آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

محمدعلی ابطحی به قید وثیقه آزاد شد



محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهوری پیشین ایران محمد خاتمی که در شروع ناآرامی های اخیر این کشور دستگیر و بعد از اعتراف و قبول اتهامات در دادگاه به شش سال زندانی محکوم شد، امروز یکشنبه به قید وثیقه از زندان اوین آزاد گشت.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران با تأئید این خبر مبلغ وثیقه را هفت میلیارد ریال (معادل هفتصد هزار دلار) ذکر کرده که پس از پرداخت آن آقای ابطحی از زندان آزاد شده است.

از جمله اتهامات محمدعلی ابطحی، "شرکت در تجمعات، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رئیس جمهوری و برهم زدن نظم عمومی بوده است."

در تابستان گذشته معاون رئیس جمهوری پیشین ایران در جریان دادگاه رسیدگی به پروندۀ اتهامی خود گفت که برخلاف اظهارات قبلی اش در دهمین انتخابات ریاست جمهوری هیچ تقلبی رُخ نداده و اینکه وی در ارزیابی این موضوع دچار اشتباه شده بود.

دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به بحران سیاسی بی سابقه ای در این کشور منجر گشت. به گفتۀ مقامات رسمی، در جریان ناآرامی های بعد از انتخابات دست کم چهار هزار تن دستگیر و سی تن کشته شدند. تاکنون پنج تن از همین دستگیر شدگان به اعدام و هشتاد و یک تن دیگر به مجازات های زندان محکوم شده اند.

بیست دانشجوی معترض به صفار هرندی احضار شدند

یکشنبه, ۱م آذر, ۱۳۸۸

کلمه: خبرهای رسیده از دانشگاه گیلان حاکی است که حدود ۲۰ نفر از دانشجویان معترض به سخنرانی ۱۷ آبان صفارهرندی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده اند. این در حالی است که همزمان، کمیته انضباطی دانشگاه گیلان مشغول تشکیل پرونده برای دانشجویانی است که در راهپیمایی روز ۱۳ آبان بازداشت شده اند.
به گزارش سایت «جوان فردا»، حضور اخیر محمدحسین صفارهرندی در دانشگاه گیلان و اعتراض دانشجویان به وی، از جمله اخباری بود در سطح رسانه های اینترنتی بازتاب وسیعی داشت. میزان اعتراضات دانشجویان به صفار به حدی بود که او به جای سخنرانی مشغول پاسخ گویی به اعتراضات دانشجویان شد و بعد از آن هم سخنرانی وی نیمه تمام ماند.
این اعتراضات در دانشگاه گیلان البته بی سابقه نبود و حدود یک ماه پیش از حضور صفارهرندی در همین دانشگاه گیلان، دانشجویان در اعتراض به سخنرانی نظام الدین موسوی، سردبیرروزنامه جوان (نزدیک به اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به وی یک جلد قانون اساسی هدیه داده بودند.
گرچه هنوز احکام صادره برای دانشجویان معترض به صفار هرندی به طور رسمی اعلام نشده است، اما یکی از مسوولان دانشگاه خطاب به یکی از معترضان گفته است:” بلایی به سرتان می آوریم که دیگر کسی هوس اعتراض نکند.”
همزمان، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان – یکی از تشکل های حامی محمود احمدی نژاد و بانی مراسم سخنرانی صفار هرندی در دانشگاه گیلان – با صدور بیانیه شدیداللحنی، از مسوولان دانشگاه خواسته است تا با معترضان برخورد کند. در بخشی از بیانیه تشکل فوق خطاب به دانشجویان منتقد آمده است:” ما هم از عملکرد و افراط گری مسئولین دانشگاه معترضیم که از سر خیر خواهی به شماها مهلت بیش از حد دادند تا اصلاح گردید که نه تنها اصلاح نشدید بلکه دیگران را هم با خود به این ورطه کشانده و غرق ساختید، دیگر مهلت شما پایان یافته و زمان فرو پاشیتان فرا رسیده… ما این قول را به دانشجویان که حقوقشان ضایع شده می دهیم که همه ی این افراد خاطی و بر هم زننده ی نظم، شناسایی شده و به دست قانون سپرده خواهند شد تا دیگر شاهد چنین بی حرمتی به فضای مقدس دانشگاه و دانشجو نباشیم.”
به عقیده فعالان دانشجویی، لحن تهدید آمیز این بیانیه حکایت از در پیش بودن برخوردهای بیشتر با دانشجویان معترض به سخنرانی صفار هرندی دارد. نگرانی اصلی دانشجویان از این است که برخوردها، از خارج از دانشگاه مدیریت شده و صدور احکام نیز از سوی برخی نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه صورت گیرد. این دانشجویان برای اثبات سخنان خود، به نحوه بازجویی از دانشجویان در ابتدای سال اشاره می کنند که توسط یکی از نهادهای امنیتی در کلاس های درس انجام گرفته بود.
همزمان با این تحولات، گفته می شود مسوولان دانشگاه از انتشار یکی از نشریات دانشجویی دانشگاه گیلان به نام “زیته” جلوگیری کرده اند. نشریه “زیته”، نشریه ای فرهنگی است که عموما مطالبی درباره فرهنگ گیلان منتشر می کند، اما در آخرین شماره خود گزارشی از اعتراضات دانشجویان به سخنرانی صفارهرندی و همچنین اخباری درباره بازداشت “سیدکوهزاد اسماعیلی” مسوول شعبه گیلان سازمان ادوار – که در بامداد ۱۳ آبان بازداشت شد و سپس برای اجرای حکم ۴ ماه حبس به زندان مرکزی شهر رشت انتقال یافت – به چاپ رسانده بود.
گرچه کنترل مطالب نشریات پیش از چاپ ممنوع است، اما مسوولان دانشگاه گیلان در ترم جدید تحصیلی، مطالب معدود نشریات منتقد باقی مانده را قبل از انتشار و به بهانه شرایط ویژه بر کشور کنترل می کنند.
مسوولان دانشگاه گیلان همزمان، اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی را به انجمن اسلامی این دانشگاه به بهانه “پیشگیری از بروز هرج و مرج” نمی دهند.

یک عضو کمیته شش نفره مجلس خبر داد:«دخالت» وزارت اطلاعات در حوادث اخیر

علیرضا زاکانی، عضو کمیته شش نفره مجلس شورای اسلامی گفت که جریان‌هایی در وزارت اطلاعات، هدایت «آشوب‌ها» پس از انتخابات ریاست جمهوری را برعهده داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای زاکانی که شب گذشته در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه «امام صادق» سخنرانی می‌کرد، افزود که نظرسنجی‌های وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور، یک روز پیش از برگزاری انتخابات، زمینه‌های طرح «تقلب» را فراهم کرده است.

به گفته زاکانی، این نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد به دور دوم کشیده می‌شود و شورای امنیت ملی نیز با جمع‌بندی تمام نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیده بود.


این نماینده مجلس اظهار داشت که پس از انتخابات، مشخص شد که «در درون وزارت اطلاعات، جریاناتی بودند که سرخط‌هایی برای هدایت آشوب‌های بعد از انتخابات می‌دادند.»

در جریان حوادث پس از انتخابات و در اعتراض به «برنده» اعلام شدن محمود احمدی‌نژاد در تهران و چند شهر بزرگ ایران، تعدادی از مدیران بلند‌پایه وزارت اطلاعات نیز از مقام خود برکنار شدند.

به گفته زاکانی، «رقیب» انتخاباتی برای پس از انتخابات برنامه‌ریزی کرده بود و با استفاده از توان وزارت اطلاعات و گسترش اعتراض‌های مردمی، سعی در «محدود کردن ولایت فقیه» و «براندازی» جمهوری اسلامی داشت.

بنابر اعلام زاکانی، آقای هاشمی به نقل از محسن رضایی گفته که تنها ۳۲ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند و هشت میلیون رای دیگر «ساختگی» است

این عضو کمیته شش نفره مجلس که برای پیگیری حوادث پس از انتخابات تشکیل شده بود، همچنین گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای این کمیته، خواستار تشکیل حکمیتی غیر از شورای نگهبان برای حل و فصل مشکل انتخابات شده بود.

به گفته زاکانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای نیز اظهار داشت: «من ابتدا نامه را به آقا دادم، اما چون ایشان جواب ندادند، بعد از دو ساعت آن را رسانه‌ای کردم.»

بنابر اعلام زاکانی، آقای هاشمی در این جلسه همچنین به نقل از محسن رضایی گفته که تنها ۳۲ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند و هشت میلیون رای دیگر «ساختگی» است.

محسن رضایی یکی از نامزد‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که مقام‌های وزارت کشور، میزان شرکت مردم در آن را بیش از ۴۲ میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

زاکانی گفت که هاشمی به نقل از علی لاریجانی، نیمی از جمعیت حاضر در روز قدس را هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کرده است

وی اظهار داشت که میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در دیدار با اعضای این کمیته نتوانستند برای اثبات «تقلب» در انتخابات اسناد و مدارکی ارائه کنند.

ماجرای روز قدس و ۱۳ آبان
زاکانی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی به نقل از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، نیمی از جمعیت حاضر در روز قدس را هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کرده است.

این نماینده مجلس افزود در دیدار سران قوا با آقای خامنه‌ای، علی لاریجانی این مسئله را «رد و توجیه» کرده که «این نشان می‌دهد شرایط فتنه بسیار سخت بوده و بسیاری را با خود درگیر می‌کند.»

زاکانی افزود که سعید مرتضوی را «عنصری نامطلوب» می‌داند که با سادگی با «دوم خردادی»ها هماهنگ می‌شود

عضو کمیته شش نفره مجلس همچنین اظهار داشت که جمهوری اسلامی پس از انتخابات، در «زمینه امنیتی» موفق عمل کرده و توانست «جمعیت ۱۰۰ هزار نفری معترضان را در روز ۱۳ آبان به هفت تا هشت هزار نفر کاهش دهد.»

او در عین حال از «ضعف» صدا و سیما در این‌باره انتقاد کرد و گفت: «صدا و سیمایی که از یک صندوق ۸۰۰ تایی آن، ۷۵۰ رای موسوی خارج می‌شود، در این زمان ضعیف عمل کرده است.»

بازداشتگاه کهریزک
بازداشتگاه کهریزک و مسائل مربوط به آن، بخش دیگری از اظهارت آقای زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق بود.

این نماینده مجلس گفت که سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، تنها کسی بوده که اجازه انتقال بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات را داشته است.

این نماینده مجلس اظهار داشت که سعید مرتضوی، تنها کسی بوده که اجازه انتقال بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به بازداشتگاه کهریزک را داشته است

زاکانی افزود که سعید مرتضوی را «عنصری نامطلوب» می‌داند که با سادگی با «دوم خردادی»ها هماهنگ می‌شود.

زاکانی همچنین به ماجرای مرگ پزشک کهریزک نیز اشاره کرد و گفت: «این پزشک به پنج سال زندان محکوم شده بود، ولی با قرار کفالت آزاد بود که با استفاده از همین فرصت، خودکشی کرده است.»

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص «تخلفات مالی» فرزندان اکبر هاشمی نیز یادآور شد: «پسران هاشمی به خصوص مهدی هاشمی، پرونده‌های جدی دارند که ان‌شاءالله به آنها نیز رسیدگی خواهد شد.»

آخرين آخبار