آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۴, یکشنبه

محسن روح الامینی دانشجوی دانشگاه تهران در زندان اوین به قتل رسید

خبرنامه امیرکبیر: روح الامینی در تظاهرات روز 18 تیر پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده بود که در آنجا به دست ماموران کشته شده است.

محسن روح الامینی فرزند دکتر روح الامینی رئیس انستیتو پاستور ایران و از اعضای مشاور محسن رضایی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

پس از بازداشت محسن روح الامینی و علیرغم مراجعه خانواده وی، مسئولین زندان اوین به این خانواده اعلام کرده بودند که فرزندشان به زودی آزاد خواهد شد اما پس از چند روز به آنها اعلام می شود که برای دریافت جسد فرزندشان مراجعه کنند.

مراسم ختم شهید محسن روح الامینی روز یکشنبه هفته جاری در مسجد بلال تهران برگزار خواهد شد.

استمداد خاتمی، کروبی و موسوی از مراجع تقلید در مورد بازداشت شدگان


حدود هفتاد چهره سیاسی و دانشگاهی در ایران در نامه ای سرگشاده به مراجع تقلید شیعه، از اعمال "شکنجه های مکرر" علیه بازداشت شدگان حوادث اخیر اظهار نگرانی کرده و از آنها کمک خواسته اند.

در این نامه که روز شنبه ۳ مرداد (۲۵ ژوئیه) با امضای افرادی چون محمد خاتمی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی منتشر شد، آمده است که بازداشت های پس از انتخابات ریاست جمهوری، با "استفاده از شیوه های بازجویی" همراه بوده که "یادآور دوران سیاه ستمشاهی" است.

در روزهای گذشته در مواردی جسد بعضی افراد که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات بازداشت شده بودند، به خانواده های آنها تحویل داده شده، بدون اینکه مشخص باشد که مرگ آنها چگونه اتفاق افتاده است.

در نامه سرگشاده چهره های سیاسی و دانشگاهی به مراجع تقلید، از "دریافت اخبار نگران کننده درباره سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت شدگان" سخن به میان آمده و سئوال شده است که: "به راستی اعمال شکنجه های مکرر در مورد کسانی که زیر لوای اسلام زندگی می کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه پذیر است"؟

امضا کنندگان این نامه در مورد "تلاش دستگاه های امنیتی" برای اعتراف گیری "با شیوه های غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی" از بازداشت شدگان هشدار داده اند و "دستگاه های تبلیغاتی دولتی و به ویژه صدا و سیما" را به مشارکت در این پروژه متهم کرده اند.

در این نامه آمده است: "دستگاه های ابداع توطئه، اینک کار را به جایی رسانده اند که عضویت در ستادهای تبلیغاتی را جرمی نابخشودنی می نمایانند".

امضا کنندگان نامه نسبت به نادیده گرفته شدن اصل برائت و "توسعه بی اعتمادی و فاصله گرفتن مردم از حاکمیت" هشدار داده اند و نوشته اند که تنها راه خروج از این وضعیت، آزادی تمام بازداشت شدگان و "بازگرداندن روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی" است.

در این نامه آمده است: "از شما مراجع عظام تقلید به عنوان مرجع و ملجأ ملت شریف ایران می خواهیم که پیامدهای زیانبار اتخاذ شیوه های قانون گریزانه را به دستگاه های ذیربط خاطرنشان ساخته و آنان را نسبت به اشاعه بیدادگری در نظام جمهوری اسلامی برحذر دارید".

پیش از این آیت الله حسینعلی منتظری و آیت الله یوسف صانعی در مورد اعتراف گیری تحت فشار از بازداشت شدگان اعلام نظر کرده و آن را غیر مشروع خوانده بودند.

آقای منتظری در پاسخ به استفتایی نوشت: "آمر و متصدی و مباشر گرفتن این گونه اعترافات و مصاحبه های دروغ، گناهکار و مجرمند و شرعا و قانونا مستحق تعزیر خواهند بود".

آقای صانعی هم چنین اعترافاتی را فاقد ارزش "شرعی، قانونی و عقلایی" دانست.

کروبی: آنچه بر مردم ایران می گذرد، تاسف بار است


مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و از شخصیت های مورد اعتماد آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، در نامه ای به وزیر اطلاعات این کشور شرایط ایران را "شکننده" توصیف کرده و خواستار پایان دادن به "بازداشت های غیر قانونی و بازجویی های قرون وسطایی" شهروندان ایرانی شده است.

آقای کروبی در این نامه از غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران خواسته تا اجساد کشته شدگان حوادث اخیر به خانواده هایشان تحویل داده شود.

به اعتقاد آقای کروبی "اینک آنچه بر مردم ایران به ویژه زنان می گذرد، بسیار تاسف بار است."

او در نامه خود از زبان فاطمه دختر پیامبر اسلام و یکی از شخصیت های مذهبی شیعه هشدار داده است که "پشت شتر خلافت زخم و بار آن کج است و این بار با این حال به منزل نمی رسد."

"ابزار سرکوب"

پس از برگزاری انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران که بر اساس اعلام وزارت کشور محمود احمدی نژاد پیروز آن اعلام شد، سه نامزد رقیب آقای احمدی نژاد از وجود تخلف در جریان برگزاری انتخابات خبر دادند.

با اوج گیری اعتراض های مردمی در ایران و سرکوب آن توسط نیروهای دولتی که به کشته و زخمی شدن و دستگیری شهروندان ایرانی منجر شد، مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو رقیب اصلی آقای احمدی نژاد، چندین بار خواستار پایان دادن به این شرایط شدند.

آقای کروبی پیشتر در نامه ای به آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، شرایط حاکم بر ایران را" تحمیل کودتای نظامی" توصیف کرده بود.

او در نامه اخیرش که روز شنبه سوم امرداد منتشر شده، گفته است به این دلیل این نامه را خطاب به وزیر اطلاعات ایران نوشته که اول، رئیس قوه مجریه [محمود احمدی نژاد] را "فردی برآمده از رای ملت" نمی داند و "دولت او را مشروع و قانونی" نمی خواند؛ دوم، محمود هاشمی شاهرودی در پایان دوران مسئولیت اش است و این روزها "سخت مشغول روند انتقال مدیریتی" است و سوم اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در "مظان اتهام به جرم آزاد اندیشی" از سوی اصولگرایان است.

مهدی کروبی پیش از این نیز اعلام کرده بود که ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد را به قانونی و مشروع نمی داند.

آقای کروبی در تازه ترین نامه اش، آقای محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ایران را خطاب قرار داده و نوشته است: "اینک سیستم اطلاعاتی و امنیتی کشور به غیر‌شفاف‌ترین و مخوف‌ترین ابزار برای سرکوب مردم تبدیل شده است."

او در عین حال در این نامه از "عوامل امنیتی و اطلاعاتی" انتقاد کرده که اگر عاملان حمله ۱۰ سال پیش به کوی دانشگاه تهران و عوامل قتل های زنجیره ای شناسایی و "ریشه فساد" خشکانده می شد، دیگر حوادث مشابه تکرار نمی شد.

زندان اوین و رحمت خداوند

آقای کروبی می گوید که "امروز جوانان این مرز و بوم را تحت عنوان نیروی امنیتی و اطلاعاتی کتک می‌زنند و در بازداشتگاه‌های غیرقانونی نگهداری می‌کنند و بدترین شکنجه‌ها روحی و روانی و رفتار‌های خشن را با آنها انجام می‌دهند بی آنکه پاسخگوی آنچه تحت لوای نظام جمهوری اسلامی می‌کنند باشند. اینک کار به جایی رسیده است که کسانی که در زندان اوین به سر می‌برند این شانس حضور خود در اوین و گرفتار نشدن در بازداشتگاه‌های غیر‌قانونی را رحمت خداوند می‌نامند."

نامه اخیر آقای کروبی حاوی یکی از صریح ترین انتقاد های او از شرایط حاکم بر ایران محسوب می شود.

او خطاب به وزیر اطلاعات ایران نوشته است: آقای محسنی اژ‌ه ای آیا این است رسالت امنیتی شما، که جوانان بی گناه ایرانی را تنها به جرم اعتراض به انتخاباتی که نتیجه‌اش را قانونی و مشروع نمی‌دانند تحت عنوان نیروی امنیتی و اطلاعاتی در خیابان‌ها کتک زده و آغشته به خون به زندان‌ها منتقل کنند و ماه ها بلاتکلیفی را به آنان تحمیل کرده و خانواده‌هایی را نگران سازند."

از آقای کروبی به عنوان سیاستمداری رک گو یاد می شود که همواره مورد تایید آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است.

او در نامه اخیرش می نویسد که "بسیاری از خانواده‌ها حتی نمی‌دانند که فرزندان و یا همسرانشان در کجای این شهر نگهداری می‌شوند و جای تاسف است که امروز حتی مرجعی را نمی‌شناسند که بدان شکایت ببرند. چرا که قوه قضائیه سلب مسئولیت می‌کند و وزارت اطلاعات هم پاسخگو نیست. آیا شما به عنوان وزیر اطلاعات از سرنوشت کسانی که مفقود شده‌اند و یا در زندان‌‌های غیر رسمی کهریزک، شور آباد و سوله‌‌های اطراف شهر تهران نگهداری می‌شوند خبر دارید؟"

مهدی کروبی از چهره های سیاسی جمهوری اسلامی است که سابقه مبارزه با حکومت سابق ایران را در کارنامه اش دارد و پیش از این دو دوره رئیس مجلس شورای اسلامی بوده است.

او در تازه ترین هشدار خود به مقام های ایرانی، گفته است "دنبال راه چار‌های برای خروج از بحران کنونی باشید و الا مدیریت روز‌های سخت رمضان، قدس، محرم و عاشورا و ۲۲ بهمن برایتان دشوار خواهد بود."

به نظر می رسد اشاره آقای کروبی به راهپیمایی های دولتی و برخی از مناسبت های مذهبی است که اخیرا معترضان ایرانی از فرصت برگزاری آن برای نشان دادن اعتراض های خود استفاده می کنند.

جمعی از شهروندان تهرانی اخیر در نماز جمعه ای که به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد شرکت کردند و در حاشیه آن به شعارهای اعتراضی خود ادامه دادند.

آقای کروبی خود از معترضان به نتایج انتخابات است و از هواداران خود نیز خواسته تا به اعتراض های "قانونی و مدنی" خود ادامه دهند.

مشایی رئیس دفتر احمدی نژاد شد


در پی کنار گذاشتن اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی، محمود احمدی نژاد وی را به سمت مشاور و رئیس دفتر خود منصوب کرده است.

آقای احمدی نژاد در نامه انتصاب آقای مشایی، وی را "انسانی مومن و فداکار و مورد اطمینان کامل" معرفی کرده است.

رئیس جمهوری ایران روز بیست و پنجم تیر (۱۶ ژوئیه) آقای مشایی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرده بود اما انتخاب وی به این سمت با انتقاد شدیدی رو به رو شد و آیت الله علی خامنه ای از آقای احمدی نژاد خواست که وی را برکنار کند.

بعد از گذشت هفت روز از دستور آقای خامنه ای، آقای احمدی نژاد سرانجام روز شنبه سوم مرداد ناچار شد وی از سمت معاون اولی برکنار کند اما ساعاتی بعد وی را به سمت مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهوری منصوب کرد.

آیت الله خامنه ای در نامه خود خطاب به آقای احمدی نژاد نوشته بود: "انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی به معاونت رئیس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقه مندان به شما است و لازم است انتصاب مذبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد."

اما آقای احمدی نژاد بر انتخاب خود اصرار داشت ولی بعد از تشدید فشارها و انتقادهای حامیان خود روز شنبه در نامه ای کوتاه خطاب به آقای خامنه ای نوشت:"مرقومه مورخ ۸۸/۴/۲۷ جنابعالی به استناد اصل ۵۷ قانون اساسی اجرا شد".

اصل ۵۷ قانون اساسی ساختار قوای جمهوری اسلامی ایران را مستقل از یکدیگر تعریف می کند اما تاکید دارد که این قوا تحت نظارت "ولایت مطلقه امر و امامت امت" هستند.

آقای مشایی پیش از این، تقاضای کناره گیری کرده بود و آقای احمدی نژاد در پاسخ به نامه پذیرش کناره گیری خطاب به آقای مشایی نوشت: "در یک هفته اخیر امیدوار بودم که با رفع برخی تبلیغات منفی، فشارها و جوسازی های بعضی رسانه ها و جریان های سیاسی، دولت بتواند از خدمات شما در جایگاه معاون اولی برخوردار بماند".

مخالفان مشایی

انتصاب آقای مشایی انتقادهایی گسترده ای را در میان آن دسته از چهره های جناح اصولگرا و شخصیت های مذهبی در ایران برانگیخت که آقای رحیم مشایی را برای این سمت مناسب نمی دانستند.

اما آقای احمدی نژاد با وجود این انتقادها و حتی پس از انتشار علنی خبر دستور رهبری به او توسط برخی نمایندگان مجلس، بر ادامه کار آقای مشایی تأکید داشت.

نامه آقای خامنه ای روز ۲۷ تیر و دو روز پس از انتصاب آقای مشایی، خطاب به محمود احمدی نژاد نوشته شده بود.

پس از انتشار رسمی نامه آقای خامنه ای و در واکنش به مقاومت آقای احمدی نژاد در کنار گذاشتن اسفندیار رحیم مشایی، صبح روز شنبه ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد)، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در سرمقاله این روزنامه آقای رحیم مشایی را "یکی از مهره های کودتای مخملی" خواند که به نوشته کیهان "فقط محل مأموریت او با سایر توطئه‌گران اخیر متفاوت است و نه «هویت» او."

آقای رحیم مشایی که به عنوان رئیس سازمان گردشگری و یکی از معاونان محمود احمدی نژاد در دولت فعالیت داشته، تاکید کرده است: "خود را همواره سرباز دولت دانسته و در مسیر اسلام و انقلاب از هیچ تلاش و خدمتی دریغ نخواهم کرد."

فرمانده سپاه پاسداران تهدیدهای داخلی در ایران را جدی خواند


فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته است که مهمترین تهدید علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، در داخل این کشور است. محمد علی جعفری درباره این موضوع گفته که آسیب‌پذیری انقلاب‌ها و حرکت‌های ایدئولوژیک بیشتر از داخل است.

آقای جعفری، روز شنبه سوم امرداد ۱۳۸۸ (۲۵ ژوئیه) در جمع خبرنگاران در تهران و به مناسبت روز پاسدار سخن می گفت.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: دشمنان از فرصت انتخابات برای الگوگیری از اقداماتی که غرب و استکبار جهانی در بسیاری از کشورهای آسیای میانه انجام داده بود، یعنی انقلاب مخملی یا کودتای مخملی، فرصت را به زعم خود مناسب می‌دانستند و علی‌رغم این که بسیاری از آنها معتقد بودند این مساله در ایران جواب نمی‌دهد، ولی باز هم این الگو را دنبال کردند و متاسفانه در داخل کشور هم عده‌ای فریب آنها را خوردند و فکر ‌کردند می‌شود تغییرات عمده‌ای در جهت‌گیری‌های نظام ایجاد کرد.

به فاصله کوتاهی پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شماری از چهره های سیاسی این کشور از جمله چند تن از دولتمردان سابق و مقام های پیشین امنیتی ایران ، به همراه تعدادی از فعالان حقوق بشر و وکلای دادگستری و روزنامه نگاران اصلاح طلب، بازداشت و دستگیر شدند.

پیش از این، یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه به فاصله چند روز پیش از برگزاری انتخابات، با توجه به رنگ سبزی که نشانه انتخاباتی میرحسین موسوی بود، منتقدان محمود احمدی نژاد را به برنامه ریزی برای انقلاب مخملی متهم کرده و هشدار داد "هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد."

مقام های قضایی و امنیتی ایران به کرات اتهام این افراد را اقدام علیه امنیت ملی و برنامه ریزی برای کودتای مخملی و انقلاب رنگین اعلام کرده اند.

"تهدیدات داخلی جدی است"

فرمانده سپاه پاسداران ایران هم روز شنبه این موضوع را تکرار کرده و گفته "اطلاعات گذشته و اطلاعاتی که پس از حوادث به دست آمد مشخص کرد هدف حوادث اخیر همین مساله‌ای که عنوان کردم بود، ولی با هوشیاری مردم و رهبر معظم انقلاب این توطئه‌ها خنثی شد، گرچه خسارات مادی و معنوی زیادی وارد شد که مسببان و محرکان آنها باید پاسخگوی این تبعات منفی باشند."

به نظر می رسد که اشاره آقای جعفری به "مسببان و محرکان" اشاره به دو نامزد معترض به نتایج انتخابات است که همواره خواستار ادامه "اعتراض های قانونی" مردم شده اند.

پس از اعلام نتاج انتخابات ریاست جمهوری، مردم معترض به نتایج به همراه میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب انتخابات با حضور در راهپیمایی که در تاریخ سی ساله اخیر ایران کم نظیر توصیف شد، شرکت کردند.

مردم معترض پس از آن به دعوت آقایان موسوی و کروبی به تظاهرات و تجمعات آرام خود ادامه دادند اما با سرکوب نیروهای دولتی روبه رو شدند.

آقای جعفری گفته است: "تهدیدات داخلی در برابر اهداف انقلاب اسلامی یک تهدید جدی است، ما معتقدیم این گونه تهدیدات چیزی نیست که تمام شود و باید خود را در آینده نیز در مقابله با این نوع تهدید ولی با سناریوهای متفاوت دنبال کنیم."

مقام های دولتی می گویند که در جریان وقایع اخیر ایران بیش از ۱۰۰۰ نفر دستگیر و ۲۰ نفر کشته شده اند اما نهادهای حقوق بشری و ناظران مسائل ایران، شمار دستگیر شدگان و کشته شدگان را بیش از رقم اعلام شده از سوی مقام های جمهوری اسلامی می دانند.

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه چند روز پس از آغاز سرکوب اعتراض های مردمی به طور تلویحی به این موضوع اشاره کرد و گفت "با افشای چهره نفاق جدید، انقلاب اسلامی از خطر بزرگی به سلامت عبور کرد و باید گفت حداقل ۲۰ سال انقلاب اسلامی بیمه شد."

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات گفت که براندازی نرم در ایران شکست خورده اما محمد خاتمی با تقبیح این سخنان شرایط کشور را "انقلاب مخملین علیه مردم" توصیف کرد.

منتقدان شرایط حاکم بر ایران می گویند که حضور نزدیک به ۴۰ میلیون شهروند ایرانی در پای صندوق های رای، فرصت مناسبی برای تحکیم پایه های دمکراسی و بهبود روابط بین المللی ایران بود که با "تقلب در انتخابات" و "سرکوب اعتراض های مردمی" تضعیف شد.

دیدگاه جعفری درباره عملی شدن تهدید خارجی

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهدید نظامی علیه ایران را نیز محتمل دانسته و گفته "این که آنها این تهدید را عملی می‌کنند یا نه سئوالی است که پاسخ دادن به آن ساده نیست."

آقای جعفری در این باره به توانایی های نظامی ایران اشاره کرده و گفته است:" یکی از توانمند‌ی‌های ما این است که تمام خاک اسرائیل زیر پوشش موشکی ماست و محدودیتی از این نظر نداریم، هم‌چنین دقت موشک‌های ایران نیز در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته است."

به گفته آقای جعفری، " هر نوع اقدامی که لازم باشد در راستای حفظ انقلاب اسلامی و مقابله با تهدیدات انجام شود، سپاه پاسداران موظف است آن را انجام دهد، دامنه‌ این امر نیز بسیار گسترده است و به آمادگی‌های نیروها برمی‌گردد."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ با فرمان آیت الله خمینی تاسیس شد.

سپاه در آغاز دوره فعالیت، یک نیروی شهری به حساب می آمد که با توجه به شرایط روزهای پس از انقلاب در جامعه ایران و از هم گسیختگی قوای انتظامی کشور، مأموریت حفظ نظم و امنیت عمومی و در نهایت نگهبانی از انقلاب را عهده دار شده بود اما پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق، دامنه فعالیت های آن گسترش یافت.

اولین فرمانده سپاه پاسداران که از سوی آیت الله خمینی منصوب شد محسن رضایی بود که در سن ۲۸ سالگی و در کوران جنگ ایران و عراق به این سمت رسید و ۱۸ سال نیز فرمانده سپاه باقی ماند.

آقای رضایی در جریان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در ایران یکی از نامزدها بود و از وجود تخلفات در این انتخابات خبر داد اما از پیگیری شکایت خود صرف نظر کرد.

فرزند یکی از مشاوران آقای رضایی در انتخابات اخیر که در جریان اعتراض های مردمی دستگیر شده بود، در دوره بازداشت، درگذشته است.

آخرين آخبار