آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۴, یکشنبه

فرمانده سپاه پاسداران تهدیدهای داخلی در ایران را جدی خواند


فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته است که مهمترین تهدید علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، در داخل این کشور است. محمد علی جعفری درباره این موضوع گفته که آسیب‌پذیری انقلاب‌ها و حرکت‌های ایدئولوژیک بیشتر از داخل است.

آقای جعفری، روز شنبه سوم امرداد ۱۳۸۸ (۲۵ ژوئیه) در جمع خبرنگاران در تهران و به مناسبت روز پاسدار سخن می گفت.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: دشمنان از فرصت انتخابات برای الگوگیری از اقداماتی که غرب و استکبار جهانی در بسیاری از کشورهای آسیای میانه انجام داده بود، یعنی انقلاب مخملی یا کودتای مخملی، فرصت را به زعم خود مناسب می‌دانستند و علی‌رغم این که بسیاری از آنها معتقد بودند این مساله در ایران جواب نمی‌دهد، ولی باز هم این الگو را دنبال کردند و متاسفانه در داخل کشور هم عده‌ای فریب آنها را خوردند و فکر ‌کردند می‌شود تغییرات عمده‌ای در جهت‌گیری‌های نظام ایجاد کرد.

به فاصله کوتاهی پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شماری از چهره های سیاسی این کشور از جمله چند تن از دولتمردان سابق و مقام های پیشین امنیتی ایران ، به همراه تعدادی از فعالان حقوق بشر و وکلای دادگستری و روزنامه نگاران اصلاح طلب، بازداشت و دستگیر شدند.

پیش از این، یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه به فاصله چند روز پیش از برگزاری انتخابات، با توجه به رنگ سبزی که نشانه انتخاباتی میرحسین موسوی بود، منتقدان محمود احمدی نژاد را به برنامه ریزی برای انقلاب مخملی متهم کرده و هشدار داد "هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد."

مقام های قضایی و امنیتی ایران به کرات اتهام این افراد را اقدام علیه امنیت ملی و برنامه ریزی برای کودتای مخملی و انقلاب رنگین اعلام کرده اند.

"تهدیدات داخلی جدی است"

فرمانده سپاه پاسداران ایران هم روز شنبه این موضوع را تکرار کرده و گفته "اطلاعات گذشته و اطلاعاتی که پس از حوادث به دست آمد مشخص کرد هدف حوادث اخیر همین مساله‌ای که عنوان کردم بود، ولی با هوشیاری مردم و رهبر معظم انقلاب این توطئه‌ها خنثی شد، گرچه خسارات مادی و معنوی زیادی وارد شد که مسببان و محرکان آنها باید پاسخگوی این تبعات منفی باشند."

به نظر می رسد که اشاره آقای جعفری به "مسببان و محرکان" اشاره به دو نامزد معترض به نتایج انتخابات است که همواره خواستار ادامه "اعتراض های قانونی" مردم شده اند.

پس از اعلام نتاج انتخابات ریاست جمهوری، مردم معترض به نتایج به همراه میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب انتخابات با حضور در راهپیمایی که در تاریخ سی ساله اخیر ایران کم نظیر توصیف شد، شرکت کردند.

مردم معترض پس از آن به دعوت آقایان موسوی و کروبی به تظاهرات و تجمعات آرام خود ادامه دادند اما با سرکوب نیروهای دولتی روبه رو شدند.

آقای جعفری گفته است: "تهدیدات داخلی در برابر اهداف انقلاب اسلامی یک تهدید جدی است، ما معتقدیم این گونه تهدیدات چیزی نیست که تمام شود و باید خود را در آینده نیز در مقابله با این نوع تهدید ولی با سناریوهای متفاوت دنبال کنیم."

مقام های دولتی می گویند که در جریان وقایع اخیر ایران بیش از ۱۰۰۰ نفر دستگیر و ۲۰ نفر کشته شده اند اما نهادهای حقوق بشری و ناظران مسائل ایران، شمار دستگیر شدگان و کشته شدگان را بیش از رقم اعلام شده از سوی مقام های جمهوری اسلامی می دانند.

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه چند روز پس از آغاز سرکوب اعتراض های مردمی به طور تلویحی به این موضوع اشاره کرد و گفت "با افشای چهره نفاق جدید، انقلاب اسلامی از خطر بزرگی به سلامت عبور کرد و باید گفت حداقل ۲۰ سال انقلاب اسلامی بیمه شد."

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات گفت که براندازی نرم در ایران شکست خورده اما محمد خاتمی با تقبیح این سخنان شرایط کشور را "انقلاب مخملین علیه مردم" توصیف کرد.

منتقدان شرایط حاکم بر ایران می گویند که حضور نزدیک به ۴۰ میلیون شهروند ایرانی در پای صندوق های رای، فرصت مناسبی برای تحکیم پایه های دمکراسی و بهبود روابط بین المللی ایران بود که با "تقلب در انتخابات" و "سرکوب اعتراض های مردمی" تضعیف شد.

دیدگاه جعفری درباره عملی شدن تهدید خارجی

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهدید نظامی علیه ایران را نیز محتمل دانسته و گفته "این که آنها این تهدید را عملی می‌کنند یا نه سئوالی است که پاسخ دادن به آن ساده نیست."

آقای جعفری در این باره به توانایی های نظامی ایران اشاره کرده و گفته است:" یکی از توانمند‌ی‌های ما این است که تمام خاک اسرائیل زیر پوشش موشکی ماست و محدودیتی از این نظر نداریم، هم‌چنین دقت موشک‌های ایران نیز در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته است."

به گفته آقای جعفری، " هر نوع اقدامی که لازم باشد در راستای حفظ انقلاب اسلامی و مقابله با تهدیدات انجام شود، سپاه پاسداران موظف است آن را انجام دهد، دامنه‌ این امر نیز بسیار گسترده است و به آمادگی‌های نیروها برمی‌گردد."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ با فرمان آیت الله خمینی تاسیس شد.

سپاه در آغاز دوره فعالیت، یک نیروی شهری به حساب می آمد که با توجه به شرایط روزهای پس از انقلاب در جامعه ایران و از هم گسیختگی قوای انتظامی کشور، مأموریت حفظ نظم و امنیت عمومی و در نهایت نگهبانی از انقلاب را عهده دار شده بود اما پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق، دامنه فعالیت های آن گسترش یافت.

اولین فرمانده سپاه پاسداران که از سوی آیت الله خمینی منصوب شد محسن رضایی بود که در سن ۲۸ سالگی و در کوران جنگ ایران و عراق به این سمت رسید و ۱۸ سال نیز فرمانده سپاه باقی ماند.

آقای رضایی در جریان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در ایران یکی از نامزدها بود و از وجود تخلفات در این انتخابات خبر داد اما از پیگیری شکایت خود صرف نظر کرد.

فرزند یکی از مشاوران آقای رضایی در انتخابات اخیر که در جریان اعتراض های مردمی دستگیر شده بود، در دوره بازداشت، درگذشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار