آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

دويچه وله : در قم چه می‌گذرد؟


15 ديماه 88

اعلام عدم صلاحیت آیت‌الله صانعی برای مرجعیت از طرف جامعه مدرسین، چه جایگاهی در تاریخ مرجعیت و رابطه‌ی دین و دولت دارد؟ آیا در میان مؤمنان واقعا کسانی به حکم جامعه‌ مدرسین توجه می‌کنند؟ مصاحبه‌ای با مهدی خلجی، اسلام‌شناس.

 

دویچه وله: در قم چه خبر آقای خلجی؟ گویا حوادثی در جریان است که بعداً در تاریخ ذکر می‌شود، از جمله ماجرای مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری، حمله به بیت ایشان و بیت آیت‌الله صانعی و بعد ماجرای ناصالح دانستن آقای صانعی برای مرجعیت از طرف جامعه مدرسین.

مهدی خلجی: بله، مجموعه‌ای از تناقض‌ها در جریان است. از یک طرف ما حکومتی مذهبی داریم که قرار است مشروعیت‌اش را از قم بگیرد، اما به هرحال قم فضای یکدستی ندارد و نارضایتی‌های بسیاری در قم هست. از طرف دیگر ما با روحانیتی مواجه هستیم که احساس دوگانه‌ای در قبال حکومت دارد. از استثناها که بگذریم، یعنی از آیت‌الله منتظری، آیت‌الله صانعی، و این اشخاص در حوزه استثنا هستند و قاعده نیستند، روحانیت یک احساس دوگانه نسبت به حکومت دارد. به دلیل این که از یکطرف ناراضی است از بسیاری از سیاست‌ها، عملکردها و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، از جمله رئیس جمهوری و از طرف دیگر منافع کلان و غیرقابل تصوری در جمهوری اسلامی دارد، چه منافع اقتصادی، چه منافع غیراقتصادی. در نتیجه این یک دوگانگی در احساس و رفتارش نسبت به جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.

موج دستگیریها در تهران وشهرستانها ادامه دارد


اتحاد براي ايران : بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،موج دستگیریها در تهران و شهرستانها همچنان ادامه دارد این دستگیریها که فعالین دانشجوئی ،زنان ، جوانان ،کارگران،فعالین کودکان،مادران و زندایان سیاسی سابق را در بر می گیردو هر روز بر آمار آنها افزوده می شود.
در روزهای اخیر آقای علیرضا نبوی همسر زندانی سیاسی عاطفه نبوی با یورش مامورین وزارت اطلاعات سمنان دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل گردید.در حال حاضر 2 نفر از اعضای این خانواده سید ضیاء نبوی دبیر شورای دفاع از حق تحصیل و عاطفه نبوی در زندان بسر می برن
همچنين روز پنجشنبه 10 دی ماه آقای پرویز ورزمرزیان 54 ساله از زندانیان سیاسی سابق با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل گردید. آقای ورز مرزیان از زندانیان سیاسی دهۀ 1360 می باشد که بیش از 7 سال در زندان تحت شکنجه های وحشیانه بسر برد.3 فرزند آقای ورز مرزیان در قرارگاه اشرف در عراق می باشند.
همچنین آقای مجید رضائی با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل گردید.
پس از کشتار مردم در روز عاشورا قوۀ قضائیه،نیروهای امنیتی ،نظامی ولی فقیه هر روز بر اعدام دستگیر شدگان روز عاشورا و زندانیان سیاسی تاکید می کنند و مجموعه اظهارنظرهای علنی آنها حاکی از نیت شوم آنها مبنی بر اعدام زندانیان سیاسی در ایران است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران یورشهای وحشیانه به حریم خصوصی مردم ،دستگیریهای گسترده و اظهار نظرهای رسمی مبنی بر ارتکاب جنایت علیه بشریت را محکوم می کند و از دبیر کل ،کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی و فوری برای نجات جان زندانیان سیاسی در ایران است
...........................................................
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران 15 دی 1388 برابر با 5 ژانویه 2009
:گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

آیت‌الله دستغیب؛ هدف حملات جدید


۱۳۸۸/۱۰/۱۵
فریدون زرنگار
راديو فردا : آیت‌الله علی محمد دستغیب تنها روحانی بود که در اجلاس مجلس خبرگان امسال که در شهریور ماه برگزار شد، خواهان گفت‌وگو با میر حسین موسوی ، محمد خاتمی و مهدی کروبی برای رفع بحران پس از انتخابات شد.

پس از این اعتراض آیت‌الله دستغیب در یک سخنرانی در شیراز به بازداشت‌های پس ازانتخابات اعتراض کرد و چنین گفت: «گفتند بیایید در انتخابات شرکت کنید. حالا که شرکت کردند، ولی چماق می‌زنید توی سرشان. این ظلم نیست؟ بعد می‌گویند حرف نزنید. چرا حرف نزنیم؟ چیزی که می‌بینید ، چیزی که می‌دانید چرا حرف نزنید؟ خوب . به بنده خدا نگویید بیا شرکت کن در انتخابات. دیگر وقتی آمد شرکت کرد چرا می‌زنیدش؟ عکس‌های آن هست. همه چیز هست. ما که بی دلیل حرف نمی‌زنیم. همه اش هست. بنده خدا چه گناهی کرده است؟ حالا جلوی مردم چرا؟ لااقل ببریدش به زیرو. به نمی‌دانم کجا . به شکنجه گاه ...»

کنسول سفارت جمهوری اسلامی در اعتراض به سرکوب و کشتار مردم ایران از مقام خود استعفاء نمود.


سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۵ ژانويه ۲۰۱۰

<!---text begin ----->
عصر نو : بدینوسیله اعلام می شود که آقای محمد رضا حیدری کنسول سفارت جمهوری اسلامی در اعتراض به سرکوب و کشتار مردم ایران توسط رژیم از مقام خود استعفاء نمود.
آقای حیدری در اعتراض به کشتارهای اخیر توسط نیروهای امنیتی رژیم، بویژه حوادث روز عاشورا و پس از آن، استعفای رسمی خود را تسلیم سفارت جمهوری اسلامی ایران کرده و استعفانامه ایشان جهت اطلاع برای مقامات جمهوری اسلامی به تهران ارسال شده است. از آن پس تا کنون، ایشان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو مراجعه نکرده اند.
رسانه های گروهی نروژ، در طی روز های گذشته برای بدست آوردن خبری در این زمینه با مسئولین سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو تماس گرفتند، اما آنها این خبر را تکذیب نموده و اطلاعات نادرستی درباره این موضوع در اختیار آنها قرار داده بودند. از جمله گفته شده بود که دوره خدمت ایشان به اتمام رسیده و باید به تهران بازگردند، یا اظهار شده بود که ایشان به مرخصی رفته و نمی دانیم که ایشان چه زمانی بر می گردند. این اطلاعات ضد ونقیض باعث شد، حساسیت های بیشتری نسبت به این موضوع بوجود آید. تعدادی از ژورنالیستها برای دستیابی به خبری در این زمینه با اداره پلیس، اداره خارجیان و وزارت امور خارجه نروژ تماس گرفته و آنها نسبت به این خبر اظهار بی اطلاعی کرده بودند.
در پی تحقیقاتی که در طی روزهای گذشته، کمیته نروژی - ایرانی حمایت از مردم ایران در باره این موضوع انجام داد، موفق شد صحت این خبررا تائید کند و اخبارمربوط به آنرا را در اختیار خبرگزاریهای نروژ قرار دهد.
کمیته نروژی - ایرانی حمایت از مردم ایران، اعلام می کند که ، چنانچه انگیزه استعفای آقای حیدری، پیوستن ایشان به جنبش مردمی و محکوم کردن جنایات ضد انسانی رژیم، علیه مردم ایران باشد، موضوعی که خود ایشان آنرا تائید کرده است، از اقدام وی استقبال خواهد نمود.

5 ژانویه 2010
اسلو
رحمان ساکی
سخنگوی کمیته نروژی - ایرانی حمایت از مردم ایران
saki.rahman.norway@gmail.com
تلفن تماس: 004799244718

هشدار شورای فعالان ملی - مذهبی به آمران و عاملان بحران هاهشدار شورای فعالان ملی - مذهبی به آمران و عاملان بحران ها


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
از بازداشت‌هاي قبلي چه نتيجه‌اي گرفته‌اند که همان سياست را پي‌گيري مي‌کنند؟
جنبش راه سبز (جرس): شورای فعالان ملی - مذهبی با انتشار بیانیه ای، بازداشت‌ها و فشارهاي سياسي بر نيروهاي ملي- مذهبي را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار جرس در این بیانیه آمده است: کساني که قصد داشتند طي يک هفته بساط اعتراض به انتخابات را جمع کنند، از بازداشت‌هاي قبلي چه نتيجه‌اي گرفته‌اند، که اينک پس از شش ماه، هر روز با بازداشت‌هاي جديد و تهديدهاي بيشتر، همان سياست را پي‌گيري مي‌کنند؟!

فعالان ملی - مذهبی به آمران و عاملان بحران ها هشدار داده اند که که از تاريخ درس بگيرند و با تمکين در برابر خواست ملت، راه مدارا و مسالمت با مردم را برگزينند.

متن کامل بیانیه شورای فعالان ملی - مذهبی که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته بدین شرح است:
به نام خدا
محکوميت تشديد بازداشت‌ها و فشارهاي سياسي بر نيروهاي ملي- مذهبي
پس از سرکوب خونين مردم در عاشورا و راه اندازي سناريوهاي رسانه‌اي و تبليغاتي، موج جديد دستگيري روزنامه‌نگاران و فعالان سياسي- مدني از طیف‌های مختلف آغاز شده است. در اين روند، نيروهاي ملي- مذهبي نیز به طرق مختلف تحت فشار و ايذاء قرار گرفته‌اند:
1- تشديد فشار بر احزاب و سازمان‌هاي سياسي، محدود نمودن فعاليت‌ها و دستگيري رهبران و اعضاي آنها نظير بازداشت آقای دکتر ابراهیم یزدی (دبير کل) و برخی اعضا و منسوبین دیگر نهضت آزادی ایران و بازداشت آقای امیر دلیرثانی عضو شوراي مرکزي جنبش مسلمانان مبارز ایران.
2- بازداشت غيرقانوني و غيرمنصفانه روزنامه‌نگاران هم‌انديش ما نظير آقايان مرتضي کاظميان و عبدالرضا تاجيک و راه اندازي اتهامات واهي نسبت به آنها از طريق بلندگوهاي تبليغاتي دولتي.
3- قطعي نمودن حکم ناعادلانه آقای احمد زيدآبادي مبني بر زندان، تبعيد و محروميت نامحدود از حقوق اساسي و مدني.

دستگيري افرادي که داراي شناسنامه فکري و سياسي روشن بوده و هميشه در چارچوب حقوق اساسي مصرحه در قانون اساسي عمل کرده‌اند و در راستاي منافع ملي، حقوق و آرمانهاي ملي- مذهبي مردم ايران را پي‌جويي نموده‌اند، نتيجه‌اي براي عاملان و آمران آن نخواهد داشت.

دوستان ما سالهاست که با مشي مسالمت‌آميز و آگاهي‌بخش، بر حقوق ملت پافشاري نموده و هزينه‌هاي آن را پرداخت نموده‌اند و در پيشگاه خداوند و وجدان ملت، پرونده‌ي روشني از عدالت‌خواهي و آزادي‌خواهي و مشي مسالمت‌آميز داشته‌اند. اتهاماتي که از رسانه‌هاي اقتدارگرا براي فعالان سياسي و روزنامه‌نگاران ملي- مذهبي و صدها فعال سياسي- مدني (از اصلاح‌طلبان تا فعالان دانشجويي و اپوزوسيون قانوني کشور) طرح شده، سرانجامي جز خسران براي بازيگران عرصه‌ي قدرت نخواهد داشت.

کساني که قصد داشتند طي يک هفته بساط اعتراض به انتخابات را جمع کنند، از بازداشت‌هاي قبلي چه نتيجه‌اي گرفته‌اند، که اينک پس از شش ماه، هر روز با بازداشت‌هاي جديد و تهديدهاي بيشتر، همان سياست را پي‌گيري مي‌کنند؟! ما بار ديگر به آمران و عاملان اين بحران‌ها هشدار مي‌دهيم که از تاريخ درس بگيرند و با تمکين در برابر خواست ملت، راه مدارا و مسالمت با مردم را برگزينند.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ
(المائده/8)
اي كساني كه ايمان آورده‏ايد، براي خدا به پاخيزيد و گواهان عدالت باشيد. دشمني با گروهي ديگر شما را به بي‌عدالتي نکشاند. دادگري کنيد كه به تقوي نزديكتر است و از خدا بترسيد كه او به کردار شما آگاه است.
شوراي فعالان ملي- مذهبي
15/10/88

آزموده‌ی ۵۷ و این گوساله سامری؛ علی رضا مجلسی



ایشان نه دین را برای ایران که ایران را مسخر دین خواسته و وطن تنها فریبی بر لبان ایشان است،‌ مخزنی که از انبان آن وحشت مرگ را در دنیا بپراکنند.
---------------------------------------------------------------

خبرنامه امير كبير : چگونه می‌توانی این آتش را فروبنشانی و این درد را تسکین دهی؟ چه کسی می‌تواند این فریاد را فروبخورد از رنج از دست دادن هم‌وطنانی که ایستاده در برابر استبداد جان خویش را ارزانی آزادی کرده‌اند؟

ببین زنانی که از تناقضِ تاریخِ سرخوردگی کمر به احقاق حق خود بسته‌اند و مردانی که بر دوپای نستوه، عرق شرم بر جبین ستمکارترینِ حکومت‌های دینی‌اند.

این کمربند سبز بر اندام نحیف میهن‌مان در طلب حق بشری ما در آزادی حاکمیت بر سرنوشت خویش است.

اما پاسخ ما گلوله است و غداره!
این شغاد شقی و این دیو سرکش شعاری جز مرگ و برنامه‌ای جز هلاک وطن ندارد. این استبداد بی‌سرو پا به وحشی‌ترین شکل ممکن صحنه را جز به خاک و خون کشیدن ایران ترک نمی‌کند.

ایستاده ام چو شمع ، مترسان ز آتشم - تهدید به اعدام عزیزان ما ، عزممان را در سرنگونیتان افزون می سازد


وبلاگ بالاترين : فرزندان ما ، خواهران و برادران ما ، عزیزان ما ، اسیر دستان کثیف حکومتی هستند که هر آن احتمال بدترین اتفاقات برای آنان میرود . ما بر سر سفره شام نشسته ایم و به فکر نان فرداییم . تهدید میکنند به اعدام به جرم محاربه . شهامت اجرای آنرا ندارند و به یقین میدانم که این تهدید ، صرفا برای ایجاد رعب است و وحشت در دل جامعه .
اما بدانند حرامیان حکومت که مباد چنین عملی از ذهن پلیدشان حتی گذر کند . عزیزان ما ، فرزندان مام میهنند و کوچکترین صدمه ای به آنان ، عزم هر ایرانی با غیرتی را در سرنگونی رژیم منحوس شما افزون خواهد ساخت .
ایستاده ام چو شمع . مترسان ز آتشم .

سوابق درخشان جناب علم الهدی به روایت تاریخ



البته لینک بعضی از سخنان فیلتر شده

ای که در کشتن ما هیچ مدارا نکنی..

زبان سبز : می خواستیم از  هم جدا شویم . من بچه ام را می خواستم و طلاق  و البته مهریه ام  را . او هم بچه اش را می خواست و طلاق  و مهریه را هم نداشت بدهد . دادگاه رفتیم . قاضی ِ پرونده  وقتی فهمید به توافق نمی رسیم ، یک نوبت چهار  ماهه برای ثبت ِ طلاق  به ما داد  .
اعتراض کردم : چها ر ماه دیگر ؟ ولی آقای قاضی  این  نوبت خیلی دیر است  . دیرمان می شود .
قاضی سرش را بالا گرفت : اما این یک نوبت نیست !  این یک فرصت است . فرصتی برای آشتی  .
سکوت ِ من را که دید ،  ادامه داد : برای جدایی عجله ای نداشته باش دخترم  .دیر نمی شود . برای بعضی چیزها هیچ وقت دیر نیست …

این داستان ِ زندگی ِ خودم نیست . خاطره ی دوستی است که هنوز هم  فرصتی برای جدایی پیدا نکرده است . آن قاضی سربلند و آن  فرصت ِ چهار ماهه ، زندگی را به او ، همسرش و فرزندش  برگرداند . بعدها فهمیدم که این فرصت چهارماهه را به ، همه می دهند . یک جورایی قانونی است در سیستم قضایی ایران . مبنای ِ اسلامی و شرعی هم دارد . در  سنت  اسلامی طلاق امر پسندیده ای نیست  و به تعبیر قرآن،   طلاق عرش خدا را می لرزاند . البته ، قرآن در خصوص ِ کشتن آدم ها هم  تعبیر جالبی  دارد . کشتن  یک انسان بی گناه  را معادل با کشتن همه ی انسان های روی زمین می داند .
اینها را گفتم تا  نمایندگان مجلس که می خواهند به طرح اعدام پنج روزه  رای دهند ،  توجه داشته باشند ، قانونی که برای طلاق چهارماه فرصت می دهد ، برای اعدام نباید به پنج روز قناعت کند . البته برای  امثال ِ حسینیان که طراح این طرح بوده است  ،  کشتن ِ سریع  آدم ها  اشکالی ندارد ، چون به قول خودش روزگاری قاتل بوده است و قبلا هم از این کارها کرده است . به تعبیر قرآن ، کشتن یک انسان با کشتن همه  انسان ها یکی است ،  یعنی امثال حسینیان آب از سرشان گذشته است و نگران چیزی نیستند .اما  بقیه ی نمایندگان مواظب ِ خود باشند که  سرشان زیر آب نرود و دستشان به خون بی گناهی آلوده نشود .
به قول ِ حافظ :
ای که در کشتن ما هیچ مدارا نکنی      سود و سرمایه بسوزی و محابا نکنی
دردمندان بلا زهر هلاهل دارند       قصد این قوم خطا باشد هان تا نکنی
منبع : خودنویس نویسنده : سارا زرتشت

ابراهيم نبوي : زندگی سبز است


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
روزنامه " وطن امروز" که به مدیریت مهرداد بدرپاش، پسرخوانده و عضو مافیای آقای احمدی نژاد منتشر می شود، در اقدامی کم سابقه جمله " مریم رجوی" رهبر موجود و قابل رویت سازمان مجاهدین خلق را تیتر اول روزنامه خود کرد. این روزنامه از مریم رجوی نقل کرد که " همراه فرقه موسوی هستیم." این اقدام عملی تقریبا بی سابقه است، سالها قبل روزنامه زن فائزه هاشمی بخاطر زدن خبر تبریک نوروزی فرح دیبا توقیف شده بود و روزنامه سرمایه بخاطر زدن خبر مریم رجوی تعطیل شده بود.




اینکه چه عاملی باعث شده است تا تندروهای حامی دولت احمدی نژاد برای جلوگیری از سقوط دولت شان دست به دامان موهومات مجاهدین خلق شده و از این امامزاده بی معجز، امید معجزتی داشته باشند، بر ما معلوم نیست. اما گمان آن دشوار نیست که دولت احمدی نژاد و نظامیان حامی او ترجیح می دهند که به جای جنبش سبز با فرقه مجاهدین سروکار می داشتند، تا هم در قلع و قمع آنان براحتی عمل کنند و هم بر اساس آشنایی های تاریخی و مشابهت های ایدئولوژیک بتوانند راهی برای خروج از بن بست پیدا کنند.

جنبش مسلمانان مبارز: تنها راه نجات کشور اجرای راه حل های پیشنهادی موسوی است


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): جنبش مسلمانان مبارز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تنها راه نجات کشور در شرايط کنوني، اجراي راه‌حلهاي پيشنهادي ميرحسين موسوي (اعلام شده در بيانيه شماره 17) است و در همين راستا، آزادي همه‌ي زندانيان سياسي، از جمله اعضا و هواداران جنبش مسلمانان مبارز را، گامي در راه کاهش بحران موجود تلقي مي‌کنيم.

متن کامل این بیانیه که درباره بازداشت اعضا و هواداران این جنبش منتشر شده و نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته بدین شرح است:
به نام خدا
بيانيه جنبش مسلمانان مبارز در باره‌ي بازداشت اعضا و هواداران جنبش
در شامگاه 14 دي ماه، آقاي مهندس امير دليرثاني، عضو شوراي مرکزي جنبش مسلمانان مبارز، در منزل خود بازداشت شد. در روزهاي گذشته، مأموران حکومت براي بازداشت و جلب تعداد ديگري از اعضا و هواداران جنبش به منزل آنها مراجعه کرده‌اند. ايجاد فضاي ارعاب و تهديد نسبت به فعالان سياسي، طي ماههاي گذشته بخشي از برنامه‌ي بي‌نتيجه‌ي دولت بوده است.

روند حوادث و گسترش جنبش اجتماعي در سطح شهرهاي کشور از يک سو و نفوذ جنبش سبز در اقشار فرودست شهري و روستايي و ناکارآمدي دولت در حل مشکلات اقتصادي فرودستان و عدم پاسخگويي شايسته نسبت به خواست برحق مردم براي تأمين حقوق اساسي و آزادي‌هاي سياسي و مدني، موجب تقويت جنبش اجتماعي شده و متقابلاٌ مقاومت بي‌نتيجه‌ي نهادهاي امنيتي و نظامي در برابر آن، موجب گسترش روزافزون بحران سياسي و اجتماعي در کشور شده است.

تهديدهاي دولت و مقامات حکومت و تشديد سرکوب‌ها و انسداد حداقل فضاي فعاليت احزاب و سازمان‌هاي سياسي، در شرايط کنوني، نتيجه‌اي براي برنامه‌ريزان و طراحانش نخواهد داشت. حوادث تلخ و دردناک روز عاشورا و شکستن حريم ماه محرم و شهادت تني چند از هموطنان ما، نتيجه‌ي همان سياست نادرست است که ناکارآمدي آن در ماههاي قبل به اثبات رسيده بود. ساده‌ترين کار و در عين حال بي‌نتيجه‌ترين کار در شرايط کنوني توسل به زور و خشونت و انجام اقدامات قهرآميز است.

به اعتقاد ما، تنها راه نجات کشور در شرايط کنوني، اجراي راه‌حلهاي پيشنهادي آقاي مهندس ميرحسين موسوي (اعلام شده در بيانيه شماره 17) است و در همين راستا، آزادي همه‌ي زندانيان سياسي، از جمله اعضا و هواداران جنبش مسلمانان مبارز را، گامي در راه کاهش بحران موجود تلقي مي‌کنيم.
جنبش مسلمانان مبارز
 


تابناك : دستگیری یک خواننده رپ داخلی


جوان نوشت:یکی از عوامل اغتشاشات قم و تهران که اخیرا دستگیر شده،یک خواننده رپ است.
این فرد که «م.ش» نام دارد ضمن شرکت در اغتشاشات تهران و میدانداری حضور پررنگی را نیز در حواشی و ماجرای های تشییع جنازه آیت الله منتظری در قم داشته است.
وی همچنین از خوانندگان رپ و دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نیز می باشد.

فرداي ايران : واقعاً بايد به تماشا نشست كه چقدر جمهوري اسلامي با داعيه ام القرا بودن و به قول خودشان پرچم دار مبارزه با امپرياليسم جهاني ذليل و خوار شده كه مثلاً با دستگيري دانشجوها و انسانهاي عادي كه تا همين شش ماه پيش هيچ كدام نمي دانستند سياست اصلاً چگونه نوشته مي شود سعي در ارعاب ميليونها معترضي دارد كه بعيد است چون بيد به اين بادهاي تهي از فكر و تعلل بلرزد . خاك بر سر حكومتي كه از مردمان عادي اش مي ترسد !

اوباما می گوید تظاهرکنندگان ایرانی تحسین جهانیان را برانگیخته اند


استفن کافمن
عضو هیئت تحریریه America.gov


واشنگتن – پرزیدنت اوباما می گوید، دولت ایران از نظر جهانی موظف به محترم شمردن حقوق مردم خود است و وی به همراه جامعه جهانی "خشونت و سرکوب ظالمانه" تظاهرکنندگانی که مخالفت خود نسبت به دولت را از زمان انتخابات ریاست جمهوری بحث برانگیز 12 ژوئن کشور ابراز داشته اند، قویاً محکوم کرد.

رئیس جمهوری طی سخنان روز 28 دسامبر در کانوهی، هاوایی که به همراه خانواده خود برای تعطیلات در آنجا به سر می برد، عنوان کرد ایالات متحده و دیگر کشورهای آزاد سرتاسر جهان در کنار کسانی هستند که در پی کسب حقوق جهانی خود هستند.

رژیم حتي ظرفیت پذیرش عقب نشینی موسوی را هم ندارد


عبدی هزارخانی 
ايران گلوبال : میر حسین موسوی در آخرین اطلاعیه خود پس از عاشورا راه حل خود را در پنج ماده مطرح کرد. وی با سلب مسئولیت از خود، کروبی و خاتمی در دادن فراخوان برای تاسوعا و عاشورا و با لگد زدن به مجاهدین، برای کند کردن روند دستگیری خود و حمله قریب الوقوع جناح رقیب تدبیر اندیشید. 


میر حسین موسوی در آخرین اطلاعیه خود پس از عاشورا راه حل خود را در پنج ماده مطرح کرد. وی با سلب مسئولیت از خود، کروبی و خاتمی در دادن فراخوان برای تاسوعا و عاشورا و با لگد زدن به مجاهدین، برای کند کردن روند دستگیری خود و حمله قریب الوقوع جناح رقیب تدبیر اندیشید.

ایران در رسانه های جهان؛ حاکمان با سرکوب گسترده مخالفین، خود را در بن بست قرار می دهند


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
ح. تکاپو

شبکه جنبش راه سبز(جرس): ادامه ی سرکوب و بازداشتِ فعالانِ سیاسی، دانشجویی، مدنی و روزنامه نگاران، نامه سرگشاده و هشدار آمیز اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران به رهبر جمهوری اسلامی، اعلام بازداشت چند تبعه خارجی در جریان حوادث عاشورا، هشدارهای مقامات سیاسی، امنیتی و قضاییِ حامی کودتا مبنی بر برخورد خشن و "بدون اغماض" با هرگونه اعتراض مجدد و در نهایت پرونده اتمی تهران، موضوعات مورد بحث پیرامون ایران در رسانه های خبری جهان طی ۲۴ ساعت گذشته بود. 
 
ادامه سرکوب، اعلام بازداشت اتباع خارجی و سرنوشت ابهام آمیز دستگاه خشونت

بعد از بیانیه شماره بیانیه شماره ۱۷مهندس میرحسین موسوی که هشداری به حاکمیت پیرامون "محکومیت و توقف سرکوب خونین معترضین" و تاکیدی مجدد بر "پیگیری مطالبات به حقِ مردم" بود، موج بازداشت ها، اتهام زنی های حاکمیت به مردم و همچنین دروغ پردازی رسانه های کودتا همچنان ادامه یافت. طی دو روز گذشته تعدادی از فعالان در تهران، زنجان و شمال کشور بازداشت شده و همزمان وزارت اطلاعات و کشور، دادستان کل کشور و برخی نمایندگان حامی دولت کودتا، از بازداشت تعدادی از اتباع خارجی در جریان حوادث عاشورا خبر دادند.

ابراهيم نبوي : این خیابان بن بست نیست


تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸
بیاد بیاورید درست در روزهایی که حکومت جمهوری اسلامی تصمیم گرفته بود بیانیه 598 سازمان ملل را در مورد پایان جنگ بپذیرد و همه فرماندهان جنگ می دانستند که دیگر جنگی در کار نیست، دولت وقت به همه وزارتخانه ها اعلام شرایط فوق العاده کرد و قرار شد حتی مدیران عادی و کارکنان ادارات هم با لباس جنگی سرکار بروند، این در حالی بود که دولت و فرماندهان جنگی به این نتیجه رسیده بود که جنگ تمام است و باید با روحیه ای که نشان دهنده اقتدار کامل است، به آن پایان داد. دولت در حالی اعلام شرایط جنگی کرد که خود می دانست توانایی ادامه جنگ را ندارد.

بیاد بیاوریم روزی را که دولت آمریکا، به صدام حسین اعلام جنگ داد، صدام حسین در حالی که می دانست نه جنگی خواهد کرد و نه در صورت وقوع جنگ به نتیجه خواهد رسید، شرایط فوق العاده اعلام کرد و صدام حسین لباس کابوی پوشید و با تفنگی در میدان بزرگ شهر، به آسمان شلیک کرد. او چند ماه بعد در زیرزمینی یافته شد، در حالی که سرباز آمریکایی دستش را در دهان صدام کرده بود تا ببیند آیا مرد دستگیر شده، صدام حسین است یا یکی از دهها بدل فراری او. حتی معاون و سخنگوی دولت عراق که بعدها بارها ارادتش را به آمریکایی ها اعلام و اثبات کرد، درست در لحظه ای که تانک های آمریکایی در بغداد بودند، شایعه ورود آمریکا به بغداد را تکذیب می کرد و به مردم نوید پیروزی می داد.

اینها و صدها مثال دیگر گفتنی است تا بدانیم که وقتی دو نیروی اجتماعی، اعم از طرفین درگیر در جنگ، یا دو گروه سیاسی که به مرحله تنش سنگین سیاسی رسیده اند، تا آخرین لحظه قبل از مذاکره، نشانی از سازش از خود بروز نخواهند داد. چرا که قرار نیست بازی بزرگان را عامه مردم بتوانند پیش بینی کنند.

بیانیه شماره هفدهم میرحسین موسوی به عنوان یکی از مهم ترین موضع گیری های او، طبیعتا با واکنش هایی جز آنچه اتفاق افتاد باید مواجه می شد. محسن رضایی بیانیه را نشانه یک سازش و پذیرش دولت احمدی نژاد دانست، باهنر سعی کرد موضعی مثبت در قبال این بیانیه بگیرد، ترقی اعلام کرد که موسوی دولت را قانونی دانسته است و اکثر کسانی که تا یک روز قبل موسوی را مستوجب اعدام و حداقل زندان می دانستند، بدون اینکه به روی خودشان بیاورند، اما نشان دادند که از اینکه راهی جز ادامه بحران و اعتراضات پایان ناپذیر یافته شده است، بسی خوشنودند.

این خوشنودی البته که بی دلیل نبود و نیست، چرا که بیانیه میرحسین موسوی راهی برای توافق باز می کرد، دولت و حکومت می دانند و می دانستند که ادامه این شرایط جز به قیمت نابودی کل حکومت تمام نخواهد شد. اما همه می دانند که اگر جنبش نخواهد اعتراضات را ادامه دهد، از هراس شکست خوردن نیست، بلکه بخاطر این است که اگر قرار است از خون صد نفر چشم بپوشیم تا سیصد نفر دیگر کشته نشوند، این کار عاقلانه و منطقی است. حتی اگر قرار است با قدرت تمام نیروهای حکومت را حذف کنیم و تمام قدرت را در دست بگیریم، این عمل معقول و منطقی نیست، چرا که خود می دانیم که حامیان دولت و حکومت موجود نیز در تحلیل نهایی باید سهم شان را از قدرت داشته باشند، وگرنه هرگز به یک تعادل دموکراتیک نخواهیم رسید.

بیانیه شماره یازدهم موسوی بیانیه ای برای سبزها بود، بیانیه ای که در آن اهداف و روش های جنبش با دقت ترسیم شده بود و حتی شیوه های اعتراضات مردمی نیز در آن آمده بود. اما، اشتباه نکنیم، بیانیه هفدهم، بیانیه ای برای بدنه جنبش نیست. این بیانیه برای نظرخواهی یافتن یک راه درست برای برخورد با حکومت نیست، پیش از این نیروهای جنبش سبز بارها و بارها به موسوی نمایندگی داده اند که از سوی آنان جنبش را به پیش ببرد. بیانیه هفدهم بیانیه ای برای حکومت است، بیانیه ای هوشمندانه و دقیق و مفید که می تواند بحران موجود را به نفع جنبش سبز حل کند.

شاید پرسیده شود، اگر برنده بیانیه موسوی تنها جنبش سبز است، چرا حکومت باید آن را بپذیرد؟ و چه تضمینی است که حکومت آن را موضوع گفتگو قرار دهد. پاسخ این است که هیچ تضمینی نیست، این بیانیه بهترین راه برای رسیدن به نتیجه است، راهی است که در آن با کمترین هزینه می توانیم به بیشترین فایده برسیم. حکومت نیز با انتخاب آن می تواند رفتار خود را اصلاح کند. ممکن است گفته شود که حکومت غیرقابل اصلاح است. به نظر من این فرض در رفتار انسان سیاستمدار، فرضی موهوم است. بسیاری از حکومت ها از این رو اصلاح را انتخاب می کنند که چاره ای ندارند. یک سیاستمدار خوب، کسی است که می تواند در روزهای دشوار، یک گریزراه برای خروج از بحران پیدا کند.

محسن رضایی در شرح و توصیف و نقد بیانیه موسوی و تائید تلویحی آن، جز طعن و لعن تندروهای حاکمیت را برای خود نخرید، همه به او ایراد گرفتند که آبشخور نامه او نیز از همان سرمنشاء بیانیه های موسوی است. همین نظرات نشان می دهد، تیری که موسوی رها کرده است، بر هدفی که تعیین کرده بود، نشسته است. میرحسین موسوی تیرانداز ماهری است، اگر چه نقاش خوبی هم هست. 

همدلی و همزبانی احزاب اصلاح طلب و روشنفکران دینی با میر حسین موسوی


سعید محمدی

شبكه جنبش راه سبز (جرس): بیانیه هفدهم میر حسین موسوی ناگهان به محور وحدت بخش جنبش سبز تبدیل شد و از روشنفکران دینی گرفته تا تشکل های اصیل اصلاح طلب را گردهم آورد. از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که رهبران برجسته آنها در زندان به سر می برند، تا چهره های آشنای دوران اصلاحات: سروش، گنجی، کدیور، بازرگان و مهاجرانی، همراهی و همدلی خود را با میر حسین موسوی اعلام کرده اند؛ اتفاقی که برای دولت کودتا و حامیانش غیر منتظره بود.   
 
بی صداقتی دولت و برگزاری انتخابات ناسالم

جبهه مشارکت در بیانیه خود با حمایت از شرط‌ های پنج‌گانه میرحسین موسوی برای خروج جمهوری اسلامی از "بحران" آورده است: عمل به راه‌حل‌های حداقلی این بیانیه، موجبات امید و بهروزی را برای کشور فراهم می‌کند.

همدلی و همزبانی احزاب اصلاح طلب و روشنفکران دینی با میر حسین موسوی


سعید محمدی

شبكه جنبش راه سبز (جرس): بیانیه هفدهم میر حسین موسوی ناگهان به محور وحدت بخش جنبش سبز تبدیل شد و از روشنفکران دینی گرفته تا تشکل های اصیل اصلاح طلب را گردهم آورد. از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که رهبران برجسته آنها در زندان به سر می برند، تا چهره های آشنای دوران اصلاحات: سروش، گنجی، کدیور، بازرگان و مهاجرانی، همراهی و همدلی خود را با میر حسین موسوی اعلام کرده اند؛ اتفاقی که برای دولت کودتا و حامیانش غیر منتظره بود.   
 
بی صداقتی دولت و برگزاری انتخابات ناسالم

جبهه مشارکت در بیانیه خود با حمایت از شرط‌ های پنج‌گانه میرحسین موسوی برای خروج جمهوری اسلامی از "بحران" آورده است: عمل به راه‌حل‌های حداقلی این بیانیه، موجبات امید و بهروزی را برای کشور فراهم می‌کند.

طائب در خصوص درگيري ها در حسينيه جماران؛ از اول بنا بر به هم ريختگي نبود


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): مهدي طائب  در رابطه با به هم ريختگي جلسه سخنراني خاتمي در جماران گفت: از اول بنا بر به هم ريختگي نبود و بر استماع بود، اما حرف هايي زده شد که باعث به هم ريخته شدن جلسه شد.
به گزارش ایسنا وی در ادامه اظهار داشت: گرچه از ديد من و نيروهاي نظام اعتقادي به اين به هم ريختگي ها وجود ندارد و مشکلي با حرف زدن افرادي مثل خاتمي نيست و آنچه براي نظام مهم است عملي است که در جهت براندازي شروع شود، اما بخشي از صحبت هاي او باعث اين به هم ريختگي ها شد، از طرفي مراتب جمع کردن بچه حزب اللهي ها کمي سخت است و در آن جلسه هم اکثريت جوان بودند.پس اصل بر به هم ريختن جلسه نبود و البته شايد براي آنها مناسب بود و ايشان هم حرف هاي خوبي نزده بودند.
طائب در جواب اينکه در شرايط فعلي موضع گيري بيت امام(ره) چه مبنايي دارد، گفت: خود بيت امام مبنا ندارد، چون ما در اسلام نسب نداريم و دليل ندارد در مسائل حکومتي دخالت کنند و نظر دهند. اگر کسي جايگاهي علمي و فقاهتي داشته باشد مي تواند نظر دهد، حتي اگر عضو خانواده امام(ره) نباشد.

اختصاصی جرس / نامه سرگشاده سید مصطفی آزمایش به عزت الله سحابی


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
مردم قتل عامهای سالهای شصت و شصت و هفت را از یاد نبرده اند
جنبش راه سبز (جرس): سیدمصطفی آزمایش در نامه ای سرگشاده خطاب به عزت الله سحابی ، با اشاره به نامه اخیر سحابی به "هموطنان خارج از کشور" نوشت: تقاضای عمومی آن است که چنین نامه های خردمندانه ای را برای "راهنمایی خشونت طلبان" که هر روزه با انواع و اقسام وسایل سرگرم دفع خردمندان هستند نیز انشا فرمایید.

به گزارش خبرنگار جرس، سید مصطفی آزمایش در این نامه با بیان اینکه "مردم قتل عامهای سالهای شصت و شصت و هفت را از یاد نبرده اند" از سحابی پرسیده است: آیا شما تضمین دارید که اگر مردم ساکت شوند فردا آنان را به سرنوشت شهیدان و قربانیان سالهای پیشین دچار نکنند؟
وی تصریح کرده است: اشکال کار در آنجا است که این آقایان فقط در حرف و سخن مردم را گوساله و بزغاله نمیخوانند، در عمل با آنها رفتاری میکنند که فقط با گوساله و بزغاله میتوان کرد. به مردم میگویند مهم این نیست که شما به چه کسی رأی داده باشید یا نداده باشید. شما علف خودتان را چرا کنید. ما میگوییم و تعیین میکنیم که رای شما به چه کسی بوده یا نبوده. اینجاست که جا دارد سرکار با قلم شیوای خود نامه ای به اصحاب قدرت بنویسید و به آنها یادآور شوید که اگرچه "انقلاب نه ممکن است نه صلاح"، اما گهگاه برخی ندانم کاریها و "خودزنیها" شرایطی را بوجود میآورد که "هر غیرممکنی ممکن میشود"! چرا از تجربه های تاریخی قلدران و ابرقدرتها درس نمیگیرید؟

وزارت اطلاعات: امنیت کشور حاصل “بازجویی” هاست؛ همکاری با “جرس” ممنوع است


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
فرهاد گلزار

شبکه جنبش راه سبز (جرس): معاون وزیر اطلاعات ایران، ضمن اعلام رسمی ممنوعیت هرگونه همکاری با برخی از رسانه ها از جمله شبکه جنبش راه سبز (جرس)، ملاحظات امنيتي جمهوری اسلامی را حاصل بازجويي‌ از کسانی دانست که آنها را عناصر فريب خورده خواند. این در حالی ست که در ماههای گذشته اخبار پرشماری از شکنجه متهمان در بازجویی ها و اجبار آنها به اعتراف منتشر شده است. رسوایی ناشی از انتشار اخبار شکنجه ها و قتل ها تا حدی بود که رهبر ایران را مجبور کرد دستور بستن بازداشتگاه کهریزک را صادر کند. 
 
همکاری با "رسانه های منتقد" یعنی همكاري با سازمان‌هاي برانداز بيگانه

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، معاون خارجی وزارت اطلاعات، با اشاره به اسامي برخي بنيادها و موسسات فعال بين‌المللي تصریح کرد: "ملاحظات امنيتي و مصون ساز این وزارتخانه، حاصل اطلاعات پرونده‌ها و بازجويي‌هاي عناصر فريب خورده است"؛ وی افزود: "هرگونه همكاري با شبكه‌هاي رسانه اي، ماهواره‌اي و اينترنتي معاند و مخالف با سياست‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي همانند ‪ ,VOA, BBCراديو فردا، راديو زمانه، راديو رژيم صهيونيستي، شبكه‌هاي ماهواره‌اي ضدانقلاب مانند منافقين، گروه‌هاي سلطنت طلب، پارس، رنگارنگ، كانال يك و سايت‌هاي اينترنتي ضدانقلاب و همسو با جريان فتنه مانند جرس و... ممنوع و همكاري با سازمان‌هاي برانداز بيگانه محسوب مي شود

زهرا رهنورد “مصائب زنان پس از انتخابات دهم” را روایت می کند


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): زهرا رهنورد متفکر، هنرمند و استاد دانشگاه در روایتی خواندنی از رنجهای زنان ایرانی می پرسد: چرا نباید فهرست سرفرازی و سعادت زنان را احصا کنیم و چرا نباید فهرست آشکار مصائب زنان را در معرض قرائت وجدانها قرار دهیم؟ آیا این یک بازگشت نیست؟" همراه میر حسین موسوی در جنبش سبز ملت ایران، در این روایت، از ظلم بی نظیری که بر زن ایرانی می رود به شدت انتقاد می کند:    

بازداشت گسترده اعضای نهضت آزادی، در ادامه برخورد با احزاب سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
مژگان مدرس علوم

شبکه جنبش راه سبز(جرس): نقش و حضور فعال احزاب در عرصه های سیاسی یک کشور سبب می شود صاحبان قدرت خود را ملزم به اجرای قانون اساسی و بهره گیری از نظرات و دیدگاههای مختلف نخبگان سیاسی کشور به هدف مشارکت گسترده مردم در اداره امور کشور کنند. 
 
اما علی رغم این واقعیت انکارناپذیر، متاسفانه فضای تک گفتاری و اقتدارگرایی از زمان روی کار آمدن دولت احمدی نژاد باعث شدت گرفتن برخوردهای غیرقانونی با احزاب مخالف دولت شده است و جامعه را به سمت خودمحوری وحذف تمامی اشکال دموکراسی که زمینه سازحکومت استبدادی و خفقان سیاسی ست؛ سوق می دهد.

توضیحاتی درباره حمله به مسجد قبا و مقایسه آن با مسجد ضرار


سه شنبه, ۱۵م دی, ۱۳۸۸
کلمه: پس از حمله تندروها به مسجد آتشی های شیراز که در پی اظهارات امام جمعه تازه منصوب شیراز صورت گرفت، آیت الله حاج سید محمد هاشم دستغیب فرزند شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب روز ۱۳دی در درس خارج خویش مطالبی را در خصوص مسایل روز بیان کرد.
به نوشته پایگاه خبری برهان ایشان در پاسخ به سوال یکی از شاگردان مبنی بر اینکه مسجد آتشیها(قبا) که آیت الله سید علی محمد دستغیب در آن نماز می خوانند؛ آیا همان مسجد ضرار است اظهار کرد:
این مسجد(آتشیها) مسجد ضرار نیست؛ این مسجد قبل از انقلاب امام جماعتش مرحوم سید ابوالحسن دستغیب برادر شهید آیت الله دستغیب وپدر زن حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب بود؛ و بنده به عنوان نمایندگی حضرت آیت الله شهید دستغیب و به عنوان تایید آیت الله سید علی محمد دستغیب پشت سر ایشان نماز خواندم.
این مسجد (آتشیها) اوائل بسیار کوچک بود و بعدها به همت حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب و کوشش ایشان توسعه پیدا کرد؛ این مسجد فعالیتهای زیادی در زمان رزیم ستم شاهی داشته که منجر به تبعید حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب می گردد؛ این مسجد در حدود هزارشهید وبسیاری مجروح جنگی تقدیم انقلاب اسلامی نموده؛ و تعداد زیادی از مسئولین جنگ(سپاه فجر) از همین مسجد بوده اند؛ البته کسانیکه می خواهند از قافله عقب نمانند علیه این مسجد اطلاعیه می دهند.
حضرت آیت الله سید هاشم دستغیب در بخش دیگری از سخنانش افزود: دستور قرآن است که مبادا به کسی سوء ظن برده شود؛ حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب به علم خودشان عمل کردند.

لایحه هدفمند کردن یارانه ها ؛ چالش دوباره مجلس و دولت


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
بهار یکتا

شبکه جنبش راه سبز(جرس): همزمان با شدت گرفتن درگیری ها و اختلاف نظرها در خصوص بحران جاری ایران و ناملایمات شدید اقتصادی و اجتماعی, احمدی نژاد بار دیگر در صدد کسب اختیارات تام در لایحه هدفمند کردن یارانه ها شد که با مخالفت جدی مجلس شورای اسلامی روبه رو گردید. 

در حالی که در آخرین جلسه برگزارشده كمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه هدفمند كردن یارانه ها كه به رفع اشكالات شورای نگهبان درباره این لایحه اختصاص داشت، برخلاف معمول از وزارت اقتصاد كسی حاضر نبود و دولت در سطح مدیر كل امور مجلس معاونت پارلمانی حقوقی رئیس جمهور در این جلسه حاضر شد. دراین جلسه مدیر كل امور مجلس معاونت پارلمانی رئیس جمهور بار دیگر بر خواسته احمدی نژاد تاكیدكرد  كه دولت چیزی جز توافق اولیه با 3نفر از اعضاء كمیسیون را اجرا نخواهد كرد و چنانچه مصوب مجلس درباره لایحه هدفمند كردن یارانه ها مغایر جلسه نمایندگان دولت با 3نفر از اعضاء كمیسیون طرح تحول باشد، از نظر دولت آن مصوبه قابل اجرا نخواهد بود !

شکست پروژه بازداشت مدافعان آزادی مطبوعات؛ صدای مخالفان رساتر شده است


سپهر سعادت

شبکه جنبش راه سبز(جرس):حکایت حاکمان کنونی جمهوری اسلامی در برابر افکار عمومی حکایت آن پادشاهی است که برهنه به میان جمعیت آمده بود و تصور می کرد جامه ای فاخر به تن دارد تا این که سرانجام کودکی از میان جمعیت فریاد برآورد " پادشاه لخت است،پادشاه لخت است 

تشدید کنترل فضای مجازی؛دسترسی به سایت‌های فیلتر شده از سوی میزبانان داخلی جرم است


سه شنبه, ۱۵م دی, ۱۳۸۸
کلمه:دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رایانه‌ای با اشاره به افزایش گزارش‌های دریافتی مردمی پس از انتشار فهرست مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی که سه شنبه هفته گذشته بر روی سایت دادستانی کل کشور قرار گرفت، گفت:‌ بیشترین موارد گزارش‌های مردمی در سه مورد مصادیق غیراخلاقی، مصادیق محتواهای علیه مقدسات مذهبی مردم و مصادیق اقدام علیه امنیت کشور بوده‌ است.
عبدالصمد خرم آبادی، مشاور قضایی دادستان کل کشور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که غیر از سه مورد مذکور مصادیق دیگری نیز وجود داشته اما تعداد گزارش‌های دریافتی درباره آنها کمتر از این سه مورد بوده است، اظهار کرد:‌ مردم از زمان انتشار فهرست محتوای مصادیق مجرمانه، موارد بسیاری از وجود چنین مصادیقی در فضای مجازی را از طریق سایت دادستانی و سایت مخابرات اعلام کرده‌اند.

آمريكا از آغاز مذاكرات براى تشديد تحريم ها عليه سپاه پاسداران خبر داد

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، روز دوشنبه اعلام كرد كه مذاكرات واشينگتن با متحدانش براى تشديد فشارها بر ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به منظور تعليق فعاليت هاى هسته اى تهران آغاز شده است.

به گزارش رادیو فردا، كلينتون كه همراه با شيخ حمد بن جاسم آل ثانى، نخست وزير قطر، در يك كنفرانس خبرى شركت كرده بود، گفت: «ما هم اكنون گفت و گوهاى خود را با شركا و همچنين كشورهاى همفكر براى تشديد فشارها و تحريم ها آغاز كرده ايم.»
وى افزود: «هدف ما اعمال فشار بر حكومت ايران بويژه عوامل سپاه پاسداران است بدون اينكه مردم عادى در سختى قرار گيرند، كه شايسته وضعيت بهترى از آنچه كه هم اكنون در آن به سر مى برند، هستند.»

محمد علی رامین : با توقيف روزنامه‌ها سعی در تلطيف فضای آشفته مطبوعات داريم


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): محمد علی رامين، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت که هيئت نظارت که مجوز انتشار نشريات را صادر می‌کند، وظيفه دارد عملکرد آنها را نيز مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ايلنا، امين با ابراز ناراحتی از لغو مجوزهای صادر شده گفت: بسيار تلخ است که مجوزی که صادر شده و اعتمادی که اعلام شده به‌دليل عملکرد منفی صاحب امتياز رسانه مجوز سلب شود.

مطهری: حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
با طرح اعدام محاربان ظرف پنج روز مخالفم
شبکه جنبش راه سبز (جرس): عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان در واکنش به طرح حامیان دولت در مجلس برای اجرای حکم محارب ظرف 5 روز گفت: این طرح ناشی از روحیات افراطی و تند برخی از طراحان مخصوصا آقای حسینیان است.
علی مطهری در گفتگو با  پارلمان‌نیوز، در خصوص تهیه طرحی با 36 امضا از سوی حامیان دولت برای اجرای حکم محارب ظرف 5 روز و اشاره آنها به حوادث پس از انتخابات در مقدمه طرح، اظهار داشت: آقای حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد.
وی در واکنش به خبرنگاری که پرسید این صحبت شوخی است؟ اظهار داشت: جدی می‌گویم؛ زمانیکه ایشان قاضی بود حکم‌های اعدام بسیاری صادر می‌کرد و این به روحیات ایشان بر می‌گردد.
فرزند شهید مطهری در پاسخ به این سئوال که آیا هدف از این طرح‌ها و اقدامات افراطی، تند کردن فضا نیست؟ تصریح کرد: این حرکات افراطی هیچ نتیجه‌ای ندارد، باید علل را از بین برد.
وی گفت: باید دید علت این حوادث چیست؟ افرادی که امسال روز عاشورا به خیابان آمدند و اعتراض کردند شاید سال گذشته در دسته‌های عزاداری بودند، چه شده که امسال چنین کاری انجام داده اند؟
مطهری تاکید کرد: البته کسانیکه دست به تخریب زدند و آسیب رساندن به اموال عمومی را انجام دادند باید مجازات شوند، ولی باید توجه داشته باشیم که سوزاندن ریشه‌های این علل مهمتر از هر چیز دیگر است.
نماینده تهران خاطر نشان کرد:بنده با این طرح مخالف هستم و این طرح را ناشی از روحیات طراحان مخصوصا آقای حسینیان می‌دانم.

جمعیت ایثارگران در بیانیه ای اعلام کرد:هاشمی،موسوی ورضایی به امام زهر دادند


سه شنبه, ۱۵م دی, ۱۳۸۸
کلمه:جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت هتک حرمت عاشورا تصریح کرد: سال ۶۷ هم اینان بودند که در قالب رئیس مجلس، فرمانده‌سپاه و نخست‌وزیر جام زهر به امام(ره) دادند و خون به دل آن پیر سفر کرده کردند.
به گزارش ایرنا در این بیانیه تصریح شده است: ملت در نهم دی، حماسه‌ پرشکوهی را رقم زدند که خواب را از چشم گستاخان فتنه‌گر گرفت.
جمعیت ایثارگران با اشاره به گذشت ۲۰۰ روز از انتخابات آورده است: برخی نامه‌پراکنی‌ها و دورویی‌های زشت و ناپسند شایعه‌پراکنان، نشان‌داد که برخی همچنان حیات خود را در بحرانی‌ نشان دادن فضا و رفتارهای روشنفکر‌مآبانه تعریف کرده‌اند. امیدواریم نخبگان مردود و افراد سست‌عنصر بیش از این خود را سر راه پیشرفت، تعالی و آرامش کشور و ملت قرار ندهند.
جمعیت چند هزار نفری روز قدس که در مناسبت های بعدی روز ۱۳ آبان و همچنین ۱۶ آذر ریزش گسترده تری داشت، نشان داد، حداکثر تلاش تبلیغی و عملیاتی آنان برای گردآوردن هواداران از دست رفته است.
فتنه گران با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و بصیرت و خودآگاهی مردم خود در این بحران تصنعی و باتلاق فرو رفته و در حال دست و پا زدن هستند.
این متن با تاکید بر اینکه طراحان و مجریان فتنه هنوز دست از کار نکشیده اند تصریح کرده است: زمین بازی‌ای شکل داده‌اند که یکی طراحی می‌کند و آن یکی “پاس” می‌دهد و دیگری تلاش دارد تا “گلی” به دروازه “ایران اسلامی” و “حامیان نظام اسلامی” بزند و جام زهری تعارف نماید و حاشا که امت اسلامی و نخبگان فهیم و بابصیرت بگذارند این‌بار موفق شوند.
جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه می دهد:‌ سال ۶۷ هم اینان بودند که در قالب رییس مجلس، فرمانده‌سپاه و نخست‌وزیر جام زهر به امام(ره) دادند و خون به دل آن پیر سفر کرده کردند. اینان باید بگویند که چرا هر کدام در هفت ماه گذشته با مردم و قانون همراهی نکردند. آیا اینان در این مدت جز ایجاد ابهام، تردید، سکوت و آشوب کار دیگری بود که نکردند؟
در بند پایانی این بیانیه آمده است: از این پس هیچ توجیهی برای سکوت، اهمال‌کاری، مسامحه و فرصت‌‌سوزی قوه‌قضائیه در برخورد با هتاکان، اغتشاشگران و فتنه‌گران پذیرفتنی نیست.

ارتباط احمدی نژاد ومتکی با بنیادهای برانداز


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): معاون خارجی وزارت اطلاعات روز دوشنبه فهرست 62 رسانه و بنیادی را اعلام کرد که به گفته او دست اندکار «جنگ نرم» هستند. به گفته این مقام عالی رتبه اطلاعاتی هرگونه همکاری و ارتباط با این نهادها ممنوع و در حکم «همکاری با سازمان‌های برانداز بیگانه محسوب می‌شود.»
به گزارش هم میهن نیوز، این مقام امنیتی دولت دهم تاکید کرد: هرگونه ارتباط، عقد قرارداد و اخذ امکانات از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی رابطه استخدامی با دولت دارند یا از بودجه عمومی دولت استفاده می‌نمایند، با این بنیادها و سازمان‌های خارجی ممنوع می‌باشد.
در این فهرست طولانی، علاوه بر رسانه هایی مانند رادیو فردا، بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو زمانه و ... نام «شواری روابط خارجی آمریکا» نیز به چشم می خورد.
شورای روابط خارجی آمریکا، سازمانی غیر دولتی است که در سال 1921 تاسیس شده و دفتر اصلی آن در نیویورک قرار دارد. این شورا را عده ای از بانک داران، حقوقدانان و بازرگانان ایجاد کرده اند تا به گفته خود «ارتباط آمریکا را با جهان حفظ کنند.» این شورا اکنون وظیفه خود را که «ایجاد درک بهتر جهانی نسبت به سیاست خارجی پیش روی آمریکا و سایر دولت ها» اعلام کرده است.
صرفنظر از درستی یا نادرستی ادعای مطرح شده، نکته تامل برانگیز این است که مقام ارشد امنیتی دولت دهم نام بنیادی را در فهرست ممنوعه و درگیر در «جنگ نرم» گنجانده و هرگونه ارتباط با آن را از صادیق «براندازی» اعلام کرده است که دست کم دو تن از اعضای همین دولت، از جمله محمود احمدی نژاد آشکارا در جلسات آن حاضر شده و با اعضای آن به گفتگو نشسته اند.
محمود احمدی نژاد در مهر ماه سال 85 در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک اعلام کرد «در جلسه‏ای که با شورای روابط خارجی آمریکا داشتیم در محل اقامتمان، من دیدم، آنها هم خیلی دلسوزی می‏کنند برای ملت ایران....»
همچنین سه سال پس از آن در مهر 88 سایت اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا متن مصاحبه ای را منتشر کرد که توسط یکی از کارکنان این شورا با منوچهر متکی انجام شده بود. انجام مصاحبه یاد شده هیچ گاه از سوی وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم تکذیب نشد.
این در حالی است معاون وزیر اطلاعات می گوید: «هرگونه ارتباط توسط افراد حقیقی و حقوقی با این موسسات و بنیادها ممنوع است.»
در این میان نباید از یاد برد که بنابر نص اصل 107 قانون اساسی حتی «رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.»
بنابر این اصل قانون اساسی، هنگامی که رهبری نظام در برابر قانون با دیگر ایرانیان برابر است، به طریق اولی، رییس دولت و وزیران او نیز به هیچ وجه فراتر از قانون و مصون از بازخواست نیستند.
شایسته است در صورتی که مقامات امنیتی همچنان مصر هستند که اعلام رسانه ها و بنیادهای مشمول جنگ نرم و براندازی، از مجراهای قانونی و به دور از ملاحظات سیاسی صورت گرفته است، نخست قانون را در مورد اعضای ارشد دولت جاری و ساری ساخته و آن ها را به جرم ارتباط با «موسسات برانداز» به دادگاه معرفی کنند.

واکنش محسن کديور به برخی شائبه ها در خصوص بیانیه اخیر روشنفکران حامی موسوی


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): محسن کديور از امضا کنندگان بيانيه  بهینه سازی اهداف جنبش سبز به دنبال برخی واکنشها نسبت به اعلامیه ای که از سوي وي و 4 تن از روشنفکران مذهبی شاخص منتشر شد، با رد اين نظریه که این بیانیه عبور از خواست ها و مطالبات موسوی است اظهار داشت: نفس بيانيه ما هيچ ارتباطي به بيانيه هفدهم آقاي موسوي ندارد.
به گزارش سایت امروز، کديور دوشنبه شب در گفت و گو با تلويزيون بي.بي.سي فارسي افزود: مسايل ايران به چنان سرعتي رسيده که زماني که ما توانستيم درباره بندهاي مختلف اين بيانيه توافق کنيم، بيانيه آقاي موسوي صادر شده بود.
وي با اشاره به تفاوت فحواي بيانيه شان با موسوي ادامه داد: زماني که بيانيه هفدهم صادر شد، ما مطالب وي را هم با دقت تمام مطالعه کرديم و آن را در اين بيانيه قرار داديم بنابراين پنج بند اصلي مورد نظر موسوي به طور کامل در بيانيه ما قرار دارد و پنج بند ديگر هم از ساير بيانيه ها و همچنين بيانيه هفدهم قابل استخراج است و يک نکته اضافه شد که آن هم انتخابي بودن رييس قوه قضاييه است.
او در پاسخ به سوال بي.بي.سي فارسي مبني بر اينکه موسوي به نوعي در بيانيه هفدهم دولت احمدي نژاد را پذيرفته بود اما بند اول بيانيه شما اشاره به برکناري او مي کند آيا جنبش سبز دچار دو گانگي شده است، اظهارداشت: هیچ کجای بیانیه هفدهم نیامده است که دولت احمدی نزاد مشروع است. آقاي موسوي 17 بيانيه نوشته است و مجموعه اين بيانيه ها مطالبات وي را تشکيل مي دهند

پاسخ برادر محسن رضایی به شریعتمداری:نه بدنبال سازش هستیم و نه بدنبال اعدام


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): اميدوار رضايي، برادر محسن رضایی، در نامه ای سرگشاده به حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، به مطالب اخیر روزنامه کیهان درباره برادرش، واکنش نشان داد.
به گزارش پارسینه متن این نامه بدین شرح است:
بسمه تعالي
جناب آقای حسین شریعتمداری
سلام علیکم
هر چند به تحلیل جنابعالی روی نامه آقای دکتر رضایی اشکالات جدی دارم ولی از برخورد دلسوزانه شما با ایشان متشکرم . از هم صدایی منتقدین داخلی با ضد انقلاب های خارج تعجب نمی کنم و لزومی به پاسخ دادن به تحلیل ها و فحشهای نارواي آنها نيست .
از طرف دیگر ما نه بدنبال سازش هستیم و نه بدنبال اعدام کردن ، ما درصدد وحدت و عدالت هستیم.ما می خواهیم هر چه سریعتر به هزینه هایی که به کشور وارد می شود چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی پایان داده بشود. ممکن است لازمه آن هم مجازات عده ای و یا آشتی با عده ای دیگر باشد.مثلا نمی توان از اغتشاشگرانی که به مراسم حسینی چه در شب عاشورا و چه در روز عاشورا اهانت کردند گذشت کرد و یا نمی شود از آشتی با معترضینی که صف آنها از اغتشاشگران جداست و بسیاری از آنها در راهپیمایی روز چهارشنبه شرکت داشتند و یا از اهانتهای پیش آمده ناراحت بودند صحبت نکرد.

کیهان پیشگویی کرد:نامه علما به رهبری درراه است

سه شنبه, ۱۵م دی, ۱۳۸۸
کلمه:روزنامه افراطی و تندرو کیهان که به شدت از طرحهای مطرح شده برای ایجاد آرامش در جامعه خشمناک است و با تلاش فراوان برای ایجاد تنش در کشور فعالیت می کند با امروز نوشت:
نامه رضایی فقط بخشی از این پروژه است و بخش های دیگر آن هم به زودی آشکار خواهد شد که نگارش نامه هایی دیگر به رهبری، وارد کردن برخی بزرگان روحانی به این عرصه و نهایتاً ایجاد جنجال رسانه ای از طریق به دست گرفتن «پرچم خاتمه بحران» و «آرامش کشور» فقط بخش هایی از آن است.
کیهان ازقول یک کارشناس آگاه(این کارشناسان معمولا نویسندگان خود روزنامه کیهان هستند) افزود: «از ابتدا قرار بود همین اتفاق بیفتد. لااقل یک محفل خاص که تا امروز سران فتنه را اداره و تغذیه کرده از ابتدا بنا داشت ابتدا برای شعله ورتر شدن آتش فتنه هرچه می تواند انجام بدهد و بعد آن روز که همه خسته شدند و مطالبه خروج از وضعیت بحران در میان مردم بالا گرفت به عنوان فرشته نجات وارد عمل شود و ختم شدن غائله را به نام خود تمام کند.» وی ادامه داد: «برنامه ریز این جریان مدت ها قبل گفته بود نهایتاً همه مجبور می شوند سراغ من بیایند و حالا که این اتفاق نیفتاده و بلکه مطالبه برخورد با سران فتنه فراگیر شده، خودش تصمیم گرفته وارد عرصه شود و آخرین پروژه اش را اجرا کند.»
این روزنامه با نشاندن خود در جای سخنگوی نظام  نوشت:
اطلاعات کیهان نشان می دهد که هدف نهایی این پروژه این است که اولاً سران فتنه را با کمترین هزینه از مهلکه نجات دهد و ثانیاً فتنه گران خود تبدیل به منادی وحدت و آشتی شوند تا اگر نظام نپذیرفت- که طبعاً نخواهد پذیرفت- بتوانند نظام را متهم کنند که اساساً بنای آشتی ندارد و فقط به دنبال درگیری و دعواست و به این ترتیب هزینه همه درگیری های احتمالی آینده را از روی دوش سران فتنه برداشته و به گردن نظام بیندازند.
اطلاعات موجود نشان می دهد گام بعدی این پروژه احتمالاً انتشار یک نامه دیگر و درخواست تشکیل چیزی شبیه شورای حکمیت یا شورای آشتی ملی خواهد بود. سران فتنه البته هنوز در این باره که نامه بعدی باید به امضای چه کسی باشد، چه زمانی منتشر شود و دقیقاً چه مواردی را مطرح کند که کهنه و تکراری به نظر نیاید، به جمع بندی نهایی نرسیده اند ولی در این باره اتفاق نظر دارند که در پیش گرفتن این روش تنها راهکار پیش روی آنهاست.

آخرین وضعیت پرونده برخی فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شده


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): محمد شریف که وکالت بدرالسادات مفیدی، مسعود آقایی، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، عبدالله مومنی و شیوا نظرآهاری را برعهده دارد، در گفتگویی آخرین وضعیت موکلان خود را اعلام کرد.

این وکیل دادگستری گفت : هنوز پرونده بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران و همسرش، مسعود آقایی دادسرا ارجاع نشده است.
مفیدی و آقایی روز سه شنبه هفته گذشته و در موج بازداشت فعالان سیاسی مدنی که پس از عاشورای خونین تهران شکل گرفت، بازداشت شدند.
مفیدی، روزنامه نگار باسابقه و دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران است و همسرش مسعود آقایی نیز از فعالان ملی مذهبی است.

شریف درخصوص پرونده باستانی، خبرنگار بازداشت شده حوادث بعد از انتخابات گفت: دادگاه تجدیدنظر اظهار داشته پرونده به شعبه بدوی برگردانده شده، اما پیگیری های امروز همکارم دلالت بر این دارد که دادگاه بدوی وصول پرونده را تایید نکرده است.
وی افزود: : پرونده مسعود باستانی در حال حاضر در دادگاه تجدیدنظر در جریان رسیدگی است، اما از علت اعاده آن به دادگاه بدوی آگاهی ندارم.

این وکیل دادگستری در مورد پرونده شیوا نظرآهاری نیز اظهار داشت: پرونده ایشان جهت رسیدگی به اعتراض به قرار بازداشت در دادگاه است. درخصوص اتهام منجر به بازداشت مجدد موکلم تاکنون از اتهام تفهیم شده اطلاعی نداریم.
نظرآهاری که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود، پس از آزادی و در هنگام عزیمت به قم برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله العظمی منتظری بازداشت شد.

شریف درخصوص پرونده عبدالله مومنی نیز گفت: آخرین پیگیری های به عمل آمده حاکی از آن است که هنوز شعبه دادگاه تجدیدنظر مشخص نشده است.

شریف همچنین درخصوص تایید حکم احمد زیدآبادی در دادگاه تجدیدنظر گفت: دیروز از محتوای حکم زیدآبادی آگاه شده ام و با توجه به آن موکلم به صورت مادام العمر و ممنوعیت از هرگونه فعالیت سیاسی، ممنوعیت دائم از شرکت در احزاب، ممنوعیت مادام العمر از هرگونه مصاحبه و سخنرانی و همچنین ممنوعیت مادام العمر از تحلیل حوادث چه کتبی و چه شفاهی محکوم شده است. موکلم همچنین به پنج سال اقامت اجباری در شهرستان گناباد نیز محکومیت یافته است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دادگاه تجدیدنظر حکم موکل شما را تایید کرده آیا از اعمال ماده 18 استفاده خواهید کرد، گفت: با توجه به اینکه حکم طبق قانون آیین دادرسی مدنی ابلاغ نشده است و صرفاً اجازه رونوشت برداشتن به همکارم خانم افروز مغزی داده شده و با توجه به اینکه اعمال تبصره ماده 18 نیاز به ارائه احکام بدوی و تجدیدنظر دارد در حال حاضر درخصوص این موضوع با مشکل مواجه هستیم.

لغو امتحانات دانشگاه پلی تکنیک برای دومین روز متوالی


سه شنبه, ۱۵م دی, ۱۳۸۸
کلمه:براساس اعلام قبلی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک مبنی بر خودداری از شرکت در امتحانات پایان ترم، روز یکشنبه و در دومین روز متوالی امتحانات دانشکده های مختلف به دلیل عدم شرکت دانشجویان لغو شد.
علت عدم حضور دانشجویان در جلسه امتحان، اعتراض به بازداشت ۱۲ دانشجوی این دانشگاه و حمله شبانه نیروهای حکومتی به خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه است.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، روز یکشنبه امتحانات دانشکده های برق، مکانیک، فیزیک، عمران، شیمی، کشتی سازی، مهندسی پزشکی و کامپیوتر لغو شد.
این حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک با وجود تهدیدات مکرر مسئولین آموزشی دانشگاه مبنی بر درج نمره صفر برای دانشجویانی که در امتحان حاضر نمی شوند، ادامه یافته است.

فرهاد تجری:درگیرحوادث مهم افغانستان شدم گزارش کمیته ویژه درباره کهریزک را پیگیری نکردم!


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): عضو کمیته ویژه حوادث پس از انتخابات مجلس گفت: من آنقدر درگیر مسایل افغانستان شدم که دیگر گزارش مجلس درباره حوادث پس از انتخابات و کهریزک را پیگیری نکردم.

فرهاد تجری در گفتگو با پارلمان‌نیوز، در پاسخ به سئوالی درباره زمان قرائت گزارش کمیته ویژه مجلس، اظهار داشت:مسایل مهمی در افغانستان پیش آمد که من به شدت درگیر و پیگیر آن مساله شدم.

وی افزود: از گزارش خبر ندارم باید از آقای جلالی در مورد سرنوشت گزارش و زمان قرائت آن سئوال شود، چون خود من هم بی‌اطلاع هستم.
اما کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی در مورد زمان قرائت این گزارش گفت: روز یکشنبه جلسه کمیته ویژه برگزار و پیش نویس گزارش به تصویب نهایی رسید.
وی خاطر نشان کرد: امروز(سه شنبه)کار تایپ و مقدمه انجام می‌شود و امیدوار هستیم فردا گزارش تقدیم ریاست مجلس کنیم.

دادکان: افتخارم در زندگی گرفتن نشان لیاقت مدیریت از دست آقای خاتمی و برکناری توسط علی‌آبادی است

سه شنبه, ۱۵م دی, ۱۳۸۸
کلمه: شب گذشته محمد دادکان به تنها برنامه انتقادی سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۹۰ آمد تا از پشت‌پرده‌های فوتبال و ناکامی‌های متعدد فوتبال در دولت احمدی‌نژاد و حب ریاست معاون رئیس دولت نهم سخن بگوید،او همچنین به دفاعی شجاعانه از دوره مدیریتش در فوتبال پرداخت و یکی از بزرگترین افتخارات زندگی‌اش را دریافت نشان لیاقت مدیریت از سیدمحمد خاتمی عنوان کرد.
به گزارش«پارلمان‌نیوز»، یکی از مباحثی که شب گذشته در این برنامه مطرح شد، ثبت‌نام علی‌آبادی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال بود.

آيت اله دستغيب : افراد و نیروهای خودسر حسّاسیت زمان را درک نکردند


سه شنبه, ۱۵م دی, ۱۳۸۸
کلمه: آیت الله دستغیب نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در پی حمله افراد لباس شخصی در روز ۸ دی به مسجد قبای شیراز(مسجد آیت الله سید علی محمد دستغیب) نامه ای خطاب به مردم استان فارس نوشت.
به گزارش کلمه ، متن نامه به شرح زیر است:
مردم غیور استان فارس
سلام علیکم
اینجانب بنا دارم توصیه و نصایح گذشته را جهت روشن‌تر شدن موضوع بیان کنم. قبل از انتخابات ۲۲ / ۳ / ۸۸ مطالبی بود که در خبرگان بیان شد، امّا در انتخابات، تخلّفاتی از قانون اساسی صورت گرفت که اینجانب مکرّر عرض کردم باید جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و جناب حجّةالاسلام و المسلمین کروبی که معترض به نتیجه‌ی انتخابات هستند بیایند و مطالب خود را بیان کنند و خبرگان رهبری که حافظ قانون اساسی هستند نظر دهند که این جریانات که اتّفاق افتاده خلاف قانون اساسی بوده یا نبوده و مردم را راضی کنند و افرادی که دستگیر شده‌اند آزاد شوند و به این وسیله مسأله حل خواهد شد، امّا افراد خودسر و نیروهای خودسر حسّاسیت زمان را درک نکردند و خود را نسبت به مسائل روز مسئول ندانستند. اینجانب خواستار اجرای دقیق قانون اساسی و مخالف برخورد خشن، زندان کردن، بی‌احترامی و اهانت به دین، علما و مراجع و تخریب اموال و اماکن عمومی و شخصی افراد هستم و در حال حاضر هم بر آن مواضع تکیه دارم. حقیر اهانت به هیچ شخصی را صلاح نمی‌دانم، خواه رهبری باشد یا بسیجی و راه صحیح، تخریب و شکستن حرمت افراد نمی‌باشد، چنانچه تا به حال نتیجه نداده است.
سیّدعلی محمّد دستغیب
۱۴ دی ۱۳۸۸

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس: محصولي سركار خود حاضر نمي‌شود

ايلتا: رئيس‌كميسيون اجتماعي مجلس گفت: امروز بعدازظهر جلسه‌اي در اين كميسيون با حضور وزير رفاه وتامين اجتماعي، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي و رئيس ديوان محاسبات برگزار و مسائل مرتبط با تامين اجتماعي در آن مطرح مي‌شود.
سليمان جعفرزاده درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي را به دادگاه معرفي خواهيم كرد.
وي در پاسخ به اين سوالي كه آيا فكر نمي‌كنيد ذبيحي مقصر نيست و اساسنامه تامين اجتماعي است كه ايراد دارد، تصريح كرد: مجلس معتقد است كه ذبيحي به دليل غير قانوني بودن اساسنامه تامين اجتماعي بايد ازسمت خود استعفا دهد.
نماينده ماكو در مجلس با اشاره به 2 نامه لاريجاني رئيس مجلس به رئيس‌جمهور مبني بر غير قانوني بودن اساسنامه تامين اجتماعي تصريح كرد: رئيس مجلس از ما خواسته تا تكليف اين نامه ها را مشخص كنيم.
جعفرزاده گفت: در جلسه امروز درباره تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي، سازمان بازنشستگي كشوري و شركت‌هاي تابعه راي‌گيري خواهد شد.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس تصريح كرد: خبرها حاكي از اين است صادق محصولي وزير رفاه وتامين اجتماعي در اعتراض به مسائل مربوط به سازمان تامين اجتماعي 5 روز است كه سركار حاضر نمي‌شود و قهر كرده است كه اين موضوع شايد منجر به استعفاي وي شود.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا اينكه گفته مي‌شود مشايي، رئيس دفتر رئيس‌جمهور و رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهور از ذبيحي حمايت مي‌كنند صحت دارد، افزود: از اين مساله اطلاعي ندارم.

اگر کشتار مردم بیش از این ادامه یابد شک نکنید بخشهای مهمی از سپاه مقابل حکومت خواهند ایستاد

گفتمان سبز : در رده های مختلف سپاه مخالفین وضع موجود و سرکوب مردم بسیارند و با وجود آنکه در سالیان اخیر به شدت محدود و یا طرد شده اند ولی به جهت سوابقشان از نفوذ معنوی زیادی برخوردارند.بسیاری از آنها به جهت تعلقاتی که به جمهوری اسلامی داشته اند در این سالها با دستگاه استبدادی خامنه ای کجدارو مریض رفتار کرده اند ولی با فجایع چند ماه اخیر، در آستانه خروش قرار دارند.رسیدن به این مرحله تنها در صورت ادامه حرکت مسالمت آمیز مردم سبز ایران قابل تحقق خواهد بود.

چوبه های دار، آخرین پناهگاه ولایت فقیه

سهرابستان : چه کسی فکر می کرد که ولایت فقیه مدعی جانشینی خدا بر روی زمین، برعکس خداوند که جان و هستی و حیات می دهد، برای چند صباح بقای بیشتر، به چوبه های دار و جان ستاندن پناه ببرد؟
ولایت فقیه چند سالی است که چوبه های دار را به خیابانهای شهر آورده تا از مردمی که مظنون به سرپیچی بودند زهر چشم بگیرد، ولی آیا نتیجه ای هم گرفت؟
ویدنویی که دنیا را تکان داد و همگان را متقاعد نمود که موج آزادیخواهی مردم ایران غیرقابل سرکوب است را خوب است یکبار هم نشان مقام عظمی بدهند تا اگر درک و فهمی هنوز باقی است، دریابد که از این پس، خون ریختن و جان ستاندن، فقط اراده مردم ایران را برای برچیدن بساط ظلم مستحکم تر می کند. در این صحنه بی نظیر زدوخورد مردم در روز عاشورا، سربازان یزید با بیشرمی تمام و لگدمال کردن حرمت عاشورا، با شلیک مستقیم به سر مردم، چهار جمجمه را متلاشی می کنند، یکی پس از دیگری، و جمعیت بجای اینکه بترسد و فرار کند، خشمگینانه تر به جنایتکاران یورش برده و با نبرد نابرابر سنگ با اسلحه، این مزدوران و آدمکشان حقیر را درهم شکسته و بزانو در می آورند. این صحنه فقط در یک نقطه از تهران نبوده، هر جایی که دست خبیثی از آستین اراذل بیت رهبری بیرون آمد و با گلوله، یک ایرانی را بخاک افکند، مردم بجای دویدن در جهت مخالف، بسمت اسلحه بدست قاتل دویدند.
چنین مردمی را می خواهید با چوبه های دار بترسانید؟ مردمی که مشتاقانه بسوی مرگ می شتابند؟
در این 6 ماه کم کشتید؟ کم اسیر گرفتید و کم شکنجه و تجاوز کردید؟ کم آزادیخواهان را با پیژاما و دمپائی به نیت تحقیر به بیدادگاه کشاندید؟ نتیجه اینهمه ارعاب و خشونت را ندیدید؟
شش ماه پیش مردم را خس و خاشاک نامیدید و امروز آنها را گوساله خطاب می کنید، فردا لابد می خواهید فحش رکیک ناموسی به آنها بدهید؟
روزهای اول انگلیس و آمریکا را تحریک کننده مردم خواندید و امروز مرجع تقلید عزل می کنید و مسجد پلمپ می کنید، فردا لابد خداوند را عامل تحریک مردم دانسته و حکم به محکومیتش می خواهید بدهید؟
چه شده که همه چهره های کریه و اشخاص پلید باقیمانده در خیمه پوسیده ولایت فقیه فقط از اعدام و چوبه دار و جوخه مرگ فریاد می کنند؟ اینهمه وحشت برای چیست؟
مردم سبز ایران که هنوز، تا امروز، دست به خشونت نبرده اند، نیازی به آن ندیده اند، شما و حکومتتان و همه قداره بندانتان را در این حد و اندازه ندیده اند که دست به خشونت بشوند. ولی فکر می کنید در دنیایی که از فرمول کوکتل مولوتف تا طرز ساختن هر گونه بمبی در اینترنت در دسترس همگان است، اگر این مردم مجبور شوند خشونت را با خشونت جواب بدهند، نیروهای بی روحیه و فاقد انگیزه شما می تواند پاسخ ارتش میلیونی سبزها را بدهد؟
ما به همه دنیا نشان داده ایم که جز مبارزه مدنی و عاری از خشونت، راه دیگری را نخواهیم رفت و همین راه را نیز برای رسیدن به پیروزی کافی می دانیم، ولی بنفع خودتان است که چوبه دار به رخ مردم نکشید.
در انقلاب 57 نیز اوایل، شعار مردم این بود که شاه باید سلطنت کند نه حکومت، و چنانچه آن رژیم به این خواست حداقلی مردم تن می داد، شاید امروز هم هنوز پابرجا بود، اما آنها راضی به کوچکترین نرمشی نشدند و به اسلحه هایشان نازیدند، اما در برابر جنگ مسلحانه مردم، سه روز بیشتر دوام نیاوردند.
میرحسین عزیز ما با بزرگواری خاص ایرانیان، مطالباتی حداقلی را طرح کرده که شاید پذیرش آن، حکومت و عواملش را از سرنوشتی تلخ برهاند. گرچه همگان بر این باورند که حکومت آنچنان شعورش را باخته که توان درک حقایق را از دست داده است. دلیلش هم همین سردادن آوای شوم اعدام و اعدام و اعدام است.
اگر به روزهای قبل از عاشورا بازگردید خواهید دید که همه گفته ها و نوشته های سبزها، بر پرهیز از خشونت در روز عاشورا و عدم درگیری با سرکوبگران بود، ولی همه این نوشته ها و گفته ها نتوانست مانع از انفجار خشم مردم شود. آنجا که شما حرمت شکستید و گلوله پرتاب کردید و سینه شکافتید و خون ریختید، انفجار احساسات مردم تابع هیچ نوشته و گفته ای نبود.
جنبش سبز با تمام توان، خود را برای دهه فجر و حضور میلیونی در رفراندم مردمی 22 بهمن آماده می کند و هر عمل جنایتکارانه ای هم که تا آن روز موعود از شما سر بزند، هر تعدادی را هم دستگیر و اعدام کنید، دریای خروشان مردم خواهد آمد، باز هم با توصیه های مؤکد بر پرهیز از عدم خشونت و درگیری، ولی فکر می کنید چنانچه در روز 22 بهمن مرتکب حماقتی شوید، خشم مقدس مردم را کسی می تواند مهار کند؟ آیا در این اندیشه هستید که اگر زره پوشهای چینی و تیربارهای روسی را بر علیه مردم بکار ببندید و خونریزی و بیرحمی کنید، مردم برایتان کف خواهند زد و به خانه هایشان خواهند رفت؟
اختلاف جنبش سبز با حکومت در این است که جنبش سبز، نارضایتی و عصبانیت در حال انفجار جامعه را تشخیص داده و بدلیل میهن پرستی و انساندوستی، تلاش نموده تا این خشم ویرانگر را در مسیری مدنی و صلح آمیز هدایت نماید و از خونریزی و خسارات غیرقابل تصور انسانی و مادی جلوگیری نماید، ولی حکومت در هر مرحله تلاش نموده تا این خشم عظیم را تحریک نموده و با سرکوب آن، نابودش نماید. جنبش سبز پتانسیلی که می توانست ویرانگر باشد را با مدنی ترین روشها بپای صندوقهای رأی هدایت کرد، ولی حکومت آرای مردم را دور ریخت و آرای تقلبی خود را بجای آن خواند، جنبش سبز مردم را به راهپیمائی سکوت فراخواند، ولی مقام ولایت فقیه در خطبه های نماز جمعه به آنان اعلام جنگ نمود. جنبش سبز مردم را به نماز جمعه کشانید، ولی حکومت هاشمی را از امامت جمعه حذف کرد، جنبش سبز خواستار تجمعاتی آرام در روز قدس و 13 آبان و 16 آذر شد، ولی حکومت با خشونت و وحشیگری مقابله کرد. و در سرنوشت سازترین فراز این مبارزه مدنی، مردم ایران تصمیم گرفتند تا در روز مقدس و محترم عاشورا، در پناه امام حسینی که حکومت سنگ ایشان را به سینه می زند، و در امان ماه حرامی که به حکم صریح قرآن هر گونه خشونت و خونریزی در آن حرام است، مسالمت آمیز و متمدنانه به خیابانها آمده و ابراز نظر کنند، ولی با جانیانی مواجه شدند که حرمت ماه حرام و حکم قرآن، و احترام عاشورا و امام حسین را زیر پا گذاشته و به رویشان آتش گشودند و ترور کردند و با ماشین از روی مردم رد شدند.
جنبش سبز، در تاریخ این سرزمین، روسفید و با افتخار خواهد درخشید که در برابر همه بی رحمی ها و سرکوبها و خونریزی ها، همچنان بر پرهیز از خشونت و مبارزه مسالمت آمیز پافشاری نمود، و در مقابل، حکومت فعلی، سیاهترین جایگاه را در تاریخ بخود اختصاص خواهد داد که در مقابل اینهمه انسانیت، فقط به جنایت و سرکوب و شکنجه و چوبه دار متوسل شده است.
هر چه خشونت و وحشیگری را شدت ببخشید، به همان میزان خشم مردم در 22 بهمن افزونتر و شدیدتر خواهد بود اما چنانچه عقلانیتی باقی مانده باشد، می توانید برای اثبات ادعایتان که می فرمائید معترضین عده قلیلی هستند، به مردم اجازه راهپیمائی مسالمت آمیز داده و همه خبرنگاران دنیا را هم دعوت کنید تا از این عده قلیل خبر تهیه کنند، شما هم سرافراز خواهید شد که عده مخالفین ناچیز و کم مقدار است. اگر دادن مجوز برای راهپیمائی را مساوی با حضور حداقل 5 میلیون نفر در خیابانها، آنهم فقط در تهران می دانید، کمی به مغزتان فشار بیاورید، چگونه می خواهید این میلیونها معترض را سرکوب و مرعوب نمائید؟
محاسبه واقع بینانه نشان می دهد که در یک راهپیمائی مجاز که امنیت آن توسط حکومت تضمین شده باشد، حداقل 40 میلیون نفر در سراسر کشور در اعتراض به رفتارهای حکومت به خیابانها خواهند آمد. شما با 40 میلیون ناراضی باز هم امید به ادامه حکومتتان دارید؟ و از جنبش سبز می خواهید تا با چنین دریایی از پشتوانه مردمی، در مقابل دیکتاتوری و استبداد سر تسلیم فرود آورد؟

بیانیه پنج روشنفکر دینی در تشریح خواست های جنبش سبز : مسئولیت ولی فقیه در بحران بزرگ و تبعات سنگینش

دوشنبه ۱۴ دى ۱۳۸۸
ببخشيد كه تكراري است اما به دليل اهميت به تكرار آن مي پردازيم :
روزآنلاين : عبدالعلی بازرگان، عبدالکریم سروش، محسن کدیور، عطالله مهاجرانی و اکبر گنجی پنج روشنفکر دینی در اعلامیه مشترکی با عنوان حداقل خواست های جنبش سبز ده خواست اساسی مردم ایران را در مرحله کنونی فورمول بندی کردند.
در بخشی از این بیانیه با اشاره به استبداد دینی آمده است که حکومت مشروعیت خود را در خشونت و کشتار مردم در عاشورا از دست داده است.
امضا کنندگان بیانیه اظهار عقیده کرده اند که کینه و نفرتی که در سی سال گذشته در سطوح مختلف جامعه انباشته شده، بسیار عمیق و ریشه دار است و نتیجه گرفته اند که  این  کینه توان  تخریبی عظیمی دارد که در صورت فوران،  موج گسترده ای از خشونت  را در سطوح مختلف جامعه ایران به بار خواهد آورد.
متن بیانیه
شش ماه پیش میلیون ها نفراز مردم ایران به خیابان ها آمدند تا حق پایمال شده خود در انتخابات خیانت آلود را مطالبه کنند و به تحقیر و توهین مستمر ملت توسط حکومت اعتراض نمایند. دستگاه های امنیتی و نظامی به این مطالبات آرام و مسالمت آمیز، با خشونت و قساوت پاسخ دادند و کوشیدند از حضورمردم در فضای عمومی جلوگیری کنند و جنبش سبز را مرتبط با کشورهای بیگانه و سیاست دولت های غربی معرفی کنند.
تمامیت طلبان تصور می کردند با سرکوب خونین این قیام قانونی، می توان حرکت اعتراضی مردم را همچون گذشته متوقف کرد، اما به رغم همه محاسبات، آتش آگاهی افروخته تر و آهنگ اصلاحات رساتر شد وجنبش را روز به روز بالنده تر و بارورتر ساخت.
 درگذشت فقیه عالیقدر آیت الله منتظری که در پنج دهه گذشته، به خصوص شش ماهه اخیراز حقوق اساسی ملت دفاعی جانانه کرده بود و اینک در حساس ترین شرایط آنان را ترک می کرد، چون "رهبر معنوی جنبش" درخشید و جان تازه ای به جنبش بخشید و  ظلم هائی که بر او رفته بود زبانه های خشم ملت را در آستانه ماه محرم، ماه حق طلبی و قیام علیه استبداد و ستم، بلندتر کرد. اعتراضات مردم، طبق سنت طولانی تاریخ در فرهنگ تشیع، در روز عاشورا به اوج خود رسید و ملت آگاه با درس گرفتن از پیام حسینی  ظلم زمانه را نشانه گرفت.
استبداد دینی که مشروعیت خود را با خشونت و کشتار مردم در روز عاشورا پاک از دست داده بود، از ترفندی نخ نما شده برای تحریک احساسات دینی مردم استفاده کرد و به کمک صدا و سیمای دولتی و بسیج همه نیروهای  تحت فرمان  کوشید صحنه قیام را وارونه کرده جنبش سبز را متهم به توهین به مقدسات و انکار اعتقادات دینی نماید و با  آماج حمله قرار دادن رهبران و چهره های شاخص جنبش سبز و دستگیری احتمالی آنان، این حرکت را به گمان خود به کلی خاموش سازد.
پوشیده نیست که بخشهای افراطی حاکمیت ایران به این دلیل به خونریزی و  خشونت  متوسل می شوند که خود را فاقد پایگاه وسیع اجتماعی و آینده امن می دانند. آنها می خواهند رویارویی نهایی و"روز واقعه "را تسریع کنند تا هم نیروهای مردد درون حاکمیت را  در مقابل عمل انجام شده قرار دهند، هم نیروی عظیم مردمی و خواستاران دموکراسی و حقوق مدنی و سیاسی را به شورشیانی خشونت ورز  تقلیل دهند .
 عملکرد این رژیم، اقشار بسیار متنوعی از جوانان، زنان، گروه های قومی و مذهبی، روشنفکران، روحانیون، دانشگاهیان، کارگران و فعالان سیاسی را به شدت آزرده کرده است. گفتمان "توطئه دشمن" که ولیّ جائر در طول 20 سال گذشته ترویج و از طریق آن دشمن سازی و ایجاد تفرقه  میان ملت می کند (مثل: مطبوعات پایگاه دشمن اند، روشنفکران مزدوران دشمن اند، جنبش سبز توطئه رنگی دشمنان برای براندازی است)، بخش عظیمی از ملت را به جبهه ی دشمن تبدیل کرده که سازمان های سرکوب باید تکلیف آنان را یکسره کنند.
 کینه و نفرتی که در سی سال گذشته در سطوح مختلف جامعه انباشته شده، بسیار عمیق و ریشه دار است. این نارضایتی ژرف توان  تخریبی عظیمی دارد که در صورت فوران،  موج گسترده ای از خشونت  را در سطوح مختلف جامعه ایران دامن خواهد زد.
افراطیون حاکم بر دستگاه های سرکوب،  تعلق خاطری به ایران ندارند و نگران ریخته شدن خون هزاران ایرانی هم نیستند. آن ها به اقلیت بسیار محدودی ازجامعه ی ایران اتکا دارند و تنها ضامن بقای شان اسلحه، شکنجه و ارعاب مردم است. تخصص آن ها خشونت است و خشونت را به مهمترین ابزار نزاع های سیاسی تبدیل کرده اند.
 خشم وخشونتی که امروز شاهد آنیم، اگر به زبان اصلی سیاست در ایران تبدیل شود، عقلانیت و دموکراسی و تحقق آزادی های مدنی و سیاسی را به حاشیه خواهد راند.  زمامداران خودکامه البته کوشش میکنند خشونت را به تظاهرات مسالمت آمیز و پرشکوه میلیون ها ایرانی آزادیخواه تزریق کنند تا چهره دموکراتیک جنبش مخدوش شود، ولی ملت نباید فریب خورده و وارد بازی سازمان های نظامی امنیتی شود.
جنبش سبز ایران در لحظه ی حساس کنونی  به طرح مطالبات مشخص و مقدور، طولانی کردن فرآیند اعتراض و جلب مشارکت گسترده اقشار متنوع جامعه در تعیین سرنوشت خود نیاز دارد.  
این جنبش  به عنوان جریانی که نگران آینده ی کشور و سرنوشت آن است ، باید برتری اخلاقی خود را بر زورگویان و شکنجه گران، همان طور که تاکنون نشان داده، ادامه دهد. در این شرایط وظیفه ی مردم آگاه، جوانان فداکار و نیروهای سیاسی، ترسیم مسیر آینده ی جنبش و تدوین خواست های مشخص سیاسی است تا مدارا و مسالمت را جایگزین خشونت تحمیل شده از سوی سرکوبگران کند.
مخالف حمله و دخالت
جنبش سبز ایران مدافع تمامیت ارضی ایران، مخالف حمله ی نظامی به کشور، مخالف دخالت بیگانگان در تعیین سرنوشت مردم ایران و نگران تحریمهای اقتصادی زیانمند به حال ملت ایران است. این جنبش، مسالمت آمیز و ضد خشونت است. نزاع جنبش با اقتدارگرایان، نزاع بر سر رعایت حقوق بشر و گردن نهادن به خواست های دموکراتیک مردم، تحقق جامعه مدنی، مدارا دینی، به رسمیت شناختن تکثر و تنوع در فضای سیاسی کشور و بالاخره نفی ولایت جائر است.
ما به عنوان بخش کوچکی از جنبش سبز سراسری مردم ایران بر این باوریم که در مرحله ی کنونی مهمترین مطالبات جنبش را می توان به قرار زیر اعلام و بر مبنای آن تحرک آینده ی جنبش و مناسبات آن با حاکمیت را تنظیم کرد. بخشی از این خواسته ها را آقای میر حسین موسوی در بیانیه هفدهم خود آورده است که با توجه به تنگناهای سیاسی داخل کشور جنبه حد اقلی دارد. ما ضمن حمایت کامل از مواضع رهبران جنبش در داخل کشور (موسوی، کروبی و خاتمی) روایت خود را از خواسته های بهینه جنبش سبز مردم ایران در این مرحله به شرح ذیل اعلام می کنیم:
1- استعفای آقای محمود احمدی نژاد و برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت نهادهای بی طرف، لغو نظارت استصوابی، تشکیل کمیسیون مستقل انتخابات با شرکت نمایندگان مخالفان و معترضان به منظور تدوین ضوابط برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه.
2-  آزادی کلیه ی زندانیان سیاسی و عقیدتی و بررسی شکایات موارد مربوط به آزار، شکنجه و کشتار معترضان در ماه های اخیر در دادگاه های علنی با حضور هیأت منصفه و برخورداری از وکیل غیر تحمیلی؛ و جبران خسارات وارده به قربانیان سرکوب های اخیر و خانواده ی آنان.
3-  آزادی کلیه رسانه ها اعم از مطبوعات و رسانه های صوتی تصویری و مجازی، رفع سانسور و توقیف از کلیه ی نشریات توقیف شده، گسترش کانالهای تلویزیونی غیردولتی و ماهواره ای، رفع فیلترینگ از اینترنت، امکان دسترسی آسان به رسانه های فوق الذکر، تصفیه رادیو وتلویزیون از دروغ پردازان و تشنج آفرینان.
4-  به رسمیت شناختن حق فعالیت قانونی احزاب سیاسی، جنبش دانشجوئی و زنان،NGO ها و نهادهای مدنی، اتحادیه های مستقل کارگران و کارمندان، و حق تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز مطابق اصل 27 قانون اساسی.
5-  استقلال دانشگاهها، سپردن امور دانشگاهها به شیوه دموکراتیک به دست دانشگاهیان، خروج نیروهای نظامی و شبه نظامی از دانشگاه ها و انحلال شورای غیرقانونی عالی انقلاب فرهنگی.
6.محاکمه عاجل شکنجه گران، قاتلان، آمران و عاملان جنایات گذشته بویژه چند ماه اخیر.
7.استقلال قوه قضائیه از طریق انتخابی کردن ریاست آن، انحلال دادگاههای ویژه غیرقانونی، تصفیه قوه قضائیه از قضات ناعادل و گوش بفرمان، برحذرداشتن مقامات قضائی از ایراد خطابه های سیاسی و اجرای منویات مقامات مافوق (دادگاههای فرمایشی) بجای اجرای بیطرفانه و عادلانه قانون. 
8. خروج نیروهای نظامی انتظامی امنیتی از قلمرو سیاست و اقتصاد و فرهنگ، و اکتفا به وظایف حرفه ای.
9. رعایت استقلال اقتصادی و سیاسی حوزه های علمیه و دولتی نشدن روحانیت. استخدام نکردن تریبون نمازهای جمعه برای صدور احکام خلاف شرع و قانون (از قبیل محارب، مفسد فی الارض، مرتد و باغی).
10. انتخابی کردن، نقدپذیر و پاسخگو کردن همه متصدیان رده اول کشور ومحدود کردن دوره تصدی آنان.
نپذیرفتن این خواستهای بهینه جنبش سبز، و افزودن سرکوب و ارعاب نه تنها ما را از بحران عبور نخواهد داد، بلکه ایران را در بحران عمیق تری فرو خواهد برد، و تبعات سهمگینی از پی خواهد آورد، که مسئولیتش با "صاحب ولایت مطلقه" است.
 

عبدالله شهبازی در مصاحبه با روز: اوضاع به سمت بدتر شدن می رود


با عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ، در مورد آخرین بیانیه مهندس میرحسین موسوی، واکنش ها به آن و صحنه عمومی سیاسی ایران سخن گفته ایم. او برغم  تکرار اینکه "اوضاع به سمت بدترشدن می رود" از این امید سخن می گوید که واکنش "عقلا و تعیین کنندگان اصلی جمهوری اسلامی" به پیشنهادات موسوی، مثبت باشد.

با بیانیه مهندس میرحسین موسوی شروع کنیم. نظر شما در مورد این بیانیه چیست؟
به نظر من بیانیه مهندس موسوی، بیش از هر چیز، بیانیه ای بسیار انسانی ست. این بیانیه تجلی ایست از شخصیت خودآقای موسوی، انسانی که هیچگاه قدرت طلب نبوده و از زمانی هم که وارد عرصه این انتخابات شدـ که برای خیلی ها غیرمنتظره بود ـ من با توجه به شناخت شخصی که از ایشان دارم می دانستم هیچگونه جاه طلبی شخصی ندارد و فقط بر اساس احساس تکلیف وارد میدان شده است. این بیانیه هم براساس همین احساس وظیفه نوشته شده که جلوی خونریزی و خشونت بیشتر را بگیرد وهمان طور که عرض کردم، بیش از هر چیز می شود آن را یک بیانیه انسانی خواند. این تحلیل هایی هم که می بینیم، مبنی بر اینکه با زیرکی سیاستمداران نوشته شده و خواسته است توپ را به زمین مقابل بیندازد، شایسته مهندس موسوی نیست.

آخرين آخبار