آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱۲, دوشنبه

برگزاری مراسم تنفیذ احمدی نژاد

در حالی که صبح امروز حبیب الله عسگر اولادی میهمان برنامه صبح عالی بخیر شبکه اول سیما در پاسخ به مجری که ساعت شروع مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری را پرسیده بود، ساعت 10 صبح را آغاز این مراسم اعلام کرده بود تا کنون شبکه خبر سیما و خبرگزاری فارس خبری در این باره منتشر نکرده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار «آینده»، معمولاً مراسم‌های رسمی نظام و سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب ساعت 10 صبح آغاز می‌شود. طبق اخبار رسیده برخی شخصیت‌های نظام، از پیش از ساعت 10 در حسینیه امام خمینی(ره) حضور پیدا کرده‌اند.
 
با این حال در حالی که مسئولان صداوسیما اعلام کرده بودند این مراسم به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود، مشخص نیست در آغاز مراسم تنفیذ تأخیری رخ داده یا آن‌که پخش زنده این مراسم و انتشار زنده اخبار آن منتفی شده است. به ویژه که تا ساعت 12 ظهر هم هیچ خبری در این باره منتشر نشده است.

 
طبق گزارش‌های رسیده آیت‌ا.. هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان، سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و سید حسن خمینی نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در این مراسم شرکت نمی‌کنند اما گفته می‌شود محسن رضایی ضمن تأکید بر تداوم اعتراضات خود به روند انتخابات در حسینیه امام خمینی(ره) حضور یافته است. این در حالی است که طبعاً مهدی کروبی و میرحسین موسوی در این مراسم حاضر نمی‌شوند.
 
گفتنی است ساعت  12:17:27  خبرگزاري دانشجويان ايران در خبری کوتاه اعلام کرد: مقام معظم رهبري، حكم دومين دوره رياست‌جمهوري دكتر محمود احمدي‌نژاد را تنفيذ كردند.
 
به گزارش ايسنا، مراسم تنفيذ دهمين دوره رياست ‌جمهوري اسلامي ايران صبح روز دوشنبه 12 مرداد با حضور شخصيت‌هاي سياسي و كارگزاران نظام در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد.
طبق اصل 110 قانون اساسي، مقام معظم رهبري، حكم رييس‌جمهور را پس از انتخاب مردم، تنفيذ مي‌كند. 
 
شبکه خبر هم ساعت 13 بخشهایی از این مراسم را به همراه خبر کلی آن پخش کرد و نشان داد که یکی از نزدیکان رهبری حکم ریاست جمهوری را به رهبر انقلاب داد و ایشان آن را به احمدی‌نژاد ارائه کردند. در این لحظه احمدی‌نژاد تلاش کرد دست آیت‌الله خامنه‌ای را ببوسد که ایشان اجازه ندادند و وی شانه ایشان را بوسید.
 
در اين مراسم " صادق محصولي" وزير کشور گزارشي از چگونگي برگزاري دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ارايه کرد و متن حکم رياست جمهوري نيز توسط  حجت الاسلام محمدي گلپايگاني قرائت شد.
 
رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اظهارکردند: انتخابات اخیر نشان دهنده قدرت نظام در به صحنه کشاندن توده مردم بود. اسلامیت و جمهوریت در نظام اسلامی دو عنصر جدا نیستند و جمهوریت آن در دل اسلامیت قرار دارد.
 
ایشان با اشاره به این نکته که الان گروه‌هاي سیاسی در موضع نسبت به دولت سه دسته اند، افزودند: گروهی از مخالفان دولتند، گروهی از موافقين و گروهی هم از منتقدين، که دولت بايد از منتقدين استقبال كند و آنها را به حساب بياورد. دولت بايد به كساني كه در حوادث اخیر آسيب ‌ديده‌اند، رسيدگي كرده و مشکلات آنها را برطرف نماید.
 
آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند که برخی از خواص در این امتحان مردود شدند.
 
تفاوت دیگر مراسم تنفیذ این دوره حضور آیت الله جنتی بجای آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار رهبر انقلاب بود.

يك تصوير زيبا

هاشمی رفسنجانی تهران را ترک کرد

عصر ایران – آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (یکشنبه ) تهران را به مقصد نقطه نا معلومی ترک کرده است .

به گزارش عصر ایران ،خبرگزاری فارس و برخی رسانه های دیگر خبر دادند در حالی که کمتر از 24 ساعت به مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد باقی مانده است ترک تهران از سوی هاشمی رفسنجانی می تواند به معنای عدم حضور وی در مراسم مزبور باشد.

پیش از این نیز حجه الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نوه امام خمینی (ره ) ایران را ترک کرده بود.

پیش بینی می شود مراسم تنفیذ فردا با غیبت قابل توجه و معنادار جمعی از یاران با سابقه انقلاب برگزار شود .

مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات پیش از این به صراحت گفته بود که در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد شرکت نخواهد کرد .

عدم حضور آقایان هاشمی و خاتمی به عنوان روسای جمهور 16 سال از حیات نظام جمهوری اسلامی ایران در مراسم دوشنبه تنفیذ ریاست جمهوری و نیز در مراسم روز چهارشنبه تحلیف محمود احمدی نژاد در مجلس نیز می تواند بسیار معنی دار باشد.

در همین حال مسووول امور رسانه ای  دفتر هاشمی رفسنجانی در گفت وگوی کوتاه تلفنی با خبرنگار عصرایران ، از سفر هاشمی به خارج از تهران ابراز بی اطلاعی کرد و پیگیری خبرنگار عصرایران برای گفت وگو با مسوول دفتر هاشمی به دلیل آنچه حضور وی در جلسه نامیده شد ، میسر نگردید.  

 پیشتر مسوولان دفتر هاشمی گفته بودند که وی برنامه ای برای سفر در مرداد ماه ندارد.

احتمال غیبت برخی از مقامات از مراسم تنفیذ احمدی نژاد

تنفیذ دوره اول احمدی نژاد

غیبت شماری از شخصیتها از مراسم تنفیذ احمدی نژاد مطرح شده است

مراسم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تا ساعاتی دیگر برگزار می شود اما احتمال غیبت شماری از شخصیت های جمهوری اسلامی از این مراسم مطرح شده است.

روز دوشنبه، 3 اوت (12 مرداد)، مراسم تنفیذ دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد توسط آیت الله خامنه ای در تهران برگزار می شود اما در مورد حضور و غیبت شماری از شخصیت های جمهوری اسلامی در این مراسم اخبار متفاوتی انتشار یافته است.

در مراسم تنفیذ، رهبر جمهوری اسلامی حکم انتصاب فردی را که انتخاب او به ریاست جمهوری مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته به او تسلیم می کند و در سال های گذشته، این مراسم با حضور نمایندگان سیاسی خارجی و مقامات و شخصیت های ارشد جمهوری اسلامی برگزار می شده است.

با توجه به بحران ناشی از اتهام تقلب در انتخابات این دوره از ریاست جمهوری و اختلافات گسترده ای که در سطح مقامات ارشد جمهوری اسلامی بروز کرده، گفته می شود احتمالا شماری از این شخصیت ها در این مراسم حضور نخواهند داشت.

خبرگزاری کار ایران - ایلنا - به نقل از حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس خبرگان، برای حضور در این مراسم شرایطی را در نظر گرفته بود.

به گفته آقای مرعشی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت با شرط عذرخواهی محمود احمدی نژاد از اتهامات او علیه علیه آقای رفسنجانی و برخی اعضای خانواده اش در جریان مناظره های تلویزیونی کرد آماده شرکت در این مراسم بوده است.

خاتمی و حسن خمینی

برخی گزارشها حاکی از عدم حضور خاتمی و حسن خمینی از مراسم تنفیذ است

حسین مرعشی در عین حال گفته است که سخنگوی آقای رفسنجانی نیست و افزوده "تا آنجا که مطلع هستم، ایشان از باب علاقه و احترامی که به رهبر انقلاب دارند، این تمایل وجود دارد که در این مراسم شرکت کنند."

وی افزوده است که محمود احمدی نژاد حتی پس از تذکر آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه 29 خرداد نیز "حاضر به اصلاح مواضع خود نشد و به نظر می رسد اگر در فرصت باقی مانده اظهاراتش را در خصوص آقای هاشمی اصلاح نکند، ایشان در مراسم تنفیذ شرکت نخواهند کرد."

برخی گزارش ها حاکی از آن است که آقای هاشمی رفسنجانی به کرمان سفر کرده و قرار است روز دوشنبه در دیدار با دانشجویان دانشگاه کرمان سخنانی ایراد کند اما این گزارش ها مورد تایید قرار نگرفته است.

علاوه بر اتهاماتی که محمود احمدی نژاد علیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت وارد کرد، برخی افراد و رسانه های طرفدار دولت نیز به حملات لفظی علیه آقای رفسنجانی ادامه داده اند و در جلسه پخش اعترافات بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات در روز شنبه نیز به نقل از یکی از متهمان نیز اظهاراتی علیه وی پخش شد.

چند غیبت دیگر

مراسم تنفیذ از جمله گردهمایی های مهم حکومتی در ایران است و خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته است که مراسم روز دوشنبه با حضور روسای سه قوه و دیگر شخصیت های سیاسی، کشوری و لشکری و همچنین سفرای کشورهای خارجی برگزار می شود و محمود احمدی نژاد حکم امضا شده دومین دوره ریاست جمهوری خود را از آیت الله خامنه ای دریافت می کند.

در عین حال، علاوه بر آقای رفسنجانی، گزارش هایی از تحریم ضمنی این مراسم از سوی شماری از شخصیت های مهم جمهوری اسلامی انتشار یافته است.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، چند هفته پیش در بیانیه ای گفت که در مراسم تنفیذ و مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد شرکت نخواهد داشت و همچنین، با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می رسد که میر حسین موسوی، از رهبران مخالف دولت نیز در این مراسم حضور یابد.

موسوی

کروبی قطعا شرکت ندارد و شرکت موسوی هم محتمل نیست

براساس گزارش های تایید نشده، محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق نیز که برخورد دولت با اعتراضات مردم را مورد انتقاد قرار داده و هدف حملات و اتهاماتی از سوی طرفداران محمود احمدی نژاد قرار گرفته، ممکن است در مراسم تنفیذ و احتمالا تحلیف شرکت نکند.

در همین زمینه، شایعات متفاوتی در مورد حضور حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی، در این مراسم انتشار یافته است.

هغته گذشته روزنامه ایران، متعلق به خبرگزاری دولتی ایرنا، نوشت که سید حسن خمینی برای تفریح به پاریس سفر کرده و چند روز بعد خبر داد که آقای خمینی حضور خود در مراسم تنفیذ و تحلیف را مشروط به آن کرده است که همراه روسای سه قوه، در کنار آیت الله خامنه ای در این مراسم حاضر شود.

معمولا در این مراسم، روسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس جمهوری سابق و معدودی از مقامات ارشد در جایگاه مخصوص حضور داشته اند و این روزنامه دلیل درخواست غیر متعارف آقای خمینی برای مراسم این دوره را توضیح نداد.

همچنین سایت الف، متعلق به احمد توکلی، از نمایندگان بنیادگرای مجلس نیز نوشت که حسن خمینی هر سال برای تفریح به پاریس سفر می کند و افزود که این قبیل مسافرت ها تحت عنوان سفرهای تحقیقی صورت می گیرد و هزینه هنگفتی دارد.

در واکنش به این اخبار، موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی با صدور بیانیه ای اخبار درج شده در روزنامه ایران و "سایت های وابسته به محالف خاص" را به شدت تکذیب کرد و آن را مغایر نص صریح قانون مطبوعات و وجدان و اخلاق روزنامه نگاری دانست.

سید حسن خمینی، فرزند احمد خمینی، متولی آرامگاه آیت الله خمینی است و معمولا میزبانی شرکت کنندگان در مراسم ویژه در این آرامگاه را برعهده دارد.

در مورد حضور یا غیبت برخی دیگر از مقامات و شخصیت های جمهوری اسلامی، از جمله محسن رضایی، دیگر نامزد معترض انتخابات، و برخی از مقامات برکنار شده دولت محمودی احمدی نژاد گزارشی در دست نیست.

همزمان، برخی سایت های معترض به نتیجه انتخابات اخیر نوشته اند که معترضان که انتخاب محمود احمدی نژاد را ناشی از تقلب در آرا و ریاست جمهوری او را فاقد مشروعیت می دانند در نظر دارند همزمان با برگزاری مراسم تحلیف تظاهراتی علیه آغاز زمامداری او برگزار کنند.

بیانیه شماره 10 مهندس میرحسین موسوی در مورد دادگاه گروهی از فعالان نهضت سبز

قلم - مهندس میرحسین موسوی در مورد دادگاه گروهی از فعالان نهضت سبز بیانیه منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

می‌گویند فرزندان انقلاب در دادگاهی که دیروز تشکیل شده بود به ارتباط با بیگانه و برنامه‌ریزی برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی اعتراف کرده‌اند. اینجانب در سخنان آنان دقیق شدم و در حقیقت آن چنین چیزی نیافتم، بلکه شنیدم که با ناله‌ای عمیق از سرگذشت دردناک خود در این پنجاه روز می گفتند؛ انسان‌هایی له شده که ممکن بود به هرچیز دیگری هم که به آن الزام شود اقرار کنند به راستی چه چیز دیگری جز داستان رنج‌هایی که کشیده‌اند ممکن است بگویند. می‌گفتند محسن روح‌الامینی حق داشت که شهید شد. می گفتند که اگر 50 روز ایستادگی نکرده بودیم این نمایش هفته‌ها پیش برگزار می‌شد. می‌‌گفتند هرچه را که به آنان می‌گفتند تا گفته باشند که اینها حرف‌های ما نیست.
دندان شکنجه‌گران واعتراف‌گیران دیگر به استخوان مردم رسیده است تا جایی که اینک از میان کسانی قربانی می‌گیرند که خدمات بزرگ به کشور و نظام در کارنامه دارند و به تهدید دیگرانی سرگرمند که در نشو و نمای این نهضت و تاسیس نظام برخاسته‌ از آن برجسته‌ترین نقش‌ها را بر عهده داشته‌اند. آیا کسانی را که آرزوی شهادت در راه نورانی انقلاب اسلامی داشته‌اند به چیزی کمتر از آن تهدید می‌کنید؟ یا پس از به مسلخ بردن جمهوریت نظام، اسلامیت و آبروی آن را هم با این بی‌آبرویی‌ها هدف گرفته‌اید؟ تنها داوری قطعی وجدان بشری از مشاهدة دادگاه‌هایی اینچنین فرمایشی سقوط اخلاقی و بی‌اعتباری صحنه‌گردانان آن است.
صحنه‌هایی که دیدیم و دیدید جز تدارکی ناشیانه برای شروع به کار دولت دهم نیست. از دادگاهی که همه چیزش تقلبی است انتظار دارند عدم وقوع تقلب در انتخابات را اثبات کند. اگر شما اهل تقلب نیستید آن را در رعایت ظواهر اولیه یک دادرسی قضایی به نمایش بگذارید. با دادخواستی سخیف با طرح مطالبی بی‌ربط، با استناد به کتاب‌هایی که به خروار خمیر می‌شوند، با تکیه بر گزارش خبرنگارانی که نامشان را هم کسی نشنیده است و با استناد به اعتراف‌هایی که رنگ شکنجه‌های قرون وسطایی از آن هویداست انتظار دارند ملت را به چه چیز قانع کنند؟ آیا نخوانده‌اند که پیامبر اکرم (ص) فرمود برای کسی که بعد از شکنجه اقرار کند حدی نیست یا کسی که در زندان یا قید و بند باشد و او را تهدید کرده باشند اقراری برای او نیست (الغدیر جلد ششم).
مردم ما با فرزندان خود که دیشب پس از 50 روز بی‌خبری چهرةشان را دیدند احساس همدردی می‌کنند. برادران ما! غمگین نباشید. بدانید که مردم وضعیت شما را درک می‌کنند و می‌دانند که حفظ جان شما واجب‌تر از هر چیز دیگر است. زود خواهد بود که ملت محاکمه مرتکبین این فجایع را شاهد باشد و بازجویان و شکنجه‌گرانی که این‌گونه با جان و آبروی او بازی می‌کنند بشناسد.
وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ یَسْتَقْدِمُونَ
و اگر خداوند مردم را به [سزاى] ستمشان مؤاخذه می‏کرد جنبنده‏اى بر روى زمین باقى نمى‏گذاشت لیکن [کیفر] آنان را تا وقتى معین بازپس مى‏اندازد و چون اجلشان فرا رسد ساعتى آن را پس و پیش نمى‏توانند افکنند
میرحسین موسوی

بازداشت مادر یکی از کشته شدگان اخیر

تغییر برای برابری: "مادران عزادار" اعلام کرده اند که مادر یکی از کشته شدگان اخیر در کرمانشاه بازداشت شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

بنا به این گزارش زهرا (بهجت) نوذری ، مادر پویا مقصود بیگی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که برای اعتراض و دادخواهی به کشته شدن فرزندش بدن خود را گل گرفته و در مقابل اداره اطلاعات کرمانشاه به تنهایی تحصن کرده بود، در ساعت 10 شب اولین روز تحصن خود دستگیر شده است.

پویا مقصود بیگی در تاریخ 30 خرداد 88 توسط نیروهای امنیتی کرمانشاه دستگیر و تحت شکنجه های وحشتناک در زندان کرمانشاه قرار می گیرد و پس از آزادی فوت می کند.

زهرا نوذری در جوانی همسر خود را از دست داده و دو فرزند خردسال اش را با کار طاقت فرسای خیاطی اداره کرده و در آستانه فارغ التحصیلی فرزند ارشدش او را به طرز فاجعه آمیزی از دست داده است .

اقوام و آشنایان زهرا به شدت تحت فشار هستند و سکوت اختیار کرده اند .

مادران عزادار اعلام کرده اند که خواهان آزادی فوری این مادر داغدار و عزادار و مجازات عاملان و آمران فجایع پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری هستند .

پس از 47 روز پیکر بی جان بهزاد را به خواهرش نشان دادند

خبرنامه امیرکبیر: بهزاد مهاجر، از دستگیرشدگانی که در تجمع روز 25 خرداد بازداشت شده بود، به شهادت رسیده است. خانواده وی پس از 46 روز بی خبری روز گذشته جسد وی را در سردخانه کهریزک شناسایی کردند.

بهزاد مهاجر 47 سال داشته و طی این مدت اقوام او به دنبال نشانی بهزاد به دادگاه انقلاب، زندان اوین و مراکز قضایی مراجعه کردند، اما مسئولین از ارائه پاسخ مشخص به آنها خودداری می کردند. روز گذشته و پس از 47 روز آزار و اذیت این خانواده، جسد بهزاد مهاجر به خواهر وی نشان داده شده است.

خانواده مهاجر تأکید کردند جسد بهزاد روز 31 خردادماه تحویل پزشکی قانونی شده است اما تا دیروز شنبه در خصوص کشته شدن فرزندشان خبری به این خانواده سرگردان داده نمی شده است.

به نظر می رسد وی بر اثر اصات گلوله در سینه اش درگذشته است.

جسد وی صبح امروز دوشنبه/12 / 5 / 88 به خانواده اش تحویل داده و ساعت 12 امروز در قطعه 208 بهشت زهرا تشییع خواهد شد.

موسوی: شعار کلیدی مردم در راه سبزی که برگزیده‌اند، "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر" است!!!

موسوی: شعارهایی مورد حمایت است که فراتر از قانون اساسی نرود!

قلم - میرحسین موسوی تاکید کرد: شعار کلیدی مردم در راه سبزی که برگزیده‌اند، "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر" است.
مهندس میرحسین موسوی روز شنبه در گفت‌وگویی کوتاه با قلم‌نیوز، درباره شعارهای نهضت سبز در در اجتماعات اظهار کرد: شعارهایی مورد حمایت راه سبز میلیونی مردم است که فراتر از قانون اساسی جمهوری اسلامی نرود. خواسته مردم دفاع از جمهوریت نظام در کنار اسلامیت آن است و شعار جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد در بیان این جنبه از مطالبات آنان نقش راهبردی دارد. موسوی همچنین با تاکید بر ظرفیت‌های قانون اساسی افزود: ما به دنبال آزادی، عدالت و کرامت انسانی هستیم و اینها اهدافی هستند که تحققشان با اجماع و تاکید گسترده و تحول‌آفرین مردم بر چارچوب قانون اساسی و مطالبه‌شان برای اجرای کامل و دقیق آن امکان‌پذیر است. ما باید بدانیم برای آن که تغییر به سمت مطلوب صورت گیرد، اجماعی در مورد چنین چارچوبی جنبه سرنوشت ساز دارد و گرنه وارد یک دوران هرج و مرج خواهیم شد. وی درباره ماهیت مطالبات مردم افزود: سرشت جنبش مردم جنبه مسالمت‌آمیز دارد و متکی به خواست عمومی برای استیفای حقوقشان است که در انتخابات گذشته پایمال شده است. موسوی با اشاره به دروغ‌پراکنی‌های رسانه غیرملی و برخی افراد و تریبون‌ها تاکید کرد: به‌رغم ادعای مخالفان، این جنبش حق‌طلبانه و معنوی کوچکترین ارتباطی با خارج ندارد و کاملا داخلی است و ملت ما به خوبی نسبت به اهمیت این فاصله‌گذاری با بیگانگان آگاه است و بر اساس تجربیات دویست‌ساله خود نسبت به نیات اجانب با سوءظن برخورد می‌کند. وی همچنین افزود: در حرکت عظیمی که در سراسر جهان از سوی ایرانیان مقیم خارج در دفاع از مردم داخل کشور صورت گرفت، به طور محسوسی این فاصله‌گذاری نمایان بود و جا دارد از همه این هموطنان سپاس‌گزاری و تقدیر شود.

آخرين آخبار