آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

مصاحبه با یک روزنامه نگار درباره بازداشتگاه کهریزک

از همان زمان تعدادی از فعالان حقوق بشر و انجمن دفاع از حقوق زندانیان به نحوه بازداشت و برخوردها اعتراض داشتند.

اما آنچه نام کهریزک را باز در صدر اخبار قرار داد، این بود که در ناآرامی های اخیر ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از بازداشت شدگان را به این مرکز منتقل کردند.

آنچه در زیر می خوانید، گفت و گویی است با حنیف مزروعی، فرزند رجبعلی مزروعی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، درباره بازداشتگاه کهریزک.

حنیف مزروعی روزنامه نگار و وبلاگ نویس در مورد این بازداشتگاه می گوید: " بازداشتگاه مستقیما تحت نظر اطلاعات ناجا یا همان نیروی انتظامی است. کهریزک در جنوب تهران در وسط بیابان واقع شده است. براساس آنچه ما شنیده ایم حدود دو سه سوله در این منطقه قرار دارد. داخل هر سوله ۲۰ کانتینر یا ۱۰ کانیتر وجود دارد."

آقای مزروعی می گوید بازداشت شدگان را داخل این کانتینر نگه می دارند، او اضافه کرد:" در حوادث اخیر گفته می شود که بین ۲۰ تا ۴۰ نفر را در هر کانتینر به زور جای می دهند. این در حالی است که در هر کانتینر بیشتر از پنج نفر را نباید جای داد."

به گفته این روزنامه نگار تنها محفظ هوایی این کانتینرها یک سوراخ کوچک است که هوا از آن وارد می شود.

آقای مزروعی ادامه داد:" براساس گفته کسانی که آزاد شدند،نور مستقیم آفتاب به این کانتینرها می تابد و هوای داخل آن بسیار گرم است. به لحاظ بهداشتی نیزوضعیت بازداشت شدگان نامناسب است. "

آمار متفاوتی از تعداد بازداشت شدگان در کهریزک منتشر شده است، اما حنیف مزورعی می گوید در بیشترین حالت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در این بازداشتگاه زندانی بودند که این آمار با توجه به مشکلات بهداشتی و فضای این مرکز بسیار زیاد است.

حنیف مزروعی در مورد تاثیر انتشار دستور رهبر ایران در مورد تعطیلی این بازداشتگاه می گوید:" قبل از اعلام خبر تعطیلی بازداشتگاه، کهریزک ۱۰ روز است که تعطیل شده است و طبق آخرین اطلاعات حدود ۴۰ نفر از باقی ماندگان به زندان اوین منتقل شدند."

این روزنامه نگار با اشاره به برخورد خشن با بازداشت شدگان در کهریزک می گوید:" گفته شده که بازداشت شده ها را با انواع کابل و شلنگ مورد ضرب و شتم قرار داده اند، همچنین گفته می شد که بازداشت شدگان روز ۱۸ تیرماه را در آنجا لخت کرده، پس از اینکه آب فشار قوی روی آنها گرفته اند، آنها را با شلنگ و کابل کتک زدند."

آقای مزورعی با اشاره به نظارت نیروی انتظامی بر این بازداشتگاه می گوید قوه قضائیه نظارت مستقیمی بر این بازداشتگاه نداشت، اما اطلاعات ناجا این بازداشتگاه را اداره می کرد اما خطر دیگری هم وجود دارد.

او در این خصوص توضیح می دهد: "در بعضی از مراکز سپاه یا بازداشتگاه پاسارگاد در جنوب غربی تهران حتی اسم بازداشت شدگان نیز ثبت نمی شود."

این روزنامه نگار افزود: "یکی از دوستان ما که روزنامه نگار است،چند وقت پیش بازداشت شده بود و دراین بازداشتگاه مورد ضرب وشتم قرار گرفت. برای پاسخگویی به یک سئوال به قدری سرش را به میز می کوبیدند که از حال می رفته است."

به گفته حنیف مزروعی، از وضعیت بازداشتگاه پاسارگاد اطلاعات دقیقی در دست نیست. این بازداشتگاه متعلق به سپاه است و هیچ نهاد قضایی دسترسی به این بازداشتگاه ندارد. بازداشتگاه پاسارگاد پیش از این کارخانه اسلحه سازی بوده است."

پیکر امیر جوادی‌فر و آثار شکنجه بر آن از زبان یک شاهد عینی

پیکر امیر جوادی فر، دانشجوی ۲۴ ساله دانشگاه قزوین که در اعتراض های ۱۸ تیر ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، روز دوشنبه به خاک سپرده شد.

در گفت‌وگویی با یکی از نزدیکان امیر جوادی فر، نخست از نحوه بازداشت این دانشجوی ۲۴ ساله می پرسیم.

به گفته این شاهد عینی، بر جسد امیر جوادی فر، آثار شکنجه‌های جسمی، از جمله کشیده شدن ناخن‌های پا، شکستگی دندان، و ضرب دیدگی‌های شدید، دیده شده است.
شاهد عینی: حوالی غروب ۱۸ تیرماه، امیر همراه با همسر یکی از دوستانش برای تماشای اتفاقات بیرون رفتند و به من هم تلفن زد که بیا برویم تماشا کنیم، اما من گفتم امروز کار دارم و نمی‌توانم بیایم.
او در یکی از کوچه های محدوده امیرآباد توسط بسیجی ها به شدت کتک خورده بود و حدود ۱۲ نفر بسیجی کتکش زده بودند، چشمش آسیب دیده بود و دستش و سرش شکسته بود.
وقتی اینها را به نیروی انتظامی تحویل می‌دهند، مأمور نیروی انتظامی می‌گوید دستور رسیده امروز دخترها را دستگیر نکنیم، بنابراین همسر دوستش را آزاد می‌کنند و امیر را با خود می‌برند.

با توجه به این که امیر را از نزدیک می‌شناختید، در مورد خصوصیات اخلاقی او توضیح دهید و این که او فعالیت سیاسی داشت؟

دراین شرایط سؤال سختی از من می‌پرسید، چون امیر را دقیقا یک ساعت و نیم پیش در بهشت زهرا به خاک سپردیم، درحالی که جنازه او تقریبا متلاشی شده بود، سرش را که شکسته بود از ته تراشیده بودند،‌ یک چشمش تقریبا له شده بود، تمام ناخن‌های پایش را کشیده بودند، تمام تنش کبود بود و دندان‌هایش و فکش شکسته بود. در کالبد شکافی هم کمر و سینه‌اش را شکافته بودند.
امیر اصلا سیاسی نبود. او ترانه سرا بود و درموسسه «کارنامه» دانشجوی بازیگری و در دانشگاه قزوین دانشجوی مدیریت صنعتی بود. من یادم نمی‌آید حتی یک ترانه سیاسی هم گفته باشد، پر از شور زندگی بود، از سیاست دور بود و می‌گفت سیاست را دوست ندارم چون دروغ است. حتی در انتخابات اخیر هم به اصرار ما رأی داد و هیچ تعلق خاطری به جناح یا حزبی نداشت.

امیر در طول مدت بازداشت توانسته بود با خانواده تماس بگیرد و از حال خود خبری دهد؟

ما هم فکر می‌کردیم امیر این دو هفته در بازداشت بوده، ولی در حقیقت ۲۳ تیرماه یعنی پنج روز بعد از بازداشت جنازه او را به پزشکی قانونی تحویل داده بودند و تازه ۱۲ روز بعد از مرگش به ما خبر داده‌اند.
ما هر روز می‌رفتیم دم زندان اوین و عکسش را نشان می‌دادیم و از کسانی که آزاد می‌شدند می‌پرسیدیم آیا امیر را دیده اند یا نه.
ظاهرا یک آقای «کارچاق کن» هم که پول کلانی گرفته بود تا برود از وضعیت او خبر بیاورد، می‌گوید بله من او را دیده‌ام و حالش خوب است.
باید بگویم روز ۱۸ تیر امیر و همسر دوستش وقتی می‌بینند درگیری‌ها خیلی شدید است و مردم به شدت کتک می‌خوردند به ته یک کوچه بن بست می‌روند و برای این که جان همسر دوستش را حفظ کند پنهان می‌شوند تا بعد از خاتمه درگیری‌ها سریع به خانه برگردند.
او را در کوچه بن بست دستگیر می‌کنند و کتک می‌زنند. در پرونده‌ای که بسیج برای امیر درست کرده و به نیروهای انتظامی داده بود، نوشته‌اند امیر برای ۳۰ نفر سخنرانی می‌کرده و آنها را برای اغتشاش تحریک می کرده است.
آنها حالا گفته‌اند اصلا از این پرونده حرفی نزنید و نگویید دراین حوادث دستگیر شده، بگویید تصادف کرده است. خوب اگر تصادف کرده پس چرا اینقدر تاکید می‌کنند مصاحبه نکنیم. شما که می‌گویید ما عزیزمان را در تصادف از دست داده‌ایم، پس اجازه دهید مصاحبه کنیم و از او حرف بزنیم.

هنگام تحویل دادن جنازه امیر به خانواده روی این مسئله تاکید کرده‌اند؟

بله به شدت تاکید کردند که مصاحبه نکنیم. هنرمندان زیادی در تشییع جنازه امیر شرکت کرده بودند و رسم است که جنازه را با «لا اله الا الله» به طرف جایی که می‌خواهند دفن کنند می‌برند، اما امروز همه برای امیر «الله اکبر» می‌گفتند.
قرار بود امیر را در قطعه ای که دختر نازنین ایران «ندا آقاسلطان» دفن بود، به خاک بسپاریم اما درلحظه آخر قطعه را عوض کردند و او را در کنار کشته‌شده‌های سقوط هواپیمای پرواز ارمنستان دفن کردیم.

پیکر امیر جوادی فر امروز در بهشت زهرا به خاک سپرده شد

سرمایه: جسد جوان و دانشجوی 23 ساله ای که در ناآرامی های 18 تیرماه گذشته دستگیر شده بود، روز گذشته از سوی پزشکی قانونی کهریزک به خانواده اش تحویل داده شد.

یکی از نزدیکان مرحوم امیر جوادی فر در خصوص جزئیات این حادثه گفت: «امیر روز 18 تیر دستگیر شد. ما تا دو ساعت بعد از گم شدنش خبری از او نداشتیم تا اینکه ماموری از کلانتری 147 که همراه او بود با موبایل پدر امیر تماس گرفت و گفت بیایید بیمارستان فیروزگر. تا نیمه های شب امیر به دلیل شکستگی از چند جا در بدنش در بیمارستان بستری بود و با ضمانت همان مامور و با همراهی پدر امیر به بیمارستان لاله شهرک غرب منتقل شد.»

وی افزود: «ظهر جمعه 19 تیرماه امیر را از بیمارستان مرخص کردند و توسط همان مامور تحویل پلیس امنیت و پیشگیری از جرم داده شد و پس از آن دیگر هیچ خبری از امیر به ما داده نشد، نه زنگی، نه خبری و نه حتی اسمی از او در میان بازداشت شدگان زندان اوین نبود، تا اینکه شنبه 3 مردادماه از طرف پلیس امنیت شهرری با پدر وی تماس گرفتند و گفتند بروید جسد پسرتان را از پزشکی قانونی کهریزک تحویل بگیرید. در حالی که برای تحویل جسد امیر رفته بودیم به ما گفتند باید بگویید برادرتان از قبل دچار بیماری ریه بوده است در حالی که چنین چیزی محال است زیرا امیر کاملاً سالم بود. آنها همچنین از خانواده امضا گرفتند که تشییع جنازه فقط با حضور افراد فامیل و خودی برگزار شده و شعاری در آن داده نشود.»

وی تاکید کرد: «بالاخره دیروز جسد را تحویل گرفتیم و امروز صبح (دوشنبه) برای مراسم خاکسپاری به بهشت زهرا می رویم.»

دفتر ریاست جمهوری: انتشار خبر برکناری وزیران التهاب آفرینی بود

معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئيس‌جمهوری ایران در اطلاعيه‌ای "گمانه زنی" بعضی از رسانه ها و جراید را در خصوص جلسه دولت در چهارشنبه هفته گذشته که گفته شده بود ریاست بخش از آن بر عهده اسفندیار رحیم مشایی بود و منجر به اعتراض تعدادی از اعضای کابینه شد، تکذیب کرده است.

آقای رحیم مشایی در آن زمان معاونت رئیس جمهوری را برعهده داشت که در پی اعتراضات گسترده بسیاری از شخصیتهای اصوالگرا و نامه آیت الله خامنه ای، رهبر ایران به رئیس جمهوری مبنی بر برکناری او از مقام خود استعفا کرد.

در این اطلاعیه آمده است که اخبار این رسانه ها که "براساس اطلاعات نادرست" تنظیم شده است"از مصادیق تشويش افكار عمومی و مشوه كردن فضای سياسی كشور تلقی می شود" و اقدامی "غیر اخلاقی و غیر قانونی" است.

اطلاعیه معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئيس‌جمهوری که بر روی سایت آن منتشر شده در شش بند در خصوص جلسه مذکور توضیح داده از جمله اینکه ریاست این جلسه تا پایان بر عهده خود رئیس جمهوری بوده است و اداره جلسه توسط معاون اول و تعطيل جلسه هيات دولت پس از آن را "داستان پردازی" دانسته است.

در پی این جلسه گفته شده بود که چهار وزیر از جمله کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت به نشانه اعتراض به ریاست جلسه توسط آقای مشایی از جلسه خارج شده است که معاونت اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری ضمن تکذیب خروج این وزیران، توضیح داده است که اصولا آقای لنکرانی به دلیل ماموریت خارج از کشور از ابتدا در آن جلسه حضور نداشته است.

این معاونت اعلام برکناری تعدادی از وزیران در پی جلسه چهارشنبه گذشته از سوی بعضی از رسانه ها را "سناریو خیالی" و "التهاب آفرینی" خوانده و افزود که"هرگز از سوی هيچ مقام رسمی در دولت به ويژه دفتر رئيس جمهور اين اخبار مورد تاييد قرار نگرفته بود".

در پایان در این اطلاعیه تاکید شده که دفتر رئیس جمهوری و به طور مشخص معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی تنها منبع رسمی انتشار اخبار مربوط به رئیس جمهوری است و خواهان پاسخگویی رسانه هایی که این اخبار را منتشر کرده در برابر قانون شد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه در واپسین روزهای عمر کابینه نهم جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ایران را برکنار کرد. در همان روز تعدادی از خبرگزاری های ایران ابتدا خبر برکناری محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز اعلام کردند که پس از ساعاتی دفتر ریاست جمهوری این برکناری را تکذیب کرد.

اما ساعتی بعد تعدادی از خبرگزاری ایران گزارش دادند که آقای صفار هرندی "ابلاغ نخست" مبنی بر عزل خود را جدی گرفته و استعفانامه اش را تسلیم کرده است. روز بعد اعلام شد که رئیس جمهوری استعفای آقای او را نپذیرفته است.

در پی انتشار خبر برکناری وزرای ارشاد و اطلاعات در منابع خبری ایران، تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس گفتند که با احتساب برکناری این دو وزیر تعداد وزیران تغییر یافته در کابینه نهم بیش از نیمی از کل وزیران شده است و طبق قانون اساسی رئیس جمهوری مکلف است برای روزهای باقی مانده از عمر این کابینه مجددا برای کل کابینه اش از مجلس رای اعتماد بگیرد.

آقای صفار هرندی در استعفانامه اش با اشاره به موضوع فوق دلیل توقف حکم رئیس جمهوری را جلوگیری از حد نصاب افتادن دولت عنوان کرد. اما وی پذیرفت که اگر از نام و آبروی او به اندازه یک "عدد" بهره گرفته شود "تسلیم و راضی" است.

پس از آن وزیر ارشاد اعلام کرد هرچند در دفتر كار خود حضور نمی يابد، اما در جلسات هيئت دولت حاضر خواهد شد.


شادی صدر آزاد شد

شادی صدر، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان روز سه شنبه 6 مرداد ماه پس از ۱۱ روز بازداشت با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

به گفته محمد مصطفایی وکیل خانم صدر او با ضمانت پدرش، ساعت دو بعدازظهر امروز از زندان آزاد شده است.

پیشتر سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط خانم صدر شده بود.

شادی صدر صبح جمعه بیست و ششم تیر ماه در مسیر نماز جمعه توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود در این باره اعلام کرده بود هنگام دستگیری، روسری از سر خانم صدر کشیده شده و بازداشت کنندگان او را با باتوم زده اند. این در حالی است که به گفته این سازمان این افراد هیچ حکم و توضیحی مبنی بر تعلق به ارگان خاصی ارائه نداده بودند.

مالکوم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، بازداشت خانم صدر را "غیرقانونی، خودسرانه و خشونت آمیز" خوانده بود.

شادی صدر، بنیان‌گذار سازمان مردم‌نهاد غیر انتفاعی "راهی"، از موسسان وب‌گاه‌های زنان ایرانی و میدان زنان، و از اعضای فعال کمپین "قانونِ بی‌سنگسار" و همچنین عضو کمپین‌های "نه به طرح امنیت اجتماعی"، "تحصیل سهم من نیست، حق من است"، "نه! به لایحه حمایت از مردان در خانواده"، "دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها"، "اعتراض به فشارهای غیرقانونی علیه فعالان جنبش زنان" و "مادر من، وطن من" و "منشوری از آن خود" (منشور زنان ایرانی) است.

پیش از این نیز شادی صدر در تجمع روز چهارم مارس سال ۲۰۰۷ در مقابل دادگاه انقلاب تهران، به همراه بیش از سی نفر از فعالان جنبش زنان ایران دستگیر شده بود.

آنها در حمایت از پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، سوسن طهماسبی، فریبا داوودی مهاجر و شهلا انتصاری مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده بودند. شادی صدر (که وکالت خانم انتصاری و دیگر فعال در بند یعنی خانم عباسقلی زاده را نیز بر عهده دارد) نیز بازداشت و به زندان منتقل شد.

بازداشتگاه کهریزک تعطیل شده است

بازداشتگاه کهریزک از محل های نگهداری بازداشتیان اعتراضات انتخاباتی تعطیل شده و دادستان تهران وعده رسیدگی به وضعیت زندانیان را داده است.

روز سه شنبه، 28 ژوئیه (6 مرداد)، کاظم جلالی، سخنگوی کمیته مجلس برای رسیدگی به مسائل بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات، گفت که دستور تعطیل بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران صادر شده است.

روز دوشنبه گزارش شد که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور تعطیل یک بازداشتگاه در تهران را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرده اما نام این محل فاش نشد.

نام بازداشتگاه کهریزک، که در جنوب تهران واقع است، به خصوص در جریان اعتراضات اخیر به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشتیان در خبرها انعکاس یافت.

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر، فرزندان آنان ظاهرا پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.

در مورد این بازداشتگاه و ماموران خدمت در آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما دستور آیت الله خامنه ای این گزارش ها را تایید می کند که این محل فاقد امکانات معمول برای نگهداری زندانیان بوده است.

گفته شده است که بازدید نمایندگان از بازداشتگاه کهریزک به دلیل تعطیل آن احتمالا صورت نخواهد گرفت و در نتیجه، به نظر نمی رسد که اطلاعات بیشتری در مورد آن در دسترس مجلس قرار گیرد.

مرتضوی: زندانیان در آشوبها دست داشته اند

به گفته سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، این هیات روز دوشنبه از زندان رجایی شهر دیده کرد و با رئیسان سایر زندان ها هم از طریق ویدئو کنفرانس مذاکراتی داشته و قرار است روز سه شنبه در زندان اوین با کسانی که در این محل زندانی هستند دیدار کند.

جمعی از مقامات سابق جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان سرشناس در ارتباط با اعتراضات انتخاباتی در زندان اوین زندانی هستند و شرایط برخی از آنان باعث نگرانی شدید خانواده هایشان شده است.

در مورد وضعیت کسانی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات بازداشت شده اند، آقای جلالی گفته است که باید با تمام متخلفان، مجرمان و کسانی که به اموال عمومی صدمه وارد کرده اند ولو اینکه از ضابطان هم باشند، باید برخورد شود.

برخی از معترضان گفته اند که در جریان نا آرامی های اخیر تهران، ماموران دولتی عمدا به اموال شهروندان آسیب رساندند و تصاویری هم از حمله آنان به اتومبیل ها و ساختمان های خصوصی انتشار یافته اما مقامات امنیتی و انتظامی تا کنون این اتهامات را رد کرده اند.

آقای جلالی به نقل از سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفته است که کسانی که هم اکنون در زندان به سر می برند "در آشوب ها دست داشته یا از عوامل تحریک کننده یا اتاق فکر این آشوب ها بوده اند و البته کسانی هم هستندکه در وسط میدان بوده و با سلاح های گرم و سرد به اموال عمومی و مردم تعرض کرده اند."

دادستان تهران مشخص نکرده است که آیا این افراد مسلح به سلاح های گرم و سرد از ماموران دولتی بوده اند و یا از مردم معترض، و در چنین صورتی، به چه انگیزه ای سایر معترضان را هدف حمله قرار داده و به اموال مردم عادی آسیب رسانده اند.

رئیس هیات تحقیق مجلس گفته که از آقای مرتضوی خواسته شده است با کسانی که اتهامات سنگینی ندارند با "رافت اسلامی" و با سایرین هم طبق ضوابط قانونی برخورد شود و افزود که طبق قانون، باید بازداشتیان در مدت 24 ساعت تفهیم اتهام شوند و به وکیل مدافع دسترسی داشته باشند.

کاظم جلالی افزود که سعید مرتضوی وعده داده است پرونده محمد کامرانی و محس روح الامینی، دو تن از قربانیان در ارتباط با اعتراضات پس از انتخابات را در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دهد و یک قاضی را نیز برای پیگیری پرونده آنان مامور کرده است.

مرگ بازداشتیان 'در اثر مننژیت'

آقای مرتضوی در عین حال گفته است که این دو نفر مننژیت داشته اند و در اثر این بیماری، هنگام بازداشت جان خود را در دست داده اند.

خانواده محمد کامرانی گفته بودند که فرزندشان به شدت زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته بود و برخی منابع به نقل از پدر محسن روح الامینی نیز گزارش شده بود که آثار ضرب و جرح در فرزندش مشاهده کرده هر آقای روح الامینی تا کنون رسما در این مورد اظهار نظر نکرده است.

سخنگوی کمیته ویژه مجلس دلیل تشکیل این کمیته را کسب اطلاعات دقیق و صحیح اعلام کرده و گفته است که "متاسفانه عده ای در داخل و خارج از کشور با نیت ضربه زدن به نظام، مطالبی بیان می کنند که صحت ندارد."

در مورد پخش اعترافات بازداشت شدگان از رسانه های دولتی، آقای جلالی گفته است "تصمیم در این خصوص با دستگاه های قضایی و اطلاعاتی و امنیتی است و مجلس نمی تواند تصمیم گیری کند، اما الان بنا نیست این اعترافات پخش شود."

یکی از خیرنگاران از آقای جلالی سئوال کرد که آیا کشه شدن محسن روح الامینی، فرزند یکی از مسئولان نظام باعث تصمیم به پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات اخیر شده است؟

سخنگوی کمیته ویژه گفت که از نظر مسئولان، هیچ فردی با فرد دیگر فرق نمی کند و پیگیری همزمان کشته شدن محمد کامرانی و محسن روح الامینی ناشی از تعطیلات مجلس بوده است.

در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری مهر به نقل از علی مطهری، نماینده مجلس، گزارش کرده است که باید افراد مقصر در مرگ زندانیان حوادث اخیر مانند محسن روح الامینی معرفی و مجازات شوند تا از تکرار "این اقداات غیرقانونی و غیرانسانی" جلوگیری به عمل آید.

همچنین، عماد افروغ، یکی از شخصیت های اصولگرا، ضمن انتقاد از تاخیر در رسیدگی به "برخوردهای قهرآمیز و دستیگری های غیر مترقبه" گفته است که "اینکه توسط یکی از مسئولان گفته می شود آقایان روح الامینی و کامرانی پیش از دستگیری مننژیت داشته اند، در مخیله ما نمی گنجد بلکه باید با مسببین این موضوع به موقع برخورد شود."

۱۴۰ بازداشت شده حوادث اخیر ایران 'آزاد شدند'

مخبر کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان در مجلس ایران می گوید که ۱۴۰ نفر از این بازداشت شدگان روز سه شنبه ۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) آزاد شده اند.

کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفته است که ۱۴۰ تن از بازداشت شدگانی که دارای اتهامات سبک بودند با "رأفت اسلامی" و با قرار وثیقه یا کفالت آزاد شدند.

او گفته است که ۱۵۰ بازداشت شده دیگر در زندان اوین نگهداری می شوند که به گفته مقامات دادستانی، اسناد و مدارکی دال بر "حمل اسلحه سرد و گرم، بمب آتش زا و وارد کردن آسیب به اموال عمومی" علیه آنها وجود دارد.

آقای جلالی گفت که علاوه بر این عده، ۵۰ نفر از چهره های سیاسی و اعضای "گروهک های ضد انقلاب" و "برخی افراد خارجی دخیل در اغتشاشات" هم در زندان هستند که از نظر دادستانی نقش آمر را در "اغتشاشات" داشته اند و بعضی از آنها "اتاق فکر اغتشاشات" بوده اند.

او گفته است که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از دادستانی تهران خواسته اند که پرونده این افراد "هر چه سریع تر" رسیدگی و محاکمه آنها "بر طبق ضوابط صحیح اسلامی و قوانین موضوعه کشور" انجام شود.

یک روز پیش تر، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود که محمود هاشمی شاهرودی، رئیس این قوه به سعید مرتضوی، دادستان تهران دستور داده است که ظرف یک هفته به "سرعت بخشی به روند بررسی وضعیت زندانیان و تعیین تکلیف آنان" اقدام کند.

به گفته علیرضا جمشیدی، آقای هاشمی شاهرودی همچنین مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور را موظف کرد در مورد شرایط نگهداری بازداشت شدگان و رعایت حقوق آنها و وضعیت بازداشتگاه ها گزارشی برای او تهیه کند.

آقای شاهرودی همچنین دستور داده است که شعبه هایی ویژه در دادگستری ها و سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل شود و به شکایت های "افراد بی گناهی" که در حوادث اخیر مورد "ضرب و شتم و تخریب اموال" قرار گرفته اند رسیدگی کند.

سخنگوی قوه قضائیه، تعداد کل بازداشت شدگانی را که تا روز دوشنبه در بازداشت مانده بودند، ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

حدود هفتاد چهره سیاسی و دانشگاهی ایران از جمله میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی روز شنبه ۳ مرداد در نامه ای سرگشاده خطاب به مراجع تقلید، نسبت به اعمال "شکنجه های مکرر" علیه بازداشت شدگان اظهار نگرانی کرده بودند.

همچنین در روزهای گذشته در مواردی، جسد افرادی که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شده بودند، به خانواده های آنها تحویل داده شد.

علت مرگ این بازداشت شدگان دست کم در دو مورد ابتلا به بیماری مننژیت در زمان بازداشت عنوان شد.

هشدار به احمدی نژاد درباره نحوه ارتباطش با آیت الله خامنه ای

جامعه اسلامی مهندسین در ایران که یک تشکیل سیاسی محافظه کار و مذهبی محسوب می شود، در نامه ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی نژاد، به او درباره رفتار های اخیرش در ارتباط با آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده است.

جامعه اسلامی مهندسین در این نامه خواستار "اطاعت مطلق از ولایت فقیه" یعنی از آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و "کارآمدی بیشتر دولت" از سوی آقای احمدی نژاد شده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، محمد رضا باهنر، نایب رئیس فعلی مجلس ایران و برادر محمد جواد باهنر نخست‌وزیر فقید این کشور است و از سیاستمداران با نفوذ محسوب می شود.

این تشکل سیاسی پیش از این نیز نامه ای برای آقای احمدی نژاد نوشته بود که متن و محتوی آن منتشر نشده است اما در نامه سرگشاده جامعه اسلامی مهندسین به آقای احمدی نژاد به او هشدار داده شده که با اعمالش به سرنوشت محمد مصدق نخست وزیر پیشین ایران و ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهوری این کشور دچار نشود.

در نامه جامعه اسلامی مهندسین، خطاب به آقای احمدی نژاد گفته شده است: "ما جدا نمی‌خواهیم حضرتعالی خدای ناکرده از ریشه‌های آرا خود غافل شده و ماجرای آقای مصدق در رویارویی با روحانیت، توهم استظهار به رای ملت که در اوان انقلاب نیز توسط بنی‌صدر تکرار شد برای شما هم پیش آید."

دکتر محمد مصدق، نخست وزیر فقید ایران، از سوی برخی از سیاستمداران محافظه کار ایرانی و برخی از روحانیون این کشور متهم به نادیده گرفتن آیت الله ابوالقاسم کاشانی، روحانی متنفذی است که در عصر او می زیسته است.

ابوالحسن بنی صدر نیز اولین رئیس جمهور ایران است که بعد از انقلاب و در جریان اولین انتخابات ریاست جمهوری با فاصله زیادی از رقیبانش به پیروزی رسید، اما به علت "عدم کفایت سیاسی" از سوی مجلس برکنار شد.

جامعه اسلامی مهندسین به آقای احمدی نژاد گفته است که "ظاهرا امروز شما تمایل دارید متکلم وحده باشید و صدای کسی را نشنوید، لذا به عنوان وظیفه شرعی، انقلابی و قانونی، خود را موظف می‌دانیم که صدای مردم را به شما برسانیم."

هرچند در هشدار این تشکل سیاسی به آقای احمدی نژاد به وقایع پس از اعلام نتایج انتخابات و اعتراض های مردمی به آن و نارضایتی های اخیر در ایران اشاره ای نشده اما به موضوع "کارآمدی دولت" اشاراتی سربسته شده است که "ملت ایران، تمامی اصولگرایان و دوستان شما با دقت و حساسیت دو شاخص تبعیت مطلق از رهبری انقلاب و کارآمدی" را تعقیب می کنند.

مهمترین انتقادی که جامعه اسلامی مهندسین در این نامه متوجه آقای احمدی نژاد کرده، تعلل او از پذیرش فرمان حکومتی آیت الله علی خامنه ای است که نزدیک به ۱۰ روز پیش خواستار برکناری اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی رئیس جمهوری شده بود.

سرانجام با یک هفته تاخیر، محمود احمدی نژاد، حکم حکومتی آیت الله علی خامنه ای را پذیرفت.

آقای احمدی نژاد ساعاتی پس از برداشتن آقای رحیم مشائی از معاونت اول خود، او را به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری منصوب کرد.

جامعه اسلامی مهندسین در نامه خود از آقای احمدی نژاد به علت متن نامه اش به آیت الله خامنه ای گلایه کرده و از او خواسته تا بار دیگر این نامه را مطالعه کند تا "دقیقا متوجه شود چرا حامیان او (محمود احمدی نژاد) در ستاد های انتخاباتی با دلی شکسته و چشمانی پراشک انگشت تعجب به دندان گرفته اند."

آقای احمدی نژاد در نامه کوتاهی که در جریان پذیرش استعفا و نه برکناری اسفندیار رحیم مشایی خطاب به آیت الله خامنه ای ارسال کرد گفته بود که این حکم را "براساس اصل ۵۷ قانون اساسی" پذیرفته است.

برخی از منتقدان آقای احمدی نژاد که از حامیان سیاسی او نیز محسوب می شوند از لحن نامه او خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، انتقاد کرده بودند.

مهمترین موضوعی که نامه سرگشاده جامعه اسلامی مهندسین به آن اشاره کرده "بی پاسخ ماندن دستور صریح" رهبر ایران و "اطاعت مطلق" از ولی فقیه است.

جامعه اسلامی مهندسین در سال ۱۳۶۶ خورشیدی تاسیس شد.

اساسنامه این تشکل سیاسی محافظه کار می گوید که جامعه اسلامی مهندسین تشکلی عقیدتی، سیاسی است که از خواسته های به حق کلیه تشکلها و نیروهای مسلمان درخط ولایت فقیه پشتیبانی و با آنها همفکری و همکاری می کند.

آخرين آخبار