آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

دو عضو ستاد میرحسین در خرم آباد همچنان در بازداشت هستند

مسلم زمانی و عمر حسامی دو عضو اصلی ستاد میرحسین موسوی همچنان در زندان خرم آباد بازداشت هستند.

مسلم زمانی عضو ستاد دانشجویی مهندس موسوی در خرم آباد که از 27خرداد از درب منزل بازداشت شده که در تاریخ 4 مرداد به دادگاه انقلاب شعبه 5 بازپرسی احضار وبا تمدید بازداشت در زندان پارسیلون خرم آبادنگهداری می شود.

همسر زمانی سمیرا شهبازی عضو ستاد دانشجویی مهندس موسوی نیز تا کنون طی دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفته است و با قرار کفالت آزاد شده است.

مسلم زمانی که از اعضای سابق انجمن اسلامی منحل شده دانشگاه لرستان است در بند1زندان پارسیلون ( بند مواد مخدر) نگهداری می شود که باعث ایجاد نگرانی هایی برای خانواده او شده است . "زمانی" تا کنون نتوانسته به وکیل دسترسی داشته باشد.

عمر حسامی دیگر عضو ستاد دانشجویی موسوی در خرم آباد پس از آنکه در هفتم تیرماه حوالی شهرستان کامیاران بازداشت شد به خرم آباد انتقال یافته است.او نیز در تاریخ 4مرداد به د ادگاهآورده شد وبا تمدیدقرار بازداشت بار دیگر راهی بند2 زندان پارسیلون شده است.

حسامی دانشجوی دانشگاه لرستان است.

منبع هم میهن

تکذیب شکنجه زندانیان کهریزک توسط سردار رادان

فرمانده نيروي انتظامي كشور شايعات مربوط به شكنجه زندانيان توسط سردار رادان را در زندان كهريزك به شدت تكذيب كرد.

در روزهاي اخير صحبت هايي مبني بر شكنجه و رعايت نكردن حقوق زندانيان در زندان كهريزك شنيده شده كه امروز فرمانده نيروي انتظامي آن را تكذيب كرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سردار اسماعيل احمدي‌مقدم، فرمانده نيروي انتظامي در حاشيه همايش پليس و نظام عدالت براي كودكان و نوجوانان در جمع خبرنگاران، در پاسخ به خبرنگار ايلنا در خصوص شايعاتي مبني بر، شكنجه بازداشت‌شدگان در زندان كهريزك، توسط سردار رادان اظهار داشت:‌اينگونه شايعات صحت نداشته و هيچ‌گونه پايه و اساس منطقي‌اي ندارد.

منبع هم میهن

در خواست محاکمه میرحسین ،هاشمی و کروبی

سردبير هفته نامه پرتو با بيان اينكه هيچ تفاوتي بين هاشمي و فرزندانش و موسوي و ابطحي و كروبي نيست اظهار داشت: هاشمي رفسنجاني اولين فرمانده آشوبگري ها بود كه در نامه به مقام معظم رهبري آن را به نمايش گذاشت.

قاسم روانبخش در خصوص اعترافات ابطحي و عريانفر در دادگاه رسيدگي به جرائم اغتشاشگران با بيان اينكه گفته هاي ابطحي چيز مجهولي نبود بلكه احمدي نژاد همه آنها را در مناظره با موسوي افشا كرده بود اظهار داشت: به ياد داريم كه آقاي احمدي نژاد گفت كه هاشمي و خاتمي و ناطق نوري با همه در برابر من قرار گرفتيد و حتي گفت هاشمي صحنه گردان ماجراست.

وي ادامه داد: از همان ابتدا هم معلوم بود اينها به دنبال برگزاري انتخابات نيستند،‌ هاشمي از هشت نه ماه پيش از انتخابات بحث تقلب در انتخابات را مطرح كرده بود، كه مقام معظم رهبري پاسخ دادند كه 30 سال است انتخابات در مملكت سالم برگزار شده و به كساني كه بحث تقلب در انتخابات را مطرح مي كردند، نهيب زدند.

سرديبر هفته نامه پرتو سخن به تخطي اين جريان از فرمان رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: ولي در عين حال اين جماعت دست برنداشتند و اين جريان را ادامه دادند و در زمان برگزاري انتخابات كميته صيانت از آرا را تشكيل دادند كه يك نماينده از هاشمي، دو نماينده از موسوي، دو نماينده از كروبي و دو نماينده از رضايي در آن به رياست بهزاد نبوي حضور داشتند.

روانبخش بحث پيرامون تقلب در انتخابات و ايجاد اين تفكر در ميان هواداران خود را توطئه ي جريان برانداز عنوان كرد و افزود: گفتند چون تقلب حتمي است ما اين كميته را تشكيل مي دهيم و به اين طريق اذهان عمومي را تحت تاثير قرار مي دادند، بعد هم كه روز انتخابات گفتند تقلب شده و موسوي اعلام پيروزي كرد و خاتمي هم تبريك گفت و رسانه ها خارجي هم موسوي را رئيس جمهور منتخب خواندند لذا اينها همه در يك پروسه با هم بودند و فرقي بين ابطحي و ميرحسين موسوي نيست.

وي تصريح كرد: ميرحسين موسوي و كروبي بايد بخاطر فعاليتهاي غير قانوني قبل از انتخابات و هدايت اغتشاگري هاي پس از آن، محاكمه شوند و در دادگاه پاسخگو باشند .

وي خاطر نشان كرد: خون هايي كه ريخته شد و اموالي كه تخريب شد توسط شخص موسوي و كروبي هدايت مي شد و اين دو بايد همچون ساير هدايت گران اغتشاش محاكمه شوند.

اين فعال سياسي در ادامه در خصوص فعاليت هاشمي رفسنجاني و فرزندانش نيز توضيح داد و با بيان اينكه نقش دختر هاشمي رفسنجاني به حدي بود كه صدا و سيما او را به تصوير كشيد،‌ خواستار محاكمه اين افراد شد و گفت: فائزه هاشمي در كف خيابانها اغتشاشات را فرماندهي مي كرد و حتي خانم آقاي هاشمي نيز از عوامل اغتشاشگري بود.

روانبخش با تاكيد بر اينكه در دادگاه عدل اسلامي نبايد بين فرزند يك مسئول و وابستگان او و مردم عادي تفاوتي باشد به عدم وجود حاشيه امن براي مسئولين اشاره كرد و اظهار داشت: اتفاقا اين سوال براي مردم وجود دارد كه چه طور مي شود افرادي كه كمتر هم نقش داشتند بازداشت مي شوند ولي كساني كه فرماندهي اغتشاش را به دست داشتند در حاشيه امن مي مانند.

وي شخص هاشمي رفسنجاني را اولين فرمانده آشوبگري ها عنوان كرد و يادآور شد: آقاي هاشمي رفسنجاني در نامه به رهبري فرمان آشوبها را صادر كرد، لذا خود آقاي هاشمي و آقازاده هاي ايشان كه نقششان در آشوبگري ها علني بود بايد در دادگاه پاسخگو باشند، و اين خواسته مردم است كه چرا وقتي فرزندان هاشمي دستگير شدند فقط يك شب در بازداشت بودند و صبح آن روز آزاد شدند.

سردبير هفته نامه پرتو همچنين حزب منتسب به هاشمي رفسنجاني را از عوامل اصلي آشوبها توصيف كرد و گفت: حزب كارگزارن كه حزب دولت ساخته دوران آقاي هاشمي است و ايشان پدر معنوي اين حزب است نبايد فرافكني كنند و همه تقصيرات را به گردن حزب مشاركت و سازمان مجاهدين بياندازند و خود را كنار بكشند، همانگونه كه اين احزاب قصد براندازي نظام را داشتند حزب آقاي هاشمي هم همين هدف را داشت و از اينرو دادگاه بايد براي همه اين افراد حكم صادر كند.

وي در پايان تاكيد كرد: به نظر من هيچ تفاوتي بين هاشمي و فرزندانش، موسوي، كروبي و ابطحي و غيره نيست.

مرجع : رجا نیوز

سید حسن خمینی دیروز در تهران بود اما به مراسم تنفیذ نرفت

نوه بنیان گذار جمهوری اسلامی صبح روز گذشته از سفر چند روزه خود به پاکستان به تهران بازگشت.

یک منبع آگاه به خبرنگار پارلمان‌نیوزگفت:« سفر حجت الاسلام سیدحسن خمینی بر خلاف برخی اخبار که عنوان شده بود ایشان به خاطر عدم حضور در مراسم تنفیذ به خارج از کشور رفته‌اند، به دلایل دیگری بوده است.»

وی ادامه داد:«یادگار حضرت امام راحل صبح روزگذشته به تهران بازگشت.»

بدین ترتیب سیدحسن خمینی با وجودی که روزگذشته در تهران بوده ترجیح داده همانند بسیاری از یاران امام خمینی(ره) از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی، حج الاسلام خاتمی، ناطق‌نوری و کروبی، مهندس میرحسین موسوی و دهها چهره دیگر در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد حاضر نشود.

