آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۰, چهارشنبه

یادداشت/ علیرضا بهشتی: تازه این اول راه است

هر ساله آسمان بهره‌هایی از رحمت خویش را بر این کشور می‌بارد که ما حیات خود را مدیون آن هستیم. هرچند که بخش اعظم این هدیه الهی به زندگی انسان‌ها نمی‌رسد؛ به زمین‌های شور می ریزد، هدر می‌رود و از دسترس ما دور می‌شود. ما می‌توانیم بسیار بهره مندتر زندگی کنیم اگر بتوانیم بخش بیشتری از این رحمت را در اختیار بگیریم. به همین صورت همراه با هر نسلی که در این سرزمین پا به عرصه وجود می‌گذارد آسمان بهره‌ای از هوش و استعدادهای خدادی را هم نازل می‌کند، هرچند که اکثر آن نیز دور ریخته می‌شود، اهمیتی به آن داده نمی‌شود و در جای خود به کار نمی‌افتد.
چه بسا استعدادها که اساسا شناخته نمی‌شوند و باکره به خزانه حکمت الهی باز می‌گردند. اگر فقرو بی‌عدالتی هست – از یک نظر – جز به این خاطر نیست، والا خداوند دندانی نیافرید که برایش امکان چشیدن نانی نیافرید. بهره ما از زندگی هایمان قطعا بیش از آن که مدیون رحمت باران باشد، به این باران دوم وابسته است.
به این خاطر است که ملت‌ها هزینه‌های سنگین می‌پردازند، امیدهای بزرگ می‌بندند، انقلاب‌های عظیم به راه می‌اندازند تا نظامی از روابط سیاسی اجتماعی در میان خود برقرار کنند که بتواند بیشترین سهم از این باران دوم را نصیب زندگی‌های آنان کند. و نظارت استصوابی تلاشی دقیقا در عکس این جهت است. نظارت استصوابی – یعنی آن قانونی که تنها به افراد وابسته به یک خط و سلیقه فکری خاص اجازه می‌دهد چکیده فضایل مردم باشند – به مانند آن است که حکومتی بگوید مردم حق دارند تنها از باران‌های چکیده در ساعتی خاص از روز استفاده کنند. چه فایده دارد که ما طرح‌های بیست ساله برای مصرف بهینه آب در کشور داشته باشیم، درحالی که آن باران اصلی را به این سادگی دور می‌ریزیم؟ آیا بدون نازله ذکاوت اساسا ممکن است از هیچ نازله دیگری بهره مند شویم؟
البته ماجرا به این شوری‌ها هم نیست. بنا نیست همه مردم نماینده مجلس شوند. اگر استعدادی در خانه ملت به کار گرفته نشود در وزارت راه به کار گرفته می شود؛ آنجا که دیگر نظارت استصوابی وجود ندارد.
- چرا وجود دارد. نظارت استصوابی فرزندانی شبیه به خود می‌زاید. توضیحش طول می‌کشد و مشاهده‌اش آسان‌تر است. به دولت نهم و بعد از نهم نگاه کنید و ببینید که چگونه سی سال تجربه اندوخته شده در کشور را دور ریخته است، تا جایی که نماینده مجلس هم صدایش بلند است:
این که حکومت‌داری نمی‌شود. همه‌اش شده است حلقه علم و صنعت و استانداری اردبیل.
تازه این اول داستان است. کار به جایی برسد که هشتاد درصد نیروهای کارآزموده وزارت اطلاعات، که بسیاری از آنها تا همین چند وقت پیش سربازان نامدار نظارت استصوابی بودند، تسویه شوند و مدیرانی که تجربیات سه دهه بحران های امنیتی را اندوخته دارند جایشان را به جوان‌های بی‌تجربه بدهند؛ محصولات نظارت استصوابی.
ماجرا به این شوری‌ها هم نیست. اگر در دستگاه‌های دولتی جایی برای استفاده از همه توان‌ها و استعدادها وجود نداشته باشد در دانشگاه که وجود دارد. بروند آنجا کارهای علمی و پژوهشی انجام دهند و نسل جدید را تربیت کنند – قبل از آن که طرح استصوابی تصفیه سه هزار استاد برجسته از مراکز علمی کشور کاملا به اجرا گذاشته شود.
ماجرا به این شوری ها هم نیست. مگر قرار است همه در دانشگاه باشند؟ فیل مرده و زنده‌اش یک قیمت است. اگر کسی به راستی هنری در چنته داشته باشد با دست خالی و در کف بازار هم می‌تواند معجزه‌ بیافریند. اصلا هنر این است، و الا این که تنها با امکانات دولتی قادر به نمایش استعدادهای خود باشند، یا فقط در سر کلاس حرف‌های بزرگ بزنند اوج بی‌هنری است. بروند در متن جامعه و بخش خصوصی مسقل و پویا را پایه بریزند، اما سراغ پیمان‌های مهندسی نروند؛ آنجا متعلق به قرارگاه خاتم‌الانبیاء است. به مخابرات هم کاری نداشته باشند؛ آنجا را به سپاه پاسداران فروخته‌اند. در واردات هم وارد نشوند؛ موسسات خاصی هستند که در این زمینه هرچه گفتنی هست دارند می‌گویند؛ نباید در غبطه آنان دخالت بشود؟ فعالیت در بازار سهام نیز اگر به جاهای حساس برسد نیاز به احراز صلاحیت‌های امنیتی و نظارت استصوابی دارد. معدن انگوران هم به درد بخش خصوصی نمی‌خورد. و قس علیهذا. البته ماجرا به این شوری ها هم نیست. کشور پر است از حوزه‌های اقتصادی غیر سودآور است که نظارت استصوابی هیچ مانعی برای فعالیت اقتصادی دیگران در آنها قائل نیست.
ماجرا به این شوری‌ها هم نیست. چرا، هست، تا جایی که علاقمند بودن به «نهضت سبز علوی» هم نیازمند نظارت استصوابی شده است. مردم چه حق دارند از نمادهای سبز «سوءاستفاده» کنند؟ بلند کردن پرچم اهل بیت (ع) آن هم بدون نظارت استصوابی؟
مبادا آنهایی را که برای مخالفت با مردم دارند بیرق‌های سبز طراحی می‌کنند از خود برانید، زیرا در آن صورت ما هم مرتکب نظارت استصوابی می‌شویم. نهضت سبز اصلا برای این است که همه باشند و نظارت استصوابی نباشد. چه ایراد دارد آنها هم سبز شوند؟ مگر این رنگ متعلق به پیامبر (ص) نیست؟ پیامبری که شهادت ظاهری را برای وارد کردن هر کس به دارالسلام کافی می‌دانست.
خیلی به نظارت استصوابی بها دادیم. ماجرا به این شوری‌ها هم نیست. اگر این طور بود که کشور پر از آشوب بود. (نه که نیست؟) نه، منظورم این نبود. اگر این طور بود فاجعه‌های اقتصادی روی می‌داد، و فاجعه‌هایی در سیاست خارجی، و فاجعه‌هایی در سیاست داخلی (مجموعا شبیه به همین چیزهایی که داریم یکی یکی به چشم می‌بینیم). نظارت استصوابی آن قدر زاد و ولد کند و بحران بیافریند که در خانه خود شورای نگهبان را هم بزند. و دارد می‌زند. کمی صبر کنید، چیزی به اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نمانده است.
اصل اجرای چنین طرحی شاید برای کشور گزیرناپذیر باشد، اما این جراحی بزرگی است که برای انجام آن احتیاج به همکاری و همفکری تمامی نیروهایی است که در طی این سی‌ساله در کشور تربیت و کارآزموده شدند. این درحالی است که دولتمردان خود را از همکاری اکثر نخبگان محروم کرده‌اند و تصورشان بر این است که بی‌نیاز از کمک و مشورت دیگران و با راه‌حل‌های ساده و خلق‌الساعه می‌توانند به راحتی چنین عملیات عظیم و خطرناکی را اداره کنند. اگر هم نتوانستند راه حاشا باز است: «چه کسی می‌گوید نتوانسته‌ایم، به شدت تکذیب می‌کنیم.»
غرض از افزایش قیمت برخی کالاها در قالب طرح مورد بحث قطعا افزایش درآمدهای دولت نیست و نباید باشد، بلکه بنا به تعریف قرار است با این کار از اسراف‌ در مصرف این کالاها جلوگیری شود. اما این منظور تنها زمانی برآورده خواهد شد که مردم چاره‌ای از مصرف کالاهای مزبور داشته باشند و راه حل جایگزینی در اختیارشان گذاشته شود. به عنوان مثال افزایش قیمت سوخت را در نظر بیاورید. اگر پیش از این کار راه‌حل جایگزینی همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ارزان به اجرا درآید این اقدام به هدف خود که کاهش مصرف سوخت است می‌رسد.
اما اگر این بسترسازی از چند سال قبل آغاز نشده باشد تغییری در مصرف ایجاد نمی‌شود،‌ زیرا مردم علیرغم فشار ناشی از بالا رفتن هزینه سوخت چاره‌ای از این مقدار مصرف ندارند و نمی‌توانند سرکار و زندگی خود نروند. آنها به جای آن که مصرف بنزین را کم کنند مصرف شیر و میوه و گوشت و لباس و تفریح و تحصیل و مشابه آن را کاهش می‌دهند، زیرا به هرحال هزینه اضافی حمل و نقل را باید از محل دیگری جبران کرد. به این ترتیب طرح کاملا از اهداف خود منحرف می‌شود.
نشانه آن که دولتمردان نخواهند توانست از پس اجرای موفقیت‌آمیز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برآیند آن است که طی چند سال گذشته و علیرغم الزامات مکرر قانونی نه تنها برنامه موثری برای توسعه حمل و نقل عمومی نداشته‌اند، بلکه دقیقا در همین سال‌ها به علل «استصوابی» از پرداخت بودجه مصوب مجلس برای توسعه مترو تهران خودداری کردند. این تنها یک مثال است که نشان می‌دهد آنها تصور درستی از کاری که باید انجام دهند ندارند و با خطراتی که در این طرح خفته است آشنا نیستند.
در چنین شرایطی هدف طرح به صورتی ناخواسته از کاهش مصرف کالاهایی خاص به افزایش درآمدهای دولت تغییر ماهیت می‌دهد، که امری بسیار خطرناک است. می گویم ناخواسته تا فرض را بر صحت بگذارم که هدف دولت از اجرای این طرح به راستی جلوگیری از اسراف هاست، حال آن که می‌دانیم از همین ابتدا غرض جز افزایش درآمدهای دولت نیست. اگر تا هفته پیش در این مورد گمان داشتیم پس از ماجراهای اخیر مجلس و اصرار بر این که درآمدهای ناشی از طرح باید خارج از چارچوب بودجه سالانه کشور هزینه شود به این امر یقین کردیم.
افزایش درآمد یعنی افزایش قدرت دولت و این چیزی نیست که دولتمردان به راحتی از آن بگذرند. دستگاه‌های اجرایی حتی در شرایطی که مسئولان بلندمرتبه تمایل شدید به افزایش قدرت خود ندارند در مظان آن هستند که منابع مالی کلانی را که از هر جای ممکن ایجاد می‌شود در محل‌هایی غیر از آنچه در ابتدا تصمیم‌گیری شده بود به مصرف برسانند، چه رسد که سکانداران دولت با سرپیچی های علنی از اجرای قوانین قدرت طلبی خود را به صراحت نشان داده باشند. آنان به کرات اصرار کرده‌اند هر مبلغ کلانی که در هر گوشه از کشور ذخیره شده است باید در خدمت افزایش قدرتشان قرار گیرد. تغییرات متوالی روسای بانک‌ها جز به این منظور نبوده است. تغییر رئیس سازمان حج و زیارت در ابتدای سال جاری نمونه دیگری است که این تمایل را به روشنی نمایان می کند: «می بینیم که در این سازمان مقادیر قابل توجهی پول وجود دارد و مدیران حاضر به ایثار آن در جهت اهداف دولت نیستند.»
به این ترتیب حتم بدانید که در بلند مدت منابع مالی ایجاد شده در قالب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت کمک‌های نقدی موثر در اختیار اقشار محروم قرار نمی‌گیرد و سرنوشت‌های دیگری پیدا خواهد کرد. از هم‌اکنون می‌شود استدلال‌های تکراری مجریان را برای این منظور حدس زد: «اکثر اطلاعاتی که مردم درباره وضعیت مالی خود ارائه کرده‌اند دروغ است. آیا بهتر نیست به جای این کار آن کار را بکنیم؟» حتی این گمان وجود دارد که شیوه ساده‌‌انگارانه اجرای طرح جمع‌آوری اطلاعات خانوار نوعی زمینه‌چینی برای این منظور باشد.
دولتمردان حق دارند که بر سر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها قهر کنند و تهدید کنند، زیرا مدیران ضعیف بدون پول فراوان و بی‌حساب هیچ نیستند. خانه‌ای را در نظر آورید که پول در آن موج می‌زند. به راستی نمی‌توان قضاوت کرد که آیا زن این خانواده دارد زندگی را درست اداره می‌کند یا خیر. زمانی این امر معلوم خواهد شد که پدر کمی تنگدست شود؛ آیا بانو همچنان قادر است آبروداری کند، یا همه چیز تقصیر قیمت‌هاست؟ تقصیر قیمت‌هاست، تقصیر کمبودهاست، تقصیر فراوان نبودن پول است که ناتوانی‌ها را فاش می‌کند. مدیران نالایق کسانی هستند که تنها با بودجه‌های نجومی می‌توانند هنرنمایی کنند. آنها به قول خودشان نهنگند و اگر در حوض آب بیفتند خفه می‌شوند. به دریا هم که بیفتند خفه می‌شوند، منتهی آنجا آن قدر آب هست که کسی این را نمی‌بیند. آیا روشن شد که چرا مدیران نالایق بدون پول‌های کلان هیچند؟ پول‌هایی برای آن که سوء مدیریت و اسراف شوند، آن هم در چارچوب اجرای طرحی که قرار است از اسراف جلوگیری کند.
البته افزایش قدرت دولت از طریق تصرف در این درآمد اضافی بیشتر از یک سراب نیست و این سیاست پس از یک ماه عسل بسیار کوتاه، خود به تضعیف شدید نظام اجرایی می‌انجامد، زیرا دولت به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار تاوان تورم خودافزوده را بیش از هر کس دیگری خواهد پرداخت.
حتی اگر چنین نشود توزیع منطقی و کارآمد این حجم عظیم از یارانه نقدی پروژه‌ای است که بدون یک مدیریت کارآزموده می‌تواند کشور را در فساد غرق کند. مجددا تاکید می‌کنم که چه بسا ضرورت هدفمند کردن یارانه‌ها قابل انکار نباشد، اما پیش از اقدام به اجرای این طرح خطرناک باید ملاحظه کرد که آیا توانایی‌های لازم برای توفیق آن فراهم است؟ نام این کار را جراحی بزرگ گذاشته اند. منتهی یک بار هم سوال نمی‌کنند که آیا بدحال‌ترین بیماران حاضر است بدن خود را به تیغ یک فرد ناشی تسلیم کند؟
قاطبه نیروهای باتجربه انقلاب نگران وقوع یک بحران بزرگ در اقتصاد ملی هستند. منتهی این بحرانی نیست که با تکذیب چیزی یا دریافت تایید کسی بتوان بر آن سرپوش گذاشت، بلکه کیان نظام و کشور را در معرض تهدید قرار می‌دهد. و خیال آن که می‌توان برای اقشار محروم در برابر فشارهای ناشی از این بحران سپری از کمک‌های نقدی درست کرد (بر فرض آن که این کمک‌ها واقعا و کاملا توزیع شوند) کاملا خام است، زیرا در یک بی‌نظمی اقتصادی عظیم، لاجرم و بدون تردید بازنده اصلی و نهایی اقشار ضعیف هستند. و زمانی که زندگی مردم فقیر تحت تاثیر این بی‌نظمی قرار گیرد آنان نه به آمارهای مسئولان و صورتحساب‌های بانکی که برایشان فرستاده می‌شود، که به زندگی‌های از رونق افتاده‌شان می‌نگرند و فقط آن چیزی را که با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند باور خواهند کرد.
آن‌گاه تنها وقوع یک بحران در درآمدهای نفتی کشور لازم است تا به شورش نان بیانجامد. تمامی دولت‌هایی که پیش از این بر سر کار بودند یک دوره کاهش شدید درآمدهای نفتی را تجربه کردند و هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که این دولت از چنین قاعده‌ای مستثنی باشد. صندوق ذخیره ارزی اساسا برای مهار چنین بحران‌های دوره‌ای تاسیس شد. این صندوق طی سال‌های اخیر اثرات ایمنی‌بخش خود را کاملا از دست داده است، به صورتی که علیرغم درآمدهای افسانه‌ای نفت اینک موجودی آن بسیار اندک است.
ماجرا به این شوری ها هم نیست. اتفاقا خیلی هم هست. آیا منتظرید به شورش نان برسید تا این همه واقعیت برایتان ملموس شود؟ ای کسانی که دستتان می‌رسد کاری بکنید

نطق انتقادی علی مطهری نسبت به دولت در مجلس

از دولت می‌خواهیم به دنبال راه‌حل‌های غیرقانونی نباشد / لازم است دادگاه متهمان حوادث بازداشتگاه كهریزك، كوی دانشگاه و مجتمع مسكونی سبحان، هرچه زودتر برگزار شود / آقای مشایی در مسائلی كه در تخصص‌شان نیست اظهارنظر نفرمایند / خدا كند این خبر راست، ‌دروغ باشد كه برخی مقامات دولتی گفته‌اند هرچه به مترو كمك كنیم به نام هاشمی تمام خواهد شدنواندیش: علی مطهری نماینده تهران در نطق میان دستور امروز  خود، با گرامیداشت سالروز مرحوم علامه‌ طباطبایی و مرحوم استاد محمدتقی جعفری، از رییس‌جمهور به خاطر حضور فعال در اجلاس كشورهای اسلامی در تركیه و ارایه پیشنهادات موثری مثل تشكیل بازار مشترك اسلامی و مبارزه با نظام ربوی حاكم بر اقتصاد سرمایه‌داری تشكر كرد
 وی افزود: خوشبختانه لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها گام‌های آخر را برای قانونی شدن بر می‌دارد، همه می‌دانیم كه در واقع این طرح یك انقلاب اقتصادی است و بدون همدلی و همكاری دولت و مجلس و هر سه قوه به درستی پیاده نمی‌شود.
به گزارش خانه ملت ، مطهری با بیان اینكه مجلس سه تغییر و اصلاح مهم در این لایحه انجام داد كه آثار منفی آن را به حداقل می‌رساند، گفت: ملایم كردن شیب واقعی كردن قیمت‌ها،‌ ممانعت از طبقاتی شدن جامعه و اجرای عدالت به روش سوسیالیستی و حذف صندوق ویژه یارانه‌ها كه خارج از نظارت دیوان محاسبات باشد، سه تغییر مهم انجام شده در لایحه توسط مجلس بود.
وی خاطر نشن كرد: بر این اساس از دولت خواست شد كه بر تاسیس صندوق ویژه و هزینه كردن درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها خارج از قانون بودجه سالانه اصرار نورزد و همانطور كه رییس جمهور از مجلس خواست كه به دولت اعتماد داشته باشد، ما نیز از دولت می‌خواهیم به مجلس اعتماد داشته باشد و تقاضای خارج از چارچوب قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس نداشته و به دنبال راه‌حل‌های غیرقانونی نباشد، زیرا نمایندگان قسم خورده‌اند كه خلاف قانون اساسی و آیین‌نامه و داخلی مجلس عمل نكنند و از حقوق مردم دفاع كنند.
به گفته وی، ‌نكته مهم در باب هدفمندكردن یارانه‌ها و ایجاد عدالت اقتصادی این است كه باید این كار را در قالب اسلامی و با پشتوانه اخلاق و معنویت و برادری ایمانی و اخوت اسلامی انجام دهیم، به طوری كه بسیاری از اغنیاء داوطلبانه و برای كمك به برادران ایمانی خود از دریافت یارانه‌ها خودداری كنند و فضای دوستی و محبت میان طبقات مختلف و میان غنی و فقیر حاكم باشد و هرگز به دنبال روش سوسیالیستی كه دولت به زور از غنی گرفته و به فقیر بدهد، نباشیم.
مطهری با اشاره به حوادث اخیر، با بیان این‌كه متاسفانه هنوز آثار وقایع قبل و بعد از انتخابات باقی است و وجدان بخشی از جامعه آرام نگرفته است، افزود: علت این امر افراط‌گری بخشی از هر دو طرف ماجرا و بی‌توجهی به اجرای عدالت و قضاوت توام با تاسف از عدم رعایت انصاف است.
وی تصریح كرد: هیچ چیزی مانند عدالت جامعه را راضی نگه نمی‌دارد، به تعبیر امام علی(ع) عدالت هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهد و اداره كننده امور است و همه در آن می‌گنجند، زیرا هر كس احساس می‌كند حق خود را دریافت كرده است.
مطهری خاطرنشان كرد: دو طرف این ماجرا مقصرند و اشتباهاتی داشته‌اند، گرچه اینجانب سهم طرف مغلوب را بیشتر می‌دانم و معتقدم به تعبیر رهبر گرانقدرمان ظلم بزرگتر را آنها انجام داده‌اند.
به گفته وی لازم است هر دو طرف از مردم عذرخواهی كنند و در صورت استنكاف، ‌قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم به اتهامات آنان رسیدگی كند، همچنین لازم است بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در اسرع وقت آزاد شوند مگر كسانی كه دست به تخریب اماكن و اموال عمومی زده‌اند.
مطهری یادآور شد: نگهداری این افراد در زندان تا زمانی كه آنچه در نظر ماست از دهان آنها خارج شود می‌تواند مصداق شكنجه و خلاف قانون اساسی باشد و مجلس در اینجا باید به نقش نظارتی خود عمل كند.
وی افزود: لازم است دادگاه متهمان حوادث بازداشتگاه كهریزك، كوی دانشگاه و مجتمع مسكونی سبحان، هرچه زودتر برگزار شود.
وی یادآور شد: اخیرا آیت‌الله مكارم شیرازی، مرجع بزرگوار تقلید، بر دو موضوع اخیر تاكید نموده‌اند.
عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به موضوع هسته‌یی كشورمان گفت: اصرار طرف غربی بر خارج شدن اورانیوم 5/3 درصد غنی شده از ایران و مبادله آن با سوخت رآكتور اتمی در حالی كه آنان طبق مقررات موظفند سوخت مورد نیاز ایران را تامین نمایند، مشكوك به نظر می‌رسد و خوشبختانه دولت بعد از ساده‌انگاری اولیه مسیر خود را اصلاح كرد.
به گفته مطهری، آمریكایی‌ها مایلند پیوندی میان مساله انرژی هسته‌یی و رابطه با آمریكا برقرار كنند، دولت باید به هوش باشد كه فریب آنها را نخورد و رهنمودهای صائب رهبری را فراروی خود قرار دهد و به بهانه‌های مختلف از خود اشتیاق نشان ندهد.
وی در خصوص عملكرد دولت عربستان سعودی در یمن، این عملكرد را در واقع ورود به جنگ با بخشی از مردم مسلمان این كشور دانست و گفت: رهبران عربستان سعودی كه خود را خادم‌الحرمین می‌دانند نباید عامل تفرقه، ظلم و تجاوز و كشتار میان مسلمین باشند. فجایعی كه با حمایت آنها در عراق و افغانستان و پاكستان انجام می‌شود، كم بود كه اكنون به كشتار مردم مسلمان یمن پرداخته‌اند؟ شما كه عربیت و ناسیونالیسم عربی را بیشتر از اسلام قبول دارید با چه منطقی دست به كشتار برادران عرب خود زده و همكار و همراه اسراییل شده‌اید؟
این نماینده مجلس افزود: به سران سعودی كه هنوز دیه شهدای مكه مكرمه را بدهكارند، هشدار می‌دهیم كه اگر خشم مسلمانان جهان شعله‌ور شود در این آتش خواهند سوخت.
وی در ادامه نطق خود، خاطرنشان كرد: مطلب بعدی در مورد افاضات جدید آقای اسفندیار رحیم مشایی است كه فرموده "خدا نمی‌تواند محور وحدت انسان‌ها باشد، ‌زیرا به تعداد انسان‌ها خدا داریم". تضاد این سخن با تعلیمات اسلامی ‌آشكار است، ‌از آقای مشایی تقاضا داریم وارد معقولات نشوند و در مسائلی كه در تخصص‌شان نیست اظهارنظر فرمایند.
نماینده تهران همچنین در این نطق به موضوع مترو تهران اشاره كرد و با بیان اینكه متروی تهران را باید پروژه ملی بدانیم، زیرا در كل كشور اثر گذار است، گفت: حل مشكل ترافیك تهران كه به وضعیت وحشتناكی رسیده و موجب اتلاف ساعت‌ها وقت مردم و میلیاردها تومان حامل انرژی است تنها با تكمیل هفت خط مترو امكان‌پذیر است، از دولت و شهرداری می‌خواهیم با همدلی بیشتر این مهم را به سرانجام رسانند و گرایشات سیاسی را در آن دخالت ندهند.
مطهری در پایان گفت: خدا كند این خبر راست، ‌دروغ باشد كه برخی مقامات دولتی گفته‌اند هرچه به مترو كمك كنیم به نام هاشمی تمام خواهد شد، این آغاز لغزش و دور شدن از خلوص نیت است، به تعبیر شهید آیت‌الله مطهری، یك انقلاب مذهبی، ‌اگر اخلاص خود را از دست بدهد زود از بین می‌رود.

جو ملتهب و فضای امنیتی در دانشگاه شیراز پس از حوادث 13 آبان

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۸/۲۰
در پی یورش نیروهای لباس شخصی و انصار به داخل دانشگاه در روز 13 آبان و نیز ضرب و شتم وحشیانه دانشجویان و بازداشت بیش از 20 دانشجو، جو دانشگاه شیراز به شدت امنیتی شده است.
بنا به گفته خود دانشجویان دانشگاه شیراز فریاد الله اکبر دانشجویان پس از حمله ی این نیروها بلندتر از شب های گذشته به گوش می رسد و دانشجویان پس از دستگیری تعدادی از همکلاسی هایشان در روز 13 آبان، شعارهایی را در حمایت از آنها سر می دهند. لازم به ذکر است که از میان دانشجویان بازداشتی دانشگاه شیراز در 13 آبان، 7 دانشجو تاکنون آزاد نشده و به زندان مخوف عادل آباد منتقل شده اند.
از سوی دیگر دانشجویان بسیجی دانشگاه شیراز پس از صدور چند بیانیه بر علیه تجمع دانشجویان معترض در 13 آبان، روز یک شنبه، مراسمی را با عنوان ”دفاع از حریم ولایت” برگزار کردند. نکته جالب توجه در این مراسم حضور عده ی کثیری از بسیجیان خارج از دانشگاه بود که از میان آنها دانشجویان چهره ی چند تن از افراد لباس شخصی را که در 13 آبان به دانشگاه حمله کرده و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، شناسایی کرده اند.
دانشجویان معترض نیز در اعتراض به این حمله ی وحشیانه در روز شنبه با اعتصاب و چیدن سینی های غذا در محوطه دانشگاه اعتراض خود را نسبت به این حمله و بی کفایتی مسئولین دانشگاه در حفاظت از جان دانشجویان اعلام داشتند. در ادامه ی این اعتراض یکشنبه شب بیانیه ای مبنی بر تجمع در صبح روز دوشنبه از سوی دانشجویان معترض در سطح خوابگاه ها پخش شد. به دنبال پخش این بیانیه نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه از ساعت 10 صبح با حضور در پردیس دانشگاه شیراز (محل اعلام شده برای تجمع) از تجمع چند نفره دانشجویان جلوگیری کردند. نیروهای حراست حتی از نشستن و ایستادن دانشجویان در چمن ها و محوطه ی پردیس جلوگیری می کردند. از سوی دیگر چند تن از نیرو های حراست، مامور مراقبت از فعالین دانشجویی شناخته شده دانشگاه شیراز شده و آنها را به شدت تحت نظر داشته اند. در نهایت امنیتی شدن بیش از حد فضای دانشگاه باعث تجمع دانشجویان در محوطه ی پردیس دانشگاه شده و دانشجویان به این اقدام حراست اعتراض کردند. در ادامه دانشجویان بسیجی نیز با حضور در محل قصد ایجاد درگیری با دانشجویان معترض را داشتند که این اقدام آنان بی نتیجه ماند.

اكبر اعلمي - پیوندهای فامیلی بعضی از مقامات و اشخاص سیاسی در جمهوری اسلامی

بسیاری از ائتلاف ها، یارگیری های موجود، جبهه گیری ها و جناح بندی های سیاسی رایج از جمله در انتخابات مختلف، احزاب، گروههای سیاسی و فراکسیون های مجلس شورای اسلامی، مبتنی بر روابط و مناسبات دوستانه و خویشاوندی است. لاجرم آشنائی با نسبت ها و ارتباطات خانوادگی فعالان سیاسی و صاحبان قدرت، تا حدودی می تواند در تحلیل روابط و مناسبات حاکم بر کشور، انگیزه ها، دلبستگی ها و دسته بندی های سیاسی، تشخیص مبنای منازعات و اختلافات خانوادگی و همچنین شناخت و ارزیابی های ما نسبت به مواضع حال و گذشته بعضی از اشخاص و جریانات سیاسی و حاشیه های امنیت آنان مفید و موثر واقع شود، از اینرو پست حاضر به معرفی بخشی از روابط سببی و نسبی بعضی از مسئولین کشوری و لشکری و فعالان سیاسی اختصاص یافته است: ...


-خانم خدیجه ثقفی، دختر میرزا محمد ثقفی، همسر آیت الله خمینی

-احمد خمینی، مصطفی خمینی، زهرا مصطفوی، صدیقه مصطفوی و فریده مصطفوی، فرزندان آیت الله خمینی

-مرحوم آیت الله مصطفی خمینی بزرگترین فرزند آیت الله خمینی، همسر معصومه حائری ]دختر آشیخ مرتضی حائری و نوه آیت الله عبدالکریم حائری(موسس حوزه علمیه قم)[

-حسین و مریم خمینی فرزندان آیت الله مصطفی خمینی

-مهدی، محمد و علی فرزندان سید حسین خمینی و نوه های مرحوم آیت الله مصطفی خمینی(پسر ارشد آیت الله خمینی)

-سيد احمد خميني، فرزند آیت الله خمینی، همسر خانم فاطمه طباطبايي و داماد آیت الله سلطانی طباطبایی

-فاطمه سلطانی طباطبائی، دختر آیت‌اللـه سلطانی طباطبایی (از علمای قم)، همسر سید احمد خمینی، خواهر سید صادق طباطبائی و خواهر زاده امام موسی صدر و آیت الله سید محمد باقر صدر و دختر خاله خانم زهره صادقی(همسر سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران)

-حسن، یاسر ،علی. زهرا، صدیقه و فریده، فرزندان سید احمد خمینی و نوه های آیت الله خمینی

- حجت الاسلام سيدحسن خمينی، پسر ارشد مرحوم سید احمد خمینی نوه ارشد آیت الله خمينی، همسر خانم ندا موسوی بجنوردی و داماد آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی، عضو سابق شوراي عالی قضائي، عضو دفتر استفتائات آیت الله خمینی و عضو مجمع روحانيون مبارز)

سيدياسر خميني برادر سید حسن، همسر خانم حورا صدر و داماد سيدمحمد صدر (معاون اسبق وزارت خارجه خاتمی)

-سیدعلی خمینی، کوچکترین پسر سیداحمد خمینی و نوه پسری آیت الله خمینی، داماد آیت الله شهرستانی(داماد و نماینده آیت الله سیستانی در قم) و شوهر نوه آیت‌الله سیدعلی سیستانی

-نرگس، فرشته و احمد فرزندان سید حسن خمینی و نوه های پسری سید احمد خمینی

-زهرا مصطفوی(دبیرکل جمعیت زنان انقلاب اسلامی)، دختر ارشد آیت الله خمینی، همسر محمود بروجردی(معاون آموزش و پرورش در دولت موسوی و سفیر ایران در فنلاند در دوره خاتمی)

-مسیح و لیلی بروجردی فرزندان خانم زهرا مصطفوی و محمود بروجردی و نوه های دختری آیت الله خمینی

-خانم صدیقه مصطفوی، فرزند آیت الله خمینی و همسر مرحوم آیت الله شهاب الدین اشراقی

-زهرا، عاطفه، نفیسه، نعیمه، محمد تقی، علی و مرتضی اشراقی فرزندان خانم صدیقه مصطفوی و آیت الله شهاب الدین اشراقی و از نوه های دختری آیت الله خمینی

-خانم زهرا اشراقی، نوه آیت الله خمینی و دختر خانم صدیقه مصطفوی و مرحوم آيت‌الله شهاب‌الدين اشراقي(داماد آیت الله خمينی)، همسر محمد رضا خاتمی(دبیر سابق حزب مشارکت و برادر سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق)

-خانم نفیسه اشراقی، دختر خانم صدیقه مصطفوی(دختر آیت الله خمینی) و عروس محمد صادق روحانی و نوه دختری آیت الله خمینی

-نعیمه اشراقی، دختر مرحوم آيت‌الله شهاب‌الدين اشراقی و خانم صدیقه مصطفوی(دختر آیت الله خمینی) و عروس آیت الله جلال الدین طاهری(امام جمعه مستعفی اصفهان)

-مرتضی اشراقی، نوه آیت الله خمینی و دختر خانم صدیقه مصطفوی و مرحوم آيت‌الله شهاب‌الدين اشراقی، همسر نوه دختری آیت الله محقق داماد و برادر زن محمد رضا خاتمی

-خانم فریده مصطفوی،دختر آیت الله خمینی و همسر محمد حسن اعرابی(بازاری)

-ليلي بروجردي(رئيس كميته بانوان و جوانان دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام ،وكيل دادگستری، مشاور انتخاباتی و کاندیدای وزارت خارجه محسن رضائی در انتخابات دهم ریاست جمهوری)، دختر زهرا مصطفوی، نوه دختری آیت الله خمینی، همسر عبدالحسين سلطانی طباطبايي(فوق تخصص بيماريهاي قلب و عروق و استاديار دانشگاه تهران و برادر زن سید احمد خمینی)، مادر زن پسر محسن رضائی (فرمانده اسبق سپاه و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات دهم)

-هدی و ضحی طباطبائی، فرزندان خانم لیلی بروجردی و عبدالحسین طباطبائی و نوه های دختری زهرا مصطفوی(دختر آیت الله خمینی)

--هدی طباطبائی، دختر لیلی بروجردی و عبدالحسین طباطبائی، نوه دختری زهرا مصطفوی، عروس محسن رضائی(فرمانده پیشین سپاه و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام) و برادر زاده سید صادق طباطبائی(سخنگوی دولت موقت و حامی محسن رضائی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری)

-مسیح بروجردی، پسر محمود بروجردی و خانم زهرا مصطفوی(دختر آیت الله خمینی)، داماد محمد ميرمحمدی(از اعضای بیت رهبری، نماینده قم در مجالس ششم و هفتم و دبیر کل حزب تمدن اسلامی)

-سید صادق طباطبائی(معاون سیاسی اسبق وزارت کشور در دولت مهدی بازرگان، معاون سیاسی نخست وزیر و سنخگوی دولت موقت و سرپرست نخست وزیری، مشاور محسن رضائی در انتخابات دهم ریاست جمهوری)، فرزند مرحوم آیت الله حاج سید محمد باقر سلطانی طباطبائی ، نوه پسری مرحوم آیت الله حاج سید صدرالدین صدر، خواهر زاده امام موسی صدر ،برادر خانم فاطمه طباطبایی(همسر سید احمد خمینی)، همسر خانم فاطمه صدر ،برادر مرتضی طباطبائی و عموی خانم هدی طباطبائی(عروس محسن رضائی) و همچنین دائی سید حسن و سید یاسر خمینی و پسر خاله زهره صادقی (همسر سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران)

-سید مرتضی طباطبائی(شهردار اسبق تهران قبل از کرباسچی)، برادر سید صادق طباطبائی، همسر فرشته اعرابی(دختر فریده خمینی و نوه دختری آیت الله خمینی)، خواهر زاده امام موسی صدر و عموی هدی طباطبائی و برادر زن سید احمد خمینی

-فاطمه طباطبائی(همسر مرحوم سید احمد خمینی) خواهر صادق طباطبائی، خواهرزاده‌ی امام موسي صدر و دختر خاله خانم زهره صادقی (همسر سید محمد خاتمی)

-خانم فرشته اعرابی، تنها فرزند محمد حسن اعرابی و خانم فریده مصطفوی(دختر آیت الله خمینی)، نوه دختری آیت الله خمینی، همسر سید مرتضی سلطانی طباطبائی(شهردار اسبق تهران قبل از کرباسچی) و دخترخاله خانم لیلی بروجردی (دختر زهرا مصطفوی)

-زهره صادقی همسر سيدمحمدخاتمي خواهرزاده‌ی امام موسي صدر، دخترخاله فاطمه طباطبائی(همسر سید احمد حمینی) و همچنین دختر خاله سید صادق طباطبائی

-سيدمحمد صدر(از طیف موسوم به اصلاح طلب، معاون وزارت کشور موسوی و معاون وزارت خارجه خاتمی) پسرخاله خانم زهره صادقی(همسر سید محمد خاتمی) و همچنین پسر خاله خانم فاطمه طباطبايي(همسر مرحوم سيد احمد خمينی)

-علیرضا و خانم فاطمه خاتمی، فرزندان خانم زهرا اشراقی و محمد رضا خاتمی

-خانم فاطمه خاتمی دختر محمد رضا خاتمی و خانم زهرا اشراقی، عروس سید صادق خرازی(برادر زاده کمال خرازی و سفیر سابق ایران در فرانسه) و برادر زاده محمد خاتمی(رئیس جمهور سابق)

-سيدمحمد خاتمي(از طیف موسوم به اصلاح طلب، نماینده اسبق اردکان در مجلس، وزیر فرهنگ و ارشاد میرحسین موسوی و رفسنجانی، رئیس جمهور سابق و عضو مجمع روحانیون مبارز) فرزند روح‌الله خاتمي، دائی عروس محمد هاشمیان، برادر زن محمد صدوقی، برادر محمد رضا خاتمی، دائی زن خواهر زاده هاشمی رفسنجانی و همسر خانم زهره صادقی

-سیدمحمد رضا خاتمي(از طیف موسوم به اصلاح طلب، معاون اسبق وزارت بهداشت در زمان ریاست جمهوری خاتمی، نايب رييس مجلس ششم و دبيركل جبهه‌ي مشاركت) برادر سيدمحمد خاتمی رييس جمهور سابق و پدر زن پسر سید صادق خرازی


-سیدصادق خرازی(از طیف موسوم به اصلاح طلب، سخنگوی ستاد انتخاباتی خاتمی، معاون اسبق وزارت خارجه و سفیر اسبق ایران در فرانسه در زمان ریاست جمهوری خاتمی)، فرزند سید محسن خرازی ،برادر سید محمد باقر خرازی، برادر زاده سید کمال خرازی، پدر داماد محمدرضا خاتمي و برادر زن حجت الاسلام مسعود خامنه ای فرزند مقام رهبری و همچنین پدر همسر نوه آیت الله خميني و برادرزاده سيدمحمد خاتمی

- حجت الاسلام سیدمحمد باقر خرازی (از طیف موسوم به اصولگرا، دبیرکل حزب الله ایران و مدیر مسئول روزنامه حزب الله) برادر سید صادق خرازی و برادر همسر مسعود خامنه ای فرزند مقام رهبری

-آیت الله سیدمحسن خرازی(از طیف موسوم به اصولگرا و عضو خبرگان رهبری) پدر سید صادق خرازی، برادر سید کمال خرازی و پدر زن سید مسعود خامنه ای فرزند مقام رهبری

-محمدرضا تابش(از طیف موسوم به اصلاح طلب، نماینده اردکان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس)، برادر علیرضا تابش(رئیس اسبق دفتر وزیر ارشاد خاتمی) و خواهرزاده ی سید محمد خاتمي(رئیس جمهور سابق)

-سیدكمال خرازي(از طیف موسوم به اصلاح طلب، وزير خارجه خاتمي و رئيس کنونی شوراي راهبردي روابط خارجي منصوب رهبری) عموي عروس مقام رهبری، برادر سید محسن خرازی(از طیف موسوم به اصولگرا و عضو خبرگان رهبری)، عموی سید محمد باقر خرازی(دبیرکل حزب الله ایران)

- حجت الاسلام سیدمسعود خامنه‌اي فرزند مقام رهبری، داماد آیت الله سید محمدباقر خرازی(از طیف موسوم به اصولگرا، دبیرکل حزب الله ایران، از مدرسين حوزه علميه قم و شوهر خواهر سیدصادق خرازي معاون وزير امور خارجه دولت خاتمي)

- حجت الاسلام سید مصطفی خامنه‌ای، فرزند مقام رهبري، داماد عزیز خوشوقت از طیف موسوم به اصولگرا

-محمدحسین خوشوقت(مديركل رسانه ها و مطبوعات خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خاتمي و مدیر مسئول کنونی سایت فرارو)، فرزند عزیز خوشوقت و برادر زن مصطفی خامنه ای(فرزند مقام رهبری)

- حجت الاسلام محمدي گلپايگاني(رئيس دفتر مقام رهبری)، پدر شوهر خانم بشری خامنه ای دختر مقام رهبری

- حجت الاسلام شیخ علی تهرانی همسر خانم سید بدریه خامنه ای(خواهر مقام رهبری)

-مهدي احمدی(عضو سابق شوراي مركزي طيف شيراز تحكيم و از طیف موسوم به اصلاح طلب)، داماد محسن رضائی

-سید حسن خامنه ای (رییس بازرسی وزارت نفت در دوران هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد)، برادر مقام رهبری و هادی خامنه ای(نماینده مجلس ششم، از طیف موسوم به اصلاح طلب و صاحب امتیاز روزنامه حیات نو)

-حسن خجسته باقرزاده برادر زن مقام رهبری معاون سابق سازمان صدا و سيما در امور صدا، نايب رئيس اتحاديه راديو تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه (ABU) در سال 2007 و معاون نظارت و برنامه ریزی صدا و سیما

-غلامعلی حدادعادل(از طیف موسوم به اصولگرا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رييس مجلس هفتم، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و مشاور مقام رهبری) پدر زن مجتبی خامنه ای فرزند مقام رهبری

- حجت الاسلام هادي خامنه‌ای از طیف موسوم به اصلاح طلب عضو مجمع روحانيون مبارز برادر مقام رهبری

- مریم خاتمی خواهر سید محمد خاتمی و همسر محمد علی صدوقی امام جمعه و نماینده مقام رهبری در استان یزد


- حجت الاسلام محمدعلي صدوقي(نماينده‌ي ولي فقيه و امام جمعه‌ یزد و معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور در دوره محمد خاتمی)، فرزند شهید آیت الله صدوقی، شوهر بی بی مریم خاتمی (خواهر محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران) و پدر زن محمد هاشمیان(خواهر زاده رفسنجانی)

- حجت الاسلام حسين هاشميان امام جمعه سابق رفسنجان، پسر عمو و شوهر خواهر اکبر هاشمی رفسنجانی و پدر داماد حجت الاسلام محمد صدوقی(شوهر خواهر محمد خاتمی)

محمد هاشمیان امام جمعه کنونی رفسنجان و نماینده رفسنجان در مجلس هشتم و رئیس فراکسیون اقلیت، فرزند حسین هاشمیان، خواهر زاده هاشمی رفسنجانی، داماد محمد صدوقی(امام جمعه یزد و شوهر خواهر محمد خاتمی) و شوهر خواهر زاده محمد خاتمی

-علی هاشمی(از طیف موسوم به اصلاح طلب، نماینده رفسنجان در مجلس ششم و مدیرعامل سابق شرکت پسته کرمان) برادر زاده حجت الاسلام هاشمی رقسنجانی*

-محمد هاشمی(از طیف موسوم به اصلاح طلب، عضو شورای مركزي حزب كارگزاران، رئیس سابق صدا و سیما و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) برادر اکبر هاشمی رفسنجانی

-حسین مرعشی (از طیف موسوم به اصلاح طلب، سخنگوی حزب کارگزاران رئیس دفتر رئیس جمهور و استاندار کرمان در دوران ریاست جمهوری هاشمی، نماینده مجلس ششم و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوران خاتمی) برادر عفت مرعشی(همسر حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی) و دائی فائزه، فاطمه، یاسر، محسن و مهدی هاشمی رفسنجانی

-فائزه هاشمی رفسنجانی(از حزب کارگزاران و دبيركل سابق سازمان ملي المپيك) و فاطمه هاشمی(رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه)،خواهران محسن ‏هاشمی(رئیس شرکت متروی تهران)، مهدی هاشمی(مدیر ‏سابق موسسه بهینه سازی سوخت وزارت نفت) و یاسر هاشمی، همگی فرزندان حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی(رئیس اسبق مجلس، رئیس اسبق جمهوری و رئیس کنونی مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام) و به ترتیب همسران حميد و سعيد لاهوتی (فرزندان آیت الله حسن لاهوتی)

-سیدمحمد حسینی (اهل کرمان ،از طیف موسوم به اصولگرا، نماینده مجلس پنجم، قائم مقام وزیر علوم و وزیر کنونی ارشاد) برادر سیدمحمود حسینی(از طیف موسوم به اصلاح طلب، عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس، دبیر سرویس علمی پژوهشی روزنامه سلام و همچنین برادر سیدحمید حسینی(مدیر عامل شرکت مرآت نمایندگی انحصاری "سوپرا"،...و صادر کننده فرآورده هاي نفتي و رئيس هيات مديره اتحاديه صادر کنندگان فرآورده هاي نفتي).

-اسفندیار رحیم مشایی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی وگردشگری، مشاور و رئیس دفتر احمدی نژاد و پدر زن مهدی پسر احمدی نژاد

-حجت الاسلام مجید انصاری(از طیف موسوم به اصلاح طلب، نماینده مجلس ششم و عضو مجمع تشخیص مصلحت و نماینده سابق خبرگان رهبری)، برادر حمید انصاری (قائم مقام دفتر حفظ آثار امام خمینی)

-مسعود حجاریان کاشانی(معاونت مهندسي وزارت سپاه ،ریاست دانشگاه امام حسين (ع) و معاونت اقتصادي و برنامه ريزي محسن رفیقدوست در بنياد مستضعفان و جانبازان) برادر سعید حجاریان(معاون اسبق وزارت اطلاعات و عضو حزب مشارکت)

- حجت الاسلام سيد علی اکبر محتشمی پور(از طیف موسوم به اصلاح طلب و از اعضای فعال مجمع روحانیون مبارز ، وزیر اسبق وزارت کشور و نماینده مجلس ششم)، پسر عموی همسران مصطفی تاج زاده(خانم فخرالسادات محتشمی پور) و مرتضی رفیقدوست

-مرتضی رفیقدوست(از شرکای فاضل خداداد که در جریان رسیدگی به پرونده 123 میلیارد تومان اختلاس به حبس ابد محکوم شده بود)، برادر محسن رفیقدوست (وزیر سابق سپاه و رئیس اسبق بنیاد مستضعفان و جانبازان) باجناق علی اکبر محتشمی

-مرحوم آیت الله محی الدین فاضل هرندی (قاضی شرع اسبق شهر قائن، قاضی شرع و رئیس اسبق دادگاه انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان، نمایندگی مقام رهبری در ستاد مرکز هیات های هفت نفره ،نماینده اسبق مردم اقلید فارس و اصفهان در مجلس شورای اسلامی) دائی حسین صفار هرندی و مصطفی تاجزاده (از طیف موسوم به اصلاح طلب و از اعضای شاخص سازمان مجاهدین خلق و حزب مشارکت)

-سیدمصطفی تاج زاده(از طیف موسوم به اصلاح طلب، عضو سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت و معاون عبدالله نوری وزیر اسبق کشور)، باجناق مرتضی رفیقدوست و خواهر زاده محی الدین فاضل هرندی و پسر دائی حسین صفار هرندی (سردبیر و قائم مقام سابق روزنامه کیهان و وزير سابق ارشاد احمدی ‌نژاد)

-آیت الله احمد جنتی(دبیر شورای نگهبان، عضو مجمع تشخیص مطلحت نظام و عضو خبرگان رهبری)،پدر علی جنتی(معاون سیاسی اسبق وزارت کشور و معاون اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد و سفیر سابق ایران در برخی از کشورهای عربی) و پدر حسین جنتی(مسئول دفتر جنبش مجاهدین خلق در اصفهان و از سران سازمان مذکور که در درگیری با پاسداران کشته شد و فاطمه همسر وی نیز هم اکنون جزء سران مجاهدین خلق در خارج از کشور می باشد)

-آیت الله محمدي عراقي(رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)، داماد مصباح يزدي(عضو مجلس خبرگان رهبري و رييس موسسه ي آموزشي امام خميني)

-علي لاريجاني(فرزند آيت‌الله ميرزا هاشم آملي، متولد نجف، از طیف موسوم به اصولگرا، وزیر اسبق ارشاد اسلامی، رئیس سابق صدا و سیما و نماینده قم و رئیس فعلی مجلس)، داماد شهيد مرتضی مطهری،برادر زن علی مطهری نماینده تهران ،برادر جواد(متولد نجف، معاون اسبق وزارت خارجه و مشاور عالي رييس قوه‌ي قضاييه) و حجت الاسلام صادق(متولد شهر نجف ، عضو سابق شوراي نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبري و رئیس کنونی قوه قضائیه و داماد آیت الله وحید خراسانی) و برادر مجمد باقر(رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران) و نیز برادر فاضل لاريجاني(سفیر سابق ایران در کانادا و از دست اندرکار فعلی وزارتخارجه) و برادر زن مصطفی محقق داماد

- حجت الاسلام علی اکبر جمشیدی معروف به ناطق نوری(رئیس اسبق مجلس و وزیر اسبق کشور و رئیس دفتر بازرسی مقام رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)، داماد رسولی محلاتی( از اعضای دفتر آیت الله خمینی و مقام رهبری)، باجناق عباس آخوندی( معاون اسبق سیاسی وزارت کشور در دوران وزارت ناطق نوری و وزیر مسکن دوران هاشمی رفسنجانی همزمان با ریاست ناطق بر مجلس)، برادر احمد ناطق نوری(نماینده شش دوره مجلس از شهرستان نور و محمود آباد و رئیس فدراسیون بوکس) و باجناق سید محمدعلی شهیدی(مدیر کل وزارتخارجه خاتمی و معاون سابق کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه دوره احمدی نژاد)

-حجت الاسلام پارسا (معاون وزیر اطلاعات در زمان وزارت دری نجف آبادی)، داماد آیت الله مهدوی کنی و باجناق پسر حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری

-مرحوم آیت الله صادق خلخالی، پدر زن حجت الاسلام اسدالله کیان ارثی(نماینده فریدن و فریدون شهر در دوره های اول و ششم مجلس و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز)

ـداوود احمدی‌نژاد (رئیس بازرسی نهاد ریاست جمهوری)، برادر محمود احمدی‌نژاد

ـحسین شبیری(رئیس صندوق مهر رضا)، همسر پروین احمدی نژاد پروین احمدی‌نژاد (عضو شورای شهر تهران و معاون مرکز امور زنان ریاست جمهوری)، خواهر احمدی‌نژاد

-خانم فاطمه كروبی (دبير كل مجمع اسلامی بانوان و رئیس اسبق بیمارستان خاتم الانبیاء)، همسر حجت الاسلام مهدي كروبی(امین الحاج آیت الله خمینی ،سرپرست اسبق امور حجاج ایرانی، رئیس اسبق بنیاد شهید، عضو شورای بازنگری قانون اساسی، رئیس اسبق مجلس و دبیرکل حزب اعتماد ملی)

- مصطفی معين(نماینده اسبق مجلس و وزير اسبق علوم)، داماد آيت الله دستغيب

-مجتبی هاشمي ثمره(رییس سابق ستاد انتخابات کشور، مشاور عالي و دستیار ویژه محمود احمدي نژاد)، خواهر زاده‌ی محمد جواد باهنر(نخست وزیر شهید رجائی) و محمدرضا باهنر(نايب رييس مجلس هفتم و هشتم) و برادر مهدی هاشمی ثمره(معاون بازرسي و مديركل حوزه وزارتي وزارت نيرو) و عبدالحمید هاشمی ثمره(معاون وزارت صنایع) و برادر شوهر خانم قند فروش(مشاور خانواده وزیر کشور)

-محمد حسین موسي‌پور(معاون پارلماني وزير كشور)، داماد خواهر محمدرضا باهنر

-كامران دانشجو(استاندار اسبق تهران، معاون سابق سیاسی وزارت کشور و وزیر کنونی علوم و تحقیقات و فناوری)، برادر فرهاد دانشجو (رئیس دانشگاه تربیت مدرس) و برادر خسرو دانشجو(عضو و سخنگوی شورای شهر تهران)

- حجت الاسلام محمد محمدي‌نيك ري‌شهری (وزیر اسبق اطلاعات، دادستان اسبق ويژه روحانيت، دادستان اسبق كل كشور و سرپرست حجاج ايراني)، داماد آيت‌الله مشكيني

- حجت الاسلام عیسی ولائی(مدیر کل حقوقی ریاست جمهوری خاتمی)، داماد مرحوم آيت الله محمدرضا توسلي محلاتی(رئیس دفتر آیت الله خمینی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)

-صادق محصولی(وزیر کشور سابق و وزیر رفاه پیشنهادی ایندوره احمدی ‌نژاد، باجناق علی اکبر ولايتي (وزير خارجه اسبق و مشاور مقام رهبری)

-حجت الاسلام سیدابراهیمی رئیسی(معاون اول قوه قضائیه)، داماد حجت الاسلام احمد علم الهدی (امام جمعه مشهد)

-خانم فاطمه جوادی (معاون سابق رئيس‌جمهور و رئيس سازمان محيط زيست)، فرزند اسماعيل واعظ جوادی آملی و برادر زاده آيت‌الله جوادي آملی (از اساتيد حوزه علميه قم)

-آيت الله حائری شيرازی، نوه آيت الله سيد نورالدين حسنی شيرازی، داماد آيت الله خزعلی و شوهر خاله رضازاده (استاندار فارس و رئیس اسبق شركت آب و فاضلاب استان فارس)، پدر محمد حسن حائری

-عبدالله جاسبي(رييس دانشگاه آزاد)،شوهر خواهر علی عباس پور(نماينده تهران و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دوره های هفتم و هشتم مجلس)

- حجت الاسلام محمدي عراقي(رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)، داماد آیت اله مصباح يزدي(عضو مجلس خبرگان رهبری و رييس موسسه آموزشي امام خميني).

-سید عطاء الله مهاجرانی(از طیف موسوم به اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران، معاون نخست وزیر در امور حقوقی و پارلمانی و معاون معاون رئیس جمهور در امور حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور در دولت هاشمی رفسنجانی، همسر خانم جمیله کدیور(نماینده مجلس ششم) و شوهر خواهر حجت الاسلام محسن کدیور

-مسعود حجاریان کاشانی(معاون مهندسي وزارت سپاه ،رئیس سابق دانشگاه امام حسين (ع) و معاون اقتصادي و برنامه ريزي محسن رفیقدوست در بنياد مستضعفان و جانبازان)، برادر سعید حجاریان(معاون اسبق وزارت اطلاعات و عضو حزب مشارکت)

-اسفندیار رحیمی مشایی(رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس کنونی دفتر نهاد ریاست جمهوری)، پدر زن پسر محمود احمدی نژاد

-خانم اشرف بروجردی(از طیف موسوم به اصلاحطلب، مدیر کل اسبق امور زنان وزارت کشور و معاون اجتماعی اسبق وزیر کشور در دوره خاتمی)، خواهر علاء الدین بروجردی(از طیف موسوم به اصولگرا، معاون اسبق وزارت خارجه در زمان ولایتی و سه دوره نماینده بروجرد در مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجالس هفتم و هشتم)

-حسن کامران(نماينده اصفهان در مجالس هفتم و هشتم)، همسر خانم نیره اخوان بیطرف(نماینده اصفهان در دوره های هفتم و هشتم مجلس) و باجناق حسيني (نماينده زابل در مجلس هفتم)

-حجت الاسلام حسن طائب(مسئول اسبق سپاه قم و خراسان، معاون ضد جاسوسی اسبق وزارت اطلاعات در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی و وزارت علی فلاحیان، معاون سابق فرهنگی ستاد مشترك و فرمانده سابق دانشكده فرهنگی دانشگاه امام حسین، معاون سابق هماهنگ ‌كننده دفتر مقام رهبری، فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج و معاون کنونی اطلاعات کل سپاه پاسداران)، داماد حجت الاسلام حسینی معروف به "حسینی اخلاق در خانواده" و باجناق سيد حسين شاهمرادي(رئيس سابق ستاد بقاع متبركه و بناهاي مذهبي و مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگری)

-حجت الله غنيمي‌فر(مدیر کل سابق امور بین الملل شرکت نفت و معاون کنونی مدیر عامل شرکت ملی نفت در امور سرمایه گذاری)، عموی کریم ارغنده‌پور(عضو شوراي مركزي جبهه‌ی مشاركت)

-سعيد شريعتي(عضو شورای مركزي جبهه‌ی مشاركت) داماد علی شكوری‌راد(نماینده مجلس ششم و عضو شوراي مركزی جبهه‌ی مشاركت)

-محمد قوچاني (سردبیر روزنامه های شرق و اعتماد ملی)، داماد عماد الدین باقی(از اصلاح طلبان و فعالان سیاسی و حقوق بشر(

-علي افشاری(عضو سابق شوراي مركزي تحكيم)، داماد خانم فريبا داوودي مهاجر(روزنامه‌نگار و دبير انجمن روزنامه‌نگاران جوان)، فعلا هر دو مقیم آمریکا هستند.

-مهدی احمدی(عضو سابق شوراي مركزي طيف شيراز تحكيم)،داماد محسن رضائی(فرمانده اسبق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)

-ناصر ايمانی(از طیف موسوم به اصولگرا و عضو شوراي سردبيری روزنامه‌ رسالت)، شوهر خواهر سعید حجاريان

-محمد بسته‌نگار داماد آیت الله طالقانی و شوهر خواهر خانم اعظم طالقانی

-احمد زيدآبادی(از فعالان طیف موسوم به ملي‌مذهبي‌ها)، داماد محمدمحمدي گرگاني(نماينده دوره‌ي اول مجلس و از اعضای وابسته به طیف موسوم به ملي‌مذهبي‌ها)

به نقل از وبلاگ شخصي اكبر اعلمي

تورم هدفمند كردن يارانه‌ها پيش از اجرا، از راه رسيد

 سه شنبه, 19 آبان 1388 15:20
ایران اکونومیست: انتظار تورمي در بازار و نگراني برخي توليدكنندگان از ادامه كار، باعث ايجاد تورم چند هفته اخير در بازار شده است كه البته با اجراي اين طرح، مردم تورم بيشتري را تجربه خواهند كرد.

به نقل از ايلنا،قيمت شش گروه كالايي از 11 گروه مورد بررسي بانك مركزي افزايش يافت تا براي سومين هفته متوالي بازار كالاهاي اساسي شاهد افزايش قيمت باشد. اين افزايش قيمت‌ها همزمان شده است با تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس.
بنابرآخرين گزارش بانك مركزي از قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراكي در تهران،‌ قيمت اقلام گروه كالايي تخم‌مرغ، گوشت مرغ، سبزي‌هاي تازه، ميوه‌هاي تازه،‌ چاي و گوشت قرمز در هفته منتهي به 15 آبان ماه سال جاري افزايش يافت. درصد افزايش قيمت اقلام اين گروه‌هاي كالايي نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب 5/ 7، 8/ 5، 8/ 3، يك، 3/ 0 و 2/ 0 بود. به اين ترتيب تخم مرغ باز هم پيشتاز افزايش قيمت در هفته‌هاي اخير است. قيمت تخم‌مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل 9/ 23 درصد افزايش يافته است. قيمت گوشت مرغ،‌ گوشت قرمز، سبزي‌هاي تازه و چاي نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز افزايش 5/ 10، 4/ 3، 5/ 2 و 3/ 0 درصدي را تجربه كرده است. در اين ميان قيمت ميوه‌هاي تازه نسبت به هفته مشابه ماه قبل كاهش 8/ 10 درصدي يافته است. ضمن اينكه قيمت تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز، قندوشكر و حبوب در هفته منتهي به هشتم آبان‌ماه سال‌جاري نيز افزايش يافته بود.
در هفته منتهي به اول آبان‌ماه هم قيمت هفت گروه كالايي تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز،‌ سبزي‌هاي تازه، قندوشكر،‌ چاي و روغن‌نباتي از 11 گروه كالايي مورد بررسي بانك مركزي به‌طور متوسط 6/ 2 درصد افزايش يافت. اين افزايش ها از دو هفته گذشته و همزمان با تصويب كليات لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها و بررسي جزئيات آن در مجلس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. اين در حالي است كه قبل از بررسي اين موضوع در مجلس گزارش‌هاي بانك مركزي نشان از ثبات و حتي كاهش قيمت برخي كالاها داشت به گونه‌اي كه نرخ‌ها پس از افزايش در ماه رمضان در هفته‌هاي پس از ماه مهماني خدا رو به تعديل گذاشته بودند كه به يكباره به هنگام بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس جهت نمودار بار ديگر به سمت بالا تغيير يافت تا قيمت كالاها هفته به هفته با رشد مواجه شوند.
بنابر گزارش بانك مركزي، قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهي به هشتم آبان‌ماه سال‌جاري افزايش قيمتي 2/ 5 درصدي داشت تا قيمت آن نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز 3/ 17درصد افزايش يابد. قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهي به اول آبان‌ماه سال‌جاري نيز افزايش 6/ 12 درصدي را تجربه كرده بود. اين در حالي است كه در هفته منتهي به 24 مهر ماه سال‌جاري قيمت تخم‌مرغ پس از سه هفته متوالي افزايش قيمت، بالاخره كاهشي 1/ 0 درصدي يافته بود. طي هفته منتهي به 17 مهرماه سال‌جاري، قيمت تخم‌مرغ براي سومين هفته متوالي افزايش يافته بود. بنابر اعلام بانك مركزي ميزان اين افزايش نسبت به هفته قبل از آن 8/ 1 درصد برآورد مي‌شد.
همچنين قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهي به 10 مهر ماه سال جاري نسبت به هفته قبل از آن 1/ 2 درصد افزايش يافته است. متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراكي در تهران، منتهي به سوم مهرماه سال‌جاري نيز نشان مي‌دهد كه قيمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل از آن افزايش 3 /2درصدي داشت. درعين‌حال قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز نيز در هفته منتهي به هشتم آبان‌ماه سال جاري به ترتيب افزايش 7/ 1 و 7/ 0درصدي يافت. قيمت اين گروه‌هاي كالايي نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز به ترتيب 1/ 10 و 3/3 درصد افزايش قيمت داشت. قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز در هفته منتهي به اول آبان‌ماه نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب افزايش 3/3 و 8/ 0درصدي يافته بود. گروه كالايي قند و شكر و حبوب نيز در هفته منتهي به 8 آبان‌ماه 88، نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب 3/ 0 و يك درصد افزايش قيمت داشت. قيمت اين اقلام نسبت به هفته مشابه ماه قبل كاهش 3/ 2 و 8/ 0 درصدي يافت. قيمت قند و شكر در هفته منتهي به اول آبان‌ماه نيز افزايش 2/ 0 درصدي را نسبت به هفته قبل از آن تجربه كرده بود هرچند قيمت حبوب كاهش 7/ 0 درصدي يافته بود.
در همين رابطه محسن بهرامي، معاون سابق وزير بازرگاني كه پيش از آغاز بررسي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها نيز افزايش قيمت ناشي از انتظار تورمي را پيش‌بيني مي‌كرد، گفت: بررسي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس، انتظارات تورمي را در جامعه افزايش داده است بنابراين بازار در شرايط انتظار براي بالا رفتن قيمت‌ها در ‌نتيجه حذف يارانه‌ها، افزايش قيمت را تجربه مي‌كند.
رئيس كميسيون بازرگاني اتاق تهران ادامه داد: با آزادسازي نرخ حامل‌هاي انرژي، بسياري از بخش‌هاي توليدي در حوزه صنعت و كشاورزي از هم‌اكنون به فكر تغيير شغل افتاده‌اند چرا كه بسياري از اين واحدها در شرايط حمايت يارانه‌اي نيز توان رقابت نداشتند بنابراين در حال حاضر تغيير شغل را ترجيح مي‌دهند كه اين مساله باعث كاهش عرضه كالاهاي توليد آنها در بازار و در نتيجه افزايش قيمت خواهد شد.
بهرامي در ادامه تصريح كرد: انتظار تورمي در بازار و نگراني برخي توليدكنندگان از ادامه كار، باعث ايجاد تورم چند هفته اخير در بازار شده است كه البته با اجراي اين طرح، مردم تورم بيشتري را تجربه خواهند كرد زيرا نقدينگي نيز در جامعه افزايش مي‌يابد و افزايش نقدينگي به همراه حذف يارانه‌ها، قيمت‌ها را به شدت افزايش خواهد داد.

نماينده گرگان : اولين عامل تضييع حقوق كارگران، دولت است

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی از پیمانکاران تامین نیروی انسانی به عنوان عامل اصلی تضییع حقوق کارگر یاد کرد و گفت: این را ادعای واهی ندانید بلکه در حوزه انتخابیه‌ام نمونه‌های فراوان وجود دارد که در همه ادارات دولتی و بخش‌های خصوصی پیمانکاران تامین نیروی انسانی حق کارگر را می‌خورند.
به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری ایلنا، عبدالحسین‌ناصری به ماهیت پیمانکاران تامین نیروی انسانی اعتراض کرد و گفت: متاسفانه امروزه شرکت‌های دولتی و خصوصی برای آنکه درگیر اداره کار نشوند و برای پایان دادن به همکاری با کارگر دچار مشکل نشوند از ابزاری به نام پیمانکار تامین نیروی انسانی استفاده می‌کنند.
وی با انتقاد از ادارات دولتی گفت: امروزه شرایط به گونه‌ای شده که حتی دولت حاضر است30 تا40 درصد بیشتر به جیب پیمانکار برود تا کارگر را به طور مستقیم در خدمت خود نداشته باشد که این امر باعث بی‌اعتمادی کارگران به دولت شده است.
وی با اعلام اینکه پیمانکاران خوب می‌دانند چگونه از زیر بار حقوق کارگر شانه خالی کنند، گفت: پیمانکاران تامین نیروی انسانی همه ساله هیات‌مدیره عوض می‌کنند شرکت را منحل و شرکت جدید ثبت می‌کنند، محل دفتر را تغییر می‌دهند و ده‌ها ترفند دیگر به کار می‌برند تا حقوق کارگر تضییع شود.
ناصری با تاکید بر اینکه رفتارهای غیرانسانی پیمانکاران را به مسوولان و حتی رئیس فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرده است، گفت: متاسفانه تاكنون هیچ لطفی به کارگران نشده است.
وی با تاکید بر اینکه60 تا70 درصد کارگران پیمانکاری در ادارات دولتی شاغل هستند، گفت: جای تعجب است که باید کاری کنیم تا اول دولت به قانون تمکین کند و مانع تضییع حقوق کارگر شود زیرا اولین عامل در حال حاضر خود دولت است.
نماینده گرگان در مجلس با تاکید بر اینکه دولت می‌خواهد درگیر با مسائل کارگران نشود؟ گفت: البته محموداحمدي‌نژاد این رویه را ملغی کرد و عده‌ای نیز به استخدام دولت درآمدند اما هستند کارگرانی که همچنان استثمار می‌شوند.
وی با اعلام اینکه کارگران بسیاری در اعتراض به عملکرد پیمانکاران به نمایندگان مراجعه می‌کنند، گفت: این شرکت‌ها به حدی در تضییع حقوق کارگر خبره شده‌اند که با هیچ ابزاری نمی‌توان حریفشان شد.
ناصری از اعتراض‌های نمایندگان به پیمانکاران خبر داد و گفت: این اعتراض نتیجه معکوسی داشته زیرا فردای اعتراض شاهد بوده‌ایم که پیمانکار کارگرانش را اخراج کرده است بنابراین به ابزار قانونی برای مقابله با این پیمانکاران تامین نیروی انسانی متخلف نیاز داریم.

جمهوری اسلامی به تصمیم دانشگاه آکسفورد در مورد تاسیس و اعطای بورسیه ای به نام ندا آقا سلطان اعتراض کرده است.

در پی انتشار خبر اقدام کالج کوئینز، از کالج های تشکیل دهنده دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، در تاسیس بورسیه ای به نام ندا آقا سلطان، که در جریان تظاهرات اعتراضی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به ضرب گلوله در تهران کشته شد، سفارت جمهوری اسلامی در لندن نامه اعتراض آمیزی برای رئیس دانشگاه آکسفورد ارسال کرده است. سفارت جمهوری اسلامی در این نامه با ابراز تعجب از تصمیم اخیر دانشگاه آکسفورد در ایجاد و اعطای بورسیه ای به نام "یک زن مقتول ایرانی"، این اقدام را دارای "انگیزه سیاسی" و با هدف جلب دانشجویان ایرانی توصیف کرده است.

اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان زندانی کرد در سنندج

آژانس خبری موکریان سرویس حقوق بشر

 براساس گزارش های رسیده سحرگاه امروز چهارشنبه 20 آبان88، احسان فتاحیان زندانی کرد در سنندج اعدام شد.

برادر این زندانی در گفتگویی با خسرو کردپور از آژانس خبری موکریان ضمن تأیید این خبر اظهار داشت : صبح امروز حکم اعدام احسان اجرا و زندان نیز خبر اجرای حکم را به خانواده وی اعلام نموده است.

یادآور می گردد احسان فتاحیان فرزند عزت ا... ، سال گذشته در شهر کامیاران دستگیر و به اتهام محاربه از طریق اقدام علیه امنیت
ملی کشور از سوی بابایی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به تحمل 10 سال حبس در تبعید در شهرستان رامهرمز محکوم شد؛
دادستان عمومی و انقلاب کامیاران از جهت قِلُّت مجازات و آقای نصرا... نصری به وکالت از احسان فتاحیان ، تجدیدنظرخواهی نمودند که با توجه به تقاضای تشدید مجازات از طرف دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کامیاران که مجازات تعیین شده را متناسب با شدت عمل ارتکابی ندانسته ، دادگاه تجدید نظر مستنداً به تبصره 3 ماده 22 قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب و مواد 186 ، 190 و 191 قانون مجازات اسلامی ، با تشدید مجازات حبس در تبعید به مجازات اعدام ، تقاضای تجدیدنظرخواهی وکیل وی را مردود اعلام نمود.

حکم اعدام احسان فتاحیان؛ درگیری در اطراف زندان ستتدج

بر اساس آخرین خبرهای رسیده به کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی، از ساعات اولیه شامگاه چهارشنبه تعداد بسیار زیادی از ماموران امنیتی، لباس شخصی ها و همین طور پلیس ویژه ضد شورش با استقرار در خیابانهای گلشن تا فیض آباد و تایله ی پشت زندان مرکزی سنندج ، تا کنون با هرگونه گردهمایی و تجمع مردم به شدید ترین شکل ممکن برخورد کرده اند، به گونه ای که برخی گزارش ها نیز از ضرب و شتم عده ای از مردم حکایت دارد.
در همین حال بخش دیگری از ماموران امنیتی نیز با استقرار در بندهای داخل زندان، به ویژه بند دو موسوم به بند پاک که احسان فتاحیان و دیگر زندانیان سیاسی و مدنی در آن زندانی بودند، ضمن برخوردهای امنیتی و وارد ساختن فشارهای روحی روانی به زندانیان، تعدادی را مورد ضرب و شتم قرار داده و مجروح کرده اند. تعداد دیگری از زندانیان بند دو نیز به سلولهای انفرادی منتقل شده اند.

برخورد ماموران امنیتی با حامیان لغو حکم اعدام احسان فتاحیان

 بر اساس گزارش های رسیده از منابع خبری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی  و مدنی ماموران امنیتی و انتظامی از عصر امروز با
استقرار در مبادی ورودی شهرستان سنندج ازورود فعالان مدنی و مردمی که به قصد حمایت از احسان فتاحیان و همچنین شرکت در تجمع شامگاه چهارشنبه در حرکت بودند ممانعت کردند.
  در همین ارتباط اخبار رسیده از استقرار یک تیم ویژه در گردنه "صلوات آباد" در پانزده کیلومتری سنندج برای جلوگیری از ورود حامیان احسان فتاحیان حکایت دارد.
 همین گزارش می افزاید از مناطقی هم چون کرمانشاه، دهگلان، قروه، مهاباد، سقز، دیوان دره ، کامیاران و مریوان و سایر مردم انسان دوست کردستان در حال ورود به شهرسنندج بوده اند که ماموران امنیتی از ورود آنها جلوگیری کرده اند.
اخبار تکمیلی از برگزاری تجمع در مقابل زندان مرکزی سنندج متعافبا منتشر خواهد شد.

حکم اعدام احسان فتاحیان؛ شورش در زندان سنندج


دادگاه انقلاب حکم اعدام احسان فتاحیان را به شعبه اجرای احکام واداره زندانهای استان کردستان ابلاغ کرده است.
طبق دستور دادگاه انقلاب بامداد روزچهارشنبه 20 آبانماه، احسان در محل زندان سننندج اعدام می شود. تلاش وکیل ، خانواده وبستگان این زندانی سیاسی برای نجات جانش تا کنون به نتیجه ای نرسیده است. خانواده احسان و دوستان وبستگان این شهروند کامیارانی میخواهند در مقابل زندان سنندج دربامداد روزچهارشنبه وهنگام اجرای حکم تجمع واعتراض کنند.
اتحادیه خانواده فعالین دربند کرد

کلیه راه های ارتباطی زندان سنندج مسدود شد

امروز سه شنبه (یک روز مانده به اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان) تمامی راه های ارتباطی زندان مرکزی سنندج مسدود شد. طبق آخرین اخبار واصله تلفن و ملاقات حضوری و کابین زندان سنندج ممنوع شده است. مسئولین هرگونه راه ارتباطی با خارج را مسدود کرده اند.

وضعیت زندان سنندج آوارته گزارش شد

طبق آخرین اخبار واصله وضعیت زندان سنندج آوارته اعلام شده است. بنا به گزارشات احسان فتاحیان جهت اجرای حکم اعدام به بند قرنطینه منتقل شده و اطلاعات تیم اعدام خود را به زندان فرستاده است.

فعالین زندان سنندج شورش کردند

طبق آخرین اخبار واصله فعالین زندان سنندج در واکنش به انتقال احسان فتاحیان به بند قرنطینه و آمدن تیم اعدام به زندان دست به شورش زده و میان زندانیان و نگهبانان زد و خورد روی داده است.

فعالین زندان اوین و رجایی شهر به جمع اعتراض کنندگان پیوستند

طبق آخرین اخبار رسیده فعالین زندان های رجایی شهر و اوین نیز به منظور اعتراض به نیت قوه ی قضاییه و جهت حمایت از اعتصاب کنندگان کرد, دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.فرزاد کمانگر و علی حیدیریان و فرهاد وکیلی و متین ارجان از جمله ی آنان هستند.

برنج‌های وارداتی از هند را خود هندی‌ها هم مصرف نمی‌كنند

روزنامه آفتاب یزد: نماينده شهرستان رشت در مجلس تاكيـــــد كـــــرد: وزارت بازرگانـــــي همچون واسطــــــه‌گــــر و دلالان بـــــازار برنـــــج عمل مي‌كنـــــــد.
جبـــــــار كوچكــــي‌نژاد در گفتگـــــو با ايسنا، در خصوص آلوده‌بودن برنج‌هاي توليد داخل به آرسنيك، ابراز عقيده كرد: متاسفانه وزارت بازرگاني به‌‌‌‌ دليل انبوه واردات برنج خارجي كه به مواد ناخالص همچون آرسنيك آلوده است، با مطرح كردن آلودگي برنج هاي توليد داخلي، قصد آسيب رساندن به بازار خريد و فروش و مصرف برنج هاي ايراني را دارد. وي افزود: متاسفم كه اعلام كنم جمعي از همكاران در اين طرح غيرمسئولانه شركت  دارند و به دور از نظرات كارشناسانه، به بازار خريد و فروش و مصرف برنج داخلي خدشه وارد مي كنند.
نماينده رشت در مجلس اضافه كرد: برنج‌هاي وارداتي از جمله برنج‌هاي وارد‌‌‌‌شده از كشور هند كه با وجود جمعيت بالاي اين كشور، حتي مورد استفاده مردم آن نيز قرار نمي‌گيرد، براساس تحقيقات مركز استاندارد و طي مراحل آزمايشگاهي دچار آلودگي است، در صورتي‌ كه برنج هاي توليد داخل كشور، با پشت سرنهادن همه مراحل مربوطه، از هرگونه آلودگي عاري هستند.
وي گفت: برنج‌هاي شمال كشور از جمله مرغوب‌ترين برنج‌هاي مورد مصرف در تمام  دنيا هستند و در هيچ جاي دنيا نمي‌توان برنج‌هايي به خوش پختي و خوش عطري اين محصول ارزشمند پيدا كرد.
كوچكي‌زاده با  ابراز‌‌‌‌تاسف از سكوت وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه گفت: از صدا و سيما و رسانه‌ها هم انتظار مي‌رود كه از انعكاس نظرات غيركارشناسانه مسئولان در خصوص اين محصول ‌خودداري كنند.

امام خمینی، صحیفه نور جلد سوم پاراگراف 132

سپاه باید پشت مردم باشد.
اصل مردمند.
ارتش هم باید پشت مردم باشد.
ارتش وسپاه باید بگویند: "جانم فدای مردم". 
اگر بگوید: "جانم فدای رهبر" انحراف است. 
اصل مردمند.
رهبر هم جانش فدای مردم است.
ما همه برای مردمیم.
سپاه باید از حقوق مردم دفاع کند.
پشتیبان مردم باشد.
اگر بگوید:"جانم فدای رهبر" که این می‌شود همان زمان شاه!
پس مردم برای چی انقلاب کردند؟

 امام خمینی، صحیفه نور جلد سوم پاراگراف 132 

هاشم آقاجری در ديدار با دانشجويان دانشگاه تهران: "قطعا جنبش سبز پيروز خواهد شد"

دوشنبه گذشته، همزمان با روز آزادي بيان، دكتر هاشم آقاجری در جمع تعدادی از دانشجويان دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت. در اين ديدار كه در تالار انجمن اسلامی دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران برگزار شد، وی به نقد وضعيت فعلی كشور پرداخت.

 

عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، در ابتدا ضمن ابراز تاسف از جلوگیری از سخنرانی دكتر آرمین و شكوری راد در دانشگاه تهران، آن را منتسب به دستور عوامل خارج دانشگاه دانست. آقاجری در آغاز سخنان خود، با اشاره به آزادی ، استقلال و عدالت به عنوان سه آرمان تاریخی ملت ایران، تصریح كرد: این سه مفهوم بعد مكمل همدیگر در تاریخ آزادی خواهی ملت ایران بوده اند. وی ضمن اشاره به آرمان آزادی، گفت:مردم از زمان مشروطه تاكنون به دلیل فقدان این امر و وجود استبداد، به دنبال استقرار آزادی بوده اند، وبه خصوص دانشگاه از زمان شكل گیری به عنوان مشعلدار بزرگ و اصلی این سه آرمان شناخته شده است.
آقاجری ضمن اشاره به مرتبط بودن این سه آرمان با یدكریگر تصریح كرد: می بینیم كه دولت اقدامات خود را تحت ایدئولوژی عدالت قرار داده و سعی دارد اینگونه آن هارا موجه و مشروع سازد، اما باید دانست وقتی تمشیت امور تحت كنترل یك نفر باشد، عدالتی وجود نخواهد داشت.اگر ملت بر مقدرات خود حاكم نباشد و سرنوشتش در سفارتخانه كشورها همچون روسیه، انگلیس ویا هر كشوری تعیین شود، عدالت بی معنا خواهد بود، چنانچه در طول تاریخ معاصر بارها این امر را مشاهده كرده ایم.
وی افزود: متاسفانه امروز هم می بینیم كه با نام امنیت و یا استقلال از حقوق ملت چشم پوشی میشود و هرگاه كه آنها خواسته های خود را مطرح كردند، جوابشان خشونت بوده و حریم شان شكسته شده است. شرممان می آید كه دختران و پسران جوانمان در كهریزك و شاپورو...با آن برخورد ها روبرو می شوند. وی تصریح كرد: عدالت اگر عدالت باشد باید پاسدار آزادی باشد و البته آنچه كه در تقابل با عدالت قرار دارد، قدرت است و نه آزادی و آنچه كه آزادی را محدود می كند سلطه است.
آقاجری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در كشور ما در طول تاریخ استبداد و استعمار دوقلوی همزاد هم بوده اند و این دوهمیشه از پس یكدگر برآمده اند و امروز باید انست كه هیچ حكومت استبدادی از استعمار به دور نیست واستقلال یك دروغ بزرگ برای حكومتهای استبدادی است.
وی آزادی بیان را یكی از شقوق مهوم آزادی دانست واشاره كرد: متاسفانه امروز دانشگاه با محدودیت شدید روبرو است و دانشجو نمی تواند فارغ از هیاهو ومحدودیت حرف خود را بزند .چطور می توان حرف از حقوق ملت ایران در جهان زد و حقوق آنها را در داخل تضییع نمود و به نام ملت حقوق قدرتمندان را پیگیری كرد؟
این نماینده مجلس ششم ضمن اشاره به جنبش سبز حامی موسوی، تصریح كرد: این جنبش مرحله تكاملی انقلاب اسلامی است و به دنبال استیفای حقوق ملت واجرای قانون اساسی بدون تبعیض و چشم پوشی از بعضی اصول آن است. این جنبش می خواهد ریشه استبداد را در این مملكت بخشكاند و نشان دهد كه استبداد صرفا با جابجایی در قدرت و حاكمان از بین نمی رود .
وی افزود: مگر این جنبش چه می خواهد كه در مقابل حركت های مدنی و آرام آن این برخورد ها صورت می گیرد. خوشبختامه امروز مردم دریافته اند كه برای رسیدن به خواسته هایشان نباید به هیچ قدرت خارجی تكیه كنند یا منتظر ناجی باشند بلكه تنها باید بر آگاهی و امید خود تاكید كنند، چرا كه هر كشوری تنها به دنبال تامین منافع خود می باشد و دلسوز دیگران نیست.
آفاجری ضمن گرامیداشت یاد اساتید زندانی دانشگاه تهران، دكتر میردامادی و رمضان زاده، گفت: متاسفانه امروز اساتید گرانقدر و سرداران بزرگ مبارزه با استبداد و استعمار در زندان به سر می برند و این درحالیست كه سابقه مبارزاتی آنها و اعتقادات راسخشان بر هیچ كس پوشیده نیست، به راستی كدام یك از كسانی كه چنین برخوردهایی می كنند، كارنامه مذهبی و انقلاب شان از مهندس بهزاد نبوی پررنگ تر است؟ آقاجری گفت: رهبران جنبش سبز چیزی نمی خواهند جز بازگشت به قانون اساسی و استقرار اصول آن همچون مجلس مستقل.جنبش سبز مجلسی می خواهد كه زبان گویای ملت باشد و نه دربار.مجلسی كه به فرموده و اشاره عمل نكند، بلكه اراده ملت باشد.
وی افزود: جنبش سبز قوه قضائیه ای می خواهد كه استقلال خود را حفظ كند. چرا كه در غیر این صورت باید فاتحه ی عدالت را خواند.اگر قاضی آلت دست نظامیان و نیروهای امنیتی قرار بگیرد جز یك چهره پست نخواهد بود.اتفاقا یكی از محك های سنجش استقلال قوه قضائیه یك كشور نیز عملكرد آن در زمینه پرونده های سیاسی است.
آقاجری قوه قضائیه مستقل و واقعی را همانی دانست كه در زمان حكومت حضرت علی(ع) بدون مدح و ثنا، حاكم زمان را در جایگاه حقوقی بابر با متهم قرار داد و او را با ملاك های قانونی محاكمه نمود. عضو سازمان مجاهدین انقلاب ضمن اشاره به زمزمه های مذاكره و سازش پنهانی با آمریكا، گفت: این یك طنز تاریخیست كه مدعیان مبارزه با استكبار جهانی كه مخالفین خود را متهم به وابستگی به مستكبرین می كنند و آن ها را با سابقه روشن مبارزاتی(همچون میردامادی) به زندان می اندازند، خود پنهانی به مذاكره با آمریكا می پردازند.
وی گفت: اگر تا چندی پیش جنبش آزادی خواهی محدود بود و صرفا در برخی مجامع وجود داشت اما خوشبختانه امروز گسترش یافته و در تمامی خانه ها پیگیری می شود و حتی در خانه سهامداران قدرت نیز راه یافته است. وی نشانه فراگیری جنبش را تركیب زندانیان آن دانست كه از هر قشر و طبقه ای در آن حضور دارند:معلمین، دانشجویان، اساتید، زنان، صاحبنظران، روحانیون و... آقاجری ضمن اشاره به آینده جنبش سبز خاطرنشان كرد:این جنبش قطعا پیروز خواهد شد و وقتی ملت اراده كند شب ناچار است كه بگریزد، البته این مهم صبر می خواهد و تحمل.
وی گفت: امروز دو نوع تحلیل پیرامون این جنبش وجود دارد، یك تحلیل از زاویه توهم توطئه صورت می گیرد و دیگری به صورت واقع بینانه. تحلیل توهم توطئه از جانب كسانیست كه تازه پا به عرصه سیاست گذاشته اند و آگاهی و تجربه كافی ندارند و این جنبش مردمی را توطئه دشمن می خوانند و بر همین اساس معتقدند باید آن را رفع كرد. لذا به برخورد قهرآمیز و خشن با آن روی می آورند و فضا را محدود و امنیتی می كنند و بعضا همچون بیماران پارانوئید توهم حمله به خود را دارند.در زمان شاه نیز وی جنبش انقلابی مردم را توطئه می دانست و زمانی پی به مردمی بودن آن برد كه همه چیز بر سر وی ویران شده بود.
دیدگاه دوم كه واقع بینانه است از سوی مخالفین واقع گرا و میانه رو ارائه می شود و معتقد به حل آن هستند، چرا كه به آن به عنوان یك بحران می نگرند كه ریشه داخلی دارد و باید آسیب شناسی شود. آقاجری گفت: مخالفان باید بدانند كه جنبش مردمی با سركوب حل شدنی نیست و راه حل آن نیز از سوی رهبران جنبش سبز-موسوی، كروبی و خاتمی- اعلام شده؛ تسلیم شدن به خواست و اراده ملت.
وی در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای ریزش در جنبش سبز گفت: اگر منظور از ریزش این است كه مردم از خواسته های خود دست برداشته اند یا به این نتیجه رسیده اند كه اشتباه كرده اند، قطعا اینطور نیست. زمان انقلاب هم این طور نبود كه مردم همیشه با یك جمعیت انبوه در خیابان ها حضور یابند و اعتراض كنند، بلكه در زمان های مختلف با جمعیت مختلف به خیابان ها می آمدند و بعضا در مناسبت های مختلف به صورت انبوه و زیاد در خیابان ها حاضر می شدند.
وی در پایان گفت: خوشبختانه این انتخابات بسیاری از مسایل را برای مردم روشن كرد و ما دیدیم كه حتی در خانواده های سنتی و مذهبی خاص، پس از انتخابات تغییر دیدگاه اساسی ایجاد شد و جنبش آزادی خواهی به درون خانه های مردم راه یافت ،جنبشی كه از دیدگاه بنده قطعا به پیروزی خواهد رسید.

