آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۱, دوشنبه

مادران داغدار خواستار محاکمه آمران و عاملان کشتار فرزندانشان

به گزارش فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، مادران داغدار در نامه ای به رئیس قوه قضائیه رژیم خواستار محاکمه آمران و
عاملان کشتار فرزندانشان شدند. در این نامه آمده است: فرزندان ما چه کردند جز راهپیمائی آرام و طلب حق قانونی خود؟آنان پاسخی از جنس واژه و حرف می خواستند نه گلوله و سرب!!! و نه غل و زنجیر!!! چه شد که فرزندان برومند ما آماج گلوله شدند؟ چرا عده ای مجروح، عده ای شهید و عده ای در بند و مفقود به جا ماند؟ کدامین مصلحت بر روشن شدن ابعاد این حواث پرده کشید تا جایی که حقیقت واژگونه نشان داده شد و فرزندان ما نام اعتشاشگر گرفتند و همتراز مخالفان،معاندان و همدست توطئه گران خارجی قلمداد شدند؟ اکنون ما مادران از قوه قضائیه که بر اساس قانون اساسی مرجع رسمی تظلمات و شکایات است اجرای عدالت را طلب می کنیم.
مطالبات ما برای رسیدگی در آن مرجع قانونی به شرح زیر است:
- آزادی بی قید و شرط زندانیان عقیدتی
- رسیدگی به وضعیت مفقود شدگان
- برگزاری دادگاه های علنی آمران و عاملان
کشتار فرزندان مان
- پاسخ گویی شفاف و روشن به خانواده های
زندانیان و مفقود شدگان
- ایجاد مراجع بیطرف و صالح و مردمی برای
پیگیری شکایت خانواده ها

لقمه چربی که اردوغان در سفر اخیر از تهران برد


روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله دوشنبه اش نوشت: اردوغان پس از سفر به ایران که در روزهای اخیر صورت گرفت اظهار داشت: آنکارا حق بازاریابی بیش از 50 درصد از گاز استخراجی از ایران را خواهد داشت. مفهوم سخن نخست‌وزیر ترکیه آن اســت کـه هم پـروژه‌ای جـذاب -بـدون بـرگـزاری مـنـاقصـه- بـه آن کشـور پیشنهـاد داده‌ایـم و هـم پـیشاپیش در عرصه فروش گاز برای خود رقیب تراشی کرده‌ایم.

تحصن در دانشگاه یاسوج


گزارش یکی از خوانندگان: دانشجویان دانشگاه یاسوج در این تحصن علاوه بر خواسته های صنفی پیشین خود،یعنی عدم تفکیک سرویس های دانشگاه خواستار لغو برخورد حذفی با دانشجویان و رد تعلیق 2 نفر از نمایندگان دانشجویان در شورای صنفی وتعدادی دیگر که برای دفاعیه دعوت شده اند هستند.آن ها همچنین خواستار پایان بخشیدن به یکه تازی نهاد بسیج دانشجویی شدند که با وجود تخلفات آشکار از جمله پخش شب نامه،اقدام به ضرب و شتم دانشجو،توهین به دانشجویان با بی دین خواندن آنان هیچ گونه واکنشی از مسئولین مشاهده نکرده اند لذا دانشجویان اقدام به اعتصاب غذا کرده اند که پیش بینی می شودتا رسیدن به خواسته های خود ادامه پیدا کند

احمدی نژاد غرب را با پشه مقایسه کرد


خبرآنلاین: آسوشیتدپرس نوشت احمدی نژاد روز یکشنبه قدرت دشمنان ایران را با پشه مقایسه کرد. این اظهارنظر احمدی نژاد درحالی ابراز می شود که ایران در حال مذاکره با غرب بر سر پیشنهاد انتقال اورانیومش به خارج از کشور است روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» نیز نوشت «یک روز پس از هشدار هیلاری کلینتون مبنی بر آنکه غرب قصد ندارد تا ابد منتظر پذیرش توافق از سوی ایران بماند، احمدی نژاد غرب را با پشه مقایسه کرد».

بازداشت یک تبعه جمهوری آذربایجان به جرم جاسوسی درايران


ایسنا: خبرگزاري آذربايجان در خبري مدعي شد، «رشيد علي اف» مهندس ليزر آذربايجاني در ايران به اتهام جاسوسي بازداشت شده است.وي بر اساس توافقنامه دوجانبه يي بين دانشگاه دولتي باکو با شرکتي ايراني از سال 2006 ميلادي مشغول به همکاري بوده است.
اين مهندس 38 ساله از سال 1999 ميلادي در يکي از مناطق نظامي آذربايجان مسوول ايجاد سيستم ارتباطات تلفني بوده است و سپس براي همکاري با بخش هاي علمي به ايران سفر مي کند که اخيراً به اتهام جاسوسي دستگير و روانه زندان شده است. تاکنون جزييات پرونده وي اعلام نشده است

واردات 54 هزار دسته بيل! در خردادماه

ايلنا: مجوز ثبت و سفارش براي واردات 54 هزار دسته بيل نشان مي‌دهد كه اين ميزان دسته بيل از كشور امارات وارد كشور شده
است.
در برگه ثبت و سفارش متقاضي واردات اين كالا كه در وزارت بازرگاني ثبت شده است، بندر شهيد رجايي به عنوان گمرك مقصد و كشورتوليدكننده كالا كشور اندونزي عنوان شده است. اين تعداد دسته بيل در تاريخ 25 خردادماه سال جاري مجوز ورود به كشور را ازوزارت بازرگاي دريافت كرده است.
اين 54 هزار دسته بيل چوبي با كارت بازرگاني وارد شده و نوع ارز نيز درهم امارات بوده است. در مجوز ثبت و سفارش كالا بانك گشايش كننده اين اعتبار بانك صادرات ايران معرفي شده است. ضمن اينكه نوع ثبت سفارش، اعتبارات اسنادي و نوع معامله، ارز آزاد عنوان شده است.

هشدارآیت‌الله صانعی به مستبدین و مستکبرین و دعوت برای 13 آبان

"ملت با پایداری خود و گرامی‌داشت چنین روزهایی نقشه‌های شوم پشت پرده را به خودشان باز می‌گرداند"



آيت‌الله صانعی در آستانه روز 13 آبان و با دعوت مردم برای حضور در برنامه این روز، خاطرنشان کرده است که استکبار خارجی و استبداد داخلی در دستیابی به منافع خود پرمنفعت‌ترین راه را به دست آورده‌است، اما قدرت‌های استکباری و استبدادی باید بدانند ملت با پایداری خود و گرامی‌داشت چنین روزهایی نقشه‌های شوم پشت پرده و آشکاری که بر خلاف منافع و حقوق مردم ایران کشیده شده و می‌شود را خنثی و عقیم نموده و به خودشان باز می‌گرداند.
 
متن بیانیه آیت‌الله صانعی به این شرح است:
 
 
بسمه تعالی
 
ملت بزرگ و فهیم ایران
 
روز سیزدهم آبان یادآور صفحاتی از تاريخ اين مملکت همچون تبعید امام خمینی (سلام الله علیه) در پی اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون ، کشتار دانش آموزان بیگناه در محوطه دانشگاه تهران و مبارزه ضد استکباری دانشجویان پیرو خط امام پس از انقلاب می باشد؛ توجه به مسائل تاریخی و درس گرفتن از آن می تواند ملت ها را در مسیر پرفراز و نشیب خود راهنمایی کند.
 
تبعید امام خمینی (سلام الله علیه) هرچند به علت سخنرانی بر علیه کاپیتولاسیون صورت گرفت، اما دستگاه استبدادی بنابر اطلاعیه ساواک علت آن را اقدام علیه منافع ملت، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی معرفی نمود و منافع دولت های استعماری مانع هرگونه اعتراض به این تبعید و کشتار دانش آموزان بی گناه در صحن دانشگاه تهران و نقض گسترده آزادی بیان و دفاع از حقوق ملت از سوی آنها گردید.
 
آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد این نکته است که دیگر قدرتهای استعماری، سیاست استعماری خود را با لشکرکشی، کشورگشایی و غارت آشکار منابع سایر کشورها و دخالت مستقیم در امور آنها دنبال نمی کنند، اما این به معنای پایان دوره استعمار نیست. بلکه شکل جدید بهره کشی از ملت ها با استفاده از شیوه های جدید، مد نظر آنان قرار گرفته و منافع ملی آن کشورها توجیه گر استعمار در شکل جدید خود گردیده است؛ هرچند آنها می کوشند که با استفاده از شگردهای نادرست و استفاده ناصحیح از واژه ها و مفاهیم مطلوب انسان ها، پرده بر اعمال خود بکشند؛ اما کیست که نداند آنان در بدست آوردن منافع خود هیچ حد و مرزی را نمی شناسند؛ و زمانی که منافع آن کشورها در میان باشد حقوق سایر ملت هاست که به مسلخ برده می شود.
 
بهره کشی، فصل مشترک استعمار قدیم و جدید است و حمایت قدرتهای استعماری از حکومت های مستبد، نشانگر و دلیلی دیگر بر این واقعیت است که استعمار و استبداد، دو روی یک سکه اند. حمایت دولت وقت آمریکا از کودتای 28 مرداد و تغییر مسیر تاریخی یک ملت، از خاطره مردم ایران فراموش شدنی نیست؛ پشتیبانی بی چون و چرای دولتهای استعماری از حکومت شاه در حالی که فرزندان این مرز و بوم در سیاه چال های آن رژیم زندانی، شکنجه و شهید می شدند را چگونه می توان توجیه نمود.
 
حمایت مستقیم و غیر مستقیم دولت های استعماری و استکباری از صدام در جنگ هشت ساله علیه ملت ایران که منجر به شهادت، مجروحیت و اسارت هزاران تن از فرزندان این مرز و بوم و وارد آمدن ميلیاردها دلار خسارت به این کشور گردید، چه معنا و مفهومی می توانست داشته باشد. حمایت آنها از دولتهای مستبد در گذشته و حال در حالی که حقوق اولیه آن ملت ها در کشورهایشان پایمال گشته، با چه هدفی صورت گرفته و می گیرد.
 
نمونه هایی از این دست بسیار است که شاهدی است بر اینکه هیچ گاه دولت های قدرتمند استعماری و استبدادی شرق و غرب برای جلوگیری از ظلم و ستم و رسیدن مردم به حقوق، عدالت و آزادی های فطریشان « فِطْرَتَ اللهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا » هزینه ای نپرداخته و تنها منافع ظالمانه و جائرانه آنها تعیین کننده روابط و برخوردشان با سایر کشورها خواهد بود.
 
آنچه می تواند استقلال کشورها مخصوصاً کشور عزیزمان را با توجه به شیوه های جدید استعمار حفظ نماید و مانع از تضییع حقوق آنان گردد؛ تنها توکل به ذات باری تعالی، « وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ » هوشیاری نخبگان جامعه، آگاهی توده های مردم، آزادی بیان، وجود رسانه های آزاد و مستقل، توجه به نظر و آراء اکثریت مردم و اهداف اولیه ایجاد نظام جمهوری اسلامی است.
 
در جامعه ای که نخبگان آن مورد بی مهری، و دانشگاه ها و مردمش مورد حمله، هجمه و... قرار گرفته و گرفتار قید و بند شده و امکان ابراز نظر از آنها سلب می گردد و از سوی دیگر، مردمان آن جامعه نامحرم تلقی می گردند و جهل آنان در مسائل برآگاهیشان ترجیح داده می شود و رسانه های متملق و دروغ پرداز بر رسانه های مستقل ـ که چشمان بیدار جامعه اند ـ ترجیح داده شود، مطمئناً استکبار خارجی و استبداد داخلی در دستیابی به منافع خود کم هزینه ترین و پر منفعت ترین راه را به دست آورده است و هیچ گاه دولتها در رسیدن به منافع خود در پی افزایش هزینه های خود نیستند. لکن قدرتهای استکباری و استبدادی بدانند این ملت با پایداری خود و گرامیداشت چنین روزهایی نقشه های شوم پشت پرده و آشکاری را که بر خلاف منافع و حقوق مردم ایران کشیده شده و می شود خنثی و عقیم نموده و به خودشان باز می گردانند که« وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ».
 
