آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

موسوی: نمی شود ایران را به زندان ۷۰ میلیون نفری تبدیل کرد


میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلب و معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از مردم این کشور دعوت کرده است که به اعتراض های مدنی خود ادامه دهند و گفته که مناسبت های مذهبی فرصتی برای "نهضت سبز" است.
او گفته است که کشور نمی‌ تواند تبدیل به یک زندان شود که ۷۰ میلیون نفر در آن زندانی شوند. آقای موسوی روز دوشنبه پنجم مرداد در انجمن اسلامی معلمان ایران سخنرانی کرده است.

او با انتقاد از شرایط حاکم بر این کشور از جمله فاجعه بار خواندن "قتل‌ها و دستگیری‌ها" گفته است: "ما چنین چیزی را حتی قبل از انقلاب هم شاهد نبوده ایم. به کسانی که چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند یادآور می‌شوم که مردم، آنهایی را که قبل از انقلاب مرتکب جنایت شدند به یاد داشتند و آنها را به سزای عملشان رساندند، مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت."
مهم‌ترین مسئله این است که شبکه عظیم اجتماعی و سبزی که در سراسر کشور ایجاد شده است، اگر هوشیار باشد که هست، از تمام مناسبت‌های مذهبی ماه شعبان با استفاده از خلاقیت خود استفاده کند
میرحسین موسوی
آقای موسوی گفت"مگر این وضعیت قابل تحمل است؟ چطور سران کشور ما فریاد نمی‌کشند و از این فجایع گریه نمی‌کنند؟..... اینها همه کشور را سیاه می‌کنند. اینها دل همه ما را سیاه می‌کنند، اگر ما سکوت کنیم همه ما را ویران می‌کند و همه ما را به جهنم می‌ برند."
آقای موسوی خطاب به مسئولان ایرانی گفته است: "حداقل جوانمردی این است که اگر اینها را کشته‌اید، آنها اذیت شده‌اند و زجرکشیده‌اند، لااقل جنازه‌های آنها را بدهید و به خانواده‌های آنها برسید. آن دسته از افرادی که شناخته شده نیستد، چه؟ آنهایی که شهرستانی هستند چه می‌شوند؟ اینها را برگردانید به خانواده‌هایشان. چرا اینقدر مردم را آزار می‌دهید؟.....چرا مردم را تحقیر می‌کنید؟ مردم حق دارند از قبر فرزندان خود خبر داشته باشند."

آقای موسوی همچنین گفته است: "من نسبت به این اعتراض‌ها خوشحالم زیرا این اعتراض‌ها نشان دهنده سلامت ملت ماست. مردم ما راضی به جنایت نیستند، راضی به اینکه افراد جانی پیدا شوند و به خانه‌ها و ماشین‌های مردم حمله کنند، نیستند. این عدم رضایت نشان دهنده زنده بودن ملت ماست و کسانی که در مسئولیت هستند بدانند که اگر ملتی طاقت مخالفت با جنایت‌ها را دارند باید در کنار این ملت و مدافع آنها باشند."
"نمی‌شود سر مردم را شیره مالید"
آقای موسوی خطاب به حاضران در محل سخنرانی اش گفته است: "[ما را] متهم می‌کنند که شما ساختارشکن هستید و از ساختارشکنی استفاده می‌کنید، ما می‌خواهیم بگوییم ما دنبال ساختارهای واقعی برآمده از دل مردم و قانون اساسی هستیم."
وی گفت: "شما [خطاب به مخالفان] ساختارشکن هستید. با بررسی جریانات یک نمونه از دستگیری‌ها از ابتدا تا انتهای آن می ‌توانید ببینید چه کسانی ساختارشکن هستند. لزومی ندارد ما صدها جنایت و تیراندازی و لباس شخصی را ببینیم، فقط کافی است آقایان یک نمونه مثلا پرونده همین [محسن] روح الامینی، [سهراب] اعرابی یا [ندا] آقاسلطان را مورد بررسی قرار دهند، خواهند دید که تا چه اندازه ساختارشکنی در مجموعه نظام صورت گرفته است و این به آنچه ما از جمهوری اسلامی و نظام انتظار داشتیم، هیچ شباهتی ندارد."
اشاره آقای موسوی به شماری از شهروندان ایرانی است که در جریان اعتراض ها و وقایع پس از انتخابات، دستگیر و در پی بازداشت کشته شدند.

آقای موسوی گفته است: "ما چنین نظامی را نمی‌خواستیم، آیا ما نظامی را می‌خواستیم که افرادی شبانه بریزند و خانه‌های دانشجویان و مردم را ویران و ماشین‌های آنها را تخریب کنند؟ و بعد همه ارگان‌های موجود از وزارت اطلاعات تا بسیج بگویند این‌ها به ما ربطی ندارند؛ این‌ها از کجا آمده‌اند آیا از کره مریخ آمده‌اند؟ وقتی قتلی رخ می‌دهد، متهم هر کجا باشد آقایان آنقدر قوی هستند که ردش را بگیرند، آن‌وقت ده‌ها و صدها نفری که این جنایت‌ها را مرتکب شده‌اند را نمی‌توانند شناسایی کنند؟ چه کسی این را باور می‌کند؟ آیا این به معنای متهم کردن کل نظام به دروغگویی نیست؟"
درخواست تلاوت قرآن در مصلی تهران
آقای موسوی درخواست خود را برای برگزاری مراسم یادبود جانباختگان حوادث اخیر ایران که چند روز پیش از این به شکل رسمی مطرح شده بود، تکرار کرده است.
او با اشاره به درخواست برگزاری مراسم یابود در مصلی تهران گفته است: "با این کار دولت را در معرض امتحان قرار دادیم، ما نمی‌خواهیم کاری کنیم، سخنرانی هم نداریم، فقط می‌خواهیم از مصلایی که با هزینه‌های صدها میلیارد تومانی ساخته شده، یک استفاده‌ای کنیم، همان ۱۳ میلیونی که شما می‌گویید، این‌ها هم حقی دارند نسبت به این مصلی که از پول آنها ساخته شده.....اجازه دهید ما جمع شویم و فقط قرآن بخوانیم."
آقای موسوی در یکی از مناظره ها در جریان مبازرات انتخاباتی اش خود را فردی انقلابی معرفی کرد که با "احساس نگرانی" و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت های بیشتر به ایران کار فرهنگی را رها کرده و پس از ۲۰ سال وارد رقابت های انتخاباتی شده است.

یادداشت سردارعلایی درباره‌ی شهید محسن روح‌الامینی

نقل از وبسایت شخصی عطاءالله مهاجرانی

بسم الله الرحمن الرحیم


بعد از ظهر روز پنجشنبه اول مردادماه سال ۱۳۸۸ که مصادف شد با بازگشایی دوباره پیامک‌ها، پیامی به من رسید مبنی بر این‌که فرزند ۲۵ ساله دوست عزیزم، آقای دکتر عبدالحسین روح‌الامینی که در اعتراضات روز ۱۸ تیرماه سال جاری دستگیر و زندانی شده بود، در زندان کشته شده و فردا تشییع جنازه وی برگزار خواهد شد.


بسیار متعجب شدم. زیرا آقای روح‌الامینی را که از سالیان دراز می‌شناسم، فردی انقلابی، مؤمن و متعهد و همیشه در خدمت نظام جمهوری اسلامی بوده است. او از کسانی است که برای سرنگونی رژیم طاغوت تلاش زیادی کرده است.


تعجب من بیشتر از آن جهت بود که چگونه ممکن است جوانی آن هم از خانواده‌ای شناخته شده، در جمهوری اسلامی دستگیر و سپس پس از دو هفته جنازه او تحویل خانواده‌اش گردد!


صبح جمعه دوم مرداد ۱۳۸۸ به منظور شرکت در مراسم تشییع جنازه وی به درب منزل ایشان واقع در خیابان نصرت، کوچه بهشت رفتم. دیدم همه افرادی که در این مراسم حضور دارند، انسان‌های مؤمن و اکثر آن‌ها از فداکاران نظام اسلامی در دوران دفاع مقدس و پس از آن بوده‌اند. افرادی که هم‌اکنون مسؤلیت‌های مهمی در کشور دارند نیز مانند آقایان احمد توکلی و حسین فدایی از نمایندگان مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهاب‌الدین صدر رییس سازمان نظام پزشکی، حسین محمدی از دفتر رهبری، رجبی معمار رییس شبکه پنج سیما، علی عسگری معاون فنی صدا و سیما و نیز برخی از سرداران دوران دفاع مقدس در مراسم تشییع و خاکسپاری حضور داشتند.


به آقای روح‌الامینی تسلیت گفتم و در اتوبوس به همراه وی عازم بهشت زهرا شدم. در مسیر راه، او ماجرای اتفاق افتاده برای فرزندش را این گونه برایم تشریح کرد:


بر اساس اطلاعات دریافتی این دو روزه، محسن را در روز پنجشنبه ۱۸ تیرماه، افراد لباس‌شخصی دستگیر و او را به همراه جمعی دیگر از جوانان دستگیرشده، به ساختمان نیروی انتظامی تهران بزرگ واقع در خیابان کارگر در نزدیک میدان انقلاب برده و صبح روز جمعه ۱۹ تیرماه آن‌ها را با تعدادی اتوبوس به دو مقصد زندان اوین و اردوگاه کهریزک منتقل می‌نمایند.


سپس این آیه قرآن را قرائت کرد: و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله و کان الله غفوراً رحیما (سوره نساء - آیه ۱۰۰)


و ادامه داد: من از روز دستگیری وی، به هر کجا که مراجعه کردم، پاسخی به من ندادند. نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه هر کدام از خود سلب مسؤلیت می‌کردند. دو هفته را این گونه سپری کردم. به هر کجا سر می‌زدم، با دیوار بلندی از ناامیدی روبه‌رو می‌شدم.


تا این‌که دلالی پیدا شد و گفت اگر چهار میلیون تومان به من بپردازید، ترتیب ملاقات شما را با فرزندتان می‌دهم. در روز مبعث در حسینیه امام خمینی (ره) و در دیدار مسؤولین کشور با رهبری، این موضوع را با وزیر اطلاعات که در ملاقات حضور داشت، مطرح کردم تا در مورد آن فرد دلال تحقیق کنند. شماره‌های خود را نیر به وزیر اطلاعات دادم تا اگر نیاز به اطلاعات بیشتری داشت، بتواند با من تماس بگیرد.


از وزیر اطلاعات خبری نشد تا آن‌که دو روز بعد یعنی چهارشنبه بعد از ظهر، فردی به دفتر کار من زنگ زد و به من گفت شما که از مسؤولین هستید و دارای پاسپورت سبز نیز می‌باشید، چرا سراغ پسرتان را نمی‌گیرید. گفتم من دو هفته است که به دنبال اویم و هیچ کس از وی خبری نمی‌دهد.


او به من گفت به شما تسلیت عرض می‌کنم. من فکر کردم که می‌خواهد بلوف بزند و مرا بترساند. بعد دیدم که نشانی محلی را که باید به دنبال او بروم، می‌دهد. راه افتادم و به پزشکی قانونی رفتم.


مشخص شد که فرزندم را وقتی که گرفته‌اند، مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و او را مجروح کرده‌اند. جنازه‌اش را که دیدم، متوجه شدم که دهانش را خرد کرده‌اند.


فرزندم انسان صادقی بود. دروغ نمی‌گفت. مطمئنم هر چه از او سؤال کرده‌اند، درست پاسخ داده است. آن‌ها احتمالاً نتوانسته‌اند صداقت او را تحمل کنند و وی را به شدت کتک زده و زیر شکنجه کشته‌اند.


با عنایت مسؤولین، پرونده پزشکی او را مطالعه کردم. محل فوت او را لاک گرفته بودند. مشخص شد که بعد از مجروح شدن، به او نرسیده‌اند تا خون او عفونی شده و دچار تب شدید بالای ۴۰ درجه گردیده و از شدت تب، دچار بیماری مننژیت شده است.


او را ساعت سه و نیم بعد از ظهر چهارشنبه به عنوان فرد مجهول‌الهویه به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و صبح روز پنجشنبه جسد او را به سردخانه تحویل می‌دهند. آن‌ها پس از یک هفته ما را در جریان قتل فرزندم قرار دادند. برای تحویل جسد، از ما تعهد گرفتند که شکایتی از کسی نداریم.


ابتدا اجازه تشییع جنازه در جلوی منزل نمی‌دادند و بهانه می‌آوردند که خانه شما، نزدیک دانشگاه تهران و محل برگزاری نماز جمعه است و ممکن است مردم به آن بپیوندند و مشکلاتی ایجاد شود. من گفتم که وقت برگزاری نماز جمعه هنگام ظهر است و ما صبح او را تشییع خواهیم کرد و وقت زیادی نخواهد گرفت و با نماز جمعه تداخل ندارد.


بالاخره با تعهد من و آقای ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما که افراد زیادی مطلع نخواهند شد و افرادی هم که خواهند آمد همه طرفداران نظام هستند، با این شرط که تشییع در جلوی منزل زیاد طول نکشد و بجز لا اله الا الله شعار دیگری داده نشود، اجازه دادند تا مراسم تشییع برگزار شود.


مادرش از لحظه اول اطلاع از مرگ فرزند، فقط می‌گفت: محسن من که رفت، به فکر محسن‌های مردم باشید.


آقای روح‌الامینی که به هنگام خاکسپاری فرزندش، چفیه بسیجی را هم‌چنان بر گردن داشت، آن را به من نشان داد و گفت: امروز این چفیه را بر گردن چه کسانی انداخته‌اند. کسانی که کار آن‌ها دستگیری و احیاناً کشتن مردم شده است. آیا ما از جمهوری اسلامی این وضع را می‌خواستیم؟


من رفیق شهید دقایقی هستم. هیچ گاه لبخند او را از یاد نمی‌برم. او با لبخند خود از اسرای بعثی عراقی و از فرماندهان جنایتکار آن‌ها و نیز از فراریان از رژیم بعثی، مجاهدانی را ساخت که لشکر بدر را به وجود آوردند و باعث آزادی عراق از دست صدام حسین شدند.


به یاد دارم که در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب وقتی که احسان طبری تئوریسین حزب توده به زندان افتاد، پس از مدتی او اندیشه مارکسیسم را نقد کرد؛ زیرا با محبت با او رفتار شد. ولی اکنون بسیج را به جایی رسانده‌اند که جوان سالم حزب‌اللهی را دستگیر می‌کنند و جنازه او را تحویل خانواده‌اش می‌دهند. آن هم تعهد می‌گیرند که کفن و دفن به گونه‌ای باشد که اتفاقی نیفتد. آیا نظام آن قدر ضعیف شده است که از یک تشییع جنازه ساده می‌ترسد؟


دیشب آقای لنکرانی وزیر بهداشت برای تسلیت به منزل ما آمده بود، می‌گفت: به خاطر مبارزه با بیماری‌های عفونی و مننژیت در زندان‌ها، ظرف این چند روز، بیش از دو هزار آمپول پنی‌سیلین بسیار قوی و آمپول‌های ضد مننژیت به زندان‌های تهران فرستاده‌ایم. با گفتن این جمله، نگران وضعیت سلامت سایر زندانیان سیاسی شدم.


او می‌گفت: در نظر دارم یک گروه NGO تشکیل دهم تا بتواند از حقوق اولیه زندانیان، دفاع نماید. برای مثال وقتی کسی را می‌گیرند، حداقل به خانواده او اطلاع دهند که دستگیر شده ودر زندان است تا خانواده‌‌ها از نگرانی تا حدودی بیرون بیایند؛ نه این که در بلاتکلیفی به سر ببرند. بتوانند برای زندانی خود وکیل بگیرند و از حقوق قانونی او دفاع نمایند. مطمئن باشند که در زندان سلامت بازداشت‌شدگان حفظ می‌شود و آن‌ها در خطر جانی قرار ندارند.


با شنیدن این سخنان به یاد این آیه قرآن افتادم: و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطانا (اسراء - ۳۳)


البته ایشان از لطف‌هایی که به وی شده بود نیز مطالبی را بیان کرد. او می‌گفت بعد از این‌که متوجه شدند که من در دولت نهم رییس انستیتو پاستور و مشاور وزیر بهداشت بوده و قبلاً نیز عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران بوده‌ام، هم اجازه دادند که به همراه یکی از دوستان پزشک پرونده پزشکی فرزندم را ببینم و هم پول قبر را از من نگرفتند و اجازه دادند که فرزندم را در قطعه ۲۲۲ که نزدیک به مزار شهدا واقع شده است دفن نمایم؛ تا مادرش که هر شب جمعه به زیارت شهدا به خصوص شهدای هفتم تیر می‌رفته است، بتواند با فاصله کمی بر سر قبر فرزندش حاضر شود.


آن‌ها یک قبر اضافه هم به ما مرحمت فرمودند و در یک قبر دوطبقه فرزندم را به خاک سپردیم. او به طنز برایم می‌گفت: یکی بخر دو تا ببر.


در پایان مراسم، او با قدرت روحی بسیار بر سر قبر فرزندش خطاب به حاضرین سخنانی را ایراد کرد و با تسلط بسیار بر خود، در انتها گفت: إنا لله و إنا إلیه راجعون.


حسین علایی
جمعه، دوم مردادماه
سال ۱۳۸۸


مباني غيرقانوني بودن پخش اعترافات

محمد مصطفايي*

اولين کلمه‌اي که در اصل بيست و دوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، با آن مواجه مي‌شويم کلمه «حيثيت» است.در اين اصل مي‌خوانيم: «حيثيت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردي که قانون تجويز کند.» حيثيت انسان‌ها از ديد تنظيم‌کنندگان قانون اساسي، و 98 درصد از مردمي که به آن راي مثبت داده‌اند به قدري داراي اهميت و ارزش بوده است که پيش از جان و مال انسان مطرح مي‌شود. از ديگر سو پايبندي به قانون اساسي زماني براي يک فرد- آن هم مسوولان دولتي- تحقق خواهد يافت که تمام اصول را همراه با جزئيات مندرج در آن، پذيرفته و در اعمال و رفتار و تصميم‌گيري‌هاي خود دخيل کند.پخش اعترافات متهمان دستگير شده در وقايع پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري، به جهات ذيل، چون به حيثيت و آبروي آنان خدشه وارد کرده و خلاف مقررات قانوني است جاي تامل دارد.


1- رويه قضايي محاکم دادگستري و قانون آيين دادرسي کيفري بر اين اصل استوار است که هيچ‌کس را نمي‌توان مجرم شناخت مگر اينکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود. اثبات جرم نيز طبق اصول و تشريفاتي است که در مجموعه قوانين کيفري کشورمان به خصوص در قانون اصلاح قانون تشکيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب، آيين دادرسي کيفري، قانون مجازات اسلامي و قانون حفظ حقوق شهروندي و احترام به آزادي‌هاي مشروع توسط قانونگذار تعيين شده است. بنابراين حفظ حيثيت و آبروي افراد ايجاب مي‌كند تا اعترافات آنان صرفا از طريق مجاري قانوني و مراجع ذي‌صلاح پخش شود به گونه‌اي که به حيثيت افراد لطمه‌اي وارد نگردد.
2- براساس مقررات مندرج در قانون اصلاح قانون تشکيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب، مرجع رسيدگي اوليه، به اتهام يا اتهامات اشخاص در برخي از جرائم، دادسراست.دادسرا که عهده دار کشف جرم، تعقيب متهم به جرم، اقامه دعوي از جنبه حق‌اللهي و حفظ حقوق عمومي و حدود اسلامي است به رياست دادستان، تکاليفي دارد که از جمله آنها، نظارت بر اعمال و رفتار ضابطان دادگستري است.ضابطان دادگستري نيز ماموراني هستند که تحت نظارت و تعليمات مقام قضايي در کشف جرم و بازجويي مقدماتي و حفظ آثار و دلايل جرم و جلوگيري از فرار و مخفي شدن متهم و ابلاغ اوراق و اجراي تصميمات قضايي به موجب قانون اقدام مي‌نمايند. بنابراين قانونگذار وظايف و اختيارات ضابطان دادگستري و دادستان و معاونان وي را معين و مشخص کرده است. مهمترين آن در قانون احترام به آزادي‌هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي مقرر شده است که تمامي محاکم عمومي، انقلاب، دادسراها و ضابطان قوه‌قضائيه را مکلف كرده تا از اعمال هرگونه سلايق شخصي و سوءاستفاده از قدرت يا اعمال هرگونه خشونت و بازداشت‌هاي اضافي و بدون ضرورت اجتناب كنند، هرگونه شکنجه (چه رواني و چه جسماني) به منظور اخذ اقرار يا اجبار او به امور ديگر- که ضبط اقرار و اعترافات به وسيله دوربين فيلمبرداري را نيز شامل مي‌شود- ممنوع و اقرارهاي اخذ شده به اين وسيله را فاقد حجيت شرعي و قانوني دانسته و بالطبع اگر اين اقرار و اعترافات در جايگاه متهمي که هنوز محاکمه نشده و جرمش به اثبات نرسيده است پخش شود باعث ورود خدشه به آبرو و حيثيت متهم مي‌گردد که قانونگذار اين عمل را منع و تاکيد کرده است تحقيقات و بازجويي‌ها، بايد مبتني بر اصول و شيوه‌هاي عملي قانوني باشد و چون ضبط و پخش اعتراف اشخاص با هيچ‌کدام از مقررات جاري کشورمان مطابقت نداشته و بلکه منع شده است.
3- پخش اعتراف‌هاي متهمان تنها در يک صورت، آن هم در محاکمات علني امکان‌پذير است چرا که در ماده 188 قانون آيين دادرسي کيفري مقرر شده است: «محاکمات دادگاه‌ها علني است.به استثناي موارد زير به تشخيص دادگاه: 1- اعمال منافي عفت و جرائمي که خلاف اخلاق حسنه است.2- امور خانوادگي يا دعاوي خصوصي به درخواست طرفين.3- علني بودن محاکمه مخل امنيت يا احساسات مذهبي باشد.» طبق تبصره يک اين ماده، منظور از علني بودن محاکمه، عدم ايجاد مانع جهت حضور افراد در جلسات رسيدگي است.در اين صورت خبرنگاران رسانه‌ها مي‌توانند با حضور در دادگاه از جريان رسيدگي و اقرار و اعترافات متهمان گزارش مکتوب تهيه کرده و بدون ذکر نام يا مشخصاتي که معرف هويت فردي يا موقعيت اداري و اجتماعي شاکي و مشتکي عنه باشد منتشر كند و اگر خبرنگاري از اين مقرره قانوني تخلف كرد مفتري محسوب شده و طبق قانون با وي برخورد مي‌شود.
* وکيل پايه يک دادگستري 

منبع :اعتماد ملی

پاسخ مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صانعي (مدظله العالي) به نامه حجج الاسلام والمسلمين آقايان خاتمی

بسمه تعالي

حضور محترم حجج الاسلام والمسلمين آقايان خاتمي، کروبي و دوست مکرم جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي و ساير امضا کنندگان محترم نامه مورخ3/5/88
بعد التحية و السلام؛

تظلم هاي کتبي شما بزرگان که گوياي تعهدتان به اسلام و اهداف مقدس جمهوري اسلامي که توسط امام امت (سلام الله عليه) ترسيم گرديده دريافت شد.
همانطور که همگان مي دانند ميزان رأي ملت است و مردم طبق منشور قانون اساسي بايد بر سرنوشتشان حاکم گردند. بر اين اساس بايد به سمتي حرکت کنيم که منطق، آزادي بيان، صدق و راستي و دفاع از حقوق انسان ها جايگزين ظلم، ستم، دروغ و شکنجه روحي و جسمي ـ که ماحصل دولت هاي غير مردمي، مستبد و خودخواه است ـ گردد. اما متاسفانه همانطور که در نامه شما اشاره شده، مدتي است که شاهد افتراء، دروغ و تضييع حقوق مردم، بازداشت و زنداني نمودن، ظلم و آزار و شکنجه هاي روحي و حتي کشتن مردمي که براي دفاع از حق خود تظاهرات مسالمت آميزي را داشته اند، هستيم.
 اينجانب به حکم لزوم جلوگيري از ظلم ظالمين به همه کساني که سبباً يا مباشراً در ضرب و جرح و قتل و زنداني کردن انسان ها از اقشار مختلف مردم دخالت مي کنند و به اذيت و ايذاء آنها در زندان ها و سلول ها ـ که خود ظلم مضاعفي به آنان مي باشد ـ مي پردازند مي گويم که اينگونه ظلم ها به کساني که هيچ پناهگاهي جز خداوند ندارند از گناهان کبيره به شمار مي رود و آنقدر بزرگ و خلاف انسانيت و معصيتي فوق العاده است که سه امام معصوم به سه فرزند خودشان(عليهم السلام) که آنها هم امام بوده اند و براي درس به ديگران وصيت کرده اند که بايد از آن فاصله گرفت و به آن نزديک نشد: «اياک و ظلم من لايجد عليک ناصراً الا الله» لذا اميدوارم تا دير نشده زمينه آزادي تمام زندانيان و اجازه برگزاري مراسم به خانواده شهداي حوادث اخير داده شود و آمرين و عاملين و محرکين و همه آنها که به نحوي در بروز حوادث اخير دخيل بوده اند توبه نموده و رضايت مضروبين و آسيب ديدگان را جلب نمايند و در يک جمله به نصايح خيرخواهانه آيت الله هاشمي دامت افاضاته توجه کرده و به آن عمل نمايند تا پرونده دولت بيش از مسئله انتخابات و عدم مشروعيت شرعي و مقبوليت که بوسيله قانون اساسي با رأي قطعي و بدون ترديد توده مردم حاصل مي شود، سنگين تر نگردد و حقوق اوليه مردم تضييع نشود و به جاي توجه به اعتراض توده هاي مردم در داخل و خارج، سينه وقلب جوانان را نشانه نروند که همه ظلم ها و اذيت ها و اعتراف گيريها و دروغ پردازي ها نه تنها منجر به تقويت حکومت نمي شود بلکه موجب ضعف و بغض مردم نسبت به حکام خواهد شد و در نهايت ناله مظلومان، قطعاً ذلت و گرفتاري ستمکاران را در زماني نه چندان دور به دنبال خواهد داشت.
در خاتمه همانطور که قبلاً گفته ام، بار ديگر به شما و همه ملت شريف و عزيز ايران اسلامي در داخل و خارج و همه کساني که تلاش مي کنند صداي مظلومين معترض به انتخابات را بگوش جهانيان برسانند عرض مي کنم که مبادا فشارها و اذيت ها و حق کشي ها موجب يأس و نا اميدي شما گردد و خواسته ستمکاران تحقق يابد بلکه بايد راه احقاق حق را بدون خشونت و با رعايت حفظ امنيت و رفتار مسالمت آميز ادامه داد. خداوند را شاکرم که شما آقايان با حفظ وحدت، که رمز پيروزي شماست و اتحاد توده هاي مردمي را نيز به دنبال خواهد داشت، توانسته ايد همگام و همفکر با يکديگر به جلب و جذب مردم مخصوصاً نسل جوان بپردازيد و شهد شيرين دفاع از حقوق انسان ها و حاکميت مردمي را به يادگار بگذاريد.


يوسف صانعي
4/5/88
3 شعبان المعظم1430

واكنش آيت‌الله دستغيب به بيانيه بدون امضاي خبر‌گان

به جاي اين تهمت‌ها دست مهر بر سر مردم بكشيد.

علي‌محمد دستغيب، عضو مجلس خبرگان رهبري با صدور پيامي به نامه منتسب به اعضاي اين مجلس واكنش نشان داد و به دفاع از اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجلس خبرگان پرداخت. جمعه گذشته منابع خبري نامه‌اي را منتشر كردند كه گفته مي‌شد به امضاي 50 نماينده از 86 عضو مجلس خبرگان رسيده، اما تاكنون اسامي امضاكنندگان منتشر نشده است. در اين نامه كه روز گذشته خبرگزاري فارس مدعي شد شمار امضاكنندگانش از 65 نفر گذشت، افزون بر حمايت از مواضع مقام معظم رهبري به انتقاد تلويحي از رويكرد هاشمي رفسنجاني در حوادث اخير پرداخته شده است. در بخشي از اين نامه خطاب به هاشمي رفسنجاني آمده است: «بسياري از علما و نخبگان و شخصيت‌ها و دلسوزان نظام انتظار دارند كه رئيس محترم مجلس خبرگان رهبري و مجمع تشخيص مصلحت نظام كه همواره با تدبير و فراست در كنار امام و رهبري به حل مشكلات و معضلات كمك كرده‌اند در شرايط كنوني نيز با پشتيباني بيشتر و شفاف‌تر از ولايت فقيه و بيانات رهبري، در اين شرايط حساس دشمنان اسلام و نظام و كينه‌توزان و بدخواهان و فرصت‌طلبان را در نقشه شيطاني براي آسيب به وحدت و همدلي، ناكام گذارند.» تاكنون تنها سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران و عباس كعبي عضو شوراي نگهبان و احمد علم‌الهدي امام جمعه مشهد محتواي نامه را تاييد كرده‌اند، با اين حال خاتمي در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد ملي اعلام كرد كه در يك برنامه تلويزيوني در اين باره توضيح مي‌دهد. علي‌محمد دستغيب در واكنش به انتشار نامه‌اي منتسب به اعضاي خبرگان ، پيامي به اين شرح صادر كرد: بيانيه‌اي را مشاهده كردم كه جمعي از نمايندگان مجلس خبر‌گان رهبري صادر كرده‌اند. اينجانب به عنوان يكي از اعضاي خبرگان و منتخب مردم فارس عرض مي‌كنم: مي‌فرماييد 40ميليون‌نفر در انتخابات شركت كردند. اما سوال اينجاست كه سخن اكثر‌يت ايشان اين است كه راي ما كجا رفت؟ اگر شما به اين خواسته‌ آنها احترام مي‌گذاشتيد و اهميت مي‌داديد كه الان دير نشده، چنانچه صندوقي باقي باشد بازشماري مي‌كرديد، بر شما معلوم مي‌شد كه خواست آنها غيرعقلايي نبوده. بعضي افراد فكر مي‌كنند كه دفاع از خطبه روز جمعه 21/4/88 آيت‌الله ‌هاشمي دفاع از شخص هاشمي و مقابله با مخالفان هاشمي است، در صورتي كه هر شخص فهيم اين خطبه را تقدير مي‌كند و نقطه قوت جهت استمرار جمهوري اسلامي ايران مي‌داند، چون مطالب جناب آقاي هاشمي همان مطالب مردم است كه امام امت «رحمه‌الله» براي آنها احترام قائل بود. شما آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را نصيحت كرديد، اما ظاهرا فراموش كرده‌ايد كه بعد از فوت امام امت (ره) بدون فوت وقت و با وجود حضرت‌ آيات صافي گلپايگاني و اردبيلي و مشكيني و اميني و ديگر بزرگان از علما، ايشان براي حفظ نظام همه توان خود را گذاشت و با سخنان خود خبرگان را آماده كرد كه به حضرات آيت‌الله خامنه‌اي راي بدهند، با آن حساسيت زماني، كه يقينا مكتوب است، آنگاه كسي نگفت خلاف نظام سخن مي‌گويد و خلاف نظام عمل مي‌كند، موجب تفرقه شده، اما اكنون كه حقايقي خلاف ميل شما مي‌گويد و بر همه شما خوب و‌اضح است كه حقيقت چيست، حالت اعتراض داريد. اين انصاف است؟ پس غرض از اين بيانيه حفظ نظام نيست. ما را توصيه به اخلاق مي‌كنيد. خوب بود از آن همه خلاف شرع‌ها كه در مناظره تلويزيوني روي داد، نهي مي‌كرديد و خوب بود شما به […] اعتراض مي‌كرديد. مطمئن باشيد كه مردم اگر با آنها به صداقت رفتار شود، همه مخلص علما و روحانيون صادق هستند. شما را به خدا، هنوز هم دير نشده، در عوض اين‌همه تهمت‌ها، سركوب‌ها، نسبت ارتداد دادن، ضد ولايت‌فقيه خواندن، نسبت به عمال خارجي دادن و متهم‌كردن افراد به دستور گرفتن از خارج و براندازي نظام و هر شخصيت يا جمعيتي را به نحوي از اطراف خودتان دور كردن بياييد در عوض اين كارها، دست مهر و محبت به سر مردم بكشيد، زنداني‌ها را آزاد كنيد، عذرخواهي كنيد، با آزادي آنها به خواست اكثريت گوش دهيد. ببيند چقدر لذت مي‌بريد از دوستي، از محبت‌واقعي، از رحمت واقعي، از رحمت خداوند. ضمنا قابل توجه اينكه بيان مي‌شود اعترافاتي در زندان صورت گرفته به عنوان مدرك جرم، بايد گفته شود كه هيچ ‌مرجعي چنين فتوايي جهت صحت چنين اعترافاتي نمي‌تواند بدهد. بنابراين از نظر شرعي وقانوني مدرك نمي‌باشد. از سوي ديگر سايت جهان‌‌نيوز كه زير نظر اصولگرايان هوادار احمدي‌نژاد اداره مي‌شود، ديروز اعلام كرد از آنجا كه برخي مفاد در بيانيه منتسب به خبرگان متوجه رئيس اين مجلس است، بايد منتظر تغيير گسترده‌اي در هيات رئيسه مجلس خبرگان بود. اين سايت كه تحليلي را با تيتر «عزل هاشمي از رياست خبر‌گان كليد خورد» منتشر كرد، در ادامه نوشت: با توجه به در پيش‌بودن نشست دوره‌اي مجلس خبر‌گان، اين بيانيه پيشاپيش مبين صف‌آرايي جديد در تركيب هيات رئيسه مجلس خواهد بود‌ و در اين ميان براساس گمانه‌زني‌‌ محمد يزدي و هاشمي شاهرودي از بيشترين شانس براي كسب كرسي رياست مجلس خبر‌گان برخوردار هستند. در انتخابات قبلي رياست مجلس خبر‌گان، رقابت جدي و تنگاتنگي ميان هاشمي و يزدي وجود داشت كه هاشمي موفق شد اكثريت آرا را با اختلاف اندكي كسب كند. 

پایه‌های نظام در حال سست شدن و فتنه‌هایی عظیم در راه است

بیانیه هشدارآمیز آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی: پایه‌های نظام در حال سست شدن و فتنه‌هایی عظیم در راه است

 

 

  آیت الله موسوی اردبیلی با صدور بیانیه‌ای با اشاره به شکاف ایجاد شده در جامعه، از مسؤولان کشور خواست هرچه سریع‌تر زندانیان را آزاد و اعتماد عمومی را دوباره جلب کنند. وی هشدار داد که ادامه‌ی این وضعیت پایه‌های نظام را سست می‌کند و زمینه‌ساز فتنه‌هایی بس عظیم و بزرگ می‌شود:

به گزارش نوروز، متن کامل این بیانیه به این شرح می باشد:

وأطیعوا الله ورسوله ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم

وقایع تأسف‎بار اخیر و اتفاقاتی که در شأن نظام اسلامی نبوده و زیبنده آن نیست، موجبات نگرانی تمامی علاقه‌مندان به کشور و نظام جمهوری اسلامی را فراهم آورده و باعث سلب آسایش و آرامش از جامعه شده است. حرمت‎شکنی‎ها و ایراد اتهاماتی که در دادگاه‌های صالحه ثابت نشده‎اند به بزرگان و شخصیتهای ملی و دینی، نه تنها جامعه را آرام نمی‎سازد بلکه آتش فتنه را شعله‎ورتر می‎کند. و لا تقف ما لیس لک به علم إنّ السمع والبصر والفؤاد کلّ أولئک کان عنه مسؤولاً.

ادامه‌ی این وضعیت به یقین مطلوب هیچ‌یک از دلسوزان کشور نبوده و بیم آن می‎رود که باعث تضعیف پایه‎های نظام و اعتماد عمومی به آن گشته و زمینه‎ساز فتنه‎هایی بس عظیم و بزرگ گردد.

اینجانب از تمامی مسئولان و دست‎اندرکاران امر می‎خواهم که هرچه سریعتر نسبت به ترمیم شکاف‌های ایجاد شده و جبران آسیب‌های وارد آمده اقدام نمایند و در جهت بازسازی اعتماد مردم به نظام تلاش کنند. رعایت حقوق افراد بازداشت شده و برخورد همراه با عطوفت اسلامی و انسانی با آنان و آزاد کردن هرچه سریع‎تر افرادی که ارتکاب جرمی توسط آنان احراز نشده است و همچنین دلجویی از خانواده‎هایی که عزیزان خود را در این حوادث از دست داده‎اند، می‎تواند قدری التیام‎بخش بوده و تنش‎های موجود را کاهش دهد.

امید است که با درایت افراد کاردانی که در نظام جمهوری اسلامی مشغول خدمت می‎باشند، کشور از وضعیت بغرنج فعلی رهایی یافته و تجربیات حاصله از این اتفاقات چراغ راهی برای اداره هرچه بهتر و صحیح‎تر امورات جامعه در آینده گردد.

آخرين آخبار