آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

همكاری دو عكاس فراری فارس با صداي آمريكا

ران خبر: جواد مقيمی و حسين سلمان زاده دو عكاس فراري خبرگزاري فارس به آمريكا همكاري خود با رسانه هاي ضد ايراني از جمله صداي آمريكا را آغاز كردند.

پس از دستگيري مجيد سعيدي و ساتيار امامي دبير گروه عكس خبرگزاري فارس و دبير گروه عكس روزنامه جام جم در جريان اغتشاشات اخير و مشخص شدن همكاري برخي عكاسان با آنها در ارسال عكس هاي قابل استفاده در مستند سازي محكوميت ايران در مجامع جهاني در اعترافات ايشان، حسين سلمان زاده جانشين گروه عكس فارس و جواد مقیمی عکاس خبرگزاری فارس با سفر مخفيانه به تركيه به سفارت آمريكا در اين كشور پناهنده شدند.

آنان سپس پنجم مهرماه از سوي آمريكا به عنوان پناهنده پذيرفته شده و با هزينه سفارت آمريكا در تركيه به اين كشور سفر كردند.

پس از خروج جواد مقیمی گروهك غيرقانوني مرز پرگهر اعلام كرد كه وي از اعضاي فعال اين گروه بوده كه هيچگاه از سوي وي تكذيب نشد.

عكس منتشره از سوي نشريه تايم در دوره اغتشاشات تهران نيز به صورت مخفيانه از سوي او گرفته شده بود.

جواد مقيمی و حسين سلمان زاده شب گذشته در برنامه "ميهمان اول" صداي آمريكا در واشنگتن حضور يافتند و رسماً پناهنده شدن به آمريكا و آغاز همكاري خود با صداي آمريكا را اعلام كردند.

جواد مقيمي در اين برنامه در خصوص چگونگي فرار از ايران گفت: مدیر خبرگزاری فارس به من هشدار داد: «متوجه شده ایم که دو تن از عکاسان ما مخفیانه عکس گرفته و آن ها برای رسانه های خارجی فرستاده اند. ما منتظر اطلاعات بیشتر هستیم و به زودی با آنان برخورد می کنیم.»

در جريان اعترافات مجيد سعيدي دبير سابق سرويس عكس فارس در دادگاه مشخص شده بود برخي عكس هاي مراسمات داخلي و نظامي كشور از سوي ايشان به رسانه هاي خارجي فروخته شده است.

روایت رجا نیوز از پرتاب کفش به صفار هرندی در دانشگاه تهران + تصاویر

عصر روز دوشنبه، نشست "سوء تفاهم بزرگ" در حالی از سوی بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد که از 2 روز قبل و به موازات انتشار خبر برگزاری این مراسم، در اطلاعیه‌های متعددی در سطح دانشگاه، دانشجویان به اخلال در نظم این مراسم از طریق تجمع و سردادن شعارهایی به نفع آنچه که جنبش سبز می‌خواندند، دعوت شدند.

به گزارش رجانیوز، برگزارکنندگان این مراسم نیز گویا با آگاهی از همین برنامه اخلال، در ابتدای برنامه تریبون آزادی تدارک دیده بودند تا افراد نختلف بتوانند قبل از هرگونه بی‌نظمی آزادانه نظرات خود را بیان کنند.

با این حال، جمعی از دانشجویان هوادار موسوی که گویا به بی‌قانونی عادت کرده‌اند، حتی در بین برگزاری این تریبون نیز نتوانستند به‌صورت آرام، نظرات طرف مقابل را بشنوند و خود نیز چنانچه استدلالی دارند، بیان کنند.

برخي دانشجويان انجمن اسلامي اين دانشکده از روز قبل مطالبي را بر روي تابلوي برد انجمن خود عليه سخنرانان اين نشست از جمله محمدحسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت نهم نصب کرده بودند.

برگه هايي درباره درخواست آزادي افرادي همچون محسن ميردامادي، بهزادنبوي، احمد زيدآبادي و عبدالله مومني که پس از اغتشاشات اخير تهران دستگير شده اند، بر روي برد اين انجمن به چشم مي خورد.

بنا بر گزارش ایرنا، نشست بسيج دانشجويي مصادف با برنامه اعلام شده ساعت13 با پخش سرود جمهوري اسلامي آغاز شد. درحالي که تعدادي از حاضران که مچ بند، تسبيح و پارچه هاي سبز به دست داشتند، برخلاف ساير دانشجويان ترجيح دادند به احترام اين سرود بلند نشوند.

*توزيع مچ‌بندها و پارچه هاي سبز رنگ در زمان قرائت قرآن کريم ادامه داشت.

*تذکرهاي مداوم مجري برنامه براي رعايت نظم نشست بارها با "هو" کردن اين افراد و اعتراض هاي آنان مواجه شد.
تريبون آزاد، نخستين بخش از اين نشست بود که طي آن چهار نفر به عنوان منتقد دولت و 2 نفر به عنوان موافق دولت نظرات خود را بيان کردند.

*پويا امرالهي صاحب امتياز نشريه دانشجويي 88 با اعلام اينکه "جوانان اصلاح طلب مي خواهند روز هشتم آبان ماه را روزه سياسي بگيرند،" به انتقاد از فعاليت هاي دولت نهم پرداخت.

وي با بيان اينکه قبول دارم اتفاقات پس از انتخابات برنامه ريزي شده بود، افرادي همچون ميردامادي ،تاج زاده و نبوي را به عنوان "خط امامي" لقب داد و گفت: گروه‌هايي مي خواهند محسن سازگارا را نماد جنبش سبز معرفي کنند، در حالي که اينچنين نيست.

وي با "اقليت خواندن" طيف متبوع خود اظهار داشت: بايد تريبوني در صدا و سيما به آنان اختصاص داده شود.

گفته هاي امرالهي در حالي اظهار مي شد که صداي سوت و کف موافقان وي با "هو" کردن مخالفان او همراه بود به طوري که مجري تذکر داد دانشگاه را با استاديوم اشتباه نگيريد که اين حرف مجري با واکنش برخي دانشجويان همراه شد.

* اميرحسين ثابتي مسئول بسيج دانشجويي دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بيان اينکه کساني که در خيابان مي ريزند اين جا هم سوت و کف مي زنند، به افراد مخل نظم جلسه گفت: ما جامعه مدني را با حرکات شما شناخته ايم.

ثابتي اقدام مير حسين موسوي را در اعلام برنده شدن در انتخابات پيش از پايان راي گيري، "ديکتاتوري اقليت" خواند و ادامه داد: چرا کسي بايد داراي مصونيت آهنين باشد و چرا فردي مانند مهدي هاشمي بايد در لبنان باشد و به کشور برنگردد؟ اگر او بي گناه است بايد از خود دفاع کند.

وي همچنين با اشاره به ادعاي شکنجه شدن حجاريان براي اعتراف کردن گفت: چرا الان که حجاريان آزاد شده است، حرف خود را پس نمي گيرد؟ ديکتاتوري يعني اينکه حجاريان به نتيجه اي مي رسد اما شما قبول نمي کنيد. سخنان ثابتي با "هو" کشيدن افراد منتقد دولت همراه شد.

* محمد باقري دانشجويي که خود را بي طرف مي خواند، در اين تريبون آزاد با طرح اين پرسش که بسيج و سپاه چه ارتباطي با يکديگر دارند؟ از مسئولان اين تشکل درخواست پاسخ کرد که مسوولان برگزاري اين نشست وي را به سخنان رهبر معظم انقلاب در ارديبهشت 86 ارجاع دادند.

باقري همچنين مدعي شد که موج سبز در روزهاي نخست پس از انتخابات شعار راي من کجاست را سرمي داد اما پس از آن مي خواست راي خود را پس بگيرد.

همچنين وي برگزاري جلسات مباحثه رودررو پس از انتخابات را مانع از وقوع حوادث جاري دانست.

* روزبهان اميري ديگر منتقد دولت بود که با بيان اينکه هواداران جنبش سبز به دنبال اغتشاش نيستند، ايجاد فضاي آرام را سبب طرح ديدگاه‌هاي اين گروه خواند.

وي همچنين با اشاره به اتفاقات پيش آمده در کوي دانشگاه خواستار رسيدگي و مجازات عاملان و آمران اين حادثه شد.

اميري همچنين به ذکر گفته يکي از افرادي پرداخت که گويا با حجاريان ملاقاتي داشته است. وي بدون اينکه نامي از فرد مورد نظر ببرد، اظهار داشت: آن فرد از حجاريان پرسيده است شنيده ايم از شوراي مرکزي حزب مشارکت استعفا داديد؟ که حجاريان با خنده پاسخ مي دهد مي خواهم عضو شوراي مرکزي سازمان شوم!

اين دانشجو با بيان اينکه جنبش سبز اعلام وفاداري به انقلاب 57 است، در ادامه سخنان خود به بسيج توهين کرد.

*سخنگوي بعدي اشتري با اشاره به هياهوهاي منتقدان حاضر در جلسه گفت: خاتمي موقع تحويل دادن رياست جمهوري گفته بود که با اين جماعت نمي توان به جامعه مدني رسيد که وضع موجود نيز اين را ثابت مي کند.
وي در پاسخ به صحبت هاي باقري درباره موج سبز گفت: مردم نبايد در خيابان مي ريختند بلکه نماينده آنان مي توانست به دنبال خواست آنان برود.

هنگامي که اشتري به حمايت حسنعلي منتظري از موسوي و جريان طرد شدن او از سوي امام خميني اشاره داشت، تعدادي از دانشجويان که مچ بند هاي سبز رنگ به دست داشتند، شروع به فحاشي کردند که مجري برنامه قصد داشت براي حفظ نظم اين افراد را به بيرون سالن راهنمايي کند اما ساير طرفداران موسوي با فريادهاي "دروغگو و ديکتاتور" قصد اخلال در جلسه و ترک محل را داشتند اما در بين آنان نيز دودستگي رخ داد که برخي مي خواستند در جلسه بمانند.

*يکي ديگر از منتقدان دولت محمدحسين صفار هرندي را مخاطب قرار داد و از او درباره عملکرد برخي از اعضاي دولت نهم پرسيد.

* آخرين نماينده جريان مخالف دولت در حالي به سخنراني درتريبون آزاد پرداخت كه صفار هرندي در سالن حاضر شده بود. حمديه به نمايندگي از مخالفين دولت خطاب به صفارهرندي گفت: سوال من اين است كه شما عليرغم شناخت طيف مقابل چه طور به امثال ما لقب منافق و كافر مي‌دهيد؟

* قسمت دوم اين برنامه در حالي آغاز شد كه ناصر قره‌باغي كارشناس مسائل سياسي در ميان شعارهاي طيف‌هاي مختلف حاضر در سالن به بالاي جايگاه رفت و به مسئله بازخواني انتخابات و پاسخ به دروغ تقلب پرداخت.

* در حالي كه قره‌باغي به شبهه‌هاي وارد بر انتخابات كه از سوي موسوي و حاميان او مطرح شده بود پاسخ مي‌داد، حاميان موسوي با هياهو و سوت و كف قصد داشتند مانع از رسيدن صداي وي به دانشجويان حاضر در جلسه شوند. قره‌باغي در پاسخ به هياهوي اين عده گفت: امروز خوشحالم كه در جبهه انبيا و اميرالمومنين قرار گرفته‌ام چون آنها نيز از سوي مخالفان هو مي‌شدند.

* قره‌باغي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص شعار "ياحسين، ميرحسين " حاميان موسوي گفت شاه و پهلوي نيز از حسين (ع) دم مي‌زدند اما خدا نكند كه حسين گفتن شما مانند پهلوي باشد.

* وي با ابراز تاسف از توهين يكي از دانشجويان در تريبون آزاد به يكي از نهادهاي انقلابي كشور گفت: حاميان موسوي از بسيجي واقعي صحبت مي‌كنند اما بايد بگويم كه بسيجي واقعي همان فردي بود كه شب امتحانش در ميدان كاج تهران در زير ماشين اغتشاشگران به شهادت رسيد.

* دشتباني از اعضاي سابق شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، كارمند جهاد دانشگاهي و از حاميان موسوي كه به عنوان عوامل اصلي هياهوكنندگان در سالن حاضر بود، در بين سخنان قره‌باغي به مقابل جايگاه رفته و همواره اعتراضاتي را نسبت به سخنان او اعلام مي‌كرد كه سرانجام به ايجاد درگيري در سالن و برهم خوردن نظم برنامه شد.

* بخش پاياني برنامه كه به سخنراني صفارهرندي اختصاص داشت در حالي آغاز شد كه حاميان موسوي با شعارهاي مختلف فضاي سالن را متشنج كرده بودند و هر طيفي شعار مد نظر خود را در پاسخ به جناح مقابل فرياد مي‌زد.

* صفار هرندي در ابتداي سخنان خود در واكنش به هياهوي حاميان موسوي گفت: اين كار عادت تاريخي دوستان شما است و حتي به ياد داريم كه شما،‌خاتمي محبوب خود را نيز در همين دانشگاه هو كرديد. البته اين كار زماني آغاز شد كه خاتمي به انحراف اصلاحات اشاره كرد.

* جريانات افراطي حاضر در سالن در تمام طول سخنراني صفارهرندي با سردادن شعارهاي عليه دولت مانع از برگزاري جلسه بر اساس روند عادي مي شدند و حتي در برخي مواقع اهانت‌هايي را نيز به سخنران برنامه انجام مي‌دادند. زماني كه اين جريانات شعار "مرگ بر تو " را خطاب به صفارهرندي فرياد زدند وي در پاسخ به آنها گفت ما كه قابل اين شعارهاي شما نيستيم.

* سخنان صفارهرندي درخصوص آمار كشته شدگان حوادث اخير كه در بين آنها 10 نفر نيز از بسيجيان بودند اشاره كرد كه با استقبال بسيجيان دانشگاه تهران همراه شد و يكصدا شعار "حسين حسين، شعار ماست، شهادت افتخار ماست " را سر دادند.

* در ادامه برنامه زماني كه صفار هرندي از تلاش موسوي براي پايان فضاحت‌هاي موجود سخن مي‌گفت، يكي از حاميان لنگه‌كفشي را به سوي جايگاه برنامه پرت كرد كه در بين راه بر سر دانشجويان دختر بسيجي فرود آمد. البته صفار نيز درواكنش به اين حركت در حالي كه لبخند به لب داشت؛ گفت: لطف كنيد و علامت مدنيت را به سوي ما پرت نكنيد.

* در اين هنگام دانشجويان لنگه كفش پرت شده را بروي جايگاه برده و تحويل صفار دادند و او نيز در حالي كه لنگه‌كفش را در دستان خود گرفته بود، گفت صاحب اين كفش بعد از جلسه بيايد و كفشش را تحويل بگيرد. البته دانشجويان بسيجي درهمين زمان شعار "آزادي انديشه، با لنگه‌كفش نمي‌شه " را در سالن فرياد زدند.

* در بخش ديگري از اين برنامه صفارهرندي در واكنش به بيسواد خواندن دولت نهم از سوي حاميان موسوي حاضر در سالن پيشنهاد كرد كه دانشجويان حاضر ميانگين سواد دولت نهم را نسبت به دولت‌هاي گذشته بررسي كنند تا اين مسئله روشن شود.

با این حال، جنجال‌آفرینی‌های افراطیون مانع از انجام سخنرانی نسبتاً طولانی توسط محمدحسین صفارهرندی مدت نشد و متانت وی در قبال فریادهای "مرگ بر تو"، فحاشی‌ها با عصبانیت بیشتر این طیف مواجه شد و این افراد حتی به لنگه کفش پرانی اقدام کردند.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: امروز که موسوي سکوت چند ساله خود را شکست بايد ممنون احمدي نژاد باشد که چنين شرايطي را براي او فراهم کرده است.

"محمد حسين صفارهرندي" در سلسله نشست هاي بسيج دانشجويي دانشکده فني دانشگاه تهران با عنوان "سوءتفاهم بزرگ" در حالي حضور يافت که عده اي از طرفداران موسوي تلاش مي کردند با شعارهايشان مانع سخنراني وي شوند اما او از همان ابتدا تاکيد کرد که من با منطق جواب شما را مي دهم.

وي در ادامه با اهانت هاي بسياري از سبزپوشان روبه روشد و در پاسخ به آنان گفت: من از اهانت هاي شما ناراحت نمي شوم زيرا شما به اين اهانت کردن ها عادت داريد و زماني در همين دانشگاه به خاتمي هم اهانت مي کرديد.

وي در ادامه وقتي با شعارهاي طرفداران موسوي روبه رو شد، گفت: من هم در يک دوره اي نسبت به موسوي همين احساس را داشتم‌، و عده اي هم در اين انتخابات به همين دليل به سراغ موسوي رفتند ولي متاسفانه موسوي با اعمالش اين انديشه هايي که نسبت به او وجود داشت را زير سوال برد.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: کسي مشکلي با خط امام ندارد، امروز مشکل بر سر مصاديق است، ‌همه مي‌گويند که خط امام خوب است اما شما که دم از خط امام مي‌زنيد چرا در مقابل مهاجراني که همين چند روز پيش عليه امام موضع‌گيري کرده بود، اعتراضي نمي‌کنيد.

**تبعيت از راي 24 ميليوني کودتاست يا 13 ميليون؟

صفارهرندي در پاسخ به شعار تعدادي ديگر که دولت فعلي را دولت کودتا مي‌ناميدند، گفت: تبعيت از راي 24 ميليوني کودتا است يا 13 ميليون؟

وي گفت: سوال اصلي اين است که چرا موسوي عليرغم تمام دعوت‌هاي مکرر در دوره‌هاي قبلي در انتخابات شرکت نمي‌کرد اما در اين دوره حاضر شد به عرصه وارد شود.

وي افزود: موسوي خودش جواب اين سوال را داده و در دوره‌هاي قبل اعلام کرده بود که در شرايطي که جامعه پذيرش اين جريان را ندارد، من چرا وارد شوم، اما شاهديم که موسوي در سال 87 عليرغم اين نظر وارد عرصه انتخابات شد و کانديداتوري خود را پذيرفت.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه موسوي قبلا اعلام کرده بود که تمام دوستان من در دهه 60 تجديد نظرطلب شده‌اند، گفت: با توجه به اين موارد اين بار موسوي احساس کرد که شرايط براي تجديد يک دولت انقلابي مساعد شده است که احمدي‌نژاد اين شرايط را فراهم کرده بود.

**موسوي فريب خورد

صفارهرندي گفت: به نظر بنده موسوي فريب خورد، در ايام انتخابات موسوي ديد که مردم با شعارهاي انقلابي همراه شده‌اند و در اين شرايط حس کرد اداره کشور با انگيزه‌هاي انقلابي ممکن است و به همين دليل در انتخابات حاضر شد.
وي افزود: در ابتدا موسوي بدون مشارکت و مجاهدين وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شده بود، بعد از چند سفر انتخاباتي و زماني که ديد کسي با وي همراه نشده است، اعضاي مشارکت به وي گفتند که احمدي‌نژاد نسخه اصلي انقلابي‌گري در شرايط کنوني است و شما نسخه بدلي هستيد که مردم به آن اعتنا نمي‌کنند.

صفارهرندي افزود: اگر نقش دولت نهم فقط همين باشد که اين اميدواري را براي موسوي ايجاد کرده که در سال 88 نيز مي‌تواند از گفتمان انقلاب استفاده کند، بايد به آن دست مريزاد گفت.

صفارهرندي در ادامه قسمتي از نامه کروبي خطاب به منتظري را بيان کرد و گفت: کروبي در اين نامه به منتظري در خصوص نفوذ عناصر ليبرال مانند نهضت آزادي در ميان اطرافيانش هشدار داده بود و از او انتقاد کرده بود.

وي با انتقاد از شعارهايي که 24 ميليون راي‌دهنده به احمدي‌نژاد را فريب‌خورده مي‌خواند،‌ تصريح کرد: من پيشنهاد مي‌کنم دوستان بسيج با هزينه‌ شخصي بنده زمينه مسافرت اين دوستان به مناطقي در جنوب کرمان را فراهم کنند تا اينها نيز تفاوت دولت نهم را با دولت‌هاي قبلي درک کنند.

**بسيجي ها مقتول صحنه حوادث اخير بودند

صفارهرندي در خصوص شايعاتي که پيرامون تعداد کشته‌شدگان حوادث اخير وجود دارد گفت: از ميان نزديک به 40 نفر کشته شدگان حوادث اخير 10 نفر بسيجي بودند،20 نفر ديگر مردم مظلومي بودند که گرفتار حادثه‌سازي فتنه‌انگيزان شدند و 10 نفر باقيمانده نيز افرادي هستند که معلوم نشده به دست چه کساني کشته شده‌اند.

وي تاکيد کرد: اما من اينجا مي‌گويم که در اين حوادث بسيجي‌ها مقتول صحنه بودند و شما بايد به دنبال قاتل باشيد.

وي تصريح کرد: در اوايل دهه 80 کار يه جايي رسيد که همه به اين نتيجه رسيدند که بايد از شر اصلاحات راحت شوند.

صفارهرندي با بيان اينکه از سال 82 اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌ها شکست خورده‌اند، افزود: ميانگين مشارکت مردمي در سال‌هاي اخير نسبت به گذشته بالا رفته و رکورد مشارکت نيز توسط دولتي شکسته شده است که مخالفان به آن اتهام کنار گذاشتن راي مردم را مي‌زدند.

وي اظهار داشت: در انتخابات سال 76 بعد از اعلام نتايج، رقيب شکست خورده نتيجه انتخابات را قبول کرد و به فرد پيروز تبريک گفت اما در سال 88 اين اتفاق نيفتاد و جناح رقيب شکست خود را قبول نکرد.

**موسوي به دنبال راهي است که از اين بن بست خارج شود

صفارهرندي خطاب به هواداران موسوي گفت: شما با اين اقداماتتان کار موسوي را سخت نکنيد چون اکنون خودش به دنبال فردي مي‌گردد که از اين بن‌بست خارج شود پس شما به او کمک کنيد تا اين فضاحت را جمع کند.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: امروز برخي ريش‌سفيدان نيز که براي حل مشکل به ميدان آمده‌اند، به دنبال نجات موسوي هستند.

وي با بيان اينکه من بين نسل جوان دانشجو و تحريک‌کنندگان آنها تفاوت قائل مي‌شوم ادامه داد: نسل جوان شرف دارد به کساني که ذهن جوان را از آلودگي پر مي‌کنند و خودشان آلوده هستند. ما با شما دانشجويان سرانجام روزي توافق خواهيم کرد اما هرگز با تحريک‌کنندگان شما کنار نمي‌آييم.

وي شعار "نه غزه نه لبنان، جانم فداي ايران " را ايستادن در برابر امام دانست و تاکيد کرد: شما دانشجويان نبايد زير بار ذلت کساني که شعار روز قدس را عوض کردند و اکنون نيز تلاش مي‌کنند شعار 13 آبان را تغيير دهند، برويد.

صفارهرندي همچنين در خصوص شعار مرگ بر ديکتاتور، اظهار داشت: سوال ما اين است که طرفداران آمريکا در دنيا چه کساني را ديکتاتور مي‌دانند؟، کاملا مشخص است که هر کسي که در مقابل آمريکا بايستد حتي اگر از جانب مردم انتخاب شده باشد از طرف حاميان آمريکا لقب ديکتاتور را مي‌گيرد.

وي افزود: در آمريکا که بوش با اختلاف اندکي به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب مي‌شود کسي او را ديکتاتور نمي‌نامد اما در ايران برخي اختلاف 11 ميليوني آرا را ناديده مي‌گيرد که بايد گوش و چشم خود را در مقابل اين بديهيات باز کنند.

وي در ادامه گفت: شما بايد پاسخگوي دوستان خودتان باشيد که شما را متهم به بي‌ديني مي‌کنند خوب است که بدانيد عزت‌الله سحابي و بهاءالدين خرمشاهي هر دو اظهارات و مطالب سروش را شرک‌آميز خوانده‌اند،‌اما عبدالکريم سروش مرجع فکري تيم حامي کروبي در انتخابات اخير بود.

صفارهرندي در ادامه با اشاره به شعارهايي در خصوص شهداي بزرگواري مانند همت و باکري افزود: اين شهدا اسطوره‌هاي مقاومت و جهاد در کشور بودند اما آيا سردار شوشتري که ديروز در راه اسلام شهيد شد، همرزم باکري و همت نبود؟ بايد مراقب باشيد که با برخي شعارها همرزمان کنوني باکري و همت را به دشمنان لو ندهيد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: آدرس پول نفت را نيز بايد در دهه‌هاي 70،در دولت‌هاي گذشته و سوابق پتروپارس دنبال کنيد اما اي کاش اين پرونده باز نمي شد تا آبروي کشور در مقابل بيگانگان ريخته شود.

5 نکته مهم درباره عملیات تروریستی بلوچستان

چندی پیش دربی تهران در ورزشگاه آزادی برگزار شد و به خاطر جلوگیری از بروز حاشیه ها، نیروهای انتظامی و امنیتی پرشماری در لباس فرم و لباس شخصی در محل حاضر شدند.آن روز هر فردی که می خواست وارد ورزشگاه شود، سه بار مورد بازرسی قرار می گرفت تا اقلام تبلیغاتی سیاسی و ترقه و این قبیل چیزها را همراه خود به استادیوم نبرد.حال سوال اینجاست وقتی توان حفظ امنیت استادیوم یکصد هزار نفری وجود دارد، چرا در حفظ امنیت یک همایش که در آن عالی ترین مقامات نظامی حضور دارند، اینقدر کوتاهی می شود که تروریست ها بتوانند در روز روشن، دهها نفر را به خاک و خون بکشند؟

1- ناامنی، اگر چه برای هیچ جامعه ای مطلوب نیست اما نامطلوب تر از آن، احساس ناامنی است، چه آنکه، ناامنی، فقط عده خاصی را قربانی می کند و مثلا در حوادث تروریستی آسیب شان می رساند ولی احساس ناامنی همه افراد جامعه را در برمی گیرد و روح و روان شان را پریشان می سازد، حتی اگر در واقعیت ، همه جا در امن و امان باشد.

به گزارش عصرایران ، حوادث تروریستی و درگیری های اخیر در کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی هر چند چند حادثه در جغرافیاهای دور از هم بودند و فضای کلی کشور نیز امن است، اما هشداری است بر اینکه اگر جلوی حوادث مشابه گرفته نشود، احساس ناامنی جامعه را فرا خواهد گرفت و بسیاری از روندهای جامعه با اختلال مواجه خواهد شد.

2- سپاه پاسداران، یک نیروی نظامی است و فارغ از نقدهایی که بر عملکردش در حوزه سیاست وارد است باید تصریح داشت که بخش بزرگی از بار دفاع از کشور در صورت بروز جنگ بر عهده آن است.
بدیهی است که در یک جنگ، تنها ادوات نظامی و تسلیحات نیستند که سرنوشت نبرد را رقم می زنند بلکه نیروی انسانی کارآزموده و مجرب نقش محوری در تعیین شیوه و فرجام جنگ دارد.این نکته را هم نباید فراموش کرد که برای تربیت یک ژنرال و فرمانده ارشد، سالها زمان و هزینه و آزمون و خطا لازم است. فرماندهان ارشد نظامی، محصولاتی نیستند که بشود آنها را در فرصت کوتاهی تولید کرد یا از خارج وارد نمود. آنها محصول هزینه های مادی و معنوی فراوانی هستند که در گذر روزگار تجربه آموخته اند، بینش جنگی پیدا کرده و نخبه نظامی شده اند.

لذا وقتی چنان فردی به هر علت حذف می شود، لطمه مدیریتی قابل توجهی بر نیروهای مسلح کشور وارد می شود چه آنکه سالها باید بگذرد تا یک نیروی ساده نظامی در کوران حوادث و سختی ها و آموزش ها و آزمایش ها بتواند به مقام فرماندهی برسد.

حادثه تروریستی اخیر در بلوچستان چنانچه از این منظر نیز بررسی شود، بسیار تاسف بارتر خواهد بود و این سوال را پدید می آورد که چرا در حفظ جان سرمایه های کشور چنین کاهلی می شود؟ به ویژه آنکه این، نخستین بار نیست که فرماندهان ارشد نظامی در سقوط هواپیماها (مانند شهید کاظمی و شهید ستاری) و عملیات تروریستی به شهادت می رسند.
به راستی آیا می توان به این سادگی جای فرمانده شجاع و مخلصی مانند سردار شهید کاظمی را پر کرد؟ پاسخ قطعا منفی است.

3- چندی پیش دربی تهران در ورزشگاه آزادی برگزار شد و به خاطر جلوگیری از بروز حاشیه ها، نیروهای انتظامی و امنیتی پرشماری در لباس فرم و لباس شخصی در محل حاضر شدند.
آن روز هر فردی که می خواست وارد ورزشگاه شود، سه بار مورد بازرسی قرار می گرفت تا اقلام تبلیغاتی سیاسی و ترقه و این قبیل چیزها را همراه خود به استادیوم نبرد.

حال سوال اینجاست وقتی توان حفظ امنیت استادیوم یکصد هزار نفری وجود دارد، چرا در حفظ امنیت یک همایش که در آن عالی ترین مقامات نظامی کشوری و استانی و سران طوایف (که جایگاه ویژه ای در منطقه دارند)حاضر هستند ، اینقدر کوتاهی می شود که تروریست ها بتوانند در روز روشن، دهها نفر را به خاک و خون بکشند و در آن چندین سردار و فرمانده نظامی را به شهادت برسانند؟!

آیا حفظ جان این افراد که سرمایه های نظامی کشور محسوب می شوند و تکیه گاه ملت در جنگ های احتمالی آینده اند، کمتر از کنترل حاشیه های یک مسابقه فوتبال اهمیت دارد؟

4- شدت انفجار به حدی بوده که حدود 60 نفر شهید و مجروح بر جای گذاشته است. در همین حال گفته می شود که یک فرد ناشناس که به خود مواد منفجره بسته بود این عملیات را صورت داده است. حال این سوال مطرح است که یک فرد چقدر می تواند به خود مواد منفجره ببندد که انفجاری به این وسعت صورت پذیرد. این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که تروریست انتحاری، باید به گونه ای مواد منفجره را زیر لباس هایش جاسازی کند که فرم ظاهری اش به هم نریزد و دیگران را مشکوک نکند و لذا قاعدتا نمی تواند بیش از حجم اندکی مواد منفجره -که به کار هلاکت خود و قربانی کردن چند فرد پیرامونی می خورد- پنهان کند.

بنابراین انتظار می رود مسوولان امنیتی در این باره نیز به مردم گزارش های لازم را البته با حفظ مسایل امنیتی ارائه دهند.

5- شدت انفجار و نیز اقدامات اطلاعاتی صورت گرفته از سوی تروریست ها پیش از وقوع حادثه، نشان می دهد که حادثه نمی تواند محصول تصمیم و عمل یک گروه بسته تروریستی باشد و تروریست ها حتما از پشتیبانی وسیع تدارکاتی و اطلاعاتی برخوردار بوده اند.

با توج به اینکه مقر گروه تروریستی عبدالمالک ریگی - متهم اصلی این حادثه تروریستی- در پاکستان است و نیز با شناختی که از بافت درونی سازمان اطلاعات پاکستان وجود دارد و حمایتی که آمریکا از این گروه به عمل می آورد (حتی voa نیز پیشتر با ریگی مصاحبه و از او تمجید کرده است) می بایست ریشه یابی عمیق تری از این اقدام تروریستی داشت و به پیام های سیاسی آن نیز توجه کرد.

به نظر می رسد لازم است برخوردهای قاطعانه تری با پاکستان صورت گیرد تا مسوولان امنیتی این کشور بدانند که اگر قرار باشد منطقه ناامن شود، پاکستان نیز در این ناامنی هزینه های سنگین خواهد داد.همچنین چنانچه فارغ از شعارها ، دلایلی مبنی بر استمرار حمایت آمریکا از گروه ریگی وجود دارد ، باید به آمریکا نیز تفهیم شود که این امر می تواند هم بر روی منافع آمریکا در منطقه تأثیرگذار باشد و هم مذاکرات آتی را تحت الشعاع قرار دهد.

موسوی: تا مردم به حساب نیایند راه حلی جامع برای مشکل پیدا نخواهد شد


میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، برون رفت از بحران کنونی را بدون توجه به خواست مردم ممکن ندانسته است.

آقای موسوی در نخستین مصاحبه اینترنتی خود پس از انتخابات که با سایت کلمه، سایت اطلاع رسانی او، انجام شده ضمن اشاره به اخباری که در برخی رسانه ها در مورد پیشنهاد وحدت ملی برای حل بحران سیاسی کنونی انتشار یافته گفته است که در مورد چنین طرحی، کسی با او تماسی نگرفته است.

میرحسین موسوی گفت که وحدت ملی در یک استنباط به معنی اتخاد قشرها، طبقات و گروه های مختف مردم است و از "زنجیر سبز"، که حامیان او از قشرهای مختلف در جریان مبارزات انتخاباتی از شمال تا جنوب تهران ایجاد کردند، به عنوان نماد چنین اتحادی یاد کرد.

وی در عین حال گفت که در مفهوم دیگر، وحدت ملی به طرح ها و پیشنهادهای گوناگونی برای حل مشکلات بعد از انتخابات اشاره دارد که گفته می شود عده ای با انگیزه های گوناگون و گاه انگیزه های خیر، تهیه کرده اند.

اشاره آقای موسوی به اخبار مربوط به پیشنهاد توافق بین جناح های مختلف در جمهوری اسلامی به منظور پایان دادن به مشکلات سیاسی کنونی و ادامه اعتراضات مردم است که با وجود گذشت بیش از چهار ماه از اعلام نتیجه انتخابات همچنان ادامه داشته است.

آقای موسوی افزود که از جمله، اخباری در مورد طرح های ارائه شده توسط بعضی اعضای مجمع تشخیص مصلحت به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع، و یا طرحی توسط محمدرضا مهدوی کنی، دبیر جامعه روحانیت مبارز، انتشار یافته اما در این مورد با او تماس رسمی و نامه نگاری صورت نگرفته است.

وی گفت که با وجود عدم دسترسی به امکانات گسترده رسانه ای، اگر موضوعی از این قبیل وجود داشته باشد، قطعا آن را به اطلاع مردم خواهد رساند و از دست اندرکاران رسانه های اینترنتی خواست تا از امکانات فضای مجازی برای اطلاع رسانی استفاده کنند.

او گفت که در این معنی از وحدت ملی، "تا هنگامی که مساله بحران و مشکل در کشور قبول نشود، تا هنگامی که اکثریت مردم اغتشاگر نامیده شوند، تا موقعی که مردم به حساب نیایند و منحرف نامیده شوند و تا موقعی که حق مردم برای تعیین سرنوشتشان قبول نشود، راه حل جامعی برای این مشکل پیدا نخواهد شد."

آقای موسوی گفت که مردم همه باهم هستند، حتی کسانی که نظرات متفاوتی دارند و افزود که تفکیک هایی از این دست را دیگران برای مردم قایل می شوند.

وی تاکید کرد که هر کس راه حلی را در چارچوب ایجاد وحدت ملی پیشنهاد می کند باید به مردم و خواست قانون اساسی در رعایت حق حاکمیت مردم احترام بگذارد.

میرحسین موسوی در بخش های دیگری از این مصاحبه "راه سبز امید" را حرکتی عمومی توصیف کرد که هدف آن، رسیدن به اهداف و آرمان ها و تحقق خواست و استیفای حقوق مردم است و افزود که به همین دلیل، راه اندازی این حرکت در شرایط کنونی مناسب تر از تشکیل حزب و جبهه سیاسی بوده است هرچند نباید اهمیت احزاب و تشکل ها را نادیده گرفت.

آقای موسوی گفت که راه سبز امید براساس تجربه دوره مبارزات انتخاباتی و مفهوم هر فرد یک ستاد ایجاد شده و شرایطی را فراهم می آورد تا هرکس در حد امکانات خود، چه به عنوان یک فرد، چه در خانواده، چه در گروه های کوچک و بزرگ، به پیشبرد هدف های آن کمک کند.

به گفته میرحسین موسوی، در فضای بعد از انتخابات، خلاقیت ها به شکلی بی سابقه و استثنایی شکوفا شده و در این زمینه به خلق سرودها، نقاشی و کاریکاتور اشاره کرد و افزود آنچه که بروز کرده در داخل حزب یا تشکل سیاسی صورت نگرفته بلکه مردم تک تک، در گروه های دو نفره یا بیشتر، و در همه جا، چه داخل و چه خارج از کشور، در این زمینه موثر بوده اند.

وی گفت که حرکت کنونی متعلق به یک حزب و گروه خاص نیست بلکه آمیخته با آرمان ها و آمال همه مردم است و تبدیل به یک راه زندگی شده و به همین دلیل هم متوقف شدنی نیست و تداوم دارد.

مصاحبه میرحسین موسوی در حالی انتشار می یابد که در هفته های اخیر، برخی رسانه های داخلی از تلاش برخی شخصیت های سیاسی و مذهبی برای حل بحران سیاسی کنونی از راه توافق جناح های مختلف در جمهوری اسلامی خبر داده اند.

از جمله آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، حدود سه هفته پیش خواستار تشکیل هیأتی برای میانجی گری بین جناح های مختلف سیاسی در ایران شد و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران، نیز در سخنانی در اجلاس مجلس خبرگان گفت که "گروهی از افراد خیرخواه در حال تنظیم طرح و مجموعه ای هستند که بتوان با محوریت کلام رهبری و بزرگان برای برون رفت از وضعیت فعلی اقدام کرد."

عسگراولادی: طرح رفسنجانی به رهبر داده شده است


حبیب الله عسگراولادی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که طرح برون رفت از مشکلات بعد از انتخابات را که آقای هاشمی مطرح کرده بود، به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران تقدیم شده است.

آقای عسگراولادی گفته "مطالب جمع آوری شده هفته گذشته به دفتر مقام رهبری تحویل داده شده است تا ایشان ارشادهای مورد نظر خود را ایراد کنند."

آقای عسگراولادی اعلام جزئیات این طرح خودداری کرده و گفته است:" برخی چیزها را قبل از این که دوستان بشنوند، دشمنان می شنوند و ما نباید اسرار خود را وقتی که دشمنان گوش شنوایی بیشتر از دوستان دارند، انعکاس بدهیم."

طرحی که آقای عسگراولادی از آن سخن گفته از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز سه شنبه 22 سپتامبر (31 شهریور) مطرح شد.

آقای هاشمی رفسنجانی که ریاست مجلس خبرگان را نیز بر عهده دارد در ششمین اجلاس مجلس خبرگان با اشاره ضمنی به شرایط کنونی جمهوری اسلامی، از اقداماتی برای رفع بحران سیاسی خبر داده و گفته بود: "افراد خیرخواه و با تجربه در حال تنظیم مطالبی براساس محورهای سخنان بزرگان هستند که می تواند براساس آن، فضای فعلی را فضای نقادی صحیح، دلسوزانه و بدون تنش های کاذب در نظر گرفت."

آقای رفسنجانی در باره محتوا و تهیه کنندگان این طرح توضیحی نداده بود اما اعلام آن با واکنش تند حامیان دولت محمود احمدی نژاد رو به رو شد.

برخی طرح آقای هاشمی رفسنجانی را شخصی توصیف کرده و برخی از اعضای مجلس خبرگان هم اعلام کردند که چنین طرحی در مجلس خبرگان مطرح نیست.

بعد از آن آقای هاشمی رفسنجانی توضیح داد که طرحی را که در مجلس خبرگان مطرح کرده بود از سوی "افرادی دلسوز در مجمع تشخیص مصلحت نظام" پیشنهاد شده است.

حبیب الله عسگراولادی، مرتضی نبوی، محمدرضا باهنر، مصطفی میرسلیم، حسین مظفر و غلامعلی حداد عادل شش اصولگرایی هستند که گفته می شود این طرح را تهیه کرده اند.

ایران پاکستان را به تعلل در دستگیری عوامل انفجار بلوچستان متهم کرد

واکنش های گوناگون به حمله انتحاری در سیستان و بلوچستان

یک روز پس از حمله مرگبار در سیستان و بلوچستان که گروه جندالله مسئولیت آنرا به عهده گرفته، فرمانده سپاه پاسداران ایران گفته مدارکی در دست دارد که نشان می دهد این گروه تحت حمایت سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و پاکستان است. محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران هم با رییس جمهوری پاکستان تلفنی صحبت کرد و خواستار همکاری برای مقابله با عوامل چنین حمله هایی شد.

مقامات جمهوری اسلامی دولت پاکستان را به تعلل در مقابله با عوامل انفجار اخیر در سیستان و بلوچستان متهم کرده و "حامیان خارجی" بمب گذاران را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرده اند.

روز دوشنبه، 19 سپتامبر (27 مهر)، سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، اظهار داشت که مدارکی از طرف دستگاه های امنیتی کشور ارائه شده که نشان می دهد گروه عبدالمالک ریگی با "سازمان های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و متاسفانه پاکستان ارتباط مستقیم دارد."

آقای جعفری افزود که عبدالمالک ریگی و برنامه های او "بدون تردید تحت پوشش این سازمان هاست."

فرمانده کل سپاه پاسداران گفته است که به زودی، هیاتی از ایران به پاکستان سفر خواهد کرد تا اسناد و مدارک مربوط به ارتباط گروه جندالله، به رهبری عبدالمالک ریگی، با تشکیلات امنیتی پاکستان را به مقامات آن کشور نشان دهد و خواستار تحویل اعضای این گروه شود.

روز یکشنبه گردهمایی جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران و رهبران محلی در منطقه پیشین، از توابع شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان، هدف عملیات انتحاری قرار گرفت که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

در آخرین گزارش مربوط به تلفات این انفجار، شمار کشته شدگان چهل و یک نفر اعلام شده و گفته می شود که دست کم پنج تن از آنان از فرماندهان سپاه پاسداران و بقیه از نفرات عادی سپاه، رهبران برخی از قبایل و غیرنظامیان محلی بوده اند.

در مورد واکنش نسبت به این عملیات انتحاری، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته است که "پشت این صحنه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل هستند و برای تنبیه آنها باید اقدامات تلافی جویانه انجام شود که انشاءالله امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم."

آقای جعفری در مورد نوع عملیات تلافی جویانه علیه آمریکا و اسرائیل و نحوه برخورد با پاکستان توضیحی نداد اما به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا - پیمان فروزش، نماینده زاهدان در مجلس، گفته است "ما خواستار آن هستیم تا عملیات متقابلی از سوی سپاه در خاک پاکستان انجام شود."

پیشتر، سرتیپ پاسدار مصطفی محمد نجار، وزیر کشور، در تماس تلفنی با وزیر کشور پاکستان نسبت به آنچه که "تعلل مقامات پاکستانی در تحویل تروریست ها" نامیده بود اعتراض کرده و آن را توجیه ناپذیر خوانده بود.

براساس پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، آقای نجار گفت که گروه عبدالمالک ریگی مدتی است که در پاکستان مستقر شده و برای انجام عملیات تروریستی در داخل خاک ایران، از مرز عبور می کند.

واکنش خارجی

وی از دولت پاکستان خواست هر چه زودتر اعضای گروه ریگی را تحویل ایران بدهد و افزود "مقامات پاکستانی باید در خصوص حادثه تروریستی شهرستان سرباز پاسخگو باشند."

روز یکشنبه، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری هم گفت که "ما شنیده ایم که برخی از ماموران در پاکستان با عوامل اصلی این حوادث تروریستی همکاری می کنند و این را حق خود می دانیم که این جنایتکاران را از آنها مطالبه کنیم."

در مقابل، دولت پاکستان هر نوع ارتباط گروه جندالله با پاکستان را رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته است که "پاکستان در فعالیت های تروریستی مشارکتی ندارد و تلاش می کند این تهدیدها را ریشه کن سازد."

وی اتهام ارتباط سازمان ها و ماموران پاکستانی با انفجار انتحاری در پیشین را رد کرد و کسانی را که در صدد تیره کردن روابط این کشور با ایران هستند به انتشار اینگونه اخبار متهم ساخت.

مقامات جمهوری اسلامی معمولا عملیات خرابکاری در داخل ایران را به افراد مرتبط با سازمان های اطلاعاتی غربی، به خصوص آمریکا و بریتانیا، نسبت می دهند اما در حادثه اخیر در پیشین، پاکستان را هم مستقیما به عنوان یکی از حامیان اصلی خرابکاران مورد حمله قرار داده اند.

دولت های آمریکا و بریتانیا ساعاتی پس از انتشار اخبار حمله انتحاری در ایران، این عملیات را به شدت تقبیح کردند و مقامات پاکستانی نیز این حادثه را محکوم دانسته اند.

همچنین، خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی دولت روسیه گفته است که دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه هم با ارسال پیامی برای محمود احمدی نژاد حادثه روز یکشنبه را محکوم کرده و گفته است که "مبارزه علیه تروریسم و افراطگرایی مستلزم آن است که تمامی کشورها دست به دست یکدیگر دهند."

آقای مدودف آمادگی دولت خود را برای همکاری با جمهوری اسلامی برای مقابله با تهدیدات تروریستی اعلام داشته است.

دولت روسیه خود در سال های اخیر با فعالیت گروه های اسلامگرای تندرو در خاک این کشور دست به گریبان بوده است.

در همانحال، چند رسانه گروهی مخالف جمهوری اسلامی در کشورهای عربی، که برخی نهادهای جمهوری اسلامی را به حمایت از گروه های تندرو در منطقه متهم می کردند، حمله انتحاری روز یکشنبه را پی آمد طبیعی بهره برداری از این گروه ها برای مقاصد سیاسی عنوان کرده اند.

مذاکرات هسته ای ایران با نگرانی آغاز شد

آیا ایران با ارسال اورانیوم غنی شده به خارج موافقت می کند؟

روز دوشنبه در وین، آمریکا، روسیه و فرانسه در نشستی با ایران سعی می کنند تا برای ارسال اورانیوم غنی شده از ایران به خارج برای تبدیل سوخت هسته ای به توافقی دست پیدا کنند. در همین حال برخی گزارش ها حاکی از ان است که ایران موضع قبلی خود را تغییر داده و می گوید مایل به ارسال اورانیوم غنی سازی شده به خارج از خاک ایران نیست.

مذاکرات ایران با فرانسه، روسیه و آمریکا برای تامین اورانیوم مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی ایران با نگرانی درباره موفقیت این مذاکرات آغاز شد.

در حالی که پیشتر و پس از مذاکرات ایران با گروه 5+1 در اوایل ماه جاری میلادی در شهر ژنو گفته شده بود که 'موافقت اصولی' بر سر ارسال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه جهت غنی سازی بیشتر به دست آمده، شبکه Press TV اعلام کرد ایران می خواهد بدون انتقال ذخیره اورانیوم غنی شده خود به خارج سوخت رآکتور خود را تامین کند و تنها، خریدار اورانیوم 20 درصد غنی شده باشد.

از سوی دیگر این شبکه و همچنین شبکه العالم نیز به نقل از "منابع آگاه"اعلام کرده اند که ایران حاضر نیست با فرانسه درباره خرید اورانیوم غنی شده مذاکره کند زیرا فرانسه "به تعهدات قبلی خود درباره همکاری هسته ای با ایران پایبند نماند" و "از آنجا که در مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مانع ایجاد کرد، سابقه قابل قبولی نیز ندارد."

برخی منابع اشاره کرده اند که هیئت اعزامی ایران به مذاکرات وین یک هیئت سطح پایین تر (از نظر وزن سیاسی) و عمدتا فنی است و بلند پایه ترین مقام ایرانی حاضر در این هیئت، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این منابع معتقدند غیبت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این مذاکرات را احتمالا باید به عنوان نشانه ناآمادگی ایران برای دستیابی به یک توافق در طی هفته جاری قلمداد کرد.

ایران ذخیره ای از اورانیوم 3.5 درصد غنی شده در اختیار دارد که به تازگی میزان آن بیش از 1500 کیلوگرم اعلام شد، اما اعلام شده که ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که ایزوتوپ رادیو اکتیو برای مصارف درمانی تولید می کند، با کمبود مواجه است.

مذاکرات در شهر وین و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود و کارشناسان آن را آزمونی برای مشخص شدن میزان تاثیر فرایند دیپلملاتیک در حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران می دانند.

جان لاین گزارشگر سابق بی بی سی در تهران معتقد است اگر تصمیم ایران واقعا بر ممانعت از خروج اورانیوم غنی شده از ایران باشد، این تصمیم به امید غرب برای موفقیت در مذاکرات لطمه خواهد زد.

این مذاکرات در حال برگزار می شد که ایران بار دیگر تهدید کرده است که اگر این گفتگوها به معاهده ای برای فروش اورانیوم 20 درصد منتهی نشود، در غنی کردن اورانیوم به درصد بالاتر تعلل نخواهد کرد.

علی شیرزادیان سخنگوی آژانس انرژی اتمی ایران اعلام کرد برای ایران، غنی سازی بیشتر اورانیوم برای به دست آوردن 150 تا 300 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد "توجیه اقتصادی ندارد" اما او گفت اگر مذاکرات وین "نتیجه مطلوب ایران را دربر نداشته باشد" ایران خود به غنی سازی بیشتر مبادرت خواهد ورزید.

آشکار شدن وجود یک تاسیسات غنی سازی دیگر در ایران (در قم) در ماه سپتامبر سال 2009 باعث شد نگرانی ها از اهداف برنامه هسته ای ایران افزایش یابد، هر چند وسعت تاسیسات قم کمتر از تاسیسات غنی سازی در نطنز است.

راکتور اتمی تهران؛ از دولت آیزنهاور تا دوران اوباما

مقامات ایرانی به همراه نمایندگان روسیه، فرانسه و آمریکا روز دوشنبه ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر برای تامین سوخت راکتور اتمی تهران در وین پایتخت اتریش، و مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت و گو خواهند کرد.

براساس توافقی که به گفته مذاکره کنندگان غربی حدود بیست روز پیش در جریان مذاکرات ژنو به دست آمد، روسیه و فرانسه اورانیوم غنی شده با غلظت پایین را از ایران دریافت کرده و آن را به میله های سوختی برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل می کنند.

این برای نخستین بار طی سی سال گذشته است که کشورهای غربی برای ارسال اورانیوم غنی شده به ایران به توافق اولیه دست یافته اند.

به نظر می رسد که دلیل رضایت این کشورها برای ارسال اورانیوم غنی شده با غلظت بالا، ماهیت راکتور اتمی تهران باشد که یک سازه تحقیقاتی است که در دهه 1340 توسط دولت آمریکا به ایران فروخته شد.

راکتور اتمی تهران و طرح رئیس جمهوری آمریکا

برنامه ایران برای استفاده از انرژی اتمی به سال ۱۳۳۵ و تلاش دانشگاه تهران باز می گردد. در این سال، مرکزی با نام "مرکز اتمی دانشگاه تهران" برای آموزش و پژوهش اتمی در این کشور تاسیس شد.

این مرکز به فاصله نسبتا کوتاهی پس از طرح دوایت دوایت آیزنهاور، رئیس جمهور وقت آمریکا، با عنوان "اتم برای صلح" افتتاح شد.

دو سال پس از این، به پیشنهاد دانشگاه تهران، ساخت یک راکتور اتمی به تصویب هیات دولت ایران رسید. بلافاصله پس از این مصوبه، راکتور تحقیقاتی از آمریکا خریداری شد.

عملیات ساختمانی راکتور دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۰ آغاز شد و استفاده از آن در آبان ماه سال ۱۳۴۶ شروع شد.

این راکتور ۵ مگاواتی در سال های پیش از انقلاب با سوخت اورانیوم با غلظت بالای ۹۰ درصد که از طرف آمریکا تامین می شد، کار می کرد. در کنار راکتور تحقیقاتی تهران، دولت آمریکا تاسیسات مربوط به جداسازی پلوتونیوم را هم در اختیار ایران قرار داده بود.

با استفاده از این راکتور امکان انجام فعالیت های تحقیقاتی پایه در زمینه فیزیک راکتور، فیزیک نوترون و بررسی اثر پرتوهای مختلف بر مواد وجود دارد.

یکی از اهداف اصلی راکتور تحقیقاتی تهران، تولید رادیوایزوتوپ های مختلف جهت مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی است.

راکتور تهران، ۳۰ سال پس از انقلاب

فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران که در سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد، پس از انقلاب با مشکلاتی رو به رو شد، اما متوقف نشد.

به دلیل حساسیت ارسال اورانیوم غنی شده با غلظت بالا که در ساخت سلاح های اتمی کاربرد دارد و همچنین تیره شدن روابط ایران و کشورهای غربی به خصوص با ایالات متحده آمریکا، تامین سوخت مورد نیاز راکتور تهران به شکل رسمی با مشکلات متعددی رو به رو شد و آمریکا از ارسال اورانیوم به ایران خودداری کرد.

با این همه فعالیت راکتور تهران با تهیه اورانیوم غنی شده با غلظت پایینتر از کشورهای دیگر ادامه یافت.

به همین علت سوخت راکتور تهران در سال ۱۳۷۲ از غلظت بالا به درجه غنای پایینتری (حدود 20 درصد) تبدیل شد و این موضوع تا حدودی مشکلات تامین سوخت را رفع کرد.

در جریان طرح پرونده اتمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، یکی از موضوعات مورد توجه آژانس وجود ذرات اورانیوم غنی شده با غلظت بالا بود که بعدا مشخص شد اورانیوم مورد استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران است که پیش از انقلاب وارد ایران شده بود.

نماد انرژی اتمی در ایران

راکتور تحقیقاتی تهران که اولین سازه اتمی در این کشور است و به دانشگاه تهران تعلق داشت پس از تاسیس سازمان انرژیِ اتمی ایران به این سازمان تعلق گرفت.

ساختمان و گنبد راکتور اتمی تهران که در محوطه سازمان انرژی اتمی قرار دارد به عنوان نمادی از اولین قدم های ایران برای استفاده از انرژی اتمی از خیابان های مجاور قابل رویت است.

غلامرضا آقازاده، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، سه سال پیش در آبان ماه سال ۱۳۸۵ اعلام کرده بود که این راکتور بیش از ۳۰ سال قدمت دارد و عمر مفید آن به پایان رسیده است.

آقای آقازاده گفته بود که راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی در اراک جایگرین فعالیت راکتور تهران می شود و به دلیل مسکونی بودن ناحیه ای که راکتور تهران در آن قرار دارد، با خاموش شدن آن راکتور دیگری جایگزین اش نخواهد شد.

مقام های سازمان انرژی اتمی سه سال پس از گفته های آقای آقازاده درباره خاموش کردن راکتور تهران و جایگزین شدن راکتور اراک در این شهر برای فعالیتهای تحقیقاتی اظهار نظری نکرده اند اما با توجه به مذاکره ایران با سه کشور اتمی برای تامین سوخت راکتور تهران، به نظر می رسد که قرار است این راکتور فعلا به فعالیت خود ادامه دهد.

آیت الله صانعی: چگونه می شود با اینها صحبت کرد؟

آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعیان، با دفاع از حسن خمینی نوه آیت الله خمینی بنیاد گذار جمهوری اسلامی، گفته که چگونه می شود با کسی که مردم را عامل بیگانه می داند، صحبت کرد؟

آقای صانعی گفته "همه وظیفه داریم از بیت امام و انقلاب و جمهوری اسلامی پشتیبانی کنیم."

به گفته آقای صانعی "اقدامات سید حسن آقا حساب شده است و غیر از این هم از ایشان توقع نیست اگر چه باید توجه داشت که مخالفان امام (آیت الله خمینی) دست بردار نیستند."

حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در پی انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در ایران ، از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود محمود احمدی نژاد خودداری کرد و با رهبران جناح اصلاح طلب همدلی نشان داد.

برخی رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد در هفته های اخیر از عملکرد حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی انتقاد کرده و هشدارهای کم سابقه ای به او دادند.

او اخیرا به دیدار خانواده چهره های اصلاح طلبی رفت که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و اکنون در بازداشت به سر می برند.

آقای صانعی بدون اشاره صریح به انتخابات و وضعیت کشور بعد از انتخابات گفته "عده ای امروز تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که بین روحانیت اختلاف بیاندازند ولی نمی توانند چرا که جامعه این اختلاف را نمی پذیرد، جامعه مسیر خودش را فهمیده و به حرکت خود ادامه می دهد."

این مرجع تقلید "مظلومیت را بیچاره کننده ظالم" دانسته و گفته است: "با آنکه ظالم همه چیز اعم از پول و اسلحه و ابزار تبلیغاتی در اختیار دارد اما مظلوم جز ابراز مظلومیت، سلاح دیگری ندارد و همین مظلومیت ظالم را بیچاره می کند."

آقای صانعی با ابراز نگرانی از این که اختلاف سلیقه نباید به تفرقه منجر شود، گفت: "اختلاف را با صحبت و مذاکره باید حل کرد، قاعده دموکراسی همین است البته با کسی باید صحبت و مذاکره شود که اهلیت داشته باشد. کسی که مردم را عوامل منافقین و وابسته به بیگانگان می داند با این فرد چگونه می شود صحبت کرد."

این مرجع می گوید کسانی که به خانواده شهدا توهین می کنند "چگونه می شود با اینها صحبت کرد؟"

آیت الله صانعی و آیت الله منتظری از بلندپایه ترین روحانیون ایرانی منتقد دولت هستند که در ماه های اخیر شدیدا از وقایع پس از انتخابات، برخورد با معترضان، بازداشت و محاکمه آنان انتقاد کرده و حتی اعترافات متهمان در دادگاه ها را فاقد مشروعیت دانسته اند.

رتبه یازدهم ایران در تولید گازهای گلخانه ای

جدیدترین آمارها نشان می دهد میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان از ۵۰ میلیون تن از سال ۱۹۷۱ به ۵۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ میلادی افزایش یافته است. این در حالی است كه مقام ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای از رتبه سی‌ام به یازدهم رسیده است. کارشناسان معتقدند این مسئله نیازمند توجه جدی مسئولان ایران است.

مهدی قمصری معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران این موضوع را اعلام کرده و استفاده غیر اصولی از محیط زیست را از دلایل این امر می داند.

غلامعلی بسکی فعال محیط زیست با ابراز نگرانی از این وضعیت می گوید:"چهل سال است داد می زنم که درختان را حفظ کنید و جنگل را از بین نبرید. این ممکلت زمانی 30 میلیون هکتار جنگل داشت .ما زمانی هفت میلیون جمعیت داشتیم و الان هفتاد میلیون باید به همین تناسب درخت تولید کنیم.در حال حاضر جنگل هایمان در حال نابودی است ."

فرخ مستوفی کارشناس محیط زیست می گوید سوزاندن گازهای همراه نفت و تعداد بسیار زیاد نیروگاه ها از عوامل افزایش گازهای گلخانه ای در ایران است، اقداماتی هم برای مهار این مسئله در حال انجام است.

آقای مستوفی افزود "دولت پروژه ای در مورد مسئله نفتی به نام "آباک" دارد که گازهای همراه نفت را جمع آوری کند. طرح دیگری دارد که از لوله های نیروگاهها گاز کربنیک را ضبط کنند و مجددا به داخل لوله ها تزریق کنند. کار دیگری که بخشی از آن انجام شده، دولت الکترونیک است که مردم می توانند بدون استفاده از وسایل نقلیه، کارهای خود را در محل کار یا منزل انجام دهند."

برخی از صاحبنظران معتقدند برنامه هایی که برای کاهش گازهای گلخانه ای در ایران اجرا می شود، به دلایل مختلف نتیجه قابل توجهی ندارد.

آقای مستوفی می گوید از زمانی که این طرح ها عنوان می شود تا زمان اجرا بیش از دهها سال می گذرد. این بزرگترین مشکل محیط زیست ایران است. هم پروژه و هم ایده وجود دارد اما راه حل ضربتی با توجه به مشکلات مادی در نظر گرفته نشده است.

گازهای گلخانه ای موضوعی جهانی است و به اعتقاد دست اندرکاران امر کشورهای همسایه ایران نیز در افزایش گازهای گلخانه ای نقش دارند. عربستان و عراق با چاه های نفت و سوزاندن گازهای آن، کشورهای شمالی ایران نیز با روند صنعتی شدن در افزایش آلاینده های ایران تاثیرگذارند. اما کارشناسان بر این باورند برنامه ریزی دقیق و تخصیص بودجه مناسب برای حفاظت از محیط زیست می تواند به کاهش آلودگی و کنترل گازهای گلخانه ای کمک کند.

مهدی صفری، سفیر پیشنهادی ایران در لندن شد

نماینده ایران در امور دریای خزر، سفیر پیشنهادی ایران در لندن شد.

مهدی صفری، دستیار ویژه وزیر امور خارجه ایران و نماینده این کشور در مذاکرات مربوط به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، سفیر پیشنهادی جمهوری اسلامی در لندن شده است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر در مراسم معارفه معاون جدید امور اروپایی این وزارتخانه، به این موضوع اشاره کرده است.

آقای صفری که از روز دوشنبه به طور رسمی دستیار وزیر امور خارجه شده، تا پیش از این معاون امور اروپایی وزارت خارجه ایران بود.

به نظر می رسد که منظور آقای متکی از عنوان "سفیر پیشنهادی ایران در لندن" معرفی آقای صفری به وزارت خارجه بریتانیا برای پذیرش و صدور روادید برای او باشد.

مطابق پروتکل های دیپلماتیک، سفرای کشورهای پذیرنده می توانند سفیری را که از سوی کشورهای خارجی معرفی می شود، به دلایل مختلف نپذیرند به همین دلیل معمولا تا صدور روادید، نام سفیر پیشنهادی اعلام نمی شود.

ایران یک بار در دهه ۷۰ خورشیدی، دیوید ردوی، سفیر پیشنهادی بریتانیا را "عنصر نامطلوب" تشخیص داد و به او اجازه حضور در ایران به عنوان سفیر نداد. این موضوع مدتی روابط ایران و بریتانیا را تحت تاثیر قرار داد اما سرانجام با پذیرش ریچارد دالتون به عنوان سفیر بریتانیا در تهران، روابط به حالت عادی بازگشت.

اینک مهدی صفری، در حالی سفیر پیشنهادی ایران در لندن معرفی می شود که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و وقایع پس از آن که به دستگیری شماری از کارمندان محلی سفارت بریتانیا در تهران منجر شد، روابط دو کشور رو به سردی گذشته است.

آقای صفری در صورتی که به عنوان سفیر عازم لندن شود، چهارمین دوره سفارت را تجریه خواهد کرد. او پیش از این سفیر ایران در کشورهای اتریش، آلمان و روسیه بوده است.

سفیر جدید ایران، جایگزین رسول موحدیان سفیر فعلی این کشور در لندن می شود که ماموریت او چند هفته پس از آغاز دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آغاز شده است.

در آن هنگام محمد حسین عادلی سفیر ایران در لندن بود اما همراه با سفرای ایران در آلمان و فرانسه که از سیاستمداران نزدیک به اصلاح طلبان بودند، از سوی آقای احمدی نژاد به تهران فراخوانده و از سمت خود عزل شد.

آمریکا 'تروریست' بودن گروه جندالله را بررسی می کند

دولت آمریکا می گوید که موضوع "تروریست بودن" گروه جندالله را در دست بررسی دارد، اما هنوز در این خصوص تصمیم نهایی اتخاذ نکرده است.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، بعد از ظهر دوشنبه (19 اکتبر) این مطلب را بیان کرد.

ایران گروه جندالله را مسوول بمبگذاری اخیر در استان سیستان و بلوچستان که به کشته شدن بیش از چهل تن از جمله چند فرمانده سپاه پاسداران منجر شد، می داند.

مقام های ایرانی در سال های گذشته بارها آمریکا را به حمایت از جندالله متهم کرده اند. آمریکا این اتهم را بی اساس می داند.

ایان کلی گفته است که آمریکا موضوع تروریست بودن چند گروه را در دست بررسی دارد و یکی از این گروه ها جندالله است.

جندالله که رهبری آن را عبدالمالک ریگی برعهده دارد، هدفش را تلاش برای تامین حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل سنت در سیستان و بلوچستان ایران اعلام کرده اما تاکید دارد که یک گروه جدایی طلب نیست.

در مورد سازماندهی و منابع این گروه اطلاع دقیقی در دست نیست، اما به گفته مقام های ایرانی، افراد مسلح جندالله در داخل خاک پاکستان مستقر هستند، گروگان های خود را با عبور از مرز به داخل این کشور می برند و عملیات خود در داخل ایران را از آنجا سازمان می دهند.

دولت آمریکا حمله روز یکشنبه که به جندالله نسبت داده شده را تروریستی خوانده و آن را محکوم کرده است.

ایان کلی با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که آمریکا برای قربانیان بیگناه حمله روز یکشنبه سوگوار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اتهام دخالت کشورش در بمبگذاری روز یکشنبه را کذب محض دانست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، این واقعه را "نتیجه اقدامات آمریکا" دانسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی گفته است: "ما اين اقدام تروريستی اخير را نتيجه‌ اقدامات آمريكا می ‌دانيم."

با این همه، رئیس جمهوری ایران و وزارت خارجه این کشور به طور مستقیم دولت آمریکا را مسوول بمبگذاری سیستان و بلوچستان معرفی نکرده اند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه اش " برخی کشورها و حاميان گروه‌های تروريستی" را مسوول واقعه سیستان و بلوچستان دانسته و تاکید کرده است: " به مدعيان مبارزه با تروريسم يادآور می ‌شود که برخورد دوگانه و گزينشي با معضل تروريسم کمکي به حل مشکلات آنان در منطقه نخواهد کرد و آثار زيانباری را براي آنان و کل منطقه به بار خواهد آورد."

در چند سال گذشته چندین بار در سیستان و بلوچستان حوادث خشونت رخ داده است و عمدتا مسوولیت این وقایع را گروه جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله- بر عهده گرفته است.

اخبار مربوط به فعالیت گروه جندالله در مناطق جنوب شرق ایران از حدود پنج سال پیش انتشار یافته و در این مدت، این گروه مسوول یک رشته حملات مسلحانه، آدم ربایی، قتل و بمب گذاری در این مناطق شناخته شده است.

از جمله اقدامات این گروه، عملیات تاسوکی در اسفندماه سال 1384 است که در جریان آن، افراد مسلح با بستن جاده زابل به زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، اتومبیل های عبوری را متوقف کردند و بیست و دو تن از سرنشینان آن ها را کشتند.

گروه جندالله کشته شدگان را عوامل دولتی و امنیتی توصیف کرد، اما منابع دولت ایران گفتند که اکثر قربانیان این حمله از افراد عادی بوده اند.

در خرداد ماه سال جاری هم انفجاری در مسجد امیرالمومنین زاهدان روی داد که در جریان آن، بیست و پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند و جندالله مسوول آن اعلام شد.

نمايندگان در گفت‌وگو با «تهران امروز» مطرح كردند كسري بودجه14ميليارددلاري

گزارش‌هايي به دست نمايندگان مجلس رسيده كه حكايت از آن دارد دولت با كسري بودجه دستكم ‌14هزارو 200ميليارد تومان(معادل 14ميليارد دلار) مواجه شده و به زودي متمم بودجه را راهي بهارستان مي‌كند. در حالي كه پيش از اين زمزمه‌هايي در مورد كسري هنگفت بودجه در شش ماهه اول سال شنيده مي‌شد و ديوان محاسبات هم گزارشي دو جلدي از برخي انحراف‌هاي دولت از بودجه سالانه به نمايندگان ارائه داده بود.محمود احمدي‌نژاد منتظر است بررسي طرح تحول اقتصادي در مجلس به پايان برسد تا متمم بودجه را به مجلس بياورد. بيشترين كسري بودجه به بخش آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و نيز بودجه واردات بنزين برمي‌گردد.
به گفته ثروتي دولت معادل 12 هزار ميليارد تومان بدهكار است و چاره انديشي مجلس اين بوده كه پنج هزار ميليارد تومان از اين بدهكاري كلان دولتي را كارخانه‌هاي دولتي پرداخت كنند كه هنوز هم به طور كامل پرداخت نشده است. استناد سخنان نمايندگان گزارش‌هايي است كه چند وزارتخانه كليدي به نمايندگان داده و رقم بالاي كسري‌هاي خود را اعلام كرده‌اند. در عين حال كميسيون برنامه و بودجه مجلس هم در حالي كه دولت گزارشي از موجودي حساب ذخيره ارزي ارائه نداده خود به حساب و كتاب پرداخته و نتيجه گرفته‌اند موجودي حساب ذخيره هم افت قابل توجهي پيدا كرده است. دولت در چند بخش آموزش و پرورش، پرداخت حقوق كارمندان، بهداشت و درمان با كسري جدي مواجه شده و از سوي ديگر براي پرداخت يارانه برق و گاز و همچنين واردات بنزين بايد به دنبال منبع جديد مالي باشد در غير اين صورت بودجه‌اي براي پرداخت يارانه‌هاي اين بخش نخواهد داشت. كسري بودجه واردات بنزين حدود 6ميليارد دلار تخمين زده شده است. اين درحالي است كه به گفته اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس، بانك مركزي و سازمان تامين اجتماعي و بازنشستگي هم ارقام بالايي را به عنوان بدهي دولت به خود اعلام كردند كه تا كنون پرداخت نشده است.
گرچه به گفته محمدرضا خباز از همان زماني كه دولت لايحه بودجه 88 را در دي ماه سال گذشته ارائه داد، نمايندگان پيش‌بيني چنين روزي را مي‌كردند كه دولت حداقل با كسري معادل 44 هزار ميليارد توماني مواجه شود. اما موسي الرضا ثروتي روز گذشته در گفت‌وگو با «تهران امروز» تاكيد كرد كه برخي كسري‌هاي دولت از هم اكنون كاملا واضح است و اگر احمدي‌نژاد تصميم نداشته باشد از راه‌هاي غيرمنطبق با قانون اين كسري‌ها را جبران كند، بايد «متمم» بودجه يا اصلاحيه‌اي را در يك ماه آينده به مجلس بفرستد. احمدي‌نژاد در چهار سالي كه تاكنون رئيس دولت بوده هر سال با كسري بودجه مواجه بوده و به مجلس متمم ارائه داده اما آنچه كسري امسال را از كسري‌هاي سال گذشته متمايز مي‌كند برخي گزارش‌هايي است كه تا كنون دست نمايندگان رسيده و در مورد اينكه دولت بودجه را در چه محل‌هايي خرج كرده و چرا كسري با اين ميزان به بار آورده سؤالات جدي را در ذهن نمايندگان به وجود آورده است. بر اساس گزارش‌هاي واصله به مجلس نه تنها در بسياري از شهرها با گذشت شش ماه از سال هنوز موافقتنامه‌ها براي پرداخت بودجه عمراني ارسال نشده بلكه در مورد اينكه آن بودجه‌ها در چه محل ديگري خرج شده سؤال‌هاي جدي وجود دارد. به گفته ثروتي دولت در حال حاضر موظف است تا پايان سال به آب، برق و گاز مردم يارانه كامل بدهد و الان براي تامين اين يارانه‌ها حداقل 10 هزار ميليارد تومان كسري دارد. همچنين اگر دولت تصميم نداشته باشد يارانه بنزين را در نيمه دوم سال حذف كند، حداقل دو ميليارد دلار با كسري مواجه خواهد شد. از سوي ديگر به گفته ثروتي مسئولان آموزش و پرورش در گزارش شفاهي كه به نمايندگان ارائه داده‌اند از كسري يك هزار ميليارد توماني در اين وزارتخانه خبر داده و تاكيد كرده‌اند كه در صورت عدم تامين آن نمي‌توانند معوقه‌هاي معلمان را پرداخت كنند. به گفته نماينده بجنورد بسياري از دستگاه‌هاي ديگر هم گزارش‌هاي مشابهي را به دست نمايندگان رسانده‌اند. البته گويا به دستور دولت، وزرا از ارائه گزارش مكتوب كسري منع شده‌اند و تنها اجازه دارند با نمايندگان لابي كرده و آنها را به طور شفاهي در جريان كسري‌ها قرار بدهند. ثروتي عنوان مي‌كند كه بنياد شهيد از كسري 700 ميليارد توماني خبر داده و وزارت بهداشت و درمان هم در يك اظهار نظر اعلام داشته كه كسري معادل 500 ميليارد تومان دارد. ثروتي ‌افزايد: البته دستگاه‌هاي ديگر هم كسري دارند اما تا كنون گزارش مكتوب ارائه ندادند. به همين دليل هم در جلسه اخير كميسيون برنامه و بودجه برخي از چهره‌هاي سياسي پيش‌بيني كردند كه تعدادي از وزارتخانه‌ها براي پرداخت حقوق در ماه‌هاي پاياني سال با كسري‌هاي قابل ملاحظه‌اي مواجه مي‌شوند.

بدهي‌هاي كلان دولت
كسري‌هاي مالي دولت تنها محدود به اين موارد نمي‌شود. دولت دهم به دليل بدهي‌هاي دولت قبلي در حال حاضر بزرگ‌ترين بدهكار به سازمان تامين اجتماعي و سازمان بازنشستگي است. به گفته ثروتي دولت به اين دو مجموعه معادل 12 هزار ميليارد تومان بدهكار است و تا كنون تنها چاره انديشي مجلس اين بوده كه پنج هزار ميليارد تومان از اين بدهكاري كلان دولتي را كارخانه‌هاي دولتي پرداخت كنند كه هنوز هم به طور كامل پرداخت نشده است. كسري‌اي كه به اين‌گونه در كميسيون برنامه و بودجه مجلس هم مطرح شده ديروز توسط محمدرضا خباز، نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هم تاييد شد. وي درگفت‌وگو با «تهران امروز» عنوان كرد: «ماجراي كسري بودجه به محض اينكه لايحه بودجه 88 توسط دولت در سال گذشته ارائه شود قابل پيش‌بيني بود. همان زمان مشخص بود اين لايحه حداقل 44 هزار ميليارد تومان كسري دارد. 22 هزارميليارد تومان بر اثر عدم تحقق درآمدها و 22 هزار ميليارد هم بر حسب درشت‌نمايي در آمدي كه دولت تصور مي‌كرد امسال عايدش مي‌شود و مجلس مي‌دانست تنها خوش‌بيني بودجه‌اي است.»
به گفته نمايندگان مجلس دولت از اعلام رقم صحيح موجودي حساب ذخيره ارزي هم امتناع مي‌كند. البته در اسفند سال گذشته موجودي اين حساب از سوي مسئولان بانك مركزي 20 ميليارد دلار اعلام شده بود و به گفته ثروتي در بودجه امسال 15 ميليارد دلار از اين موجودي بايد برداشت شود كه در نهايت پنج ميليارد دلار باقي مي‌ماند و بايد ديد از درآمدهاي مازاد نفت تاكنون چه ميزان به اين حساب واريز شده كه تاكنون دولت در اين‌باره گزارشي ارائه نداده است. البته به گفته ثروتي، اگر بخواهيم تعهدات سالانه حساب ذخيره ارزي را از موجودي آن كسر كنيم حتي تراز موجودي اين حساب منفي هم خواهد شد. به ويژه آنكه به گفته اين عضو كميسيون برنامه و بودجه، دولت در سه سال 85 و 86 و 87 با آنكه براي واردات بنزين مجوز مجلس را نداشت به ترتيب مبالغ دو هزار ميليارد تومان، دو هزار ميليارد تومان و سه هزار ميليارد تومان از صادرات نفت براي واردات بنزين استفاده كرد كه به هر حال جزو كسري‌هاي بودجه حساب مي‌شود.بنابراين دولت دهم با اين اوصاف ناگزير از ارائه متمم به مجلس است يا اينكه بايد خواستار اصلاحيه بودجه شده و درخواست جابه‌جايي چند هزار ميليارد تومان را از بودجه عمراني به بودجه جاري ارائه كند تا حداقل در پايان سال با بحران كسري پول براي پرداخت حقوق كارمندان مواجه نشود.

البرادعی مذاکرات اتمی با ایران در وین را سازنده دانست

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مذاکرات نمایندگان ایران، فرانسه، روسیه و آمریکا برای تامین اورانیوم مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی ایران را سازنده توصیف کرده است.

این مذاکرات روز دوشنبه (19 اکتبر) در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد و به گفته آقای البرادعی روز سه شنبه حدود ساعت 10 صبح به وقت محلی از سر گرفته خواهد شد.

محمد البرادعی پس از خاتمه گفتگوها به خبرنگاران گفت که طرفین نشستی "بسیار سازنده" داشته اند. او همچنین گفتگوها را شروعی خوب توصیف کرد.

هم زمان در واشنگتن ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده در پی کاهش "قابل توجه" ذخیره اورانیوم غنی شده ایران است.

او در مورد کیفیت گفتگوهای روز دوشنبه اظهار نظری نکرد، اما گفت که انتظار دارد که این مذاکرات روز سه شنبه (20 اکتبر) ادامه یابد.

علی اصغر سلطانيه، نماینده ايران در آژانس پس از پايان این گفتگوها که ظاهرا حدود سه ساعت طول کشید، از اظهار نظر درباره آن خودداری کرد.

ایران ذخیره ای از اورانیوم 3.5 درصد غنی شده در اختیار دارد که به تازگی میزان آن بیش از 1500 کیلوگرم اعلام شد، اما اعلام شده که ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که ایزوتوپ رادیو اکتیو برای مصارف درمانی تولید می کند، با کمبود مواجه است.

مذاکرات در شهر وین و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد و کارشناسان آن را آزمونی برای مشخص شدن میزان تاثیر فرایند دیپلملاتیک در حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران می دانند.

ایران هشدار داده است که اگر این گفتگوها به معاهده ای برای فروش اورانیوم 20 درصد منتهی نشود، در غنی کردن اورانیوم به درصد بالاتر تعلل نخواهد کرد.

علی شیرزادیان سخنگوی آژانس انرژی اتمی ایران اعلام کرد برای ایران، غنی سازی بیشتر اورانیوم برای به دست آوردن 150 تا 300 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد "توجیه اقتصادی ندارد" اما او گفت اگر مذاکرات وین "نتیجه مطلوب ایران را دربر نداشته باشد" ایران خود به غنی سازی بیشتر مبادرت خواهد ورزید.

آشکار شدن وجود یک تاسیسات غنی سازی دیگر در ایران (در قم) در ماه سپتامبر سال 2009 باعث شد نگرانی ها از اهداف برنامه هسته ای ایران افزایش یابد، هرچند وسعت تاسیسات قم کمتر از تاسیسات غنی سازی در نطنز است.

واکنش مهدی کروبی به اظهارات آيت الله همدانی

مهدی کروبی، يکی از نامزد های معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران، در واکنش به اظهارات ايت الله نوری همدانی در نامه ای سرگشاده به وی توصيه کرده است بهتر بود بدون اطلاع اظهار نظر نمی کرد. کروبی در نامه خود تصريح کرده است که مردم همواره از مراجع انتظار دارند که پيگير حقوق از دست رفته شان در برابر قدرت باشند و شما اکنون اين سنت ديرينه را ناديده گرفته ايد. آقای نوری همدانی چندی پيش گفته بود کسانی که تهمت تقلب و تجاوز به زندانيان در بازداشتگاه کهريزک را به نظام زده اند بايد توبه کنند زيرا با آبروی نظام بازی کرده اند. آقای کروبی با نقد اين ديدگاه به آقای نوری همدانی گفته است «اگر به مردم عادی دسترسی نداشتيد می توانستيد از ما بخواهيد تا مستندات خود را در اختيار شما بگذاريم تا مردم نگويند که علمای بزرگ نسبت به سرنوشت مردم بی تفاوت شده اند.»

احتمال بررسی برخورد قضايی با موسوی، کروبی و خاتمی

روزنامه ابتکار در شماره روز يکشنبه خود با اشاره به انتشار خبر احتمال بررسی برخورد قضايی با ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی بعنوان سران اغتشاشات پس از انتخابات توسط کميته امنيت ملی مجلس می نويسد کميته حقيقت ياب مجلس شورای اسلامی که به دستور علی لاريجانی برای بررسی حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان تشکيل شد و کميته ويژه مجلس که بررسی بازداشت های بعد از انتخابات و برخورد غير قانونی با بازداشت شدگان را بر عهده دارد هنوز گزارش شفاف و قانع کننده ای منتشر نکرده اند. در ادامه اين مطلب آمده: «يادآوری اين نکته بديهی ضروری است که کميته های دوگانه مجلس تنها موظف به تحقيق و تهيه گزارش و ارائه آن به نهادهای مربوطه از جمله دستگاه قضايی هستند ولا غير. با اين وصف شايسته تر آن است که مجلس محترم همان وظايف محول شده به کميته های دوگانه برای بررسی حوادث بعد از انتخابات را در اولويت قرار دهد و افکار عمومی را قانع کند و نحوه برخورد قضايی با افراد را به دستگاه قضايی بسپارد.»

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی موسوی خويينی ها را به سازماندهی کودتای مخملی عليه جمهوری اسلامی متهم کرد

در حالی که عسگر اولادی از طرح وحدت سخن می گفت حميد رضا ترقی عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی، موسوی خويينی ها روحانی بانفود جناح اصلاح طلب و عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز را به سازماندهی کودتای مخملی عليه جمهوری اسلامی متهم کرد. وی گفت که کارنامه موسوی خويينی ها در ٣٠ سال گذشته نشان می دهد که او در اغلب حوادث حتی ترور مرتضی مطهری به دست گروه فرقان در سال ٥٨ دست داشته و اکنون نيز هدايت خاتمی، موسوی و کروبی را در اختيار دارد. از سوی ديگر اظهارات علی مطهری نماينده اصولگرای مجلس در مورد احمدی نژاد نيز با واکنش مشاور مطبوعاتی رييس جمهوری روبرو شده است.علی مطهری گفته بود که آغازگر فتنه، احمدی نژاد بود که در مناظره های تلويزيونی به کسانی که نمی توانستند از خود دفاع کنند، اتهام وارد کرد. او رييس جمهوری را به عذرخواهی از ملت فراخوانده بود.اکنون علی اکبر جوانفکر به عنوان مشاور رسانه ای رييس جمهوری در يک مصاحبه اختصاصی به ايلنا گفته است که اين نماينده مجلس حرف های توهين آميز و وقيحانه به احمدی نژاد نسبت داده و بايد مجلس در اين مورد واکنش نشان دهد. زيرا اين افراد زمينه همکاری مجلس و دولت را تخريب می کنند.

حبيب اله عسگراولادی: هاشمی رفسنجانی دولت احمدی نژاد را مشروع می داند

حبيب اله عسگراولادی عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبيرکل تشکل محافظه کار پيروان خط امام و رهبری دراولين نشست مطبوعاتی خود پس از انتخابات ضمن ستايش از شخصيت هاشمی رفسنجانی به عنوان يک سردار جمهوری اسلامی گفته است که حتی آيت اله خامنه ای در وصيت نامه خود نوشته که به ايشان بدهکار است. وی در عين حال تاکيد کرده است که هاشمی رفسنجانی دولت احمدی نژاد را مشروع می داند. عسگراولادی اضافه کرده است که طرح موسوم به وحدت برای تأييد به رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده است. دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبری ضمن انتقاد از برخی مواضع مهندس مير حسين موسوی و مهدی کروبی تأکيد کرده است که نه اين افراد و نه آقای خاتمی از نظر ما فتنه گر نيستند. به اعتقاد عسگراولادی اصلاح طلبان حذف شدنی نيستند مگر آن که خودشان بخواهند که در مسير حذف پيش بروند. درگيری جناح های سياسی پس از انتخابات ايران هنگامی اوج گرفت که جناح حامی دولت در تحليل های خود هاشمی رفسنجانی را حامی رقبای محمود احمدی نژاد معرفی کرد. اقدامی که رييس جمهوری در مناظره های تلويزيونی آن را کليد زده بود.هرچند هاشمی رفسنجانی جز انتشار يک نامه و در خواست دلجويی از مردم در تربيون نماز جمعه کاری نکرده بود اما منتقدان در اردوی دولت ظاهراً انتظاری بيش از اين داشتند. به همين دليل جمعی در صدد بر آمدند تا طرحی تهيه کنند که از دامنه اختلافات بکاهد. روز يکشنبه حبيب اله عسگراولادی که از او به عنوان يکی از طراحان نام برده می شود در يک نشست مطبوعاتی رسماً اعلام کرد اين طرح برای اجرا به رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده تا پس از تأييد نهايی عملياتی شود. عسگراولادی در عين حال کوشيد تا از هاشمی رفسنجانی دلجويی کند و اورا سرداری برای نظام قلمدادکند. همچنانکه خاتمی ،موسوی و کروبی را هم جزو فتنه گران محسوب نکرد ولی از اطرافيان آنان گلايه کرد که در مسيری بر خلاف مصالح نظام گام بر می دارند. وی تأکيد کرد که معتقد نيست که اصلاح طلبان حذف شدنی باشند مگر آن که خود بخواهند در اين مسير گام بردارند.

ميرحسين موسوی: آنچه در قالب زنجيره انسانی شکل گرفت نمادی از وحدت ملی بود

روز دوشنبه گفت و گويی از سوی مير حسين موسوی نامزد معترض به نتايج انتخابات ايران در فضای اينترنتی و از طريق يوتيوب پخش شد. موسوی در اين گفتگو به دو پرسش پاسخ گفته است.اول طرح وحدت ملی که اکنون در سطح سياستمدارانی نظير هاشمی رفسنجانی و مهدوی کنی مطرح می شود ودوم فعاليت راه سبز اميد. مهندس موسوی در مورد طرح وحدت ملی می گويد «آنچه در طول انتخابات از ميدان راه آهن تا تجريش و با حضور همه طبقات در قالب يک زنجيره انسانی شکل گرفت نمادی از وحدت ملی بود.» اين سرمايه بايد حفظ شود. وی تصريح کرد که هيچ مذاکره ای با وی در مورد پيشنهاد هاشمی رفسنجانی و ديگران انجام نشده و اگر چنين شود او به مردم گزارش خواهد داد. مهندس موسوی در پاسخ پرسش دوم گفت جنبش سبز به اميد و مبارزه زنده است و دست از مبارزه نخواهدکشيد.وی از فضای مجازی در غياب رسانه های ديگر به عنوان يک وسيله قابل اعتماد ياد کرد که بايد بيش از اين جايگاه آن درک شود. موسوی بازتاب اجتماعی اين حرکت در تاريخ معاصر را کم نظير خواند و پايمردی مردم را ستود. آقای موسوی در پايان اين گفتگو بارديگر به پرسش اول بازگشت و گفت «من تأکيد می کنم تاهنگامی که پذيرفته نشود در کشور بحران وجود دارد، تا هنگامی که مردم اغتشاش گر خوانده می شوند، تا زمانی که مردم و رأی مردم به حساب نيايد وحدت ملی تحقق نخواه يافت. بايد به قانون اساسی بازگرديم و به رأی مردم احترام قائل شويم. اين گفت و گو اولين مصاحبه اينترنتی موسوی محسوب می شود. در همين حال محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، در پيامی از مردم به مناسبت ارسال تبريک تولدش تشکر کرده است. وی در اين پيام از فرصت استفاده کرده و مخاطبان خود را به پايداری در برابر مشکلات فراخوانده است. سيد محمد خاتمی که سالروز تولدش مناسبتی برای اصلاح طلبان بود تا گرد هم آيند، در اين پيام تشکر تصريح کرده است «بايد استوار بود و به آينده ای روشنتر از امروز چشم دوخت و از مشکلات نهراسيد. اما انچه مهم است بيداری، هوشياری و اميدواری و پايداری خود مردم است که گره گشاست و قهرمانِ راستين کسی است که مردم را قهرمان بداند.» آقای خاتمی در انتخابات دهم رياست جمهوری به نفع ميرحسين موسوی از نامزدی کناره گيری کرد.

فروش بزرگترين واحد بسته بندی و فرآوری چای ايران به يک تاجر تانزانيايی

کارخانه چای نمونه که بزرگترين واحد بسته بندی و فراوری اين محصول در ايران بود به يک تاجر تانزانيايی فروخته شد. خبرگزاری مهر به نقل از حميد نصری، رييس سازمان چای شمال کشور، نوشته است که اين کارخانه از ٤ سال پيش به دليل اختلاف سرمايه گذاران دولتی تعطيل شده بود. وی قيمت فروش کارخانه را ٧٠ ميليارد ريال ذکر کرده است. نصری گفته است که قسط اوّل دريافت شده است و کارخانه از پايان مهرماه فعاليت خود را آغاز خواهد کرد.

شرکت ملی نفت ايران: کشف سه ميدان جديد نفت و گاز در ايلام، فارس و خراسان

شرکت ملی نفت ايران می گويد در سه استان ايلام، فارس و خراسان رضوی موفق به کشف سه ميدان جديد نفت و گاز طبيعی شده است. مدير اکتشاف شرکت ملی نفت ايران گفته است دولت موظف شده است طی برنامه پنجم و در يک پروسه زمانی ٥ ساله حداقل ٧ و نيم ميليارد بشکه نفت کشف کرده و به منابع کنونی کشور اضافه کند. به گفته اين مقام نفتی اولويت های اينده در زمينه اکتشاف در استانهای خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد و بوشهر متمرکز خواهد شد. ايران يکی از کشورهای مهم صادر کننده نفت و گاز در جهان است که در سالهای گذشته درآمد سرشاری از محل افزايش قيمت نفت بدست اورده است.

توافق اتمی از ديد جمهوری اسلامی ايران و از ديد غرب

روزنامه کيهان درشماره روز دوشنبه خود مطلبی به چاپ رسانده و ادامه مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی و غرب را مورد تحليل قرار داده است. کيهان می نويسد در حالی که زمان چندانی به دور دوم مذاکرات گروه پنج بعلاوه يک و تهران باقی نمانده غرب خود را برای پذيرش غنی سازی اورانيوم در خاک ايران آماده کرده است. کيهان با استناد به گزارشی از روزنامه نيويورک تايمز به قلم مايکل اسلاکمن توافق ضمنی تهران و غرب به ادامه غنی سازی گرچه با غنای پايين در ايران را به پيروزی هر دو طرف مذاکره توصيف می کند و به نقل از تريتا پارسی، رئيس شورای ملی ايران می نويسد چنين توافقی از ديد ايران به معنی مصالحه و امتياز دادن به غرب تلقی نمی شود و بيشتر جنبه همکاری دارد. برای غرب نيز اين امر به معنی امتياز گيری نيست و جنبه حصول اطمينان عملی از آن دارد که ايران سلاح هسته ای توليد نمی کند. در همين حال آفتاب يزد روز دوشنبه در مطلبی با عنوان «آمريکا دوباره بد می شود» به واکنش مثبت مقام های جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی نژاد به گفتگوی مستقيم نمايندگان ايرانی و آمريکايی در حاشيه کنفرانس اول اکتبر ژنو اشاره کرده و می نويسد شايد عده ای از حاميان دولت باور کرده بودند که نيازمندی های آمريکا سران آن کشور را به مذاکره بدون قيد و شرط با ايران وادار کرده است. آفتاب يزد سپس اقدام اخير نمايندگان کنگره آمريکا داير بر منع بعضی از شرکت های خارجی نسبت به انجام معامله های نفتی با ايران را مطرح می کند و می نويسد ممکن است مسئولان ايرانی اين تحريم ها را بی تأثير و يا حتی مفيد بدانند اما پيام نهايی چنين تحريم هايی جز اين نيست که آمريکايی ها به جهان اعلام می کنند اگر مذاکره ای انجام شده يا می شود ناشی از تغيير موضع آمريکايی ها نيست پس لابد مواضع ايران دچار تغيير شده است.

محمود احمدی نژاد خواستار اقدام پاکستان در مقابله با گروه شورشی جندالله شد

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، همتای پاکستانی خود را به سرنگونی گروه سنی «جندالله» که تهران آن را مسئول بمب گذاری انتحاری روز یکشنبه می داند، ترغیب کرد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید روز دوشنبه، آقای احمدی نژاد در گفت و گوی تلفنی با آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان، به او گفت دو کشور «روابطی برادرانه» دارند. محمود احمدی نژاد افزوده است حضور «عوامل تروریستی» در پاکستان اقدام سریع دولت آقای زرداری را ایجاب می کند تا شورشیان مشکوک مخفی شده در پاکستان شناسایی شوند.

پیشتر در روز دوشنبه سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، پاکستان، بریتانیا و آمریکا را به حمایت از گروه ریگی متهم کرد. او همچنین گفت نیروهای اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا شورشیان این گروه را در پاکستان آموزش می دهند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز یکشنبه با محکوم کردن بمب گذاری تروریستی در استان سیستان و بلوچستان، هر گونه ادعا مبنی بر دخالت ایالات متحده در این واقعه را به شدت رد کرد.

در جریان حمله انتحاری روز یکشنبه در منطقه «پیشین» شهر سرباز در استان سیستان و بلوچستان، شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله سرتیپ نورعلی شوشتری، معاون فرماندهی نیروی زمینی سپاه و همچنین شماری از سران طوایف سنی جان خود را از دست دادند.

منابع رسمی تا کنون کشته شدن بیش از ۴۰ نفر را در این عملیات انتحاری تایید کرده اند.

ایران: نتیجه مذاکرات هرچه باشد، غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داشت

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می گوید نتایج مذاکرات قدرت های بزرگ جهان هر چه باشد، تهران فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف نمی کند.

علی شیرزادیان این سخنان را ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات بین المللی در وین درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی، در گفت و گو با خبرگزرای ایرنا، ایراد کرد.

مذاکرات میان نمایندگان ایران، روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر انتقال اورانیوم ایران به روسیه و فرانسه برای آماده سازی به عنوان سوخت راکتور تمرکز خواهد داشت.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، حتی اگر تهران دریافت اورانیوم غنی شده با غلظت بالا را از روسیه و فرانسه قبول کند، غنی سازی اورانیوم با غلظت پایین تر در ایران ادامه خواهد یافت.

دیپلمات های غربی این مذاکرات سه جانبه را اقدامی در راستای اعتمادسازی قلمداد می کنند. آنان می گویند مذاکرات وین اطمینان می دهد که اورانیوم ایران تا حد مناسب برای اهداف صلح آمیز و ناکافی برای تولید سلاح اتمی، غنی می شود.

به دنبال سر باز زدن جمهوری اسلامی و عدم تعهد آن به پیمان های بین المللی، شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطعنامه تحریمی را علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است.

به دنبال دیدار اول اکتبر میان تهران و کشورهای موسوم به ۱+۵ در ژنو، مذاکرات دو روزه میان نمایندگان جمهوری اسلامی، روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در پایتخت اتریش آغاز می شود.

آخرين آخبار