یوسف صانعی
قم المقدسه
10/8/1388

زنان زندانی در اعتصاب غذا

همزمان با خبر آزادی چند تن از زندانیان وقایع بعد از انتخابات از جمله محمد قوچانی و مرتضی الویری خبر اعتصاب غذای هنگامه شهیدی و فریبا پژوه موجی از نگرانی ها را به دنبال داشت.
هنگامه شهیدی، مشاور امور زنان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و فریبا پژوه، روزنامه نگار و وبلاگ نویس در اعتراض به ادامه بازداشت شان از چند روز پیش دست به اعتصاب غذا زده اند.
محمد مصطفایی، وکیل هنگامه شهیدی در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بی بی سی ضمن نگرانی از وضعیت جسمی خانم شهیدی از انتقال او به بهداری زندان اوین به دلیل اعتصاب غذا و ضعف شدید جسمانی خبر داد.
آقای مصطفایی همچنین معتقد است ادامه بازداشت هنگامه شهیدی از یکماه پیش تا کنون ضرورتی نداشته است.
آقای مصطفایی گفت: "به این دلیل که قرار بازداشت موقتی که برای خانم شهیدی در نهم تیرماه صادر شده بود به قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی تبدیل شد. طبق قانون اگر متهمی توان تودیع قرار وثیقه را داشته باشد دلیلی برای ادامه بازداشت در زندان وجود ندارد."
او افزود: "مادر ایشان سند مالکیت دارد و می تواند قرار را تودیع کنند، ولی متاسفانه زمانی که ما خواستیم برای آزادی خانم شهیدی سند را معرفی و کارهای قانونی را انجام دهیم بازپرس پرونده اعلام کرد، دادستان تهران، اعلام کرده هیچ کدام از بازداشت شدگان فعلا آزاد نشوند."
آقای مصطفایی در ادامه می گوید این روند و شرایط برای شخصی که در زندان به سر می برد سخت و دردآور است و نتیجه این فشارها خانم شهیدی را وادار کرد تا در اعتراض به بلاتکلیفی اش دست به اعتصاب غذا بزند.
محمد مصطفایی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی هنگامه شهیدی و سابقه بیماری قلبی او می گوید: "موکل من به دلیل وخامت شرایط جسمانی به بهداری زندان اوین منتقل شد."
فریبا پژوه روزنامه نگاری که در جریان اتفاقات بعد از انتخابات دستگیر شد نیز این روزها در اعتصاب غذا به سر می برد.
حمیدرضا دهقان از بستگان نزدیک نزدیک خانم پژوه می گوید نزدیک به هفتاد روز از بازداشت این روزنامه نگار می گذرد.
او افزود: "متاسفانه قرار بازداشتی که دو ماهه بود، مجدد تمدید شده است. علیرغم اعتراض فریبا به عدم تمدید مدت بازداشت، تا این لحظه توجهی به این اعتراض نشده و بازداشت به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است."
آقای دهقان می گوید فریبا پژوه از روز دوشنبه هفته گذشته در اعتصاب غذا به سر می برد .
او در ادامه گفت: "ما واقعا از وضعیت جسمی فریبا نگران هستیم و شرایط اش را شرایط خوبی نمی دانیم. فریبا از دوشنبه با وجود اعتصاب غذا دچار آنفولانزا هم شده و شرایط جسمی بدی دارد. مادرش هم که ملاقاتی با او داشته می گوید شرایط جسمی اش خوب نیست."
حمید رضا دهقان می گوید وضعیت پرونده خانم پژوه همچنان نامشخص است.
آقای دهقان در همین رابطه گفت: "هنوز موارد اتهامی به صورت دقیق مشخص نشده است. کلمات کلی مثل تبلیغ علیه نظام و امثال این مطرح، اما هنوز به صورت واضح و روشن بحثی در این مورد نشده است."
او افزود: "علیرغم همه پیگیری هایی که وکلای او، خانم جعفری و آقای نعمت احمدی داشته اند، هنوز وکالتی که فریبا امضا کرده به دست وکلا نرسیده و وضعیت وکیل هم هنوز روشن نیست."
هنوز تعدادی از خانواده های بازداشت شدگان اخیر، اطلاعات دقیقی از شرایط نزدیکانشان ندارند و همه روزه اخباری مبنی بر نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان منتشر می شود.
این در حالی است که مقامات ایران تا کنون واکنشی نسبت به اعتصاب غذای هنگامه شهیدی و فریبا پژوه نشان نداده اند و همچنان بر این موضع که شرایط بازداشت شدگان در زندان های این کشور مناسب است و آنها در شرایط استاندارد نگهداری می شوند، پافشاری می کنند.

بن‌همام از صفایی فراهانی حمایت کرد

محمد بن همام، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا احتمال لغو عضویت محسن صفایی فراهانی، سیاستمدار اصلاح طلب و زندانی ایرانی از کمیته اجرایی این کنفدراسیون را رد کرد.
آقای بن همام که برای شرکت در نخستین کنگره بین المللی علم و فوتبال به تهران سفر کرده است، در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد که آقای صفایی فراهانی را فردی می داند که "هوش و ذکاوت فراوان ایشان در برنامه ریزی ها به ما کمک فراوان می کرد" و ابراز امیدواری کرد که آقای صفایی فراهانی "بزودی به جمع بقیه دوستان خود در AFC بپیوندد."
محسن صفایی فراهانی که در سال های 1377 تا 1381 رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود، از اعضاء کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا است که در روز 30 خرداد سال 1388 و در جریان ناآرامی های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد.
آقای صفایی فراهانی که در شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران عضویت دارد و در جریان تبلیغات انتخاباتی از منتقدان سر سخت محمود احمدی نژاد به شمار می رفت، مدتی بیش از سه ماه را در زندان انفرادی گذراند و به گفته صالح نیکبخت، وکیل او، در اواسط مهر ماه سال جاری از انفرادی خارج شد.
با این وجود حضور او در زندان باعث شد او نتواند در جلسه تابستان کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت کند، که علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در گفتگویی با یکی از روزنامه های چاپ تهران اذعان کرد که مقام های کنفدراسیون فوتبال آسیا دلایل غیبت آقای صفایی فراهانی را "خودشان می دانستند."
جلسه بعد کمیته اجرایی در روز 24 نوامبر برگزار می شود و بر اساس اساسنامه این کنفدراسیون، در صورتی که هر کدام از اعضاء کمیته ها بیش از سه جلسه غیبت داشته باشند عضویت آنها در کمیته لغو خواهد شد.
هر چند آقای بن همام به غیبت محسن صفایی فراهانی از جلسات کمیته اجرایی اذعان کرد اما در گفتگو با خبرنگاران ایرانی گفت: "این غیبت تعدیل می شود."
آقای بن همام تشریح نکرد که منظور او از "تعدیل کردن" چیست و آیا امکان موجه اعلام کردن و چشم پوشی از موارد غیبت اعضاء وجود دارد، یا این کنفدراسیون برای آقای صفایی فراهانی استثناء قائل می شود.
برخی منابع آگاه در واکنش به این خبر به سابقه مطلوب روابط محسن صفایی فراهانی با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره کرده اند.
عضویت در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا بر اساس تخصیص سهمیه به کشورها صورت نمی گیرد و افراد حقیقی مجاز هستند برای حضور در این کمیته اعلام آمادگی و نامزدی کنند.
سابقه عضویت محسن صفایی فراهانی در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا به سال 1998 باز می گردد اما پس از خروج از این کمیته، او مجددا در اردیبهشت سال 1386 و در جریان انتخاباتی که در آن نمایندگان فدراسیون وقت فوتبال و سازمان تربیت بدنی فردی را به عنوان نامزد معرفی نکردند، بدون وابستگی به دستگاه ورزش ایران برای عضویت در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال اعلام نامزدی کرد و رای کافی برای عضویت در این کنفدراسیون را به دست آورد.
آقای صفایی فراهانی به عنوان نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا نقشی عمده در خاتمه دادن به جنجال ایجاد شده بر سر دخالت سازمان تربیت بدنی در برکناری محمد دادکان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در زمان جام جهانی 2006 آلمان ایفاء کرد که این تصمیم سازمان تربیت بدنی به محرومیت موقت فوتبال ایران از سوی فیفا در کلیه میادین بین المللی منجر شد.
همچنین برخی کارشناسان معتقدند فعالیت محسن صفایی فراهانی از جمله دلایل آن بود که ایران بتواند در جام قهرمانان آسیا به سهمیه مورد نظر خود (چهار سهمیه) دست یابد.
آقای صفایی فراهانی همچنین سمت نایب رئیس کمیته مسابقات کنفدراسیون آسیا را نیز بعهده دارد و در مرداد سال 1386 هم به عنوان یکی از دو نماینده آسیا به عضویت کمیته فنی فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا درآمد که بالاترین مقامی است که تا کنون یک ایرانی موفق به کسب آن در این فدراسیون شده است.
کمتر از یک هفته قبل دادستان تهران اعلام کرد پرونده آقای صفایی فراهانی به دادگاه اعلام شده است اما هنوز جزئیات بیشتری از اتهامات و روند رسیدگی به پرونده او در دست نیست.

موسوی:مخالفان مردم صحنه را ترک می‌کنند

میرحسین موسوی در آستانه روز 13 آبان، در بیانیه ای نسبت به از دست رفتن "دستاوردهای چهل و پنج سال تاریخ معاصر" هشدار داده و مخاطبان را به "ساختن فردا" فراخوانده است.
آقای موسوی در بیانیه چهاردهم خود پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری سه حادثه ای که وقوع آن در روز سیزدهم آبان باعث ماندگاری این روز در تاریخ شده و ادامه حرکت مخالفان را "نشان از ریشه های انقلابی" جامعه ایران دانسته و اعلام کرده که "به اتکای همین ریشه هاست که سبز شده ایم."
سه رویداد در 13 آبان در سالهای مختلف روی داده است، در 13 آبان 1342 آیت الله خمینی بنیاد گذار جمهوری اسلامی به ترکیه تبعید شد و در 13 آبان سال 1357 در جریان راهپیمایی ها و اعتراضات پیش از انقلاب تعدادی از دانش آموزان و دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران کشته شدند و یک سال بعد از آن نیز در 13 آبان 1358 سفارت آمریکا از سوی تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام اشغال شد.
این بیانیه که اولین بیانیه آقای موسوی در بیش از یک ماه اخیر به شمار می رود در شرایطی منتشر شد که حساسیت تشکل ها و شخصیت های طرفدار دولت نسبت به برگزاری راهپیمایی سیزدهم آبان افزایش یافته و برخی شخصیت های این جناح درباره برگزاری راهپیمایی در روز سیزدهم آبان به نحوی که معترضان به نتیجه انتخابات و مخالفان دولت در آن حضور داشته باشند هشدار داده اند.
میرحسین موسوی در بیانیه خود تصریح کرده است: "همین که خواسته ای در جامعه متولد می شود دیگر هیچ کس قادر نیست از برآورده شدن آن ممانعت کند و دولت ها تنها می توانند بر مقادیری چون زمان و میزان و شکل تحقق آن تاثیر بگذارند."
آقای موسوی که به مخاطبان خود علیه تبعات "افراط گری" هشدار داده در بیانیه چهاردهم خود آورده: "راه سبز یک راه عقلانی است و این یک بشارت است زیرا نشان می دهد که ما تا انتها بر سر خواسته های خود مستحکم خواهیم ایستاد."
در این بیانیه به عنوان شاهد اینکه "افراط راه را برای تفریط باز می کند" به سیاست خارجی دولت ایران اشاره شده و با انتقاد از اینکه تهیه سوخت برای تاسیسات هسته ای ایران "شانزده سال پیش" خبری مهم نبود ولی اکنون به "جار و جنجال" منجر شده، عنوان شده است که "کناره گیری از خردورزی و متانت" باعث شد در نهایت دولتمردان نشان دهند که "حتی در تسلیم شدن و کرنش کردن افراط گرند."
میرحسین موسوی در بیانیه خود با ابراز نگرانی درباره "مصالح کشور" و تاکید بر اینکه مردم "صاحبان اصلی کشور" هستند به مخاطبانش وعده داده که "دیر یا زود - بلکه به امید خدا بسیار زود - مخالفان مردم صحنه را ترک می کنند" اما پرسیده "آیا آن روز باید کشوری تخریب شده برای ملت باقی بماند؟" و از این رو هر چند به صراحت مخاطبان خود را به شرکت در هر راهپیمایی یا تجمعی که به مناسبت سیزدهم آبان برگزار شود فرانخوانده، اما به مخالفان دولت گفته که "ساختن فردا را باید از امروز آغاز کنیم."
آقای موسوی در نهایت با تبریک روز سیزدهم آبان به "ملت ایران" و ذکر نقش "گروهی از آفرینندگان این مناسبت که اکنون در بندند و دیگر اسران نهضت سبز" این روز را "میعادی" دانسته "تا از نو به یاد آوریم که در میان ما مردم رهبرانند."
حساسیت درباره برگزاری راهپیمایی سیزدهم آبان به اندازه ای افزایش یافته که بر خلاف سال های گذشته و روال راهپیمایی های سیزدهم آبان، از سوی فرمانده نیروی انتظامی موظف به اخذ مجوز شده اند.
گرچه تا کنون حداقل یک تشکل (انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، که یک تشکل اصلاح طلب محسوب می شود) بطور رسمی از درخواست خود برای برگزاری این راهپیمایی خبر داده، اما یک روز پیش از انتشار این بیانیه معاون استانداری تهران اعلام کرده بود تا کنون برای برگزاری راهپیمایی 13 آبان درخواست مجوز نشده است.

مراسم سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران برگزار شد

مراسم بیست و نهمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران با برپایی تظاهراتی مقابل ساختمان سابق سفارت این کشور برگزار شده است.
در جریان برگزاری این مراسم پرچم آمریکا به آتش کشیده شد و تظاهر کنندگان که بسیاری از آنها را دانش آموزان تشکیل می دادند، شعار "مرگ بر آمریکا" سر دادند.
محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و علی احمدی وزیر آموزش و پرورش ایران در این مراسم حضور داشتند.
سفارت آمریکا در تهران در سیزده آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان موسوم به "پیرو خط امام" اشغال شد و از این پس از سوی نیروهای انقلابی "لانه جاسوسی آمریکا" نام گرفت.
دیپلمات های آمریکایی در جریان اشغال سفارت این کشور در تهران ۴۴۴ روز گروگان این دانشجویان قرار داشتند اما سرانجام در جریان مذاکراتی که میان ایران و آمریکا در کشور الجزایر انجام شد ، دیپلمات های آمریکایی آزاد شدند.
به دنبال اشغال سفارت آمریکا، روابط سیاسی ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۹ به طور کامل قطع شد و این وضعیت تا به امروز ادامه دارد.
آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اشغال سفارت آمریکا را "انقلاب دوم" پس از انقلاب اسلامی توصیف کرده بود.
گروگانگیری دیپلمات های آمریکا، یکی از عوامل مهم پیروزی حزب جمهوریخواه و شخص رونالد ریگان، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا از حزب دمکرات بود که نتوانست در جریان رقابت های انتخاباتی، به این گروگانگیری پایان دهد.
مراسم اشغال سفارت آمریکا در تهران امسال در حالی برگزار می شود که یک روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است.
مقام های کاخ سفید اخیرا بیست و نه سال پس از اشغال سفارت این کشور در تهران، نسبت به افتتاح دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران ابراز تمایل کردند.
عباس عبدی، از گروگانگیران سفارت آمریکا در تهران، به بخش فارسی بی بی سی گفته است که موضوع گروگانگیری برای ایران و آمریکا تمام شده و برگزاری مراسم رسمی آن در تهران به دلیل سیاست های داخلی ایران است.
آقای عبدی گفت که ماجرای گروگانگیری در مقابل کودتای 28 مرداد می توانست مبنایی برای روابط متوازن ایران و آمریکا قرار گیرد.
جان لاین، خبرنگار بی بی سی در تهران معتقد است که برخلاف لفاظی های ایران و آمریکا، بسیاری از ایرانی ها امیدوار به برقراری مجدد روابط ایران و آمریکا هستند و می گویند که در صورت پیروزی باراک اوباما، نامزد دمکرات ها در انتخابات، این احتمال افزایش می یابد.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفت: "با وجودی که در ۳۰ سال گذشته پنج رییس جمهوری دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا دیده ایم، هیچ تفاوتی از آنها در برابر ایران مشاهده نکردیم."
آقای متکی افزود: "هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا از تغییر سیاست ها در برابر ایران حرف زده اند اما هیچکدام این تغییر را مشخص نکرده اند."

آخرين آخبار