هشدار ایران در مورد دخالت بیگانگان در جنگ یمن


منوچهر متکی وزیر خارجه ایران علیه دخالت خارجی در مناقشه میان دولت یمن و شورشیان آن کشور هشدار داده است.
آقای متکی گفت که طرف های ناشناس درحال دامن زدن به بحران هستند و تلاش ها برای کمک یا دست زدن به اقدام نظامی می تواند عواقب منفی داشته باشد.
خبرنگاران بی بی سی می گویند به نظر می رسد که منظور آقای متکی عربستان سعودی بوده باشد.
به فاصله کوتاهی پس از این سخنان ریاض قول داد که به حملات هوایی خود تا زمان عقب نشینی شورشیان از مرز آن کشور ادامه دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه شاهزاده خالد بن سلطان معاون وزارت دفاع عربستان سعودی گفت: "ما بمباران ها را تا زمانی که [شورشیان] ده ها کیلومتر به داخل مرز یمن عقب ننشسته اند متوقف نخواهیم کرد."
نیروهای عربستان سعودی پس از کشته شدن یک افسر این کشور در یک یورش فرامرزی توسط شورشیان یمن موسوم به حوثی ها در ناحیه جیزان دست به یک عملیات زمینی و هوایی علیه آنها زدند.
همزمان حوثی ها در وبسایت خود گفتند که جت های جنگنده عربستان روز سه شنبه روستاهایی در داخل مرز یمن را بمباران کرده و دو زن را کشته و یک کودک را زخمی کرده اند.
به گفته آنها این حملات همچنین یک ساختمان دولتی در روستای شیدا را هدف گرفت.
'مراقب باشید'
آقای متکی روز سه شنبه در تهران در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای یمن که می گوید سازمان ها و رسانه های مذهبی ایران از شورشیان حمایت می کنند گفت سیاست خارجی ایران "نقش آفرینی و کمک به بازگشت ثبات و آرامش در تک تک کشورهای منطقه است" و افزود "کشوری با این نگاه به طور مطمئن در هیچ حوزه‌ای از تشنج ‌زایی مشارکت ندارد و این موضوع بر خلاف سیاست‌ها و منافعی است که ایران تعریف می‌کند."
آقای متکی گفت: "ما قویا به کشورهای منطقه اخطار می دهیم که مراقب باشند، هوشیار باشند."
او اضافه کرد: "کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های افراط‌گرا و تروریست‌ها یا برخوردهای سرکوب گرانه با مردم و نیز حملات نظامی پیامدهای بسیار نامناسبی خواهد داشت."
مقام های یمنی ماه گذشته گفتند که نیروهای امنیتی آن کشور یک کشتی حامل سلاح که ایران برای حوثی ها ارسال کرده بود را در بندری در استان حجه ضبط کرده است. ایران این اتهام را ساختگی خواند.
آقای متکی ظاهرا در اشاره به عربستان سعودی گفت: "اگر کسانی بنزین روی برخی آتش‌های فتنه بریزند، باید مطمئن باشند که دود و آتش این شعله‌های برافروخته، خود آنها را نیز در بر خواهد گرفت."
او گفت که کشورهای منطقه باید در عوض برای برقراری ثبات در یمن بکوشند: "ثبات در یمن به ثبات منطقه کمک می‌کند و هر نوع بی‌ثباتی در این كشور، عراق،‌ افغانستان و پاکستان آثار وضعی خود را بر کل منطقه خواهد گذاشت."
همزمان گزارش می شود که یک فرمانده گروه پیکارجوی "القاعده در شبه جزیره عربستان" ظاهرا از سنی ها خواسته است که با حوثی ها مقابله کنند.
محمد بن عبدالرحمان الرشید، در یک پیام صوتی در اینترنت، آنچه را که بلندپروازی ها و تعدی های شورشیان یمنی علیه سنی ها خواند تقبیح کرد.
او گفت که جامعه شیعیان و ایران سعی دارند کشورهای اسلامی را به کنترل خود درآورند و اینکه "تهدید آنها برای اسلام و امت اسلامی خیلی از یهودیان و مسیحیان بیشتر است."
شورشیان حوثی که شیعه زیدی هستند خواهان خودمختاری بیشتر و نقش بیشتر مذهب شان در جامعه یمن هستند.
آنها می گویند که جامعه شیعیان یمن مورد تبعیض قرار دارد و عربستان سعودی را متهم می کنند که از دولت یمن حمایت می کند.
در مقابل دولت یمن می گوید شیعیان حوثی که جمعیت غالب در شمال یمن هستند، قصد سرنگون کردن دولت و اعمال اصول و آداب شیعه زیدی را در این کشور دارند.

واکنش دادستانی به اظهارات رییس پلیس آگاهی درباره اجرای "حدود" اسلامی


در پی اظهارات اصغر جعفری رییس پلیس آگاهی ایران مبنی بر آمادگی پلیس برای اجرای "حدود" اسلامی، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت اگر دستگاه قضایی بخواهد ضعف های پلیس را مطرح کند می تواند، اما قرار نیست این حرف ها به مطبوعات کشیده شود.
عباس جعفری دولت آبادی که امروز سه شنبه، 19 آبان در در دانشکده علوم قضایی سخن می گفت، همچنین گفت "در مطبوعات مشاهده می کنیم که پلیس مسایلی را در حوزه قضایی مطرح می کند که موجب تضعیف هر دو نیرو می شود."
آقای دولت آبادی گفت: "امروز دستگاه قضایی با تدبیر سکوت کرده ".
دادستان تهران همچنین از پلیس خواست که شان دستگاه قضایی را حفظ کند.

اعلام آمادگی پلیس آگاهی پلیس برای اجرای "حدود الهی"

اصغر جعفری، رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی ایران پیشتر از اینکه مجازات "قطع ید" در ایران اجرا نمی شود انتقاد کرده و گفته بود پلیس آماده است این "حدود الهی" را اجرا کند.
این سخنان آقای جعفری واکنش های فراوانی را به همراه داشت از جمله اینکه، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در پی انتشار این سخنان در رسانه ها گفت اجرای احکام از سوی دادسراها یا سازمان زندان ها صورت می گیرد و ربطی به پلیس ندارد.
رییس پلیس آگاهی گفته بود در صورت اجرای حدود الهی بیش از 90 درصد از جرائمی که در حوزه سرقت اتفاق می افتد دیگر رخ نخواهد داد و بهتر آن است که با اجرای این حدود به وظایف شرعی و عقلی خود عمل کنیم نه اینکه به فکر رضایتمندی غربی ها باشیم.
اجرای این حدود که در برخی کشورهای اسلامی رواج دارد همواره مورد انتقاد شدید جوامع غربی بوده است.

اظهارات "غیر شرعی" رییس پلیس آگاهی

محسن کدیور، کارشناس امور دینی وروحانی منتقد دولت ایران نیز اظهارات رییس پلیس آگاهی ایران را "غیر قانونی" و "غیر شرعی" خواند و به بی بی سی فارسی گفت: اجرای حکم بر عهده ضابط دادگستری است.
به گفته آقای کدیور، بر اساس قوانین اسلام، این سخنان "کاملا غلط" است و پلیس نمی تواند بدون حکم قاضی عامل اجرای احکام باشد و مسئولیتی در این زمینه ندارد.

پیشینه قوانین مجازات اسلامی در ایران

پس از توقف اجرای قوانین کیفری ایران که پیش از انقلاب تصویب شده بود، قانون "مجازات اسلامی" در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، تا تعیین مجازات ها در دادگاه های کیفری ایران، مبنای واحدی پیدا کند.
قانون مجازات اسلامی، به دلیل مغایرت های آن با استانداردهای کنونی مجازات در جهان، از جمله مهمترین مواردی است که ایران را آماج انتقادها قرار داده است.
مدافعان حقوق بشر، شیوه های مجازاتی همچون سنگسار، گردن زدن، شلاق زدن و قطع اعضای بدن را که در این قانون در نظر گرفته شده، مدرن و امروزی نمی دانند.
دستگاه قضایی ایران نیز در سالهای اخیر از در نظر گرفتن چنین مجازات هایی برای مجرمان فاصله گرفته است، تا آنجا که محمود هاشمی شاهرودی، رییس پیشین قوه قضائیه ایران از قضات خواسته بود از صدور حکم سنگسار خودداری کنند و در چند مورد نیز حکم سگنسار متهمان دقیقا در همان روزی که قرار بود اجرا شود از سوی او متوقف شد.

متکی: قطع پخش ماهواره العالم غیرقانونی است


جمهوری اسلامی اقدام دو شرکت ارائه دهنده خدمات ماهواره ای در توقف پخش برنامه های تلویزیونی شبکه عرب زبان العالم را غیرقانونی دانسته است.
روز سه شنبه، 10 نوامبر (19 آبان)، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در سخنانی در مراسم معارفه سخنگوی جدید این وزارتخانه گفت که "اقدام دو ماهواره عرب ست و نایل ست در قطع غیرقانونی همکاری ها براساس قراردادی که با شبکه تلویزیونی العالم داشته اند اقدام نادرستی بوده است."
آقای متکی افزود که "براساس معاهدات مربوط به اتحادیه های ارتباطی، موضوع قطع پخش برنامه های العالم قابل پیگیری قانونی است."
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با انتقاد از شرکت های مالک ماهواره های عرب ست و نایل ست، ابراز امیدواری کردکه مدیران این شرکت ها در تصمیم خود تجدید نظر کنند.
منوچهر متکی بر احترام متقابل بین رسانه ها و حق آنها در نقد نظرات یکدیگر تاکید نهاد و گفت که باید امکان گسترده شدن فعالیت رسانه ای بین کشورهای مختلف فراهم آید و همکاری بین کشورهای منطقه ای و اسلامی در این زمینه تقویت شود.
شبکه عرب زبان العالم که در سال 2003 توسط دولت جمهوری اسلامی تاسیس شد و مقر آن در تهران است، برنامه های خود را، که عمدتا شامل اخبار و تفسیر خبری براساس دیدگاه های رسمی دولت جمهوری اسلامی است، از طریق ارتباط ماهواره ای و به زبان عربی پخش می کند.
بخش عمده ای از مخاطبان العالم با استفاده از کانال های متعلق به ماهواره های عرب ست و نایل ست به برنامه های این شبکه تلویزیونی دسترسی داشته اند.
اخیرا پخس برنامه های العالم از این دو ماهواره قطع شده و در حالیکه دلیل اصلی این اقدام مشخص نیست، برخی از منابع علت آن را مسایل مالی عنوان کرده اند.

اختلاف تلویزیونی

در عین حال، گفته می شود که احتمالا نحوه خبررسانی و دیدگاه های شبکه العالم باعث ناخرسندی مقامات بعضی دولت های منطقه و در نتیجه، تصمیم شرکت های دارنده ماهواره های مورد استفاده این شبکه در قطع ارائه خدمات به آن بوده است.
العالم به خصوص رقیب شبکه تلویزیون ماهواره ای العربیه، متعلق به یک شرکت سعودی تعلق دارد و مستقر در دوبی، محسوب می شد که به تلافی نحوه خبررسانی العالم در مورد وقایع کشورهای عرب، به انعکاس اخبار مربوط به اعتراضات در داخل ایران مبادرت می کرده است.
مقامات بعضی کشورهای عربی گفته اند که جمهوری اسلامی از طریق شبکه العالم می کوشیده با تبلیغات یکسویه، باعث بی ثباتی در منطقه شود اما مسئولین این شبکه ، با رد این اتهام، گفته اند که هدف آنان صرفا حمایت از "جنبش مقاومت" فلسطینیان و مقابله با اسرائیل بوده و علیه دولت های عربی نبوده است.
ماهواره عرب ست متعلق به اتحادیه عرب و مرکز شرکت مالک آن در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، است و عمده سهام شرکت دارنده نایل ست را، که در مصر مستقر است، اتحادیه رادیو و تلویزیون مصر و سازمان عربی توسعه صنعتی در اختیار دارند.
در همین زمینه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرده که کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، توقف پخش برنامه های شبکه تلویزیونی العالم توسط شرکت های ماهواره ای عرب ست و نایل ست را "در تناقض آشکار با شعار گسترش رسانه های و اطلاع رسانی شفاف و عادلانه" دانسته است.
آقای جلالی افزوده است که "در دنیایی که سخن از آزادی بیان، گسترش رسانه ها و ارتباطات و نیز اطلاع رسانی شفاف مطرح می شود، محدود کردن رسانه ها هیچ سنخیتی با این شعارها ندارد و نشان دهنده کاذب بودن این شعارهاست."
اعتراض آقای متکی و انتقاد آقای جلالی به قطع پخش برنامه العالم از دو ماهواره نایل ست و عرب ست در حالی انتشار می یابد که در داخل ایران، برنامه های اکثر شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارجی به خاطر پارازیت های نیرومند قابل دریافت نیست که انگیزه آن، در کنار محدودیت های خبری دیگر، ظاهرا جلوگیری از دسترسی مردم به اخبار تحولات داخلی و به خصوص حرکت اعتراضی موسوم به"جنبش سبز" صورت می گیرد.
با وجود اینکه برخی رسانه ها و حتی نمایندگان مجلس با اشاره به خطرات پخش مستمر امواج پارازیت بر سلامت شهروندان خواستار پاسخگویی دولت در این زمینه شده اند، هنوز رسما اعلام نشده کدام نهاد جمهوری اسلامی مسئول جلوگیری از دسترسی ایرانیان به برنامه های ماهواره ای است.
جمهوری اسلامی استفاده از ماهواره را برای اکثر شهروندان منع کرده و مصادره ماهواره ها از خانه های شخصی توسط ماموران دولتی گذشته بارها گزارش شده است.

روابط با عربستان و شورش یمن

وزیر امور خارجه ایران در اظهارات خود در روز سه شنبه، اظهار داشت که در نظر دارد در تاریخی که بعدا اعلام خواهد شد به عربستان سعودی سفر کند و هدف از این سفر را انجام هماهنگی های لازم و کمک به برگزاری مراسم حج و مروری بر روابط دو جانبه اعلام داشت.
روابط ایران با عربستان نیز طی ماه های اخیر با تنش همراه بوده است و دولت و مقامات مذهبی سعودی از اظهارات بعضی مقامات جمهوری اسلامی، از جمله آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد، در تشویق تظاهرات سیاسی در جریان برگزاری مراسم حج ابراز ناخرسندی کرده اند.
عربستان سعودی همچنین ایران را به حمایت از شورشیان شیعه الحوثی در یمن متهم می کند در حالیکه مقامات ایرانی این اتهام را رد کرده و در مقابل، بعضی منابع خبری جمهوری اسلامی گزارش هایی را در مورد سرکوب شورشیان یمنی توسط واحدهای نظامی سعودی منتشر کرده اند.
آقای متکی به کشورهای منطقه، بدون نام بردن از کشور خاصی، هشدار داد که از دخالت در امور داخلی یمن پرهیز کنند و افزود که کمک های مادی و تسلیحاتی کشورهای دیگر به گروه های افراطی و تروریستی یا برعکس، اقدام علیه آنها از طریق عملیات نظامی همگی دارای تبعات منفی است.
وی گفت که کسانی که آتش بیار این معرکه هستند باید بدانند که دود آتشی که بر افروخته اند به چشم خودشان خواهد رفت.
در زمینه روابط ایران و عربستان، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم اتهام منابع سعودی در مورد دخالت ایران در شورش شیعیان یمنی را رد کرده و ابراز امیدواری کرده است که عربستان "رفتار خود را مبتنی بر برادری ا مت اسلامی و منافع دو ملت مسلمان ایران و عربستان قرار دهد و به فشارهای خارجی تن ندهد."
آقای جلالی گفته است که "ما از رفتارهای عربستان بسیار ناراضی هستیم و از وزارت خارجه به کرات خواسته ایم در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد."

بازگشت لایحه حذف یارانه ها به کمیسیون ویژه مجلس


مجلس ایران بعد از تصویب بخش عمده لایحه حذف یارانه ها، دوباره این لایحه را به کمیسیون ویژه برده اما هنوز به درستی مشخص نیست که هدف از بازگشت لایحه به کمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه چیست.
این تصمیم بعد از آن گرفته شد که نمایندگان مجلس بندی از لایحه را تصویب کردند که از نظر برخی مغایر بند دیگری بود که پیشتر به تصویب رسیده بود.
اختلاف دولت و مجلس زمانی آغاز شد که مجلس بخشی از لایحه( ماده 13) را تصویب کرد که دولت باید پول ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات را به حسابی در خزانه داری کل بریزد و دولت صددرصد درآمدها را در قالب بودجه سالانه هزینه کند.
دولت با این نظر مخالف بود و در لایحه اولیه پیش بینی کرده بود که درآمدهای ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات بعد از حذف یارانه ها به صندوقی واریز شود که مدیریت آن با رئیس دولت و وزرا باشد.
مجلس این کار خلاف قانون اساسی دانست و برای همین تصویب کرد تمام درآمدها در حسابی در خزانه داری کل ریخته شود و دولت نیز در قالب بودجه سالانه از آن استفاده کند.
مجلس معتقد بود که اگر نظر دولت را تصویب کند، دیگر نظارتی بر عملکرد این صندوق که در سال اول اجرای حذف یارانه ها، بین ده تا بیست میلیارد دلار پول به آن واریز می شود، نخواهد داشت و دیوان محاسبات قادر به کنترل دخل و خرج این صندوق نخواهد بود.
سردرگمی قانونی
در کنار این مسئله، نمایندگان مجلس پیش بینی کرده اند که دولت تمام درآمدهای ناشی از افزایش قیمت را در بودجه سالانه در چهار ردیف بگنجاند. یک ردیف درآمدها و سه ردیف هزینه ها. در بخش هزینه ها پرداخت های نقدی به خانوارها، بودجه عمرانی و کمک به بخش های تولیدی به عنوان سه ردیف در نظر گرفته شده بود.
بنابر این بخش دولت موظف شد که 50 درصد درآمدها را به صورت نقدی به خانوارها، 30 درصد را به بخش تولید و 20 درصد بقیه را صرف بودجه عمرانی کند.
دولت موظف شد که هر سال این بخش را در بودجه بگنجاند تا مشخص باشد که دولت از مجموع درآمدهای ناشی از حذف یارانه ها، حق دارد چگونه استفاده کند.
دولت معتقد بود که حذف یارانه ها یک برنامه جداگانه است و نباید آن را به برنامه یک ساله محدود کرد اما نمایندگان مجلس نظر دولت را نپذیرفتند.
حضور سرزده محمود احمدی نژاد در هنگام بررسی این بخش از لایحه نیز کمکی به دولت نکرد اما در بندی دیگری که مجلس تصویب کرد، به نظر می رسید که نمایندگان با تصویب آن خواسته اند نظر دولت را تاحدودی تامین کنند.
بنابر ماده 16 دولت مجاز شد که در اجرای برنامه حذف یارانه ها وجوه حاصل را تحت عنوان اعتبارات هدفمند سازی یارانه ها به صورت "درآمد - هزینه"، مصرف کند.
از نظر برخی نمایندگان این تصمیم مغایر با ماده 13 بود که پیشتر به تصویب رسیده بود. در ماده 13 چهار ردیف ( درآمد، یارانه نقدی، عمرانی و تولیدی) پیش بینی شده بود اما در ماده 16 درست خلاف این بود که تنها یک ردیف به صورت "درآمد _ هزینه" پیش بینی شده است.
با تعارضی که بین این دو ماده قانونی پیش آمده، این نگرانی وجود دارد که بعدها دولت و مجلس هر کدام به بخشی از این قانون استناد کنند به این معنی که دولت بر اساس ماده 16 همه چیز را در قالب یک ردیف ارائه کند اما مجلس بگوید که بر اساس قانون (ماده 13) هدفمند کردن یارانه ها چهار ردیف در بودجه ارائه کند.

به دنبال حل اختلاف

برخی نمایندگان مجلس امیدوار بودند بعد از پایان رسیدگی و ارسال این لایحه به شورای نگهبان، این شورا این موارد را خلاف قانون تشخیص بدهد و آن را به مجلس بازگرداند و مجلس نیز اصلاحاتی در آن اعمال کند.
اما مجلس یکباره تصمیم گرفت دوباره لایحه را به کمیسیون ویژه مجلس برای رسیدگی به لایحه حذف یارانه ها که مدتها روی این لایحه کار کرده، برگرداند و بعد از آن دوباره این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شود.
از لحاظ قانونی مجلس در حال حاضر نمی تواند مصوبات پیشین خود را در لایحه هدفمند کردن یارانه ها تغییر دهد ولی به نظر می رسد هدف اصلاح بخش های دیگری است که هنوز تصویب نشده یا می تواند به لایحه فعلی اضافه شود.
علاوه بر این، دولت نشست مشترکی با حضور نمایندگان مجلس ترتیب داده و امیدوار است در آن نشست بتواند نمایندگان مجلس را متقاعد کند که اصلاحاتی در لایحه هدفمند کردن یارانه ها انجام دهند بلکه به بخشی از خواسته هایش برسد.

ایران دانشجوی دانمارکی را آزاد کرد


قوه قضائیه ایران از آزادی نیلز کروسگارد، شهروند دانمارکی بازداشت شده در حاشیه تظاهرات مخالفان دولت در روز سیزدهم آبان خبر داده است.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران در بیانیه ای اعلام کرد با توجه به کامل شدن تحقیقات درباره فرد یاد شده، دادستان تهران حکم آزادی او در روز سه شنبه با تایید به زندان اوین ابلاغ کرد.

به گزارش اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک، آقای کروسگارد دانشجوی روزنامه نگاری است و با هدف تحقیق درباره مسائل ایران به این کشور سفر کرده بود.

او سی و یک سال سن دارد.

علاوه بر نیلز کروسگارد و فرهاد پولادی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری های ایران از دستگیری سه خبرنگار فاقد مجوز رسانه های خارجی در تظاهرات سیزدهم آبان خبر داده بودند.

آقای پولادی شنبه، شانزدهم آبان، از زندان آزاد شده بود.

متکی: تا بحث روابط با آمریکا فاصله داریم


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تلاش دولت باراک اوباما برای بهبود روابط با ایران گفته است برقراری روابط میان کشورش و آمریکا به زودی رخ نمی دهد.
آقای متکی که سه شنبه به همراه همتای سنگالی خود در یک کنفرانس خبری در تهران صحبت می کرد، گفت : "تا بحث روابط با آمریکا فاصله داریم."

آقای متکی همچنین خواستار "تصحیح" سیاست های آمریکا در برابر ایران و "برداشتن گام های عملی" از سوی واشنگتن شد.

او گفت: " مسائل بین ایران و آمریکا موضوعی است که می‌تواند با تصحیح سیاست‌های گذشته دولتمردان آمریکا بارقه‌هایی ایجاد کند."

آقای متکی در واکنش به سوالی درباره موضع دولت آمریکا برای بهبود روابط با ایران گفت: " معمول روند دیپلماسی این است که هر درخواستی مورد بررسی قرار گیرد."

او افزود: "در واشنگتن دولت جدیدی كه بر سر كار آمده است مواضع و مسائلی را مطرح كرده است؛ ما سعی كردیم این مواضع اعلامی را مورد توجه قرار دهیم چه در مواردی كه در مسیر تغییر سیاست‌های پیشین بوده است و چه مواردی كه در حوزه برخی رویكردهای جدید بین‌المللی مثل خلع سلاح بوده است؛ سعی كردیم به آن‌ها رویكرد مثبتی نشان دهیم."
پیش تر آیت علی خامنه ای، رهبر ایران آقای خامنه ای سخنان آشتی جویانه مقامات آمریکایی را "لبخند تاکتیکی" توصیف کرده بود که فقط کودکان را فریب می دهد و گفته بود "اگر مسئولان کشور باهوش، مجرب، پخته و دل در گرو منافع ملت داشته باشند، فریب این لبخند ها را نخواهند خورد."
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای که به مناسبت سی امین سال تصرف سفارت این کشور در تهران صادر شد، بر برقراری روابط دوجانبه بر پایه احترام متقابل تاکید کرده بود.

در این حال، باراک اوباما و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه های جداگانه ای که به تازگی انجام داده اند، عدم پاسخگویی شفاف ایران به پیشنهادهای اخیر ایالات متحده را ناشی از مشکلات داخلی این کشور دانسته اند.

منوچهر متکی همچنین درباره سه آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت که جرم آنها ورود غیرقانونی به این کشور است و سایر موارد مطرح شده درباره آنها در حد اتهام است.

پیش تر عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته بود شین باور، سارا شرود و جاشوا فتال به جاسوسی متهم شده اند.

تحلیگران با اشاره به سخنان آقای متکی می گویند این احتمال وجود دارد که اتهام جاسوسی هنوز به طور رسمی علیه این افراد مطرح نشده باشد.

همزمان خانواده های این سه گردشگر که سی ویکم ژوئیه از مرز حلبچه وارد ایران و دستگیر شدند، روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری ها بار دیگر بر بی گناه بودن آنها تاکید کردند واز دولت ایران خواستند آنها را آزاد کند.

سیندی هیکی، مادر شین باور به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت خانواده های سه فرد بازداشت شده نمی خواهند پرونده فرزندانشان به موضوع اختلاف های سیاسی میان ایران و آمریکا کشیده شود و آنها تنها می خواهند بر بی گناه بودن آنها تاکید کنند.

درخواست دو گروه بین المللی حقوق بشر برای توقف حکم اعدام یک جوان کرد


سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای که بعد از ظهر سه شنبه به وقت آمریکا منتشر کرد خواستار توقف حکم اعدام احسان فتاحیان اهل کردستان ایران که گفته می شود قرار است چهارشنبه اجرا شود، شد.
پیشتر یک گروه معتبر دیگر حقوق بشر موسوم به "عفو بین الملل" در بیانیه ای نوشت که مقام های ایرانی باید اجرام حکم اعدام احسان فتاحیان را متوقف کنند.
آقای فتاحیان قرار است چهارشنبه در زندانی در شهر سنندج مرکز استان کردستان اعدام شود. او در نامه ای که از زندان نگاشته خود را عضو گروه غیرقانونی کرد به نام کومله معرفی کرده است.
با این حال او می گوید که در هیچ گونه فعالیت مسلحانه ای شرکت نداشته است.
فعالان حقوق بشر پیشتر گفتند که قوه قضائیه هنوز پاسخی به درخواست توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان که قرار است صبح چهارشنبه ۲۰ آبان اجرا شود، نداده است.
دیده بان حقوق بشر می نویسد که آقای فتاحیان بنابه گزارش ها در دادگاهی غیرعلنی محاکمه شده و به گفته وکیلش هیچ شواهدی دایر بر مشارکت او در اعمال خشونت آمیز ارائه نشده است. بنابه این گزارش فتاحیان گفته است که او برای سه ماه در زندان شکنجه شده است.
سارا لی واتسون، مدیر دیده بان حقوق بشر در بخش خاور میانه و شمال آفریقا، در بیانیه ای که این سازمان درباره احسان فتاحیان صادر کرده نوشت: "ایران باید اعدام او را متوقف کند. مقام ها به جای اعدام فتاحیان باید درباره شکنجه و سایر بدرفتاری هایی که او می گوید با او شده، تحقیق کنند."
کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو سازمان حقوق بشر کردستان در ایران روز سه شنبه به بی بی سی فارسی گفت که این سازمان به همراه اعضای خانواده آقای فتاحیان از صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواسته اند که اجرای حکم اعدام آقای فتاحیان را متوقف و دستور رسیدگی مجدد به پرونده او را صادر کند.
به گفته آقای کرمانشاهی، از آنجا که حکم اعدام توسط دادگاه تجدیدنظر صادر شده است، تنها رئیس قوه قضائیه می تواند اجرای آن را متوقف کند.
او گفت که حکم اعدام آقای فتاحیان روز شنبه به وکیل او ابلاغ شده است.

تشدید حکم اولیه

آقای فتاحیان که ۲۸ سال دارد، تیر ماه سال ۱۳۸۷ در شهرستان کامیاران در استان کردستان دستگیر شد.
به گفته آقای کرمانشاهی، او ابتدا به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب اپوزیسیون مسلح" به ۱۰ سال زندان و تبعید به شهرستان رامهرمز محکوم شد، اما او و دادستان کامیاران، هر دو به این حکم اعتراض کردند.
آقای کرمانشاهی می گوید: "دادگاه تجدیدنظر بر خلاف آنچه در قانون دادرسی کیفری ایران آمده است، مجازات آقای فتاحیان را افزایش داد و برای او حکم اعدام صادر کرد".
خانواده آقای فتاحیان و گروهی از فعالان حقوق بشر در ایران گفته اند که تا صبح روز چهارشنبه به تلاش خود برای توقف اجرای حکم اعدام او ادامه خواهند داد.
دیده بان حقوق بشر می نویسد که فعالان حقوق بشر در ایران به این سازمان گفته اند که محاکمه احسان فتاحیان پشت درهای بسته انجام شد.
عزت الله فتاحیان پدر احسان به دیده بان حقوق بشر گفت که مقام های زندان طی سه ماه گذشته مانع دیدار خانواده با احسان شده اند.
عفو بین الملل در بیانیه خود نوشت که تصور می شود حداقل 10 زن و مرد دیگر در ایران در ارتباط با عضویت در سازمان های ممنوع کردی یا حمایت از آنها در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.
با اینکه کومله هم اکنون نفرات و پایگاههایی در کردستان عراق دارد، اما برای بیش از دو دهه فعالیتی از این حزب در ایران گزارش نشده است.
این حزب می گوید به این دلیل فعالیت مسلحانه را در ایران کنار گذاشته که بهانه ای برای سرکوب جنبشهای فعال در ایران به حکومت این کشور ندهد.
حزب کومله که خط مشی چپگرا و کمونیستی دارد در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب در کنار حزب دموکرات کردستان ایران، یکی از دو جریان اصلی کرد در این کشور را تشکیل می داد و فعالیت گسترده ای در مناطق کردنشین داشت.
کومله مدتها در حال نبرد مسلحانه با دولت مرکزی ایران بود و بعداً نیز با حزب دموکرات کردستان ایران درگیر شد و پس از مدتی بدنه اصلی حزب ناگزیر به ترک ایران و استقرار در کردستان عراق شد.

آخرين آخبار