آریا، بازیگر سینما، و رسیدگی به دستورهای مشابه علیه دو سینماگر دیگر خبر داده است.

روز سه شنبه، 22 دسامبر (1 دی)، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در مورد ممنوع الخروج شدن برخی از هنرمندان ایرانی گفت "در مورد فاطمه معتمد آریا، رفع ممنوع الخروجی شده و در مورد مجتبی میر طهماسب و جعفر پناهی، اعتراض آنها را شکایت تلقی کرده و قرار شد پرونده به دادگاه ارسال شود."

در نیمه مهرماه سال جاری، فاطمه آریا، بازیگر، و مجتبی میر طهماسب، مستند ساز، هنگامیکه همراه با تعدادی دیگر از سینماگران ایرانی در پاسخ به سفر هیاتی از آکادمی اسکار قصد عزیمت به آمریکا را داشتند در فرودگاه تهران ممنوع الخروج شدند.

یک هفته پس از آن، گذرنامه جعفر پناهی، فیلسماز ایرانی، هنگام خروج از کشور به مقصد پاریس در فرودگاه امام خمینی تهران ضبط و او هم ممنوع الخروج شد.

مقامات وزارت ارشاد در پاسخ به نامه اعتراض آمیز گروهی از هنرمندان علیه این اقدامات، ممنوع الخروج شدن این سه نفر را موضوعی قضایی و بی ارتباط با این وزارتخانه خواندند اما منابع قضایی هم در این مورد توضیحی ندادند.

در عین حال، هنگام انتشار اخبار ممنوع الخروج شدن این سه نفر، برخی منابع دلیل آن را حمایت آنان از نامزدهای انتخاباتی مخالف محمود احمدی نژاد و اعتراضات پس از اعلام نتیجه انتخابات دانستند.

دادستان تهران در پاسخ به سئوالی در مورد علت ممنوع الخروج شدن این سه نفر گفته است که "گزارش هایی در مورد این افراد منجر به ممنوع الخروج شدن آنها شد و در مورد خانم معتمد آریا، مشکل مرتفع شده اما در مورد آن دو نفر دیگر، کماکان باقی است."

آقای جعفری گفته است که دادگاه باید در مورد ابقا یا لغو تصمیم دادستانی تصمیم گیری کند اما مشخص نکرد که آیا دستور علیه خانم معتمد آریا هم توسط دادگاه لغو شده، و در چنین صورتی، این پرونده در چه زمانی و توسط چه دادگاهی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

دادستان تهران در مورد نوع "گزارش هایی" که به ممنوع الخروج شدن این سه نفر انجامید گفته است "صراحتا نمی توانم بگویم مسایل سیاسی است، گزارش هایی بوده که دادستانی می تواند در باره آن تصمیم گیری کند و به عنوان مثال، در ماده 16 قانون گذرنامه آمده است که به تشخیص مقامات قضایی، می توان از خروج فردی از کشور جلوگیری کرد یا اساسا به او گذرنامه نداد."

در عین حال، وی افزود که ممکن است در مورد تمام افراد و اتباع ایرانی "گزارش هایی بیاید و دادسرا برحسب گزارش ها، تصمیم گیری کند که در مورد این دو نفر نیز تصمیم گیری خارج از این گزارش ها نبوده است."

............................................................................
دادستان تهران زمان محاکمه شهروند فرانسوی را اعلام کرد

دادستان تهران زمان آغاز محاکمه پژوهشگر فرانسوی بازداشتی در ایران را اعلام کرده است.

روز سه شنبه، 22 دسامبر (1 دی)، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در گفتگو با خبرنگاران گفت که محاکمه کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی که در ارتباط با حوادث پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری ایران بازداشت شد، روز چهارشنبه این هفته آغاز می شود.

آقای دولت آبادی گفت که وکیل مدافع خانم ریس در دادگاه حاضر خواهد بود و افزود که "باید منتظر تصمیم دادگاه ماند."

به گزارش خبرگزاری فارس، از آقای دولت آبادی در مورد گزارش های مربوط به تمایل جمهوری اسلامی به مبادله خانم ریس با یک زندانی محکوم به حبس ابد در فرانسه سئوال شد.

دادستان تهران در این مورد اظهار نظر صریحی نکرد و تنها گفت که قوه قضائیه جمهوری اسلامی "مصر است که در چارچوب اختیارات قانونی خود عمل کند و فرانسه اگر مایل است که این مشکل حل شود، باید به قوانین و احکام قضایی ایران احترام بگذارد."

هفته گذشته، محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای گفت که دولت ایران مایل است به خانم ریس اجازه دهد به کشور خود بازگردد اما تصمیم در این مورد "به مسئولین فرانسه بستگی دارد."

در پی انتشار این خبر، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده است که در قبال آزادی یک شهروند جمهوری اسلامی به نام علی وکیلی راد توسط دولت فرانسه، به کلوتیلد ریس اجازه خروج از ایران را بدهد.

آقای کوشنر این پیشنهاد را رد کرد و گفت که حتی اگر دولت فرانسه مایل به چنین مبادله ای باشد، امکان اجرای آن را ندارد زیرا قوه قضائیه فرانسه مستقل است.

آقای احمدی نژاد در ماه سپتامبر هم تلویحا پیشنهاد کرده بود که کلوتیلد ریس را در ازای آزادی علی وکیلی راد از زندان آزاد کند.

پشنهاد آقای احمدی نژاد با واکنش تند رئیس جمهوری فرانسه مواجه شد که گفت دولت او آماده نیست فردی را که به جرم قتل زندانی است با یک زن جوان فرانسوی مبادله کند که به خاطر علاقه به فرهنگ ایران به این کشور سفر کرده بود.

علی وکیلی راد در ارتباط با ترور شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر نظام سلطنتی ایران، و منشی او در سال 1991، تحت تعقیب پلیس فرانسه قرار گرفت و در سال 1994، پس از استرداد از سوئیس، در دادگاهی در فرانسه محاکمه و به جرم ارتکاب قتل به حبس ابد محکوم شد.

کلوتیلد ریس، شهروند بیست و چهار ساله فرانسوی که به تحقیق و تدریس در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، در ماه ژوئن سال جاری در ارتباط با حضور در محل برگزاری تظاهرات اعتراضی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت و بعدا به جاسوسی متهم شد.

دولت فرانسه و خانواده ریس این اتهام را مردود دانسته اند.

پس از انتقال به زندان اوین، مقامات جمهوری اسلامی این شهروند فرانسوی را در یکی از دادگاه های تلویزیونی حاضر کردند.

در ماه اوت، مقامات قضایی با آزادی خانم ریس با سپردن وثیقه موافقت کردند به شرط اینکه وی تا زمان تشکیل دادگاه در محل سفارت فرانسه در تهران باقی بماند.

وضعیت شهروندان آمریکایی

در مصاحبه روز سه شنبه، از دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد سه شهروند آمریکایی که در مرز ایران و کردستان عراق بازداشت شده و زندانی هستند هم سئوال شد.

وی گفت که تحقیقات در مورد این افراد ادامه دارد و به محض رسیدن به نتیجه، اعلام خواهد شد.

دل خوش از آنيم که حج ميرويم







دل خوش از آنيم که حج ميرويم
غافل از آنيم که کج ميرويم


کعبه به ديدار خدا ميرويم
او که همينجاست کجا ميرويم


حج بخدا جز به دل پاک نيست
شستن غم از دل غمناک نيست


دين که به تسبيح و سر وريش نيست
هرکه علي گفت که درويش نيست


صبح به صبح در پي مکر و فريب
شب همه شب گريه و امن يجيب

سه شنبه اول دی ماه 88



سلام، سه شنبه اول دی ماه 88، 22 دسامبر 2009 میلادی

در مورد هفت موضوع امروز صحبت میکنیم:



موضوع اول مراسم تدفین ایت الله منتظری روز گذشته در شهر قم است که تقریبا تمام شاهدهای عینی، تمام خبرگزاری ها جمعیتی رو متجاوز از چند صد هزار نفر ذکر کردند که به شهر قم اومدند و در این مراسم شرکت کردند. در نکاتی که حتما در خبرها دیدید ولی دو سه نکته به نظرم جالب بود که خدمت شما عرض بکنم. یکی اینکه در مراشم تدفین در صحن حضرت معصومه از ورود ایت الله صانعی جلوگیری کردند احتمالا به دلیل اینکه میدونند ایشون بعد از ایت الله منتظری بیشترین اقبال رو از طرف مردم خواهد داشت و بنابراین از حالا میخوان که اقای صانعی رو محدود کنن و به همین دلیل هم اون کسانی که اون پانصد-هزار نفری که از طرف حکومت اومده بودن جلوی خونه اقای صانعی هم شعار دادند.



نکته دیگه این هست که وقتی همون پیام نیم بند اقای خامنه ای رو سعی کردن که از بلندگو بخونن جمعیت شعارهای مرگ بر دیکتاتور و شعارهای دیگه دادن، هو کردن ورزش گویا خبری که ما داریم به گوش اقای خامنه ای که رسیده بسیار بسیار ناراحت شده از اینکه اینطور این جمعیت چندصد هزار نفری واکنش نشون داده.

نکته دیگه ای که جالبه این است که به ماشین اقای مهندس موسوی حمله کردن وقتی از منزل اقای صانعی ایشون بیرون میومده و چند بار جلوی ماشین رو گرفتند و بالاخره یکی از شیشه های ماشین رو شکوندن و یک نفر هم زخم سطحی برداشته. جالبه که کسانی که در این عملیات شرکت داشتن عمدتا طلاب موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی متعلق به اقای مصباح یزدی بودن که در دولت اقای احمدی نژاد بودجه اون هیجده برابر شد و لابد این پولهلیی که خرج این موسسه حکومتی کردن باید یک چنین روزی به درد بخوره که پانصد نفر رو بیارن جمع کنن و اینطور لات بازی در بیارن. به هر حال اخرین خبر هم تا شب گذشته نشون داد که نشون میده که جلوی منزل ایت الله منتظری همین لات بازی ها ادامه داشته، شعار دادن، حمله کردن، ریختن داخل حسینیه اقای منتظری تا حدی که رئیس نیروی انتظامی از خانواده خواسته که از انجا بیان بیرون، منزل رو باید پلمب بکنن و یعنی حتی از منزل خالی اقای منتظری هم میترسن و وحشت دارن. به هر حال مجموع اخبار متعددی که هست ولی همه رو که کنار هم بذاریم کاملا نشون میده که اقای خامنه ای سیاستش متکی به همین لات بازی هاست که من جلوتر در همین بحث بهش می پردازم.



