آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۰, چهارشنبه

هشدار ایران در مورد دخالت بیگانگان در جنگ یمن


منوچهر متکی وزیر خارجه ایران علیه دخالت خارجی در مناقشه میان دولت یمن و شورشیان آن کشور هشدار داده است.
آقای متکی گفت که طرف های ناشناس درحال دامن زدن به بحران هستند و تلاش ها برای کمک یا دست زدن به اقدام نظامی می تواند عواقب منفی داشته باشد.
خبرنگاران بی بی سی می گویند به نظر می رسد که منظور آقای متکی عربستان سعودی بوده باشد.
به فاصله کوتاهی پس از این سخنان ریاض قول داد که به حملات هوایی خود تا زمان عقب نشینی شورشیان از مرز آن کشور ادامه دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه شاهزاده خالد بن سلطان معاون وزارت دفاع عربستان سعودی گفت: "ما بمباران ها را تا زمانی که [شورشیان] ده ها کیلومتر به داخل مرز یمن عقب ننشسته اند متوقف نخواهیم کرد."
نیروهای عربستان سعودی پس از کشته شدن یک افسر این کشور در یک یورش فرامرزی توسط شورشیان یمن موسوم به حوثی ها در ناحیه جیزان دست به یک عملیات زمینی و هوایی علیه آنها زدند.
همزمان حوثی ها در وبسایت خود گفتند که جت های جنگنده عربستان روز سه شنبه روستاهایی در داخل مرز یمن را بمباران کرده و دو زن را کشته و یک کودک را زخمی کرده اند.
به گفته آنها این حملات همچنین یک ساختمان دولتی در روستای شیدا را هدف گرفت.
'مراقب باشید'
آقای متکی روز سه شنبه در تهران در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای یمن که می گوید سازمان ها و رسانه های مذهبی ایران از شورشیان حمایت می کنند گفت سیاست خارجی ایران "نقش آفرینی و کمک به بازگشت ثبات و آرامش در تک تک کشورهای منطقه است" و افزود "کشوری با این نگاه به طور مطمئن در هیچ حوزه‌ای از تشنج ‌زایی مشارکت ندارد و این موضوع بر خلاف سیاست‌ها و منافعی است که ایران تعریف می‌کند."
آقای متکی گفت: "ما قویا به کشورهای منطقه اخطار می دهیم که مراقب باشند، هوشیار باشند."
او اضافه کرد: "کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های افراط‌گرا و تروریست‌ها یا برخوردهای سرکوب گرانه با مردم و نیز حملات نظامی پیامدهای بسیار نامناسبی خواهد داشت."
مقام های یمنی ماه گذشته گفتند که نیروهای امنیتی آن کشور یک کشتی حامل سلاح که ایران برای حوثی ها ارسال کرده بود را در بندری در استان حجه ضبط کرده است. ایران این اتهام را ساختگی خواند.
آقای متکی ظاهرا در اشاره به عربستان سعودی گفت: "اگر کسانی بنزین روی برخی آتش‌های فتنه بریزند، باید مطمئن باشند که دود و آتش این شعله‌های برافروخته، خود آنها را نیز در بر خواهد گرفت."
او گفت که کشورهای منطقه باید در عوض برای برقراری ثبات در یمن بکوشند: "ثبات در یمن به ثبات منطقه کمک می‌کند و هر نوع بی‌ثباتی در این كشور، عراق،‌ افغانستان و پاکستان آثار وضعی خود را بر کل منطقه خواهد گذاشت."
همزمان گزارش می شود که یک فرمانده گروه پیکارجوی "القاعده در شبه جزیره عربستان" ظاهرا از سنی ها خواسته است که با حوثی ها مقابله کنند.
محمد بن عبدالرحمان الرشید، در یک پیام صوتی در اینترنت، آنچه را که بلندپروازی ها و تعدی های شورشیان یمنی علیه سنی ها خواند تقبیح کرد.
او گفت که جامعه شیعیان و ایران سعی دارند کشورهای اسلامی را به کنترل خود درآورند و اینکه "تهدید آنها برای اسلام و امت اسلامی خیلی از یهودیان و مسیحیان بیشتر است."
شورشیان حوثی که شیعه زیدی هستند خواهان خودمختاری بیشتر و نقش بیشتر مذهب شان در جامعه یمن هستند.
آنها می گویند که جامعه شیعیان یمن مورد تبعیض قرار دارد و عربستان سعودی را متهم می کنند که از دولت یمن حمایت می کند.
در مقابل دولت یمن می گوید شیعیان حوثی که جمعیت غالب در شمال یمن هستند، قصد سرنگون کردن دولت و اعمال اصول و آداب شیعه زیدی را در این کشور دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار