آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

سنا: با صادرکنندگان بنزین به ایران معامله نکنید


مجلس سنای آمریکا طرحی را تصویب کرده است که صادرکنندگان سوخت به ایران را از معامله با دولت ایالات متحده منع می کند.

این طرح که روز پنجشنبه با هدف فشار بر برنامه اتمی ایران تصویب شد، بخشی از قانون بودجه وزارت انرژی آمریکا در سال 2010 است.

بر اساس این مصوبه، هر شرکتی که بیشتر از یک میلیون دلار سوخت به ایران بفروشد، از معامله با وزارت انرژی آمریکا منع خواهد.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش از این طرح مشابهی را به تصویب رسانده بود. کنگره پس از تلفیق این دو طرح آن را به کاخ سفید می فرستد تا با امضای رئیس جمهوری آمریکا به قانون تبدیل شود.

در حال حاضر هر دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا چندین طرح را برای اعمال تحریم های بیشتر بر ایران در دستور کار دارند.

نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا می گویند تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران با سیاست دولت جدید این کشور برای برقراری گفتگوی رو در رو با این کشور مغایر نیست و آن را کمکی به اعمال دیپلماسی موفق در برابر تهران می دانند.

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه طرحی را تصویب کرد که به شرکت ها و صندوق های مالی آمریکا اجازه می دهد سرمایه خود را از شرکت ها و موسسه هایی که بیشتر از بیست میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کرده اند، خارج کند.

این طرح که نمونه مشابه آن در دستور کار مجلس سنا نیز قرار دارد، ایران را به طور مستقیم هدف قرار نمی دهد بلکه سعی دارد مانع از سرمایه گذاری شرکت های خارجی در بخش انرژی این کشور شود.

تاکید دیوان محاسبات بر تخلف وزارت راه درانزلی


دیوان محاسبات ایران در گزارش اخیر خود درباره میانگذر تالاب انزلی، بر تخلف وزارت راه و ترابری در این باره تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مسعود باقرزاده کریمی، كارشناس مسوول تالابها در سازمان محيط زيست با اعلام این خبر گفته است بر اساس گزارش دیوان محاسبات از آخرين وضعيت و تخلفات صورت گرفته در تالاب انزلی، وزارت راه از انجام تعهداتش در پروژه میانگذر این تالاب امتناع می کند.

قرار بر این بوده است که این وزارت خانه ضمن توجه به دغدغه های زیست محیطی، دهانه پل های میانگذر را باز کند و از ایجاد خاکریزی بیشتر خودداری کند.

به گفته کارشناسان محیط زیست، انجام عملیات خاکریزی برای شریان های حیاتی تالاب تهدیدی جدی به حساب می آید.

آقای کریمی پیشتر، از تخریب 40 درصدی تالاب انزلی بر اثر فشاری که احداث این میانگذر 3 کیلومتری بر تالاب وارد می کند خبر داده بود.

به گفته آقای کریمی قرار بر این است که حکمیت معاون فناوری رییس جمهوری در این باره فصل الخطاب باشد اما برخی کارشناسان معتقدند دولت ایران به موضوعات زیست محیطی توجه کافی ندارد.

فرخ مستوفی، فعال محیط زیست در ایران که معتقد است ایران هم اکنون دارای ضعیف ترین شرایط مدیریتی محیط زیست است، در این باره به بی بی سی فارسی گفت، به نظر می رسد اراده ای برای خشک کردن این تالاب وجود دارد.

آقای مستوفی همچنین گفت نگاه تجاری و مالی به پروژه ها درست نیست و دغدغه های زیست محیطی باید در اجرای برنامه ها لحاظ شوند.

به گفته این فعال محیط زیست، با توجه به سوابق اتفاقاتی که برای تالاب انزلی افتاده به نظر می رسد برخی می خواهند این تالاب را در مکان هایی خشک کنند و به شالیزار تبدیل کنند چرا که این زمین ها در صورت خشک شدن ارزش بسیار زیادی خواهند داشت و از بهترین زمین های کشاورزی دنیا محسوب می شود.

فرخ مستوفی، با ابراز تاسف و نگرانی نسبت به وضعیت کنونی موضوعات زیست محیطی و فعالان و دوستداران محیط زیست گفت: رنگ سبز که نماد فعالیت های زیست محیطی بوده هم اکنون برای فعالان دردسر ساز شده و بسیاری از دوستداران محیط زیست این روزها جرئت حرف زدن ندارند.

آنفلوآنزای خوکی جان ده نفر را در ایران گرفت


وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که بیشتر از 600 نفر در این کشور به آنفلوآنزای نوع آ (خوکی) مبتلا شده و ده نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری، جان باخته اند.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت به خبرگزاری دولتی ایران گفته است که در حال حاضر 649 نفر به بیماری آنفلوآنزی نوع "آ" در کشور مبتلا شده اند.

آقای گویا نسبت به گسترش این بیماری هشدار داده و پیش بینی کرده بر تعداد مبتلایان روز به روز افزوده شود و "دانش آموزان بیش از سایر افراد دیگر در معرض جدی ابتلا به آنفلوآنزای نوع "آ" هستند."

آقای گویا به مدیران مدارس توصیه کرده "به دانش آموزان سرما خورده تا بهبودی کامل اجازه استراحت در منزل دهند تا ویروس این بیماری به دیگر دانش آموزان سرایت نکند."

وزارت بهداشت از دانش آموزان خواسته است که از وسایل شخصی از جمله لیوان و دستمال استفاده کنند و والدین صابون شخصی را در کیف دانش آموزان بگذارند.

به گفته آقای گویا، آنفلوآنزای نوع "آ" یک بیماری ویروسی مانند آنفلوآنزاهای دیگر است. این آنفلوآنزا نسبتا خفیف بوده اما قدرت سرایت بالایی دارد.

بنابر گزارشها، در سه هفته اخیر بعد از بازگشایی مدارس تعداد مبتلایان بیشتر از 170 مورد افزایش یافته و وزارت بهداشت ایران معتقد است ابتلا به این بیماری در هفته های آینده یکباره افزایش پیدا خواهد کرد.

در هفته های اخیر در رسانه ها و در مدارس به دانش آموزان مدام تاکید می شود که توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

مقام های ایرانی در چند ماه گذشته بارها نسبت به شیوع گسترده این بیماری ابراز نگرانی کرده و در اقدامی پیشگیرانه سفرهای زیارتی به مکه را در طول ماه رمضان منع کردند.

اما با در پیش بودن موسم حج تمتع دوباره نگرانیها در حال افزایش است به خصوص که از ده آبان زائران برای برگزاری حج تمتع به عربستان سفر می کنند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید ویروس آنفلوآنزای خوکی به 160 کشور رسیده است و هنوز در مراحل ابتدایی است.

این سازمان می گوید تعداد مبتلایان به این بیماری در طی دو سال آینده ممکن است به 2 میلیارد نفر برسد.

سازمان بهداشت جهانی می گوید که اکثر موارد ابتلای به آنفلوآنزای خوکی ملایم است و بسیاری از بیماران بدون کمک پزشکی بهبود می یابند. به گفته این سازمان، دیگر متوقف کردن روند گسترش این ویروس در جهان ممکن نیست.

کارشناسان بهداشتی از جمله راه های پیشگیری را دست ندادن، روبوسی نکردن و اجتناب از صرف وقت دراز مدت در مکان های عمومی شلوغ دانسته اند.

رهبر ایران مسائل شرعی موسیقی را بررسی می‌کند


وزیر ارشاد ایران می گوید که رهبر این کشور در حال بررسی جنبه های شرعی مربوط به موسیقی است و به زودی نظرات او به صورت مکتوب ارائه خواهد شد.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران روز پنجشنبه ۲۳ مهر (۱۶ اکتبر) در دیدار با جمعی از خوانندگان و دست اندرکاران موسیقی این کشور گفت: "مقام معظم رهبری مدتی است که مسائل مربوط به موسیقی را در درس خارج خود مورد توجه قرار داده اند".

آقای حسینی از تشکیل "کارگروه های ویژه ای" برای تدوین نظرات آیت الله علی خامنه ای در مورد مصادیق و موارد مختلف مربوط به موسیقی خبر داد.

او گفت: "امیدواریم به زودی این دیدگاه ها را به صورت مکتوب در اختیار داشته باشیم تا چراغ راه ما در مباحث و موازین شرعی باشد".

بنا بر آنچه تا کنون در پاسخ به استفتائات شرعی اعلام شده، نظر آقای خامنه ای در مورد موسیقی این است که تنها موسیقی مناسب "مجالس عیش و نوش" حرام است، اما تشخیص این امر به عهده خود افراد است.

او حتی گوش دادن به قطعات موسیقی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی در ایران منتشر می شود را به شرطی مجاز می داند که شخص گوش دهنده، آن را مصداق موسیقی مناسب برای "مجالس لهو و گناه" نداند.

آیت الله خامنه ای ساختن و خرید و فروش ساز یا یاد دادن و یاد گرفتن نوازندگی را به شرطی که با هدف اجرای سرودهای ملی و انقلابی یا "هر امر حلال و مفید" دیگری انجام شود، مجاز می داند، اما در پاسخ به استفتایی در مورد تأسیس هنرستان ها و "ترویج موسیقی" می نویسد: "آموزش موسیقی و ترویج آن برای نوجوانان، با اهداف نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست".

موضوع موسیقی در طول سی سال حکومت جمهوری اسلامی در ایران، از آنجا که نظرات فقهی مختلفی در مورد آن وجود دارد، بحث انگیز بوده، که این بحث ها، فعالیت در این زمینه با دشواری هایی مواجه کرده است.

خشایار اعتمادی، یکی از خوانندگان پاپ که در داخل ایران فعالیت می کند، در دیدار روز پنجشنبه با وزیر ارشاد در اشاره به این دشواری ها گفته است: "وقتی حمایت و هدایت از موسیقی جای خود را به اخم های گره کرده و ممیزی بدهد، فعالیت های غیر مجاز هم گسترش پیدا می کند".

علاوه بر آقای اعتمادی، علیرضا افتخاری، بنیامین بهادری، احسان خواجه امیری، علی تفرشی، قاسم افشار، حمید خندان، مجتبی کبیری، مجید رضازاده، امیر حسین خزئلی و محسن رجب پور در دیدار با وزیر ارشاد ایران حضور داشته اند.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل از نحوه 'فرونشاندن' اعتراضات انتخاباتی ایران


دبیر کل سازمان ملل به نحوه برخورد حکومت ایران با معترضان به نتیجه انتخابات اعتراض کرد. در گزارشی که بان کی مون به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داده، او به خشونت علیه معترض ها اعتراض کرده. اقای بن از آنچه نقض گسترده حقوق بشرتوصیف کرده وهمچنین اعدام نوجوانان در ایران انتقاد کرده .


دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به نحوه برخورد دولت ایران با اعتراضات پس از انتخابات ابراز نگرانی کرده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی پیرامون شرایط حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، که به مجمع عمومی این سازمان تسلیم کرده، گفته است که گزارش های حاکی از "کاربرد نامتعارف خشونت، بازداشت های خودسرانه و احتمال شکنجه در جریان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران او را به شدت مضطرب کرده است."

در این خبر که در پایگاه اطلاع رسانی دبیرکل سازمان ملل انتشار یافته آمده است که آقای بان از دولت و مخالفان در ایران درخواست کرده است تا اختلافات خود را از طریق گفتگو و با توسل به مجاری قانونمند و مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

دبیرکل سازمان ملل در همین گزارش گفته است که "مناظره های انتخاباتی و شرکت گسترده مردم در رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در روز 12 ژوئن (22 خرداد) و تظاهرات آرام پس از انتخابات نشانه های مثبتی از شادابی و سرزندگی در حیات مدنی و سیاسی" در ایران بود.

در مقابل، وی با اشاره به چگونگی مقابله با تظاهرکنندگان می نویسد "نحوه برخورد مقامات دولتی با اعتراضاتی که در پی انتخابات بروز کرد باعث بروز نگرانی جدی در مورد رعایت حق آزادی بیان، گردهمایی و تشکیل اجتماعات شده است."

آقای بان در گزارش خود همچنین به "کاربرد خشونت نیروهای انتظامی در اجرای ماموریت حفظ نظم در جریان تظاهرات و چگونگی رفتار با بازداشت شدگان و همچنین برخورد قضایی با آنان" اشاره کرده و ناخرسندی شدید جامعه بین المللی را در این مورد ابراز داشته است.

خشونت بیش از حد

به گفته بان کی مون، "در پی اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، دهها هزار تن از طرفداران سایر نامزدهای انتخاباتی برای چند روز در خیابان ها اجتماع کردند و در مخالفت با نتیجه اعلام شده دست به اعتراض زدند و تلویزیون ملی ایران گزارش کشته شدن هفت نفر پس از بروز خشونت در جریان تظاهرات را منتشر کرد."

گزارش دبیرکل سازمان ملل در عین حال تاکید می کند که "آمار دقیقی در مورد شمار تلفات این گردهمایی های اعتراضی در دست نیست اما گزارش های متعدد رسانه ای از کشته شدن دست کم بیست نفر و زخمی شدن شمار بسیار بیشتری از تظاهرکنندگان انتشار یافته است."

آقای بان یادآور می شود که ناوی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در راس جمع کثیری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نگرانی شدید خود را نسبت به خشونت بیش از اندازه ماموران دولتی علیه تظاهرکنندگان، بازداشت های خودسرانه و کشتار آنان، به خصوص به دست اعضای شبه نظامیان بسیج ابراز داشته است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که با گسترش اعتراضات، مقامات دولت جمهوری اسلامی به محدود کردن فعالیت های رسانه های همگانی روی آوردند و در این راستا، به مسدود کردن سایت های اینترنتی، منع حضور خبرنگاران در اعتراضات بدون مجوز دولتی و اعمال محدودیت های جدید در مورد صدور اجازه به خبرنگاران برای خروج از محل کار خود و تهیه گزارش وقایع مبادرت ورزیدند.

دبیرکل سازمان ملل می افزاید که "مقامات ایرانی همچنین در صدد برآمدند تا کاربرد شبکه های ارتباطی اجتماعی و سایر وبسایت هایی را که در سطح بین المللی به انتشار اطلاعات نوشتاری و تصویری در مورد اعتراضات می پرداختند مختل و مسدود کنند."

بان کی مون در گزارش خود به خصوص به ماجرای قتل ندا آقا سلطان به عنوان نمونه ای شناخته شده از کاربرد خشونت علیه تظاهرکنندگان اشاره کرده و می نویسد "این زن جوان در جریان تظاهراتی در تهران هدف اصابت گلوله قرار گرفت و این ماجرا به خاطر انتشار تصاویر آن از طریق اینترنت، توجه گسترده جامعه جهانی را به خود جلب کرد."

اعدام نوجوانان

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، موارد دیگری از آنچه که نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی خوانده شده نیز مورد بررسی قرار گرفته که از آن جمله اعدام نوجوانان در ایران است.

وی در این مورد می نویسد "مجازات اعدام برای کسانی که زیر سن هجده سالگی مرتکب جرم شده اند هم با مفاد معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و هم با کنوانسیون حقوق کودکان مغایرت دارد در حالیکه جمهوی اسلامی ایران هر دو سند را امضا کرده و پذیرفته است."

دبیرکل سازمان ملل یادآور می شود که براساس گزارش عفو بین الملل، در سال 2008، مقامات جمهوری اسلامی هشت نوجوان را اعدام کردند و در سال 2009 هم تا ماه سپتامبر، سه نوجوان دیگر را به چوبه دار سپرده اند.

بان کی مون می افزاید که به گفته گروه های بین المللی مدافع حقوق بشر، دولت ایران بین سال های 1990 تا 2009، چهل و یک نوجوان را اعدام کرد که معادل نیمی از تمامی موارد اعدام نوجوانان در کل جهان محسوب می شود.

آقای بان در این گزارش به اعدام بهنود شجاعی در روز 11 اکتبر سال جاری هم اشاره می کند و می نویسد که این شخص در سن هفده سالگی در جریان یک نزاع خیابانی فرد دیگری را کشته بود و به همین اتهام نیز اعدام شد.

اعدام بهنود شجاعی انتقاد و اعتراضات گسترده مدافعان حقوق بشر و حقوق کودکان را در سطح بین المللی در پی داشته است.

هشدار مجلس ایران در باره ورشکستگی شرکت های دارویی


شهاب الدین صدر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نامه ای به محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری نوشته و نسبت به ورشکستگی احتمالی شرکت های دارویی هشدار داده است.

شرکت های دارویی 332 میلیارد تومان از دولت طلبکارند و همین طلب سنگین آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

آقای صدر در نامه خود می نویسد که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موضوع را بررسی کرده و از رئیس جمهوری خواسته که تا به "صورت آنی" این مشکل را بررسی کند تا "در امر درمان بیماران خللی وارد نشود."

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کمبود نقدینگی شرکت های تولید و توزیع دارو را با مشکل رو به رو کرده و "در آینده نزدیک مشکلات زیادی را در تامین داروهای مورد نیاز به وجود آورده و در ادامه حیات شرکت های تولیدی و توزیعی دارو را با چالشهای جدی روبه رو خواهد کرد."

آنطور که آقای صدر نوشته، این مسئله پیشتر نیز به اطلاع آقای احمدی نژاد رسیده و مخاطرات کمبود دارو نیز به وی اعلام شده است.

اکنون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس متن نامه وضعیت بحرانی شرکت های دارویی را علنی کرده تا شاید بتواند دولت را وادارد، بخشی از مشکلات مالی بخش دارو را برطرف کند.

مشکل اصلی در حال حاضر این است که شرکتهای بیمه، سهم خود را به داروخانه ها، مراکز درمانی و بیمارستانی نمی پردازند و همین مسئله باعث شده تا این مجموعه (داروخانه، بیمارستان) نتواند به شرکت های توزیع کننده و تولید کننده دارو، پولی بپردازد.

بنابر گزارشها، نیمی از گردش مالی داروخانه ها مربوط به بیمه هاست و به دلیل پرداخت نشدن پول از سوی شرکت های بیمه، داروخانه ها برای سرپا ماندن، برخی کالاها و مواد غیردارویی نیز عرضه می کنند به طوریکه برخی می گویند "داروخانه ها تبدیل به سوپر مارکت شده اند."

داروخانه های خصوصی توانسته اند برای سرپا ماندن راه حلی پیدا کنند اما مشکل در مراکز درمانی و بیمارستانهاست که به بیماران خدمات می دهند و راهی غیر از پذیرش بیمار و دریافت پول مستقیم یا استفاده از بیمه بیمار، برای تامین بودجه ندارند.

حالا که شرکت های بیمه پولشان را نداده اند، هم شرکت های تولیدی، هم شرکت های واردات دارو، هم شرکت های توزیع و هم داروخانه ها با مشکل مواجه شده اند. چرخه تولید، توزیع و عرضه دارو از مدتها پیش دچار اختلال شده بود اما در نیمه اول امسال بحران کمبود نقدینگی به اوج خود رسیده است.

ناتوانی در پرداخت تعهدات مالی

مسئله مهم دیگر این است که دو سوم داروهای مصرفی در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی مصرف می شود و به دلیل بودجه و عدم همکاری شرکت های بیمه گر، بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی قادر نیستند تا تعهدات خود را به شرکت های تولید و توزیع دارو بپردازند.

گزارشهایی مبنی بر لغو قرارداد برخی شرکت های پخش دارویی با بیمارستانها، اجبار بیماران به تهیه وسایل پزشکی بیماران در برخی بیمارستانها و خودداری بیمارستانهای از پذیرش بیمه شدگان منتشر شده است.

با گذشت بیشتر از نیمی از سال، شرکت های بیمه که باید بخش عمده صورت حساب، داروخانه ها، بیمارستانها و مراکز درمانی را بپردازند، اکنون با گذشت چندین ماه هنوز پولی پرداخت نکرده اند.

بنابر گزارشها بدهی شرکت های بیمه به مراکز پزشکی و درمانی رو به افزایش است چنانکه مرضیه وحید دستجردی وزیر جدید بهداشت با اشاره به بدهی 950 میلیارد تومانی بیمه ها به بیمارستانها و مراکز درمانی، یکی از برنامه های اصلی خود را رفع مشکلات مالی مراکز درمانی و آموزشی قرار داده است.

سازمان تامین اجتماعی یکی از موسسات بیمه گر است که بنابر گزارشها در نیمه اول سال بخش عمده ای از هزینه های مراکز درمانی را نپرداخته است.

به دلیل اختلالی که زنجیره ، تولید، توزیع و عرضه دارو ایجاد شده، مشکلات تازه ای برای برخی بیماران ایجاد شده است و آنها را مجبور کرده برای تامین برخی اقلام دارویی، هزینه ها بیشتری بپردازند.

این اتفاق در حالی افتاده است که بخشی از داروهای جزو داروهایی بیمه شده نیستند و بیماران باید آنها را در به قیمت آزاد تهیه کنند. بخشی از این داروها وارداتی است ولی شرکت های وارداتی دارو نیز به سرنوشت تولید کنندگان دارو دچار شده اند و به دلیل کمبود نقدینگی، قادر نیستند که داروهای مورد نیاز بیماران را وارد کنند.

به نظر می رسد همه این مشکلات به گردن بیمارانی افتاده که به دارو نیاز دارند و با آنکه سهم بیمه آنها را پرداخت شده است، شرکت های بیمه پول داروی شرکت های دارویی را نمی دهند و حالا این بیماران ناچارند یا دارو را به چند برابر قیمت خریداری کنند یا آنکه بدون دارو با درد خود بسازند.

هشدار احمد جنتی در مورد تظاهرات غیردولتی در سیزده آبان


امام جمعه موقت تهران در مورد راهپیمایی سیزده آبان هشدار داده و خواستار شدت عمل با معترضان به نتیجه انتخابات اخیر شده است.

نماز جمعه تهران در روز 16 اکتبر (24 مهر)، به امامت احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و یکی از پنج امام جمعه موقت تهران، برگزار شد که خطبه دوم نماز را به مسایل جاری و ابزار نظرات خود در مورد وقایع سیاسی کشور از جمله ادامه اعتراضات به نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اختصاص داد.

احمد جنتی در سخنان خود یادآور شد که روز سیزده آبان، که روز دانشجو و "روز مبارزه با استکبار" نامگذاری شده، در پیش است و افزود "کسانی که مهره دست دیگران هستند و نقشه هایشان در مراسمی مانند روز قدس خنثی شد، در این مراسم نیز بی نقشه نیستند هرچند می دانند این بار هم نقشه هایشان نقش برآب خواهد شد."

اشاره آقای جنتی به راهپیمایی هایی است که هر ساله به مناسبت سالروز تصرف سفارت سابق آمریکا برگزار می شود اما از آنجا که دولت اجازه برگزاری تظاهرات را به معترضان به نتیجه انتخابات نداده است، گفته می شود که ممکن است آنان از این فرصت برای ابراز اعتراضات خود استفاده کنند.

در جریان راهپیمایی روز قدس - آخرین جمعه ماه رمضان - در تهران هم به گفته برخی رسانه ها، دهها هزار نفر همزمان با راهپیمایی رسمی، دست به تظاهرات زدند و در مخالفت با سیاست دولت و نحوه برخورد با منتقدان شعارهایی دادند.

پس از این راهپیمایی، مقامات و رسانه های دولتی حضور معترضان را کم اهمیت جلوه دادند و در عین حال، شعارهای داده شده توسط معترضان را که با شعارهای رسمی حکومتی تفاوت داشت محکوم کردند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات گفت که "مساله بسیار بالاتر و مهمتر از آن چیزی است که در ظاهر نشان می دهد" و افزود "این جریانات از مرکزی ناشناخته در حال اداره است و آنان برای آینده برنامه های پیچیده و گسترده ای دارند" اما در مورد ماهیت این مرکز و چگونگی آگاهی خود از برنامه های آن توضیح بیشتری نداد.

توصیه به برخورد شدید قضایی

آقای جنتی بدون نام بردن از افرادی خاص، گفت که کسانی که هم اکنون در حال فعالیت برای این مرکز هستند "تنها اسباب بازی و آلت دست آنها هستند، هر چند خود هنوز این امر را باور نکرده اند."

وی خواستار آن شد که دستگاه های امنیتی و قضایی در این مورد سستی به خرج ندهند و افزود "این فتنه گران به هوش باشند و سعی کنند با توبه و جبران گذشته خود، زمینه را برای بهره گیری از رافت اسلامی فراهم کنند."

امام جمعه موقت تهران در عین حال اظهار داشت که "نمی شود با کسانی که بدترین دشمنی ها را دارند و مایه ناراحتی علاقمندان به نظام در سراسر جهان شدند و هنوز هم دست از جنایت های خود برنداشته اند، با رافت برخورد کرد."

احمد جنتی در سخنان خود در نماز جمعه تهران، خطاب به رئیس قوه قضائیه، شدت عمل با این افراد را توصیه کرد و گفت "یکی از مصادیق بارز عدالت همین جاست زیرا قصد آنان براندازی و پایمال کردن سی سال جهاد، شهادت، رزمندگی، محرومیت و زجر کشیدن مردم غیور ماست."

امام جمعه موقت تهران هشدار داد که "مساله دشمنی این افراد بسیار ریشه دار است و تنها به جنگ قدرت خاتمه نمی یابد زیرا آنان خواستار حذف نظام اسلامی و بازگشت به دوران طاغوت هستند" اما در مورد طرف های درگیر در این جنگ قدرت توضیحی نداد.

وی افزود که "جدال با این افراد جدال با دشمنان دین و نظام است و همانند جدال انبیا و اولیای دین با دشمنان خدا و اسلام محسوب می شود."

آقای جنتی گفت که وقایع بعد از انتخابات در ایران باعث نگرانی طرفداران حکومت در سایر نقاط جهان شد و در اثبات این گفته خود اظهار داشت "سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب الله لبنان) درباره وقایع اخیر ایران می گوید پس از وقوع این مسایل، از نقاط مختلف جهان به من زنگ می زدند و با ناراحتی سئوال می کردند و می گفتند که چشم امید مظلومان و آزاد اندیشان جهان به ایران است."

به گفته امام جمعه موقت تهران، سید نصرالله گفته است که پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه پس از انتخابات، "همه به اقتدار و ریشه دار بودن نظام و محکوم بودن جریانات اخیر پی بردند."

عدم مذاکره با آمریکا

اشاره آقای جنتی به خطبه های آیت الله علی خامنه ای در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات است که اعتراضات به نتیجه انتخابات را مردود دانست و در مورد برخورد شدید با معترضان هشدار داد.

درحالیکه در چند روز پس از انتخابات، تظاهرات مسالمت آمیزی در اعتراض به نتیجه این انتخابات برگزار شده بود، در پی اظهارات آیت الله خامنه ای، نیروهای دولتی به برخورد خشونت آمیز با تظاهر روی آوردند که در نتیجه آن، تعدادی کشته و زخمی و صدها نفر بازداشت و زندانی شدند.

احمد جنتی در سخنان خود ابراز اطمینان کرد که "هرچه پیشتر می رویم، آرامش در میان جامعه ما بیشتر می شود هرچند هنوز دشمنان دست از کینه خود برنداشته اند."

امام جمعه تهران در این خطبه به موضوع مذاکرات هسته ای ژنو نیز پرداخت و اظهار داشت که در این مذاکرات، نماینده آمریکا سرانجام پس از سه بار پیشنهاد صحبت با سعید جلیلی، نماینده ایران، و رد آن، موفق می شود در کنار صندلی آقای جلیلی گفتگوی کوتاهی با او انجام دهد که در جریان آن، به مساله حقوق بشر در ایران نیز اشاره می کند اما آقای جلیلی آمریکا را به شکنجه متهم می سازد و "نماینده آمریکا پس از این سکوت می کند و سر پایین می اندازد."

آقای جنتی گفت که "در مورد این نشست بعضی ها تفاسیر غلط کرده اند، بحث مذاکرات با آمریکا نیست" و افزود که موضع جمهوری اسلامی در عدم مذاکره با آمریکا براساس رهنمودهای آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای است و افزود "برخی می خواهند عزت و اقتداری را که ایران به دست آورده خدشه دار کنند."

آقای جنتی در پایان خطبه های نماز جمعه به سالروز ترور آیت الله عطا الله اشرفی اصفهانی، امام جمعه کرمانشاه در سال 1361، اشاره کرد و از او تقدیر به عمل آورد.

هفته گذشته اعلام شد که خانواده آیت الله اشرفی اصفهانی، که از فرزند او محمد اشرفی اصفهانی، نماینده سابق مجلس به عنوان یک شخصیت اصلاح طلب یاد می شود، از برگزاری مراسم سالانه یادبود او در سال جاری منصرف شده اند.

خانواده اشرفی اصفهانی دلیل این تصمیم خود را اعلام نکردند اما پیش از آن، برخی مراسم متداول در سال های قبل، از جمله مراسم سالگرد ترور آیت الله علی قدوسی، اولین دادستان انقلاب در جمهوری اسلامی نیز لغو شد و برخی منابع خبری گفتند که دلیل این تصمیم، ناخرسندی خانواده او از شرایط بعد از انتخابات بوده است.

زلزله تهران را لرزاند

طبق اخبار لحظه به لحظه سایت لرزه نگاری دانشگاه تهران , بعدازظهر امروز 88/7/25 زلزله 4 ریشتری تهران را لرزاند .


رديف زمان وقوع به
وقت محلي
عرض جغرافيايي طول جغرافيايي عمق بزرگي توضيحات تعداد ايستگاهها مأخذ دريافت فايل
۱ ۱۳۸۸-۰۷-۲۵ ۱۴:۲۳:۵۶.۴ ۳۵.۵۷ N ۵۱.۵۰ E ۱۲ ۴.۰ ري، تهران ۱۰ IGUT شكل موج




تاريخ وقوع زلزله:

شنبه، 25 مهر 1388 در 14:23:56
(وقت محلي - تهران)

2009-10-17 10:53:56
(UTC)

بزرگي زلزله:

۴.۰

نوع بزرگي:

Mn

موقعيت رومركز زلزله: ۳۵.۵۷ شمالي و ۵۱.۵۰ شرقي
عمق: ۱۲
عدم قطعيت مكاني: ۱.۷۴+/- كيلومتر در جهت شمالي - جنوبي
۱.۱۱+/- كيلومتر در جهت شرقي - غربي
منطقه:

استان تهران

فاصله‌ها:

6 كيلومتري ري، تهران
9 كيلومتري باقر شهر، تهران
14 كيلومتري كهريزك، تهران
16 كيلومتري تهران، تهران

منبع:

موسسه ژئوفيزيك، دانشگاه تهران

عكس ماهواره‌اي منطقه (توسط Google maps)



click to see larger image

تهران لرزيد

1388/07/25

14:18:52

رخداد زمين‌لرزه‌اي لحظاتي پيش تهران را لرزاند.

خبر تکمیلی

مرکز ژئوفيزيک دانشگاه تهران دقايقي پيش اعلام کرد:‌زمين لرزه اي به بزرگي چهار ريشتر در امواج دروني زمين جنوب شرق تهران و حوالي شهرستان ري را لرزاند .

به گزارش روز شنبه گروه اجتماعي ايرنا، شبکه هاي لرزه نگاري وابسته به مرکز لرزه نگاري کشوري موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران اين زمين لرزه را در ساعت 14 و 23 دقيقه و 56 ثانيه ثبت کرده است .
يک مقام سازمان مديريت بحران شهرداري تهران نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اعلام کرد که اين زمين لرزه تا کنون خسارتي در پي نداشته است اما تمامي گروههاي امداد و نجات در حالت آماده باش کامل بسر مي برند .

اتهام تازه علیه کروبی

روزنامه سرمایه: سایت روزنامه «ایران» اتهام تازه ای را برای مهدی کروبی عنوان کرد. سایت «شبکه ایران» نوشت: «با توضیحاتی که دادستان و روابط عمومی دیوان محاسبات در هفته اخیر در رابطه با پرونده معروف «یک میلیارد دلار» اعلام کردند، علاوه بر موضوع «پاکدستی دولت»، مشخص شد تلاش و موضع گیری برخی محافل سیاسی-رسانه ای در این باره، تنها با اهداف «جناحی و سیاسی» صورت گرفته است.» حال که دیوان محاسبات باز هم تاکید کرده پرونده این تخلف مالی همچنان مفتوح مانده سایت روزنامه «ایران» افزود: «اکنون که ادعای «گم شدن یک میلیارد دلار» از سوی مراجع قانونی تکذیب شده، به نظر می رسد دلیل دیگری برای پیگرد قضایی کروبی و سایر نامزدها و رسانه های اتهام زننده به دولت وجود داشته باشد.»

دراويش گنابادی؛ پلمب يک آموزشگاه

روزنامه اعتماد: شنيديم آموزشگاه علمي خيريه دخترانه وحدت در شهرستان کرج به دستور دادستاني کرج پلمب شده است. سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران در نامه 18 خرداد امسال به اداره کل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات اين وزارتخانه، صريحاً فعاليت آموزشگاه را به دليل انتساب آذر فريزي موسس آن به دراويش گنابادي برخلاف مصالح منطقه و سازمان اعلام کرد و خواستار انحلال آن شد.

خبر تکمیلی از مجذوبان نور

لغو امتیاز آموزشگاه علمی یک درویش گنابادی و دستور پلمپ آن در شهرکرج
17 مهر 1388

ایجاد محدودیت برای دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی به امور خیریه و فعالیتهای آموزشی آنها نیز رسید و براساس گزارشهای دریافتی از شهرستان کرج ، دادستانی این شهرستان ، قصد پلمپ محل آموزشگاهی که متعلق به یکی از دراویش این سلسله است ، دارد .

خانم آذر فریزی ، موسس آموزشگاه علمی دخترانه وحدت و از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی در گفتگو با خبرنگار سایت مجذوبان نور با اعلام این خبر گفت : روز سه شنبه 14 مهرماه اخطاريه اي از سوي اداره نظارت بر اماكن عمومي فرماندهي انتظامي استان تهران به این آموزشگاه واصل شد كه حكايت از پلمپ اين محل ظرف مدت 72 ساعت دارد و روز شنبه پس از اتمام مهلت ، این محل پلمپ خواهد شد .

خانم فریزی در ادامه با اشاره به مجوز قانونی آموزشگاه و فعالیتهای خیرخواهانه و غیرانتفاعی آن افزود : این آموزشگاه در راستاي بالا بردن سطح علمي وشكوفا كردن استعدادهاي اقشار متوسط وضعيف جامعه كه به علت نداشتن امكانات مالي وبهره وري از آموزشگاههاي خصوصي و یا استفاده از اساتيد مجرب ، مجبور به ترك موقت يا عدم ادامه تحصيل شده اند ، در سال 1386 با اخذ مجوز رسمی از ناحیه 2 اداره آموزش و پرورش کرج تأسيس شد و اقدام به جذب اين افراد با ايجاد فرهنگ واقعي(غيرانتفاعي ) با همكاري اساتيد مجرب وصاحب نام وبعضاً صاحب تأليفات ، با فرهنگ كمك به دانش آموزان بي بضاعت وكم بضاعت ازطريق معرفي آنان ازمساجد ؛ بسيج ، بنياد شهيد ؛ كميته امداد امام خميني (ره) و ... مي نمايد و با توانمندي اساتيد خيّر و مشتاق ، به صورت رايگان به امر تدريس اقدام نموده و بحمدالله تا امروز دراين زمينه موفق بوده است .

خانم فریزی در ادامه به فشارهای وارده از سوی مقامات آموزشی کرج بخصوص در یک سال گذشته اشاره و می افزاید : بارها از سوی مسوولین آموزشی کرج به آموزشگاه فشار وارد شد و خواستار تعطیلی آن بودند تا به حدی که از ابتداي تأسيس آموزشگاه تاكنون جهت معرفي مدير واجدالشرايط به استناد فصل 2 ماده 6 آئين نامه آموزشگاههاي علمي آزاد اقدام به معرفي همكاران بازنشسته با سابقه درخشان درآموزش وپرورش به مديريت محترم ناحيه مربوطه اقدام شد ولي متأسفانه با وجود داشتن تمامي شرايط مندرج درآئين نامه مذكور ، بلادليل وبدون اعلام نظركتبي ،آموزش وپرورش ناحيه 2 كرج ازپذيرش افراد معرفي شده بعنوان مديرخودداري کرد و خود را موظف به پاسخگويي به مكاتبات اينجانب نمي دانست وحتي دربرخي موارد از تحويل مكاتبات خودداري مي شد . با اين وجود ، برابر قانون عمل کردم و درجهت انجام تكليف قانوني همكاراني داراي شرايط مندرج درآئين نامه آموزشگاههاي علمي طبق بندهاي 1،2،3،4،5،7،8،9 ماده4 به آموزش وپرورش مربوطه معرفي کردم ، ولي شوراي نظارت استان تهران ، مجوزآموزشگاه را لغو و برخلاف واقع ، عدم معرفي مديرواجدالشرايط را مستمسک آن اعلام نمود .

خانم فریزی سپس با اعلام اینکه آموزش و پرورش صرفاً به دلیل گرایشات عرفانی اینجانب و وابستگی به سلسله دراویش نعمت اللهی گنابادی اقدام به لغو مجوز آموزشگاه نموده ، گفت : چندی قبل ، وقتی برای پیگیری و حل مشکلات آموزشگاه به یکی از مسوولین امر مراجعه کردم متوجه نامه ای محرمانه شدم که در آن یکی از مدیران رده بالای آموزشی استان تهران به دلیل وابستگی اینجانب به دراویش نعمت اللهی گنابادی ، دستور لغو مجوز آموزشگاه را صادر کرده بود و حالا با اقدام عجولانه و مصرانه دادستانی کرج برای پلمپ محل آموزشگاه ، مشخص شد که برخورد با من صرفاً به دلیل گرایشات اعتقادی است و محمل قانونی ندارد .

خانم فریزی در ادامه گفتگو با خبرنگار سایت مجذوبان نور می گوید : بحمدالله اكثريت قريب به اتفاق دانش آموزان از مناطق محروم كرج مي باشند و آمار قبولي دركنكور 1387 حدود 45 % بوده است كه عده اي از اين داوطلبان درمقطع كارشناسي وكارداني با كسب رتبه هاي 14 دانشگاه آزاد و25 و68 و275 دانشگاه سراسري پذيرفته شده اند و تصميم شوراي نظارت آموزش و پرورش استان تهران مبني بر لغو مجوز و تعطيلي موسسه و دستور دادستان کرج برای پلمپ این محل آموزشی كه بانيّت خيرعده اي مسلمان شريف و با وجدان تشكيل شده خلاف قانون و موازين شرعي و خیانت به دانش آموزان این مرزوبوم است و زيبنده نظام اسلامي نيست ، در شرایطی که اعتراضات قانوني اينجانب نزد مراجع ذيصلاح قانوني ، كماكان مطرح رسيدگي است و نظر غيرقطعي شوراي نظارت استان تهران قابليت استناد و اجرا ندارد ، اميدوارم دادستانی کرج و دیگر مقامات قضایی شهرستان ، با پايبندي به قانون اساسي و ساير قوانين موضوعه كشور ، با دستور جلوگيري از پلمپ آموزشگاه خيريه وحدت ، گامي موثر درجهت تشويق وترغيب انسانهاي فرهيخته اي كه سرمايه عمرگرانبهاي خودرادرراه خدمت به فرزندان مرزوبوم كشور اسلاميمان صرف مي نمايند ، برداريد و ما را دراهداف انسان دوستانه وعدم جلوگيري از پيشرفت تحصيلات عده اي دانش آموز محروم ياري کنند .

پلمپ آموزشگاه علمی دراویش گنابادی در کرج
18 مهر 1388

ظهر امروز ساعت 12:30 آموزشگاه علمی آزاد دخترانه وحدت متعلق به دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی درشهر کرج به دستور دادستانی این شهرستان پلمپ شد.
براساس گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور ؛ مجوز رسمی این آموزشگاه چندی قبل به دلیل وابستگی موسس و کادر آموزشی آن به دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی ، از سوی اداره آموزش و پرورش استان تهران لغو و ظهر امروز نیز به دستور علی فرهادی دادستان کرج ، توسط مأمورین اداره نظَارت بر اماکن عمومی محل آموزشگاه پلمپ شد .

این گزارش در ادامه می افزاید ؛ محل آموزشگاه وحدت ، موقوفه و استیجاری بوده و اقدام دادستانی کرج برای پلمپ آن خلاف مقررات جزایی ایران و موازین شرعی و تعرض به حقوق موقوفه است.
گفتنی است این آموزشگاه در راستاي بالا بردن سطح علمي وشكوفا كردن استعدادهاي اقشار ضعيف جامعه كه به علت نداشتن امكانات مالي و استفاده از آموزشگاههاي خصوصي و اساتيد مجرب ، مجبور به ترك موقت يا عدم ادامه تحصيل شده اند ، در سال 1386 با اخذ مجوز رسمی از ناحیه 2 اداره آموزش و پرورش کرج تأسيس شد و موفق به حمایت و همکاری اساتيد مجرب وصاحب نام وبعضاً صاحب تأليفات گردید .وبا كمك به دانش آموزان بي بضاعت وكم بضاعت با اخذ معرفي نامه از سوی مساجد ؛ بسيج ، بنياد شهيد ؛ كميته امداد امام خميني (ره) و ... و با توانمندي اساتيد خيّر و مشتاق ، به صورت رايگان به امر تدريس اقدام نمود .

پلمپ آموزشگاه خيريه كنكور به جرم درويشي
22 مهر 1388

آموزشگاه علمي خيريه دخترانه وحدت در شهرستان كرج به دليل وابستگي خانم آذر فريزي ، مؤسس آن، به سلسله دراويش نعمت اللهي گنابادي و پيروي از مكتب عرفان و تصوف اسلامي ، به دستور دادستاني كرج ، برخلاف موازين شرعي و قانوني روز شنبه 18 مهرماه پلمپ شد . سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در نامه مورخ 18 خردادماه 1388 به اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت متبوع ، که مفاد آن به صورت شفاهی به خانم فریزی ابلاغ شده ، صریحاً فعالیت آموزشگاه را به دلیل انتساب موسس آن به دراویش نعمت اللهی گنابادی ، برخلاف مصالح منطقه و سازمان می داند و خواستار انحلال آن می شود .

سايت مجذوبان نور جهت تنوير افكار عمومي ، مفاد نامه مزبور را منتشر مي سازد :

باسمه تعالی

جمهوری اسلامی ایران شماره نامه : 110/445/3

وزارت آموزش و پرورش تاریخ : 18/3/1388

سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران

جناب آقای علومی

مدیرکل محترم دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات

سلام علیکم

با احترام و ادب ؛ بازگشت به نامه شماره 4/31/ج/2412/110 مورخ 27/2/88 در خصوص شکوائیه خانم آذر فریزی موسس آموزشگاه آزاد علمی وحدت ناحیه دو کرج مبنی بر عدم صدور ابلاغ مدیریت توسط ناحیه به استحضار می رساند همانگونه که مشارالیها در متن شکوائیه بیان داشتند و درمقام دفاع برآمده اند ، نامبرده منتسب به فرقه دراویش نعمت اللهی بوده و فعالیت آموزشگاه به دلیل مغایر بودن با قوانین به صلاح منطقه و سازمان نمی باشد .

لذا با توجه به گزارشات واصله از ناحیه و بررسی های به عمل آمده موضوع انحلال آموزشگاه به وزارت متبوع ارسال گردیده و پس از تشکیل اولین جلسه شورای نظارت استان در دستور کار مجدد قرار گرفته و نسبت به انحلال آن اقدام خواهد شد . علی ایحال طرح شکواییه نامبرده موضوعیت نداشته و می بایست فعالیت آموزشگاه متوقف شود .

