آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۶, دوشنبه

اخبار 27 سپتامبر 2009 - 05 مهر 1388

سپاه پاسداران سهام هشت میلیارد دلاری مخابرات را خرید

فروش مخابرات؛ بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران

بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران امروز به انجام رسید. 50 درصد سهام به علاوه یک سهم مخابرات به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت وابسته به سپاه پاسداران و یک شرکت زیر نظر نهاد رهبری فروخته شد. داد و ستدی که ابهاماتی هم در آن وجود دارد.

در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران، پنجاه درصد شرکت مخابرات ایران به ارزش حدود هشت میلیارد دلار به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران فروخته شد.

بنابر گزارشها، کنسرسیوم "توسعه اعتماد مبین" خریدار سهام شرکت مخابرات، از سه شرکت تشکیل شده است. شرکت های سرمایه گذاری "توسعه اعتماد" و "شهریار مهستان" که از شرکت های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و شرکت "گسترش الکترونیک مبین ایران" که از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است.

دو شرکت از مجموع این شرکت ها در سالهای 1385 و 1386 تاسیس شده اند و سابقه چندانی ندارند و شرکت سرمایه گذاری توسعه اعتماد نیز در سال 1383 فعالیت خود را شروع کرده است.

کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین در حالی توانست سهام شرکت مخابرات را از آن خود بکند که ساعاتی پیش از انجام معامله رقیبش گروه"پیشگامان کویر یزد" به دلیل نداشتن "صلاحیت امنیتی" از سوی سازمان خصوصی سازی از رقابت کنار گذاشته شده بود.

البته سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود که پیشگامان کویر یزد از خرید انصراف داده اما این گروه در پاسخ اعلام کرد که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده به دلیل عدم صلاحیت امنیتی نمی توانیم در معامله شرکت کنیم و درخواست خروج از معامله را به ما دادند.

با کنار گذاشته شدن این رقیب، دو گروه بر سر خرید مخابرات رقابت می کردند که هر دو وابسته به سپاه پاسداران بودند؛"کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین" و گروه "مهر اقتصاد ایرانیان."

مهر اقتصاد ایرانیان یک شرکت سرمایه گذاری است که در بورس فعالیت می کند و یکی از شرکت های زیر مجموعه موسسه مالی و اعتباری مهر است که صاحب آن بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

سهام مخابرات در حالی فروخته شد که چند بار برنامه فروش این سهام به تعویق افتاده بود و در آخرین بار نیز که ظاهرا بنابر تقاضای گروه "مهر اقتصاد ایرانیان" برای شرکت در این معامله صورت گرفت. با این حال بعد از قطعی شدن حضور این گروه، سازمان خصوصی سازی، شرکت رقیب یعنی "پیشگامان کویر یزد" را ساعاتی پیش از معامله از گردونه رقابت کنار گذاشت.

فروش سهام شرکت مخابرات بزرگترین معامله در تاریخ 41 ساله بورس تهران است که بنابر گزارشها معامله آن نیم ساعت بیشتر طول نکشید.

معامله تاریخی بورس

در این معامله 50 درصد بعلاوه یک سهم شرکت مخابرات با نزدیک به 23 میلیارد سهم به قیمت هر سهم 340 تومان به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین فروخته شد.

ارزش سهام عرضه شده مخابرات حدود هشت هزار میلیارد تومان (هشت میلیارد دلار) بوده است و خریدار این سهام باید 20 درصد از قیمت را به صورت نقدی و بقیه را نیز در 16 قسط و هر شش ماه یک بار بپردازد.

خریدار سهام مخابرات باید 20 درصد قیمت سهام را به مبلغ یک هزار و 560 میلیارد تومان (یک میلیارد و 560 میلیون دلار) را به صورت نقدی به حساب خزانه دولت واریز کند.

علاوه بر مبلغ نقدی، خریدار سهام مخابرات باید در 16 قسط و هر شش ماه یکبار 484 میلیارد تومان (484 میلیون دلار) به دولت بپردازد.

پرداخت چنین مبلغ هنگفتی از عهده کمتر خریداری ساخته است و به عقیده برخی کارشناسان تامین چنین پول هنگفتی جز از طریق شرکت های دولتی یا شبه دولتی امکان پذیر نیست.

شرکت مخابرات ایران یکی از شرکت های مشمول اصل 44 قانون اساسی است، که پیش از این پنج درصد از سهام آن سال گذشته در بورس عرضه شده و پنج درصد به کارکنان و 20 درصد از سهام آن نیز از طریق سهام عدالت واگذار شده است.

با وگذاری پنجاه درصد از سهام، میزان سهام واگذار شده مخابرات به 80 درصد خواهد رسید و بنابر قانون، بقیه 20 درصد سهام مخابرات در اختیار دولت باقی خواهد ماند.

بخشی از سهام شرکت مخابرات ایران در واقع ودیعه تلفن همراه و ثابت است که دولت در طول سالها از مردم دریافت کرده است.

مبلغ این ودیعه ها متفاوت است و شرکت مخابرات ایران در سال گذشته اعلام کرده بود که ودیعه تلفن ثابت بین 20 هزار تومان تا 100هزار تومان است و مبلغ ودیعه تلفن همراه از 160هزار تومان تا 290هزار تومان متفاوت است.

هنوز سرنوشت این ودیعه ها بعد از واگذاری سهام شرکت مخابرات روشن نیست. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که بخشی از سهام مخابرات در اختیار کسانی قرار می گیرد که از مخابرات تلفن خریده اند و نزد مخابرات ودیعه دارند.

بنابر تازه ترین آماری که شرکت مخابرات ایران منتشر کرده این شرکت هم اکنون نزدیک به 25 میلیون مشترک تلفن ثابت و بیشتر از 31 میلیون مشترک تلفن همراه دارد و برخی کارشناسان می گوید که این شرکت از جمله شرکت هایی است که سود تضمین شده ای دارد.

ایران موشک های کوتاه برد خود را آزمایش کرد

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، این کشور در جریان یک تمرین نظامی سه موشک برد کوتاه خود را آزمایش کرده است.

موشک های شلیک شده از انواع زلزال، فاتح 110 و تندر 69 اعلام شده اند و در جریان این تمرین یک پرتابگر موشک های هدایت نشده (MML) نیز آزمایش شد.

سپاه پاسداران یک روز پیشتر از برگزاری این تمرین نظامی که "پیامبر اعظم 4" نام دارد و تنها به آزمایش های موشکی اختصاص یافته، خبر داده بود.

این مانور چند روز طول خواهد کشید و از جمله قرار است در روز دوشنبه 28 سپتامبر، در جریان آن موشک شهاب 3، دوربرد ترین موشک ایران نیز مورد آزمایش قرار گیرد.

شبکه های العالم و پرس تی‌وی که خبر آزمایش موشکی را اعلام کردند، جزئیات برد یا دیگر جنبه های آزمایش موشک ها را اعلام نکردند و تنها از یکی از مسئولان روابط عمومی سپاه پاسداران ایران نقل شده که اهدافی فرضی هدف قرار گرفته اند.

با این وجود کارشناسان امور دفاعی در غرب برد موشک فاتح را بین 170 کیلومتر تا 200 کیلومتر برآورد کرده اند و انجمن دفاع موشکی اسرائیل (IMDA) دقت این موشک را زیر 100 متر اعلام کرده است.

این موشک تک مرحله ای زمین به زمین که از سوخت جامد استفاده می کند بیش از هشت متر طول و بالغ بر 60 سانتی متر قطر دارد.

تمرین موشکی در شرایطی برگزار می شود که با برملا شدن وجود تاسیسات غنی سازی تازه ای در اطراف شهر قم، تنش میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران بار دیگر بالا گرفته است و برای غرب که به نیات این برنامه هسته ای تردید دارد، هرگونه اقدام تهاجمی حساسیت زیادی ایجاد خواهد کرد.

با این وجود پیش از این و پس از آزمایش موشک سجیل 2 و موشک هایی که برای پرتاب "ماهواره امید" مورد استفاده قرار گرفت، که مشخص شد ایران به فن آوری تولید موشک های چند مرحله ای و همچنین استفاده از سوخت جامد برای موشک دست یافته، مقام های غربی درباره اهداف برنامه موشکی ایران نیز ابراز نگرانی کردند.

لاریجانی: ساخت مرکز جدید سوخت هسته ای سه سال طول کشید

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران راه اندازی کارخانه جدید سوخت هسته ی را مهم ندانسته و گفته که سه سال طول کشیده تا این مرکز ساخته شود.

به گفته آقای لاریجانی، "این مرکز جدید برای ایمن سازی دانش هسته ای است و هیچ ویژگی خاصی ندارد که غربی ها بخواهند مدعی شوند که در ایران خلافی صورت گرفته است."

آقای لاریجانی که مدتی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود، می گوید: مرکز جدید "نمونه کاری است که در نطنز صورت گرفته است."

اعلام ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی شهر قم با واکنش منفی کشورهای غربی مواجه شده ولی آقای لاریجانی این کار را "مبهم سازی فضای سیاسی" می داند و می گوید: "آنها می خواهند در مذاکرات دست پیش بگیرند."

ایران اعلام کرده که کارشناسان آژانس بین المللی انرژِی می توانند از مرکز جدید تولید سوخت هسته ای در نزدیک قم بازدید کنند.

آقای لاریجانی می گوید:" وقتی بازرسان آژانس از این محل بازدید و گزارش دهند مطلب روشن می شود."

برخی کشورهای غربی ایران را به مخفی کاری در موضوع هسته ای متهم کرده اند اما آقای لاریجانی می گوید :"ما موظف بودیم 180 روز قبل از تزریق مواد به آژانس اعلام کنیم."

به گفته رئیس مجلس، غربی ها از گذشته مانع دستیابی ایران به فناوری هسته ای بودند و "وقتی کارخانه اصفهان را راه اندازی کردیم آنها مدعی بودند که این کارخانه خطرناک است در حالی که تولید این کارخانه UF6 است که هیچ خطری ندارد."

سران کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا روز جمعه (۳ مهر – ۲۵ سپتامبر)، با اشاره به این تأسیسات ایران را به پنهانکاری متهم کردند و هشدار دادند که اگر این کشور تا ماه دسامبر غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند، با تحریم های سخت تر روبرو خواهد شد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در پاسخ به این اظهارات گفته است که کشورش چیزی برای پنهان کردن ندارد و مطابق قوانین بین المللی، ساخت تأسیسات جدید را یک سال پیش تر از موعد به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان) قرار است روز پنجشنبه ۹ مهر (اول اکتبر) در ژنو دور تازه ای از مذاکرات را آغاز کنند.

جواد لاریجانی:'خيانت موسوی به انقلاب در سنخ خيانت رجوی است'

محمد جواد لاریجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ایران گفته است که وحدت باید حول دفاع از نظام باشد. اما به گفته او جناح اصلاح طلب، میر حسین موسوی را به سمت معارضه با نظام حرکت داده است.

او که در حاشیه نمایشگاه انجمن نجوم ایران در جمع خبرنگاران پارلمانی صحبت می کرد، در خصوص وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: اگرعده ای که به خیابانها آمدند و اعتراض کردند ازعصبانیت بعد از انتخابات دور بودند و فکر می کردند، می دیدند که بسیاری از مخالفان و صهیونیست ها برای آنها کف زدند.

آقای لاریجانی با انتقاد از بیانیه های میر حسین موسوی گفت: "موسوی آينده خوب سياسی خود را از دست داد، او می توانست به عنوان يک فرد خوب کار کند اما امروز لحن ادبيات و بيانيه اش لحن مسعود رجوی را يافته است."

آقای لاریجانی با بيان اين که "منافقين و صهيونيست ها" حتی از خاتمی ها هم تا کنون چنين حمايت هايي نکرده بودند، گفت: "خيانت موسوی به انقلاب در سنخ خيانت [مسعود] رجوی [رهبر مجاهدین خلق] است."

به گفته او پس از انتخابات دو نوع تخلف وجود داشته داشته که يکی مربوط به امنيت ملی بوده و نوع دوم تخلفی که از سوی مجريان صورت گرفته است که نوع اول را درگیری با نظام خوانده و نوع دوم را در حد تخلف داسته است.

آقای لاریجانی همچنین مهدی کروبی، يکی دیگر از رهبران اصلاح طلبان را فردی "با صفا" خواند و گفت که با توجه به نقش و تاثیر گذاری آقای کروبی در انقلاب نباید زیاد به او سخت گرفت.

او در بخش دیگری از سخنانش از حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی انتقاد کرد و گفت: "آقای سید حسن خمینی فرد باهوش و زیرکی است ولی حمایت او از موسوی امری نیست که مخفی بماند."

او با اشاره به عدم حضور حسن خمینی هنگام حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در آرامگاه آیت الله خمینی گفت: "اگر ایشان (حسن خمینی) به اصول دموکراتیک اعتقاد داشتند به رئیس جمهور احترام می گذاشتند."

آلودگی دریاها در ایران همچنان افزایش پیدا می کند

محمد باقر نبوی، معاون سازمان محیط زیست همزمان با هفته دریانوردی اعلام کرده که بخش اعظمی از لوله های خطوط انتقال نفت در دریا در ایران با پوسیدگی مواجه است. آقای نبوی همچنین، ورود فاضلاب شهری به داخل خزر و تردد کشتی ها و تخلیه آب توازن کشتی در خلیج فارس و دریان عمان از عمده ترین دلایل آلودگی دریا در ایران است.

معاون سازمان محیط زیست همچنین اعلام کرده که به دلیل ورود فاضلاب شهری به خزر حدود ۱۰ شناگاه این منطقه تا هزار برابر حد مجاز آلودگی میکروبی دارند. کارشناسان آلودگی خزر را موضوعی تازه نمی دانند و یکی از دلایل افزایش روز به روز این آلودگی را بی توجهی عنوان می کنند.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در توصیف وضعیت آلودگی خزر می گوید: "اگر با یک هوایپما کوچک بر فراز دریای مازندارن پرواز کنید، هر جائی که رودخانه ها به دریا می ریزند تا کیلومترها در عرض و طول مواد آلاینده، که رنگ خاک و آب را کرم و قهوه ای کرده اند، دیده می شوند. مناطقی است که زن و بچه مردم در آن شنا می کند. "

آقای کهرم همچنین به از بین رفتن فک های دریایی، تنها پستانداران خزر و ماهیان این منطقه نیز اشاره می کند.

مژگان جمشیدی، خبرنگار حوزه محیط زیست معتقد است که اقدام جدی برای کاهش آلودگی شناگاه ها انجام نگرفته است و ادامه می دهد:" سواحل تنکابن، نوشهر و چالوس خیلی آلوده است. در این چهار سال گذشته در سفرهای استانی دولت شاهد مصوباتی بودیم. اما عملا بودجه ای در وزرات نیرو در نظر گرفته نشده است. کماکان شاهد این هستیم که بودجه های جاری وزارت نیرو بیشتر صرف سد سازی می شود تا احداث تصفیه خانه فاضلاب شود. مشکل اصلی آنها مشکل کمبود بودجه است ."

البته برخی صاحبنظران بر این باورند که سازمان محیط زیست فعالیت چندانی نداشته و به تنهایی و بدون همکاری کنترل و مقابله با آلودگی دریاها امکان پذیر نیست.

آقای کهرم دراین خصوص می گوید: "سازمان حفاظت محیط زیست در حالت بسیار غیر فعال در ابتدای دولت نهم ظاهر شد با مسئولینی که چندان آگاهی نداشتند و از اطلاعات آگاهان نیز استفاده نمی کردند. علاوه بر این سازمان سازمان بنادر و کشتیرانی را داریم که به نوعی موظف هستند ، این سازمان گروهی را تعلیم داد تا جلوی کشتی هایی که آب توازن در خلیج فارس و دریان عمان خالی می کردند بگیرند، اما این کار عملی نشد."

مژگان جمشیدی نیز نظری مشابه دارد و افزود:" متاسفانه وزارت نفت تاکنون هیچ کاری انجام نداده سازمان محیط زیست هم متاسفانه برخودر جدی نداشته هر بار شاهد فاجعه ای بودیم رئیس سازمان محیط زیست به راحتی با وزیر نفت لابی کرده و حتی از معرفی وزارت نفت به دادگاه و دادسرا خودداری کرده و شکایتی هم علیه این وزارت خانه تهیه نکردند که حالا جریمه شوند."

در همین حال که مسئله آلودگی دریاها یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث است. خلیج فارس و دریای عمان به دلیل موقعیت خاص از اهمیت بالایی برخودارند. معاون سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده که باید حدود دو هزار کیلومتر لوله نفتی در جنوب ایران به دلیل نشت تعویض شود.

اسماعیل کهرم تنها لوله های نفتی را حائز اهمیت در آلودگی آب های این منطقه نمی داند و اضافه کرد:" در روز سه تا چهار میلیون بشکه نفت تولید و صادر می شود، برای حمل و نقل این نفت به سه تا چهار تانکر بسیار بزرگ و پنج تا ده کشتی در ابعاد کوچکتر دارد. اینها باعث ایجاد لکه نفتی می شود، پایانه ها در داخل آب نشت می کند، تاسیسات ساحلی پساب ها را در خلیج فارس می ریزند، و در آخر تخلیه آب توازن کشتی ها."

آلودگی آبها تاثیر مستقیمی بر آبزیان و ساکنین مناطق ساحلی دارد که زندگی آنها از راه صیادی می گذرد، آقای کهرم با اشاره به کاهش تعداد آبزیان این منطقه می گوید:" از طرف دیگر با ورود کشند قرمز به خلیج فارس جمعیت بسیار زیادی از آبزیان تلف شدند و با کمال تاسف لنج های صیادی الان به لنج باری شده اند که یا سوخت مجاز و غیر مجاز حمل می کنند ویا از آن طرف کلا قاچاق می آروند. "

آلودگی آبها به باور فعالان حوزه محیط زیست مسئله ای ساده نیست و نیازمند، مدیریت صحیح و کار آمد است. به اعتقاد کارشناسان مسئولان محیط زیست هنوز نتوانستند که برای مقابله با آلودگی به راهکاری اجرایی برسند، از سوی دیگر سازمان های مختلف نیز چندان علاقه ای به همکاری ندارند و همین امر ممکن است در آینده وضعیت آلودگی آب دریاها در ایران را به شدت افزایش دهد.

شیوه جدید بمبگذاری انتحاری؛ نگران کننده‌تر از پیش

بی‌بی‌سی دریافته که کارشناسان امور امنیتی و اطلاعاتی به شدت از بروز یک تحول تازه در نحوه اجرای بمبگذاری های انتحاری نگران شده اند.

به تازگی مشخص شد که یک بمبگذار القاعده که ماه گذشته میلادی در هنگام تلاش برای کشتن یک شاهزاده سعودی در جده کشته شد، مواد منفجره را درون بدن خود پنهان کرده بود.

در نهایت تنها فرد مهاجم کشته شد اما این نگرانی ایجاد شده که دیگر بمبگذاران هم از چنین روشی استفاده کنند.

کارشناسان می گویند این مسئله می تواند تبعات گسترده ای داشته باشد؛ از جمله پیتر نیومن، یکی از کارشناسان در این عرصه که در دانشگاه کینگز کالج در لندن به فالیت مشغول است معتقد است این روش می تواند ایمنی فرودگاه ها را به مخاطره بیندازد زیرا با این کار دستگاه های فلزیاب قادر به کشف مواد منفجره نخواهند بود.

سوءقصد ماه گذشته باعث شد بسیاری به شدت نگران شوند که چگونه یکی از عوامل القاعده در عربستان سعودی که تلاش گسترده ای برای به دام انداختن او صورت گرفته، توانسته به شاهزاده ای که مسئول اقدام های ضد تروریستی است تا این اندازه نزدیک شود که بتواند خود را در اتاقی که این شاهزاده حضور دارد منفجر کند.

همچنین پژوهشگران مسائل پلیسی در غرب بر این اعتقادند که پاسخ به نحوه منفجر کردن "بمب های درونی" را دریافته اند و ظاهرا این پاسخ آنها را به شدت نگران کرده است.

آنها بر اساس شواهد دریافته اند که این بمب توسط تماس با تلفن موبایلی که به عنوان بخشی از یک مکانیزم ماشه به آن متصل شده بود فعال شده است.

بمبگذار، یک فراری اهل عربستان سعودی بود که گفته بود می خواهد شخصا خود را به این شاهزاده سعودی تسلیم کند.

این مقام سعودی حرف او را پذیرفت و به بمبگذار اجازه داد وارد کاخ او شود.

اما در آنجا، وقتی بمبگذار به هدف خود نزدیک شد، بمب درون بدن او منفجر شد.

شاهزاده سعودی به طرز معجزه آسایی تنها با تحمل جراحاتی جزئی از این حادثه جان سالم به در برد، اما تصاویری که از این حادثه منتشر شد نشان می دهد که انفجار سوراخی عظیم در سطح بتونی اناق ایجاد کرده است و بدن بمبگذار نصف شده است.

اعتقاد بر آن است که جهت نیروی انفجار به سمت پایین بوده و از این رو است که او، خود تنها قربانی این حمله بوده است.

سیل فیلیپین را فراگرفت

باران شدید در فیلیپین که از نظر حجم در چهار دهه اخیر بی سابقه بوده، باعث ایجاد سیل شده و عملیات نجات در این کشور در جریان است.

این باران در اثر طوفان گرمسیری کتسانا ایجاد شد و سازمان هواشناسی فیلیپین تغییر شرایط جوی را باعث بارانی به این شدت دانست. پایتخت فیلیپین در کمتر از یک روز شاهد بارش 40 سانتی متر باران بود.

دولت فیلیپین شمار بیجا شدگان در اثر سیل را بیش از 250 هزار نفر اعلام کرده و گزارش شده حداقل 72 نفر کشته یا مفقود شده اند. از این تعداد ظاهرا 15 نفر جان خود را از دست داده اند و مابقی مفقود شده اند.

بر اساس برخی گزارش ها نزدیک به 80 درصد سطح شهر مانیل را آب فرا گرفته و برای نجات مردمی که در شهر مانیل، پایتخت این کشور بر روی سقف خانه ها پناه گرفته اند از هالی کوپتر و قایق های بادی استفاده می شود.

گیلبرت تئودورو وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرد نیروهای ارتش، پلیس و گروه های داوطلبی بیش از چهار هزار نفر را که در چنین شرایطی گرفتار شده بودند را نجات داده اند.

تصاویر تلویزیونی حتی نجات یافتگانی را نشان می داد که به خطوط برق فشار قوی آویزان بودند.

جورج آندرادا که یک راننده اتوبوس است به بی بی سی گفت در سیل همه دارایی خود را از دست داده است. او گفت: "خیلی سریع رخ داد. ناگهان همه جا را آب فرا گرفت و همه چیز زیر آب فرو رفت. نتوانست بجز پیراهنی که برتن دارم چیز دیگری را بردارم."

فردگاه های بین المللی و داخلی فیلیپین تعطیل شده اند و هزاران مسافر سرگردان مانده اند.

گزارشگران می گویند با بهترشدن شرایط جوی در روز یکشنبه 26 سپتامبر، عملیات نجات گسترش بیشتری یافته است.

از سوی دولت در مانیل و 25 ایالت دیگر فیلیپین وضعیت "فاجعه طبیعی"اعلام شده است و درباره مردمی که در این نقاط هستند نگرانی وجود دارد.

از آنجا که طوفان گرمسیری کتسانا (که سرعت باد در آن به 100 کیلومتر در ساعت بالغ شد) در حال حرکت بر روی مجمع الجزایر فیلیپین است مقام های فیلیپین هشدار داده اند که احتمالا بار دیگر در مناطق شمالی این کشور سیل رخ خواهد داد.


آخرين آخبار