آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

اختصاصی جرس / انتقادهای صریح علی مطهری در تلوزیون

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
گر کسی حرف رهبری را هم قبول نداشت ضد نظام نیست
شبکه جنبش راه سبز (جرس): علی مطهری نماینده مردم تهران در برنامه زنده "رو به فردا" که از دقایقی پیش از شبکه سوم در حال پخش است، گفت:حتی اگر کسی گفت حرف رهبری را قبول ندارم ، نباید به او بگوییم که فرد مخالف نظام است.
به گزارش جرس، در این برنامه که وحید یامین پور، نویسنده سایت رجا نیوز نقش مجری را بر عهده دارد، نماینده مردم تهران گفت: نخبه باید حرف خودش را بگوید ، آن چیزی را که خودش می فهمد، نه اینکه الزاما حرف نظام و حکومت را بزند.
او تاکید کرد: برخورد نظام با حوادث اخیر مناسب نبود، چون حساب رهبران این حوادث را از حساب مردمی که واقعا در مورد تقلب شبهه داشتند، جدا نکردند.
وی همچنین در ادامه انتقادات صریح خود نسبت به مواضع دولت در حوادث پس از انتخابات با بیان اینکه " ما هنوز عادت نکردیم که معترضان را به رسمیت بشناسیم" اظهار داشت: باید با معترضان در صداوسیما مناظره می شد، دولت باید مجوز راهپیمایی به سبزها ارائه می داد.
مهمان دیگر این برنامه وحید جلیلی برادر دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که طی سخنانی با بیان اینکه " کار رسانه ای درست و لازم برای تفکیک بین کسانی که دنبال آشوب بودند و بدنه ای که رای داده بودند، انجام نشد"  تاکید کرد:" در تظاهرات روز نهم دی من حتی یک عکس احمدی نژاد را در دست مردم ندیدم."
[جلیلی همچنین افزود: صداوسیما برای نقد فدراسیون فوتبال دهها برنامه دارد اما برای نقد قوه قضائیه و قوه مجریه هیچ برنامه ای پخش نمی کند.

بیانیه مجمع مدرسین و محققین در محکومیت حملات به مدرسه آیت الله دستغیب

پنج‌شنبه، 17 دی 1388
ادوار نیوز: مجمع مدرسین و محققین در محکومیت حملات به  مدرسه  آیت الله دستغیب بیانیه صادر کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم
مردم مسلمان و متدين ايران
وظيفه علمای دين در تلاش برای فهم دين و ابلاغ آن و داشتن دغدغه عمل به احکام شرع و حفظ حقوق مردم از تعرض قدرتمندان مقتضی بوده است که همواره حوزه های علميه, مراجع و علما در کنار مردم و مورد احترام آنان باشند. تاريخ هزار ساله حوزه نجف و حوزه های مهم ايران نظير قم,  مشهد, تبريز, اصفهان و شيراز گواه زحمت های طاقت فرسايی است که عالمان دين متحمل شده اند تا بتوانند با ترسيم چهره جذاب اسلام نياز بشر به دين را برآورده سازند. حوزه های علميه در طول تاريخ تشيع همواره از دو ويژگی پر افتخار آزادانديشی و استقلال برخوردار بوده اند. آزادانديشی آنان باعث شده است که آراء مختلف و برداشت های متفاوت علما از قرآن و سنت محترم و به رسميت شناخته شود. اين ويژگی تاثير بسزايی در پويايی و پيشرفت آن ها داشته است که انبوه تأليفات ارزشمند حوزويان گواه آن است. استقلال حوزه ها از صاحبان قدرت و ثروت نيز موجب شده است که علوم حوزوی تحت تأثير  قدرت های حاکم قرار نگيرد و مراجع و علما بتوانند آزادانه عملکرد حاکمان و مديران جامعه اسلامی را ارزيابی و منصفانه نقد کنند و آنان را از پايمال کردن حقوق مردم برحذر دارند. عموم عالمان در تاريخ درخشان تشيع همواره در کنار مردم بوده و در همدردی با آنان با تأييد, سکوت يا اعتراض به حاکمان تلاش کرده اند به برقراری عدالت در جامعه اسلامی کمک کنند. تاريخ معاصر ايران بيانگر نمونه ای از اين وظيفه شناسی روحانيان است که از مشروطه تا کنون بنا به تکليف الهي-انسانی خود مديران جامعه را به عمل به احکام شرع و حفظ حقوق مردم توصيه کرده, جلودار مطالبات مشروع سياسی آنان بوده و در اين راه از تحمل محروميت ها و سختی ها نهراسيده اند. مجاهدت های عالمان مجاهد قبل و بعد از انقلاب اسلامی ايران و خيرخواهی آنان به مردم و مسؤولان نظام و از طرف ديگر زندان ها, تبعيدها و تلاش ها برای ترور شخصيت آنان هنوز در خاطره مردم مسلمان و انقلابی ايران زنده است.
از آن ميان, حضرت آيت الله آقای حاج سيد علی محمد دستغيب سيدی بزرگوار و روحانی سربلندی است که وارث قرن ها فقاهت و مجاهدت در خاندان محترم دستغيب است. مجاهدت های قبل از انقلاب, حضور فعال در پاسخگويی به مسائل دينی و تأليف کتاب های ارزشمند فقهی برای استفاده عالمان و مجتهدان, تعليم و تربيت بسياری از طلاب و فضلا, همدلی با مراجعان و تلاش برای حلّ مشکل آنان و نقش بارز در نصيحت مديران سياسی نظام از ايشان چهره ای مممتاز و ماندگار ساخته است. حمايت مداوم مردم استان فارس از ايشان و انتخاب مکرر ايشان برای مجلس خبرگان نيز نشانه قدرشناسی آنان و احترامی است که برای سيادت و روحانيت قائل اند. جای تأسف است که آنان که  تحمل شنيدن صدای مخالف خود را ندارند در ايام محرم و سوگواری سيد الشهدا عليه السلام در مقابل اين فقيه دلسوز نظام اسلامی ايستادند؛ انسانيت, شريعت و قانون را زير پا گذاشتند و به حوزه علميه, مسجد و بيت ايشان حمله کردند. تاريخ, اين گونه حمله های بی خردان و انحصارگران به بيوت مجتهدان و عالمان و تلاش برای شکست شخصيت آنان را از ياد نخواهد برد. اما هيهات که اين فشارها توانسته باشد در عزم آزادمردان خللی وارد  سازد. اکنون استواری و مظلوميت آيت الله دستغيب بر سر زبان ها و مهرش در قلب های مردم تشنه عدالت و بيزار از سياست تک  صدايی است. همگان در آينده ای نه چندان دور خواهند فهميد که کمالشان در تحمل ناصحان دلسوز و پای بندی به قانون  اساسی و شريعت است. و ما اريد الا الاصلاح ما استطعت.
مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم
 

در پی حضور مهدی کروبی در قزوين و حمله نيروهای دولتی، اين شهر ملتهب شد، سحام نيوز و فارس

سحام نيوز:
قزوين ملتهب شد
در پی حضور مهدی کروبی در قزوين، تعداد زيادی جمعيت سازماندهی شده با هجوم به منزل حجت الاسلام قوامی-نماينده مردم قزوين در مجلس ششم- مانع از ورود ايشان به مراسم عزاداری شدند. پس از اين جريان، مهدی کروبی جهت ديدار و اقامت در قزوين به سمت مکان ديگری رفتند که متاسفانه مجدداً اين افراد که در حدود پانصد نفر تخمين زده ميشوند، مانع از ورود کروبی به آن مکان شدند.
هم اکنون شورای تامين استان، فرمانداری و نيروهای امنيتی و نظامی شهر قزوين در تلاش برای متفرق نمودن اغتشاشگران از اطراف محل حضور مهدی کروبی هستند.

لازم به توضيح است مهدی کروبی به دعوت حجت الاسلام قوامی- رئيس ستاد مهدی کروبی درقزوين- جهت شرکت در آخرين شب مراسم عزاداری که در منزل آقای قوامی برگزار می شد به اين شهر سفر کرد. همچنين از چند روز پيش عده ای در جهت ملتهب نمودن اوضاع با ارسال پيامک و انتشار خبردر رسانه های داخلی استان، نسبت به حضور مهدی کروبی در اين شهر هشدار داده بودند.
***
فارس:
معترضان به حضور کروبی در قزوين تجمع کردند
خبرگزاری فارس: معترضان به حضور کروبی در قزوين در مقابل منزل قوامی تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوين، جمع زيادی از مردم قزوين در اعتراض به مواضع و حضور کروبی در مقابل منزل قوامی نماينده اصلا‌ح‌طلب مجلس ششم شورای اسلامی اين شهر تجمع کردند.
اين تجمع تنها کمتر از يک ساعت پس از حضور کروبی در قزوين آغاز شده است و همچنان افراد ديگری به جمع تجمع‌کنندگان می‌پيوندند.
يادآور می‌شود، شورای مرکز حزب اعتماد ملی دفتر قزوين طی روزهای گذشته با صدور بيانيه‌ای با محکوم کردن برخی حرکات افراطی در کشور و ادعاهای دروغين در خصوص انتخابات راه خود را از کروبی جدا کرد.

رویا کاشفی: جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران نتیجه سی سال سرکوب، خفقان، بی کفایتی حکومت، پاسخگو نبودن و ورشکست کردن ایران میباشد!

گفتگوی محمد محمدی با رویا کاشفی
 
روا نيوز : عاشورای 88 چون یاد بودهای 7 ماه‌ گذشته‌ امکان حضور میلیونی مردم درخیابانهای تهران و دیگر شهرهای بزرگ را داد  تا بار دیگر مردم با حضور میلیونی خود زنده‌ بودن جنبشی را گواه‌ دهند که‌ 7 ماه‌ پیش با شعار رأیم را پس بده‌ آغاز شد و امروز نفی ولایت فقیه‌ و دمکراسی و حکومت مردمی شعار اصلی آن شده‌ است. در برابر حکومت کودتاه‌ با دستگیری های گسترده‌ و حکم های سنگین و خشونتی که‌ در روز عاشورا با مردم معترض به‌ حکومت، اعتراض نهادهای حقوق بشری و مدنی را در پی داشته‌ است. متاسفانه‌ ایران بدون توجه‌ به‌ این اعلامیه‌ها با خشونت تمام عیار با مردم معترض برخورد کرده‌ و در تازه‌ ترین اقدام در کردستان فسیح یاسمنی    یکی از 18 فعال سیاسی کرد که‌ به‌ اعدام محکوم شده‌اند، در روز چهارشنبه‌ حکم اعدام این فعال سیاسی را اجرا کرد و آن سو تر در تهران قرار است در چند روز آینده‌ 5 نفر از بازداشت شدگان روز عاشورا به‌ اتهام محاربه‌ در بی دادگاه‌های رژیم محاکمه‌ شوند. دررابطه‌ با جنبش سبز و نقش زنان در جنبش اخیر و همچنین نقض گسترده‌ حقوق بشر در ایران محمد محمدی روزنامه‌نگار و عضو هیئت تحریریه پایگاه خبری تحلیلی روانیوز گفتگوی زیر را با خانم رویا کاشفی مسئول کمیته حقوق بشر انجمن پژوهشگران ایران انجام داده است:

دانشجويان دانشگاه آزاد رودهن امتحانات را تحريم كردند

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۱۰/۱۷
خبرنگار آژانس ايران خبر :دانشجويان دانشگاه رودهن اعلام كردند تا آزادي زندانيان سياسي و دانشجويان در بند, امتحانات را تحريم مي كنيم و از حضور در جلسات امتحانات خودداري مي كنيم . 

شکنجه و کشتار بازداشت شدگان عاشورا در پادگان عشرت آباد همچنان ادامه دارد


آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۱۰/۱۶

تعدادی از دستگیر شدگان روز عاشورا توسط سپاه و نیروهای بسیج در پادگان عشرت آباد نگهداری میشوند .
توجه کنید تعداد آمار ارائه شده دستگیر شدگان توسط نیروی انتظامی جدای این دستگیر شدگان توسط سپاه پاسداران در این بازداشتگاه میباشد . سپاه و بسیج در دستگیریهای عاشورا بصورت خود سر عمل کرده و دستگیرشدگان توسط نیروهای خود را به این پادگان انتقال داده اند. لازم به ذکر است که تعداد دستگیر شدگان بالای 500 نفر هستند که در شرایط بسیار بد نگهداری میکنند . سپاه که مسئولیت این پادگان را در اختیار دارد هنوز قانع نشده که دستگیر شدگان توسط خود را به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی بسپارد . و شدیدترین شکنجه ها و اذیت و آزار را علیه این دستگیر شدگان به عنوان محارب به خدا اعمال میکنند تا جایی که دو نفر از این دستگیر شدگان در این بازداشتگاه ظرف 48 ساعت از زمان بازداشت به خاطر شرایط بازداشتگاه و احتمالا ضرب و شتم کشته شدند . و از کشته شدگان احتمالی بعدی من به شخصه دیگر خبری ندارم درب این بازداشتگاه حتی با مراجعه و اصرار مسئولین قضایی و انتظامی از سوی سپاه به روی این افراد مسئول جهت بازدید در طی مدتی که خبرهایی از این بازداشتگاه در سایتها پیچید باز نشد . اوضاع و شرایط در این بازداشتگاه برای بازداشت شدگان بسیار بد است احتمال وقوع فاجعه ای بسیار فراتر از کهریزک در این بازداشتگاه وجود دارد .


فرداي ايران : خدا را شاهد مي گيريم و به عزت جلالي و كه ما را داده و شما از آن بي نصيبيد قسم مي خوريم : اگر ذره اي آسيب به فرزندان در بندمان برسد و گزارشهاي شكنجه و آزار و يا كشتار آنها برسد تك تك سران نيروي انتظامي ، بسيج ، سپاه ، قوه قضائيه مي توانند از هم اكنون بر خود بلرزند كه جان و مال و ناموس و فرزندان آنها ديگر در امان نخواهد بود .


اين كه مي گوئيم ما طالب خشونت و درگيري نيستيم دليل بر اين نيست كه در مقابل شما سگ صفتان دربار ولي خود خوانده كه داريد به فرزندان اين آب و خاك آسيب مي رسانيد نيز با محبت و بدون خشونت رفتار مي كنيم . از هم اكنون بدانيد نزديك است روزگاري كه مي رسد و سرهاي تك تك شما سفاكان و جلادان بر بالاي چوبه هاي دار ! 


سخني هم با تمام اعضاي نيروهاي انتظامي و بسيج و سپاه و ساير اراذل و اوباشهاي با نام و بي نام و همچنين مجلسين خود شيقته كه به دريوزگي و چاپلوسي دربار ولي خودخوانده مشغوليد . هيچ كدام از شما ، فردا كه رفتني شد اين حكومت ننگين ، در امان نخواهيد بود . آي برادر نيروي انتظامي كه با باتوم دختران ايران را مي زني ، زن و فرزندت را روبروي چشمانت چنين خواهيم زد . آي بسيجي حيدرگوي متجاوز ، ما نيز وضو مي گيريم وقتي داريم خواهرانتان را ترتيب مي دهيم . اين داستاني كه آغاز كرده ايد با صفحه هاي رنگين از خون شيرمردان و شيرزنان اين خاك ، پاياني نخواهد داشت جز پاياني خونبار با دشتي از خون نجس شما و زنان و فرزندان و كودكانتان ! فراموش نكنيد كه دست در برابر دست ! پا در برابر پا ! چشم در برابر چشم ! و جان در برابر جان !


اين چيزي است كه قرآن مي گويد !

سخني با سران پشت پرده و بيرون از پرده جمهوري اسلامي : آيا حفظ احمدي نژاد ارزش اين همه تقلب و كشتار و سركوب مردم را داشت ؟


دست آورده ها و از دست داده ها براي حفظ آقاي احمدي نژاد چيست ؟؟؟


رژیم چه چیزهایی به دست آورده است؟

احمدی نژاد را با تمام مشکلاتی که برای سیاست و اقتصاد کشور به وجود آورده حفظ کرده است.

تندورانی مانند سپاه، انصار حزب الله، جنتی، احمد خاتمی و ... را که اقلیتی انگشت شمار را تشکیل می دهند. راضی نگه داشته است. رژیمهای ونزوئلا، بولیوی، سوریه و سازمانهایی مانند حزب الله لبنان، حماس از این شیوه ابراز رضایت کرده اند.

برداشت مصباحی از ولایت فقیه همچنان در سیاست رسمی کشور به اجرا گذاشته می شود.

رژیم چه چیزهایی از دست داده است؟

مشروعیت جمهوری اسلامی و شخص خامنه ای نه تنها خدشه دار شده بلکه به باد فنا رفته است.

اقتصاد کشور که با سیاستهای غلط احمدی نژاد رو به سقوط می رفت، با سرعت بیشتری در سراشیبی سقوط افتاده است.

بی اعتمادی به نظام سیاسی و سیاستمداران و در راس آنها شخص خامنه ای به اوج خود رسیده است.

طی هفت ماه شورش تقریبا تمامی بخشهای کشور به حال نیمه تعطیل درآمده است.

مشروعیت جمهوری اسلامی در نزد کشورهای دیگر و مجامع بین المللی به حداقل رسیده است.

تهدیدهای کشورها در خصوص تحریم شدت و سرعت بیشتری یافته و دولتهای غربی عزم خود را جزم کرده اند تا با تحریمهای شدید این دولت سرکش را سر جای خود بنشانند.

تعداد زیادی از هموطنانمان در جریان سرکوب رژیم جان خود را از دست داده اند.

انگیزه خروج از کشور برای تحصیلکردگان و اعضای طبقه توسط جدید که نیروی علمی و فکری کشور محسوب می شوند مضاعف گشته و تعداد زیادی از انها در صف دریافت اجازه مهاجرت از سفارتخانه ها هستند.

دانشگاههای کشور به حالت نیمه تعطیل درآمده است و تعداد زیادی از دانشجویان در زندان به سر می برند.

ناظران پیش بینی می کنند که با این روند بروز جنگ داخلی چندان غیر محتمل نیست.

و........................ و موارد بیشماری که هر کدام از ما بنشینیم تعداد زیادتری را می توانیم احصا کنیم.

راستی آیا حفظ احمدی نژاد ارزش این تقلب و این هزینه ها را داشت؟

البته پاسخ به این سوال را باید از کسی شنید که هر کدام از این موارد را بحران و مشکلی برای کشور می داند. نه کسانی که وقعی به این مشکلات نمی گذارند و رسالتی «جهانی» برای رهایی ملتهای جهان برای خود در نظر می گیرند حتی اگراین فعالیتها به بهای فنای ملت ایران تمام شود .


اقتباس از كمي تا قسمتي ابري

محسن کدیور در مصاحبه با لوموند: مردم ایران استبداد دینی را نمی خواهند


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
محسن کدیور در حال حاضر استاد مدعو دانشگاه دوک ( واقع در ایالت کارولینای شمالی ایالات متحده آمریکا) است. این روحانی و فیلسوف سرشناس، نخستین روشنفکر دینی ایرانی بود که در سال 1999 به زندان انداخته شد و به خاطر انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه ای و مخالفت با تندروی در صدور احکام اعدام [قتلهای زنجیره ای] در نظامی که خود را "ام القرای اسلام" می خواند، هجده ماه در زندان اوین تهران به سربرد. کدیور در مصاحبه با لوموند که از طریق تلفن صورت گرفت دیدگاه های خود در مورد بحران کنونی ایران را بیان می کند، بحرانی که در پی اعتراض مردم به انتخاب مجدد احمدی نژاد شکل گرفت و علیرغم سرکوب خاموش نمی شود.  

اکنون دیگر کار از یک اعتراض ساده به نتیجه انتخابات در ایران گذشته است. می توانید به ما بگوئید واقعاً چه اتفاقی افتاده؟
ما با یک کودتای واقعی ازجانب مسئولین فعلی مواجه هستیم. در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه نتیجه انتخابات را به کمک رهبر، آقای خامنه ای و شورای نگهبان ناظر بر انتخابات و پاسداران انقلاب که کنترل کشور را در دست دارد تغییر دادند. شخص آقای خامنه ای به طور غیرقانونی از وظایف رهبری به سود قدرت شخصی خود تخطی کرده است و ضمن قراردادن افراد وابسته به خود در همه جا از قانون اساسی یک تفسیر شخصی ارائه می دهد. در فصل سوم  قانون اساسی حقوق شهروندان تعریف شده است امّا در ایران تنها چیزی که به جا مانده سانسور و بازداشت است.

