آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

آمريكا و بريتانيا خواستار توقف سركوبى معترضان در ايران شدند

۱۳۸۸/۰۹/۱۷ 
ايالات متحده آمريكا روز دوشنبه با تقبيح سركوب معترضان در ايران، اقدام مقام هاى تهران را «بى اعتنايى» به حقوق اساسى تصريح شده در قانون اساسى جمهورى اسلامى دانست و ديويد ميلبند، وزير امور خارجه بريتانيا، نيز از مقام هاى ايران خواست كه از سركوبى مردم خود دست بردارند.

ايان كلى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، به خبرنگاران در واشينگتن گفت: «ما معتقديم كه ادامه آزار و اذيت، بازداشت هاى خودسرانه و محكوميت افراد به دليل شركت در تظاهرات مسالمت آميز نشانه بى اعتنايى به آن حقوقى است كه در قانون اساسى ايران نسبت به آن تصريح شده است.»

وى خطاب به مردم ايران گفت: آنها بايد بدانند كه صدايشان شنيده مى شود.

اظهارات اين مقام آمريكايى در روزى بيان مى شود كه هزاران دانشجو و معترض در دانشگاه هاى تهران و برخى از شهرهاى بزرگ ايران و همچنين خيابان هاى اطراف دانشگاه ها با نيروهاى ضد شورش و بسيجى به زد و خورد پرداختند و در اعتراض به سركوب هاى شش ماه گذشته عليه مقام هاى جمهورى اسلامى شعار سر دادند.

گزارش هاى دريافتى حاكى است كه نيروهاى امنيتى و انتظامى براى متفرق كردن تظاهر كنندگان از گاز اشك آور و باتوم استفاده كرده و در برخى نقاط نيز اقدام به تيراندازى هوايى كردند.

در نا آرامى هاى روز دوشنبه ايران، دهها تن از تظاهر كنندگان از سوى پليس بازداشت شده و به نقاط نامعلوم منتقل شدند.

از سوى ديگر، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، با ابراز نگرانى درباره نحوه برخورد نيروهاى امنيتى و انتظامى ايران با تظاهركنندگان در روز دوشنبه، از مقام هاى جمهورى اسلامى خواست كه از سركوبى مردم خود دست بردارند.

وزير امور خارجه بريتانيا گفت كه سركوبى تظاهركنندگان ايرانى در روز دانشجو با استفاده از گاز اشك آور، او را نگران كرده است.

به گفته آقاى ميليبند، برخورد نيروهاى امنيتى ايران با معترضان در روز دانشجو، نقض حقوق بشر در مقياسى گسترده است كه از زمان برگزارى انتخابات رياست جمهورى در ايران صورت مى گيرد.

وزير خارجه بريتانيا افزود: «آزادى بيان و آزادى عقيده سياسى، ارزش هايى بنيادى هستند كه همه حكومت ها بايد آنها را رعايت كنند.»

حركت اعتراضى دانشجويان كه به رغم تهديدهاى اخير مقام هاى جمهورى اسلامى ايران مبنى بر سركوب آن به صورت گسترده برگزار شد در رسانه هاى جهان به طور وسيعى بازتاب يافت.

تظاهرات دوشنبه براى بزرگداشت روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ صورت گرفت كه در جريان آن سه دانشجو به ضرب گلوله نيروهاى امنيتى كشته شدند.

با این حال، معترضان با استفاده از این فرصت نسبت به نتیجه انتخابات دهم ریاست جمهوری که در خردادماه سال جاری برگزار شد اعتراض کرده و خواستار برآورده شدن درخواست های خود از سوی مقام های جمهوری اسلامی شدند.
به نقل از راديو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار