آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ خرداد ۲۱, پنجشنبه

پاسخ دفتر احمدی نژاد به دیوان محاسبات

دفتر رئیس جمهوری ایران به نامه صبح پنجشنبه دیوان محاسبات در رد اظهارات آقای احمدی نژاد واکنش نشان داده و مواضع دیوان را "متناقض" و "عجولانه" خوانده است.

محمدجعفر محمدزاده، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری ایران عصر روز پنجشنبه به خبرگزاری رسمی ایران گفت: "در حالی که معاونت تفریغ بودجه دیوان محاسبات در اظهاراتی که در روزنامه های ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ منتشر شد، با صراحت اعلام نموده که این مبلغ گم نشده بلکه اختلاف و مغایرت بین حساب های وزارت نفت و بانک مرکزی است، باعث تعجب است که دیوان محاسبات هر روز مواضع دید و اظهارنظرهای متناقضی می نماید".

دیوان محاسبات کشور که در ایران زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند، صبح پنجشنبه در نامه ای به صدا و سیما اعلام کرده بود که موضوع وضعیت نامعلوم یک میلیارد دلار از درآمدهای کشور هنوز در این دیوان در حال بررسی است.

به گزارش سایت رسمی دیوان محاسبات، روابط عمومی این نهاد روز پنجشنبه ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) در نامه ای به رضا پورحسین، مدیر شبکه سوم تلویزیون ایران نوشت: "آقای محمود احمدی نژاد، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در برنامه ویژه انتخاباتی روز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۸۸ ساعت ۲۲:۴۵ در بخشی از سخنان خود از مختومه شدن موضوع یک میلیارد دلار در تفریغ بودجه سال ۸۵ خبر داد".

روابط عمومی دیوان محاسبات "مختومه شدن" این پرونده را "تکذیب" کرد و نوشت این پرونده "برای رسیدگی و صدور دادخواست، در مسیر دادسرای دیوان محاسبات کشور" است و برای صدور رأی به هیأت های مستشاری و در صورت ضرورت به محکمه تجدیدنظر فرستاده خواهد شد.

اما معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری می گوید: "واضح است خلافی اتفاق نیفتاده تا از سوی دادستان دیوان محاسبات دادخواست صادر شود، بنابراین صدور بیانیه های غیر کارشناسی و عجولانه از سوی دیوان محاسبات چیزی از واقعیت موضوع نخواهد کاست".

نامه صبح پنجشنبه دیوان محاسبات در پاسخ به اظهارات چهارشنبه شب آقای احمدی نژاد نوشته شده بود که در وقت اضافه ای که تلویزیون ایران برای پاسخگویی به اظهارات رقیبانش به او داد، گفت: "می گویند یک میلیارد دلار در این دولت گم شده است اما وقتی معاون دیوان محاسبات می گوید که چنین چیزی نیست، آن را منتشر نمی کنند".

او جمعه شب ۱۵خرداد هم در گفت و گوی ویژه خبری در شبکه دوم تلویزیون ایران گفت: "اخیرا یک میلیارد دلار اشتباه محاسبه شده بود، دیدید که چه جنجالی بر سر آن برپا شد. یک جا ریال را با دلار جمع زده بودند... بعد گروه گذاشتند و جلسات متعدد برگزار شد و معلوم شد که اشتباه محاسباتی بوده است".

آقای احمدی نژاد در اواخر بهمن ماه ۱۳۸۷ هم گفته بود که گزارش دیوان محاسبات در مورد وضعیت نامعلوم یک میلیارد دلار از مازاد درآمد نفت در سال ۱۳۸۵، ناشی از اشتباه و بی دقتی بوده است و از مجلس شورای اسلامی به دلیل به راه انداختن "سروصدا" در این مورد انتقاد کرد.

در آن زمان دیوان محاسبات بلافاصله به گفته های رئیس جمهوری ایران واکنش نشان داد و خواستار فرصت پاسخگویی به آن در تلویزیون شد، اما تاکنون چنین فرصتی به دیوان محاسبات داده نشده است.

این نهاد اکنون هم می گوید مایل است این موضوع را "در فضای کارشناسی" و به دور از التهابات سیاسی پیگیری کند: "پیش از این نیز معاون دیوان محاسبات از رسانه ها و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرده بود نتایج حاصل از رسیدگی ها و گزارش های حرفه ای دیوان محاسبات کشور را له یا علیه نامزدها مورد استفاده قرار ندهند".

رقیبان آقای احمدی نژاد در انتخابات ایران در مناظره ها و برنامه های تلویزیونی خود از "گم شدن" یک میلیارد دلار در دوران آقای احمدی نژاد به عنوان نمونه ای از عملکرد نامناسب دولت او یاد کردند در حالی که آقای احمدی نژاد معمولا آن را یک "اختلاف حساب" می نامد.

دانشجو: بر اساس گفته شورای نگهبان، سازمان بازرسی حق دخالت در انتخابات ندارد

رئیس ستاد انتخابات کشور می گوید که شورای نگهبان اجازه دخالت سازمان بازرسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را نمی دهد.

کامران دانشجو روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: "شورای نگهبان نامه ای ارسال کرده و رونوشتی از آن را برای وزارت کشور فرستاده است که بر اساس آن سازمان بازرسی حق هیچ گونه دخالتی را در امر انتخابات ندارد".

آقای دانشجو گفته است که وزارت کشور نمی تواند اطلاعات مورد درخواست سازمان بازرسی را به آنها بدهد.

او گفت که وزارت کشور به استصوابی بودن نظارت شورای نگهبان معتقد است و بر اساس آن عمل می کند.

آقای دانشجو گفت که "قاعده کار" این است که سازمان بازرسی با "مقام های بالاتر" به جمع بندی برسند و به مجری ابلاغ کنند.

او گفت که مردم برای رأی دادن، حتما باید شناسنامه همراه داشته باشند و به آنها توصیه کرد که کارت ملی خود را هم با خود ببرند "زیرا کارت ملی کار را آسان می کند".

او از مردم خواست که رفتار عوامل اجرایی انتخابات را زیرنظر داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف آن را به ناظر، نماینده فرماندار یا فرماندار اطلاع دهند.

او با اشاره به احتمال وجود "خودکارهای جادویی" که جوهر آنها پس از ده دقیقه ناپدید می شود، گفت بهتر است مردم با خودکارهای خود رأیشان را بنویسند.

گرامی مقدم: برای حضور نمایندگان کروبی در سر صندوق ها مشکل ایجاد می کنند

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی به بی بی سی فارسی گفته است که فرمانداری ها، بخشداری ها و وزارت کشور همکاری لازم را برای صدور کارت نمایندگان آقای کروبی انجام نمی دهند.

به گفته آقای گرامی مقدم، دلیلی که مسئولان اجرایی مطرح می کنند این است که این نمایندگان دیر معرفی شده اند، "در حالی که اینطور نیست".

او همچنین گفت که وزارت کشور می خواهد نمایندگان نامزدها را به شعبه هایی اعزام کند که خود تشخیص می دهد.

آقای گرامی مقدم گفت که برای ۳۸۰۰ صندوقی که در تهران وجود دارد، تا عصر پنجشنبه تنها ۱۵۰ کارت برای نمایندگان آقای کروبی صادر شده است.

او گفت: "اگر مسئله به این شکل ادامه پیدا کند، نمی توانیم بگوییم که ما سر صندوق ها حاضر هستیم و از شمارش آرا اطمینان داریم".

آقای گرامی مقدم از تماس آقای کروبی با وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و وزیر کشور در مورد این مشکلات خبر داد اما گفت چندان به همکاری آنها امیدوار نیست و تصور می کند "آقای کروبی اقدامات دیگری انجام دهد".

کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور صبح پنجشنبه گفته بود: "تعدادی از نمایندگان نامزدها مدارک خود را تکمیل نکرده اند که برای آنها کارت صادر نمی شود".

او تأکید کرد که الصاق کارت روی سینه برای حضور در شعبه های رأی گیری الزامی است.

آقای دانشجو گفت که تا کنون ۱۱۰ هزار کار برای نمایندگان نامزدها صادر شده است.

با توجه به این که بر اساس اعلام وزارت کشور حدود ۴۶ هزار صندوق اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری ایران فعال خواهد بود و هر یک از چهار نامزد می توانسته اند برای هر صندوق یک نماینده ناظر معرفی کنند، مجموع نمایندگان نامزدها می توانست حدود ۱۸۴ هزار نفر باشد.

متن کامل نامه میرحسین موسوی به آیت الله خامنه ای

مقام معظم رهبری 
حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)


سلام علیکم

احتراما همان گونه که از طریق رسانه ها و گزارش های واصله استحضار یافته اید، شور انتخاباتی گسترده کشور را فرا گرفته است و همه اقشار و اصناف اعم از زن و مرد، پیر و جوان در کوی و برزن به طور شبانه روزی فعال عرصه انتخابات هستند و این پدیده مبارک نویدبخش مشارکت فراگیر مردم در انتخابات و موجب ارتقاء وحدت ملی و عزت و احترام بین المللی کشور خواهد بود. لکن متاسفانه اخباری واصل می شود که برخی مقامات و دستگاه های رسمی از این حرکت مردمی اصیل استقبال نمی کنند. موارد زیر نمونه ای از آنهاست:

۱- بعضی از اعضای شورای نگهبان در مرکز و تعدادی از ناظرین در استان ها با جانبداری علنی از رئیس کنونی دولت، رعایت شئون بی طرفی را نمی نمایند.

۲- وزارت محترم کشور و فرمانداران در پذیرش فهرست نمایندگان اینجانب در هیات های اجرایی، محل استقرار دستگاه های شمارشگر و شعب اخذ رای تعلل می نمایند و قانون مصوب ۳۰/۵/۱۳۷۹ به صورت آشکار نقض می شود. آخرین اقدام غیرقانونی آنان جابه جایی نمایندگان معرفی شده از طرف ستاد اینجانب در شعب است که به هم ریختگی عجیبی ایجاد خواهد نمود. این عمل کارشکنی آشکار و موجب اختلال در انجام وظیفه آنان می گردد. این در حالی است که ستاد انتخابات کشور ضمن بخشنامه شماره ۴۴/۴۵۳۳۳ مورخه ۹/۳/۸۸ بر صدور کارت نمایندگان نامزدها برای محلی که معرفی شده اند، تاکید نموده است و این اقدام فرمانداران یا خودسرانه است و یا بخشنامه داخلی دیگری خلاف متن قبلی ابلاغ شده که از آن اطلاعی در دست نیست.

۳- شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج در انتخابات واصل گردیده است و به نظر می رسد این عمل در صورت صحت خبر علاوه بر نقض قوانین، شکاف بین فرماندهان و مسئولان رسمی و بدنه سالم و صادق نیروهای بسیج و سپاه را دامن می زند. از آنجا که دامنه اقدامات غیرقانونی فوق مشخص نیست و بخشی از اعضای شعب اخذ رای و ناظران از حامیان نامزد خاص آنان انتخاب شده اند احتمال تصرف در آراء مردم اذهان را می آزارد.

۴- بهره گیری رئیس دولت از امکانات دولتی در تبلیغات و مسافرت های تبلیغاتی مقامات رسمی و وزرا با استفاده از امکانات دولتی و نقض ماده ۶۸ قانون که به وفور خبرهای آن را در رسانه ها می توان ملاحظه کرد از آن جمله است. اینها بخشی از اقداماتی است که نتیجه ای جز سرخوردگی مردم عزیز که با شوری وصف ناپذیر در صحنه تحکیم استوانه های نظام جمهوری اسلامی وارد شده اند نخواهد داشت. با اطمینان از این که دغدغه اصلی حضرت مستطاب عالی مشارکت هر چه بیشتر و گسترده تر مردم در انتخابات و رعایت قانون و بی طرفی کامل مسئولان در تمام سطوح و برگزاری انتخابات سالم می باشد امیدوارم با رهنمودها و دخالت حضرتعالی زمینه مساعدی برای رعایت بی طرفی کامل مقامات، ناظران و مجریان انتخابات و دقت در حفظ آرای مردم فراهم آید.

میرحسین موسوی

آخرين آخبار