آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

احمدی نژاد: فکر نمی کنم آمریکا دنبال تحریم ایران باشد

محمود احمدی نژاد نسبت به تحریم ایران توسط آمریکا ابراز تردید کرده و بخشی از بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی را شرح داده است.

به گزارش سایت ریاست جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد در ملاقات با فهمی هویدی، روزنامه نگار و پژوهشگر مصری که به تهران سفر کرده، گفته است که تحریم اقتصادی به "نسل های گذشته تعلق دارد" و افزوده که "البته فکر نمی کنم دولت آمریکاامروز به دنبال تحریم کشور ما باشد."

آقای احمدی نژاد در توجیه این دیدگاه خود گفته است که در شرایطی که همه کشورها به دنبال تجارت آزاد هستند، صحبت از تحریم بی معناست.

وی در این دیدار بار دیگر اعلام داشته است که تحریم های مختلف علیه ایران تاثیری نداشته و گفته است که "دنیا بزرگ است و همه کشورها تحت حکومت برخی کشورهای زورگو قرار ندارند."

مقامات دولت ایران در گذشته همواره تحریم های اقتصادی علیه این کشور را بی تاثیر دانسته و گاه اینگونه محدودیت ها را انگیزه ای برای بهره برداری بهتر از امکانات داخلی و زمینه ساز پیشرفت فنی و اقتصادی دانسته اند.

اظهارات آقای احمدی نژاد در مورد نامحتمل بودن تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا در حالی انتشار می یابد که تا کنون شورای امیت سازمان ملل متحد به دلیل سیاست هسته ای جمهوری اسلامی یک رشته محدودیت های تجاری و مالی را علیه این کشور تصویب کرده است.

هدف شورای امنیت وادار ساختن دولت ایران به کنار گذاشتن بخشی از فعالیت های هسته ای خود به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم است که فرآورده آن، به گفته مخالفان این فعالیت ها، می تواند در تولید تسلیحات اتمی به کار رود.

ایران تا کنون این قطعنامه ها را نپذیرفته و با تاکید بر ادامه برنامه های اتمی خود، غنی سازی اورانیوم را حق مسلم خود به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای دانسته در حالی که شورای امنیت ادامه این برنامه ها را به روشن شدن ماهیت فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی در گذشته و حال مشروط کرده است.

علاوه بر تحریم های شورای امنیت، ایالات متحده و شمار دیگری از کشورهای غربی تحریم های یک جانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشته اند و هشدار داده اند که در صورتیکه بحران هسته ای جمهوری اسلامی از راه مذاکره حل و فصل نشود، برای تشدید تحریم های بین المللی تلاش خواهند کرد.

ماه گذشته نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، که هدایت اقدامات بین المللی در مورد برنامه های هسته ای ایران را برعهده گرفته، برای حل اختلافات خود در ژنو ملاقات و مذاکره کردند و انتظار می رود این مذاکرات ادامه داشته باشد.

بسته پیشنهادی؛ انتخابات

گروه 1+5 در سال 2006 مجموعه پیشنهادهایی حاوی کمک های فنی، تجاری و سیاسی را در برابر اقدام ایران در تعلیق غنی سازی اورانیوم و بخش های دیگری از فعالیت هسته ای خود به اطلاع دولت ایران رساند و ظاهرا همچنان در صدد قانع کردن جمهوری اسلامی به پذیرش این بسته پیشنهادی است و آن را مبنای مذاکرات دو طرف می داند.

دولت ایران هنوز به این بسته پیشنهادی رسما پاسخ نداده اما در مقابل، پیشنهادهایی را به عنوان مبنای مذاکره با گروه 1+5 مطرح کرده است که گفته می شود حاوی ابراز آمادگی دولت آقای احمدی نژاد برای ارائه راهبردهایی برای حل مشکلات عمده جهانی و مشارکت در مدیریت حل این مشکلات است.

آقای احمدی نژاد در گفتگو با فهمی هویدی گفت "سخن ما این است که همه کشورها باید در اداره جهان و رفع مشکلات مشارکت داشته باشند چرا که شرایط دنیا به جایی رسیده که رفع مشکلات نیازمند مشارکت همگانی است."

وی با ناکارآمد خواندن نظام های سیاسی موجود در جهان، بسته پیشنهادی خود را حاوی راه هایی برای تحقق این هدف توصیف کرد و گفت "ما معتقدیم نظام های دنیا قادر به مدیریت جهان نیستند و باید ساختار مجامع گوناگون از جمله شورای امنیت و سازمان ملل تغییر کند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در این زمینه مشارکت کامل کند."

محمود احمدی نژاد افزود "نکته دومی که در بسته پیشنهادی به آن اشاره شده این است که اگر نمی خواهند این ساختارها تغییر کنند، باید بپذیرند که ما نیز در شورای امنیت و دیگر مجامع بین المللی مشارکت داشته باشیم."

رئیس جمهوری ایران در این دیدار در پاسخ به سئوال آقای هویدی در مورد انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری گفت "انتخابات اخیر ضمن اینکه یک پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود، دارای آموزه های زیادی هم بود."

وی در توضیح این آموزه ها افزود "اول اینکه باید تلاش بیشتری انجام دهیم و بیش از گذشته، مکتبی و انقلابی باشیم و دوم اینکه باید بیش از پیش مراقب توطئه ها و فتنه های دشمنان باشیم."

نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری چهار ماه پیش اعلام شد و تظاهرات و اعتراضات گسترده ای را علیه آنچه که تقلب در این انتخابات خوانده شده در پی آورد که به طور پراکنده همچنان ادامه داشته است اما مقامات دولتی، این اعتراضات را به توطئه دشمنان خارجی نسبت داده و چندین نفر، از جمله برخی فعالان سیاسی و مقامات سابق این کشور را به اتهام ارتباط با این تظاهرات بازداشت و محاکمه کرده اند.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، آقای احمدی نژاد در دیدار با فهمی هویدی به روابط منطقه ای جمهوری اسلامی نیز پرداخت و گفت که ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اختلافی ندارد و افزود "برخی اختلاف نظرها ناشی از دخالت بیگانگان" است.

در مورد روابط جمهوری اسلامی و مصر هم، وی گفت "ما علاقمند به توسعه روابط با همه کشورها از جمله مصر هستیم و معتقدیم اگر مصر در کنار ایران قرار گیرد، کمک بیشتری به حل مشکلات منطقه خواهد شد."

براساس این گزارش، آقای هویدی نقش کشورهای مسلمان غیر عرب، از جمله ایران و ترکیه را در زمینه بحران فلسطین مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که کشورهای عرب نیز به اینگونه فعالیت ها بپیوندند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار