آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ شهریور ۲۳, دوشنبه

کروبی در صورت ادامه انکارها افشاگری می کند

خبرگزاری هرانا: یک منبع نزدیک به مهدی کروبی تاکید کرد که اعضای کمیته سه نفره قوه قضاییه که در بیانیه دیروز خود مستندات این کایندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد تجاوز در زندان ها را ساختگی دانسته اند، در جلسه خود با نامبرده شکی در مورد بروز تخلفات نشان نداده بودند. وی در گفتگو با روز، با تاکید بر اینکه خطبه های نماز جمعه اخیر آیت الله خامنه ای عملا جهت گیری حوادث را مشخص کرد افزود: "اگرچیزی نیست چرا تک تک اعضای کمیته را دستگیر می کنید‌؟ اگر هراسی از اتفاقاتی که افتاده ندارید چرا در پی از بین بردن مدارک هستید؟ درجلسه آقای کروبی با کمیته سه نفره قوه قضاییه آنها از مدارک موجود متعجب شدند وفضای جلسه آنچنان مثبت بود که حاج آقا گفتند که حتما ترتیب اثر داده خواهد شد. اما بعد دیدیم که نه تنها بساط کمیته را جمع کردند بلکه تک تک افرادی را که درجریان پیگیری های آزارواذیت های رخ داده بودند را دستگیر کردند. " به گفته این منبع: "برای کمیته سه نفره قوه قضاییه درجلسه هیچ شکی نبوده که تخلفاتی صورت گرفته است چرا که مدارک آقای کروبی اساسا قابل انکار نبوده است. اما ظاهرا جهت گیری بررسی ها نه ازجانب قوه قضاییه بلکه از سوی مقامات عالی رتبه صورت می گیرد وعملا کمیته کاره ای نیست. درواقع اعتقاد ما این است که اینها برای برنامه آینده شان کار دارند. این موضوع از بالا هدایت می شود. این سه نفر جلسه خوبی داشتند." وی خاطرنشان کرد: " آقای کروبی مدارک را درصورتی که این پروایی ها ادامه پیدا کند منتشر خواهند کرد. ازجمله اینکه به بیمارستان ها و پزشکان اعلام کرده اند که حق ندارند که گواهی درخصوص ضرب وجرح ها بدهند. درچنین فضایی مردم چطور جرات بکنند بگویند که به آنها جفا شده و یا مورد آزار واذیت قرار گرفته اند؟" این منبع با اشاره به دستگیری ابراهیم امینی عضو کمیته پی گیری وضعیت آسیب دیدگان پس از انتخابات اظهار داشت: " دستگیری اعضای کمیته پیام مستقیم به مهدی کروبی است" و افزود: "دستگیری ابراهیم امینی نشان می دهد که نه تنها عزمی برای پیگیری تخلفات گسترده در جریان دستگیری ها وآزار واذیت افراد متخلف وجود ندارد بلکه اراده ای وجود دارد تا تخلفات یاد شده لاپوشانی شود. "

دفتر سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران،دکتر سروش را «مرتد» اعلام کرد

شبکه جنبش راه سبز(جرس):ارگان رسمی دفتر سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران با انتشار نوشتار اهانت آمیزی، عبدالکریم سروش را به خاطر نامه اعتراض آمیز اخیرش به آیت الله خامنه ای «مرتد» اعلام کرد و از نامه سرگشاده دکتر سروش به عنوان « دست نوشته مرتدي چون حسين حاج فرج دباغ معروف به سروش» نامبرد. «صبح صادق» ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران همچنین اکبر گنجی، محسن کدیور و عطاء الله مهاجرانی را «حلقه خارج نشین کودتا» یا همان انقلاب مخملی مورد ادعای خود معرفی کرد و در نوشتاری سراسر اهانت آمیز و توام با عصبیت به این چهره های اصلاح طلب حمله کرد. ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران با اشاره به حمایت دکتر سروش از مهدی کروبی در جریان انتخابات، درباره نامه اخیر دکتر سروش نوشته که «در این نامه كه بيشتر به دست نوشته هاي گروهك منافقين شباهت داردخطاب به رهبري انقلاب بي شرمانه مي نويسد:شما گفتيد كه "حرمت نظام هتك شد" و آبروي آن به يغما رفت. باور كنيد كه در تمام عمر خود خبري بدين خوشي از كسي نشنيده بودم. آفرين بر شما كه نكبت و ذلت استبداد ديني را اذعان و اعلام كرديد. شادم كه آخر الامر آه سحرخيزان به گردون رسيد و آتش انتقام الهي را برافروخت.» ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران در ادامه مطلب اهانت آمیز و خشمگینانه خود علیه سروش نوشته «اين پشمينه پوش زشت خو كه ادبيات وزين پارسي را به خدمت انديشه فاسدش درآورده است، در بخشي ديگر از توهمات بوالهوسانه خود مي نويسد:ما نسل كامكاري هستيم. ما زوال استبداد ديني را جشن خواهيم گرفت. جامعه اي اخلاقي و حكومتي فراديني طالع تابناك مردم سبز ماست.» ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه منتشر می شود علاوه بر دکتر سروش از اکبر گنجی،محسن کدیور و عطاء الله مهاجرانی نیز به عنوان« حلقه خارج نشين» نامبرده و ادعا کرد که این چهرهای اصلاح طلب « اين روزها نمك خورده و نمكدان شكسته قلم و زبان ناتوان خود را در خدمت تهاجم به انقلاب اسلامي قرار داده اند.» و مدعی شد که« اين افراد كه نام و نشان ناچيز خود را نيز از انقلاب اسلامي وام دارند امروز گوي سبقت را از سلطنت طلبان و گروهك رجوي و ... ربوده و تمام وقت در خدمت رسانه هاي صهيونيستي قرار گرفته اند.» ارگان رسمی دفتر سیاسی سپاه در این متن اهانت آمیز که با الفاظ توهین آمیز و عصبیت شدید نویسندگانش همراه است علاوه بر حمله به سروش،گنجی،کدیور و مهاجرانی، نوشته« آنچه در اين ميان محل تامل است سكوت سران داخلي فتنه سبز همچون موسوي و كروبي و خاتمي در برابر اين اظهار نظرهاست.» ارگان دفتر سیاسی سپاه در عین حال کروبی، موسوی و خاتمی را مورد تهدید کرده و با این ادعا که« امروز ملت ايران منتظر است تا شاهد اعلام برائت اين مدعيان خط امام از كلام خارج نشينان دشمن انديشه امام باشند» نوشته« و گرنه فرضيه همگرايي آنان با گنجي و سروش و كديور و مهاجراني به واقع نزديك خواهد شد.»

شعار مردم قم پس از مراسم احیا در دفتر آیت‌الله صانعی: یا حجت ابن الحسن، ریشه‌ی ظلم رو بکن!

دهها تن از مردم قم پس از سخنرانی شدیداللحن آیت‌الله العظمی صانعی در مراسم احیای شب گذشته، در محل تجمع کردند و فریاد زدند: یا حجت ابن الحسن، ریشه‌ی ظلمو بکن! به گزارش خبرنگار «موج سبز آزادی» از قم، چند ساعت پیش و به دنبال سخنان انتقادی و شدیداللحن آیت‌الله العظمی صانعی در انتقاد از شرایط فعلی اداره‌ی کشور، پس از پایان مراسم احیا، دهها تن از مردم قم در بیرون دفتر این مرجع بزرگوار تقلید تجمع کردند و شعارهایی در انتقاد از شرایط حاکم سر دادند. تجمع اعتراضی دیشب مردم قم از این لحاظ حائز اهمیت بود که به خاطر شرایط امنیتی حاکم بر این شهر، در ماه‌های اخیر هیچ تجمع اعتراضی امکان شکل‌گیری نداشت. بر اساس گزارش خبرنگار «موج سبز آزادی» از قم، در این تجمع که برای نزدیک به نیم ساعت به طول انجامید، معترضان شعارهایی همچون «مرگ بر دیکتاتور»، «دولت کودتا، استعفا، استعفا»، «وعده‌ی ما، روز قدس» و «یا حجت ابن الحسن، ریشه‌ی ظلمو بکن!» سر دادند. آیت‌الله العظمی صانعی نیز در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، در سخنانی از شهید آیت‌الله بهشتی به خاطر پرورش فرزندی همچون علیرضا بهشتی تقدیر کرد و او را فرزند صالح نامید. ایشان همچنین با اشاره به اینکه روش کنونی اداره‌ی کشور ارتباطی با امام خمینی (سلام الله علیه) ندارد، خواستار آن شد که برای معرفی صحیح انقلاب و امام، نحوه‌ی اداره‌ی کشور در 10 سال ابتدایی انقلاب و دوران امام بازگو شود و به اطرافیان امام در آن سال‌ها توجه شود. در این مراسم همچنین حاضران ضمن قرآن به سر گرفتن طبق مناسک شب قدر، برای آزادی زندانیان سیاسی دعا کردند. جزئیات بیشتر درباره‌ی این تجمع و سخنان آیت‌الله العظمی صانعی به زودی در «موج سبز آزادی» منتشر خواهد شد.

خانواده احمد کارگر نجاتی در تماس با کروبی: «بچه مان را کشته اند» - مرگ فرزندمان یک واقعیت است

به دنبال جنجال رسانه های خبری جناح راست مبنی بر کشته نشدن فردی به نام احمدکارگر نجاتی که نام وی پیش از این توسط رسانه های اصلاح طلب به عنوان یکی از کشته شدگان حوادث اخیر ذکر شده بود، یک منبع نزدیک به کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان وآسیب دیدگان اخیر گفت که در مورد نامبرده نیز "همانند ماجرای ترانه موسوی تلاش می شود حقیقت پنهان شود." وی درتوضیح مخفی کردن حقیقت درخصوص مرگ یاد شده گفت: "چندروز پیش صدا وسیما یک برنامه ای راه انداخت که در آن گفته می شد احمدنجاتی که گفته شده کشته شده است کشته نشده وکسی را آورده اند که گفت من را به عنوان کشته جا زنده اند. این درحالی است که ممکن است چندین احمدنجاتی وجود داشته باشد. درهمان زمان خانواده احمد کارگر نجاتی با هزارترس ولرز با مهدی کروبی تماس گرفته و گفته اند بچه شان را کشته اند." این منبع اظهار داشت: " الان وضع ایران چنین است که خانواده پسرش که کشته شده است جرات نمی کند بگوید که پسر من را کشته ای؟ همه را دچار رعب و وحشت کرده اند." طی روزهای گذشته صداوسیما به همراه روزنامه کیهان و سایت هایی همچنان رجانیوز با مصاحبه با فردی به نام احمد نجاتی تلاش کردند اصل کشته شدن یکی از افراد پس از انتخابات را به صورت کلی نادیده بگیرند.

احمدی نژاد با استناد به خبر دروغ از آیت الله العظمی صانعی شکایت کرد!

پارلمان‌نیوز: دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری با استناد به خبر دروغ و تحریف شده رجا نیوز از آیت الله صانعی شكایت كرد. فارس در این رابطه گزارش داد که یك منبع آگاه در ریاست‌جمهوری گفت: در پی سخنرانی توهین‌آمیز آقای(آیت الله) صانعی در یكی از مجالس علیه رئیس‌جمهور، دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری، شكایتی علیه ایشان تنظیم كرده است. وی افزود: شكایت تنظیم شده تقدیم دادگاه ویژه روحانیت خواهد شد. گفتنی است پیش از این دروغ بودن این ادعا با انتشار فایل صوتی و نیز متن کامل بیانات آیت الله صانعی بر ملا شده بود.

دیدار سید حسن خمینی و جمعی از اعضای بیت حضرت امام با دكتر علیرضا بهشتی

به گزارش خبرنگار کلمه دکتر سید علیرضا بهشتی فرزند شهید آیت الله بهشتی و مشاورارشد میرحسین موسوی نیمه شب گذشته پس از 5 روز بازداشت با قرار وثیقه ! آزاد شد. در پی آزادی دکتر بهشتی جمعی از اعضای بیت حضرت امام(ره) سحرگاه امروز به دیدار ایشان در منزل وی رفتند . در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و مادر گرامیشان، همسر بزرگوار یادگار امام و سید علی آقای خمینی نیز حضور داشتند. بیت حضرت امام(ره) فریضه نماز صبح را نیز در منزل دکتر بهشتی به جا آوردند.
با ۱۵۷ امتیاز و ۱۰ نظر

هاشمی رفسنجانی: در صورت بازداشت کروبی از تمام سِمَت هایم استعفا خواهم داد

به دنبال انتشار اخباری درباره بازداشت مهدی کروبی بازتاب های بسیاری داشته است شنیده ها حاکی است که اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده که در صورت بازداشت وی از تمام سمت هایش استعفا خواهد داد . در همین راستا سایت های خبری داخلی و خارجی بخشی از خبرهای خود را به این موضوع اختصاص می دهند این درحالی است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز این روزها هجمه بسیاری را به مهدی کروبی آغاز کرده است و بازداشت وی را در برخی از بخش های خبری پیگیری می کند . اما در همین راستا شنیده شده که شبکه العربیه به نقل از منابع خبری خود در تهران و گزارش نجاح محمد علی اعلام کرد ، اخباری مبنی بر صدور دستور بازدداشت شیخ مهدی کروبی یکی از رهبران اصلاح طلب ، دریافت کرده است . در همین حال آیت الله هاشمی رفسنجانی تهدید کرده است در صورت بازداشت مهدی کروبی از تمام مناصب خود استعفا خواهد داد .

رسوایی تازه برای قوه قضاییه با انتشار فیلم مستند از قربانی تجاوزجنسی

تنها با گذست یک رو از ادعای بی اساس هیئت تحقیق قوه قضاییه، انتشار ویدئو مستند از قربانی تجاوز رژیم را رسوا کرد.در این مصاحبه که امروز در سایت رضا علامه زده منتشر شده شاهد مهدی کروبی که مخفی‌ شده از وضعیت خود میگوید.
http://reza.malakut.org/2009/09/post_469.html

علیرضا بهشتی و محمد علی دادخواه آزاد شدند

احمدی نژاد: حاضر به مذاکره در باره برنامه هسته ای نیستم

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران می گوید حاضر است با قدرت های جهانی در باره مسائل بین المللی گفتگو کند ولی حاضر به مذاکره در باره برنامه هسته ای ایران نخواهد بود.

قبلا آمریکا گفته بود در نظر دارد در هر گونه مذاکره آتی با ایران، مسئله هسته ای را مطرح کند ولی آقای احمدی نژاد که به زودی برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک خواهد رفت، گفت ایران حاضر به گفتگو در باره حق استفاده از 'تکنولوژی صلح آمیز هسته ای' نخواهد یود.

دولت ایران هفته گذشته یک بسته پیشنهادی در اختیار گروه 1+5 (شامل 5 عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) قرار داد.

مقامات ایران گفته بودند از جمله این پیشنهادات، آمادگی ایران برای بحث در باره خلع سلاح هسته ای جهانی و نیز یک رشته مسائل بین المللی دیگر است.

آمریکا که ابتدا در واکنش به بسته پیشنهادی ایران گفته بود این سند به نگرانی ها درباره ماهیت برنامه اتمی این کشور پاسخ نمی دهد یک روز بعد - در روز جمعه -گفت همراه با سایر اعضای گروه ۱+۵ پیشنهاد جدید ایران برای گفتگو را پذیرفته است.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به رغم نپرداختن بسته پیشنهادی ایران به خواسته کشورهای غربی برای توقف غنی سازی اورانیوم، محتوای این بسته فرصتی را برقراری گفتگوی مستقیم با ایران فراهم کرده است.

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز خواستار از سرگیری فوری گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ شد.

اکنون رئیس جمهوری ایران در نخستین موضع گیری نسبت به آن اظهارات داشتن تکنولوژی هسته ای را حق قانونی و مسلم ایران خوانده و گفته ایرانی ها در مورد حق غیرقابل انکار خود با هیچ کس مذاکره نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای احمدی نژاد در جریان گفتگو با سایمون گس، سفیر جدید دولت بریتانیا در ایران این اظهارات را کرده است.

سفیر جدید بریتانیا در تهران برای تسلیم استوارنامه خود به دیدار رئیس جمهوری ایران رفته بود.

در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که از ایران دیدن می کند گفت ترکیه حاضر است در مذاکرات ایران و رهبران جهان بر سر تازه ترین پیشنهادات ایران برای حل مناقشه هسته ای، نقش میزبان را بازی کند.

ترکیه که عضو پیمان ناتو و متحد آمریکاست علاقمند به گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی با کشور همسایه خود ایران است.

آقای داوود اوغلو بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 را پایه خوبی برای آغاز مذاکرات در باره مسائل مهم جهانی توصیف کرده است.

علیرضا بهشتی و محمد علی دادخواه آزاد شدند

علیرضا بهشتی، سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر و مشاور میرحسین موسوی که چند روز پیش بازداشت شده بود، بامداد امروز از زندان آزاد شد.

محمد علی دادخواه، از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل چند فعال سیاسی نیز امروز از زندان آزاد شده است.

آقای دادخواه به همراه عبدالفتاح سلطانی، از اعضای این کانون در تیر ماه امسال بازداشت شده بود.

آقای بهشتی با سپردن وثیقه نقدی دویست میلیون تومانی و پس از تحمل چهار روز حبس آزاد شده است. میزان وثیقه برای آزادی آقای دادخواه نیز پانصد میلیون تومان بوده است.

مرتضی الویری نماینده مهدی کروبی در کمیته پیگیری وضعیت زندانیان نیز در بازداشت به سر می برد و تا کنون خبری در باره او منتشر نشده است.

آقای بهشتی روز سه شنبه، هفده شهریور توسط ماموران امنیتی و با حکم دادستان جدید تهران بازداشت شد.

علیرضا بهشتی فرزند آیت الله بهشتی، اولین رئیس دیوان عالی جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ است.

روز گذشته محمرضا جلایی پور، مسئول و سخنگوی 'پویش حمایت از میرحسین موسوی' هم که در حوادث بعد از انتخابات دستگیر شده بود، پس از ۸۲ روز در زندان با ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد.


ترور یک امام جمعه اهل سنت در سنندج

ماموستا برهان عالی، از روحانیان اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج و مسجد قبای شهرک بهاران این شهر، شنبه شب ساعت ۲۳ در منزل شخصی خود در اثر تیراندازی افراد ناشناس کشته شد.

خبرگزاری های ایرانی از قول شاهدان عینی گزارش داده اند که چند فرد ناشناس به بهانه پرسیدن سوال های شرعی به در منزل آقای عالی رفته اند و همان جا با شلیک چند گلوله او را کشته اند.

علی اکبر گروسی، رئیس دادگستری کل استان کردستان، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته استکه هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته و هیچ کس هم در این رابطه بازداشت نشده است.

اما آقای گروسی گفته احتمالا "گروهک های ضد انقلاب" این ترور را انجام داده اند.

ماموستا برهان علی، از روحانیون شناخته شده اهل سنت کردستان بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای برهان عالی را مسئول کمیته روحانیون ستاد حامیان مردمی محمود احمدی نژاد در انتخابات راست جمهوری معرفی کرده است، اما سامان رسول پور، خبرنگار ساکن سنندج، این مسئله را رد کرده و می گوید با اینکه ماموستا برهان عالی مخالف حاکمیت نبوده، اما بیشتر یک شخصیت میانه رو بوده است.

به گفته آقای رسول پور، ماموستا برهان عالی دبیر دبیرستان بوده و جلسات منظم تفسیر قرآن داشته و اساسا بیشتر یک شخصیت مذهبی شناخته شده بوده تا شخصیت سیاسی.

آقای رسول پور همچنین درباره انگیزه احتمالی ترور آقای عالی می گوید که این روحانی اهل سنت چند سال پیش در یکی از سخنرانی هایش به سلفی ها حمله کرده و آنها را خوارج خوانده است. به گفته آقای رسول پور در همان جلسه عده ای به این سخنان ماموستا عالی اعتراض کرده اند و حتی او را "کافر" خوانده اند.

سلفی ها از شاخه های بنیادگرای مسلمانان اهل سنت هستند که اعضای سازمان القاعده عموما پیرو این آیین هستند.

آقای رسول پور می گوید سلفی ها در سال های اخیر در کردستان ایران هم فعالیت های زیادی داشته اند و بسیاری آنها را شاخه ایرانی القاعده می خوانند.

دفتر حقوقی ریاست جمهوری از آیت الله صانعی 'شکایت' می‎‌کند

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از منبعی آگاه در دفتر ریاست جمهوری ایران از شکایت دفتر حقوقی این نهاد از آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعیان، خبر داده است.

این فرد که نخواسته نامش فاش شود به ایرنا گفته است: " در پی سخنرانی آقاي صانعی در يکی از مجالس خود عليه رييس‌جمهوری، دفتر حقوقي رياست‌جمهوری، شکايتی را عليه وی تنظيم کرده است."

او گفته است که این شکایت به دادگاه ویژه روحانیت ارائه می شود.

ظاهرا این شکایت واکنشی است به سخنرانی ماه گذشته آیت الله صانعی در استان گلستان که در آن از برخورد های "خشن" با مردم معترض در ایران در نا آرامی های اخیر به شدت انتقاد کرد.

آیت الله صانعی همچنین از جمله روحانیونی بود که به برگزاری دادگاه های بازداشت شدگان وقایع اخیر و اعترافات آنان شدیدا اعتراض کرد و گرفتن این اعترافات را گناه کبیره و ترتیب اثر دادن به اعترافات را مخالفت با قرآن برشمرده بود.

این مرجع تقلید شیعیان، از میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، نیز دفاع کرده بود.

سفیر جدید بریتانیا در ایران با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرد

سایمون گس، سفیر جدید بریتانیا در ایران، امروز یکشنبه، بیست و دو شهریور استوارنامه خود را به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران تحویل داد.

آقای گس جانشین جفری آدامز می شود که از ماه مارس سال 2006 جانشین ریچارد دالتون شده بود.

سایمون گس پیش از این به مدت چهار سال سفیر بریتانیا در یونان بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای احمدی نژاد در دیدار با سفیر جدید بریتانیا، ابراز امیدواری کرده که دولت این کشور بتواند اشتباهات خود را (در قبال ایران) جبران کند.

مقام های ایرانی از جمله آیت الله خامنه ای، رهبر این کشور، بریتانیا را به دخالت در ناآرامی های پس از انتخابات که به کشته شدن دهها نفر منجر شد، متهم کردند.

دولت بریتانیا این اتهام را رد کرده است.

رئیس جمهور ایران در دیدارش با سفیر بریتانیا با ذکر این نکته که مردم ایران از رابطه با دولت بریتانیا خاطرات منفی در ذهن دارند، گفت: "در مسر توسعه روابط، نگاه ما به آینده است و امیدواریم دولت انگلیس از گذشته تجربه خوبی گرفته باشد و رفتارهای گذشته خود را اصلاح کند."

آقای گس نیز خواهان توسعه روابط بین دو کشور بر اساس احترام متقابل شده است.

در دوران سفارت آقای آدامز، روابط دو کشور با تنش های بسیاری همراه شد که از آن جمله می توان به بازداشت ملوانان بریتانیایی در آب های خلیح فارس در سال 2007 و همچنین بازداشت کارکنان ایرانی سفارت این کشور در تهران در حین ناآرامی های پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره کرد.

شیر نقره ای ونیز به شیرین نشاط اهدا شد

فیلم سینمایی "لبنان" به کارگردانی ساموئل مواز از اسرائیل، شیر طلایی جشنواره سینمایی ونیز را به خود اختصاص داده است.

این جایزه در روز پایانی برگزاری شصت و ششمین جشنواره بین المللی سینمایی ونیز به وسیله هیات داوران به آقای مواز اهدا شد.

هیات داوران همچنین شیر نقره ای بهترین کارگردانی را به شیرین نشاط کارگردان ایرانی فیلم سینمایی "زنان بدون مردان" اهدا کرد.

کالین فیرث از بریتانیا نیز جایزه بهترین بازیگر را به خاطر ایفای نقش در فیلم "مرد مجرد" به خود اختصاص داد.

او در این فیلم درنقش یک استاد عزادار بازی می کند.

فیلم سینمایی "لبنان" داستان حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ را از منظر سرنشینان Û �ک تانک اسرائیلی روایت می کند.

این فیلم در حقیقت بازگو کننده خاطرات ساموئل مواز است که آن زمان یک سرباز جوان در ارتش اسرائیل بوده است.

"زنان بدون مردان" به کارگردانی شیرین نشاط و بر اساس داستانی به همین نام تولید شده است.

این داستان که به وسیله شهرنوش پارسی پور نوشته شده است، بیانگر داستان چهار زن ایرانی در دوره زمانی کودتای ۲۸ مرداد است.

گفت و گو با شیرین نشاط، برنده شیر نقره‌ای ونیز

فیلم "زنان بدون مردان" ساخته شیرین نشاط، کارگردان ایرانی مقیم نیویورک، توانست شیر نقره ای شصت و ششمین جشنواره سینمایی ونیز را از آن خود کند. این فیلم، تنها فیلم از یک فیلمساز ایرانی در بخش مسابقه این جشنواره بود.

خانم نشاط این فیلم را بر اساس داستانی با همین نام نوشته شهرنوش پارسی پور به تصویر کشیده است.

شیرین نشاط در رابطه با اقتباس از این اثر ادبی و اینکه تا چه حد به اصل اثر وفادار مانده می گوید: "پنج شخصیت در کتاب وجود دارد که ما مهدخت را حذف کردیم. ولی چهار زنی که در فیلم می بینید از لحاظ اجتماعی و اقتصادی کاملا بر اساس کتاب هستند منتهی راهی را که طی می کنند تا به آخر برسند را کمی تغییر دادم."

خانم نشاط افزود: " نکته اصلی این تغییر هم این نکته بود که در کتاب خانم پارسی پور، کودتا و تابستان 1332 کاملا در پشت داستان بود و برای من جالب بود که این نکته را بزرگ تر کنم. به همین دلیل هم مونس که در کتاب فقط آدم کنجکاوی به مسائل دنیا بود را مقداری سیاسی کردم."

شهرنوش پارسی پور نویسنده کتاب "زنان بدون مردان" در همین رابطه می گوید: "اینکه فیلم دوران مصدق را نشان می دهد عقیده و ایده شیرین نشاط بود و در کتاب من چنین نیست. اصلا تز من در کتاب این بود که چرا زنان در آن زمان نمی توانستند در مسائل سیاسی دخالت کنند ولی ایشان عوض کرد و زنان در آن دوره فعالیت می کنند. ولی باید بگویم صحنه ها خوب درآمده اند."

خانم پارسی پور افزود: "درباره سازنده باید بگویم مقداری کتاب را عوض کرده ولی من شیرین را دوست دارم و می دانم که این طور برایش راحت تر بود تا بتواند فیلم را بسازد. من هم تابعی از این مساله بودم و به نظر اشکالی ندارد."

شیرین نشاط می گوید برای ساخت فیلم به دنبال کتابی تصویری بوده و به نظر او" زنان بدون مردان" این امکان را برای او فراهم کرده است.

او افزود: "از طرف دیگر با وجود تصویری بودن داستان، رئالیتی هم در آن زیاد است. داستان در تابستان 1332 در تهران با دو شخصیت واقعی است. هم می توانستم در دنیای هنری تصویری خودم بمانم ولی از طرفی می خواستم خودم را به مسائل واقعی هم بکشانم."

خانم نشاط همچنین گفت: "البته نوشتن این سناریو پروسه ای طولانی بود ولی با همکاری دوستان و به ویژه شجاع آذری این کار صورت گرفت."

روند ساخت فیلم "زنان بدون مردان" به گفته شیرین نشاط از سال 2003 میلادی آغاز شده است.

شجاع آذری همکار و همسر شیرین نشاط در فیلم "زنان بدون مردان" است. سالهاست که آقای آذری در کنار شیرین نشاط حضور دارد و نقش پررنگی در تمامی فعالیت های هنری این هنرمند دارد.

شجاع آذری درباره دلیل طولانی شدن ساخت این فیلم می گوید: "چند سال اول به جمع کردن پول و سرمایه برای ساخت فیلم گذشت. بعد از آن هم نوشتن سناریو. به این خاطر که اقتباس از کتاب "زنان بدون مردان" خانم پارسی پور کار بسیار مشکلی بود. کتاب رئالیسم جادویی است که به شکل داستان های کوتاه نوشته و بعد به شکل رمان کنار هم گذاشته شده است."

آقای آذری افزود: "بعد از شروع کار فهمیدیم که ترجمه این کتاب برای سینما مشکل است. در هر حال یکی دو سال طول کشید و اشخاص زیادی روی سناریو کار کردند ولی در نهایت کار مشترکی شد از من و شیرین."

شیرین نشاط را بیشتر به عنوان عکاس و همچنین سازنده چند ویدئو آرت می شناسند. او می گوید به عنوان یک هنرمند دوست دارد کارهای مختلف را تجربه کند.

شجاع آذری به عنوان همکار او در این فیلم درباره تجربه این فیلمسازی می گوید: "زبان فیلمسازی برای شیرین تازه بود و آشنایی زیادی با این زبان نداشت. من تلاش می کردم که این فیلم شبیه کارهای هنری آبستره نشود و روایت و داستان گویی در فیلم قوی باشد و تماشاگر سینما را خسته نکند."

آقای آذری گفت: "بنابراین پیدا کردن راه حلی بود بین دید بصری شیرین و داستان گویی سینمایی."

فیلم "زنان بدون مردان" در مراکش فیلمبرداری شده و سعی سازنده فیلم بر آن بوده تا فضاهای شهر تهران در زمان مصدق را بازسازی کند. به جز نقش های اصلی دیگر بازیگران فیلم از جمله تمامی سیاهی لشگر از ملل دیگر دنیا در این فیلم جمع شده اند.

در هر حال برای عوامل سازنده فیلم، فیلمبرداری و تهیه کردن فیلم خارج از ایران مشکلات خود را داشته است.

شجاع آذری درباره این مشکلات می گوید: "متاسفانه این از بدشانسی ماست که مجبوریم، خارج از کشور، ایران را بازسازی کنیم. البته در ده سال اخیر در مراکش خیلی کار کرده ایم. بنابراین مراکش مانند خانه ای دوم برای ماست. جایی آشنا که مدام به آن برمی گردیم.

در سکانس اولیه فیلم که به اعتقاد برخی از منتقدان یکی از بهترین سکانس های فیلم است. مونس یکی از شخصیت های اصلی فیلم خود از بالای پشت بام به پایین پرت می کند و چادر سیاهی که بر سر دارد به گوشه ای بر زمین می افتد.

شیرین نشاط درباره این سکانس می گوید: "آن لحظه ای که مونس بالای پشت بام ایستاده بود از یک طرف صدای اذان و از سویی صدای تظاهرات و او در این میان ناگهان خود را رها کرد. در آن لحظه مونس می گوید حالا فقط سکوت بود و سکوت و دیگر هیچ و حالا می فهمم که تنها راه آزادی، آزادی از این زمین است."

خانم نشاط افزود: "این فیلم بیشتر حالت سمبیک دارد و برای من این زن در میان آن همه هیاهو وقتی خود را رها می کند و چادرش بر زمین می افتد نشان می دهد که او تنها راه آزادی را در مرگ می بیند."

امکان گفت و گو با شیرین نشاط پس از نمایش مطبوعاتی فیلم و در اتاق او در یکی از هتل های جزیره لیدو فراهم شد. داخل اتاق چندین بسته پر از شال های سبز بود.

شیرین نشاط درباره شال های سبز گفت: "نزدیک به صد شال سبز از نیویورک با خود آوردیم که همگی عوامل فیلم روی فرش قرمز شال سبز بیاندازیم. به عنوان کسانی که همگی آرتیست هستیم ولی مسائل سیاسی و اجتماعی ایران خیلی برایمان مهم است."

او افزود: "فقط خواستیم به دوستان عزیزمان در ایران و خارج از ایران بگوییم که ما به نوعی از این جنبشی که در ایران به راه افتاده حمایت می کنیم و با همین شال های سبز به دنیا نشان می دهیم که ما هم طرفدار جنبش سبز هستیم."

و شیرین نشاط به همراه دیگر عوامل فیلم همگی برای اکران رسمی فیلم با شال و یا لباس سبز از روی فرش قرمز جشنواره عبور کردند.

دور تازه افزایش سانسور در ایران

سانسور سازمان یافته مطالب فرهنگی و سیاسی در ایران پدیده تازه ای نیست اما افزایش سخت گیری ها در انتشار اخبار و آثار هنری پس از انتخابات باعث شده است برخی از صاحب نظران افزایش سانسور را نشانه ای از شدید تر شدن بحران سیاسی در ایران بدانند.

برخی از روزنامه نگاران منتقد در ایران می گویند که از دفتر شورای عالی امنیت ملی با سردبیران تماس گرفته شده و خواسته شده نشریات از انتشار مطالب نقل شده از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزد های معترض انتخابات ریاست جمهوری، خودداری کنند.

اگرچه به نظر نمی رسد اجرای چنین دستور هایی از نظر عملی به راحتی امکان پذیر باشد اما نشانه های افزایش سخت گیری در حوزه فرهنگی و هنری هم مشهود شده است.

واکنش هنرمندان و نویسندگان

به دنبال سخت تر شدن کنترل دولتی و در اعتراض به رفتار خشونت آمیز دولت با چهره های فرهنگی و سیاسی و معترضان، هفته گذشته گروه هایی از هنرمندن و نویسندگان در بیانیه ای اعلام کردند که از ادامه همکاری در فعالیت های فرهنگی دولت خودداری می کنند.

جواد مجابی، نویسنده و منتقد هنری در تهران که خود از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی گروهی از اهل فرهنگ است، در گفت وگو با بی بی سی فارسی می گوید که سخت گیری های اخیر از حد سانسور فراتر رفته و در عمل به تعطیلی فرهنگ منجر شده است.

آقای مجابی می گوید هنرمندان زیادی در حوزه سینما گرافیک و هنر های تجسمی عملا امکان اجرا یا به نمایش گذاشتن آثار خود را ندارند.

اشکال تازه سانسور

پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری انجام رسمی سانسور بیش از وزارت ارشاد که مرجع شناخته شده سانسور در ایران است از سوی نهاد های امنیتی به شکل احضار روزنامه نگاران به دستگاه های امنیتی و نظارتی و در قالب کنترل در حین چاپ و یا پیام های تلفنی اعمال شده است.

مسعود بهنود، روزنامه نگار در لندن، اقدام های سانسورگرانه تازه را مربوط به نوعی احساس ترس از پایان در میان دولتمردان ایران می داند.

آقای بهنود به بی بی سی می گوید: "به نظر می رسد حکومت به تنگی نفس افتاده و ترس از به پایان رسیدن را به شکل منع گسترده ارتباطات اجتماعی، از قطع موبایل و تلفن و رفت و آمد ها گرفته تا بستن دست روزنامه نگاران منتقد بروز می دهد."

اگرچه هدف دستور العمل های تازه سانسور از سوی دولت از سوی نهاد هایی مانند ارشاد و شورای امنیت ملی بر اساس تعریف خط قرمز برای آزادی و به عنوان عاملی برای کنترل آن چه اغتشاشات نامیده می شود ضروری دانسته می شود اما بخش عمده نویسندگان ایران به گفته آقای مجابی وجود نهاد هایی برای سانسور را از اساس مورد انتقاد قرار می دهند.

آقای مجابی که عضو کانون نویسندگان ایران است می گوید" نویسندگان ایران و نهاد هایی مانند کانون نویسندگان از اساس وجود اداره سانسور را قبول ندارند و توجیهاتی که از سوی مقامات مطرح می شود توجیه کننده محدود کردن آزادی نیست."

محدودیت های سانسورگران

سانسور سازمان یافته در دوران معاصر برای نخستین بار در به طور رسمی از سوی نظام هایی مانند حکومت نازی ها در آلمان و اتحاد جماهیر شوروی به سیاست اصلی دولت تبدیل شد. دامنه این سانسور همواره به نام مقابله با فرهنگ غربی به تدریج توسعه یافت تا آنجا که حتی در شوروی سابق خواندن ترانه های گروه موسیقی بیتل ها که در دهه شصت میلادی در بریتانیا رونق داشت ممنوع شد.

به نظر می رسد با رشد وسایل ارتباط جمعی امکان سانسور کمتر شده است اما به هر حال برخی از کارشناسان همچنان در تاثیر کوتاه مدت ممیزی تردید ندارند. اگرچه چنان چه آقای بهنود می گوید در شرایط فعلی ایران تاثیر سانسور محدود است.

آقای بهنود به این نکته اشاره می کند که سانسور شدید مطبوعات و عدم امکان اخبار درست و تحلیل های انتقادی باعث شده است که اعتماد مردم به معدود روزنامه هایی که باقی مانده کاهش بیابد.

اظهارات روزنامه نگاران نشان می دهد که بی اعتمادی مخاطبان خود را به شکل کاهش شدید تیراژ روزنامه ها در هفته های اخیر و اقبال بیشتر به اینترنت و رسانه های خارجی نمایان ساخته است.

به گمان ناظران، شاید دولت ایران چندان به تاثیر افزایش سانسور در کاهش مخاطب و تیراژ روزنامه ها توجهی نکند اما نمی تواند به افزایش اطلاع رسانی متکی بر شایعات و اینترنت و رسانه های خارج از کشور در نتیجه بستن زبان روزنامه نگاران منتقد در داخل کشور بی اعتنا باشد.

همسایگان ایران در تحریم احتمالی: همسوی غرب یا همراه ایران؟

اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس گروه ۲۰ که در ماه جاری میلادی برگزار می شود به اعتقاد برخی از کارشناسان می تواند سرنوشت هسته ای ایران و امکان اعمال تحریم های جدید علیه این کشور را روشن کند.

این در حالی است که برخی از کشورهای همسایه ایران نیز نسبت به تحریم های احتمالی واکنش نشان دادند، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری اعلام کرد که کشورش با تحریم احتمالی علیه ایران مبارزه می کند. در همین حال برخی بر این باورند که ایران در تلاش برای مقابله با تحریم های احتمالی است.

محسن میلانی، استاد روابط بین الملل دانشگاه جنوب کالیفرنیا با اعلام اینکه در کشورهای همجوار ایران، عراق و ترکیه از اهمیت بالایی در خصوص مسئله تحریم بنزین برخودارند، می گوید: "با این که این کشورها اعلام کردند که با ایران تا جایی که امکان دارد همکاری می کنند، اما به نظرم مهمترین مسئله مطرح شده این است که ایران در آخرین قراردادش با ونزوئلا در یک اقدام پیشگیرانه قراردادی را به امضا رسانده که طی آن روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزین از ونزوئلا وارد این کشور می شود."

آقای میلانی همچنین عنوان کرد که در صورت تحریم سازمان ملل، کشورهای همسایه ایران چاره ای ندارند مگر رسما با این تحریم موافقت کنند. اما ممکن است در صورت مخالفت این کشورها، بازار سیاهی برای واردات بنزین به وجود آید.

همچنین برخی از کارشناسان با حساس عنوان کردن وضعیت ایران، کشورهای همسایه را در واکنش به تحریم های احتمالی علیه ایران به دو گروه تقسیم می کنند.

تورج اتابکی استاد دانشگاه در هلند می گوید: "گروه نخست همسایگانی هستند که محدودیت های خاص خود را دارند، کشورهای کوچک که نمی توانند در صحنه بین المللی به شکل مستقل دخالت کنند، کشورهای استقلال یافته شوروی سابق، افغانستان و عراق از این دست هستند. این کشورها در دراز مدت به دلیل حیات اقتصادی و سیاسی آنها که درگرو رابطه گسترده با غرب است به نفع غرب کنار خواهند آمد."

اما در همین حال برخی از صاحبنظران نیز بر این باورند کشورهایی که به نوعی در منطقه دستخوش بحران بودند، تلاش می کنند تا ارتباطشان را با کشورهای همسایه بهبود بخشند.

جلال خالدی روزنامه نگار با اشاره به وضعیت عراق و آسیب هایی که در خلال این سالها به این کشور وارد شده می گوید: مقامات عراقی از هیچ تلاشی برای بهبود روابط دریغ نکرده اند. در توافق نامه عراق و آمریکا نیز عنوان شده که این کشور به هیچ عنوان در حمله علیه کشورهای همجوار و آسیب به هر شیوه شرکت نمی کند.

همچنین آقای اتابکی در توصیف گروه دوم همسایگان ایران می گوید کشورهای این گروه تلاش می کنند در نخستین گام به مخالفت برخیزند. اما ترکیه و روسیه به هیچ وجه در مقامی نیستند که به سیاست ساختار شکنانه روی بیاورند. زمانی که دولت ترکیه مجبور شود بین ایران وغرب یکی را انتخاب کند بی هیچ دو دلی غرب را انتخاب می کند. روسیه نیز در دراز مدت به هیچ وجه در مقامی نیست که غرب را به نفع ایران کنار گذارد.

در حالی که نگرانی ها از احتمال تحریم ایران بیشتر می شود، احتمال موضع گیری علیه تحریم این کشور به اعتقاد برخی از کارشناسان چندان قابل استناد نیست.

کروبی: اگر خمینی زنده بود نتایج انتخابات را باطل اعلام می کرد

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، در مصاحبه ای با يک روزنامه ايتاليايی گفت که اگر آيت الله خمينی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، زنده بود، نتيجه انتخابات رياست جمهوری را باطل اعلام می کرد و خشونت های پس از انتخابات را محکوم می کرد. مهدی کروبی در مصاحبه با روزنامه «لا استمپا» گفت: «آنچه که بلافاصله پس از انتخابات اتفاق افتاد يعنی دستگيری هزاران نفر از مخالفان، کشته شدن دهها نفر از مردم و اعمال خشونت ...يک کودتای واقعی بود.» در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم و عدم قبول نتایج از سوی نامزدهای مطرح اصلاح‌طلب اعتراض‌های خیابانی روی داد که نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی با به شدت آن را سرکوب کردند. مهدی کروبی در پی دریافت گزارش‌هایی از اعمال شکنجه و تجاوز علیه بازداشت‌شدگان نامه‌ای به آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، نوشت و خواستار بررسی این موضوع شد. در پی آن حملات شدیدی از تریبون‌های رسمی و نهادهای نظامی علیه مهدی کروبی صورت گرفت و خواستار برخورد قضایی با وی شدند. این نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم اخیرا با اشاره به موج دستگیری و پلمب دفاتر کمیته پی‌گیری امور بازداشت‌شدگان و حزب اعتماد ملی گفت: «متعجبم، نه از آن رو که چرا با مهدی کروبی چنین می‌کنند، بلکه از آن رو که چگونه عده‌ای متوهمانه تصور می‌کنند مهدی کروبی فرزند احمد با این بگیروببندها از میدان به در می‌رود و صدایش خفه می‌شود.»

کیهان کـلهـُـــر، نوازنده ی برجسته ی کمــــــــــــانچه بازداشت شد

کیهان کلهر نوازنده برجسته کمانچه جمعه شب گذشته در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. کیهان کلهر نوازنده کمانچه و آهنگساز که در سال بیش از 50 کنسرت خارجی در سراسر جهان دارد، جمعه شب گذشته در حالی که برای اجرای برنامه ای در فرانسه عازم این کشور می شد بازداشت شد. به گفته نزدیکان وی او جمعه شب را در بازداشتگاه گذرانده اما ظاهرا قرار بوده که دیشب (شنبه) آزاد شود. سروان اکبری یکی از فعالان بخش ارتباطات پلیس فرودگاه ماجرای بازداشت کلهر را در حیطه کارهای مربوط به حوزه اش نمی‌داند و پیگیری‌های خبرنگار روزنامه خبر منجر به صحبت با فردی می شود که خودش را "محمد محمدیان" یکی از مسئولین اداره گذرنامه فرودگاه امام معرفی می کند. "صحبت درباره این پرونده باید فقط از طریق دادسرای فرودگاه انجام شود. ما نمی توانیم نه تنها اطلاعات این پرونده که اطلاعات هر پرونده دیگری را هم بدهیم. این مسائل محرمانه است. " از آنجا که دادسرای فرودگاه تنها در ساعات اداری پاسخگو است پیگیریها درباره دلیل این بازداشت همچنان ادامه خواهد داشت اما هنوز اطلاعات دقیقی مبنی بر دلیل بازداشت کلهر در دست نیست. کیهان کلهر از جمله برجسته ترین نوازندگان موسیقی ایرانی است که در خارج از ایران از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. او که یکی از اعضای گروه بین المللی جاده ابریشم است با نوازندگان بزرگی چون "یو یو ما" که لقب بزرگترین ویلن سلیست جهان را دارد و همچنین گروه های معتبری چون بروکلین رایدر همکاری داشته است. همچنین کلهر تا به حال دو بار نامزد دریافت جایزه گرمی که به اسکار موسیقی شهرت دارد بوده است. پس از اینکه این نوازنده و آهنگساز همکاری اش با استاد شجریان و حسین علیزاده را قطع کرد چند آلبوم از جمله "شهر خاموش" را که به یاد کودکان حلبچه ساخته بود منتشر کرد. کیهان کلهر تا ساعاتی پس از ساعات اداری شنبه نیز همچنان در بازداشت به سر می برد. آخرین‌ خبرها از لغو کنسرت پاریس حکایت می‌کند.

صدای آمریکا خبر داد که دکتر امینی از مشاوران کروبی در شیراز دستگیر شد

نیروهای امنیتی درب خانه را باز کرده و او را که خواب بوده بردن

عطا الله مهاجرانی:حضرت علی در برابر کسانی شمشیر کشید که مسلح بودند ( bbc )

اعلام کرد که حضرت علی در برابر کسانی شمشیر کشید که آن ها هم بر او شمشیز کشیدند نه در برابر دست خالی مردمی که حقشان را میخواستند اما مردم ایران در حال استفاده از شمشیر و مبارزه ی مسلحانه نبودند پس کسی نمیبایست بر آن ها شمشیر میکشید ایشان همچنین اشاره کرد که دستگیرس سران نهضت سبز هیچ وقت مسئله را حل نمیکند فقط از نظر نظامی مسئله را در نظر نظام جمع میکند .وی گفت که آیت الله خامنه ای باید انتخاب کند که میخواهد مسئله را حل کند یا فقط از نظر نظامی جمع کند؟

فیس بوک مهدی کروبی:برای خدا قیام کنید حتا اگر یک نفر بودید

این نوشته حدود ۱ ساعت پیش به صفحه ی کروبی اضافه شده است:"خوشا آنانکه به تنها نصیحت پروردگار خود در قرآن ندای لبیک گفنتد: قل ان اعوذکم بواحده، ان تقوموا لله کنفس واحده. ای پیامبر، به مردم بگو که من تنها یک موعظه دارم که برا ی خدا قیام کنید حتا اگر یک نفر بودید"

منصور ارضی درانتظار خبرمرگ 4نفر!

مداح معروف تهرانی در مداحی بعدازظهر روز گذشته خود در یكی از حسینیه های تهران دعا كرد تا خبر مرگ سه تن از بزرگان اصلاح طلب و یكی از شخصیت های موثر نظام را دریافت كند. براساس خبر دریافتی او دعا كرد تا هر چه زودتر خبر مرگ میرحسین موسوی ، مهدی كروبی و سیدمحمد خاتمی و یكی دیگر از شخصیت ها را دریافت كند. مشخص نیست كه طرح اینگونه مطالب توهین آمیز ، غیراخلاقی و ضد مذهبی چه تناسبی با عزاداری امام اول شیعیان دارد

دفتر هاشمی شایعات را تکذیب کرد!

پیرو انتشار برخی اخبار مبنی بر انصراف آیت الله هاشمی رفسنجانی از اقامه نماز جمعه این هفته تهران و تعیین آیت الله سید احمد خاتمی بعنوان امام جمعه این هفته ،در تماس خبرنگار آینده با دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره صحت این خبر ،این اخبار تكذیب شد. به گزارش خبرنگار آینده، دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سئوال آینده با اعلام اینكه تا این لحظه درباره امامت جمعه این هفته تهران برنامه ای به دفتر آیت الله هاشمی اعلام نشده،هرگونه اخبار درباره انصراف یا تغییر امام جمعه را بی اساس دانست. گفتنی است آیت الله هاشمی رفسنجانی طی سالهای اخیر امامت نماز جمعه روز جهانی قدس را برعهده داشته اند.

اوج بی شرمی صدا و سیما در 20:30 امشب

امشب 21 شهریور ماه در 20:30 شاهد یک گزارش تکان دهنده بودیم که در آن به صورت مفصل به بررسی ادعاهای کروبی پرداخته شده بود و تمام ادعاهای او را کذب محض دانسته بودند و با الفاظ و ادبیات زشتی او و موسوی را خطاب قرار میدادند. البته پیش از این هم صدا و سیما به تخریب این شخصیتهاپرداخته بود اما این اولین بار است که صدا و سیما با این شدت و با این ادبیات به تخریب شخصیتهای اصلاح طلب انقلابی و مردمی میپرداخت

تشدید اختناق سیاسی از امروز: درج هر گونه خبر درباره موسوی، کروبی و انتخابات دهم در روزنامه‌های کشور ممنوع شد

دوره جدید و شدیدی از اختناق سیاسی همزمان با فرارسیدن روز قدس در راه است. بنابر ابلاغ شورای عالی امنیت ملی از امروز درج هرگونه خبر در مورد "میرحسین موسوی، مهدی کروبی، انتخابات دهم ریاست جمهوری" در روزنامه‌های کشور ممنوع شد. گفتنی است که این خبر تاکنون توسط شورای سردبیری دو روزنامه سراسری کشور تایید شده است.

دانشجویان کشته شده در حرکتی نمادین از اساتید خود نمره 20 گرفتند

اساتید دانشجویان کشته شده در جریان حوادث اخیر در حرکتی نمادین به این دانشجویان نمره بیست دادند.هنگامیکه نمرات پایان ترم خردادماه دانشگاهها اعلام شد دانشجویان نمره بیست را در جلوی نام یعقوب بروایه ،مصطفی غنیان و کیانوش آسا مشاهده کردند.در کنار نمره بیست برگه آزمون یعقوب بروایه استاد وی که از چهره های مطرح تئاتر کشور می باشد نوشته است :" تقدیم به تو که به ما درس درست زیستن را آموختی ". گفتنی است یعقوب بروایه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نمایش در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، مصطفی غنیان دانشجوی مقطع کارشناسی كشاورزي دانشگاه رودهن و کیانوش آسا دانشجوی ترم چهارم کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی در دانشگاه علم و صنعت ایران بودند که در جریان حوادث خونین بعد از انتخابات به شهادت رسیدند.

مدارک کروبی ساختگی است

هیأت ویژه قوه قضائیه: مدارک کروبی ساختگی است

هیأت سه نفره ای که از سوی رئیس قوه قضائیه مأمور رسیدگی به گفته های مهدی کروبی در مورد تجاوز به بازداشت شدگان حوادث اخیر شده بود، مدارک ارائه شده از سوی او را "ساختگی" خوانده است.

اعضای هیأت سه نفره قوه قضائیه روز شنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) در گزارشی به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نوشته اند: "هیأت به این جمع بندی رسید که نه تنها هیچ گونه مدرکی دال بر تجاوز جنسی به افراد مورد ادعای آقای کروبی وجود نداشته و ادعاهای مطرح شده بدون مستند (بدون سند) و عاری از حقیقت می باشد، بلکه ادعاها و مدارک ارائه شده کاملا ساختگی است و برای انحراف افکار عمومی تنظیم شده است".

ابراهیم رئیسی (معاون اول رئیس قوه قضائیه)، غلامحسین محسنی اژه ای (دادستان کل کشور) و علی خلفی (رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه) اعضای هیأت ویژه بررسی این موضوع بوده اند.

این هیأت در گزارش خود به رئیس قوه قضائیه پیشنهاد کرده است که ضمن انتشار عمومی نتایج بررسی های هیأت، با کسانی که با "نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افترا" به "حیثیت و اعتبار نظام و بعضی از نهادهای نظام" خدشه وارد کرده اند، برخورد "قاطع" قضایی صورت گیرد.

روابط عمومی قوه قضائیه که گزارش هیأت سه نفره را منتشر کرده، از موافقت رئیس قوه قضائیه با پیشنهادهای این هیأت خبر داده است.

آقای کروبی روز ۷ مرداد در نامه ای به آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهان رسیدگی به موضوع تجاوز در بازداشتگاه ها شد و از او خواست موضوع را به اطلاع آیت الله خامنه ای برساند.

او ۱۲ روز بعد نامه خود به آقای هاشمی را منتشر کرد و گفت از آنجا که با گذشت بیش از ده روز پاسخی به او داده نشده، موضوع را علنی کرده است.

مدتی بعد صادق لاریجانی، رئیس جدید قوه قضائیه ایران، هیأت ویژه سه نفره را مأمور تماس با آقای کروبی و دریافت شواهد و مستندات از او کرد.

آقای کروبی گفته است که در دیدار با این هیأت بخشی از مستندات را ارائه کرده، اما روز پس از دومین دیدار با اعضای هیأت، مأموران دادستانی دفتر او و دفتر حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبیرکل آن است را مهر و موم و اسناد و مدارک آن را توقیف کردند.

مأموران دادستانی همچنین دفتر کمیته پیگیری آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات را مهر و موم و مدارک آن را توقیف و علیرضا بهشتی و مرتضی الویری (نمایندگان آقای موسوی و آقای کروبی در کمیته مذکور) را بازداشت کردند.

محمد داوری، سردبیر وبسایت رسمی حزب اعتماد ملی هم در جریان این حوادث بازداشت شد.

اکنون هیأت ویژه قوه قضائیه آقای داوری را به دست داشتن در تهیه مدارکی که به گفته این هیأت "ساختگی" است متهم کرده و گفته است او شخصی را که در یکی از سی دی های ارائه شده توسط آقای کروبی ادعا می کرده به او تجاوز شده، "راهنمایی" کرده است

دادستان آمریکایی علیه روابط مالی ایران و ونزوئلا هشدار داد

یک مقام قضایی آمریکایی در مورد روابط مالی در حال گسترش ایران و ونزوئلا هشدار داده و آن را در راستای شکستن تحریم های بین المللی علیه ایران دانسته است.

رابرت مورگنتا، دادستان ناحیه مانهاتان شهر نیویورک، گفته است که دولت هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک می کند.

هوگو چاوز اخیرا در هفتمین سفر خود به ایران با دولت محمود احمدی نژاد سه تفاهم نامه عمده امضا کرد.

بر اساس یکی از این تفاهم نامه ها، ونزوئلا به ایران روزانه معادل 20 هزار بشکه بنزین صادر خواهد کرد.

ایران و ونزوئلا همچنین در ماه آوریل امسال خبر از تاسیس یک بانک مشترک دادند.

هنوز روشن نیست که هشدار دادستان ناحیه مانهاتان نیویورک چه تاثیری بر فعالیت موسسه های مالی و بانک های ونزوئلایی در آمریکا خواهد داشت.

دادستانی مانهاتان یکی از قدرتمندترین مقام های قضایی آمریکاست. او بر نحوه عملکرد بانک و موسسه های مالی آمریکایی و بین المللی که اکثرا در مانهاتان نیویورک فعالند نظارت دارد.

به گفته رابرت مورگنتا، زمان آن فرارسیده است که در آمریکا سیاست هایی اتخاذ شود تا اینکه رابطه ایران و ونزوئلا "میوه ای سمی" به بار نیاورد.

ایران و ونزوئلا بارها با رد این اتهام ها، بر گسترش روابط دو کشور تاکید دارند.

رابرت مورگنتا اخیرا با انتشار مقاله ای در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هوگو چاوز را به تلاش برای تبدیل یک ونزوئلا به یک قدرت منطقه ای در آمریکای لاتین متهم کرده بود.

با وجود این انتقادها، آمریکا همچنان یکی از بزرگ ترین خریداران نفت ونزوئلاست.

هوگو چاوز روز شنبه اعلام کرد که این کشور به زودی محموله ای از موشک های روسی به برد 300 کیلومتر را دریافت خواهد کرد.

او همچنین قصد دارد تانک های T-72 و T-90 از روسیه بخرد.

هوگو چاوز روابط دوستانه ای با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران دارد و این موضوع زمینه ساز گسترش روابط دولت ایران با شماری از دولت های آمریکای لاتین بوده است.

پیشنهاد جدید ایران: پاسخ به سئوالاتی که پرسیده نشد

متن بسته پیشنهادی جدید ایران به گروه 1+5 که اخیر از سوی منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، به نمایندگان کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان تحویل داده شده شامل پیشنهادهایی از سوی مقام های ایرانی است که محوریت آن ملاحظات اخلاقی و اصلاح روابط انسانی و مناسبات کشورها است.

در بسته پیشنهادی جدید ایران، این کشور خواستار فراهم شدن فرصت مناسب برای مشارکت عمومی همه کشورها در آنچه که "مدیریت جهانی می خواند" شده، است. این روش یعنی تلاش دوباره ایران برای حل و فصل اختلاف ۳۰ ساله ایدئولوژیک که کمتر در اختلاف نظرهای دیپلماتیک مشابه به عنوان راه حل مطرح شده است.

این دومین بسته پیشنهادی ایران است که از بهار سال گذشته به ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان ارائه می شود.

محتوا و ادبیات بسته پیشنهادی جدید ایران مشابه اولین بسته ای که این کشور یک سال پیش نیز آن را ارائه کرد بود اما جزئیات پیشنهاد جدید ایران تفاوت هایی اندک با بسته نخست دارد و از جمله اینکه پیشنهاد های عملی آن کمتر شده و به مسائل انتزاعی تری همچون " حفظ کرامت انسان ها" به عنوان یک پیشنهاد سیاسی - امنیتی اشاره دارد.

حذف سرفصل اتمی

متن اولین پیشنهاد ایران به گروه 1+5 که سال گذشته ارائه شده بود، شامل سرفصل هایی درباره موضوعات سیاسی و امنیتی ، اقتصادی و سرانجام هسته ای است. این بسته پیشنهاد می کرد که این موضوعات حداکثر ظرف مدت ۶ ماه مورد ارزیابی قرار گیرد و درباره آن تصمیم گیری شود.

اما بسته جدید پیشنهادی ایران که شامل یک مقدمه نسبتا طولانی است بیشتر در زمینه مسائل ایدئولوژیک ایران و تفاوت های آن با جهان بینی غرب اشاره های تلویحی دارد و فرازهای پایانی آن با لحنی نصیحت وار به کشورهای غربی توصیه می کند که از "اشتباهات گذشته" برای موفقیت مذاکرات آتی با ایران دست بردارند.

در بسته جدید پیشنهادی ایران، برخلاف پیشنهاد سال گذشته سرفصل "موضوعات اتمی" حذف شده و سرفصل تازه ای با عنوان "مسائل بین المللی" به آن افزوده شده است.

در این بسته، همچنین همکاری درباره موضوعاتی چون "دزدی های دریایی" مورد توجه قرار گرفته و ایران خواستار مبارزه با آن به عنوان یک "تهدید مشترک" شده است.

در عین حال مهلت ۶ ماهه ای که در بسته پیشنهادی قدیمی تر برای بررسی پیشنهاد های ایران ذکر شده بود، از بسته جدید حذف شده است.

پیش از ارائه این بسته توسط منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به ۶ قدرت جهانی، محمود احمدی نژاد این بسته را راهکار ایران برای "اصلاح امور جهان" خوانده بود.

به تازگی منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران ارائه بسته را نشانه عزم تهران برای ورود به مباحث کلان دانسته و گفته از اگر اظهارات جداگانه اعضای 1+5 را در کنار هم قرار بدهیم برآیند آن اذعان به وجود محورها اساسی برای شروع یک گفتگوی سازنده و جدی با ایران است.

امیدوار ایران در کنار ناامیدی غرب؟

آمریکا به رهبری باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید این کشور که رویکردی ملایمی درباره ایران نسبت به جورج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا از خود نشان داده است، تا آخر ماه سپتامبر یعنی حدود ۲ هفته دیگر به ایران مهلت داده که گفت و گوهای اتمی را از سر بگیرد یا با تحریم ها و فشارهای بیشتری روبه رو می شود.

بحث و گفت و گو ها درباره موضوع اتمی ایران از حدود یک سال پیش و در جریان نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس از آن در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، متوقف شده بود.

برخی از تحلیلگران می گویند که مواضع اروپا و آمریکا که پس از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا متفاوت شده بود در هفته های اخیر بار دیگر به یکدیگر نزدیک شده و احتمال فشار ها و تحریم های تازه برای ایران را محتمل کرده است.

بسته پیشنهادی ایران که از دید کشورهای 1+5 می بایست پاسخی به سئوال "آیا قطعنامه های شورای امنیت را اجرا می کنید یا نه" می بود، عملا به یادآوری ریشه اختلاف کشورهای غربی و جمهوری اسلامی اشاره دارد و خواستار بر طرف شدن انواع تهدیدهایی است که از دید مقام های ایرانی، نزدیک به ۳۰ سال است این کشور را تحت فشار قرار داده است.

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل با حضور مقام های عضو این سازمان به زودی در نیویورک آغاز می شود و قرار است در حاشیه آن فرصتی برای مذاکره گروه 1+5 بر سر پرونده اتمی ایران حاصل شود.

سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، وزرای خارجه کشورهای 1+5 صدور قطعنامه جدید علیه ایران را تصویب کردند و و شورای امنیت سازمان ملل پنجمین قطعنامه خود را صادر کرد.

بسته جدید پیشنهادی ایران که ظاهرا با هدف جلوگیری از تحریم های بیشتر این کشور و آغاز مذاکرات با 1+5 در آستانه پایان مهلت آمریکا ارائه شده، به نظر نمی رسد که توانسته باشد نظر این شش کشور را جلب کرده باشد اما نشان از اختلاف جهان بینی مقام ها در ایران با کشورهای غربی دارد و فاصله ای را به رخ می کشد که برآمده از ایدئولوژی های حاکم بر رهبران ایران است.

شکایت 90 بازداشتی کهریزک در دادسرای نظامی تهران

شکرالله بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرده که تا سه روز پیش 104 نفر از کسانی که در بازداشتگاه کهریزک آسیب دیده بودند، در دادسرا حاضر شده اند.

به گفته آقای بهرامی، 15 نفر به عنوان گواه مسائل خود را مطرح کرده و 90 نفر نیز شکایت کرده اند.

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان یکی از محل های نگهداری و بازجویی از بازداشت شدگان سر زبانها افتاد.

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.

روز پنجم مرداد آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دستور تعطیلی این بازداشتگاه را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرد.

برخی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان در این بازداشتگاه، باعث شد تا دستور تعطیلی آن صادر شود .

پس از اعلام تعطیلی این بازداشتگاه نیروی انتظامی اعلام کرد که "مسئولان خاطی" بازداشتگاه کهریزک عزل و تنبیه شده اند.

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که "سه ماموری که به صورت خودسرانه نسبت به تنبیه بدنی شدید تعدادی از بازداشت شدگان اقدام کرده بودند، بازداشت شده اند اما اکنون رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح می گوید که "هفت نفر ازمتهمان بازداشت شده اند."

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، این هفت نفر را کسانی معرفی می کند که در رابطه با کهریزک نقش داشتند اما اشاره ای به هویت و سمت آنها در نیروی انتظامی نمی کند.

آقای بهرامی در باره انتشار اخباری مبنی بر آزادی مسئول بازداشتگاه کهریزک، می گوید: "وی که از مقامات انتظامی است هنوز در بازداشت به سر می برد."

در برخی گزارشها، اسامی برخی مسئولان ارشد نیروی انتظامی نظیر سرتیپ احمدرضا رادان، قائم مقام فرمانده نیروی انتظامی و نقش وی در این ماجرا به میان آمده بود اما فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که "مسئولان ارشد ناجا نقشی در مشکلات ایجاد شده در این بازداشتگاه نداشتند و یک مسئول حفاظتی و نظارتی که باید تخلفات را گزارش می کرد، به همراه مسئول اردوگاه برکنار و بازداشت شده است."

پرونده تخلفات سه قاضی در حوادث بعد از انتخابات

علاوه بر ماموران نیروی انتظامی که در کهریزک نقش داشتند، احمد شفیعی دادستان انتظامی قضات می گوید که تخلفات سه قاضی دادگاه نیز در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات تحت بررسی است.

جزئیات تخلفات این سه قاضی هنوز مشخص نیست اما گفته می شود که موضوع پرونده این سه قاضی با دادگاهی که بعد از وقایع انتخابات ریاست جمهوری در ایران برپا شده، ارتباط دارد.

در این دادگاه تعدادی از اعضای ارشد گروههای سیاسی نظیر مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب مشارکت نیز محاکمه می شوند.

به گفته دادستان انتظامی قضات، "تقاضای تعقیب انتظامی این سه قاضی در جریان است و فعلا به نظر نهایی نرسیده است."

آنطور که دادستان تهران گفته این سه قاضی "در حال حاضر سرخدمتشان هستند و پرونده در حال رسیدگی است و بعد از آنکه به اظهار نظر نهایی رسید، تصمیم گیری می شود."


ترکیه: با تحریم احتمالی ایران مبارزه می کنیم

احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه، در یک کنفرانس خبری در تهران تاکید کرد که کشورش مایل نیست ایران خارج از اقتصاد منطقه و جهان قرار گیرد.

آقای داوود اوغلو که در تازه ترین مرحله از سفرهای منطقه ای خود در خاورمیانه وارد تهران شده است، با منوچهر متکی همتای ایرانی خود دیدار کرد و پس از این دیدار گفت از آنجا که ترکیه گفتگو را راه حل مشکل برنامه هسته ای ایران می داند، "اراده سیاسی در این کشور بر آن است که از تحریم احتمالی ایران حمایت نشود."

وزیر خارجه ترکیه که کشورش در حال حاضر عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است، یادآور شد که "روابط ایران و غرب ترکیه را هم تحت تاثیر قرار می دهد" و افزود کشورش قصد دارد "موانع را بردارد تا ایران خارج از اقتصاد منطقه و جهان قرار نگیرد."

او گفت: "حتی تلاش می کنیم تحریم های قبلی از بین برود."

سفر برنامه ریزی شده وزیر خارجه ترکیه به ایران و اشاره او به مسئله هسته ای ایران در شرایطی صورت می گیرد که کشورهای غربی در تلاش هستند ایران را متقاعد کنند پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به میز مذاکره بر سر برنامه هسته ای این کشور بازگردد.

برخی منابع عنوان می کنند که هرچند در حال حاضر ترکیه روابط بسیار خوبی با ایران دارد و به ویژه همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با گروه های کرد جدایی طلب پ ک ک و پژاک (شاخه ایرانی پ ک ک) به نزدیک تر شدن اهداف دو کشور در سال های اخیر منجر شده است، اما ترکیه، تنها عضو مسلمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نگرانی هایی نیز از بابت برنامه هسته ای ایران دارد؛ هر چند این نگرانی ها به ندرت همانند برخی از همسایگان ایران به صراحت ابراز شده است.

احمد داوود اوغلو که کشورش از مهمترین شرکای اقتصادی منطقه ای ایران است، از جمله با اشاره به مبادله و انتقال حامل های انرژی به ترکیه و از طریق این کشور، حجم مبادلات دو کشور را 11 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت ترکیه مایل است در طی یک برنامه پنج ساله این حجم را "به 30 و یا 40 میلیارد دلار" برساند.

هرچند آقای داوود اوغلو دو روز قبل در پایتخت اردن تاکید کرد که کشورش خود را "میانجی" میان عراق و سوریه قلمداد نمی کند، اما به اعتقاد کارشناسان این کشور در سال های اخیر در عرصه سیاست بین المللی فعال بوده و سفرهای منطقه ای اخیر وزیر خارجه ترکیه را می توان نشانی از قصد ترکیه برای ایفای نقشی کلیدی در منطقه برآورد کرد.

وزیر خارجه ترکیه پیش از ورود به ایران به سوریه، عراق، مصر، و اردن سفر کرد و سپس میزبان نماینده عربستان سعودی بود.


محمدرضا جلایی پور آزاد شد

محمدرضا جلایی پور، مسئول و سخنگوی 'پویش حمایت از میرحسین موسوی' که در حوادث بعد از انتخابات دستگیر شده بود، با 200 میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد.

آقای جلایی پور که دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی دانشگاه آکسفورد است در زمانی که به همراه همسرش قصد بازگشت به انگلستان برای ادامه تحصیل را داشت، در فرودگاه امام خمینی تهران دستگیر شده بود.

در پی اعتراضات بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، گروهی از اعضای ارشد گروههای سیاسی به خصوص اعضای حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی دستگیر شدند.

دادگاهی نیز برای آنچه "کودتای مخملی" خوانده می شود، برپا شده و آقای جلایی پور نیز با لباس زندان در یکی از این جلسات دادگاه حضور داشت.

آقای جلایی پور فرزند حمیدرضا جلایی پور، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده "جامعه" است.

حمید رضا جلایی پور در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که فرزندش 82 روز در بازداشت بوده و 50 روز آن را نیز در بازداشت "انفرادی مطلق" گذرانده است.

آن طور که وی تعریف می کند فرزندش در این مدت ده کیلو وزن کم کرده ولی از لحاظ روحی در شرایط مناسبی دارد.

خانواده جلایی پور از یک ماه پیش منتظر آزادی فرزندشان بودند اما آقای جلایی پور می گوید: "9 بار به همین امید به زندان مراجعه کردیم و دیگر خسته شده بودیم."

آقای جلایی پور می گوید که روزهای دردناکی را تجربه کرده که هیچ شباهتی به دردهای گذشته اش نداشته است. او می گوید که "سه برادرم شهید شدند و پدر و مادرم در میانسالی از غصه فوت کردند و برادرم نیز که پزشک بود و 36 سال بیشتر نداشت از غصه درگذشت اما درد اوین و روزهای اخیر خیلی وحشتناک بود."

او می گوید که ما دو تا ابوغریب داریم که یکی ابوغریب سیاه که همان کهریزک است و یکی هم ابوغریب سفید که زندان اوین است.

آقای جلایی پور در این گفتگو با اشاره به روزهایی که گذرانده می پرسد: "چرا می خواهند خانواده ها را مچاله کنند؟"

شکایت موسسه نشر آثار آیت الله خمینی از روزنامه کیهان

موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی از روزنامه کیهان به اتهام نشر اکاذیب، فتنه انگیزی، تهمت و افترا شکایت کرده است.

این موسسه در نامه ای به دادستان عمومی و انقلاب تهران، با اشاره به یکی از سرمقاله های روزنامه کیهان که در آن نوشته شده است که گروهی "فتنه گر" به "بیت" آیت الله خمینی نفوذ کرده اند، خواهان پیگرد روزنامه کیهان شده است.

کیهان در سرمقاله روز دوشنبه ۹ شهریور (۳۱ اوت) خود به قلم سعدالله زارعی نوشته بود: "یک دسته سیاسی طی دو دهه اخیر تلاش کرده اند تا بیت مقدس حضرت امام خمینی و توابع آن را از نظام جدا کرده و در مقابل آن قرار دهند. در این بین ما شاهد بودیم که بعضی از چهره های منتسب به این بیت شریف و موسساتی نظیر 'تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی' همواره در برابر هجمه به امام بزرگوار، افکار او، نظام برآمده از اندیشه و عمل امام و رهبری مورد عنایت ویژه امام سکوت کرده اند و حتی در مواقعی در برابر آن قرار گرفته اند این گروه فتنه گر با رسوخ به ارکان مختلف این بیت عظیم القدر اقدامات خیانت باری داشته اند".

اکنون موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی می گوید که روزنامه کیهان با چاپ این سرمقاله به "نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افتراء و تشویش اذهان عمومی" نسبت به بیت آیت الله خمینی و موسسه تنظیم و نشر پرداخته و مستقیما به مسئولان و کارکنان این موسسه اهانت کرده است.

در شکوائیه موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی همچنین آمده است که "حداقل از سه بند" از سرمقاله کیهان "مواضع شفاف" آیت الله خمینی و "حقانیت آن" مخدوش معرفی شده است.

یکی از بندهای سرمقاله مذکور به تشکیل "مجمع روحانیون مبارز" اختصاص دارد و در آن آمده است که این مجمع به تقابل با نظام جمهوری اسلامی کشیده شده است.

آخرين آخبار