آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۰, چهارشنبه

تورم هدفمند كردن يارانه‌ها پيش از اجرا، از راه رسيد

 سه شنبه, 19 آبان 1388 15:20
ایران اکونومیست: انتظار تورمي در بازار و نگراني برخي توليدكنندگان از ادامه كار، باعث ايجاد تورم چند هفته اخير در بازار شده است كه البته با اجراي اين طرح، مردم تورم بيشتري را تجربه خواهند كرد.

به نقل از ايلنا،قيمت شش گروه كالايي از 11 گروه مورد بررسي بانك مركزي افزايش يافت تا براي سومين هفته متوالي بازار كالاهاي اساسي شاهد افزايش قيمت باشد. اين افزايش قيمت‌ها همزمان شده است با تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس.
بنابرآخرين گزارش بانك مركزي از قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراكي در تهران،‌ قيمت اقلام گروه كالايي تخم‌مرغ، گوشت مرغ، سبزي‌هاي تازه، ميوه‌هاي تازه،‌ چاي و گوشت قرمز در هفته منتهي به 15 آبان ماه سال جاري افزايش يافت. درصد افزايش قيمت اقلام اين گروه‌هاي كالايي نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب 5/ 7، 8/ 5، 8/ 3، يك، 3/ 0 و 2/ 0 بود. به اين ترتيب تخم مرغ باز هم پيشتاز افزايش قيمت در هفته‌هاي اخير است. قيمت تخم‌مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل 9/ 23 درصد افزايش يافته است. قيمت گوشت مرغ،‌ گوشت قرمز، سبزي‌هاي تازه و چاي نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز افزايش 5/ 10، 4/ 3، 5/ 2 و 3/ 0 درصدي را تجربه كرده است. در اين ميان قيمت ميوه‌هاي تازه نسبت به هفته مشابه ماه قبل كاهش 8/ 10 درصدي يافته است. ضمن اينكه قيمت تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز، قندوشكر و حبوب در هفته منتهي به هشتم آبان‌ماه سال‌جاري نيز افزايش يافته بود.
در هفته منتهي به اول آبان‌ماه هم قيمت هفت گروه كالايي تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز،‌ سبزي‌هاي تازه، قندوشكر،‌ چاي و روغن‌نباتي از 11 گروه كالايي مورد بررسي بانك مركزي به‌طور متوسط 6/ 2 درصد افزايش يافت. اين افزايش ها از دو هفته گذشته و همزمان با تصويب كليات لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها و بررسي جزئيات آن در مجلس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. اين در حالي است كه قبل از بررسي اين موضوع در مجلس گزارش‌هاي بانك مركزي نشان از ثبات و حتي كاهش قيمت برخي كالاها داشت به گونه‌اي كه نرخ‌ها پس از افزايش در ماه رمضان در هفته‌هاي پس از ماه مهماني خدا رو به تعديل گذاشته بودند كه به يكباره به هنگام بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس جهت نمودار بار ديگر به سمت بالا تغيير يافت تا قيمت كالاها هفته به هفته با رشد مواجه شوند.
بنابر گزارش بانك مركزي، قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهي به هشتم آبان‌ماه سال‌جاري افزايش قيمتي 2/ 5 درصدي داشت تا قيمت آن نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز 3/ 17درصد افزايش يابد. قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهي به اول آبان‌ماه سال‌جاري نيز افزايش 6/ 12 درصدي را تجربه كرده بود. اين در حالي است كه در هفته منتهي به 24 مهر ماه سال‌جاري قيمت تخم‌مرغ پس از سه هفته متوالي افزايش قيمت، بالاخره كاهشي 1/ 0 درصدي يافته بود. طي هفته منتهي به 17 مهرماه سال‌جاري، قيمت تخم‌مرغ براي سومين هفته متوالي افزايش يافته بود. بنابر اعلام بانك مركزي ميزان اين افزايش نسبت به هفته قبل از آن 8/ 1 درصد برآورد مي‌شد.
همچنين قيمت تخم‌مرغ در هفته منتهي به 10 مهر ماه سال جاري نسبت به هفته قبل از آن 1/ 2 درصد افزايش يافته است. متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراكي در تهران، منتهي به سوم مهرماه سال‌جاري نيز نشان مي‌دهد كه قيمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل از آن افزايش 3 /2درصدي داشت. درعين‌حال قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز نيز در هفته منتهي به هشتم آبان‌ماه سال جاري به ترتيب افزايش 7/ 1 و 7/ 0درصدي يافت. قيمت اين گروه‌هاي كالايي نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيز به ترتيب 1/ 10 و 3/3 درصد افزايش قيمت داشت. قيمت گوشت مرغ و گوشت قرمز در هفته منتهي به اول آبان‌ماه نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب افزايش 3/3 و 8/ 0درصدي يافته بود. گروه كالايي قند و شكر و حبوب نيز در هفته منتهي به 8 آبان‌ماه 88، نسبت به هفته قبل از آن به ترتيب 3/ 0 و يك درصد افزايش قيمت داشت. قيمت اين اقلام نسبت به هفته مشابه ماه قبل كاهش 3/ 2 و 8/ 0 درصدي يافت. قيمت قند و شكر در هفته منتهي به اول آبان‌ماه نيز افزايش 2/ 0 درصدي را نسبت به هفته قبل از آن تجربه كرده بود هرچند قيمت حبوب كاهش 7/ 0 درصدي يافته بود.
در همين رابطه محسن بهرامي، معاون سابق وزير بازرگاني كه پيش از آغاز بررسي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها نيز افزايش قيمت ناشي از انتظار تورمي را پيش‌بيني مي‌كرد، گفت: بررسي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس، انتظارات تورمي را در جامعه افزايش داده است بنابراين بازار در شرايط انتظار براي بالا رفتن قيمت‌ها در ‌نتيجه حذف يارانه‌ها، افزايش قيمت را تجربه مي‌كند.
رئيس كميسيون بازرگاني اتاق تهران ادامه داد: با آزادسازي نرخ حامل‌هاي انرژي، بسياري از بخش‌هاي توليدي در حوزه صنعت و كشاورزي از هم‌اكنون به فكر تغيير شغل افتاده‌اند چرا كه بسياري از اين واحدها در شرايط حمايت يارانه‌اي نيز توان رقابت نداشتند بنابراين در حال حاضر تغيير شغل را ترجيح مي‌دهند كه اين مساله باعث كاهش عرضه كالاهاي توليد آنها در بازار و در نتيجه افزايش قيمت خواهد شد.
بهرامي در ادامه تصريح كرد: انتظار تورمي در بازار و نگراني برخي توليدكنندگان از ادامه كار، باعث ايجاد تورم چند هفته اخير در بازار شده است كه البته با اجراي اين طرح، مردم تورم بيشتري را تجربه خواهند كرد زيرا نقدينگي نيز در جامعه افزايش مي‌يابد و افزايش نقدينگي به همراه حذف يارانه‌ها، قيمت‌ها را به شدت افزايش خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار