آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

انتشار ویژه نامه امین جامعه!؟ راهی برای ایجاد بحران یا برون رفت از بحران؟!

سحام نیوز: نیروی انتظامی با انتشار ویژه نامه ای به نام “امین جامعه” نسبت به انتشار تصاویر تعدادی زیادی از مردم که در راهپیمایی روز عاشورا شرکت کرده بودند اقدام نموده است. این ویژه نامه که در ۸صفحه تنظیم شده مشتمل بر تصاویر ۶۵ نفر از مردم است. پلیس اطلاعات وامنیت عمومی نیروی انتظامی که در بیانیه خود این افراد را عوامل ناامنی و آسیب رساندن به اموال بیت المال، اخلال در نظم عمومی و اهانت کنندگان به مقدسات و شعائر اسلامی در روز عاشورای حسینی نامیده است از شهروندان خواسته تا این شهروندان! را شناسایی کنند.
لازم به توضیح است این ویژه نامه در تعداد بسیار کثیری انتشاریافته؛ که در مساجد مدارس تکایا ادارات و سایر سازمان ها در حال توزیع میباشد.
به گزارش سحام نیوز برخی این اقدام نیروی انتظامی را بیشتر به خاطر ایجاد ارعاب و فضای امنیتی جهت جلوگیری از حضور مردم در راهپیمایی روز ۲۲بهمن دانسته اند. این درحالیست که اعمال چنین رفتارهایی نه تنها به خروج از بحران کمکی نمیکند بلکه به فاصله گرفتن مردم از نیروهای نظامی و انتظامی و قهر آنان با این نهادهای امنیتی خواهد انجامید.

بیانیه پنج نفره ومنظرهای متفاوت دینی در گفتگو با محسن کدیور

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
بهاره آزادی

شبکه جنبش راه سبز(جرس): از زمان انتشار بیانیه پنج نفره آقایان سروش، کدیور، مهاجرانی، بازرگان و گنجی، هجمه تامل انگیزی نسبت به امضاکنندگان بیانیه در داخل و خارج از کشور آغاز شد. از سویی کسانی که گرایش سکولار/ لائیک دارند، گمان کردند که انگار رهبری جنبش سبز از دستشان  خارج شده و سفره ای که  سی سال است بر کنارش نشسته اند، از پیش رویشان جمع شده است! از سوی دیگر هم رسانه هایی مثل کیهان و رسالت و صدا و سیما که می دانستند، این بیانیه در فضای فکری و سیاسی-اجتماعی ایران  موثر است، سیلی از اتهام و افترا و هتک براه انداختند. با توجه به هر دو زاویه دید، جرس مصاحبه ای را با دکتر محسن کدیور اسلام شناس و از امضاکنندگان این بیانیه ترتیب داده است. کدیور به روشنی در باره هم امضایی پنج نفر در بیانیه سخن گفته و سپس به اختصار به بیان نقطه نظراتش در باره مقوله وحی، تشیع، امامت، عصمت و مهدویت پرداخته است.   
 
بیانیه پنج نفره ای که شما هم یکی از امضاکنندگان آن بودید، با واکنشهای بسیاری در داخل مواجه شد. اکثر قریب به اتفاق اشکالات ناظر به امضاهاست، نه به متن بیانیه. حقیقتا امضاهای شما چه معنائی می دهد؟ 

فعل سیاسی کار جمعی است. کار جمعی همراهی با دیگرانی است که در برخی موارد با تو هم عقیده و در موارد متعددی با تو متفاوتند. اگر انسان کسانی را بیابد که در اکثر موارد با آنها اشتراک نظر دارد، در این صورت حزب تشکیل می دهد. اعضای احزاب مختلف ممکن است برای دفاع از مسئله خاصی جبهه تشکیل دهند. افراد هم جبهه مشترکاتی کمتر از اعضای یک حزب دارند.

رئیس کمیته ویژه مجلس:جواب مرتضوی را در دادگاه می شنویم/درخواست ۵۵ نماینده مجلس برای رسیدگی به پرونده مرتضوی


یکشنبه, ۲۷م دی, ۱۳۸۸
کلمه:رئیس کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات از تقدیم نامه ۵۵ نماینده مجلس برای پیگیری مجموعه گزارشهای این کمیته به رئیس قوه قضائیه خبر داد.
پرویز سروری عضوارشد فراکسیون اصولگرایان حوادث پس از انتخابات با بیان این مطلب اظهار داشت: این نامه که به امضای ۵۵ نماینده مجلس رسیده است جهت پیگیری موضوعات بررسی شده در این کمیته و کلیه موضوعاتی که به دولت و قوه قضائیه باز می گردد ، طی امروز یا فردا به حجت الاسلام آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه تقدیم خواهد شد.
وی همچنین در خصوص انتقادات مرتضوی دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران نسبت به گزارش کمیته ویژه در خصوص زندان کهریزک، به  مهر گفت: گزارش کمیته ویژه در این خصوص مستند بوده و بررسیها بر اساس اسنادی صورت گرفته که این اسناد موجود و غیرقابل انکار است.
سروری با بیان اینکه مطالبی که ما در این گزارش عنوان کردیم تحلیل نیست و بر اساس اسناد موجود صورت گرفته است، تصریح کرد: باید دادگاهی در این راستا تشکیل و این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد و آقای مرتضوی نیز در این دادگاه مستندات خود را ارائه کند.
رئیس کمیته ویژه همچنین تاکید کرد: بنده ورود اینگونه جدلهای سیاسی را در کارهای کارشناسی درست نمی دانم .
گفتنی است پیش از این سعید مرتضوی اصلی ترین متهم کهریزک، تمام بندهای گزارش کمیته ویژه مجلس را تکذیب کرده بود.

شش سال حبس برای صفایی فراهانی


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): محسن صفایی فراهانی به شش سال حبس تعزیری محكوم شد.
به گزارش كلمه دادگاه رسیدگی به اتهامات محسن صفایی فراهانی، شب گذشته حكم نهایی را پس از ۳۷ روز از اتمام آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات او و بیش از ۲۰۰ روز زندان، به محسن صفایی فراهانی ابلاغ كرد.
براین اساس او به شش سال حبس تعزیری محكوم شده است. حكم صفایی فراهانی شب گذشته به خانواده او نیز ابلاغ شد.
عصر روزگذشته محسن صفایی فراهانی در جریان رای دادگاه قرار گرفته بود.


مجید انصاری: افراطیون میدان‌دار شده‌اند


یکشنبه, ۲۷م دی, ۱۳۸۸
کلمه: دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز گفت:« عناصر افراطی با طرح شعارهای ساختارشکن علیه برخی مراجع تقلید و علما حتی حمله فیزیکی به بیوت و دفترهای آنان کار را به نقطه‌ای رسانده‌اند که در سوی مقابل نیز تندروی‌هایی با طرح برخی شعارهای ساختارشکنانه به چشم می‌خورد و توطئه، کینه و نفرت اجتماعی امروز تا حدی در حال شکل‌گیری و بروز و نمود است و خوف آن می‌رود خدای ناکرده به تدریج گروه‌های خشونت‌گرا و افراطی از مرحله هتاکی و حمله‌های محدود و احیانا زد و خوردهای خیابانی به جریانات خطرناک تروریستی و زیرزمینی تبدیل شوند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری با بیان این‌که ” میانه‌روی لازمه مدیریت صحیح است” در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد:« امیرالمومنین(ع) در خطبه همام خود، از میانه‌روی به عنوان یکی از صفات انسان‌های باتقوا یاد می‌کنند. در عرصه سیاسی، میانه‌روی به معنای پرهیز از افراط و تفریط در همه شئون توصیه شده است، در حالی که هر دو طرف قضیه، یعنی افراط و تفریط از مسیر حق عدول می‌کنند.»
وی افزود:« در فضای سیاسی کنونی ـ که متاسفانه افراطیون میدان‌دار شده‌اند ـ به ویژه در یک تفکر، افراطی‌گری مخرب و خطرناکی را شاهد هستیم که در عرصه رسانه‌ها خود را در قالب هتاکی، تهمت و تخریب شخصیت‌های انقلاب به طور وسیعی نشان داده است.»

اختصاصی جرس / بازداشت دو تن دیگر از اعضای نهضت آزادی


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): سولماز علیمرادی از اعضای شاخه جوانان و فرید طاهری عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران امروز پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
به گزارش جرس،  فرید طاهری همسر سارا توسلی است که دو هفته پیش بعد از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شده بود این زوج دو فرزند 3 و 16 ساله دارند.

ستاد دهه فجر قصد حذف رنگ یا نمادی را ندارد


یکشنبه, ۲۷م دی, ۱۳۸۸
کلمه: رئیس ستاد مرکزی دهه فجر گفت:ستاد دهه فجر در صدد حذف رنگ و نمادی نیست.
به گزارش ایلنا،محمدحسین زارع در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا برای تبلیغات سوء برخی رسانه‌های بیگانه درخصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن تدابیری اندیشیده شده یا خیر و این ستاد چه موضعی خواهد داشت؟گفت: روز ۲۲ بهمن روز ملی است وقتی یک روزی به عنوان روز ملی نام می‌گیرد هر صنف، قشر و گروهی می‌تواند در آن حضور داشته باشد بنابراین ستاد دهه فجر بنا ندارد رنگ یا نمادی را حذف کند و یا مسیر راهپیمایی را به مسیری تبدیل کند که از آن اختلاف به وجود بیاید.
وی افزود: هر کسی که در این مسیر قرار می‌گیرد جزو راهپیمایان محسوب می‌شود که برای پیوند با اصل ولایت فقیه، انقلاب و اسلام است.
زارع ادامه داد:از نظر ستاد دهه فجر به هر نوع نگاه و برداشتی از انقلاب احترام می‌گذارد اینگونه مسائل در سنوات گذشته وجود داشته و امسال هم مانعی ندارد که باشند.
وی با بیان اینکه ۲۲ بهمن هر سال یک سخنران در راهپیمایی وجود دارد و آن هم احمدی نژاد است افزود: احمدی نژاد نیز می‌تواند نماینده طیف و گروهی از جامعه باشد البته کسانی که در راهپیمایی حضور می‌یابند در واقع آمده‌اند که پا بر جای پای شهدا بگذارند و قطعا کسانی که پایبند به نظام هستند اجازه نمی‌دهند که در این راهپیمایی حاشیه‌ای ایجاد شود تا امنیت راهپیمایان به خطر بی‌افتد.

کوهکن : طرح تقلیل زمان اجرای حکم محارب ، به نفع محاربان است


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): محسن کوهکن که از امضاکنندگان طرح دوفوریتی تقلیل زمان اجرای حکم محارب از 20 روز به پنج روز است ،گفت: افرادی که از این مورد عصبانی شده اند اطلاع کافی از این طرح ندارند.
این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان شد : آن چیزی که عده یی در قالب یک طرح بیان کرده اند در این است که در زمان فعلی قانون می گوید فرد 20 روز وقت دارد تشخیص دهد اعتراض کند یا خیر، حالا اگر این 20 روز به پنج روز کاهش یابد اتفاق خاصی نمی افتد.
به گزارش اعتماد وی در پاسخ به این سوال که «اگر تفاوتی نمی کند پس چرا مطرح شده و این همه اصرار ورزیده می شود؟» گفت : فرق آن در این است که در نهایت محکمه برای اجرای مراحل بعدی 15 روز وقت بیشتری در اختیار دارد و زودتر می تواند پرونده را به جریان بیندازد و تاییدهای لازم را بگیرد که رای سریع تر انجام شود، البته باید تاکید کنم که در این طرح فقط «محارب» مطرح شده است و همچنین بنده و دیگر نمایندگان در اجرای آن وظایفی را به حکم شرع داریم و باید تابع آن باشیم و هیچ گونه واهمه یی از افرادی که به موازین انتقاد می کنند، نداریم و مکلف هستیم به عنوان یک مسلمان نگذاریم خدای ناکرده حق کسی ضایع شود.
کوهکن با تاکید بر اینکه «این طوری زمان برای اجرای احکام برای محاربین بیهوده تلف نمی شود» ، خاطرنشان شد :‌ این طرح به نفع محاربان است .

سندسازی در”سهام عدالت”بی عدالتی نیست؟


یکشنبه, ۲۷م دی, ۱۳۸۸
کلمه:تهران امروز در سرمقاله خود نوشت:
همانگونه که در فضای هیجان‌زده و هیاهوی پرشتاب ناشی از دستور تسریع در توزیع سهام عدالت، هشدار در مورد توجه به تجربه عدم موفقیت و شکست برنامه توزیع عمومی حق مالکیت سهام بنگاه‌های اقتصادی دولتی، مورد توجه قرار نگرفت و همانطور که ابراز نگرانی از فروپاشی ساختار مالی و اقتصادی شرکت‌های دولتی، بدهکار شدن دولت و بروز بحران‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از صدور دستور صرفا اداری برای پرداخت سود سهام عدالت در ماه‌های پایانی سال قبل، هیچ تاثیری بر تصمیم متولیان اجرای برنامه اعطای سهام عدالت برای توزیع وجوه نقد بین مردم از محل دارایی‌های جاری و نقدینگی شرکت‌های دولتی، منابع عمومی دولت و دیگر منابعی که هیچ ارتباطی با سهام بنگاه‌های اقتصادی ندارند، نگذاشت، اعلام خبر در مورد عدم امکان پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران نیز علی‌القاعده نباید تصمیم‌گیران اجرای برنامه سهام عدالت را به فکر اتخاذ اقدامات اصلاحی بیندازد.
براساس اعلام مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استانی، مبلغ ۱۹۰۰ میلیارد تومان سود به سهام عدالت تخصیص داده شده است که محاسبه این مقدار سود سهام با توجه به ارزش تقریبی سهام واگذار شده به مردم، حاکی از عدم ارتباط بین ارزش سهام واگذار شده و سود متعلق به آن است.
همچنین مشخص نیست مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به اقساط دولت هم به چه صورتی محاسبه شده است. (با فرض اینکه بهای ارزش سهام واگذار شده باید طی ۱۰ سال و هر سال معادل نصف میزان سود سهام قابل پرداخت مستهلک شود)، مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی سال‌های گذشته به دولت چگونه ایجاد شده است؟‌بدهکار کیست؟‌ این بدهی غیر از بدهی بابت اقساط است؟ تنها پاسخ برای این سوالات و ابهامات، توجیه کردن عدم پرداخت سود سهام است که بدون تردید در سال‌های آینده هم تکرار خواهد شد.
ارزش و اهمیت این ارقام وقتی بهتر مشخص می‌شود که با میزان کسری بودجه دولت، هزینه اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، بودجه وزارتخانه‌ها و… مقایسه شود.
باز هم باید تاکید کرد که:
۱ – ارزش سهام تحویل داده شده به مردم، صوری و در حد درج رقم در متن آن است و هیچ ارتباطی با سهام شرکت‌های واگذار شده ندارد.
۲ – «سود سهام» از محل سود شرکت‌ها به دست نیامده است و صرفا از محل نقدینگی‌های در دسترس دولت پرداخت می‌شود.
۳ – هیچ بازاری نه به طور رسمی و نه حتی غیررسمی برای عرضه و تقاضا و معامله «سهام عدالت» نه تنها ایجاد نشده بلکه ایجاد هم نخواهد شد. اعطای سهام عدالت صرفا بهانه‌ای برای پرداخت وجوه به مردم است.
۴ – رقم سهام عدالت توزیع شده بین مردم به میزانی است که نیمی از جمعیت کشور را درگیر کرده است. وجوه مربوط به سود سهام برای خانوارهای مشمول ارزشی تعیین کننده دارد. بنابراین استمرار یا قطع پرداخت سود سهام اثرات فراوانی بر بودجه خانوار مشمول و نظام اجتماعی جامعه دارد.
۵ – و بالاخره: برنامه اعطای سهام عدالت به موفقیت نخواهد انجامید. مدیریت حرفه‌ای برای بنگاه‌های واگذار شده ایجاد نمی‌کند. فرهنگ سهامداری توسعه نمی‌یابد. دولت بدهکار می‌شود و پیامدهای منفی وسیعی بر ساختار نظام اقتصادی – اجتماعی و نظام کسب و کار در کشور به همراه خواهد داشت. لازم است هرچه زودتر عملکرد این برنامه به طور دقیق بررسی و راهکارهای اصلاحی لازم به کار گرفته شود.

ارسال پرونده 17 نفر از کشته شدگان حوادث اخیر به دادگاه کیفری استان تهران


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): پرونده 17 تن از شهروندان تهرانی که در حوادث بعد از انتخابات کشته شده بودند برای بررسی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.
به گزارش اعتماد، مرگ این 17 نفر در قالب دو پرونده جداگانه در دادگاه کیفری استان تهران بررسی می شود و شعب74 به ریاست قاضی حسن تردست و 113 به ریاست قاضی محمد سلطان همتیار رسیدگی به آنها را بر عهده خواهند داشت.17 شهروند تهرانی افرادی هستند که به شیوه های متفاوت جان باخته و خانواده آنها به دادسرای جنایی تهران شکایت کرده و خواستار دستگیری عاملان قتل فرزندان شان شده بودند اما از آنجایی که تلاش ها برای شناسایی متهمان هنوز به نتیجه نرسیده پرونده آنان برای پرداخت دیه به دادگاه عمومی جزایی تهران فرستاده شده است.

قضات رسیدگی کننده به این پرونده ها اعلام کرده اند از آنجایی که این افراد به عمد کشته شدند، بنابراین عمل متهمان از مصادیق قتل عمد است و باید دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی به آنها را بر عهده بگیرد. به این ترتیب با صدور قرار عدم صلاحیت از سوی دادگاه های عمومی رسیدگی به قتل 9 تن از این شهروندان در دستور کار قضات شعبه 113 و هشت تن در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفته است.
قاضی حسن تردست روز گذشته ضمن تایید این خبر گفت؛ با توجه به اینکه دادسرا هنوز نتوانسته مقصران را شناسایی کند پرونده برای پرداخت دیه به دادگاه ارجاع شده است اما از آنجایی که عمل متهمان از مصادیق قتل عمد بوده دادگاه کیفری استان تهران مسوول رسیدگی به آن شده است. وی ادامه داد؛ برای رسیدگی به این پرونده باید حتماً قبل از آن با همکاران مستشاری که تعیین می شوند شور کنیم و در مورد آن بررسی های لازم را انجام دهیم و سپس وقت برای رسیدگی تعیین شود. وی در پاسخ به سوالی درباره دیه گفت؛ در شکایاتی که اولیای دم مطرح کرده اند، آمده است خواهان دستگیری مقصران و برخورد قانونی هستند، بنابراین ضمن رسیدگی به این پرونده ها و تلاش برای دستگیری متهمان دیه نیز از بیت المال به آنها پرداخت می شود و پرونده برای شناسایی مقصران در دادسرا هنوز باز است.
قاضی تردست اعلام کرد بعد از شور و در صورتی که تصمیم گرفته شود دادگاه کیفری به این پرونده ها رسیدگی کند وقتی نزدیک برای رسیدگی در نظر خواهیم گرفت. این در حالی است که احتمال دارد دادگاه کیفری نیز خود را برای تحقیق در این باره صالح نداند و پرونده به دادگاه تخصصی ارسال شود.

قنبری:مرتضوی برای تبرئه خود در حال فرافکنی است


یکشنبه, ۲۷م دی, ۱۳۸۸
کلمه: سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت:«مرتضوی برای تبرئه خود در حال فرافکنی است و قوه قضائیه باید هرچه سریعتر به اتهامات او رسیدگی کند.»
داریوش قنبری در گفتگو با«پارلمان‌نیوز»، در خصوص جوابیه مرتضوی به گزارش کمیته ویژه مجلس و تبرئه کردن خود از موارد مطرح شده درباره بازداتشگاه کهریزک، اظهار داشت:«در چنین مواقعی که یک مدعی و یک متهم وجود دارد باید طرف سومی به ادعاها رسیدگی کند.»
وی ادامه داد:« در حال حاضر حادثه‌دیدگان کهریزک ،خانواده‌های داغدار و برخی شکنجه‌شدگان در کنار افکار عمومی مدعیان حادثه کهریزک هستند؛ طبق گزارش کمیته ویژه مجلس و سازمان قضایی نیروهای مسلح متهمی به عنوان مرتضوی و برخی از فرماندهان نیروی انتظامی وجود دارد.»
نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام تاکید کرد:« طبیعی است که مدعیان ادعاهای خود را اثبات و متهم از خود دفاع کنند، در واقع باید کیفرخواستی براساس گزارش مجلس تهیه شود تا مرتضوی و سایر متهمان از خود دفاع کنند.»
سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس با بیان اینکه مرجع صالح باید به اتهامات مرتضوی رسیدگی کند، گفت:«دیگر اینگونه نیست که مرتضوی هم متهم باشد هم در جایگاه قاضی حکم صادر کند، بلکه باید دستگاه قضایی به جرایم او رسیدگی کند.»
وی با اشاره به اظهارات مرتضوی در جوابیه‌اش به کمیته ویژه مجلس که مدعی شده بود افرادی‌که در حوادث پس از انتخابات به کهریزک فرستاده شدن در حکم اراذل و اوباش بوده‌اند، گفت:« همین که ایشان در جوابیه خود به این موضوع اشاره کرده نشان می‌دهد در مجموع تلویحا برخی مسایل را پذیرفته است.»
سخنگوی فراکسیون خط امام (ره)مجلس گفت:« مطمئنا آقای مرتضوی تفاوت بین مجرم خطرناک که در کهریزک نگهداری می‌شدند را با کسانیکه به اعتقاد ایشان در آشوب خیایانی بازداشت شده‌اند درک می‌کنند.»
وی ادامه داد:«همین که عنوان اراذل و اوباش را مرتضوی برای بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات بکار برده جرم است و این افراد می‌توانند شکایت کنند.چگونه است در حالی‌که به اتهام این افراد که هنوز در دادگاه رسیدگی نشده، مرتضوی به آن‌ها اراذل و اوباش می‌گوید.»
قنبری از قوه قضائیه خواست هرچه سریعتر به اتهامات مطرح شده در گزارش کمیته ویژه مجلس رسیدگی کند.

هفتصد هزار تومان خط فقر در ایران


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز ( جرس): عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خط فقر در کشور را در آمد کمتر از 700 هزار تومان دانست. علي زنجاني عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اين كه وزارت رفاه به عنوان يك متولي اقشار ضعيف جامعه بايد از تمام پتانسيل‌ها و امكانات خود براي سازماندهي و حل مشكلات افراد زير خط فقر بكوشد تصريح كرد: اگر طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بدرستي برنامه‌ريزي و مديريت نشود, دچار همان مشكلاتي مي‌شويم كه در طرح بنگاه‌هاي زودبازده شديم . گفتنی است طی سالهای اخیر جمعیت زیر خط فقر 2 درصد رشد داشته و هر ساله بیش از یک میلیون نفر به زیر خط فقر می روند. دكتر حسين راغفر تدوینگر نقشه فقر در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: خط فقر در ايران بايد بر اساس درآمد روزانه 2 دلار در نظر گرفته شود و براي استان تهران خط فقر به‌مراتب بيشتر از درآمد ماهانه 850 هزار تومان است. هفته نامه برنامه متعلق به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت(سازمان مدیریت و برنامه ریزی) گزارشی منتشر کرده که روشن می کند بر مبنای دو هزار کالری (خط فقر مطلق یا بقا)400 هزار نفر به جمعیت فقیر کشور در سال های 84 تا 86 اضافه شده است. این گزارش نشان می دهد جمعیت فقیر روستایی از 928 هزار نفر به یک میلیون نفر افزایش یافته است. بر اساس این گزارش در سال 1380 هر فرد در خانواده شهری برای تامین دو هزار کالری نیازمند 29 هزار تومان بود اما برای تامین همین میزان کالری در سال 1386باید 98 هزار تومان هزینه کند. بنا بر اطلاعات این گزارش درسال 1386 ، 9/4 درصد از جمعیت کشور فقیر هستند و از فقر رنج می برند. وضعیت تغذیه و مصرف خانوارهای ایرانی به گونه یی است که در 20 درصد خانوارهای ایرانی کم غذایی مزمن وجود دارد و 15 درصد کودکان دچار سوءتغذیه هستند.

مطهری خواستار حضور موسوی و کروبی در مناظره تلویزیونی شد


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز ( جرس) : علی مطهری درخواست کرد که كانديداهاي معترض هم به صداوسيما دعوت شوند و حرف‌هايشان را بزنند تا در نهايت به وحدت و آشتي ملي در جامعه دست يابيم و ان‌شاءالله در 22 بهمن شاهد باشيم كه همه شخصيت‌ها و گروه‌ها در راهپيمايي شركت مي‌كنند و به اين بحران خاتمه داده مي‌شود. به گزارش ایسنا نماينده‌ مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: معتقدم برگزاري گفت‌وگو و مناظره در فضاي سياسي جامعه باعث آرامش معترضان قانوني و به حاشيه راندن افراد فرصت‌طلب و ضداسلامي خواهد شد كه در گروه معترضان قانوني نفوذ كرده و درصدد به دست‌گيري رهبري اين جنبش هستند و هم‌چنين باعث افزايش آْگاهي همه مردم مي‌شود. علي مطهري اظهار كرد: به نظر من اين كار صداوسيما در جهت حل بحران موجود و به نوعي عمل به راهكارهاي طرح وحدت و آشتي ملي است كه هم من و هم برخي شخصيت‌هاي سياسي بر آن تاكيد داشتند، اين اقدام همچنين باعث آگاهي بيشتر مردم خصوصا قشر متدين و ولايت‌مدار از حقايق مي‌شود. وي با بيان اينكه توفيق اين مناظره‌ها به رعايت شرايط درست مناظره بستگي دارد، افزود: افراد در اين گفت‌وگوها بايد به دنبال برهان و استدلال باشند، از هيجان بپرهيزند، به دنبال تصفيه‌حساب‌هاي شخصي نباشند و به يكديگر توهين نكنند تا ان‌شاءالله اين گفت‌وگوها بتواند نتيجه مثبتي داشته باشد. مطهري تصريح كرد: حتما جامعه به وسيله طرح اين بحث‌ها آرامش پيدا مي‌كند، اما اينكه به همه نقطه‌نظرات عمل و بحران سريعا حل شود، اينطور نيست و نبايد انتظار داشته باشيم با اين مناظره‌ها بحران، يك روزه حل شود، اما به هر حال طرح اين مباحث اثر خود را بر جامعه مي‌گذارد، چرا كه فشار افكار عمومي واقعيتي است كه در حل معضلات اجتماعي تاثير منحصر به فردي دارد. نماينده مردم تهران در خانه ملت، اضافه كرد: مسلما هرچه آگاهي مردم بالاتر باشد و آنها واقعيات را بيشتر بدانند قطعا با مشكل نيز بهتر مواجه مي‌شوند. ما نبايد فكر كنيم كه با ايجاد شرايط مصنوعي بهتر مي‌توانيم اين بحران را مديريت كنيم. اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس خاطرنشان كرد: به اعتقاد من برگزاري مناظره‌ها در صداوسيما در مجموع خوب و مثبت است، مجري نيز اگر چه شخصا منتسب به يك بينش سياسي است، اما سعي مي‌كند عدالت را رعايت كند، اما اينكه چه افرادي براي مناظره دعوت شوند، بهتر است كساني باشند كه حرفي براي گفتن داشته باشند و دنبال عوام‌فريبي، استفاده از عواطف مذهبي مردم و ايجاد هيجان كاذب نباشند بلكه از برهان و استدلال استفاده كنند و تعصب گروهي نداشته باشند. گفتنی است در حالی که از سوی جناح معتدل اصولگرا تلاشهایی برای حل بحران جاری صورت می گیرد, حامیان افراطی احمدی نژاد پس از 7 ماه هنوز نمی خواهند وجود بحران در جامعه را بپذیرند.

عملیات بمب گذاری انتحاری در نزدیکی استانداری مشهد


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران از وقوع یک بمب گذاری انتحاری در مشهد خبر داد.
به گزارش جرس، این خبرگزاری در ابتدا این انفجار را بمب صوتی در نزدیکی استانداری مشهد عنوان کرد و افزود که بمب گذار انتحاری زخمی شده است. اين انفجار در حدود ساعت 20 امشب در چهارراه استانداري خراسان رضوي رخ داد.اما اولین خبر آن با تاخیری دوساعته منتشر شد.  یک ساعت پس از انتشار این خبر نیز خبرگزاری فارس به نقل از "منابع" آگاه از کشته شدن این فرد خبر داد.

گفته می شود که اين حادثه هيچگونه خسارات مالي و جاني ديگري جز کشته شدن عامل پرتاب در پي نداشته است.

عملیات بمب گذاری انتحاری در نزدیکی استانداری مشهد


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران از وقوع یک بمب گذاری انتحاری در مشهد خبر داد.
به گزارش جرس، این خبرگزاری در ابتدا این انفجار را بمب صوتی در نزدیکی استانداری مشهد عنوان کرد و افزود که بمب گذار انتحاری زخمی شده است. اين انفجار در حدود ساعت 20 امشب در چهارراه استانداري خراسان رضوي رخ داد.اما اولین خبر آن با تاخیری دوساعته منتشر شد.  یک ساعت پس از انتشار این خبر نیز خبرگزاری فارس به نقل از "منابع" آگاه از کشته شدن این فرد خبر داد.

گفته می شود که اين حادثه هيچگونه خسارات مالي و جاني ديگري جز کشته شدن عامل پرتاب در پي نداشته است.

اکونومیست: خامنه ای، ولی فقیهِ در تنگنا


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
حمید تکاپو

شبکه جنبش راه سبز(جرس): آیت الله علی خامنه ای با رشد تسلسلی و دامنه دار مخالفان مواجه می شود و در حال حاضر روشنفکران برجسته کشور هم، صدایشان را به این فریادها اضافه کرده و می کنند. 
 
مقاله زیر را در شماره اخیر  اکونومیست و در تحلیل وضعیت کنونی ایران منتشر شده است. این مقاله ضمن اشاره به حوادث اخیر ایران، به بررسی چالش میان رهبر جمهوری اسلامی و رهبران جنبش سبز پرداخته و به بیانیه اخیر پنج تن از روشنفکران جنبش نیز رویکردی قابل توجه داشته و پیش بینی کرده که این بیانیه از جمله مهمترین سندهای تاریخی شود.

تحلیلگران انقلاب سبز : رو به کدام فردا؟


تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸
چندی است که سلسله برنامه هایی، تحت عنوان "رو به فردا" از صدا و سیمای انحصاری پخش میشود که در قالب مناظره به بررسی بحران پس از انتخابات در ایران میپردازد. این در شرایطی است که حاکمیت همچنان از پذیرش وجود بحران در کشور سر باز میزند، اما پخش شتابان (3 بار در هفته) چنین برنامه ای را میتوان نشانه ای از تغییر رفتار (نه لزوما تغییر رویکرد) در حاکمیتی دانست که نگران حضور بعدی هواداران جنبش سبز در خیابان است. این برنامه را هم میتوان توطئه ای حساب شده دانست و هم اشتباهی ابلهانه، اما آن چه اهمیت دارد این است که فرصت ها و تهدیدهایی که در این حرکت رسانه ای وجود دارند، به درستی مورد ارزیابی و شناخت قرار گیرد تا موجب انحراف معیار در مسیر جنبش سبز نگردد.


ابعاد شکلی

برگزاری مناظره ها در شرایطی صورت میگیرد که تلاش هفت ماهه جناح حاکم برای جمع کردن اعتراضات مدنی جنبش سبز، به شکست منجر شد. پخش این سری مناظرات، صرف نظر از محتوای آن، واکنشی است به شکست. این واکنش میتواند هوشمندانه یا غیر منطقی باشد، اما باید توجه داشت که بستر و جبهه ای جدید در برابر جنبش سبز گشوده شده است و در این بستر، چشم انداز فرصت ها پر رنگ تر به نظر میرسد، چرا که روزی که باید چنین برنامه هایی پخش میشد، ارعاب، کشتار و شکنجه شهروندان در دستور کار حاکمیت قرار داشت. بنا براین پیش از پرداختن به محتوای برنامه ها، میتوان گفت که حاکمیت "مجبور" به تهیه و پخش چنین برنامه هایی شده است و این یک پیروزی مقطعی برای جنبش سبز محسوب میشود. این حاصل هفت ماه مبارزه سبزهاست و اگر این مبارزه با همین شیوه مدنی ادامه یابد، قطعا هفت ماه بعد شاهد وضعیت به مراتب بهتری نسبت به امروز خواهیم بود.

شكست ترس


تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۸
حسین موسوی


بزرگترين پيروزي جنبش سبز در عاشوراي 88 شكستن اقتدار ترس بود. مردمي كه با دست خالي در مقابل سگين ترين حملات و فشارهاي مامورين سراپا مسلح ايستادگي كرده و آنها را در هم شكسته و عقب راندند، قلب اقتدار حاکمانی را هدف گرفتند كه شاه بيت اقتدارشان يك چيز است : ترس آفريني.

حکومتی كه در هفت ماه اخير سياستي جز باتوم و گاز اشك آور و تهديد و بزن و ببند براي حل مشكلاتش بلد نبوده و اجرا نكرده، پس از ضربه گيج كننده اي كه روز عاشورا از سبزها دريافت كرد، همان سياست هميشگي را ولي اين بار با حد اكثر شدت در پيش گرفت.

محارب ناميدن تمام معترضين و تهديد مخالفان به اشد مجازات  پله آخر كنش سياسي كساني است كه از سياست تنها       "النصر بالرعب" را آموخته اند.

ولي پشت اين همه تهديد و ارعاب بيش از آنكه قدرت و اقتدار واقعي نهفته باشد، ترس نهفته است. كسي كه بيش از همه تهديد مي كند، بيش از همه مي ترسد و اميد به اين بسته كه طرف مقابل از تهديدهايش بترسد و عقب نشيني كند. ولي واقعيت اينجاست كه حاكميت فعلي امكان و حتي شجاعت اجراي كامل و وسيع تهديداتش را ندارد.

امین بزرگیان : پایان هژمونی یا آغازسیاست


بحثی درباره پایایی جنبش سبز

1. آیت الله خمینی راشایدبتوان هسته مرکزی هژمونی جمهوری اسلامی نامید. شخصیت سیاسی ومذهبی وی توانایی این رایافت که نظام ، دردهه 60 هژمونی خویش رادربین لایه های اجتماعی گسترش دهد.این هژمونی دردهه های بعدی توانایی اش کمرنگ شد اما شخصیت آقای خمینی حداقل دربین اصلاح طلبان همچنان مورداحترام بود.امابا این وجودیکی ازقدیمی ترین تاکتیک های جریان مسلط برای حذف مخالفین ،متهم ساختن آنان به مخالفت باآیت الله خمینی بوده است.معنی این اتهام این بودکه برخی از عناصر هژمونیک ،همچنان توانایی اقناعی خودرابرای سرکوب دارند.اما مساله هژمونی دراتفافات اخیرایران ، تغییرات اساسی کرده است. حمله طرفداران احمدی نژاد به بیت آقای خمینی درخلال سخنرانی خاتمی ، درواقع حمله به حاملان هژمونی نظام است اما این بارنه ازسوی منتقدین ومخالفان سیستم که ازسوی حاکمان. این اتفاق ازچه خبرمی دهد؟

هژمونی دردیدگاه آنتونیوگرامشی به موقعيتي اطلاق مي شود كه در آن يك "‌ بلوك تاريخي "‌ متشكل از جناح هاي طبقه حاكم ،رهبري فكري – اخلاقي طبقات فرودست را به دست مي گيرد و نوعي اقتدار اجتماعي پيدا مي كند. فرايند دستيابي به هژموني و حفظ آن معمولا از طريق تركيبي از"‌ اعمال زور "‌ و "كسب رضايت مردم" ميسر مي شود. درواقع درنظریه گرامشی ،هژمونی قدرتی است اخلاقی- فکری که یک سیستم منسجم،برمتعلقاتش بدون بهره گیری عیان ازابزارهای سرکوب -هچون پلیس- اعمال می کند بگونه ای که افرادآن راپذیرفته ، بازتولید کرده و" رضایت " دارند.میزان قدرت یک "بلوک" رابطه مستقیمی با توانایی هژمونیک آن دارد.به عنوان مثال جمهوری اسلامی دردهه 60 به دلیل توانایی هژمونیکی اش قدرت فوق العادهای ازخودبروزدادوهمچنین امروزه دردنیای پیشرفته ارزش های سرمایه داری و دموکراتیک ازاین توانایی برخوردارند.سلطه ای که دردهه 60 اعمال می شد ونیزسلطه ای که درنظام سرمایه داری حاکم است،با وجودتفاوت های بنیادین بایکدیگر،ازاین نظرکه با رضایت شهروندان اعمال می شوند،به یکدیگرشبیه اند.

آخرين آخبار