آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

تیراندازی لباس شخصی ها در تهران/اعتراض مردم

سایت آینده نیوز در تهران: چند مامور لباس شخصی كه درتعقیب جوانی بودند،درتقاطع خیابان میرزای شیرازی وشهید مطهری با دوشلیك پیاپی،او را از پا انداختند تا دقایقی بعد آمبولانس مركز فوریت های پزشكی،جنازه نیمه جان اورا به اورژانس منتقل كند. شاهدان عینی می گویند،ظهرامروز چند مامور با لباس شخصی كه بیسیم وسلاح كمری دردست داشتند،از تقاطع خیابان قائم مقام فراهانی ومطهری درتعقیب جوانی بودند كه با تمام توان درحال گریز بود.شاهدان عینی گفته اند دو مامور نیز سوار بر سمندی نقره ای رنگ،بر خلاف جهت خیابان مطهری كه از سمت ولی عصر به سمت شریعتی،یك طرفه است،به تعقیب این جوانپرداخته اند .گفته می شود پس ازآن كه احتمال فرار جوان جدی شده است،یكی از این ماموران درحالی كه مردم زیادی در حال تردد بوده اند،به سوی اودو تیر پیاپی شلیك می كند ودرتقاطع خیابان میرزای شیرازی ومطهری،اورا هدف قرار می دهد.یكی ازماموران درپاسخ به كنجكاوی مردم گفته
است او را درحال سرقت شناسایی وتعقیب كرده اند درحالی كه مامور دیگری گفته است كه این جوان را درحال زورگیری شناسایی كرده اند با این حال برخی حاضران مدعی شدند این جوان به دلایل سیاسی تعقیب وزخمی شده است.هویت این جوان زخمی مشخص نشد اما آن گونه كه شاهدان حاضر درصحنه گفته اند،جوانی كه هدف گلوله ماموران قرار گرفته،حدودا 25ساله بالباس های مارك دار بوده است. گفته می شود ماموران كه آنها نیز وابستگی سازمانی خود را فاش نساخته اند پس ازخمی شدن جوان با او رفتار سخت داشته وحتی پرستاران مركز فوریت های پزشكی نیز پس ازاین كه ماموران به آنها گفته اندكه این جوان دزد وسارق است،با او برخورد بسیار بدی داشته وزخم اورا روی آسفالت های خیابان باند پیچی كرده اند. این رفتار پرستاران مورد اعتراض بسیاری از مردم قرار گرفته وپس ازآن ماموران رسمی پلیس با حضور درصحنه،مردم را متفرق كرده اند.

اعتصاب غذا و تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران


اعتصاب غذا و تجمع اعتراضی دانشجویان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران خبرنامه امیرکبیر: دانشجویان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران عصر دیروز، شنبه، در اعتراض به وضعیت بد خوابگاه وکاهش زمان استفاده از سایت خوابگاه و نیز کیفیت پایین غذا، دست به اعتصاب غذا و تحصن زدند.
این اعتراض به دلیل عدم حضور رضائیان رئیس بی کفایت پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، در جمع دانشجویان تا پاسی از شب
ادامه داشت. در این تحصن اعتراضی دانشجویان با کنار هم گذاشتن ظرف های غذا به طول دویست متر از سلف تا وسط پردیس
اعتراض خود را نشان دادند. هم چنین در ادامه دانشجویان با خواندن سرود یار دبستانی و سر دادن شعارهای مرگ بردیکتاتور و الله اکبر و همچنین دانشجوی زندانی آزاد باید گردد خواهان آزادی دو دانشجوی دانشگاه تهران احمد احمدیان و عزت تربتی، که از دانشجویان پردیس ابوریحان هستند، شدند.

گفتنی است در حین تجمع اعتراضی دانشجویان، نیروی های امنیتی در پشت درب اصلی محل تجمع دانشجویان حضور داشته و از حضور مردم در پشت درب ممانعت می کردند. در پایان اعلام شد که دانشجویان تا اخذ تمام مطالبات خود به این اعتراضات ادامه خواهند
داد.
لازم به ذکر است که عزت تربتی و احمد احمدیان دو دانشجوی عضو تشکل دموکراسی خواه دانشگاه تهران و نیز اعضای دفتر تحکیم وحدت، در پی یورش نیروهای امنیتی به جلسه دفتر تحکیم وحدت در پارک جمشیدیه، بهمراه ا6 دانشجوی دیگر بازداشت شدند اماعلیرغم آزادی دانشجویان دیگر، این دو به بند 209 اوین منتقل شدند و تا کنون از وضعیت آنها اطلاعی در دست نمی باشد. هم چنین عزت تربتی دانشجوی پردیس ابوریحان پیش تر نیز در جریان یورش وحشیانه نیروهای لباس شخصی و انصار حزب الله به کوی دانشگاه تهران در امگاه 25 خرداد بازداشت شده بود و پس از نزدیک به دو ماه ازاد شد.

تجمع مادران عزادار و دستگیری یک جوان اعتراض کننده

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران تجمع اعتراضی مادران عزادار در پارک لاله و دستگیری یک جوان اعتراض کننده بنابه گزارشات رسیده از میدان آب نمای پارک لاله،مادران عزادار و خانواده زندانیان سیاسی جانباخته راه آزادی ،هنرمندان و تعداد زیادی از مردم در اعتراض به سرکوب خونین و ادامه بازداشت دستگیر شدگان و عدم دستگیری و مجازات آمران و عاملان سرکوب اخیر در میدان آب نمای پارک لاله دست به راه پیمائی زدند. روز شنبه 18 مهرماه از ساعت 17:00 مادران عزادار، خانواده های زندانیان سیاسی جانباخته راه آزادی، هنرمندان و تعداد زیادی از مردم درمیدان آب نمای پارک لاله تجمع کردند. اقدام به راهپیمائی حول میدان
آب نمای پارک لاله نمودند . این راه پیمائی تا ساعت 18:10 ادامه داشت . تعدادی از هنرمندان در راه پیمائی مادران عزادار شرکت کرده بودند که از جملۀ آنها خانم مهتاب نصیرپور بودند. ماداران عزادار ،خانواده های بازداشت شدگان اخیر و خانواده های زندانیان سیاسی (خانواده ساران و...) ،هنرمندان و تعداد زیادی از مردم در اعتراض به سرکوب خونین و ادامه بازداشت دستگیر شدگان اعتراض داشتند و خواهان دستگیری ،محاکمه و مجازات آمران و عاملین سرکوبهای خونین مردم ایران هستند. در اعتراضات امروز بین 170 تا 200 نفر شرکت کرده بودند. در پایان اعتراضات برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای راه آزادی مردم ایران
مادران عزادار یک دقیقه سکوت اعلام کردند و به روان پاک آنها صلوات فرستادند و سپس با بردن دستهایشان به بالا با علامت
پیروزی محل را ترک کردند. نیروهای سرکوبگر ولی فقیه نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی مادران را در محاصرۀ خود گرفته بودند و نیروهای موتور سوار دائم در حال گشت زدن بودند پیرامون مادران بودند. نیروهای لباس شخصی به یکی از جوانان که در کنار اعتراض کنندگان بود یورش بردند و او را دستگیر کردند . مادران با مشاهده این صحنه به سوی آنها رفتند و خواستار
آزادی وی شدند نیروهای سرکوبگر به مادران قول دادن که او را آزاد خواهند کرد.

محمد ملكی را آزاد و به بيمارستان منتقل كنيد


نشست كميته پيگيري بازداشت‌هاي خودسرانه: محمد ملكي را آزاد و به بيمارستان منتقل كنيد

ادوارنیوز: «كميته پيگيري بازداشت‌هاي خودسرانه» در دعوتي از فعالان سياسي،فرهنگي و اجتماعي خواست تا روز جمعه هفدهم مهر ماه 1388 با حضور در منزل «محمد ملكي» از چهره هاي شناخته شده سياسي كه اينك در پي حوادث پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در زندان به‌سر مي‌برد، به ادامه بازداشت او اعتراض كرده و آزادي و انتقال دكتر ملكي را به بيمارستان با توجه به وضعيت جسمانی‌اش كه پيش از بازداشت نيز تحت درمان بوده است، خواستار شوند. بر اين اساس جمعي از نمايندگان احزاب و نهادهاي مدني گوناگون در منزل دكتر محمد ملكي حاضر شدند تا با تجليل از اين شخصيت،همراهي خود را با همسر و فرزندان دكتر ملكي اعلام كنند. خانواده‌اي كه همچون ديگر خانواده‌هاي زندانيان سياسي و عقيدتي نقشي اساسي در پشتیبانی از زندانی به عنوان نیرو دهنده داشته ‌است.

كاهش 24 میلیارد دلاری درآمد نفتی رژیم


خبرگزاری حکومتی فارس: درآمد صادرات نفت ایران با كاهش 24.5 میلیارد دلاری طی 9 ماهه نخست سال جاری میلادی به 37 میلیارد دلار رسیده است.
كاهش شدید قیمت نفت و اقدام اوپك در كاهش سقف تولید خود باعث افت شدید درآمدهای نفتی كشورهای عضو این سازمان از جمله ایران طی 9 ماه نخست سال جاری میلادی شده است به طوری كه درآمد 61.5 میلیارد دلاری در 9 ماهه سال 2008 میلادی به 37 lمیلیارد دلار در مدت مشابه سال جاری كاهش یافته است. اداره اطلاعات انرژی امریكا در جدیدترین گزارش خود اعلام كرد درآمدهای نفتی 12 عضو اوپك در 9 ماه نخست سال 2009 به 393 میلیادر دلار رسیده كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 50 درصد كاهش داشته است.

احضار دو نشریه در دانشگاه علم وصنعت

احضار دو نشریه ی دانشگاه علم و صنعت به کمیته ناظر به خاطر به کار بردن عنوان "شهید" برای کیانوش آسا به کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علم و صنعت احضار گردیدند. یه گزارش خبرنامه امیرکبیر، نشریات دانشجویی "پروچیستا" و "کلبه" به اتهام به کار بردن کلمه "شهید" برای کیانوش آسا احضار شدند.

مخملباف جایزه اش را به کروبی داد

محسن مخملباف جایزه بزرگ فستیوال حقوق بشر"نورنبرگ" را که به خاطر یک عمر دست آورد هنری و فعالیت های حقوق بشری به وی اهداء شده بود را به مهدی کروبی تقدیم کرد.وی در مراسم اهداء جایزه گفت: "جایزه گرفتن و جایزه دادن در جهان امروز باید به نوعی مبارزه دموکراتیک تبدیل شود، من جایزه ام را تقدیم می کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان های ایران را با شجاعت افشاء کرد. بسیاری از ایرانی ها او را برای جایزه صلح نوبل سال آینده پیشنهاد کرده اند، او در جامعه ای که استبداد با ایجاد ترس حکومت می کند با شجاعت مرزهای این ترس را عقب می زند. نام این شخص کروبی است. سی و چند سال پیش من و او در زندان های شاه شکنجه می شدیم و او آن روز هم چون امروز شجاع بود. کروبی در 30 سال گذشته در هر مقامی بوده از حقوق بشر دفاع کرده است و هر زندان رفته و ظلم دیده ای خاطره ای از حمایت های او را به یاد دارد. او برای این جایزه هزاران بار سزاوارتر از من است." - 18 مهر

حجوب: برای فقرا اعلام خطر می‌کنم


آثار تورمی این لایحه مشهود است و جای تعجب دارد که کارشناسان اقتصادی در این مورد تسلیم شده‌اند/تغيير واحد پول ملي در راه است.

ايلنا:نماینده مردم تهران با اشاره به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت:من امروز برای فقرا و افرادی که از فقرا حمایت می‌کنند اعلام خطر می‌کنم.
به گزارش خبرنگار ایلنا علیرضا محجوب در مخالفت با لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با بيان اينكه امروز وظیفه مهمی یعنی بازگشت قیمت نفت و حامل‌های انرژی به قیمت‌های بین المللی پیش روست ،گفت: قیمت حامل‌های انرژی براساس ارزشی و پول ملی تنظیم شده است و تا به امروز واحد پول ملی عامل تعیین‌کننده قیمت بوده است اما امروز در این لایحه قیمت براساس فوب خلیج فارس پیش‌بینی شده است که به معنای تغییر واحد پول است.
دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد:در این صورت به اقتصاد بین‌المللی گره زده می‌شویم در حالیکه از مزایای آن هیچ سودی نمی‌بریم چرا که این لایحه آثار منفی خواهد داشت.
وی افزود:بایستی بین عدالت و افزایش قیمت فرق گذاشته شود کارگران و کارمندان ایرانی براساس ریال حقوق دریافت می‌کنند نه براساس قیمت نفت خلیج فارس محجوب گفت: حذف ماده 13 این لایحه راهگشا نیست و روشن است که در صورت تصویب این لایحه واحد پول ملی ضعیف تر می‌شود و اقتصاد بین المللی به اقتصاد ملی حاکم می‌شود.
نماینده تهران تصريح كرد:آثار تورمی این لایحه مشهود است و جای تعجب دارد که کارشناسان اقتصادی در این مورد تسلیم شده‌اند.
وی افزود: این لایحه برای دولت و اهداف آن هم تاثیری ندارد و آثار قیمتی آن باید به تصاعد هندسی حسب شود.
محجوب در پایان یادآور شد: من امروز برای فقرا و افرادی که از فقرا حمایت می‌کنند اعلام خطر می‌کنم.

خريدار مخابرات خريد سايپا را رسما تکذيب کرد

کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين اعلام کرد: اين کنسرسيوم جزء خريداران سايپا نبوده و در ترکيب خريداران آن قرار ندارد.
به گزارش روز يکشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين، اين کميسيون با ارسال نمابري خبر برخي از سايت ها که خريدار مخابرات را جزء خريداران سايپا اعلام کرده بود، تکذيب کرد.
براساس اين گزارش برخي از سايت ها به اشتباه خريدار مخابرات که کنسرسيوم اعتماد مبين است را يکي از متقاضيان خريد سايپا اعلام کرده بودند.

مرتضي طلايي:اسکناسهايي که شعار ضدانقلاب برآنها نوشته شده ابطال شوند

رييس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران گفت:بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه اي اعلام نمايد که عموم شهروندان از پذيرفتن اسکناسهايي که برروي آنها شعارها و پيام هاي خاص ضد انقلاب درج شده خودداري نمايند و اين اسکناسها ابطال شده و از چرخه پولي کشور حذف شوند.
مرتضي طلايي در واکنش به برخي اقدامات مذبوحانه ضدانقلاب ، نظير شعارنويسي برروي ديوار و اسکناس که تحت تاثير و القاي شبکه هاي سلطنت طلب ماهواره اي مشاهده مي شود به خبرنگار ايرنا گفت:اين اقدامات منافقانه تاثير خاصي در عزم و اراده مردم فهيم کشور ندارد و صرفا حرکتي بي هدف تلقي مي شود.
رييس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد:شايسته است عموم مردم و نهادهاي مسئول با موضوعاتي از اين دست آگاهانه برخورد کرده و اجازه ندهند عده اي قليل با تکرار اينگونه رفتارها و بزرگ نمايي از اين دست اقدامات در رسانه هاي زنجيره اي شان دست به جوسازي عليه نظام اسلامي و مردم ايران عزيز نمايند.
مرتضي طلايي ادامه داد: عموم مردم مومن و خداجوي انتظار دارند با توجه به شيوع کورکورانه اينگونه حرکات دستگاههاي ذيربط اقداماتي را در اين خصوص انجام دهند.
وي افزود:براين اساس يکي از پيشنهادات قابل طرح در اين خصوص آن است که بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه اي اعلام نمايد که عموم شهروندان از پذيرفتن اسکناسهايي که برروي آنها پيام هاي خاص ضد انقلاب درج شده خودداري نمايندواين اسکناسها عملا از چرخه پولي کشور حذف شود.
رييس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران در پايان تاکيد کرد:ادامه دادعناصر ضد انقلاب با انجام چنين حرکاتي سعي در مانور تبليغاتي و قدرت نمايي دارند که به فضل خداي تعالي و هوشياري مردم و مسئولين کما في السابق ناکام خواهند ماند.

آخرین سخنان و خواسته های بهنود شجاعی - صبا واصفی

برگرفته از وبلاگ محمد مصطفايی وکیل بهنود شجاعی

این مصاحبه وقتی انجام شد که بهنود هنوز زنده بود. هیچ وقت فکر نمی کردم نوشتن فعل «بود» این قدر تلخی به جانم بریزد. بهنود از پشت تلفن گفت: «آدم به امید زنده است»... کاش وقتی شما این مصاحبه را می خوانید بهنود هنوز زنده «باشد». کاش رنگ سرخ آسمان بامدادی، آخرین رنگ چشمهایش نباشد؛ کاش آسمان آبی بعد از طلوع را ببیند...

اگر بخواهی نقاشی بکشی از چه رنگی استفاده می کنی؟

آبی

چرا آبی؟

به خاطر آسمون. خیلی وقته که آرزو دارم از بیرون زندان ببینمش.

چند بار تا حالا برایت حکم صادر شده ؟

تا الان سه بار رفتم پای چوبه که رییس قوه قضاییه به من وقت داده. چهار پنج بار هم دو سه روز مانده به اجرای حکم به من وقت دادند.

شب اجرای حکم را در کجا می گذرانی؟

در یک سویت تنها دور از همه. اون جا تا صبح هزار بار مرگ رو جلوی چشم هایت می بینی. همه کسانی که آن جا می روند فقط آرزو می کنند که خدا رحمی به دل شاکی بیندازد و رضایت بدهد.

در مسیری که از سلول تا جایگاه اجرای حکم طی کردی به چه کسی یا چه چیزی فکر می کردی؟

بار اول اصلا باورم نمی شد قرار است بمیرم. وقتی سوار اتوبوس شدم که از اینجا به اوین بروم تازه فهمیدم قرار است چه بلایی سرم بیاید. فهمیدم یه کاری کردم که آخرش جدی جدی مرگ است. آن جا فقط به این فکر می کردم که ای کاش خدا یه رحمی در دل شاکی بیندازد و من را ببخشد. فکر می کردم کاش یه لحظه، فقط یه لحظه خودشان را جای من می گذاشتند. اگر احسان جای من بود چه در خواستی داشتند؟ فکر می کردم کاش مادر احسان برای من مادری کند!

خودت تلاش کردی از شاکی رضایت بگیری؟

بله. برایشان چندین بار نامه نوشتم از آن ها خواستم به خاطر امام حسین، به خاطر خدا رحم به جوانی ام کنند. قبول دارم اشتباه بزرگی مرتکب شدم اما آن موقع من بچه بودم اصلا فکرش را هم نمی کردم کار به این جا برسد. از همین جا به آن ها التماس می کنم به خاطر روح احسان به من یه فرصت دوباره، یه زندگی دوباره بدهند.

شب هایی که در سوئیت تنها بودی و منتظر رسیدن زمان اجرای حکم دوست داشتی چه کسی کنارت بود؟

مادرم. مادرم که سال هاست ندیدمش. وقتی 12 ساله بودم بیماری دیابت گرفت. بعد از دو سال نابینا شد و مرد. نه فقط شب های اجرای حکم، هر شب این آرزو را دارم. دلم می خواهد خدا یه رحمی به دل شاکی بیندازد تا من یه بار دیگه بتوانم سر مزار مادرم بروم.

اگر آزاد شوی اولین جایی که بروی کجاست؟

نذر کردم اول بروم جمکران بعد هم سر خاک مادرم.

هنوز امیدواری که شاکی رضایت بدهد؟

نمی شود که آدم امید نداشته باشد. همه آدم ها به امید زنده اند. نا امیدی بزرگ ترین گناه است. تا الان سه بار مرگ را با چشم هایم دیده ام. در این یک سالی که بارها رفتم پای چوبه و برگشتم فقط توکلم به خدا بوده و بس!

این بار چه زمانی قرار است حکمت اجرا شود؟

یکشنبه 19 مهر بعد از نماز صبح.

دوست داری این بار هم اجرای حکمت به تعویق بیفتد؟

نه. نه. واقعا دیگه نمی خواهم به تعویق بیفتد. ولی می خواهم که مارد احسان برایم مادری کند. می دانم که عزیزشان را از دست دادند، می دانم درد بزرگی است ولی دلم می خواهد یک کمی فکر کنند من اصلا قصد قبلی نداشتم. خدا هم خودش می داند من رفته بودم یک نفر را آشتی بدهم. احسانم هم که فوت کرد توی این دعوا هیچ کاره بود. من و احسان هیچ کاره بودیم. رفته بودیم دو نفر را آشتی بدهیم. به مادرم توهین کرد کار به این جا رسید.

تا حالا با خانواده شاکی برخورد داشتی؟

بله. یک بار در دادگاه یک بار هم سری اول که رفتم پای چوبه. آن جا اتاقکی است که در آن نماز صبح می خوانند. بعد متهم را می برند پای چوبه. بعد از نماز به آن ها التماس کردم من را ببخشند. مادرش چیزی نگفت. فقط گریه می کرد ولی برادرش گفت برادر جوانم را کشتی. من واقعا جانی نیستم یک اتفاق ساده، بدون هیچ قصد قبلی کار من را به این جا کشید.

دوستانی داشتی که حکمشان اجرا شود؟

بله . بار اول که پای چوبه رفتیم 5 نفر بودیم . 4 نفر را جلوی چشمانم بالا کشیدند. سری دوم 11 نفر بودیم. 8 نفر را بالا کشیدند. بار آخر 7 نفر بودیم 2 نفر را بالا کشیدند.

اگر ولی دم را ببینی از او چه درخواستی می کنی؟

التماس می کنم تمنا می کنم به خاطر روح احسان از من بگذرد. به خاطر علی اکبر، به خاطر امام حسین من را عفو کنند. من از 17 سالگی در زندان بودم. از بچگی مادر نداشتم. بدبختی زیاد کشیدم. از 17 سالگی تا الان 4 سال و نیم عمرم را در زندان پیش یک مشت خلاف کار گذراندم. به خدا به اندازه تمام عمر یک آدم من تنبیه شدم. از خدا می خواهم دشمن آدم هم گرفتار چنین جایی نشود. از ولی دم می خواهم با خودش فکر کند اگر جریان برعکس بود دلش به چی رضایت می داد، همان کار را بکند. دلم خواهد از ته دل به آن ها بگم تا آخر عمر بردگی می کنم.. می دانم در خواست بزرگی است، چیز زیادی از آن ها می خواهم، می دانم گذشت کردن در چنین حالی خیلی سخت است اما این جا هر کسی قصاص کرده پشیمان شده است. اگر هر کدام از شاکی ها فقط یک هفته در زندان زندگی کنند نه تنها خودشان رضایت می دهند بلکه از همه شاکی ها رضایت می گیرند.

سری دوم یک متهم را با من بدن پای چوبه بعد از مدتی شنیدم همسرش ناراحتی اعصاب گرفته. مادرش هم فلج شده است در به در دنبال خانواده متهم می گشتند از آن ها حلالیت بگیرند. یک متهم دیگر هم بود که بعد از این که زیر چار پایه اش زدند خانواده اش گفتند می خواهیم رضایت بدهیم که قاضی گفت این رضایت را باید 5 دقیقه پیش می دادید.

فکر می کنی اگر پدر تو جای پدر احسان بود رضایت می داد؟

پدرم اذیت می کرد اما مطمئنم رضایت می داد. هر کسی یک لحظه دلش را جای دل متهم بگذاره و احساس کند به او چه می گذرد رضایت می دهد. من 20 ساله ام. باور نمی کنید! گفتنش ساده است ولی وحشتناک است 20 نفر جلوی چشم هایت جان بکنند. هیچ کس نمی تواند خودش را جای من بگذارد و تصور کند چه قدر سخت است. لحظه ای که می بینی هم بندی هایت به دست و پای ولی دم می افتند و فایده ای هم ندارد.

بهنود امیدوارم تا هفته دیگر چنین روزی خانواده ات حضور تو را در خانه جشن بگیرند.

من که دست هایم بالاست. هر چی او بخواهد. رضایم به رضایش.

بهنود شجاعی در مقابل چشمانم اعدام شد

«برگرفته از وبلاگ محمد مصطفايی وکیل بهنود شجاعی »

دیشب حافظ گفت:

حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم
چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم
عیان نشد که چرا آمدم کجا رفتم دریغ و درد که غافل ز کار خویشتنم

منتظر بودم تا زمان بگذرد و به درب زندان اوین روم حدود ساعت ۲:۳۰ دقیقه با کوهیار قرار گذاشتم و به سمت زندان اوین رفتیم. حدود ۲۰۰ نفر از فعالان حقوق اجتماعی و تعدادی مادر داغدیده هم حضور داشتند. منتظر بودیم که اولیاءدم به زندان بیایند. بعد از گذشت یک ساعت مادر و پدر احسان (مقتول) را به همراه برادر و خواهرش دیدیم. جمعیت به سمت وی رفتند تا آنان را از اعدام بهنود منع کنند. مدتی گذشت و مادر و پدرش گفت که ما گذشت می کنیم. جو بسیار سنگینی حاکم شده بود. درب زندان باز شد . اولیاءدم من و آقای اولیایی فر به داخل رفتیم. مدتی در سالن انتظار ایستادیم. فکر می کردیم که اولیائدم گذشت خواند نمود و بهنود اعدام نخواهد شد. مدتی گذشت صدای دعاهای فعالان از بیرون زندان به گوش می رسید. بعد از چند دقیقه وارد سالن دیگری شدیم. بهنود یا تعدادی از مسئولین زندان هم حضور داشتند. وقتی اولیاءدم به داخل رفت. بهنود به دست و پای آنها افتاد و خواهش و التماس کرد که او را نکشند. سرپرست اجرای احکام صورتجلسه اجرا را تنظیم کرد. چند نفر از مسئولین زندان، من و آقای اولیایی فر به سمت اولیاء دم رفتیم از آنها خواستیم و التماس کردیم که بهنود را اعدام نکنند. مادر مقتول گفت من الان نمی توانم فکر کنم باید طناب دار را به گردن بهنود بیاندازم. بعد از چند دقیقه صدای اذان به گوش رسید. بهنود به اتاقی رفت تا آخرین نماز زندگی اش را بخواند. او رفت تا از خداوند خود طلب مغفرت کند. پس از اتمام نماز همگی به محوطه زندان رفتیم. تمام بدنم می لرزید و نمی دانستم که عاقبت این پسر بی مادر چه خواهد شد. بهنود وقتی به دست و پای مادر و پدر مقتول افتاد به مادر مقتول می گفت که من مادر دارم تو رو به خدا شما مادری کنید و من را اعدام نکنید. همگی به سالن دیگر رفتیم. در سالن چهار پایه مستطیل شکل آهنی وجود داشت که بالای آن طناب دار پلاستیکی آب رنگی نصب کرده بودند. اولیاءدم داخل رفتند و پس از مدتی بهنود را به آن سالن کذایی بردند. سالنی که اعدامها در آنجا صورت می گرفت. من تا به حال ندیده و نشنیده بودم که اجرای احکام یک نفر را به صورت خاص در زندان اوین اعدام کند. ولی برایم تعجب انگیز بود که چرا بهنود به تنهایی اعدام می شد. شاید این هم از بد اقبالی او بود که تنها به آسمان رود. کسانی که آنجا بودند باز هم از مادر و پدر بهنود خواهش کردند و گفتند اگر با خدا معامله کنید زیان نخواهید دید. مادر مقتول گفت باید طناب دار را به گردن بهنود بیاندارید. بهنود به بالای چوبه دار رفت و طناب را به گردنش انداختند. چند ثانیه ای نگذشت که مادر و پدر مقتول به سمت چارپایه رفتند و آن را از زیر پای بهنود کشیدند. بهنود به ملکوت اعلی پیوست.

طاقت دیدن این صحنه را نداشتم. تا چارپایه از زیر پای بهنود کشیده شد تمام اطراف سیاه شده بود.

امروز دیگر بهنود در زندان و بین دوستان خود نیست. جای خالی بهنود را احساس می کنند.

من تمام تلاش خودم را کردم ولی هیچ فایده ای نداشت. باز هم عقیده دارم او مستحق مرگ نبود.

او نمی بایست اعدام شود.

ولی اعدام شد.

اعدام

بهنود شجاعی اعدام شد!


لحظاتی پیش حکم ضد بشری اعدام بهنود شجاعی به اجرا درآمد. این حکم در حالی به اجرا گذاشته شد که صدها نفر از مردم تهران از اوایل بامداد امروز در مقابل درب زندان اوین تجمع کردند و خواستار لغو اعدام این نوجوان بودند.
مردم از حوالی ساعت 01:00 بامداد شروع به تجمع در مقابل زندان اوین کردند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شد.در میان اجتماع کنندگان خانواده بهنود شجاعی ،آقای عبدالهی از دفتر یونیسف، وکلای بهنود شجاعی،مادران شهدای آزادی اخیر (خانم پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی و تعدادی دیگر از مادران،فعالین کودکان،فعالین زنان و دانشجویان و همچنین تعداد زیادی از مردم تهران در مقابل درب جنوبی زندان اوین تجمع کردند.
مادران شهدای اخیر با دیدن مادر،پدر و خواهر مقتول ضمن همدردی با آنها از آنها مسرانه تقاضا کردند که بهنود شجاعی را ببخشند و مانع اعدام وی شوند. مادران زیادی بودند که خانواده مقتول را احاطه کرده بودند و هر کدام به طریقی از آنها درخواست عفو می کردند.
پس از درخواستهای مکرر مادران و مردم حاضر در آنجا ،خانواده مقتول (پدر،مادر و خواهر) ،وکلای بهنود همراه با نماینده دادستان به درون محوطه اوین وارد شدند. جمعیت در انتظار کشنده بسر می برند تا اینکه نتیجه را بدانند.
لحظاتی پیش اعلام گردید که خانواده مقتولتن به رضایت تن ندادند و بهنود شجاعی به دار آویخته شد. او پس از 6 بار اعدام روحی در هفتمین بار اعدام فیزیکی او را به اجرا گذاشتند.
بهنود شجاعی در تاریخ 28 مرداد 1384 در یک نزاع جمعی در پارک ونک و در سن کمتر از 17 سالگی و بصورت تصادفی منجر به مرگ یک نوجوان گردید. او دستگیر و در دادگاه 74 کیفری تهران محکوم به مرگ شد و دردیوان عالی کشور حکم اعدام وی مورد تایید قرار گرفت.

برخورد زننده ماموران فرودگاه استانبول با مسافران ایرانی

سایت جوان فردا در تهران: برخورد زننده ماموران امنیتی و گمرک فرودگاه استانبول با مسافران ایرانی پرواز استانبول – تهران متعلق به شرکت «ترکیش ایر» موجب درگیری لفظی مسافران با ماموران شد.
در پرواز شب گذشته از مقصد استانبول به تهران، ماموران گمرک این فرودگاه مسافران ایرانی پرواز ١٢٧٤ را در گیت اداره گمرک نگه داشته واقدام به بازرسی بدنی غیرمتعارف کردند که نحوه برخورد ماموران ترک با مسافران ایرانی تعجب دیگرمسافران را نیز بر انگیخت.
در بازرسی بدنی انجام شده، مسافران زن پرواز به شکل بسیار وقیحانه مورد بازرسی قرار گرفتند.همین امر موجب شد تا همراهان آن ها به شدت اعتراض کرده و درگیری لفظی شدیدی بین ماموران و مسافران به وجود آید. نکته جالب این که دو تن از ماموران این گیت زن بودند که در هنگام بازرسی بدنی مسافران زن ایرانی تنها نظاره گر بودند و ماموران مرد اقدام به این کار می کردند.
ماموران ترک با تحقیر ایرانی ها آن ها را وادار به در آوردن کفش های خود در سالن پرواز کردند وبه طور دائم مسافران مرد ایرانی را تهدید می کردند.
یک مسافر این پرواز گفت: ماموران مرد به طور بسیار تحقیر آمیزی دست در گردن زن ها انداخته و گردن بندهای آنان را به بهانه این که نباید طلا از کشور خارج شود، ضبط می کردند.نحوه بازرسی بدنی ترک ها به گونه ای بود که بسیاری از زن های ایرانی پس از بازرسی به شدت اشک می ریختند.این پرواز نیز پس از تحقیر مسافران ایرانی با تاخیری نیم ساعته فرودگاه استانبول را ترک کرد.
گفتنی است طی چند ماه گذشته این نوع برخوردها از سوی ترک ها به شدت افزایش یافته و در حال عادی شدن است.

خریدار مخابرات، سایپا را هم می ‌خرد

سایت موج: هفته گذشته، اولين نشست کنسرسيوم خريدار احتمالي گروه خودروسازي سايپا برگزار شد.
هفته گذشته کنسرسيوم مشترک "بنياد تعاون سپاه" و "شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا)" تشکيل جلسه داد و بحث و بررسي راجع به خريد سهام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران(ايدرو) در گروه خودروسازي سايپا را آغاز کرد.
براساس اين گزارش، انتخاب اعضاي جديد هيات مديره سايپا نيز منوط به تعيين تکليف خريدار سهام ايدرو در گروه خودروسازي سايپا شده است.
هم اکنون "شستا" صاحب يک عضو در هيات مديره گروه خودروسازي سايپا است و به تنهايي نيز شانس اول خريداري سهام ايدرو در اين گروه خودروسازي را دارا مي باشد.
خبر برگزاري اين جلسه مهم در حالي درز مي کند که هيات مديره شستا به تازگي مصوبه اي براي خروج از بازار سهام مالکيت شرکت هاي خودروسازي مصوب کرده است.

گزارش از مقابل زندان اوین: تلاش برای نجات جان بهنود شجاعی


جمعی از فعالین حقوق‌بشر و دانش‌جویان و فعالین زن در مقابل زندان اوین جمع شده‌اند تا بتوانند با گرفتن رضایت از اولیای دم، از اعدام بهنود شجاعی ممانعت به عمل آورند.
به گزارش خبرنگار هرانا در حدود ساعت 2:30 دقیقه‌ی بامداد روز یک‌شنبه جمعی بیش‌ از 100 نفر از فعالین حقوق‌بشر و فعالین زن و دانش‌جویان با حضور در کنار وکلا خانواده‌ی بهنود شجاعی در مقابل اوین تلاش می‌کنند با متقاعد کردن اولیای دم از اجرای حکم اعدام ممانعت به عمل آوردند.
خبرنگار هرانا گزارش داده است که محمد مصطفایی و خانواده‌ي شجاعی هم‌اکنون در مقابل زندان اوین هستند. تا زمان تهیه این گزارش هنوز خانواده‌ی شاکی پرونده در زندان اوین حضور نیافته اند.
گفته می‌شود نماینده‌ی یونیسف نیز در محل حضور دارد. با توجه به جو حاکم در مقابل زندان اوین، حاضران این امید را دارند که اجرای حکم اعدام متوفق شود.
****
تجمع صدها نفر در مقابل زندان برای متوقف کردن حکم اعدام بهنود شجاعی فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسید، صدها نفر از مردم تهران در اعتراض به احتمال اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی در مقابل زندان اوین تجمع کردند.
بامداد روز یکشنبه 19 مهرماه از ساعت 01:00 به بعد مردم به سوی درب جنوبی زندان اوین که پشت دیوارهای آن قصد اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی را دارند گرد هم آمدند.و هر لحظه بر تعداد تجمع کنندگان افزوده می شود.
در میان تجمع کنندگان مادران شهدای اعتراضات اخیر مردم ایران دیده می شوند.
خانم پروین فهیمی مادر شهید راه آزادی همراه با سایر مادران قصد دارند که با خانواده مقتول صحبت کنند و از آنها بخواهند که با رضایت خود جان بهنود شجاعی را نجات دهند.
همچنین آقای عبدالهی یکی از کارکنان دفتر یونیسف در تهران به جمع مردم در مقابل زندان اوین پیوستند.جمعیتی که در مقابل درب جنوبی اوین تجمع کرده بودند بیش از 500 نفر تخمین زده می شد.لحظه به لحظه بر تعداد تجمع کنندگان افزوده می شود.
هر 2 وکیل بهنود شجاعی آقای محمد مصطفایی و محمد اولیائی فر در مقابل درب زندان اوین حضور دارند.
از لحظاتی پیش 2 ماشین نیروی انتظامی در حال گشت زدن هستند.

محكوميت يكی از متهمان حوادث اخير به 2 سال حبس تعزيری


ایلنا: نعمت احمدي از محكوميت موكل خود به دو سال حبس تعزيري به اتهام شركت در تظاهرات غيرقانوني و سردادن شعار خبرداد.
نعمت احمدي گفت:‌بعد از آنكه تصوير موكلم در جريان اعتراض به نتايج انتخابات در يكي از روزنامه‌هاي حامي دولت منتشر شد ،‌دستگير و مورد محاكمه قرار گرفت.
اين وكيل دادگستري افزود‌: در خبر منتشره اعلام شده بود كه افراد حاضر در عكس منتشره در حال ضرب و شتم يكي از نيروهاي بسيجي بودند در حاليكه موكلم در عكس ، نزديك به فرد مضروب نيست. همچنين شخصي كه مورد ضرب و شتم قرار گرفته از موكلم هيچ شكايتي نيز نكرده است.
وي با اشاره به سن بالا و وضعيت جسماني موكلش ،اظهارداشت: شعبه15 دادگاه انقلاب موكلم را به دليل شركت در تجمعات غيرقانوني و سردادن شعار كه از مصاديق اقدام عليه امنيت ملي هستند ، به دو سال حبس تعزيري محكوم كرده است.
احمدي با بيان اينكه به حكم صادره اعتراض كرده است ، ابراز اميدواري كرد كه دادگاه تجديد نظر با توجه به وضعيت سني و جسماني موكلش ، در حكم صادره تغيير اساسي دهد.

ستاد ملی سلامت: برنج های وارداتی سالم هستند


دو هفته پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر آلودگی برنج های وارداتی به ایران، ستاد ملی بررسی سلامت برنج در ایران اعلام کرده که همه برنج های وارداتی مجاز سالم هستند.

ستاد ملی بررسی سلامت برنج در ایران که در آن نمایندگانی از وزارتخانه های بهداشت، بازرگانی، جهاد کشاورزی و موسسه استاندارد حضور دارند، اعلام کرده بعد از بررسی 13 نوع برنج وارداتی به این نتیجه رسیده که "همه برنج های وارداتی دارای مجوز، بدون هر گونه آلودگی بوده و از نظر رعایت معیارهای بهداشتی و استانداردهای لازم، مورد تائید است."

این خبر در حالی منتشر شده که پیشتر موسسه استاندارد ایران گزارشی در باره آلودگی بخشی از برنج های وارداتی از هند منتشر کرده بود و مقامات هندی نیز احتمال مسمومیت برنج صادراتی این کشور به ایران را تائید کرده بودند.

موسسه استاندارد ایران دو هفته پیش اعلام کرده بود 13 نوع برنج خارجی وارداتی به فلزات سنگین از جمله سرب، روی و کادمیوم آلوده است.

موسسه استاندارد از شهروندان خواسته بود تا از خرید برنج های وارداتی با نامهای آریا، خاطره، 181، مینویک، پاندا، محسن، مه کلاسیک، آفرین، مژده، کریستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلایی خودداری کنند.

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر آلودگی برنج های وارداتی از هند، "بی ال بهاردواج"، مدیر بخش کشاورزی در مرکز عالی تحقیقات ایالت پنجاب هند گفته بود که به دلیل وجود مقادیر قابل ملاحظه برخی فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب در بخشی از اراضی زیر کاشت برنج در این ایالت، احتمال دارد برنج تولیدی این منطقه حاوی این مواد باشد.

به گفته آقای بهاردواج، به دلیل افزایش تقاضای خارجی برای خرید برنج از نوع باسماتی، از جمله از سوی ایران، سطح زیر کشت این برنج در ایالت پنجاب به حدود دو برابر افزایش یافته و کشاورزان زمین های آلوده را نیز زیر کشت برده اند.

