آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

برنامه پلیس ایران برای حضور گسترده در مدارس


سرتیپ عزیز الله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مراسم نواختن زنگ انضباط اجتماعی در دبیرستان البرز گفته است: "پلیس های مختلف از جمله پلیس مواد مخدر و پلیس اجتماعی حضور مستمر و ملموس در مدارس مختلف دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران _ایسنا، آقای رجب زاده همچنین گفته پلیس برای تالیف کتب درسی اعلام آمادگی کرده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در سخنانی در مدرسه البرز گفت که مدرسه بهترین نهاد برای ماندگار شدن نظم و انضباط اجتماعی است.

به گفته آقای رجب زاده، پلیس اجتماعی و مواد مخدر در مدارس حضور مستمر دارند.

نورالله اکبری، عضو شورای مرکزی کانون صنفی معلمان، در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بی بی سی می گوید بر اساس آمار رسمی در چند سال گذشته 13 درصد از دانش آموزان مدارس معتاد به مواد مخدر بوده اند که این رقم با توجه به رشد نابسامانی های اجتماعی افزایش یافته است.

آقای اکبری در ادامه افزود: "اگر قرار باشد برای این قضیه تنها یک راه حل وجود داشته باشد که با توجه به پیچیگی موضوع راه حل های متفاوتی وجود دارد، قطعا راه حل امنیتی و حضور پلیس در مدارس نیست."

او افزود: "با این موضوع باید کاملا علمی برخورد کرد، دنبال عوامل اعتیاد دانش آموزان به مواد مخدر رفت. در این رابطه باید از کارشناسان و متخصصان روانشناسی، جامعه شناسی و تعلیم و تربیت استفاده کرد نه از پلیس که قاعدتا بعد از وقوع جرم باید وارد صحنه شود."

از سوی دیگر شیرزاد عبداللهی، کارشناس آموزش معتقد است در مراسم و مناسبت های رسمی معمولا سخنرانان صحبتهای دقیقی نمی کنند و نوعی مبالغه و اغراق در آن وجود دارد.

او همچنین می گوید: "به نکته دیگری که باید توجه کرد تداخل بین وظایف و کارکرد دستگاه ها و نهادهای مختلف است. نوع کار و روابطی که در آموزش و پرورش وجود دارد با نوع کار و روابطی که پلیس دارد متفاوت است."

آقای عبداللهی گفت: "مدارس محیط های فرهنگی هستند. اگر هم ناهنجاری هایی در مدارس وجود داشته باشد مانند اعتیاد معمولا توسط مدیر، مشاور، مربی امور تربیتی و یا معلمان مدرسه حل می شود و نیازی به حضور مستمر پلیس نیست."

آقای عبداللهی تاکید می کند که حضور نیروهای پلیس حتی در اطراف مدارس کمکی به محبوبیت پلیس بین دانش آموزان نمی کند و آنچه این محبوبیت را بالا می برد انجام وظایف حرفه ای و برخورد با جرایم فردی سازمان یافته است.

آقای عبداللهی می گوید: "پلیس باید در مناطق جرم خیز حضور داشته باشد و وظایف حرفه ای خودش را انجام دهد. مدارس مکان های جرم خیزی نیستند. فکر نمی کنم حضور دائمی و مستمر پلیس در داخل و یا حتی خارج از مدرسه ضرورتی داشته باشد."

آمادگی پلیس برای مشارکت در تالیف کتابهای درسی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در بخش دیگری از سخنان خود به اعلام آمادگی پلیس برای تالیف کتابهای درسی اشاره کرده است.

شیرزاد عبداللهی در همین رابطه می گوید: "تالیف کتابهای درسی کاری کاملا تخصصی است و باید توسط کارشناسان مسائل آموزش و پرورش، روانشناسان و هنرمندان صورت بگیرد. این موضوع در حیطه وظایف پلیس نیست."

وی افزود: "البته اگر پلیس نظراتی دارد می تواند آنها را به آموزش و پرورش منعکس کند و آموزش و پرورش بر اساس صلاحدید فرهنگی که دارد این نکات را در کتابهای درسی رعایت کند."

همان اندازه که عدم حضور پلیس در مدارس تاکید می شود بر استفاده از نظرات پلیس برای تالیف کتابهای درسی تا حدودی اتفاق نظر وجود دارد. آقای اکبری می گوید: "از نظرات پلیس در تالیف کتابهای درسی می شود به عنوان کارشناسان خبره و یا کارشناسانی که در این امر کار کرده و دارای تجربه هستند در کنار سایر کارشناسان تعلیم و تربیت و روانشناسی استفاده کرد."

بسیاری از کارشناسان معتقدند مسائلی چون اعتیاد به مواد مخدر و ایجاد نظم اجتماعی را باید از طریق راه حل های فرهنگی و علمی حل کرد و نیازی به حضور پلیس و نیروهای امنیتی در مدارس نیست.

این در حالی است که آقای رجب زاده می گوید :" پلیس به این نتیجه رسیده است که بدون مشارکت شهروندان قادر به امنیت همه جانبه نیست. به همین منظور پلیس تصمیم گرفته از گروه های دانش آموزی برای رسیدن به این هدف استفاده کند.

به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ در حال حاضر شش میلیون همیار پلیس در سراسر کشور با پلیس همکاری می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار