آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱۲, دوشنبه

احتمال غیبت برخی از مقامات از مراسم تنفیذ احمدی نژاد

تنفیذ دوره اول احمدی نژاد

غیبت شماری از شخصیتها از مراسم تنفیذ احمدی نژاد مطرح شده است

مراسم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تا ساعاتی دیگر برگزار می شود اما احتمال غیبت شماری از شخصیت های جمهوری اسلامی از این مراسم مطرح شده است.

روز دوشنبه، 3 اوت (12 مرداد)، مراسم تنفیذ دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد توسط آیت الله خامنه ای در تهران برگزار می شود اما در مورد حضور و غیبت شماری از شخصیت های جمهوری اسلامی در این مراسم اخبار متفاوتی انتشار یافته است.

در مراسم تنفیذ، رهبر جمهوری اسلامی حکم انتصاب فردی را که انتخاب او به ریاست جمهوری مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته به او تسلیم می کند و در سال های گذشته، این مراسم با حضور نمایندگان سیاسی خارجی و مقامات و شخصیت های ارشد جمهوری اسلامی برگزار می شده است.

با توجه به بحران ناشی از اتهام تقلب در انتخابات این دوره از ریاست جمهوری و اختلافات گسترده ای که در سطح مقامات ارشد جمهوری اسلامی بروز کرده، گفته می شود احتمالا شماری از این شخصیت ها در این مراسم حضور نخواهند داشت.

خبرگزاری کار ایران - ایلنا - به نقل از حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس خبرگان، برای حضور در این مراسم شرایطی را در نظر گرفته بود.

به گفته آقای مرعشی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت با شرط عذرخواهی محمود احمدی نژاد از اتهامات او علیه علیه آقای رفسنجانی و برخی اعضای خانواده اش در جریان مناظره های تلویزیونی کرد آماده شرکت در این مراسم بوده است.

خاتمی و حسن خمینی

برخی گزارشها حاکی از عدم حضور خاتمی و حسن خمینی از مراسم تنفیذ است

حسین مرعشی در عین حال گفته است که سخنگوی آقای رفسنجانی نیست و افزوده "تا آنجا که مطلع هستم، ایشان از باب علاقه و احترامی که به رهبر انقلاب دارند، این تمایل وجود دارد که در این مراسم شرکت کنند."

وی افزوده است که محمود احمدی نژاد حتی پس از تذکر آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه 29 خرداد نیز "حاضر به اصلاح مواضع خود نشد و به نظر می رسد اگر در فرصت باقی مانده اظهاراتش را در خصوص آقای هاشمی اصلاح نکند، ایشان در مراسم تنفیذ شرکت نخواهند کرد."

برخی گزارش ها حاکی از آن است که آقای هاشمی رفسنجانی به کرمان سفر کرده و قرار است روز دوشنبه در دیدار با دانشجویان دانشگاه کرمان سخنانی ایراد کند اما این گزارش ها مورد تایید قرار نگرفته است.

علاوه بر اتهاماتی که محمود احمدی نژاد علیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت وارد کرد، برخی افراد و رسانه های طرفدار دولت نیز به حملات لفظی علیه آقای رفسنجانی ادامه داده اند و در جلسه پخش اعترافات بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات در روز شنبه نیز به نقل از یکی از متهمان نیز اظهاراتی علیه وی پخش شد.

چند غیبت دیگر

مراسم تنفیذ از جمله گردهمایی های مهم حکومتی در ایران است و خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته است که مراسم روز دوشنبه با حضور روسای سه قوه و دیگر شخصیت های سیاسی، کشوری و لشکری و همچنین سفرای کشورهای خارجی برگزار می شود و محمود احمدی نژاد حکم امضا شده دومین دوره ریاست جمهوری خود را از آیت الله خامنه ای دریافت می کند.

در عین حال، علاوه بر آقای رفسنجانی، گزارش هایی از تحریم ضمنی این مراسم از سوی شماری از شخصیت های مهم جمهوری اسلامی انتشار یافته است.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، چند هفته پیش در بیانیه ای گفت که در مراسم تنفیذ و مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد شرکت نخواهد داشت و همچنین، با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می رسد که میر حسین موسوی، از رهبران مخالف دولت نیز در این مراسم حضور یابد.

موسوی

کروبی قطعا شرکت ندارد و شرکت موسوی هم محتمل نیست

براساس گزارش های تایید نشده، محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق نیز که برخورد دولت با اعتراضات مردم را مورد انتقاد قرار داده و هدف حملات و اتهاماتی از سوی طرفداران محمود احمدی نژاد قرار گرفته، ممکن است در مراسم تنفیذ و احتمالا تحلیف شرکت نکند.

در همین زمینه، شایعات متفاوتی در مورد حضور حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی، در این مراسم انتشار یافته است.

هغته گذشته روزنامه ایران، متعلق به خبرگزاری دولتی ایرنا، نوشت که سید حسن خمینی برای تفریح به پاریس سفر کرده و چند روز بعد خبر داد که آقای خمینی حضور خود در مراسم تنفیذ و تحلیف را مشروط به آن کرده است که همراه روسای سه قوه، در کنار آیت الله خامنه ای در این مراسم حاضر شود.

معمولا در این مراسم، روسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس جمهوری سابق و معدودی از مقامات ارشد در جایگاه مخصوص حضور داشته اند و این روزنامه دلیل درخواست غیر متعارف آقای خمینی برای مراسم این دوره را توضیح نداد.

همچنین سایت الف، متعلق به احمد توکلی، از نمایندگان بنیادگرای مجلس نیز نوشت که حسن خمینی هر سال برای تفریح به پاریس سفر می کند و افزود که این قبیل مسافرت ها تحت عنوان سفرهای تحقیقی صورت می گیرد و هزینه هنگفتی دارد.

در واکنش به این اخبار، موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی با صدور بیانیه ای اخبار درج شده در روزنامه ایران و "سایت های وابسته به محالف خاص" را به شدت تکذیب کرد و آن را مغایر نص صریح قانون مطبوعات و وجدان و اخلاق روزنامه نگاری دانست.

سید حسن خمینی، فرزند احمد خمینی، متولی آرامگاه آیت الله خمینی است و معمولا میزبانی شرکت کنندگان در مراسم ویژه در این آرامگاه را برعهده دارد.

در مورد حضور یا غیبت برخی دیگر از مقامات و شخصیت های جمهوری اسلامی، از جمله محسن رضایی، دیگر نامزد معترض انتخابات، و برخی از مقامات برکنار شده دولت محمودی احمدی نژاد گزارشی در دست نیست.

همزمان، برخی سایت های معترض به نتیجه انتخابات اخیر نوشته اند که معترضان که انتخاب محمود احمدی نژاد را ناشی از تقلب در آرا و ریاست جمهوری او را فاقد مشروعیت می دانند در نظر دارند همزمان با برگزاری مراسم تحلیف تظاهراتی علیه آغاز زمامداری او برگزار کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار