آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

ایران بوسنی را در یک بازی دوستانه برد


عکس آرشیوی از تیم ملی فوتبال ایران

این اولین بازی ایران پس از بازماندن از جام جهانی بود

تیم ملی فوتبال ایران در دیداری دوستانه تیم ملی بوسنی را 2-3 در سارایوو شکست داد.

تیم ملی فوتبال ایران پس از ناکامی در راهیابی به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، نخستین بار در دیداری تدارکاتی برابر تیم ملی بوسنی به میدان رفت.

افشین قطبی در فصل تازه همکاری با تیم ایران، این بار تیم را برای مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیای 2011 قطر آماده می کند.

در تیم ایران دیگر خبری از مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان و علی کریمی نیست. این سه مهره کلیدی و با تجربه پس از بازی های انتخابی جام جهانی از تیم ملی خداحافظی کردند.

آنچه تقابل دوستانه ایران و بوسنی را جذاب کرده بود حضور میروسلاو بلاژویچ، سرمربی اسبق تیم ایران روی نیمکت بوسنی بود.

بلاژویچ، هشت سال پیش امیدوار بود ایران را به جام جهانی 2002 برساند، اما شکست برابر ایرلند در مجموع دو بازی رفت و برگشت در مرحله پلی آف، امیدهای سرمربی کروات را بر باد داد.

تیم بوسنی با بلاژویچ بهترین دوران فوتبال خود را تجربه می کند؛ این تیم در آخرین جدول رده بندی فیفا با صعودی قابل توجه در رده چهل و چهارم - 17 پله بالاتر از ایران - ایستاده و در گروه پنجم مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا، پس از اسپانیا و بالاتر از ترکیه در جایگاه دوم و مدعی صعود به جام جهانی است.

دو تیم پیش از این 5 بار با هم بازی کرده بودند که سهم ایران 3 پیروزی، یک تساوی و یک شکست بود.

در این مسابقه، تیم ایران با ترکیب سید مهدی رحمتی، هادی عقیلی، محمد نصرتی، حسن اشجاری (46، پژمان نوری)، حسین کعبی، مهرزاد معدنچی (50، ایمان مبعلی)، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، فریدون زندی (66، هادی نوروزی)، خسرو حیدری (85، آرش برهانی)، مسعود شجاعی(90، فرزاد آشوبی) به زمین رفت.

بازی متعادل و پایاپای دو تیم در نیمه اول گل نداشت. بازیکنان بیشتر در میانه میدان جنگیدند و بویژه تیم بوسنی نمایشی متناسب با نتایج اخیرش نداشت.

شاگردان بلاژویچ نیمه دوم را بهتر آغاز کردند و خیلی زود توسط ادین ژکو در دقیقه 52 به گل رسیدند.

ژکو، مهاجم سرشناس بوسنی، بازیکن تیم ولسفبورگ آلمان و دومین گلزن فصل گذشته بوندس لیگا است.

ژکو در دقیقه 65 روی اشتباه خط دفاع ایران گل دوم را هم زد و تیمش را به یک پیروزی آسان مقابل ایران امیدوار کرد.

اما این اصلا پایان کار نبود.

تیم ایران با گل دقیقه 79 مسعود شجاعی به بازی برگشت؛ ضربه هادی نوروزی را دروازه بان دفع کرد و توپ برگشتی را شجاعی گل کرد.

در دقیقه 85 آرش برهانی به زمین آمد وتنها یک دقیقه بعد اولین ضربه او به توپ به گل مساوی ایران بدل شد؛ برهانی روی ارسال بلند ایمان مبعلی از میانه زمین بازی را به تساوی کشاند.

سرانجام، آندرانیک تیموریان در وقت های تلف شده تیر خلاص را زد، پاس عرضی شجاعی را درون دروازه بوسنی فرستاد و ایران بازی 2-0 باخته را با پیروزی 3-2 تمام کرد.

بدون شک افشین قطبی بیش از هر کسی از پیروزی در این دیدار دوستانه خوشحال است. او که این روزها در میان هواداران محبوبیت گذشته را ندارد به پیروزی در این مسابقه نیاز مبرم داشت.

حمله شدید کیهان حکومتی به مهدی کروبی


1- می گویند پادشاهی با تعجب آمیخته به تقدیر، وزیر خود را گفت؛ فلان صاحب منصب از اردوگاه دشمن، در میان اهل دیار خود قدر و منزلت بالایی داشت و جز به مقام بلند در کشور خویش تن نمی داد، چه ارزان او را خریدی و به آستان بوسی ما آوردی؟ آنهم در جمع چاکران و غلامان، نه بزرگان و امیران؟! و زیر زمین ادب بوسید و گفت: او را هنگامی خریدم که قدر و قیمت پیشین بر باد داده و به غایت ارزان شده بود! هنر من آن نیست که متاع گران را ارزان خریده باشم، بلکه کالای ارزان را به قیمت خریده ام!
2- شامگاه روز یکشنبه 18 مردادماه 88 سایت اینترنتی حزب اعتماد ملی نامه ای از مهدی کروبی خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که بلافاصله با استقبال گسترده خبرگزاری های خارجی و سایت های خبری گروههای ضد انقلاب روبرو شد. در این نامه مهدی کروبی از رئیس مجلس خبرگان خواسته است «درباره شایعه تجاوز به دختران و پسران در بازداشتگاهها تحقیق کند»! این نامه تاریخ 7 مرداد، یعنی 14 روز پیش را دارد و پسر کروبی در توضیح آن می گوید پدرش این نامه را ده روز بعد از ارسال خصوصی برای آقای هاشمی رفسنجانی و در حالی که جوابی از او نگرفته است برای عموم منتشر می کند! در نامه کروبی آمده است «عده ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده اند(!) که منجر به ایجاد جراحات و... گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده اند، به طوری که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده اند»! کروبی در این نامه از منابع خبری خود نام نمی برد و تنها می نویسد: «افرادی این مطالب را به من گفته اند که دارای پست های حساس در این کشور بوده اند»!
3- «منبع سیاه» یکی از ترفندهای شناخته شده و معروف در عملیات روانی است که بیشترین کاربرد آن در «شایعه پراکنی» است. در این ترفند، «شایعه» مورد نظر دشمن به نقل از یک منبع ناشناخته و نامعلوم، ساخته و منتشر می شود که اصطلاحاً به «منبع سیاه-Black Source» معروف است.
انتخاب منبع سیاه با این منظور صورت می پذیرد که مخاطبان شایعه فقط شنونده باشند و مراجعه به منبع و کشف واقعیت برای آنان امکان پذیر نباشد، چرا که اگر منبع ارائه شده از نوع «سفید» -روشن و قابل دسترسی- و یا «خاکستری»- نیمه روشن و نهایتاً قابل کشف- باشد، علاوه بر رسوایی شایعه پردازان، کارآیی شایعه نیز از بین می رود. کارشناسان و صاحب نظران برجسته عملیات روانی، تاکید می کنند که شایعات برخاسته از منبع سیاه، دوام چندانی ندارد و در فاصله کوتاهی پس از انتشار، بی اثر می شود. از این روی معتقدند که از ترفند منبع سیاه فقط باید در فضای غبارآلود و با اهداف کوتاه مدت استفاده کرد.
«منبع سیاه» با واژه هایی نظیر «گفته می شود»! «شنیده شده است»! «افرادی که نمی خواهند نامشان فاش شود گفته اند»! و... ارائه می شود و در برخی از موارد نیز برای این که «شایعه» برخاسته از منبع سیاه، واقعی جلوه داده شود، سازندگان شایعه، ضمن ارائه «منبع سیاه» از مخاطبان می خواهند که خود درباره صحت و سقم آن دست به تحقیق و بررسی بزنند!
در نامه کروبی به آقای هاشمی رفسنجانی، تمامی ویژگی های «شایعه سازی با استناد به منبع سیاه» دیده می شود. در این نامه به جای ارائه منابع قابل بررسی، از واژه هایی نظیر «عده ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده اند»!، «از افرادی که در کشور پست های حساس داشته اند، شنیده ام»! و... استفاده شده که شامل افراد فراوان و بی شماری می شود و هیچکدام از آنان نیز بدون اشاره به نام و نشان آنها قابل دسترسی نیستند. نکته درخور توجه این که در ادامه نامه مهدی کروبی به آقای هاشمی رفسنجانی از دومین شگرد در «سازه شایعه با منبع سیاه» نیز استفاده شده و خطاب به آقای هاشمی از وی خواسته شده است «مسئولیت تحقیق و بررسی جهت تعیین صحت و سقم این اخبار را برعهده بگیرد»!
همانگونه که دیده می شود در نامه مهدی کروبی از یکسو شایعه ای خطرناک و مشمئز کننده ساخته می شود و از سوی دیگر هیچ منبع قابل دسترسی برای تحقیق درباره آن ارائه نمی شود. یعنی دقیقاً شایعه ای برخاسته از منبع سیاه ساخته و منتشر شده است و با شناختی که از مهدی کروبی در دست است و مخصوصاً طی چند ماه اخیر آشکارتر شده است به جرأت می توان گفت وی در حد و اندازه ای نیست که خود این شایعه را با رعایت تمامی ترفندها و ریزه کاری های فنی تهیه کرده باشد. اما چه کسانی آن را ساخته اند؟ کافی است به اطرافیان مهدی کروبی و سوابق شناخته شده آنها نظری افکنده شود!
4- در آموزه های عملیات روانی، شایعه برخاسته از منبع سیاه در حد یک شبنامه ارزیابی می شود که فاقد اثرگذاری مورد نظر شایعه سازان است، کارشناسان عملیات روانی برای جبران این نقیصه توصیه می کنند که ارائه «منبع سیاه» را یک «شخص حقیقی» و شناخته شده برعهده بگیرد تا نگاه مخاطب قبل از «منبع» به شخص ارائه کننده «منبع سیاه» جلب شود که این وظیفه را مهدی کروبی برعهده گرفته است. اما، همین کارشناسان، از این حالت با عنوان «ترفند کثیف DIRTY TRICK» یاد می کنند و معتقدند شخصی که مأموریت ارائه منبع سیاه را برعهده می گیرد باید از شخصیت خود عبور کرده باشد و یا به اندازه ای کم شعور باشد که قدرت درک پایان ماجرا را نداشته باشد، چرا که شایعه برخاسته از منبع سیاه، بسیار کم دوام است و بی اساس بودن آن خیلی زود بر ملا شده و برای شخص مفروض رسوایی برانگیز خواهد بود. باید توجه داشت که میزان این رسوایی با نوع شایعه ارتباط مستقیم دارد و هر چه شایعه مشمئز کننده تر، رسوایی حاصل از آن بیشتر...
و اما دشمن در مهدی کروبی کدام ویژگی مورد لزوم برای «ترفند کثیف» را کشف کرده که او را برگزیده است؟! آنچه به جرأت می توان گفت این که؛ کروبی طی چندماه اخیر به یکی از سهل الوصول ترین شخصیت های مورد نیاز برای دشمنان ایران اسلامی و مردم شریف آن تبدیل شده و به قول وزیر آن پادشاه، ارزان شده است که ارزان خریده می شود!
5-چرا کروبی نامه مورد اشاره را خطاب به آقای هاشمی نوشته است؟ این نامه، مطابق معمول و به روش جاری و معقول باید خطاب به آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه نوشته می شد. ولی تهیه کنندگان نامه کذایی می دانسته اند که نامه نگاری به قوه قضائیه و درخواست بررسی از این قوه الزاماً بایستی با ارائه سند، دلیل و یا شواهد و قرائنی همراه باشد و دست کروبی- بخوانید تهیه کنندگان اصلی نامه- از این اسناد و شواهد خالی است. و اساساً هدف از ارسال نامه یاد شده، شایعه پردازی و فضاسازی برای سوءاستفاده دشمنان بیرونی بوده است و چنانچه کروبی این نامه را برای آیت الله شاهرودی می فرستاد، ایشان بلافاصله از وی درخواست سند و شاهد کرده و بررسی برای صحت و سقم این شایعات را در دستور کار قرار می داد. در این حالت -مفروض- اولا؛ دست کروبی - بخوانید دست های پنهان در پشت ماجرا- خیلی زود برملا می شد. و ثانیاً کروبی نمی توانست ادعا کند که نامه را ابتدا به طور خصوصی برای آقای رفسنجانی فرستاده و بعد از آن که پاسخی نگرفته اقدام به انتشار عمومی آن کرده است! و حال آن که مقصود اصلی نامه، سیاه نمایی علیه اسلام و انقلاب و مقصد اصلی آن، رسانه ها و محافل بیگانه بوده است و اگر نامه خطاب به آیت الله شاهرودی نوشته می شد، این مقصود و مقصد به دست نمی آمد، چرا که ارزشی بیشتر از یک ترفند نداشت. دقیقاً مانند این که، شخصی با ارسال نامه به یکی از مسئولان غیرقضایی و غیرامنیتی ادعا کند «برخی از افراد و کسانی که قبلاً در کشور مسئولیت داشته اند، خبر داده اند که مهدی کروبی تعدادی از جوانان را به بهانه اشتغال به یک خانه تیمی متعلق به حزب اعتمادملی کشانده و سپس به طرز فجیعی آنها را به قتل رسانده است»! و از آن مسئول بخواهد که «صحت و سقم این اخبار را بررسی کند»! و سپس این نامه را برای رادیوهای بی بی سی، آمریکا، اسرائیل و سایت خبری بهایی ها و... بفرستد. این حالت با آنچه مهدی کروبی نوشته است چه تفاوتی دارد؟! هیچ! و از نظر قضایی و حقوقی چه ارزشی دارد؟ باز هم؛ هیچ!!... پس «ای هیچ برای هیچ بیهوده مپیچ»!
6- اگرچه مهدی کروبی برای بسیاری از اطرافیان خود نیز قدر و منزلتی ندارد تا آنجا که مسئول ستاد انتخاباتی وی، پای صندوق رای، برگه رای خود را به همه نشان می دهد تا بدانند او آنقدر کم هوش و کودن نیست که به کروبی رای بدهد! ولی مردم برای قدر و منزلت انقلاب و نظام اسلامی خود ارزش فراوانی قائلند و اجازه نمی دهند افرادی مثل مهدی کروبی برای خوشامد عوامل سیا و موساد، با حیثیت آنها بازی کند! بنابراین وظیفه قطعی و غیرقابل تردید دستگاه قضایی آن است که مهدی کروبی را احضار کرده و از او برای اتهامی که وارد کرده است دلیل و سند بخواهد و اگر دلیل و سندی ارائه داد که ماجرا با جدیت و بدون اغماض پی گیری شود. و اگر دلیل و سندی ارائه نکرد- که ندارد و نمی کند- او را بدون کمترین ملاحظه ای مجازات کنند. بدیهی است که در این زمینه باید به قول حضرت امام(ره) نگاه حکومتی داشت و جرم انجام شده را عادی تلقی نکرد.
حسین شریعتمداری

مطبوعات داخل کشور: کهریزک تعطیل نشده است

روزنامه اعتماد: شنیده ها حاکی از آن است که بازداشتگاه کهریزک به صورت کامل تعطیل نشده است و هنوز برخی در آن بازداشت هستند. این در حالی است که خبر تعطیلی و تنبیه خاطیان برخورد با بازداشت شدگان حوادث اخیر طی هفته های گذشته از سوی مقامات کشور اعلام شده است.

بازداشت فرزند یکی از نمایندگان مجلس

روزنامه اعتماد: بازداشت فرزند یکی از نمایندگان مجلس؛ فرزند یکی از نماینده های اصلاح طلب نیز از دو هفته پیش تا کنون تحت بازداشت قرار دارد. ظاهراً دستور آزادی وی صادر شده اما وی هنوز آزاد نشده است. همچنین گفته می شود مطابق این دستور قرار بوده وی پس از مراسم تحلیف آزاد شود اما این نماینده مجلس روز شنبه تصویر فرزندش را در دادگاه فعالان سیاسی می بیند که در ردیف متهمان نشسته است.

موسوی: صدا و سیما همسو با بیگانگان است

میرحسین موسوی، نامزد مخالف انتخابات ریاست جمهوری، در تازه ترین اظهارات ضمن انتقاد از نحوه پوشش اخبار توسط صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و روزنامه کیهان انتقاد کرد و آن را خدمت به اهداف "بیگانگان" قلمداد کرد.

آقای موسوی روز چهارشنبه بیست و یکم مرداد ماه (دوازدهم ژوییه) در دیدار خود با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: "یک اراده سیاسی می خواهد خواست طبیعی مردم را به بیگانگان پیوند دهد و با به راه انداختن جنگ روانی – تبلیغاتی حرکت خودجوش و اعتراض مردم را در جهت منافع بیگانه و یا دخالت آنان معرفی کند. حال آن که وقتی دقت می کنیم می بینیم طی دو ماه اخیر هیچ کس به اندازه خود آنان به منافع بیگانگان خدمت نکرده است."

آقای موسوی گفت: "هیچکس از نیروهای دلسوز انقلاب نمی خواست این حوادث روی دهد و بدتر از آن با دروغ های پی در پی توجیه شود."

او افزود مردم می خواهند خواسته ها و اعتراض هایشان در جوی آرام و عاری از تشنج طرح شود و کسانی به منافع "بیگانگان" خدمت می کنند که تجمعات آرام مردم را برهم زدند و آنرا خونین کردند.

او در مقابل برگزاری دادگاه های "نمایشی" که " منافقین منفور را در کنار فرزندان انقلاب" در کنار هم قرار می دهد را به نفع آمریکا و انگلیس خواند.

میرحسین موسوی همچنین از "رواج تهمت" در صدا و سیما انتقاد و اهانت به مهدی کروبی انتقاد کرد و چنین روشی را مورد پسند آمریکا و بیگانگان ارزیابی کرد.

آقای موسوی ضمن اشاره به وضعیت بازداشگاه هایی که بازداشت شدگان پس از انتخابات ایران در آنها نگهداری می شوند گفت: " آیا اگر آمریکا تمام قدرتش را بسیج می کرد می توانست به اندازه اتفاقاتی که در زندان ها افتاده است به کشور و انقلاب لطمه بزند؟"

آقای موسوی همچنبن با اشاره به مطالب روزنامه کیهان گفت که این روزنامه قشر فرهیخته و روشنفکر را در برابر نظام قرار می دهد.

گزارش لحظه به لحظه از تجمع 21/ 5/ 88 در بازار

9 صبح : محوطه سبزه میدان نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در حال مستقر شدن هستند . ولی تعداد آنها به 50 نفر هم نمیرسد
38 : 9 صبح : نیروهای امنیتی و ضد شورش در خیابانهای اطراف بازار / در بازار هیچ نیروی امنیتی و ضد شورش با یونیفرم دیده نمیشود . همه در حال خرید هستند
44 : 9 صبح: مهم و فوری …….. تعدادی از بازاریان بخصوص صنف طلا فروشان همچنان تعطیل هستند والارقم هشدار موئتلفه برای جلوگیری از تعطیلی امروز نیامدند . به گزارش رسیده از بازار تعدادی از دکانهای بازار هنوز باز نشده اند و احتمال اینکه امروز تعطیل باشند وجود دارد
05 : 10 صبح : اکثر مغازه ها و حجره های بازار نیمه باز هستند . یعنی بر خلاف روزهای دیگر جنسهای خود را از مغازه بصورت آنچنانی خارج نکرده اند و اماده واکنش سریع برای تعطیلی هستند این حرکت در بسیاری از دالانهای بازار مشهود است بخصوص ورودی داخل بازار در سبزه میدان
11 : 10: ازدحام و شلوغی بیش از حد امروز نشان از حضور چشمگیر سبزها دارد / در بازار بحث تظاهرات داغ است

زهرا رهنورد در بازار ، مردم اینترنت را رها کنید ، به سمت بازار تهران بشتابید

حضور زهرا رهنورد در بازار . هم اکنون شاهدان عینی اعلام کردند زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی از ورودی خیابان مولوی به بازار وارد شدند / خبری که هم اکنون از یک شاهد عینی در بازار به دستمان رسید حضور نیروهای سرکوبگر و نظامی در بازار مشهود است و حتی تصمیم به تعطیلی بازار به گوش می رسد پیروزی نزدیک است / تجمع در ورودی بازار تهران ( ساعت ۱۰ صبح ) مردم در حال شعار دادن هستند بانک ملی شعبه بازار و تعداد زیادی از مغازه های بازار تعطیل شدند . ... / الان از بازار خبر گرفتم مامورها بازار را به تسخیر خودشان در آوردند نهایت ترس از رفتار حکومت مشخص است ولی مردم امروز باید بازار را از اشغال مامورین در آورند همه با هم به سوی بازار / هدف از تجمع در بازار همگام شدن بازار در اعتصاب است و در صورت حضور گسترده مردم و مامورین قطعا بازار تعطیل می گردد / گزارش لحظه به لحظه از تجمع امروز معترضین در بازار . این گزارش از طریق 4 شاهد عینی در نقاط مختلف بازار که با ما در تماس هستد ارائه میشود

فضای امنیتی و متشنج در بازار تهران

گزارش های رسیده از تهران از تسلط فضای امنیتی و بروز تشنج های پراکنده در بازار تهران در روز چهارشنبه ۲۱ مرداد حکایت دارد.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) خبر داده است که نیروهای انتظامی و امنیتی در بازار تهران و خیابان‌های منتهی به آن حضور پیدا کرده بودند، از جمله موتورسواران نیروی انتظامی از چهارراه گلوبندک تا چهارراه سیروس حضور داشتند و از ایستادن خریداران در پیاده‌روها و خیابان‌ها جلوگیری می‌کردند.

خبرهای تایید نشده ای هم در شبکه های اجتماعی اینترنتی، در باره کنترل شدید مردم در این خیابان ها و ضبط گوشی های تلفن همراه تعدادی از آنها منتشر شده است.

همچنین در ویدیوهایی که بعضی از کاربران سایت یوتیوب در این سایت منتشر کرده اند، نشانه هایی از بروز تنش های پراکنده میان مأموران انتظامی و معترضان دیده و شنیده می شود.

یک روزنامه نگار که نخواست نامش فاش شود، به "بی بی سی" گفت که انتشار اطلاعیه ای غیررسمی درباره احتمال حضور معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در بازار تهران، علت اصلی غیرعادی بودن فضای این بازار بود.

به گفته این روزنامه نگار که روز چهارشنبه در بازار تهران حاضر شده بود، نیروهای امنیتی و انتظامی در تمام خیابان های منتهی به بازار تهران حضور داشتند و در پیاده روها از تجمع افراد در گروه های ۵ تا ۱۰ نفره جلوگیری می کردند.

پیش لرزه های تجمع معترضان در بازار تهران

انتشار خبر احتمال تجمع معترضان به نتیجه انتخابات در بازار تهران در روزهای قبل، پیش از همه، طلافروش ها را نگران کرد. آنها بیم آن داشتند که تجمع و درگیری های احتمالی بعد از آن، زمینه ساز سرقت از مغازه هایشان شود.

بازار زرگرها در بازار تهران، در گذشته هم واکنش های مشابهی نشان داده بود. به گفته کارشناسان، بازار زرگرها در هر زمان که بحث تجمع در بازار تهران مطرح می شود، اولین بخش این بازار است که تعطیل می شود.

بازار زرگرها در ورودی بازار تهران قرار دارد و تعطیلی مغازه های آن بیش از دیگر بخش ها مشهود می شود، هرچند به گفته افرادی که روز چهارشنبه در بازار تهران حاضر شده بودند، با حضور نیروهای انتظامی در این منطقه، به نظر می رسید که مغازه داران در این بازار تا حدی از امنیت اموال خود مطمئن شده بودند، هرچند با وجود باز بودن مغازه ها، بیشتر صاحبانشان آماده بودند تا در صورت بروز ناآرامی، مغازه هایشان را تعطیل کنند.

فرصت تجمع داده نشد

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار هم در گفت و گو با خبرگزاری فارس حضور مأموران نیروی انتظامی را در بازار تهران تایید کرده، اما گفته است که بازار در آرامش کامل به سر می برد.

او گفته است که چند روز پیش، برخی ها از مردم خواسته بودند تا در بازار تهران تجمع کنند، ولی مردم و مشتریان بازار دعوت آنها را نپذیرفتند.

با این حال، به گفته شاهدان عینی، تعداد حاضران و میزان رفت و آمدها در بازار به مراتب بیش از روزها و هفته های قبل بود که حضور نیروهای انتظامی و امنیتی اصلی ترین دلیل آن بود، چون مردم حاضر در بازار، فرصتی برای تجمع پیدا نمی کردند.

بازار، مرکز اطلاع رسانی سنتی

رضا، یکی از شرکت کنندگان در اعتراض های پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، اطلاع رسانی را علت اصلی انتخاب بازار تهران برای حضور معترضان می داند و می گوید: "هدف ما، آسیب زدن به چیزی نیست و برای به تعطیلی کشاندن بازار یا آسیب زدن به مغازه های آنجا، تجمع نکرده ایم، بلکه هدف اطلاع رسانی است. الان ابزارهای اطلاع رسانی در دست گروه دیگر است. سایت ها و روزنامه ها تعطیل می شوند و معترضان سعی می کنند با روش های مختلف، صدای خود را به گوش بقیه مردم برسانند."

او یادآور می شود که با توجه به جمعیت زیاد در بازار تهران، مقابله نیروهای لباس شخصی و انتظامی با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، سبب می شود افرادی که اطلاع چندانی از وقایع پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ندارند، از نزدیک شاهد نوع برخورد با معترضان باشند.

معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب میدان های شلوغ و مکان های پرتجمع برای اعتراض در هفته های اخیر، توانسته اند توجه زیادی را به خواسته های خود جلب کنند.

لاریجانی: آزار جنسی بازداشت شدگان کذب است

رئیس مجلس ایران میگوید تحقیق مجلس نشان می دهد گزارشهای مربوط به تجاوز جنسی به بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر دروغ است. علی لاریجانی از مهدی کروبی خواسته اگر مدرکی در این مورد دارد ارائه دهد تا بررسی شود. سخنان امروز آقای لاریجانی در ارتباط با نامه مهدی کروبی به اکبر هاشمی رفسنجانی است که چند روز پیش منتشر شد. در آن نامه، آقای کروبی خواستار تحقیق جدی درباره گزارشهای مربوط به تجاوز شده بود. کسری ناجی گزارش می دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در واکنش درخواست مهدی کروبی برای بررسی احتمال تجاوز به دختران و پسران در بازداشتگاهها اعلام کرده که موضوع آزار جنسی بازداشت شدگان کذب است.

مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات در ایران، در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، از او خواسته بود درباره شایعاتی که درباره تجاوز به دختران و پسران در بازداشتگاه ها پخش شده است، تحقیق کند.

با انتشار این نامه، آقای لاریجانی دستور بررسی آن را به کمیته ویژه مجلس داد که برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان وقایع اخیر ریاست جمهوری تشکیل شده است.

به گفته آقای لاریجانی این کمیته اعلام کرده است: "در بررسی های دقیق انجام شده از بازداشت شدگان در کهریزک و اوین هیچگونه موردی که مبنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد مشاهده نشده است."

با این حال در بخشی از این گزارش کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان، تاکید شده که اگر "آقای کروبی شواهد و بینه ای مبنی بر آزاد و تجاوز جنسی در اختیار دارد" در اختیار مجلس بگذارد.

آقای لاریجانی بعد از توضیح گزارش کمیته ویژه مجلس گفت:"این امر هشدار باش به سیاستمداران است که مراقبت کنند در شرایط غبار آلود افکار عمومی هر ادعایی را پیش از تحقیق کافی به سطح رسانه ها نکشانند تا دستاویز بیگانگان شود."

رئیس مجلس در عین حال تاکید کرد که اشتباهاتی در بازداشتگاه کهریزک رخ داد "ولی به هیچ وجه این تخلفات از این جنس نبود."

درخواست کروبی

آقای کروبی در نامه خود خطاب به آقای هاشمی نوشته بود: "عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند."

آقای کروبی گفته است اگر "این رفتارهای شناعت آمیز" را "به طور متواتر از افراد مختلف که در روزهای اخیر آزاد شده اند" نشنیده بود، باورشان برایش سخت بود.

آقای کروبی از رئیس مجلس خبرگان رهبری خواسته است این موضوع را "به صورتی که صلاح می داند" با آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در میان بگذارد و نیز هیاتی برای بررسی این مساله تشکیل دهد.

مهدی کروبی در نامه خود از منابع خبری خود نام نبرده، اما نوشته است: "افرادی این مطالب را به من گفته‌اند که دارای پست‌های حساس در این کشور بوده‌اند. نیروهای نام و نشان داری که تعدادی از آنها نیز از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند. این افراد اظهار داشته‌اند اتفاقی در زندان‌ها رخ داده است که چنانچه حتی اگر یک مورد نیز صدق داشته باشد، فاجعه‌ای است برای جمهوری اسلامی."

آقای کروبی گفته است که گمان نمی کند کسانی که در ۱۵ سال مبارزه با حکومت پهلوی (از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷) در زندان بوده اند، از جمله خود او و آقای هاشمی، چنین چیزهایی را "دیده یا شنیده باشند".

مهدی کروبی در بخش دیگری از نامه خود به "حوادث تلخ" دیگری که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران رخ داد اشاره کرده است: "از دستگیری‌های بی‌حساب و کتاب، از ضرب و شتم و وارد کردن جراحات تا شهادت فرزندان این کشور، از حمله به خانه‌های مردم تا فاجعه خونین کوی دانشگاه و برخوردهای خشن و وحشت‌انگیز حتی با خانم‌ها در سطح خیابان‌های شهر، که تاکنون سابقه نداشته است ... از برخوردهای خشن و بی‌محابا، بر سر مردم باتوم را خرد کردن، آنچنان که بعد از گذشت قریب به ۴۰ روز همچنان اوضاعشان غیرعادی است و عوارض آن روی بدنشان قابل مشاهده است. هتاکی و ابراز دشنام و فحاشی رکیک به افراد و نثار نوامیس بازداشت‌شدگان و مردمی که برای نماز جمعه آمده بودند."

آقای کروبی این نامه را برای آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان فرستاده بود اما چون پاسخی دریافت نکرد تصمیم به انتشار عمومی گرفت.

درخواست عزل فرمانده نیروی انتظامی ایران

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون اقلیت مجلس ایران خواستار برکناری فرمانده کل نیروی انتظامی این کشور شده است.

جمشید انصاری، نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) در سرمقاله وبسایت "پارلمان نیوز" (پایگاه خبری فراکسیون خط امام) سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران را مسئول تمام برخوردهای غیرقانونی پلیس در حوادث پس از انتخابات دانست و خواستار برکناری او و محاکمه متخلفان شد.

آقای انصاری در مقاله خود می نویسد که آقای احمدی مقدم پس از انتشار فیلم های مربوط به "ضرب و شتم مردم بیگناه و ایراد خسارت عمدی به اموال و خودروهای مردم توسط تعدادی از مأموران انتظامی"، کوشیده است از پذیرش "مسئولیت این رفتارهای نادرست شانه خالی کند".

به نوشته آقای انصاری، بازداشتگاه کهریزک که چندی پیش به دستور آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به دلیل "غیراستاندارد بودن" تعطیل شد، مستقیما زیر نظر سرتیپ احمدرضا رادان اداره می شده که قائم مقام آقای احمدی مقدم است.

آقای انصاری آنچه را در این بازداشتگاه گذشته "جنایات و فجایع" و "برخوردهای غیرقانونی و غیرانسانی با تعدادی از بازاشت شدگان" خوانده و آقای احمدی مقدم را متهم کرده است که وقوع بعضی از این موارد را "طبیعی" توصیف کرده و کوشیده با "برکناری و تنبیه چند مأمور رده پائین" از کنار مسئله عبور کند.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون اقلیت مجلس ایران پیشنهاد کرده است که سرتیپ احمدی مقدم از فرماندهی نیروی انتظامی برکنار شود و مأمورانی که مرتکب این "آزار و اذیت ها" شده اند به همراه فرماندهانی که بر مجموعه تحت فرمان خود نظارت کافی نداشته اند و آمران "تخلفات" به مردم معرفی شوند و پس از محاکمه به مجازات برسند.

'عزای عمومی'

همزمان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دیدار اعضای "جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر" گفته است که اگر گزارش های مربوط به بدرفتاری ها درست باشد، تمام مقاماتی که مسئول هستند "حداقل باید عزل و به دادگاه سپرده شوند".

به گزارش سایت شخصی محسن رضایی، اعضای این جمعیت که به نوشته این سایت "عمدتا از جانبازان دفاع مقدس هستند"، در دیدار با آقای رضایی گزارشی از حوادث پس از انتخابات کشور را ارائه کرده اند.

نبی اله احمدلو، رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر، در دیدار با آقای رضایی گفته است که این جمعیت گزارشی از "بدرفتاری مأموران" در جریان حوادث اخیر تهیه کرده و در حال پیگیری موضوع "از طریق مراجع قانونی" است.

آقای رضایی پس از شنیدن گزارش اعضای جمعیت گفته است: "اگر در جمهوری اسلامی توسط یکی از مأموران عمل خلاف حیثیت و اخلاق صورت گیرد، باید عزای ملی اعلام شود، چه برسد به اینکه اعمال شنیع علیه تعدادی از جوانان کشور صورت گرفته باشد".

اخیرا مهدی کروبی در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به انتشار اخبار "متواتر" از تجاوز جنسی به دختران و پسران جوان در بازداشتگاه ها، خواستار بررسی این گزارش ها شده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با استناد به بررسی های کمیته ویژه مجلس، صحت این گزارش ها را رد کرده است.

درخواست از بان کی‌مون برای 'احقاق حقوق قانونی و دموکراتیک' مردم ایران

اکبر گنجی، روزنامه نگار و فعال سیاسی ایرانی در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواسته است که "اعتراض گسترده مردم ایران" را مورد توجه قرار دهد و نسبت به "احقاق حقوق قانونی و دموکراتیک آنها" اقدام کند.

در این نامه که به تائید و امضای 265 روشنفکر و چهره های سرشناس دانشگاهی جهان رسیده، به این نکته اشاره شده که انتخابات در ایران "آزاد، رقابتی و منصفانه نیست و هرگز به انتقال واقعی قدرت در ساختار سیاسی ایران نمی انجامد."

به گفته آقای گنجی انتخابات ایران در چارچوب محدودیت هایی تنگ برگزار می شود و حتی در این چارچوب تنگ مخالفان سیاسی حق کاندیدا شدن ندارند و فقط کسانی می توانند کاندیدا شوند که به اسلام، قانون اساسی، و ولایت مطلقه فقیه اعتقاد و التزام عملی دارند.

متن کامل نامه اکبر گنجی به بان کی مون و نامهای امضا کنندگان

او با اشاره به اصل 110 قانون اساسی ایران که طبق آن "اکثریت قدرت و اختیارات در دست رهبر و نهادهای تحت امر اوست" و اصل 57 که طبق آن "قوای سه گانه، یعنی قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضائیه، 'زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت'(رهبر) قرار دارد"، در این نامه نوشته است که "مردم ایران فقط در سه حوزه، یعنی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، و شورای شهر، حق رأی دادن دارند."

در ادامه این نامه آمده است "اما در همین سه حوزه هم حتی اگر نمایندگان مردم در انتخاباتی رقابتی و منصفانه برگزیده شوند، باز هم نمی توانند نقش مهمی در تغییر و اصلاح امور کشور داشته باشند، زیرا نهادهای انتصابی که مستقیماً تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی عمل می کنند، یعنی شورای نگهبان،مجمع تشخیص مصلحت نظام، و شورای عالی انقلاب فرهنگی، می توانند سد راه نهادهای انتخابی شوند، و اقدامات اصلاحی آن نهادها را خنثی کنند."

آقای گنجی با توجه به نتیجه انتخابات اخیر در ایران که برنده آن محمود احمدی نژاد اعلام شد، در نامه اش نوشته که "اکثریت مردم ایران اعتقاد دارند که رأی آنها در این انتخابات خوانده نشده است. مردم ایران در سراسر کشور در اعتراض به این تخلفات انتخاباتی که نقض آشکار حق آنها در تعیین سرنوشتشان است به شیوه ای بسیار مسالمت آمیز دست به اعتراضهای گسترده و آرام زده اند"

او رویارویی دولت جمهوری اسلامی با این اعتراضات، بازداشت تعدادی از فعالان سیاسی و معترضان و نحوه برخورد با آنان، اختلال در شبکه های ارتباطی و تحدید فعالیت خبرنگاران و ناظران بی طرف بین المللی را در ایران محکوم کرده است.

در پایان این نامه با ارائه پیشنهادهای زیر از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده که نسبت" احقاق حقوق قانونی و دموکراتیک مردم ایران "اقدامات عاجل" به عمل آورد.

1- تشکیل یک کمیته ی بین المللی حقیقت یاب به منظور بررسی فرآیند رأی گیری، شمارش آرا و اعلام نتایج موارد تقلب و دستکاری در آرای مردم.

2- اعمال فشار به دولت ایران جهت ابطال انتخابات تقلبی و برگزاری انتخابات آزاد،رقابتی و منصفانه زیر نظر سازمان ملل متحد.

3- اعمال فشار به دولت ایران جهت آزادی کلیه زندانیان اعتراض های اخیر.

4- اعمال فشار به دولت ایران جهت رفع توقیف از رسانه های تعطیل شده در روزهای اخیر، و به رسمیت شناختن حق مردم ایران در زمینه آزادی اظهار نظر و اعتراض مسالمت آمیز به نتایج انتخابات اخیر.

5- اعمال فشار به دولت ایران جهت ممانعت از هرگونه سرکوب و اعمال خشونت علیه مردم ایران.

6- به رسمیت نشناختن دولت کودتایی احمدی نژاد و عدم همکاری با آن از سوی تمامی دولت ها و مجامع بین المللی.

چهره هایی چون یورگن هابرماس، مارتا نسبام، چارلز تیلور، نوام چامسکی، جوز راموز هورتا(برنده جایزه صلح نوبل در سال 1996)، نادین گوردیمر(برنده نوبل ادبیات در سال 1991)، اورهان پاموک(برنده نوبل ادبیات در سال 2006)، ماریو وارگاس یوسا(رمان نویس مشهور پرویی)، رابرت بلا، شیلا بن حبیب، کورنل وست، هیلری پتنام، بنجامین باربر، هاوارد زین، مایکل والزر، طلال اسد، خوزه کازوناوا، نانسی فریزر، مارشال برمن، جاشوا کوهن، فیلیپ پتیت، ریچارد جی برنشتاین، با تأیید محتوای این نامه، آن را امضاء کرده اند.

آخرين آخبار