اکنون ستاد ملی بررسی سلامت برنج در ایران می گوید که آزمایش های کامل و دقیقی را بر روی 13 نوع برنج وارداتی "با رعایت کامل آخرین روش های علمی آزمایشگاهی از جانب متخصصان و سم شناسان دانشگاهی" انجام داده است.

در بیانیه ستاد ملی بررسی سلامت برنج تاکید شده که نمونه های برنج وارداتی از نظر "آلودگی به فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم و آرسنیک" آزمایش شده و نتیجه آزمایش میزان این فلزات را "کمتر از حد مجاز نشان می دهد."

در سال جاری، واردات برنج خارجی به ایران به شدت افزایش یافته است در حالی که عرضه کنندگان برنج داخلی با کاهش تقاضا برای محصول خود مواجه بوده اند.

برخی کارشناسان کشاورزی در ایران گفته اند که در بسیاری از سال ها، واردات برنج خارجی همزمان با فرارسیدن زمان سلف خری یا برداشت محصول از شالیزارهای ایران، به افت بهای برنج عرضه شده توسط کشاورزان داخلی منجر می شود.

محمد رضا نادری معاون امور گمرکی گمرک ایران می گوید که در شش ماه اول امسال بیشتر از 800 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده است که بخش عمده آن از پاکستان وارد شده است.

در عین حال، آقای نادری تایید کرده که بخشی از برنج وارداتی ایران از هند وارد شده است.

برنامه پلیس ایران برای حضور گسترده در مدارس


سرتیپ عزیز الله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مراسم نواختن زنگ انضباط اجتماعی در دبیرستان البرز گفته است: "پلیس های مختلف از جمله پلیس مواد مخدر و پلیس اجتماعی حضور مستمر و ملموس در مدارس مختلف دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران _ایسنا، آقای رجب زاده همچنین گفته پلیس برای تالیف کتب درسی اعلام آمادگی کرده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در سخنانی در مدرسه البرز گفت که مدرسه بهترین نهاد برای ماندگار شدن نظم و انضباط اجتماعی است.

به گفته آقای رجب زاده، پلیس اجتماعی و مواد مخدر در مدارس حضور مستمر دارند.

نورالله اکبری، عضو شورای مرکزی کانون صنفی معلمان، در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بی بی سی می گوید بر اساس آمار رسمی در چند سال گذشته 13 درصد از دانش آموزان مدارس معتاد به مواد مخدر بوده اند که این رقم با توجه به رشد نابسامانی های اجتماعی افزایش یافته است.

آقای اکبری در ادامه افزود: "اگر قرار باشد برای این قضیه تنها یک راه حل وجود داشته باشد که با توجه به پیچیگی موضوع راه حل های متفاوتی وجود دارد، قطعا راه حل امنیتی و حضور پلیس در مدارس نیست."

او افزود: "با این موضوع باید کاملا علمی برخورد کرد، دنبال عوامل اعتیاد دانش آموزان به مواد مخدر رفت. در این رابطه باید از کارشناسان و متخصصان روانشناسی، جامعه شناسی و تعلیم و تربیت استفاده کرد نه از پلیس که قاعدتا بعد از وقوع جرم باید وارد صحنه شود."

از سوی دیگر شیرزاد عبداللهی، کارشناس آموزش معتقد است در مراسم و مناسبت های رسمی معمولا سخنرانان صحبتهای دقیقی نمی کنند و نوعی مبالغه و اغراق در آن وجود دارد.

او همچنین می گوید: "به نکته دیگری که باید توجه کرد تداخل بین وظایف و کارکرد دستگاه ها و نهادهای مختلف است. نوع کار و روابطی که در آموزش و پرورش وجود دارد با نوع کار و روابطی که پلیس دارد متفاوت است."

آقای عبداللهی گفت: "مدارس محیط های فرهنگی هستند. اگر هم ناهنجاری هایی در مدارس وجود داشته باشد مانند اعتیاد معمولا توسط مدیر، مشاور، مربی امور تربیتی و یا معلمان مدرسه حل می شود و نیازی به حضور مستمر پلیس نیست."

آقای عبداللهی تاکید می کند که حضور نیروهای پلیس حتی در اطراف مدارس کمکی به محبوبیت پلیس بین دانش آموزان نمی کند و آنچه این محبوبیت را بالا می برد انجام وظایف حرفه ای و برخورد با جرایم فردی سازمان یافته است.

آقای عبداللهی می گوید: "پلیس باید در مناطق جرم خیز حضور داشته باشد و وظایف حرفه ای خودش را انجام دهد. مدارس مکان های جرم خیزی نیستند. فکر نمی کنم حضور دائمی و مستمر پلیس در داخل و یا حتی خارج از مدرسه ضرورتی داشته باشد."

آمادگی پلیس برای مشارکت در تالیف کتابهای درسی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در بخش دیگری از سخنان خود به اعلام آمادگی پلیس برای تالیف کتابهای درسی اشاره کرده است.

شیرزاد عبداللهی در همین رابطه می گوید: "تالیف کتابهای درسی کاری کاملا تخصصی است و باید توسط کارشناسان مسائل آموزش و پرورش، روانشناسان و هنرمندان صورت بگیرد. این موضوع در حیطه وظایف پلیس نیست."

وی افزود: "البته اگر پلیس نظراتی دارد می تواند آنها را به آموزش و پرورش منعکس کند و آموزش و پرورش بر اساس صلاحدید فرهنگی که دارد این نکات را در کتابهای درسی رعایت کند."

همان اندازه که عدم حضور پلیس در مدارس تاکید می شود بر استفاده از نظرات پلیس برای تالیف کتابهای درسی تا حدودی اتفاق نظر وجود دارد. آقای اکبری می گوید: "از نظرات پلیس در تالیف کتابهای درسی می شود به عنوان کارشناسان خبره و یا کارشناسانی که در این امر کار کرده و دارای تجربه هستند در کنار سایر کارشناسان تعلیم و تربیت و روانشناسی استفاده کرد."

بسیاری از کارشناسان معتقدند مسائلی چون اعتیاد به مواد مخدر و ایجاد نظم اجتماعی را باید از طریق راه حل های فرهنگی و علمی حل کرد و نیازی به حضور پلیس و نیروهای امنیتی در مدارس نیست.

این در حالی است که آقای رجب زاده می گوید :" پلیس به این نتیجه رسیده است که بدون مشارکت شهروندان قادر به امنیت همه جانبه نیست. به همین منظور پلیس تصمیم گرفته از گروه های دانش آموزی برای رسیدن به این هدف استفاده کند.

به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ در حال حاضر شش میلیون همیار پلیس در سراسر کشور با پلیس همکاری می کنند.

مخالفت سخنگوی شورای نگهبان با طرح محسن رضایی


سخنگوی شورای نگهبان گفته است که طرح محسن رضایی برای تشکیل کمیته ملی انتخابات مشکلی را حل نمی کند و ایران نیازمند یک قانون جامع انتخابات است.

عباسعلی کدخدایی روز شنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) در یک کنفرانس خبری در تهران با اشاره به طرح آقای رضایی گفت: "در حال حاضر هیأت های اجرایی انتخابات از میان معتمدان محلی انتخاب می شوند و شورای نگهبان هم زیر نظر سه قوه نیست، بنابراین فکر نمی کنم از نظر نهادها مشکلی داشته باشیم. آنچه برای کشور ما لازم است، داشتن قانون جامع انتخابات است که ان شاءالله با همکاری دولت و مجلس این قانون به نتیجه می رسد".

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران و یکی از نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور که به نتیجه اعلام شده این انتخابات معترض بود، چندی پیش طرح تشکیل نهادی به نام کمیته ملی انتخابات را مطرح کرده و گفته بود: "اگر در ساماندهی این طرح موفق شویم، بسیاری از مشکلات انتخابات حل خواهد شد".

آقای رضایی جزئیات طرح خود را منتشر نکرد.

اکنون سخنگوی شورای نگهبان می گوید: "هر نهاد جدیدی هم که شکل بگیرد، پس از چند دوره همین ایرادات در مورد آن مطرح می شود و اینطور نیست که این ایرادات فقط به نهادهای فعلی باشد، پس اول باید قانون انتخابات اصلاح شود و بعد هم فرهنگ انتخابات ارتقاء یابد".

آقای کدخدایی گفت: "فرهنگ قانون گریزی باید تغییر کند و کسانی که وارد گردونه انتخابات می شوند، باید بپذیرند که اگر شکست خوردند نباید در صدد ایجاد تغییرات عمده در کل کشور باشند یا خدای نکرده بخواهند تخلف کنند".

ایران: اگر سوخت راکتور تهران را ندهید، خودمان تولید می کنیم


سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که در صورت عدم تامین سوخت با غلظت ۲۰ درصد برای رآکتور تهران از سوی آژانس بین المللی انرژی، خود راسا تولید سوخت مورد نیاز را در برنامه قرار می دهد.

علی شیرزادیان سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران تائید کرده که ایران پیشنهادی را به آژانس بین المللی انرژی ارائه داده تا در ازای تحویل اوانیوم با غلظت ۳.۵ درصد تولید داخلی، این آژانس سوخت با غلظت ۲۰ درصد در اختیار ایران بگذارد.

ایران اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد که پیش از انقلاب اسلامی در ایران ساخته شده و ایزوتوپ لازم برای پرتو-درمانی بیماران سرطانی و انواع رادیو داروها در آنجا تولید می شود.

با آنکه ایران گزینه تولید اورانیوم با غلظت بالا در داخل را مطرح کرده اما به نظر می رسد اصراری هم به تولید سوخت با غلظت ۲۰ درصد در داخل ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می گوید:از نظر اقتصادی برای ما به صرفه تر است که سوخت راکتور اتمی تهران را به طور یکجا خریداری کنیم تا این که بخواهیم برای حدود ۲۰۰ کیلوگرم (اورانیوم) خط تولید اورانیوم را از غلظت پنج درصد به بیست درصد تغییر دهیم.

ایران می گوید ۱۶ سال پیش سوخت مورد نیاز راکتور اتمی تهران را از آرژانتین خریداری کرده است و به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در صورت عدم همکاری برخی کشورها، "به آژانس اعلام می کنیم که ایران راسا اقدام به تامین سوخت راکتور تهران خواهد کرد."

پیشنهاد ایران روی میز

ایران در نشست اخیر گروه پنج بعلاوه یک در ژنو برای مذاکره بر سر پرونده هسته ای این کشور، پیشنهاد تحویل اورانیوم با غلظت پائین و دریافت اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را ارائه کرده اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

آقای شیرزادیان می گوید: " قرار است در نشستی که ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر) میان ایران و چند کشور از جمله آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس برگزار می شود در خصوص چگونگی انجام این کار گفتگو شود."

هفته گذشته محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به ایران تائید کرد که گزینه انتقال اورانیوم ایران به خارج جهت غنی سازی تا مرز ۲۰ درصد و تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران مورد بحث قرار دارد و در روز ۱۹ اکتبر جلسه ای توسط آژانس در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار می شود که در آن نمایندگان ایران، روسیه، آمریکا و فرانسه برای گفتگو درباره امکان و چگونگی این فرایند دیدار خواهند کرد.

ایران میزان سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران را بسته به میزان فعالیت آن حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلو برآورد کرده است و به گفته آقای شیرزادیان، سوخت موجود برای مدت بیش از یک سال و نیم کفایت می کند.

این در حالی است که برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که سوخت این رآکتور رو به اتمام است و برای همین ایران سعی دارد تا هر چه زودتر تکلیف سوخت آن را مشخص کند اما بنابر گزارش سازمان انرژی اتمی، این مرکز دستکم تا یک سال و نیم دیگر سوخت دارد.

حکم اعدام برای سه متهم وقایع پس از انتخابات ایران


یک مقام دادگستری استان تهران به یکی از خبرگزاری های داخلی ایران گفته است که سه تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران به اعدام محکوم شده اند.

زاهد بشیری راد، مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران روز شنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: "(م.ز) و (الف.پ) به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران و (ن.ع) به اتهام ارتباط با منافقین (سازمان مجاهدین خلق) محکوم به اعدام شده اند".

در روزهای اخیر گزارش هایی از صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی، از متهمان ارتباط با انجمن پادشاهی ایران منتشر شده بود.

مشخص نیست که آیا منظور مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران از (م.ز) آقای علی زمانی است یا نه.

در کیفرخواستی که معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روز ۱۷ مرداد در جلسه محاکمه دومین گروه از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران قرائت کرد، از محمدرضا علی زمانی، احمد کریمی، حامد روحی نژاد، آرش رحمانی پور و امیررضا عارفی به عنوان متهمان مرتبط با انجمن پادشاهی ایران در پرونده نام برده شده بود که مخفف نام هیچ یک (الف.پ) نیست.

از میان کسانی که در این پرونده به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران متهم شده بودند هم نام ناصر عبدالحسینی دیده می شد.

مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران گفته است که احکام صادر شده برای این سه متهم قطعی نیست و قابل تجدیدنظرخواهی است.

به گفته او احکام صادر شده به وکلای متهمان ابلاغ شده و آنها می توانند به این احکام اعتراض کنند.

پیش تر اعلام شده بود که حکم ۲۰ تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران صادر شده است.

اکنون آقای بشیری راد می گوید: "لوایح اعتراضی مربوط به ۱۸ نفر از متهمان اغتشاشات اخیر که حکم محکومیت آنها صادر شده بود واصل شده است و به زودی به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال می شود".

آخرين آخبار