آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

ایران: اگر سوخت راکتور تهران را ندهید، خودمان تولید می کنیم


سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که در صورت عدم تامین سوخت با غلظت ۲۰ درصد برای رآکتور تهران از سوی آژانس بین المللی انرژی، خود راسا تولید سوخت مورد نیاز را در برنامه قرار می دهد.

علی شیرزادیان سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران تائید کرده که ایران پیشنهادی را به آژانس بین المللی انرژی ارائه داده تا در ازای تحویل اوانیوم با غلظت ۳.۵ درصد تولید داخلی، این آژانس سوخت با غلظت ۲۰ درصد در اختیار ایران بگذارد.

ایران اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد که پیش از انقلاب اسلامی در ایران ساخته شده و ایزوتوپ لازم برای پرتو-درمانی بیماران سرطانی و انواع رادیو داروها در آنجا تولید می شود.

با آنکه ایران گزینه تولید اورانیوم با غلظت بالا در داخل را مطرح کرده اما به نظر می رسد اصراری هم به تولید سوخت با غلظت ۲۰ درصد در داخل ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می گوید:از نظر اقتصادی برای ما به صرفه تر است که سوخت راکتور اتمی تهران را به طور یکجا خریداری کنیم تا این که بخواهیم برای حدود ۲۰۰ کیلوگرم (اورانیوم) خط تولید اورانیوم را از غلظت پنج درصد به بیست درصد تغییر دهیم.

ایران می گوید ۱۶ سال پیش سوخت مورد نیاز راکتور اتمی تهران را از آرژانتین خریداری کرده است و به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در صورت عدم همکاری برخی کشورها، "به آژانس اعلام می کنیم که ایران راسا اقدام به تامین سوخت راکتور تهران خواهد کرد."

پیشنهاد ایران روی میز

ایران در نشست اخیر گروه پنج بعلاوه یک در ژنو برای مذاکره بر سر پرونده هسته ای این کشور، پیشنهاد تحویل اورانیوم با غلظت پائین و دریافت اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را ارائه کرده اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

آقای شیرزادیان می گوید: " قرار است در نشستی که ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر) میان ایران و چند کشور از جمله آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس برگزار می شود در خصوص چگونگی انجام این کار گفتگو شود."

هفته گذشته محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به ایران تائید کرد که گزینه انتقال اورانیوم ایران به خارج جهت غنی سازی تا مرز ۲۰ درصد و تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران مورد بحث قرار دارد و در روز ۱۹ اکتبر جلسه ای توسط آژانس در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار می شود که در آن نمایندگان ایران، روسیه، آمریکا و فرانسه برای گفتگو درباره امکان و چگونگی این فرایند دیدار خواهند کرد.

ایران میزان سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران را بسته به میزان فعالیت آن حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلو برآورد کرده است و به گفته آقای شیرزادیان، سوخت موجود برای مدت بیش از یک سال و نیم کفایت می کند.

این در حالی است که برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که سوخت این رآکتور رو به اتمام است و برای همین ایران سعی دارد تا هر چه زودتر تکلیف سوخت آن را مشخص کند اما بنابر گزارش سازمان انرژی اتمی، این مرکز دستکم تا یک سال و نیم دیگر سوخت دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار