آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ خرداد ۵, سه‌شنبه

اخبار انتخابات، روز چهارم

سکوت جامعه روحانیت در حمایت از نامزدها

در حالی که جناح های سیاسی مشغول معرفی نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری هستند، جامعه روحانیت مبارز به عنوان مهمترین تشکل روحانی نتوانسته به نامزدی واحد در انتخابات برسد.

علی اکبر ناطق نوری عضو جامعه روحانیت مبارز و رئیس دفتر بازرسی آیت الله خامنه ای رهبر ایران در باره جلسه این تشکل برای معرفی نامزد در انتخابات ریاست جمهوری گفته است:"در جلسه جامعه هیچیک از آقایان کاندیداها موفق به کسب دو سوم آرا نشدند و لذا موضع رسمی جامعه در این زمینه سکوت و دعوت به مشارکت حداکثری است."

در روزهای اخیر برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده بودند که اکثریت اعضا از محمود احمدی نژاد در انتخابات حمایت کرده اند اما آقای ناطق نوری گفته که برخی از اعضا "نقطه نظرات شخصی خود را به عنوان موضوع جامعه روحانیت" اعلام کرده اند.

همزمان با انتشار نظر جامعه روحانیت مبارز در باره انتخابات ریاست جمهوری، آیت الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز از احمدی نژاد حمایت کرده است.

آقای مهدوی کنی تائید کرده که جامعه روحانیت به نامزدی واحد نرسیده و دو سوم اعضا از آقای احمدی نژاد حمایت نکرده اند اما "من احمدی نژاد را اصلح می دانم و به ایشان رای می دهم."

با این حال آقای مهدوی کنی گفته: "اگر به کسی رای داده می شود معنایش این نیست که او هیچ عیبی ندارد و قابل نقد هم نیست."

به گفته دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، نامزدها به جای بیان مشکلاتی نظیر بیکاری، گرانی و کمبودها بهتر است راه حل ارائه کنند.

آقای مهدوی کنی از مردم خواسته که در انتخابات شرکت کنند چون به گفته وی"نتیجه عدم حضور مردم محکوم شدن به چیزی است که نمی خواهند."


کروبی به دنبال احیای حقوق شهروندی

مهدی کروبی رئیس سابق مجلس و نامزد ریاست جمهوری در اولین نطق تلویزیونی خود، انتقاداتی را نسبت به ردصلاحیت ها، ناامنی، نحوه ارتباط با دنیا و بخش های اقتصادی مطرح کرده است.

آقای کروبی ضمن بیان بخشی از دوران فعالیت خود در سی سال گذشته، گفته است که احساس کرده "جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت" در حال آسیب دیدن است و برای همین وارد انتخابات شده است.

رئیس سابق مجلس نمونه آورده که چگونه "رد صلاحیت های گسترده سرخوردگی در مردم به وجود می آورد و حضور مردم کم می شد و اعتمادی که مردم داشتند در حال ضعیف شدن است."

آقای کروبی با انتقاد از دولت در باره خرافه پرستی گفته جمعی روی کار آمده اند و خرافه گرایی را ترویج می کنند در عین حال زنی را در شازند دستگیر می کنند به جرم این که می گوید با امام زمان ارتباط دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که در دوره قبل نیز رقیب آقای احمدی نژاد بود سیاست خارجی دولت را زیر سئوال برده و گفته است :"متاسفانه در این چهار سال آنقدر حرف های نسنجیده، ماجراجویانه و بی خاصیت زدیم و دشمن تراشی کردیم."

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که پیگیر حقوق شهروندی است، می گوید: "مسئله حقوق شهروندی شامل زنان، اقوام، مذاهب، دانشجویان، زندانیان است و محدودیت های بی جهت برای مردم به حریم خانواده ها می شود."

آقای کروبی با اشاره به بازنشستگی استادان دانشگاهها در چند سال اخیر گفته است که در حال حاضر نه کارگر، نه دانشجو، نه استاد امنیت ندارند.


80 نماینده موافق؛ 75 نماینده مخالف

فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با یک رای شکننده تصمیم گرفته در انتخابات از محمود احمدی نژاد حمایت کند.

در جلسه فراکسیون اصولگرایان برای انتخاب نامزد اصلی انتخابات 170 نماینده حضور داشتند. از میان آنها 80 نماینده به معرفی آقای احمدی نژاد به عنوان نامزد فراکسیون اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری رای مثبت داده و 75 نفر نیز رای مخالف دادند.

محمدرضا میر تاج الدینی نماینده تبریز و عضو فراکسیون اصولگرایان گفته است که دو دیدگاه بین نمایندگان فراکسیون وجود داشت. برخی معتقد بودند که نمایندگان به صورت انفرادی کار کنند و بیانیه ندهند تا با توجه به اکثریت اصولگرایان در مجلس، قوه مقننه از موضع گیری در برابر کاندیداها مستقل بماند و برخی هم معتقد بودند که چون فراکسیون سیاسی است باید به دفاع از جریان اصولگرایی بپردازد و مصداق معرفی کند.

به گفته این نماینده اصولگرا، برخی طرفداران مصداق می گفتند که "سکوت فراکسیون به شائبه عدم حمایت از احمدی نژاد دامن می زند."

فراکسیون اقلیت اصلاح طلب مجلس هنوز نامزد خود را معرفی نکرده و داریوش قنبری سخنگوی این فراکسیون گفته است تا چهار روز دیگر موضع انتخاباتی این فراکسیون در حمایت از یکی از دو کاندیدای اصلاح طلب اعلام خواهد شد.

مخالفت وزارت کشور با طرح صیانت آرا

طرح صیانت از آراء که از سوی اصلاح طلبان به منظور سلامت انتخابات ارائه شده است، با واکنش تند کامران دانشجو معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات مواجه شده است.

به گفته آقای کامران، چگونه یک تشکیلات درون ستادی می تواند سلامت انتخابات را حفظ کند و از آرا صیانت کند اما شورای نگهبان با شش فقیه منتخب، حدود 130 هزار ناظر و 230 هزار نفر معتمد نمی توانند صیانت از آرا را بر عهده بگیرند.

رئیس ستاد انتخابات، اصلاح طلبان پیگیر این طرح متهم کرده که در "تضاد با مصالح عمومی و منافع ملی" صحبت می کنند و برای گرفتن یک یا چند رای منافع ملی را زیر سئوال می برند.

آقای کامران تاکید کرده که ستاد انتخابات وزارت کشور، نسبت "ایجاد بی اعتمادی در درون مردم و نسبت به مجریان" موضع گیری می کند.

همزمان با این سخنان، حسین طلا فرماندار تهران نیز خبرداده که ستاد انتخابات به تبلیغات دو نامزد انتخابات ریاست جمهور واکنش نشان داده و گفته است نامه ای برای جمع آوری تبلیغات محیطی به این دو نامزد داده شده است.

احمدی نژاد: انتقاد نامزدها خلاف قانون است

محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه 4 خرداد در یک نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به انتقاد از رقبای انتخاباتی اش پرداخت که سیاست خارجی وی را زیر سئوال برده اند.

آقای احمدی نژاد به صراحت به این پرسش پاسخ نداد اما گفت:"در ایران آزادی نزدیک به مطلق است و ما در انتخابات گذشته این را نداشتیم که چند کاندیدا به صورت متحد و به شدت یک کاندیدای دیگر را زیر سئوال ببرند."

به گفته آقای احمدی نژاد انتقادهای نامزدهای ریاست جمهوری از عملکرد وی، "خلاف قانون است ولی در کشور ما آزادی هست و در جمهوری اسلامی این مقدار صبر وجود دارد که این مقدار از خلاف قانون را تحمل کند و مشکلی ایجاد نکند."

وی در این نشست گفت در صورتیکه دوباره رئیس جمهوری ایران شود قصد دارد در مجمع عمومی سازمان ملل که در ماه سپتامبر برگزار می شود با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص مسائل جهانی مناظره ای علنی داشته باشد.

او افزود که از نظر او پرونده هسته ای ایران پایان یافته است و ایران مذاکره در خصوص برنامه هسته ای اش را فقط در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد پیش خواهد برد.

آقای احمدی نژاد گفت: "ایران سیاست پیشنهادی توفق غنی سازی در مقابل تحریمها را نخواهد پذیرفت."

او گفت که ایران در خارج از چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط حاضر است در خصوص مدیریت مسائل جهان و برقراری صلح پایدار مذاکره کند.

او در باره لغو سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران گفت:"قرار شد این سفر به تقاضهای طرف ایتالیایی انجام شود که باید این دیدار در سمنان انجام می شد اما قبول نکردند و مسئله غیرعادی در این باره نبوده است."

قرار بود که فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا هفته گذشته به ایران سفر کند که پس از آنکه معلوم شد آقای احمدی نژاد قصد دیدار با او در استان سمنان، یعنی محل انجام آزمایش موشکی تازه را داشته است، این سفر لغو شد.

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سئوالی در باره عدم اجماع اصولگرایان بر نامزدی اش گفته است که گروه ها در ایران آزادند و همه می توانند اظهار نظر کنند و هیچکس نمی تواند نظر خود را بر دیگران تحمیل کند و در نهایت مردم تصمیم گیری می کنند.

در هفته های اخیر اصلاح طلبان ضمن ابراز نگرانی از سلامت انتخابات، طرح صیانت از آراء را مطرح کرده اند اما آقای احمدی نژاد گفته است:"عده ای بحث های حاشیه ای مطرح می کنند که از کشورهای غربی یاد گرفته اند."

به گفته آقای احمدی نژاد، قوانین در ایران بسیار شفاف و روشن است و دقیق ترین نظارت در ایران بر انتخابات اعمال می شود و علاوه بر مجریان و ناظران انتخابات، کاندیداها نیز حق دارند برای هر صندوق رای نماینده معرفی کنند.

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص فيلتر شدن سايت فيس بوک و اينکه آيا وی حاضر است به خاطر آزادی بيان امروز دستور رفع فیلتر شدن اين سايت را بدهد، گفت: "هزاران سايت هستند که عليه دولت مطلب می نويسند و البته من بايد بپرسم و ببينم که موضوع دقيقا از چه قرار است و علت فيلتر شدن اين سايت چيست."

او در این خصوص گفت :" بايد ديد که آيا اين سايت شاکی خصوص دارد يا شاکی عمومی. اگر شاکی خصوصی دارد بايد طبق قانون رسيدگي شود و اگر شاکی عمومی داشته باشد گفته ايم که نبايد محدود شود."

آخرين آخبار