آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

سقوط هواپيماي باري ايران در شارجه تکذيب شد

سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري اعلام خبر سقوط يک هواپيماي باري ايراني در شارجه را تکذيب کرد.
"رضا جعفرزاده" عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: اين هواپيما که خبرگزاري فرانسه براي نخستين بار سقوط آن را در شارجه منتشر کرد، به ايران تعلق ندارد.
به گزارش ايرنا، بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد هواپيماي باري که در شارجه سقوط کرده متعلق به سودان است که اشتباها از سوي خبرگزاري فرانسه هواپيماي ايراني اعلام شده بود.

بمب گذاری در نمایشگاه مطبوعات تکذیب شد

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ شایعه بمب گذاری مصلی امام خمینی (ره) را تکذیب و آن را شایعه دانست.

سرهنگ مهدی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چند دقیقه پیش شایعه ای مبنی بر بمب گذاری در نمایشگاه مطبوعات در محل مصلی تهران صورت گرفت که بلافاصله موضوع از سوی پلیس بررسی شد که خوشبختانه هیچ گونه مورد مشکوکی گزارش نشد.

بنا بر گزارش واصله شایعه شده بود که بمبی در حاشیه غرفه یکی روزنامه های نمایشگاه مطبوعات جاسازی شده است که همین موضوع باعث وحشت حاضرین در نمایشگاه شد ولی بلافاصله با حضور مامورین انتظامی موضوع مورد برسی قرار گرفت وعدم صحت آن نیز اعلام شد.

فوری! فوری! خبرگزاری فرانسه: هواپيمايی که در شارجه سقوط کرد ايرانی است

خبرگزاري فرانسه از شارجه (امارات عربي متحده) به نقل از يک منبع در امور هواپيمايي گزارش داد هواپيماي ترابري که امروز در شارجه سقوط کرد ايراني است.
منابع هواپيمايي اعلام کردند يک فروند هواپيماي ترابري روز چهارشنبه در فرودگاه شارجه سقوط کرد و حالت اضطراري اعلام شد.
به گفته اين منابع ،‌ هواپيماي سقوط کرده هواپيماي ترابري ايران است.
اين منبع گفت فرودگاه شارجه به روي پروازها بسته شده است .
تا اين ساعت درباره کشته ها يا زخمي هاي احتمالي يا جزئيات بيشتر گزارشي مخابره نشده است .

محاکمه چهارتن از دراویش سلسله نعمت الهی گنابادی


جلسه محاکمه چهارتن از دراویش سلسله نعمت الهی گنابادی با کیفر خواست دادسرای کرج، فردا 29 مهرماه در شعبه 112 دادگاه جزایی این شهرستان برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، مرتضی سپندار، امین صفاری،سیاوش ساکی ، هادی اباذری روز پنج شنبه 11 مهر ماه 87 مقابل حسینیه دراویش در شهر کرج دستگیر و با دستور شفاهی علی فرهادی دادستان كرج به سرهنگ اصلانی فرماندهی نیروی انتظامی این شهرستان مدت 4 روز در سلولهای انفرادی بند 6 زندان رجایی شهر (بازداشتگاه تحت نظارت اداره کل اطلاعات غرب استان تهران) بازداشت شدند .
براساس این گزارش، این چهار درویش گنابادی تحت عناوین اتهامی اخلال در نظم عمومی، توهین به آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای و ضرب و شتم در شعبه 2 دادسرای عمومی و انقلاب کرج مورد بازجویی قرار گرفته و با کیفر خواست صادره از دادسرا، محاکمه این چهار نفر فردا 29 مهرماه در شعبه 112 دادگاه جزایی کرج برگزار می شود.
این گزارش در ادامه می افزاید: مرتضی سپندار یکی از متهمین این پرونده، جانباز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که پس از آزادی از زندان، در نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای، ضمن اعتراض به عملکرد و برخوردهای خلاف قانون دادستان و مامورین امنیتی کرج با وی،می نویسد: من به کدام دلیل و سند، مستحق قرار بازداشت موقت مقام قضایی و سلول انفرادی اطلاعات کرج بودم؟ به کدامین گناه مرا با پابند و دستبند و چشم بند مورد بازجویی قرار دادند؟ بارها گفته شده نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد، با این اقدام غیرقانونی اداره اطلاعات، این شبهه در ذهن من جانباز ایجاد شد که گویی نااهلان و نامحرمان در نظام اطلاعاتی کشور نفوذ کرده که این گونه، جانبازان را مورد بی حرمتی قرار می دهند.

گزارش سوخته بانك ها به بانك مركزی

ايبنا: بانك مركزي آخرين وضعيت بانكداري الكترونيك در سال 87 را در حالي منتشركرده كه اطلاعات مندرج در آن متعلق به قبل از تيرماه سال مذكور است و اين نشان دهنده ناهماهنگي بين بانك ها و بانك مركزي است.

براساس گزارشي كه اداره نظام پرداخت بانك مركزي در باره وضعيت بانكداري الكترونيك تا پايان سال 87 ارائه كرده، اطلاعات ارسال شده از سوي هريك از بانك هاي كشور متعلق به يكي از ماه هاي فروردين و تيرماه سال 87 است. در اين ميان برخي بانك ها گوي رقابت را از همه ربوده و اطلاعات مربوط به خرداد و تير سال 86 را به بانك مركزي داده اند و بانك مركزي اين اطلاعات را به عنوان وضعيت بانكداري الكترونيك تا پايان سال 87 منتشر كرده است. برخي از اين بانك ها عملكرد خوبي درباره بانكداري الكترونيك داشته اند.

براساس اين گزارش بانك هاي اقتصاد نوين، پارسيان، پاسارگاد و سامان اطلاعات وضعيت بانكداري الكترونيك خود تا تير 87 را به بانك مركزي ارائه داده اند.

بانك هاي صادرات،كارآفرين،كشاورزي و ملي گزارش وضعيت بانكداري الكترونيك خود تا خرداد 87 را به بانك مركزي ارائه داده اند. بانك سرمايه تا ارديبهشت 87 و سپه تا فروردين 87 اين گزارش را دراختيار بانك مركزي قرار داده اند.
بانك هاي ملت، مسكن، صنعت و معدن، تجارت و پست بانك گزارش وضعيت بانكداري الكترونيك خود تا خرداد 86 را در اختيار بانك مركزي نهاده اند.بانك توسعه صادرات نيز گزارش وضعيت بانكد اري الكترونيك تا پايان تيرماه سال مذكور را به بانك مركزي ارسال كرده است.بنابر اين 33 درصد از بانك ها اطلاعات سه ماه قبل از خرداد 87 را به بانك مركزي داده اند.

براساس گزارش بانك مركزي از 18 هزارو 827 شعبه بانكي كشور تا تاريخ هاي مورد اشاره 15 هزارو 123 شعبه مكانيزه و 12 هزار و 773 شعبه متمركز بوده اند.

از مجموع 168 ميليون و 83 هزار و 612 حساب ، بالغ بر 59 ميليون و 810 هزار و 817 حساب معادل 35 درصد حساب ها نيز متمركز بوده اند.

تعداد مشتريان تلفن بانك 28.3 ميليون نفر ، صورت حساب 10.9 ميليون نفر، پرداخت قبوض معادل 10.4 ميليون نفر بوده اند.

تعداد مشتريان اينترنت بانك 610 هزار نفر و پرداخت قبوض 3.5 ميلون نفر بوده اند.
همچنين مشتريان همراه بانك 183.6 هزار نفر و اس ام اس نيز 435.3 هزار نفر بوده اند.

اين ارقام در حالي منتشر شده كه بانك هاي كشور تا پايان سال گذشته عملكرد بسيار بهتري نسبت به ارقام بالا داشته اند اما به هر دليل تا زمان انتشار گزارش كه به اواسط تابستان مي رسد در اختيار بانك مركزي قرار نداده اند.

بنابراین به نظر می رسدبانك ها به بانك مركزي گزارش سوخته مي دهند.

اعدام پنج نفر از جمله یک زن در زندان اوین


کمیته گزارشگران حقوق بشر - سهیلا قدیری که به اتهام قتل فرزند 5 روزه‌اش به اعدام محکوم شده بود، بامداد امروز، چهارشنبه 29 مهرماه در زندان اوین اعدام شد. همچنین 4 مرد دیگر به همراه این متهم، به دار آویخته شدند. لازم به ذکر است به صفر انگوتی نوجوان محکوم به اعدام با تلاش قاضی جابری یک ماه مهلت داده شد و وی اعدام نگردید.
مینا جعفری وکیل سهیلا قدیری در لايحه تجديدنظرخواهی خود، به اينكه سهيلا پس از زايمان دچار سايكوز يا همان جنون پس از زايمان شده بود اشاره نمود اما متاسفانه پزشكی قانوني كشور سلامت عقل سهيلا راتاييد نمود. این در حالی است كه همه در زندان به عدم سلامت عقلی وی اذعان داشتند. همچنین پس از تلاش‌های فراوان جهت شناسایی و جلب رضایت پدر نوزاد مقتول، پدر طفل اظهار نمود خيلی دنبال سهيلا بوده اما نمي دانسته بايد چكار كند و مايل است هركاری برای نجات جان سهيلا بكند. مینا جعفری اضافه می‌نماید:‌" در نهايت براي توقف حكم مجبور به تقديم دادخواست رابطه زوجيت در دادگاه خانواده شديم كه مورد پذيرش قاضي قرار گرفت و اكنون نيز پرونده اثبات نسب وی مطرح شده و درحال رسيدگی است."
با توجه به حق ولی دم که مربوط به جنبه خصوصی جرم می‌باشد و گذشت وی و صرف‌نظر نمودن از قصاص، دادستان بازهم تقاضای قصاص نمود و مشخص نیست بر اساس کدام ماده قانونی حکم اعدام سهیلا قدیری صادر گشت.

خوشحالی یک شهروند از ترک مترو !

یکی از کاربران تابناک در پیامی آورده است:

سلام به تابناک عزيز.

من می خواستم يک مطلب خوشحال کننده رو بگم. البته اينکه کيا از اين مطلب خوشحال می شوند رو نميدونم.

من امروز بالاخره بعد از 8 سال ترکش کردم. از سال 80 به اون وابسته شده بودم. هرچند دل کندن از اون خيلي سخت بود، ولی بالاخره اين کارو کردم.

مترو رو می گم. بالاخره ترکش کردم و تصميم گرفتن دوباره ماشينم رو از پارکينگ در بيارو و بيام به جنگ ترافيک. بالاخره ثروت ملی رو هم بايد سوزوند ديگه. نميشه که همينجوری بمونه.

مي دونی ما ايرانيا نمی تونيم کيفيت هيچ چيز رو در حد مطلوب نگه داريم. اين خارجيا عقلشون نمی رسه، در غير اين صورت اونا هم اين کارو می کردن. مردم بايد اذيت بشن تا قدر راحتی رو بدونن. بايد جنس بی کيفيت ببينن تا ارزش کيفيت رو بفهمن. اگه نباشه مثل اين خارجيا پر توقع می شن. چه معنی داره مردم از دولت منتخب خودشون توقع داشته باشن. بايد هرچی دولت گفت مردم بگن چشم. مترو هم مثل بقيه چيزا، الان يک ماهه که وضعيت مترو افتضاح شده و هر روز هم بدتر می شه.

مسيری رو که من 1 ماه پيش 40 دقيقه ای با مترو می رفتم الان شده 1 ساعت و ربع و هر روز هم بيشتر می شه. روزی نيست که مترو به دليل خرابی و بی برنامگی دو يا سه بار توقف اضطراری نداشته باشه، ازدحام جمعيت توی ايستگاه ها هم اينو کامل نشون می دن. واقعا تو يک ماه گذشته مترو ضعيف شده. کافيه يک بار مسئولين محترم با يک قطار مترو سفر کنن تا صدای نا رضايتي مردم رو بشنوند.

از طرف من از دولت محترم هم تشکر کنين که با حمايت بی دريغشون از مترو، کمک می کنن که مسافرای مترو کم بشن و مترو خلوت تر بشه.

خلاصه خواستم گفته باشم که اگه از فردا ترافيک بيشتر شد و آمار مصرف بنزين کشور رفت بالا، بدونين به خاطر منه، من مترو رو ترک کردم و ماشينمو آوردم بيرون.

عفو بين‌الملل: ‌مقامات ايران از محاكمه كروبي خودداري كنند

معاون سازمان عفو بين‌الملل از مقامات ايران خواست تا از محاكمه مهدي كروبي خودداري كنند. به گزارش پايگاه اينترنتي اين سازمان، حسيبه حاج ضمن اشاره به سخنان برخي مقامات قضايي ايران كه از احتمال محاكمه كروبي به دليل ادعاهاي او در مورد آزار واذيت بازداشت‌شدگان حوادث انتخابات خبر داده بودند، افزود: كروبي نبايد محاكمه شود. وي مدعي شد: تهديد مقامات ايران به محاكمه كروبي نشان‌دهنده تلاش آنها براي سرپوش گذاشتن بر سوء رفتار صورت‌گرفته با دستگير‌شدگان حوادث انتخابات است.

انتصاب یک دیپلمات به معاونت وزارت خارجه



خبرگزاری فارس : هادی سلیمانپور به عنوان معاون جدید آفریقای وزارت خارجه منصوب شد. هادی سلیمانپپور سفیر وقت جمهوری اسلامی در آرژانتین در زمان انفجار آمیا در سال 2004 طی اقدام بی سابقه ای از سوی پلیس انگلیس بازداشت شد و دستگیری و منجر به بحران در روابط تهران - لندن گردید.

رهبر: شكایت از موسوی بخاطر 13آبان است


حجت الاسلام محمد تقی رهبر درگفتگو با"شبكه ایران"شكایت یكصد نماینده مجلس از میرحسین موسوی را در راستای بحران آفرینی های او و ادامه این فضا در جامعه خواند و تصریح كرد: شكایت از آقای موسوی دو ماه پیش توسط حقوقدان‌های مجلس تنظیم شد اما به دلیل آنكه تصور می‌شد ایشان دست از رفتارهای بحران آفرین خود بردارند و از اغتشاشگران برائت جویی كنند مسكوت ماند.

وی افزود: بعد از آنكه به یقین رسیدیم آقایان نمی‌خواهند دست از فتنه‌گری های خود بردارند و همچنین آشوب طلبان را نیز محكوم نكردند، شكایت یكصد نفر از نمایندگان مجلس كه قطعا تعداد آن به دلیل عدم حضور برخی نمایندگان در زمان جمع آوری امضا بیش از این خواهد بود، تقدیم قوه قضائیه شد.

رئیس فراكسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه شعبه مخصوصی در حال رسیدگی به شكایات از موسوی است، تصریح كرد: بسیاری از خانواده های شهدا و مردم آسیب دیده در آشوب های اخیر نیز از آقای موسوی شكایت كرده‌اند.

عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با عنوان این مطلب كه امروز مجلس بر اساس احساس تكلیف خود از موسوی شكایت كردند، اظهار داشت: امیدواریم دادستانی به اتهامات مهدی كروبی هم رسیدگی كند.

رهبر با اشاره به اینكه دادگاه ویژه روحانیت وظیفه رسیدگی به جرایم كروبی را دارد، افزود: همان طور كه دادستانی اعلام كرد برای دفاع از آبروی نظام و حیثیتی از آن كه آقایان نشان دادند هیچ ارزشی برایش قائل نیستند باید دادگاه ویژه روحانیت به اتهامات كروبی رسیدگی كند.

وی در ادامه از دادستانی خواست به وظیفه خود در قبال اتهامات كذب مهدی كروبی كه با انتساب آن ها به نظام، آبروی جمهوری اسلامی را به بازی گرفت عمل كند و گفت: این وظیفه دادستانی است كه كروبی را به دادگاه ویژه روحانیت معرفی كند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اكنون كه می‌بینیم آقایان هم در روز قدس رفتارهای ساختارشكنانه انجام داده اند وهم برای 13 آبان برنامه دارند، دیگر مماشات كردن با آن ها به صلاح نیست و باید قاطعانه جلوی قانون شكنان ایستاد و از خون شهدا دفاع كرد.

امام جمعه موقت شهر اصفهان با عنوان این مطلب كه استراژی نظام را ولی فقیه تبیین می‌كند و آن هم دفع حداقلی و جذب حداكثری است، یادآور شد: اما اگر آقایان اصرار بر خروج از نظام دارند كسی جلوی آنان را نگرفته است.

گناه از ما نبود که اندیشه را از آغاز به رنگ سبزی و خرمی یافتیم

یادداشتی از برادر همسر شهاب طباطبایی خطاب به خواهرش
گناه از ما نبود که اندیشه را از آغاز به رنگ سبزی و خرمی یافتیم
پارلمان‌نیوز: در پی صدور حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت سیدشهاب‌الدین طباطبایی، رئیس ستاد88 به پنج سال حبس تعزیری، ایمان میراب‌زاده برادر مهرک میراب‌زاده، همسر عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در یاداشتی به پنج سال پیش‌رو و توصیه‌هایی برادرانه برای گذران این پنج‌سال پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، متن این یادداشت بدین شرح است:

دیشب که مهرک عزیز از پنج سال جدایی گفت، چه ناگفته‌‌ها این گوشه و آن کنار، از حکایت‌های چشمان خیس شنیدیم.

لحظه‌های بارانی را می‌توان در کنجی خلوت مدفون کرد، اما دلتنگی‌های سپهر بی‌قرار را نمی‌توان در هیچ گوشه‌ای در بند کشید.

آن روز که با زلال آب، گرد و غبار از این گوشه و آن کنار خانه کوچکشان می‌زدودیم در هر گوشه صدها گل خاطره چیدیم و در دل هزار امید پروراندیم که روزی نه چندان دور درهای این سرای خاموش به روی آن شهریار آغوش خواهد گشود و زندگی دوباره نغمه‌ای دلنشین در آن سرا ساز خواهد کرد و آن دم دیگر زنگاری بر دل غم زده خواهر دلبندم باقی نخواهد ماند تا به زلال اشک بشویدش؛ که اشکی هم اگر باشد اشک شوق وصال است و جوانه‌های امید و زندگانی سخت تشنه نوشیدن آن و دیشب شب مرگ آرزویی دیگر بود ...

گناه از ما نبود که اندیشه را از آغاز به رنگ سبزی و خرمی یافتیم.

گناه از ما نبود که هم آوایی دلنشینمان در گوش نامردمان آهنگ زوال داشت.

گناه از ما نبود که سکوتمان ناگفته فریادها در دل داشت.

و گناه از ما نیست که امروز لحظه‌های بارانی هم با سکوتمان هم صدا شده‌اند؛

چشمان منتظر سپهر، دست‌های بی‌تاب مهرک و سجاده سبز مادرم ناگفته فریادها سر می‌دهند ...



خواهر دلبندم، مهرک عزیز

امروز که زلال آب گرد و غبار از آن خانه زدوده، تو خود خورشید کوچک آن سرای خاموش شو که خانه آرزوهایتان امروز خانه امید همه ما است.

خورشید کوچک آن سرا هماره فروزان و گرمابخش و آغوش گرم آن کاشانه همچنان در انتظار بازگشت آن شهریار گشوده باد.

عزیزتر از جانم
دل قوی‌دار که بنیاد بقا محکم از اوست

علیخانی:آینده بسیار بدی در انتظار ماست

پارلمان‌نیوز: عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با اعتقاد بر اینكه تبعات تصویب لایحه هدفمندكردن یارانه دامن‌گیر كشور خواهد شد‏، گفت:«فكر می‌كنم با تصویب این لایحه، آینده بسیار بدی داشته باشیم.»

قدرت‌الله علیخانی در گفتگو با ایلنا، سیاست‌های جبرانی دولت برای كنترل بار تورمی ناشی از اجرای لایحه هدفمندكردن یارانه‌ها را كافی ندانست و افزود:«متاسفانه مجلس هم آنگونه كه باید كار كارشناسی لازم را در مورد این لایحه انجام نداده است و با كارشناسان بیرون از مجلس در مورد تبعات اجرای این لایحه مشورت كافی نداشته است.»

وی لایحه هدفمندكردن یارانه‌ها را چندان پخته ندانست و ادامه داد:«به این ترتیب فكر می‌كنم كه با تصویب این لایحه، آینده بسیار بدی داشته باشیم و تبعات ناشی از اجرای آن دامن‌گیر كشورمان شود.»

عضو فراكسیون كارگری مجلس خاطرنشان كرد:«ممكن است یكی از تبعات تصویب لایحه هدفمندكردن یارانه، بحران اجتماعی باشد چون بخش قابل توجهی از مردم ما زیر خط فقر زندگی می‌كنند.»

علیخانی با اعتقاد بر اینكه سیاست‌های كمك‌رسان دولت به مردمی كه زیر خط فقر زندگی می‌كنند، نمی‌تواند چندان اثرگذار باشد، یادآور شد كه كمك‌هایی از این دست در قالب سهام عدالت و صندوق مهررضا و... نیز در حل مشكلات طبقات ضعیف جامعه اثرگذار نبوده است.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با بیان اینكه قطعا نیت دولت از ارائه لایحه هدفمندكردن یارانه‌ها خیر بوده است، افزود:«اما به نظر نمی‌رسد كه دولت توان اجرای این لایحه را داشته باشد. به همین دلیل قطعا كشور دچار مشكل می‌شود و متاسفانه خسارت آن را باید مردم پرداخت كنند.»

نماینده قزوین در پایان تاكید كرد:«مجلس هم روزی باید در برابر تصویب این لایحه به جامعه پاسخگو باشد.»

جایزه «گفتگوی جهانی» نصیب خاتمی و شایگان شد

پارلمان‌نیوز: اولین جایزه «گفتگوی جهانی» در سال 2009 که از سوی سازمانی به همین نام در دانمارک برگزار می شود، به دو چهره نامدار ایرانی تعلق می گیرد که سال ها در زمینه گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها فعالیت کرده اند؛ داریوش شایگان فیلسوف و سیدمحمد خاتمی سیاستمدار.

«جایزه گفتگوی جهانی» در سال 2009 تاسیس شده و اولین دوره از کنفرانس ها و جوایز خود را در ژانویه 2010 برگزار می کند. از برندگان جایزه (شایگان و خاتمی) نیز برای شرکت در مراسمی که ژانویه در دانشگاه آرهوس کپنهاگ برپا می شود، دعوت شده است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، داریوش شایگان در این‌باره گفت: در این جایزه نامزدهایی معرفی شده بودند که دو هفته پیش از میان آنها بنده و آقای خاتمی را به عنوان برگزیده معرفی و طی نامه ای اعلام کردند.

وی افزود: آقای خاتمی از زمانی که رییس جمهور ایران شدند، در توسعه گفتگوی تمدن ها نقش مهمی ایفا کردند؛ بویژه بعد از نطقی که سال 2001 در سازمان ملل خواندند بطور مداوم پیگیر موضوع گفتگوی تمدن‌ها بوده اند و موسسه ای را هم تاسیس کرده اند.

شایگان در حالی از محمد خاتمی به عنوان فعال در زمینه گفتگو سخن می گوید، که خود در سال های پیش از انقلاب، ایده گفتگوی فرهنگ ها و تحقیقات سامان یافته بینافرهنگی را پایه گذارد و در شناخت فرهنگ ملل مختلف کوشا بود.

وی با نام بردن از مراکزی چون تلویزیون ملی ایران، دانشگاه فارابی و چند نهاد دیگر که پیش برنده ایده گفتگوی فرهنگ ها بودند، گفت: در آن زمان قراردادهای زیادی بسته شد و بدون استثنا تمام روشنفکران زمان به همکاری دعوت شدند. داریوش آشوری، باقر پرهام، جمشید ارجمند و شاهرخ مسکوب از آن جمله بودند. هدف ما تنها قدم برداشتن در راهی بود که مشخص کرده بودیم و هیچ انگیزه شخصی در میان نبود. من همیشه به کار گروهی اعتقاد عمیقی داشته ام و در زمانی که رشته فعالیت های مربوط به گفتگوی فرهنگ ها را پیش می بردیم، از همه روشنفکران کشورمان استفاده کردیم.

نویسنده "افسون زدگی جدید" درباره اهداف اصلی این مطالعات فرهنگی گفت: ما معتقد بودیم که تمدن های غیر غربی نظیر چین، ژاپن، مصر و ایران یک تقدیر مشترک در برابر تحولات دنیا داشته اند. بنابراین هدف ما این بود که با روشنفکران تماس بگیریم و تحولات بزرگ دنیا را بررسی کنیم و ببینیم چه روندی را باید در پیش بگیریم.

به گفته وی، بخشی از کارهای برنامه ریزی شده انجام شد ولی بخش عمده آن به دلیل تحولات سیاسی کشور در سال 57 متوقف ماند. شایگان در این باره گفت: به عنوان مثال قرار بود پروفسور ایزوتسو مدیر شعبه ژاپن و عثمان یحیی مدیر شعبه مصر شود و سمینارها یکی بعد از دیگری به اجرا دربیاید. آن زمان بنیادها و موسسه های زیادی در ایران تشکیل شده بود که چهره هایی چون فره وشی، شیروانلو، احسان نراقی و مجید تهرانیان در آنها فعالیت می کردند. ما سعی می کردیم با نهادهای موجود نهایت همکاری را داشته باشیم. مثلا با دانشگاه آزاد - که تازه تاسیس بود - قرار گذاشته بودیم تا پروژه تاریخ فرهنگی ایران را بنویسیم. در آن موقع حجم کار زیاد بود و نیروی انسانی ما با آن برابری نمی کرد. به همین خاطر رابطه خوبی که با روشنفکران و موسسه ها برقرار شده بود باعث شد تا کارها با نهایت دقت و سرعت پیش برود.

شایگان تاکید کرد: این فعالیت ها اصلا جنبه سیاسی نداشت و پیشرفت اش به رابطه قوی بین روشنفکران بستگی داشت. یادم هست برای کتابخانه ای که امروز در آ. اس. پ و متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی است، 35 هزار جلد کتاب به زبان های گوناگون در مدت یک سال خریداری کردیم.

درباره همکاری سیدحسین نصر از او سوال کردیم و پاسخ داد: نصر در پروژه گفتگوی فرهنگ ها حضور نداشت. البته ما با هم در ارتباط بودیم. کسانی که خیلی در این فعالیت ها نقش داشتند رضا قطبی، حسین ضیایی، اسد بهروزان و ناصر عصار بودند.

او بعد از شرح برنامه هایی که برای بررسی فرهنگ های بومی امریکای لاتین، هند و ژاپن درنظر گرفته شده بود اما به دلیل برخورد با واقعه انقلاب به اجرا درنیامد، گفت: این گونه هم نبود که بگوییم بودجه کلانی در اختیار داشتیم. بودجه ما کم بود و همه کارها بر اساس روابط میان روشنفکران و نهادهای فرهنگی داخل و خارج پیش می رفت. البته بودجه خرید کتاب قابل توجه بود.

راوی "زیر آسمان های جهان" ادامه داد: برنامه ما کاملا روشن بود و می دانستیم چه چیز را دنبال می کنیم. دیالوگ بین تمدن های آسیایی و ارزیابی موقعیت‌شان در برابر تمدن های دیگر دنیا، هدف اصلی ما بود. دیدی که وجود داشت بر پایه روابط بینافرهنگی شکل گرفته بود؛ و اینکه ایران، امپراتوری وسط یا مرکز بوده و همیشه نقش پل ارتباطی را بین شرق و غرب عالم داشته است. (مثل نقش ایران در راه یافتن میتراییسم به رم و مانویت به چین) ما می خواستیم ایران دوباره این نقش را ایفا کند و پل ارتباطی شود و ابتکار عمل را به دست بگیرد.

وی سپس به ایده گفتگوی تمدن های خاتمی پرداخت و گفت: خاتمی بیشتر به بعد سیاسی توجه نشان داد و به همین دلیل تاثیر فعالیت هایش را باید در عرصه روابط سیاسی جستجو کرد. من بطور مشخص نمی دانم که برنامه اصلی خاتمی برای گفتگوی تمدن ها چه بود.

شایگان در پایان گفت: البته فعالیت گفتگوی فرهنگ ها در قبل از انقلاب هم از سوی دولت وقت حمایت می شد ولی چیزی که خیلی اهمیت داشت، این بود که حرف ایران در آن زمان برش داشت و تمام دنیا از همکاری با روشنفکران و نهادهای فرهنگی ایران استقبال می کرد و مثلا می پذیرفت که در موزه هایش را به روی ما بگشاید و آثارش را در اختیارمان قرار دهد.

این فیلسوف و روشنفکر کشورمان با اعلام خبر اهدای جایزه به خود و سیدمحمد خاتمی به عنوان برگزیدگان اولین دوره جایزه گفتگوی جهانی در دانمارک گفت: قرار است جایزه در ماه ژانویه و در جریان برگزاری کنفرانس این موسسه اهدا شود و برندگان نیز درباره فعالیت های خود سخنرانی کنند.

در پایگاه اطلاع رسانی جایزه گفتگوى جهانى آمده است که این جایزه درباره تحقیقات بینافرهنگى و همکارى و ارتباط های فرهنگی در جهان امروز است. این جایزه بر اهمیت تحقیقات میان فرهنگى در جامعه مدرن و ارزش مطالعات انجام شده تاکید دارد و به محققان،‌ روزنامه‌نگاران و سازمان‌هاى مستقل در سراسر جهان که مسئولیت این گفتگو را برعهده دارند تعلق می گیرد. این جایزه از سال 2009 تا 2017 هر دو سال یکبار برگزار خواهد شد.

تلاش برای احيای سازمان مديريت و برنامه ريزی

يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس از جمع آوری امضا برای احيای سازمان مديريت و برنامه ريزی خبر داده است.حسن ونايی نماينده ملاير به خبرنگار سايت فردا گفته است انحلا ل اين سازمان که در دولت نهم رخ داد ضررهای جبران ناپذيری به حوزه بر نامه ريزی در کشور وارد کرده است. سازمان مديرت و برنامه ريزی که در زمان انحلال سابقه ای ٥٠ ساله داشت مسئوليت تنظيم بودجه و برنامه ريزی طرح های عمرانی را بر عهده داشت. امّا دولت احمدی نژاد به بهانه مبارزه با بوروکراسی و افزايش سرعت در اجرای طرح های عمرانی آن را منحل کرد.

پاسخ علی مطهری نماينده اصولگرای مجلس به آقای جوانفکر مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد

يک نماينده مجلس در مورد مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد می گويد : آقای جوانفکر اعتقادی به آزادی ندارند و بيشتر مايل هستند بت سازی کنند و مقامات عاليرتبه را از اجرای عدالت مصون نگه دارند. به گزارش ايلنا علی مطهری، نماينده اصولگرا، که از دولت احمدی نژاد هم انتقاد می کند با اين جملات به اظهارات روز گذشته ی مشاور رسانه ای رييس جمهوری پاسخ داده است. علی مطهری پيش از اين گفته بود که مسئول حوادث اخير احمدی نژاد و موسوی هستند و بايد از مردم عذرخواهی کنند. پاسخ مطهری را جوانفکر داد و گفت او درباره رييس جمهوری وقيحانه سخن گفته است و اکنون علی مطهری می گويد آقای جوانفکر همچنانکه از نامشان پيداست فکر جوان و ناپخته ای دارند و به آزادی اعتقاد ندارند

افتتاح نمايشگاه مطبوعات در مصلای تهران بدون حضور بازديد کنندگان و پشت درهای بسته

روز دوشنبه نمايشگاه مطبوعات در مصلای تهران بدون حضور بازديد کنندگان و پشت درهای بسته افتتاح شد. مسئولان دليل اين اقدام را آماده نبودن برخی غرفه ها ذکر کرده اند. اما معترضان اين اقدام را ترس برگزار کنندگان از تجمع مخالفان دولت ذکر کرده اند که قصد دارند از اين فرصت استفاده کنند. در همين حال روزنامه فرهنگ آشتی که دوهفته پيش از ادامه فعاليت بازمانده بود، رفع توقيف شده و از امروز منتشر خواهد شد. محمد مهدی ناصری، رييس شورای سياستگزاری اين روزنامه، گفته است که عدم ذکر نام مدير مسئول در شناسامه نمی تواند دليل موجهی برای تويف يک روزنامه باشد.

آيت الله صانعی: مخالفان انديشه های آقای خمينی دست بردار نيستند

آيت الله صانعی، روحانی بلند پايه منتقد دولت، می گويد مخالفان انديشه های آقای خمينی دست بردار نيستند و به هتاکی عليه خانواده وی ادامه می دهند. وی همچنين در اظهارات اخير خود از اقدامات سيد حسن خمينی، نوه اقای خمينی، دفاع کرده است. آيت الله صانعی که در روزهای پس از انتخابات به تندی از اقدامات دولت انتقاد کرد، در ديدار با جمعی از نخبگان استان يزد همچنين گفته است امروز عده ای تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا بين روحانيت اختلاف بياندازند اما موفق نخواهند شد. وی تأکيد کرده است در صورت لزوم می توان اختلافات را با مذاکره حل کرد.

صفار هرندی: ميرحسين موسوی فريب خورده است

محمدحسين صفار هرندی، وزير سابق ارشاد، در دانشگاه فنی دانشگاه تهران گفت آقای موسوی بايد ممنون احمدی نژاد باشد که شرايطی را فراهم کرد تا او در انتخابات نامزد شود. اين اظهارات با اعتراض دانشجويان همراه بود و منجر به پرتاب کفش به سوی وی شد. وزير سابق کفش را به دانشجويان نشان داد و از صاحب آن خواست که پس از پايان جلسه کفش خود را از او تحويل بگيرد. صفار هرندی در اين جمع دانشجويی تعداد کشته شدگان حوادث اخير را ٤٠ تن ذکر کرد و گفته است ١٠ نفر از اين جمع بسيجی بودند و ٢٠ نفر هم از مردم مظلومی بودند که گرفتار حادثه شدند و معلوم نيست که ١٠ نفر ديگر چگونه کشته شدند؟ اين در حالی است کميته موسوم به پيگيری مسائل خانواده های آسيب ديده که از سوی موسوی و کروبی تشکيل شده اين رقم را بيش از ٧٠ تن ذکر کرده و در گزارش مجلس هم شکنجه ی منجر به قتلِ ٣ دانشجو در بازداشتگاه کهريزک، تأييد شده است.

بهزاد نبوی در بيمارستان بستری شد

بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، نماينده سابق مجلس و وزير سابق صنايع سنگين، که در حوادث پس از انتخابات در بازداشت به سر می برد، به دليل وضعيت نامناسب جسمی تا اطلاع ثانوی در بيمارستان بستری و تحت نظر خواهد بود. به گزارش ايلنا آقای نبوی که به دليل نياز به عمل جراحی به بيمارستان منتقل شده، هنوز در وضعيت مناسب بازگشت به زندان نيست. معاون دادستان تهران به همراه بازپرس پرونده در بيمارستان از بهزاد نبوی ديدن کرده است.

پاسخ جبهه مشارکت به کيفر خواست داده گاه های تلويزيونی

جبهه مشارکت ايران اسلامی، يکی از احزاب اصلاح طلب، که تعدادی از اعضای ارشد آن در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده اند با صدور بيانيه ای تفصيلی به کيفر خواست داده گاه های تلويزيونی پاسخ داده و گفته است که سناريوی کودتای انتخاباتی از مدت ها پيش نوشته شده بود. اين بيانيه می افزايد اقليتی از اقتدارگرايان خواستند به آرزوی ديرينه خود يعنی حکومت بر جامعه ای بی صدا و راکد برسند و همه مظاهر مردم سالاری را محو کنند ولی هوشياری مردم و درايت رهبران اصلاحات بسياری از نقشه ها را بر هم زد. حزب مشارکت کيفرخواست دادستان را يک بيانيه سياسی خوانده و نوشته است حتی اگر اين فرض را هم بپذيريم اين تخلفات بايد به عنوان جرم سياسی در دادگاهی علنی با حضور هيأت منصفه رسيدگی شود. اين بيانيه انتخابات دهم رياست جمهوری را يک رويايی ناميده که متاسفانه به کابوس تبديل شد و از جناح حامی دولت پرسيده است که اگر همه آرای مردم را به نام خود مصادره کرده و مشارکت آنان را از آنِ خود می دانند چرا از ٢ ماه پيش تهران را عملاً به يک دژ نظامی تبديل کرده اند؟

روح الله حسينيان: طرح وحدت ملی فتنه ی جديد است

اعتماد در شماره روز سه شنبه خود گزارشی دارد با عنوان طرح وحدت ملی فتنه ی جديد . اين روزنامه می نويسد: روح الله حسينيان ديروز در راهروهای مجلس به شدت به هاشمی رفسنجانی و محسن رضايی تاخت و طرح وحدت ملی را جز يک «فتنه جديد برای گريز از تخلفاتی که طراحان آن انجام داده اند» ندانست. اين عضو فراکسيون انقلاب اسلامی و حامی سرسخت احمدی نژاد روز گذشته به جمع خبرنگاران پارلمانی رفت تا تحليلش را از طرح اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام برای برون رفت از شرايط موجود کشور ارائه کند. اما او بيش از آنکه تحليل ارائه دهد، هاشمی رفسنجانی را از عوامل فتنه و محسن رضايی را فردی ساده لوح و بازيچه دست ديگران معرفی کرد. اعتماد می نويسد: کميته مجمع تشخيص مصلحت نظام طرح وحدت ملی را هفته گذشته به مقام معظم رهبری ارائه داد تا پس از تأييد ايشان آن را اجرايی کنند. در اين ميان اما طيف حاميان دولت تمام قد با تمام اين پيشنهادها و راهکارهای وحدت بخش مخالفت کرده و تأکيد دارند کشور فاقد هرگونه معضلی خاص پس از انتخابات رياست جمهوری است و همه چيز در آرامش کامل قرار دارد.

حضور ايرانيان معترض مقابل غرفه جمهوری اسلامی در نمايشگاه جهانی کتابِ فرانکفورت

نمايشگاه جهانی کتابِ فرانکفورت عصر يکشنبه به کار خود پايان داد. در نمايشگاه سال ٢٠٠٩ بيش از ٤٠٠ هزار کتاب از بيش از يکصد کشور به نمايش گذاشته شد. در شصت و يکمين نمايشگاه کتاب آلمان همچنين حضور ايرانيان معترض به سياستهای دولت ايران، در مقابل غرفه ناشران دولتی چشمگير بوده و بنا به گزارشها درگيريهای لفظی نيز ميان مسئولان غرفه های جمهوری اسلامی با معترضان ايرانی به وجود آمده است.

رييس جمهوری يمن: شورشيان زيدی از جمهوری اسلامی ايران پول دريافت می کنند

علی عبدالله صالح، رييس جمهوری يمن، شورشيان شيعه زيدی در شمال يمن را متهم کرد که از جمهوری اسلامی ايران، پول دريافت می کنند. رييس جمهوری يمن همچنين، با تروريست و غير قانونی خواندن شورشيان شيعه زيدی گفت به نظر می رسد آنان از همان روشی که در مورد حزب الله لبنان به کار رفته است، آموزش نظامی ديده اند. وی گروه شيعه ی الحوثی را متهم به ارتباط با سازمان القاعده کرد. شيعيان زيدی ارتباط با تهران را تکذيب کرده اند. خبرگزاری فرانسه می گويد منوچهر متکی، وزير امورخارجه جمهوری اسلامی ايران، سفر از پيش تعيين شده ی روز يکشنبه ی خود به يمن را به تاخير انداخته است.

نيويورک تايمز: بمبگذاری انتحاری در بلوچستان بزرگترين حمله به پاسداران در منطقه بود

نيويورک تايمز، چاپ آمريکا، بمبگذاری انتحاری در بلوچستان را موضوع گزارش خود قرار داده و می نويسد: دو بمبگذاری روز يکشنبه که به مرگ چند تن از فرماندهان سپاه و شماری از شهروندان منطقه منجر شد، بزرگترين حمله به پاسداران در منطقه بوده و بازتابی از ناخشنودی اقليت بلوچ با حکومت مرکزی ست. اين فرماندهان در پی جلب توافق و همکاری سران قبايل برای برقراری امنيت بودند. مقامهای ايرانی دشمنان خارجی را عامل اين اقدام تروريستی دانسته اند. اين روزنامه به سخنان مصطفی ال لباد، مدير پژوهشهای شرق مستقر در قاهره، اشاره کرده و می نويسد: اين رويداد در نزديکی پاکستان رخ داده، کشوری که در گرداب ناامنی، دادوستد اسلحه و بمبگذاريهای پياپی گرفتار است. در همين حال روزنامه ديلی تايمز، چاپ پاکستان، نيز نوشته است: آصف علی زرداری، رئيس جمهوری پاکستان، با ارسال پيامی به محمود احمدی نژاد واقعه بلوچستان را تسليت گفته و به وی اطمينان داده، همکاری پاکستان با ايران برای پاکسازی منطقه از بنيادگرايی و اقدامات تروريستی ادامه خواهد يافت. آقای زرداری در بيانيه ای که در اين زمينه منتشر کرده، اين اقدام تروريستی را که به مرگ ٤٢ تن از نظاميان و شهروندان ايرانی منجر شد، محکوم کرده است و آن را کار دشمنان دو کشور دانسته و تأکيد کرده است که ايران و پاکستان از روابط دوستانه ديرينه ای برخوردار هستند.

کيهان: سرلشکر جعفری مدارك نقش پاکستان، بريتانيا و آمريکا در ترور فرماندهان سپاه را به پاکستان می دهد

کيهان چاپ تهران در شماره روز سه شنبه خود گزارشی دارد از سخنان روز سه شنبه سرلشکر جعفری در مورد حمله انتحاری اين هفته. اين روزنامه به نقل از سرلشكر جعفری می نوسيد: جنايت تروريست ها را بی پاسخ نمی گذاريم. فرمانده كل سپاه روز گذشته در حاشيه مراسم توديع و معارفه فرمانده بسيج اعلام کرد: هيأتی از طرف جمهوری اسلامی ايران به پاكستان می رود و مدارك نقش داشتن پاکستان، بريتانيا و آمريکا در اين حمله را به آنها تحويل خواهد داد تا بدانند كه جمهوری اسلامی از اين حمايت آنها مطلع است و از آنها مطالبه دارد. فرمانده سپاه افزوده: تغيير ماهيت تهديدات و تغيير اولويت های مأموريتی و نيز تغيير جنس تهديدات حتماً بايد اثر خود را در ساختار سپاه و مأموريت ها بگذارد. محمدعلی جعفری گفته است: امروز دوران جنگ نرم است و ما بايد بتوانيم در راستای مقابله با تهديدات نرم مأموريت های خود را انجام دهيم كه اين نياز به تغييراتی سازمانی و ساختاری دارد و تغييراتی كه در يكی دو سال اخير صورت گرفته نيز بر همين اساس بوده است.

محمد البرادعی مذاکرات روز دوشنبه در ژنو را مثبت خواند

محمد البرادعی مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد قدرت های جهانی و ايران برای دستيابی به توافقی که نگرانی های غرب را در مورد برنامه هسته ای ايران کاهش دهد، مذاکراتی مثبت داشتند. نمايندگان ايران، روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در مورد پيشنهاد غنی سازی اورانيوم ايران در روسيه و فرانسه مذاکره کردند. آقای البرادعی پس از اين نشست در گفتگو با خبرنگاران گفت: اين نشست مفيد بوده و در آن بيشتر مسائل فنی مطرح شد. علی اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، سخنان روز دوشنبه آقای البرادعی را تأييد کرده است اما از اظهار نظر بيشتر خودداری کرد. در همين حال علی شيرزاديان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، ساعاتی پيش از نشست روز دوشنبه اعلام کرد حتی در صورت دستيابی به توافق هسته ای برای غنی سازی اورانيوم ايران، جمهوری اسلامی به غنی سازی اورانيوم با غلظت ٥ درصد پايين ادامه خواهد داد. شورای امنيت سازمان ملل متحد، به خاطر سر باز زدن ايران از توقف فعاليت های غنی سازی، تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی تصويب کرده است. مذاکرات وين در ادامه نشست اول اکتبر ايران و کشورهای ٥ بعلاوه يک در ژنو، صورت می گيرد.

هارِتص: گفتگو با ايران سازنده بود

روزنامه هارِتص چاپ اسراييل نيز نوشته است: گفتگو با ايران سازنده بود. هارِتص می افزايد: باوجود آن که تلويزيون دولتی ايران گفت فرانسه به دليل عمل نکردن به تعهداتش در تأمين نيازهای اتمی ايران، شريک مطمئنی نيست؛ با اين همه، نماينده ايران با نمايندگان فرانسه، روسيه و آمريکا برای تأمين نيازهای کشورش به گفتگو نشست. نمايندگان غرب می گويند: ايران اين بار عملاً آماده رسيدن به توافق با آژانس بين المللی انرژی اتمی است.

گاردين: نشست وين نخستين پيشرفت در گفتگوهای ايران و آژانس طی چهارسال گذشته است

روزنامه گاردين چاپ لندن عنوان «آغازی خوب» را برای بررسی نشست ديروز آژانس اتمی برگزيده و نوشته است: گفتگوهای دوساعت و نيمه ی آژانس آژانس بين المللی انرژی اتمی با نمايندگان ايران همچنان که محمد البرداعی گفت، با آغازی خوب و مثبت همراه بود. در پايان حتا نمايندگان ايران، فرانسه، روسيه و آمريکا گفتگوهای خصوصی خود پيرامون صادرات اورانيوم غنی شده ی بيست درصدی به ايران را ادامه دادند. گاردين می افزايد: اين نخستين پيشرفت در گفتگوهای ايران و آژانس طی چهارسال گذشته است.

مذاکرات وین به تاخیر افتاد

مذاکرات برنامه اتمی ایران در وین روز سه شنبه ساعتها به تاخیر افتاد، علت آن ظاهرا این بود که ایران در برابر نقش پیشنهادی فرانسه در معامله غنی سازی اورانیوم که در دست بحث و بررسی است، مقاومت می کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی دلیلی برای این تاخیر در آغاز دومین روز بحث ها میان ایران، روسیه، فرانسه، ایالات متحده و آژانس ارائه نداد. اما آسوسییتد پرس به نقل از دیپلمات ها می گوید بن بست بر سر مشارکت فرانسه دلیل آن بوده است.

مذاکره کنندگان درباره پیشنهادی برای حمل اورانیوم ایران به روسیه و فرانسه برای تبدیل به سوخت رآکتور سرگرم بحث بوده اند.

یک دیپلمات آشنا به مذاکرات وین می گوید طرف ها اینک درباره توافقی بین روسیه و ایران بحث می کنند که به روسیه اجازه خواهد داد کار غنی سازی را به عنوان یک قرارداد فرعی به فرانسه واگذار کند و به این ترتیب درخواست تهران را برای پرهیز از معاملات مستقیم با پاریس تامین کند.

تاخیر روز سه شنبه پس از آن روی داد که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در تهران گفت در هر معامله ای در مورد برنامه اتمی ایران نیاز به فرانسه نیست. متکی افزود کار با آمریکا و روسیه زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رسیدن به توافق کافی خواهد بود.

هدف از توافق غنی سازی این است که از نگرانی های غرب مبنی بر غنی سازی اورانیوم به منظور تولید تسلیحات اتمی بکاهد.

تلویزیون دولتی ایران پیشتر به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات گفت تهران وارد قرارداد غنی سازی با فرانسه نخواهد شد، آنها خودداری گذشته فرانسه از تحویل تجهیزات رآکتور را دلیل آن ذکر می کنند.

محمد البرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفت بحث های وین خوب آغاز شده است و به سخن او «سازنده» است.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، توصیف البرادعی از مذاکرات را تایید کرد.

با این حال، قبلا در روز دوشنبه، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت تهران بدون توجه به نتیجه مذاکرات با قدرت های جهانی، فعالیت های غنی سازی را متوقف نخواهد کرد.

کیان تاجبخش به دوازده سال حبس تعلیقی محکوم شد

رسانه های دولتی ایران می گویند دادگاه انقلاب، کیان تاجبخش، پژوهشگر آمریکایی ایرانی تبار را به جرم درگیری در اعتراضات پس از انتخابات به دوازده سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.

تاجبخش به جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی، و تماس با ماموران خارجی متهم بود. او این اتهامات را رد می کند، و خبرگزاری ایرنا به نقل از وکیل وی می گوید از رای دادگاه استیناف خواهد خواست.

واشنگتن بارها از ایران خواسته است تاجبخش را آزاد کند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی او را در ماه ژویئه در جریان سرکوب اعتراضات انبوه علیه انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد دستگیر کردند.

در تحولی دیگر، مازیار بهاری ، روزنامه نگار کانادایی ایرانی تبار که روز شنبه از زندان آزاد شد روز سه شنبه وارد لندن شد. مجله نیوزویک می گوید مازیار بهاری، گزارشگر آن مجله، برای حضور در تولد نخستین فرزند خود به پایتخت بریتانیا رفت.

ایران از دستگیری سه نفر در ارتباط با حمله انتحاری خبر می دهد

رسانه های ایران گزارش می دهند مقامات امنیتی سه نفر را در ارتباط با بمب گذاری انتحاری روز یکشنبه در استان سیستان و بلوچستان بازداشت کرده اند. در آن حمله ۴۲ تن، از جمله ۱۵ عضو سپاه پاسداران کشته شدند.

خبرگزاری فارس روز سه شنبه به نقل از محمد مرضیه، دادستان، گفت سه نفر در محل وقوع حادثه بازداشت شدند. او همچنن گفت بمب گذار انتحاری یک تبعه ایران شناسائی شده است.

رسانه ها در ایران همچنین بنقل از محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران می گویند او علیه آژانس های اطلاعاتی آمریکا و روسیه که به گفته وی به حمله کنندگان کمک کردند، دست به اقدام تلافی جویانه خواهد زد.

جعفری همچنین ماموران اطلاعاتی پاکستان را به ارتباط با جندالله، که مسئولیت انفجار را بر عهده گرفته است، متهم کرد.

دولت های پاکستان، آمریکا و بریتانیا حمله را محکوم کرده اند و هر نقشی را در آن تکذیب می کنند.

رسانه های ایران می گویند محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی از همتای پاکستانی خود، آصف علی زرداری، خواسته است به دستگیری بمب گذاران کمک کند.

احمدی نژاد گفت دو همسایه رابطه ای برادرانه دارند. اما او همچنین گفت حضور آنچه آنرا عناصر تروریست در پاکستان نامید، قابل توجبه نیست.

جعفری گفت برای درخواست تحویل رهبر جند الله، عبدالمالک ریگی، هیاتی را به پاکستان می فرستد.

در حمله مردان مسلح دو پلیس در ایرانشهر کشته شدند

روزنامه های ایران گزارش می دهند مردان مسلح شامگاه دوشنبه دو پلیس را در استان سیستان و بلوچستان هدف گلوله قرار دادند و کشتند.

این حادثه یکی روز پس از بمب گذاری انتحاری در همین استان که چهل و دو تن را کشت روی می دهد.

روزنامه ها روز سه شنبه گزارش خبرگزاری مهر را منتشر کردند که در آن به نقل از یک مقام محلی گفته می شود مهاجمان دو پلیس را در ایرانشهر کشتند. او گفت هنگام وقوع حمله، دو پلیس با موتورسیکلت سرگرم گشت زنی بودند.

هنوز جزییات بیشتری از حادثه منتشر نشده است.

در حمله انتحاری روز یکشنبه پانزده نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب از جمله کشته شدگان بودند.

بیانیه جبهه مشارکت ایران اسلامی به مناسبت شهادت تعدادی از فرماندهان سپاه در زاهدان

خبر تاسف بار شهادت تعدادی از فرماندهان سپاه و شهروندان بیگناه در عملیات تروریستی تاثر همه ایرانیان وطن خواه رابرانگیخته است.

جبهه مشارکت با محکومیت این حادثه تروریستی و هرگونه عملیات خشونت آمیز علیه شهروندان ایرانی با هر انگیزه ای و حمایت از پاسداران امنیت، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور، به خانواده شهیدان این حادثه تسلیت و برای آنان از درگاه الهی صبر و اجر و برای شهیدان رحمت و مغفرت مسئلت می نماید.

ایران در آزادی مطبوعات صد و هفتاد و دوم شد

در هشتمین رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شده است، ایران در میان ۱۷۵ کشور، در رده ۱۷۲ قرار گرفته است. در این گزارش که امروز سه‌شنبه منتشر شده، آزادی مطبوعات در ایران تنها از سه کشور ترکمنستان، کره‌شمالی و اریتره در وضعیت بهتری قرار دارد. ترکمنستان، کره شمالی و اریتره از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان «کشور‌های جهنمی» برای آزادی مطبوعات معرفی شده‌اند.



به گزارش زمانه، سازمان گزارشگران اعلام کرده که وضعیت آزادی مطبوعات در ایران، به وضعیت این سه کشور نزدیک شده و این سازمان از این بابت به شدت نگران است.

رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در جهان، همچون هفت سال گذشته از سوی گزارشگران بدون مرز با همکاری صدها تن از روزنامه‌نگاران و کارشناسان رسانه‌ها تهیه شده و انتشار یافته است.

جدول رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات، محدوده زمانی ١٠ شهریور ١٣٨٧ (اول سپتامبر ٢٠٠٨) تا ١٠ شهریور ١٣٨٨ (اول سپتامبر ٢٠٠٩) را در بر می‌گیرد.

ترکمنستان، کره شمالی و اریتره از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان «کشور‌های جهنمی» برای آزادی مطبوعات معرفی شده‌اند

ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر اول گزارشگران بدون مرز گفته که در رده‌های پائین جدول جدید، «نگران وضعیت ایران» است.

به گفته ژولیارد، ایران «به شکلی خطرناک در سقوط خود، به سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات؛ ترکمنستان، کره شمالی و اریتره نزدیک شده است.»

براساس این گزارش، در سال ٢٠٠٩ وضعیت آزادی مطبوعات در ایران به شکل جدی روز به «وخامت» گذاشته است.

در این گزارش، مرگ امیدرضا میرصیافی، وبلاگ‌نویس جوان در زندان اوین و ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران و سپس بازداشت جمعی روزنامه‌نگاران در حوادث اخیر از جمله علل این وخامت اعلام شده است.

«امسال روزنامه‌نگاران ایران بیشتر از هر وقت دیگری از ایران احمدی‌نژاد آزار دیدند. انتخاب مجدد و مورد اعتراض احمدی‌نژاد، کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و بدبینی مفرط مقامات حکومتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران شدت یافت»

در بخشی از این گزارش آمده است: «امسال روزنامه‌نگاران ایران بیشتر از هر وقت دیگری از ایران احمدی‌نژاد آزار دیدند. انتخاب مجدد و مورد اعتراض محمود احمدی‌نژاد، کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و بدبینی مفرط مقامات حکومتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران شدت یافت.»

گزارش سازمان گزارشگران می‌افزاید که «بازداشت و زندانی کردن و بدرفتاری غیرقانونی و گسترده با روزنامه‌نگاران، بسیاری از آنها را مجبور به ترک کشور کرده است.»

۱۲ اردیبهشت ماه نیز موسسه مطالعات رسانه‌ای «فریدم هاوس» (خانه آزادی) اعلام کرده بود که ایران در زمینه آزادی مطبوعات در میان ۱۹۵ کشور جهان، در رتبه ۱۸۱ قرار دارد.

در گزارش سالانه این موسسه، ایران در میان ۱۹ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، از حیث آزادی مطبوعات در رتبه هفدهم قرار گرفت.

گزارشگران بدون مرز، بهمن ماه سال گذشته در هفتمین گزارش خود اعلام کرده بود که در سال ۲۰۰۸ «سانسور و توقیف رسانه‌ها به عنوان ابزاری که همچنان در بسیاری از کشورها به شکل روزمره اعمال می‌شود، تقریبا یک سوم کاهش یافته است.»

پیام تسلیت میرحسین موسوی به بازماندگان حادثه تروریستی در زاهدان

در پی اقدام تروریستی روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان میرحسین موسوی پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرده است:


بسم الله الرحمن الرحیم

خبر شهادت تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران و دیگر افراد بیگناه در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان مردم ما را متاثر کرده است. خشونت لجام گسیخته‌ای که تعصب و قشری‌گری در مرزهای شرقی کشور ما بر انگیخته است جا دارد این تامل را در ما برانگیزد که بذرهایی از این نوع در هر کجا و هر زمان که کاشته شوند به فاصله چند سال چه بحران های ریشه‌داری را شکل می‌دهند و چگونه مجال زندگی را بر انسان‌ها تنگ می‌کنند.

وظیفه ملی همه ایرانیان از هر قشر و قومیتی است که اجازه صدور بحران‌هایی که هنوز به خارج از مرزهای ما تعلق دارند را به خاک خود ندهند. امنیت، وحدت و تمامیت ارضی کشور ودیعه‌ای بزرگ است که همه ما در زمینه حراست از آن در برابر نسل‌های آینده مسئولیت داریم.

اینجانب ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر برای شهیدان آن رحمت و مغفرت و برای بازماندگانشان صبر و اجر از خداوند مسئلت می‌کنم.

برگرفته از: پایگاه خبری پارلمان‌نیوز

آخرين آخبار