آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

مدیریت وزارتخانه های استراتژیک به نظامیان سپرده می شود

در میان ۲۱ وزیر پیشنهادی دولت دهم به مجلس شورای اسلامی ۸ تن از وزرای پیشنهادی دارای سابقه نظامی، مسئولیت های مهم در وزارت دفاع و یا سابقه امنیتی هستند.

حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر پیشنهادی اطلاعات، احمد وحیدی وزیر پیشنهادی دفاع، و محمد نجار وزیر پیشنهادی کشور از وزرای پیشنهادی هستند که دارای سابقه فرماندهی ارشد در سپاه پاسداران هستند.

مسعود میرکاظمی، فاطمه آجرلو، علی اکبر محرابیان، سید محمد حسینی، کامران دانشجو و مرتضی بختیاری نیز ۵ وزیر پیشنهادی هستند که در رده های میانی نهادهای نظامی و امنیتی به فعالیت اشتغال داشته اند.

حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر پیشنهادی اطلاعات ۵۲ ساله متولد شهرضای اصفهان، از سال ۱۳۶۱ به ترتیب سمت هایی چون مسئول عقیدتی - سیاسی کمیته انقلاب اسلامی تهران"، "مسئول سیاسی نمایندگی آیت الله خمینی در قرارگاه کربلا و قرارگاه خاتم سپاه پاسداران داشته است. از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ نیز به دنبال تفکیک سپاه پاسداران به ۳ نیروی زمینی، هوایی و دریایی آقای مصلحی ابتدا به ترتیب به عنوان نماینده ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه تهران و پس از آن به همین سمت در نیروی هوایی سپاه تهران و بسیج پایتخت منصوب شده است.

او از سال ۸۵ تاکنون نیز در سمت نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و اوقاف به فعالیت مشغول بوده است. حجت الاسلام مصلحی درباره سوابق نظامی و امنیتی خود بر ارتباط نزدیک با حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران تاکید دارد.

سرتیپ محمد نجار وزیر دفاع فعلی و وزیر پیشنهادی برای وزارت کشور دولت دهم نیز از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است. آقای نجار از اواخر سال ۱۳۵۷ به عضویت سپاه در آمد و در سال ۶۱ به ریاست تعاون کل سپاه رسید. او همچنین مدتی در ستاد فرماندهی کل و ستاد مرکزی سپاه پاسداران مسئول ارزشیابی استان سیستان و بلوچستان بود.

قائم مقامی گروه جنگ افزار وزارت سپاه، ریاست گروه صنایع تسلیحاتی ساصد، و معاونت اجرائی سازمان صنایع دفاع در گروه صنایع تسلیحاتی و مهمات‌سازی ساصد از سال ۶۵ تا ۸۶ که به وزارت دفاع دولت نهم رسید، از دیگر فعالیت های نظامی سرتیپ محمد نجار وزیر پیشنهادی برای وزارت کشور است.

سرتیپ پاسدار احمد وحیدی جانشین فعلی وزیر دفاع و وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع در دولت دهم شاید مشهورترین چهره نظامی دولت آینده نیز به شمار می آید. خبرگزاری فارس از آقای وحیدی به عنوان یکی از "چهره‌های دفاعی و امنیتی کشور" نام برده که "نقش مؤثری در تاسیس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مدیریت ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کارنامه وی وجود دارد."

او از نخستین سال های پس از انقلاب به عضویت سپاه پاسداران در آمد و سمت هایی چون فرمانده اطلاعات سپاه، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران را در سال های متمادی بر عهده داشته است.

سرتیپ وحیدی در دوره وزارت علی شمخانی به عنوان معاون طرح و برنامه وزارت دفاع منصوب شد و در دولت اول محمود احمدی نژاد با حکم وی به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم منصوب شد. احمد وحیدی در چند سال گذشته ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشته و همزمان قائم مقام وزیر دفاع در دولت نهم نیز بوده است.

صدور اعلان قرمز و حکم جلب بین المللی از سوی پلیس بین الملل اینترپل در نوامبر سال ۲۰۰۷ برای سرتیپ احمد وحیدی در جریان پرونده انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین به عنوان فرمانده وقت نیروی قدس و به اتهام دخالت در این بمبگذاری در کنار علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران و دو دیپلمات دیگر و عماد مغنیه از رهبران حزب الله لبنان که اوایل سال 2008 در انفجار بمبی در سوریه کشته شد، برای وزیر پیشنهادی دفاع در روزهای اخیر شهرتی بین المللی به دنبال داشته است.

مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی دولت نهم و وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت در دولت دهم نیز از وزرایی است که سابقه فعالیت در سپاه پاسداران را دارد. آقای میرکاظمی تا پیش از انتصاب به وزارت بازرگانی رئیس مرکز مطالعات بنیادی سپاه پاسداران بود و از سال ۱۳۶۰ تا ۶۷ نیز ریاست برنامه ریزی پشتیبانی فنی جنگ را بر عهده داشت.

معاونت پژوهش دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین وابسته به سپاه از سال ۷۲ تا ۷۵، و قائم مقام ریاست دانشکده فنی دانشگاه امام حسین در سال های ۷۵ تا ۷۶، مدیرعامل سازمان اتکا وزارت دفاع، مشاور وزیر دفاع در دوره وزارت علی شمخانی، و رئیس مرکز مطالعات لجستیکی از دیگر سمت های نظامی وزیر پیشنهادی نفت است. فاطمه آجرلو نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی نیز تا پیش از نمایندگی مجلس مسئول بسیج دانشجویی خواهران استان تهران بود.

او که در زمان انقلاب ۱۳ سال داشت در سال های نوجوانی به عنوان پرستار به سپاه پاسداران پیوست و در جوانی به عضویت این نهاد نظامی در آمد. فاطمه آجرلو بنا بر زندگی نامه خودنوشت اش مراتب ترقی در سپاه پاسداران را با انتصاب به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرج طی کرده و به عنوان ریاست بسیج دانشجویی استان تهران رسیده است.

علی اکبر محرابیان وزیر ۴۰ ساله صنایع و معادن در اواخر دولت نهم که برای انتصاب در همین سمت در دولت دهم به مجلس معرفی شده نیز از خود به عنوان «رزمنده دوران دفاع مقدس و بسیجی فعال» یاد کرده و در زندگی نامه اش آخرین سمت خود در نهادهای نظامی را «عضو شورای فرماندهی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران» اعلام کرده است.

سید محمد حسینی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر عضویت در جهاد سازندگی و سپاه پاسداران به گفته خودش در عملیات هایی چون «شکست حصر آبادان، بیت المقدس، رمضان، والفجر ۳، خیبر، بدر، کربلایی ۴ و مرصاد» را دارد.

کامران دانشجو وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری نیز تا پیش انتصاب به استانداری تهران و پس از آن جانشینی وزیر کشور در دولت نهم، سابقه فعالیت در وزارت دفاع را در کارنامه خود ثبت کرده است. رئیس مرکز تحقیقات فناوری های نوین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آخرین سمت آقای دانشجو تا قبل از استانداری تهران بود.

سید مرتضی بختیاری وزیر پیشنهادی دادگستری نیز از جمله وزرای دولت نهم است که در گذشته دارای سوابق قضائی و امنیتی بوده است.آقای بختیاری که ۵۷ سال دارد هم اکنون استاندار اصفهان است اما سابقه مدیرکلی دادگستری در استان های خراسان و فارس را دارد، و سال ها ریاست سازمان زندان ها و اقدامات تامینی را بر عهده داشته است.

در میان وزرای معرفی شده برای دولت نهم نیز ۹ وزیر پیشنهادی سابقه عضویت در نهادهای نظامی و از جمله سپاه پاسداران را داشتند. محمدحسین صفارهرندی، داود دانش‏جعفری، محمدنجار، سید محمد جهرمی، مسعود میرکاظمی، پرویز فتاح، علیرضا طهماسبی هفت وزیر دولت نهم بودند که سابقه عضویت و مسئولیت هایی در سپاه پاسداران را داشتند.

غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و مصطفی پور محمدی وزیر کشور در ابتدای تشکیل دولت نهم دو چهره امنیتی و اطلاعاتی کابینه نهم بودند که هیچ یک دوره وزارت خود را با پایان نبرده و هر دو از وزارت برکنار شدند. در اواخر عمر دولت نهم نیز صادق محصولی از فرماندهان ارشد سپاه به سمت وزارت کشور منصوب شد اما اکنون او در فهرست ۲۱ وزیر پیشنهادی کابینه دهم جایی ندارد. چنانکه به جز مسعود میرکاظمی و محمد نجار سایر وزرایی که سابقه نظامی داشتند هر یک به طریقی از دولت محمود احمدی نژاد کنار گذاشته شدند.

اگرچه در اغلب دولت های پس از انقلاب تعدادی از وزرا سوابق نظامی و امنیتی نیز داشته اند اما معرفی تعدادی قابل توجهی از نظامیان به عنوان وزرای پیشنهاد دولت نهم به مجلس در سال ۸۴ ورود نظامیان به دولت انتقاداتی را نیز برانگیخت.

در همان زمان محمد حجازی فرمانده وقت بسیج با انتقاد از آنچه "جوسازى در باره ورود پاسداران به دولت" نامید، گفت "بسیارى از مسؤولین نظام سابقه پاسدارى دارند و این مسأله چیز جدیدى نیست". او افزود که "سپاه به مرکزى براى تربیت کادرهاى ارزشمند و توانمند نظام تبدیل شده است".

در روزهای اخیر نیز حسن فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به خبرگزاری رسمی ایرنا گفت که سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه های اطلاعات، کشور و دفاع مورد تائید فرماندهان نظامی هستند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که بارها حمایت خود از آقای احمدی نژاد را اعلام کرده درباره سایر وزرای پیشنهادی اظهار نظر نکرد اما همین تائید نیز می تواند بیانگر تلاش آقای احمدی نژاد برای جلب نظر فرماندهان ارشد نظامی باشد.

در این میان برای اولین بار است که مدیریت وزارت نفت به یکی از نظامیان سابق سپرده می شود، کاری که آقای احمدی نژاد چهارسال پیش نیز قصد داشت با معرفی صادق محصولی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به انجام برساند اما با مخالفت مجلس هفتم با وزارت آقای محصولی، ناتمام ماند. 

آخرين آخبار