چه كسی از تنش و ناامنی سود می‌برد؟


آينده نيوز : حوادث تأسف‌بار عاشورای تهران كه علاوه بر هتك حرمت این روز مقدس، به كشته شدن دست كم 8 تن از هموطنان بی‌گناه انجامید را می‌توان سرفصل جدیدی در روند وقایع پس از انتخابات ارزیابی كرد.

اگرچه در 23 خرداد، چند ناآرامی محدود در حوالی میدان فاطمی و خیابان شهید مطهری تهران به وقوع پیوست، اما خوشبختانه آن حادثه تلفاتی بر جای نگذاشت و با هوشیاری معترضان و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی، هفته پرالتهاب پس از انتخابات با كم‌ترین تلفات جانی سپری شد، تجمع‌های میلیونی 25 خرداد در خیابان آزادی و 28 خرداد در میدان امام‌خمینی و خیابان‌های اطراف كه می‌توانست منجر به فجایعی غیرقابل جبران شود، تنها در یك مورد در پایگاه مقداد منجر به تلفات جانی شد و با توجه به حجم عظیم معترضین، آن حادثه غم‌انگیز را نیز می‌توان استثناء ناشی از بی‌تدبیری موردی و محدود دانست.

رهبری بر سر دو راهی سرنوشت


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
امید سبز

نون و القلم و ما یسترون و لایسطرون! از آنجا که بنا به مصوبه غیر قانونی دولت کودتا همکاری با سایت جرس جرم تلقی شده است ؛ لذا از این پس ناگزیر از استتار نام واقعی خود بوده و مقالاتم را با نام مستعار "امید سبز" منتشر خواهم نمود.

آخرین بیانیه میر حسین موسوی به منزله انداختن ثوپ بحران به زمین رهبری است توپی که  با شوت سریع محسن رضائی درست در زیر پای رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت و به این ترتیب او اکنون بر سر یک دو راهی تاریخی و انتخابی سر نوشت ساز و خطیر قرار گرفته است. او فرصت زیادی برای انتخاب ندارد و تا قبل از فر ارسیدن 22 بهمن ماه باید تصمیم خود را بگیرد. او ناگزیر باید یکی از دو راه را انتخاب کند. یا به راهی که تا کنون در پیش گرفته تا آخر ادامه دهد که نتیجه ائی جز رویگردانی بیشتر مردم و ریزش نیروهای خودی و مخلص و رویش علفهای هرزه بر گرد وی و فروپاشی حتمی نظام را در پی ندارد و یا آنکه از خر شیطان که همان احمدی نژاد و هوای نفس خویش است پیاده شده و  با نوشیدن جام زهر باد غرور و نخوت و تکبر و خود خواهی و خود بزرگ بینی را از دماغ خویش بیرون کرده و پیروی از شیطان و هوای نفس خود را به زیر پا نهاده و با خواست و اراده و رای مردم همراه شود و از اعمال خود رائی و استبداد و دیکتاتوری و تحمیل خواست و رای خویش بر ملت صرفنظر کرده و اشتباهات گذشته خود را جبران و تلافی و به آنها اعتراف کند و مطابق پیشنهاد مهندس موسوی تسلیم خواست ملت و پیرو قانون اساسی و پایبند عقل وشرع شود و پایش را از گلیم خود  درازتر نکند و با پذیرش اصل تفکیک قوا از دخالت غیر قانونی و بیجا در کار دولت و مجلس اجتناب کرده و اجازه دهد تا دولت پاسخگوی اعمال خودش در برابر ملت و قوه قضائیه و در برابر مطبوعات آزاد و احزاب سیاسی مستقل باشد.

وقتی دو چهره تندرو در مقابل یك افراطی كم‌ می‌آورند

آينده نيوز : در برنامه «رو به فردا»، كه با ابتكار درخشان عزت‌الله ضرغامی به عنوان سری جدید برنامه «ایران 88» كه به تبلیغ دولت قبل و بعد از انتخابات اختصاص داشت، شب گذشته مواضع افراطی مرتضی نبوی با مخالفت عباس سلیمی نمین و وحید یامین‌پور، مجری برنامه مواجه شد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، مرتضی نبوی، مدیر مسئول روزنامه رسالت و وزیر مخابرات دولت مهندس موسوی، با سران فتنه خواندن كاندیداهای معترض به نتایج انتخابات و شخصیت‌های همراه آنان، ‌علت انحراف آنان را ثروت نامشروع و قدرت‌طلبی و... دانست و از زبان مردم خواستار برخورد شدید با آنان شد و با به كار بردن تعبیر محارب برای این افراد، به تكرار مواضع افراطیون پرداخت.

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران كه خود از چهره‌های مخالف سرسخت هاشمی و اصلاح طلبان به شمار می‌رود، در مقابل این مواضع افراطی نبوی واكنش نشان داد و گفت: چرا نخبگان خطاكار را سران فتنه می‌خوانید؟ سران فتنه دولت‌های آمریكا و اسرائیلند، چرا بصیرت مردم را به انحراف می‌برید، چرا موجب می‌شوید تا موضوع درگیری انقلاب ایران با استكبار تبدیل به یك جنگ داخلی شود؟

سلیمی نمین تصریح كرد: ظاهراً برخی چهره‌های افراطی قصد ندارند اجازه دهند فضای كشور آرام شود و تمایل دارند همچنان فضا غبارآلود باشد و با حاكمیت عقلانیت و منطق مشكل دارند و می‌خواهند فضای احساسی غلبه كند.

پاسخ دندان‌شكن جاسوس سابق سفارت آمریكا: با هر دولتمردی مذاكره می‌كنیم، حتی احمدی‌نژاد


آينده نيوز : با وجود مواضع تند خبرنگار رادیو اروپای آزاد و تلاش برای محكوم كردن ارتباط با ایران توسط جان لیمبرت، یكی از 53 گروگان دانشجویان ایرانی در سال 1358، وی با قاطعیت از تداوم تلاش برای بهبود روابط ایران و آمریكا دفاع و به رغم اظهارات خبرنگار مبنی بر عدم صداقت دولت ایران تأكید كرد: با هر دولتمردی مذاكره می‌كنیم.

به گزارش سرویس بین‌الملل «آینده»: جان لیمبرت، یكی از 53 گروگان سفیر سفارت آمریكا در ایران در مصاحبه با شبكه «رادیوی اروپای آزاد»، مدعی شباهت‌های وقایع بعد از انتخابات در حال حاضر با شرایطی كه به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 انجامید، شد.

رادیوی اروپای آزاد: هفته گذشته باراك اوباما، رئیس‌جمهوری آمریكا، خشونت‌های دولتی علیه معترضین را محكوم كرد، هیلاری كلینتون نیز در هفته جاری از همراهی آمریكا، مردمی كه به صورت مسالمت‌آمیز قصد رساندن اعتراض خود به مسئولین ایرانی را دارند، خبر دادند، شما این پیام‌ها را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

سرکوب بیشتر، ابتکارات بالاتر


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
یک خواننده وبسایت آینده


هفت ماه است که از انتخابات ریاست جمهوری میگذرد. جنبش سبز از یکی دو ماه قبل از انتخابات آغاز شد، ولی هنوز که هنوز است به پایان نرسیده است. آیا این جنبشی مبارک و یا جنبشی باطل است؟ آیا اگر این جنبش مرتکب اشتباهاتی شده است ، میتواند به مسیر حق برگردد؟ وظایف مومنین، دوستداران انقلاب اسلامی، و مسئولین کشور در قبال این جنبش چیست؟

بزرگترین موتور محرکه این جنبش، شعار “رای من کجاست” بود. بخش عظیمی از مردم جامعه که بسیاری از آنان از بین نخبگان و تحصیل کردگان بودند، به دلایلی متعدد به نتیجه انتخابات شک کردند. البته این به معنای “وجود سند تقلب” نبود. فقط شکی بود منطبق بر دلایلی منطقی، که از عهده این مقاله خارج است. مسئولین کشور سعی کردند که با شمردن چند صندوق رای در مقابل تلویزیون، وبا تحکم و سرکوبهای امنیتی این شک و شبهه و اعتراض را از بین ببرند. ولی با این کارها شک معترضین برطرف نشد. برای باقی ماندن شک و شبهه نیز باز معترضین دلایل زیادی داشتند. مقاومت نظام از یک سو، و عدم اقناع معترضین از سوی دیگر موجب شد که روز بروز شعارهای جدیدی از معترضین به گوش برسد، تا جاییکه متاسفانه در بین برخی شعارها اصل نظام اسلامی نیز مورد اعتراض قرار گرفت.

جناب دادستان!برخوردعلی بامخالفانش متفاوت بود


آينده نيوز : در حالی‌كه حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان كل كشور اخیرا در مصاحبه‌ای كه از صداوسیما نیز پخش گردید، معترضان و مخالفان نظام را تهدید به اعدام تحت عنوان «یاغی» و «محارب» كرد، بررسی سیره امیرالمومنین(ع) نشان می‌دهد روش برخورد ایشان با مخالفان، معارضان و توهین كنندگان علنی كاملاً متفاوت بوده است.
به گزارش خبرنگار «آینده»، بنابر اسناد تاریخی در جریان حضور اجتماعی خوارج در فاصله دو جنگ صفین و نهروان كه قبل از دست بردن این گروه به شمشیر رخ داد، كوچكترین برخورد فیزیكی از سوی علی(ع) با این گروه دیده نمی‌شود و در حالی‌كه گروه مذكور با حضور در كوچه‌های كوفه در كنار مركز حكومت علی(ع) اقدام به سردادن شعارهای توهین‌آمیز علیه علی(ع) می‌كردند، امام علی(ع) اصحاب خود را از هرگونه برخورد فیزیكی و مجازات آنان نهی می‌كرد.
در جریان اقامه نماز در مسجد كوفه به امامت علی‌(ع) یكی از خوارج اقدام به فحاشی و هتاكی علیه امیرالمومنین نمود و برخی از اصحاب كنار وی نیز تحمل خود را از دست دادند و با شكستن نماز خود وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و این فرد دشنام دهنده در زیر دست و پا كشته شد، علی‌(ع) پس از پایان نماز سرنوشت این فرد و علت خاموش شدن صدایش را جویا شدند كه پس از اطلاع از برخورد صحابه به شدت ناراحت شده و تصریح كردند اگر قاتل این عضو خوارج مشخص بود، او را قصاص می‌كردم، اما اكنون كه قاتل وی مشخص نیست، دیه‌اش را از بیت‌المال پرداخت كنید.

۸۰ نماینده مجلس مخالف سازمان هدفمندی یارانه‌ها


دويچه وله : پس از ماه‌ها کشمکش بر سر اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، سرانجام ۱۳۴ نماینده مجلس شورای اسلامی به تشکیل "سازمان هدفمندی یارانه‌ها" رای دادند. ۸۰ نماینده مجلس مخالف تشکیل چنین سازمانی بودند.
 

آرای نمایندگان نشان‌می‌دهد که اختلاف نظر میان دولت، مجلس و شورای نگهبان بر سر نحوه اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها هنوز پایان نیافته است. رای‌گیری روز سه شنبه (۱۵ دی) انجام شد. روز یکشنبه (۱۳ دی) خبرگزاری‌های ایران از توافق روسای قوای سه‌گانه بر سر لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها گزارش داده بودند.

اختلاف ریشه‌دار دولت و مجلس

یک هفته پیش، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی در مجلس، در تماس با خبرگزاری مهر گفته بود که لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به گونه‌ای اصلاح شده که نظر دولت، مجلس و شورای نگهبان را تامین می‌کند.

در بحث‌های میان مجلس و دولت، احمدی‌نژاد خواستار آن شده بود که درآمدهای ناشی از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، خارج از بودجه سالانه، در اختیار دولت قرار گیرد. اما نمایندگان مجلس معتقد بودند که این ارقام باید در چارچوب بودجه و با نظارت مجلس مصرف شود.

اعتراض زیر پوست شهر


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
فرزانه روشن


تهران، کانون التهابات هفت ماه گدشته چند روزی است که آرام است، اما این آرامش شکننده چیزی است که مسولان امنیتی جمهوری اسلامی از آن به عنوان یک فرصت بهره برده اند و قصد دارند تا به هر نحو ممکن بحران عمیق سیاسی و اجتماعی ایران را تمام شده تلقی کنند. بیا نیه هفدهم میرحسین موسوی علاوه بر اینکه جنبش اعتراضی را از آستانه یک خشو نت تمام عیار دور کرد، در اردوگاه حکومت هم شکا فی انداخت که نتیجه اش تردید در تصمیم گیری است.                                

 درفردای روزعاشورا بنا بر نشانه‌های تند و تیزی که تندرو‌های حاکمیت نشان می‌دادند، دستگیری موسوی و کروبی قطعی به نظر می‌رسید، اما بیانیه چند وجهی موسوی این تصمیم قطعی را با تردید مواجه کرد. حالا تصمیم برخورد با مخالفان به شکل یک کشتار بزرگ همراه با دستگیری موسوی و کروبی، که پیشتر در تریبون های رسمی مانند نماز جمعه مطرح شده بود، مورد اعتراض بخش‌های محافظه‌کار حاکمیت است.  

نزاع بر سر پرونده کهریزک؛ همه چیز تحت الشعاع یک اسم


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
بهار یکتا

شبکه جنبش راه سبز(جرس): سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و ماهها انتظار هیات ویژه مجلس برای بررسی ماجرای بازداشتگاه کهریزک نتیجه گزارش خود را نهایی و به رئیس مجلس ارایه داد. حال همگان در برابر این سوال اساسی قرار گرفته اند که متهمان این پرونده چه کسانی هستند و چه بخشی از گزارش مجلس برای افکار عمومی علنی خواهد شد؟ 
 
هنوز دقایقی از ارایه گزارش هیات ویژه به رئیس مجلس نگذشته بود که اظهار نظرها و موضع گیری ها در مورد این پرونده جنجالی که یکی از لکه های ننگ نظام قضایی کشور است آغاز شد. همه از هم می پرسند متهم اصلی این پرونده کیست؟ چه سرانجامی در انتظارش خواهد بود؟ آیا برای عبور از بحران پس از انتخابات اکنون زمان قربانی کردن یکی از مهره های اصلی اختناق و سرکوب فرا رسیده است یا هنوز مهاجمان در جبهه کودتا با همه تلاش سعی دارند یار غار خود را در پناه گرفته و برای حفظ قدرت خود سنگرهای بیشتری از نظام را به نفع خود فتح کنند؟

به رغم تکذیب وزارت خارجه ، کنسول ایران در نروژ استعفا کرده است


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): گزارش ها حاکی است به رغم تکذیب وزارت خارجه جمهوری اسلامی، محمدرضا حیدری کنسول ایران در نروژ، در اعتراض به سیاست های دولت، از سمت خود کناره گیری کرده است.

به گزارش رادیو فردا، پیشتر این خبر از سوی یکی از شبکه های تلویزیونی نروژ اعلام شده بود که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرد و گفت ماموریت آقای حیدری به پایان رسیده و قرار است به تهران برگردد.
خبرگزاری رویترز اما میگوید آقای حیدری در گفت وگو با تلویزیون ان آر کی (NRK) نروژ، این مسئله را تایید کرده است.
به گزارش تلویزیون ان آر کی نروژ، آقای حیدری گفته نمی تواند از رژیمی دفاع کند که جوانان خود را دسته دسته می کشد، به زندان می فرستد و یا مورد شکنجه و تجاوز قرار می دهد.

فیلترینگ به رسانه های اصولگرا هم رسید


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): از اولین ساعات امروز سایت پارسینه فیلتر شد.
به گزارش جرس، سایت پارسینه از سایتهای اصولگرای منتقد دولت محمود احمدی نژاد بود که از صبح امروز فیلتر شده است.
این سایت در مقایسه با دیگر سایتهای اصولگرا موضعی میانه روتر و مستقل تر داشت.

بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران: اساتید آزاده ظلمی که بر پیکره دانشگاه وارد می شود را فریاد بزنند


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای رفتار "افراطیون مستقر در حاکمیت" را در افزایش تنش در کشور محکوم کردند و از اساتید مستقل و آزاده خواستند تا ظلمی که بر پیکر دانشگاه وارد می آید را فریاد بزنند.
متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
به نام خدا
الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
وقایع روزها و هفته‌های گذشته جامعه ایران را تبدیل به جامعه‌ای پرالتهاب کرده است. قلب هر ایرانی مسلمان و با وجدانی که این روزها را بر سرزمینش ببیند، یقینا به درد می‌آید و نمی‌تواند در برابر این همه استبداد و ظلم و تزویر و قربانی شدن مذهب و عدالت سکوت پیشه کند. در این باب چند نکته لازم به ذکر است:

ورود سپاه به قوه قضائیه ؛ سردار ذوالقدر مشاور آملی لاریجانی شد


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس):رئیس قوه قضائیه، محمدباقر ذوالقدر را به سمت مشاور رئیس قوه قضائیه منصوب کرد.
 به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه  صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در حکمی محمدباقر ذوالقدر را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.
در حکم رئیس قوه قضائیه خطاب به محمدباقر ذوالقدر آمده است: نظر به سوابق درخشان و تجربیات ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ به سمت مشاور رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شوید.امید است سیاست‌های راهبردی قوه قضائیه در انجام امور محوله موفق و مؤید باشید.
صادق لاریجانی در حالی از سوابق درخشان ذوالقدر یاد می کند که این فرمانده ارشد سپاه پاسداران  از "پروژه پيچيده و چند لايه" برای روی كار آمدن محمود احمدی نژاد در انتخابات 84  و در زمان مسئوليت قائم مقامی سپاه پاسداران سخن گفته بود.
ذوالقدر در  کابینه دولت اول محمود احمدی نژاد به سمت معاونت وزارت کشور و معاون امنیتی انتظامی این وزراتخانه توسط مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور و با کسب مجوز ازرهبری، منصوب شد و در سال ۱۳۸۶ برکنار شد.

عزت الله انتظامی و اصغر فرهادی داوری جشنواره فیلم فجر را رد کردند


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سز (جرس): در روزهای گذشته اخباری مبنی بر حضور عزت‌الله انتظامی در هیات داوری جشنواره فیلم فجر منتشر شد؛ اما انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ این خبر را تكذیب كرد.
از سوی دیگر کارگردان فیلم سینمایی «درباره الی» داوری در بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را رد کرد.
به گزارش خبرآنلاین، شنیده​ها حاکی از این است که پیشنهاد داوری این دوره از جشنواره با اصغر فرهادی، ​کارگردان فیلم​هایی چون «درباره الی»،​ «چهارشنبه سوری»،​ «شهر زیبا» و «رقص در غبار» مطرح شده و این کارگردان از پذیرش این مسئولیت خودداری کرده است.

استعفانامه روح الله حسینیان : هر روزمطرودتر و بي‌خاصيت‌تر می شویم


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): روح الله حسينيان نماينده تهران در نامه‌اي به هيئت رئيسه مجلس تقاضاي استعفا كرده است.
در ابتدای نامه حسینیان آمده است:
اينجانب نزديك به دوازده سال است كم و بيش در حال مبارزه با جريان انحرافي به اصطلاح‌ اصلاح‌طلبان هستيم. خداوند خود مي‌داند كه چه ظلم ها، فشارها، تهمت‌ها، توهين‌ها و تحقيرها را از اين جماعت شنيدم و ديدم. در اين ميان نصحيت‌ها و زخم‌ زبان‌هاي دوستان را با همه تلخي‌هايش به جان خريديم؛ اما به ياري خداوند كه همه انگيزه‌ام او بوده هرگز احساس ضعف و ناتواني نكردم؛  اما امروز بيش از هر زماني احساس دلشكستگي و سرخوردگي مي‌كنم.

انتصاب مهدی احمدی ‏نژاد در ریاست جمهوری ؟


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): شنیده‏ های غیر رسمی از انتصاب مهدی احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهوری حکایت دارد.
به گزارش تابناک؛ مهدی احمدی نژاد فرزند ارشد رئیس جمهور به سمت سرپرستی اداره کل اسناد ریاست جمهوری منصوب شده اما وی به عنوان مدیرکل این قسمت منصوب نخواهد شد.

آزادی دو دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸

18 دانشجوی این دانشگاه همچنان در بند هستند
شبکه جنبش راه سبز (جرس): عارف ناظر مقدم از اعضای انجمن اسلامی دانشکده مهندسی و میترا فرهنگ از اعضای انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد، روز گذشته با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شدند.

به گزارش جرس، هم اکنون 18 دانشجوی این دانشگاه همچنان در بازداشت به سر می برند که عادل طائی نیا دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه،  فرشاد عزیزی مسئول ستاد88 دانشگاه آزاد، ایمان ابراهیمی از اعضای انجمن اسلامی دانشکده مهندسی و جهانبخش از اعضای حزب اعتماد ملی و انجمن اسلامی دانشکده حقوق این دانشگاه در میان آنها هستند.

ميدان انقلاب مجددا شاهد حضور نيروهاي انتظامي گرديد.


88/10/17
دولت ملي : ساعتي پيش اين نيروها كه در حدود 8 ماشين ون و يك اتوبوس و چند نيسان مي باشند در اطراف ميدان انقلاب مستفر شده اند .اين حضور كه همراه با حدود 100 مامور همراه مي باشد در حالي شكل مي گيرد كه كوچكترين تبليغاتي براي برگزراي تجمعاتي انجام نشده و كودتاچيان تنها از ترس 17 دي ماه اين چنين حضور يافته اند .
براستي وحشت تمام وجود كودتا را فرا گرفته و بدون فراخوان نيز در مناطق حساس حاضر مي شوند .
درود بر جنبش سبز و ملت سبز ايران

گاردین: اعتراضات اخیر ایران باید باعث شرمساری و تغییر رفتار غرب شود


درحالیکه در غرب مردم در تعطیلات بودند، مردم ایران جان خود را به خطر می انداختند تا که به رژیم خشونتبار ایران اعتراض کنند. هفت ماه پس از انتخابات دستکاری شده ایران، اعتراضات نه تنها فروکش نکرده اند بلکه تیز و تندتر شده اند. دفتر آیت الله خامنه ای معترضان را در رده "دشمنان خداوند" یا محارب توصیف کرده است. غرب در باب تغییر رژیم کاری نمیتواند و نباید بکند ولی اینکه تنها نگران مسئله هسته ای باشد و از آن سخن بگوید شرم آور است.

براي مشاهده لينك اصلي پيام اينجـــــــــــــا را كليك كنيد .

احسان خرسندي از بازيكنان اسبق باشگاه پرسپوليس جز بازداشت شدگان روز عاشورا است !


کانون هواداران پرسپولیس : ماموران انتظامی در روز عاشورا یكی از بازیكنان سابق پرسپولیس كه در میان اغتشاشگران بوده را دستگیر كرده‌اند.
احسان خرسندی از جمله بازیكنانی بود كه برای 2 سال در تیم فوتبال پرسپولیس بازی كرد و فصل گذشته، پس از دریافت رضایتنامه خود راهی ابومسلم شد تا برای این تیم مشهدی بازی كند.
وی در فصل جاری نیز در تیم داماش گیلان توپ می‌زند كه در روزهای اخیر به دلیل دستگیری در تمرینات این تیم شركت نمی‌كند.
این فوتبالیست در روز عاشورا در میان عزاداران سبزپوش بوده و پس از حضور در خیابان ولیعصر از سوی ماموران بازداشت شده ‌است.

ابراهيم نبوي : خروج از بحران، ورود به بن بست!


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): آقای عسگراولادی معتقد است برای خروج از بحران باید از برچسب زدن به نیروهای انقلابی خودداری شود. منظور او اتهاماتی است که طرفداران احمدی نژاد به موسوی و کروبی و هاشمی می زنند. در حالی که آقای حسینیان معتقد است برای خروج از بحران باید تعدادی از معترضان را بسرعت اعدام کرد تا اعتراضات خیابانی متوقف شود. از سوی دیگر محسن رضایی معتقد است، برای عبور از بحران توافق معترضان بر سر صحت انتخابات، حلال مشکلات است، اما میرحسین موسوی معتقد است تا زمانی که شروط پنجگانه وی اجرا نشود، اعتراضات متوقف نمی شود و در نتیجه بحران نیز پایان نمی یابد.




در این میان مرد عبور از بحران، اکبر هاشمی رفسنجانی که در آستین خود راه حل تغییر مناسب را همواره نهان کرده است، در آخرین نمازجمعه خود که با حضور گسترده سبزها صورت گرفت، شروط چهارگانه ای را برای خروج از بحران ذکر کرد و به نظر می رسد تا به امروز همچنان بر همان شروط چهارگانه پای می فشرد.

اختصاصی جرس/بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در محکومیت اقدام اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز(جرس):سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای،اقدام اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در اعلام عدم برخورداری آیت الله صانعی از شرایط مرجعیت محکوم و بدعت آمیز تلقی کرد و هشدار داد اتخاذ مواضع سیاسی در قبال امور صرفاً دینی که با اعتقادات جامعه سروکار دارد اقدامی بس خطر ناک است که که به مصداق بر شاخ نشستن و بن بریدن، نتایج آن بیش از همه گریبان گیر عاملان آن خواهد شد.متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

"اعتصابات سراسری" ماشین سرکوب را به گِل می نشاند


سهرابستان : یکی از عوامل مهم رفتار هیستریک حکومت در فردای عاشورا، ابتکار بسیار نوین و مؤثر حنبش سبز در انتشار فیلمها و تصاویر واقعیات تلخ جنایات حکومت در روز عاشورا است. تقدس نمادین روز عاشورا در ذهن توده مردم ایران آنچنان جایگاهی دارد که هیچ توجیهی از سوی حکومت برای حرمت شکنی روز عاشورا و خونریزی و سرکوب در چنین روزی، از سوی مردم قابل پذیرش نیست.
مردم احساس می کنند یکی از مقدسات سنتی و مهم آنها بدست حکومت درهم شکسته است. فراموش نکنیم که عزاداری محرم و حرمت عاشورا چنان باور نهادینه ای در بین توده های مردم بوده که در این ایام، بسیاری از افراد جامعه که حتی مذهبی هم نبوده و پایبندی به اصول دینی ندارند، سیاه پوشیده و از برخی عادات خود چشم پوشی نموده و فعالانه در آئین های این ایام شرکت می کنند. همه این افراد از اینکه چنین تقدسی توسط حکومت لکه دار شده و شکسته شده، دچار نوعی بحران روحی شده اند. حتی بیشترین ابراز تأسف در این خصوص در بین حامیان سنتی حکومت و نیروهای سپاه و بسیج مشاهده می شود.
هنوز برای حکومت مبهم است که چگونه و با چه ابزار و تکنیکی، با چنین سرعتی فیلمهای جنایات عاشورا در جامعه منتشر شده است و از آن مهمتر اینکه به چه طریقی این اسناد تکان دهنده در سطح نیروهای سپاه و بسیج توزیع شده و اکثریت آنها این صحنه های تکان دهنده را مشاهده کرده و بشدت مسئله دار شده اند.
حکومت با ارتکاب جنایات عاشورا، نزد هوادارانش بشدت از خود سلب مشروعیت نموده است و این زخم بسادگی قابل درمان نخواهد بود. جنبش سبز هر چه بیشتر توان خود را بر تکثیر و توزیع و انتشار این اعمال وحشیانه حکومت در روز عاشورا بگزارد، بهمان اندازه مشروعیت زدائی حکومت را گسترده تر خواهد کرد.
در شرایطی که در چنین وسعتی، داعیه حکومت مبنی بر طرفداری اش از دین اسلام به پوچی می گراید، زمینه اعتصابات سراسری که کمر حکومت را خواهد شکست نیز فراهم می شود. ولی راهکار جنبش سبز برای تدارک چنین اعتصاباتی باید متناسب با شرایط موجود اجتماعی و اقتصادی جامعه باشد. در شرایط سنگین امنیتی موجود، حاضر نشدن در سر کار، عواقب سختی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی برای اعتصاب کنندگان خواهد داشت. بهترین نقطه شروع که هم برای اعتصاب کنندگان کم خطر بوده و هم اینکه به درآمد آنها صدمه نزده و وضع معیشتی آنها را مختل نمی کند، «شبه اعتصاب» و «اعتصاب کیفیت» است. چه نصف کارگران یک پالایشگاه از حضور در محل کار خودداری نموده و اعتصاب آشکار نمایند، و چه اینکه همه کارگران یک پالایشگاه کم کاری کنند، نتیجه ای یکسان خواهد داشت. در حالت اول، دست حکومت برای بازداشت اعتصاب کنندگان و قطع حقوق آنها باز می شود ولی در حالت دوم آسیبی به کارگران وارد نمی گردد.

اعتصابها را با کم کاری آغاز کنیم


انقلاب سبز مردم ايران : همرزمان جنبش سبز ، اکنون زمان اعتصابات سراسری فرارسیده است . مرحله دوم در حرکت جنبش سبز وارد آوردن ضربه به اقتصاد جمهوری اسلامی است . جنبش سبز آنقدر گسترده شده و ترس مردم آنقدر ریخته شده و شبکه های سبز آنچنان بالیده و متصل شده اند که بتوان اعتصابها را به تدریج آغاز کرد . بیایید اعتصاب را با کم کاری آغاز کنیم . بیایید به تدریج در بازارها ، در کارخانه ها ، کارگاهها و ادارات کم کاری را شروع کنیم . به هم بپیوندیم و شبکه های مخفی سبز را تشکیل دهیم . وقتی اقتصاد از هم بپاشد دولت از هم خواهد پاشید و  آغاز ضربه به اقتصاد با کم کاری است .
یکی از وابستگان حکومت بعد از انتشار این دعوت درنظری که فرستاده گفته که ما خائنیم که دعوت به کم کاری میکنیم . باید به ایشان و همه این آقایان یاد آوری کرد که رهبر معظمشان آقای خمینی خودش دعوت به کم کاری و سپس اعتصاب کرده بود و اصولا بدون اعتصابهای گسترده ای که حدود یکسال طول کشید حکومت شاه امکان نداشت سرنگون شود . این اعتصاب در صنعت نفت بود که حکومت شاه را سرنگون کرد . کدام یک از ما که در آن انقلاب شرکت داشتیم زمستان سرد سال 57 را یادمان میرود . آن موقع گاز هنوز لوله کشی نشده بود و همه در خانه از بخاری نفتی استفاده میکردند . یادمان نمیرود صفهای طویل نفت را . پیت را میگذاشتی و یک روز از صبح زود تا شب  انتظار میکشدی تا یک پیت نفت بگیری . آن زمستان هیچ خانه ای گرم نبود و توی خانه با پالتو مینشستی . از بنزین حرف نزن که باید یک تا دوروز توی صف بنزین میماندی تا یک باک پر کنی . برق شبها هر شب میرفت . کمبودها سراسری شده بود . هیچ اداره ای کار نمیکرد . هیچ روزنامه ای منتشر نمیشد. صدا و سیما برنامه نداشت . بسیاری از افراد کار خود را از دست دادند ولی تحمل کردند .  ما همه این کمبودها را با کمال میل پذیرفتیم و ماهها با روی گشاده تحمل کردیم  تا سر انجام دولت شاه سرنگون شد (البته حیف که نتیجه آنی نبود که میخواستیم ). مگر میشود بدون سختی کشیدن آزادی را به دست آورد؟ آزادی دادنی نیست ، گرفتنی است وبرای گرفتن آن باید بهایی گزاف پرداخت ولی ما آماده پرداخت هر قیمتی برای آن هستیم .
اعتصاب خیانت به ملت و مردم نیست . اعتصاب فداکاری در راه جنبش سبز است . این تنها وابستگان حکومت هستند که سعی میکنند اعتصاب را خیانت به مملکت وانمود کنند . بدون فروپاشی اقتصاد دولت سرنگون نخواهد . آنها هم خوب میدانند و به همین سبب است که سعی میکنند به هر وسیله از شروع اعتصابات جلوگیری کنند . اگر نمیتوانیم اعتصاب را به صورت رسمی آغاز کنیم باید سعی کنیم هرجا هستیم لااقل نیمه اعتصاب را شروع کنیم و نیمه اعتصاب همین کم کاری و ضربه زدن به سازمان و محیط کار است . مصرف حد اکثر برق و سایر امکانات د رمحیط کار تا سازمان مربوطه را به ورشکستگی بکشیم ، کم کاری تا حد امکان ، متوقف کردن کارها به هر صورت ، از کار انداختن ماشینها و دستگاهها ….. دوباره تکرار میکنم یادمان باشد این فقط آنان که از اعتصاب لطمه میبینند هستند که همیشه تاریخ سعی کرده اند اعتصاب را بد و خیانت جلوه دهند . فریب آنان را نخوریم . درست است که اعتصاب به ظاهر به همه ما لطمه میزند ولی نتجه نهایی موثر است و نتیجه نهایی همه میدانیم سرنگونی دولت یزید زمانه و کسب آزدی و دموکراسی برای ایران است . مردم ما بدتر از این را در سال 57 تحمل کردند و دم نزدند چون میدانستند برای یک هدف بزرگ فداکاری لازم است و اکنون نیز آماده فداکاری برای کسب آزادی هستند.
“پیروزی نزدیک است”
“دوراندیش”

محاربین سبز در ستیز با سیاهی


فرزندت است؟
تنگ در آغوشش بگیر
معشوقت است؟
با تمام قدرت اورا ببوس
همکلاسیت است؟
خوب در چشمانش نگاه کن

در سرزمین من
همه محاربین سبزی هستند
که هر آینه در آستانه اعدامند

حاکم سیاه حکم فرموده
...
شاید دیگر یدیگر را نبینیم
...

ایراندخت - دی 1388

آخرين آخبار