آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

خامنه ای:انتخابات برخی خواص را مردود کرد

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با انتقاد از معترضان به نتیجه انتخابات گفته است که این انتخابات برخی خواص را مردود کرد.

وی ظاهرا در اشاره ای به اعتراضات گسترده مخالفان آن را "کاریکاتور انقلاب 57" توصیف کرد: "د شمنان در اين خيال نباشند كه با تقليد مغلوط از حضور عظيم مردم در انقلاب پرشكوه ‌١٣٥٧ و در یک كاريكاتور از آن حركت عظيم، می‌توانند به نظام اسلامی ضربه بزنند؛ چرا كه اين نظام مقتدر و ريشه‌دار با اين كارها شكست نخواهد خورد ".

آقای خامنه ای همچنین با اشاره به حوادث اخیر بعد از انتخابات گفت :"برخی جوانان هم که با صداقت و سلامت وارد میدان شده بودند در مواردی اشتباه کردند."

روز دوشنبه، 3 اوت (12 مرداد)، مراسم تنفیذ دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با حضور مقامات جمهوری اسلامی و نمایندگان سفارتخانه های خارجی در تهران در حسینه امام خمینی، محل ملاقات های عمومی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، برگزار شد.

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در آن آقای احمدی نژاد پیروز انتخابات اعلام شد، با اعتراضات گسترده ای رو به رو شد و میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات خواستار ابطال آن و برگزاری انتخابات مجدد هستند.

آقای خامنه ای در این مدت چندین بار از نتایج انتخابات دفاع کرده و این بار نیز در مراسم تحلیف گفت که "رئیس جمهوری توسط ملت با رای بالا و نصابی بی نظیر به این مسئولیت مهم گماشته شده است."

در مراسم تنفیذ برخلاف در دوره های قبل، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، غایب بود و محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین، مهدی کروبی رئیس سابق مجلس و نامزد معترض به نتایج انتخابات نیز حضور نداشتند.

یک روز پیش از برگزاری این مراسم، اولین جلسه دادگاه تعدادی از فعالان سیاسی و اعضای اصلی احزاب اصلاح طلب معترض به نتیجه انتخابات برگزار شد که دادگاه آنها را به تلاش برای ایجاد انقلاب مخملی متهم کرده است.

رهبر ایران مخالفان ایران را به دو دسته تقسیم کرد و گفت "مخالفان عصبانی و زخم خورده که در چهار سال آینده به معارضه ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنها را مورد توجه قرار داد."

آقای خامنه ای با اشاره به وقایع بعد از انتخابات و نمونه های از سوء استفاده از عقاید دینی مردم در تاریخ گفت:"با مسجد ضرار و تقلید از امام بزرگواری که از عمق دل و جان غرق قرار بود، نمی توان این مردم آگاه را فریب داد."

اشاره رهبر ایران به زمان پیامبر اسلام است که عده ای اجازه ساخت مسجدی را گرفتند و بعد از ساخت مسجد از پیامبر خواستند که در مسجد نماز بگذارد اما از طرف خداوند پیام آمد که این مسجد برای زیان مسلمان و تقویت کفر (تفرقه) ساخته شده و برای همین دستور تخریب مسجد داده شد .

داستان مسجد ضرار در مواردی به کار می رود که مردم نباید ظاهربین و سطحی نگر باشند و فریب افراد به ظاهر حق به جانب را بخورند.

بنابر آمار رسمی، در جریان وقایع بعد از انتخابات بیشتر از 20 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده اند و آقای خامنه ای برای اولین بار بعد از این وقایع خواستار حمایت از آسیب دیدگان شده است. اما آمار غیر رسمی کشته شدگان، به گزارش گروه های حامی حقوق بشر به مراتب بیشتر از این تعداد است.

به گفته آقای خامنه ای "باید از آسیب دیدگان حمایت کرد و آسیب زنندگان را هر کسی باشند شناسایی کرد و مورد مواخذه قرار داد.

حکم تنفیذ

در متن حکم آیت الله خامنه ای که توسط رئیس دفتر او قرائت شد از آنچه که رای قاطع و بی سابقه مردم به محمود احمدی نژاد خوانده شده تقدیر به عمل آمده و دلیل حمایت گسترده مردم، ویژگی های کارنامه چهارساله دولت قلمداد شده است.

از جمله مواردی که آیت الله خامنه ای به عنوان خصوصیات دولت محمود احمدی نژاد ذکر کرده "اسکتبار ستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه طلبان بین المللی" و "مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافیگری" است.

آیت الله خامنه در این حکم ضمن تبریک به محمود احمدی نژاد، گفته است که "به پیروی از ملت بزرگوار ایران، رای را تنفیذ و این مرد شجاع و سخت کوش و هوشمند را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم."

وی افزوده است که "بدیهی است که رای مردم و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که ایشان (احمدی نژاد) بر این صراط قویم پایدار باشد."

محمود احمدی نژاد هم در این مراسم سخنانی ایراد کرد و از جمله برخی کشورهای خارجی را متهم ساخت که در جریان انتخابات و پس از آن در امور ایران دخالت کردند.

وی گفت که انگیزه این دولت ها از مداخله در امور ایران، جلوگیری از مطرح شدن "الگوی جدید مردم سالاری الهی" در سطح جهان بوده است.

در این مراسم علی لاریجانی، رئیس مجلس، محمود شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و آقای احمدی نژاد در جایگاه مخصوص در کنار آیت الله خامنه ای حضور داشتند.

غیبت شخصیتها

در سه دوره قبل، احکام تنفیذ حتی در دومین دوره ریاست جمهوری، توسط رئیس جمهوری قبلی قرائت می شد اما در مراسم روز دوشنبه، محمد خاتمی مانند تعدادی دیگری از شخصیت های جمهوری اسلامی در میان حاضران دیده نمی شدند.

گزارش تصویری این مراسم محمود احمدی نژاد را نشان می دهد که شانه آیت الله خامنه ای را می بوسد.

پیش از این، مهدی کروبی از عدم حضور خود در مراسم تنفیذ و تحلیف خبر داده بود و احتمال حضور میرحسین موسوی در این مراسم نمی رفت و گفته شده بود که سید حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی نیز به خارج سفر کرده و در مراسم روز دوشنبه شرکت نمی کند.

از حضور برخی دیگر از شخصیت های ارشد و مقامات جمهوری اسلامی، که شایعاتی در مورد غیبت آنان انتشار یافته بود، گزارشی در دست نیست اما شبکه تلویزیونی العالم، متعلق به دولت ایران، گفته است که محسن رضایی، از نامزدان معترض انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در میان حاضران مراسم روز دوشنبه بود.

در عین حال، سایت خبری تابناک به نقل از امیدوار رضایی، سخنگوی محسن رضایی گفته است که شرکت در این مراسم نشانه احترام به رهبری است و نه تایید محمود احمدی نژاد و به این معنی نیست که نسبت به انتخابات اعتراض و نسبت به برخوردهای بعد از انتخابات نقدی وجود ندارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش این مراسم نوشته است که قبل از قرائت حکم تنفیذ، صادق محصولی، وزیر کشور و مسئول برگزاری انتخابات، گزارشی در مورد انتخابات ارائه داد.

اعلام نتیجه انتخابات اعتراض سایر نامزدهای شرکت کننده و اتهام تقلب گسترده به نفع محمود احمدی نژاد را در پی داشته و ادامه اعتراضات عمومی علیه این نتیجه، جمهوری اسلامی را با یک بحران سیاسی گسترده مواجه ساخته و به گفته ناظران، مشروعیت دولت را در داخل، و اعتبار جمهوری اسلامی را در خارج خدشه دار کرده است.

قرار است مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد هم روز چهارشنبه در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شود و وی رسما دومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار