آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

اعتراض و اعتصاب کارگران معترض واگن پارس



ایلنا: در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و سنوات معوقه و به دنبال نهمین تجمع در طول سال جاری کارگران شرکت واگن پارس اراک دست به اعتصاب غذا زدند و اعلام کردند درصورتی که پاسخی به درخواست هایشان داده نشود" مسیرهای منتهی به این کارخانه را مسدود خواهند کرد."
به گزارش ایلنا از اراك، کارگران این شرکت در محوطه ورودی واگن پارس و به رغم ممانعت مسوولین شرکت از تجمع آنان به دلیل حضور گروهی از قزاقستان در شرکت، اجتماع کرده و با شعارهای «.....حیا کن- کارخانه را رها کن»، «یا الله یا الله به فریاد ما برس» فریاد اعتراض خود را بر آن چندین‌بار به گوش مسوولان رساندند.
محمدرضا مداحی نایب‌رئیس شورای اسلامی کار این شرکت نیز ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسوولین استان به مشکلات صنفی کارگران ‌گفت: "عدم پرداخت 75 روزی حقوق معوقه‌های ماه‌های قبل، بی‌توجهی به پرداخت سنوات بازنشستگان و عدم پرداخت مبلغ بازنشستگی به تامین اجتماعی موجب شد تا کارگران این شرکت برای نهمین‌باردر طول 6 ماهه سال جاری فریاد اعتراض خود را بلندکنند."
مداحی گفت: "با توجه به ورود گروهی از کشور قزاقستان برای بازدید شرکت مدیران و مسوولین شرکت سعی در متفرق ساختن كارگران را داشتند که به همین دلیل کارگران با تجمع در مقابل سالن غذاخوری دست به اعتصاب غذا زدند."
وی تصریح کرد: "تا زمانی که مسوولین و نمایندگان استان و مدیران شرکت به وعده‌ها و تعهدات خود عمل نکنند دست از اعتصاب غذا نخواهیم کشید."
مداحی با اشاره به تذکر قبلی کارگران در رابطه با بستن جاده ورودی به اراک گفت:" این‌باردر انجام این امر مصمم هستیم و با تجمع در مقابل شرکت، جاده را مسدود خواهیم
کرد."

هیچ گونه تجاوزی در کهریزک نشد


خبرگزاری مهر: فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: طبق بررسی هایی که پلیس در موضوع کهریزک انجام داد اثبات شد هیچگونه تجاوزی در کهریزک صورت نگرفته است.
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم روز چهارشنبه در افتتاحیه نمایشگاه تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به موضوع کهریزک گفت: حادثه ای مثل کهریزک اثراتش آنقدر زیاد بود که تمام زحمات نیرو را تحت الشعاع خود قرار داد.
فرمانده ناجا گفت: در اغتشاشات اخیر 700 نفر به عنوان شاکی با مرکز 197 تماس گرفتند که تمام آنها از سوی مقامات نیروی انتظامی مورد بررسی قرار گرفت.

فاجعه در کمين بازار تهران است

روزنامه اعتماد: بازار تهران ايمن نيست.
اين را مسوولان سازمان آتش نشاني بارها گوشزد کرده بودند اما هشدار آنان هرگز جدي گرفته نشد تا اينکه شامگاه دوشنبه حادثه يي بزرگ رخ داد؛ حادثه يي که اگر عقربه هاي ساعت کمي عقب تر ايستاده و زمان، ساعت شلوغي بود مي توانست با تلفات جاني گسترده همراه شود.
ساعت 19 دوشنبه براي آناني که در حوالي سراي حاج حسن بازار بزرگ تهران بودند هوا ناگهان ايستاد. تنفس مشکل و چشم ها سرخ شد. علت اين بود؛ مغازه يي طعمه حريق شده و شعله هاي آتش بي پروا زبانه مي کشيد. دود همه جا را فرا گرفته و ترس از فاجعه يي ناگوار در ذهن شاهدان جان گرفته بود. آتش در اين مهلت چنان گسترش يافت که يکصد مغازه و حداقل 500 متر مربع فضاي باز دچار خسارت مالي شد.
«ساعت 01/19 دوشنبه آتش ابتدا يک پتوفروشي را فرا گرفت و به دليل باز بودن فضا و وجود کالاهاي سريع الاشتعال از جمله کاغذ، چرم، پارچه، چوب و موادي مانند تينر و چسب به سرعت گسترش يافت.»
اين را داوود درويش زاده مدير منطقه يک عمليات سازمان آتش نشاني تهران مي گويد و از چينش نادرست و بدون توجه به اصول ايمني کالاها گلايه مي کند. اين انتقادي است که پيش از اين نيز از زبان مسوولان سازمان آتش نشاني شنيده بوديم. آنها تاکيد دارند بسياري از بازاريان با ايمني بيگانه هستند و همين امر احتمال وقوع خطر را افزايش مي دهد.
حادثه دوشنبه در حالي به وقوع پيوست که درست پنج روز قبل نيز يک پاساژ پوشاک در حوالي سبزه ميدان طعمه حريق شد و ماموران سه ايستگاه آتش نشاني را به تکاپو انداخت، اما پيچيدن خبر آن حادثه باز هم زنگ خطر را براي ديگر حجره داران، فروشندگان و مسوولان به صدا درنياورد تا اينکه بالاخره ضيافت شعله و دود اين بار در سراي حاج حسن برپا شد.
به گفته درويش زاده براي مقابله با اين حريق 150 آتش نشان از 10 ايستگاه در محل حادثه حاضر شدند اما بافت قديمي بازار، باريک بودن کوچه ها و تلنبار شدن کالاهاي قابل اشتعال باعث شد تلاش هاي اوليه امدادگران براي کاستن از ابعاد حادثه چندان موفقت آميز نباشد و شعله ها لحظه به لحظه پيشروي کند. با وجود اينکه 500 متر مربع فضاي باز و 100 مغازه در اين حادثه خسارت ديد مدير منطقه يک عمليات آتش نشاني معتقد است حريق در کمترين زمان ممکن خاموش شد. اين يعني احتمال داشت خسارت ها گسترده تر و زمان لازم براي مهار آن از 150 دقيقه بيشتر باشد.
در کنار رعايت نکردن اصول ايمني و نحوه صحيح نگهداري کالا در انبار و مغازه ها، دو عامل ديگر نيز وجود دارد که بازار تهران را به شبکه باروتي آماده انفجار مبدل کرده است؛ "بافت سنتي و تردد زياد." درويش زاده تجمع کسبه بازار و ديگر شهروندان در محل حادثه، کم عرض بودن گذرگاه ها و همزماني بروز حادثه با ورود خودروهاي حامل کالا به بازار را از جمله عللي عنوان مي کند که شامگاه دوشنبه فعاليت آتش نشانان را مختل کرده بود. اين عوامل در حوادث پيشين نيز وجود داشت و به همين سبب فريادها درباره ناايمن بودن بازار بلند شد و حتي زمزمه هايي به گوش رسيد مبني بر اينکه بازار بايد منتقل شود اما اين حرف و حديث ها نه تنها رنگ واقعيت نگرفت بلکه در سطوح بالا به صورت جدي درباره آن بحث و تبادل نظر نشد.

اخبار سه شنبه 06 اکتبر 2009 - 14 مهر 1388 - 14 / 7 / 88

طرح تحریم های 'فراگیر' سنای آمریکا علیه ایران

در حالی که کاخ سفید بر حل دیپلماتیک مناقشه اتمی ایران در چهارچوب مذاکرات گروه 1+5 تمرکز کرده، کنگره آمریکا برای وضع تحریم های گسترده علیه ایران آماده می شود و برخی از سناتورهای آمریکایی می گویند که ایالات متحده نباید موضوع حقوق بشر در این کشور را فراموش کند.

مجلس سنا موضوع تشدید تحریم ها علیه ایران از جمله تحریم بنزین وارداتی ایران را در دستور کار خود قرار داده است، اما دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، می گوید که در مقطع کنونی با اقدام یکجانبه کنگره برای وضع تحریم های شدید علیه ایران موافق نیست.

سناتور کریستوفر داد، رئیس دموکرات کمیته امور بانکی سنا، روز سه شنبه (6 اکتبر) اعلام کرد که برنامه دارد طرح های تحریمی موجود علیه ایران را در قالب طرحی واحد وارد روند قانونگذاری مجلس سنا بکند.

سناتورهای آمریکایی از زمان جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، تحریم های متفاوتی علیه ایران مطرح کرده اند، ولی حتی یکی از آن ها تا کنون به عنوان قانون لازم الاجرا تصویب نشده است.

شاید مهم ترین تحریم مورد نظر قانونگذاران آمریکایی، طرح تحریم شرکت هایی خارجی تامین کننده بنزین ایران باشد که در ماه آوریل امسال در هر دو مجلس سنا و نمایندگان تدوین شد.

رئیس دموکرات کمیته امور بانکی سنا روز سه شنبه جلسه ای علنی برای بررسی چگونگی تشدید تحریم ها علیه ایران برگزار کرد.

بر اساس رویه قانونگذاری سنا، کمیته های این مجلس پیش از تدوین پیش نویس یک طرح یا با هدف بررسی مفاد پیش نویس قوانین، جلسات علنی برگزار می کنند.

سناتور داد گفت که در ماه جاری (اکتبر) در مورد تشدید تحریم ها علیه ایران اقدام خواهد کرد و یک طرح تحریمی "فراگیر" حاوی آن چه بهترین تدابیر ارائه شده از سوی همکارانش علیه ایران توصیف کرد، مطرح خواهد کرد.

تحریم بنزین

پیش نویس این طرح "فراگیر" هرچند هنوز تکمیل نشده، اما بر اساس اطلاعات موجود و اظهارات این سناتور دموکرات، صنایع نفت و گاز ایران را نشانه گرفته است.

سناتور دموکرات می خواهد که شرکت های تامین کننده مواد نفتی پالایش شده بویژه بنزین ایران را از حضور در بازارهای بورس آمریکا منع و ارتباط آن ها را با نظام بانکی و مالی این کشور قطع کند.

این مجازات ها شامل شرکت های کشتیرانی که محموله های نفتی و بنزین را به ایران می برند و شرکت های بیمه کننده این محموله ها نیز خواهد شد.

شرکت هندی ریلاینس، شرکت فرانسوی توتال، شرکت های سوییسی ویتول و گلنکور و شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم از جلمه فروشندگان خارجی بنزین به ایران هستند.

شرکت لویدز لندن بیمه کننده بیشتر محموله های بنزین صادراتی به ایران است.

دولت ایران بارها گفته است که برای مقابله با هرگونه تحریم بنزین علیه این کشور آمادگی دارد، هرچند گفته می شود ایران بین 30 تا 40 درصد بنزین خود را از خارج وارد می کند.

سناتور آمریکایی همچنین از برنامه خروج سرمایه های موسسه های مالی وابسته به دولت های محلی و ایالتی آمریکا از شرکت هایی که 20 میلیون دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می کنند، حمایت کرد.

او در نظر دارد هر شرکتی که به هر نحوی با ایران برای توسعه ظرفیت پالایشگاه های ایران ارتباط دارد را در فهرست تحریم های آمریکا قرار دهد.

تردید دولت اوباما

در جلسه روز سه شنبه استوارت لیوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی و نیز جیمز استاینبرگ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، نیز بعنوان شاهد حضور داشتند.

از سیاستمداران آمریکایی نیز سناتورهای دموکرات چارلز شومر و رابرت کیسی در کنار سناتور جمهوریخواه سام برانبک و سناتور ریچارد شلبی صحبت کردند.

سناتور شومر در این جلسه خواهان تحریم بانک مرکزی ایران و تحریم فروش بنزین به این کشور شد.

اما نمایندگان دولت باراک اوباما بطور تلویحی گفتند که کاخ سفید در حال حاضر از اقدام یک جانبه کنگره برای تشدید تحریم ها علیه ایران حمایت نمی کند.

جیمز استاینبرگ گفت که دولت اوباما برای وضع تدابیر جدید از جمله تحریم بنزین علیه ایران از کنگره درخواستی نکرده و مایل است که از "حداکثر انعطاف" در برابر ایران برخوردار باشد.

او از اظهار نظر صریح درباره موثر بودن تحریم بنزین ایران یا اینکه چنین مجازاتی بجای دولت ایران بیشتر به مردم این کشور فشار وارد خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کاخ سفید با کنگره در مورد وضع تحریم های "هوشمند" مشورت خواهد کرد تا بر کسانی که درباره برنامه اتمی ایران تصمیم می گیرند، فشار وارد شود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، بارها در مورد وضع تحریم های "فلج کننده" علیه ایران هشدار داده اما دقیقا نگفته که منظورش از چنین تحریم هایی چیست یا چگونه و چه وقت علیه ایران وضع خواهد شد.

حقوق بشر

در جلسه روز سه شنبه کمیته امور بانکی سنا، دو سناتور آمریکایی در مورد اوضاع حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی و تاکید کردند که سنا باید در مصوبه تحریمی مورد نظر، موضوع حقوق بشر در ایران را مد نظر داشته باشد.

سناتور دموکرات رابرت کیسی همچنین گفت: "دیپلمات های ما باید نگرانی هایمان در مورد حقوق بشر را با ایران در میان بگذارند. در نهایت مردم ایران سرنوشت سیاسی این کشور را تعیین می کنند. ما باید خط مشی آن ها را دنبال کنیم و آمادگی اجابت درخواست کمک آن ها را داشته باشیم."

سناتور جمهوریخواه سام برانبک هم خواهان تعیین نماینده ویژه ای از سوی دولت آمریکا در امور حقوق بشر ایران شد.

به گفته او، وضع حقوق بشر در ایران باید مهم ترین نگرانی آمریکا باشد.

او گفت: "حقوق بشر باید آخر چیزی باشد که ما در مقابل ایران درباره آن کوتاه می آئیم. این تعهد ما باید در قانون تحریم های جدید ثابت شود. اگر بر حقوق بشر مردم ایران تاکید کنیم آن ها طرف ما خواهند بود."

دولت ایران اتهام نقض حقوق بشر در این کشور را رد می کند، هرچند سازمان های طرفدار حقوق بشر مانند دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل وضع حقوق بشر در این کشور را وخیم می دانند.

دولت باراک اوباما می گوید که نگران وضع حقوق بشر در ایران است اما در حال حاضر در مذاکرات چندجانبه با ایران بر مناقشه اتمی تمرکز کرده است.

دولت آمریکا مذاکرات اتمی یک اکتبر در ژنو سوئیس را "شروعی سازنده" دانسته است و می گوید که به روند مذاکرات گروه 1+5 با ایران در چهارچوب زمانی مشخص پایبند است.

هشدار حسن روحانی درباره 'تکه تکه شدن' جامعه ایرانی

حسن روحانی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی ایران نسبت به برخی از سیاست های کشورش و تاثیر آن بر هویت ایرانی هشدار داده است.

آقای روحانی گفته است: "این چه نفعی به حال ما دارد که اگر کسی خطایی کرد او را ضد اسلام و انقلاب معرفی کنیم . . چرا عده‌ای اشکالات کوچک را بزرگ‌نمایی می‌کنند . . . جامعه‌ ما را تکه تکه نکنید و قطب‌بندی درست نکنید."

این سخنرانی در تهران و در جریان نشستی با نام "همایش ملی آینده‌شناسی هویت‌های جمعی در ایران" انجام شده و برگزار کننده آن هم مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که ریاست آن با آقای روحانی است.

آقای روحانی در بخشی از سخنرانی اش گفته است که در ۳۰ سال اخیر زمانی عده‌ای تلاش می‌کردند هویت ما صرفا دینی و اسلامی باشد و هر جا آثاری از ملیت و ایرانیت بود آن را شرک می‌دانستند. حتی عده‌ای دنبال آن بودند که تعطیلات عید نوروز را به دهه‌ فجر منتقل کنند.

به گفته آقای روحانی برخی نیز وقتی از عشق به وطن صحبت می شد برافروخته شده و می‌گفتند اسلام فرای سرزمین و میهن است. البته گروهی دیگر نیز از آن طرف افتاده بودند و آنقدر دنبال ایرانیت و ملیت بودند که از هر چه رنگ و بویی غیر از آن داشت فرار می‌کردند اما از دیدگاه آقای روحانی در مجموع هر دو اینها تلاش‌های بی‌ثمرو مضری بود که به نفع کشور نشد.

حسن روحانی پیش از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و در چند دوره نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

هرچند از میزان نفوذ آقای روحانی در عرصه سیاسی و امنیتی ایران طی ۴ سال اخیر کاسته شده اما او همچنان نماینده مجلس خبرگان رهبری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای شورای عالی امنیت ملی است.

آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و عصری که به "اصلاحات" شهرت دارد، در زمره سیاستمداران محافظه کار رده بندی می شد اما پس از خروج از شورای عالی امنیت ملی به یکی از سیاستمداران منتقد تبدیل شده است.

در این مدت او گاه به تندی از سیاست های کشور انتقاد کرده و یک بار هم با اشاره به سیاست های محمود احمدی نژاد و دولت او گفت که "تازه به دوران‌رسیده‌ها نمی‌توانند کشور را اداره کنند."

به نظر می رسد که گفته های اخیر آقای روحانی هشدار نسبت به اتحاد ملی در ایران است که این روزها دغدغه بسیاری از صاحب نظران و علاقمندان به سرنوشت این کشور است. برخی از صاحب نظران و کارشناسان در امور جامعه شناسی نسبت به بحران های اجتماعی و افزایش شکاف میان ملت و دولت پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و وقایع پس از آن هشدار داده اند

آقای روحانی در سخنرانی خود مشخص بودن مولفه های هویتی ایرانی را یکی از موضوعات مهم دانسته و گفته حتی اگر بخواهیم روزی اسلام را ترویج کنیم باید هویت واقعی‌مان درست منعکس شود.

از گفته های آقای روحانی این طور استنباط می شود که او شرایط حاضر در ایران را تهدید کننده هویت ایرانی قلمداد کرده است.

مهرزاد بروجردی نویسنده کتاب "روشنفکران ایران و غرب" و استاد علوم سیاسی دانشگاه "سیراکوز" در نیویورک می گوید که گفته های آقای روحانی انتقاد از سیاست هایی است که این کشور طی ۳۰ سال گذشته روا داشته است.

به اعتقاد آقای بروجردی بهتر بود مشکلاتی که حسن روحانی به آن اشاره کرده در زمانی ریشه یابی و درمان می شد که بحران و شکاف امروزی در جامعه ایرانی هنوز رخ نداده بود.

همایش ملی یک روزه "آینده‌شناسی هویت‌های جمعی در ایران" شاهد حضور و ارائه مقاله از سوی برخی از صاحب نظرانی بود که پیش از این کمتر از نظرات آنها در مجامع دولتی استفاده می شد. محمد علی اسلامی ندوشن و ناصر فکوهی از جمله این افراد هستند.

در عین حال موضوعاتی همچون آینده تحولات قومی در خوزستان و روند ملت‌سازی در جمهوری آذربایجان و نگرانی‌های ایران هم مورد بررسی قرار گرفته است که از حیث عمومی شدن این مباحث طی ۳۰ سال گذشه کم سابقه بوده است.

لاریجانی بار دیگر رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شد

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، بار دیگر به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ایران اتنخاب شد.

بر اساس گزارشها از مجموع 32 رای شورای مرکزی اصولگرایان، آقای لاریجانی موفق به اخذ 24 را ی شد.

جدی ترین رقیب آقای لاریجانی مرتضی آقا تهرانی بود که از حامیان سرسخت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، است.

آقای آقا تهرانی در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به عنوان "معلم اخلاق" در کابینه دولت ایران حضور داشت.

انتخابات داخلی این فراکسیون از آنجا اهمیت داشت که گفته می شد ممکن است نتیجه این انتخابات داخلی گونه دیگری باشد.

جمشید برزگر، سردبیر رادیو و وب سایت فارسی بی بی سی، می گوید که در عمل این انتخابات به اصصلاح اولین رویارویی طیفهای مختلف اصولگرا در مجلس و پس از انتخابات رایست جمهوری است.

آقای برزگر معتقد است که رویارویی طیفهای مختلف درون مجلس در زمان رای اعتماد به وزرا نیز وجود داشت اما به دلیل شرایط خاص بوجود آمده در جو خاصی صورت گرفت.

عناصر سرسخت حامی دولت در این فراکسیون مدتی بود که بحث کنار گذاشت آقای لاریجانی از ریاست این فراکسیون را مطرح کرده بودند.

به گفته آقای برزگر نکته مهم دیگر این انتخابات درون فراکسیونی نایب رئیسی محمد رضا باهنر است که در هفته های اخیر در انتقاد از دولت صراحت بیشتری به خرج داده بود.

محمد حسن ابوترابی فرد نیز دیگر نایب رئیس این فراکسیون شد.

بیش از 200 نماینده مجلس ایران عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هستند که در عمل بزرگترین فراکسیون مجلس ایران را تشکیل می دهد.

کهریزک و روایتی که خشم مرتضوی را برانگیخت

پنجم مرداد ماه زمانی که موج اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری در اوج خود بود، آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران دستور تعطیلی بازداشتگاهی"غیراستاندارد" را صادر کرد که یک روز بعد مشخص شد نام این بازداشتگاه کهریزک است.

جایی که ده سال پیشتر وقتی نیروی انتظامی با هدف پاکسازی منطقه خاک سفید موسوم به "جزیره" در شرق تهران از آن استفاده کرد تا مدتها بلااستفاده بود ولی بعد از اجرای طرح امنیت اجتماعی که سرتیپ احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی دنبال می کرد کهریزک به محل بازداشت"اراذل و اوباش" تبدیل شد.

این بازداشتگاه تا میانه تابستان ناشناخته بود اما در جریان اعتراضات بعد انتخابات ریاست جمهوری به دلیل رفتار غیر انسانی، تجاوز و آزار جنسی و مرگ چند تن از معترضان بازداشتی شهرت جهانی پیدا کرد.

با وجود گذشت بیشتر از دو ماه و اندی از تعطیلی این بازداشتگاه، پرونده این بازداشتگاه هنوز باز است و هر روز ابعاد تازه ای از این ماجرا فاش می شود.

روایت هایی متفاوتی از این بازداشتگاه، نحوه برخورد با بازداشتی ها و تعطیلی آن منتشر شده است. تازه ترین روایت پای سعید مرتضوی دادستان سابق تهران را به آن ماجرا باز کرده است.

آقای مرتضوی که اکنون معاون غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور است، نامه ای به علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران و مدیر مسئول مجله پنجره نوشته و در آن "اتهام نافرمانی" از دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را رد کرده است.

دو روایت از تعطیلی کهریزک

مجله پنجره در شماره یازدهم خود که ۲۸ شهریور منتشر شده، گزارشی مفصلی از وقایع مرتبط با کهریزک منتشر کرده است. بخشی از این گزارش روزشمار وقایع مرتبط با کهریزک است که از بیست وششم خرداد یعنی چهار روز بعد از برگزاری انتخابات آغاز می شود.

بنابر این گزارش چهار روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری یک گروه بیست و دو نفری از دستگیر شدگان بعد از انتخابات به کهریزک منتقل شده اند. ولی از نظر این نشریه همه چیز از هیجدهم تیر شروع می شود که در آن روز پلیس ۲۷۰ نفر را دستگیر و ۱۴۵ نفر آنها را روز جمعه نوزدهم تیر به کهریزک منتقل می کند.

به نوشته این نشریه، سه روز بعد از آن در روز بیست و دوم تیر خبر "نگهداری بازداشت شدگان در کنار اراذل و اوباش و ضرب و شتم بازداشت شدگان" به گوش آیت الله خامنه ای می رسد و آقای خامنه ای به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی دستور می دهد که همان روز "باید بازداشتگاه کهریزک تعطیل و در صورت نیاز، بازداشت شدگان همگی به زندان های رسمی منتقل گردند."

بعد از این درخواست، دبیر شورای عالی امنیت ملی با آقای مرتضوی دادستان وقت تهران تماس می گیرد و "دستور رهبر انقلاب" به وی ابلاغ می شود اما آقای مرتضوی با این استدلال که جا در زندانهای دیگر وجود ندارد ازاجرای این کار طفره می رود اما آقای جلیلی تاکید می کند که "در صورت نداشتن جا در سایر زندانها، بازداشت شدگان همین روز آزاد گردند."

به نوشته این نشریه، دستور تعطیلی این بازداشتگاه زمانی صادر شده بود که فقط "خبر ضرب و شتم" بازداشتی ها به آیت الله خامنه ای رسیده بود و هنوز هیچ کشته ای در کار نبود اما "متاسفانه این موضوع را دادستان تهران عمل نکرده و فردای آن روز بازداشتگاه تعطیل و بازداشت شدگان منتقل می گردند."

اما دادستان سابق تهران این روایت را نادرست می داند و می گوید که آقای جلیلی ساعت هفت و نیم تا هشت عصر روز دوشنبه بیست ودوم تیر "با تلفن سیاسی دفتر اینجانب" تماس گرفته ولی "در این تماس تلفنی اساسا بحث تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را نداشته و چنین امری اصلا در تیر ماه رخ نداده است و ابلاغ این امر که در مرداد ماه صورت گرفت از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها منتشر گردید."

آقای مرتضوی تائید می کند که دبیر شورای عالی امنیت ملی "بدون ذکر هیچ علتی" از وی خواسته که "بازداشت شدگان حوادث اخیر ۱۸ تیر به زندان اوین منتقل شوند."

دادستان سابق تهران اضافه می کند که صبح روز بعد یعنی بیست و سوم تیر دستور انتقال بازداشتی ها از کهریزک به اوین داده می شود و این گروه "در زندان اوین پذیرش شدند."

از کهریزک به اوین

اما ماجرا به اینجا خلاصه نمی شود و نشریه پنجره در باره انتقال بازداشتی ها و نحوه پذیرش آنها در اوین روایت می کند که چطور در مسیر راه یکی از بازداشتی ها "به دلیل صدمات وارده دچار تشنج می شود" اما ماموران توجهی به او نکرده و سرانجام نیز بعد از تماس ماموران با مافوق خود تصمیم گرفته می شود وی به کهریزک بازگردانده شود و نامش هم از لیست بازداشتی های اوین حذف شود. این فرد که نامی از او برده نشده بعد از جان دادن به کهریزک منتقل می شود.

وقتی کاروان بازداشتی ها کهریزک به اوین می رسد "مسئولان اوین به خاطر اوضاع بد جسمانی و ضعف بازداشت شدگان و بوی تعفن ناشی و صدمات بدنی" از پذیرش بعضی از آنها خودداری می کنند اما در نهایت ناچار به پذیرش آنها می شوند.

در عین حال مسئولان زندان اوین وقتی مشغول پذیرش کهریزکی ها بودند حال یکی بازداشتی ها به هم می خورد و نقش زمین می شود و ساعتی بعد روانه بیمارستان می شود.

نام این فرد مشخص نیست اما این بخش با روایت سهراب سلیمانی مدیر کل زندانهای استان تهران در باره مرگ محمد کامرانی تطبیق می کند. آقای سهرابی می گوید که "آقای کامرانی در صف پذیرش زندان حالش به هم می خورد و به بیمارستان لقمان منتقل می شود و قبل از فوت آزاد می شود و وقتی زنده بود تحویل خانواده اش شد اما به دلیل بیماری روز بعد در بیمارستان مهر فوت می کند."

دیگر جان باخته کهریزک آقای محسن روح الامینی است که به نوشته مجله پنجره، در ساعت یک و نیم بعد از ظهر (روز ۲۳ تیر) " یعنی روز انتقال کهریزکی ها به اوین، به بیمارستان شهدای تجرش منتقل و با عنوان "مجهول الهویه" پذیرش می شود."

اما آقای روح الامینی تنها تا ساعت شش و ده دقیقه صبح دوام می آورد و در بیمارستان جان می سپارد و "مسئولان بیمارستان گواهی فوت او را با عنوان مجهول الهویه صادر می کنند."

غیر از این دو نفر نام امیر جوادی فر و رامین آقازاده قهرمانی نیز در میان جان باختگان بازداشتگاه کهریزک به چشم می خورد.

پرونده باز کهریزک

در این پرونده نام آقای رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز به میان آمده که در زمان اجرا طرح امنیت اجتماعی، کهریزک را مکان مناسبی برای "مجازات گردن کشان و ارازل و اوباش سابقه دار در نظر گرفت تا هوای جهنمی بالای چهل درجه جنوب تهران و فقدان امکانات اولیه بهداشتی برای زندانیان و محدودیت ها و شرایط سخت بدنی، آنها را به خود آورد."

کمیسیون وِیژه رسیدگی مجلس به زودی گزارش خود را تقدیم مجلس می کند و برخی گزارشها حاکی از آن است که در این گزارش غیر از مقصران درجه پائین نیروی انتظامی و قاضی پرونده، نام کسانی همچون سعید مرتضوی دادستان سابق تهران به میان آمده است.

بعد از این وقایع و تغییر رئیس قوه قضائیه آقای مرتضوی از قوه قضائیه به دادستانی کل کشور منتقل شده و پنجره از احتمال جابه جایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز خبر داده است.

عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی که یکی از کشته شدگان کهریزک است، به این نشریه می گوید:"ما امیدواریم با عوامل اصلی و پشت صحنه پرونده برخورد شود و فقط به مجازات این چند نفر عناصر سطح پائین و محلی جنایت بسنده نشود، عدالت واقعی زمانی اجرا می شود که آمران و مجوز دهندگان انجام این جنایت که در پست های بالای کشوری، قضایی و دانشگاهی قرار دارند، مجازات شوند."

واکنش روسیه به ادعای دخالت دانشمندان روس در برنامه 'بمب اتمی' ایران

روسیه نسبت به گزارش های مربوط به وجود یک فهرست از نام دانشمندان روس که اسرائیلی ها می گویند برای تولید یک بمب اتمی به ایران کمک می کنند، واکنش نشان داده است.

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه روز سه شنبه ۱۴ مهر (۶ اکتبر) از وجود چنین فهرستی اظهار بی اطلاعی کرد، اما گفت: "اگر چنین فهرستی در کار باشد، نمی توانیم آن را نادیده بگیریم".

یک روز پیش تر روزنامه تایمز چاپ لندن نوشته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سفر ناگهانی خود به مسکو در ماه گذشته میلادی، فهرستی از اسامی دانشمندان روس را در اختیار دولت روسیه قرار داده است که اسرائیل عقیده دارد برای دستیابی به بمب اتمی به ایران کمک می کنند.

اکنون دبیر شورای امنیت روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران می گوید: "در حال حاضر اطلاعی ندارم که آیا چنین فهرستی در اختیار نهادهای اطلاعاتی یا سایر نهادهای دولتی روسیه قرار گرفته است یا نه".

او گفت که کشورش توسعه برنامه صلح آمیز اتمی را حق ایران می داند، اما چنین برنامه ای نباید شامل جنبه های مخفیانه باشد.

روزنامه تایمز نوشته بود که آقای نتانیاهو به اتفاق اوزی آراد، مشاور امنیت ملی اسرائیل با یک هواپیمای اختصاصی به مسکو سفر کرده بودند.

این روزنامه نوشته بود که دفتر نخست وزیر اسرائیل در آن هنگام اعلام کرده بود که آقای نتانیاهو به بازدید از یک قرارگاه سری نظامی رفته است، اما "بعد معلوم شد که او به روسیه رفته و با ولادیمیر پوتین، نخست وزیر و دمیتری مدویدف، رئیس جمهوری این کشور گفت و گو کرده است".

به نوشته روزنامه تایمز، یک منبع نزدیک به وزارت دفاع روسیه گفته است: "شنیده ایم که آقای نتانیاهو با فهرستی از اسامی و "شواهدی متقن" آمده بود که نشان می دهد دانشمندان روس در تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای به این کشور کمک می کنند".

او گفته است: "به همین دلیل مسئله محرمانه نگاه داشته شد، قصد این بود که روس ها تشویق به اقدام شوند، نه این که خجالتزده شوند".

صالحی: احتمال به کارگیری نسل جدید سانتریفیوژها در تأسیسات قم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از احتمال به کار گرفتن نسل جدیدی از سانتریفیوژها در تأسیسات درحال ساخت غنی سازی این کشور در نزدیکی قم خبر داد.

علی اکبر صالحی روز دوشنبه ۱۳ مهر (۵ اکتبر) در یک برنامه تلویزیونی گفت: "در دو سه ماه اخیر بیشتر تلاش خود را در تحقیق و توسعه ماشین های جدید سانتریفیوژ مصروف کردیم تا بهره تولید را بالا ببریم و بومی سازی را هر چه بیشتر توسعه دهیم و نیاز به برخی قطعات خارجی را کمتر کنیم".

آقای صالحی حدود دو هفته پیش تر در یک کنفرانس خبری گفته بود که سازمان انرژی اتمی ایران در حال تولید دستگاه هایی با قدرت جدا کنندگی بالاتر از دستگاه های موجود در ایران است و اظهار امیدواری کرده بود که به زودی اخباری "مسرت بخش" در این زمینه اعلام کند.

ایران چند روز پس از این اظهارات آقای صالحی، وجود یک کارخانه در حال ساخت غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد.

مقامات غربی می گویند که ساخت این مجموعه را از قبل زیر نظر گرفته بودند و عقیده دارند که ایران در مورد آن پنهانکاری می کرده است.

اما ایران می گوید که وجود این تأسیسات را حتی زودتر از موقع به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه تلویزیونی اخیر خود در توضیح این اختلاف نظر گفته است: "در موافقت نامه پادمان بندی به نام ۳.۱ وجود داشت که بر اساس آن کشورهای عضو موظف بودند ۱۸۰ روز پیش از تزریق مواد هسته ای در یک سایت، مطلب را به آژانس اطلاع دهند. ولی پس از ماجرای عراق، این بند ارتقاء یافت و در پروتکل الحاقی هم مطرح شد".

به گفته او بند "ارتقاء یافته" ۳.۱ اعضای آژانس را موظف کرده است که از زمان اتخاذ تصمیم برای احداث تأسیسات جدید هسته ای، آژانس را مطلع کند.

آقای صالحی می گوید: "ما هم این بند ارتقاء یافته را داوطلبانه اجرا می کردیم تا زمانی که مسئله هسته ای ما به شکل ناعادلانه ای در شورای امنیت مطرح شد و ایران تصمیم گرفت که اجرای داوطلبانه بند ۳.۱ ارتقاء یافته را متوقف کند و به چارچوب همان بند گذشته بازگردد".

شورای امنیت سازمان ملل متحد که نگران احتمال نظامی بودن اهداف برنامه هسته ای ایران است، تا کنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، اما ایران می گوید اهدافش صلح آمیز است و از حق خود برای دستیابی به انرژی هسته ای عدول نخواهد کرد.

بررسی روند واگذاری سهام مخابرات در مجلس

رییس سازمان بورس ایران واگذاری سهام مخابرات را به شرکت های وابسته به سپاه قانونی خواند و گفت قانون این مجوز را به شرکت های شبه دولتی می دهد.

علی صالح آبادی با اشاره به اینکه بر اساس قانون موسسات غیر دولتی و بخش عمومی مجوز سرمایه گذاری تا 40 درصد شرکت ها را دارا هستند، گفت اگر این قانون مشکل دارد باید اصلاح شود.

این در حالیست که کمیسیون اصل 44 مجلس ایران اعلام کرده که می خواهد در هفته آینده، روند واگذاری سهام مخابرات را به شرکت های وابسته به سپاه بررسی کند.

حمیدرضا فولادگر، عضو این کمیسیون امروز با اعلام این خبر گفت دو وزیر ارتباطات و اقتصاد و رییس سازمان خصوصی سازی، بورس و نهادهای نظارتی نیز در این جلسه بررسی حضور خواهند داشت.

9 روز پیش،در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران، پنجاه درصد شرکت مخابرات ایران به ارزش حدود هشت میلیارد دلار به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران فروخته شد.

در این معامله که واکنشهای فراوانی ایجاد کرد 50 درصد بعلاوه یک سهم شرکت مخابرات با نزدیک به 23 میلیارد سهم به قیمت هر سهم 340 تومان به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین فروخته شد.

معاونان جدید وزارت کشور منصوب شدند

وزیر کشور ایران معاونان جدید سیاسی و امنیتی و انتظامی این وزارتخانه را معرفی کرد.

به گزارش سایت وزارت کشور ایران مصطفی محمد نجار، وزیر کشور صولت مرتضوی، استاندار خراسان جنوبی را به عنوان معاون سیاسی خود و علی عبدالهی استاندار سمنان را به سمت معاون امنیتی و انتظامی خود برگزید.

آقای نجار،معاونان سیاسی این دو استانداری را به عنوان سرپرست استانداری خراسان جنوبی و سمنان معرفی کرد.

تا پیش از این کامران دانشجو معاون سیاسی و عباس محتاج معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران بودند.

ایران از لحاظ کیفیت زندگی در رده 88 کشورها قرار دارد

برنامه عمران سازمان ملل متحد در آخرین جدول کیفیت زندگی، نروژ را در صدر و نیجر را در انتهای جدول خود قرار داده است. ایران در این جدول در رده 88 قرار دارد.

فهرست توسعه انسانی که هر سال توسط سازمان ملل منتشر می شود در ارزیابی 182 کشور معیارهای طول عمر، نرخ با سوادی، در صد دانش آموزان و تولید ناخالص داخلی (سرانه) را مد نظر قرار می دهد.

پس از نروژ، استرالیا و ایسلند در مقام های دوم و سوم جدول کیفیت زندگی قرار داشتند. در انتهای جدول هم افغانستان و سیرا لئون در کنار نیجر بودند.

برنامه عمران سازمان ملل گفته است وضع ایران نسبت به سال های قبل بهبود داشته است اما این بهبود بیشتر در زمینه های اموزشی و بهداشتی بوده تا زمینه های اقتصادی.

در این جدول آمریکا در مقام سیزدهم قرار داشته و بریتانیا در مقام 21، خارج از بیست کشور دارای کیفیت زندگی برتر دنیا قرار گرفته است. 

گندمان چهار محال در آتش

سه هفته از شروع آتش سوزی در تالاب گندمان استان چهار محال و بختیاری می گذرد و به گفته کارشناسان و خبرنگاران حوزه محیط زیست این آتش سوزی ادامه دارد.

تالاب گندمان از مکان های نگهداری و پرورش اسب است. برخی از کارشناسان معتقدند ایجاد سد بر روی تالاب چغاخور و کم آبی گندمان و در ادامه خشکسالی شدید آن از دلایل بروز آتش سوزی طولانی این تالاب است.

تالاب گندمان در نزدیکی شهرستان بروجن، از جمله مکان های گردشگری و اکوتوریستی در ایران است و علیرغم اعلام مسئولان منطقه بر مهار آتش کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست با حضور در این محل از ادامه آن خبر می دهند.

ناصر کرمی کارشناسان محیط زیست می گوید: "متاسفانه در مورد آتش سوزی گندمان، هیچ گونه گزارش تحلیل کارشناسی از سوی سازمان های ذی ربط ارائه نشده، اطلاعات توسط طرفداران محیط زیست منتشر شده و گزارشی مستند دقیقی از علت آغاز و عواقب آن هنوز منتشر نشده است. "

مژگان جمشیدی، کارشناس محیط زیست و روزنامه نگار در این حوزه نیز معتقد است که آتش سوزی در محیط زیست و ناتوانی در مهار آن دلایل متعددی دارد.

خانم جمشیدی ادامه می دهد: "امکانات اطفا حریق در محیط زیست کم و محدود است. متاسفانه دستگاه های دیگر نیز همکاری نمی کنند. سال گذشته جنگل گلستان و تالابی در گیلان به دلیل آتش سوزی به مدت طولانی می سوخت و بارش باران موجب توقف آتش شد. "

مژگان جمشیدی معتقد است این آتش سوزی به نوعی عمدی است و به گزارش های مشابه در این حوزه اشاره می کند.

خانم جمشیدی می گوید: "براساس آنچه که کارشناسان محیط زیست در این استان اعلام می کنند، ظاهرا برخوردهای اداره محیط زیست چهار محال و بختیاری با شکارچیان به دلیل شکار غیر مجاز باعث شده که شکارچیان دست به اقدام تلافی جویانه بزنند. متاسفانه این موارد را زیاد داریم سال گذشته وسال قبل در جنگل گلستان همین اتفاق افتاد و ۱۰ روز ادامه داشت و دلیل آن آتش افروزی شکارچیان بود."

برخی از فعالان حوزه محیط زیست ساخت، سد بر روی تالاب چغاخور در نزدیکی تالاب گندمان را از دلایل کم آبی و خشک شدن تدریجی این تالاب می دانند که به نوعی سبب آتش سوزی شده است، اما برخی از کارشناسان این نظر را رد می کنند.

ناصر کرمی در این خصوص توضیح می دهد: "تالاب گندمان شباهت هایی به "تورب زار" دارد، پوشش گیاهی (biomass) درهم تنیده در سطح زمین وجود دارد و ممکن است در چند متر بر سطح روی تالاب کشیده شود. این احتمال وجود دارد که تالاب به صورت ادواری به عنوان مراحل عادی حیات خود آتش بگیرد. این موضوع مدتی ادامه دارد و سپس خود به خود فروکش می کند. حتی در برخی مناطق این موضوع را لازم می دانند. یک نوع فعالیت اجتناب ناپذیر است. "

در همین حال گروه دیگری از صاحبنظران معتقدند، نمی توان تنها مسائل طبیعی را دلیل این آتش سوزی دانست و تالاب های ایران را دارای ویژگی که به شکل طبیعی دچار حریق شوند، نمی دانند.

مژگان جمشیدی، با تاکید بر این مسئله که بستر همه تالاب ها از جنس "تورب" است می گوید: " تالاب های ایران آنقدر قدمت ندارند که حجم مواد تورب زیاد باشد که به طور طبیعی باعث آتش سوزی شود."

تالاب گندمان مرتعی برای چرای دام ها در منطقه و یکی از مهمترین مکان های نگهداری اسب در استان چهارمحال و بختیاری است. به باور دست اندرکاران امر محیط زیست، مسئولان باید به فکر راه چاره برای حفاظت از محیط زیست باشند، اما سازمانها و نهادهای مختلف نیز باید در این امر در کنار مسئولان و فعالان حوزه محیط زیست قرار گیرند. علاقه مندان به محیط زیست معتقدند بی توجهی به محیط زیست ایران مخرب و غیر قابل جبران است.                

گزارش خوانندگان؛ اعتراض در دانشگاه آزاد تهران مرکز


من یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز (مجتمع نیایش-فنی مهندسی هستم) امروزبه مناسبت تولد کروبی تظاهرات کردیم.حدود
600 نفری بودیم که با توجه به فضای دانشگاهمون خیلی گسترده بود. از طبقات بالای دانشگاه دیگر دانشجویان اعلامیه ریختن پایین.....

تحریم در راه است؛ خريد بنزين از ونزوئلا قطعی است

روزنامه ابتکار: فريدعامري; مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي نيز دريک کنفرانس مطبوعاتي با اعلام اينکه قرارداد همکاري ايران و ونزوئلا درباره بنزين امضا خواهد شد، تاکيد کرد: همکاري ايران و ونزوئلا درباره بنزين قطعي است.
وي خاطر نشان کرد: با توجه به اينکه ونزوئلا کشورقابل اعتمادي است، خريد بنزين از اين کشورصورت خواهد گرفت. اما قيمت و کيفيت آن حتماارزيابي و بر اساس استانداردهاي بين المللي خواهد بود.عامري ياد آورشد: مسافت طولاني بين ايران و ونزوئلا موجب افزايش قيمت خريد بنزين از اين کشور نخواهد شد چون قيمت پايه سوخت در کشورهاي مختلف متفاوت است.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در ادامه درباره آمادگي کشور براي مقابله با تحريم احتمالي بنزين گفت: درتعدادي از واحدهاي پتروشيمي کشور آمادگي توليد بنزين با کيفيت بالا وجود دارد که درصورت ايجاد چنين شرايطي قطعا توليد بنزين را آغاز خواهند کرد.

گزارش خوانندگان؛ اعتراض در دانشگاه سجاد مشهد



ظهر امروز در دانشگاه سجاد مشهد حدوده 200تن شروع به شعار دادن كردند.از صبح امروز چهره دانشگاه به شدت امنيتي شده بود و نيروهاي حراست و بسيج به وضوح ديده ميشدند اما دانشجويان معترض با فرياد الله اكبر و يا حسين مير حسين و مرگ بر ديكتاتور اعتراض خود را نشان دادند.استفاده از لباسهاي سبز و مچ بند سبز چشمگير بود

در میان دانش آموزان دبیرستانی

یکی از خوانندگان: سمیه هستم 16 سال دارم در یکی از دبیرستانهای منطقه 17 تهران تحصیل میکنم منظور از پیامم این بود که از اول مهر تا بحال شعار نویسی در دبیرستان مد شده طوری که امروز مربی تربیتی در صبحگاه بچه ها را تهدید میکرد با خالی بندیهای دروغی که... شما نمی دانید که در دستشویی -دربها ووو روزانه مستخدم چند قوطی رنگ باید مصرف کند ! (مرگ بر دیکتاتور) این روز
ها نقل مجلس است وشعارهای دیگه که بعدا براتون میگم .

آتش سوزی بازار تهران ‪ ۱۱‬مجروح برجای گذاشت

ایرنا: آتش سوزي دوشنبه شب بازار تهران درحوالي چهار سوق بزرگ ‪ ۱۱‬مصدوم برجاي گذاشت. اين دومين باري است كه در ماه اخير، بخشي از بازار تهران دچار حريق و آتش سوزي مي‌شود .مسوول اطلاع رساني مركز اورژانس تهران اعلام كرد: در پي آتش سوزي بازار تهران يازده نفر زخمي شدند كه هفت تن از آنان به صورت سرپايي در محل مداوا شدند. مهدي فضيلت خواه روز سه شنبه گفت: چهار تن از مجروحان اين حادثه فوري به بيمارستان‌هاي سينا و فيروزگر انتقال داده شدند.

دستگیری یکی از روسای دفتر آیت ‌الله صانعی


روزنامه جوان : رئیس یکی از دفاتر شیخ یوسف صانعی با حکم دادگاه ویژه روحانیت دستگیر شده است. فرد یادشده که رئیس دفتر آقای صانعی دریکی از استان های شمالی کشور می باشد، به علت اهانت به مسئولین نظام و تلاش برای تحریک افراد برای حضور در برخی مناسبتهای سازماندهی شده دستگیر شده است.

تيراندازی بسوی دانشجویان در دانشگاه آزاد شاهرود

سایت جهان نیوز: دو حادثه تیراندازی در دانشگاه آزاد شاهرود در کمتر از یک هفته به وقوع پیوست. در اولین اتفاق، روز چهارشنبه 9 مهرماه يك جوان اصفهانی با ورود به دانشگاه آزاد واحد شاهرود به قصد كشتن يك دانشجوي دختر همشهري خود با اسلحه كمري به وي شليك مي كند كه به دليل گير كردن گلوله موفق به انجام اين كار نمي شود. اين فرد پس از ناكام ماندن در اين تیراندازی توسط ماموران انتظامات دانشگاه دستگير و تحويل نيروي انتظامي شد. در دومین تیراندازی نیز یکی از معاونین دانشگاه آزاد چند روز قبل با اسلحه شكاري به احمد رضواني دانشجوي دانشگاه آزاد واحد شاهرود شليك مي كند.  "ع ن" به تصور اينكه اين دانشجو قصد سوء قصد به وي را دارد به طرف او شليك كرده است. البته تير شليك شده به اين دانشجوی شاهرودي اصابت نمي كند و وي جان سالم به در مي برد. ضارب كه به دليل اين اقدام در بازداشت به سر مي برده با پا در مياني مسئولان دانشگاه آزاد و با تامين وثيقه آزاد می شود. حادثه اول در حضور برخي از خانوده هاي دانشجوياني كه براي ثبت نام در دانشگاه حضور داشته اند رخ داده و باعث نگراني آنان شده است.

بازداشت 12 تن از اعضای کانون صنفی معلمان


فعالان حقوق بشر در ایران

امروز سه شنبه، بیش از 12 نفر از اعضای کانون صنفی معلمان که قرار بود به مناسبت
روز جهانی معلم در منزل علی اکبر باغانی، دبیر کل این کانون جمع شوند توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند خبرگزاری هرانا: امروز سه شنبه، بیش از 12 نفر از اعضای کانون صنفی معلمان که قرار بود به مناسبت روز جهانی معلم در منزل علی اکبر باغانی، دبیر کل این کانون جمع شوند، پیش از برگزاری نشست توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند. . به گفته یکی از منابع آگاه قرار بود در این جلسه در رابطه با روز جهانی معلم و هم چنین معلمان دربند صحبت شود که پیش از رسیدن اعضای کانون به محل برگزاری جلسه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل شدند، هم چنین گفتنی است کانون صنفی معلمان به صورت مستمر روزهای
سه شنبه جلساتی را برگزار می کند و تا امروز هیچ منع قانونی برای این جلسات بوجود نیامده بود. اسامی 12 نفر از افراد بازداشت شده عبارت است از: علیرضا جوادی، علی اکبرباغانی، محمود بهشتی لنگرودی، محمود دهقان آزاد، اسماعیل عبدی، مهدیه بهلولی، آقای نیک نژاد، خاتون بادپر، مجتبی قریشیان، عباس معارفی، محمد نوری و آقای جوادپور.
این منبع از احتمال بازداشت دیگر اعضای کانون صنفی معلمان خبر داد.

آخرين آخبار