آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

ایران پاکستان را به تعلل در دستگیری عوامل انفجار بلوچستان متهم کرد

واکنش های گوناگون به حمله انتحاری در سیستان و بلوچستان

یک روز پس از حمله مرگبار در سیستان و بلوچستان که گروه جندالله مسئولیت آنرا به عهده گرفته، فرمانده سپاه پاسداران ایران گفته مدارکی در دست دارد که نشان می دهد این گروه تحت حمایت سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و پاکستان است. محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران هم با رییس جمهوری پاکستان تلفنی صحبت کرد و خواستار همکاری برای مقابله با عوامل چنین حمله هایی شد.

مقامات جمهوری اسلامی دولت پاکستان را به تعلل در مقابله با عوامل انفجار اخیر در سیستان و بلوچستان متهم کرده و "حامیان خارجی" بمب گذاران را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرده اند.

روز دوشنبه، 19 سپتامبر (27 مهر)، سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، اظهار داشت که مدارکی از طرف دستگاه های امنیتی کشور ارائه شده که نشان می دهد گروه عبدالمالک ریگی با "سازمان های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و متاسفانه پاکستان ارتباط مستقیم دارد."

آقای جعفری افزود که عبدالمالک ریگی و برنامه های او "بدون تردید تحت پوشش این سازمان هاست."

فرمانده کل سپاه پاسداران گفته است که به زودی، هیاتی از ایران به پاکستان سفر خواهد کرد تا اسناد و مدارک مربوط به ارتباط گروه جندالله، به رهبری عبدالمالک ریگی، با تشکیلات امنیتی پاکستان را به مقامات آن کشور نشان دهد و خواستار تحویل اعضای این گروه شود.

روز یکشنبه گردهمایی جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران و رهبران محلی در منطقه پیشین، از توابع شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان، هدف عملیات انتحاری قرار گرفت که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

در آخرین گزارش مربوط به تلفات این انفجار، شمار کشته شدگان چهل و یک نفر اعلام شده و گفته می شود که دست کم پنج تن از آنان از فرماندهان سپاه پاسداران و بقیه از نفرات عادی سپاه، رهبران برخی از قبایل و غیرنظامیان محلی بوده اند.

در مورد واکنش نسبت به این عملیات انتحاری، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته است که "پشت این صحنه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل هستند و برای تنبیه آنها باید اقدامات تلافی جویانه انجام شود که انشاءالله امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم."

آقای جعفری در مورد نوع عملیات تلافی جویانه علیه آمریکا و اسرائیل و نحوه برخورد با پاکستان توضیحی نداد اما به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا - پیمان فروزش، نماینده زاهدان در مجلس، گفته است "ما خواستار آن هستیم تا عملیات متقابلی از سوی سپاه در خاک پاکستان انجام شود."

پیشتر، سرتیپ پاسدار مصطفی محمد نجار، وزیر کشور، در تماس تلفنی با وزیر کشور پاکستان نسبت به آنچه که "تعلل مقامات پاکستانی در تحویل تروریست ها" نامیده بود اعتراض کرده و آن را توجیه ناپذیر خوانده بود.

براساس پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، آقای نجار گفت که گروه عبدالمالک ریگی مدتی است که در پاکستان مستقر شده و برای انجام عملیات تروریستی در داخل خاک ایران، از مرز عبور می کند.

واکنش خارجی

وی از دولت پاکستان خواست هر چه زودتر اعضای گروه ریگی را تحویل ایران بدهد و افزود "مقامات پاکستانی باید در خصوص حادثه تروریستی شهرستان سرباز پاسخگو باشند."

روز یکشنبه، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری هم گفت که "ما شنیده ایم که برخی از ماموران در پاکستان با عوامل اصلی این حوادث تروریستی همکاری می کنند و این را حق خود می دانیم که این جنایتکاران را از آنها مطالبه کنیم."

در مقابل، دولت پاکستان هر نوع ارتباط گروه جندالله با پاکستان را رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته است که "پاکستان در فعالیت های تروریستی مشارکتی ندارد و تلاش می کند این تهدیدها را ریشه کن سازد."

وی اتهام ارتباط سازمان ها و ماموران پاکستانی با انفجار انتحاری در پیشین را رد کرد و کسانی را که در صدد تیره کردن روابط این کشور با ایران هستند به انتشار اینگونه اخبار متهم ساخت.

مقامات جمهوری اسلامی معمولا عملیات خرابکاری در داخل ایران را به افراد مرتبط با سازمان های اطلاعاتی غربی، به خصوص آمریکا و بریتانیا، نسبت می دهند اما در حادثه اخیر در پیشین، پاکستان را هم مستقیما به عنوان یکی از حامیان اصلی خرابکاران مورد حمله قرار داده اند.

دولت های آمریکا و بریتانیا ساعاتی پس از انتشار اخبار حمله انتحاری در ایران، این عملیات را به شدت تقبیح کردند و مقامات پاکستانی نیز این حادثه را محکوم دانسته اند.

همچنین، خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی دولت روسیه گفته است که دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه هم با ارسال پیامی برای محمود احمدی نژاد حادثه روز یکشنبه را محکوم کرده و گفته است که "مبارزه علیه تروریسم و افراطگرایی مستلزم آن است که تمامی کشورها دست به دست یکدیگر دهند."

آقای مدودف آمادگی دولت خود را برای همکاری با جمهوری اسلامی برای مقابله با تهدیدات تروریستی اعلام داشته است.

دولت روسیه خود در سال های اخیر با فعالیت گروه های اسلامگرای تندرو در خاک این کشور دست به گریبان بوده است.

در همانحال، چند رسانه گروهی مخالف جمهوری اسلامی در کشورهای عربی، که برخی نهادهای جمهوری اسلامی را به حمایت از گروه های تندرو در منطقه متهم می کردند، حمله انتحاری روز یکشنبه را پی آمد طبیعی بهره برداری از این گروه ها برای مقاصد سیاسی عنوان کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار