آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

جزئیاتی بیشتر از شهادت سهراب اعرابی



روز آنلاین : صبح امروز مراسم تشییع جنازه سهراب اعرابی، شهید 19 ساله ای که در راهپیمایی روز 25خرداد بر اثر اصابت تیر به قلبش کشته شد، در بهشت زهرای تهران برگزار می شود. 
یک منبع موثق در تهران با اعلام این خبر به روز جزئیات بیشتری از این حادثه را باز گو کرد. وی گفت: سهراب یکی از کشته شدگان روز 25 خرداد بود. همان روزی که راهپیمایی با شکوه مردم معترض با سکوت و دستهای افراشته از میدان انقلاب تا میدان آزادی صورت گرفت. در همان روز بود که در میدان آزادی یک فرد از ساختمان قرارگاه بسیج به سمت مردم شلیک کرد. ساعت حدود 8 شب بود. در خبرهای رسمی ایران هم گفته شد که آن شب هفت نفر کشته شدند. ولی عجیب اینکه این افراد شناسایی نشدند . خانواده ها را برای پی گیری به آگاهی ارجاع ندادند و هنوز هم عده ای از کشته شدگان ناشناسند. یکی از آنها سهراب اعرابی پسر 19 ساله بود. 
به گفته این فرد که خود یکی از بستگانش را در زندان اوین دارد و بارها  مادر سهراب را پشت زندان اوین می دیده،  مادرش هر روز صبح ها می رفت دادگاه انقلاب و دادستانی و از عصر تا 1 نیمه شب دم اوین می ماند که از آزاد شدگان سوال کند و عکس پسرش را نشان بدهد که آیا سهراب را می شناسید یا نه. 
 تاریخ کشته شدن سهراب در آگاهی شاپور، 28 خرداد اعلام شده ولی پزشکی فانونی کهریزک 29 خرداد پیکر او را تحویل گرفته است. 
این منبع آگاه در مورد  خبرهایی که در مورد زندانی بودن سهراب در اوین در دو روز گذشته منتشر شد می گوید: علت این امر این است که یک بار که مادر سهراب به دفتر دادستان تهران مراجعه کرده بود، در آنجا بعد از جستجوی کامپیوتری به وی گفه بودند که سهراب در اوین است اما هیچ مدرک کتبی هم نمی دهند. اما روز شنبه که خانم پروین فهیمی به دادگاه انقلاب مراجعه می کند، یک مقام غیر مسوول، در آنجا به او توصیه می کند که سری هم به آگاهی شاپور بزند. که نتیجه این توصیه همان است که شما هم می دانید. خانم فهیمی پسرش را از روی عکسی که شماره 12 داشته شناسایی می کند. البته مادرش برای شناسایی جنازه به پزشکی قانونی نرفته بود. عجیب اینکه در آگاهی شاپور هنوز تعدادی عکس هست که معلوم نیست متعلق به کدام گمشده است و باید به خانواده گمشده ها اطلاع رسانی کرد که به آگاهی شاپور و پزشکی قانونی کهریزک هم سر بزنند. 
روز گذشته کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه ای در مورد کشته شدن سهراب اعرابی به پنهان نگه داشتن خبرهای مربوط به گمشدگان اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است: سهراب اعرابی در اثر تیراندازی به قلبش کشته شده است اما هنوز معلوم نیست که آیا او اول مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده و بعد فوت کرده  است یا اینکه در همان جریان راهپیمایی و بلافاصله پس از تیراندازی کشته شده است. 
هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد مرگ سهراب گفت: اگر سهراب در اثر تیراندازی در روز 25 خرداد ماه در خیابان کشته شده است، چرا جسد او در روز 29 خرداد ماه تحویل پزشکی قانونی شده است؟ وی خواستار این شد که  یک تحقیق مستقل و یک پاسخگویی کامل در باره علت مرگ سهراب اعرابی و پیگیری مناسب توسط قوه قضائیه انجام شود. قائمی تاکید کرد که این تحقیق باید روشن کند که مقامات منتظر چه چیزی بودند و چرا این همه  مدت طول کشید تا به مادرسهراب خبر مرگش را بدهند. 
فقدان شفافیت و تاخیر محاسبه شده در خبررسانی در باره مرگ بدون هیچ توضیح سهراب، تنها باعث شده است که نگرانی ها در باره سایرکسانی افزایش پیدا کند که یاجزو ناپدید شدگان هستند و یا بازداشت شدگانی که بدون هیچ ارتباطی با خانواده و وکیل در وضعیت بی ارتباط با دنیای خارج به مدت یک ماه در بازداشت هستند. خبری مبنی بر بازداشت حدود 190 نفر در جریان تظاهرات در روز 18 تیر نیز این نگرانی ها را شدت داده است. 
هادی قائمی در باره این نگرانی ها گفت: بسیاری از خانواده ها در وحشت هستند که به آنها هم خبر مرگ عزیزانشان را در راهپیمایی ها بدهند در حالیکه حقیقت همچنان مبهم بماند. هادی قائمی تاکید کرد که  علاوه بر همه اینها، بی خبری از وضعیت ناپدید شدگان، برای خانواده آنها یک شکنجه است.

تصاویری از مراسم خاکسپاری سهراب اعرابی:



خاکسپاری سهراب اعرابی با حضور مردم و نیروهای امنیتی

پیکر سهراب اعرابی، جوان 19 ساله، روز دوشنبه با حضور خانواده و تعدادی از مردم در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

فرح محمدی، عمه سهراب اعرابی، در خصوص علت مرگ این جوان گفت که به خانواده گفته شده که تیری به پائین قلب سهراب اصابت کرده است.

خانم محمدی اضافه کرد "اما تناقض در مورد مرگ سهراب خیلی زیاد است. من احساس می کنم اگر چیزی هست می ترسند بگویند که در زندان کشته شده و یا اینکه واقعا در درگیری ها به سویش تیر اندازی شده و در اثر خونریزی شدید در بیمارستان کشته شده است."

خانم محمدی با اشاره به حضور نیروهای امنیتی در مراسم خاکسپاری سهراب اعرابی گفت که نیروهای امنیتی با لباس شخصی حضور داشتند ولی "حضورشان محسوس بوده است."

به گفته خانم محمدی، مراسم خیلی سریع تمام شد. برادر، دایی و یکی دیگر از اقوام در خصوص سهراب در مراسم خاکسپاری صحبت کوتاهی کردند.

او همچنان گفت "من فکر می کنم به آنها گفتند که زیاد سر و صدا نکنند. این را کسی به من نگفته اما اینکه به این سرعت تمام شده مشخص است که نخواستند زیاد شلوغ شود. "

فرح محمدی در خصوص حضور مردم در مراسم خاکسپاری آقای اعرابی گفت که براساس اطلاعاتی که به او داده اند، حدود 500 نفر در این مراسم حاضر بودند.

سهراب اعرابی از روز 25 خرداد در جریان ناآرامی های پس از اعلام نتایج انتخابات ناپدید شد، مادر این جوان چندین بار به مراکز مختلف برای پیگیری وضعیت فرزندش مراجعه کرد. مادر سهراب اعرابی برای آزادی فرزندش در 16 تیرماه کفالت به دادگاه سپرد اما روز جمعه به خانواده اعرابی اطلاع داده شده که سهراب جان باخته است.

آخرين آخبار