سید علی یزدیخواه

رئیس سازمان


اطلاع چندانی از وضعيت احمد زيدآبادی در دست نيست


احمد زيدآبادی، از جمله فعالان سياسی و مطبوعاتی است که پس از برگزاری دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران بازداشت شد. از وی و ساير بازداشت شدگان اطلاع چندانی در دسترس نيست با اين حال خانواده آقای زيدآبادی و ديگر زندانيان سياسی سکوت اختيار نکرده و گاه نسبت به وضعيت مبهم اين بازداشت شدگان انتقاد می کنند. مهديه محمدی، همسر احمد زيدآبادي که اخيراً در خانه خود ميزبان تعداد زيادی از فعالان سياسی و مدنی بوده گفته است، وضعيت پرونده آقای زيدآبادي همچنان در بلاتکليفی و ابهام است. در خبری ديگر دادگاه تجديد نظر احکام زندان برای اعضای سنديکای کارگران هفت تپه را مورد تائيد قرار داد.

کميسيون مجلس واگذاری سهام شرکت مخابرات ايران به سپاه پاسداران را تأييد کرد

يکی از کميسيون های ويژه مجلس شورای اسلامي واگذاری سهام شرکت مخابرات ايران به سپاه پاسداران را مورد تاييد قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر کميسيون ويژه ی بررسی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مجلس روند واگذاری مخابرات به سپاه را با وجود شبهه غير رقابتی بودن با قانون منطبق دانست. شرکت توسعه اعتماد مبين وابسته به تعاونی سپاه پاسداران حدود سه هفته پيش برنده خريد سهام بلوکی مخابرات شد. اين شرکت هنگام عرضه سهام مخابرات ايران در بازار بورس ظرف نيم ساعت صاحب بلوکِ ۵۱ درصدی شرکتِ مخابرات شد. واگذارى سهامِ مخابرات به سپاه انتقادهاى زيادى، درباره زير پا گذاشتن اصلِ ۴۴ قانون اساسى جمهورى اسلامی و حضور گسترده تر سپاه در بخش اقتصادى ايران را به دنبال داشته است. گزارش ها حاكى است لحظاتى پيش از آغاز معامله سهام مخابرات ايران شركت تعاونى پيشگامان كوير يزد كه از متقاضيان اصلى خريد اين سهام بود به طور ناگهانى انصراف داد. گفته مى شود علت اين انصراف اعمال فشار بر شركت تعاونى پيشگامان كوير يزد بوده است.

آيت الله صافی گلپايگانی انتصاب استاندار زن را جنگ با قرآن و پيامبر توصيف کرد


آيت الله صافی گلپايگانی به شدت از احتمال انتصاب يک اُستاندار زن در ايران انتقاد کرد. آيت الله صافی گلپايگاني انتصاب استاندار زن را جنگ با قرآن و پيامبر توصيف کرد. اين مرجع تقليد روز پنجشنبه در ديدار با فراکسيون روحانيونِ مجلس گفت: متاسفانه می آيند در قم، که مرکز تشيع است اعلام می کنند که برای بعضی از استان ها استاندار زن منصوب می کنيم. آيت الله صافی اين سوال را مطرح کرد که آيا پيشنهاد دهندگان اين مسأله با احکام خدا و مسلمات دين مخالف هستند؟ هفته گذشته مصطفی محمد نجار، وزير کشور در جمع خبرنگاران در قم در پاسخ به سوالی در باره امکان انتصاب استاندار زن گفت:ان شاء الله اين طور خواهد بود اما بايد منتظر باشيد.

خبر تکمیلی


خبرگزاری مهر: آیت‌الله صافی گلپایگانی از برخی سیاست‌های دولت به شدت انتقاد کرد و گفت: اگر کسانی بخواهند بدون توجه به نظرات علما و دلسوزان اصول و ارزش‌های انقلاب را تغییر دهند، با خشم خداوند و قهر مردم روبرو خواهند شد.
مرجع تقلید شیعیان در سخنان خود با اشاره به مقام و منزلت زن در اسلام گفت: هیچ دین و مکتبی این همه برای زن ارزش قایل نشده است.
اسلام است که بالاترین کرامت را به زن‌ها می‌دهد و مردها را موظف می‌نماید که به زن‌ها خدمت نمایند.
معظم له با ذکر اینکه احترام به حقوق انسان‌ها بدون توجه به استعدادهای فطری آن‌ها امکان ندارد، افزود: خدمت به زن این نیست که کارهایی که ارتباط با مردها دارد به آنان بدهیم زیرا فرهنگ اسلامی ما با فرهنگ غرب و شرق تفاوت‌های زیادی دارد.
وی با انتقاد از پافشاری برخی بر مواضع غیر دینی اضافه کرد: متأسفانه می‌آیند در قم که مرکز تشیع است، اعلام می‌کنند که برای بعضی از استان‌ها استاندار زن منصوب می‌کنیم؛ مگر می‌خواهید که با قرآن و پیامبر جنگ کنید که اینچنین خلاف شرع می‌گویید؟ شما با چه کسی می‌خواهید لجبازی کنید؟ آیا با احکام خدا و مسلّمات دین مخالف هستید؟
معظم له ادامه داد: این مملکت، مملکت اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنا فداه است؛ مملکت شهیدان، جانبازان و آزادگان است. افتخار ما در دنیا به همین است و ما ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم. البته ما در راه انجام وظیفه شکست نمی‌خوریم؛ ما مأمور به ابلاغ احکام هستیم؛ چه می‌خواهند عده‌ای توجه کنند و یا توجه ننموده و فکر خود را تحمیل نمایند.

جعفر پناهی ممنوع الخروج شد

از خروج جعفر پناهی، کارگردان ایرانی از این کشور جلوگیری شده است.

آقای پناهی چهارشنبه شب راهی پاریس بود که گذرنامه اش پس از مراجعه به فرودگاه بین المللی امام خمینی توقیف شد.

هفته گذشته نیز ماموران این فرودگاه از خروج فاطمه معتمد آریا و مجتبی میرتهماسب که به همراه گروهی از سینماگران راهی آمریکا بودند، جلوگیری کرده بودند.

آقای پناهی در گفتگو با بی بی سی فارسی ضمن تایید خبر ممانعت از خروجش از ایران گفت به او هیچ توضیحی در این باره داده نشده است.

جعفر پناهی گفت: "به من نامه ای دادند که آرم ریاست جمهوری به رویش هست و پشتش نوشته که به دادگاه انقلاب و نهاد ریاست جمهوری مراجعه کنم."

آقای پناهی پیش تر نیز در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری به همراه مهناز محمدی و رخساره قائم مقامی از مستندسازان ایرانی بازداشت شده بود.

این سه تن به همراه گروهی از سینماگران به گورستان بهشت زهرا در نزدیکی تهران رفته بودند تا در چهلمین روز قتل ندا آقاسلطان به کشته شدگان خشونت های پس از انتخابات ادای احترام کنند، که بازداشت شدند.

آقای پناهی پس از چند ساعت آزاد شد و علت بازداشتش "سوء تفاهم" اعلام شد.

جعفر پناهی از کارگردانان شناخته شده سینمای ایران در عرصه های جهانی است و فیلم های آفساید، طلای سرخ، دایره، آینه و بادکنک سفید را کارگردانی کرده است.

او در حالی ممنوع الخروج می شود که باید دو هفته دیگر برای حضور در هیات داوران جشنواره فیلم بمبئی به هند سفر کند. او چندی پیش ریاست هیات داوران جشنواره مونترال را برعهده داشت.

احمدی نژاد: فکر نمی کنم آمریکا دنبال تحریم ایران باشد

محمود احمدی نژاد نسبت به تحریم ایران توسط آمریکا ابراز تردید کرده و بخشی از بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی را شرح داده است.

به گزارش سایت ریاست جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد در ملاقات با فهمی هویدی، روزنامه نگار و پژوهشگر مصری که به تهران سفر کرده، گفته است که تحریم اقتصادی به "نسل های گذشته تعلق دارد" و افزوده که "البته فکر نمی کنم دولت آمریکاامروز به دنبال تحریم کشور ما باشد."

آقای احمدی نژاد در توجیه این دیدگاه خود گفته است که در شرایطی که همه کشورها به دنبال تجارت آزاد هستند، صحبت از تحریم بی معناست.

وی در این دیدار بار دیگر اعلام داشته است که تحریم های مختلف علیه ایران تاثیری نداشته و گفته است که "دنیا بزرگ است و همه کشورها تحت حکومت برخی کشورهای زورگو قرار ندارند."

مقامات دولت ایران در گذشته همواره تحریم های اقتصادی علیه این کشور را بی تاثیر دانسته و گاه اینگونه محدودیت ها را انگیزه ای برای بهره برداری بهتر از امکانات داخلی و زمینه ساز پیشرفت فنی و اقتصادی دانسته اند.

اظهارات آقای احمدی نژاد در مورد نامحتمل بودن تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا در حالی انتشار می یابد که تا کنون شورای امیت سازمان ملل متحد به دلیل سیاست هسته ای جمهوری اسلامی یک رشته محدودیت های تجاری و مالی را علیه این کشور تصویب کرده است.

هدف شورای امنیت وادار ساختن دولت ایران به کنار گذاشتن بخشی از فعالیت های هسته ای خود به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم است که فرآورده آن، به گفته مخالفان این فعالیت ها، می تواند در تولید تسلیحات اتمی به کار رود.

ایران تا کنون این قطعنامه ها را نپذیرفته و با تاکید بر ادامه برنامه های اتمی خود، غنی سازی اورانیوم را حق مسلم خود به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای دانسته در حالی که شورای امنیت ادامه این برنامه ها را به روشن شدن ماهیت فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی در گذشته و حال مشروط کرده است.

علاوه بر تحریم های شورای امنیت، ایالات متحده و شمار دیگری از کشورهای غربی تحریم های یک جانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشته اند و هشدار داده اند که در صورتیکه بحران هسته ای جمهوری اسلامی از راه مذاکره حل و فصل نشود، برای تشدید تحریم های بین المللی تلاش خواهند کرد.

ماه گذشته نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، که هدایت اقدامات بین المللی در مورد برنامه های هسته ای ایران را برعهده گرفته، برای حل اختلافات خود در ژنو ملاقات و مذاکره کردند و انتظار می رود این مذاکرات ادامه داشته باشد.

بسته پیشنهادی؛ انتخابات

گروه 1+5 در سال 2006 مجموعه پیشنهادهایی حاوی کمک های فنی، تجاری و سیاسی را در برابر اقدام ایران در تعلیق غنی سازی اورانیوم و بخش های دیگری از فعالیت هسته ای خود به اطلاع دولت ایران رساند و ظاهرا همچنان در صدد قانع کردن جمهوری اسلامی به پذیرش این بسته پیشنهادی است و آن را مبنای مذاکرات دو طرف می داند.

دولت ایران هنوز به این بسته پیشنهادی رسما پاسخ نداده اما در مقابل، پیشنهادهایی را به عنوان مبنای مذاکره با گروه 1+5 مطرح کرده است که گفته می شود حاوی ابراز آمادگی دولت آقای احمدی نژاد برای ارائه راهبردهایی برای حل مشکلات عمده جهانی و مشارکت در مدیریت حل این مشکلات است.

آقای احمدی نژاد در گفتگو با فهمی هویدی گفت "سخن ما این است که همه کشورها باید در اداره جهان و رفع مشکلات مشارکت داشته باشند چرا که شرایط دنیا به جایی رسیده که رفع مشکلات نیازمند مشارکت همگانی است."

وی با ناکارآمد خواندن نظام های سیاسی موجود در جهان، بسته پیشنهادی خود را حاوی راه هایی برای تحقق این هدف توصیف کرد و گفت "ما معتقدیم نظام های دنیا قادر به مدیریت جهان نیستند و باید ساختار مجامع گوناگون از جمله شورای امنیت و سازمان ملل تغییر کند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در این زمینه مشارکت کامل کند."

محمود احمدی نژاد افزود "نکته دومی که در بسته پیشنهادی به آن اشاره شده این است که اگر نمی خواهند این ساختارها تغییر کنند، باید بپذیرند که ما نیز در شورای امنیت و دیگر مجامع بین المللی مشارکت داشته باشیم."

رئیس جمهوری ایران در این دیدار در پاسخ به سئوال آقای هویدی در مورد انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری گفت "انتخابات اخیر ضمن اینکه یک پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود، دارای آموزه های زیادی هم بود."

وی در توضیح این آموزه ها افزود "اول اینکه باید تلاش بیشتری انجام دهیم و بیش از گذشته، مکتبی و انقلابی باشیم و دوم اینکه باید بیش از پیش مراقب توطئه ها و فتنه های دشمنان باشیم."

نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری چهار ماه پیش اعلام شد و تظاهرات و اعتراضات گسترده ای را علیه آنچه که تقلب در این انتخابات خوانده شده در پی آورد که به طور پراکنده همچنان ادامه داشته است اما مقامات دولتی، این اعتراضات را به توطئه دشمنان خارجی نسبت داده و چندین نفر، از جمله برخی فعالان سیاسی و مقامات سابق این کشور را به اتهام ارتباط با این تظاهرات بازداشت و محاکمه کرده اند.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، آقای احمدی نژاد در دیدار با فهمی هویدی به روابط منطقه ای جمهوری اسلامی نیز پرداخت و گفت که ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اختلافی ندارد و افزود "برخی اختلاف نظرها ناشی از دخالت بیگانگان" است.

در مورد روابط جمهوری اسلامی و مصر هم، وی گفت "ما علاقمند به توسعه روابط با همه کشورها از جمله مصر هستیم و معتقدیم اگر مصر در کنار ایران قرار گیرد، کمک بیشتری به حل مشکلات منطقه خواهد شد."

براساس این گزارش، آقای هویدی نقش کشورهای مسلمان غیر عرب، از جمله ایران و ترکیه را در زمینه بحران فلسطین مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که کشورهای عرب نیز به اینگونه فعالیت ها بپیوندند.

حملات تازه مراجع تقلید قم به دولت ایران

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی تلویحا وزیر کشور دولت محمود احمدی نژاد را به لجبازی با علما و مخالفت با احکام اسلام متهم کرده است.

آقای صافی گلپایگانی روز دوشنبه ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر) در دیدار گروهی از نمایندگان روحانی مجلس ایران گفته است: "می آیند در قم که مرکز تشیع است، اعلام می کنند که برای بعضی استان ها استاندار زن منصوب می کنیم. مگر می خواهید با قرآن و پیامبر جنگ کنید که چنین خلاف شرع می گویید"؟

به نظر می رسد که اشاره آقای صافی گلپایگانی به سخنان روز پنجشنبه ۱۶ مهر مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران است که در جمع خبرنگاران در قم از احتمال انتصاب استاندار زن برای بعضی استان ها خبر داده بود.

بحث انتصاب زنان به سمت استانداری پس از آن مطرح شد که مراجع قم به حضور سه زن در فهرست اعضای پیشنهادی کابینه دولت دهم که توسط آقای احمدی نژاد به مجلس ارائه شده بود، مخالفت کردند.

اکنون آقای صافی گلپایگانی با اشاره تلویحی به سخنان وزیر کشور گفته است: "با چه کسی می خواهید لجبازی کنید؟ آیا با احکام خدا و مسلمات دین مخالف هستید"؟

او هشدار داده است که اگر کسانی بخواهند بدون توجه به نظرات علما عمل کنند، "با خشم خداوند و قهر مردم روبرو خواهند شد".

آقای صافی گلپایگانی گفته است: "ما ذره ای کوتاه نمی آییم، البته ما در راه انجام وظیفه شکست نمی خوریم، چون ما مأمور به ابلاغ احکام هستیم".

به نظر می رسد این سخنان آقای صافی گلپایگانی که سایت رسمی او متن آن را به تازگی منتشر کرده است، از جمله تندترین حملات از سوی مراجع نزدیک به حکومت ایران علیه دولت این کشور باشد.

محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیان مجلس که در دیدار نمایندگان با آقای صافی گلپایگانی حضور داشته، گفته است که آقای احمدی نژاد هنوز به نامه ای که آقای صافی گلپایگانی به او نوشته پاسخ نداده است.

در همین حال آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از دیگر مراجع تقلید در قم هم در دیدار با همان گروه از نمایندگان روحانی مجلس با انتقاد از عملکرد دولت آقای احمدی نژاد گفته است: "ما نمی دانیم با برخی موارد که در دولت رخ داده است، چطور باید رابطه علما و دولت را حفظ کنیم".

بروز تنش های تازه میان دولت آقای احمدی نژاد و مراجع نزدیک به حکومت در قم در شرایطی رخ می دهد که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار اعضای کابینه جدید به آنها توصیه کرده بود که "نصیحت" علمای دین را "قدر" بدانند.

پیش تر مراجع منتقدی همچون آیت الله حسینعلی منتظری، آیت الله یوسف صانعی، آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، آیت الله علی محمد دستغیب شیرازی و آیت الله بیات زنجانی به تندی از عملکرد دولت، نحوه برگزاری انتخابات و برخورد با معترضان در حوادث پس از انتخابات انتقاد کرده و برخی از آنها دولت جدید آقای احمدی نژاد را "نامشروع" خوانده بودند.

آيت الله منتظری: حفظ نظام يک واجب نفسی نيست

آيت الله منتظری می گويد حفظ نظام يک واجب نفسی نيست. حسين علی منتظری روز چهارشنبه در يک جلسه درس اخلاقِ خود گفت اگر بنا باشد به بهانه ی حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظامی خواهد ماند و نه اسلام. اين مرجع تقليد در بخش ديگری از سخنان خود به خشونت های پس از انتخابات رياست جمهوری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در نيروهای نظامی ما افرادی که رحم و مروّت ندارند خيلی کم هستند. اما همين عده کم، گاهی کاری می کنند که آبروی همه را می برد. آيت الله منتظری در بخش ديگری از سخنان خود از اهميت دخالت نکردن نظاميان در سياست سخن گفته و به جمله ای از آيت الله خمينی، بنيانگزار جمهوری اسلامی، اشاره کرده است که گفته بود: نبايد نيروهای نظامی در سياست دخالت کنند. اين مرجع شيعيان تأکيد کرده است که دخالت نيروهای نظامی در سياست ممکن است باعث شود آنها از قدرتِ خود سوء استفاده کرده و افراد را مرعوب کنند.

آغاز برخورد قضايی با مهمترين سرانِ گروه های مخالف

روزنامه ی بريتانيايی اينديپندنت با انتشار سخنان عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران مبنی بر آنکه تحقيقات درباره ی مهدی کروبی رييس سابق مجلس شورای اسلامی و نامزد معترض به نتيجه انتخابات در دادگاه ويژه ی روحانيت آغاز شده است، می نويسد اين اقدام، می تواند اولين قدم دستگاه قضايی برای برخورد با رهبرانِ مخالف دولت باشد. به نوشته اينديپندنت هنوز هيچ اتهامی بطور رسمی به آقای کروبی وارد نشده اما رهبری جمهوری اسلامی ايران می تواند از دادگاه ها، برای برخورد با مهمترين سرانِ گروه های مخالف، بهره ببرد. اينديپندنت می نويسد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و گروه های حامی حکومت، بر محاکمه ی مهدی کروبی، ميرحسين موسوی، و سيد محمد خاتمی رييس جمهوری پيشين ايران، اصرار دارند.

چین به همکاری با ایران ادامه می دهد

نخست وزیر چین می گوید پکن به همکاری با ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، ون جیابائو، این موضوع را روز پنجشنبه در جریان دیداری با محمد رضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری ایران، عنوان کرد.

در حالی که ایران بر سر برنامه اتمی خود با فشار بین المللی، از جمله امکان تحریم های سخت تر روبرو است، جیابائو گفت دو کشور به آنچه او آنرا "تماس های سطح بالا" نامید، ادامه خواهند داد. مناسبات بین ایران و چین، معاملاتی را برای توسعه میدان های نفتی شامل می شود.

همچنین به نقل از نخست وزیر گفته می شود چین مایل است به ایفای نقش سازنده ای در حل صلحجویانه مساله اتمی ایران ادامه دهد.

ایران یکی از یزرگترین فروشندگان نفت به چین است، و تهران برای کمک به توسعه میدان های نفتی خود روز بروز بیشتر به پکن نگاه می کند.

کروبی: در دادگاه بیشتر افشا می کنم

سایت کرمان نما: مهدی کروبی از اظهارات اخیر غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور مبنی بر « برگزاری به موقع دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی»
استقبال کرد و گفت: « بنده به شدت از این اتفاق استقبال می کنم تا اگر در این سال ها به خاطر برخی ملاحظات مطالبی را بیان نکردم، به تفصیل و با ارائه جزئیات آن را مطرح کنم.»
کروبی که در مسجد امام صادق تهران سخن می گفت، با اعلام این مطلب در پاسخ به سوال یکی از حاضرین، افزود: « متاسفانه مسولان که به قول حضرت امام باید خدمتگزار ملت باشند، در این سال ها نه تنها به این رهنمون توجه ای نکرده اند، بلکه به جای پاسخگویی و اعلام مواضع منصفانه، مهر تاییدی بر رسانه های افراطی زدند تا بتوانند عملکرد ناحق خود را پنهان کنند و دیگران را به دلیل محروم کردن از هرگونه رسانه، به انواع تهمت ها و توهین ها منسوب کنند.»
کروبی در ادامه گفت: « این بار بنده نه تنها از دادگاه نگران نیستم، بلکه از آن به شدت استقبال می کنم تا با این اقدام، بر دغدغه های خود که برآمده از شعائر ملی و مذهبی ملت ایران و آرمان متعالی امام است، اصرار بورزم و مخالفان این دغدغه ها را به روشنی افشاء کنم.»

قیمت نان 50 درصد گران شد


شبکه خبر: قیمت نان لواش سفید (ماشینی) از 20 تومان به 30 تومان افزایش یافته است. ابتدای سال قیمت این نوع نان با 25 درصد افزایش از 15 تومان به 20 تومان رسیده بود.
برخی نانوایی های صنعتی نیز قیمت محصولات خود را بالا برده اند. تفاوت قیمت نان سنتی سنگک از 200 تا 1000 تومان نیز موجب تعجب مصرف کنندگان شده است.

هشدار امام جمعه تهران درباره راه‌پیمایی ۱۳ آبان

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه تهران

۱۳۸۸/۰۷/۲۴
امام جمعه موقت تهران روز جمعه در خطبه‌های خود به عنوان اولین مقام رسمی جمهوری اسلامی به فراخوان برای حضور حامیان جنبش سبز در راه‌پیمایی ۱۳ آبان، روز دانش‌آموز، واکنش نشان داد.

در حالی که هنوز سه هفته به روز ۱۳ آبان که در ایران «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نیز نامیده می‌شود مانده است، حامیان جنبش سبز در وب‌سایت‌ها و همچنین از طریق اسکناس‌نویسی و شعارنویسی بر دیوارها و طراحی پوستر همگان را به شرکت در راه‌پیمایی این روز و حمایت از این جنبش دعوت می‌کنند.

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد، پشت تریبون نماز جمعه تهران خواست اولین مقام رسمی جمهوری اسلامی باشد که به فراخوان جنبش سبز واکنش نشان می‌دهد و معترضان به نتیجه انتخابات اخیر را به آمریکا و اسرائیل منتسب دانست.

آقای جنتی ضمن پیش‌بینی این که «نقشه‌های آنها در روز ۱۳ آبان نیز خنثی می‌شود» گفت: «عده‌ای که مهره دست دیگران هستند می‌خواهند در این روز ماهیت آمریکایی و اسرائیلی خود را نشان دهند.»

از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، معترضان در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران با استفاده از مناسبت‌های مختلف دست به تجمع و راه‌پیمایی زده‌اند.

در آخرین جمعه ماه رمضان، اواخر شهریورماه، نیز طرفداران جنبش سبز و معترضان به نتیجه انتخابات با ناديده گرفتن هشدارهاى رهبر جمهورى اسلامى و سپاه پاسداران در مورد برگزارى هر گونه تجمع اعتراضى همزمان با برگزارى راه‌پيمايى روز قدس، با حضور پرشمار خود در خيابان‌ها دست به تظاهرات زدند، تظاهراتی که اخبار آن بلافاصله بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و فیلم‌ها و عکس‌های آن در فضای مجازی منتشر شد.

«برخورد سست با اغتشاش‌گران خیانت است»

احمد جنتی همچنین با مخاطب قرار دادن دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی هشدار داد که «اگر با اغتشاش‌گران و براندازان به‌سستی برخورد کنند» خائن به اسلام و انقلاب‌اند.

آقای جنتی پیشتر نیز در نماز جمعه‌ای دیگر از عدم دستگيری افرادی که وی آنها را «سران اغتشاشات و ريشه فتنه» می‌خواند انتقاد کرده بود.

احمد جنتی خطاب به دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی هشدار داد که «اگر با اغتشاش‌گران و براندازان به‌سستی برخورد کنند» خائن به اسلام و انقلاب‌اند.
امام جمعه موقت تهران در حالی قوه قضاییه و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را به شدت عمل در برابر معترضان انتخابات فرامی‌خواند که برخورد با اعتراضات ساکت و مسالمت‌آمیز مردم ایران تاکنون قربانی و هزینه فراوان داشته است.

در چهار ماهی که از اعلام نتیجه انتخابات و آغاز اعتراضات می‌گذرد، آمارهای رسمی و غیررسمی حاکی از کشته و زخمی شدن صدها نفر است.

علاوه بر این‌ها، از چهار هزار نفری که طبق آمار رسمی بازداشت شده‌اند، هنوز عده زیادی در بازداشت به سر می‌برند و اخباری هم مبنی بر شکنجه و تجاوز در زندان‌ها از سوی مقامات جمهوری اسلامی منتشر شده است.

دبیر شورای نگهبان بارها میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «سران اغتشاش» خوانده است، اما به این که این دو توسط نهاد زیر نظر خود او یعنی شورای نگهبان برای نامزدی ریاست جمهوری تایید شده‌اند اشاره نکرده است.

احمد جنتی پيش از انتخابات رياست جمهوری به طور علنی حمايت خود از محمود احمدی‌نژاد را اعلام کرده و به گفته منتقدين يکی از عوامل اصلی در نقض بی‌طرفی نهاد ناظر بر انتخابات رياست جمهوری بوده است

آخرين آخبار