عکس هایی از درگیری امروز ولیعصر 12/ 5/ 88


http://www.img98.com/images/5220ulxkfixfnlf4buvp.jpg

http://www.img98.com/images/t22k3xyrpt7cqe9vl6r.jpg

http://www.img98.com/images/92cgk2bbhrfuss5myez8.jpg

http://www.img98.com/images/ttrfpisd835ke1nvqi.jpg

عکس هایی از درگیری امروز ولیعصر 12/ 5/ 88


http://www.img98.com/images/5220ulxkfixfnlf4buvp.jpg

http://www.img98.com/images/t22k3xyrpt7cqe9vl6r.jpg

http://www.img98.com/images/92cgk2bbhrfuss5myez8.jpg

http://www.img98.com/images/ttrfpisd835ke1nvqi.jpg

ابراز نگرانی کلینتون درباره سه آمریکایی 'دستگیر شده' در مرز ایران

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، خواهان این شد که ایران به آمریکا برای تعیین سرنوشت سه شهروند آمریکا که بر اساس گزارش ها توسط ایران دستگیر شده اند، کمک کند.

خانم کلینتون این سخنان را روز دوشنبه (3 اوت) در واشنگتن در یک کنفرانس خبری که ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن هم در آن حضور داشت، بیان کرد.

دولت آمریکا می گوید که سفیر سوئیس در تهران ضمن تماس با مقام های ایرانی در حال جمع آوری اطلاعات در مورد سه شهروند آمریکاست که بر اساس گزارش ها توسط ایران در نزدیکی مرز این کشور با کردستان عراق دستگیر شده اند.

مقام های کردستان عراق می گویند که سه آمریکایی روز جمعه ( 31 ژوئیه) در حال گردش در مناطق مرزی ایران و کردستان عراق بودند که بوسیله نیروهای ایرانی دستگیر شدند.

شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم، وابسته به دولت ایران، دستگیری این سه آمریکایی را تایید کرده است.

با این همه، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که آمریکا هنوز رسما تایید خبر دستگیر شدن این سه آمریکایی را دریافت نکرده است.

وی در عین حال از دولت ایران خواست که این سه نفر را "هرچه سریع تر بازگرداند."

هیلاری کلینتون گفت که در مورد وضعیت این سه شهروند آمریکا نگران است و می خواهد که هرچه سریع تر مساله آن ها حل و فصل شود.

از وزیر امور خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری در مورد نظرش درباره تشدید تحریم ها علیه ایران، از جمله تحریم بنزین وارداتی ایران، نیز سوال شد.

هیلاری کلینتون بارها در مورد وضع تحریم های "فلج کننده" علیه ایران هشدار داده است.

با این همه، او روز دوشنبه از اظهارنظر در مورد ماهیت تدابیر تنبیهی مورد نظرش علیه ایران خودداری و بر سیاست مذاکره مستقیم یک جانبه و چندجانبه با ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که روز دوشنبه با تعدادی از دیپلمات های آمریکایی در کشورهای دیگر برای بررسی تحولات جاری ایران مشورت کرده است.

او بار دیگر هشدار داد که در صورت عدم پاسخ "مثبت" ایران به جامعه بین المللی تدابیر تازه ای علیه ایران در نظر خواهد گرفت، تدابیری که به گفته وی می تواند شامل تحریم ها باشد.

خامنه ای:انتخابات برخی خواص را مردود کرد

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با انتقاد از معترضان به نتیجه انتخابات گفته است که این انتخابات برخی خواص را مردود کرد.

وی ظاهرا در اشاره ای به اعتراضات گسترده مخالفان آن را "کاریکاتور انقلاب 57" توصیف کرد: "د شمنان در اين خيال نباشند كه با تقليد مغلوط از حضور عظيم مردم در انقلاب پرشكوه ‌١٣٥٧ و در یک كاريكاتور از آن حركت عظيم، می‌توانند به نظام اسلامی ضربه بزنند؛ چرا كه اين نظام مقتدر و ريشه‌دار با اين كارها شكست نخواهد خورد ".

آقای خامنه ای همچنین با اشاره به حوادث اخیر بعد از انتخابات گفت :"برخی جوانان هم که با صداقت و سلامت وارد میدان شده بودند در مواردی اشتباه کردند."

روز دوشنبه، 3 اوت (12 مرداد)، مراسم تنفیذ دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با حضور مقامات جمهوری اسلامی و نمایندگان سفارتخانه های خارجی در تهران در حسینه امام خمینی، محل ملاقات های عمومی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، برگزار شد.

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در آن آقای احمدی نژاد پیروز انتخابات اعلام شد، با اعتراضات گسترده ای رو به رو شد و میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات خواستار ابطال آن و برگزاری انتخابات مجدد هستند.

آقای خامنه ای در این مدت چندین بار از نتایج انتخابات دفاع کرده و این بار نیز در مراسم تحلیف گفت که "رئیس جمهوری توسط ملت با رای بالا و نصابی بی نظیر به این مسئولیت مهم گماشته شده است."

در مراسم تنفیذ برخلاف در دوره های قبل، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، غایب بود و محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین، مهدی کروبی رئیس سابق مجلس و نامزد معترض به نتایج انتخابات نیز حضور نداشتند.

یک روز پیش از برگزاری این مراسم، اولین جلسه دادگاه تعدادی از فعالان سیاسی و اعضای اصلی احزاب اصلاح طلب معترض به نتیجه انتخابات برگزار شد که دادگاه آنها را به تلاش برای ایجاد انقلاب مخملی متهم کرده است.

رهبر ایران مخالفان ایران را به دو دسته تقسیم کرد و گفت "مخالفان عصبانی و زخم خورده که در چهار سال آینده به معارضه ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنها را مورد توجه قرار داد."

آقای خامنه ای با اشاره به وقایع بعد از انتخابات و نمونه های از سوء استفاده از عقاید دینی مردم در تاریخ گفت:"با مسجد ضرار و تقلید از امام بزرگواری که از عمق دل و جان غرق قرار بود، نمی توان این مردم آگاه را فریب داد."

اشاره رهبر ایران به زمان پیامبر اسلام است که عده ای اجازه ساخت مسجدی را گرفتند و بعد از ساخت مسجد از پیامبر خواستند که در مسجد نماز بگذارد اما از طرف خداوند پیام آمد که این مسجد برای زیان مسلمان و تقویت کفر (تفرقه) ساخته شده و برای همین دستور تخریب مسجد داده شد .

داستان مسجد ضرار در مواردی به کار می رود که مردم نباید ظاهربین و سطحی نگر باشند و فریب افراد به ظاهر حق به جانب را بخورند.

بنابر آمار رسمی، در جریان وقایع بعد از انتخابات بیشتر از 20 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده اند و آقای خامنه ای برای اولین بار بعد از این وقایع خواستار حمایت از آسیب دیدگان شده است. اما آمار غیر رسمی کشته شدگان، به گزارش گروه های حامی حقوق بشر به مراتب بیشتر از این تعداد است.

به گفته آقای خامنه ای "باید از آسیب دیدگان حمایت کرد و آسیب زنندگان را هر کسی باشند شناسایی کرد و مورد مواخذه قرار داد.

حکم تنفیذ

در متن حکم آیت الله خامنه ای که توسط رئیس دفتر او قرائت شد از آنچه که رای قاطع و بی سابقه مردم به محمود احمدی نژاد خوانده شده تقدیر به عمل آمده و دلیل حمایت گسترده مردم، ویژگی های کارنامه چهارساله دولت قلمداد شده است.

از جمله مواردی که آیت الله خامنه ای به عنوان خصوصیات دولت محمود احمدی نژاد ذکر کرده "اسکتبار ستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه طلبان بین المللی" و "مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافیگری" است.

آیت الله خامنه در این حکم ضمن تبریک به محمود احمدی نژاد، گفته است که "به پیروی از ملت بزرگوار ایران، رای را تنفیذ و این مرد شجاع و سخت کوش و هوشمند را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم."

وی افزوده است که "بدیهی است که رای مردم و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که ایشان (احمدی نژاد) بر این صراط قویم پایدار باشد."

محمود احمدی نژاد هم در این مراسم سخنانی ایراد کرد و از جمله برخی کشورهای خارجی را متهم ساخت که در جریان انتخابات و پس از آن در امور ایران دخالت کردند.

وی گفت که انگیزه این دولت ها از مداخله در امور ایران، جلوگیری از مطرح شدن "الگوی جدید مردم سالاری الهی" در سطح جهان بوده است.

در این مراسم علی لاریجانی، رئیس مجلس، محمود شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و آقای احمدی نژاد در جایگاه مخصوص در کنار آیت الله خامنه ای حضور داشتند.

غیبت شخصیتها

در سه دوره قبل، احکام تنفیذ حتی در دومین دوره ریاست جمهوری، توسط رئیس جمهوری قبلی قرائت می شد اما در مراسم روز دوشنبه، محمد خاتمی مانند تعدادی دیگری از شخصیت های جمهوری اسلامی در میان حاضران دیده نمی شدند.

گزارش تصویری این مراسم محمود احمدی نژاد را نشان می دهد که شانه آیت الله خامنه ای را می بوسد.

پیش از این، مهدی کروبی از عدم حضور خود در مراسم تنفیذ و تحلیف خبر داده بود و احتمال حضور میرحسین موسوی در این مراسم نمی رفت و گفته شده بود که سید حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی نیز به خارج سفر کرده و در مراسم روز دوشنبه شرکت نمی کند.

از حضور برخی دیگر از شخصیت های ارشد و مقامات جمهوری اسلامی، که شایعاتی در مورد غیبت آنان انتشار یافته بود، گزارشی در دست نیست اما شبکه تلویزیونی العالم، متعلق به دولت ایران، گفته است که محسن رضایی، از نامزدان معترض انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در میان حاضران مراسم روز دوشنبه بود.

در عین حال، سایت خبری تابناک به نقل از امیدوار رضایی، سخنگوی محسن رضایی گفته است که شرکت در این مراسم نشانه احترام به رهبری است و نه تایید محمود احمدی نژاد و به این معنی نیست که نسبت به انتخابات اعتراض و نسبت به برخوردهای بعد از انتخابات نقدی وجود ندارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش این مراسم نوشته است که قبل از قرائت حکم تنفیذ، صادق محصولی، وزیر کشور و مسئول برگزاری انتخابات، گزارشی در مورد انتخابات ارائه داد.

اعلام نتیجه انتخابات اعتراض سایر نامزدهای شرکت کننده و اتهام تقلب گسترده به نفع محمود احمدی نژاد را در پی داشته و ادامه اعتراضات عمومی علیه این نتیجه، جمهوری اسلامی را با یک بحران سیاسی گسترده مواجه ساخته و به گفته ناظران، مشروعیت دولت را در داخل، و اعتبار جمهوری اسلامی را در خارج خدشه دار کرده است.

قرار است مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد هم روز چهارشنبه در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شود و وی رسما دومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کند.

اعتراض های پس از تنفیذ به خشونت کشیده شد

معترضان به تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در برخی نقاط تهران تجمع کردند. به گفته شاهدان عینی، همزمان با حضور معترضان در بخش های مختلف شهر، حضور نیروهای امنیتی و "لباس شخصی" مانند اعتراضات پیشین مشهود بود.

میدان آزادی یکی از مناطقی بود که معترضان در آن تجمع کردند اما نیروهای امنیتی با هر گونه توقفی برخورد کردند.

گزارش های رسیده از میدان ونک از حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی در این میدان و خیابان های اطراف خبر می دهد.

به گفته یکی از شاهدان عینی در میدان ونک، آمبولانسی در میدان مستقر شده و ماشین های گارد ضد شورش نیز دراطراف میدان دیده می شود. نیروهای لباس شخصی و گارد های ضد شورش مردم را مورد ضرب و جرح قرار داده اند. معترضان در مقابل پرتاب گاز اشک آور در میدان ونک کاغذ آتش زده اند.

این شاهد عینی از میدان ونک به بی بی سی گفت "خودم شاهد بودم که چهار نفر در این درگیری ها دستگیر شده اند. حضور معترضان و نیروهای لباس شخصی موجب ترافیک سنگین در میدان ونک شده است و این نیروها با رانندگانی که بوق می زدند و یا آهنگ یار دبستانی پخش می کنند هم برخورد می کنند. "

پیشتر اعلام شده بود مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات نیز در خیابان ولی عصر پائین تر از عباس آباد در میان معترضان حاضر شده است و خبرگزاری فارس نیز نوشت که او برای معترضان سخنرانی کرده است.

اما دفتر آقای کروبی، شرکت او در تجمع را تکذیب کرد و اعلام کرد آقای کروبی در تجمعی شرکت نکرده است.

در همین حال، گزارش ها از میدان ولی عصر هم از درگیری هایی میان معترضان و نیروهای امنیتی خبر می دهد. یک شاهد عینی در میدان ولی عصر به بی بی سی گفت " نکته قابل توجه این بود که نیروهای لباس شخصی با موتور قرمز رنگ و لباس متحد الشکل در حال مانورد بودند. پلیس اجازه توقف به خودرو و تجمع مردم در پیاده رو را نمی داد. مردم با پوشش سبز درمیدان ولی عصر ایستادند و پلیس مانور می داد."

اعتراض ها در ایران به نتیجه انتخابات همچنان ادامه دارد، این در حالی است که حکومت ایران بارها اعلام کرده که انتخابات برگزار شده بدون تقلب انجام شده است.

آخرين آخبار