آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

آرامگاه حافظ در روز حافظ تعطیل است

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد به مناسبت 20 مهرماه روز بزرگداشت حافظ و همزمان با برگزاری آیین های بزرگداشت یادروز حافظ، آرامگاه این شاعر بزرگ ایرانی نوزدهم و بیستم مهرماه جاری تعطیل است. در این گزارش آمده است: با فرا رسیدن یاد روز حافظ، بازدید از آرامگاه این شاعر، برای عموم مردم و علاقه مندان به فرهنگ و هنر در روز سه شنبه 21 مهرماه رایگان است

وارد شدن شوک به حمل و نقل عمومی با طرح هدفمند کردن یارانه ها

خبرگزاری مهر: عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قیمت حاملهای انرژی افزایش قابل توجهی خواهد داشت و فشارمضاعفی به حمل و نقل عمومی در کلان شهرهااز جمله تهران وارد خواهد شد.
محمدرضا حسین نژاد با اعلام این هشدار جدی به دولت و مسئولان شهری گفت: باید نماینده های مجلس تدابیری را اتخاذ کنند که حمل ونقل عمومی بتواند از افزایش قیمت حاملهای سوخت سهم قابل قبولی ببرد تا در مقابل بتواند جوابگوی هجوم قابل توجه قشر وسیع یاز جامعه به سمت استفاده از آن باشد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت حاملهای سوخت امری اجتناب ناپذیر است و یک بار باید این تصمیم جدی درکشور گرفته می شد گفت : اگر بخواهیم قیمت سوخت را با قیمت جهانی هم تراز کنیم قیمت بنزین در کشور به رقم قابل ملاحظه ای خواهدرسید و این نگرانی به جاست که با هجوم قشرمتوسط جامعه به سمت حمل و نقل عمومی درتهران با یک بحران جدی مواجه شویم.
وی افزود: در طرح هدفمند کردن یارانه ها گرچه به 5 دهک پایین جامعه یارانه نقدی داده می شود اما به یقین طیف قابل توجهی ازجامعه که حتی ممکن است قشر متوسط و مرفه هم باشند دیگر نمی توانند مانند گذشته ازخودروهای خود استفاده کنند و تورمی که ازاین قانون در کشور به وجود می آید به اجبارفشار زیادی را به حمل ونقل عمومی به ویژهدر تهران وارد خواهد کرد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پرداخت یارانه از سوی دولت به حمل و نقل عمومی باید جدی گرفته شود گفت: در مورد پرداخت یارانه ها این احتمال وجود دارد که مانند یارانه های کنونی بلیت اتوبوس ومترو دولت برای پرداخت آن چنان الزامی به خود ندیده و مشکلات جدی تری در آینده به وجود بیاید.
اعتراض دانشجویان به یکی دیگر از اعضای باند احمدی نژاد
خبرنامه امیرکبیر: امروز دوشنبه رحیم پورازغدی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی واز افراطیون حامی دولت برای سخنرانی به دانشگاه الزهرا رفته بود که با واکنش دانشجویان روبرو شد.
جمعی از دانشجویان دانشگاه الزهرا دراعتراض به پورازغدی سالن سخنرانی وی راترک کردند.
این اقدام دانشجویان دانشگاه الزهرا بااعتراض و گاه فحاشی اعضای بسیج و اعضای نهاد رهبری روبرو شد.
همچنین پورازغدی نیز به دانشجویان اعتراض کرده و بحث سخنرانی خود را عوض کرد.

وخامت روزافزون وضعیت جسمی آیت الله بروجردی در اوین

وبلاگ بام آزادی: وضعیت زندانی سرشناس عقیدتی، آیت الله سیدحسین کاظمینی بروجردی، در بند عمومی ویژه روحانیت درزندان اوین، بسیار وخیم گزارش شده است.بهگفته شاهدان عینی روز دو شنبه 20 مهرماه 1388برابر با 12 اکتبر 2009، آقای بروجردی برای چندمین بار پیاپی طی یک هفته اخیر، با ازدست دادن تعادل جسمی خود ، به شدت زمین خورد و برای دقایقی به حال اغما فرو رفتند.ایشان هم اکنون از بیماریهای متعددی رنجمی برند و با توجه به علائم جدیدی از قبیل بروز سرگیجه های دائمی و عدم تعادل جسمی،بیم ابتلا به تومور مغزی و یا قرار گرفتن وی در معرض سکته مغزی می رود. با این همه،متأسفانه تا کنون هیچگونه اقدامی برایبستری وی و انجام معاینات پزشکی لازمه برای ایشان صورت نگرفته است. به این وسیله بار دیگر از دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد، کلیه نهادهای مدافع حقوق بشر وهمچنین از مقامهای بین المللی تقاضا میشود تا پیش از اتمام فرصتها، سریعا برای آزادی آقای بروجردی مداخله نمایند و مانع از کشته شدن این چهره سرشناس مخالف دین سیاسی در زندان شوند.

بدون شرح





























نقص فنی؛ فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه تبریز


روزنامه ایران: یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت ایران ایر که از ایران به ترکیه می‌رفت، به خاطر نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شد. به گزارش منابع خبری، هواپیما که ساعت 17 روز یکشنبه با 102 مسافر و خدمه، فرودگاه بین‌المللی تبریز را به مقصد استانبول ترک کرده بود، پس از حدود دو ساعت به دلیل نقص فنی در مبدأ به زمین نشست.
این در حالی بود که خلبان پرواز شماره 507 ایران ایر، به خاطر پر بودن مخزن سوخت و سنگینی هواپیما، مجبور شد در آسمان چرخ بزند و ساعت 19 در فرودگاه تبریز به زمین بنشیند. دباغچیان، مدیر ترمینال فرودگاه بین‌المللی تبریز در این باره گفت: خلبان هواپیمای حامل 102 سرنشین پس از 15 دقیقه اعلام نقص فنی کرد اما وی به علت پر بودن باک و سنگینی هواپیما مجبور شد مقداری از سوخت را مصرف کند و ساعت 19 در فرودگاه تبریز به زمین بنشیند.

یاران خاتمی با 66 گل رز، سالروز تولد خاتمی را گرامی داشتند

٢٠ مهر ١٣٨٨، ١٦:١٥

دوستان و یاران سید محمد خاتمی امروز به همراه 66 شاخه گل رز و کیک تولدی که از سوی دوست دوران طلبگی رئیس دولت اصلاحات، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی تدارک دیده شده بود، سالروز تولد خاتمی را به وی تبریک گفتند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، دراین مراسم كه چند دقیقه قبل از برگزاری نماز جماعت ظهر در دفتر حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی برگزار شد، چند تن از وزرای دولت اصلاحات به همراه دوستان او حضور داشتند و سالروز تولد خاتمی را صمیمانه به او تبریک گفتند.

در این مراسم لوح یادبودی از سوی حاضران به سید محمد خاتمی اهدا شد كه در آن آمده است:

"عزیزاهل فكرو فرهنگ وفضیلت؛جناب حجت الاسلام والمسلمین سید محمدخاتمی

زادروز خجسته مهر و مهربانی را كه فروغ گرمابخش روشنگرش از لبخند شكفته در چشم‌های نجیبت می‌تراود تبریك می‌گوییم.

خدا را می‌خوانیم و می‌خواهیم تا طعم تلخ صبر و صداقت را در كام اخلاق و نیك اندیشی و جوانمردی‌ات شیرین كند و خاتم انگشتری زیبا و زینت افزای میهن را با نقش نام محمدی‌ات در آفاق محبت و معنویت درخشنده‌تر سازد.

شصت وششمین سالروز تولد استاد مهر مبارك باد.

ای دل دریایی ات امیدوار آَسمان شو ابر شو باران ببار
آب باران باغ صد رنگ آورد موج سبز از سینه سنگ آورد"

سید محمد خاتمی21 مهر ۱۳۲۲، در خانه پدری در اردکان چشم به جهان گشود، او سومین فرزند آیت الله سید روح الله خاتمی است.

به جاي اقليت ما را هموطن بناميد


سرهنگ دكتر رستم خسروياني فرنشين انجمن زرتشتيان تهران صبح امروز همراه با گروهي از هموندان اين انجمن و نمايندگاني از موبدان زرتشتي ديداري با فرماندهان نيروي انتظامي در ستاد فرماندهي كل نيروي انتظامي داشت. در اين ديدار نمايندگاني از انجمنهاي ارمني، آشوري و كليمي نيز زرتشتيان را همراهي نمودند.

سردار رجب زاده فرمانده نيروي انتظامي و تقوي مسئول امور اقليتها در وزارت ارشاد از سخنرانان اين نشست بودند. در ادامه نيز فرنشين انجمن زرتشتيان تهران حراست از جان و مال و ناموس ايرانيان در داخل شهر و خارج شهر را از وظايف نيروي انتظامي دانست و اضافه كرد افراد اين نيرو بايد هم از لحاظ مادي و هم از لحاظ معنوي تامين شوند. وي در ادامه از باشندگان خواست تا به جاي استفاده از واژه اقليت براي زرتشتيان، مسيحيان و كليميان آنها را هموطنان مسيحي، زرتشتي و كليمي بنامند. در پايان اين ديدار نيز از سوي شبكه هاي مختلف خبري گفتگوهايي با سرهنگ دكتر رستم خسروياني انجام شد.

گزارش روزنامه اعتماد از سيستم هاي قوي پارازيت اندازي که از روسيه به ايران آورده شده اند: سکوت روي موج


روزنامه اعتماد

مسعود رفيعي طالقاني

اگر خبرنگاران چند روز پيش برخي از نمايندگان مجلس را با پرسش هاي مکرر درباره چرايي نصب سري جديد دکل هاي ارسال پارازيت در حوالي دارآباد تهران مواجه نمي ساختند شايد امروز مبحثي از پارازيت در کشور نبود و مردم مثل قبل نگران نمي شدند و با پارازيت همزيستي مي کردند،

اين بار اما ماجرا به گونه يي ديگر است، چرا که نمايندگان مردم از نصب دکل هايي بي خبر بوده اند که گفته مي شود کارايي آنها به همراه ساير دکل ها در نقاط ديگر آنقدر خوب - در قطع برنامه هاي ماهواره يي - است که مي تواند سلامت همه شهروندان تهراني را به مخاطره جدي بيندازد. نمايندگان مردم در مجلس هشتم اين بار فکر مي کردند چنانچه بار ديگر همچون موضوع پيامک و قطع گسترده آن در روزهاي پس از انتخابات اعلام بي اطلاعي کنند کار تمام است و ديگر پرسشي نمي شنوند اما کافي بود يک نماينده بپرسد چرا مجلس بي خبر است تا ماجراي پارازيت کليد بخورد.

پس کافي بود در شلوغي و غوغاي آهن ها و آدم ها در کلانشهري که نام پايتخت بر خود دارد يک نگراني به نگراني هايي که معضلات عديده زندگي شهري مثل آلودگي هوا و ترافيک پديد آورده، اضافه شود؛ پارازيت.

واژه يي که خوب مي شناسيمش چرا که همه را به ياد اختلال مي اندازد. پرسش هاي بسياري مطرح شده و بي جواب مانده است.

چند روز قبل بود که رئيس کميته ارتباطات کميسيون صنايع و معادن مجلس خبر داد نمايندگاني را از وزارت دفاع، سپاه پاسداران، وزارت پست و تلگراف و تلفن، وزارت بهداشت و درمان و وزارت دفاع دعوت کرده اند که براي پاره يي توضيحات به مجلس بروند. سپاه پاسداران اما بلافاصله اعلام کرد به علت اينکه قبلاً در جلسات شوراي عالي امنيت ملي شرکت کرده و اين امواج را مطرح نمي داند، در اين جلسه شرکت نمي کند. محمدرضا علي حسيني خبر داد قرار است در مورد مضر بودن امواج پارازيت هاي ماهواره يي بررسي هايي انجام شود. به همين خاطر پيشنهاد شد سازمان انرژي اتمي اين موضوع را پيگيري کند. او نخستين مقام دست اندرکار بود که پارازيت ها را پذيرفت و گفت؛ چنانچه اين فرکانس ها بدون حساب و کتاب باشد مشخص نيست که تاثيرات مخربي نداشته باشد و حتي روي ناوبري هواپيما، دستگاه هاي بيمارستاني و سيستم هاي الکترونيکي تاثير نامناسب بگذارد. اين اظهارات در حالي منتشر شد که پيشتر و در پي حوادث پي درپي هوايي در اواخر تابستان گذشته شايعاتي نظير دخيل بودن پارازيت هاي ماهواره يي در بروز سوانح هوايي نيز به وجود آمده بود که جملگي رد شدند. کمتر از 10 روز قبل بود که چند سايت خبري از ادامه نصب سيستم هاي قوي پارازيت اندازي - که گفته مي شد از روسيه به ايران آورده شده اند - خبر دادند. با انتشار اين خبر و افزايش موج نگراني شهروندان بود که نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس نسبت به تاثيرات مخرب پارازيت هاي ماهواره يي و مخابراتي بر سلامت روان شهروندان تهراني هشدار داد و تاکيد کرد متاسفانه بعد از انتخابات امواج پارازيت هاي مخابراتي به شدت افزايش يافت که مطمئناً براي سلامت تهراني ها نگران کننده خواهد بود. محسني بندپي يادآور شد گزارش هاي واصله نگران کننده است چرا که تحقيقات نشان داده است امواج پارازيت ها تاثيرات مخربي بر اعصاب و روان انسان بر جا مي گذارد. اين نماينده تاکيد کرد اين امواج ممکن است در اثر تداوم، ناشنوايي مزمن را نيز به همراه داشته باشد. التهابات پوستي، سرطان ها، امراض خوني و نخاعي و اختلالات هورموني که بعضاً باعث ناباروري در زنان و مردان مي شوند نيز از جمله اثرات مخرب پارازيت هاي مخابراتي برشمرده شدند.

تهديد سلامتي شهروندان از سويي و اختلال در سيستم هاي الکترونيکي از سوي ديگر باعث شد به زعم نمايندگان چند کميسيون مجلس، مديرعامل شرکت مخابرات ايران نيز لب به اعتراض بگشايد؛ «ارسال پارازيت هاي ماهواره يي بسيار هزينه بر است و بودجه محدود مخابرات اجازه ارسال اين پارازيت ها را به ما نمي دهد. بلندترين دکل هاي شرکت مخابرات 48 متر هستند در حالي که فرکانس هاي پارازيت هاي ماهواره يي داراي طول موجي بيش از يک گيگاهرتز هستند که از سوي دستگاه هاي ديگري ارسال مي شوند. صابر فيضي اما هرگز اشاره يي به دستگاه هاي ديگر يا صاحبان آن دستگاه ها نکرد.پس از اين اظهارنظرها بود که مخاطبان شبکه هاي ماهواره يي ديگر به سختي مي توانستند برنامه هاي شبکه هاي مذکور را تماشا کنند. پيشتر يکسويه نگري رسانه ملي يکي از دلايل اصلي اقبال شبکه هاي ماهواره يي نزد شهروندان ايراني دانسته شده بود.

نصب فرستنده هاي پارازيت در تهران و حتي کلانشهرهاي ديگر کشور به طور گسترده به سال 1381 بازمي گردد. به گزارش منابع نيمه رسمي که البته تکذيب هم نشد در آن سال ها دستگاه هاي فرستنده پارازيت از کمپاني مخابراتي اريکسون خريداري شد. درست در زماني که برج ميلاد تهران بلند و بلندتر مي شد، شايعاتي نظير استفاده از اين موج براي پارازيت اندازي در ماهواره ها دهان به دهان مي گشت؛ شايعه يي که امروز بيش از هر زمان ديگر در ميان شهروندان تهراني شنيده مي شود. گفته مي شود به رغم چند مکان خاص براي ارسال پارازيت هاي ماهواره يي چند دستگاه سيار نيز به انجام اين کار اشتغال دارند.

در سال 81 اما چند تن از نمايندگان اصلاح طلب مجلس ششم خواستار برخورد با دستگاه هاي مسوول ارسال پارازيت در شهرها شدند. با اين عزم نمايندگان بود که گزارش ارسال پارازيت بر امواج ماهواره يي و راديويي در کميسيون صنايع و معادن مجلس بررسي شد و دستور متوقف شدن آن به شوراي عالي امنيت ملي ارسال شد. سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور وقت نيز پس از قرائت نتايج بررسي ها بي درنگ دستور داد موضوع قطع کامل ارسال پارازيت هاي ماهواره يي به سرعت پيگيري شود.

اين قصه گذشت تا آنکه در پي بروز برخي حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم در ايران بار ديگر موضوع ارسال پارازيت هاي ماهواره يي از سوي دستگاه هايي که نام و نشاني ندارند در صدر اخبار روز قرار گرفته است.

کار به گونه يي بالا گرفته که افکار عمومي در جست وجوي پاسخي براي سوالات خود است اما تاکنون هيچ مقام رسمي مسووليت اين موضوع را بر عهده نگرفته است و تنها برخي از نمايندگان مجلس و کميسيون هاي تخصصي آن موضوع وجود پارازيت هاي گسترده و مخرب را قبول کرده اند. حال آنکه به نظر مي رسد اگر وجود امواج مخرب پارازيت تداوم داشته باشد اثرات جبران ناپذيري را در زندگي و سلامت شهروندان تهراني خواهد داشت.

زماني حسن اصيليان معاون زيست محيطي سازمان محيط زيست کشور اعلام کرده بود دکل هاي BTS نصب شده در شهرهاي بزرگ ايران از جمله تهران سبب ساز بروز مشکلات مختلف در بدن و ساختار فيزيولوژيک افراد مانند اختلالات خوني و مغزي مي شوند اما اکنون گويا بر اين دکل ها، پارازيت هاي جديد نيز افزوده شده است تا سلامت جامعه بيش از پيش به خطر بيفتد.

ولي سوال اينجاست که در بحبوبه بحث افزايش پارازيت هاي مخرب ماهواره يي چرا هيچ شخص يا نهادي مسووليت آن را بر عهده نمي گيرد و نهادهاي مرتبط هم به کار دادن تکذيبيه مشغولند.

با اين حال و به رغم عدم قبول مسووليت نهادها و مرتبط با موضوع پارازيت اما بار ديگر بحث فروشنده تکنولوژي دستگاه هاي پارازيتي مطرح شده است و انگشت اتهام دوباره به سمت شرکت بزرگ اريکسون در سوئد نشانه رفته اگرچه اين بار اريکسون فروش هرگونه تجهيزات ارسال پارازيت به ايران را قوياً تکذيب کرده است.

داغ ترين و البته نگران کننده ترين بحث مردم در اين شرايط پرسشي در باب منابع ارسال پارازيت و تاثير آن بر سلامت افراد است. گرچه اصلي ترين نهاد متولي مربوطه يعني وزارت فناوري اطلاعات تاکنون سکوت پيشه ساخته و تنها بر ابهامات افزوده است. کار به جايي رسيده است که برخي شهروندان در خانه هايشان ديگر شبکه هاي داخلي تلويزيون را نيز به سختي تماشا مي کنند يا با قطع گاه و بيگاه آن مواجه هستند. سکوت اما در برابر اين معضل به نظر ما ضربه به امنيت ملي و سلامت شهروندان خواهد بود، اگرچه موضوع پارازيت را هيچ کس بر عهده نمي گيرد و شواهد نشان مي دهد در آينده نيز بر عهده نخواهند گرفت.

آچه از انتخاب دختر شایسته اندونزی خشمگین شد


روحانیون ایالت مسلمان نشین آچه اندونزی از اینکه زنی ساکن این ایالت عنوان دختر شایسته اندونزی را به دست آورده به خشم آمده اند.

کوری ساندیوریوا که 18 سال سن دارد در روز جمعه دهم اکتبر از میان 38 شرکت کننده به عنوان دختر شایسته انتخاب شد.

روحانیون آچه می گویند خانم ساندیوریوا با نداشتن حجاب به ریشه های آچه ای خود خیانت کرده و باعث شرمساری این ایالت شده است.

ایالت آچه در اندونزی تا اندازه ای از خودمختاری برخوردار است و در آن برخی قوانین شریعت به اجرا در می آید.

آچه تنها ایالت در اندونزی (پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان) است که از قوانین شریعت تبعیت می کند.

کوری ساندیوریوا در جاکارتا متولد شده است اما مادر او اهل آچه است و او به واسطه ارتباط مادرش به این ایالت توانست به عنوان دختر شایسته آچه وارد رقابت برای انتخاب دختر شایسته اندونزی شود.

اما روحانیون مسلمان آچه می گویند او نماینده نامناسبی برای این منطقه است.

تیونگ کو فیصل علی، دبیر کل انجمن علمای آچه به بی بی سی گفت هر کسی که آچه را نمایندگی می کند باید ارزش های این ایالت را پاس بدارد.

کوری ساندیوریوا در پاسخ به سوالی درباره نحوه پوشش خود گفت که از نظر او مو زیبایی است و او از زیبایی خود احساس غرور می کند.

انتظار می رود این جنجال، سال آینده دوباره بالابگیرد زیرا خانم ساندیوریوا در مراسم انتخاب دختر شایسته جهان شرکت می کند و در بخشی از رقابت باید با مایو حاضر شود.

بولیوی نوار پیروزی های برزیل را قطع کرد


بولیوی با اتکا به برتری طبیعی خانگی، حادثه ای دیگر را در جریان مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 رقم زد؛ این تیم موفق شد برزیل را در زمین خود با نتیجه 2-1 شکست دهد.

ارتفاع سطح کشور بولیوی از سطح دریا بسیار زیاد است (3600 متر) و همین مسئله برای بسیاری از تیم ها مشکل آفرین شده است.

در ماه آوریل در همین مسابقات بولیوی 6-1 آرژانتین را شکست داد و اکنون با پیروزی مقابل برزیل در استادیوم ارناندو سیلس شهر لا پاز، نوار پیروزی های پیاپی این تیم را که شمار انها به یازده رسیده بود را قطع کرد.

برزیل که صعودش به مرحله نهایی جام جهانی مسجل شده، با تصمیم دونگا مربی خود همه بازیکنان اصلی خود را به میدان نفرستاد و از جمله کاکا و لوئیس فابیانو را در اختیار نداشت.

این مسئله شرایط را برای برزیل دشوار تر کرد: ادگار اولیوارس در دقیقه 10 مسابقه از طریق یک ضربه کرنر گل اول را به ثمر رساند و مارسلو مارتینس بیست دقیقه بعد توپ را در ضربه ای آزاد، قوس دار روانه دروازه برزیل کرد.

برزیل در دقیقه 70 یکی از گل ها را جبران کرد اما تیم میهمان نتوانست هیچکدام از موقعیت های دیگر را به گل تبدیل کند.

برزیل از سال 1997 تا کنون نتوانسته بولیوی را در لا پاز شکست دهد. با این حال این تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی هنوز با 33 امتیاز صدرنشین گروه آمریکای جنوبی است، هرچند پاراگوئه، تیم دوم گروه، با امتیاز برابر و به واسطه تفاضل گل پایینتر برزیل را تعقیب می کند.

دربازی های نهایی این گروه که روز چهارشنبه 14 اکتبر برگزار می شود، برزیل با ونزوئلا روبرو می شود و پاراگوئه مقابل کلمبیا قرار می گیرد. کلمبیا بختی برای صعود ندارد و ونزوئلا تنها در صورتی به مرحله حذفی صعود می کند که آرژانتین پاراگوئه را حداقل با یک گل و ونزوئلا برزیل را با اختلاف حداقل 12 گل شکست دهد!

بولیوی برزیل، آرژانتین و پاراگوئه را در خانه شکست داد اما نتایج ضعیف این تیم در بازی های خارج از خانه هر گونه بخت صعود را از این تیم گرفت.

روحانیون اصلاح طلب بار دیگر به رئیس جدید قوه قضائیه هشدار دادند


مجمع روحانیون مبارز که یک نهاد سیاسی متشکل از اصلاح طلبان روحانی در ایران است، برای دومین بار طی یک ماه اخیر به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه این کشور نسبت به رفتارهایی این قوه هشدار داده است.

هشدار مجمع روحانیون مبارز در قالب یک نامه سرگشاده منتشر شده و در آن از آقای لاریجانی که به تازگی رئیس قوه قضائیه شده خواسته شده که علاوه بر پاسخگویی به موضوعاتی همچون بازداشتگاه کهریزک، "نسبت به قانون ستیزی و بی عدالتی ها" پاسخگو باشد.

این هشدار عمدتا به وقایع و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره دارد و طی آن از رئیس قوه قضائیه خواسته شده تا مطابق قانون اساسی ایران، از هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون بازداشت یا زندانی شده جلوگیری شود و بازداشت شدگان برای اقرار تحت شکنجه قرار نگیرند.

دبیر مجمع روحانیون مبارز، محمد موسوی خوئینی ها است و محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران از اعضای آن است.

در حال حاضر محمد علی ابطحی، معاون رئیس جمهور پیشین ایران و از اعضای این تشکل سیاسی که پس از اعلام نتایج انتخابات ایران بازداشت شده بود، هنوز در زندان به سر می برد.

مجمع روحانیون مبارز، نامه سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران را پس از یک جلسه داخلی که یکشنبه شب (نوزدهم مهر) در تهران برگزار شد، منتشر کرد.

این تشکل سیاسی، حدود یک ماه پیش از این هم خواستار توقف "اقدامات غیرقانونی در قوه قضاییه" شده بود.

برخی از چهره های تندروی سیاسی و نظامی، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران خواستار توقف فعالیت مجمع روحانیون مبارز شده بودند اما محمد خاتمی از اعضای بانفوذ این تشکل گفته است که اصلاح طلبان معترض به شرایط کنونی، در صحنه باقی خواهند ماند.

مجمع روحانیون مبارز در سال ۱۳۶۶ و در آستانه انتخابات مجلس سوم و با تایید آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی تاسیس شد. موسسان این تشکل، با انشعاب از" جامعه روحانیت مبارز" که یک تشکل محافظه کار روحانی است، دست به راه اندازی یک جریان روحانی دیگر زندند.

مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات اخیر، یکی از پایه گذاران این تشکیل سیاسی است که حدود چهار سال پیش با خروج از این تشکل حزب "اعتماد ملی" را پایه گذاری کرد.

یک عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی استعفا کرد


یک عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی از وظیفه خود در این کمیسیون به دلیل آن چه که او مداخلات خارجی ها خواند، استعفا کرده است.

مصطفی بارکزی، که از سوی قوه قضائیه افغانستان برای عضویت در کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی به حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان معرفی شده بود، در نشست خبری گفت که به شغل سابق خود در دادگاه عالی برمی گردد.

این کمیسیون پنج عضو دارد: گرانت کپین، رئیس و مارتین هملف و اسکات واردن، اعضای این کمیسیون از سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل و احمد فهیم حکیم، از طرف کمیسیو حقوق بشر افغانستان معرفی شده و به فرمان حامد کرزی، رئیس جمهوری این کشور آغاز به کار کرده اند.

رسیدگی به شکایات انتخاباتی و بررسی صحت و سقم آرای ریخته شده به صندوقها و ادعاهای مطرح شده در این زمینه، از صلاحیت های این کمیسیون است. اخیراً نقش این کمیسیون با مطرح شدن ادعاهای گسترده تقلب در انتخابات بسیار مهم تلقی می شود.

آقای بارکزی گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی تحت تاثیر محافل خارجی است و او به همین دلیل از ادامه کار در این کمیسیون خودداری کرده است.

او گفت: "از مدتی به این سو متوجه شدم، که سه عضو آن خارجی و تنها دو عضو آن افغان هستند، بیشتر شکار تاثیرگذاری های محافل خاص خارجی ها شده است و اصلاً احترام به آرای مردم افغانستان و پیروی از اصول قانون اساسی افغانستان برای اعضای خارجی آن ارزشی ندارد."

آقای بارکزی، که عضو دادگاه عالی و یک روحانی است، گفت بر اساس قانون باید همه اعضای کمیسیون شکایات باید صلاحیت های مساوی داشته باشند، اما او مدعی است که اعضای خارجی این کمیسیون در بیشتر تصمیم گیری ها او را "کنار می گذاشتند" و "عامدانه در غیاب" او تصمیم می گرفتند.

او همچنین افزود: "بالاخره متوجه شدم که در این کمیسیون تمام کارها و صلاحیت ها در دست خارجی ها است و اعضای خارجی کمیسیون در تماس با تعدادی از چهره های مشکوک خارجی دیگر، که به این کمیسیون رفت و آمد دارند، تمام تصامیم را می گیرند."

آقای بارکزی گفت او اصلاً نتوانسته است که این خارجی ها را بشناسد. او گفت او "هر روز چهره های نو" می دیده است. به گفته او، در میان این چهره ها "سیاه بود، سفید بود، سرخ بود و زرد بود".

آقای بارکزی گفت که افغان در کمیسیون شکایات "فاقد صلاحیت" هستند و از آنها به عنوان "خدمه و مترجم" کار گرفته می شود و دستورها از "جاهای دیگر" صادر می شود.

این عضو مستعفی کمیسیون شکایات مدعی شد که ۴۱ نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم به "تحریک" همین خارجی ها نامزد شده بودند.

او گرانت کپین، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی را که از سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، یوناما، معرفی شده است، هم متهم به انجام کارهای "غیرقانونی" کرد. اما او توضیح بیشتری در این مورد نداد.

آقای بارکزی همچنین گفت که "بازی بسیاری خطرناک" در راه است، اما این که این بازی چه است، او گفت که زمان به آن پاسخ خواهد داد.

او همچنین گفت این که خارجیها خود را در همه زمینه ها "دخیل" می دانند، "مصیبت" است؛ او افزود: "من خود را از این مصیبت نجات دادم."

ایران، 'بازنده' برداشت از میدان گاز پارس جنوبی


سیف الله جشن ساز، معاون وزیر نفت ایران از تاخیر ۱۷ ساله ایران در مقایسه با قطر، در اجرای فازهای مختلف طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی خبر داده است.

"پارس جنوبی" که یکی از بزرگ ترین میدان های گازی مستقل دنیا به شمار می رود، در مرز مشترک ایران و قطر قرار گرفته است.

از زمان اثبات وجود ذخایر قابل توجه گاز در این میدان، برنامه ریزان دو کشور تلاش کرده اند سهم بیشتری از این ذخایر داشته باشند.

اما برنامه ریزان قطر حدود یک دهه از ایران جلو افتاده اند و توانسته اند پروژه های توسعه ای پارس جنوبی که در سمت قطر، "گنبد شمالی" نامیده می شود، را زودتر شروع کنند.

سیف الله جشن ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته است، "اگر پروژه های توسعه پارس جنوبی طبق برنامه پیش برود، نگران برداشت بیشتر قطر از این میدان نیستیم."

علی خردپیر، خبرنگار حوزه انرژی یادآور می شود که مدیران صنعت نفت، همیشه دلایلی برای تاخیر ایران در توسعه پارس جنوبی داشته اند و بطور مشخص، جنگ هشت ساله ایران و عراق را دلیل اصلی این تاخیر معرفی کرده اند.

او در ارزیابی این که آیا ایران می تواند تاخیر در توسعه پارس جنوبی را از قطر جبران کند یا خیر؟ می گوید: "حجم سرمایه گذاری ها در صنعت نفت راضی کننده نیست. ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی در این بخش ناتوان بوده است و چشم انداز روشنی در این زمینه وجود ندارد."

نرسی قربان، کارشناس انرژی، نیز معتقد است که به جز زمان آغاز بهره برداری، عامل سرعت اجرای پروژه ها هم در تاخیر ایران در برداشت از ذخایر پارس جنوبی موثر بوده است.

او می گوید: "فعالیت های قطر برای برداشت گاز از پارس جنوبی از دهه ۱۹۸۰ میلادی آغاز شد، در حالی که ایران این فعالیت ها را در دهه ۱۹۹۰ میلادی شروع کرد، ولی زمان آغاز فعالیت ها مهم نیست، بلکه باید دید که این پروژه ها چطور پیش می رود."

به گفته نرسی قربان: "به نظر می رسد امسال میزان برداشت ایران از ذخایر گاز پارس جنوبی با میزان برداشت قطر مساوی می شود، ولی چون به زودی، چند فاز جدید در بخش قطر وارد مدار تولید می شود، ایران دوباره عقب خواهد افتاد."

بر اساس اعلام معاون وزیر نفت، از سال ۱۳۸۷ تاکنون، بیش از ۳۰ میلیارد دلار برای اجرای فازهای مختلف پالایشگاهی پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است.

ولی صاحبنظران این موضوع را مطرح می کنند که سرمایه گذاری در صنعت نفت، به دلیل حجم قابل توجه آن باید آثار قابل مشاهده ای داشته باشد و نمی توان تنها به اعتبار ارقام و اعدادی که در جداول ثبت می شوند، تحقق سرمایه گذاری در این صنعت را پذیرفت.

علی خردپیر هم معتقد است که آمار مربوط به جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت به راحتی، قابل پذیرش نیست.

او می گوید: "ظاهرا در سال های اخیر، در زمان برآورد برای ارائه آمار، هر برنامه ای که برای آینده در نظر گرفته شده است، در فهرست سرمایه گذاری های انجام شده قرار می گیرد."

به گفته او: "در سال های اخیر، طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی یکی از پروژه هایی بوده که اجرای طرح های مرتبط با آن به کندی پیش رفته است."

سیف الله جشن ساز، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از برنامه های آینده برای توسعه پارس جنوبی خبر داده و گفته است که برای تکمیل فازهای باقی مانده این میدان نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار منابع مالی لازم است، ولی آیا صنعت نفت ایران می تواند چنین رقمی را تامین کند؟

نرسی قربان معتقد است که برای جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت، باید شرایط خاصی فراهم باشد، از جمله سیستم حقوقی مناسبی برای همکاری شرکت های خارجی در توسعه میدان های هیدروکربوری ایران فراهم باشد و بازده سرمایه مناسبی برای طرح های نیازمند مشارکت سرمایه خارجی در نظر گرفته شود.

او به شکایت بعضی شرکت های نفتی بین المللی از طولانی شدن روند مذاکرات نفتی با ایران هم اشاره می کند و می گوید: "بروکراسی و دیوان سالاری کمتر در روند مذاکرات و تفاهم با شرکت های بین المللی از دیگر مواردی است که بر جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت تاثیر می گذارد، ضمن آن که باید محیطی کم تنش و روابط بین الملل مناسبی وجود داشته باشد تا سرمایه گذار خارجی از امن بودن فعالیت در صنعت نفت مطمئن شود."

آمار نشان می دهد که وقتی صنعت نفت ایران در اوایل دهه ۱۳۷۰ توسعه میدان پارس جنوبی را در اولویت فعالیت هایش قرار داد، فازهای اول توسعه این میدان به سرعت پیش رفتند، اما محدودیت های داخلی و بین المللی از سرعت آن کم کرد و حتی ۵ فاز طرح توسعه میدان پارس جنوبی، در آخرین مراحل اجرا با مشکلات فنی و مالی روبه رو شدند.

علی خردپیر وضعیت فازهای ۹ و ۱۰ این طرح را یکی از این موارد می داند.

او می گوید: "فازهای ۹ و ۱۰ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، رسما به بهره برداری رسیده است، ولی این پروژه همچنان در بخش انتقال گاز از دریا به خشکی مشکل دارد و به طور منطقی، تا زمانی که گاز تولیدی از چاه های این پروژه در دریا به تاسیسات مربوطه در خشکی نرسد، روند بهره برداری از آن تکمیل نشده است."

خبرگزاری مهر هم گزارش داده است که تولید از فازهای ۶، ۷ و ۸ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی که سال قبل با حضور محمود احمدی نژاد به طور رسمی افتتاح شد، همچنان ناقص است و حتی خط لوله پنجم سراسری که بخشی از گاز این پروژه را به مخازن نفت آغاجاری منتقل خواهد کرد، آماده نیست.

با وجود تاکید مدیران صنعت نفت به فراهم کردن شرایط برای منابع مالی مورد نیاز توسعه صنعت نفت ایران در سال های آینده، کمبود این منابع در شرایط کنونی به حدی محسوس بوده است که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت گفته است که باید برای یافتن منبعی قابل اطمینان برای اجرای پروژه های حوزه تولیدی صنعت نفت تلاش کرد.

استقلال اهواز باز هم صدرنشین را شکست داد


استقلال اهواز اولين شكست فصل استقلال تهران را رقم زد. آبى پوشان اهوازى باخت ۲-۰ را با برترى ۳-۲ در آزادى عوض كردند.

استقلال اهواز براى دومين هفته پياپى صدرنشين ليگ برتر را شكست داد؛ تيم مجيد باقرى نيا هفته گذشته با برترى ۳-۱ برابر پيكان، صدرنشين وقت، صدر جدول را به استقلال تهران هديه كرد و اين هفته در ورزشگاه آزادى صدرنشين جديد را شكست داد.

باقرى نيا پس از استعفاى خداداد عزيزى بعنوان سرمربى استقلال اهواز انتخاب شد. او كه سابقه سرمربيگرى در ليگ برتر را نداشت، با دو پيروزى پياپى مقابل صدرنشينان بزرگترين شگفتى هفته هاى اخير را سبب شد.

سرمربى استقلال اهواز پيش از ديدار اين هفته گفته بود: "نبايد فراموش كرد كه برد ما برابر پيكان موجب صدرنشينى استقلال در جدول شد."

باقرى نيا همچنين تاكيد داشت كه ديگر سال هايى كه بازيكنان در ورزشگاه آزادى مقابل استقلال و پرسپوليس مى ترسيدند گذشته است.

آبى پوشان اهوازى پاداش بازى شجاعانه در آزادى را در نيمه دوم اين ديدار گرفتند.

نيمه اول، استقلال تهران با دو گل آرش برهانى و رضا عنايتى پيش بود. هر دو گل اين تيم روى ارسال هاى از سمت راست خسرو حيدرى بدست آمد؛ دقيقه ۱۷ ارسال حيدرى با ضربه سر برهانى درون دروازه رفت و ۶ دقيقه بعد، عنايتى باز هم روى ارسال حيدرى و با ضربه سر گل دوم را زد.

نيمه دوم از آن استقلال اهواز بود.

رضا معقولى در همان دقيقه ۴۸ روى ضربه اى ايستگاهى يكى از گل ها را پاسخ داد و دروازه محمد محمدى را باز كرد.

محمدى در اين ديدار به جاى وحيد طالب لو درون دروازه استقلال تهران ايستاده بود.

در اين نيمه، نمايش هجومى تيم اهوازى با بازى محتاط ميزبان و تعويض هاى دفاعى صمد مرفاوى همراه شد. مرفاوى براى حفظ نتيجه، كيانوش رحمتى و اميد روانخواه را جانشين فرهاد مجيدى و جان واريو كرد و تيمش را عقب برد.

شاگردان باقرى نيا موقعيت هاى زيادى را يكى پس از ديگرى از دست دادند تا سرانجام در دقيقه ۸۶ به گل دوم رسيدند؛ امير خليفه اصل، مهاجم با تجربه اين تيم روى يك ارسال كرنر با سر گل تساوى را زد.

سرمربى استقلال اهواز، خليفه اصل را نيمه دوم به جاى هادى خنيفر به زمين فرستاد.

تيم اهوازى اصلا به تساوى راضى نبود و در دقيقه ۹۵ گل برترى را هم زد ؛ اين بار مصطفى بيژنى، ديگر بازيكن تعويضى با يك شوت از داخل محوطه جريمه كار را تمام كرد تا استقلال اهواز شكست ۲-۰ را در آزادى با پيروزى ۳-۲ عوض كند.

استقلال تهران براى اولين بار در ليگ نهم شكست خورد. تيم مرفاوى در حالى بازى را ۳-۲ به هم نام اهوازى واگذار كرد كه در ۱۰ مسابقه پيشين تنها ۴ گل دريافت كرده بود.

استقلال با وجود اين باخت، با توجه به توقف پيكان مقابل پاس همدان با ۲۲ امتياز در صدر ماند.

استقلال اهواز با يك پله صعود به رتبه سيزدهم رسيد.

ساير ديدارها:

پيكان قزوين ۲ – پاس همدان ۲
ملوان انزلى ۳ - ابومسلم خراسان ۱
سايپا كرج ۲ - استيل آذين ۲

در پايان هفته يازدهم، استقلال تهران (۲۲ امتياز)، پيكان قزوين (۲۱ امتياز)، ذوب آهن اصفهان (۲۰ امتياز)، سپاهان اصفهان (۱۹ امتياز) و صباى قم (۱۸ امتياز) در رده هاى اول تا پنجم اند و ابومسلم مشهد، فولاد خوزستان و پاس همدان در انتهاى جدول قرار دارند.

تغییرات لایحه حذف یارانه ها و چرخش نمایندگان مجلس


مجلس ایران در حالی سرگرم بررسی لایحه حذف یارانه ها موسوم به هدفمند کردن یارانه هاست که سال گذشته نمایندگان مجلس با این لایحه مخالف بوده و آن را از دستور کار مجلس خارج کردند.

بنابر لایحه ای که دولت سال گذشته به مجلس داده بود، یارانه بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع، برق و آب و فاضلاب در فاصله سه سال حذف می شد و قرار بود مواد سوختی به قیمت بازارهای خلیج فارس در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد و آب نیز به قیمت تمام شده عرضه شود.

سال گذشته نمایندگان مجلس با ابراز نگرانی از افزایش شدید قیمت ها و پیامدهای تورمی موافق تصویب این لایحه نبودند ولی اکنون اکثر نمایندگان بعد از تغییراتی که در لایحه ایجاد شده به جمع طرفداران حذف یارانه ها پیوسته اند.

در لایحه ای که مجلس سرگرم بررسی آن است، چند تغییر مشخص به چشم می خورد که با لایحه دولت متفاوت است و این تغییرات از سوی نمایندگان داده شده است.

در لایحه علاوه بر مواد سوختی و آب و فاضلاب، پیش بینی شده که "یارانه گندم، برنج، روغن، شیر، دارو، خدمات پستی، خدمات ریلی (مسافری) و نهاده های کشاورزی (بذر، کود و نهال)" نیز حذف شود.

اضافه شدن این بخش می تواند به نگرانی های بیشتری دامن بزند به خصوص این که نان غذای اصلی خانوارهای کم درآمد است و حذف یارانه نان می تواند فشار ناشی از حذف یارانه ها را به صورت ملموس به همه خانوارها منتقل کند.

تغییر دیگری که در لایحه اولیه دولت ایجاد شده، این است که مجلس به جای حذف یارانه ها در مدت سه سال، مدت آن را به پنج سال تغییر داده و قرار است یارانه این کالاها و خدمات در مدت پنج سال حذف شود.

البته در این لایحه آمده که دولت به "تدریج و حداکثر" در مدت پنج سال می تواند این یارانه ها را حذف کند که این بخش می تواند دست دولت را باز بگذارد برای این که بتواند برنامه حذف یارانه ها را در مدت کمتری اجرا کند.

برخی کارشناسان می گویند که دولت با آنکه در لایحه خود طرح سه ساله را عنوان کرده بود اما قصد داشت این برنامه را در یک سال انجام دهد و اکنون نیز چون دولت موظف به اجرای این برنامه در یک دوره معین نشده، باز می تواند نظر خود را اجرا کند.

نحوه تقسیم پول نقد

تغییر دیگری که در لایحه دولت داده شده، نحوه جبران افزایش حامل های انرژی و تقسیم پول نقد است. در لایحه دولت پیش بینی شده بود که برای جبران افزایش قیمت از محل درآمدهای ناشی از افزایش قیمت، بین هفت دهک اول جامعه پول نقد توزیع شود که کمیسیون ویژه بررسی مجلس تصمیم گرفته این گروه های هدف را از هفت دهک به پنج دهک کاهش دهد.

به این ترتیب، تقریبا نیمی از افراد ایرانی از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند بود و تنها نیمی از افراد جامعه کمک های نقدی برای جبران افزایش قیمت ها دریافت خواهند کرد.

این بخش از لایحه از همان ابتدا مخالفان بسیاری داشت. برخی صاحب نظران اقتصادی معتقد بودند که نقدی کردن یارانه ها بدون تغییر در سایر بخش های اقتصادی زیانبار است و می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد و آتش تورم را شعله ور سازد.

از نظر این گروه، اگر یارانه ها به صورت نقدی پرداخت شود، می تواند سبب نارضایتی در بین بخشی از جامعه از یک سو و افزایش تقاضا از سوی دیگر شود.

انتقاد دیگر نیز این بود که پرداخت پول از طرف دولت به نوعی "گداپروری" و اقتصاد از نوع"کمیته امدادی" است و باعث خواهد شد تا افراد کم درآمد پولهای دریافتی را در بخش هایی هزینه کنند که نیاز واقعی آنها نیست.

تغییر دیگری که در لایحه داده شده، مربوط به حسابی است که پول ناشی از افزایش قیمت ها به آن واریز خواهد شد. در لایحه دولت پیش بینی شده بود صندوقی تشکیل شود که در اختیار دولت باشد و دولت بتواند از محل صندوق به جای یارانه پنهان هم پول نقد به افراد کم درآمد بدهد، هم به صنایع کمک کند و هم برای پروژه های عمرانی هزینه کند.

این بخش مخالفانی جدی داشت که معتقد بودند این بخش مغایر قانون اساسی است و دیوان محاسبات، قادر به نظارت بر عملکرد این صندوق نخواهد بود. به نظر این گروه با ایجاد حسابی خارج از نظارت، دست دولت برای هزینه کردن این پولها باز است و هر طوری که دوست دارد می تواند هزینه کند و نمی توان نظارتی بر آن داشت.

حالا کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی این لایحه، تصمیم گرفته است تا تمام درآمدهای حاصل از این قانون به "حساب خاصی به نام هدفمند کردن یارانه ها نزد خزانه داری کل" واریز کند.

بر این اساس، نمایندگان مجلس می گویند تشکیل حسابی در خزانه داری کل باعث می شود تا دیوان محاسبات به عنوان بازوری نظارتی مجلس در نحوه خرج کردن و میزان تقسیم پول ها نظارت وجود داشته باشد.

دیوان محاسبات نهادی است که زیر نظر مجلس ایران فعالیت می کند و بر حسابهای وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی که از بودجه سالانه کل کشور استفاده می کنند، نظارت دارد. دیوان محاسبات، هر سال میزان خرج کرد سازمان های دولتی را محاسبه می کند و مسئول آن است که هیچ سازمانی بیشتر از بودجه مصوب استفاده نکند و پول دریافت شده را نیز در محل مورد نظر هزینه کند.

با وجود تغییراتی که در لایحه صورت گرفته اما این نگرانی همچنان بین نمایندگان مجلس وجود دارد که تصویب و اجرای این قانون به تورم گسترده ای منجر شود.

نکته ای که کارشناسان اقتصادی نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند اگر دولت برنامه دقیقی برای کنترل عواقب برنامه حذف یارانه ها نداشته باشد، اقتصاد ایران با دشواریهای تازه ای روبه رو خواهد شد.

مجلس امیدوار است با تغییراتی که در لایحه ایجاد کرده و افزایش دوره اجرای حذف یارانه ها از شدت فشارهای تورمی ناشی از این کار، بکاهد و در سال اول اجرای این برنامه تورم در حد ده تا پانزده درصد محدود بماند.

بریتانیا ارتباط تجاری با شرکت های ایرانی را منع کرد


دولت بریتانیا شرکت های این کشور را از مراوده کاری با بانک ملت و سازمان کشتیرانی ایران منع کرده است چون به اعتقاد دولت بریتانیا آنها با برنامه های هسته ای و ساخت موشک های "دور برد" ایران ارتباط دارند.

وزارت خزانه داری بریتانیا روز دوشنبه (12 اکتبر، 20 مهر)، گفت تاثیر فعالیت های بانک ملت و سازمان کشتیرانی ایران ممکن است به ضرر منافع بریتانیا باشد.

علی اکبر جوانفکر، از مقام های ارشد ایران به خبرگزاری رویترز گفت بریتانیا از واقعیت بی خبر است.

سارا مک کارتی - فرای، یکی از معاونین وزیر خزانه داری بریتانیا در بیانیه ای کتبی به پارلمان بریتانیا گفت "به موجب قانون مبارزه با تروریسم بریتانیا، خزانه داری این کشور متقاعد شده است که فعالیت هایی که به ساخت سلاح های هسته ای ایران کمک می کند، خطری قابل ملاحظه برای منافع ملی بریتانیا ایجاد می کند."

خزانه داری بریتانیا در بیانیه ای که امروز صادر کرد، گفت از گفتگوهای هسته ای اخیر میان شش قدرت صنعتی جهان و ایران استقبال می کند اما اکنون زمان اقدام در مورد بانک ملت و سازمان کشتیرانی ایران فرا رسیده است.

بانک ملت و سازمان کشتیرانی ایران پیش از این با تحریم های دولت آمریکا مواجه شده اند.

واکنش ایران

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به تصمیم تازه دولت بریتانیا گفته است: "تصمیم تازه بریتانیا نیاز به مطالعه بیشتری دارد اما تجربه های سابق نشان می دهد که تحمیل هر تحریمی علیه ایران نهایتا به نفع مردم ایران است."

او گفت: "اگر دولت بریتانیا تصمیم گرفته است علیه ایران تحریم اعمال کند، نشان می دهد که این کشور از واقعیات کنونی جهان فاصله گرفته و این روند به ضرر مردم بریتانیا خواهد بود."

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه (11 اکتبر)، گفت ایران اگر می خواهد با رفتاری عادی مواجه شود باید مانند "کشوری عادی" رفتار کند.

در بیانیه خزانه داری بریتانیا آمده است: "کشتی های سازمان کشتیرانی ایران کالاهایی را برای برنامه های هسته ای و موشک های دور برد این کشور حمل کرده اند. بانک ملت نیز خدمات بانکی در اختیار سازمان هایی قرار داده است که طبق فهرست سازمان ملل متحد با فعالیت های حساس گسترش تسلیحات اتمی ایران در ارتباطند. این سازمان ها در نقل و انتقالات مالی که با تامین مالی برنامه هسته ای و ساخت موشک های دور برد این کشور ارتباط دارند نیز شرکت داشته اند."

آخرين آخبار