آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

البرادعی مذاکرات اتمی با ایران در وین را سازنده دانست

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مذاکرات نمایندگان ایران، فرانسه، روسیه و آمریکا برای تامین اورانیوم مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی ایران را سازنده توصیف کرده است.

این مذاکرات روز دوشنبه (19 اکتبر) در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد و به گفته آقای البرادعی روز سه شنبه حدود ساعت 10 صبح به وقت محلی از سر گرفته خواهد شد.

محمد البرادعی پس از خاتمه گفتگوها به خبرنگاران گفت که طرفین نشستی "بسیار سازنده" داشته اند. او همچنین گفتگوها را شروعی خوب توصیف کرد.

هم زمان در واشنگتن ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده در پی کاهش "قابل توجه" ذخیره اورانیوم غنی شده ایران است.

او در مورد کیفیت گفتگوهای روز دوشنبه اظهار نظری نکرد، اما گفت که انتظار دارد که این مذاکرات روز سه شنبه (20 اکتبر) ادامه یابد.

علی اصغر سلطانيه، نماینده ايران در آژانس پس از پايان این گفتگوها که ظاهرا حدود سه ساعت طول کشید، از اظهار نظر درباره آن خودداری کرد.

ایران ذخیره ای از اورانیوم 3.5 درصد غنی شده در اختیار دارد که به تازگی میزان آن بیش از 1500 کیلوگرم اعلام شد، اما اعلام شده که ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که ایزوتوپ رادیو اکتیو برای مصارف درمانی تولید می کند، با کمبود مواجه است.

مذاکرات در شهر وین و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد و کارشناسان آن را آزمونی برای مشخص شدن میزان تاثیر فرایند دیپلملاتیک در حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران می دانند.

ایران هشدار داده است که اگر این گفتگوها به معاهده ای برای فروش اورانیوم 20 درصد منتهی نشود، در غنی کردن اورانیوم به درصد بالاتر تعلل نخواهد کرد.

علی شیرزادیان سخنگوی آژانس انرژی اتمی ایران اعلام کرد برای ایران، غنی سازی بیشتر اورانیوم برای به دست آوردن 150 تا 300 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد "توجیه اقتصادی ندارد" اما او گفت اگر مذاکرات وین "نتیجه مطلوب ایران را دربر نداشته باشد" ایران خود به غنی سازی بیشتر مبادرت خواهد ورزید.

آشکار شدن وجود یک تاسیسات غنی سازی دیگر در ایران (در قم) در ماه سپتامبر سال 2009 باعث شد نگرانی ها از اهداف برنامه هسته ای ایران افزایش یابد، هرچند وسعت تاسیسات قم کمتر از تاسیسات غنی سازی در نطنز است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار