آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

ستاد ملی سلامت: برنج های وارداتی سالم هستند


دو هفته پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر آلودگی برنج های وارداتی به ایران، ستاد ملی بررسی سلامت برنج در ایران اعلام کرده که همه برنج های وارداتی مجاز سالم هستند.

ستاد ملی بررسی سلامت برنج در ایران که در آن نمایندگانی از وزارتخانه های بهداشت، بازرگانی، جهاد کشاورزی و موسسه استاندارد حضور دارند، اعلام کرده بعد از بررسی 13 نوع برنج وارداتی به این نتیجه رسیده که "همه برنج های وارداتی دارای مجوز، بدون هر گونه آلودگی بوده و از نظر رعایت معیارهای بهداشتی و استانداردهای لازم، مورد تائید است."

این خبر در حالی منتشر شده که پیشتر موسسه استاندارد ایران گزارشی در باره آلودگی بخشی از برنج های وارداتی از هند منتشر کرده بود و مقامات هندی نیز احتمال مسمومیت برنج صادراتی این کشور به ایران را تائید کرده بودند.

موسسه استاندارد ایران دو هفته پیش اعلام کرده بود 13 نوع برنج خارجی وارداتی به فلزات سنگین از جمله سرب، روی و کادمیوم آلوده است.

موسسه استاندارد از شهروندان خواسته بود تا از خرید برنج های وارداتی با نامهای آریا، خاطره، 181، مینویک، پاندا، محسن، مه کلاسیک، آفرین، مژده، کریستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلایی خودداری کنند.

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر آلودگی برنج های وارداتی از هند، "بی ال بهاردواج"، مدیر بخش کشاورزی در مرکز عالی تحقیقات ایالت پنجاب هند گفته بود که به دلیل وجود مقادیر قابل ملاحظه برخی فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب در بخشی از اراضی زیر کاشت برنج در این ایالت، احتمال دارد برنج تولیدی این منطقه حاوی این مواد باشد.

به گفته آقای بهاردواج، به دلیل افزایش تقاضای خارجی برای خرید برنج از نوع باسماتی، از جمله از سوی ایران، سطح زیر کشت این برنج در ایالت پنجاب به حدود دو برابر افزایش یافته و کشاورزان زمین های آلوده را نیز زیر کشت برده اند.

اکنون ستاد ملی بررسی سلامت برنج در ایران می گوید که آزمایش های کامل و دقیقی را بر روی 13 نوع برنج وارداتی "با رعایت کامل آخرین روش های علمی آزمایشگاهی از جانب متخصصان و سم شناسان دانشگاهی" انجام داده است.

در بیانیه ستاد ملی بررسی سلامت برنج تاکید شده که نمونه های برنج وارداتی از نظر "آلودگی به فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم و آرسنیک" آزمایش شده و نتیجه آزمایش میزان این فلزات را "کمتر از حد مجاز نشان می دهد."

در سال جاری، واردات برنج خارجی به ایران به شدت افزایش یافته است در حالی که عرضه کنندگان برنج داخلی با کاهش تقاضا برای محصول خود مواجه بوده اند.

برخی کارشناسان کشاورزی در ایران گفته اند که در بسیاری از سال ها، واردات برنج خارجی همزمان با فرارسیدن زمان سلف خری یا برداشت محصول از شالیزارهای ایران، به افت بهای برنج عرضه شده توسط کشاورزان داخلی منجر می شود.

محمد رضا نادری معاون امور گمرکی گمرک ایران می گوید که در شش ماه اول امسال بیشتر از 800 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده است که بخش عمده آن از پاکستان وارد شده است.

در عین حال، آقای نادری تایید کرده که بخشی از برنج وارداتی ایران از هند وارد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار