آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

«تداوم سرکوب بر شکاف بین نیروهای سرکوبگر می‌افزاید»

به نقل از دويچه وله

روز دانشجو فرصتی بود تا خواست‌های مردم بار دیگر طی تظاهراتی اعتراضی در جامعه مطرح شود. این خواست‌ها چیستند و چه واکنش‌ها و حرکاتی در برابر آنها از سوی حاکمیت به چشم می‌خورد؟ مصاحبه با بیژن حکمت، تحلیلگر سیاسی.

 

دویچه وله: آقای حکمت، شاخص‌های ۱۶ آذر امسال را چه می‌بینید؟ چه چیزی آن را از سال گذشته متمایز می‌کند؟

بیژن حکمت: من فکر می‌کنم که فرق اساسی در این است که جنبش دانشجویی که همیشه در امر آزادیخواهی پیشگام بوده و در سال‌های گذشته نیز شعارهای آزادیخواهانه پیش می‌کشیده است، این بار به عنوان بخشی از جنبش سبز به میدان آمده و خواست‌های همگانی‌تری را مطرح می‌کند که در ارتباط با جنبش عمومی دموکراسی‌خواهی مردم است. خواست‌های ویژه‌ی دانشجویی بیشتر در اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی اعلام شده که به مناسبت ۱۶ آذر منتشر شده‌اند، مثل عدم محرومیت از حق تحصیل، آزادی دانشجویان زندانی، رعایت آزادی‌های دموکراتیک و خلاصه آن چیزهایی که خواست‌های ویژه‌ی دانشجویی را تشکیل می‌دهد. ولی وقتی تظاهرات به سرکوب کشیده می‌شود و تظاهرکنندگان با نیروهای سرکوبگر مواجه می‌شوند، شعارها به سرعت علیه آمران و عاملان سرکوب و در جهت همبستگی در برابر سرکوبگران سوق پیدا می‌کند. نگاهی که من به این تظاهرات داشتم و ویدئوها و تصویرها و شعارهایی که دیدم و شنیدم، بیشتر منعکس‌کننده‌ی این بخش بود.

پیام ۱۶ آذر امسال را برای حاکمیت چگونه می‌بینید و چه می‌دانید؟

پیامی که جنبش دانشجویی داده است، کاملاً همراه و هماهنگ با جنبش عمومی مردم ایران است. یعنی اینکه مردم حق خودشان را می‌خواهند، آزادی‌های خودشان را می‌طلبند و از حاکمیت می‌خواهند که به این حقوق و آزادی‌ها تمکین کند. و تاکنون می‌بینید که در حاکمیت چنین خواستی به چشم نمی‌خورد و رهبران نمادین جنبش سبز هم دائماً تأکید می‌کنند که فعلاً هیچ نوع شرایطی برای مصالحه با حاکمیت وجود ندارد و تنها راهش این است که آن‌ها دست از سرکوب بردارند و آزادی و حقوق مردم را به رسمیت بشناسند. این پیام تظاهرات جنبش دانشجویی هم کاملاً روشن داده شده است.

فکر می‌کنید حاکمیت این پیام را دریافت می‌کند یا همچنان با لباس‌شخصی و بسیجی پاسخ می‌دهد؟

آنچه تاکنون می‌شود گفت، این است که حاکمیت، آقای خامنه‌ای، محمود احمدی‌نژاد و سپاه، خیال عقب‌نشینی در مقابل تظاهرات مردم را ندارند. سیاست‌شان فعلاً سرکوب است و می‌خواهند به نوعی این جنبش را فرسوده کنند. یعنی یک نوع جنگ فرسایشی میان نیروهای سرکوبگر و مردمی بوجود آمده است که بپاخاسته‌اند و با تظاهرات متناوب خود نارضایتی و کوشش برای گرفتن حق خودشان را نشان می‌دهند. مسلماً ادامه‌ی این تظاهرات و تداوم این سرکوب، نیروهای سرکوبگر را فرسایش می‌دهد و باعث شکاف بیشتر در میان آن‌ها می‌شود. حتی خبر آمده که در این تظاهرات درگیری‌هایی میان نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی‌ها پدید آمده و به نظر من این تازه اول ماجرا است. مهم این است که جنبش دانشجویی و جنبش سبز در مجموع بتوانند همبستگی و اتحاد خودشان را حفظ کنند و با شعارهایی که در ظرفیت عمومی جنبش است و متناسب با درجه‌ی رشد و گسترش آن است، به جنبش تداوم بخشند. من فکر می‌کنم تداوم این جنبش بیشتر به فرسایش سرکوبگران می‌انجامد، تا به فرسایش تظاهرکنندگان.

رسانه‌های جهانی نوشته‌اند، با توجه به حرکت‌های دیروز می‌شود دید که جنبش اعتراضی در ایران همچنان زنده و پرنیرو است. آیا به نظر شما می‌شود بر اساس حرکت‌های دانشجویی در مورد کل جنبش اعتراضی کنونی نظر داد؟

جنبش اعتراضی ما با تظاهرات خیلی گسترده‌ای آغاز شد و طبیعتاً با سیاست سرکوبی که در پیش گرفته شده است، نمی‌تواند هر بار با تظاهراتی به همین مقیاس به میدان بیاید. مهم این است که الان تظاهراتی که اینجا و آنجا به صورت‌های مختلف صورت می‌گیرد، نشانه‌ای از تداوم اعتراض مردم است. در عین حال در کل جامعه مجموعه‌ی جنبش دارد رشد می‌کند و فقط به تظاهرات محدود نمی‌شود. پیدایش شبکه‌ها، نوشته‌ها، همبستگی‌هایی که در محیط کار و محیط تحصیل میان مردم بوجود می‌آید و خواست‌های خودشان را در مقابل حاکمیت فرموله می‌کنند، شعارنویسی‌ها، الله اکبر گفتن‌ها و اشکال مختلفی که در این جنبش بروز می‌کند، همه‌ی این‌ها نشانه‌ی تداوم است و تداوم جنبش را نباید تنها به پیدایش یک تظاهرات گسترده فروکاست.

شما اشاره کردید به شکافی که هم‌اکنون در میان قوای نظامی و انتظامی دیده می‌شود. اگر صحبت‌های اخیر آقایانی مثل رفسنجانی و مکارم شیرازی و این حرکت‌ها را کنار هم بگذاریم، آیا می‌توانیم به این نتیجه برسیم که علی‌رغم سرکوب‌ها و تهدیدها بحران ادامه دارد و شکاف عمیق‌تر شده است؟

بله. من فکر می‌کنم رابطه‌ی متقابلی میان شکاف‌هایی که درون حاکمیت است و جنبش سراسری مردم وجود دارد. به نظر من، بروز همین شکاف‌ها باعث پیدایش و سرزدن جنبش شد. در عین حال این جنبش و تظاهراتش دائماً این شکاف‌ها را تعمیق می‌کند. الان ما می‌بینیم که هرچه این جنبش جلوتر می‌رود، آن گروه ویژه‌ی سرکوبگر، ستادی که از بخشی از فرماندهان سپاه، محمود احمدی‌نژاد و آقای خامنه‌ای درست شده است، بیشتر و بیشتر منفرد می‌شوند. بخش بزرگی از روحانیت، بخش بزرگی از طرفداران نظام از دور آن‌ها پراکنده می‌شوند و هسته‌ی مرکزی محدود و محدودتر می‌شود. بیانات آقای رفسنجانی تماماً در این جهت بوده است و من فکر می‌کنم پیامی هم که ایشان به سپاه و حاکمیت داده‌اند در این شرایط این است که نباید سپاه و مردم را، بسیج و مردم را در برابر همدیگر قرار داد و این به نظر من در روحیه‌ی بسیج و در روحیه‌ی سرکوبگران تأثیر مهمی خواهد گذاشت.

مصاحبه‌گر: کیواندخت قهاری
تحریریه: بابک بهمنش

آيت‌الله بيات زنجاني: كسي كه از امام‌زمان سخن گفته آیا خبری از اعتقادات شیعه دارد؟

سلام:امروز، روزی است که باید قرائت معتبر دین را از حوزه‌های علمیه شنید نه از تریبونهای قدرتی که با حوزه‌ها و علما فاصله دارند.
اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی - شاخه قم - با آيت‌الله بيات زنجاني ديدار و گفت‌وگو كردند.
به گزارش پايگاه خبري سلام، در این دیدار آیت‌الله بیات زنجانی طی سخنان کوتاهی در جمع حضّار ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: تکلیفی که بر دوش شما به عنوان افراد و تشکل‌های خوش فکر و دلسوز سنگینی می‌کند، کمک در جهت مراقبت از اعتقادات و پاسداری فکری از نسل جوانی است که امروز بیش از هر زمان دیگری با اوهام و خرافه پرستی مورد هجوم قرار گرفته است.
وي افزود: گاهی سخنان برخی افراد که در اخبار منتشر می‌شود انسان را به تحیّر وا می‌دارد که آیا گویندۀ این سخنان خبری از اعتقادات شیعه دارد یا خیر؟ آیا اندیشۀ اساسی غیبت و فلسفۀ حقیقی انتظار امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) در چنین فضائی در امان خواهد ماند؟ آن جوانی که این سخنان را از کسانی می‌شنود که خود را منتسب به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) می‌کنند، چه عکس العملی باید از خود نشان دهد؟
اين مرجع تقليد در ادامه با مخاطب قرار دادن حضّار گفت: مبلغین دینی و اجتماعی و افرادی از شما که بیشتر با جوانان سروکار دارید به جوانان بگویید که این سخنانی که گاهی از برخی تریبونها دربارۀ امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مطرح می‌شود، ربطی به دین اسلام و مکتب شیعه ندارد و در دانش دینی یا نیّت گویندگان آنها باید تردید کرد. در این سالها ضرباتی بر پیکرۀ مذهب تشیع وارد شده که اگر امروز حوزه‌ها و نخبگان جامعه در برابر آنها ایستادگی نکنند، ضرر آن در آینده‌ای نه چندان دور بر پیکرۀ همۀ جوامع اسلامی وارد خواهد شد.
وي در ادامه با بیان اینکه امروز، روزی است که باید قرائت معتبر دین را از حوزه‌های علمیه شنید نه از تریبونهای قدرتی که با حوزه‌ها و علما فاصله دارند، اظهار داشت: اینکه می‌گویم مراقب باشید جوانان با این حرفها نسبت به اصل دین و مکتب بد بین نشوند، همینجاست. شما بزرگواران در بینتان روحانی خوشفکر هست، استاد دانشگاه و دبیر و معلم هست. شما با نسل جوان ارتباط دارید. شما بگوئید به این نسل همانطور که ما هم فریاد می‌کشیم که این حرفها به دین و مکتب حقیقی ارتباطی ندارد و در تقابل با خواست ائمۀ معصومین و امام عصر علیهم السلام است.
آيت الله بيات زنجاني در پایان تأکید کرد: جوانان ما اهل دقّت و مطالعه هستند و یقیناً راه درست را از نادرست تشخیص می‌دهند کمااینکه در این اتفاقات اخیر نشان دادند که از زمان خود خیلی جلوتر می‌اندیشند، ولی شما هم به عنوان فرهیختگان جامعه، باید این نسل را در رسیدن به اهداف والای خود یاری کنید.  

به نقل از سايت خبري راهبردي سلام

30 نفر بعد از تجمع اعتراضی دیروز در دانشگاه فردوسی مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

دیروز از ساعت 12 تا 15 تریبون آزادی در آمفی تیاتر کانونهای فرهنگی هنری با موضوع انتخابات و تاثیر آن بر رفتار مردم  برگزار شد. از آغاز تریبون آزاد تعدادی از دانشجویان که تعداد آنها به 400 نفر میرسید و پشت درهای آمفی تیاتر مانده بودند شروع به سردادن شعارهای همچون “کروبی بت شکن بت بزرگو بشکن”, “مجتبی بمیری رهبری را نبینی”, “دولت کودتا استعفا استعفا” و …. کردند در مقابلشان تعداد محدودی از بسیجیانی که حدود 40نفر بودند نیز در مقابل شروع به دادن شعارهایی همچون “مرگ بر منافق” و غیره نمودند. بعد از اتمام تریبون آزاد دانشجویان معترض که تعدادشان به 2000 نفر میرسید علی رغم هشدارهای سید موسوی معاون فرهنگی دانشگاه مبنی بر غیرقانونی بودن تجمع شروع به تجمع گسترده در محیط دانشگاه گردند و در مسیر بین خوابگاه تا در شمالی دانشگاه به سر دادن شعارهایشان پرداختند در درب شمالی دانشگاه دانشجویی شجاع به بالای در اصلی دانشگاه رفت و پرچم سبز را برفراز آن برافراشت. در انتهای تجمع تعدادی دیگر از لباس شخصیها به بسیجیان اضافه شدند و شروع به درگیری و ضرب وشتم دانشجویان نمودند. همچنین 30 نفر از دانشجویان در حین خرو از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصیها بازداشت شدند که هنوز از سرنوشت برخی از این دوستان اطلاعی در دست نیست.

فشار استبدادی جنبش دانشجویی را نیرومندتر می کند/بیانیه مشترک ۶ جریان ملی داخل کشور در مورد ۱۶ آذر


16 آذر 88
بنام خداوند جان و خرد

خشونت و فشار استبدادی
جنبش دانشجویی را گسترده تر و نیرومندتر می کند

در هر جامعه، دانشجویان و دانشگاهیان بعلت عدم وابستگی به ساختار حکومت و برکنار از اشتغالات مالی، در ارزیابی مسائل اجتماعی و سیاسی از بینش روشن، درست اندیشی و نواندیشی برخوردارند. بهمین جهت، در برابر نادرستی ها، نارسایی ها و نابسامانی های ناشی از سوء مدیریت و سیاست دولتمردان، به ویژه در رابطه با نفی و نقض آزادیهای بنیادین شهروندی که برای پیشرفت دانش و فن و توسعه جامعه ضروری است، مواضعی منتقدانه و گاه چالشگرانه می گیرند. بهمین دلیل، دانشجویان و دانشگاهیان همواره پیشگام تغییرات مسالمت آمیز همسو با ارزشهای روز بشمار می روند، بنابراین، غالبﺄ در رویارویی جدی با مقامات حکومتی قرار می گیرند.

از سوی دیگر، از آنجایی که دانشجویان مدیران و سرمایه های اجتماعی وسیاسی آینده کشور هستند و مواضع چالشگرانه آنان براستی نگرانیهای همه مردم از وضع موجود، و خواسته های مردم را بر پایه استدلال علمی– سیاسی بازتاب می دهند، از پذیرش اجتماعی ویژه برخوردارند. هنگامی که این موضعگیری ها در پیوند با بحرانهای درازمدت و زیانبار برای جامعه باشد، مردم به نحو آشکاری در مقام پشتیبانی از خواسته دانشجویان بر می آیند. چنانکه در پیوند با یک دهه جنگ ویتنام و پیامدهای زیانبار اجتماعی و سیاسی آن، دانشجویان دانشگاههای امریکا برای نخستین بار در مقام انتقاد و اعتراض به سیاستهای نادرست دولت فدرال برآمدند و قویا خواستار پایان دادن به آن جنگ غیرانسانی شدند، روندی که پشتیبانی اکثر مردم امریکا را در پی داشت. همینطور در دهه شصت، دانشجویان بسیاری از دانشگاههای کشورهای اروپایی، به ویژه فرانسه، مواضع اعتراض آمیزی نسبت به سیاستهای دولتهای خود در پیش گرفتند که سبب تغییرات سیاسی در برخی از آنها از جمله فرانسه شد.

نقش دانشجویان در تحولات یکصد سال گذشته جامعه ایرانی مشهود و رو به افزایش بوده است. در سالهای 87-1278، که استبداد داخلی و استیلای خارجی که بر تمامی شئونات کشور سایه افکنده بود، در پرتو افزایش شمار فارغ التحصیلان مدرسه دارالفنون و آشنایی آنان با اندیشه های اجتماعی و سیاسی نوین، سبب نوشتن و انتشار رساله هایی در ترویج اندیشه های نوین درباره آزادی های مدنی و ضرورت تغییر نظام استبدادی شد. به ویژه پس از ماجرای تنباکو، بسبب گسترش قابل توجه مدارس جدید و افزایش شمار باسوادان در جامعه، دانشجویان و تجددخواهان با طرح اندیشه های نوین در چارچوب خواستهای مردمی، گسترش حوزه سیاست به پایین هرم جامعه را تشدید نمودند. روندی که به انقلاب مشروطیت انجامید. در این دوران، افزون بر نقش نواندیشان داخلی، دانشجویان ایرانی در خارج از کشور هم در پیشبرد این هدف ملی نقش ویژه ای ایفا نمودند.

پس از کودتای 1299، که سیاستهای نوسازی کشور مورد توجه حکومت استبدادی وقت قرار گرفت، بسیاری از روشنفکران و دانش آموختگان که خود پشتیبان برنامه های نوین سازی بودند، وقتی با سیاست سرکوب و ارعاب و کنترل مطبوعات و محدودیت آزادی های سیاسی و مدنی مواجهه شدند، دچار سرخوردگی سیاسی گشتند. چنانکه اعتراضات دانشجویی دانشکده های حقوق و تربیت معلم تهران در سال 1316 و بیانیه دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی مقیم اروپا بر نقد سیاست حاکم، پیامدهمین سرخوردگی سیاسی بود. در همین سال نخستین مجمع دانش پژوهان مخالف رژیم دستگیر و اعضای آن زندانی شدند. در سالهای 27-1920، دانشجویان در فعل و انفعالات سیاسی و اجتماعی کشور به ویژه در پیوند با برنامه های توسعه و نقش فعال احزاب، انجمن ها و مطبوعات، و تا حدودی در روند انتخابات تهران، حضور موثری داشتند. موثرترین حضور فعال دانشجویان در رابطه با فعالیتهای سیاسی و مدنی، در نهضت ملی کردن صنعت نفت پدیدار شد. همین سابقه فعالیتهای سیاسی این دوران سبب شد که پس از کودتای 28 مرداد 1332 هم فعالیتهای سیاسی دانشجویان با تمام محدودیتهای موجود همچنان ادامه یابد. شهادت سه نفر از دانشجویان مبارز و آزادیخواه در صحن دانشکده فنی دانشگاه تهران پیامد حضور شاخص دانشجویان در صحنه سیاست بود. از آن تاریخ روز 16 آذر (1332) و سپس روز یکم بهمن (1340)، روزهای پیوند جامعه دانشجویی با نسلهای آینده خود در مبارزه برای نیل به آزادی شدند. افسوس که خواست و آرزوی یکصد ساله ملت ایران برای دستیابی به آزادی و حقوق بنیادین و شهروندی هنوز گرفتار ارزشهای استبدادی مانده و مردم ایران کماکان باید شاهد رخدادهایی دلخراش چون 18 تیرها و 23 خردادها باشند.

اکنون بزرگداشت شانزده آذر در شرایطی برگزار می شود که صدها دانشجو بخاطر اعتراضات مسالمت آمیز خود در زندان ها بسر می برند و در استانه برگزاری بزرگداشت این روز، هنوز بسیاری از فعالان دانشجویی را دستگیر و روانه زندان می کنند.

ما امضاء کنندگان ضمن بزرگداشت این روز تاریخی اعلام همبستگی با جنبش دانشجویان و جنبش سبز مردمی برای استقرار دموکراسی و حقوق بشر، اعلام می داریم:

1- دانشجویان در بند باید هر چه زودتر آزاد شده و از آنها اعاده حیثیت گردد.
2- همه دانشجویان باید از امکانات و فرصتهای یکسان بهره مند شوند و از اعمال هرگونه تبعیض عقیدتی، اعتقادی و جنسیتی خودداری شود.
3- استقلال از دست رفته باید به دانشگاها باز گردانده شود.
4- از استقرار عوامل حکومتی مجری تفتیش عقیده و اعتقاد در دانشگاهها باید خودداری و به فضای امنیتی– پلیسی تحمیل شده به دانشگاهها پایان داده شود.
5- ارزشهای آزاد اندیشی و نواندیشی که مقتضای منطقی و ضروری فضای علمی و پژوهشی دانشگاه است باید محترم شناخته شود.
6- حقوق صنفی دانشجویان باید محترم شناخته شود.
7- آمران و عاملان کشتار، خشونت و برخوردهای غیرقانونی با دانشجویان باید معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. 


بیانیه خانواده شهیدان باکری و همت به مناسبت ۱۶ آذر


17 آذر 88

خانواده سرداران شهید حاج ابراهیم همت و مهدی باکری در بیانیه ای، روز 16آذر را روز حماسه بزرگ ملت ایران دانستند.
به گزارش اعتماد در بخشی از این بیانیه آمده است: دیروز غدیر بود و دستان علی(ع) بر فراز برکه غدیر که نمایشی بود از بیعت با پاکی. پیامبر(ص) در آن روز به فرمان خدای جهانیان دین را با کمال، نعمت بخشید و بدان سبب دو امانت کتاب خدا و عترت پیامبر(ص) هدیه یی گرانبها برای نسل ها باقی گذاشته شد و علی(ع) نمادی شد تا از این دو ودیعه بیرقی سازد که اسلام برتر باشد و هیچ چیز بالاتر از آن نباشد.
خانواده سرداران شهید حاج ابراهیم همت و مهدی باکری در بخش دیگری از این بیانیه با بیان اینکه بدخواهان جمهوریت نظام و سپس اسلامیت آن را نشانه رفته اند، تاکید کردند؛ بدخواهان غدیر پس از رحلت امام نیز دوباره همان ودیعه ها (انقلاب و مردم) را دگربار نشانه رفتند با این تفاوت که فراموش کرده بودند امام برای حفظ انقلاب و دستاوردهایش به ملت هشدار داده بودند و فرمودند؛ عزیزان من چه من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان افتد و ملت ایران هم که صاحب غیرت غدیرند هرگز نخواهند گذاشت.
این بیانیه می افزاید: با مسخ ارزش های مردمی و ظاهرسازی ها و تصویر گذشته و انطباق ناموزون با عملکردهای فعلی که حتی جفا را به جایی رساندند که پیشکسوتان جهاد و خون و آنانی را که تا دیروز به واسطه جهاد و حماسه غیرت در برابر یاوه گویان به باد تمسخر و ریشخند گرفته بودند و خون دل به جگر همت ها و باکری ها و خاندان و اهل و عیال شان کرده بودند و آنان را با انواع تهمت ها آماج گلوله های زهرآگین و کینه های خود کنند و از هیچ ستمی در این راه دریغ نورزند و به تعبیری ودیعه امام یعنی اهل بیت انقلاب و در یک کلام نمادهای جمهوریت نظام همانند نمونه یی کوچک همچون همت و باکری ها را مضروب و دل خود و خانواده هایشان را ریش کنند و نمک بر زخم آنان گذارند. آری روز ۱۶ آذر مالک اشترها در مبارزه با قاسطین و میرزاکوچک خان در مبارزه با جفای روس ها و در یک کلام روز حماسه ملت بزرگ ایران است که تجلی آن در دانشجویان رشیدی است که سر سبز آنان و زبان سرخ آنان همانند قلب سفید و پاک همت ها و باکری ها برای همیشه پرچم سه رنگ سبز و سفید و سرخ ایران را با نام مقدس الله در اهتزاز نگه می دارد
به نقل از پايگاه اطلاع رساني نوروز

مجید توکلی بازداشت شد

سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸ دسامبر ۲۰۰۹ - ۰۶:۴۰
 
مجید توکلی در سخنرانی امروزش در پلی تکنیک: امروز اینجاییم تا اعتراض مان را بر سر همه مستبدان و مستکبران جامعه و در راس آن ها آقای خامنه ای فریاد بزنیم. دانشجوی مبارز ودلیر پلی تکنیک بعد از خروج از دانشکده مجید توکلی بازداشت شد. خبرگزاری هرانا - حقوق دانشجویان: به گزارش خبرنامه امیرکبیر مجید توکلی امروز پس از مراسم پاشکوه دانشجویان پلی تکنیک در این دانشگاه بازداشت شد.
امروز بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی پلی تکنیک در مراسمی پرشکوه روز دانشجو را گرامی داشتند. به همین مناسبت تریبون آزاد «برای آزادی» نیز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد که مجید توکلی یکی از سخنرانان آن بود.
مجید توکلی پس از برگزاری مراسم و به هنگام خروج از دانشگاه با همکاری نیروهای حراست و بسیج دانشگاه امیرکبیر توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.
حضور گسترده دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و برگزاری مراسم پرشکوه در حالی انجام شد که مدیریت دانشگاه که طی سال‌های گذشته با همکاری وزارت اطلاعات برای تلاش سرکوب دانشجویان تلاش کرده است انتظار اینگونه تجمع دانشجویان را نداشت.
مجید توکلی پیش از این نیز در بهمن ماه سال گذشته در مقابل حسینیه ارشاد و به هنگام شرکت در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان بازداشت شده و پس از بیش از ۳ ماه حبس آزاد شده بود.
توکلی در جریان جعل نشریات دانشجویی که به قصد ضربه زدن به انجمن اسلامی و فعالین دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در سال ۸۶ انجام شده بود، زندانی شده و پس از ۱۵ ماه حبس را در زندان به سر برده بود.

اولین تماس ساسان آقایی با خانواده‌اش ساسان


3:46 صبح سه‌شنبه، 17 آذر 1388
ساسان آقایی بعد از 16 روز از بازداشتش برای اولین بار با خانواده خویش تماس گرفت.

بنا بر اطلاع از خانواده وی‌، آقایی در این تماس ضمن ابراز رضایت از وضعیت خود و بازجویی‌هایش گفته که حالش خوب است و تا 14 روز آینده بازجویی هایش طول می‌کشد‌. وی از رفتار بازجویانش نیز ابراز رضایت کرده است. بنا بر اطلاعی که آقایی از خود داده است وی هم اکنون در سلول‌های انفرادی که دارای حمام ودستشویی است در بند 209 زندان اوین است.
گفتنی است که ساسان آقایی روزنامه نگار وفعال حقوق بشری اول آذرماه تو سط نیروهای امنیتی در منزل خود پس از بازرسی وتفتیش منزلش دستگیر شد. در طول این مدت خانواده و وکیلش موفق به دیدار با وی نشدند واین اولین تماس تلفنی وی پس از 16 روز بود.
به نقل از موج آزادي

 

دانشجویان دانشگاه امام صادق به بزرگترین افتخار زندگی خودشان و 7 نسل بعد و قبل از خودشان دست پیدا کردند!

با توجه به اینکه از بالا تشخیص داده بودن که تعداد دانشجوهای بسیجی دانشگاه تهران کم هست و این خوب نیست، بنابراین دانشجوهای امام صادق و جمعی از بسیجیان همیشه در صحنه اقصی نقاط خیابانهای تهران رو به عنوان بسیجی وارد دانشگاه کردن تا کمبود بسیجی دانشگاه تهران بر طرف بشه. این افراد آنچنان از این حضور خوشحال و سرمست بودن که دانشکده فنی رو به تصرف در آوردن. و تونستن برای چند لحظه هم که شده طعم بودن در دانشکده فنی رو تجربه کنن. طبق اخبار رسیده این دانشجویان و غیر دانشجویان بسیجی، عکسهای زیادی در دانشکده فنی گرفتن تا به عنوان بزگترین افتخار زندگیشون اون عکسها رو نشون جد و آباد و نبیره و نتیجه شون بدن. امیدواریم که این هم وطنان عزیز که از بهره هوشی پایینی برخوردارن تونسته باشن بخشی از عقده های دوران بچگی و بزرگیشون رو به فراموشی بسپرن و از این به بعد با دیدن دانشجو جفتک نندازن. همینطور با توجه به اینکه غذای دانشگاه تهران رو هم خوردن، الان دیگه فهمیدن که دانشجوهای دانشگاه تهران هم مثل خودشون غذا میخورن و این عقده خود کمتر بینی هم رفع شده باشه.
به نقل از روزبه نامه


حمله لباس شخصی ها به دانشکده فنی دانشگاه تهران / 17 آذر


7:34 عصر سه‌شنبه، 17 آذر 1388
حرکت سبز ملت ایران در 16 آذر خشم کودتاپیان را برانگیخته است. امروز صبح جو دانشگاه تهران متشنج شد و نیروهای لباس شخصی با هماهنگی حراست وارد این دانشگاه شدند.

به گزارش بی بی سی، در پی بروز درگیری در دانشکده فنی دانشگاه تهران میان دانشجویان مخالف دولت از یک سو و مأموران لباس شخصی و دانشجویان بسیجی از سوی دیگر، کلاس های درس در این دانشگاه تعطیل شده است.

یکی از دانشجویان این دانشگاه به بی بی سی گفت که پس از درگیری های ساعات اولیه صبح امروز (سه شنبه ۱۷ آذر – ۸ دسامبر) که به ویژه در محل دانشکده فنی رخ داد و به شکسته شدن درها و شیشه های این دانشکده انجامید، از درگیری میان دو گروه تا حدودی کاسته شده، اما جو دانشگاه همچنان متشنج است.

پیش تر شاهد عینی دیگری به بی بی سی گفته بود که دانشجویان مخالف دولت قصد داشتند در اعتراض به نحوه برخورد مأموران لباس شخصی در روز ۱۶ آذر در دانشکده فنی تجمع کنند که درگیری رخ داد.
به گفته شاهدان، مأموران لباس شخصی برای برخورد با دانشجویان از باتوم استفاده کردند.

تصاویر منتشر شده در یوتیوب هم صحنه ای را نشان می دهد که دانشجویان ظاهرا برای خنثی کردن گاز اشک آوری که به درون راهروی دانشکده فنی پرتاب شده، آتش روشن کرده اند.

خبرگزاری رسمی دولت ایران گزارش داده است که مأموران "نظامی و انتظامی" از صبح روز سه شنبه در اطراف دانشگاه تهران مستقر شده بودند و مسئولان انتظامات دانشگاه هم پس از کاسته شدن از شدت درگیری ها، درهای اصلی دانشگاه را بسته اند.

خبرگزاری های حامی دولت نوشته اند که تعداد دانشجویان بسیجی و هوادار دولت بسیار بیش از معترضان بوده است، اما دانشجویان معترض می گویند که تعداد زیادی از مأموران لباس شخصی که دانشجوی این دانشگاه نبوده اند، در جمع هواداران دولت دیده می شدند.

گفته می شود یکی از دلایل تعطیلی کلاس های دانشگاه تهران، اعتراض دانشجویان به حضور افراد غیر دانشجو در این دانشگاه بوده است.

خبرنگاران رسانه های بین المللی از حضور در سطح شهر تهران برای پوشش خبری حوادث روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر منع شده اند.

شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که دست کم یک نفر در جریان حوادث روز سه شنبه دانشگاه تهران بازداشت شده است.

به گفته آنها، مهدی بلخاری، دانشجوی فوق لیسانس مهندسی صنایع دانشگاه تهران و عضو سابق انجمن اسلامی دانشکده علوم این دانشگاه توسط افراد لباس شخصی دستگیر و به خارج از دانشگاه منتقل شد، اما معلوم نیست که به چه نهادی تحویل داده شده است .
يه نقل از موج آزادي

 

بازداشت طاهر دهخوارقارنیان دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران

تاریخ : 17/9/1388
خبرگزاری  هرانا - حقوق زندانیان: به گزارش خبرنامه امیرکبیر طاهر دهخوارقارنیان دانشجوی ورودی 87 رشته پزشکی دانشگاه تهران است که امروز بازداشت شد.
 

نیروهای امنیتی وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و سوار بر یک پژوی جی ال ایکس کرده و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

بازداشت دو دانشجوی دیگر دانشگاه شیراز؛ افزایش تعداد دانشجویان زندانی در شیراز به ۳۰ نفر



سرکوب تمام عیار در دانشگاه شیراز؛ بازداشت ۲ دانشجوی دیگر و افزایش دانشجویان دربند به بیش از ۳۰ نفر

سعید آگنجی و راضیه جعفری دو دانشجوی شیراز که به اداره اطلاعات احضار شده بودند، صبح امروز پس از حضور در این اداره (معروف به پلاک 100) بازداشت شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر سعید آگنجی از دانشجویان  فعال در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود که در ایام انتخابات توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود. راضیه جعفری دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه شیراز است که سال گذشته با محرومیت از تحصیل به مدت یک ترم محروم شد.

با بازداشت این دو دانشجو تعداد 8 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در 24 ساعت گذشته بازداشت شده اند.

روز گذشته تعداد 6 نفر از دانشجویان دانشگاه های مختلف شهر شیراز به نام های سید محمد محسن موسوی، سبحان حیدری، نجما رنجبر، سید محمد حسینی، سعید لطفی و مسعود مهدوی فر بازداشت شدند.

لازم به ذکر است که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه شیراز که در روز 13 آبان بازداشت شده بودند همچنان در بازداشت به سر می برند که با توجه به بازداشت های اخیر تعداد دانشجویان دربند دانشگاه شیراز به بیش از 30 نفر افزایش یافته است.

از وضعیت کاظم رضایی یکی از فعالین شناخته شده دانشجویی در دانشگاه شیراز نیز اطلاعی در دست نیست. دانشجویانی که برای پیگیری وضعیت وی به دادستانی و وزارت اطلاعات مراجعه کرده اند با تهدید مواجه شده اند. یحیی طاووسی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شیراز است به علت پیگیری وضعیت کاظم رضایی و پس از تهدیدهای معاون دادستان شیراز بازداشت شد.

علی صالح پور، ندا اسکندری، خدیجه فهرمانی، خیبر صفرپور، علی عسگری، نظری، شیروانی، باقری، سعید رضایی، بنایی، جلالی، ظهوریان، پور فتحی، طاهری و ... کسانی هستند که از 13 آبان در زندان عادل آباد و بازداشتگاه اداره اطلاعات زندانی هستند. شنیده ها حاکی از این است که تعدادی از دانشجویان بازداشتی در زندان عادل آباد را به بند زندانیان خطرناک از جمله بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت منتقل کرده اند.

سرکوب تمام عیار در داشگاه شیراز در حالی ادامه دارد که  کمیته انضباطی دانشگاه شیراز تعداد زیادی از دانشجویان را به دلیل شرکت در اعتراضات 13 آبان از تحصیل محروم کرده است.

با توجه به حجم زیاد دانشجویان محروم از تحصیل اطلاعات دقیقی از تعداد احکام انضباطی صادر شده در دست نیست.

بازداشت دو دانشجوی دیگر دانشگاه شیراز؛ افزایش تعداد دانشجویان زندانی در شیراز به ۳۰ نفر

تاریخ : 17/9/1388
خبرگزاری هرانا - حقوق زندانیان: به گزارش خبرنامه امیرکبیر سعید آگنجی از دانشجویان  فعال در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود که در ایام انتخابات توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود. راضیه جعفری دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه شیراز است که سال گذشته با محرومیت از تحصیل به مدت یک ترم محروم شد.
 

با بازداشت این دو دانشجو تعداد 8 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در 24 ساعت گذشته بازداشت شده اند.
 

روز گذشته تعداد 6 نفر از دانشجویان دانشگاه های مختلف شهر شیراز به نام های سید محمد محسن موسوی، سبحان حیدری، نجما رنجبر، سید محمد حسینی، سعید لطفی و مسعود مهدوی فر بازداشت شدند.
 

لازم به ذکر است که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه شیراز که در روز 13 آبان بازداشت شده بودند همچنان در بازداشت به سر می برند که با توجه به بازداشت های اخیر تعداد دانشجویان دربند دانشگاه شیراز به بیش از 30 نفر افزایش یافته است.
 

از وضعیت کاظم رضایی یکی از فعالین شناخته شده دانشجویی در دانشگاه شیراز نیز اطلاعی در دست نیست. دانشجویانی که برای پیگیری وضعیت وی به دادستانی و وزارت اطلاعات مراجعه کرده اند با تهدید مواجه شده اند. یحیی طاووسی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شیراز است به علت پیگیری وضعیت کاظم رضایی و پس از تهدیدهای معاون دادستان شیراز بازداشت شد.
 

علی صالح پور، ندا اسکندری، خدیجه فهرمانی، خیبر صفرپور، علی عسگری، نظری، شیروانی، باقری، سعید رضایی، بنایی، جلالی، ظهوریان، پور فتحی، طاهری و ... کسانی هستند که از 13 آبان در زندان عادل آباد و بازداشتگاه اداره اطلاعات زندانی هستند. شنیده ها حاکی از این است که تعدادی از دانشجویان بازداشتی در زندان عادل آباد را به بند زندانیان خطرناک از جمله بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت منتقل کرده اند.
 

سرکوب تمام عیار در داشگاه شیراز در حالی ادامه دارد که  کمیته انضباطی دانشگاه شیراز تعداد زیادی از دانشجویان را به دلیل شرکت در اعتراضات 13 آبان از تحصیل محروم کرده است.
 

با توجه به حجم زیاد دانشجویان محروم از تحصیل اطلاعات دقیقی از تعداد احکام انضباطی صادر شده در دست نیست.

استقبال با کفش و شعار از صفارهرندی در دانشگاه باهنر کرمان


17 آذر ماه 88
برنا
لبخند صفار سبزها را آن قدر عصبانی کرده بود که هنوز صحبتی نشده ، پشت به جلسه شعار سر دادند. صفار هرندی بدون کوچک‌ترین واکنشی در آرامش کامل گفت ؛ من نمی دانم که شما به کدام قبله اقتدا کرده اید که آمریکا و اسرائیل هم از آن حمایت می کند .

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه برنا، همایش افسران جوان و جنگ نرم پیش از ظهر امروز 17 آذر به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور صفار هرندی برگزار شد .

*برنامه ساعت 12:30با حضور دانشجویان منتسب به جریان فتنه و دانشجویان ولایی در سالن همایش های دانشگاه شهید باهنر کرمان که دوطبقه است آغاز شد .

* طرفداران جنبش سبز در طبقه دوم و دانشجویان ولایی در طبقه اول مستقر شدند لازم به ذکر است که دانشجویان منتسب به جنبش سبز از روز قبل با تجمع در دانشگاه برای ایجاد تنش و اغتشاش در برنامه وزیر فرهنگ دولت نهم در حال برنامه ریزی بودند .

*از ابتدای ورود صفارهرندی سبزها با سردادن شعارهای ساختار شکنانه ای مشروعیت دولت را زیر سوال بردند و درحین پخش سرود ملی با هیاهو سعی داشتند جلسه را برهم بزنند که هنوز چند دقیقه ای از پخش سرود ملی نگذشته بود از کار خود شرمنده شده، با سرود ملی همراهی کردند .

*البته ماجرا به همین جا ختم نشد این اول نمایش سبزها بود ، بعد از اتمام سرود ملی ،سرود ای ایران را سر دادند، در این زمان صفارهرندی با لبخند منتظر بود برنامه دسته جمعی سبزها تمام شود!

* لبخند صفار سبزها را آن قدر عصبانی کرده بود که هنوز صحبتی نشده ، پشت خود را به جلسه کرده و شعار سر دادند. وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم بدون کوچک ترین واکنشی در آرامش کامل گفت ؛ من نمی دانم که شما الان به کدام قبله اقتدا کرده اید که آمریکا و اسرائیل از آن حمایت می کند .

*از آنجا که این حرف صفار به مذاق سبزها خوش نیامد سبزها یکباره برگشتند و شعارهای توهین آمیزی خطاب به صفار هرندی سر دادند و برای تکمیل پروژه خود با در ادامه با ژست های مختلف کفش های خود را در آوردند که به سمت صفار پرتاب کنند، در این حین دانشجویان حلقه حفاظتی اطراف صفارهرندی تشکیل دادند تا کفشی به سمت او پرتاب نشود، البته لازم به ذکر است که کفشی پرتاب نشد،سبزها وقتی که دیدند نمی توانند با پرتاب کفش فرهیختگی خود را نشان دهند در یک حرکت خلاقانه به سمت تزئینات و شعارهای روی سالن یورش بردند و با منهدم کردن آنها بار دیگر زنده باد مخالف من را به صورت عینی ترسیم کردند .

*در این زمان صفار هرندی گفت : ویژگی جنبش دانشجویی این است که استکبار ستیز است، و با حمایت منافق و مستکبر بیگانه است ، شما که این ویژگی را ندارید نباید هم در برنامه هایی که جنبش دانشجویی برگزار می کند حضور داشته باشید .

*البته گرچه عملکرد سبزها مانع از آن شد که جلسه سخنرانی شکل رسمی به خود بگیرد اما سبزها جملات کوتاه صفا را هم نتوانستند تاب بیاورند و با سر دادن شعارهای تکراری سالن را ترک کردند .

علیرضا موسوی و سورنا هاشمی آزاد شدند

تاریخ : 17/9/1388
خبرگزاری هرانا - حقوق دانشجویی: به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران سورنا هاشمی و علیرضا موسوی از فعالان دانشجوی پس از تحمل حدود 20 روز بازداشت از زندان آزاد شدند.
این دو دانشجو در جریان بازداشت تعداد از فعالان دانشجویی قبل از 16 آذر ماه بازداشت شده بودند.
البرز زاهدی، فرزان رئوفی، سینا شکوهی و احسان دولتشاه که با این دانشجویان بازداشت شده بودند هم‌چنان در زندان هستند.
 

خداحافظ حيات نو !


ايلنا:مديرمسئول روزنامه حيات‌نو و دبيركل مجمع نيروهاي خط امام عصر امروز با حضور در جمع خبرنگاران حيات‌نو و اعضاي تحريريه آن روزنامه ضمن دل‌جويي از آنان به روايت تعطيلي اين روزنامه پرداخت.
به گزارش ايلنا،حجت‌الاسلام والسلمين سيد هادي خامنه‌اي با اشاره به دو نامه‌اي كه از سوي هيات نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد ارسال شد، تاكيد كرد: در اشكالاتي كه از سوي هيات نظارت وارد شده بود به مسئله مدير مسئولي و همچنين مجوز روزنامه اشاره شده است در حالي كه اسناد لازم و مدارك مورد نياز جهت اعلام نام مدير مسئول به معاونت مطبوعاتي اعلام شده بود و در رابطه با مجوز اجتماعي روزنامه نيز اعلام مي‌كنم كه مسائل اجتماعي و مسائل سياسي با هم مشترك و مختلط‌‌اند و نمي‌توان مرز اجتماع و سياست را از هم جدا كرد.
سيد هادي خامنه‌اي با اشاره به نسل‌هاي تربيت‌شده روزنامه‌نگار در مقاطع مختلف در روزنامه‌هاي منتسب به او تاكيد كرد: اين تجربه‌اي براي شما و نسل امروز روزنامه‌نگار بود تا بتوانيد در راه حفظ ارزش‌هاي خود پايدارتر بمانيد. با توقيف يك روزنامه دنيا به آخر نمي‌رسد هر چقدر تعداد مطبوعات كم شود بر تعداد سايت‌ها، وبلاگ‌ها و رونق‌ گرفتن فضاي مجازي افزوده خواهد شد و البته بايد بگويم با توقيف روزنامه‌ها خواسته يا ناخواسته مخاطبين ماهواره‌ها بيشتر خواهند شد تا افكار عمومي بتواند اخبار و اطلاعات را دريافت كند.
وي ادامه داد:اگر كساني در ميان مسئولين و مميزين باشند كه به قول خود قصد دارد تا با تهاجم سياسي و تهاجم فرهنگي مخالفت كنند اتفاقا بايد كمك مي‌كردند تا مطبوعات باقي بمانند.
سيد هادي خامنه‌اي با اشاره به توقيف سومين روزنامه‌اش حيات‌نو اجتماعي به ذكر خاطراتي از روزنامه هاي قبلي توقيف‌شده خود پرداخت. روزنامه جهان اسلام كه در سال 73 به محاق توقيف رفت ولي رسالت خويش را انجام داد. روزنامه حيات‌نو كه در سال 81 توقيف شد و باز تمام تلاش خود را در جهت تنوير افكار عمومي به كار بست و نام نيك از خود به جاي گذاشت و اين سومين روزنامه، روزنامه حيات‌نو اجتماعي بود كه با تحمل پايين از ادامه انتشار بازماند و البته با عزت سعي در انعكاس سخنان ملت و طرح مطالبات آنان داشت.
وي همچنين به خسارات وارده از اين توقيف‌ها كه بر مديريت روزنامه وارد مي‌شود نيز اشاره داشت.
وي اظهار اميدواري كرد كه با اين درگذشت‌ها مولودهاي ديگري ايجاد شود و تجربه اين دوران همكاري كه بهترين نوع همكاري با آشنايي بود چرا كه از نوع همكاري فكري و انديشه‌اي بوده است، تكرار شود.
خامنه‌اي كمبود مسائل فرهنگي و عدم اولويت‌بندي فعاليت‌هاي فرهنگي را از آسيب‌هاي امروز جامعه عنوان كرد و تاكيد كرد: مطبوعات راهكار خوبي براي حل مشكلات سياسي و فرهنگي بود اما حالا خود قرباني مسائل سياسي مي‌شود و بايد با كار فرهنگي اهداف مطبوعات را بسط و نشر داد.

نامه مهدی کروبی به رییس سازمان صدا و سیما


سه‌شنبه، 17 آذر 1388
 
در پی انتشار تصاویری موهون در اخبار ۳۰/۲۰شب گذشته؛ مهدی کروبی در نامه ای به ضرغامی توصیه ها و تذکراتی را به وی یادآور شد. متن کامل این نامه بدین شرح است:
 برادر عزیز جناب آقای مهندس ضرغامی
ریاست محترم سازمان صدا و سیما
 به تلاش های شخص جناب عالی در سازمان متبوع خود احترام می گذارم اما متاسفانه برخی از مجموعه های خبری این سازمان اقدام به تفرقه پراکنی و توهین مسلم و مبرز به بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران و خدمت گذاران سی ساله آن کرده و می کنند. آخرین نمونه تاسف بار آن انتشار فیلم هایی از وقایع ۱۶ آذر بود. در برنامه خبری ۲۰:۳۰ قلب واقعیت شد و برای اولین بار تصاویری از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد که حاکی از پاره شدن پوسترهای امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران که مورد احترام مردم است ، بود. در کنار این تصاویر، متاسفانه تصاویر مونتاژ شده ای از دانشجویان معترض نشان داده شد که این گونه استنباط می شد عکس های بینانگذار انقلاب توسط این داشنجویان پاره و مورد تعرض قرار گرفته است. به نظر می رسد برخی عامدانه به دنبال بد نام کردن اعتراضات واقعی و حقیقی مردم که پس از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، می باشند و درصدد هستند راه را برای جریانات افراطی که جز به قانون شکنی و سرکوب مردم نمی اندیشند، باز کنند.
از شخص جناب عالی درایت بیشتری انتظار می رود. آیا می دانید به دست خود تبر به تنه چه درختی می زنید؟ صدا و سیما باید مظهر نماد ملی و وحدت اسلامی باشد و از ورود به تنازعات سیاسی بپرهیزد اما متاسفانه مجموعه ای در این سازمان شکل گرفته است که بر این اعتقاد است با هزینه کردن نام و اعتبار امام، سرکوب مردم را توجیه نماید. لذا انتظار می رود ریاست این سازمان با ذکاوت بیشتری مانع از تکرار این نوع برنامه ها شود.
  مهدی کروبی
 منبع: تغییر

مقام ارشد قضایی ایران معترضین را تهدید می کند

8.12.09
دادستان کل جمهوری اسلامی ایران هشدار می دهد که مقامات امنیتی با معترضین مخالف به شدت برخورد خواهند کرد.

یک روز پس از آن که هزاران نفر در تظاهرات ضد دولتی به خیابان ها ریختند، رسانه های ایران روز سه شنبه به نقل از غلامحسین محسنی اژه ای گفتند کسانی که علیه امنیت ملی عمل می کنند، تحمل نخواهند شد.

نیروهای امنیتی روز دوشنبه با گاز اشک آور و باتون با هزاران تظاهر کننده در تهران روبرو شدند. مقامات می گویند ۲۰۴ نفر دستگیر شدند.

در این میان، خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش می دهد که روز سه شنبه زد و خوردهایی بین دانشجویان طرفدار اپوزیسیون و طرفداران دولت در گرفت.

روز سه شنبه همچنین، وب سایت میر حسین موسوی، رهبر اپوزیسیون، گزارش داد حدود ۳۰ موتورسیکلت سوار نقابدار در خارج دفتر کارش ایجاد مزاحمت کردند. گزارش می گوید موسوی به مردان گفت اگر آنها قرار است او را بکشند معطل نشوند. موتورسیکلت سواران دقایقی بعد رفتند.
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از ایران خواسته است به حق مخالفان برای اعتراض احترام بگذارد.

پیلای روز سه شنبه در ژنو به خبرنگاران گفت کمیساریا در نامه ای به مقامات تهران نگرانی خود را ابراز داشته است.

پیلای اظهار داشت او عادلانه بودن محاکمات فعالانی را که در جریان اعترضات پس از انتخاب دوباره احمدی نژاد دستگیر شدند بررسی می کند.

پنج نفر در ارتباط با نقش هایی که در اعتراضات داشتند به مرگ، و بیش از ۸۰ نفر به زندان های تا ۱۵ سال محکوم شده اند.

روز دوشنبه، هزاران دانشجو و معترض دیگر در تهران و سایر شهرها علیه انتخاب دوباره احمدی نژاد تظاهرات کردند.

براي مجيد توكلي - دانشجوي بازداشتي امير كبير در شانزدهم آذر


به خدا که اگر مجید توکلی نبود، پلی تکنیک خاموش می ماند. زنده باد دانشجویی که با آزادگی فریاد زد :"آقای خامنه ای بدانید با ظلم و ستمی که به ملت می کنید نابود خواهید شد."  او دانشجوی رشته کشتی سازی پلی تکنیک است و لازم است بدانید از بندر عباس (شهری که باید تعدادی از واحدهای درسیش را آنجا بگذراند) تا تهران آمد تنها به خاطر 16 آذر.

پيام ابوالحسن بنی‌صدر به دانشجويان و ايرانيان داخل و خارج از کشور


جنبش شما دانشجويان و مردمی که در ايران و کشورهای جهان، در جنبش شما شرکت کردند، پيش از آنچه در تصور آيد، تعيين کننده حال و آينده ايران شد. وسعت اين جنبش، برغم تدارک همه اسباب سرکوب و برقرار کردن سانسور و شعارهايی که گويای خواستهای واقعی مردم ايرانند، به جهانيان گفت: رژيم مافياهای نظامی – مالی و آقای خامنه ای که نقش آلت فعل آنها را بازی می کند، صاحب تصميم در باره ايران نيستند. صاحبان تصميم مردم ايران هستند.
درود بر شما که از ياد نبرديد و از ياد نبريد که جنبش همگانی تنها وسيله در اختيار شما برای حفظ ايران از خطر تجاوز نظامی و محاصره اقتصادی و برانگيختن افکار عمومی جهان به حمايت از مردم ايران در جنبش برای استقرار مردم سالاری در ايران است.
۱۶ آذر را روز استقلال و آزادی انسان کرديد و به استبداديان گفتيد حق تصميم با شمامردم است زيرا انسانيت انسان به استقلال او است. به مافياهای نظامی – مالی گفتيد انتخاب با شما مردم است زيرا انسانيت انسان به آزادی او است. اين روز را روز شکست قطعی سرکوبگری سبعانه کرديد. در اين روز، شما فرمان ادامه جنبش را صادر کرديد: جنبش تا پايان ولايت فقيه و استقرار ولايت جمهور مردم ادامه دارد.
شادی، اميد و شکيبائی پيروزی می آورند. وجود شما از شادی و اميد سرشار و شکيبائی شما روزافزون و عزم شما راسخ تر باد.

استادان دانشگاه شهید بهشتی به جمع دانشجویان معترض پیوستند


17 آذر 88

دانشگاه شهید بهشتی یکروز پس از 16آذر نیز صحنه درگیری دانشجویان با بسیجیانی بود که از خارج دانشگاه با همکاری حراست به داخل آمده و فضای دانشگاه را ملتهب کردند.

از صبح امروز چندین اتوبوس از بسیجیان و نیروهای لباس شخصی از بیرون دانشگاه برای برگزاری تجمع به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شدند.
به گزارش نوروز، این نیروها با حرکت به سمت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و سردادن شعار علیه دانشجویان و جنبش سبز سعی در تحریک آنها داشتند.
دانشجویان که با تعطیل کردن کلاس های درس قصد تجمع در محوطه دانشکده حقوق را داشتند، با ممانعت نیروهای حراست مواجه شدند.
حراست دانشگاه به دانشجویان اجازه خروج از ساختمان دانشکده حقوق را نداد. با اینحال دانشجویان در مقابل بسیجیان تجمع کرده و دو طرف شعارهایی علیه هم سر دادند.
دانشجویان سپس در مقابل دانشکده حقوق دست به تظاهرات زده و با سردادن شعار دانشجوی باغیرت حمایت، حمایت، سایر دانشجویان را به جمع خود دعوت کردند.
آنها تجمع اعتراضی خود را در مقابل دانشکده ادبیات پایان دادند.
روز گذشته نیز دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با برگزاری تجمع بزرگ و خودجوش در این دانشگاه روز دانشجو را گرامی داشتند.
در این تجمع دانشجویان شعارهای شدیدی علیه مسئولان نظام سر دادند و در مقابل تپه های اوین، فریاد "الله اکبر" سر دادند.

نیروهای انصار حزب الله و بسیجیانی که با اتوبوس به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شدند به همراه بسیجیان این دانشگاه دانشگاه، در مقابل سلف غذاخوری پسران تجمع کرده و شعارهایی نظير "موسوی کم آورده"، "مرگ بر ضد ولایت فقیه" سر دادند.

در مقابل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با تجمع در مقابل سلف غذاخوری دختران و شعارهایی نظیر "توپ تانک بسیجی دیگر اثر ندارد" و "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.
تجمع اعتراضی دیروز و امروز در دانشگاه شهید بهشتی بعد از سال ها سکوت دانشجویان این دانشگاه رخ داده است. دانشجویان این دانشگاه از روز گذشته همگام با سایر دانشگاه های سراسر کشور اعتراض خود را نسبت به دیکتاتوری و کودتا اعلام کردند.
استادان دانشگاه شهید بهشتی نیز روز16آذر به جمع دانشجویان پیوسته و همراه با آنها شعار مرگ بر دیکتاتور سردادند.
به نقل از پايگاه اطلاع رساني نوروز

هشدار! احتمال تکرار فاجعه حمله به کوی دانشگاه تهران در شب‌های آينده


خبرنامه گويا - حضور گسترده و بی‌سابقه‌ی نيروهای نظامی، شبه نظامی و لباس‌شخصی که مجهز به انواع سلاح‌های گرم و سرد هستند از صبح امروز ۱۷ آذر در برابر دانشگاه تهران و خوابگاه‌های دانشجويی تشديد شده‌است.
نيروهای امنيتی و انتظامی پس از اعتراضات وسيع روز ۱۶ آذرماه که بنا به گفته‌ی منابع رسمی منجر به بازداشت دست‌کم ۲۰۰ تن در تهران شده‌است تلاش دارند با مانور قدرت در اطراف خوابگاه‌های دانشجويی و دانشگاه‌های بزرگ شهر تهران، دانشجويان را از ادامه‌ی حرکات اعتراضی در روزهای آينده بازدارند.
در همين خصوص بر اساس گمانه‌زنی‌ها احتمال هجوم گسترده‌ی نيروهای لباس‌شخصی به کوی دانشگاه تهران در شب‌های آينده قوت گرفته‌است.

کروبی: حاکمیت با دانشجویان مقابله نکند

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۸
مهدی کروبی به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد که از «مقابله خشونت‌آمیز» با مردم و به ویژه دانشجویان بپرهیزند.
آقای کروبی در گفتگویی که در سایت تغییر منتشر شده، دانشجویان را «میزان الحراره» جامعه نامید و از حاکمیت خواست که به خواست‌های «قانونی و شرعی» مردم، تن دهد.
وی با اشاره به این که «جریان اقتدارگرا» به دنبال بهانه است تا اعتراضات «به حق» مردم را به عنوان جریان انحرافی» نشان دهد، خطاب به مردم و دانشجویان گفت که «بهانه» برای سرکوب و خشونت، به دست «افراط‌گرایان» ندهند.
امزد معترض به نتیجه انتخابات به نیروهای مسلح و بسیج نیز توصیه کرد که «خود را درگیر با مردم، دانشجویان و نیروهای ارزشمند جامعه نکنند تا در جریان‌های ناخواسته گرفتار نشوند.»
این در حالی است که علاوه بر سرکوب دانشجویان و معترضان در روز دانشجو، امروز نیز دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی، صحنه خشونت‌هایی بود که در اثر حمله نیروهای حکومتی به دانشجویان رخ داد.
مهدی کروبی باردیگر بر وجود اختلافات «جدی» در کشور تاکید کرد و افزود که این مشکلات، «راه حل جدی» هم دارد.
آقای کروبی در بخش دیگری از گفتگوی خود، با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد در سفر به اصفهان مبنی بر اینکه «آمریکایی‌ها به دنبال مقابله با امام زمان و ظهور ایشان هستند و ما اسنادش را پیدا کرده‌ایم»، از این نوع اظهارات انتقاد کرد.
کروبی از محمود احمدی‌نژاد پرسید: «نکند این اسناد هم در وزارت خارجه است؟آخر این چه حرفی است؟ آمریکایی‌ها چگونه می خواهند جلوی حضرت حجت را بگیرند؟ می‌خواهند بازداشتش کنند؟ یا می‌خواهند ترورش کنند؟»
وی سخنان احمدی‌نژاد را موجب از بین رفتن «حیثیت نظام و روحانیت» عنوان کرده است.
به گفته کروبی، «بسیاری از مراجع منتقد وضع موجود هستند. بسیاری از علما استخوان در گلو دارند و برخی از آن‌ها انتقادات را بیان می‌کنند و بعضاً هزینه آن را هم می‌پردازند و برخی دیگر بنابر ملاحظات و تاملاتی، سکوت پیشه کرده‌اند.»
دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین اظهار داشت که دنیا «نباید» احمدی‌نژاد را نماینده تمام ملت ایران بداند. «ایشان فعلا رئیس دولت شده است.»
به نقل از راديو زمانه

پلیس ایران: 204 نفر در روز دانشجو دستگیر شده اند

عزیز الله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد 204 نفر در جریان تظاهرات 16 آذر دستگیر شده اند که165 نفرشان مرد و 39 نفرشان زن هستند.
به گفته این مقام بلند پایه پلیس ایران، این افراد به مراجع قضایی معرفی شده اند و وضعیت آنها در دست بررسی است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت 17 نفر از نیروهای پلیس در جریان درگیری های روز 16 آذر مصدوم شدند و 19 مورد هم به اموال دولتی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سطل های زباله و خودپردازهای بانک وارد شده است.
آقای رجب زاده هیچ آماری از مصدومیت احتمالی تظاهرکتنندگان روز دانشجو خسارات احتمالی به اموال خصوصی ارایه نداد اما تاکید کرد که هیچ تیراندازی ای در این روز انجام نشده و پلیس تنها در دو مورد از گاز اشک آور استفاده کرده است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مورد تعداد تظاهر کنندگان گفت :"حدود 2 هزار نفر به صورت پراکنده در اطراف دانشگاه تهران، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر و تقاطع این خیابان با بزرگمهر حضور یافتند که با توجه به گسترش واحدهای پلیس، به این افراد اجازه تجمع داده نشد".
او گفت: "نیروهای پلیس روز 17 آذرماه هم برای تامین امنیت در اطراف دانشگاه تهران مستقر شده اند و مشکلی در این مورد ایجاد نشده و تنها تجمعاتی از سوی هر دو طرف در داخل دانشگاه انجام شده است".
عزیزالله رجب زاده عصر روز 17 آذردر مورد حوادث این روز گفت که پلیس تا کنون هیچکس را دستگیر نکرده و تا زمانی که در دانشگاه تجمع صورت بگیرد، پلیس هم در اطراف دانشگاه حضور خواهد داشت.
در پی برگزاری تظاهرات روز دانشجو و گزارش هایی حاکی از برخورد نیروهای امنیتی و بازداشت گسترده تظاهرکنندگان در ایران، سازمان عفو بین الملل و مقامات آمریکایی و بریتانیایی در واکنشهای جداگانه ای نسبت به برخورد دولت با معترضان ابراز نگرانی کرده اند.

دکتر فرزاد کلبعلی دانشجوی کرد دانشگاه تهران ربوده شد


تاریخ : 17/9/1388

خبرگزاری   هرانا - حقوق زندانیان: به گزارش خبرنامه امیرکبیر عصر امروز ولحظاتی پس از پایان یافتن اعتراضات دانشجویی در 
دانشگاه تهران، دکتر فرزاد کلبعلی دانشجوی کرد دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی ربوده شد.
 

به گفته شاهدان عینی وی پس از خروج از درب شرقی دانشگاه تهران (خیابان قدس) توسط چند نفر لباس شخصی سوار بر پژوی مشکی ربوده شد.
 

فرزاد کلبعلی از دانشجویان ممتاز وحائز رتبه اول دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران بوده ودر حال حاضر مشغول گذراندن تز دکتری خود است.

تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در غروب 16 آذر + گزارش تصویری

به نقل از موج آزادي

10:17 عصر دوشنبه، 16 آذر 1388
 

 
 
 
 
 
همزمان با غروب 16 آذر ماه‌، دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود‌، دست به برگزاری تجمع زدند.

در این مراسم که در بوستان دانشگاه برگزار شد، دانشجویان با روشن کردن شمع یاد شهدای دانشجوی جنبش سبز را گرامی داشتند. در این مراسم دانشجویان عکس‌هایی از شهدای وقایع پس از انتخابات را به همراه داشتند. دانشجو‌یان ابتدا با خواندن سرود یار دبستانی تجمع خود را آغاز کردند و سپس شعارهای علیه دولت کودتا مانند "مرگ بر دیکتاتور" و " نصر من الله و فتح قریب" سر دادند.

کامران آسا برادر کیانوش آسا بازداشت شد


سه شنبه، 17 آذر ماه 1388

خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان: کامران آسا برادر دانشجوی جان‌باخته کیانوش آسا به همراه یکی از بستگان خانوادگى و دوست کیانوش به نام بیژن رضایی ظهر روز گذشته در تهران بازداشت شدند.
ظهر دوشنبه 16 آذر پس از برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، کامران آسا که به دعوت دانشجویان این دانشگاه به نمایندگی از خانواده کیانوش آسا در مراسم روز دانشجو حضور یافته بود، هنگام خروج از دانشگاه علم و صنعت به همراه بیژن رضایی توسط نیروهای انتظامی مستقر در محل بازداشت شدند.
شب گذشته کامران آسا در تماس با خانواده ضمن اعلام خبر بازداشت خود و بیژن رضایی از محل نگهداری‌شان اظهار بى‌اطلاعى کرده است. خانواده کیانوش آسا و به ویژه مادر این دانشجوی کشته شده طی وقایع اخیر پس از انتخابات به شدت نگران وضعیت نگهداری و امنیت جانی کامران و همچنین بیژن رضایی هستند.
کیانوش آسا دانشجوی ترم آخر رشته‌ى مهندسی پتروشیمی در مقطع کارشناسی ارشد و از نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران بود. وى در جریان تظاهرات میلیونی 25 خرداد در میدان آزادی تهران از سوی نیروهای مسلح وابسته به دولت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
فاطمه فلاح و کامران آسا مادر و برادر کیانوش، اخیراً با نوشتن نامه‌اى به رییس قوه قضاییه و کمیته حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی خواهان بررسی و روشن شدن زوایای پنهان شهادت این دانشجوی نخبه‌ی کُرد و شناسایی و مجازات عاملان این جنایات هولناک شدند.

دانشگاه تهران صحنه درگيري هاي خونين


آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۹/۱۷
آژانس ايران خبر , دانشگاه تهران ساعت 1500: گارديها داخل ساختمان دانشکده فني گاز اشک اور و فلفل شليک کردند .. شيشه هاي دانشکده فني همه شکسته شده است دانشگاه تهران صحنه درگيري هاي خونين است .
ازساعت 1445 بسيجيها به سمت دانشجويان حمله كردند هيچكدامشان دانشجوي بسيجي نيستند و از بيرون آنها را وارد دانشگاه كرده اند .
بسيجي ها دانشجويان رابا حرفهاي ناشايست تحريك ميكنند تا كتك كاري راه بيندازند, دانشجويان هم تحصن كرده و گفته اند سركلاس نمي روند و زنجير بسته اند. 


بازداشت حداقل ۶ دانشجوی دانشگاه تهران



از روز گذشته ۱۶ آذر تا عصر امروز حداقل ۶ دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت شدند.
 
به گزارش خبرنامه امیرکبیر روز گذشته همزمان با مراسم دانشجویان دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو، نیروهای سپاه و بسیج به دانشگاه تهران منتقل شده بودند تا با اجرای مراسمی نمایشی در این دانشگاه، آن را به عنوان "مراسم روز دانشجو" عنوان کنند.

گرچه بنابر اعلام قبلی، دانشجویان مراسم بزرگداشت روز دانشجو را این بار در تمامی دانشگاه ها برگزار کرده و به همین دلیل دانشجویان دیگر دانشگاه ها به دانشگاه تهران نرفته بودند، اما دانشجویان دانشگاه تهران با تجمعی بزرگ مانع از برگزاری مراسم نمایشی شدند.

در پی تجمع دانشجویان دانشگاه تهران نیروهای سپاهی و بسیجی با دانشجویان درگیر شده که بر اثر آن بسیاری از دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
پس از درگیری های صبح و ظهر روز گذشته، موج بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه تهران آغاز شده است که تاکنون حداقل ۶ دانشجوی این دانشگاه بازداشت شده اند.

نويد سلطان پور دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربيت بدنی، مجتبی هاشمی دانشجوی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، نیلوفر اثباتی دانشجوی دانشکده فنی، بردیا نجار دانشجوی دانشکده مکانیک، طاهر دهخوارقارنیان دانشجوی رشته پزشکی وهمچنین مهدی بلخاری تاکنون بازداشت شده اند.

با توجه به حجم درگیری ها در دانشگاه تهران و حملات امروز نیروهای حکومتی به دانشجویان از آمار دقیق دانشجویان بازداشت شده تاکنون اطلاعی در دست نیست.
به نقل از خبرنامه امير كبير


سیدمحمدخاتمی:برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم و رنج می‌برم

تاریخ انتشار: ١٧ آذر ١٣٨٨، ١٥:٥
 
 
 




16آذر نشان داد دانشگاه ما به نمایندگی از ملت ایران در مقابل استبداد و حکومت کودتا ایستاده است .

پارلمان‌نیوز: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «وضعیت کنونی جنگ میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست»، اظهار داشت:«در حال حاضر بسیاری از اصولگرایان هم از این وضع ناراحتند، امروز حتی اصولگرایان عاقل را نیز حذف می‌کنند که این دیدگاه خطرناکی است و بنده هشدار می‌دهم که این امر به زیان جمهوری اسلامی است.»

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز» به نقل از  روابط عمومی دفتر خاتمی، جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی پس از انتخابات در دیدار با رییس دولت اصلاحات، ضمن تبریک عید غدیر، از آنچه در این چند ماه بر آنان رفته است با وی سخن گفتند و سید محمد خاتمی را از آخرین وضعیت عزیزان دربند خود آگاه ساختند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در این دیدار با تبریک عید سعید غدیر به حاضران و پیروان راستین امیرالمومین (ع) گفت:«معمولا در روزهایی چون عید غدیر و سایر اعیاد، با بسیاری از عزیزترین عزیزانمان که با آنها سابقه همکاری و دوستی داشتیم و آنها را خدمتگزاران خوب نظام و جامعه و اهل فکر و تدبیر و ایمان می‌دانستیم هم دیدار داشتیم و چهره خوب و مصمم آنها را می‌دیدیم و افتخار می‌کردیم که نظام جمهوری اسلامی از این نیروهای مومن و مقاوم و مخلص برخوردار است اما امسال از دیدارشان محرومیم.»

وی  با اشاره به مصادف شدن این دیدار همزمان با عیدغدیر و 16آذر،غدیر را نماد، مظهر،خاستگاه و سرچشمه شیوه، منش و روشی عنوان کرد که ایرانیان در تاریخ انتخاب کردند که رهبر، نماد و الگوی آن امام علی(ع) است.

رئیس دولت اصلاحات افزود:« 16 آذر نیز روزی نمادین است، کمتر از 4 ماه بعد از کودتای ننگین آمریکایی در ایران اولین جرقه‌های اعتراض و حضور و زندگی را  در دانشگاه‌ها و دانشگاه تهران دیدیم و سه قطره خون مبارکی که بعدها می‌بایست جوشان شود و بصورت نهر خروشان در 22 بهمن در بیاید و در صورت انقلاب اسلامی تجلی پیدا کند ریخته شد.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« آن 3 قطره خون پیش‌پای نماینده قدرتی که در ایران کودتا کرده بود و بعدها اسنادش هم در آمد ریخته شد و نشان داد دانشگاه ما به نمایندگی از ملت ایران در مقابل استبداد و در مقابل حکومت کودتا و هم در مقابل سلطه بیگانه ایستاده است.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با ابراز تاسف از اینکه 16آذر امسال بر خلاف دوران ریاست‌جمهوری و سال‌های اخیر امکان حضور و گپ و گفت با دانشجویان و شنیدن درد‌دل‌های متقابل فراهم نشد، گفت:« امیدوارم بار دیگر در فضایی قرار بگیریم که 16 آذرها در فضایی آزاد و در حدی که قانون و نظام و مصلحت اجازه می‌دهد و اجازه داده و تامین کرده بتوانیم با آزادی این دیدارها و نشست‌ها و تجمع‌ها را داشته باشیم و در این تجمع‌ها و نشست‌ها دل‌هایمان را به هم نزدیک تر کنیم.»

وی با اشاره به یکی از مصاحبه‌هایی که با حضرت امام خمینی(ره) در آستانه انقلاب انجام شد، اظهار داشت:«در آن مصاحبه از امام راحل سئوال شد که این جمهوری اسلامی که شما می‌گوئید چیست؟ امام فرمودند پاسخ روشن است،جمهوری به همان معنایی است که هعه عالم قبول دارند.»

رئیس بنیاد باران افزود:«این دیدگاه امام راحل از آن جهت حائز اهمین است که که انقلاب ما برای تحمیل رژیمی که از بالا فقط از مردم اطاعت بخواهد نیست، بلکه متناسب با دستاوردی است که بشر در طول تاریخ داشته و همچنین و آن ظرفیتی که اسلام دارد؛ این نظامی که عرضه می‌شود با این معیارها سازگار است که همان معیار مردم سالاری باشد که تجلی آن در جمهوری است و امام هم تاکید می‌کنند به همان معنایی که در دنیا هست.»

خاتمی تاکید کرد:«جمهوری یعنی مردم انتخاب می‌کنند، حاکمانشان را تحت نظر قرار می‌دهند، می توانند به آنها انتقاد بکنند، می‌توانند آنها را بدون توسل به زور جا به جا کنند، حکومت‌ها در مقابل مردم مسئولند، ملاک و میزان رای مردم هست ،مردم حرمت دارند، ارباب واقعی یک جامعه خود مردم هستند و حاکمان نه اربابان مردم که خدمتگزاران بر آمده از اراده مرم هستند ؛ امام خمینی افزودند مراد از اسلامی اینكه ارزش ها و معیار های الهی و اسلامی بر جامعه حاكم باشد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«امام خمینی نمونه آن حکومت را هم حکومت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب نام بردند یعنی چشم انداز عظیمی که بنده هم این افتخار را دارم كه از همین امور دفاع كرده و می كنم.»

وی ادامه داد:«جمهوری اسلامی که  تجلی مردم سالاری است ، در آن حاکمیت مردم، حق حاکمیت مردم بر سرنوشت به عنوان یک اصل پذیرفته شده و مشهوردل پذیر زمانه ما به رسمیت شناخته شد؛ از طرف دیگر با تکیه بر ارزش‌ها، معیارهایی که غیبت آن در دنیای امروز باعث مشکلاتی چه در غرب عالم و چه در شرق عالم و چه در روابط بین المللی شده است؛كوشید تا الگویی ممتاز با آن معیارهای اصیل اسلامی با روش و شیوه‌ای که امام امیرالمومنین و پیامبر اکرم و بسیاری از بزرگان ما داشتند ارائه دهد تا نقص های نظام های كنونی جبران شود.»

سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه «ما در ایران با توجه به تجربه تاریخی که داشتیم نه تنها نمی‌خواهیم و نمی توانیم سکولاریسم را بپذیریم بلکه می خواهیم تمام مزایایی را که بشر در طول تاریخ داشته و برای آن قربانی‌هایی داده است را داشته باشیم»، اظهار داشت:« ما  آزادی‌ها، حرمت انسان حقوق انسان، پیشرفت جامعه، توسعه همه جانبه کشور، رهایی از سلطه بیگانگان و استبداد را می‌خواستیم و می خواهیم ؛در عین حال می خواهیم یک سلسله معیارهای معنوی که اتفاقا غیبت آن در دنیای مدرن و دنیای امروز باعث مشکلاتی برای بشر امروز شده است، را داشته باشیم.»


رئیس‌دولت اصلاحات یادآور شد:« ما راهمان این راه بود که اگر تداوم پیدا می‌کرد و انشالله باید تداوم پیدا کند، می‌توانست و می‌تواند هم استبداد را به عنوان پدیده تلخ و زشت تاریخی از صحنه خارج کند و هم مانع سکولاریسم که انسان را از بسیاری  معیارهای معنوی محروم می‌کند؛بشود.»

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همچنین اظهار داشت:«علی (ع)  که با خواست مردم به قدرت رسید هنگامی که به ایشان پیشنهاد کردند با توجه به انحرافاتی که در برخی والیان و حاكمان قبلی وجود داشت در آغاز کار دست به تركیب حكومت ها نزنید تا مستقر شوید و بعد ببینیم چه می‌شود، فرمودند "از من می‌خواهید قدرت را با ستمگری كردن و یا تن دادن به ستم و امضاء كردن ستم بدست بیاورم؛ علی و كسب قدرت با تن دادن به ستم هرگز!من آمده ام بگویم سیاست یعنی حاکمیت اخلاق؛حاکمیت معیارهای الهی وحاکمیت حرمت انسان.»

در ادامه سیدمحمد خاتمی با اشاره به حوادث و اتفاقاتی که قبل، در جریان و بعد از انتخابات در کشور رخ داد، گفت:«بنده از این حوادث  برای جمهوری اسلامی و نظام ناراحتم، به خاطر ستمی که می‌شود، از جمله دوستانی که الان در بند گرفتار هستند تا آنجا كه آنها را می‌شناسم؛ جفاست كه متهم به ضدیت با انقلاب، اسلام و مصالح کشور شوند؛در حالیكه آنها حاضر بوده و هستند جانشان را فدای ارزش‌هایی بکنند که در انقلاب ما تجلی پیدا کرد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:«ممکن است آنها دیدگاههایی داشته باشند که با برخی از دیدگاه‌های دیگر هماهنگ نباشد، اما در مقام عمل و ارزش‌های اصولی، بنده مطمئنم و هیچ تردیدی ندارم اکثر این افراد اگر نگویم از همه اینها، اغلب و اکثرآنها سرمایه‌هایی هستند که هزینه‌های که برای انقلاب پرداخته‌اند از بسیاری ازبازجویان و کارشناسان پرونده‌هایشان بیشتر است و امروز به جرم ضدیت با امام، انقلاب و چیزهای عجیب و غریبی متهم می‌شوند.»

وی ادامه داد:«انسان متاسف می‌شود از روش‌هایی که در بازداشت‌ها، بازجویی‌ها، تشکیل دادگاه‌ها، صدور احکامی که متناسب با جرم نسبت داده شده نیست و دادگاهی که به گفته حقوقدانان خلاف موازین و ضوابط است به کار برده شد.»

رئیس بنیاد باران افزود:«برای 10روز مرخصی به انسان عزیزی که در آستانه 70 سالگی است، با آن بیماری‌های متعددی که دارد، 800 میلیون تومان وثیقه می‌گیرند و بعد هم می‌گویند بلافاصله به زندان برگرد، آیا این کارها لطمه به نظام جمهوری اسلامی نیست؟»

خاتمی تاکید کرد:«بنده بیش از اینکه دلم برای این عزیزان بسوزد که آمادگی پرداخت این هزینه را داشته‌اند و الحمدالله خانواده‌هایشان مقاومت‌هایی دارند که ما به آن افتخار می‌کنیم برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم و رنج می‌برم.»


وی با اشاره به دیداری که در اوایل دستگیری‌ها با جمعی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان داشت، گفت:«در آن دیدار خطاب به آیت‌الله شاهرودی گفتم شما رئیس قوه قضاییه هستید، این مسائل دست شماست و می‌توانید آنها را پیگیری کنید تا به این صورت نباشد و باز هم انتظار داشتیم با تحولی که در قوه قضائیه صورت گرفت، در آغاز کار و در طلیعه تحولی که می‌خواهد در نظام قضایی ما و روش‌های آن ایجاد شود،  این روش‌ها و شیوه‌ها منتفی شود و به نفع نظام بود که در آستانه این اعیاد این دوستان عزیز آزاد می‌شدند.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« اگر هم واقعا باید دادگاهی باشد باید طبق موازین قانونی کارها انجام گیرد، دادگاه صالحه با حضور هیات منصفه و وکیل انتخابی افراد انجام و بر اساس مستندات قوی کارها انجام شود، کسی با این روش‌های قانونی مخالف نیست ولی از شیوه‌هایی که هست و ستمی که بیش از اینکه به افراد شود به چهره نظام جمهوری اسلامی می‌شود ناراحت هستیم.هنوز هم دیر نیست بیایم همه روش‌هایی را انتخاب کنیم که خیر آن به همه برسد.»

خاتمی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که«آیا ما که می‌خواهیم چهره نظام‌مان انسانی،قانونی و مردمی باشد ضد نظامیم یا کسانیکه کاری می کنند که از نظام ما چهره بد و زشتی در دنیا تجلی پیدا کند؟»

وی همچنین گفت:«همه باید دلمان برای اسلام و انقلاب بسوزد و در کنار همدیگر باشیم ولی باید کسانیکه دلسوز نیستند، از صحنه بیرون بروند، منظورم حذف آنها نیست بلكه می‌گویم محور کار نباید آنها باشند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «وضعیت کنونی جنگ میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست»، اظهار داشت:«در حال حاضر بسیاری از اصولگرایان هم از این وضع ناراحتند، امروز حتی اصولگرایان عاقل را نیز حذف می‌کنند که این دیدگاه خطرناکی است و بنده هشدار می‌دهم که این امر به زیان جمهوری اسلامی است.»

رئیس بنیاد باران توصیه کرد:«بر اساس چارچوب قوانینی که هست بیاییم دلها را به هم نزدیک کنیم و وحدتی پیدا کنیم و از این تندوری‌ها و افراط‌ها جلوگیری شود، نمی‌گویم جبران ستم بلکه لااقل رفع ستم ستمدیدگان بشود و شاهد این باشیم در فضای مناسب‌تری که همه به ایران و سربلندی آن بیاندیشیم از این تنگناها و فشارها رها شویم و شاهد این باشیم با کمک این عزیزان که به ناحق مجرم شناخته می شوند، این مسائل رفع شود و به سوی آینده‌ای برویم که خیرش شامل همه افراد وطن شود و دینمان را به انقلاب خون شهیدان امام ادا کنیم.»

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«همان طور که پیامبر فرمود "سوره هود مرا پیر کرد" و اشاره کردند به این آیه که " فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ " همان طوری که خداوند از تو خواسته و امر کرده استقامت کن ونیز کسانیکه توبه کرده‌اند و همراه تو بوده‌اند آنها هم استقامت کنند وشما عزیزان و همه ما باید در مسیر حق با استقامت باشیم باز هم به تعبیر قرآن که در سختی‌ها به صبر و نماز توصیه شده استقامتتان را تقویت کنید و این شعر بلند را از یاد مبرید که اندر بلای سخت پدید آرند فضل و بزرگ مردی و سالاری.»

به گزارش روابط عمومی دفتر خاتمی؛در ابتدای این دیدار خانواده های زندانیان سیاسی، گزارشی از آخرین اخبار مربوط به پرونده و وضعیت سلامتی زندانیان خود ارائه کردند.

در ابتدا فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده  عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، با بیان اینکه در سانسور خبری موجود، تریبونی برای بیان دردها نمانده است، گفت:«خانواده های زندانیان سیاسی دردی مشترک دارند که عده ای از بهترین ها و مخلص ترین و خدمت گزارترین فرزندان کشور بیگناه در زندان هستند و این همین درد مشترک، خانواده ها را از آغازین روز بازداشت های فله ای و غیرقانونی گرد هم  جمع کرده است.»

محتشمی‌پور افزود:«جمع خانواده های زندانیان سیاسی که تشکیل شد، توانست مسایل و مشکلات خود رابررسی و حتی المقدور به حل آن مبادرت کند و در زمانی که هیچ مسئولی نگرانی بابت مشکل خانواده ها نداشت، صدای  گویایی باشد و افکار عمومی را در چنین فضای اختناق از مصائبی که بر خودشان و عزیزانشان می گذرد، آگاه سازد.»

وی با اشاره به محدودیت های رسانه های مستقل در انتشار اخبار زندانیان، ادامه داد:«دفتری که در آن جلسات مصاحبه مطبوعاتی  برگزار می شد، پلمب کردند اما هرگز ناامید نشده ایم و به عنوان خانواده زندانیان، پیام و اخبار عزیزان خود را درحد توان، منتشر کرده و می کنیم.»

محتشمی پور همچنین به بازداشت های خودسرانه و غیرقانونی، تفتیش منازل بعضا حکم و در غیاب صاحب خانه، رفتارهای نامناسب با زندانیان و بازداشتن و محروم کردنشان از حداقل حقوقشان، تاخیر در برگزاری دادگاه ها و صدور احکام سنگین و تایید برخی از این احکام در دادگاه تجدید نظر، اشاره کرد و گفت:«انتظار داشتیم که عزیزان ما در عید ولایت در کشوری که مدعی ولایت است آزاد شوند که نه تنها این امر اتفاق نیافتاد بلکه برخی احکام تایید و در مواردی افزایش یافتند و برخی از زندانیان را دوباره به سلول انفرادی منتقل و برخی را ممنوع الملاقات و بعضی را علیرغم گرفتن وثیقه بسیار سنگین به زندان بازگرداندند.»

در ادامه نیز هریك از بستگان زندانیان مطالبی را نسبت به وضع عزیزانشان و نگرانی از ادامه كار و انتظاری كه برای رسیدگی به مسائل و پرهیز از رفتارهای ناروا و خلاف ضوابط و قوانین داشتند بیان كردند.

حمله نیروهای سپاه و بسیج به دانشگاه های تهران و شهید بهشتی



از صبح امروز گروه هایی از افراد سپاه و بسیج به دانشجویان دانشگاه های تهران و شهید بهشتی حمله کرده اند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر از صبح امروز درب های دانشگاه تهران از سوی حراست دانشگاه به نیروهای بسیج و سپاه خارج از دانشگاه باز شده تا این نیروها وارد دانشگاه شوند.

این اتفاق پس از آن رخ می دهد که دانشجویان دانشگاه تهران روز گذشته اعلام کردند در اعتراض به ضرب و شتم دانشجویان این دانشگاه توس نیروهای لباس شخصی در روز دانشجو ۱۶ آذر، امروز 17 آذر ماه تجمعی برگزار خواهند کرد.

ماموران نظامی مسلح به باتوم و اسپری به دانشجویان حمله ور شده اند. همچنین بنابر گزارش دانشجویان دانشگاه تهران تعدادی از دانشجویان نیز بازداشت و به بیرون از دانشگاه منتقل شدند.

همزمان از صبح امروز چندین اتوبوس از بسیجیان و نیروهای لباس شخصی از بیرون دانشگاه برای برگزاری تجمع به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این نیروها با حرکت به سمت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، به تعطیل کردن کلاس ها و حمله به دانشجویان و ضرب و شتم آن ها پرداختند. بر اساس گزارش های دریافتی در حال حاضر 200 نفر از بسیجیان و سیصد نفر از دانشجویان دانشگاه در مقابل هم تجمع کرده و شعارهایی علیه هم سر می دهند.

روز گذشته دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با برگزاری تجمع بزرگ و خودجوش در این دانشگاه روز دانشجو را گرامی داشتند. در این تجمع دانشجویان شعارهای شدیدی علیه مسئولان نظام سر دادند و در مقابل تپه های اوین، فریاد "الله اکبر" سر دادند.

نیروهای انصار حزب الله و بسیجیانی که با اتوبوس به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شدند به همراه بسیجیان این دانشگاه دانشگاه، در مقابل سلف غذاخوری پسران تجمع کرده و شعارهایی نظير "موسوی کم آورده"، "مرگ بر ضد ولایت فقیه" سر دادند.

در مقابل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با تجمع در مقابل سلف غذاخوری دختران و شعارهایی نظیر "توپ تانک بسیجی دیگر اثر ندارد"، "مرگ بر دیکتاتور"، "بسيجی برو گمشو" سر دادند.

با توجه به ضرب و شتم دانشجویان توسط نیروهای لباس شخصی و بسیجیان، همچنان جو این دانشگاه ناآرام است.
به نقل از خبرنامه امير كبير

پشت صحنه مانور دانشجویی! روزدانشجو در دانشگاه تهران

به نقل از سايت آينده
نزدیك ساعت 11 به صحن دانشگاه آمدم ، همه چیز فرق می كرد، چهره هایی دیدم كه به هیچ وجه آشنا نبودند..كارت بی نام بود اما مهر خاصی داشت كه جعل آن را سخت می كرد و افراد با نشان دادن آن كارت بدون هیچ ممانعتی وارد دانشگاه می شدند و هر لحظه بر جمعیتشان افزوده می شد، ای كاش اینان حداقل دانشجوی دانشگاه های دیگر بودند


در حالی كه شب گذشته صداوسیما به انتشار ناشیانه اخبار و تصاویر یكطرفه از مراسم دانشگاه تهران پرداخت، بررسیهای خبرنگار آینده از تلاشهای عجیب برای ایجاد مراسمی مصنوعی در روز دانشجو با كمك افراد خارج از دانشگاه حكایت دارد.
"شعار ماشاءالله حزب الله" در حالی از سیما پخش شد كه این شعار حتی در جمع دانشجویان بسیجی نیز مرسوم نیست و شعار محوری حاج بخشی در سالها قبل است و همین مورد غلظت دانشجویی جمع مذكور را هویدا كرد! همچنین پرچمهای ایران نفیس و پوسترهای چاپی از قبل آماده شده، مصنوعی بودن تجمع را تشدید می كرد.
بنا بر این گزارش، از روزهای قبل یك مجموعه برای شمار زیادی از تلفنهای همراه دانشجویان- اعم از دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه ها- حدود 20 پیامك ارسال شده و با اشاره به فتنه سبز، آنها را به دانشگاه تهران فراخوانده است.
روز گذشته رسانه های حامی دولت جمعیت این گروه را بین 4000 تا 7000 تن اعلام كردند، اما تعداد آنها امروز 1200 نفر اعلام شد.
در این حال، در شرایطی كه پلیس و نیروهای حراست دانشگاه تهران از ورود افراد فاقد كارت دانشجویی به دانشگاه خودداری می گردند، یك شاهد عینی راز تجمع دانشجویی! مذكور را بر ملا كرد.
وی می نویسد:
ساعت 10 صبح روز 16 آذر در محوطه دانشگاه تهران، اطراف مصلای نمازجمعه قدم می زدم و منتظر شروع مراسم روز دانشجو بودم، در آن ساعت خبری نبود. بنابر این به كتابخانه رفتم و مشغول مطالعه شدم ، نزدیك ساعت 11 مطالعه را رها كردم و به صحن دانشگاه آمدم ، همه چیز فرق می كرد، چهره هایی دیدم كه به هیچ وجه آشنا نبودند، دیدم به یك باره فضای دانشگاه عوض شد و عده ای با قیافه های مذهبی ( ریش بلند و ...) دانشگاه را قرق كرده اند. آری...
از چند روز قبل به واسطه دوستانم متوجه شده بودم روز 16 آذر قرار است 2000 نفر سازماندهی و با كارت وارد دانشگاه تهران شوند، بعدا پی بردم ورود اینها به بهانه جشن ولایت عشق است كه از ساعت 10:30 تا قبل از اذان ( ساعت 12) در مسجد دانشگاه برگزار می شود.

یكی از دوستانم كارت ورود خودش را به من داد ، كارت بی نام بود اما مهر خاصی داشت كه جعل آن را سخت می كرد و افراد با نشان دادن آن كارت بدون هیچ ممانعتی وارد دانشگاه می شدند و هر لحظه بر جمعیتشان افزوده می شد، ای كاش اینان حداقل دانشجوی دانشگاه های دیگر بودند ، ظاهرا نتوانسته بودند 1000 دانشجو بیاورند و دست به دامن اصناف  و بازار و كارمندان شده بودند!
هنوز دقایقی از ساعت 11 نگذشته بود كه دیدم سعید حدادیان هم از در قدس آمد و به طرف مسجد رفت ، چند دقیقه بعد صدای الله اكبر و مرگ بر منافق را از سمت دانشكده فنی شنیدم ، دیدم همه  به آن سمت روانه شدند و جشن را فراموش كردند ، من بودم و یك مسجد خالی كه بنا بود 1000 تن را در خود جای بدهد!
اینان با نام جشن امام علی ( ولایت عشق) آمدند اما به دنبال هدف دیگری رفتند و دریغ از دقیقه ای جشن! سوال من این است كه شما می توانید با كارت مخصوص وارد دانشگاه شوید چرا این كار خود را با نام جشن غدیر انجام می دهید و بعد حاضر نیستید یك دقیقه جشن بگیرید و در تمامی مدتی كه برای جشن اعلام كرده اید مشغول فریاد "مرگ بر منافق"  و " موسوی، اسرائیل پیوندتان مبارك" هستید؟

روبروی دانشكده فنی پر شده بود از كسانی كه شعار "مرگ بر منافق" شان قطع نمی شد ، با این كه از قبل برنامه اینان را می دانستم اما مبهوت شده بودم ، صبر كردم ، و آرام آرام به سمت دانشكده پزشكی رفتم ، جمعیتی را دیدم كه سبز هستند و شعار مرگ بر دیكتاتور می دهند ، برخی دانشجویان نیز از گوشه و كنار به این جمعیت پیوستند، برخی شعار ".. دروغ گو كارت دانشجویی ات كو" می دادند، عده ای به دانشجوها فشار می آوردند و چند جا با لگد و افشانه فلفل با دانشجو ها مقابله كردند و مانع از نزدیكی سبزها به سر در دانشگاه شدند یك جا دیدم یك مرد حدود 50 ساله با یك دختر دانشجو درگیر شد... من بانیان این غائله را لعنت می كردم كه چرا بسیجی ها را با دانشجویان درگیر كردند و باعث ایجاد نفرت در برخی از دانشجویان از بسیجیان شدند .
دانشجویان كه دیدند ماندن آنها جز درگیری حاصل دیگری ندارد به سمت دانشكده فنی حركت كردند، دانشجویان اصلاح طلب روبروی دانشكده فنی را پر كرده بودند و شعار می دادند، بالاخره توانستند از سمت راست با فشار وارد شوند و سبز ها را با زور كنار بزنند و از تنه زدن به دختر و پسر ابایی نداشتند، بالاخره پله های روبروی دانشكده را فتح كردند و پرچم ایران را به نشانه پیروزی بر استكبار(!) به احتزاز در آوردند ...مجددا برخی خود را به سردر رساندند و درگیری شروع شد .... این داستان تا عصر ادامه داشت.
عصر آن روز خبر آوردند كه كارت هایی كه اینها با آن وارد دانشگاه شده اند سه روز اعتبار دارد. شاید  قرار است اینان با لیسانس از دانشگاه بیرون بروند.
به نظر می رسد این گونه تحركات حتی به ضرر دانشجویان بسیجی و حامی دولت تمام می شود كه فارغ از التهابات چند روزه می خواهند مدتها در كنار همكلاسیهای خود درس بخوانند و این گونه اقدامات وجهه آنان را تخریب می كند.

محرم 88 = محرم 57 ، دیکتاتور می لرزد

شورای تامین امنیت استانداری تهران در ظرف چند روز اخیر با تشکیل جلسات پی در پی با شرکت نمایندگان وزارت اطلاعات سپاه پاسداران نیروی انتظامی و وزارت کشور به دنبال راهکارهای سربکوبگرانه جهت ایام محرم نظیر استقرار پلیس ضد شورش در داخل هیات های عزاداری و تشکیل جلسات مشترک با مداحان در مورد عدم ذکر مسائل سیاسی در سخنرانی ها واخذ تعهد از برگزارکنندگان اینگونه مراسم ها و محدود کردن ساعات عزاداری خصوصا در ده روز ابتدای آن می باشند .
ترس و وحشت از ایام محرم به دلیل شباهت بی بدیل ان با ایام محرم سال ۱۳۵۷ می باشد هم از لحاظ فصلی وهم از لحاظ التهاب سیاسی که توانست رژیم پهلوی ظرف مدت ۲ ماه بعد از آن سرنگون سازد .آگاهان تغییرات فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ را در همین رابطه می دانند زیرا سردار عراقی فرمانده قبلی این لشگر با وجود فجایع و کشتار مردم در ایام فرماندهی خود زیر بار سرکوب بیشتر مردم در ایام ماه محرم که از ماههای حرام قمری نیز می باشد نرفته است .
دولت کودتا سردرگم از این سالگردها، اعیاد و یادبودهای مردمی، پی در پی ضربات قدرت اراده آزادی خواه مردم را بر پیکره پوشالی خود حس می کند، آنها به خوبی می دانند که این آغاز پایانی ندارد.

درگیری و تعطیلی کلاس‌های درس در دانشگاه تهران


سه شنبه 08 دسامبر 2009 - 17 آذر 1388
در پی بروز درگیری در دانشکده فنی دانشگاه تهران میان دانشجویان مخالف دولت از یک سو و مأموران لباس شخصی و دانشجویان بسیجی از سوی دیگر، کلاس های درس در این دانشگاه تعطیل شده است.
یکی از دانشجویان این دانشگاه به بی بی سی گفت که پس از درگیری های ساعات اولیه صبح امروز (سه شنبه ۱۷ آذر – ۸ دسامبر) که به ویژه در محل دانشکده فنی رخ داد و به شکسته شدن درها و شیشه های این دانشکده انجامید، از درگیری میان دو گروه تا حدودی کاسته شده، اما جو دانشگاه همچنان متشنج است.
پیش تر شاهد عینی دیگری به بی بی سی گفته بود که دانشجویان مخالف دولت قصد داشتند در اعتراض به نحوه برخورد مأموران لباس شخصی در روز ۱۶ آذر در دانشکده فنی تجمع کنند که درگیری رخ داد.
به گفته شاهدان، مأموران لباس شخصی برای برخورد با دانشجویان از باتوم استفاده کردند.
تصاویر منتشر شده در یوتیوب هم صحنه ای را نشان می دهد که دانشجویان ظاهرا برای خنثی کردن گاز اشک آوری که به درون راهروی دانشکده فنی پرتاب شده، آتش روشن کرده اند.
خبرگزاری رسمی دولت ایران گزارش داده است که مأموران "نظامی و انتظامی" از صبح روز سه شنبه در اطراف دانشگاه تهران مستقر شده بودند و مسئولان انتظامات دانشگاه هم پس از کاسته شدن از شدت درگیری ها، درهای اصلی دانشگاه را بسته اند.
خبرگزاری های حامی دولت نوشته اند که تعداد دانشجویان بسیجی و هوادار دولت بسیار بیش از معترضان بوده است، اما دانشجویان معترض می گویند که تعداد زیادی از مأموران لباس شخصی که دانشجوی این دانشگاه نبوده اند، در جمع هواداران دولت دیده می شدند.
گفته می شود یکی از دلایل تعطیلی کلاس های دانشگاه تهران، اعتراض دانشجویان به حضور افراد غیر دانشجو در این دانشگاه بوده است.
خبرنگاران رسانه های بین المللی از حضور در سطح شهر تهران برای پوشش خبری حوادث روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر منع شده اند.
شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که دست کم یک نفر در جریان حوادث روز سه شنبه دانشگاه تهران بازداشت شده است.
به گفته آنها، مهدی بلخاری، دانشجوی فوق لیسانس مهندسی صنایع دانشگاه تهران و عضو سابق انجمن اسلامی دانشکده علوم این دانشگاه توسط افراد لباس شخصی دستگیر و به خارج از دانشگاه منتقل شد، اما معلوم نیست که به چه نهادی تحویل داده شده است.

خيابان جمهوري شاهد شديدترين زدوخوردها بود

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۹/۱۶
در حالي که همه ي تلاش نيروي انتظامي وبسيج وسپاه صرف مقابله با تجمع مردم ودانشجويان در برابر دانشگاه تهران وخيابان 16 آذر شده بود مردم با تجمع در خيابان جمهوري وخيابان دانشگاه با نيروهاي سرکوب گر وارد شديد ترين زدوخوردها شدند.
نيروهاي سرکوب گر احتمال تجمع مردم در خيابان جمهوري و دانشگاه را نمي دادند ,با ديدن موج جمعيت چندين ده هزاري مردم به سوي آنها هجوم برده وبا موتور به مردم تجمع کننده حمله کردند.مردم با مقاومت و با آجر وسنگ به مقابله پرداختند ويکي از موتورهاي گارد ويژه را به آتش کشيدند. کش وقوس ها ودرگيري ها به خيابان هاي فرعي وکوچه هاي اطراف کشيده شد.ماموران با بيرحمي تمام با باتوم به جان مردم افتادند وبسياري از معترضين را زخمي کردند.
امامعترضين با حضور مجدد درخيابان ها وپياده روها بلندتر از هميشه شعار مرگ برديکتاتور را سردادند.جالب توجه اينکه مردم معترض درخيابان جمهوري و درست در نزديکي بيت خامنه اي بارها شعار مرگ برخامنه اي سردادند.در خيابان جمهوري براساس گزارش هاي بدست آمده بيش از 50 نفر مورد اصابت باتوم قرار گرفتند و بيشترين شليک هاي هوايي وگاز اشک آور در اين خيابان صورت گرفت. 


تفسیر یک عکس افشا کننده و شادباش پیروزی جنبش سبز

این پرده، به عنوان پرده ی تهجر، وحشت، شکست، درماندگی و دانش ستیزی کودتاچیان برای همیشه ی تاریخ خواهد ماند. این پرده نشان بزرگی از پیروزی بزرگ 16 آذر 1388 است. عزیزان سبز خسته نباشید. کودتاچیان روزهایتان به شماره افتاده است شک نکنید.

رییس جمهور میرحسین موسوی در 13 آبان گفت وقتی لشگرکشی نیروها در برابر دانشگاه تهران را دیده با خود گفته اگر حتی یک نفر هم بیرون نیاید این خوف از جنبش سبز خودش نشانگر پیروزی آن است. اما مردم آمدند و مبارزه کردند و 13 آبان را سبز کردند.

16 آذر اما داستان متفاوتی داشت. این روز به دانشجویان تعلق داشت و نه به تمام مردم بنابراین طبیعی بود که در روزی غیر تعطیل در مناسبتی که عمومی نیست تمام مردم در این امر مشارکت نکنند. اما عکسی که می بینید روایت دیگری از فهم، منش و پیش بینی کودتاچیان را آشکار می کند. پرده کشی بین مردم و دانشگاه گواه آن است که:

1. کودتاچیانی که بین مردم و دانشگاه پرده می کشند از پیوند آگاهی و دانش با مردم می ترسند و این شاید بیش از هر اعلامیه و راهمپیایی یی نشان دهنده ی خاستگاه فکری متحجرانه و عقب افتاده ی کودتاگران است و نشانه ایست برای آنانی که هنوز در تردیدند. بخصوص جدا کردن مردم از دانشگاه به اسم دین (محتوی نوشته روی پرده) اشاره ی دیگری است به شیادی دینی کودتاچیان مردم فریب.

2. این دانشگاهیان پنهان شده پشت پرده کسانی نیستند جز فرزندان و خویشان و دوستان آن هایی که آن سوی پرده اند. این پرده کشی از یک سو تایید سخن رییس جمهور موسوی است که گفت می خواهند بین اعضای خانواده اختلاف بیاندازند و از طرفی هم نشان سبک مغزی کودتاچیان است که گمان می کنند با عوامل فیزیکی می توانند باعث قطع شدن روابط عمیق اجتماعی بشوند.

3. این پرده کشی تایید می کند که کودتاچیان می دانستند که 16 آذر امسال خودبخود ا ز مرز دانشگاه ها گذشته است و اگر هم کسی نمی دانست همین سبک مغزی کودتاچیان پرچم بزرگی شد برای 16 آذر تا همگان بدانند که پشت پرده ی کودتاچیان خبری است.

4. واقعیت دیگری که این پرده کشی آشکار می کند این است که اگر کودتاچیان که اینترنت را مختل کرده بودند و خبرنگاران خارجی را به مدت سه روز از کار منع کرده بودند، اعلامیه های تهدید صادر کرده و پیامک های تهدید فرستاده بودند به نتیجه ی کارشان ایمان داشتند که دیگر لازم نبود بین مردم و دانشگاه پرده بکشند. آن ها بیش از هر کسی می دانند که دیگر این مردم از آن ها نمی ترسند.

5. بین پرده و دانشگاه نیروهای نظامی مستقر شده است تا اگر مردم خواستند از پرده ی مصنوعی و احمقانه ی کودتاچیان بگذرند آن ها را با ضرب گلوله متوقف کنند. حکومتی که با تفنگ بین مردم و دانشگاه می ایستد حتما محکوم به فناست در این نباید شک کرد.

خلاصه آن که این پرده، به عنوان پرده ی تهجر، وحشت، شکست، درماندگی و دانش ستیزی کودتاچیان برای همیشه ی تاریخ خواهد ماند. این پرده نشان بزرگی از پیروزی بزرگ 16 آذر 1388 است. عزیزان سبز خسته نباشید. کودتاچیان روزهایتان به شماره افتاده است شک نکنید.

برگرفته از : harfehesaaby.blogspot.com

گل ‌واژه‌ های احمدی ‌نژاد!!!

ک مجموعه از گل‌واژه‌های احمدی‌نژاد به دستم رسید که گفتم شاید بد نباشد شما هم بخوانید و کلاً حال کنید!
·  با حذف قیمت زمین ، بهای خانه نصف می‌شود!
·  فرار مغزها و سرمایه‌ها نداریم ، هر کس آزاد است هر کجا که خواست زندگی کند!
·  امارات اگر پیشرفت کند ، انگار ما پیشرفت کرده‌ایم!
· بر خلاف نظر بقیه ، من معتقدم زنان گیلانی در کنار کار و تلاش روزانه ، حریم عفاف و ناموس خود را هم حفظ می‌کنند!!!
·  مردم از شنیدن اسم دموکراسی حالت تهوع می‌گیرند!
·  بر خلاف دولت‌های قبلی ما در انتخابات شوراها ، بی‌طرف عمل کردیم!
·  این که می گویند دو تا بچه کافیه ، بنده معتقد نیستم . کشور ما برای صد و بیست میلیون نفر جا دارد!
·  ۴۲ روزنامه علیه دولت می‌نویسند!
· یک زن (اشاره به فاطمه رجبی) پیدا شده که مردانه حرف می‌زند ، آن وقت شما بهش ایراد می‌گیرید؟
·  در کشور ما طی این دو ساله معجزه‌ی اقتصادی رخ داده!
·  گوجه‌فرنگی ۳۵۰۰ تومان نیست ، بغل خانه‌ی ما ۱۲۰۰ تومان است!
· رشد تورم ۲۳ درصدی (گفته‌ی مرکز پژوهش‌های مجلس) دروغ است ، تورم ۱۳ درصد است! · من نگفتم نفت را سر سفره‌ها می آورم!!
· در سخنرانی من در مجمع عمومی سازمان ملل، يک نفر گفت که فلانی، يک هاله  ای از نور صورت تو را فرا گرفته بود!
·  امروز همه به اين واقعيت معتقدند که در حال حاضر کشور را امام زمان مديريت می کند.
· بعضی افراد بی ايمان می گويند که ما در هيات دولت، يک صندلی برای آقا خالی می گذاريم، در حالی که اگر آقا به هيأت دولت بيايد که تنها نمی آيند! با يارانشان تشريف می آورند!
· ميانگين سن دانشمندان هسته ی ما، 17 سال است!
·  يک دختر 15 ساله در شيراز توانسته  است در زيرزمين خانه شان، اورانيوم را غنی کند!
· با چاقوی زنجان، دست و پای دشمنان اين مملکت را قعط می‌کنيم!
· آقای مشايی مظلوم واقع شدند! ايشان هيچ گاه نگفتند ما با ملت اسرائيل دوست هستيم! (بلکه ايشان گفتند ما با مردم اسرائيل دوست هستيم!)
·  روشنفکران، به اندازه ی بزغاله هم نمی فهمند!
· سران کشورهای دنيا برای نزديکی با کشور ما صف کشيده اند، مثل اين پيرزن ها که در صف زنبيل می‌گذارند!
·  (در کنفرانسی در آمريکا فرمودند:) من می خواهم يکی دو نکته بگويم (بعد ان تا پوینت گفت)!
·  آقای کردان مظلوم واقع شدند و استيضاح ايشان غيرقانونی است!
·  50 درصد جابه جايی ها در تهران، می تواند با منوريل انجام شود!
·  هرگز نمی گذارند که اوباما رئيس جمهور آمريکا شود!
· بهای کنونی نفت(150دلار در سال86) بسيار پايين است و من پيش بينی می کنم که نفت به 200 دلار هم برسد!
· من به آقای علی آبادی گفتم که خودت با قدرت وارد فوتبال شو و فدراسيون فوتبال را اداره کن!
· عده ای می گويند که بازار آزاد همه چيز را حل می کند، ولی من به شما می گويم که بازار آزاد برای دزدها و سارق هاست!

درگیری نیروهای انتظامی و لباس شخصی با یکدیگر در چهار راه ولی عصر

شبکه جنبش راه سبز (جرس): عصر امروز در رخدادی عجیب نیروهای لباس شخصی و گارد ضد شورش برای دقایقی با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش خبرنگار جرس که خود در محل حادثه حضور داشت عصر امروز گروهی پنجاه نفره از لباس شخصی ها در حالی که فریاد "ماشاء الله حزب الله " و "حیدر حیدر" سر می دادند به سمت سرنشینان یکی از اتوبوس های تندرو در ایستگاه چهار راه ولی عصر حمله ور شدند. در این هنگام نیروهای پلیس ضد شورش با لباس شخصی ها درگیر شدند که این درگیری ها که نسبتا شدید نیز بود برای دقایقی ادامه یافت.

لباس شخصی ها مجهز به زنجیر، چماق و شیلنگ بودند و بنا به مشاهدات خبرنگار جرس در مواجه با معترضین نسبت به نیروهای نشان دار از شدت خشونت بیشتری استفاده می کردند.

از سوی دیگر لباس شخصی ها در هجومی گسترده و با پشتیبانی نیروهای نظامی اقدام به متفرق کردن دانشجوهای معترض دانشگاه تهران کردند و سپس محوطه دانشگاه را قرق کردند و در اقدامی نمایشی در محوطه مرکزی دانشگاه نشستند و به قرائت قرآن پرداختند.

همچنین در خیابانهای اطراف دانشگاه نیز همچنان درگیری های پراکنده گزارش می شود رانندگان خودروها نیز با به صدا درآوردن بوق ماشین های خود همبستگی خود را با دانشجویان و مردم معترض به نمایش گذاشتند.

ايران، عظمت جنبش سبز و حقارت کودتاگران را به نمايش گذاشت! علی کشتگر

اعتراضات امروز دانشجويان و حمايت فعال مردم از آنان آن‌هم در زير حملات سنگين و وحشيانه‌ی ماموران کودتا به همه‌ی جهانيان نشان داد که جنبش سبز آزادی‌خواهانه و حق‌جويانه‌ی ايران بزرگ‌تر و ريشه دارتر شده‌است. که خامنه ای در خفه کردن اعتراضات ملت عليه کودتا شکست خورده‌است. که اين جنبش در ادامه خود می‌تواند روزهايی مثل ۲۲ بهمن سالگرد انقلاب را به روز قيام ملی عليه کودتا تبديل کند. خامنه ای هم اگر پنيه در گوش در پستوی بيت رهبری خود را پنهان نکرده بوده‌باشد فرياد اين ملت بزرگ را شنيده و بر حقارت خود و دلقک‌هايی که به دور خود گردآورده گريسته‌است!
شش ماه پيش که جنبش سبز از دل تجربه ها و تلاش های ۱۵۰ سال مبارزه آزادی خواهانه ملت ايران زاده شد، کودتاگران کوردل می پنداشتند که می شود با داس اهريمنی و خون ريز زورگويی سرکوب، وتزوير اين ميليونها نهالی که می رفت کويرهای همه سرزمين تشنه آزادی ايران را سرسبز کند، ريشه کن کنند!
ماموران مزدورو جاهل به فرمان رهبر سياه دل کودتا داس مرگ به دست به جنبش سبز هجوم آوردند و تا توانستند درو کردند، تجاوز کردند، کشتند و نعره سردادند. اما اين مزرعه سبزفلک که درهمه سرزمين ايران رويش آغاز کرده بود، بزرگ تراز آن بود که اربابان حقير مرگ، از عهده درو کردن و خشکاندن آن برآيند. شگفتا که دراين شش ماهه هرچه بيشتر دريدند و کشتند و تجاوز کردند، جنبش سبز انبوه تر و سرسبز تر شد و در همه خاک ايران ريشه دوانيد. حالا اين جنبش به جنگلی سرسبز و بزرگ به عظمت ايران زمين تبديل شده است. چنان که مزدوران و رهبران آنان در پيچ و خم آن به ره گم کردگانی حقير و سراسيمه می مانند،که هنوز هم نتوانسته اند بزرگی آن را ببينند و در برابرش سرتسليم فرود آورند.
اگردراعتراضات عظيم دو ماهه نخستين پس از کودتا اين مردم تهران و معدودی از شهرهای بزرگ ديگر بودند که درمخالفت با کودتای خامنه ای به ميدان می آمدند، حالا در ۱۶ آذر کمتر از ۶ ماه پس از کودتا مردم اکثر شهرهای کشور از تبريز و اروميه گرفته تا شيراز و اصفهان و مشهد و همدان، کرمانشاه، واهواز...همه جا با تهران هم راه و هم صدا شده اند. حالا همه فضای کشور را جنبش سبز تسخير کرده است. و اين يعنی آن که خط سرکوب و کشتار و ارعاب شکست خورده است. خامنه ای و ايادی او بهتر از هرکس می دانند که شکست سياست سرکوب و ارعاب يعنی فرو ريختن تنها تکيه گاه ديکتاتوری منزوی شده آنها، يعنی آغاز فروپاشی.
فريادهای حق جويانه ديشب مردم تهران، اصفهان، مشهد، شيراز، قزوين، کرج، اهواز، کرمان، يزد، کرمانشاه، رشت، ساری، تبريز، اردبيل، اروميه و... را مقايسه کنيد با همين فريادها در نخستين شب های پس از کودتا، و يا سه ماه پيش، آيا اين فريادها گسترده تر و فراگير تر شده اند؟ يا آن چنان که کيهان و رسانه های دروغگو می گويند محدود و خاموش گشته اند؟
حکومت کودتا برای جلوگيری از بازتاب اخبار و گزارش های اعتراضات دانشجويان و مردم از چندين روز پيش از ۱۶ آذر همه امکانات و انرژی خود را بسيج کرد. سانسور کامل خبری، ممنوعيت سه روزه خبرنگاران خارجی از بازتاباندن اخبار کشور، صدور احکام ظالمانه عليه زندانيان سياسی، قطع تلفن های همراه، از کارانداختن کيوسک های تلفن عمومی، تشديد فيلترينگ، آرايش جنگی در تهران و شهرهای بزرگ، لشکرکشی و محاصره نظامی دانشگاهها، حضور سنگين نظاميان مسلح در همه ميدان ها و خيابانهای تهران و شهرهای بزرگ...
با اين همه امروز خبر اعتراضات دانشجويان و مردم ايران در زير حملات سنگين نظامی و شليک گاز اشک آور در صدر اخبار همه جهان قرار گرفت و تصاوير و فيلم های محدودی که فعالان جنبش سبز از اين اعتراضات تهيه کرده بودند، به اندازه کافی عظمت جنبش سبز و حقارت کودتاگران را به جهانيان نشان داد. جهان بار ديگر جنبش سبز را تحسين کرد و در کودتاگران به ديده تحقير نگريست.
در هيچ دوره ای از تاريخ ۳۰ ساله عمر جمهوری اسلامی ايران شاهد اين همبستگی عظيم و گسترده جنبش دانشجويی و وحدت همه گرايش های دانشجويی بر محور آزادی خواهی نبوده است. اين بيشمار دانشجويانی که امروز (۱۶ آذر) همه دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور را به ميدان اعتراضی عليه کودتاگران تبديل کردند نمايندگان همه لايه های اجتماعی جامعه ايران بودند و عمق نارضايتی ملت وعظمت فضای اعتراضی ايران را ۶ ماه پس از کودتای ۲۲ خرداد به نمايش گذاشتند.
همه دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور از جمله در شهرهای کوچکی مثل رودهن و يا جهرم امروز شاهد همبستگی عظيم دانشجويان و ملت در مخالفت با کودتا بودند.
اعتراضات امروز دانشجويان و حمايت فعال مردم از آنان آنهم در زير حملات سنگين و وحشيانه ماموران کودتا به همه ما نشان داد که جنبش سبز آزادی خواهانه و حق جويانه ايران بزرگتر و ريشه دار تر شده است. که خامنه ای در خفه کردن اعتراضات ملت عليه کودتا شکست خورده است. که اين جنبش در ادامه خود می تواند روزهايی مثل ۲۲ بهمن سالگرد انقلاب را به روز قيام ملی عليه کودتا تبديل کند. خامنه ای هم اگر پنيه درگوش درپستوی بيت رهبری خود را پنهان نکرده بوده باشد فرياد اين ملت بزرگ را شنيده و بر حقارت خود و دلقک هايی که به دور خود گرد آورده گريسته است!
جاذبه و قدرت جنبش سبز امروز به جائی رسيده که خامنه ای را در صحن قدرت نيز لحظه به لحظه منزوی تر می کند. جنبش سبز به زودی شاهد روزی خواهد بود که بدنه نيروهای مسلح نيز فرمان سرکوب رهبران کودتا را به زمين بگذارند. آن روز روز جشن آزادی است. روزی که بسيار نزديک تر از آن است که خامنه ای تصور کند. حکومتی که ناچار شود برای بقای خود دانشگاهها را به محاصره نظامی درآورد و با دانشجويان که وجدان ملت اند به زبان سرنيزه و زندان سخن گويد، حکومتی است در حال زوال و فروپاشی. کشور ما اين گونه فروپاشی را ۳۰ سال پيش شاهد بوده است. حکومتی که نيروی نظامی را به جنگ مردم بی سلاح و بی دفاع گسيل می دارد، حکومتی است که سنگرهای اصلی قدرت يعنی جايگاه خود را در دل ملت بطور کامل از دست داده است. آنچه امروز در تهران و در اطراف دانشگاههای کشور در سراسر ايران ديديم بسيار شباهت داشت به ۱۶ آذرسال ۵۷، به روزهايی که نويد فروپاشی و ديکتاتوری را می داد.
۱۶ آذرماه ۸۸
علی کشتگر
ali.keshtgar@yahoo.fr

آخرين آخبار