نکته دومی که میخواستم بگم این است که روز گذشته در دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی در تهران، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه سنندج و تقریبا تمام دانشگاه های کشور عزادار اقای منتظری بودن و مراسم داشتن که ذکر همه اونها به درازا میکشه و از حوصله بحث ما بیرونه ولی به نظرم دانشگاه به خوبی نشان داد که یکپارچه پشت اقای منتظری بوده و هست و با مراسمی که در همه دانشگاه ها ابراز شد با این پدر معنوی جنبش سبز ایران به خوبی ارتباط دانشجوها برقرار کردن و پیروی از حرکت های اقای منتظری برای دفاع از حقوق بشر، ازادی و مقابله با کودتاچیان رو دوباره تاکید کرد. همینطور جالبه که احزاب اهل سنت کردستان و پاره ای از مولوی ها در بلوچستان هم با درگذشت اقای منتظری پیامهای تسلیت دادن و نکاتی رو نقل کردن که کاملا نشون میده که اقای منتظری به عنوان یک روحانی شیعه فراتر از این خطکشی های بیجای دینی قرار داشت و مورد احترام تمام ملت ایران بود.



نکته سومی که می خواهم بگم نوع شعارهایی بود که روز گذشته داده شد بسیار متنوع تر از مراحل قبلی جنبش بود و کاملا نشون میداد که جنبش چقدر منعطف و با انعطاف زیاد به اقتضای حرکتهایی که پیش میاد شعارهای مناسب رو میسازه مثلا وقتی شعار داده میشه " اشک تمساح نمیخوایم دولت مصباح نمیخوایم" یا وقتی از جلوی عکس مشترک اقای خمینی و خامنه ای که جمعیت رد میشه شعار میده که "مرگ بر دیکتاتور "و میگه معلومه که عکس رو پاره کرده یا "عدالت شعارشون کهریزک افتخارشون"، "دیکتاتور بدونه به زودی سرنگونه" یا "محرم ماه خونه یزید سرنگونه" یا" دیکتاتور سرنگونه" و امثالهم کاملا نشون میده که حرکت شعارها کاملا مناسب با دهه محرم که رسیده چگونه به سمت شخص اقای خامنه ای و جنایتهایی که کرده داره حرکت میکنه به خصوص تاکید بر اینکه این اشک تمساح ریختن ها و دولت مصباح ها رو بر سر کار اوردن چگونه بوی نفاق و دو رویی میده.



نکته چهارمی که می خواستم بگم بازتاب جهانی درگذشت اقای منتظری و مراسمی که روز گذشته برگزار شد که تا اونجایی که من روز گذشته دنبال کردم تقریبا تمام تلویزیونهای معتبر دنیا، تمام روزنامه ای معتبر دنیا، تمام رسانه های گروهی، خبرگزاری ها بدون استثنا در بالای تیتر خبرهاشون در صفحه اولشون اگر تیتر یک نبوده تیتر دو بوده در صفحات داخلیشون بازتاب گسترده ای از درگذشت اقای منتظری دادن و تقریبا هم شاید بشه گفت اکثریت اونها تاکید به نقش برجسته اقای منتظری کردن در جنبش سبز و اینکه با درگذشت ایشون موج جدیدی از اعتراضات مردم از راه خواهد رسید و بزرگی شخصیت ایشون رو از ابعاد مختلف با گزارشهای مختلف از پیشینه ایشون و به خصوص اون فراز مهم زندگانی اقای منتظری که از رهبری چشم پوشید برای دفع از جون کسانی که حتی متهم بودن به اینکه سازمانشون احتمالا پسر خود اقای منتظری رو کشته بوده همه با احترام و بزرگی یاد کردن و بخش پوشش دادن به عظمت شخصیت اقای منتظری رو میشه گفت در سراسر دنیا اتفاق افتاد و واقعه ای بود که همه با احترام یاد کردند و به نظر من اونجوری هم که جو مطبوعات دنیاست همه منتظر حوادث بعدی هم نشون دادن که هستن.



نکته پنجمی که میخواستم بگه گزارش بامزه امروز روزنامه کیهانه که صحبت از پنج هزار نفر کرده که در قم بودن تازه اکثریتشون هم طرفدار اقای خامنه ای بودن. من به نظرم مجدا این فکر به نظرم اومد که روزنامه کیهان فقط برای کسانی که در زندان هستند و بازجوها میخوان سرشون کلاه بزارن و بیرون رو یک شکل دیگه جلوه بدن مطلب مینویسه برای اینکه هر کسی که بیرون از زندان باشه بتونه به اخبار دسترسی داشته باشه به خوبی این دروغگویی رو میفهمن.



نکته ششم که بالاتر هم صحبت کردم این هست که این تکنیک لات بازی و ایجاد ترس و حرف اقای رادان که ما همیاران محرمو درست کردیم به نظرم همون تکنیک قدیمی است که اینا کمبود نبروشونو با ایجاد رعب و وحشت میخوان جبران کنن یا دستگیریهایی که باز شروع کردند، تکنیک مغولها در واقع که برای جبران کمبود جمعیتشون دست به ایجاد وحشت زدن برای اینکه ما به خوبی دیدیم که در مراسم جمعه گذشته حتی نتونستن چندهزارتا ادم بیارن بنابراین کمبود ادم دارن لذا برای تاسوعا و عاشورا که عنوان شده مسیرهای حرکت یکجا در تمام شهرها عنقریب اعلام خواهد شد این امکان رو خواهیم داشت که وقتی در سطح کشور که 16 اذر تمرینش رو کردیم همه بیایم توی خیابون و مثلا در تهران از میدون امام حسین تا ازادی و در همه شهرها حرکت بکنیم و خواهان عزل اقای خامنه ای در خیابانها بشیم و پیوستن نیروهای مسلح به مردم فکر میکنم که حکومت هیچ چاره ای جز تسلیم نخواهد داشت و امکان درگیری نخواهد داشت. راجع به این موضوع فردا صحبت میکنیم.

تا فردا پیروز . موفق باشید،

به امید پیروزی ایران و ایرانیV

--

بیانیه شماره 2 گروه انقلاب سبز در خصوص مسیر راهپیمایی روزهای تاسوعا و عاشورا ! رسانه شمائید

جنبش سبز ایران، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، تظاهرات بزرگ سراسری در اعتراض به ظلم و کشتار دولت نامشروع کودتا برگزار خواهد کرد. طبق اطلاعاتی که از چند روز پیش در شبکه های اینترنتی و در میان هواداران جنبش سبز رد و بدل شده است، و با توجه به درخواستهای متعدد و بهره گیری از تجارب قبلی، مسیر اصلی این تظاهرات از میدان امام حسین تا میدان آزادی خواهد بود. شهروندان و عزاداران محترم میتوانند جهت ایجاد هسته های اولیه در شمال از خیابان شریعتی و در جنوب از میدان منیریه و از طریق خیابان ولی عصر،(و دهها خیابان دیگر ) به سمت خیابان انقلاب حرکت نموده و در قالب جمعیت های بزرگ چند ده هزار نفره به تظاهرات کنندگان در مسیر اصلی میدان امام حسین تا آزادی ملحق شوند.

در صورت بسته بودن حد فاصل امام حسین تا انقلاب و از انقلاب تا آزادی توسط نیروهای سرکوبگر مسیر جایگزین شماره دوم خیابان ولی عصر از تجریش تا راه آهن و در صورت بسته بودن این مسیر،مسیر جایگزین سوم خیابان شریعتی از میدان قدس تا پیچ شمیران خواهد بود.( مسیر ها در شهرستان ها نیز به زودی اعلام خواهد شد )

بر این اساس از عموم هواداران تقاضا میشود، با استفاده از انواع وسایل اطلاع رسانی، به ویژه شعار نویسی با مضمون: «از امام حسین تا آزادی» نسبت به اطلاع رسانی در خصوص این تظاهرات اقدام فرمایند.
همچنین با توجه به تقارن روز عاشورا با شب هفت حضرت آیت الله العظمی منتظری، حمل تصاویر آن مرحوم به شهروندان توصیه میشود. همچنین تکثیر و توزیع تصاویر شهدای جنبش سبز و روشنگری در خصوص جنایات دولت کودتا و حامیان آن، از جمله فعالیتهایی است که به عموم هواداران توصیه میشود.

حرکت اعتراضی جنبش سبز در ایام محرم فقط به روزهای تاسوعا و عاشورا منحصر نمیشود. لازم است که در شبهای قبل از آن، فرسایش و فلج سازی نیروی سرکوب به نحو مقتضی صورت پذیرد. لذا از هواداران تقاضا میشود جهت سازماندهی و اتصال شبکه های محلی و منطقه ای، به برنامه پیشنهادی انقلاب سبز برای سازماندهی توجه فرمایند.


كه عبارت است از :  


 طرح محرم سبز
روشنگری و فرسایش

ماه محرم در سنت مذهبی ایرانیان، فقط برای عزاداری نیست، بلکه مهمتر از آن ماه روشنگری و ظلم ستیزی است. این یک سنت مذهبی – آئینی است که همواره بستری مقدس و امن برای افشای ظلم و دفاع از حق پدید آورده است.

بر اساس طرح محرم سبز، دو هدف به صورت موازی پیگیری میشود:

1. آماده سازی برای تظاهرات بزرگ تاسوعا و عاشورا:

شور و حال و جمعیت مردم از روز اول محرم رفته رفته افزایش می یابد و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود میرسد. بنابراین هشت روز اول محرم، باید به روشنگری، اطلاع رسانی و افشاگری در خصوص جنایات و مظالم دولت کودتا و حامیانش اختصاص یابد. در هفته اول ماه محرم، سبزها به شیوه های مختلف به روشنگری در خصوص شهدای جنبش سبز خواهند پرداخت تا عزاداران و همه اقشار در جریان واقعیت ها قرار گیرند و به تدریج زمینه مساعد برای تظاهرات بزرگ در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی فراهم گردد.
هواداران میتوانند در این زمینه از روشهای مطلوب خود استفاده کنند. گفتگو با سایر شهروندان، تهیه پوستر، شعار نویسی، سر دادن شعار، ذکر نام و نحوه شهادت و ... تعدادی از از این روشهاست. اما برای ایجاد هماهنگی بیشتر میتوان در هر یک از روزهای دهه محرم در مورد تعدادی از شهدای جنبش روشنگری کرد، که در فهرست ضمیمه موجود است.

2. فرسایش تدریجی نیروی سرکوب در طول دهه محرم:

کودتاچیان توانایی سرکوب ممتد و 10 روزه را ندارند و میتوان نیروی سرکوب را ظرف یک هفته کاملا فرسایش داد. بنابراین به موازات راهکارهای فوق، از روز اول محرم، روند فرسایش نیروی سرکوب آغاز میشود. هر دسته عزاداری باید به یک تظاهرات تبدیل شود و بازگشت دسته جمعی از مساجد و تکایا باید با شعار همراه گردد. این روند در روزهای میانی دهه محرم شدت می یابد تا در روزهای تاسوعا و عاشورا، تظاهرات در امنیت کامل برگزار شود. ممکن است کودتاچیان نیروی اصلی خود را برای تظاهرات نهایی متمرکز و از درگیری در روزهای اول خود داری کنند. در این صورت باید روز به روز بر شدت شعارها و وسعت تظاهرات افزوده شود.

3. بانگ الله اکبر شبانه

بانگ الله اکبر در شبهای چهارم و پنجم دی ماه، به عنوان رسانه ای عمومی جهت اعلام تظاهرات در روزهای تاسوعا و عاشورا مورد استفاده قرار خواهد گرفت .



تظاهرات روزهای تاسوعا و عاشورا، همانند سایر فعالیت های جنبش سبز، به صورت مسالمت آمیز و بدون هر نوع خشونت فیزیکی و کلامی خواهد بود.

متن گفت‌وگوی یک بسیجی سابق با کانال ۴ تلویزیون بریتانیا : «اراده رهبر بر ابقای احمدی‌نژاد بود؛ حکم تیر دادند»


فرنگیس محبی
سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دست‌کم سه نفر از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات که در بازداشتگاه کهریزک تحت نظر بودند، براثر ضرب و جرح مأموران کشته شدند و برخلاف ادعاهای قبلی، علت مرگ آنان بیماری مننژیت نبوده است.
در همین حال برنامه‌ی خبری کانال ۴ تلویزیون بریتانیا با یک بسیجی سابق گفت‌وگویی انجام داده است که مدعی است از نزدیک شاهد ضرب و جرح زندانیان بوده است و در عین حال در دستکاری آرای انتخابات هم شرکت داشته است. 


این بسیجی سابق که اخیراً به بریتانیا گریخته است به کانال ۴ گفت که از قبل از انتخابات به مأموران بسیج گفته شده بود که نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بر ادامه‌ی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است:
 
انتخابات خیلی وسعت و سطحش عظیم بود و از آن تدارکی که ما دیده بودیم بیشتر شد. وقتی هم که اسامی نامزدها اعلام و تبلیغات شروع شد، خب این شور و هیجان واقعاً به اوج خودش رسید.
ولی دقیقاً چند وقت قبل از انتخابات ما دستور اکید دریافت کردیم که ولایت، ولایت فقیه است، ولایت امام زمان است. آیت‌اله خامنه‌ای، آقا، جانشین آقای امام زمان هستند و ایشان اعلام کرده بودند که برای پیشبرد اسلام و پیشبرد انقلاب هیچ کسی نمی‌تواند مثل آقای احمدی‌نژاد مؤثر واقع شود.
به واقع دولت ایشان مورد تأیید و خود ایشان مورد تأیید بودند و دستور آمد که خب آقا نظرشان به ایشان است، خامنه‌ای نظرشان به آقای احمدی‌نژاد است و ایشان باید برنده اعلام شوند و ایشان هستند که می‌توانند به درد این انقلاب و به کار این نظام و ولایت بیایند.
خب من خودم حقیقتاً خیلی تو ذوقم خورد، ولی خب چه جوری بگویم، حتی فکرش را هم در سرم نمی‌توانستم بگذرانم که من یک فکر مخالف دارم. خب خیلی، واقعاً محیط ترسناک و وحشتناکی است، اگر بخواهی خلاف خواست یا خلاف نظر، مخصوصاً اگر نظر، نظر آقا باشد و نظر ولایت فقیه باشد، نظر خودت را اعلام کنی و بگویی. ولی خب خیلی حالت بدی بود. از آن‌ور مردم را دیدم، از این‌ور دستوری که آمده بود.

به گفته‌ی این بسیجی سابق آراء باسوادها، دانشجویان و جوانانی که به رقبای آقای احمدی‌نژاد داده شده بود، اصلاً قرائت نشد و حتی بعضی صندوق‌های حاوی این آراء گشوده نشدند.
درباره‌ی حوادث پس از انتخابات، این بسیجی سابق می‌گوید که از سه یا چهار ماه قبل از انتخابات مأموران بسیج آموزش‌های ویژه برای برخورد با معترضین دیده بودند و دستور شدت عمل در مقابل مردم قبل از انجام انتخابات صادر شده بود که تأییدی است برآن‌چه رهبران معترضین و سازمان‌های حقوق بشر از مدت‌ها پیش اعلام کردند.
به ادعای این بسیجی سابق که در این برنامه با عنوان سید از او نام برده می‌شود، فردای روز انتخابات، پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد به مأموران بسیج آماده‌باش کامل داده شد و نیروهای کمکی از شهرستان‌ها عازم تهران شدند:

بله، روزهای بعد، در حقیقت روز دوم و سوم که این مسائل بود، باز دستور آمد که برخورد قاطعانه و بدون تخفیف با هر قشر و با هر سنی، یعنی توضیح‌اش هم جوری شد که دیگر اصلاً فرقی نمی‌کرد کسی که مخالفت می‌کرد بچه باشد یا بزرگ باشد، مرد باشد یا زن باشد.
و برخورد قاطعانه، یعنی بدون هیچ تخفیفی، بدون هیچ تذکری. چون بر فرض قبلاً یک تذکر می‌دادند که بروید و این‌جا نایستید. برخورد بدون تخفیف یعنی بدون هیچ صحبتی و جواب محکم و قاطعانه؛ و حکم تیری که آمد. روز بعد انگار که مردم هم مثل ما تجهیز شده بودند. آن‌ها هم آماده‌تر و با تعدادی بیشتر. هرچه ما آماده می‌شدیم، آن‌ها هم آماده می‌شدند.

پس از آن که به مأموران بسیج اجازه‌ی تیراندازی داده شد، بر تعداد کشته‌شدگان و مجروحین افزوده شد که آن‌ها را به بیمارستان‌های ویژه‌ی تحت نظر بسیج و سپاه منتقل می‌کردند:
 
و گفتم، روز دوم که من... نمی‌دانم چه جوری بگویم، یعنی این قدر این موضوع برای خودم دردناک است که گفتن و یادآوری آن برای خودم خیلی سخت است که از کسانی که زخمی شدند و چند تنی که کشته شدند [صحبت کنم].
خیلی سخت بود که بایستی و ببینی که کسی کشته می‌شود. تعریف کردنش خیلی سخت است. آخر ما باید می‌ایستادیم؛ چاره‌ای نداشتیم.
یک بیمارستانی را آماده کرده بودند برای آدم‌هایی که زخمی یا کشته می‌شدند. آن بیمارستان هم مال بسیج و سپاه است. خیلی سخت و دردناک بود. و برخوردی هم که با این مسائل می‌شد، بیشتر دردناک و شکننده‌تر بود برای من که از کشتن یک انسان هیچ باکی ندارد و عین صواب است و آن را عین کار خوب می‌داند.
توی برخوردها آن کسانی که آسیب می‌دیدند، اگر می‌شد که می‌گرفتند. اگر هم نه، کسان دیگری را. هر کسی را که می‌شد می‌گرفتند.
به غیر از کشته‌شدگان و مجروحین، تعداد زیادی از معترضین هم دستگیر و به بازداشتگاه‌های موقت در کانتینر‌های فلزی منتقل شدند. آن‌ها را براساس سن‌شان تقسیم‌بندی می‌کردند و مثلاً بالای هیجده‌ساله‌ها یک طرف و زیر هیجده‌ساله‌‌ها را به کانتینرها دیگری می‌فرستادند.

بسیاری از بازداشت‌شدگان آزادشده، رهبران معترضین و سازمان‌های حقوق بشر، اخباری از ضرب و جرح، شکنجه و تجاوز در این بازداشتگاه‌ها منتشر کرده بودند که هیچ‌گاه مورد تأیید مقامات رسمی قرار نگرفت. اما سید خود شاهد این فجایع بوده است:
 
چندتا کانتینر گذاشته بودند، تعدادی را هم دستگیر کرده بودند، داشتند آمار می‌گرفتند. سن بچه‌ها را می‌پرسیدند و تقسیم‌بندی‌شان می‌کردند که مثلاً بالای هیجده‌ساله‌ها بروند یک طرف در یک کانتینر و زیر هیجده‌ساله‌ها بروند مثلاً توی چند کانتینر دیگر.
آن باری که من دیدم، تعداد بچه‌های زیر سن خیلی بیشتر بود؛ صدای جیغ و التماس و گریه. ما اول نمی‌فهمیدیم چه طور. می‌گفتیم مگر تو کانتینر چه خبر است که این‌ها دارند قسم می‌دهند و می‌گویند تو را خدا ول کنین، ما غلط کردیم یا گریه می‌کنند یا جیغ می‌زنند.
ما اصلاً گیج شده بودیم که چه خبر است واقعاً. اصلاً باورمان نمی‌شد که بخواهند یک چنین کاری انجام بدهند و تجاوز کنند. من عیناً که دارم برایتان می‌گویم، عیناً دارد از جلوی ذهنم می‌گذرد. تمام قیافه‌ها، تمام سروصداها، این‌ها هر شب، هر لحظه با من است. چیزی نیست که مثلاً من بتوانم فراموشش کنم. چون آن‌ها واقعاً التماس می‌کردند، گریه می‌کردند وعاجزانه کمک می‌خواستند. ولی خب ما اولش گیج بودیم.
رفتیم بلوک ببینیم چه خبر است. دیدیم دوتا از بچه‌های حفاظت سپاه جلوی کانتینرها (کانکس‌ها) ایستادند و ما که رفتیم جلو، آن‌ها هم آمدند جلو. گفتیم چه خبره؟ صدا برای چی؟ چه‌شان هست این‌ها. گفتند که هیچی نیست. این داخل فتح‌المبین است.
فکر نمی‌کردیم که دستمان به این مسائل آلوده است. خب ما فکر می‌کردیم که داریم در راه همان شهدا قدم برمی‌داریم. همه‌ی عشق و آرزو و شوق ما این بود که لیاقت شهادت داشته باشیم. حالا دیگر نه جلوی مردمان آبرو دارم، که بتوانم سردر رویشان بالا بیاورم و حتی بگویم اشتباه کردم. و نه جلو دین‌مان آبرو داریم.
هرچی جنایت بود دانسته یا نادانسته انجام دادیم و الان من مانده‌ام و عذاب وجدان و آن کارهایی که انجام داده‌ایم.

زمان و مکان مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری در کاشان


تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): مجمع روحانیون مبارز کاشان اعلام کرد:
مراسم بزرگداشت مجاهد نستوه، اسوه ایستادگی، فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری(رحمه الله علیه)از طرف مجمع روحانیون مبارز کاشان،
روز 4 شنبه 2/10/88 از ساعت 18 الی 20 بعد از ظهر در کاشان، خیابان محتشم- کوی شهیدان ثابت (پاقپان) ، مسجد الحسین میرنشانه برگزار می‌گردد.

تودهنی زدن آفتاب یزد به کودتاچیها(چهارشنبه ۲دی): از استاديوم تبريز تا خيابان‌هاي قم!


آفتاب يزد : مطابق معمول در ساعات اوليه بامداد، سري به نسخه اينترنتي چند روزنامه صبح سه‌شنبه زدم. بعضي از خبرها با تفاوت اندك در اغلب روزنامه‌ها وجود داشت. گرايش سياسي يا علاقه‌مندي‌هاي خاص دست‌اندركاران بعضي از روزنامه‌ها نيز از لابلاي »خبرنماها« خودنمايي مي‌كرد. اما ادعاي خبري يكي از روزنامه‌هاي مدعي اصولگرايي را مي‌توان برجسته‌ ترين نـكـتـه‌اي دانـسـت كــــه روز گـذشته در رسانه‌هاي ايران منعكس شد.
به موجب اين ادعا، تعداد شركت‌كنندگان در مراسم تشييع مرحوم آيت الله منتظري حدود 5 هزار نفر بوده است. البته كساني كه روحانيون محبوب آنها تا چند سال قبل اعلام مي‌كردند »اكثريت، نشانه حقانيت نيست« نبايد فكر خود را با اعداد و ارقام مشغول كنند. اما آيا آنها حق دارند تا اين حد دست به تحريف بزنند؟ راستش را بخواهيد نمي‌توانستم همكاران مطبوعاتي خود را به تحريف متهم كنم لذا به خود شك كردم كه شايد عكس‌هايي را كه ديده‌ام از منابع غيرموثق و رسانه‌هاي ضدانقلاب بوده است. بلافاصله به اين نتيجه رسيدم هيچ رسانه ضدانقلابي، واقعا از امثال منتظري كه وجودشان اعتبار براي كشور و نظام بود دل‌خوشي ندارد تا بخواهد تجليل از او را بزرگ‌نمايي كند. پس خود را متهم ساختم كه شايد تصاويرِ مربوط به مراسم ديگري را به اشتباه ملاحظه كرده‌ام. پس تصميم گرفتم بار ديگر به رسانه‌هاي رسمي كشور و خبرگزاري‌هاي اصولگرا متوسل شوم تا حقيقت برايم آشكار شود. لذا به سراغ خبرگزاري ايسنا رفتم كه با تعويض 5 مدير در چهار سال گذشته، روز به روز به دولت نزديك‌تر شده است.تصاوير منتشر شده توسط اين خبرگزاري‌ نشان مي‌داد كه جمعيت، ده‌ها برابر بيشتر از رقمي بوده كه روزنامه مدعي اصولگرايي نوشته است. براي اطمينان بيشتر قلبي به سراغ يك خبرگزاري ديگر رفتم كه در نخستين خبر خود از فوت مرحوم منتظري، حاضر نشده بود از عنوان »آيت‌الله« براي ايشان استفاده كند. جمعيت قابل مشاهده در تصاوير مخابره شده توسط اين خبرگزاري هم هيچ تناسبي با رقم اعلام شده توسط روزنامه اصولگرا نداشت.
خبرگزاري ديگري هم كه مواضع آن به روزنامه موصوف بسيار نزديك است اگرچه تصويري از كثرت جمعيت- آنگونه كه واقعيت داشت- منتشر ننمود اما نتوانست تصويري كه نشان‌دهنده ابتدا و انتهاي جمعيت و ثابت‌كننده رقم 5 هزار نفري باشد در اختيار مخاطبان بگذارد. ‌ ‌
ناگهان به ياد آوردم كه بعضي روزنامه‌ها، در جريان سفر يكي از مقامات به تبريز هنرنمايي را به اوج رسانده و تصاويري را منتشر نمودند كه با عكس‌هاي منتشره توسط خبرگزاري‌هاي اصولگرا تفاوت عمده داشت. مثلا درحالي كه عكس‌هاي مـنـتـشـرشـده تـوسط همه خبرگزاري‌ها، سكوهاي خالي ورزشگاه- محل سخنراني - را به خوبي نشان مي‌داد اين روزنامه‌ها عكسي را چاپ كردند كه همان سكوها مالامال از جمعيت بود. البته با توجه به شرايط آب و هوايي آن روز تبريز، خالي بودن بخشي از ورزشگاه، موضوع عجيبي نبود اما ظاهرا شدت علاقه، باعث شده بود كه تكنولوژي را براي خوشحال ساختن دوستان خود به خدمت بگيرند و جمعيت حاضر در محل سخنراني را چند برابر نشان دهند. وقتي آن قصه را به ياد آوردم با خود گفتم كه شايد خواسته‌اند جبران مافات كنند و لذا، جمعيت افزوده شده بر آن تصوير را از جـمـعيت حاضر در تشييع جنازه مرحوم منتظري كم كرده‌اند. اما متوجه شدم اين مسئله نيز نمي‌تواند رقم پنج‌هزار نفري را توجيه كند زيرا حتي اگر معادل گنجايش آن ورزشگاه را از تشييع‌كنندگان روز دوشنبه كم كنيم باز هم به رقمي به مراتب بالاتر از 5 هزار نفر خواهيم رسيد. پس تصميم گرفتم به جاي خسته كردن ذهن خويش، منتظر بمانم تا منصفاني از جناح اصولگرا براي حل اين معما، پيش‌قدم شوند.
در عين حال وجود يك فرض در ارائه آمارهاي اينچنيني، موجب نگراني جدي است. اين نگراني از آنجا آغاز مي‌شود كه ظاهرا تعدادي از تريبون‌داران و صاحب‌نفوذان در كشور، اطلاعات مندرج در يكي دو روزنامه را به راحتي مي‌پذيرند و همين اطلاعات را مبناي تحليل‌ها- و شايد تصميم‌گيري‌ها- قرار مي‌دهند. به نظر مي‌رسد مخاطب اصلي تصوير بازسازي شده يا رقم 5 هزار نفري هم، همين افراد صاحب نفوذ مي‌باشند وگرنه بعيد است دست‌اندركاران اصلي همين روزنامه، تصاوير مخابره شده از آن سخنراني و اين تشييع جنازه را نديده باشند و ندانند كه جمعيت واقعي در قم چه قدر بود يا سكوهاي آن ورزشگاه، چه وضعيتي داشت. ‌ ‌
به عبارت واضح‌تر، شايد براي القاي كثرت طرفداران يك تفكر و قلّت حاميان يك جريان، گاه تنظيم يك تصوير ضرورت مي‌يابد و گاه تعديل آمار يك جمعيت! البته ممكن است آن تصوير و اين آمار، هر دو ناشي از ضعف قدرت محاسبه و تـحليل چند خبرنگار يا مصلحت‌انديشي بالاتري مانند روحيه بخشي به دوستان باشد كه نگارنده از آن بي‌خبر است.
اما به هر حال هرچه باشد اين نگراني همچنان وجود دارد كه »اعتمادكنندگان صاحب نفوذ به رسانه‌هاي اينچنيني، براساس همين خبرها، تصاوير و آمارها، تصميماتي بگيرند كه اگر آمار واقعي مراسمي مانند تشييع جنازه قم و سخنراني تبريز را بدانند، در اتخاذ آن تصميم‌ها، قدري تامل به خرج دهند«! اين نحوه خبررساني از بُعد ديگري نيز مي‌تواند براي كشور و نظام هزينه‌ساز باشد. ترديدي وجود ندارد كه فرصت‌ها و تهديدهاي فراواني در برابر ايران و انقلاب اسلامي وجود دارد كه هم براي بهره‌گيري از فرصت‌ها و هم براي مقابله بهينه با تهديدها جلب اعتماد مردم يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است. كساني كه بنابر بعضي مصلحت سنجي‌ها يا خداي نخواسته براي برخي تسويه‌حساب‌ها، واقعيات آشكار را دستكاري مي‌كنند آيا به روزي انديشيده‌اند كه همين رسانه‌هاي داخلي بايستي در برابر خبرسازي‌‌هاي شيطنت ا~لودِ مخالفان نظام،بـه نـقش ا~فريني بپردازند و از مردم براي استفاده بهينه از فرصت‌ها يا كاهش هزينه براي رفع تهديدها كمك بگيرند؟ آيا روش‌هاي فعلي، اعتمادي به رسانه‌هاي داخلي باقي مي‌گذارد؟

آخرين آخبار