آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

مهدی صفری، سفیر پیشنهادی ایران در لندن شد

نماینده ایران در امور دریای خزر، سفیر پیشنهادی ایران در لندن شد.

مهدی صفری، دستیار ویژه وزیر امور خارجه ایران و نماینده این کشور در مذاکرات مربوط به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، سفیر پیشنهادی جمهوری اسلامی در لندن شده است.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر در مراسم معارفه معاون جدید امور اروپایی این وزارتخانه، به این موضوع اشاره کرده است.

آقای صفری که از روز دوشنبه به طور رسمی دستیار وزیر امور خارجه شده، تا پیش از این معاون امور اروپایی وزارت خارجه ایران بود.

به نظر می رسد که منظور آقای متکی از عنوان "سفیر پیشنهادی ایران در لندن" معرفی آقای صفری به وزارت خارجه بریتانیا برای پذیرش و صدور روادید برای او باشد.

مطابق پروتکل های دیپلماتیک، سفرای کشورهای پذیرنده می توانند سفیری را که از سوی کشورهای خارجی معرفی می شود، به دلایل مختلف نپذیرند به همین دلیل معمولا تا صدور روادید، نام سفیر پیشنهادی اعلام نمی شود.

ایران یک بار در دهه ۷۰ خورشیدی، دیوید ردوی، سفیر پیشنهادی بریتانیا را "عنصر نامطلوب" تشخیص داد و به او اجازه حضور در ایران به عنوان سفیر نداد. این موضوع مدتی روابط ایران و بریتانیا را تحت تاثیر قرار داد اما سرانجام با پذیرش ریچارد دالتون به عنوان سفیر بریتانیا در تهران، روابط به حالت عادی بازگشت.

اینک مهدی صفری، در حالی سفیر پیشنهادی ایران در لندن معرفی می شود که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و وقایع پس از آن که به دستگیری شماری از کارمندان محلی سفارت بریتانیا در تهران منجر شد، روابط دو کشور رو به سردی گذشته است.

آقای صفری در صورتی که به عنوان سفیر عازم لندن شود، چهارمین دوره سفارت را تجریه خواهد کرد. او پیش از این سفیر ایران در کشورهای اتریش، آلمان و روسیه بوده است.

سفیر جدید ایران، جایگزین رسول موحدیان سفیر فعلی این کشور در لندن می شود که ماموریت او چند هفته پس از آغاز دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آغاز شده است.

در آن هنگام محمد حسین عادلی سفیر ایران در لندن بود اما همراه با سفرای ایران در آلمان و فرانسه که از سیاستمداران نزدیک به اصلاح طلبان بودند، از سوی آقای احمدی نژاد به تهران فراخوانده و از سمت خود عزل شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار