آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

حجت الاسلام سيد هادي خامنه‌اي: بايد بيانيه‌هاي صادر شده از سوي تخبگان را جدي گرفت

سلام: سيد هادي خامنه‌اي تاكيد كرد:نفوذ وارتباطات دیداری اصلاح‌طلبان با آحاد مردم موثرتر و کیفی‌تر از کارکردهای کمی است.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) با تاکید بر اینکه نگاه اسلام و ادیان به جامعه اینگونه است که نباید گذاشت مردم در جهل باقی بمانند خاطرنشان کرد: طاغوت و کسانی که راهی غیرخدایی می‌پیمایند سعی می‌کنند مردم در جهل باقی بمانند چرا که در سایه ندانستن است که مردم اطلاعات غلط را باور می‌کنند و به راهی می‌روند که کارگردانان آن را پیشاپیش مشخص کرده‌اند.
به گزارش سلام، حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای در دیدار با جمعی از جوانان و دانشجویان اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه رمز موفقیت این است که از حدود و ارتباط انسان‌ها تعریف درستی داشته باشیم اظهار داشت: دغدغه همیشگی بنده این بوده است که باید به کارهای فرهنگی اهمیت دهیم و معتقدم مشکلات ما چه در گذشته و چه در آینده بیش از هر چیز مشکلات فرهنگی است چراکه شاهدیم آنچه که اتفاق می‌افتد قالبا سوءاستفاده از بی‌اطلاعی‌های مردم است که وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه در جامعه‌ای که همه‌چیز روشن است نمی‌توان به کسی دروغ گفت خاطرنشان کرد: خداوند در سوره بقره می‌فرماید که خدا سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند و آنها را از ظلمات وارد وادی نورانی می‌کند.
نماينده دور ششم مجلس با تاکید بر اینکه در محیط نورانی هیچ‌چیز مبهم و نامفهوم باقی نمی‌ماند تصریح کرد: اما در مقابل در محیط ظلمانی یا اشیا و موجودات دیده نمی‌شود و یا اگر دیده شود به صورت مبهم و سایه‌وار است در محیط‌های ظلمانی مفهوم معنویات هم برای مردم عوض می‌شود و چون مردم اطلاعات ندارند می‌توان به راحتی بر اندیشه آنها سوار شد و آنها را فریب داد.
سید هادی خامنه‌ای با تاکید بر اینکه نگاه اسلام و ادیان به جامعه اینگونه است که نباید گذاشت مردم در جهل باقی بمانند خاطرنشان کرد: طاغوت و کسانی که راهی غیرخدایی می‌پیمایند سعی می‌کنند مردم در جهل باقی بمانند چرا که در سایه ندانستن است که مردم اطلاعات غلط را باور می‌کنند و به راهی می‌روند که کارگردانان آن را پیشاپیش مشخص کرده‌اند.
وي با بیان اینکه عده‌ای بدون آنکه اسلام و انقلاب را درست شناخته باشند به راه‌های اشتباه می‌روند و اشتباهات بزرگی می‌کند که به ضرر انقلاب و نظام است تصریح کرد: امیدواریم افکار عمومی و اندیشه‌های روشن و مترقی جلوی این حرکت انحرافی را بگیرد.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) با اظهار ناخرسندی از رواج شایعه، دروغ و تهمت در فضای سیاسی، اجتماعی کشور گفت: معتقدیم کسی که به راحتی به دیگران تهمت می‌زند و گزافه‌گویی می‌کند ارزش حرف‌هایش بسیار پایین است و تهمت‌زنندگان و دروغ‌پردازان ارزشی در جامعه ندارند.
وي با اشاره به اینکه اگر فعالیت می‌کنیم باید در جهت افزایش اطلاعات و آگاهی مردم باشد اظهار داشت: فعالیت‌های اجتماعی نباید منحصر به فعالیت سیاسی باشد. امروز یکی از ضرورت‌های عمده ما بی‌اطلاعی از مسائل مذهبی است که باعث شده است مدعیان مذهب‌شناس بی‌اطلاع بر امواج اطلاع‌رسانی مذهبی سوار شوند و آنچه که هیچ ارتباطی با مذهب ندارد را به نام دین معرفی کند و این بزرگترین هجمه به دین و دین‌ورزان است.
سیدهادی خامنه‌ای با تاکید بر اینکه باید اندیشه روشن و مترقی را به جامعه آموزش دهیم تصریح کرد: چرا باید منتظر باشیم که کار خلافی انجام شود سپس بخواهیم آن کار را آشکار کنیم بلکه باید گام‌های جدی در جهت روشنگری و روشن‌اندیشی جامعه از سوی نخبگان و آحاد مردم برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف نباید خیلی شتاب داشت گفت: آن آبی که به این ساختمان رخنه کرده و پایه‌های آن را شل کرده است از چند سال پیش حرکت خود را آغاز کرده بنابراین راه‌حل آن چند روزه یا چند ساله نیست باید صبور بود و نباید ناامید شویم.
نماينده دور ششم مجلس ادامه داد: باید اول برنامه را ارزیابی صحیح کنیم و اگر منطقا پذیرفتیم که موثر است نباید به زمان آن توجه کنیم چراکه برخی درمان‌ها طولانی‌مدت است .
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به این گفته امام(ره) که «اگر مبانی انقلاب و سیاست‌ورزی الهی باشد هیچ اختلاف و جنگی رخ نخواهد داد» تصریح کرد: اگر نگاه ما به مسائل اجتماعی الهی و درست باشد اختلافی به وجود نخواهد آمد در واقع اگر مبانی نگاه ما مصلحت برتر باشد امکان ندارد مشکلی به وجود آید چرا که نشناختن مصلحت برتر و قدرت‌طلبی ریشه مشکلات ماست و حل آنها برنامه‌ریزی و حوصله می‌خواهد.
وی ادامه داد: 100 سال پیش در کشور ما امیرکبیر بود و همزمان شخصی با آن ویژگی‌ها در ژاپن بود ولی حرکت امیرکبیر در ایران در نطفه خفه شد ولی در ژاپن مانعی برای آن به وجود نیامد و در واقع در ایران کسانی که در پشت پرده این حرکت را خفه کردند می‌دانستند اگر پیش برود به کجا می‌انجامد بنابراین جلوی آن را گرفتند باید همانطور که جلوی ترقی و توسعه را با حساب و کتاب می‌گیرند با همان حساب موانع را برطرف کرد.
هادي خامنه‌اي با بیان اینکه مسائل امروز کشور همیشه بوده و خواهد بود ادامه داد: بخشی از مشکلات امروز مربوط به کم‌کاری‌های ماست مثلا در دهه اول انقلاب زمانی که اندیشه انقلاب می‌توانست توسعه پیدا کند کم‌کاری کردیم هرچند در فضای آن روز به خاطر جنگ و بعدهم از دست دادن شخصیت‌هایی چون بهشتی‌ها و مطهری‌ها سرگرم مسائل روز شدیم ولیکن می‌توانستیم از همان آغاز پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی مانع حرکت‌های انحرافی و ناصوابی شویم که امروز گریبان جامعه را گرفته است.
وي با توصیه به اینکه باید به دنبال بایسته‌های عمیق زیربنایی بروید خاطرنشان کرد: باید به صلاح فکر و اندیشه مجهز شوید و از مشورت به عنوان یک راهبرد عملی فراموش نکنید و نباید خیلی در طرح‌های اولیه معطل شد چراکه وقتی کار به صورت جدی شروع می‌شود نواقص خود را مشخص می‌کند.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) با طرح اين پرسش كه آیا برای فعالیت باید منتظر شکل‌گیری بستری آرام بود؟ گفت: بستر آرام با همین کارهای فکری شکل می‌گیرد ممکن است عده‌ای نخواهند در کشور بستر آرام و امنی شکل بگیرد اما نباید منتظر آماده شدن چنین بستری بود و تاخیر کرد و باید گام‌های عملی جهت حرکت رو به جلوی جامعه برداشته شود.
وی با اشاره به بیانیه‌های صادره از سوی نخبگان تاکید کرد: امروز باید فازهای فعالیت را تقسیم کنیم یک فاز همان است که در بیانیه‌ها مطرح می‌شود که توصیه می‌کنم که متن بیانیه‌ها با دقت خوانده شود چرا که در آنها ضمن بیان یک سلسله مشکلات آنچه که تحت عنوان چه باید کرد نیز عنوان می‌شود که باید آن را جدی گرفت و در کنار حرکت شبه سیاسی با حرکتی فرهنگی زمینه‌سازی کنیم.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر اینکه برای کار فرهنگی کافی است انسان جوهر کار را شناسایی کند خاطرنشان کرد: رهبری فکری در جامعه ما وجود دارد و دسترسی به آن کار مشکلی نیست و منابع هم وجود دارد مهم این است که منابعی که تهیه می‌شود منابع فاسد شده‌ای نباشد.
سیدهادی خامنه‌ای ادامه داد: مثلا کتاب‌های شهید مطهری همیشه جزء منابع موثق بوده و هنوز هم حکم معرف را دارد و امروز هستند متحجرینی که با این منابع مشکل دارند.
وی افزود: امروزجهت‌گیری‌هایی در صداوسیما بر ضد اندیشه‌های شهید مطهری شاهد هستیم و می‌توان قاطعانه گفت ،اگر تفکری مقابل اندیشه شهید مطهری قرار دارد اندیشه‌ای ناقص است که بازگوکننده متن اصیل دین نیست.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) در پایان با اشاره به فضای محدود ارتباطی رسانه‌ای تاکید کرد: برخی رسانه‌های فراگیر همچون صداوسیما نتوانسته‌اند نتیجه‌ای در باورها و افکار عمومی مردم ایجاد کنند چرا که نفوذ و ارتباطات دیداری اصلاح‌طلبان با آحاد مردم موثرتر و کیفی‌تر از کارکردهای کمی است چرا که همواره کیفیت اثرگذارتر از کمیت بوده است.

زیباکلام:اگر عوامل اعتراضات دستگير شده‌اند چرا معترضان بازهم به خيابان مى‌آيند

حیات‌نو: جنبش مردمى گسترده اى که در ماههاى اخير شکل گرفت،باعث شدکه جمهورى اسلامى متفاوت ترين مراسم 13 آبان را تجربه کند دراين زمينه باصادق زيبا کلام گفت وگو کرديم که درپى مى‌آيد:
با وجود هشدارهاى مقامات انتظامى وامنيتى دربرخوردباهرگونه تجمع غيرقانونى درروز13آبان حضور مردم معترض رادراين راهپيمايى چطور تحليل مى کنيد؟
گذشته از برگزارى تجمعات غيررسمى در راهپيمايى روز 13 آبان و برخورد خشونت‌آميز نيروى انتظامى و لباس شخصى‌ها بااين مردم معترض، مهم‌‌ترين نکته قابل تأمل شکست نظريه‌هاى جناح پيروز در انتخابات رياست جمهورى است. چرا که آنها در طول مدت چهار ماه گذشته از هرگونه راهپيمايى اعتراض‌آميز باعنوان فتنه و آشوب نام بردند و در تحليل‌هاى خود تاکيد مى‌کردند که اين اعتراضات يک حرکت سازمان يافته از سوى آمريکا ،انگليس ومخالفان نظام است که با هدف برپايى انقلاب مخملى ايجاد شده است وبرهمين مبنا بسيارى از چهره‌هاى شاخص سياسى اصلاح‌طلب را به بهانه نقش داشتن در اين فتنه بازداشت کردند و گفتند با اين اقدام توطئه را سرکوب وچشم فتنه راکورکرديم. اما اکنون مى‌بينيم با توجه به اينکه سران توطئه و گردانندگان انقلاب مخملى در بازداشت به سر مى‌برند و هيچ ارتباطى با بيرون به جز ملاقات‌هاى چند دقيقه‌اى با خانواده‌هاى خود ندارند، موج اعتراضات مردمى همچنان ادامه دارد و در راهپيمايى‌هاى روز قدس و 13 آبان با وجود اينکه مى‌دانستند مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار مى‌گيرند همان طور که اين اتفاق رخ داد باز هم به خيابان‌ها آمدندو حال سوال اينجاست که با توجه به گفته هاى مسئولان که معتقدند همه عوامل فتنه و توطئه شناسايى و دستگير شدند چگونه است که ما هنوز شاهد حضور اين مردم معترض در خيابان‌ها هستيم.
شما چه تعريفى ازاين حضور اعتراضى داريد ؟
چون هنوز برخى مسئولان کشور صداى اين معترضان را نمى‌شنوندو واقعيت وجودى آنها را منکر مى‌شوند وبدتر ازهمه آنها را عامل مزدور و بيگانه مى‌خوانند، معتقدم تا زمانى که پاسخى درست ومنطقى به آنها داده نشود اين اعتراض‌ها در قالب تجمعات خيابانى ادامه خواهد داشت.
شما فکر نمى‌کنيد به همان اندازه که اختلاف سياسى تشديد مى‌شود شاهد افزايش دو دستگى در بين مردم هستيم؟
قطعا همين طور است چنانچه ما شاهد دو نوع حضور متفاوت مردم در راهپيمايى‌هاى روز قدس و 13 آبان بوديم ودرچنين شرايطى براى جلوگيرى از عميق‌تر شدن اين شکاف در بين مردم بايد در سطح بالاى نظام يک تلاش جدى در جهت آشتى ملى صورت گيرد تا مردم هم از اين حالت که نسبت به يکديگر پيدا کرده‌اند رها شوند.
يعنى شما معتقديد اول بايد وحدت ملى در سطح بالاى نظام صورت بگيرد تا آشتى در بين مردم برقرار شود؟
برخى مسئولان هنوز اين شکاف را نپذيرفته‌اند و به بخشى از مردم به ديد اغتشاشگر و آشوبگر مى‌نگرند و تا زمانى که چنين نگاهى در بين برخى مسئولان نظام وجود داشته باشد نه تنها وحدت ملى که از چندى پيش طرح‌هايى در اين زمينه تدوين شده است به نتيجه نمى رسد بلکه شکاف ودودستگى در بين آنها تشديد مى‌شود و براى جلوگيرى از وقوع چنين فاجعه‌اى بايد چهره‌هاى معتدل و آينده‌نگر نظام در وهله اول خود در جهت وحدت ملى حرکت کنند. به نظر مى‌رسد اراده قوى در راستاى وحدت ملى وجود ندارد. راهپيمايى 13آبان نشان داد مردم در مقابل بى اعتنايى ها، تهديدهاوانگ ارتباط با اجنبى ساکت نمى نشينند وازهمين رواگر مسئولان نظام بدون توجه به وحدت ملى وتنش زدايى پيش روندوزخم هاى به وجودآمده را التيام نبخشد وهمچنان شاهد ادامه برخورد تند و خشن نيروهاى انتظامى و امنيتى با مردم باشيم، آنها نارضاينى خود را نشان خواهند داد چون آنها جز آتشى درزيرخاکستر نيستند.
به نقل از پارلمان نيوز

آسیب شناسی جنبش سبز در گفتگو با محسن آرمین، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

محسن آرمین، سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی معتقد است جريان اصولگرای حاكم ديگر از حمايت مراجع و روحانيت طراز اول برخوردار نيست و مداحان جايگزين مراجع در حمايت از اين جريان شدند.
محسن آرمین در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاوردهایی که تحولات بعد از انتخابات برای اصلاحات داشت، گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و تحولات پس از آن نقش مهمی در رشد آگاهی‌های اجتماعی و سطح پویش و مبارزات اجتماعی برای تحقق مطالبات همیشگی مردم داشت.
جنبش سبز مولد حرکت اصلاحی است
وی جنبش سبز را مولد حرکت اصلاحی دانست و در همین ارتباط گفت: جنبش سبز شکل توده‌ای شده حرکت اصلاحی است و حرکت اصلاحی به‌رغم گسترشی که داشت ولی در حد نخبگان سیاسی و فعالان حزبی محدود بود و حداکثر دامنه‌اش در حد دانشگاه‌ها و بخش‌های فرهیخته جامعه محدود می‌شد.
عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ادامه داد: یکی از دستاوردهای انتخابات اخیر علاوه بر ارتقاء آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی در سطح جامعه حرکت در قالب جدیدی به نام جنبش سبز بود که اقشار بسیار گسترده‌ای از جامعه را تحت پوشش خود قرار داد.
وی تصریح کرد: اهداف جنبش سبز ماهیتا با اهداف حرکت اصلاحی تفاوتی ندارد یعنی هم به لحاظ اصول حرکتی قانونی، مسالمت‌آمیز، آرام و بدون خشونت است که اصلاح‌طلبان نیز بر آن تاکید داشتند و همچنین به لحاظ اهداف نیز عبارت است از تحقق قانون اساسی و اجرای جامع آن و نیز تامین حقوق و آزادی‌های مطبوعات و برگزاری انتخابات آزاد.
آرمین معتقد است جنبش سبز هم در اصول و هم در اهداف با حرکت اصلاحی کاملا اشتراک دارد.
وي به تفاوت‌های حرکت اصلاحی و جنبش سبز نیز اشاره کرد و گفت: تفاوتی که بین جنبش سبز و حرکت اصلاحی وجود دارد این است که جنبش سبز سطح وسیع‌تری از اقشار جامعه را پوشش می‌دهد و فراتر از بخش‌های نخبه جامعه است.
در دوره اصلاحات نگران این بودیم که برخی مسائل به عرصه خیابان‌ها کشیده شود
آرمین مدیریت جنبش سبز را یک مساله بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در دوره اصلاحات واقعا نگران این بودیم که برخی مسائل به عرصه خیابان‌ها کشیده شود که این موضوع می‌توانست مشکل‌آفرین باشد چون ما توان مدیریت در صحنه را نداشتیم و جریان مخالف ما از ابزارهایی برخوردار است که بلافاصله می‌توانست هر حرکت اجتماعی را به سمت خشونت سوق دهد ولی تجربه یک دهه جریان اصلاحات نتیجه آن را در رشد آگاهی‌های اجتماعی به خصوص در انتخابات و حوادث بعد از آن مشاهده کردیم.
وی افزود: اینکه یک تظاهرات 2-3 میلیونی در تهران و در کمال آرامش برگزار می‌شود به معنای اوج هوشیاری و رفتار مدنی در جامعه است و این از نتایج مبارک جریان اصلاحات است.
مدیریت واحدی برای جنبش سبز وجود ندارد
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه سازمان واحدی برای مدیریت جنبش سبز وجود ندارد، اظهار داشت: در همان اوایل بعد از انتخابات برخی پیشنهاد می‌کردند که آقای موسوی حزب تشکیل دهد اما ایشان ترجیح دادند به جای تاکید بر یک سازمان و تشکیلات واحد، از یک شبکه اجتماعی استفاده کنند که به نظر من انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای بود چون وجود یک تشکیلات مشخص و واحد باعث می‌شد که جنبش سبز کاملا ضربه‌پذیر باشد اما ایده شبکه‌های اجتماعی عملا ضربه‌پذیری جنبش سبز را کاهش داده است.
مير حسين موسوی به جای یک مدیریت طولی از یک مدیریت عرضی استفاده کرد
وی خاطرنشان کرد:جریان اصولگرای حاکم با این تصور که احزاب و گروه‌ها و یا شخصیت‌ها، حرکت‌های اجتماعی را سامان می‌دهد بسیاری از افراد را دستگیر کرد ولی جامعه کار خود را انجام می‌دهد و برای آنها هم مشخص شده است که این مدیریت، مدیریت حزبی نیست و آقای موسوی به جای یک مدیریت طولی از یک مدیریت عرضی استفاده کرد.
آرمین ادامه داد: این مدیریت در کنار حسن‌هایی که دارد از طرفی آسیب‌پذیری‌هایی هم دارد از جمله این آسیب‌پذیری‌ها می‌توان به احتمال بروز تفرق و پراکندگی در سطح شعارها، اهداف و راهکارها اشاره کرد.
جنبش سبز هنوز به یک حرکت تمام توده‌ای تبدیل نشده است
وی با بیان اینکه جنبش سبز هنوز به یک حرکت تمام توده‌ای تبدیل نشده و از سطح طبقه متوسط فراتر نرفته و اقشار پیرامونی و کمتر توسعه‌یافته را در بر نگرفته است، اظهار داشت: محرومیت این جنبش از برخوردار بودن رسانه مستقل و ارتباط با اقشار مختلف از مشكلات اساسي اين جنبش است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در شرایطی که جریان حاکم از تمام وسایل رسانه‌ای، امکانات تبلیغاتی و جنگ روانی برای آنکه ارتباط این جنبش را با بخش‌های مختلف جامعه قطع کند استفاده می‌کند مساله طرح شعارها و اهداف می‌تواند تعیین‌کننده باشد.
ارتقاء سطح مطالبات از آسيب‌هاي جنبش سبز است
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب یکی‌دیگر از مواردی که موجب آسیب‌پذیری جنبش سبز می‌شود ارتقاء سطح مطالبات دانست و خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح مطالبات موجب کاهش امکان پیوند جنبش با اقشار مختلف می‌شود و موجب ایجاد نوعی بدبینی خواهد شد.
وی یادآور شد: اینکه آقای موسوی بر اهداف حداقلی تاکید می‌کند مانند اجرای بدون تنازل قانون اساسی و انتخابات آزاد، یک تاکید بسیار هوشمندانه‌ای است زیرا اهداف حداقلی می‌تواند پوشش بسیار گسترده‌ای داشته باشد و بخش‌های هرچه گسترده‌تر جامعه را می‌تواند در بر بگیرد اما هرچه سطح اهداف و مطالبات را بالا ببریم طبیعتا از دامنه این جنبش کاسته می‌شود زیرا مزیت این جنبش به فراگیری و گستردگی آن است.
جنبش سبز از حمایت بخش‌های مذهبی برخوردار است
آرمین با تاکید بر اینکه شعارهایی که می‌تواند موجب رادیکالیزه کردن جنبش شود باید از آن دوری جست، افزود: در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که فرایند تحولات به نفع جنبش سبز است بحران‌هایی که ما در آینده در بخش‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم زمینه مناسبی را فراهم می‌آورد که آگاهی بخش‌های کمتر توسعه‌یافته رشد کند و زمینه را برای پیوستن این افراد به جنبش سبز فراهم کند.
وی با بیان اینکه به لحاظ مدیریت غلط و رفتارهای مغایر با موازین دینی جریان اصولگرای حاکم، جنبش سبز از حمایت بخش‌های مذهبی برخوردار است، اظهار داشت: افزایش سطح مطالبات و رادیکالیزه کردن مطالبات و اهداف می‌تواند به جنبش سبز لطمه بزند.
آرمین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا یک مدیریت واحد می‌تواند مانع از رادیکالیزه شدن جنبش سبز شود و آیا همگرایی موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی در این زمینه موثر است؟، اظهار داشت: اگر این بزرگواران این امکان را داشتند که با هماهنگی بیشتری حرکت کنند طبیعتا این آسیب‌پذیری می‌توانست کاهش پیدا کند البته در حال حاضر یک حداقل هماهنگی‌هایی بین این شخصیت‌های سیاسی وجود دارد.
آرمین معتقد است باید احزاب و تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص تقویت جنبش سبز فعال‌تر شوند و سعی کنند که با تبیین و باز کردن اهداف اجمالی که در بیانیه‌های میرحسین موسوی مطرح شده است از بروز تحرکات انحرافی جلوگیری کند.
جنبش سبز و اصلاح‌طلبان همیشه اسرائیل را یک پدیده منفور مي‌داند
وی با بیان اینکه تبلیغات منفی جریان حاکم همچنان برای جنبش سبز ادامه دارد، اظهار داشت: جریان اصولگراي حاکم نشان داده است که از هیچ راهکار غیراخلاقی برای منحرف کردن جنبش سبز ابایی ندارد به عنوان مثال برخی شعارهایی که در راهپیمایی روز قدس مطرح شد دلیلي بر این دانستند که جنبش سبز مخالفتی با اسرائیل ندارند در حالی که جنبش سبز و اصلاح‌طلبان همیشه اسرائیل را یک پدیده منفور می‌دانسته و می‌دانند و این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست و این تبلیغات منفی نمی‌تواند بر جنبش سبز تاثیر بگذارد.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت :جنبش سبز باید از طرح شعارهایی که می‌تواند زمینه‌های سوءاستفاده برخی جریانات را فراهم کند پرهیز نماید.
در حال یک مبارزه تمام عیار هستیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت فعلی احزاب اصلاح‌طلب که برخی از آنها پلمپ شده‌اند چگونه می‌توانند در پیشبرد اهداف جنبش سبز موثر باشند، اظهار داشت: احزاب اصلاح‌طلب هر روز با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند و متاسفانه روزبه‌روز در سطح جریان اصولگراي حاکم شاهد تقویت رویکردهای افراطی هستیم اما نباید فراموش کنیم که ما در حال یک مبارزه تمام عیار هستیم هرگونه کم تحرکی در این شرایط با توجه به سمت و سوی تحولات و نگرانی‌های جدی‌ای که برای کشور وجود دارد می‌تواند کشور را به سمت و سوی نگران‌کننده سوق دهد.
آرمین معتقد است به‌رغم همه محدودیت‌ها باید از امکانات موجود استفاده کرد، پلمپ شدن یک حزب طبعاَ محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند ولي نباید مانع فعالیت‌های آن حزب شود همانطور که دوستان مشارکتی ما به‌رغم تمام محدودیت‌هایی که برای آنها ایجاد شده است ولی در عرصه سیاست فعال هستند و حداقل در سطح موضع‌گیری‌ها مبادرت به صدور بیانیه می‌کنند.
اصلاح طلبان شرايط فعلي را تجربه نكرده بودند
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان وارد یک شرایط جدیدی شده‌اند که به دلیل بی‌سابقه بودنش تجربه‌ای از آن ندارند، اظهار داشت: ما این شرایط را به هیچ‌وجه تجربه نکرده بودیم و فضای فعلی در جامعه در طول این 30 سال بی‌سابقه بوده است طبیعی است که به دلیل این فقدان تجربه تطبیق با شرایطق موجود و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینکه بتوانیم در این شرایط فعالیت کنیم زمان‌بر است.
آرمین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا معتقد است اندیشه اصلاح‌طلبی در لایه‌های عمیق جامعه نفوذ کرده است، گفت: من مجددا تاکید می‌کنم تفکر اصلاح‌طلبانه در لایه‌های عمیق جامعه نفوذ کرده است حتی در سطح بچه‌های مدارس و جنبش سبز نيز از این جهت در سطح جامعه تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که جریان حاکم انجام داد این بود که درک درستی از ماهیت اتفاقاتی که افتاده است ندارد وقتی در جریانات اخیر 2 الی 3 میلیون نفر به خیابان می‌آیند، جریان حاکم آنها را متهم به ارتباط با بیگانه می‌کنند و برخی‌ها هم دستگیر می‌شوند و اعترافاتی مبنی بر ارتباط با بیگانه مطرح می‌کند در حالی که واکنش جامعه به این ترفندها چیزی جز «هو» کردن به این اقدامات نیست زیرا جامعه خودش را در این حرکت شریک می‌داند به همین دلیل این اعترافات در جامعه نتیجه عکس داشته است.
جريان اصولگراي حاكم نسبت به تحولات موجود موضع انفعالی دارد
آرمین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر صفارهرندی مبنی بر انشعاب در جریان اصولگرا نیز گفت: جریان اصولگرای حاکم هرچند در ظاهر در مسند قدرت است ولی کاملا نسبت به تحولات موجود یک موضع انفعالی دارد از سوی دیگر بخش‌های معتدل جریان اصولگرا نگران وضعیت موجود جامعه هستند و خواهان تجدیدنظر در شرایط موجود می‌باشند اتفاقات زشت و غیرقابل توجیهی که رخ داد از جمله فجایعی که در زندان کهریزک صورت گرفت دامنه آن حتی در خانواده‌های جریان اصولگرا هم پیش رفت و زنگ خطر را برای خیلی از افراد به صدا درآورد.
وی تصریح کرد: همچنین نهادهای مذهبی و دینی که جریان حاکم برای مشروعیت دینی خودش نیازمند آن بود مانند نهاد روحانیت و مرجعیت تحت هیچ شرایطی حاضر نیست مسائل موجود را بپذیرد.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه در مقطع فعلی نه‌تنها در سطح مراجع بلکه در سطح علمای طراز اول نیز به هیچ‌وجه حاضر نشدند آقایان را تایید کنند، اظهار داشت: با توجه به اقدامات زشتی که رخ داد کار به سطح جامعه وعاظ هم کشیده شده است.
مداحان جايگزين مراجع شدند
وی یادآور شد: زمانی جریان اصولگرا خود را مستظهر به حمایت از علما و مراجع می‌دید اکنون این موضوع کاهش پیدا کرده و حتی در سطح وعاظ هم با انتقاد روبه‌رو هستند. یعنی اتکا جریان حاکم از سطح مرجعیت تنزل پیدا کرده و به سطح پایین‌ترین لایه‌های مذهبی یعنی مداحان رسیده است. به دیگر سخن مداحان جایگزین مراجع در حمایت از جریان اصولگراي حاکم شدند و این موضوع برای جریان حاکم تبدیل به یک بحران شده است به همین دلیل برخوردهای اين جریان واکنشی و از روی انفعال است.
جریان اصولگرا گرفتار تفرقه و اختلاف شدیدی شده است
آرمین معتقد است تمام آن مواردی که جریان حاکم به عنوان یک نقطه قوت برای خود در نظر می‌گرفت اکنون برای خودش تبدیل به نقطه‌ضعف شده است به همین دلیل طبیعی است که آقای صفارهرندی نگران شرایط موجود در جریان اصولگرا باشند این جریان تمام اعتبار و مشروعیت خودش را و حتی اعتبار نظام را هزینه منافع خود کرده است.
عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر عسگراولادی مبنی بر اینکه افراطیون خشن می‌خواهند از موسوی و کروبی بنی‌صدر دیگری بسازند نيز گفت: جریان اصولگرا گرفتار یک تفرقه و اختلاف شدیدی شده است و بخش افراطی اين جریان اكنون به صورت یک فرقه عمل می‌کند یعنی حتی یک بخش سیاسی نیست و با تنگ‌نظری‌هایي كه دارد حتي غیر از خودش را نمی‌تواند تحمل کند.
وی ادامه داد: بخش سنتی جریان اصولگرا این واقعیت را درک کرده است که این تنگ‌نظری و تنگ‌چشمی فرقه حاکم حتی به حذف جریان اصلاحات هم محدود نمی‌شود در واقع درصدد است جریان معتدل اصولگرا را نیز از صحنه خارج کند.
آرمین افزود: بخش سنتی جریان اصولگرا این موضوع را کاملا درک کرده است اما تعارفات و مجاملاتي که این بخش در سطح قدرت دارد اجازه نمی‌دهد که بتواند تصمیم‌گیری کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حزب موتلفه به عنوان یک تشکل سیاسی با تجربه درک درستی از خطرات و تهدیدهای موجود که از طرف جریان حاکم به وجود آمده دارد، اظهار داشت: حزب موتلفه در اتخاذ موضع با محدودیت‌ها و فشارهای زیادی روبه‌رو است و کسانی مانند آقایان ناطق نوری، هاشمی و مهدوی‌کنی ایده آشتی ملی را مطرح می‌کنند و بخش‌های معتدل اصولگرایان نیز از آن استقبال می‌کنند اما بخش افراطی به شدت به آن واکنش نشان می‌دهند زیرا برای بخش افراطی جریان اصولگرا به هیچ‌وجه مهم نیست که ایده وحدت ملی مضمون و محتوای آن چه چیزی است زیرا اصولا با چنین طرحی مشکل دارد.
آرمین در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی‌اش از به تحقق پیوستن ایده آشتی ملی، اظهار داشت: من در مقطع فعلی به تحقق چنین ایده‌ای خوش‌بین نیستم زیرا شکاف عمیقی در سطح جریان اصولگرا شاهد آن هستیم و این جریان افراطی که ابزار قدرت را در دست دارد به هیچ‌وجه به منافع خودش نمی‌بیند که چنین پروژه‌ای پیش برود چون فرقه حاکم حیات خودش را در بحران جست‌وجو می‌کند چون اگر این بحران از بین برود نمی‌تواند به کار خود ادامه بدهد.


به نقل از نوروز آنلاين

شکست «سبز» بدلي / سرمقاله حیات نو

مصطفى ايزدى

سيزده آبان امسال، با دو گروه ناهمخوان شهروند ايرانى برگزار شد. مثل اينکه روزهاى ثبت شده در تاريخ انقلاب اسلامي، پيش از اين که خودشان مهم باشند، فضايى که براى رخ نمايى جريان‌هاى سياسى کشور ايجاد مى‌کنند، مهم شده است.
دو سه دهه است که 13 آبان مى‌آيد و مى‌رود و جمعيتى عمدتا دانشجو و دانش‌آموز، خيابان طالقانى تهران و نيز خيابان‌هاى شناخته شده بعضى از شهرهاى مهم کشور را طى مى‌کنند و بعد هم قطعنامه‌اى و والسلام! اما امسال مثل اينکه سياسيون اعم از چپ و راست، دل به يک راهپيمايى و تجمع متفاوت سپرده بودند. اگرچه از قبل پيش‌بينى مى‌شد که روز آرامى نخواهد بود، ولى «حضور» را نمى‌توان کنار گذاشت و نيز از قبل قابل پيش‌بينى بود که جناح راست تدارک وسيعى ديده که اولا با هر ترفندى شده هواداران خود را به صحنه بياورد و ثانيا با هر وسيله که در اختيار دارد، هواداران جناح رقيب را از صحنه کنار زند و ثالثا با هر امکان تبليغاتى با اعداد و ارقام کاملا نابرابر، خويش را پيش‌رو و ميدان‌دار صحنه معرفى کند.
به نظر مى‌رسد جناح محافظه‌کار و به ويژه تندروهاى آنان، مردم را براى ضديت با آمريکا به خيابان نکشانده‌اند، چرا که دوستان محترم آنها در تدارک فالوده خوردن با کسانى هستند که 30 سال قبل مخالف اشغال سفارتخانه‌هاى آن کسان در تهران بوده‌اند. لذا اين حضور تبليغاتى بيشتر عرض‌اندام در مقابل منتقدان وضع موجود بوده است.
بالاخره اين دانش‌آموزان و دانشجويان در صحنه و آگاه و فهميده و هوشيار که دمادم توسط رسانه‌هاى دولتى و تريبون‌هاى رسمى به حضور در برابر «لانه جاسوسي» دعوت مى‌شدند، مى‌فهمند که بايد دم خروس را ديد يا قسم حضرت عباس را شنيد! همه اينها به دنبال درک صداقتند. هر وقت صداقت ببينند، ميليون‌ميليون به خيابان‌ها مى‌آيند، ‌ اما اگر در دنياى ارتباطات، خبرهاى مهمى را از گفت‌وگوها و ملاقات‌ها و رفت و آمدهاى ديپلماتيک پيدا و پنهان ببينند و بشنوند، به‌رغم آن همه شعارهاى ضدآمريکايى و دعوت‌هاى پر حجم رسانه‌اى و سازماندهى دانشگاهى و مدرسه‌اي، عددشان همان مى‌شود که حتى نيمى از مساحت در نظر گرفته شده در خيابان طالقانى را نيز پر نکرده بودند.
در مقابل ده‌ها تجمع و راهپيمايى شکوهمند در جاهاى مختلف پايتخت، شکل گرفت که مجموع آنان بسيار بيشتر از افراد جلوى لانه‌جاسوسى بود.
در ارتباط با اين رخداد ‌چند نکته مورد توجه است:
1- ظاهرا کسانى که مطالبات خود را با تظاهرات اعتراض‌آميز گره زدند، تصميم ندارند، اعتراضات خود را وانهند و لذا هر روزى را که قرار است، تظاهراتى به نفع جناح راست راه بيفتد، تبديل به فرصت نموده، راهى خيابان‌ها مى‌شوند و مطالبات خود را فرياد مى‌زنند. همان‌گونه که روز 13 آبان در مقياس صدها هزار نفرى به تظاهرات پرداختند.
چندين ماه است که متوليان امنيت با اين پديده روبه‌رو شده و لذا در تلاشند که براى هر يک از اين فرصت‌ها که هيچ راهى براى جلوگيرى از بروز آن ندارند، فکر و طرح جديدى ارائه کنند. اين مقامات پذيرفته‌اند که در کشور و خصوصا در شهرهاى بزرگ، افراد بسيار زيادى هستند که بالقوه تصميم و توان راه‌اندازى تظاهرات اعتراضى را دارند.
2- براى تظاهرات 13 آبان امسال، هواداران دولت فکر کردند که اگر يک رنگ سبز بدلى را به صحنه آورند و از مردم درخواست کنند که براى حمايت از وضع موجود اين رنگ را با خود داشته باشند، مشکل رنگ سبز اصلاح‌طلبان را حل مى‌کنند، اما در عمل، رنگ سبز بدلى در مقابل رنگ سبز سيادت نبوي، کارى از پيش نبرد و هواداران جناح حاکم حاضر نشدند، آرايه‌اى بدلى به خود ببندند و نمادى را که در اختيار اصلاح‌طلبان است، رياکارانه مورد بهره‌بردارى قرار دهند. به نظر مى‌رسد که مبتکران سبز بدلى مى‌دانستند که رنگشان بى‌رنگ است، اما مى‌توان اين رنگ را به مچ و پيشانى بعضى‌ها بست و آنها را به خرابکارى واداشت و از آن عکس و فيلم گرفت و اين خرابکارى را به گردن اصلاح‌طلبان انداخت. شايد حمله به خودرو آقاى دکتر مرندى و فيلمبردارى کامل حرفه‌اى از آن و ايضا مانور رفتن روى آن در تلويزيون يکى از اين خرابکارى‌هاى حاملان رنگ سبز بدلى باشد که از قبل طراحى شده است.
3- مى‌دانيم که تظاهرات اعتراض‌آميز طرفداران ميرحسين موسوى و مهدى کروبى و کل جريان اصلاحات، هميشه آرام و متين بوده است و تا وقتى که توسط نيروهاى انتظامى و شبه‌نظامى براى متفرق کردن آنها اقدامى نشود، با متانت و آرامش تمام پيش مى‌رود. با اين وصف، هيچ نوع زد و خوردى توسط معترضين، با مخالفان خود صورت نمى‌گيرد و اصولا از نظر فرهيختگان و روشنفکران و دانشجويان و دانش‌آموزان معترض، هر نوع درگيرى و زد و خورد و آسيب رساندن به ديگران محکوم است، اما معلوم نيست، چرا خودرو شخص محترمى مانند دکتر مرندى که در نظام جمهورى اسلامي، دو دوره وزير بوده است، در سيستم تبليغاتى هواداران دولت اين قدر بازتاب پيدا مى‌کند و براى آن اشک ريخته مى‌شود، ولى اين آقايان، براى شخص محترم ديگرى که در نظام جمهورى اسلامي، دو دوره رياست مجلس شوراى اسلامى را عهده‌دار بوده و نماينده و مورد توجه امام خميني(ره) بوده است، و چندين بار از طرف تندروهاى محافظه‌کار مضروب شده است، نه تنها هيچ انتقادى نمى‌کنند، بلکه به گونه‌اى اين پديده زشت، يعنى حمله به يکى از چهره‌هاى انقلاب اسلامى را مورد تاييد قرار مى‌دهند!؟
4- شرايط تظاهرات روز 13 آبان، معلول همين رفتار دوگانه و چندگانه افرادى است که خود را اصولگرا مى‌دانند، اما نمى‌توانند، بدون درگيرى و رفتارهاى خشن، مخالفان خود را در ميدان‌هاى انتقادي، اداره نمايند. 

حسین کروبی مصاحبه دروغین منتسب به او علیه مهندس موسوی را قویا تکذیب کرد

فرزند مهدی کروبی اخبار منتسب به وی، در رابطه با دلیل عدم حضور مهندس موسوی در سالروز ۱۳ آبان را قویا تکذیب کرد. حسین کروبی در گفتگو با تغییر تاکید کرد که هیچ گونه مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا نداشته و هیچ وقت دیگر نیز تصمیم انجام مصاحبه با اینچنین خبرگزاری‌هایی که هدفشان ترویج دروغ و فساد در جامعه است را ندارد. حسین کروبی همچنین اضافه کرد:«رسانه‌های دولتی که از حضور عظیم جنبش سبز در سالروز ۱۳ آبان شوکه شده بودند و با برخورد شدید با مردم و بخصوص جوانان و دختران قصد کم‌رنگ کردن این حضور گسترده را داشتند، با درج و رواج این دروغ پراکنی‌ها بمانند سنت همیشگی‌شان قصد فریب افکار عمومی را دارند.» وی خاطر نشان کرد که بزودی تکذیبیه‌ای را در این رابطه منتشر خواهند کرد

اعتراض شدید خاتمی به خشونت علیه معترضان

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، با بیان اینکه شرایط کنونی کشور بحرانی است، تأکید کرده است، در صورتی که «دلبستگان به انقلاب» حذف شوند، راه برای قدرت گرفتن کسانی که مخالف نظام هستند، هموار خواهد شد.

رئیس جمهور پیشین ایران، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، ضمن انتقاد از برخورد با منتقدان به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری گفته است: «به صراحت تأکید می‌کنم حذف دلبستگان به انقلاب با این عناوین و روش‌های بی‌اساس که از سوی جریانی خاص دنبال می‌شود، بزرگترین توطئه علیه جمهوری اسلامی است و نتیجه آن سوق دادن نیروهای اجتماعی به سوی جریاناتی است که با اصل انقلاب و نظام در تعارض هستند».

رئیس دولت اصلاحات، در بخش دیگری از این گفت‌وگو که روز شنبه منتشر شده، حاکمان کنونی ایران را به فاصله گرفتن از دیدگاه‌های آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی متهم کرده و گفته است: «امام معتقد بودند که سلایق مختلف باید وجود داشته باشد. حتی به صراحت اعلام کردند که کسی که با اصل نظام مخالف است، او در این مملکت آزاد است و باید امنیتش تأمین شود، مگر اینکه دست به سلاح ببرد یا توطئه‌ای کند که بخواهد به زیربنای نظام آسیب بزند که البته هیچ نظامی هم این را نمی‌پذیرد».

محمد خاتمی با اشاره به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رویدادهای پس از آن گفته است: «ما نباید برای مردم تصمیم بگیریم. نباید انتخاب و رأی مردم را محدود کنیم».

خاتمی با تأکید دوباره بر پایبندی اصلاح‌طلبان به «اصول جمهوری اسلامی» و «لزوم اجرای درست قانون اساسی» افزوده است: «کسانی که به رأی مردم معتقد نیستند و حاضرند در رأی مردم تصرف کنند یا آن را نادیده انگارند، با انقلاب و جمهوری اسلامی بیگانه‌اند».

او همچنین با بیان اینکه «امروز قانون اساسی زیر پا گذاشته می‌شود» به انتقاد از سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و گفته است: «قانون اساسی رأی مردم و انتخابات آزاد و رقابتی را حق مسلم آحاد جامعه دانسته و وظیفه مسلم برای مسئولان نظام را توجه و احترام و صیانت از این حق دانسته است. حال اگر کسی معترض باشد که این اصل درست پیاده نشده، جواب خود را باید با برخوردهای تند و غیرقانونی بگیرد؟»

سخنان خاتمی پس از آن بیان می‌شود که بعد از گذشت نزدیک به پنج ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده که بر اساس آن محمود احمدی‌نژاد پیروز انتخابات معرفی شد، ادامه دارد و همچنان با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه است.

در حالی که شماری از فعالان سیاسی و مدنی که از روزهای نخست پس از انتخابات دستگیر شده‌اند همچنان در بازداشت به سر میبرند، آن طور که مقامات دولتی می‌گویند بیش از یکصد نفر به تازگی در جریان اعتراض‌های مردمی ۱۳ آبان توسط پلیس دستگیر شده‌اند.

فرمانده پلیس تهران با اعلام این موضوع گفته است که شماری از معترضان هم توسط نیروهای بسیجی دستگیر شده‌اند که پلیس آماری از این بازداشت شدگان در دست ندارد.

انحراف از معیارهای جمهوری اسلامی

رئیس جمهور پیشین ایران در ادامه با انتقاد از وضعیت کنونی در کشور اضافه کرده است: «اگر دیدیم که رأی مردم مورد کم توجهی قرار گرفت، اگر دیدیم که اختیارات متناسب با مسئولیت‌ها در جامعه نبود، اگر دیدیم که دروغ رایج بود و به خصوص که دروغ به صورت رسمی مطرح شد، اگر دیدیم که حق و حرمت انسان‌ها نگه داشته نشد، اگر دیدیم که تداخل در قوای مختلف وجود داشت و نظایر اینها، می‌توانیم بگوییم که انحراف از معیارهای اصلی جمهوری اسلامی صورت گرفته است».

محمد خاتمی سپس با اشاره به اینکه جمهوری مورد امام خمینی «همین جمهوری که در دنیا هست» بوده، ادامه می‌دهد: «آنچه که دنیا به آن رسیده، دستاورد بسیار مهمی است. یعنی حکومت‌ها برآمده از مردم هستند. تعیین‌کننده، رأی مردم است. قوای مختلف و منفک از هم وجود دارند. مسئولیت‌ها مشخص است و هیچ قدرت و اختیار غیر مسوولی وجود ندارد. محور و مدار خود مردم هستند. رضایت مردم بسیار مهم است. جمهوری به معنی حکومت مردم بر سرنوشت خویش است».

رئیس جمهور پیشین ایران با رد این ادعای برخی از مقام‌های دولتی در مورد «سواستفاده دشمن» از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات گفت: «بنده هم می‌توانم بگویم از کسانی که آن رفتارها را انجام دادند و می‌دهند و منجر به اعتراض مردم شد، سواستفاده شده است. دشمن از آن سواستفاده می‌کند».

دولت وحامیانش در پنج ماه گذشته اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات را در نتیجه تحریکات دشمنان خوانده‌اند و معترضان به نتایج را همسو با دشمنان جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند.

اما اکنون خاتمی با انتقاد از این رفتار می‌گوید: «دشمن بدش نمی‌آید که به دنیا بگوید در جمهوری اسلامی آزادی نیست. در جمهوری اسلامی حقوق بشر زیر پا گذاشته می‌شود. در جمهوری اسلامی حتی اگر کسی معترض باشد که در فلان مقطعی مثل انتخابات مشکلاتی و انحرافاتی وجود داشته، با روش‌های سخت و خشن با او برخورد می‌شود. دشمن اتفاقاً خیلی خوب از این موضوع برای مشوش کردن چهره انقلاب مردمی ما سواستفاده می‌کند».

او با بیان اینکه «با بلند کردن صدای نادرست، آن نادرست، درست نمی‌شود» افزوده است که «شما اگر تمام امکانات رسانه‌ای و تبلیغی را در دست داشته باشید و یک حرف نادرستی را مدام فریاد بزنید، این فریاد زدن‌ها و جلوگیری از این که صدای دیگری شنیده شود، این حرف نادرست را درست نمی‌کند».

خاتمی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی جامعه ایران بحرانی است، در باره نحوه پایان بخشیدن به این بحران گفته است: «معتقدم که اولاً بزرگان باید بپذیرند که در جامعه مشکل و بحران وجود دارد، ثانیاً در عین حال که همه سلایق باید آزاد باشند، همه امکانات و مصونیت‌ها در اختیار یک سلیقه خاص که جز به حذف نمی‌اندیشد، قرار نگیرد و همه بتوانند صحبت کنند. آن وقت است که زمینه برای وحدت واقعی پیرامون اصول با وجود اختلاف نظرها و سلیقه‌هایی که مردم باید به آن رأی بدهند، فراهم می‌آید و آن وقت ما می‌توانیم به چارچوب‌های اصلی که مردم و امام و نظام جمهوری اسلامی می‌خواستند، برگردیم».

علي تاجر نيا و سيد ابراهيم اميني آزاد شدند

شفاف : علي تاجر نيا و سيد ابراهيم اميني دو زنداني حوادث اخير از زندان آزادشدند .
به گزارش شفاف به نقل از روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران در پي برگزاري محاكمه اين دو نفر در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامي تهران، اين دو زنداني با پذيرش توديع وثيقه از زندان آزاد شدند.
اين گزارش همچنين حاكيست با موافقت "عباس جعفري دولت‌آبادي" دادستان عمومي و انقلاب تهران داور ميري و محمدتقي رمضانزاده كه پنجشنبه شب دو هفته قبل دستگير و بازداشت شده بودند نيز از زندان آزاد شدند.
گزارش روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران افزود: پرونده جهانبخش خانجاني از ديگر متهمان زنداني حوادث اخير با صدور كيفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامي تهران ارسال گرديد و نامبرده نيز به بند عمومي زندان اوين منتقل شد.
دادستان عمومي و انقلاب اسلامي تهران پيش از اين اعلام كرده بود كه پرونده هر يك از متهمان زنداني حوادث اخير در صورت تكميل تحقيقات به دادگاه ارسال خواهد شد.

دیدار سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی

شنبه, ۱۶م آبان, ۱۳۸۸



حجت الاسلام عبدالله نوری و باقر گلپایگانی فرزند مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی طی تماس تلفنی از حوادث رخ داده برای آقای کروبی و همراهانش در سالروز ۱۳ آبان اظهار تاسف کردند

کلمه: سید محمد خاتمی – رئیس جمهور اصلاحات – دیشب با حضور در منزل مهدی کروبی از اتفاقات پیش آمده برای آقای کروبی در ۱۳ آبان دلجویی کرد .

به گزارش تغییر ، سید محمد خاتمی در این دیدار با مهدی کروبی ضمن اظهار تاسف از حوادث پیش آمده برای آقای کروبی در مراسم ۱۳ آبان و حمله به وی و همراهان و محافظان ایشان از سابقه انقلابی آقای کروبی تمجید کردند .

همچنین حجت الاسلام عبدالله نوری و باقر گلپایگانی فرزند مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی طی تماس تلفنی از حوادث رخ داده برای آقای کروبی و همراهانش در سالروز ۱۳ آبان اظهار تاسف کردند .

مشایی:به تعداد انسانها خدا وجود دارد

اسفندیار رحیم مشائی در كنفرانس انجمن سالیانه دانشگاههای باز كه به میزبانی دانشگاه پیام نور و در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شده بود سخنرانی كرد.

به نوشته خبر رئیس دفتر احمدی نژاد با اشاره به سخنرانی اش در یكی از دانشگاههای آمریكا افزود : در آنجا گفتم چرا خدا محور وحدت انسانها نیست . و الان نیز تاكید می كنم كه خدا محور وحدت انسانها نیست و حتی امروز هم بشر به وحدت نرسیده است چرا كه اگر به وحدت رسیده بود این همه خونریزی و جنگ صورت نمی گرفت .

وی ادامه داد : كاوش های باستان شناسی نشان می دهد كه انسان به خدا اعتماد داشته است اما چرا خدا محور وحدت نشده است ؟ من می گویم مشكل این است كه به تعداد انسانها خدا هست و خدای هر انسانی با توجه به شناخته آن فرد از خدا با خدای فرد دیگر متفاوت است . ملت ها در طول تاریخ همواره یك خدا را نپرستیده اند چون انسانهاخداهای متفاوت دارند .

به نقل از آينده نيوز

تعیین تکلیف ستاد کل نیروهای مسلح برای مجلس

بهرام رفیعی

درحالی که اختلاف میان دولت و مجلس بر سر طرح حذف یارانه ها بالا گرفته است، رییس ستاد کل نیروهای مسلح با دخالتی نامعمول در این دعوا از نمایندگان خواست در مقابل رییس دولت کوتاه بیایند.

روز گذشته حسن فیروزآبادی به اظهار نظر درباره اختلاف دولت و مجلس پرداخته و گفت: "شكرانه شجاعت و فداكاري آقاي دكتر احمدي‌نژاد و دولت محترم آن است كه مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان محترم با نگاه كمك به دولت، تسهيلات بيشتري براي اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها براي دولت در نظر بگيرند."

رییس ستاد کل نیروهای مسلح که مشخص نیست بر چه مبنایی در این باره اظهار نظر کرده است، در ادامه با تایید اظهارات احمدی نژاد در مجلس مدعی شد: "چندين سال در كشور روساي محترم جمهور و دولت‌ها شعار هدفمندكردن يارانه‌ها را سر دادند و همه استدلال كردند راه ‌حل اصلي مشكلات اقتصادي هدفمندكردن يارانه‌هاست؛ اما به خاطر آثار و عواقب سياسي كه اين طرح براي دولت‌ها داشت، دولت‌هاي قبل حاضر نشدند از حرف جلوتر بروند."

وی در ادامه نیز همچون گذشته با حمایت آشکارش از دولت احمدی نژاد و اظهار این که "دولت نهم با شجاعت و ايمان ويژه‌اي كه در شخص آقای احمدی نژاد وجود دارد؛ لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها را تنظيم و در سير مراحل تصويب قرار داد و فداكارانه آماده شد تا با اين خدمت بزرگ به اقتصاد كشور عواقب آن را نيز بر عهده گيرد"، با بکار بردن واژه "ما" خطاب به نمایندگان مجلس افزود: "استدعاي ما به عنوان يك برداشت عمومي از منافع اين لايحه آن است كه مجلس تا آنجا كه مي‌تواند دولت را ياري كند."



لغو دوباره برنامه تلویزیونی

اظهارات رییس ستاد کل نیروهای مسلح درحالی منتشر شده که دفتر رسانه ای محمود احمدی نژاد نیز با صدور اطلاعیه ای ضمن تکرار اظهارات وی در مجلس تصریح کرد كه" اگر اين لايحه با قانون بودجه سالانه پيوند داده شود، اجراي آن غيرممكن خواهد بود."

همزمان با صدور این اطلاعیه مشاوران رسانه ای احمدی نژاد پس از آنکه با واکنش مجلس و رسانه های مستقل و تحلیل اقتصاددانان مبنی بر فرار دولت از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها مواجه شدند، سعی کردند تا با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی افکار عمومی را در این باره توجیه کنند، اما تاکنون برای دومین بار برنامه زنده تلویزیونی او لغو و به زمانی دیگر موکول شده است.

بار اول رسانه ها اعلام کردند که محمود احمدی نژاد پنج شنبه شب 14 آبان از شبکه اول تلویزیون سراسری با مردم در باره هدفمند کردن یارانه ها صحبت می کندکه این برنامه لغو شد و رسانه های دولتی و رسمی کشور اعلام کردند که این برنامه به شنبه شب 16 آبان ما موکول شده است اما شب گذشته نیز این برنامه تلویزیونی بازهم لغو و اعلام شد که برنامه تلویزیونی وی به آینده (نامعلوم ) موکول شده است.



توافقات صورت گرفته دولت ومجلس و راهکارها

این همه درحالی است که بنا بر اظهارات برخی از نمایندگان مجلس روز پنج شنبه نمایندگان دولت و مجلس برای توافق بر سر لایحه هدفمند کردن یارانه ها با یکدیگر جلسه ی مشترکی برگزار کردند که با توجه به توافقاتی که در این جلسه صورت گرفت، بازهم دولت نامه استرداد لایحه به مجلس را ارسال کرده است.

درهمین باره غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به این ملاقات درباره راه های مورد توجه قرار گرفتن درخواست احمدی نژاد خاطرنشان کرد: "یکی از راهکارها برای اصلاح این ماده این است که مجلس لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به طور کلی تصویب کند و هنگامیکه دولت برنامه پنجم توسعه را برای تصویب به مجلس می فرستد باید بندهایی از هدفمند کردن یارانه ها را هم در آن بگنجاند، لذا در آن زمان نمایندگان مجلس می توانند، ماده 13 را طبق توافق به عمل آمده اصلاح کنند."

این اظهارات مصباحی مقدم درباره برخی توافقات درحالی است که مطابق قانون و آیین نامه داخلی مجلس، راهکاری برای بازگشت به ماده 13 وجود داشته باشد، در حالی که روز سه شنبه هفته گذشته ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها تصویب و بر اساس قانون راه بازگشت به بررسی این لایحه مسدود شده است.

رییس کمسیون ویژه طرح تحول اقتصادی همچنین گفت: "راهکار دوم این است که مجلس پس از تصویب این لایحه آن را به شورای نگهبان ارسال کند و اگر تشخیص شورای نگهبان این بود که ماده 13 دست دولت را در اجرای هدفمند کردن یارانه ها می بندد، این قانون را برای رفع اشکال به مجلس عودت دهد تا مواد مورد نظر توسط نمایندگان اصلاح شود."
همچنین مصباحی مقدم راهکار سوم را دخالت و دستور رهبری دانسته و گفت: "اگر رهبر معظم انقلاب به صلاح بدانند، می توانند یادداشتی را در این خصوص به مجلس ارائه کنند زیرا نمایندگان مجلس تابع تکلیف هستند."



فرار از نظارت مجلس و راهی برای عدم اجرا

همزمان با انتشار خبر توافقات غیررسمی برخی از نمایندگان مجلس و دولت یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: "اعتقاد به تعامل مجلس و دولت این نیست که هر چه دولت می گوید مجلس آن را اجرا نماید .مجلس با هدف نظارت بر دریافت‌ها و پرداخت‌های حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها، ماده 13 لایحه مذکور را تصویب کرده است."

وی درادامه تاکید کرد : "اگر دولت درصدد اقدامات مثبت است پس چرا از اجرای مصوبه مجلس طفره می‌رود؟"

درهمین باره جمشید انصاری عضو دیگر کمسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد است" دولت هيچ‌گاه نمي‌تواند پس از ارائه طرح هدفمندكردن يارانه‌ها و تغييرات در آن از سوي مجلس، پيشنهاد جديدي را براي خروج از بن‌بست آن مطرح كند."

قدرت الله علیخانی از اعضای فراکسیون خط امام مجلس نیز تهدید احمدی نژاد مبنی بر استرداد لایحه از مجلس را بهانه ای برای خلاش شدن دولت از اجرای لایحه دانسته و خاطرنشان کرد: "در حال حاضر كه دولت درخواست استرداد اين لايحه را ارائه داده است، بهترين فرصت است تا مجلس نيز با دولت همكاري كرده تا اين لايحه را مسترد كند، چراكه دولت نيز به اين امر واقف شده كه با اجراي اين لايحه دچار مشكلات عديده‌اي خواهد شد."



نان گران شد

روز گذشته داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس نیز همچون بسیاری از مخالفان درخواست غیرقانونی احمدی نژاد درباره اصلاح مصوبه های مجلس در طرح هدفمند کردن یارانه ها تاکید کرد: "وضعيت مردم دشوار شده و تا حدي سطح تورم افزايش پيدا کرده که جايي براي انکار وجود ندارد."

درست همزمان با این اظهارات داریوش قنبری برخی رسانه ها از افزایش بی سابقه نان در کشور خبردادند و اعلام کردند که از صبح روز شنبه نانوایی های تهران قیمت نان را بیش از 100 درصد افزایش داده اند.

بنابر نوشته برخی از سایت های خبری دریک اقدام هماهنگ نانوایی های تهران از صبح روز شنبه "نان بربری 200 تومانی را به قیمت 400 تومان، سنگک 200 تومانی را به 500 تومان و لواش 25 تومانی به قيمت 50 تومان عرضه کردند."

در همین ارتباط حتی مراکز آزاد فروش نان در بسیاری از نقاط تهران نیز پا را فراتر نهاده و نان سنگک را به قیمت افسانه ای 2000 تومانی عرضه کردند.

این افزایش قیمت نان درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها، کشور شاهد نرخ تورمی نزدیک به 60 درصد خواهد بود.

شكايت متقاضي خريد مخابرات، از سازمان خصوصي‌سازي‌

بازار سهام- مديرعامل شركت تعاوني پيشگامان كوير يزد گفت: در جريان حضور در مزايده بلوك 51 درصدي مخابرات و حذف ناگهاني از اين مزايده به دادگاه شكايت و از سازمان خصوصي‌سازي طلب 15ميليارد تومان خسارت كرده‌ايم كه بايد تا امروز به اين شكايت جواب داده شود.

محمدرضا رضايي‌نژاد در گفت‌وگو با فارس تاكيد كرد: در پي حذف ناگهاني و غيرمنتظره شركت‌تعاوني پيشگامان كوير يزد از مزايده بلوك 51درصدي مخابرات به دادگاه شكايت كرده‌ايم و خواهان دريافت خسارت از سازمان خصوصي‌سازي شده‌ايم.

وي ادامه داد: براين اساس در 6آبان اظهاريه دادگاه به سازمان خصوصي‌سازي‌ ارسال شده و اين سازمان بايد امروز به اين موضوع پاسخ دهد تا از شكايت خود صرف‌نظر كنيم. ما خواهان احقاق حق سهامداران هستيم. كاري به شركت مخابرات و خريداران و بورس نداريم و نمي‌خواهيم با لغو معامله بلوك 51 درصدي مخابرات بازار سهام به هم بريزد.

مديرعامل شركت تعاوني كوير يزد در برابر اين سؤال كه خسارت مدنظر چه مبلغ و شامل چه مواردي است، توضيح داد: مبلغ خسارت درخواستي 15 ميليارد تومان است كه شامل 820 ميليون تومان هزينه‌هاي سفته، 400 ميليون تومان هزينه‌هاي بانكي و بخش اعظمي از آن مربوط به سهامداران است كه در قبال حضور اين شركت تعاوني در مزايده مربوطه قبول ريسك كرده‌اند.

رضايي‌نژاد ادامه داد: حدود 30سهامدار اين شركت تعاوني اقدام به وثيقه‌گذاشتن دارايي‌هاي خود نزد بانك‌ها كرده‌اند. درصورتي كه ما بازنده مزايده مخابرات مي‌شديم اين ريسك مربوط به ما مي‌شد اما چون به‌طور ناگهاني و غيرمنتظره از اين مزايده كنار گذاشته شديم خواهان دريافت خسارات وارده به سهامداران شركت هستيم.

وي تأكيد كرد: با توجه به اين موضوع از سازمان خصوصي‌سازي به دادگاه شكايت كرده‌ايم و دادگاه نيز رأي داده كه سازمان خصوصي‌سازي بايد در اين مورد پاسخگو باشد. اين در حالي است كه در برابر اخذ مجوزهاي لازم براي حضور در مزايده مخابرات، در ساعات خارج از وقت اداري به‌طور ناگهاني حذف شديم.

رضايي‌نژاد تأكيد كرد: ما فقط و فقط به‌دنبال حقوق از دست رفته سهامداران و خسارات وارده به شركت هستيم و حاضريم حتي از طريق دريافت سهام از اين موضوع بگذريم. متن شكايت و اظهاريه مربوطه، به رئيس شوراي رقابت ارسال شده است.

شكايت در شوراي رقابت قابل بررسي است

رئيس شوراي رقابت هم در اين باره گفت: تاكنون شكايتي از سوي شركت تعاوني پيشگامان يزد به شوراي رقابت نرسيده، اگر هم بعد از كارشناسي‌هاي صورت گرفته و نظر شوراي رقابت قرار بر لغو معامله بلوك 8 ميليارد دلاري مخابرات باشد اين شورا مي‌تواند نسبت به لغو معامله حتي با قطعي شدن اين معامله اقدام كند.

جمشيد پژويان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين پرسش كه آيا شكايتي از سوي شركت تعاوني پيشگامان يزد از سازمان خصوصي‌سازي‌ را دريافت كرده يا خير؟ گفت: تا اين لحظه چنين شكايتي را دريافت نكرده‌ام، چون از يك طرف در مسافرت هستم و از طرف ديگر شوراي رقابت دفتر و مكاني ندارد كه متني به آنجا ارسال شود.

او در واكنش به اين پرسش كه در برابر شكايت اين شركت از سازمان خصوصي‌سازي و احراز نظر شوراي رقابت، تكليف قطعيت معامله بلوك 50 درصد به علاوه يك سهم مخابرات تا دوشنبه چه مي‌شود؟ پاسخ داد: اين موضوع به كار كارشناسي و بررسي آن توسط شورا نياز دارد و فرقي نمي‌كند كه اين معامله قطعي شود يا خير.

اگر شورا بعد از بررسي‌هاي همه‌جانبه به اين نتيجه برسد كه در اين معامله مشكلي وجود داشته، مي‌تواند حتي بعد از قطعيت معامله اقدام به لغو آن كند.پژويان ادامه داد: شوراي رقابت تاكنون جلسه‌اي را برگزار نكرده و اگر موضوعي باشد قدم به قدم اطلاع رساني خواهم كرد.

وي در برابر اين سؤال كه شوراي رقابت چه زماني تشكيل جلسه مي‌دهد؟ پاسخ داد: حدود 20‌تا‌25‌روز ديگر نخستين جلسه شورا برگزار مي‌شود و هرگونه اظهارنظري فقط از طرف شوراي رقابت معتبر است.

گزارش مجلس درباره سهام مخابرات

رئيس كميسيون ويژه اصل 44 مجلس شوراي اسلامي هم گفت: گزارش اين كميسيون درخصوص سهام مخابرات اين هفته يا هفته آينده در صحن علني مجلس قرائت خواهد شد.

حميدرضا فولادگر در گفت‌وگو با ايسنا، ‌با بيان اينكه اين گزارش تقديم شده است و در نوبت قرائت در صحن علني قرار دارد، عنوان كرد: ما در اين گزارش ابعاد قضيه و اشكالات را مطرح كرده‌ايم.

فولادگر با بيان اينكه شركتي كه براي واگذاري اين سهام رد صلاحيت شده اگر بر شكايت خود مصر باشد اين مسئله بايد در شوراي رقابت مطرح شود، گفت: شوراي رقابت تنها مرجع ابطال قبل از واگذاري است.

رئيس كميسيون ويژه اصل 44 با بيان اينكه تا 18 آبان فرصت براي واريز 20 درصد از پول وجود دارد، خاطرنشان كرد: اگر در اين زمينه هم كاري انجام نشود سازمان بورس مي‌تواند پروانه را لغو و امتياز آن را باطل كند.

فولادگر با اشاره به اينكه اين مسئله كه در كل براي واگذاري سهام مخابرات فضاي رقابتي وجود داشته است يا خير؟ و يا بخش خصوصي به معني واقعي كلمه وارد كار شده است، مباحثي است كه در گزارش كميسيون ويژه به آن توجه شده است، گفت: پس از قرائت اين گزارش در صحن علني مجلس، همه‌ مسائل بهتر مشخص خواهد شد.

معامله مخابرات، روز دوشنبه قطعي مي‌شود

اما در كنار اين تحولات مدير بازار شركت بورس گفت: شواهد نشان مي‌دهد معامله بلوك 50درصد به‌علاوه يك سهم مخابرات تا روز دوشنبه قطعي مي‌شود.

علي صحرايي در گفت‌وگو با فارس، افزود: براساس شواهد موجود، بزرگ‌ترين داد و ستد سهام شركت‌هاي بورسي و اجراي اصل 44 تا دوشنبه جاري قطعي مي‌شود.وي ادامه داد: خريدار سهام مخابرات به ارزش 8ميليارد دلار (كنسرسيوم اعتماد مبين) نسبت به طي مراحل مربوط به ارائه ضمانت نامه و وكالت نامه، وثيقه و تعهدات و انعقاد قرارداد با سازمان خصوصي‌سازي‌ اقدام كرده است.

به‌گفته صحرايي20 درصد وجه نقد معامله بلوك مديريتي مخابرات (حدود 1568 ميليارد تومان) بايد به حساب شركت سپرده‌گذاري مركزي واريز شود. از سوي ديگر خريدار بلوك مخابرات حداكثر تا ساعت 16 روز دوشنبه 18 آبان ماه فرصت دارد تا نسبت به ارائه مدارك به شركت بورس مبادرت ورزد.

علی تاجرنیا و سید ابراهیم امینی و 30 نفر از دستگیرشدگان 13 آبان آزاد شدند

دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعیه ای از آزادی علی تاجرنیا و سیدابراهیم امینی دو زندانی حوادث پس از انتخابات و فرهاد پولادی خبرنگار ایرانی فرانس پرس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران آمده است: در پی برگزاری محاکمه این دو نفر در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران این دو زندانی با پذیرش تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.
همچنین با موافقت عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران "داور میری" و "محمدتقی رمضانزاده" که پنجشنبه شب دو هفته قبل در مراسم دعای کمیل در منزل شهاب طباطبایی دستگیر و بازداشت شده بودند از زندان آزاد شدند. پرونده جهانبخش خانجانی از دیگر متهمان زندانی حوادث اخیر نیز با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال و نامبرده به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تهران پیش از این اعلام کرده بود که پرونده هر یک از متهمان زندانی حوادث اخیر در صورت تکمیل تحقیقات به دادگاه ارسال خواهد شد. همچنین در این اطلاعیه به آزادی 30 نفر از دستگیرشدگان حوادث 13 آبان اشاره شده است. طی روزهای پنجشنبه و جمعه نیز عده ای دیگر از این افراد آزاد شده بودند.

مجلس کشته شدن یک جوان اصفهانی در تیراندازی های 13 آبان را بررسی می کند

پس از انتشار خبری تایید نشده، مبنی بر اینکه ماموران نیروی انتظامی ظهر امروز وارد خانه پسر جوانی که در راهپیمایی روز13 آبان حضور داشت، شده و پس از بروز درگیری او را به ضرب گلوله کشته اند، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از پیگیری درخصوص صحت و سقم این موضوع خبر داد.

این دانشجوی اصفهانی به نام مهدی نیلفروش‌زاده، اهل اصفهان و دانشجوی ارمنستان بوده است. بر اساس اخبار تایید نشده، ماموران پس از شناسایی او در مراسم13 آبان، ظهر امروز به قصد بازداشت این جوان دانشجو به منزل پدری او رفته و با او و خانواده اش درگیر شدند، در جریان این درگیری بهنام نیلفروش زاده با اسلحه نیروی انتظامی کشته می شود.


سبحانی نیا، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص این موضوع به پارلمان نیوز گفت: اگر این خبر صحت داشته باشد کمیسیون حتما وارد مساله شده و پیگیری خواهد کرد.
وی تاکید کرد:«باید اطلاعات و اخبار مربوط به این مساله به کمیسیون ارجاع شود.»

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین گفت: نیروی انتظامی پیش از برگزاری مراسم 13 آبان هشدار داده بود که با تجمعات غیرقانونی و شعارهای خارج از عرف این روز برخورد خواهد کرد.

به گزارش نوروز، این درحالی است که براساس اخبار تایید نشده ای که درخصوص کشته شدن این جوان منتشر شده، نیروی انتظامی امروز، یعنی 3روز بعد از راهپیمایی 13 آبان، در منزل این شخص با وی درگیر شده است!

رسانه های ایران از آزادی خبرنگار خبرگزاری فرانسه خبر می دهند

رسانه های ایران می گویند پلیس یک خبرنگار بازداشت شده را آزاد کرده است، اما بیش از ۶۰ نفر دیگر که در جریان اعتراضات خیابانی دستگیر شدند هنوز در زندان هستند.

خبرگزاری ایرنا گزارش می دهد فرهاد پولادی روز شنبه آزاد شد. کارفرمای او، خبرگزاری فرانسه می گوید خبر تأیید شده ای در مورد آزادی پولادی ندارد و او با خبرگزاری تماس نگرفته است.

نیروهای امنیتی پولادی را روز چهارشنبه هنگامی که سرگرم تهیه گزارشی از یک گردهمائی دولتی بمناسبت سی امین سالگرد اشغال سفارت امریکا در تهران بود دستگیر کردند.

در همان زمانی اعتراضاتی علیه دولت در پایتخت و شهر های دیگر برپا شد.

فرمانده نیروی انتظامی تهران می گوید در جریان تظاهرات طرفداران مخالفان، ۱۰۹ نفر دستگیر شدند.

رسانه های دولتی بنقل از عزیزالله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ می گویند ۴۷ نفر از دستگیر شدگان به قید ضمانت آزاد شده اند، و ۶۲ نفر برای روبرو شدن با اتهاماتی که علیه آنها عنوان شده است تسلیم مقامات قضایی شدند.

روز چهارشنبه پلیس و نیروی های بسیج با فعالان مخالف که در تهران برای اعتراض به دولت احمدی نژاد جمع شده بودند درگیر شدند. گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند بسیاری زخمی شدند. |

کمپین بین المللی برای دفاع از حقوق بشر در ایران می گوید نیروهای امنیتی و بسیج برای متفرق ساختن هزاران ایرانی که به اعتراضات ضد دولتی پیوستند به استفاده «بی رحمانه از زور» متوسل شد.

یک دانشجو ی شرکت کننده در مراسم 13 آبان، را به ضرب گلوله به قتل رسید

سایت نوروز: پس از انتشار خبری تایید نشده، مبنی بر اینکه ماموران نیروی انتظامی ظهر امروز وارد خانه پسر جوانی که در راهپیمایی روز13 آبان حضور داشت، شده و پس از بروز درگیری او را به ضرب گلوله کشته اند، یک عضو کمیسیون امنیت مجلس از پیگیری درخصوص صحت و سقم این موضوع خبر داد.
این دانشجوی اصفهانی به نام مهدی نیلفروش‌زاده، اهل اصفهان و دانشجوی ارمنستان بوده است.
بر اساس اخبار تایید نشده، ماموران پس از شناسایی او در مراسم13 آبان، ظهر امروز (شنبه) به قصد بازداشت این جوان دانشجو به منزل پدری او رفته و با او و خانواده اش درگیر شدند، در جریان این درگیری بهنام نیلفروش زاده با اسلحه نیروی انتظامی کشته می شود.

آخرين آخبار