آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ خرداد ۳, یکشنبه

کروبی: کرباسچی معاون اول من خواهد بود!

مهدی کروبی گفته است در صورت پیروزی در انتخابات، غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران را به عنوان معاون اول خود انتخاب می کند.

این نخستین باری است که یکی از نامزدهای انتخابات ایران، معاون اول مورد نظر خود را معرفی می کند.

آقای کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران است، اما با اینکه حزبش از میرحسین موسوی حمایت می کند، خود طرفدار آقای کروبی است.

آقای کرباسچی چند سال استاندار اصفهان و سپس شهردار پایتخت بود.

پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶، دستگاه قضایی ایران علیه آقای کرباسچی پرونده ای تشکیل داد و او را به اتهام تخلف مالی محاکمه کرد.

آقای کرباسچی در دادگاهی جنجالی که مشروح جلسات آن از تلویزیون ایران پخش می شد، عمدتا به جرم در نظر گرفتن تخفیف در فروش زمین به مدیران شهرداری محکوم و برای مدتی به زندان رفت.

او پس از گذراندن بخشی از دوران محکومیت خود، با "عفو" رهبر ایران از زندان آزاد شد و پس از آن سمت دولتی یا عمومی نداشته است.

موسوی برنامه اقتصادی خود را اعلام کرد

میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، برنامه اقتصادی خود را منتشر کرده است.

این برنامه بیشتر به مشکلات بنیادی اقتصاد ایران می پردازد ولی گاه وارد هم جزئیات می شود. از نظر آقای موسوی، بخشی از مشکلات قتصادی ایران به قوه مجریه بر می گردد برای همین در همان ابتدا فهرستی از کاستی قوه مجریه را ارائه می کند که در آن "قانون گریزی"، "شفافیت ناکافی"، "بی انضباطی مالی"، "تمرکز بیش از اندازه" و "کمبود کارایی" از جمله مهمترین های آن است.

آقای موسوی اصلاح این بخش ها را اولویت خود می داند و با انتقاد از برخی روش های دولت فعلی در بخش های مختلف اقتصادی، به اهمیت بخش خصوصی می پردازد و در آن نحوه مشارکت بخش خصوصی را در اداره اقتصاد توضیح می دهد.

از نکات مهم این برنامه، بخش ویژه مربوط به نفت است که در آن شرح داده شده که چگونه می توان از این مزیت برای تحرک اقتصادی بهره جست.

آقای موسوی بر گسترش فناوری اطلاعات با تاکید بر توسعه اینترنت تاکید دارد و به خلاف روش فعلی، معتقد است که باید استفاده از اینترنت پرسرعت برای کلیه کاربران فراهم شود.

اصلاح الگوی مصرف انرژی بخشی از برنامه اقتصادی آقای موسوی است زیرا به عقیده آقای موسوی، در حال حاضر ایران سه برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می کند و برای اصلاح الگوی مصرف انرژی باید یک برنامه چند ساله به اجرا گذاشت.

کاستن از نرخ تورم که هم اکنون بیشتر از ۲۵ درصد است، از جمله اهداف این برنامه اقتصادی است که به عقیده تیم اقتصادی آقای موسوی، در طول چهار سال گذشته باعث شده تا مردم یک چهارم قدرت خرید خود را از دست بدهند.

فضای انتخاباتی در دانشگاه تهران 'داغ نیست'

رئیس دانشگاه تهران می گوید که هنوز فضای انتخاباتی در این دانشگاه داغ نشده است.

فرهاد رهبر به خبرگزاری مهر گفته است که دانشگاه تهران به دانشجویان و تشکل های سیاسی اجازه می دهد که از نامزدها و نمایندگان آنها برای سخنرانی و پرسش و پاسخ دعوت کنند.

اما به گفته او: "تنور انتخاباتی هنوز در دانشگاه داغ نیست و شور و حرارتی که باید در دانشگاه حاکم باشد، دیده نمی شود".

رهبر گفته است که برگزاری میتینگ حزبی در دانشگاه ممنوع است و دانشجویان نباید "پیاده نظام احزاب" باشند.

ابطحی: صدا و سیما و دولت در اختیار احمدی نژاد است

یکی از مشاوران مهدی کروبی، محمود احمدی نژاد را متهم کرده است که با استفاده از امکانات عمومی برای خود تبلیغ می کند.

محمدعلی ابطحی گفته است: "آقای احمدی نژاد به دلیل آرای شکننده خود نسبت به دور قبل، ملاحظات را کنار گذاشته و برای کسب رای از امکانات دولتی استفاده می کند".

او می گوید که آقای احمدی نژاد برای نخستین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی در یک انتخابات دو مرحله ای به ریاست جمهوری رسید و اکنون پس از چهار سال، آرای او از دور گذشته نیز "شکننده تر" است.

آقای ابطحی گفت: "صدا و سیما و تمام امکانات دولتی بدون ملاحظه در خدمت رئیس جمهوری قرار گرفته است".

این در حالی است که هواداران آقای احمدی نژاد هم از صدا و سیما گلایه دارند که در بعضی برنامه های خود دولت را "تخریب" می کند.

سازندگان فیلم های تبلیغاتی نامزدها چه کسانی هستند؟

گفته می شود مجید مجیدی، جواد شمقدری، بهروز افخمی و محمدعلی فارسی ساخت فیلم های مستند تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران را به عهده دارند.

به نوشته ابوالفضل فاتح، مسئول کمیته رسانه و تبلیغات انتخاباتی میرحسین موسوی، مستندهای تبلیغاتی آقای موسوی را مجید مجیدی می سازد.

جواد شمقدری برای دومین بار کارگردانی فیلم های مربوط به محمود احمدی نژاد را به عهده گرفته است.

ستاد مهدی کروبی ساخت فیلم های تبلیغاتی او را به بهروز افخمی سپرده که در دوره گذشته نیز فیلم های آقای کروبی را ساخته بود.

محسن رضایی هم کارگردانی فیلم های تبلیغاتی خود را به عهده محمدعلی فارسی، مستند ساز گذاشته است.

پخش فیلم های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات از تلویزیون ایران، از روز جمعه ۸ خرداد آغاز می شود و نخستین فیلم به محمود احمدی نژاد اختصاص دارد.

احمدی نژاد به منتقدان پاسخ داد

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به انتقادات اخیر علیه عملکرد دولت خود پاسخ داده و گفته است تخریب دولت جرم است و نامزدهای رقیب نمی توانند اتهامات خود را ثابت کنند.

آقای احمدی نژاد روز شنبه ۲ خرداد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در این چهار سال و به خصوص در سه ماه اخیر به خاطر منافع کشور سکوت کردم اما در مناظره ها برخی حرف ها را خواهم گفت.

او گفت رقیبان او در انتخابات دو اشتباه کرده اند: "اول اینکه طبق قانون تخریب جرم است و دوم اینکه اتهاماتی وارد می کنند که بعدا نمی توانند آن را اثبات کنند".

آقای احمدی نژاد از عملکرد دولت خود در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی دفاع کرد و به عملکرد منتقدانش در زمانی که اداره کشور را به عهده داشتند تاخت.

او گفت: "متوسط نرخ تورم در طول چهار سال این دولت نسبت به چهار سال دولت های قبلی کمتر بوده و ممکن است در مقاطعی به ۲۵ درصد رسیده باشد که به وجود آمدن آن هم ربطی به سیاست های این دولت ندارد".

در حالی که منتقدان می گویند سیاست های دولت نهم به رشد شدید نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم منجر شده است، آقای احمدی نژاد گفته است این افزایش تورم ناشی از تورم سنگین جهانی و اجرای برنامه هایی مانند سهمیه بندی بنزین بوده که مجلس با وجود مخالفت دولت تصویب کرده و دولت ناچار به اجرای آنها بوده است.

رئیس جمهوری ایران همچنین از سیاست خارجی دولت خود دفاع کرد و گفت "با کمترین هزینه و حتی با هزینه ای نزدیک به صفر" اهداف سیاست خارجی ایران را محقق کرده است.

او گفت: "کسانی که امروز به دنبال گفتگو با ما هستند، چهار سال پیش می گفتند باید ایران را از صحنه جغرافیا حذف کنیم و ما را به حمله نظامی تهدید می کردند".

آقای احمدی نژاد به شدت از سیاست "تنش زدایی" که در دولت های محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی دنبال می شد انتقاد کرد و گفت "تحقیری که ایران در آن دوره تحمل کرد، در طول تاریخ انقلاب بی سابقه بود".

این در حالی است که میرحسین موسوی، رقیب آقای احمدی نژاد از جناح اصلاح طلب، ساعتی پیش تر در اصفهان گفته بود: "دولت نهم آبروی ایرانیان را در جهان برده است".

اما رئیس جمهوری ایران در کنفرانس خبری خود گفت: "در دولت قبل نتیجه سیاست تنش زدایی را دیدیم که برای استقرار ناتو در افغانستان با آنها همکاری کردند، اما آنها به محض اینکه در افغانستان مستقر شدند ایران را کنار گذاشتند. در عراق همین سیاست را ادامه دادند و آمریکایی ها در اوج سیاست تنش زدایی، ایران را محور شرارت نامیدند".

'بسته پیشنهادی' برای غرب آماده است

آقای احمدی نژاد ضمن صحبت های خود به مجموعه پیشنهاداتی اشاره کرد که مقامات ایران از مدتی قبل می گفتند برای ارائه به گروه ۱+۵ در حال بررسی آن هستند.

او گفت: "ما بسته پیشنهادی خود را بر اساس اصول منطقی آماده کرده ایم".

رئیس جمهوری ایران در مورد گفتگو با غرب نیز گفت: "زمانی آنها اولتیماتوم می دادند و ضرب الاجل تعیین می کردند، اما حالا ما به آنها گفته ایم که بعد از انتخابات گفت و گو می کنیم و آنها هم پذیرفته اند".

خاتمی: 22 خرداد، دوم خرداد دیگری خواهد بود

مراسم سالگرد دوم خرداد سال ۷۶ که به پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهور منجر شد، در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار می شود. محمد خاتمی سخنران این مراسم است.

آقای خاتمی که در انتخابات از میرحسین موسوی حمایت می کند، پیش از برگزاری این مراسم گفته است که ۲۲ خرداد، دوم خرداد دیگری خواهد بود.

میرحسن موسوی، آخرین نخست وزیر ایران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه اصفهان با انتقاد از سیاست خارجی گفته است: " آقایان ما را به جایی رسانده اند که پاسپورت های ما در ترازوی کشوری مانند سومالی قرار گرفته است."

آقای موسوی همچنین با تاکید بر آزادی اندیشه گفت:"خواستن آزادی مانند خواستن هواست بدون هوا همه خفه می شوند و بدون آزادی کشور می میرد و ما نمی توانیم بدون آزادی، ایران پیشرفته داشته باشیم."

آخرین نخست وزیر ایران دولت فعلی را به قانون گریزی متهم کرده و با اشاره به انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و حذف شوراهای عالی گفته است: "هیچ کس نمی تواند مثل دوران قاجار تصمیم بگیرد."

آقای موسوی با مقایسه دولت کنونی با دوران قاجار گفت: "در کشور که قانون بی مقدار باشد و دولت رسما در برابر مجلس همسوی خود بایستد و قوانین را اجرا نکند آیا نباید احساس خطر کنیم."

این نامزد انتخابات سفر آقای احمدی نژاد به اجلاس دوربان سوئیس را زیر سئوال برده و گفته است: "ملت ما به شما چنین حقی نداده است که آبروی ملت ما را ببرید آیا شما با رفتن به سوئیس آبروی ملت ما را حفظ کردید؟"

البته عصر روز جمعه اول خرداد ماه، طرفداران محمود احمدی نژاد نیز دو روز پیش از سالگرد آزادی خرمشهر (در سوم خرداد) در ورزشگاه هفتم تیر تهران جمع شدند و آقای احمدی نژاد نیز در این مراسم سخنرانی کرد.

آقای احمدی نژاد مانند بقیه نامزدها از رقبای خود انتقاد کرد و گفت:"به خدا قسم فشاری که بعضی ها در داخل در موضوع هسته ای به ما وارد کردند به مراتب بدتر از فشار جبهه استکبار بود."

آقای احمدی نژاد همچنین از برخی ها در داخل به عنوان کسانی نام برد که از "طرح مسئله هولوکاست همسو با عصبانیت صهیونیست ها" عصبانی شدند.

آخرين آخبار